HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA Cu privire la Programul de Stat de trecere a Republicii Moldova la sistemul mondial de contabilitate şi statistică Nr.710 din 23.09.94 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.10/100 din 27.10.1994 * * * În scopul integrării Republicii Moldova în comunitatea mondială şi creării unei baze informaţionale eficiente de analiză profundă şi exhaustivă şi de pronosticare a proceselor economice în condiţiile relaţiilor de piaţă, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă Programul de Stat de trecere a Republicii Moldova la sistemul mondial de contabilitate şi statistică (se anexează). 2. Se obligă ministerele, departamentele şi organele administraţiei publice locale să elaboreze măsuri pentru realizarea Programului de Stat nominalizat, indicînd termenele şi executanţii responsabili. 3. Se stabilesc responsabili pentru elaborarea şi aprobarea formularelor de evidenţă primară şi dărilor de seamă, instrucţiunilor şi metodologiilor respective, colectarea, elaborarea şi generalizarea sintezelor: pentru evidenţa primară şi statistică - Departamentul Statisticii; pentru evidenţa contabilă a agenţilor economici şi a instituţiilor bugetare - Ministerul Finanţelor; pentru evidenţa bancară - Banca Naţională a Moldovei. 4. Ministerul Finanţelor, de comun acord cu Ministerul Economiei, Banca Naţională a Moldovei şi Departamentul Statisticii, în termen de o lună, va prezenta Guvernului Republicii Moldova propuneri privind modul de finanţare a Programului de Stat de trecere a Republicii Moldova la sistemul mondial de contabilitate şi statistică. 5. Controlul asupra etapelor de realizare a Programului de Stat de trecere a Republicii Moldova la sistemul mondial de contabilitate şi statistică se pune în seama Consiliului de coordonare a reformei economice de pe lîngă Guvernul Republicii Moldova. VICEPRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA Ion GUŢU Chişinău,23 septembrie 1994 Nr. 710 PROGRAMUL DE STAT de trecere a Republicii Moldova la sistemul mondial de contabilitate şi statistică Generalităţi Programul de Stat de trecere a Republicii Moldova la sistemul mondial de contabilitate şi statistică (în continuare - Programul de Stat) este elaborat în baza Hotărîrii Prezidiului Parlamentului Republicii Moldova nr. 1253-XII din 14 ianuarie 1993 "Privind măsurile primordiale de dezvoltare a statisticii în Republica Moldova în anii 1993-1995" şi Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr. 513 din 15 iulie 1994 "Cu privire la măsurile primordiale de realizare a Programului de activitate a Guvernului în perioada 1994-1997". Actualul sistem de contabilitate şi statistică s-a format în condiţiile dirijării economiei prin metode administrative şi de comandă, fiind condiţionat nemijlocit de bazele metodologice ale planificării centralizate şi întemeindu-se, de regulă, pe observări statistice exhaustive. Componentele sistemului de indicatori s-au constituit cu precădere din necesitatea de a asigura funcţiile conducătoare ale ministerelor şi departamentelor. În consicenţă, acest sistem nu dispune de un şir de indicatori ce ar caracteriza situaţia financiară a statutului, circulaţia banilor şi creditele, funcţionarea noilor structuri de antreprenoriat şi mediere. Agravat şi de flexibilitatea minimă a metodelor de observare statistică, acest factor reduce considerabil valoarea analizei schimbărilor economice realizate, crează anumite dificultăţi în reglementarea efectivă a proceselor economice şi în promovarea politicii preconizate de asistenţă socială. Metodologia actualului sistem de contabilitate şi statistică diferă de practica internaţională şi standardele mondiale, fapt ce complică inutil evoluţia relaţiilor economice externe ale Republicii Moldova şi derularea proceselor de integrare a ei în comunitatea internaţională. Luînd în considerare factorii sus-enumeraţi, se impune o restructurare radicală a sistemului republican de contabilitate şi statistică şi aducerea lui în concordonţă cu standardele mondiale. Ministerul Finanţelor a efectuat un şir de măsuri în vederea creării condiţiilor de implementare a practicii internaţionale a evidenţei contabile. Actualmente calculele indicilor preţului de cost, ai încasărilor şi beneficiului de la desfacerea producţiei (lucrărilor, serviciilor) şi mărfurilor, precum şi a rezultatelor financiare, operaţiunilor valutare etc. se determină exclusiv în baza principiilor metodologice noi. În anul 1993 au fost unificate şi introduse în aplicare în toate ramurile economiei naţionale formularele unice ale bilanţului contabil şi ale raporturilor financiare, ţinîndu-se cont de practica mondială şi de necesităţile organelor financiare şi ale băncilor comerciale în ceea ce priveşte controlul, analiza şi prognozarea indicatorilor financiari şi creditari. Specialiştii Departamentului Statisticii au efectuat un ansamblu de lucrări metodologice şi organizatorice, creînd astfel premisele implementării sistemului de conturi naţionale. A început derularea lucrărilor de elaborare a clasificatoarelor naţionale de determinare a produsului naţional brut. În baza principiilor metodologice noi se efectuează investigaţiile gospodăriilor casnice (menajelor),calculele indicilor preţurilor, ai statisticii folosirii forţei de muncă şi salarizării şi ai statisticii veniturilor şi cheltuielilor populaţiei. Prezentul Program de Stat prevede revizuirea complexă a sistemului de contabilitate şi statistică al Republicii Moldova, corelarea lui cu normele internaţionale şi folosirea maximă a experienţei pozitive acumulate, în scopul menţinerii în domeniul statisticii şi evidenţei contabile a instrumentelor care nu contravin practicii mondiale şi sînt susceptibile să o îmbogăţească. I. Scopurile şi sarcinile Programului de Stat Scopul principal al Programului de Stat este crearea condiţiilor de maximă eficienţă pentru reglementarea de către stat a dezvoltării societăţii prin evaluarea obiectivă şi exactă a ponderii şi posibilităţilor diverselor forme de proprietate şi sectoare economice, relevarea oportună a tendinţelor lor evolutive, prognozarea dezvoltării acestora şi estimarea consecinţelor prezumate ale deciziilor administrative. În acest sens, Programul de Stat prevede: reflectarea detaliată a diverselor aspecte ale proceselor social-economice prin sistemul de indicatori statistici utilizat în practica mondială; sporirea tendinţelor analitice şi a rapidităţii colectării, prelucrării şi difuzării de date statistice în baza reutilării tehnice a organelor de statistică şi evidenţă contabilă; optimizarea proceselor de organizare a evidenţei contabile şi a lucrărilor statistice, inclusiv prin utilizarea Registrului Naţional de Unităţi Statistice (RENUS) de toate tipurile de proprietate şi gestiune, trecerea de la observări exhaustive la observări prin sondaje, sporirea ponderii organelor statistice locale în soluţionarea problemelor din acest domeniu. Programul de Stat va crea premise pentru evidenţierea oportună a tendinţelor diviziunii internaţionale a muncii,estimarea situaţiei şi posibilităţilor pieţei mondiale şi a perspectivelor ei de dezvoltare prin: determinarea structurii, conţinutului economic şi metodelor de calcul a indicatorilor, aplicaţi în practica statistică internaţională, dar care nu figurează în actualul nostru sistem de evidenţă; elaborarea şi introducerea în sistemul statistic unic a formularelor noi de evidenţă primară, financiară, bancară şi vamală conform uzanţelor internaţionale; implementarea metodelor noi de prelucrare a datelor evidenţei primare în scopul regrupărilor conform clasificărilor internaţionale şi formelor de prezentare a datelor în organele statistice internaţionale; precizarea structurii indicatorilor, a periodicităţii, modului de prezentare şi formei de publicare a datelor statistice conform uzanţelor internaţionale. În acest context, în calitate de sarcină primordială şi fundamentală se preconizează reformarea bazelor organizaţional-metodologice ale statisticii oficiale potrivit necesităţilor tranziţiei la economia de piaţă şi celor de realizare a angajamentelor internaţionale. Restructurarea bazelor metodologice ale statisticii oficiale rezultă din aplicarea noilor criterii de reflectare a divizării economiei naţionale în sfera productivă şi cea neproductivă, din necesitatea reflectării pe larg a circulaţiei banilor, situaţiei financiare şi bonităţii statului. Pentru aceasta, în actualul sistem al indicatorilor statistici se efectuează un şir de schimbări esenţiale: se includ indicatorii sistemului de conturi naţionale, obţinuţi în urma modificării structurii şi componenţei indicatorilor din dările de seamă contabile, bancare, vamale şi integrării lor în statistică oficială; se elaborează formularele, se concretizează componenţa indicatorilor, conţinutul lor economic şi metodele de calcul pe anumite capitole potrivit sistemelor statistice standard internaţionale. De asemenea, se precizează tipologia ramurală şi formele de proprietate ale întreprinderilor din economia naţională, ţinîndu-se cont de specificul şi omogenitatea indicatorilor caracteristici acestor întreprinderi,se elaborează standarde pentru compartimentele evidenţei primare, recomandări metodologice şi cerinţe de conformitate privind organizarea acesteia, ceea ce va simplifica procesul de colectare a datelor în întreprinderi (organizaţii) şi va spori gradul de autenticitate a datelor prezentate. Se perfecţionează metodologia observărilor statistice, se introduc diferite tipuri de observări selective, observările cenzitare (bazate pe eşantioane de masă), studii monografice care permit reducerea fluxului de informaţie statistică. În procesul de revizuire a bazelor organizatorice ale statisticii oficiale drept sarcină primordială se constituie stabilirea modului de interacţiune a statisticii oficiale cu cea departamentală în condiţiile modificării sistemului de dirijare a economiei. Se reformează sistemul de colectare şi prelucrare a informaţiei statistice şi al evidenţei primare în raioane şi în centru, ţinîndu-se cont de schimbările radicale ale structurii şi funcţiilor organelor administrative, se creează noi complexe de prelucrare a informaţiei statistice şi se reutilizează cele în funcţiune. Reformarea bazelor metodologice ale statisticii oficiale prevede realizarea numeroaselor investigaţii ştiinţifico-metodologice, antrenarea instituţiilor ştiinţifice în soluţionarea problemelor teoretice şi metodologice, expertizarea conform standardelor mondiale a deciziilor adoptate şi a calculelor experimentale, efectuate în baza lor. O tendinţă nouă şi importantă în dezvoltarea statisticii oficiale a Republicii Moldova este prezentarea materialelor statistice către organele internaţionale conform acordurilor, încheiate şi ratificate în contextul obligaţiunilor de membru al O.N.U., F.M.I., C.E.E. etc. Pentru realizarea scopurilor Programului de Stat, în perioada de tranziţie la sistemul mondial de contabilitate şi statistică uzitat în practica internaţională sînt necesare: aducerea listei indicatorilor, preconizaţi spre elaborare, în conformitate cu cerinţele internaţionale; crearea sistemului conturilor naţionale (S.C.N.); elaborarea balanţelor interramurale conform schemei sistemului conturilor naţionale; organizarea lucrărilor de comparabilitate a produsului intern brut (P.I.B.) conform standardelor internaţionale; reorganizarea statisticii financiare, bugetare şi bancare; elaborarea balanţelor de plăţi; corelarea indicatorilor statisticii preţurilor, statisticii demografice şi a forţei de muncă, statisticii comerţului exterior, inclusiv a operaţiunilor vamale, cu cerinţele internaţionale; reorganizarea evidenţei contabile şi bancare conform cerinţelor internaţionale; întocmirea Registrului Naţional de Unităţi Statistice a Republicii Moldova; elaborarea şi implimentarea sistemelor de clasificare şi codificare unice potrivit standardelor internaţionale; crearea sistemelor de catalogare a producţiei şi de codificare prin haşură; pregătirea şi reciclarea cadrelor din statistică şi evidenţă conform cerinţelor sistemului conturilor naţionale; desfăşurarea colaborării internaţionale; perfecţionarea sistemului de observare a gospodăriilor casnice (menajelor) conform cerinţelor economiei de piaţă; asigurarea organelor statistice oficiale cu tehnică modernă de calcul şi perfecţionarea tehnologiei de colectare, prelucrare şi transmitere a datelor statistice. Scopul şi conţinutul fiecărei sarcini sînt expuse în capitolele următoare ale Programului de Stat, iar măsurile necesare pentru înnfăptuirea lor, termenele de realizare şi volumul finanţării sînt indicate în anexe. În acest context, o atenţie deosebită se acordă restructurării acelor compartimente de indicatori ai statisticii social-economice, care reflectă procesele economiei de piaţă şi care se deosebesc substanţial de cei uzitaţi în practica mondială. II. Reorganizare evidenţei contabile şi bancare Evidenţa contabilă şi bancară constituie temelia formării noului sistem de informaţie statistică, de care depinde realizarea integrală şi coerentă a Programului de Stat de trecere a Republicii Moldova la sistemul mondial de contabilitate şi statistică. Scopul reorganizării evidenţei contabile este prelucrarea şi implementarea în practica unităţilor economice a unui plan special de conturi care va permite: caracterizarea generală a disponibilului şi mişcării mijloacelor fixe şi circulante, activelor materiale, investiţiilor pe termen lung, fondurilor şi rezervelor întreprinderilor; Acumularea într-un aspect generalizat a informaţiei vizînd cheltuielile întreprinderilor comportate de activitatea lor statutară şi asistenţa socială a salariaţilor lor; reflectarea disponibilului şi circulaţiei mijloacelor băneşti în valută naţională şi străină, aflate pe conturile de decontare, valutare şi pe alte conturi în băncile din ţară şi de peste hotarele ei, cît şi în hîrtii de valoare; sintetizarea informaţiei vizănd rezultatele activităţii financiare a întreprinderilor şi starea mijloacelor obţinute din alte surse pentru finanţarea activităţii economice (credite bancare, alte mijloace de finanţare cu destinaţie specială) şi altele. Evaluarea complexă a rezultatelor activităţii economico-financiare şi poziţia unică în reflectarea fenomenelor omogene din conturile de evidevţă contabilă vor asigura condiţiile necesare pentru formarea sistemului de indicatori integrali, care vor permite estimarea situaţiei financiare a Republicii Moldova în dependenţă de rezultatele activităţii economice de toate tipurile. Se prevede revizuirea structurii balanţei Băncii Naţionale a Moldovei şi a planului de conturi de evidenţă bancară în scopul întocmirii registrului unic de clasificare a evidenţei şi gestiunii, prin intermediul căruia se vor realiza nu numai funcţiile de control ale evidenţei, ci şi reflectarea operaţiunilor cu activele şi pasivele sistemului bancar în dependenţă de funcţiile economice ale subiecţilor circulaţiei băneşti (întreprinderile, populaţia, statul, sistemul de creditare şi finanţare), operaţiunile cu alte state şi lichiditatea instrumentelor financiare ale pieţei monetare. Noul sistem de evidenţă bancară va permite dirijarea masei monetare potrivit scopurilor politicii financiare şi creditare şi formarea indicatorilor statisticii monetare şi a contului financiar al S.C.N. în baza datelor evidenţei bancare centralizate. III. Crearea sistemului conturilor naţionale (S.C.N.) Desfăşurarea reformei economice radicale pentru tranziţia la economia de piaţă şi aprofundarea considerabilă a proceselor de integrare impune crearea în republică a sistemului conturilor naţionale. Elaborarea documentaţiei metodologice se face în baza variantei S.C.N. al O.N.U., uzitată în Comunitatea Europeană, ţinîndu-se cont de ultimele modificări ale S.C.N. al O.N.U. din anul 1993. Crearea sistemului conturilor naţionale are srept scop principal reflectarea exhaustivă şi exactă a activităţii economice a republicii, activitate care înglobează producţia materială şi sfera de servicii. Implementarea sistemului conturilor naţionale se va solda cu obţinerea celei mai cuprinzătoare informaţii privind producţia bunurilor şi prestarea serviciilor, formarea, distribuirea şi utilizarea veniturilor, circulaţia capitalului şi a fluxurilor financiare, sursele de finanţare a economiei naţionale şi utilizarea finală a investiţiilor, precum şi veniturile şi cheltuielile agenţilor economici, relaţiile financiare şi de credit, relaţiile externe ale Moldovei, balanţa ei comercială şi de plăţi. Aplicarea S.C.N. va permite efectuarea unei analize aprofundate şi multiaspectuale a dezvoltării social-economice şi compararea la nivel internaţional a celor mai importanţi indicatori macroeconomici, aplicaţi în practica mondială. Perfecţionarea sistemului de evidenţă şi analiză statistică macroeconomică se va realiza, în primul rînd, prin atribuirea pentru indicatorul "Produsul intern brut" (P.I.B.) a statutului de caracteristică fundamentală a activităţii economiei naţionale. Calcularea P.I.B. înlesneşte efectuarea comparaţiilor pe plan internaţional a nivelurilor şi ritmurilor dezvoltării economice, structurii economiei naţionale, permite aprofundarea analizei economice la nivel macroeconomic. P.I.B. reflectă funcţionarea economiei naţionale în ansamblu, cuprinzînd sfera de producţie (bunurile) şi cea neproductivă (serviciile). Structura P.I.B. stă la baza comparaţiilor economice internaţionale a gradului de integrare a republicii în cooperarea economică mondială. O evaluare exhaustivă şi autentică a P.I.B. se poate obţine numai prin trecerea la sistemul de conturi naţionale. Deosebirea conceptuală şi metodologico-organizaţională a sistemelor B.E.N. şi S.C.N. conduce la evaluări diferite ale indicatorilor privind veniturile şi cheltuielile Bugetului de Stat, sursele de finanţare a investiţiilor, precum şi mărimea şi căile de redistribuire a venitului naţional, corelaţia dintre produsul final şi cel intermediar. În consecinţă, metodologia existenţă de calculare a venitului naţional este incompatibilă cu cea acceptată de practica mondială. Tranziţia la sistemul conturilor naţionale va necesita revizuirea radicală a informaţiei statistice primare, a evidenţei contabile, financiare, fiscale şi bancare. Sistemul conturilor naţionale prevede două tipuri de clasificare a unităţilor economice - pe ramuri şi pe sectoare. Gruparea pe ramuri permite evaluarea proceselor de producţie, distribuire şi consumare a produselor (bunurilor) şi serviciilor, a balanţelor de resurse şi de utilizare a acestora, contribuţia fiecărei ramuri în crearea P.I.B. Gruparea unităţilor instituţionale conform sectoarelor economice va evidenţia fluxurile veniturilor şi cheltuielilor, starea activelor şi pasivelor financiare. Astfel, conturile vizînd sectorul "menaje" vor asigura datele necesare pentru analiza proceselor sociale de mare importanţă şi a calităţii vieţii (distribuirea veniturilor, consumul, economiile etc.) şi pentru analiza rolului acestui sector în crearea şi utilizarea P.I.B. Utilizarea S.C.N. în practica naţională va conduce la obţinerea unei serii de indicatori macroeconomice de maximă importanţă, necesari pentru estimarea şi analiza funcţionării economiei naţionale, precum sînt produsul intern brut, produsul naţional brut, economiile naţionale, venitul disponibil, cheltuielile finale de consum pentru bunuri şi servicii, investiţiile brute şi sursele lor de finanţare, soldul operaţiunilor curente cu ţările străine. În baza acestor date se evaluează tendinţele de evoluţie a economiei naţionale şi se prognozează schimbarea lor, se elaborează politica economică şi măsurile de realizare a acesteia. În cadrul S.C.N., pentru analiza economiei naţionale şi a activităţii fiecărui grup de unităţi (fiecărui sector) operaţiunile economice sînt prezentate prin următoarele conturi: conturile economiei interioare: contul de bunuri şi servicii, contul de exploatare, contul de venituri, contul de utilizare a venitului, contul de capital şi cel financiar; conturile relaţiilor economice externe (restul lumii), contul operaţiunilor curente, contul de capital şi cel financiar. Implementarea S.C.N. în practica evidenţei şi administrării economiei naţionale va înlesni soluţionarea problemei privind furnizarea datelor necesare în structurile O.N.U. şi alte organizaţii internaţionale în conformitate cu cerinţele şi standardele respective. Organizarea procesului de elaborare a balanţelor interramurale conform schemei sistemului conturilor naţionale (B.I.R.S.C.N.) Una din principalele direcţii ale restructurării statisticii oficiale este optimizarea calculelor macroeconomice de balanţă în conformitate cu standardele internaţionale şi sistemul conturilor naţionale. Un loc deosebit în S.C.N. îl ocupă balanţele interramurale, fapt condiţionat de posibilităţile largi oferite de ele pentru analiza structurii economiei, a principalelor proporţii valoarice şi naturale, a rezultatelor modificării sistemului de preţuri, cît şi pentru realizarea comparabilităţii internaţionale, efectuarea calculelor macroeconomice de pronostic, estimarea consecinţelor deciziilor administrative propuse. Balanţele interramurale sînt elaborate în baza generalizării şi integrării rapoartelor statistice, contabile şi bancare, revizuirea cărora trebuie să anticipeze elaborarea balanţelor sus-menţionate. Pentru întocmirea balanţelor interramurale conform schemei S.C.N., care să reflecte procesele de formare, distribuire şi utilizare a resurselor şi veniturilor în cadrul tuturor tipurilor de activitate, se preconizează desfăşurarea cercetărilor ştiinţifice vizînd asigurarea informaţională şi metodologică, investigaţii ce vor lua în considerare modificarea bazelor metodologice şi organizaţionale ale statisticii oficiale în conformitate cu uzanţele statistice internaţionale. Se impune soluţionarea unui şir de probleme metodologice atît pentru determinarea structurii, conţinutului şi metodelor de calculare a informaţiei, neincluse anterior în balanţe, cît şi pentru trecerea la observările prin sondaj a cheltuielilor şi rezultatelor activităţii economice şi financiare. Pentru a obţine date comparabile cu anii precedenţi şi asigurarea succesivităţii seriilor dinamice, se prevede coordonarea reciprocă a sistemului de balanţe interramurale, elaborare în conformitate cu metodologia B.E.N. şi S.C.N. Tranziţia la sistemul balanţelor interramurale conform S.C.N. se preconizează să fie realizată în două etape. În prima etapă, începînd cu anul 1994, se va preciza structura, metodele de calcul şi formele de obţinere a informaţiei privind activitatea economică, veniturile şi cheltuielile ramurilor şi sectoarelor economiei naţionale, acordîndu-se o atenţie deosebită celor nereflectate anterior în B.I.R., elaborate după metodologia B.E.N. În cadrul etapei a doua se va elabora în mod coerent şi detaliat sistemul balanţelor legăturilor interramurale pentru 1995, orientat spre necesităţile beneficiarilor din ţară şi ale organizaţiilor internaţionale. Restructurarea bazelor organizaţionale ale statisticii oficiale şi dotarea acesteia cu mijloace tehnice moderne va impune crearea programaturii pentru calcularea unui sistem corelat de balanţe ale legăturilor interramurale în conformitate cu metodologia B.E.N. şi S.C.N. Organizarea lucrărilor pentru compararea economică internaţională a P.I.B. Elaborarea Programului Internaţional de Comparare (P.I.C.) al O.N.U. are drept scop: evaluarea nivelului de dezvoltare economică generală a ţărilor; determinarea parităţii reale a puterii de cumpărare a valutelor; cumpărarea eficienţei economiilor naţionale; relevarea potenţialului economic şi militar; studiul posibilităţilor financiare ale ţărilor (contribuţii la bugetele organizaţiilor internaţionale etc.); analiza conjuncturii pieţelor (capacitatea pieţelor, puterea de cumpărare a valutelor în comparaţie cu cursul valutar oficial); studierea procesului de integrare economică internaţională; crearea teoriilor economice (a modelelor de dezvoltare etc.). Rezultatele investigaţiilor efectuate conform P.I.C. al O.N.U. sînt utilizate şi de Banca Mondială şi Fondul Monetar Internaţional în activitatea lor analitică. Actualmente Republica Moldova este inclusă în grupul al doilea european al Programului Internaţional de Comparare din care fac parte Austria, Ungaria, Polonia, Rusia, Belarus, România şi alte ţări. În prezent au loc consultaţii cu specialişti din Austria şi România, privind executarea de către Republica Moldova a lucrărilor în temeiul datelor anului 1993 (faza VI a P.I.C. al O.N.U). Austria este ţară desemnată să acorde asistenţa de bază celui de-al doilea grup de ţări europene. S-a convenit ca pentru perioada în cauză compararea indicatorilor Moldovei cu ai Austriei să se realizeze prin intermediul României. În anii 1994-1995 se vor organiza lucrări în vederea efectuării comparaţiilor conform Nomenclatorului grupărilor de bunuri, acceptat în practica internaţională, cu ajutorul Comisiei Naţionale pentru Statistică din România, lucrări coordonate de Organizaţia de Cooperare şi Dezvoltare Economică (O.C.D.E.). IV. Perfecţionarea sistemului de asigurare informaţională Aducerea statisticii financiare, bugetare şi bancare în conformitate cu standardele internaţionale În noile condiţii, fără revizuirea radicală a informaţiei statistice şi fără aducerea ei în corespundere cu cerinţele internaţionale, este imposibil să se estimeze exact în ce grad influenţează reglementar politica financiară şi creditară a statului proporţiile de bază ale dezvoltării economice. Programul de Stat prevede constituirea indicatorilor statisticii monetare şi financiare conform criteriilor de influenţă asupra cererii şi ofertei de piaţă, clasificării operaţiunilor de active şi pasive şi instrumentelor financiare după criteriile de lichiditate; includerea indicatorilor în dependenţă de structură în sistemul descrierii integrate a procesului de producere, distribuire şi redistribuire a valorii produsului intern brut. Noul sistem de indicatori va permite aprecierea influenţei elementelor componente ale masei monetare, a politicii dobînzilor promovate de Banca Naţională a Moldovei, a sistemului de normative economice regulatorii stabilite de aceasta pentru băncile comerciale, a datoriei interne şi externe şi a balanţei republicane de plăţi asupra proporţiilor macroeconomice. Realizarea măsurilor Programului de Stat va da posibilitate Băncii Naţionale a Moldovei să efectueze comparării internaţionale, să estimeze şi să modifice gradul de lichiditate la nivel internaţional a operaţiunilor sistemului bancar, să influenţeze activ conjunctura economică internă a ţării, să pregătească sistematic rapoarte analitice vizînd influenţa politicii sale creditare asupra politicii economice a republicii. Sistemul de indicatori ai statisticii monetare, fiind compatibil cu clasificările aplicate în practica internaţională, va asigura deplin cu informaţia operativă necesară procesul de adoptare a hotărîrilor de către structurile puterii executive şi legislative, Banca Naţională a Moldovei, Ministerul Finanţelor şi va facilita organizarea sistemului integral de evidenţă a executării bugetului şi crearea condiţiilor pentru regularizarea şi evidenţa veniturilor şi cheltuielilor pe capitole şi articole, conform clasificaţiei bugetare la diverse niveluri. Pe lîngă aceasta, extinderea structurii indicatorilor statisticii financiare, bugetare şi bancare şi întocmirea balanţei de plăţi va simplifica formarea celui mai dificil cont din sistemul conturilor naţionale - contul financiar. Organizarea lucrărilor de întocmire a balanţei de plăţi Balanţa de plăţi externe este un cont macroeconomic naţional ce generalizează în mod sistematizat tranzacţiile economice externe ale Republicii Moldova. Fără balanţa de plăţi externe este imposibilă formarea sistemului de conturi naţionale şi corelarea indicatorilor dezvoltării economice interne cu procesele activităţii economice externe. Indicatorii balanţei de plăţi externe sînt incluşi în calitate de informaţie solicitată de multe organizaţii internaţionale. Constituirea balanţei de plăţi este o problemă dificilă care prevede coordonarea acţiunilor departamentelor economice republicane şi revizuirea sistemului de colectare şi prelucrare a informaţiei, fapt care necesită un timp mai îndelungat. Programul de Stat prevede în cadrul primei etape întocmirea în anul 1994 a balanţei de plăţi în baza evaluărilor experţilor şi a datelor calculate. Pe viitor, metodologia alcătuirii balanţei de plăţi externe se va întemeia tot mai mult pe utilizarea informaţiei primare. Perfecţionarea statisticii preţurilor Statistica preţurilor este un element important în asigurarea informaţională a cercetărilor economice în domeniul economiei de piaţă, constituind, în fond, baza formării deflatorilor preţurilor, necesari pentru calcularea indicatorilor produsului naţional brut, evaluarea şi prognozarea ritmului inflaţiei, a volumului emisiei monetare etc. Programul prevede măsuri concrete de dezvoltare şi perfecţionare a metodologiei calculării nivelului şi indicilor preţurilor la toate tipurile de mărfuri şi servicii într-un şir de ramuri şi sectoare ale economiei naţionale. În prezent calcularea indicilor preţurilor de consum se efectuează în baza înregistrării lunare a preţurilor la toate tipurile de mărfuri şi servicii reprezentative în 742 unităţi de toate tipurile de comerţ şi prestări-servicii din 14 oraşe şi centre raionale ale republicii. Indicele preţurilor de consum al populaţiei este un instrument ce caracterizează modificările acestora şi generalizează o estimare a evoluţiei de ansamblu a preţurilor mărfurilor cumpărate şi a tarifelor serviciilor utilizate, incluse în cheltuielile de consum ale unei familii medii pentru satisfacerea necesităţilor de trai. Perfecţionarea continuă a metodologiei în vigoare, corelată cu cea internaţională, va da posibilitate de a ţine cont de evoluţia modificărilor preţurilor la toate mărfurile şi serviciile, inclusiv la cele recent apărute pe piaţă, şi dea exclude influenţa modificărilor structurale şi a celor de sezon, fapt ce va asigura constituirea justă a sistemului de indici ai preţurilor. Realizarea Programului de comparabilitatea europeană-1993 impune un imens volum de lucru vizînd sistematizarea descrierii mărfurilor reprezentative prin analogie cu România şi Austria, organizarea înregistrării preţurilor la ele şi întocmirea rapoartelor de preţuri. În acest context, se preconizează asigurarea corespunderii metodologiei de calcul a dinamicii preţurilor cu indicatorii elaboraţi de O.N.U. şi Fondul Monetar Internaţional. Aceasta va permite evidenţa evoluţiei modificării de facto a preţurilor la toate mărfurile şi serviciile, inclusiv la cele recent apărute pe piaţă. Corelarea statisticii populaţiei şi muncii cu normele internaţionale Pentru a face informaţia privind dezvoltarea proceselor demografice compatibilă cu normele statistice internaţionale, Programul de Stat prevede trecerea treptată la evidenţa indicatorilor mortalităţii infantile şi ai cauzelor deceselor recomandată de Organizaţia Internaţională a Ocrotirii Sănătăţii şi la evidenţa migraţiei interstatale conform recomandărilor internaţionale. În rezultatul transformărilor economice se va constitui piaţa muncii. Pentru analiza şi prognozarea situaţiei care se creează pe această piaţă, estimarea influenţei ei asupra tendinţelor şi proporţiilor creşterii economice, cît şi pentru elaborarea măsurilor politicii sociale, este necesară o informaţie calitativ nouă care ar caracteriza nivelul şi dinamica utilizării braţelor de muncă, a şomajului, remunerării muncii, costului forţei de muncă. Pentru asigurarea conformităţii indicatorilor elaboraţi cu normele statistice internaţionale, uzitate în ţările cu economie de piaţă şi recomandate de rezoluţiile şi Convenţia O.I.M. prin statistica muncii, elaborarea metodologiilor şi a clasificărilor respective se face în baza documentelor metodologice ale O.I.M., ţinîndu-se cont de experienţa aplicării lor de către serviciile statistice ale Organizaţiei de Cooperare şi Dezvoltare Economică, de către Eurostat şi unităţile statistice naţionale ale Germaniei, Franţei, Austriei şi României. În Programul de Stat sînt prevăzute măsuri pentru trecerea la înregistrarea gospodăriilor casnice (menajelor) în cadrul recensămîntului populaţiei, ceea ce asigură necesităţile sistemului conturilor naţionale. Trecerea Republicii Moldova la normele internaţionale ale statisticii muncii va facilita soluţionarea problemei furnizării datelor statistice în Organizaţia Internaţională a Muncii şi în alte structuri internaţionale, precum şi accesul la informaţia privind piaţa muncii, veniturile şi salariile, necesare pentru formarea politicii economico-sociale. Optimizarea statisticii comerţului exterior potrivit cerinţelor internaţionale Statistica comerţului exterior trebuie să reflecte în mod corespunzător extinderea pătrunderii economiei Republicii Moldova în sfera circulaţiei internaţionale a mărfurilor. Programul de Stat preconizează crearea sistemului de indicatori care să reflecte indicii preţurilor medii şi volumului fizic al exportului-importului, corelaţia preţurilor externe şi interne ale producţiei exportate şi importate, organizarea statisticii vamale. Aducerea normelor metodologice ale statisticii vamale a comerţului exterior în concordanţă cu materialele aplicate de statele Comunităţii Europene şi de Eurostat va asigura compatibilitatea şi comparabilitatea indicatorilor comerţului exterior al Moldovei cu indicatorii partenerilor externi. Organizarea statisticii vamale se va înfăptui pe baza acţiunilor coordonate ale Departamentului Statisticii şi Departamentului Controlului Vamal cu scopul de a asigura prelucrarea calitativă, autenticitatea datelor şi folosirea maximă a informaţiei. Elaborarea şi implementarea Sistemului Unic de Nomenclatoare Unitare Utilizarea în sfera statisticii şi administraţiei de stat a Sistemului Unic de Nomenclatoare Unitare ale informaţiei tehnico-economice şi sociale (S.U.N.U.) asigură comparabilitatea, compatibilitatea şi autenticitatea datelor. Cu ajutorul acestor clasificatoare se studiază structura economiei naţionale, ce se formează în procesul reformei economice radicale, şi se caracterizează nivelul de dezvoltare a forţelor de producţie şi gradul diviziunii sociale a muncii. Întru corelarea S.U.N.U. cu standardele internaţionale şi adaptarea acestuia la condiţiile economiei de piaţă se prevede revizuirea unui şir din actualele clasificatoare şi elaborarea clasificatoarelor economice noi. Pentru funcţionarea şi dezvoltarea S.U.N.U. se creează baze metodologice şi organizatorice care determină modul de elaborare, implementare şi ţinere la zi a clasificatoarelor. Totodată, reactualizarea clasificatoarelor în cauză se va da în sarcina ministerelor şi departamentelor respective, iar infomedierea automatizată a clasificatoarelor se va efectua pe baza reţelei informative de calcul a Departamentului Statisticii. La etapa iniţială (aa. 1994-1995) se prevede revizuirea clasificatorului ramurilor economiei naţionale în scopul armonizării lui cu standardele clasificării internaţionale a activităţilor economice, elaborarea clasificatorului organelor administrative şi economice de stat, în care se va ţine neapărat cont de structurile organizatorice noi ale republicii, revizuirea clasificatorului întreprinderilor şi organizaţiilor cu extinderea listei caracteristicilor de clasificare (tipul de proprietate, forma de organizare juridică etc. conform legislaţiei Republicii Moldova). La etapa a doua (aa.1996-1997) se preconizează elaborarea în baza clasificărilor internaţionale respective a următoarelor clasificatoare: clasificatorul ocupaţiilor, clasificatorul documentaţiei administrative, al profesiilor conform studiilor, clasificatoarelor producţiei industriale şi agricole. Coordonarea lucrărilor de creare şi ţinere automatizată la zi a nomenclatoarelor unitare, asigurarea metodologică şi normativă, precum şi păstrarea lor se va efectua sub egida Ministerului Comunicaţiilor şi Informaticii. Întocmirea Registrului Naţional de Unităţi Statistice (RENUS) Registrul Naţional de Unităţi Statistice (RENUS) este registrul complex automatizat care fixează toţi subiecţii economici de pe teritoriul Republicii Moldova. Scopul întocmirii şi ţinerii RENUS este asigurarea unor suporţi temeinici pentru organizarea observărilor statistice în baza evidenţei unice de stat a agenţilor economici în vederea implementării metodelor noi de prelucrare a datelor statistice conform standardelor internaţionale. Obiectele evidenţei şi observării RENUS sînt: organe ale administraţiei de stat şi economice, instituţii bancare, organizaţii bugetare, agenţi de asigurare, întreprinderi şi organizaţii agricole, întreprinderi cu investiţii străine, asociaţii publice, organizaţii de cult, precum şi alte unităţi economice, indiferent de tipul proprietăţii şi subordonarea lor. Înregistrarea de stat a subiectului este condiţia indispensabilă pentru includerea în RENUS. Întocmirea RENUS se realizează de către organele de statistică în colaborare cu organele ce efectuează înregistrarea de stat şi organele administraţiei de stat, care vor utiliza în mod obligatoriu coduri unice de clasificare. Împlementarea RENUS va asigura: comparabilitatea indicatorilor sociali şi economici; observarea integrală a unui şir de indicatori statistici ai tuturor obiectelor înregistrate în teritoriul Republicii Moldova; efectuarea observărilor statistice selective asupra unui anumit şir de indicatori; elaborarea informaţiei necesare pentru analiza situaţiei social-economice în Republica Moldova; interacţiunea cu registrele (listele) altor departamente şi reactualizarea RENUS; accesibilitatea informaţiei RENUS pentru organele statistice şi alţi beneficiari; menţinerea continuităţii seriilor temporare la schimbarea diviziunii teritoriale, apartenenţei ramurale, tipului de proprietate ale obiectelor RENUS, supuse observării; efectuarea schimbului informativ cu registrele internaţionale ale Eurostat-ului, O.N.U. şi C.S.I. Etapa iniţială a întocmirii RENUS presupune atît elaborarea şi aprobarea Regulamentului Registrului Naţional de Unităţi Statistice care va constitui baza juridică a acestuia, a indicatorilor, metodelor de calcul, documentelor instructive şi metodologice, cît şi proiectarea fluxului informaţional. Etapa secundă presupune elaborarea şi asigurarea informaţională şi a programaturii pentru fiecare problemă desemnată, conform categoriei de obiecte ale RENUS. În cadrul etapei a treia se va realiza corelarea pe probleme a surselor informaţionale într-un sistem unic tehnologic informativ de funcţionare a RENUS şi organizarea utilizării acestuia.
V. Crearea Sistemului de Stat de catalogare a producţiei Sistemul de Stat de Catalogare a producţiei (S.S.C.) se creează în scopul: automatizării evidenţei nomenclaturii producţiei, fabricate în republică; asigurării organelor administraţiei de stat cu informaţie analitică şi date statistice vizînd producţia fabricată şi caracteristicile ei; asigurării întreprinderilor şi altor consumatori cu informaţie veridică despre producători şi principalele caracteristici ale producţiei. Crearea S.S.C. va permite: estimarea competitivităţii producţiei în curs de elaborare şi a celei produse şi determinarea eventualelor pieţe de desfacere; controlul asupra executării cerinţelor obligatorii ale standardelor vizînd securitatea muncii şi protecţia mediului ambiant; promovarea unei politici tehnice fundamentale în domeniul asigurării tehnico-normative a procesului de elaborare, producere şi consum (de exploatare) a producţiei; cooperarea pe verticală a întreprinderilor furnizoare de articole de completare şi materiale necesare pentru producţia finită. Crearea Sistemului de Stat de catalogare se va realiza ţinîndu-se cont de metodologia O.N.U. şi a Eurostat-ului în domeniul catalogării, utilizată în ţările Europei Occidentale. Pentru consolidarea politicii tehnice a Departamentului Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică şi Departamentului Statisticii se prevede elaborarea modului de interacţiune informaţională a Sistemului de Stat de catalogare cu Registrul Naţional de Unităţi Statistice şi coordonarea formularelor şi a structurii documentelor de intrare şi ieşire ale acestui sistem. Pe viitor se prevede utilizarea sistemului nominalizat şi pentru catalogarea producţiei destinată apărării, conform comenzii Ministerului Apărării. VI. Implementarea sistemului codului de haşură Utilizarea codurilor de haşură de identificare automată în practica mondială asigură eficienţa folosirii tehnicii de calcul la prelucrarea datelor în comerţ, activitatea bancară, ocrotirea sănătăţii, transport şi în alte ramuri. Codurile de haşură (C.H.) se aplică în mod obligatoriu pe toate mărfurile livrate. Scopul Programului de Stat este asigurarea utilizării complexe a codificării prin haşură la toate nivelurile structurii economiei naţionale a republicii - de stat, ramural, regional şi la nivel de întreprindere (organizaţie). La elaborarea sistemului de codificare prin haşură se va ţine cont de practica asigurării metodologice şi informaţionale în utilizarea codurilor de haşură, realizată de Institutul de Cercetări Ştiinţifice şi Proiectări tehnologice în Industria Alimentară a Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei, precum şi de experienţa mondială şi naţională în utilizarea C.U. la un şir de întreprinderi republicane. În acest context se prevede procurarea şi utilizarea mijloacelor tehnice respective: a dispozitivelor de citire, utilajului de elaborare a filmelor-master pentru transpunerea C.H. pe etichete, utilajului pentru verificare calităţii imprimării C.H. şi a utilajului de imprimare a C.H. pe etichete. VII. Etapele şi condiţiile de realizare a Programului de Stat Etapele de realizare a Programului de Stat Programul de Stat prevede restructurarea contabilităţii şi statisticii la toate nivelurile de organizare a acestora, luîndu-se în considerare funcţiile organelor în cauză. Orientarea multilaterală a Programului de Stat, caracterul inedit şi complex al sarcinilor preconizate spre spluţionare condiţionează realizarea lui pe etape. Pentru început se recomandă derularea lucrărilor pregătitoare şi de investigaţie. Se va preciza componenţa şi şi se va studia metodologia de calcul a indicatorilor care anterior nu erau utilizaţi în activitatea organelor economice, se va corela cu practica mondială metodele de calculare a indicatorilor în vigoare, se vor însuşi metodele de elaborare a conturilor naţionale, se vor definitiva cerinţele asigurării informaţionale, se vor revizui evidenţa bancară şi statistică financiară, se vor elabora planul conturilor pentru evidenţa contabilă a activităţii economice a întreprinderilor şi instrucţiunea pentru utilizarea acestui plan în cadrul sistemului de conturi naţionale. Se vor soluţiona problemele legale de onorarea angajamentelor Departamentului Statisticii şi Băncii Naţionale a Moldovei privind furnizarea informaţiei statistice, solicitată de organismele internaţionale, şi cu precădere a celei vizînd situaţia financiară a statului, balanţa de plăţi, venitul naţional calculat conform metodologiei O.N.U., care vor servi drept bază pentru determinarea contribuţiei Republicii Moldova în organismele internaţionale. Concomitent se vor deduce în prealabil indicatorii statisticii monetare şi financiare şi se va face calculul balanţei de plăţi a Republicii Moldova. Se va efectua, de asemenea, expertiza internaţională solicitată, se va releva cererea în ceea ce priveşte programatura necesară, se vor revizui clasificatoarele şi se va întocmi Registrul Naţional de Unităţi Statistice. În acest context, se vor elabora soluţiile de proiect pentru crearea sistemului de catalogare. Se va organiza instruirea specialiştilor şi profesorilor, revizuirea programelor de studii ale instituţiilor de învăţămînt superior şi mediu, pregătirea economiştilor, statisticienilor, contabililor; se va forma planul şi programele de reclare a contabililor şi statisticienilor. În anul 1994 se prevede încheierea lucrărilor de formare a sistemului de indicatori sociali şi economici, soluţionarea problemelor de delimitare a funcţiilor statisticii oficiale şi departamentale, pregătirea datelor statistice ce urmează să fie transmise spre publicare ediţiilor oficiale ale organismelor internaţionale. În anii 1995-1997, după expertizarea internaţională a sistemului de indicatori elaboraţi, se va realiza implementarea lui în diverse ramuri şi domenii de activitate; calculele experimentale la macronivel vor fi înlocuite cu prelucrarea informaţiei primare; se va calcula, conform schemei S.C.N., balanţa desfăşurată interramurală de dare de seamă care va generaliza indicatorii principali ai dezvoltării economiei naţionale în baza prelucrării informaţiei statistice din toate domeniile de activitate. Colaborarea internaţională în cadrul realizării Programului de Stat Departamentul Statisticii este autorizat să conducă întreaga activitate statistică, atribuindu-i-se funcţii de dirijare în sistematizarea, publicarea şi prezentarea informaţiei statistice în conformitate cu angajamentele Moldovei faţă de ţările comunităţii internaţionale. În virtutea faptului că Moldova, este membru al O.N.U., al Băncii Mondiale, F.M.I., C.S.C.E. etc., Departamentul Statisticii, în comun cu alte ministere, departamente şi instituţii economice centrale, va asigura: participarea la runda comparabilităţii europene a anului 1993 cu Austria prin intermediul României; participarea la lucrările sesiunilor de rînd ale organelor statistice ale sistemului O.N.U. şi Eurostat-ului, în cadrul proiectelor realizate de aceste organe; furnizarea de date statistice în problemele de interes pentru organele statistice ale sistemului O.N.U.; participarea la consfătuirile grupurilor de lucru, grupurilor de experţi şi la seminarele din cadrul proiectelor, desfăşurate de organele statistice ale sistemului O.N.U. şi Eurostat-ului. Principalele scopuri ale colaborării internaţionale în acest domeniu sînt: obţinerea ajutorului tehnic acordat de organele internaţionale ale sistemului O.N.U. şi ale Eurostat-ului, care elaborează normele şi standardele statistice internaţionale, şi formarea cadrelor necesare pentru implementarea Programului de Stat, inclusiv stagierea peste hotare a specialiştilor; efectuarea expertizei internaţionale a Programului de Stat; efectuarea schimbului de experienţă în domeniul metodologiei şi practicii statistice cu serviciile statistice naţionale ale ţărilor dezvoltate. Programul de Stat prevede lărgirea domeniilor de colaborare cu Comisia Naţională de Statistică a României, care are o anumită practică în problemele trecerii statisticii la standardele internaţionale, precum şi menţinerea relaţiilor de colaborare cu serviciile naţionale statistice ale C.S.I. şi cu Comitetul pentru Statistică al C.S.I., relaţii derulate în cadrul Convenţiei Statelor Independente. Asigurarea financiară a Programului de Stat Trecerea Republicii Moldova la sistemul de contabilitate şi statistică, utilizat în practica internaţională, constituie un obiectiv de mare importanţă care cuprinde asigurarea ştiinţifico-metodologică şi informaţională a acţiunilor prevăzute în Programul de Stat, dotarea executanţilor acestora cu mijloacele tehnice necesare, instituirea şi reciclarea cadrelor din domeniul evidenţei contabile şi statisticii, organizarea colaborării internaţionale. Realizarea acestui obiectiv va necesita în anii 1994-1997, conform calculelor prevenite, circa 7743 mii lei. Cheltuielile sus-menţionate se repartizează conform direcţiilor de realizare a Programului de Stat, astfel: pentru reformarea statisticii - 907 mii lei; pentru reorganizarea contabilităţii - 6356 mii lei; pentru dotarea tehnică, asigurarea metodologică şi informaţională a codificării prin haşură şi aplicarea ei în economia naţională - 269 mii lei. Asistenţa tehnică a lucrărilor Programului de Stat, se va efectua în baza mijloacelor moderne de păstrare, transmitere şi prelucrare analitică a datelor, precum şi de asigurare a accesului la aceste date. În condiţiile deficitului de resurse materiale şî financiare şi de specialişti valoroşi în domeniu, care nu pot fi pregătiţi într-un răstimă scurt cu forţe proprii, asigurarea suporţilor ştiinţifici şi expertiza multor lucrări din cadrul Programului de Stat, precum şi realizarea acestuia în termene optime pot fi înfăptuite numai printr-o asistenţă susţinută internaţională. În Programul de Stat sînt prevăzute măsuri pentru stabilirea relaţiilor de afaceri cu Eurostat-ul şi Comisia de Statistică a O.N.U., cu Fondul Monetar Internaţional, Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare, O.C.D.E., cu organismele internaţionale, care determină standardele şi reperele pentru unele domenii statistice, cele de studiere a experienţei ţărilor cu o economie de piaţă dezvoltată ale căror sisteme de evidenţă contabilă şi statistică sînt supuse aceloraşi schimbări (România, Ungaria, Polonia, Germania, Cehia, Slovacia). Cheltuielile pentru realizarea măsurilor vizînd pregătirea specialiştilor din Moldova, efectuarea consultaţiilor şi expertizelor cu antrenarea specialiştilor străini, obţinerea materialelor metodice şi informative vor fi suportate din mijloacele, acordate în cadrul ajutorului tehnic şi financiar de către organismele internaţionale de statistică, implicate în colaborarea internaţională pe linia Programului TACIS. Structurile responsabile de executarea Programului de Stat Responsabile pentru realizarea măsurilor prevăzute în Programul de Stat sînt următoarele ministere, departamente şi organizaţii ştiinţifice ale Republicii Moldova: Departamentul Statisticii, Ministerul Economiei, Ministerul Finanţelor, Banca Naţională a Moldovei, Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, Ministerul Justiţiei, Ministerul Industriei, Departamentul Arhitecturii şi Construcţiilor, Ministerul Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor, Ministerul Comunicaţiilor şi Informaticii, Departamentul Comerţului, Ministerul Muncii,Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Învăţămîntului, Departamentul Controlului Vamal, Departamentul Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică, Academia de Studii Economice. Ministerele şi Departamentele vizate vor elabora planuri organizaţionale detaliate de realizare a măsurilor prevăzute în Programul de Stat, în care vor specifica termenele şi executanţii concreţi. Controlul etapelor de realizare a sarcinilor Programului de Stat va fi efectuat de Consiliul de Coordonare a Reformei Economice pe lîngă Guvernul Republicii Moldova. Acest consiliul va supune sistematic dezbaterilor sale informaţia executanţilor vizînd etapele de îndeplinire a Programului de Stat şi va prezenta anual Guvernului Republicii Moldova o sinteză informativă generalizatoare în această problemă. Consiliul de Coordonare a Reformei Economice poate introduce corective în Programul de Stat luînd în considerare circumstanţele concrete ale reformelor derulate în republică. Anexă la Programul de Stat de trecere a Republicii Moldova la sistemul mondial de contabilitate şi statistică Măsurile de realizare a Programului de Stat de trecere a Republicii Moldova la sistemul mondial de contabilitate şi statistică ----------------------------------------------------------------------------------------- Nr. ! Acţiunile preconizate !Termenele !Cheltuieli ! Responsabili de ! !de execu- !de executa-! executare d/o ! !tare !re ! ----------------------------------------------------------------------------------------- 1 ! 2 ! 3 ! 4 ! 5 ----------------------------------------------------------------------------------------- I. Dezvoltarea principiilor generale metodologice şi organizaţionale ale statisticii oficiale 1. Elaborarea sistemului de anual una mie lei Departamentul Statisticii,Ministerul indicatori statistici Economiei,Ministerul Finanţelor, luîndu-se în considerare Banca Naţională a Moldovei, Ministe- cerinţele economiei de rul Sănătăţii, Ministerul Afacerilor piaţă şi ale standardelor Interne,Ministerul Învăţămîntului, internaţionale alte ministere şi departamente 2. Elaborarea principiilor 1994-1995 una mie lei Departamentul Statisticii,Ministerul metodologice de bază ale Economiei,Ministerul Finanţelor, investigaţiilor selective, Ministerul Muncii,Protecţiei Sociale întocmirea planului de şi Familiei, Academia de Ştiinţe organizare a recensămîn- turilor, a evidenţelor unice,perfecţionarea programului de cercetare a bugetelor gospodăriilor casnice 3. Perfecţionarea sistemului 1994-1995 22 mii lei Departamentul Statisticii,Ministerul de indicatori şi elaborarea Finanţelor,Academia de Studii Econo- tipizatelor unificate mice a Moldovei,instituţiile specia- interdepartamentale ale lizate antrenate prin contract evidenţei primare în conformitate cu cerinţele standardelor evidenţei primare,coordonarea şi aprobarea lor de către Departamentul Statisticii 4. Perfecţionarea sistemului 1994-1996 120 mii lei Departamentul Statisticii,Ministe- de indicatori şi elaborarea rul Finanţelor,Banca Naţională a tipizatelor evidenţei Moldovei,ministerele,departamente- primare specializate pe le de resort,Academia de Studii ramuri, în conformitate Economice a Moldovei,Consiliul cu cerinţele standardelor consultativ republican pentru con- evidenţei primare,coordo- tabilitate în economia naţională, narea şi aprobarea lor Centrul Naţional de Terminologie de către Departamentul pe lîngă Ministerul Învăţămîntu- Statisticii lui, S.R.L. "Bilanţ" 5. Perfecţionarea sistemului 1994-1995 8 mii lei Ministerul Finanţelor,Departamen- de indicatori şi elaborarea tul Statisticii,ministerele,de- tipizatelor evidenţei partamenele de resort,Academia de primare ramurale speciali- Studii Economice a Moldovei,Cole- zate pentru instituţiile giul Consultativ republican pen- bugetare în conformitate tru evidenţa bugetară,Centrul cu cerinţele standardelor Naţional de Terminologie pe lîngă evidenţei primare, coor- Ministerul Învăţămîntului donarea lor cu Departamentul Statisticii şi aprobarea de către Ministerul Finanţelor 6. Elaborarea principiilor de 1994-1995 100 mii lei Departamentul Statisticii,Ministe- bază de întocmire,folosire rul Finanţelor,Banca Naţională a şi funcţionare a documentelor, Moldovei,ministerele şi departa- pregătirea şi publicarea mentele de resort,colegiile con- albumelor cu tipizatele sultative republicane pentru evi- evidenţei primare şi a denţa contabilă, S.R.L. "Bilanţ" instrucţiunilor metodice şi "Contabil-service",editura vizînd întocmirea şi comp- "Statistica" letarea lor 7. Editarea publicaţiilor anual ----- Departamentul Statisticii,ministe- statistice şi prezentarea rele şi departamentele de resort informaţiei în organismele internaţionale conform acordurilor şi convenţi- ilor semnate 8. Asigurarea analizei complexe permanent ------ Departamentul Statisticii,Ministe- multilaterale a proceselor rul Economiei,Ministerul Finanţe- economice şi sociale din lor,Ministerul Muncii,Protecţiei republică prin metoda de Sociale şi Familiei prognozare a eventualelor eşecuri şi disproporţii în economia naţională 9. Actualizarea conţinutului permanent ------- Departamentul Statisticii şi edi- şi îmbunătăţirea prezentării tura "Statistica" grafice a anuarului statistic 10. Editarea şi difuzarea permanent 4 mii lei Departamentul Statisticii,Ministe- trimestrială a "Buletinului rul Comunicaţiilor şi Informaticii statistic de informare pub- lică" 11. Determinarea principiilor 1994-1995 4 mii lei Departamentul Standarde,Metrologie esenţiale de funcţionare a şi Supraveghere Tehnică,Ministerul sistemelor unificate de Industriei,Ministerul Economiei, documente,revizuirea şi Ministerul Finanţelor,Ministerul organizarea ţinerii lor la Muncii,Protecţiei Sociale şi Fami- zi liei,Ministerul Transportului, Ministerul Agriculturii şi Alimen- taţiei, Departamentul Statisticii, Departamentul Arhitecturii şi Con- strucţiilor, Departamentul Comer- ţului,Ministerul Comunicaţiilor şi Informaticii,Banca Naţională a Mol dovei 12. Perfecţionarea tehnologiei 1994-1995 20 mii lei Departamentul Statisticii,Ministe- de colectare şi prelucrare rul Economiei,Ministerul Finanţe- a datelor statistice, lor,Ministerul Comunicaţiilor şi crearea bazei tehnico-mate- Informaticii riale a organelor statis- tice,elaborarea noilor complexe electronice de prelucrare a informaţiei şi modernizarea celor în funcţiune în corespundere cu schimbarea componenţei şi metodologiei de calcul a indicatorilor statistici II. Dezvoltarea contabilităţii şi a controlului financiar a) Principiile metodologice generale de organizare şi dezvoltare a evidenţei contabile 13. Elaborarea proiectului 1994 2 mii lei Ministerul Finanţelor,Academia de de lege "Cu privire la Studii Economice,Instituţiile contabilitate" specializate antrenate prin contract 14. Elaborarea proiectului 1994 3 mii lei Ministerul Finanţelor,Camera de de lege "Cu privire la Auditing pe lîngă Ministerul auditing" Finanţelor,Academia de Studii Economice,instituţiile speciali- zate antrenate prin contract 15. Elaborarea proiectului 1994 4 mii lei Ministerul Finanţelor,Academia de regulamentului cu pri- Studii Economice,instituţiile vire la contabilitate specializate antrenate prin cont- şi dările de seamă ract 16. Elaborarea proiectului 1995 10 mii lei Ministerul Finanţelor,Academia de regulamentului privind Studii Economice,instituţiile aplicarea legii conta- specializate încadrate prin cont- bilităţii ract 17. Elaborarea proiectului 1994 ------- Ministerul Finanţelor regulamentului despre Colegiul metodologic republican pentru con- tabilitate 18. Aprobarea în modul sta- 1994 -------- Ministerul Finanţelor bilit a componenţei cole- giilor metodologice re- publicane pentru contabi- litate şi pentru buget pe lîngă Ministerul Finanţelor 19. Fondarea Asociaţiei con- 1994 --------- Ministerul Finanţelor,ministere- tabililor Republicii le,departamentele de resort şi Moldova organizaţiile publice 20. Fondarea revistei "Con- tabilitate şi finanţe" 1995 30 mii lei Ministerul Finanţelor,Asociaţia contabililor,S.R.L."Bilanţ" şi "Contabil-service" 21. Elaborarea regulamentului 1995 6 mii lei Ministerul Finanţelor cu privire la circulaţia documentelor contabile, corelat cu practica mon- dială şi cerinţele stan- dardelor mondiale de contabilizare b) Optimizarea contabilităţii în economia naţională şi instituţiile bugetare 22. Elaborarea instrucţiunii 1995 ------- Ministerul Finanţelor pentru aplicarea planului conturilor de evidenţă contabilă a activităţii financiar-economice a întreprinderilor în con- formitate cu recomandă- rile Comisiei O.N.U. şi Centrului pentru Corpora- ţiile Transnaţionale 23. Elaborarea şi aprobarea 1994 ------- Ministerele,departamentele, aso- indicaţiilor metodice ciaţiile şi concernele,alte orga ramurale privind calculul ne de conducere,desemnate de Gu- costurilor producţiei vern conform hotărîrii nr.340 (lucrărilor,serviciilor) din 2 iunie 1993 24. Elaborarea instrucţiuni- 1994-1997 125 mii lei Ministerul Finanţelor lor şi standardelor spe- ciale pentru contabili- tate şi a dărilor de seamă financiare în conformitate cu planul conturilor de evidenţă contabilă a acti- vităţii întreprinderilor, cu practica mondială şi cerinţele standardelor mondiale de evidenţă: standard privind ţinerea 1995 20 mii lei Ministerul Finanţelor,Academia evidenţei cu aplicarea de Studii Economice,instituţii- formei unice de contabi- le specializate încadrate prin lizare prin registrul- contract jurnal standard privind inventa- 1994 10 mii lei Ministerul Finanţelor rierea mijloacelor fixe, valorilor în marfă şi materiale, a mijloacelor băneşti şi decontărilor instrucţiuni privind evi- 1994 12 mii lei Ministerul Finanţelor,Academia denţa contabilă în soci- de Studii Economice,instituţii- etăţile pe acţiuni le specializate încadrate prin contract standard privind conta- 1995 12 mii lei Ministerul Finanţelor bilitatea mijloacelor fixe standard privind conta- 1995 8 mii lei Ministerul Finanţelor bilitatea obiectelor de mică valoare şi scurtă durată standard privind conta- 1995 15 mii lei Ministerul Finanţelor bilitatea valorilor materiale standard privind evidenţa ambalajului 1996 7 mii lei Ministerul Finanţelor instrucţiunea privind re- 1996 5 mii lei Ministerul Finanţelor evaluarea valorilor în marfă şi materialele în legătură cu modificarea preţurilor şi tarifelor, compensarea reducerii preţurilor şi repartiza- rea diferenţei de evalu- are (majorării) standard privind evidenţa 1995 12 mii lei Ministerul Muncii,Protecţiei So muncii şi salariului în ciale şi Familiei, Ministerul industrie şi construcţii Finanţelor,Departamentul Statis ticii standard privind conta- 1995 12 mii lei Ministerul Finanţelor,Ministerul bilitatea simplificată a Agriculturii şi Alimentaţiei gospodăriilor ţărărneşti şi modul de întocmire a declaraţiilor de venituri standard privind contabi- 1994-1995 12 mii lei Ministerul Finanţelor,Academia litatea simplificată şi de Studii Economice modul de întocmire a declaraţiilor în între- prinderile individuale cu mai puţin de 3 anga- jaţi 25. Elaborarea sistemului 1995-1997 100 mii lei conducătorii întreprinderilor automatizat de întocmire şi contabilii-şefi a registrelor contabile la întreprinderile care îşi asistă gestiunea pe calculatoare personale 26. Studierea nivelului de 1994-1995 50 mii lei Ministerul Finanţelor organizare a contabili- tăţii şi dărilor de seamă vizînd executarea bugetului şi devizelor de cheltuieli ale instituţiilor bugetare din ţările dezvoltate 27. Elaborarea instrucţiuni- 1994-1995 10 mii lei Ministerul Finanţelor lor pentru contabiliza- rea şi dările de seamă vizînd executarea bugetelor republican şi local potrivit evidenţei şi statisticii internaţionale şi cerinţe- lor organizaţiilor inter- naţionale la prezentarea unei anumite liste de indi- catori,ce caracterizează starea financiară a ţării 28. Restructurarea şi centrali- 1994-1995 5500 mii lei Ministerul Finanţelor,Departa- zarea sistemului de recepţi- mentul Statisticii,ministerele onare şi sintetizare a bi- şi departamentele de resort lanţurilor contabile şi dărilor de seamă financiare pregătirea încăperilor şi 1994 2500 mii lei Ministerul Finanţelor,primăria obiectelor de inventar ale or.Chişinău,Ministerul Agricul- serviciilor de recepţionare turii şi Alimentaţiei,primări- şi sintetizare a bilanţurilor ile oraşelor şi executivele contabile şi dărilor de raionale seamă financiare ale între- prinderilor c) Perfecţionarea şi dezvoltarea contabilităţii bancare 29. Analizarea comparabilită- 1994-1995 _________ Banca Naţională a Moldovei ţii registrelor contabile ale băncilor potrivit clasificărilor internaţi- onale 30. Elaborarea proiectului 1994 25 mii lei Banca Naţională a Moldovei planului nou al conturilor de contabilitate bancară în corespundere cu practica internaţională 31. Expertiza internaţională 1994 10 mii lei Banca Naţională a Moldovei a planului nou al conturi- lor de contabilitate bancară 32. Elaborarea programului de 1994 5 mii lei Banca Naţională a Moldovei implementare a planului nou al conturilor în practica contabilităţii bancare 33. Implementarea planului nou 1995 7 mii lei Banca Naţională a Moldovei al conturilor în practica contabilităţii bancare d) Elaborarea standardelor de auditing şi control financiar 34. Elaborarea proiectului 1994 ________ Ministerul Finanţelor,Academia de lege "Cu privire la de Studii Economice şi institu serviciul de stat de ţiile specializate antrenate control financiar şi prin contract revizie" 35. Recomandări metodice 1994-1995 20 mii lei Ministerul Finanţelor,Academia "Privind efectuarea de Studii Economice şi insti- reviziilor activităţii tuţiile specializate antrenate financiar-economice a prin contract asociaţiilor,întrep- rinderilor şi organiza- ţiilor de stat,întrep- rinderilor mixte şi altor organizaţii,care gestionează proprietatea de stat" 36. Recomandări metodice 1994 15 mii lei Ministerul Finanţelor,Academia privind revizia preţului de Studii Economice şi institu de cost al producţiei ţiile specializate antrenate (lucrărilor,serviciilor) prin contract 37. Recomandări metodice 1994 6 mii lei Ministerul Finanţelor,Academia privind efectuarea revi- de Studii Economice şi institu- ziilor circulaţiei bunu- ţiile specializate antrenate rilor materiale prin contract 38. Recomandări metodice 1994 15 mii lei Ministerul Finanţelor,Academia privind efectuarea revi- de Studii Economice şi institu ziilor în instituţiile ţiile specializate,antrenate bugetare prin contract III. Crearea sistemului de conturi naţionale (S.C.N.) a) Crearea sistemului de conturi naţionale (S.C.N.), ce reflectă corelaţia dintre ramurile şi sectoarele economiei.Elaborarea balanţelor interra- murale conform schemei S.C.N. 39. Elaborarea principiilor 1994 _________ Departamentul Statisticii,Centrul generale şi a metodo- de studiere a problemelor pieţei logiei conturilor naţio- nale în Republica Moldova (schema generală,clasifi- cările de bază,conturi şi indicatori,principiile evaluării) 40. Executarea calculelor con- 1994 _________ Departamentul Statisticii,Banca Naţională turilor economiei interne a Moldovei,Ministerul Economiei,Ministerul (la nivel republican pe Finanţelor anii 1989-1990):de bunuri şi servicii,de producţie, de formare,repartizare şi utilizare a veniturilor şi celui de capital 41. Construirea conturilor 1994 _________ Departamentul Statisticii economiei naţionale pe ramuri şi sectoare,pentru anii 1991-1992 42. Elaborarea sistemului de 1994-1995 _________ Departamentul Statisticii asigurare cu resurse programate şi matematice privind construirea şi implementarea S.C.N. la nivelul economiei naţionale 43. Efectuarea expertizei in- 1994 _________ Departamentul Statisticii,Ministerul ternaţionale a metodologiei Economiei calculării conturilor eco- nomiei interioare (excep- tînd contul financiar) 44. Elaborarea metodologiei şi 1995 _________ Departamentul Statisticii,Ministerul executarea trimestrială a Finanţelor calculelor experimentale ale P.I.B. 45. Elaborarea metodologiei de 1995-1996 _________ Departamentul Statisticii,Banca Naţională construire a contului a Moldovei,Ministerul Finanţelor,Centrul financiar şi executarea de studiere a problemelor pieţei calculului lui experimental 46. Elaborarea metodologiei de 1994-1995 _________ Departamentul Statisticii,Banca Naţională a construire a contului sec- Moldovei,Ministerul Finanţelor,Centrul de torului "Restul lumii" şi studiere a problemelor pieţei executarea calculului experimental pe a.a.1990- 1994 47. Efectuarea expertizei 1995-1996 2 mii lei Departamentul Statisticii,Ministerul Finanţelor internaţionale a contului financiar şi a contului sectorului "Restul lumii" 48. Elaborarea metodologiei de 1996-1997 _________ Departamentul Statisticii,Banca Naţională a construire şi calcul expe- Moldovei,Ministerul Economiei,Centrul de rimental al tabelelor de Studiere a problemelor pieţei balanţă a avuţiei naţionale (tabelele activelor-pasivelor), precum şi a metodologiei de includere a soldurilor activelor şi pasivelor din operaţiunile contului finan- ciar,pentru întreaga economie naţională, cît şi pe sectoare 49. Introducerea modificărilor permanent _________ Departamentul Statisticii,Centrul de Studiere în metodologia de construire a problemelor pieţei a conturilor naţionale con- form schimbărilor recoman- date de O.N.U. şi Comitetul de Statistică al C.S.I. 50. Implementarea în practica 1996 _________ Departamentul Statisticii statisticii oficiale a S.C.N.(începînd cu calcu- lele pe anul 1995) 51. Efectuarea cercetărilor 1994-1995 2 mii lei Departamentul Statisticii,Ministerul Economiei, ştiinţifice vizînd asigu- Centrul de studiere a problemelor pieţei rarea informaţională şi metodologică a balanţelor interramurale conform schemei S.C.N. 52. Elaborarea metodologiei 1995 _________ Departamentul Statisticii de observare prin sondaj a cheltuielilor de pro- ducţie pentru balanţa interramurală şi a instru- mentariului cercetărilor în toate sferele de acti- vitate 53. Elaborarea asistenţei 1995 _________ Departamentul Statisticii,Centrul de studiere informaţionale şi cu a problemelor pieţei programatură a calculelor balanţelor interramurale (pentru elaborarea B.I.R. S.C.N. pe anul 1996) 54. Efectuarea observărilor 1996-1997 4 mii lei Departamentul Statisticii,ministerele şi selective unice a chel- departamentele de resort tuielilor de producţie în toate ramurile econo- miei naţionale pentru elaborarea balanţei B.I.R. pe anul 1996 55. Elaborarea sistemului B.I.R. 1997-1998 4 mii lei Departamentul Statisticii de producere şi utilizare a producţiei (serviciilor) pe anul 1996 b) Efectuarea lucrărilor vizînd comparabilitatea economică internaţională a P.I.B. şi a indicatorilor agregaţi 56. Calcul P.I.B. (cnform 1994 ________ Departamentul Statisticii destinaţiei finale pe anul 1993) 57. Spargerea P.I.B. pe grupe primare de cheltuieli pe anul 1993 1994 3 mii lei Departamentul Statisticii 58. Prezentarea calculelor 1994 ________ Departamentul Statisticii cheltuielilor şi servi- ciilor nemateriale pe anul 1993 către Comisia Naţio- nală pentru Statistică a României 59. Totalizarea rezultatelor 1995 ________ Departamentul Statisticii preliminare ale cumpără- rii P.I.B. al României - Republicii Moldova - Austriei 60. Publicarea în presă a 1995 ________ Departamentul Statisticii rezultatelor comparării P.I.B. pe anul 1993 IV. Perfecţionarea sistemului de asigurare informaţională a) Aducerea statisticii financiare,bugetare şi bancare în conformitate cu standardele internaţionale 61. Determinarea sistemului 1995 ________ Banca Naţională a Moldovei, Departamentul de indicatori statistici Statisticii,Ministerul Finanţelor,Ministerul ce caracterizează influ- Economiei enţa dominantă a Băncii Naţionale a Moldovei asupra cererii şi ofer- tei de piaţă (agregatele masei monetare,cererile de rezervă ale Băncii Naţionale a Moldovei faţă de depozitele băncilor comerciale,ratele dobîn- zii Băncii Naţionale a Moldovei) 62. Determinarea sistemului 1994-1995 _________ Banca Naţionale a Moldovei,Departamentul de indicatori ai statis- Statisticii,Ministerul Finanţelor,Ministerul ticii monetare şi dări- Economiei lor de seamă bancare,care să corespundă cu cerin- ţele internaţionale (balanţa consolidată a sistemului bancar,sinteza monetară conform metodolo- giei F.M.I.,sinteza ban- cară, emisia numerarului disponibil,instrumentele financiare ale pieţei mo- netare,cursul valutar) 63. Elaborarea metodologiei 1994-1995 3 mii lei Banca Naţională a Moldovei,Ministerul Finanţelor, şi realizarea calculelor Departamentul Statisticii,Ministerul Economiei experimentale reieşind din informaţia anilor 1991-992, a sistemului de indicatori statistici, ce caracterizează influ- enţa Băncii Naţionale a Moldovei asupra cererii şi ofertei de piaţă, a sistemului de indicatori ai statisticii monetare şi bancare şi calculelor datoriei de stat interne şi externe 64. Efectuarea expertizei 1994-1996 4 mii lei Banca Naţională a Moldovei, Departamentul internaţionale asupra Statisticii,Ministerul Finanţelor,Ministerul metodologiei de calcul a Economiei indicatorilor experimen- tali, ce caracterizează influenţa Băncii Naţionale a Moldovei asupra cererii şi ofertei de piaţă,indi- catorilor statisticii financiare,bugetare,bancare şi asupra datoriei de stat 65. Determinarea componenţei 1994-1995 ________ Banca Naţională a Moldovei,Departamentul dărilor de seamă financiare Statisticii,Ministerul Finanţelor,Minis- bancare,modului de prezen- terul Economiei tare şi publicare a acestora, elaborarea indicaţiilor metodologice 66. Implementarea în practică a 1994-1995 ________ Banca Naţională a Moldovei,Departamentul statisticii oficiale,finan- Statisticii,Ministerul Finanţelor, ciare,bugetare şi bancare, Ministerul Economiei pregătirea dărilor de seamă şi publicarea indicatorilor în corespundere cu cerinţele internaţionale începînd cu anul 1993
---------------------------------------------------------------------------------------------------------- 1 ! 2 ! 3 ! 4 ! 5 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- b) Organizarea lucrărilor de elaborare a balanţei de plăţi 67. Elaborarea metodologiei (instrumentariu- 1994 _________ Banca Naţională a Moldovei, lui, tipizatelor de evidenţă),alcătuirea Ministerul Finanţelor,Minis- balanţei circulaţiei capitalului terul Economiei,Departamentul Statisticii 68. Calcularea operaţiunilor comerciale şi anual _________ Banca Naţională a Moldovei, necomerciale a balanţei de plăţi externe Ministerul Economiei începînd cu rezultatele pe anul 1993 69. Calcularea indicatorilor pentru alcătuirea anual _________ Banca Naţională a Moldovei, rapoartelor financiare,a balanţei circu- Ministerul Finanţelor, laţiei mondiale de capital Ministerul Economiei 70. Efectuarea calculelor vizînd alcătuirea anual _________ Banca Naţională a Moldovei, balanţei de plăţi externe după schema Ministerul Finanţelor, completă Ministerul Economiei,Departa- mentul Statisticii c) Perfecţionarea statisticii preţurilor Statistica preţurilor sectorului de consum 71. Perfecţionarea metodologiei determinării 1994-1995 __________ Departamentul Statisticii eşantionului reprezentativ de culegere a preţurilor şi tarifelor (localităţilor, punctelor de vînzare a mărfurilor şi al unităţilor de prestare a serviciilor) 72. Elaborarea recomandărilor metodologice 1994 __________ Departamentul Statisticii pentru determinarea influenţei oscila- ţiilor sezoniere asupra indicelui preţu- rilor de consum 73. Perfecţionarea metodologiei calculului 1994-1997 __________ Departamentul Statisticii variaţiei nivelului preţurilor şi dinamicii lor ţinîndu-se cont de toate căile de desfacere a mărfurilor (servici- ilor) reprezentative, folosite la construirea indicelui preţurilor de consum 74. Perfecţionarea metodologiei de observare 1994 2 mii lei Departamentul Statisticii a preţurilor (tarifelor) şi calcularea indicelui preţurilor şi tarifelor la ser- viciile cu plată,prestate populaţiei: sociale, transportul de pasageri, de telecomunicaţii, comunal-locative, se cultură, pentru întreţinerea copiilor în instituţiile preşcolare, de ocrotire a sănătăţii. 75. Efectuarea investigaţiilor selective 1994-1995 2 mii lei Departamentul Statisticii pentru determinarea structurii ponde- rilor la unele servicii reprezentative ale organizaţiilor juridice şi bancare Statistica preţurilor în sectorul producător 76. Elaborarea instrumentariului şi calcu- 1994 ________ Departamentul Statisticii larea indicelor preţurilor la produc- ţia exportată şi importată 77. Formularea propunerilor vizînd includerea 1994 ________ Departamentul Statisticii dinamicii preţurilor la producţia im- portată în procesul de alcătuire a indi- cilor preţurilor de consum 78. Perfecţionarea metodologiei actuale de 1995 ________ Departamentul Statisticii calculare a indicilor preţurilor cu ridicata în conformitate cu practica internaţională 79. Perfecţionarea metodologiei determinării 1995 5 mii lei Departamentul Statisticii eşantionului reprezentativ de culegere a preţurilor cu ridicata, lărgindu-se, în caz de necesitate, eşantionul d) Aducerea statisticii populaţiei şi muncii în corespundere cu normele internaţionale Statistica populaţiei 80. Trecerea la evidenţa mortalităţii in- 1996-1997 __________ Ministerul Sănătăţii, fantile în baza definiţiilor,recomandate Departamentul Statisticii de O.I.O.S. (născuţi-vii,născuţi-morţi) 81. Trecerea la elaborarea datelor privind 1995-1997 __________ Ministerul Sănătăţii, cauzele decesului populaţiei în baza Departamentul Statisticii revizuirii a X ordinare a Clasificării internaţionale a bolilor,recomandate de O.I.O.S. 82. Trecerea la evidenţă statistică şi 1996-1997 2 mii lei Ministerul Sănătăţii, înregistrarea naşterilor şi deceselor în Departamentul Statisticii, baza documentelor medicale Ministerul Justiţiei 83. Elaborarea planului general de organizare 1996-1997 3 mii lei Departamentului Statisticii şi efectuare în anul 1999 a recensămîntu- lui populaţiei 84. Studierea şi trecerea la evidenţa 1995-1996 ________ Ministerul Afacerilor Interne, migraţiei internaţionale în baza recoman- Ministerul Muncii,Protecţiei dărilor internaţionale Sociale şi Familiei,Departamen- tul Statisticii Statistica muncii 85. Elaborarea programului şi metodicii de 1994-1995 20 mii lei Departamentul Statisticii efectuare a investigaţiilor selective a gospodăriilor casnice pentru studierea problemei ocupaţiei conform recomandă- rilor O.I.M 86. Organizarea efectuării investigaţiilor 1995-1997 60 mii lei Departamentul Statisticii selective a gospodăriilor casnice în scopul studierii problemelor ocupaţiei 87. Elaborarea mwtodologiei determinării 1996 __________ Departamentul Statisticii costului forţei de muncă reieşind din Ministerul Muncii,Protecţiei recomandările O.I.M. Sociale şi Familiei 88. Pregătirea metodicii de organizare a 1997 2 mii lei Departamentul Statisticii, observărilor statistice privind deter- Ministerul Muncii,Protecţiei minare costului forţei de muncă, Sociale şi Familiei,experţi ai efectuarea expertizei acesteia O.I.M., ai sindicatelor şi asociaţiei antreprenorilor 89. Elaborarea programului de studiere 1996-1997 _________ Departamentul Statisticii statistică a nivelului de studii şi de calificare a forţei de muncă 90. Efectuarea investigaţiei din octom- 1994-1997 4 mii lei Departamentul Statisticii brie a salariului lucrătorilor în unele ramuri ale economiei naţionale 91. Extinderea indicatorilor ce carac- 1994-1995 _________ Departamentul Statisticii, terizează deservirea medicală a po- Ministerul Sănătăţii pulaţiei conform listei O.I.O.S. 92. Perfecţionarea metodologiei de 1994-1995 _________ Departamentul Statisticii, evidenţă a invalizilor în confor- Ministerul Sănătăţii, mitate cu recomandările O.I.O.S. Ministerul Muncii,Protecţiei Sociale şi Familiei Investigaţii asupra bugetelor gospodăriilor casnice (menajelor) 93. Perfecţionarea grilei selective a 1994-1995 2 mii lei Departamentul Statisticii gospodăriilor casnice,elaborarea şi aprobarea programului de investiga- ţii asupra bugetelor menajelor 94. Formarea bazei de date pentru con- stituirea eşantionului multifuncţional de zone teritoriale 1995 ________ Departamentul Statisticii e) Perfecţionarea statisticii comerţului exterior reieşind din cerinţele internaţionale 95. Elaborarea normelor metodologice de calculare a indicilor preţu- rilor medii şi volumului fizic al exportului şi importului pe mărfuri şi ţări 96. Determinarea metodologiei de cal- 1995 _______ Departamentul Statisticii culare a corelaţiei preţurilor externe şi interne la producţia exportată şi importată 97. Calcularea indicilor preţurilor 1994-1995 _______ Departamentul Statisticii comerţului exterior în baza Nomenclatorului de mărfuri alcă- tuit după Sistemul Armonizat de Descriere şi Codificare a Mărfu- rilor (ediţia II) 98. Formularea propunerilor pentru 1994 _______ Departamentul Statisticii, coordonarea lucrului organelor Ministerul Economiei, vamale,economice şi statistice Departamentul Controlului vizînd culegerea,prelucrarea şi Vamal,Banca Naţională a publicarea datelor comerţului Moldovei exterior f) Nomenclatoarele Naţionale Unitare 99. Elaborarea clasificatorului 1994 una mie lei Departamentul Statisticii, organelor conducerii de stat Departamentul Standarde,Metrologie şi Supraveghere Tehnică 100. Elaborarea şi implementarea 1994 2 mii lei Departamentul Statisticii, clasificatorului activităţilor Ministerul Economiei,Ministerul din economia Moldovei (C.A.E.M.) Industriei,Ministerul Comunica- ţiilor şi Informaticii 101. Elaborarea clasificatorului 1994-1995 3 mii lei Ministerul Învăţămîntului, standardelor învăţămîntului Ministerul Economiei,Departa- mentul Statisticii 102. Elaborarea clasificatorului 1994-1996 3 mii lei Ministerul Muncii,Protecţiei calificărilor,meseriilor, Sociale şi Familiei, Federaţia profesiunilor,funcţiilor, Sindicatelor Independente, ocupaţiilor Departamentul Statisticii 103. Elaborarea clasificatorului 1994-1995 una mie lei C.P.C. al Departamentului unităţilor economico-sociale Statisticii,Departamentul potrivit tipurilor legal Statisticii, Departamentul acceptate Standarde,Metrologie şi Supra- veghere Tehnică 104. Elaborarea clasificatorului 1994-1995 una mie lei C.P.C.al Departamentului Sta- unităţilor teritorial-adminis- tisticii,Departamentul Statis- trative ticii,Departamentul Standarde, Metrologie şi Supraveghere Teh- nică 105. Elaborarea clasificatorului 1994-1995 una mie lei Departamentul Statisticii, unităţilor de măsură Departamentul Standarde,Metrologie şi Supra- veghere Tehnică 106. Elaborarea clasificatorului de 1994-1995 una mie lei Departamentul Statisticii, servicii în relaţiile economice Banca Naţională a Moldovei, externe Departamentul Controlului Vamal Ministerul Economiei 107. Elaborarea clasificatorului ţări 1994-1995 2 mii lei Ministerul Afacerilor Externe, (naţionalităţi), cetăţeni Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Economiei,Departamen tul Relaţiilor Naţionale,Depar- tamentul Statisticii 108. Elaborarea clasificatorului de 1994 2 mii lei Ministerul Economiei,Departa- mărfuri al activităţii economice mentul Statisticii,Departamen- externe tul Controlului Vamal 109. Elaborarea clasificatorului livrărilor 1994-1995 una mie lei Ministerul Economiei,Departa- de mărfuri pe tipuri de decontări în mentul Statisticii,Departamen- relaţiile economice externe tul Controlului Vamal,Banca Naţională a Moldovei 110. Elaborarea clasificatorului produselor 1994-1995 2 mii lei Departamentul Statisticii, şi serviciilor Ministerul Economiei,Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, Banca Naţională a Moldovei 111. Elaborarea clasificatorului indicato- 1995-1996 una mie lei Departamentul Statisticii, rilor economico-sociali de bază Ministerul Economiei g) Elaborarea RENUS 112. Elaborarea materialelor organizato- 1994 una mie lei Departamentul Statisticii, rice şi metodologice pentru crearea Ministerul Economiei,Ministerul Registrului de Unităţi Statistice, Justiţiei,Ministerul etapele I şi II Finanţelor,Ministerul Comuni- caţiilor şi Informaticii 113. Elaborarea metodologiei de definire 1994 __________ Departamentul Statisticii a unităţilor statistice înregistrate, studierea şi elaborarea problemelor pe fiecare categorie de întreprinderi şi organizaţii 114. Elaborarea sarcinii tehnice şi a proi- 1994-1995 10 mii lei Departamentul Statisticii ectului de lucru în baza sistemului de clasificare internaţională şi locală. Definirea componenţei şi structurii bazei internaţionale 115. Punerea în funcţiune a mijloacelor 1994 __________ Departamentul Statisticii, tehnice pentru introducerea Regist- Ministerul Economiei rului de Unităţi Statistice 116. Elaborarea mijloacelor matematice 1995 2 mii lei Departamentul Statisticii aplicate şi documentelor instructive pe diferite compartimente ale regist- rului,etapa a II-a 117. Înfăptuirea exploatării experimentale 1996 __________ Departamentul Statisticii 118. Organizarea implementării în practică 1996 __________ Departamentul Statisticii a RENUS 119. Punerea în funcţiune a etapei a II a 1997 14 mii lei Departamentul Statisticii Registrului Naţional de Unităţi Sta- tistice şi organizarea utilizării în economia naţională V. Crearea sistemului naţional de catalogare a producţiei 120. Studierea experienţei internaţionale 1994-1995 _________ Departamentul Standarde, în crearea şi utilizarea sistemului Metrologie şi Supraveghere de catalogare Tehnică 121. Elaborare propunerilor privind nece- 1995 _________ Departamentul Standarde,Metro- sitatea creării sistemului naţional logie şi Supraveghere Tehnică, de catalogare a produselor Ministerul Industriei,Ministe- rul Economiei,Ministerul Finan- ţelor,Ministerul Muncii,Protec- ţiei Sociale şi Familiei,Minis- terul Transportului şi Gospodă- riei Drumurilor, Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, Departamentul Statisticii,De- partamentul Arhitecturii şi Construcţiilor,Departamentul Comerţului,Ministerul Comunica- ţiilor şi Informaticii,Banca Naţională a Moldovei VI. Implementarea sistemului codului de haşură Asigurarea aplicării sistemului codului de haşură la nivel de stat 122. Aderarea Moldovei la Asociaţia 1994-1995 20 mii lei Asociaţia de producţie "Vibroa- internaţională de numerotare a parat",Institutul de Cercetări mărfurilor (F.A.N.) şi Proiectări Tehnologice în industria alimentară a Ministe- rului Agriculturii şi Alimenta- ţiei,Ministerul Finanţelor, Ministerul Agriculturii şi Ali- mentaţiei 123. Fondarea asociaţiei de numerotare 1994-1995 2 mii lei Institutul de Cercetări şi Pro- a mărfii în Republica Moldova iectări Tehnologice în industria alimentară al Minis- terului Agriculturii şi Alimen- taţiei,Ministerul Finanţelor, Ministerul Agriculturii şi Ali- mentaţiei 124. Asigurarea metodică şi informaţională 1994-1995 14 mii lei I.C.P.T. în industria alimenta- a utilizării codurilor de haşură (C.H.), ră al Ministerului Agriculturii inclusiv a băncilor de date automatizate şi Alimentaţiei,Ministerul Economiei 125. Elaborarea mijloacelor tehnice şi actelor 1995-1996 5 mii lei Ministerul Industriei, I.C.P.T. normative pentru sistemul codurilor de în industria alimentară a Minis haşură în baza cerinţelor internaţionale terului Agriculturii şi Alimentaţiei 126. Pregătirea specialiştilor în domeniul 1995-1996 8 mii lei I.C.P.T. în industria alimenta- codificării prin haşură ră al Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei 127. Procurarea utilajelor şi mijloacelor 1995-1996 20 mii lei Ministerul Finanţelor,Departa- tehnici pentru aplicarea şi citirea mentul Comerţului,Ministerul codurilor de haşură Agriculturii şi Alimentaţiei, Ministerul Sănătăţii, I.C.P.T. în industria alimentară al Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei,Ministerul Econo- miei Aplicarea sistemului de coduri prin haşură în ramurile economiei naţionale 128. Utilizarea codului de haşură în 1996-1997 30 mii lei Departamentul Comerţului comerţ şi în aprovizionarea teh- nico-materială 129. Utilizarea codului de haşură în 1996-1997 30 mii lei Banca Naţională a Moldovei activitatea bancară 130. Utilizarea codului de haşură în 1996-1997 20 mii lei I.C.P.T. în industria alimenta- producţie şi procese tehnologice ră al Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei 131. Utilizarea codului de haşură în 1996-1997 30 mii lei Ministerul Sănătăţii,Asociaţia industria medicamentelor "Moldovafarm" 132. Utilizarea codului de haşură în 1996-1997 40 mii lei Ministerul Agriculturii şi industria alimentară şi agricul- Alimentaţiei tură 133. Elaborarea şi implementarea siste- 1996-1997 50 mii lei Institutul Cercetări şi Proiec- melor complexe de identificare tări Tehnologice în industria automatizată la întreprinderi şi alimentară al Ministerului Agri în organizaţii culturii şi ALimentaţiei VII. Pregătirea şi perfecţionarea cadrelor 134. Determinarea necesităţilor 1994-1995 una mie lei Ministerul Economiei,Ministe- economiei naţionale în perfecţionarea rul Învăţămîntului,Ministerul cadrelor din domeniul controlului, Finanţelor,Departamentul Statis contabilităţii şi statisticii în ticii, Academia de Studii Econo conformitate cu standardele mondiale mice 135. Întocmirea programelor pentru prac- 1994 __________ Academia de Studii Economice, tica în producţie a studenţilor din Ministerul Învăţămîntului instituţiile superioare economice, care se specializează în contabili- tate, statistică şi control 136. Întocmirea unui plan de perspectivă 1994-1995 __________ Ministerul Învăţămîntului, pentru editarea manualelor,materia- Ministerul Finanţelor,Banca lelor didactice şi îndrumarelor Naţională a Moldovei,Academia pentru contabilitate,statistică şi de Studii Economice control 137. Includerea în tematica disertaţiilor, 1994-1997 __________ Ministerul Învăţămîntului, lucrărilor de curs ale instituţiilor Ministerul Finanţelor, de învăţămînt economic superior a Banca Naţională a Moldovei elaborării problemelor metodologice privind contabilitatea finanţelor, statistica, băncile şi controlul 138. Practicarea reciclării cadrelor peste 1994-1997 130 mii lei Ministerul Economiei,Ministerul hotare în scopul ridicării nivelului Învăţămîntului,Ministerul lor de pregătire profesională şi Finanţelor,Departamentul Sta- studierii metodelor avansate din alte tisticii ţări 139. Organizarea consultaţiilor cu Experţi 1994-1997 100 mii lei Ministerul Economiei,Departa- de peste hotare pe problemele pregă- mentul Statisticii,Ministerul tirii specialiştilor statistici şi Finanţelor contabili conform metodologiei inter- naţionale VIII. Perfecţionarea tehnologiei de culegere şi prelucrare a datelor statistice, crearea bazei tehnico-materiale a organelor statistice 140. Asigurarea subdiviziunilor statistice 1994-1997 225 mii lei Departamentul Statisticii, cu tehnică de calcul modernă.Implemen- Ministerul Finanţelor,Ministe- tarea reţelelor de calculatoare rul Economiei 141. Elaborarea programelor noi de preluc- 1994-1997 100 mii lei Departamentul Statisticii rare automatizată a datelor statistice şi modernizarea celor existente în legătură cu trecerea la sistemul nou 142. Instruirea specialiştilor statiscieni 1994-1997 20 mii lei Departamentul Statisticii în domeniul informaticii 143. Pregătirea şi transmiterea informaţiei permanent __________ Departamentul Statisticii statistice organelor internaţionale folosind suportţii tehnicii noi 144. Crearea unei bazei poligrafice moderne 1994-1996 120 mii lei Departamentul Statisticii, pentru dezvoltarea activităţii editori- Ministerul Finanţelor ale

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀