H O T Ă R Î R E
privind unele probleme, legate de realizarea Decretului Preşedintelui
Republicii Moldova din 9 decembrie 1991 "Cu privire la crearea
Gărzii Financiare a Republicii Moldova"
nr. 225 din 02.04.92
* * *
Abrogat: 20.06.2003
Hotărîrea Guvernului nr.721 din 13.06.2003
În scopul executării Decretului Preşedintelui Republicii Moldova din 9 decembrie 1991 "Cu privire la crearea Gărzii Financiare a Republicii Moldova", Guvernul Republicii Moldova
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă:
Regulamentul provizoriu al Gărzii Financiare a Republicii Moldova şi jurămîntul de credinţă şi loialitate conform anexelor nr.1 şi 2;
structura provizorie a aparatului central al Gărzii Financiare a Republicii Moldova, conform anexei nr.3.
2. Se instituie subdiviziuni teritoriale ale Gărzii Financiare a Republicii Moldova în oraşele Chişinău, Bender, Bălţi, Tiraspol, şi în centrele raionale Dubăsari, Edineţ, Cahul, Comrat, Călăraşi, Căuşeni, Drochia, Ialoveni, Orhei, Floreşti.
3. Se aprobă personalul maxim al Gărzii Financiare a Republicii Moldova în număr de 450 unităţi, inclusiv aparatul central – 70 unităţi. Finanţarea cheltuielilor pentru întreţinerea Gărzii Financiare a Republicii Moldova se efectuează din bugetul republicii în modul stabilit. Pentru personalul militarizat al Gărzii Financiare a Republicii Moldova se stabileşte un adaos lunar în mărime de 25 la sută din salariul de bază pentru muncă în condiţii speciale.
4. Ministerul Afacerilor Interne al Republicii Moldova să asigure efectivul Gărzii Financiare a Republicii Moldova cu arme, muniţii şi cu alte mijloace de apărare.
5. Ministerul Economiei şi Finanţelor al Republicii Moldova, Ministerul Comerţului şi Resurselor Materiale al Republicii Moldova, Asociaţia de Stat de Producţie pentru Combustibil a Republicii Moldova să prevadă repartizarea pentru necesităţile Gărzii Financiare a Republicii Moldova a mijloacelor respective de transport combustibilului tehnicii de calcul, mobilei, hîrtiei, resurselor materiale, inclusiv limitele la construcţia de spaţiu locativ.
6. Ministerul Informaticii, Informaţiei şi Telecomunicaţiilor al Republicii Moldova şi Ministerul Securităţii Naţionale al Republicii Moldova să asigure în funcţie de oportunitate subdiviziunile Gărzii Financiare a Republicii Moldova cu legătură telefonică şi specială conform comenzilor.
7. Primăria or.Chişinău în termen de o lună să asigure cu spaţiu de serviciu aparatul central al Gărzii Financiare a Republicii Moldova şi subdiviziunea teritorială Chişinău.
8. Primăriile oraşelor: Bender, Bălţi, Tiraspol, şi comitetele executive a raioanelor Dubăsari, Edineţ, Cahul, Comrat, Călăraşi, Căuşeni, Drochia, Orhei, Floreşti şi Ialoveni se asigure cu spaţiu de serviciu subdiviziunile locale ale Gărzii Financiare a Republicii Moldova, precum şi să acorde sprijin la rezolvarea altor probleme care vor garanta funcţionarea lor optimă.
9. Ministerul Economiei şi Finanţelor al Republicii Moldova, Ministerul Afacerilor Interne al Republicii Moldova în comun cu alte organe ale administrării şi Procuratura Republicii Moldova să coordoneze mai activ acţiunile la elaborarea planurilor şi exercitarea controlului şi reviziilor pentru a preveni activitatea în paralel a organelor de revizie şi control.
10. Ministerul Economiei şi Finanţelor al Republicii Moldova pînă la 1 aprilie 1992 să elaboreze proiectul de Lege a Republicii Moldova "Cu privire la reorganizarea sistemului controlului financiar de stat şi funcţionarea Gărzii Financiare a Republicii Moldova" şi să-l prezinte în modul stabilit Guvernului Republicii Moldova spre examinare.
PRIM-MINISTRU | |
AL REPUBLICII MOLDOVA | Valeriu MURAVSCHI |
Chişinău, 2 aprilie 1993 | |
Nr.225. |
Anexa nr.1
la hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.225 din 2 aprilie 1992
REGULAMENTUL PROVIZORIU
al Gărzii Financiare a Republicii Moldova
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Garda Financiară a Republicii Moldova (în continuare Garda Financiară) este un corp de control financiar specializat, militarizat, neîncazarmat, care funcţionează pe lîngă Ministerul Economiei şi Finanţelor al Republicii Moldova este persoană juridică, are ştampilă cu denumirea sa şi cont în Banca Naţională a Moldovei.
Modul de organizare şi funcţionare a acestui corp, condiţiile de selectare şi recrutare a cadrelor, regulile de port – uniformă, păstrare purtare şi aplicare a armei de către personal, precum şi drepturile şi obligaţiunile personalului în exercitarea atribuţiilor de serviciu, procedura de constatare şi contestare a actelor încheiate, se precizează în prezentul Regulament.
II. ORGANIZAREA ŞI FUNCŢIONAREA GĂRZII FINANCIARE
2. Garda financiară instituie pe teritoriul republicii secţii teritoriale, care se subordonează forurilor superioare.
3. Garda financiară asigură realizarea sarcinilor prevăzute de Decretul Preşedintelui Republicii Moldova din 9 decembrie 1991 şi exercită controale operative şi inopinate asupra aplicării şi executării de către întreprinderi, organizaţii, instituţii, asociaţii, alte persoane juridice şi fizice, indiferent de forma de proprietate şi de genul de activitate, a legilor fiscale şi a reglementărilor vamale, precum şi a altor acte normative privind activitatea economico – financiară a acestora.
4. Garda financiară este în drept:
să efectueze controale inopinate în localurile unde se produc, se depozitează şi se comercializează mărfurile, se desfăşoară alte activităţi ce constituie obiectul impozitării;
să verifice, în cazul eschivării de la îndeplinirea obligaţiilor fiscale sau al încălcării actelor normative, existenţa şi autenticitatea documentelor, care justifică provenienţa mărfurilor şi resurselor transportate sau depozitate, incluse în ciclul de producţie sau puse în vînzare;
să verifice registrele şi actele financiar-contabile, care reflectă îndeplinirea obligaţiilor fiscale;
să sechestreze în modul stabilit de lege mărfurile şi resursele, cînd există indicii de sustragere de la plata impozitelor şi taxelor, precum şi bunurile, ale căror producţie şi vînzare sînt interzise de lege, să ridice documentele din care rezultă că au fost comise contravenţii şi fraude fiscale;
să sesizeze organele de urmărire penală în legătură cu infracţiunile înregistrate;
să recepţioneze informaţii, alte acte şi copii în scopul impozitării persoanelor fizice şi juridice;
să efectueze la întreprindere, instituţii şi organizaţii cu orice formă de proprietate, inclusiv la întreprinderile mixte şi organizaţiile la care participă persoane juridice străine şi cetăţeni din republică, cetăţeni străini şi persoane fără cetăţenie, controale inopinate ale documentelor financiare, care justifică provenienţa mărfurilor ori vizează calcularea şi achitarea impozitelor şi altor plăţi în buget şi în fondurile extrabugetare, să primească de la acestea explicaţii şi informaţiile necesare în chestiunile ce apar în procesul controlului;
să remită organelor de control şi de drept materiale privind încălcarea flagrantă a actelor normative financiar-fiscale şi vamale, precum şi a altor norme şi legi ce reglementează activitatea economico-financiară, dacă pentru constatarea rezultatului final este nevoie de circa 24 de ore;
să aplice, conform legii în vigoare, faţă de întreprinderi, instituţii şi organizaţii, alte persoane juridice şi fizice, indiferent de forma de proprietate şi de genul de activitate, sancţiuni financiare şi administrative, precum şi să sisteze operaţiunile de decontare la alte conturi din bănci şi din alte instituţii financiar-creditare în cazul cînd acestea nu prezintă Gărzii financiare şi persoanelor cu funcţii de răspundere ale acesteia (sau refuză să prezinte) dări de seamă contabile, decontări de balanţe, declaraţii şi alte documente care justifică provenienţa mărfurilor ori vizează calcularea şi achitarea impozitelor şi a plăţilor obligatorii în buget;
să intenteze în judecată sau arbitraj acţiuni contra întreprinderilor, instituţiilor, organizaţiilor şi cetăţenilor privind perceptarea în beneficiul statului a mijloacelor dobîndite de acestea în urma tranzacţiilor ilicite şi în alte cazuri de dobîndire a mijloacelor fără temei juridic; lichidarea întreprinderii cu orice formă organizatorico-juridică, conform legislaţiei în vigoare, declararea nulă a înregistrării întreprinderii în cazul încălcării modului stabilit de înfiinţare a acesteia sau al necorespunderii documentelor de constituire cerinţelor legislaţiei privind perceperea veniturilor dobîndite în aceste situaţii; declararea nulă a tranzacţiilor şi perceperea în beneficiul bugetului a tuturor mijloacelor dobîndite în urma acestor tranzacţii.
5. Garda financiară este pusă sub comanda Şefului Gărzii care administrează şi coordonează activitatea Gărzii şi este numit în funcţie de Guvernul Republicii Moldova.
6. Şeful Gărzii financiare are următoarele atribuţii:
emite ordine de încadrare şi concediere a personalului din aparatul central şi secţiile teritoriale ale Gărzii financiare;
aplică sancţiuni disciplinare şi de ordin material faţă de lucrătorii din Garda financiară, care au comis încălcări ale disciplinei muncii;
emite ordine, dispoziţii şi instrucţiuni pentru îndeplinirea sarcinilor ce stau în faţa Gărzii financiare;
aprobă statele şi devizele de cheltuieli ale secţiilor teritoriale, precum şi obligaţiile personalului în exercitarea atribuţiilor de serviciu;
organizează controale speciale prin ordinul Ministrului Economiei şi Finanţelor al Republicii Moldova sau din proprie iniţiativă;
în cazul precizării unor încălcări ale actelor normative fiscale şi vamale în vigoare, precum şi a normelor şi regulilor ce reglementează activitatea economico-financiară a persoanelor fizice şi juridice, întreprinde măsuri de rigoare şi asigură înfăptuirea lor în modul stabilit de lege;
fixează volumul de resurse materiale şi financiare pentru asigurarea condiţiilor optime de activitate a Gărzii financiare şi prezintă această comandă Ministerului Economiei şi Finanţelor al Republicii Moldova;
deleghează subalterni împuterniciţi cu îndeplinirea unor misiuni speciale;
prezintă trimestrial conducerii Ministerului Economiei şi Finanţelor al Republicii Moldova un raport de activitate a Gărzii financiare pe perioadă respectivă;
coordonează acţiunile Gărzii financiare cu organele de drept şi cele care exercită controlul financiar;
anulează sau modifică deciziile adoptate de şefii secţiilor teritoriale în cazul în care acestea contravin legilor Republicii Moldova.
III. CONDIŢIILE DE SELECTARE ŞI RECRUTARE A CADRELOR
7. Selectarea şi recrutarea cetăţenilor în Garda financiară se efectuează pe bază de concurs.
8. Garda financiară selectează personalul din rîndurile cetăţenilor Republicii Moldova, respectînd următoarele cerinţe:
sînt angajate persoane majore, care trec preselecţia medicală, apte pentru activitate în organele Ministerului Afacerilor Interne al Republicii Moldova pînă la vîrsta de 45 de ani; la constituirea Gărzii financiare pot fi încadrate persoane din Ministerul Economiei şi Finanţelor al Republicii Moldova şi din alte organe de control în vîrstă de peste 45 de ani cu condiţia, că numărul lor nu va depăşi 40 la sută din numărul total;
se interzice recrutarea persoanelor care au fost deferite justiţiei pentru săvîrşirea unor infracţiuni şi al căror comportament nu este respectabil.
O condiţie obligatorie este selectarea cadrelor cu studii economice sau juridice. Pot fi angajate şi persoane cu studii medii speciale economice sau juridice în proporţie de cel mult 20 la sută din numărul de posturi de specialitate şi numai în cazul cînd nu pot fi recrutate cadre cu studii superioare.
9. La înfiinţarea Gărzii financiare, persoanele care au prestat muncă în organele de ocrotire a ordinii de drept şi în cele de control cel puţin trei ani şi corespund cerinţelor punctului 8 pot fi transferate în aparatul Gărzii financiare fără concurs.
Lucrătorii vrednici, specialiştii în asigurarea funcţionării Gărzii financiare în regim militarizat pot fi delegaţi din ministerele respective la solicitarea Ministerului Economiei şi Finanţelor al Republicii Moldova.
10. Candidaţii admişi la preselecţie pot participa la concursurile, organizate prin ordinul Şefului Gărzii financiare, în care este stabilită componenţa comisiei de examinare, locul şi condiţiile de desfăşurare a concursului.
11. La încadrare personalul Gărzii financiare este obligat să depună jurămîntul, care se va consemna într-un act scris, semnat de persoana în cauză, şi se va păstra în arhiva unităţii din care face parte.
Personalul aparatului central al Gărzii financiare, precum şi şefii secţiilor teritoriale şi adjuncţii acestora, vor depune jurămînt în faţa conducerii Gărzii financiare.
Persoanele încadrate în secţiile teritoriale ale Gărzii financiare vor depune jurămîntul în faţa şefului secţiei. La ceremonie participă şi un reprezentant al aparatului central al Gărzii financiare.
12. Locţiitorii Şefului Gărzii financiare sînt numiţi în funcţie şi destituiţi prin ordinul Ministrului Economiei şi Finanţelor al Republicii Moldova. Ceilalţi lucrători ai aparatului central şi ai secţiilor teritoriale sînt încadraţi prin ordinul Şefului Gărzii financiare.
Pentru colaboratorii Gărzii financiare noi primiţi poate fi stabilit un termen de încercare de pînă la un an.
13. Transferul personalului Gărzii financiare, aplicarea măsurilor disciplinare se efectuează, în conformitate cu legislaţia în vigoare, de către organele care l-au încadrat.
14. Membrii Gărzii financiare au următoarele ierarhii:
Comisar general de stat;
Comisar de stat categoria I;
Comisar de stat categoria II;
Comisar de stat categoria III;
Comisar categoria I;
Comisar categoria II;
Comisar categoria III.
Avansarea în gradul de Comisar general de stat al Gărzii financiare sau retrogradarea se efectuează în baza Decretului Preşedintelui Republicii Moldova la propunerea Guvernului Republicii Moldova.
Avansarea în grad de Comisar de stat categoria I al Gărzii financiare sau retrogradarea se efectuează de Guvernul Republicii Moldova la propunerea Ministrului Economiei şi Finanţelor al Republicii Moldova.
Avansarea în grad de Comisar de stat categoria II şi III al Gărzii financiare sau retrogradarea lor se efectuează de Ministerul Economiei şi Finanţelor al Republicii Moldova la propunerea şefului Gărzii financiare.
Avansarea în grad de Comisar categoria I, II şi III al Gărzii financiare sau retrogradarea lor se efectuează de şeful Gărzii financiare la propunerea şefilor de secţie, de direcţie, iar în subdiviziune – de şefii secţiilor teritoriale.
15. Persoanelor incluse în schema de state a Gărzii financiare, în dependenţa de funcţia pe care o deţin, li se atribuie următoarele grade personale:
Comisar general de stat al Gărzii financiare | – Şeful Gărzii financiare a Republicii Moldova |
Comisar de stat categoria I al Gărzii financiare | – Şef adjunct al Gărzii financiare |
Comisar de stat categoria II şi III al Gărzii financiare | – Şef al secţiei teritoriale, şef-adjunct al secţiei teritoriale, şef al direcţiei, secţiei, şef-adjunct al direcţiei, secţiei |
Comisar categoria I, II şi III al Gărzii financiare | – Inspector principal, Inspector superior, Inspector |
16. Termenul aflării în grad se limitează, precum urmează:
Comisar categoria II şi III al Gărzii financiare – 2 ani;
Comisar categoria I al Gărzii financiare – 3 ani;
Comisar de stat categoria III al Gărzii financiare – 4 ani.
Termenul aflării în grad de comisar de stat categoria I şi II al Gărzii financiare nu se limitează.
17. La expirarea termenului de aflare în rangul respectiv se atribuie gradul imediat superior, cu condiţia caracterizării pozitive a persoanei, în conformitate cu funcţia ocupată şi vechimea în muncă.
18. Lucrătorilor, angajaţi în Garda financiară din organele de control şi de drept, li se atribuie grade, reieşind din stadiul de muncă funcţia pe care o deţin şi pregătirea profesională.
19. În cazuri excepţionale, cînd lucrătorii Gărzii financiare au obţinut succese deosebite în controlul operativ şi inopinat asupra aplicării legislaţiei fiscale şi vamale, respectării normelor şi regulilor în comerţ, şeful Gărzii financiare este în drept:
1) să avanseze în grad în limitele competenţei sale, înainte de termen cu cel mult două trepte;
2) să solicite Ministrului Economiei şi Finanţelor al Republicii Moldova avansarea în grad înainte de termen a comisarilor de stat ai Gărzii financiare.
20. În caz de încălcare flagrantă a obligaţiunilor de serviciu ori săvîrşirii unei fapte nedemne, colaboratorii Gărzii financiare pot fi retrogradaţi.
IV. DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE GĂRZII FINANCIARE
21. Aparatul Gărzii financiare execută serviciul ordinar şi extraordinar.
Serviciul ordinar se execută zilnic sau periodic, în conformitate cu atribuţiile de serviciu, fără a fi necesar un ordin special, serviciul extraordinar se execută în exclusivitate în virtutea ordinelor sau dispoziţiilor speciale emise de conducerea Gărzii financiare. La orice acţiune de control participă minimum două persoane din Garda financiară.
22. Persoanele cu funcţii de răspundere din Garda financiară îndeplinesc următoarele atribuţii date în competenţă:
execută dispoziţiile şi ordinele conducătorilor ierarhici;
respectă cu stricteţe Constituţia Republicii Moldova, legile Republicii Moldova şi Hotărîrile Parlamentului, decretele Preşedintelui Republicii Moldova şi jurămîntul, precum şi alte acte normative, drepturile şi interesele, ocrotire de lege, ale întreprinderilor, instituţiilor, organizaţiilor şi cetăţenilor;
perfectează acte asupra rezultatelor controlului efectuat;
poartă uniformă, păstrează şi face uz, în conformitate cu legea, de armă şi de alte mijloace de apărare cu care sînt dotaţi;
păstrează secretul de serviciu şi secretul comercial în exercitarea atribuţiilor de serviciu;
transmite forurilor superioare cereri şi reclamaţii ce ţin de specificul activităţii Gărzii financiare;
manifestă amabilitate în relaţiile de serviciu;
prezintă în mod obligator legitimaţia la efectuarea controlurilor sau executarea ordinelor şi a dispoziţiilor date;
apartenenţa la vreun partid sau organizaţie politică este interzisă.
23. Neîndeplinirea, îndeplinirea necorespunzătoare a obligaţiilor de serviciu de către colaboratorii Gărzi financiare atrage aplicare de sancţiuni disciplinare, administrative, materiale şi penale în conformitate cu legislaţia în vigoare.
24. Impozitele şi alte plăţi obligatorii percepute incorect de către personalul Gărzii financiare urmează să fie restituite, iar pagubele cauzate de acţiunile ilicite ale persoanelor cu funcţii de răspundere din Garda financiară urmează să fie compensate din contul mijloacelor bugetelor respective, prin hotărîrea instanţei judecătoreşti sau a arbitrajului.
25. Serviciul extraordinar în cadrul unităţilor teritoriale se execută în baza ordinului scris al şefului unităţii, iar în lipsa acestuia – al locţiitorului împuternicit cu această funcţie.
În ordin se precizează locul şi timpul în care trebuie să se execute controlul.
Rezultatul controlului, încălcările constatate şi măsurile întreprinse se consemnează într-un proces-verbal (act), iar despre încălcările neordinare se raportează imediat şefului ierarhic.
La ieşirea din serviciu documentele de control se depun şi se înregistrează la sediul compartimentului (secţiei) împreună cu mijloacele de intervenţie şi de autoapărare aflate în dotare.
26. Personalul Gărzii financiare este obligat să sprijine, prin mijloace şi procedee de control specifice, organele de control financiar celelalte servicii din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor al Republicii Moldova la cererea scrisă a acestora şi cu acordul prealabil al şefului de secţie.
27. Controlul în porturi, aeroporturi, puncte de control vamal la trecerea frontierei şi asupra mijloacelor de transport se execută la orice oră de zi sau noapte, indiferent de starea producţiei; la întreprinderile şi organizaţiile economice şi comerciale, la depozite sau nemijlocit la producători controlul se efectuează cu preponderenţă în zilele lucrătoare în baza legislaţiei în vigoare.
28. În cazul cînd organele Gărzii financiare constată contravenţii pentru care nu au competenţa să aplice sancţiuni sau să sechestreze bonurile, sînt obligate să încheie acte de constatare preliminară, să anunţe organele de drept, urmînd ca actele definitive să fie încheiate de acestea, la care se vor anexa şi actele de constatare preliminară.
29. Efectivul subdiviziunilor teritoriale ale Gărzii financiare nu este în drept să intervină în activitatea altor subdiviziuni, precum şi în atribuţiile organului de control de pe acelaşi teritoriu sau aflat în subordonarea ministerului respectiv. Asupra încălcărilor constatate se prezintă rapoarte şefilor de secţie sau şefului Gărzii financiare.
30. Aparatul central al Gărzii financiare asigură controlul permanent al activităţii subdiviziunilor teritoriale ale Gărzii financiare, prezentînd şefului Gărzii financiare rapoarte asupra celor constatate, în care se conţin propuneri privind măsurile ce urmează a fi luate în vederea lichidării încălcărilor sesizate.
V. PROCEDURA DE CONSTATARE A FAPTELOR, ÎNTOCMIRE
A PROCESELOR-VERBALE (ACTELOR) ŞI DE CONTESTARE
A DECIZIILOR ADOPTATE
31. Personalul Gărzii financiare este împuternicit să constate contravenţii şi să aplice sancţiuni prevăzute de legislaţia în vigoare şi de alte acte normative care reglementează activitatea persoanelor fizice şi juridice.
32. Controlul efectuat de persoanele cu funcţii de răspundere din Garda financiară se perfectează prin acte, în care se conţin contravenţiile constatate şi indicaţiile privind lichidarea lor.
Actele se semnează de persoanele cu funcţii de răspundere din Garda financiară, de şefii şi contabilii-şefi ai întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor supuse controlului. În cazul în care şefii şi contabilii-şefi ai întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor nu sînt de acord cu faptele fixate în acte, aceştia sînt obligaţi să semneze actele şi să facă o notă asupra obiecţiilor, anexînd totodată, explicaţii în scris şi documentele ce confirmă aceste obiecţii.
33. Persoanele cu funcţii de răspundere din Garda financiară, constatînd la întreprinderi şi în organizaţii contravenţii pentru care vinovaţii urmează să fie traşi la răspundere administrativă, încheie procese-verbale privind încălcarea actelor normative financiar-fiscale şi vamale, precum şi a altor norme ce reglementează activitatea lor economico-financiară.
Procesele-verbale sînt semnate de persoana care le-a încheiat şi de persoana care a comis contravenţia administrativă. În cazul cînd persoana respectivă refuză să semneze procesul-verbal, acest fapt se consemnează în procesul-verbal. Persoana care a comis infracţiunea este obligată să anexeze la procesul-verbal explicaţii şi observaţii, precum şi să expună motivele refuzului de a-l semna.
34. La constatarea faptelor de neachitare a plăţilor la buget, de încălcare a legislaţiei fiscale şi vamale, precum şi a legislaţiei privind activitatea de muncă individuală sau a modului de practicare a ei, persoanele cu funcţii de răspundere din Garda financiară încheie procese-verbale asupra celor sesizate. În cazul în care cetăţeanul refuză să semneze procesul-verbal, în el se face o notă respectivă, care se autentifică prin semnăturile martorilor. Cetăţeanul poate introduce în procesul-verbal explicaţiile sale privind motivul refuzului de a-şi pune semnătura, precum şi obiecţiile asupra procesului-verbal.
35. Refuzul de a semna procesul-verbal nu constituie temei pentru încetarea acţiunii de tragere a persoanelor vinovate la răspundere administrativă.
36. În cazul desfăşurării unei activităţi de muncă individuală care nu corespunde adeverinţei de înregistrare, acest fapt urmează să fie consemnat în procesul-verbal, prezentînd încheierea organelor de resort pentru a primi decizia respectivă.
37. Faptele consemnate în procesul-verbal (act) pot fi contestate la Garda financiară în termen de zece zile de la data în care persoana a luat act.
Infractorul poate revendica numai în partea ce se referă la restituirea pierderilor, conform tarifelor stabilite, iar posesorul bunurilor sechestrate – numai în ce priveşte sechestrarea lor.
38. Plîngerile se examinează şi deciziile asupra lor se adoptă în termen de cel mult o lună de la data depunerii lor. Deciziile asupra plîngerilor pot fi contestate la Ministerul Economiei şi Finanţelor al Republicii Moldova în termen de 10 zile.
39. În cazul cînd cetăţenii nu sînt de acord cu decizia adoptată, acţiunile persoanelor cu funcţii de răspundere pot fi contestate în arbitraj ori judecată în termenele stabilite de lege.
40. Înaintarea plîngerii nu privează persoanele cu funcţii de răspundere din Garda financiară de exercitarea obligaţiilor de serviciu.
41. Contestarea acţiunilor persoanelor cu funcţii de răspundere din Garda financiară în legătură cu aplicarea unor sancţiuni administrative se face în conformitate cu legislaţia privind contravenţiile administrative.
VI. PĂSTRAREA, PURTAREA ŞI UTILIZAREA ARMEI
ŞI MIJLOACELOR SPECIALE
42. Personalul Gărzii financiare primeşte legitimaţie, insignă, ştampilă de tip stabilit şi uniformă care le este repartizată gratuit. Pe mîneca uniformei este aplicat un simbol în corespundere cu funcţia pe care o deţine persoana respectivă şi se eliberează conform normelor stabilite pentru colaboratorii organelor afacerilor interne.
43. Aprovizionarea Gărzii financiare cu arme şi mijloace speciale se efectuează conform normelor aprobate de Ministrul Economiei şi Finanţelor al Republicii Moldova în concordanţă cu Ministrul Afacerilor Interne al Republicii Moldova.
44. În timpul executării atribuţiilor de serviciu personalul Gărzii financiare:
poartă uniformă şi doar în cazuri excepţionale, prin ordinul şefului Gărzii financiare, este în drept să poarte haine civile;
este în drept să poarte armă şi mijloace speciale de apărare activă.
45. Armele se păstrează, în modul stabilit, în localuri separate, utilate în mod special şi păzite la locul de muncă de bază.
Armele de foc se utilizează de către colaboratorii Gărzii financiare, ca măsură extremă:
în caz de autoapărare de un atac, ce constituie un pericol real pentru viaţa sau sănătatea lor, precum şi pentru prevenirea capturării prin violenţă a armei de foc;
pentru respingerea unui atac în grup sau armat supra colaboratorilor din Garda financiară, aflaţi în exerciţiul funcţiunii, precum şi altui atac, cînd viaţa sau integritatea lor corporală se află în pericol;
pentru reţinerea persoanei care a opus rezistenţă armată sau a refuzat să îndeplinească cererea legitimă de a preda arma, cînd este imposibil de a reprima rezistenţa sau de a-l reţine prin alte metode şi mijloace.
Se face uz de armă numai după somaţia "stai că trag".
Dacă persoana care atentează la viaţa şi sănătatea colaboratorului Gărzii financiare nici în acest caz nu se supune, se trag două focuri de armă în sus.
În cazul în care, după executarea somaţiei legale, persoana în cauză nu se supune, se poate face uz de armă.
Efectuarea unei împuşcături asupra ţintei este considerată drept aplicare a armei. Uzul de armă se face în aşa fel, încît să curme acţiunile infractorului , trăgîndu-se, în funcţie de posibilităţi în picioare, pentru a evita moartea acestuia.
Colaboratorii din Garda financiară pot, de asemenea, face uz de armă pentru a da semnul de alarmă sau a chema în ajutor, pentru a neutraliza un animal ce ameninţă viaţa lor.
Arma poate fi folosită fără avertizare numai în caz de atac prin surprindere cu folosirea armei de foc, precum şi a mijloacelor de autotransport.
46. Se interzice aplicarea şi folosirea armei dacă în urma acestui fapt pot avea de suferit persoane străine, precum şi contra femeilor, minorilor şi persoanelor de vîrstă înaintată, precum şi contra oamenilor cu evidente deficienţe fizice, cu excepţia cazurilor în care ei au săvîrşit un atac armat, opun rezistenţă folosind arme sau au săvîrşit un atac în grup, ce ameninţă viaţa şi sănătatea colaboratorilor Gărzii financiare, dacă aceste acţiuni nu pot fi respinse pe alte căi şi cu alte mijloace.
47. În toate cazurile de aplicare şi folosire a armei de foc, colaboratorul din Garda financiară este dator să ia toate măsurile posibile pentru asigurarea securităţii cetăţenilor, precum şi pentru acordarea de prim ajutor medical victimelor.
48. În cazul rănirii sau morţii cetăţenilor în urma aplicării forţei fizice, a mijloacelor speciale sau armelor de foc, colaboratorul din Garda financiară este obligat să comunice despre aceasta şefului ierarhic pentru a fi anunţat procurorul.
49. Colaboratorii din Garda financiară care au făcut abuz de împuterniciri privind aplicarea forţei, a mijloacelor speciale şi a armei de foc sînt traşi la răspundere, conform legii.
Anexa nr.2
la hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.225 din 2 aprilie 1992
JURĂMÎNTUL
de credinţă şi loialitate
Eu _____________________________________________________, membru al Gărzii financiare, jur să respect Constituţia şi legile Republicii Moldova, să îndeplinesc cu credinţă şi loialitate misiunile ordonate.
Anexa nr.3
la hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.225 din 2 aprilie 1992
STRUCTURA PROVIZORIE
a aparatului central al Gărzii financiare a Republicii Moldova
Direcţia controlul întreprinderilor şi organizaţiilor complexului agroindustrial
Direcţia controlul întreprinderilor şi organizaţiilor complexului din industrie, construcţie, transport şi
telecomunicaţie
Direcţia controlul structurilor comerciale, cooperatiste, obşteşti şi a activităţii de antreprenor
Direcţia controlul întreprinderilor de comerţ, alimentaţiei publice şi sferei social-culturale
Secţia controlul activităţii economice externe şi vamal
Secţia muncă organizatorică şi analitică
Direcţia administrativă
