joi, 20 decembrie 2001
371/06.06.95 Hotărîre privind perfecţionarea mecanismului de reglementare a relaţiilor economice externe

H O T Ă R Î R E

privind perfecţionarea mecanismului de reglementare

a relaţiilor economice externe

 

nr. 371  din  06.06.95

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.41-42/307 din 28.07.1995

 

* * *

[Se abrogă întreaga hotărîre cu excepţia alin. patru al pct.1 (anexa nr.3) şi pct.8, 15-19 prin Hot. Guv. nr.777 din 13.08.97]

 

În scopul executării controlului de stat asupra activităţii economice externe, perfecţionării mecanismului de reglementare a exportului-importului, Guvernul Republicii Moldova

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă:

Componenţa nominală a Comisiei guvernamentale pentru reglementarea comerţului exterior, investiţiilor străine, asistenţei tehnice şi ajutorul umanitar, conform anexei nr.1:

Regulamentul Comisiei guvernamentale pentru reglementarea comerţului exterior, investiţiilor străine, asistenţei tehnice şi ajutorul umanitar conform anexei nr.2;

Regulamentul cu privire la fondarea şi activitatea întreprinderilor cu investiţii străine, capitalul social al cărora include patrimoniul de stat, conform anexei nr.3;

Nomenclatorul mărfurilor (lucrărilor, serviciilor) cu caracter specific, conform anexei nr.4;

Regulamentul cu privire la modul de eliberare a licenţelor pentru exportul şi importul de mărfuri (lucrări, servicii), conform anexei nr. 5;

Lista mărfurilor exportul cărora se efectuează prin înregistrarea contractelor, conform anexei nr.6;

Lista mărfurilor produse în Republica Moldova, pentru exportul cărora este necesară înregistrarea contractelor, conform anexei nr. 7;

Regulamentul cu privire la modul de înregistrare a contractelor pentru exportul mărfurilor, conform anexei nr.8.

2. Se desemnează dl Andrei Cheptene, prim-viceministru al economiei, în calitate de coordonator al Republicii Moldova pentru dirijarea mecanismului de stat privind antrenarea asistenţei tehnice externe.

3. Se stabileşte că exportul şi importul medicamentelor, articolelor şi utilajelor medicale, precum şi a mărfurilor indicate în anexa nr.4 se efectuează pe bază de licenţe.

4. Exportul mărfurilor de necesitate stringentă, indicate în anexele nr.6 şi 7 la prezenta hotărîre, se efectuează pe bază de contracte, înregistrate în modul stabilit.

Comisia guvernamentală pentru reglementarea comerţului exterior, investiţiilor străine, asistenţei tehnice şi ajutorului umanitar se învesteşte cu dreptul de a opera, în dependenţă de situaţia pe piaţa internă, modificări în lista mărfurilor pentru exportul cărora este necesară înregistrarea contractelor.

 

[Pct. 5 exclus prin Hot. Guv. nr.540 din 03.08.95]

 

6. Departamentul Controlului Vamal:

îşi va asuma funcţiile de control asupra derulării tranzacţiilor barter şi operaţiunilor de cooperare, fiind obligat să ţină evidenţa strictă a livrărilor de mărfuri în baza contractelor respective în termenele indicate în declaraţiile vamale;

va întocmi dosare pentru fiecare tranzacţie în parte, care pot fi închise numai după derularea deplină a operaţiunilor prevăzute în contract. În cazul cînd importul pe bază de barter precedă exportului, în declaraţia vamală de export se indică data şi numărul declaraţiei vamale a mărfii importate. Termenul stabilit pentru îndeplinirea contractului este de cel mult 90 zile de la data trecerii mărfii peste frontiere;

va prezenta lunar Departamentului relaţii economice externe al Ministerului Economiei informaţii cu privire la exportul şi importul mărfurilor;

va informa lunar Serviciul Fiscal de Stat asupra cazurilor de nerespectare a termenului de livrare a mărfurilor.

7. Se recomandă băncilor autorizate ca, în baza informaţiei primite de la Departamentul Controlului Vamal, să supună unui control strict:

repartizarea de către agenţii economici a sumelor rezultate din exportul mărfurilor;

efectuarea plăţilor pentru importul bunurilor.

8. În cazul nerespectării termenelor stabilite pentru repatrierea valutei, operaţiile de export-import se interzic pînă la stingerea datoriilor, cu excepţia operaţiilor de export-import al produselor uşor alterabile, lista cărora se stabileşte de către Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei.

[Pct.8 în redacţia Hot. Guv. nr.713 din 29.07.97]

 

9. Se statuează că, începînd cu 15 iunie 1995, agenţii economici-rezidenţi ai Republicii Moldova, care efectuează operaţiuni de export, sînt obligaţi să completeze declaraţia de repatriere a valutei, conform anexei nr.9. cu excepţia exportului mărfurilor şi altor obiecte de pe teritoriul Republicii Moldova în zona antreprenoriatului liber pentru consum final.

[Pct. 9 completat prin Hot. Guv. nr.626 din 18.11.96]

 

10. Licenţele şi certificatele de origine pentru exportul mărfurilor în ţările Uniunii Europene, precum şi certificatele de origine în baza Sistemului Preferinţelor Generalizate (S.P.G.) se eliberează de către Departamentul relaţii economice externe al Ministerului Economiei. În celelalte cazuri certificatele de origine se eliberează de Camera de Comerţ şi Industrie.

11. Reexportul mărfurilor se efectuează în conformitate cu acordurile interguvernamentale, după prezentarea certificatului de origine.

 

[Pct. 12 exclus prin Hot. Guv. nr.641 din 25.11.96]

 

[Pct.13 exclus, celelalte se renumerotează prin Hot. Guv. nr.713 din 29.07.97]

[Pct. 13 în redacţia Hot. Guv. nr.641 din 25.11.96]

 

13. Se abrogă hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului Republicii Moldova, conform anexei nr.10.

14. Exportul mărfurilor şi altor obiecte de pe teritoriul Republicii Moldova în zona antreprenoriatului liber pentru consum final nu se supune licenţierii, cotării şi altor măsuri de reglementare a politicii comerţului exterior.

[Pct. 14 (15) introdus prin Hot. Guv. nr.626 din 18.11.96]

 

15. Producţia pomilegumicolă şi viticolă, crescută pe loturile individuale ale persoanelor fizice, precum şi cea primită ca plată în natură sau conform contractului de arendă, poate fi exportată de către persoanele fizice numai prin declarare la punctele vamale de trecere a frontierei Republicii Moldova.

La perfectarea documentelor vamale persoana fizică prezintă:

a) în cazul în care produsele agricole şi alte mărfuri uşor alterabile sînt procurate de la persoane juridice – documentul ce confirmă volumul (cantitatea) producţiei şi achitarea plăţilor respective;

b) în cazul în care aceste produse provin de pe terenurile individuale sau sînt obţinute conform contractelor de arendă – certificatul de provenienţă, eliberat de organele abilitate (primăria de la locul de trai al exportatorului, gospodăria ţărănească etc.) ce confirmă originea produselor.

În ambele cazuri plata pentru perfectarea documentelor vamale se efectuează în baza cotelor stabilite de legislaţia în vigoare.

[Art.15 introdus prin Hot. Guv. nr.713 din 29.07.97]

 

16. Dacă persoana fizică nu prezintă documentele menţionate în punctul 15, mărfurile expediate sau exportate se supun unei taxe în mărime de 10% din costul lor pe piaţa internă la data trecerii frontierei vamale.

[Art.16 introdus prin Hot. Guv. nr.713 din 29.07.97]

 

17. Persoanele fizice care pleacă din ţară pot scoate, fără plată şi perfectarea declaraţiei vamale, produsele menţionate în punctul 15, în cantitate de pînă la 50 kilograme.

[Art.17 introdus prin Hot. Guv. nr.713 din 29.07.97]

 

18. Departamentul Controlului Vamal va ţine evidenţa mărfurilor trecute de către persoanele fizice prin punctele de frontieră vamală ale Republicii Moldova şi va prezenta lunar informaţia respectivă Inspectoratului Principal Fiscal de Stat pentru controlul asupra achitării impozitelor.

[Art.18 introdus prin Hot. Guv. nr.713 din 29.07.97]

 

19. Impunerea persoanelor fizice se efectuează în conformitate cu Legea despre impozitul pe venitul persoanelor fizice.

[Art.19 introdus prin Hot. Guv. nr.713 din 29.07.97]

 

PRIM-MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVAAndrei SANGHELI

Chişinău, 6 iunie 1995.
Nr.371.

 

Anexa nr.1

la Hotărîrea Guvernului

Republicii Moldova

nr.371 din 6 iunie 1995

 

COMPONENŢA NOMINALĂ

a Comisiei guvernamentale pentru reglementarea comerţului exterior,

investiţiilor asistenţei tehnice şi ajutorul umanitar

GUŢU Ionveceprim-ministru (preşedintele Comisiei)
CHEPTENE Andreiprim-viceministru al economiei (vicepreşedintele Comisiei)
LAZARI Valeriureferent al Departamentului relaţii economice externe al Ministerului Economiei (secretarul Comisiei)


Membrii Comisiei

BADRAJAN Valentinaviceministru al finanţelor
BRAGHIŞ Dumitrudirector general al Departamentului relaţii economice externe al Ministerului Economiei
CĂPĂŢINĂ Ionviceministru al afacerilor externe
BURUNCIUC Liliaviceguvernatorul Băncii Naţionale a Moldovei
CHICU Vasileşeful secţiei economie şi finanţe a Cancelariei de Stat
CIUMAC Valentinprim-viceministru al industriei
CIMPOIEŞ Dumitrudirector general al Departamentului Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică
GANDRABURA Vasilepreşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie
HIOARĂ Gheorghedirector general al Departamentului Controlului Vamal
MOŞNEAGA Timofeiministru al sănătăţii
SLIPENCHI Vitalieviceministru al agriculturii şi alimentaţiei
RUSSU Tudorviceministrul transporturilor şi gospodăriei drumurilor.

[Componenţa completată prin Hot. Guv. nr.505 din 20.07.95]

 

 

Anexa nr.2

la Hotărîrea Guvernului

Republicii Moldova

nr.371 din 6 iunie 1995

 

REGULAMENTUL

Comisiei guvernamentale pentru reglementarea comerţului exterior,

investiţiilor străine, asistenţei tehnice şi ajutorului umanitar

1. Comisia guvernamentală pentru reglementarea comerţului exterior, investiţiilor străine, asistenţei tehnice şi ajutorului umanitar (în continuare – Comisia) este un organ permanent al Guvernului Republicii Moldova şi se călăuzeşte în activitatea sa de legislaţia în vigoare şi de prezentul Regulament.

2. Comisia îşi desfăşoară activitatea sub conducerea Guvernului Republicii Moldova şi are în sarcină coordonarea activităţii economice externe a agenţilor economici din ţară, organizarea gestionării eficiente a investiţiilor străine, asistenţei tehnice şi ajutorului umanitar, acordat Republicii Moldova de către ţările străine.

3. Comisia are următoarele funcţii principale:

promovarea politicii de stat în domeniul comerţului exterior, orientarea activităţii agenţilor economici, prin norme şi mecanisme ale economiei de piaţă, spre satisfacerea necesităţilor populaţiei;

examinarea şi prezentarea avizelor asupra proiectelor de acte normative ale Republicii Moldova referitoare la activitatea economică externă;

examinarea acordurilor şi prezentarea în Consiliul Valutar-Creditar a avizelor privind creditele externe;

examinarea propunerilor şi proiectelor acordurilor bilaterale şi multilaterale de colaborare la nivel de guverne;

controlul realizării angajamentelor ce rezultă din acordurile internaţionale şi interguvernamentale;

examinarea şi aprobarea proiectelor studiilor de fezabilitate în domeniul atragerii şi promovării investiţiilor şi asistenţei tehnice, controlul concordanţei lor cu necesităţile dezvoltării diferitelor ramuri şi sectoare ale economiei naţionale;

examinarea şi aprobarea hotărîrilor privind exportul şi importul mărfurilor;

examinarea propunerilor înaintate de agenţi economici, persoane fizice, bănci şi uniuni bancare din străinătate referitoare la proiectele de investiţii, luarea deciziilor respective privind acceptarea sau neacceptarea lor;

examinarea şi aprobarea principalelor direcţii de utilizare a asistenţei tehnice din străinătate, precum şi a beneficiarilor acesteia;

examinarea rapoartelor şi demersurilor vizînd valorificarea investiţiilor şi asistenţei tehnice străine, intervenirea, în caz de necesitate, pentru aplanarea divergenţelor ce apar;

controlul realizării programelor de atragere şi promovare a investiţiilor şi asistenţei tehnice străine, analiza şi valorificarea stării de lucruri în diverse sectoare ale economiei;

executarea controlului asupra procesului de distribuire a ajutorului umanitar din străinătate, intervenirea, în caz de necesitate, pentru utilizarea lui cît mai eficientă;

examinarea propunerilor de modificare a taxelor vamale.

4. Componenţa nominală a Comisiei se aprobă prin hotărîrea Guvernului Republicii Moldova.

Şedinţele Comisiei se convoacă după necesitate, dar cel puţin o dată pe lună.

Şedinţele Comisiei sînt deliberative în cazul în care la ele asistă mai mult de jumătate din numărul total al membrilor ei.

Hotărîrile Comisiei se consemnează în procese-verbale, extrase din care se expediază organelor şi organizaţiilor interesate.

În caz de necesitate, pentru soluţionarea unor chestiuni, Comisia poate crea grupuri provizorii.

5. Pregătirea materialelor pentru şedinţele Comisiei se pune în sarcina Ministerului Economiei.

 

Anexa nr.3

la Hotărîrea Guvernului

Republicii Moldova

nr.371 din 6 iunie 1995

 

REGULAMENTUL

cu privire la fondarea şi activitatea întreprinderilor cu investiţii străine,

capitalul social al cărora include patrimoniu de stat

 

I. PRINCIPII GENERALE

1. Prezentul Regulament cu privire la fondarea şi activitatea întreprinderilor cu investiţii străine, capitalul social al cărora include patrimoniu de stat (în continuare – Regulamentul) stabileşte condiţiile şi mecanismul de protecţie a intereselor statului şi a patrimoniului lui, plasat în capitalul social al întreprinderilor cu investiţii străine, fondate pe teritoriul Republicii Moldova şi în afara ei.

2. Regulamentul îşi extinde acţiunea asupra întreprinderilor de stat şi celor care utilizează patrimoniul statutului, indiferent de forma lor organizaţional-juridică, inclusiv asupra întreprinderilor de stat (de arendă) supuse privatizării.

3. Fondarea întreprinderilor cu investiţii străine cu participarea patrimoniului de stat are loc în conformitate cu legile Republicii Moldova “Privind investiţiile străine”, “Cu privire la societăţile pe acţiuni”, “Cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi”, cu Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.287 din 13 mai 1994 “Cu privire la reglementarea şi accelerarea procesului de privatizare a patrimoniului de stat” şi cu prevederile prezentului Regulament.

4. Întreprinderi cu investiţii străine pot fonda atît organele de conducere ale întreprinderilor cu patrimoniu de stat, cît şi investitorii străini potenţiali, autorităţile centrale de specialitate.

[Pct.4 modificat prin Hot. Guv. nr.1376 din 10.12.2001, în vigoare 20.12.2001]

 

5. Capitalul social al întreprinderilor nou-create cu participarea investiţiilor străine se constituie din patrimoniul de stat şi patrimoniul investitorului străin.

[Pct.5 în redacţia Hot. Guv. nr.1376 din 10.12.2001]

 

II. FONDAREA ÎNTREPRINDERILOR CU INVESTIŢII STRĂINE

1. Pentru fondarea întreprinderii cu investiţii străine iniţiatorii prezintă autorităţii centrale de specialitate următoarele documente:

a) cererea, în care se expune scopul fondării întreprinderii cu investiţii străine;

b) studiul de fezabilitate al întreprinderii ce urmează să fie fondată cu investiţii străine;

c) protocolul de intenţii;

d) estimarea contribuţiilor părţilor asociate, efectuată de organizaţii specializate în domeniu;

e) În cazul întreprinderilor cu investiţii străine, pentru aportul investitorului străin, care depăşeşte suma de 5 mil. dolari S.U.A., se prezintă avizul Ministerului Economiei, cu respectarea legislaţiei antimonopol;

f) descrierea detaliată a obiectului de activitate al întreprinderii, însoţită de documentele financiare.

Autorităţile centrale de specialitate eliberează autorizaţia respectivă în termen de 10 zile.

[Pct.1 în redacţia Hot. Guv. nr.1376 din 10.12.2001]

[Pct.1 modificat prin Hot. Guv. nr.540 din 03.08.95]

 

[Pct.2,3 excluse prin Hot. Guv. nr.1376 din 10.12.2001, celelalte renumerotate]

 

2. După primirea autorizaţiei autorităţii centrale de specialitate, părţile asociate desfăşoară procedura de constituire a întreprinderii cu investiţii străine în conformitate cu legislaţia în vigoare.

[Pct.2 modificat prin Hot. Guv. nr.1376 din 10.12.2001]

 

3. În cazul cînd capitalul social ale unei întreprinderi autohtone, create anterior fără participarea capitalului străin, se majorează cu o cotă de participare a investitorilor străini, aceasta se consideră întreprindere cu investiţii străine doar după reorganizarea şi reînregistrarea ei în modul stabilit de prezentul Regulament.

4. Înregistrarea întreprinderilor fondate cu investiţii străine se efectuează în modul şi termenele prevăzute de legislaţia în vigoare.

[Pct.4 modificat prin Hot. Guv. nr.1376 din 10.12.2001]

 

[Cap.III exclus prin Hot. Guv. nr.1376 din 10.12.2001]

 

Anexă

la Regulamentul cu privire la fondarea

şi activitatea întreprinderilor cu investiţii

străine, capitalul social al cărora

include patrimoniu de stat

 

LISTA

documentelor necesare pentru înregistrarea întreprinderilor

cu investiţii străine, capitalul social al cărora

include patrimoniu de stat

1. Cererea cu informaţia necesară pentru înscrierea în Registrul Comercial de Stat, semnată de către fondatorul (fondatorii) întreprinderii.

2. Documentele de constituire a întreprinderii.

3. Documentul care confirmă achitarea taxei de înregistrare (300 dolari S.U.A.).

4. Autorizaţia Ministerului Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat.

5. Avizul Ministerului Economiei (pentru întreprinderile mixte, în care aportul investitorului străin depăşeşte suma de 5 mii dolari S.U.A.).

6. Avizul Agenţiei pentru promovarea investiţiilor străine a Departamentului relaţii economice externe a Ministerului Economiei.

7. Documentul ce atestă achitarea taxei de timbru în mărime de 0,5 % din volumul capitalului social, calculată în lei. (În cazul înregistrării unei întreprinderi mixte, taxa de timbru poate fi redusă prin hotărîrea Parlamentului; societăţile pe acţiuni, constituite în procesul privatizării proprietăţii de stat nu plătesc taxa de timbru. De la acestea în momentul înregistrării emisiei hîrtiilor de valoare se percepe impozitul pentru operaţiunile cu hîrtiile de valoare în conformitate cu legislaţia).

8. Cuantumul minim al capitalului social al întreprinderii cu investiţii străine se determină în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare privind capitalul social al întreprinderilor autohtone (100 salarii minime).

 

 

Anexa nr.4

la Hotărîrea Guvernului

Republicii Moldova

nr.371 din 6 iunie 1995

 

NOMENCLATORUL

mărfurilor (lucrărilor, serviciilor) cu caracter specific

Armamente, muniţii, tehnică militară şi articole speciale de completare pentru producerea acestora, lucrări şi servicii în domeniul colaborării tehnico-militare*

Substanţe explozive

Materiale nucleare, tehnologii, utilaje şi instalaţii pentru fabricarea acestora

Surse de radiaţie ionizate

Stupefiante şi substanţe psihotrope, materiale pentru obţinerea acestora

Otrăvuri

Metale preţioase, minerale, pietre preţioase şi obiecte din acestea, aliaje, semifabricate, resturi şi deşeuri ce conţin metale preţioase (cu excepţia produselor electronice cu conţinut de metale preţioase)

Elaborări loteristice, mijloace şi utilaje pentru diverse tipuri de loterie

Automate pentru jocuri

Jocuri de noroc (tip cazino, ruletă, etc.).

__________________

* Exportul şi importul acestor mărfuri (lucrări, servicii) se efectuează prin decizia Comisiei speciale a Guvernului Republicii Moldova.

[Anexa 4 modificată prin Hot. Guv. nr.740 din 02.11.95]

 

Anexa nr.5

la Hotărîrea Guvernului

Republicii Moldova

nr.371 din 6 iunie 1995

 

REGULAMENT

cu privire la modul de eliberare a licenţelor pentru exportul

şi importul de mărfuri (lucrări, servicii)

1. Prezentul Regulament cu privire la modul de eliberare a licenţelor pentru exportul şi importul de mărfuri (lucrări, servicii) (în continuare – Regulamentul) stabileşte modul de eliberare a licenţelor şi de exercitare a controlului asupra operaţiunilor de export-import şi îşi extinde acţiunea asupra tuturor agenţilor economici din Republica Moldova, indiferent de forma lor de proprietate, subordonarea departamentală şi locul de înregistrare.

2. Regimul de eliberare a licenţelor şi de control este unic pentru toate operaţiunile de export-import.

3. Licenţa de export-import este autorizaţia acordată de către stat unei persoane juridice pentru executarea operaţiunilor de comerţ exterior (export-import) pe o perioadă determinată de timp.

Exportul şi importul de mărfuri se efectuează în limitele cantitative stabilite conform licenţelor eliberate de organizaţiile de stat de resort.

4. În Republica Moldova se introduc următoarele tipuri de licenţe:

licenţa generală, prin care se autorizează efectuarea de către titularul ei a operaţiunilor de export-import cu o ţară (sau un grup de ţări) în volumul stabilit. Licenţa generală se eliberează solicitantului pe termen de un an calendaristic în scopul asigurării necesităţilor statului, precum şi pentru a realiza acordurile interguvernamentale;

licenţa ordinară constituie o autorizaţie nominală, eliberată unui agent economic pentru efectuarea unei anumite operaţiuni economice externe pe un termen de pînă la un an calendaristic.

Licenţele se acordă agenţilor economici înregistraţi pe teritoriul Republicii Moldova şi nu sînt transmisibile.

În cazul modificării condiţiilor de bază, stipulate în contract, licenţele eliberate urmează să fie reînregistrate.

5. Expertiza contractelor şi eliberarea licenţelor se efectuează de către Departamentul relaţii economice externe al Ministerului Economiei. Licenţele se eliberează în decurs de 10 zile din data depunerii documentelor respective în baza deciziei Comisiei guvernamentale pentru reglementarea comerţului exterior, investiţiilor străine, asistenţei tehnice şi ajutorului umanitar.

Pentru primirea licenţei agentul economic prezintă la Departamentul relaţii externe al Ministerului Economiei următoarele documente:

cerere-tip;

contractul de vînzare-cumpărare, încheiat cu partenerul străin;

procura organizaţiei solicitante, acordată persoanei autorizate să primească licenţa;

autorizaţia Ministerului Sănătăţii (pentru medicamente, droguri, articole de tehnică şi optică medicală etc.).

Licenţele şi certificatele de origine pentru mărfurile ce urmează să fie exportate în ţările asociate Uniunii Europene, precum şi certificatele de origine în baza Sistemului Preferinţelor Generalizate, acordate Republicii Moldova de către terţe state, se eliberează de către Departamentul relaţii economice externe al Ministerului Economiei la prezentarea cererii şi contractului, semnat sau parafat, cu partenerul străin în decurs de 10 zile din momentul depunerii documentelor.

Pentru adoptarea deciziei privind acordarea licenţei, sus-numitul Departament este în drept să solicite de la agentul economic, organizaţia ierarhic superioară şi organele administraţiei de stat informaţiile suplimentare necesare.

Agentul economic poartă răspundere pentru veridicitatea datelor indicate în cererea şi documentele depuse.

6. Pentru eliberarea licenţelor generale se percepe o taxă în mărime de 10 salarii minime. Pentru eliberarea licenţelor de export a mărfurilor în ţările Uniunii Europene se percepe o taxă în mărime de un salariu minim, iar pentru eliberarea licenţelor ordinare, a certificatelor de origine în baza Sistemului Preferinţelor Generalizate, acordate Republicii Moldova de către terţe state – o taxă în mărime de 0,1% din valoarea mărfurilor exportate (importate), recalcularea în valută naţională conform cursului stabilit de Banca Naţională a Moldovei la data efectuării plăţii.

Eliberarea licenţelor şi certificatelor de origine pentru exportul mărfurilor în ţările Uniunii Europene comportă şi achitarea unei taxe pentru formularele internaţionale.

Costul formularului – 1 marcă germană (D.M.), recalculat în valută naţională la cursul stabilit de Banca Naţională a Moldovei în ziua efectuării plăţii.

7. Cererea de acordare a licenţei poate fi respinsă în cazul:

încălcării modului stabilit de acordare a licenţelor;

neconformităţii documentelor depuse pentru obţinerea licenţei cu prevederile legislaţiei în vigoare şi cu prezentul Regulament;

epuizării cotei stabilite pentru export-import (în cazul fixării cotelor de livrări);

interzicerii exportului sau importului anumitor mărfuri;

stabilirii preţurilor de dumping la mărfurile de export (import).

Respingerea cererii de acordare a licenţei din alte motive decît sus-enumerate este în contradicţie cu prevederile legale.

Decizia privind respingerea cererii de acordare a licenţei se expediază agentului economic în cauză la solicitarea acestuia.

8. Licenţa poate fi anulată în cazul eliberării legislaţiei Republicii Moldova şi a prezentului Regulament la derularea operaţiunilor economice externe, precum şi prin decizia instanţelor de judecată sau arbitraj.

9. În cazul cînd licenţa nu este folosită în termenul stabilit, ea se anulează şi se restituie organului care a eliberat-o.

10. Acordarea unei noi licenţe pentru acelaşi lot de mărfuri se efectuează în modul stabilit la punctele 4-9 ale prezentului Regulament.

11. Informaţiile privind modificarea condiţiilor de eliberare a licenţelor, inclusiv listele întreprinderilor şi persoanelor, ale căror tranzacţii comerciale au fost temporar suspendate, sînt comunicate în mod operativ Departamentului Controlului Vamal.

12. Licenţele de export şi import sînt valabile pe termenele indicate, în limitele anului calendaristic pentru care au fost emise.

La cererea motivată a solicitantului, termenul de acţiune a licenţei poate fi prelungit. Instanţa emitentă va confirma în scris noul termen.

13. Evidenţa operaţiunilor de export-import se duce de către agenţii economici în modul stabilit de către Departamentul Statisticii.

14. Încălcarea prevederilor prezentului Regulament atrage după sine răspunderea prevăzută de legislaţia în vigoare.

15. Documentele prevăzute pentru eliberarea licenţei, precum şi exemplarul de control al licenţei se păstrează la Departamentul relaţii economice externe al Ministerului Economiei timp de trei ani. La expirarea termenului de păstrare documentele indicate se lichidează în modul stabilit.

 

 

Anexa nr.6

la Hotărîrea Guvernului

Republicii Moldova

nr.371 din 6 iunie 1995

 

LISTA*

mărfurilor, exportul cărora se efectuează prin înregistrarea contractelor

Energie electrică şi purtători de energie

Deşeuri de metale feroase

Deşeuri de metale neferoase

Piei brute şi prelucrate

__________________

* Înregistrarea contractelor la mărfurile incluse în listă se efectuează la decizia Comisiei guvernamentale pentru reglementarea comerţului exterior, investiţiilor străine, asistenţei tehnice şi ajutorului umanitar, în exclusivitate la Departamentul Relaţii Economice Externe al Ministerului Economiei

[Anexa 6 modificată prin Hot. Guv. nr.540 din 03.08.95]

 

Anexa nr.7

La Hotărîrea Guvernului

Republicii Moldova

nr.371 din 6 iunie 1995

 

LISTA

mărfurilor produse în Republica Moldova, pentru exportul

cărora este necesară înregistrarea contractelor

Sfecla de zahar

Floarea soarelui şi seminţe de floarea soarelui

Tutun nefermentat

Deşeuri pentru producerea nutreţurilor combinate

Tăiţei de sfeclă

Animale vii (vite mari cornute)

Zahăr

Ulei vegetal

Lapte praf

Suc de mere concentrat

Unt

Alcool

Melasă

Ouă şi produse din ouă

Maculatură

Cereale şi produse cerealiere

Tutun fermentat

[Anexa 7 completată prin Hot. Guv. nr.605 din 01.09.95]

[Anexa 7 completată prin Hot. Guv. nr.540 din 03.08.95]

 

Anexa nr.8

la Hotărîrea Guvernului

Republicii Moldova

nr.371 din 6 iunie 1995

 

REGULAMENT

cu privire la modul de înregistrare a contractelor pentru exportul mărfurilor

1. Prezentul Regulament cu privire la modul de înregistrare a contractelor pentru exportul mărfurilor (în continuare – Regulamentul) stabileşte modul de înregistrare a contractelor pentru exportul mărfurilor şi îşi extinde acţiunea asupra activităţii tuturor agenţilor economici din republică, independent de forma lor de proprietate, subordonarea departamentală şi locul de înregistrare.

2. Sînt supuse înregistrării toate contractele semnate de către agenţii economici din republică, al căror obiect îl constituie mărfurile indicate în listele aprobate prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova, precum şi prin decizia Comisiei guvernamentale pentru reglementarea comerţului exterior, investiţiilor străine, asistenţei tehnice şi ajutorului umanitar.

3. Înregistrarea contractelor de export se efectuează de către Departamentul relaţii economice externe al Ministerului Economiei (pentru firmele înregistrate în municipiul Chişinău şi mărfurile incluse în anexele nr.6 şi 7) şi comitetele executive raionale sau primăriile municipiului (pentru firmele înregistrate în localităţile respective şi mărfurile incluse în anexa nr.7) în scopul evidenţei trecerii mărfurilor prin teritoriul raioanelor de est ale Republicii Moldova, precum şi pentru depistarea cazurilor de tăinuire a unei părţi de încasări prin reducerea preţurilor declarate.

[Pct. 3 în redacţia Hot. Guv. nr.540 din 03.08.95]

 

4. Pentru înregistrarea contractelor de export agenţii economici prezintă organelor autorizate următoarele documente:

cererea de înregistrare conform modelului stabilit;

contractul de vînzare-cumpărare, încheiat cu partenerul străin, în două exemplare;

copia certificatului de înregistrare a agentului economic.

Organele autorizate cu înregistrarea contractelor sînt în drept să ceară de la agenţii economici informaţii suplimentare privind contractele în cauză.

Agenţii economici poartă răspundere pentru autenticitatea informaţiei prezentate.

Organele autorizate cu înregistrarea contractelor sînt obligate să păstreze confidenţialitatea informaţiilor prezentate.

Documentul ce confirmă înregistrarea contractelor pentru exportul mărfurilor este fişa de înregistrare a contractului de modelul stabilit (se anexează).

Înregistrarea contractului poate fi refuzată în cazul:

prezentării necomplete a documentelor prevăzute în acest punct;

necorespunderii cu legislaţia în vigoare;

Fişa de înregistrare a contractului este valabilă pînă la sfîrşitul anului calendaristic curent şi îşi pierde valabilitatea după vămuirea deplină a mărfii exportate.

[Pct. 4 modificat prin Hot. Guv. nr.540 din 03.08.95]

 

5. Organele autorizate cu înregistrarea contractelor efectuează expertiza contractelor.

Contractele se înregistrează într-un registru special de către persoanele împuternicite ale Departamentului relaţii economice externe al Ministerului Economiei (pentru firmele exportate din or.Chişinău) şi de către comitetele executive raionale ori primăriile municipiilor (pentru firmele înregistrate în localităţile respective), aplicînd pe contract ştampila organelor menţionate şi eliberînd fişa de înregistrare a contractului pentru autorizarea trecerii peste frontieră a mărfii.

6. Înregistrarea contractelor se efectuează în termen de 10 zile de la data primirii documentelor. Pentru înregistrarea contractelor se percepe o taxă în mărime de 0,1% din valoarea prevăzută în contract a mărfurilor exportate, recalculată în valută naţională conform cursului stabilit de Banca Naţională a Moldovei la data efectuării plăţii.

 

Anexa

la Regulamentul cu privire la modul

de înregistrare a contractelor

pentru exportul mărfurilor

 

FIŞA nr.____

DE ÎNREGISTRARE A CONTRACTULUI

nr._____din ____

___________________________________________

Exportator, adresa, codul întreprinderii

___________________________________________

Importator, adresa

 

Denumirea mărfiiUnitatea de măsurăCantitateaValoarea
în valută contractualăîn dolari S.U.A.
 
 

 

___________________________

Ţara de destinaţie

___________________________

Ţara importatoare

___________________________

Ţara producătoare

 

 

_________________________________

Valuta contractului

 

Expert___________________

_________________________________

Valuta decontării

 

L.Ş.

 

  

Anexa nr.9

la Hotărîrea Guvernului

Republicii Moldova

nr.371 din 6 iunie 1995

 

1. DECLARAŢIE DE REPATRIERE

Nr.____________

  

2. EXPORTATOR_________________

_______________________________

Adresa ________________________

Telefonul _______________________

3. DESTINATAR____________________

_________________________________

Ţara destinaţiei ____________________

Oraşul ___________________________

 

4. SPECIFICAŢIA MĂRFURILOR VĂMUITE

 

Tipul mărfii
_____________
_____________
_____________

Cantitatea
_____________
_____________
_____________

Preţul
_____________
_____________
_____________

Codul valutei
_____________
_____________
_____________

Valoarea contractuală
_____________
_____________
_____________

 

5. CONTRACTUL

Numărul şi data încheierii contractului_________________________________

Data achitării conform contractului_____________________________________

 

6. MODUL DE ACHITARE

6.1. Prin virament (încasare)

Suma de virat________________________Codul valutei______________________

a) Avans/Plată

anticipată___________________________Codul valutei______________________

 

6.2. Fără virament (încasare)

a) Barter (costul mărfii livrate)_______________________________________

b) Cliring (costul mărfii livrate)______________________________________

c) Cooperare (costul mărfii livrate)____________________________________

 

7. ALTE DETALII:

 

8. DECLARANT

Declarăm pe propria răspundere că datele din formular corespund realităţii;

operaţiunea efectuată nu contravine legislaţiei în vigoare

 

DIRECTOR ______________________

(numele, semnătura)

 

Ştampila exportatorului

 

 

Contabil-şef _____________________

(numele, semnătura)

9. SE COMPLETEAZĂ DE CĂTRE BANCĂ

 

 

Denumirea băncii în care se va efectua virarea (încasarea)______________________________

Nr. contului ________________________ Data avizării ________________________________

 

Ştampila băncii ________________________________________________________________

 

 

 

Instrucţiuni privind completarea şi utilizarea

formularului declaraţiei de repatriere

 

1. Prezentul formular se perfectează în trei exemplare. Numărul declaraţiei de repatriere corespunde codului fiscal al agentului economic exportator.

2. Toate cele trei exemplare ale formularului, completate cu datele de la punctele 1-8, se prezintă băncii comerciale, care le vizează şi:

a) în cazul achitării prin virament (încasare) (pct.6.1.), pct.9 se completează de către banca comercială în care agentul economic exportator are cont în valuta plăţii. Exemplarele 2 şi 3 se restituie exportatorului;

b) în cazul achitării fără virament (încasare) (pct.6.2.) pct.9 se completează de către banca comercială în care agentul economic exportator are cont de decontări. Toate exemplarele se restituie exportatorului.

3. Organele vamale vor efectua vămuirea şi vor întocmi declaraţia vamală de export numai la prezentarea declaraţiei de repatriere;

a) în cazul achitării prin  virament (încasare) (pct.6.1.), exemplarul 2, vizat de banca comercială, rămîne la organele vamale;

b) în cazul achitării fără virament (încasare) (pct.6.2.), exemplarele 1 şi 2 rămîn la organele vamale.

4. Exemplarul 3 rămîne la exportator.

5. În pct.7 se vor indica datele cu privire la mărimea comisionului (în cazul cînd agentul economic exportator este intermediar), precum şi alte detalii referitoare la export.

6. Dacă în momentul completării formularului nu poate fi determinată suma de încasare în valuta plăţii, la subpunctul 6.1. se indică suma echivalentului în valuta contractului (pct.4), iar la pct.7 – cursul recalculării sau modul de stabilire a lui.

 

 

Anexa nr.10

la Hotărîrea Guvernului

Republicii Moldova

nr.371 din 6 iunie 1995

 

LISTA

hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului Republicii Moldova care se abrogă

Punctele 8 şi 9 din Regulamentul cu privire la exportul şi importul mărfurilor, care conţin metale şi pietre preţioase, aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.771 din 10 decembrie 1993 “Pentru aprobarea Regulamentului cu privire la exportul şi importul mărfurilor, care conţin metale şi pietre preţioase” (Monitor, nr.12, 1993, art.396);

Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.13 din 13 ianuarie 1994 “Cu privire la reglementarea exportului şi importului în anul 1994”, cu excepţia punctului 2 (Monitor, nr.2, 1994, art.39);

Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.143 din 11 aprilie 1994 “Cu privire la introducerea unor modificări în Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.13 din 13 ianuarie 1994 “Cu privire la reglementarea exportului şi importului în anul 1994” (Monitor, nr.4, 1994, art.125);

Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.539 din 26 iulie 1994 “Cu privire la modificarea şi completarea Hotărîrii Guvernului Republicii nr.13 din ianuarie 1994”;

Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.592 din 5 august 1994 “Cu privire la modificarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.13 din 13 ianuarie 1994 (Monitor, nr.8, 1994, art.29);

punctul 4 al modificărilor aprobate prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.640 din 26 august 1994 “Privind modificarea şi abrogarea unor hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova” (Monitor, nr.8, 1994 art.51);

Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.831 din 10 octombrie 1994 “Pentru completarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.13 din 13 ianuarie 1994”;

Dispoziţia Guvernului Republicii Moldova nr.92 din 2 aprilie 1992.