H O T Ă R Î R E
cu privire la aprobarea Regulamentului Ministerului
Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei
nr. 705 din 22.09.94
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.6/76 din 29.09.1994
* * *
Abrogat: 16.12.1998
Hotărîrea Guvernului nr.1213 din 16.12.1998
Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale si Familiei (se anexează).
2. Se abrogă:
Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.378 din 5 octombrie 1990 “Cu privire la aprobarea Regulamentului Muncii şi Ocrotirii Sociale al R.S.S. Moldova”;
Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.204 din 30 martie 1992 “Cu privire la introducerea unor modificări în hotărîrile Guvernului R.S.S. Moldova din 16 august 1990 nr.273 şi din 5 octombrie 1990 nr.378”.
VICEPRIM-MINISTRU | |
AL REPUBLICII MOLDOVA | Ion Guţu |
Chişinău, 22 septembrie 1994, | |
Nr.705. |
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.705 din 22 septembrie 1994
REGULAMENTUL
Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei (în continuare – Ministerul) este un organ central de specialitate a statului şi se subordonează Guvernului Republicii Moldova.
2. Ministerul conduce nemijlocit şi prin intermediul subdiviziunilor sale toată activitatea vizînd relaţiile de muncă şi protecţie socială a populaţiei şi promovează, în limitele competenţei sale, politica socială a Republicii Moldova in acest domeniu.
3. În activitatea sa Ministerul se călăuzeşte de prevederile Constituţiei, decretelor Preşedintelui, legilor, hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului, altor acte normative ale Republicii Moldova, de prevederile acordurilor internaţionale de domeniu, parte a cărora este Republica Moldova, precum şi de prezentul Regulament.
II. SARCINILE ŞI FUNCŢIILE MINISTERULUI
4. Sarcinile fundamentale ale Ministerului sînt:
promovarea şi realizarea politicii politicii de stat în domeniul utilizării forţei de muncă, retribuirii şi protecţiei muncii;
crearea şi dirijarea pieţei muncii, prevenirea şi stoparea şomajului reorientarea profesională a populaţiei apte de muncă;
asigurarea funcţionării şi perfecţionarea sistemului de protecţie socială a populaţiei;
protecţia socială a familiei;
derijarea proceselor de migraţie;
perfecţionarea sistemului naţional de informaţii în domeniul muncii şi protecţiei sociale.
5. Întru îndeplinirea sarcinilor menţionate, Ministerul exercită următoarele funcţii:
recepţionează, sistematizează, analizează informaţia privind piaţa muncii, migraţia populaţiei, salarizarea, protecţia muncii şi socială a persoanelor inapte de muncă şi a păturilor socialmente vulnerabile ale populaţiei şi în baza ei elaborează pronosticurile şi recomandările necesare, planifică activitatea organelor muncii şi protecţiei sociale pentru perioada imediat următoare şi de perspectivă;
organizează şi controlează activitatea organelor de resort subordonate, exercită controlul asupra respectării prevederilor legii privind salarizarea, stabilirea şi plata pensiilor şi indemnizaţiilor, distribuirea mijloacelor de transport pentru invalizi, a biletelor de tratament, acordarea tuturor tipurilor de înlesniri şi privilegii;
elaborează şi prezintă Guvernului propuneri argumentate cu privire la utilizarea eficientă a forţei de muncă, retribuirea muncii în funcţie de situaţia economică concretă, stabilirea salariului minim, cotei anuale de migraţie, măsurile suplimentare de protecţie socială a populaţiei, participă activ la elaborarea actelor normative ce reglementează relaţiile de muncă, salarizare, migraţie etc.;
organizează şi coordonează activitatea de instruire, reorientare profesională, reciclare şi perfecţionare a şomerilor, asigură garanţii şi protecţia socială a acestora;
analizează, dirijează şi exercită controlul asupra proceselor de migraţie şi repatriere a populaţiei;
întreprinde acţiuni întru promovarea politicii de stat în domeniul protecţiei muncii, coordonează şi controlează activitatea de protecţie a muncii în economia naţională;
participă activ la elaborarea şi încheierea acordului anual tripartit dintre Guvernul Republicii Moldova, Federaţia Sindicatelor Independente din Moldova şi Patronat;
controlează respectarea de către întreprinderi, organizaţii şi instituţii a prevederilor contractelor colective de muncă;
stabileşte relaţii externe de colaborare şi cooperare tehnică în domeniul muncii, migraţiei, protecţiei sociale şi a familiei;
supraveghează respectarea legislaţiei naţionale şi a dreptului internaţional la întocmirea acordurilor de muncă dintre agenţii economici din Republica Moldova şi agenţii economici din alte state;
controlează respecterea legislaţiei cu cu privire la invalizi în vederea utilizării muncii acestora;
elaborează şi realizează în comun cu ministerele şi departamentele de resort acţiuni în vederea protecţiei sociale a familiei, femeii şi copilului, contribuie la îmbunătăţirea condiţiilor de trai ale familiilor cu mulţi copii şi ale familiilor cu copii invalizi;
organizează activitatea în domeniul utilizării investiţiilor capitale şi de planificare în sistemul Ministerului, efectuează controlul financiar, asigură păstrarea bunurilor din proprietatea Ministerului;
aprobă structura şi statele de personal administrativ ale instituţiilor şi organizaţiilor pendinte Ministerului în limitele statelor de personal şi a fondului de salarizare stabilite;
creează, reorganizează şi lichidează, în modul stabilit, instituţiile subordonate din domeniul muncii şi protecţiei sociale;
efectuează selectarea, instruirea şi reciclarea cadrelor din sistemul Ministerului, asigură repartizarea lor raţională în domeniile respective;
desfăşoară activitatea de informare a populaţiei privind problemele şi realizările din domeniul administrat;
examinează în termenele stabilite de legislaţia în vigoare, propunerile, cererile şi plîngerile cetăţenilor, adoptă măsurile de rigoare, organizează audienţa cetăţenilor în probleme de muncă şi protecţie socială, controlează oportunitatea examinării propunerilor, cererilor şi plîngerilor, reglementează audienţa cetăţenilor efectuată de instituţiile pendinte Ministerului;
prezintă Guvernului, în modul stabilit, dări de seamă (semestriale şi anuale) privind rezultatele activităţii Ministerului şi subdiviziunilor lui pentru perioadele respective, sistematizează problemele apărute pe parcurs şi indică căile de soluţionare a lor.
III. DREPTURILE MINISTERULUI
6. Întru exercitarea funcţiilor ce-i revin, Ministerul este investit cu următoarele drepturi:
să solicite de la organele centrale de specialitate şi cele ale administraţiei publice locale, de la întreprinderi, organizaţii, instituţii din Republica Moldova informaţia ce o consideră necesară pentru desfăşurarea activităţii;
să antreneze reprezentanţi ai ministerelor, departamentelor şi ai organelor administrării publice locale la examinarea şi soluţionarea problemelor ce ţin de domeniul de activitate a Ministerului şi a organelor pe care aceştia le reprezintă;
să iniţieze şi să poarte tratative, să semneze acorduri de colaborare cu ministerele şi departamentele de resort din alte state în limitele stabilite de legislaţia în vigoare a Republicii Moldova şi normele dreptului internaţional;
să controleze activitatea subdiviziunilor sale la nivel raional, să analizeze rezultatele şi să adopte măsuri indicate pentru lichidarea neajunsurilor elucidate;
să prezinte Guvernului propuneri în vederea perfecţionării legislaţiei în vigoare privind relaţiile de muncă şi protecţie socială a populaţiei.
IV. CONDUCEREA MINISTERULUI
7. Ministerul este condus de ministru care este desemnat în funcţie în conformitate cu Constituţia Republicii Moldova.
8. Ministru are locţiitori care sînt desemnaţi în funcţie şi eliberaţi din funcţie de Guvernul Republicii Moldova, la recomandarea ministrului. Obligaţiile lor de serviciu sînt stabilite de către ministru.
9. Ordinile şi instrucţiunile Ministerului sînt executorii pentru toate subdiviziunile, întreprinderile, organizaţiile şi instituţiile pendinte Ministerului.
10. Ministrul:
conduce toată activitatea Ministerului şi a subdiviziunilor lui, emite în limitele competenţei Ministerului, ordine şi instrucţiuni şi ţine sub control respectarea şi executarea lor în caz de necesitate, emite ordine şi instrucţiuni în comun cu alţi conducători de ministere şi departamente;
asigură îndeplinirea sarcinilor prevăzute în prezentul Regulament şi a deciziilor emise de Guvern;
aprobă structura, personalul scriptic şi salariile de funcţie ale angajaţilor aparatului central al Ministerului în limitele fondului de salarizare şi schemei de încadrare;
numeşte şi eliberează din funcţie salariaţii Ministerului, conducătorii de departamente şi subdiviziuni teritoriale, întreprinderi şi organizaţii aflate în subordinea Ministerului, aprobă salariile acestora;
aprobă regulamentele subdiviziunilor interioare ale aparatului central al Ministerului şi departamentelor, întreprinderilor şi organizaţiilor, aflate în subordinea lui;
aprobă proiectul de buget anual, formulează propuneri privind finanţarea unor acţiuni concrete suplimentare, exercită controlul asupra utilizării, în limitele legii, a bugetului, conform destinaţiei lui speciale, dispune de întregul patrimoniu al Ministerului;
poartă răspundere personală pentru îndeplinirea sarcinilor ce revin Ministerului, stabileşte gradul de responsabilitate a locţiitorilor săi, şefilor de direcţii principale, direcţii şi de secţii din cadrul Ministerului, responsabil pentru activitatea întreprinderilor, organizaţiilor şi instituţiilor pendinte Ministerului.
11. În cadrul Ministerului se instituie un colegiu, din componenţa căruia fac parte: ministrul (preşedinte), viceminiştrii şi alţi lucrători cu funcţii de răspundere ai Ministerului. Membrii colegiului sînt confirmaţi de Guvernul Republicii Moldova.
12. Ministerul este persoană juridică, dispune de ştampilă cu stema Republicii Moldova şi cu denumirea sa.
