HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA cu privire la aprobarea Regulamentului Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei Nr.1213 din 16.12.98 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.114-115/1141 din 24.12.1998 * * *
Abrogat: 16.02.2001 Hotărîrea Guvernului nr.127 din 16.02.2001 Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă Regulamentul Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei (se anexează). 2. Se abrogă Hotărîrea Guvernului Republicii Moldovanr. 705 din 22 septembrie 1994 "Cu privire la aprobarea Regulamentului Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei" (Monitorul Oficial, 1994, nr. 6, art. 76). PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA Ion CIUBUC Chişinău, 16 decembrie 1998. Nr. 1213. Aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.1213 din 16 decembrie 1998 REGULAMENTUL Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei I. Dispoziţii generale 1. Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei (în continuare - Ministerul) este organul de specialitate al administraţiei publice centrale şi se subordonează Guvernului Republicii Moldova. 2. Ministerul asigură aplicarea unitară a legislaţiei muncii şi protecţiei sociale, coordonează activităţile privind munca şi protecţia socială şi, în limitele competenţei sale, promovează politica socială a ţării în acest domeniu. 3. Ministerul asigură coordonarea şi controlul activităţii Serviciului de stat pentru utilizarea forţei de muncă, Inspectoratului de stat pentru protecţia muncii, Departamentului migraţiune, Departamentului pentru pensii şi asistenţă socială, Centrului de calculare a pensiilor şi indemnizaţiilor, celorlalte subdiviziuni (teritoriale) subordonate, în scopul aplicării unitare a legislaţiei în domeniul specific de activitate şi a realizării integrale a sarcinilor şi atribuţiilor ce le revin acestora. 4. În activitatea sa Ministerul se călăuzeşte de prevederile Constituţiei Republicii Moldova, decretelor Preşedintelui, legilor, hotărîrilor Parlamentului, hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului, altor acte normative, precum şi de prezentul Regulament. 5. Ministerul este persoană juridică, dispune de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova şi cu denumirea sa. II. Sarcinile şi funcţiile Ministerului 6. Pe domenii de activitate principalele sarcini ale Ministerului sînt următoarele: În domeniul forţei de muncă şi şomajului: evaluarea resurselor şi necesităţilor de muncă ale societăţii; elaborarea şi realizarea programelor de stat de utilizare a forţei de muncă; organizarea activităţilor de orientare profesională a populaţiei adulte, instruire, recalificare şi reintegrare în cîmpul muncii a şomerilor şi acoperirea cheltuielilor de funcţionare şi dotare a acestor activităţi; studierea pieţei muncii, cunoaşterea necesarului de forţă de muncă şi coordonarea activităţii de pregătire şi perfecţionare a acesteia; sprijinirea materială a persoanelor apte de muncă (şomerilor) care sînt temporar neocupate; administrarea bugetului fondului de şomaj, stabilirea şi plata ajutorului de şomaj; îndrumarea şi controlul activităţii oficiilor forţei de muncă, aplicarea şi respectarea legislaţiei muncii; organizarea gestionării locurilor de muncă devenite vacante; organizarea activităţii de cooperare externă în domeniul pieţei forţei de muncă. În domeniul protecţiei sociale: aplicarea legislaţiei în domeniul asigurărilor sociale de stat, elaborarea bugetelor şi urmărirea executării acestora; asigurarea funcţionării şi perfecţionarea sistemului de protecţie socială, inclusiv a sistemului de pensionare; coordonarea şi asigurarea activităţii de asistenţă socială a familiei, copiilor, vîrstnicilor, familiilor cu mulţi copii, a grupurilor şi persoanelor defavorizate; coordonarea cu organele administraţiei publice centrale şi locale, precum şi cu organizaţiile neguvernamentale naţionale şi internaţionale, care au ca obiect de activitate protecţia socială; identificarea de noi posibilităţi privind îmbunătăţirea condiţiilor de trai şi sporirea gradului de protecţie socială a populaţiei; perfecţionarea sistemului de protecţie socială a populaţiei; elaborarea şi prezentarea către Guvern a propunerilor privind măsurile suplimentare de protecţie socială a populaţiei; organizarea controlului la distribuirea mijloacelor de transport pentru invalizi, a biletelor de tratament, acordarea tuturor tipurilor de înlesniri şi privilegii grupurilor defavorizate. În domeniul politicii salariale: elaborarea propunerilor privind reformarea sistemului de salarizare şi controlul asupra aplicării legislaţiei în acest domeniu; elaborarea mecanismelor de fixare a salariilor pentru toate sectoarele de activitate şi asigurarea protecţiei sociale a angajaţilor prin salariu; elaborarea modalităţilor de indexare-compensare a salariilor; studierea evoluţiei preţurilor şi salariilor, prezentarea propunerilor privind stabilirea salariului tarifar pentrucategoria I de salarizare a Reţelei tarifare unice şi pentru corelarea salariilor personalului din unităţile sferei bugetare şi celui din unităţile autogestionare; colaborarea cu partenerii sociali şi acordarea asistenţei de specialitate în domeniul salarizării. În domeniul migraţiunii: promovarea politicii migratorii de stat, inclusiv reglementarea proceselor de imigrare şi repatriere a populaţiei, a migraţiei forţei de muncă şi controlul asupra aplicării legislaţiei în domeniu; elaborarea şi prezentarea spre aprobare a propunerilor privind cota de imigrare şi urmărirea executării acestor normative; coordonarea proceselor de încadrare temporară a muncitorilor migranţi în cîmpul muncii şi de asigurare a protecţiei sociale a acestora. În domeniul protecţiei muncii: elaborarea metodologiilor, normelor, standardelor şi indicatorilor privind protecţia muncii; elaborarea Programului de stat de ameliorare a protecţiei muncii în economia naţională; organizarea activităţilor de pregătire şi perfecţionare a cadrelor în domeniu; coordonarea activităţilor de protecţie a muncii angajaţilor în toate domeniile de activitate. În domeniul protecţiei familiei, femeii, mameişi copilului: elaborarea cadrului legislativ-normativ privind protecţia familiei, femeii, mamei şi copilului, egalitatea în drepturi a bărbaţilor şi femeilor în societate. Perfecţionarea legislaţiei naţionale şi aducerea ei în conformitate cu normele internaţionale în domeniul respectiv; promovarea politicii familiale şi elaborarea propunerilor privind asigurarea şi respectarea drepturilor femeii, mamei şi copilului, implementarea şi monitorizarea parteneriatului între bărbat şi femeie, eliminarea tuturor formelor de discriminare a femeilor şi redresarea situaţiei femeii în societate; realizarea prevederilor legislaţiei, programelor şi măsurilor privind dezvoltarea activităţilor şi serviciilor destinate familiei, mamei şi femeii, acordarea de sprijin şi ajutor social familiilor vulnerabile, cu mulţi copii, monoparentare, copiilor şi minorilor aflaţi în condiţii deosebite; participarea la realizarea de programe sociale cu organisme internaţionale, instituţii guvernamentale şi organizaţii neguvernamentale în domeniul protecţiei familiei, femeii, mamei şi copilului; participarea ca delegat în comitetele şi comisiile internaţionale şi guvernamentale care au de soluţionat obiective umanitare şi de sprijin social în domeniu; organizarea pregătirii profesionale a personalului de specialitate şi perfecţionării acestuia în materie de asistenţă socială şi egalităţii în drepturi a femeilor şi bărbaţilor. În domeniul legislaţiei muncii: coordonarea şi asigurarea perfecţionării legislaţiei în domeniul muncii şi protecţiei sociale şi ajustarea ei la cerinţele şi normativele internaţionale; exercitarea controlului aplicării unitare a dispoziţiilor legale în domeniile sale de activitate în toate sferele economiei naţionale; prevenirea şi înlăturarea consecinţelor nerespectării legislaţiei muncii, îndeplinirea atribuţiilor prevăzute de Legea privind contractul colectiv de muncă şi Legea pentru soluţionarea conflictelor colective de muncă, organizarea evidenţei acestora; elaborarea proiectelor de acte normative din domeniul său de activitate şi asigurarea adoptării acestora de către organele competente; colaborarea cu ministerele, celelalte organe centrale de specialitate şi cu partenerii sociali în vederea participării la negocierile cu privire la încheierea contractelor colective de muncă şi la soluţionarea conflictelor de muncă în conformitate cu legislaţia; pregătirea şi prezentarea organelor de resort a materialelor necesare pentru ratificarea convenţiilor Organizaţiei Internaţionale a Muncii şi aplicarea prevederilor lor în practica naţională; elaborarea acordurilor bilaterale interstatale pe problemele muncii şi protecţiei sociale. În domeniul informatizării: asigurarea funcţionării şi perfecţionarea sistemului naţional de informaţii în domeniul muncii, protecţiei sociale şi familiei. În alte domenii de activitate: asigurarea participării ca reprezentant al Guvernului Republicii Moldova la Organizaţia Internaţională a Muncii şi la alte organizaţii internaţionale, care au preocupări în domeniul muncii şi protecţiei sociale; înaintarea propunerilor în vederea încheierii, aderării sau denunţării convenţiilor internaţionale din acest domeniu; elaborarea strategiilor de dezvoltare pe termen lung şi soluţiilor de reformă în domeniile muncii, protecţiei sociale şi familiei; organizarea relaţiilor de colaborare şi cooperare cu organele guvernamentale şi organizaţiile neguvernamentale din alte ţari, pentru soluţionarea problemelor muncii şi protecţiei sociale; asigurarea bazei materiale şi dotarea unităţilor subordonate; iniţierea şi negocierea, din împuternicirea Guvernului, a convenţiilor, acordurilor şi altor înţelegeri internaţionale şi interstatale; efectuarea controlului asupra aplicării prevederilor legale, inclusiv a convenţiilor şi acordurilor internaţionale. 7. Întru îndeplinirea sarcinilor menţionate, Ministerul exercită următoarele funcţii: recepţionează, sistematizează şi analizează informaţia privind utilizarea forţei de muncă şi situaţia pe piaţa muncii; evoluţia migraţiei populaţiei, inclusiv a migraţiunii de muncă; salarizarea şi nivelul de trai; protecţia muncii angajaţilor în economia naţională; protecţia socială, asigurarea cu pensii şi asistenţă socială a păturilor defavorizate ale populaţiei şi în baza ei elaborează pronosticurile şi recomandările necesare, planifică activitatea organelor teritoriale pentru muncă şi protecţia socială pe perioada curentă şi de perspectivă; organizează şi controlează activitatea organelor de resort subordonate, exercită controlul asupra respectării prevederilor legislaţiei muncii, angajării şi utilizării forţei de muncă, privind salarizarea, asigurarea cu pensii de stat, stabilirea şi plata pensiilor şi indemnizaţiilor, distribuirea mijloacelor de transport pentru invalizi, a biletelor de tratament, acordarea tuturor tipurilor de înlesniri şi privilegii grupurilor defavorizate ale populaţiei; elaborează şi prezintă Guvernului propuneri argumentate cu privire la utilizarea eficientă a forţei de muncă, ameliorarea situaţiei pe piaţa muncii şi atenuarea somajului, motivarea şi retribuirea muncii, protecţia muncii angajaţilor, stabilirea cotei anuale de imigraţie şi angajarea temporară a muncitorilor migranţi, măsurile suplimentare de protecţie socială a populaţiei, asigurare cu pensii şi asistenţă socială a grupurilor defavorizate; participă activ la elaborarea cadrului juridic, a actelor normative ce reglementează relaţiile de muncă şi protecţie socială a populaţiei în domeniile menţionate; organizează şi coordonează activităţile de instruire, reorientare profesională, recalificare şi reintegrare în cîmpul muncii a şomerilor, asigură garanţii şi protecţie socială şomerilor şi membrilor familiilor lor; analizează, dirijează şi exercită controlul asupra proceselor de migraţie şi repatriere a populaţiei; întreprinde acţiuni întru promovarea politicii de stat în domeniul protecţiei muncii, coordonează şi controlează activităţile de protecţie a muncii în economia naţională; participă la elaborarea, încheierea şi realizarea Contractului colectiv (nivel naţional) dintre Guvern, Confederaţia Naţională a Patronatului şi Federaţia Generală a Sindicatelor; controlează respectarea de către întreprinderi, organizaţii şi instituţii a prevederilor contractelor colective de muncă, încheiate şi înregistrate în modul stabilit; stabileşte relaţii externe de colaborare şi cooperare tehnică în domeniul muncii, migraţiunii, protecţiei sociale şi familiei în baza acordurilor şi convenţiilor internaţionale, interguvernamentale şi interministeriale încheiate şi ratificate; supraveghează respectarea legislaţiei naţionale şi a normelor dreptului internaţional la încheierea acordurilor de muncă dintre agenţii economici din Republica Moldova şi agenţii economici din alte state; controlează respectarea legislaţiei cu privire la invalizi în vederea utilizării muncii şi apărării drepturilor acestora; elaborează şi realizează, în comun cu ministerele şi departamentele de resort, programe de măsuri şi acţiuni în vederea protecţiei sociale a familiei, mamei şi copilului, redresării situaţiei femeii în societate; contribuie la îmbunătăţirea condiţiilor de trai ale familiilor cu mulţi copii şi ale familiilor cu copii invalizi; organizează şi coordonează activitatea în domeniul utilizării eficiente şi de planificare a investiţiilor capitale în instituţiile din sistemul Ministerului, efectuează controlul financiar, asigură păstrarea şi utilizarea raţională a bunurilor din proprietatea lui; aprobă structura şi personalul scriptic ale instituţiilor şi organizaţiilor, care activează pt lîngă Minister; creează, reorganizează şi lichidează, în modul stabilit, instituţiile respective din domeniul muncii şi protecţiei sociale, subordonate Ministerului; efectuează selectarea, instruirea, reciclarea şi conferă grade de calificare cadrelor din sistemul Ministerului, asigură repartizarea lor raţională în domeniile respective ce ţin de competenţa lui; desfăşoară activitatea de informare în masă a populaţiei privind problemele şi realizările din domeniile muncii, protecţiei sociale şi familiei; examinează în termenele stabilite de legislaţia în vigoare petiţiile cetăţenilor, adoptă măsurile de rigoare, organizează audienţa cetăţenilor în problemele de muncă şi protecţie socială, controlează oportunitatea examinării petiţiilor, reglementează audienţa cetăţenilor, efectuată de instituţiile subordonate Ministerului; prezintă Guvernului, în modul stabilit, dări de seamă (lunare, trimestriale, semestriale şi anuale) privind rezultatele activităţii Ministerului şi subdiviziunilor lui pentru perioadele respective, sistematizează problemele apărute pe parcurs şi stabileşte căile de soluţionare a lor. III. Drepturile Ministerului 8. Întru exercitarea funcţiilor ce-i revin Ministerul este împuternicit cu următoarele drepturi: să solicite de la organele centrale de specialitate şi cele ale administraţiei publice locale, de la întreprinderi, organizaţii, instituţii din Republica Moldova, informaţia necesară pentru desfăşurarea normală a activităţii; să antreneze reprezentanţi ai ministerelor, departamentelor şi organelor administraţiei publice locale la examinarea şi soluţionarea problemelor ce ţin de domeniile de activitate a Ministerului şi a organelor pe care acestea le reprezintă; să iniţieze şi să poarte tratative, să semneze acorduri de colaborare cu ministerele şi departamentele de resort din alte state, în limitele stabilite de legislaţia în vigoare a Republicii Moldova şi normele dreptului internaţional; să controleze activitatea subdiviziunilor sale în teritoriu, să analizeze rezultatele şi să adopte măsuri respective pentru lichidarea neajunsurilor depistate; să prezinte Guvernului propuneri în vederea perfecţionării legislaţiei în vigoare privind relaţiile de muncă şi protecţia socială a populaţiei. IV. Conducerea Ministerului 9. Conducerea Ministerului este asigurată de către ministru, în calitate de membru al Guvernului, care este desemnat în funcţie în conformitate cu Constituţia Republicii Moldova. 10. Ministrul conduce întreaga activitate a Ministerului şi îl reprezintă în raporturile cu Guvernul, cu celelalte ministere, cu alte organe de stat şi organizaţii din ţară, precum şi cu organismele similare din alte ţări. 11. Ministrul are prim-adjunct, adjuncţi, care sînt desemnaţi în funcţie şi eliberaţi din funcţie de către Guvern, la propunerea ministrului. Obligaţiunile lor de serviciu sînt stabilite de către ministru. Viceminiştrii conduc activităţile subdiviziunilor din cadrul domeniilor coordonate şi reprezintă Ministerul în raporturile cu alte instituţii publice şi organizaţii, pe baza delegărilor de atribuţii dispuse de ministru. 12. În exercitarea conducerii Ministerului, ministrul: emite ordine şi instrucţiuni şi ţine sub control respectarea şi executarea lor; în caz de necesitate, aprobă şi emite instrucţiuni în comun cu alţi conducători de ministere şi departamente; asigură îndeplinirea sarcinilor prevăzute în prezentul Regulament şi a deciziilor emise de Guvern; aprobă distribuirea funcţiilor de coordonare de către viceminiştri; aprobă schema de încadrare şi salariile de funcţie ale angajaţilor aparatului central al Ministerului, în limitele fondului de retribuire a muncii; prezintă Guvernului propuneri privind candidaturile la posturile de prim-viceministru, viceminiştri, director executiv al Fondului Social şi membri ai Colegiului; numeşte şi eliberează din funcţie salariaţii Ministerului, conducătorii de departamente şi alte subdiviziuni teritoriale, întreprinderi şi organizaţii aflate în subordinea Ministerului, aprobă salariile acestora, conform legislaţiei; aprobă regulamentele subdiviziunilor interioare ale aparatului central al Ministerului şi departamentelor, întreprinderilor şi organizaţiilor aflate în subordinea lui; aprobă proiectul de buget anual, formulează propuneri privind finanţarea unor acţiuni concrete suplimentare, exercită controlul asupra utilizării, în limitele legii, a bugetului conform destinaţiei lui speciale, gestionează întregul patrimoniu al Ministerului; poartă răspundere personală pentru îndeplinirea sarcinilor ce revin Ministerului, stabileşte gradul de responsabilitate a locţiitorilor săi, şefilor de direcţii şi secţii din cadrul Ministerului, responsabililor pentru activitatea întreprinderilor, organizaţiilor şi instituţiilor subordonate Ministerului. 13. În cadrul Ministerului se organizează şi funcţionează Colegiul Ministerului. 14. Colegiul Ministerului este organul consultativ al Ministerului, componenţa căruia este aprobată de Guvern, şi din care fac parte: ministrul (preşedinte), viceminiştrii şi alţi lucrători cu funcţii de răspundere ai Ministerului.

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀