vineri, 21 mai 2010
376/06.06.95 Hotărîre cu privire la măsurile suplimentare de realizare a Sistemului naţional de paşapoarte

 

H O T Ă R Î R E

cu privire la măsurile suplimentare de realizare

a Sistemului naţional de paşapoarte

 

nr. 376  din  06.06.95

    

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.47/344 din 24.08.1995

 

* * *

Notă: În hotărîre sintagma “Ministerul Dezvoltării Informaţionale” se substituie cu sintagma “Ministerul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor” conform Hot.Guv. nr.389 din 17.05.2010, în vigoare 21.05.2010

Notă: În tot textul hotărîrii, precum şi în anexele nr.1 şi nr.2, cuvintele “Ministerul Dezvoltării Informaţionale” se substituie prin cuvintele “Ministerul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor” conform Hot.Guv. nr.131 din 22.02.2010, în vigoare 26.02.2010

 Notă: În tot textul hotărîrii, precum şi în textul anexei nr.1 şi anexei nr.2, sintagma “Ministerul Afacerilor Externe” se substituie prin sintagma “Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene” conform Hot.Guv. nr.854 din 11.07.2008, în vigoare 22.07.2008

Notă: În tot textul hotărîrii şi al anexelor la aceasta cuvintele “Departamentul Tehnologii Informaţionale” se substituie prin cuvintele “Ministerul Dezvoltării Informaţionale” conform Hot.Guv. nr.30 din 10.01.06, în vigoare 24.01.06

 

Întru executarea Decretului Preşedintelui Republicii Moldova nr.144 din 20 septembrie 1993 “Cu privire la crearea Sistemului naţional de paşapoarte şi Registrului de stat al populaţiei” şi Hotărîrii Parlamentului Republicii Moldova nr.274-XIII din 9 noiembrie 1994 “Pentru punerea în aplicare a Legii privind actele de identitate din sistemul naţional de paşapoarte”, Guvernul Republicii Moldova

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Regulamentul cu privire la modul de perfectare şi eliberare a actelor de identitate ale Sistemului naţional de paşapoarte şi Regulile de şedere a cetăţenilor străini şi a apatrizilor în Republica Moldova (anexele nr.1 şi 2).

[Pct.1 în redacţia Hot.Guv. nr.200 din 24.02.98]

 

2. În conformitate cu Concepţia reformei judiciare şi de drept în Republica Moldova, adoptată prin Hotărîrea Parlamentului Republicii Moldova nr.152-XIII din 21 iunie 1994, se autorizează Ministerul Afacerilor Interne să creeze, în etapa de trecere, Centrul de evidenţă şi documentare a populaţiei, ca subdiviziune independentă, cu statut de persoană juridică, care va începe, cu titlu de experiment, completarea şi eliberarea paşapoartelor precum şi a altor acte de identitate.

Ministerul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor se învesteşte cu dreptul de a aproba modificări la toate tipurile de cereri-chestionare.

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.773 din 03.08.2001]

[Alin.2 pct.2 introdus prin Hot.Guv. nr.200 din 24.02.98]

 

3. Se permite Ministerului Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor să angajeze, pe bază de contract, organizaţii şi specialişti, să formeze grupuri de lucru şi alte subdiviziuni auxiliare pentru a asigura crearea Sistemului naţional de paşapoarte şi Registrului de stat al populaţiei.

[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.773 din 03.08.2001]

 

4. Se acceptă propunerea Ministerului Afacerilor Interne privind scutirea Centrului de evidenţă şi documentare a populaţiei de toate tipurile de impozite şi taxe, exceptînd taxa de stat, prezentînd Parlamentului proiectul de hotărîre respectiv. Veniturile obţinute de la perfectarea, cu titlu de experiment, a paşapoartelor şi activitatea serviciului de paşapoarte şi vize vor fi utilizate integral pentru ţinerea la zi a Registrului de stat al populaţiei şi Sistemului de paşapoarte, precum şi pentru achitarea cheltuielilor din contul bugetului de stat legate de procurarea blanchetelor de paşapoarte.

5. Cheltuielile legate de întreţinerea Centrului de evidenţă şi documentare a populaţiei, în primele trei luni de activitate a sa, vor fi achitate din contul mijloacelor bugetare prevăzute pentru Ministerul Afacerilor Interne pe anul 1995.

6. Comisia guvernamentală pentru elaborarea şi punerea în aplicare a Sistemului naţional de paşapoarte, a Registrului de stat al populaţiei şi altor sisteme de importanţă statală:

va stabili şi va aproba costul paşaportului, altor acte şi serviciilor prestate în cadrul Sistemului naţional de paşapoarte şi Registrului de stat al populaţiei;

va aproba procesul-verbal de dare în exploatare a Centrului de evidenţă şi documentare a populaţiei.

7. Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene va informa, în modul stabilit, organele respective ale statelor străine despre introducerea în Republica Moldova a actelor de identitate de modelul nou.

8. Cancelaria de Stat, în termen de 30 zile, va transmite Ministerului Afacerilor Interne, în modul stabilit, blanchetele paşapoartelor Republicii Moldova, va pune la dispoziţie încăperile necesare pentru instalarea utilajului tehnic şi activitatea personalului angajat în lucrările de creare a Sistemului naţional de paşapoarte şi Registrului de stat al populaţiei.

9. Ministerul Afacerilor Interne, în limita statelor de personal aprobate, va repartiza unităţile necesare pentru asigurarea punerii în aplicare a Sistemului naţional de paşapoarte şi a Registrului de stat al populaţiei.

10. Se stabileşte că, pe parcursul experimentului şi în perioada pînă cînd Centrul de evidenţă şi documentare a populaţiei îşi va desfăşura activitatea conform capacităţii de proiect, persoanele din cadrul efectivului de comandă al serviciilor Ministerului, antrenate în organizarea producerii, cu titlu de experiment, a paşapoartelor şi în reorganizarea sistemului de paşapoarte, sînt incluse în statele de personal ale Ministerului Afacerilor Interne şi cad sub incidenţa acţiunii Regulamentului cu privire la satisfacerea serviciului în cadrul organelor afacerilor interne.

11. Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Justiţiei şi Ministerul Finanţelor, în termen de 30 zile, vor elabora propuneri privind încasarea taxei de stat de la persoanele ce beneficiază de înlesniri.

 

PRIM-MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVAAndrei SANGHELI

Chişinău, 6 iunie 1995
Nr.376

 

Anexa nr.1

la Hotărîrea Guvernului

Republicii Moldova

nr.376 din 6 iunie 1995

 

REGULAMENT

cu privire la modul de perfectare şi eliberare a actelor

de identitate ale Sistemului naţional de paşapoarte

 

Notă: În tot textul anexei sintagma “Direcţia Principală pentru Refugiaţi de pe lîngă Biroul Naţional Migraţiune” se substituie prin sintagma “Direcţia refugiaţi a Biroului migraţie şi azil al Ministerului Afacerilor Interne” conform Hot.Guv. nr.854 din 11.07.2008, în vigoare 22.07.2008

 

Regulamentul cu privire la modul de perfectare şi eliberare a actelor de identitate ale Sistemului naţional de paşapoarte (denumit în continuare Regulamentul) stabileşte modul de perfectare şi eliberare a actelor de identitate către cetăţenii Republicii Moldova, cetăţenii străini, apatrizii, refugiaţii şi beneficiarii de protecţie umanitară, domiciliaţi permanent sau temporar în teritoriul ei, statutul juridic al acestora şi modul de ieşire din şi intrare în Republica Moldova.

[Preambulul modificat prin Hot.Guv. nr.131 din 22.02.2010, în vigoare 26.02.2010]

[Preambulul modificat prin Hot.Guv. nr.626 din 28.06.05, în vigoare 15.07.05]

 

I. PERFECTAREA ŞI ELIBERAREA BULETINELOR DE IDENTITATE

ALE CETĂŢENILOR REPUBLICII MOLDOVA

1. Buletinul de identitate al cetăţeanului Republicii Moldova se eliberează cetăţenilor din ziua naşterii pentru a fi folosit în teritoriul ţării şi peste hotarele ei în conformitate cu acordurile internaţionale.

În acest scop cetăţenii depun personal o cerere în scris de modelul stabilit. Pentru copiii minori şi persoanele declarate de judecată incapabile, actele sînt depuse de către reprezentanţii lor legali. La depunerea cererii de eliberare a buletinului de identitate copiilor minori, reprezentantul legal va confirma în scris identitatea copilului.

[Pct.1 completat prin Hot.Guv. nr.455 din 24.07.2009, în vigoare 31.07.2009]

 

2. Pentru a primi buletinul de identitate, cetăţenii se adresează organelor competente din raza domiciliului lor, prezentînd următoarele documente:

cererea-chestionar de modelul “A”, stabilit în anexa nr.1;

certificatul de naştere.

La depunerea cererii pentru eliberarea buletinului de identitate, solicitantul va fi fotografiat în subdiviziunile teritoriale ale Ministerului Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor, în corespundere cu cerinţele stabilite, cu excepţia copiilor în vîrstă de pînă la 10 ani.

Cetăţenilor străini şi apatrizilor, cărora li s-a acordat cetăţenia Republicii Moldova, buletinele de identitate le sînt eliberate de către organele competente din localitatea în care domiciliază, în temeiul prevederilor Decretului Preşedintelui Republicii Moldova privind acordarea cetăţeniei Republicii Moldova.

Cetăţenilor Republicii Moldova, repatriaţi (reemigraţi) şi strămutaţi, buletinele de identitate li se eliberează în localitatea de domiciliere după adoptarea deciziei prin care li se permite stabilirea permanentă cu traiul în Republica Moldova.

Persoanelor puse în libertate din locurile de recluziune, în cazurile cînd pînă la condamnare nu au avut buletine de identitate sau acestea le-au fost retrase şi anexate la dosarul personal sau de evidenţă, buletinele de identitate li se eliberează (li se restituie) la întoarcerea lor în localitatea de domiciliere, indicată în certificatul de punere în libertate.

La perfectarea buletinelor de identitate, organele competente sînt în drept să-i ceară solicitantului documente suplimentare (paşaportul, certificatul, eliberat în schimbul paşaportului pierdut).

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.455 din 24.07.2009, în vigoare 31.07.2009]

[Pct.2 modificat prin Hot. Guv. nr.773 din 03.08.2001]

 

3. Schimbarea buletinului de identitate se efectuează în cazurile:

modificării numelui de familie, prenumelui;

constatării inexactităţilor în înscrisurile din documente;

expirării termenului de valabilitate;

cînd este inutilizabil.

4. Pentru a schimba buletinul de identitate cetăţenii prezintă:

cererea-chestionar de modelul “A”, stabilit în anexa nr.1;

paşaportul sau buletinul de identitate, ce urmează să fie schimbat;

certificatul de naştere;

certificatul de căsătorie;

certificatul de divorţ;

certificatul de schimbare a numelui de familie, prenumelui;

4 fotografii de modelul stabilit.

În cazul schimbării numelui de familie, prenumelui sau constatării impreciziilor în înscrisuri, se vor prezenta documentele ce confirmă aceste împrejurări.

5. În cazul pierderii buletinelor de identitate, cetăţenii adresează o cerere organelor competente din localitatea lor de domiciliere şi prezintă actele enumerate în punctul 4 al prezentului Regulament.

Pînă la primirea unui buletin nou, cetăţenilor li se eliberează acte de identitate provizorii.

[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.773 din 03.08.2001]

 

6. Pentru primirea şi schimbarea buletinelor de identitate, cetăţenii prezintă documentele indicate în punctele 2 şi 4 ale prezentului Regulament în termen de cel mult 10 zile.

7. Buletinul de identitate se înmînează titularului sau reprezentantului lui legal personal, contra semnătură, în organele competente.

[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.773 din 03.08.2001]

 

8. Buletinele de identitate ale persoanelor, care au renunţat la cetăţenia Republicii Moldova sau care pleacă pentru domiciliere permanentă peste hotare, sînt predate organelor competente.

Buletinele de identitate ale persoanelor decedate sînt predate organelor de stare civilă, reprezentanţelor diplomatice sau consulare de peste hotare, care le expediază, după înregistrarea decesului, organelor competente din localitatea de domiciliere.

[Pct.8 modificat prin Hot. Guv. nr.773 din 03.08.2001]

 

9. Buletinele de identitate ale persoanelor, aflate în stare de arest, condamnate la privaţiune de libertate sau exil, condamnate condiţionat la privaţiune de libertate cu obligarea la muncă, sînt oprite de către organele de cercetare, de anchetare prealabilă sau de către judecată. La eliberarea de sub arest sau ispăşirea pedepsei, buletinele de identitate se restituie titularilor.

 

II. REGULI DE EVIDENŢĂ A LOCUITORILOR ÎN REPUBLICA MOLDOVA

10. Locuitori ai Republicii Moldova se consideră persoanele care au domiciliu pe teritoriul ei: cetăţenii Republicii Moldova, cetăţenii străini, apatrizii, refugiaţii şi beneficiarii de protecţie umanitară.

[Pct.10 modificat prin Hot.Guv. nr.854 din 11.07.2008, în vigoare 22.07.2008]

 

11. Evidenţa locuitorilor Republicii Moldova se efectuează prin înregistrarea acestora la organele competente în raza cărora este amplasat domiciliul sau reşedinţa.

12. În oraşe şi municipii decizia privind înregistrarea cetăţenilor este luată de către şeful secţiei (biroului) de evidenţă şi documentare a populaţiei, iar în celelalte localităţi – de către persoanele responsabile de evidenţa locuitorilor din cadrul autorităţilor administraţiei publice locale.

13. Autorităţile administraţiei publice locale asigură evidenţa locuitorilor în raza teritorială de competenţă, cu furnizarea ulterioară a informaţiei, în 48 ore, Ministerului Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor, prin intermediul subdiviziunilor teritoriale subordonate acestuia, pentru actualizarea datelor din Sistemul informaţional automatizat “Registrul de stat al populaţiei” (în continuare – Registrul de stat al populaţiei).

14. Persoana fizică poate avea înregistrare permanentă şi temporară.

15. Înregistrarea la domiciliu se efectuează prin aplicarea unei ştampile speciale în fişa de însoţire din buletinul de identitate sau din permisul de şedere, iar pentru pensionarii şi persoanele care refuză să deţină acte de identitate de tip nou din motive religioase – în paşaportul de uz intern (modelul anului 1974), cu menţiunile respective, la compartimentul “Domiciliul”, introducînd ulterior informaţia în Registrul de stat al populaţiei.

16. Se consideră valabilă informaţia privind înregistrarea la domiciliu, indicată în actele de identitate specificate la pct.15 şi actualizată în Registrul de stat al populaţiei.

În cazul în care datele privind înregistrarea la domiciliu nu corespund celor incluse în Registrul de stat al populaţiei, se consideră autentice acestea din urmă.

17. Persoanele fizice care îşi schimbă domiciliul vor depune cerere de înregistrare la organele competente în raza cărora este amplasat noul domiciliu.

Solicitanţii înregistraţi la noul loc de domiciliu sînt radiaţi în mod automat din evidenţa anterioară.

18. Cererea privind înregistrarea persoanei la domiciliu sau la locul de reşedinţă se depune personal sau prin mandatar, în baza procurii autentificate notarial.

19. Pentru înregistrare, persoanele fizice vor prezenta următoarele documente:

cererea-chestionar tip “R”;

actele de identitate menţionate la pct.15;

documentele ce confirmă dispunerea de spaţiu locativ sau acordul autentificat notarial al proprietarului de a fi înregistrat pe această adresă.

În cazul în care locuinţa aparţine fondului de stat sau obştesc, se va prezenta acordul, în scris, al chiriaşului principal şi al membrilor majori ai familiei, care sînt înregistraţi pe adresa respectivă.

20. Drept dovadă că persoana fizică dispune de spaţiu locativ serveşte unul din următoarele documente:

actul de proprietate asupra locuinţei (contract de vînzare-cumpărare, certificate de moştenitor sau de legatar);

ordinul de repartiţie a locuinţei;

ordinul de repartiţie a camerei în cămin;

contractul de locuinţe sau de sublocaţiune.

21. Copiii şi persoanele aflate sub tutelă sau curatelă se consideră înregistrate la locul de înregistrare a părinţilor (a unuia din părinţi) sau a reprezentanţilor lor legali, în cazul în care instanţa judecătorească nu a stabilit altfel.

22. Copiii care locuiesc separat de părinţi sau de reprezentanţii lor legali se iau în evidenţă potrivit dispoziţiilor generale.

23. Persoanele, sosite din alte localităţi, unde îşi au domiciliul, pentru a fi înmatriculate la instituţii de învăţămînt pe o durată nedeterminată la studii, sau persoanele cu acelaşi statut, detaşate de angajator pentru încadrarea în cîmpul muncii pe o perioadă oarecare de timp, sînt luate în evidenţă temporară, fără a fi radiate din evidenţa de la domiciliu.

24. Persoanele care locuiesc temporar în hoteluri, sanatorii, case de odihnă şi alte instituţii similare se înregistrează, în baza fişelor, în registrele de evidenţă la momentul sosirii. În aceste cazuri, în fişa de însoţire la actul de identitate nu se face menţiunea de înregistrare.

25. Radierea din evidenţă a persoanelor fizice se efectuează în următoarele cazuri:

a) înregistrării la noul domiciliu;

b) stabilirii domiciliului permanent peste hotarele ţării;

c) în baza demersului proprietarului locuinţei sau al administraţiei instituţiilor de învăţămînt, căminelor departamentale, caselor-internat, azilurilor pentru bătrîni, orfelinatelor;

d) privării persoanei, prin hotărîrea instanţei judecătoreşti, de dreptul de posesiune a spaţiului de locuit;

e) decesului, conform actelor de identitate primite de la oficiile de stare civilă (primării) şi de la alte organe competente.

Copiii şi persoanele aflate la întreţinere nu pot fi radiate din evidenţă în condiţiile lit.c).

26. În cazul în care persoana a prezentat informaţie frauduloasă, în baza căreia a fost înregistrat la domiciliu, organul abilitat cu funcţii de înregistrare este în drept să anuleze înregistrarea persoanei respective.

27. În cazul înstrăinării sau moştenirii imobilului aflat în proprietate privată, persoanele înregistrate anterior trecerii dreptului de proprietar asupra acestui imobil se radiază automat din evidenţă, dacă actul juridic respectiv nu prevede altfel.

28. Pentru efectuarea procedurii de înregistrare la domiciliu, persoana fizică va achita costul serviciilor prestate populaţiei de organele competente.

29. Cetăţenii străini, apatrizii, refugiaţii şi beneficiarii de protecţie umanitară, cu domiciliul pe teritoriul Republicii Moldova, se iau în evidenţă în modul prevăzut pentru cetăţenii Republicii Moldova.

[Pct.29 modificat prin Hot.Guv. nr.854 din 11.07.2008, în vigoare 22.07.2008]

[Capitolul II în redacţia Hot.Guv. nr.286 din 17.03.06, în vigoare 24.03.06]

[Capitolul II modificat prin Hot.Guv. nr.773 din 03.08.2001]

[Capitolul II în redacţia Hot.Guv. nr.200 din 24.02.98]

[Pct.10 al Regulamentului se recunoaşte neconstituţional prin Hot.Curţii Constituţionale nr.16 din 19.05.97]

 

III. MODUL DE PERFECTARE A ACTELOR DE IEŞIRE DIN REPUBLICA MOLDOVA

30. Paşaportul cetăţeanului Republicii Moldova se eliberează de către Ministerul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor, în baza cererii personale.

Copiilor în vîrstă de pînă la 18 ani şi persoanelor declarate de către instanţa de judecată incapabile, li se eliberează paşaportul cetăţeanului Republicii Moldova în temeiul cererii unuia dintre reprezentanţii lor legali. La depunerea cererii de eliberare a paşaportului copiilor în vîrstă de pînă la 18 ani, reprezentantul legal va confirma în scris identitatea copilului.

În cazul perfectării paşaportului pentru copilul minor, ai cărui părinţi se află în divorţ, la depunerea cererii se prezintă hotărîrea instanţei de judecată cu privire la divorţ.

Dacă instanţa de judecată a stabilit locul de trai al minorului cu unul din părinţi, pentru perfectarea paşaportului minorului se va prezenta declaraţia acestui părinte, a cărui semnătură se legalizează notarial.

[Pct.30 completat prin Hot.Guv. nr.455 din 24.07.2009, în vigoare 31.07.2009]

[Pct.30(14) în redacţia Hot.Guv. nr.1244 din 12.11.04, în vigoare 19.11.04]

[Pct.30(14) modificat prin Hot. Guv. nr.773 din 03.08.2001]

 

31. Cererile pentru eliberarea paşaportului se depun la subdiviziunile teritoriale competente ale Ministerului Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor. La perfectarea paşaportului minorului prezenţa acestuia este obligatorie. Minorii au dreptul de a ieşi şi de a intra în Republica Moldova numai însoţiţi de unul dintre reprezentanţii lor legali sau de un însoţitor, desemnat prin declaraţie de către reprezentantul legal, a cărui semnătură se legalizează notarial. În declaraţie se indică scopul călătoriei, durata acesteia şi ţara de destinaţie. La trecerea frontierei de stat însoţitorul prezintă declaraţia serviciilor competente. Însoţitorul poartă răspundere pentru viaţa şi sănătatea minorului.

[Pct.31 modificat prin Hot.Guv. nr.455 din 24.07.2009, în vigoare 31.07.2009]

[Pct.31(15) în redacţia Hot.Guv. nr.1244 din 12.11.04, în vigoare 19.11.04]

[Pct.31(15) modificat prin Hot. Guv. nr.773 din 03.08.2001]

 

32. Cetăţenii Republicii Moldova şi apatrizii, domiciliaţi permanent în Republica Moldova, care solicită plecarea temporară peste hotare, prezintă organelor competente din localitatea lor de domiciliere următoarele documente:

cererea-chestionar de modelul ”A”, stabilit în anexa nr.1, iar apatrizii – cererea-chestionar de modelul ”C”, stabilit în anexa nr.4.

La depunerea cererii pentru eliberarea paşaportului, solicitantul va fi fotografiat în subdiviziunile teritoriale ale Ministerului Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor, în corespundere cu cerinţele stabilite.

Cetăţenii străini şi apatrizii, la fiecare plecare repetată peste hotare, prezintă organelor competente:

cererea-chestionar de modelul “V”, stabilit în anexa nr.7;

paşaportul naţional, actele de identitate;

permisul de şedere;

2 fotografii de modelul stabilit.

Eliberarea paşapoartelor persoanelor în vîrstă de pînă la 18 ani se efectuează numai la prezentarea declaraţiei unuia din reprezentanţii lui legali, a cărui semnătură se legalizează notarial.

Pentru confirmarea datelor din chestionar, cetăţenii prezintă în organele competente originalele actelor (livretul militar, certificatul de premilitar, certificatele de naştere, căsătorie, divorţ, deces, diploma de studii etc.).

[Pct.32 modificat prin Hot.Guv. nr.455 din 24.07.2009, în vigoare 31.07.2009]

[Pct.32(16) modificat prin Hot.Guv. nr.1244 din 12.11.04, în vigoare 19.11.04]

[Pct.32(16) modificat prin Hot. Guv. nr.773 din 03.08.2001]

 

33. Cetăţenii Republicii Moldova, cetăţenii străini şi apatrizii, care sînt domiciliaţi permanent în Republica Moldova şi solicită plecarea peste hotare pentru a se stabili cu traiul, prezintă organelor competente din localitatea lor de reşedinţă următoarele documente:

cererea-chestionar de modelul “A”, stabilit în anexa nr.1 (cetăţenii străini şi apatrizii – de modelul “C”, stabilit în anexa nr.4);

declaraţia notarial autentificată a părinţilor, care rămîn în Republica Moldova, privind lipsa în sarcina solicitantului a cărora obligaţiuni legale neexecutate. În cazul decesului părinţilor, se va prezenta copia certificatului de deces;

declaraţia notarial autentificată a soţilor, care rămîn în Republica Moldova (dacă au copii minori născuţi din această căsătorie), privind lipsa în sarcina persoanelor care pleacă a unor obligaţiuni legale neexecutate;

declaraţia notarial autentificată a foştilor soţi, care rămîn în Republica Moldova (dacă au copii minori din această căsătorie), privind lipsa în sarcina persoanelor care pleacă a unor obligaţiuni legale neexecutate;

copii cu vîrsta între 10 şi 18 ani, care pleacă pentru domiciliere permanentă în străinătate cu unul din părinţi, îşi prezintă consimţămîntul, legalizat notarial, de a pleca cu acel părinte;

pentru persoanele, declarate de judecată incapabile, se vor prezenta actele de tutelă (curatelă);

copiile certificatelor de naştere, căsătorie, divorţ, precum şi copiile certificatelor de naştere ale copiilor.

La depunerea cererii pentru eliberarea paşaportului, solicitantul va fi fotografiat în subdiviziunile teritoriale ale Ministerului Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor, în corespundere cu cerinţele stabilite.

În cazul în care minorul pleacă să se domicilieze în străinătate, este necesar consimţămîntul, exprimat prin declaraţie, al ambilor părinţi ale căror semnături se legalizează notarial, iar în cazul altor reprezentanţi legali – consimţămîntul acestora, exprimat prin decizia autorităţii tutelare.

Pentru confirmarea datelor indicate în chestionar, cetăţenii prezintă în organele competente originalele actelor (livretul militar, certificatul de premilitar, certificatele de naştere, căsătorie, desfacere a căsătoriei, deces, diploma de studii etc.). Copiile de pe aceste acte se legalizează în instanţa care le-a cerut.

În cazurile cînd persoanele care pleacă nu pot obţine, din anumite motive, declaraţiile notarial autentificate ale părinţilor sau ale foştilor soţ, ele sînt în drept să se adreseze în instanţa judecătorească şi să prezinte decizia judecăţii privind lipsa sau existenţa lor a obligaţiunilor materiale.

[Pct.33 modificat prin Hot.Guv. nr.455 din 24.07.2009, în vigoare 31.07.2009]

[Pct.33(17) modificat prin Hot.Guv. nr.1244 din 12.11.04, în vigoare 19.11.04]

[Pct.33(17) modificat prin Hot. Guv. nr.773 din 03.08.2001]

 

34. Cererile de eliberare a actelor de ieşire depuse de cetăţeni se examinează în termenele prevăzute de lege. Rezultatele examinării cererii se notifică în scris solicitantului.

În cazul respingerii cererii de eliberare a actelor de ieşire, cererea repetată se va examina după înlăturarea cauzelor care au comportat respingerea.

35. Paşapoartele pentru plecarea temporară sau pentru stabilirea permanentă cu traiul peste hotare se înmînează personal titularului sau reprezentantului lui legal în organele competente contrasemnătură, la prezentarea de către solicitanţi a actelor lor de identitate.

[Pct.35(19) modificat prin Hot. Guv. nr.773 din 03.08.2001]

 

36. Cetăţenii care pleacă peste hotare pentru a se stabili cu domiciliu permanent, la primirea paşapoartelor şi vizelor de ieşire, prezintă organelor competente buletinul de identitate (paşaportul), permisul de şedere (pentru cetăţenii străini) cu menţiunea radierii lor din evidenţa de la locul domicilierii, adeverinţa de la ultimul loc de studii pentru elevii din şcoli, gimnazii, licee despre exmatricularea lor, precum şi certificatul despre depunerea declaraţiei cu privire la impozitul pe venit şi absenţa oricăror datorii faţă de buget, eliberat de Serviciul Fiscal de Stat. În afară de acestea, persoanele supuse serviciului militar prezintă adeverinţa secţiei administrativ-militare privind radierea lor din registrele evidenţei militare şi predarea livretului militar, iar pensionarii – adeverinţa secţiei de asistenţă socială despre predarea carnetului de pensionar.

Plata pensiilor către cetăţenii, care pleacă pentru a se stabili cu domiciliul peste hotare, se efectuează în modul şi în condiţiile prevăzute de legislaţia Republicii Moldova.

Cetăţenii, care pleacă din Republica Moldova pentru a se stabili cu domiciliul peste hotare, au dreptul să-şi ia pe cont propriu bunurile ce le aparţin lor şi membrilor familiei, valută cîştigată în mod legal, să-şi menţină în proprietate bunurile ce le stăpînesc de drept în teritoriul republicii, precum şi mijloacele băneşti, hîrtiile de valoare şi alte valori, care se păstrează în băncile Republicii Moldova.

Scoaterea din ţară de către cetăţeni a obiectelor de artă şi altor valori se va face conform reglementărilor legislaţiei Republicii Moldova.

[Pct.36 modificat prin Hot.Guv. nr.286 din 17.03.06, în vigoare 24.03.06]

[Pct.36(20) modificat prin Hot.Guv. nr.773 din 03.08.2001]

[Pct.36(20) modificat prin Hot.Guv. nr.666 din 18.06.98]

 

[Pct.37 exclus prin Hot.Guv. nr.455 din 24.07.2009, în vigoare 31.07.2009]

 

38. Pentru a-şi perfecta sau schimba paşapoartele, cetăţenii Republicii Moldova, stabiliţi cu traiul peste hotare, se adresează în reprezentanţele diplomatice sau consulare ale Republicii Moldova, prezentînd în acest scop actele necesare, prevăzute de prezentul Regulament.

39. Cetăţenii Republicii Moldova, care au plecat temporar peste hotare şi şi-au manifestat dorinţa de a se stabili cu domiciliul peste hotare, se adresează reprezentanţelor diplomatice sau consulare ale Republicii Moldova, depunînd actele necesare conform prezentului Regulament.

Cetăţenii Republicii Moldova, domiciliaţi permanent peste hotare, se înregistrează la reprezentanţele respective diplomatice sau consulare ale Republicii Moldova.

 

IV. MODUL DE PERFECTARE A INVITAŢIILOR DE INTRARE

A CETĂŢENILOR STRĂINI ŞI APATRIZILOR ÎN REPUBLICA MOLDOVA

 

[Pct.24-25 abrogate prin Hot.Guv. nr.33 din 22.01.04, în vigoare 30.01.04]

[Pct.25 modificat prin Hot. Guv. nr.773 din 03.08.2001]

 

[Pct.26 abrogat prin Hot.Guv. nr.33 din 22.01.04, în vigoare 30.01.04]

[Pct.26 modificat prin Hot. Guv. nr.773 din 03.08.2001]

[Pct.26 modificat prin Hot. Guv. nr.1039 din 08.11.99]

 

[Pct.27 abrogat prin Hot.Guv. nr.33 din 22.01.04, în vigoare 30.01.04]

[Pct.27 modificat prin Hot. Guv. nr.773 din 03.08.2001]

 

[Pct.28 abrogate prin Hot.Guv. nr.33 din 22.01.04, în vigoare 30.01.04]

 

40. Cetăţenii Republicii Moldova, domiciliaţi peste hotare şi aflaţi temporar în Republica Moldova, care şi-au exprimat dorinţa de a se stabili cu domiciliul permanent, adresează organelor competente o cerere motivată.

La cerere se anexează:

cererea-chestionar de model “A”, stabilit în anexa nr.1;

paşaportul şi 2 fotografii de modelul stabilit;

avizul organelor administraţiei publice locale privind posibilitatea de a acorda solicitantului viza de domiciliu pe o anumită suprafaţă locativă;

confirmare de repatriere de la Ministerul Afacerilor Interne;

copiile certificatelor de căsătorie şi certificatelor de naştere ale copiilor.

După adoptarea deciziei favorabile de stabilire cu domiciliul permanent, solicitanţilor li se eliberează buletine de identitate ale cetăţenilor Republicii Moldova.

[Pct.40 modificat prin Hot.Guv. nr.854 din 11.07.2008, în vigoare 22.07.2008]

[Pct.40(29) modificat prin Hot. Guv. nr.773 din 03.08.2001]

 

V. MODUL DE PERFECTARE A PAŞAPOARTELOR

DIPLOMATICE ŞI DE SERVICIU

Perfectarea şi eliberarea paşapoartelor diplomatice şi de serviciu se efectuează de către Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene.

Pentru eliberarea paşaportului diplomatic se prezintă cererea-chestionar de modelul “D”,stabilit în anexa nr.2.

Pentru eliberarea paşaportului de serviciu se prezintă cererea-chestionar de modelul “S”, stabilit în anexa nr.3.

Modul de perfectare a paşapoartelor diplomatice şi de serviciu este reglementat de Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene.

[Cap.V completat prin Hot.Guv. nr.1540 din 22.12.03, în vigoare 01.01.04]

 

VI. MODUL DE ELIBERARE A DOCUMENTELOR

CETĂŢENILOR STRĂINI ŞI APATRIZILOR

41. Cetăţenilor străini şi apatrizilor aflaţi permanent sau temporar în teritoriul Republicii Moldova li se eliberează permise de şedere sau buletine de identitate pentru apatrizi.

42. Cetăţenilor străini şi apatrizilor aflaţi temporar (mai mult de 90 zile) în Republica Moldova li se eliberează permise de şedere pe un termen de pînă la un an.

Pentru a obţine permisul de şedere provizoriu, la organele competente se prezintă următoarele documente:

actul de identitate;

cererea-chestionar de modelul “P”, stabilit în anexa nr. 8;

adeverinţa de imigrant, eliberată de Ministerul Afacerilor Interne;

demersul (cererea motivată) al organizaţiei, instituţiei sau persoanei-gazdă;

4 fotografii de modelul stabilit.

[Pct.42 modificat prin Hot.Guv. nr.854 din 11.07.2008, în vigoare 22.07.2008]

[Pct.42(31) modificat prin Hot. Guv. nr.773 din 03.08.2001]

[Pct.42(31) modificat prin Hot. Guv. nr.1039 din 08.11.99]

 

43. Cetăţenii străini şi apatrizii, sosiţi în Republica Moldova la invitaţie cu scopul de a se stabili cu domiciliul permanent, pentru a obţine permisul de şedere sau buletinul de identitate pentru apatrizi prezintă organelor competente de la locul de domiciliere următoarele documente:

actul de identitate cu viza de intrare pentru domiciliere;

cererea-chestionar de modelul “C”, stabilit în anexa nr.4;

4 fotografii de modelul stabilit.

[Pct.43(32) modificat prin Hot. Guv. nr.773 din 03.08.2001]

 

44. Cetăţenii străini şi apatrizii care sosesc temporar în Republica Moldova şi care doresc să obţină domiciliu stabil prezintă organelor competente următoarele documente:

cerere-chestionar de modelul stabilit, în două exemplare;

declaraţia rudelor (cunoscuţilor), autentificată notarial, în care acestea îşi exprimă opinia faţă de cererea solicitantului şi îşi dau consimţămîntul de a-i acorda spaţiu locativ în locuinţele ce le aparţin;

adeverinţa de imigrant, eliberată de Ministerul Afacerilor Interne;

copiile de pe certificatele de căsătorie şi de naştere a copiilor;

paşaportul naţional (actul de identitate);

două fotografii de modelul stabilit.

La aprobarea domicilierii stabile, cetăţeanul străin sau apatridul completează o cerere-chestionar de forma stabilită şi i se eliberează permis de şedere sau buletin de identitate pentru apatrizi.

Dacă cetăţenilor străini sau apatrizilor li se refuză domicilierea stabilă în Republica Moldova, persoanele în cauză sînt obligate să părăsească teritoriul ţării. În caz de nesupunere, ele vor fi expulzate conform legislaţiei naţionale în vigoare.

[Pct.44 modificat prin Hot.Guv. nr.854 din 11.07.2008, în vigoare 22.07.2008]

[Pct.44(33) modificat prin Hot. Guv. nr.773 din 03.08.2001]

[Pct.44(33) modificat prin Hot. Guv. nr.1039 din 08.11.99]

[Pct.44(33) în redacţia Hot. Guv. nr.200 din 24.02.98]

 

45. Cetăţenilor străini şi apatrizilor cu domiciliu permanent sau provizoriu în Republica Moldova, care doresc să plece peste hotare, li se eliberează vize de ieşire, ieşire-intrare sau paşapoarte pentru apatrizi cu vize de ieşire, ieşire-intrare (anexa nr.10).

La plecarea pentru stabilirea cu domiciliul permanent peste hotare permisele de şedere sau buletinele de identitate pentru apatrizi se predau organelor competente.

[Pct.45(34) modificat prin Hot.Guv. nr.773 din 03.08.2001]

 

46. Pentru perfectarea actelor de identitate se încasează taxa de stat în mărimea stabilită de legislaţia Republicii Moldova.

 

VII. MODUL DE ELIBERARE A ACTELOR DE IDENTITATE REFUGIAŢILOR

ŞI BENEFICIARILOR DE PROTECŢIE UMANITARĂ

[Denumirea cap.VII completată prin Hot.Guv nr.562 din 06.05.2008, în vigoare 16.05.2008]

[Cap.VII introdus prin Hot.Guv. nr.626 din 28.06.05, în vigoare 15.07.05]

 

47. Buletinul de identitate pentru refugiaţi se eliberează persoanelor cărora li s-a acordat statut de refugiat, inclusiv copiilor acestora, şi este valabil doar pe teritoriul Republicii Moldova.

[Pct.47 modificat prin Hot.Guv nr.562 din 06.05.2008, în vigoare 16.05.2008]

 

471. Buletinul de identitate pentru beneficiarii de protecţie umanitară se eliberează persoanelor cărora li s-a acordat protecţie umanitară, inclusiv copiilor acestora, şi este valabil doar pe teritoriul Republicii Moldova.

[Pct.471 introdus prin Hot.Guv nr.562 din 06.05.2008, în vigoare 16.05.2008]

 

48. Pentru confirmarea datelor auxiliare (domiciliul, starea civilă şi copiii minori), la buletinul de identitate pentru refugiaţi se anexează fişa de însoţire (RR), iar la buletinul de identitate pentru beneficiarii de protecţie umanitară fişa de însoţire (RH), care sînt valabile numai la prezentarea buletinului de identitate.

[Pct.48 în redacţia Hot.Guv nr.562 din 06.05.2008, în vigoare 16.05.2008]

 

49. Buletinul de identitate pentru refugiaţi, buletinul de identitate pentru beneficiarii de protecţie umanitară, precum şi documentul de călătorie, prevăzut de Convenţia cu privire la statutul refugiaţilor din 28 iulie 1951 şi documentul de călătorie (protecţie umanitară), sînt eliberate de către Ministerul Afacerilor Interne persoanelor cărora li s-a acordat statutul de refugiat sau protecţie umanitară, precum şi copiilor acestora, pentru ieşire din şi intrare în Republica Moldova.

[Pct.49 în redacţia Hot.Guv nr.562 din 06.05.2008, în vigoare 16.05.2008]

 

50. Perfectarea buletinelor de identitate şi a documentelor de călătorie se efectuează centralizat, în mod automatizat, în baza cererii depuse personal. Pentru copiii minori şi persoanele recunoscute de judecată incapabile, cererea şi documentele necesare sînt depuse de către reprezentanţii lor legali. Prezenţa persoanei care urmează a fi documentată este obligatorie.

[Pct.50 modificat prin Hot.Guv nr.562 din 06.05.2008, în vigoare 16.05.2008]

 

51. Refugiaţii şi beneficiarii de protecţie umanitară, în termen de 10 zile de la obţinerea statutului de refugiat sau protecţiei umanitare, sînt obligaţi să se adreseze la Direcţia refugiaţi a Biroului migraţie şi azil al Ministerului Afacerilor Interne în vederea perfectării buletinului de identitate.

[Pct.51 modificat prin Hot.Guv. nr.131 din 22.02.2010, în vigoare 26.02.2010]

[Pct.51 în redacţia Hot.Guv nr.562 din 06.05.2008, în vigoare 16.05.2008]

 

52. Pentru perfectarea iniţială a buletinului de identitate, refugiatul şi beneficiarul de protecţie umanitară depune următoarele documente:

a) cererea-chestionar de modelul stabilit în anexa nr.11 respectiv anexa nr.13 (obligatoriu);

b) documentul temporar de identitate valabil, eliberat de Direcţia refugiaţi a Biroului migraţie şi azil al Ministerului Afacerilor Interne (obligatoriu);

c) extrasul din decizia Direcţiei refugiaţi a Biroului migraţie şi azil al Ministerului Afacerilor Interne privind acordarea statutului de refugiat sau protecţiei umanitare (obligatoriu);

d) documentul de confirmare a domiciliului (acordul notarial autentificat al proprietarului spaţiului locativ, contractul de locaţiune sau sublocaţiune a spaţiului locativ, bonul de cazare la hotel, cămin sau în alte încăperi special amenajate, actul de proprietate asupra locuinţei, ordinul de repartiţie a locuinţei sau adeverinţa de la locul de trai) (obligatoriu);

e) actul de identitate naţional, aflat în posesia solicitantului;

f) certificatul de naştere;

g) certificatul de căsătorie şi/sau divorţ;

h) certificatele de naştere ale copiilor în vîrstă de pînă la 16 ani;

i) certificatul de schimb al numelui, prenumelui;

j) diploma de studii superioare;

k) diploma de doctor în ştiinţe;

l) carnetul de pensionar;

m) certificatul medical, cu indicarea grupei sangvine (obligatoriu);

n) bonurile de plată sau dovada de plată sub alte forme (obligatoriu).

[Pct.52 modificat prin Hot.Guv nr.562 din 06.05.2008, în vigoare 16.05.2008]

 

53. În schimbul documentelor depuse, solicitantului i se eliberează un certificat de modelul stabilit de Direcţia refugiaţi a Biroului migraţie şi azil al Ministerului Afacerilor Interne.

[Pct.53 modificat prin Hot.Guv nr.562 din 06.05.2008, în vigoare 16.05.2008]

 

54. Buletinul de identitate pentru refugiaţi se eliberează pe un termen de 5 ani.

[Pct.54 în redacţia Hot.Guv nr.562 din 06.05.2008, în vigoare 16.05.2008]

 

541. Buletinul de identitate pentru beneficiarii de protecţie umanitară se eliberează pe un termen de un an. La expirarea termenului de valabilitate a buletinului, acesta va fi restituit Direcţiei refugiaţi a Biroului migraţie şi azil al Ministerului Afacerilor Interne.

[Pct.541 introdus prin Hot.Guv nr.562 din 06.05.2008, în vigoare 16.05.2008]

 

55. Pentru obţinerea unui nou buletin de identitate pentru refugiaţi, la expirarea termenului de valabilitate a acestuia, refugiatul se adresează la Direcţia refugiaţi a Biroului migraţie şi azil al Ministerului Afacerilor Interne cu cel puţin 30 de zile înainte de expirare, iar în caz de pierdere sau deteriorare, în termen de 3 zile.

[Pct.55 modificat prin Hot.Guv. nr.131 din 22.02.2010, în vigoare 26.02.2010]

[Pct.55 completat prin Hot.Guv nr.562 din 06.05.2008, în vigoare 16.05.2008]

 

551. La expirarea termenului de valabilitate a buletinului de identitate pentru beneficiarii de protecţie umanitară Direcţia refugiaţi a Biroului migraţie şi azil al Ministerului Afacerilor Interne va documenta solicitantul cu un document provizoriu de identitate. În caz de pierdere sau deteriorare a buletinului de identitate beneficiarul se va adresa imediat la Direcţia refugiaţi a Biroului migraţie şi azil al Ministerului Afacerilor Interne.

[Pct.551 introdus prin Hot.Guv nr.562 din 06.05.2008, în vigoare 16.05.2008]

 

56. Pentru eliberarea repetată a buletinului de identitate pentru refugiaţi, solicitantul depune la Direcţia refugiaţi a Biroului migraţie şi azil al Ministerului Afacerilor Interne documentele prevăzute la pct.52 al prezentului Regulament, cu excepţia lit.b). La documentele enumerate se anexează obligatoriu şi buletinul de identitate eliberat anterior (cu excepţia cazurilor în care buletinul de identitate a fost pierdut sau deteriorat).

[Pct.56 modificat prin Hot.Guv. nr.131 din 22.02.2010, în vigoare 26.02.2010]

 

57. Înregistrarea domiciliului refugiaţilor, recunoscuţi pe teritoriul Republicii Moldova, şi beneficiarilor de protecţie umanitară se efectuează conform regulilor de evidenţă a locuitorilor Republicii Moldova, aprobate de Guvern.

[Pct.57 completat prin Hot.Guv nr.562 din 06.05.2008, în vigoare 16.05.2008]

 

58. Pentru perfectarea documentului de călătorie refugiatul şi beneficiarul de protecţie umanitară depune următoarele documente:

a) cererea-chestionar de modelul stabilit în anexa nr.12 respectiv anexa nr.14 (obligatoriu);

b) buletinul de identitate (obligatoriu);

c) actul naţional de identitate aflat în posesia solicitantului;

d) certificatul de naştere;

e) certificatul de căsătorie şi/sau divorţ;

f) certificatele de naştere ale copiilor minori;

g) certificatul de schimb al numelui, prenumelui;

h) diploma de studii superioare;

i) diploma de doctor în ştiinţe;

j) carnetul de pensionar;

k) bonurile de plată sau dovada de plată sub alte forme (obligatoriu).

[Pct.58 modificat prin Hot.Guv nr.562 din 06.05.2008, în vigoare 16.05.2008]

 

59. Pentru perfectarea documentului de călătorie copiilor minori în vîrstă de pînă la 18 ani şi persoanelor recunoscute incapabile de instanţa de judecată, este necesară prezentarea acordului notarial autentificat al reprezentantului lor legal.

60. Prevederile pct.59 al prezentului Regulament nu se extind asupra persoanelor care au încheiat o căsătorie legală pînă la atingerea vîrstei de 18 ani.

[Pct.60 modificat prin Hot.Guv. nr.131 din 22.02.2010, în vigoare 26.02.2010]

 

61. Fotografiile şi datele personale ale copiilor în vîrstă de pînă la 16 ani, la solicitarea titularului, pot fi introduse în documentul de călătorie al părinţilor.

62. Perfectarea documentului de călătorie în lipsa buletinului de identitate este posibilă numai în cazul perfectării concomitente a ambelor documente.

63. Documentul de călătorie pentru refugiaţi se eliberează pe un termen de pînă la 2 ani, dar nu va depăşi termenul de valabilitate al buletinului de identitate. Documentul de călătorie pentru beneficiarii de protecţie umanitară se eliberează pe un termen de un an. În cazul aflării solicitantului în străinătate, eliberarea unui nou document de călătorie poate fi efectuată prin intermediul reprezentanţelor diplomatice şi consulare ale Republicii Moldova.

[Pct.63 în redacţia Hot.Guv nr.562 din 06.05.2008, în vigoare 16.05.2008]

 

64. Solicitantului i se poate refuza eliberarea documentului de călătorie în cazurile prevăzute de legislaţie.

65. În cazul refuzului de eliberare a documentului de călătorie, solicitantului i se restituie documentele depuse şi i se comunică în scris motivul refuzului, care poate fi contestat în modul stabilit de legislaţia în vigoare.

66. Solicitantul confirmă datele declarate la depunerea actelor, prin semnarea cererii-chestionar, iar persoana responsabilă a Direcţiei refugiaţi a Biroului migraţie şi azil al Ministerului Afacerilor Interne fotografiază solicitantul şi scanează semnătura acestuia.

67. Costul buletinului de identitate şi al documentului de călătorie se achită de către solicitant.

68. În cazul în care buletinul de identitate sau documentul de călătorie a fost pierdut sau deteriorat, atît refugiatul, cît şi beneficiarul de protecţie umanitară prezintă suplimentar o declaraţie de modelul stabilit de Direcţia refugiaţi a Biroului migraţie şi azil al Ministerului Afacerilor Interne.

[Pct.68 modificat prin Hot.Guv nr.562 din 06.05.2008, în vigoare 16.05.2008]

 

69. Actele de identitate se înmînează personal solicitantului sau reprezentantului său legal, contra semnătură.

[Pct.69 modificat prin Hot.Guv nr.562 din 06.05.2008, în vigoare 16.05.2008]

 

70. Examinarea materialelor şi eliberarea buletinului de identitate sau a documentului de călătorie se efectuează în termen de pînă la 30 zile din momentul primirii tuturor documentelor necesare.

71. Radierea de la evidenţă a refugiaţilor şi beneficiarilor de protecţie umanitară domiciliaţi în Republica Moldova, fără acordul acestora, se efectuează de către Ministerul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor în următoarele cazuri:

a) existenţa deciziei Direcţiei refugiaţi a Biroului migraţie şi azil al Ministerului Afacerilor Interne privind încetarea sau anularea statutului de refugiat sau a protecţiei umanitare;

 

[Lit.b) exclusă prin Hot.Guv nr.562 din 06.05.2008, în vigoare 16.05.2008]

 

c) existenţa hotărîrii sau deciziei instanţei de judecată privind declararea persoanei ca fiind pierdută fără urmă sau decedată;

d) după 30 de zile de la expirarea termenului de valabilitate a buletinului de identitate.

[Pct.71 modificat prin Hot.Guv. nr.131 din 22.02.2010, în vigoare 26.02.2010]

[Pct.71 modificat prin Hot.Guv nr.562 din 06.05.2008, în vigoare 16.05.2008]

 

72. Buletinele de identitate şi documentele de călătorie se restituie Direcţiei refugiaţi a Biroului migraţie şi azil al Ministerului Afacerilor Interne în următoarele cazuri:

a) cînd refugiaţilor şi beneficiarilor de protecţie umanitară li s-a aprobat plecarea în străinătate cu domiciliul permanent şi pleacă în baza actului de identitate naţional, iar în cazul plecării în baza documentului de călătorie, se restituie numai buletinul de identitate;

b) în caz de încetare sau anulare a statutului de refugiat sau a protecţiei umanitare;

c) la expirarea termenului de valabilitate a buletinului şi a documentului de călătorie.

[Pct.72 modificat prin Hot.Guv nr.562 din 06.05.2008, în vigoare 16.05.2008]

 

73. Direcţia refugiaţi a Biroului migraţie şi azil al Ministerului Afacerilor Interne expediază la Ministerul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor decizia cu privire la încetarea sau anularea statutului de refugiat sau a protecţiei umanitare, în termen de 10 zile de la data rămînerii irevocabile a deciziei.

[Pct.73 în redacţia Hot.Guv. nr.131 din 22.02.2010, în vigoare 26.02.2010]

[Pct.73 modificat prin Hot.Guv nr.562 din 06.05.2008, în vigoare 16.05.2008]

 

[Cap.VII introdus prin Hot.Guv. nr.626 din 28.06.05, în vigoare 15.07.05]

 

 

Anexa nr.1

la Regulamentul cu privire la modul

de perfectare şi eliberare a actelor

de identitate ale Sistemului

naţional de paşapoarte

 

 

 

Anexa nr.2

la Regulamentul cu privire la modul

de perfectare şi eliberare a actelor

de identitate ale Sistemului

naţional de paşapoarte

 

 

 

Anexa nr.3

la Regulamentul cu privire la modul

de perfectare şi eliberare a actelor

de identitate ale Sistemului

naţional de paşapoarte

 

 

 

Anexa nr.4

la Regulamentul cu privire la modul

de perfectare şi eliberare a actelor

de identitate ale Sistemului

naţional de paşapoarte

 

 

 

Anexa nr.5

la Regulamentul cu privire la modul

de perfectare şi eliberare a actelor

de identitate ale Sistemului

naţional de paşapoarte

 

 

 

Anexa nr.6

la Regulamentul cu privire la modul

de perfectare şi eliberare a actelor

de identitate ale Sistemului

naţional de paşapoarte

 

 

 

Anexa nr.7

la Regulamentul cu privire la modul

de perfectare şi eliberare a actelor

de identitate ale Sistemului

naţional de paşapoarte

 

 

 

Anexa nr.8

la Regulamentul cu privire la modul

de perfectare şi eliberare a actelor

de identitate ale Sistemului

naţional de paşapoarte

 

 

 

Anexa nr.9

la Regulamentul cu privire la modul

de perfectare şi eliberare a actelor

de identitate ale Sistemului

naţional de paşapoarte

 

 

CERERE

pentru aprobarea stabilirii domiciliului permanent

în Republica Moldova

 

1Numele, prenumele,
Numele, prenumele anterioare
2Data naşterii (ziua, luna, anul)
3Locul naşterii (ţara, localitatea)
4Cetăţenia
5Cetăţenia anterioară (indicaţi concret unde, cînd, cum aţi dobîndit şi din ce motive aţi renunţat la ea)
6Domiciliu (ţara, localitatea, adresa)
7Starea civilă (căsătorit, necăsătorit, văduv, divorţat)
8Scopul stabilirii în Republica Moldova
9Locul de muncă, funcţia
10Studii (unde, cînd şi ce instituţie aţi absolvit)
11Cînd aţi fost în Republica Moldova ultima dată, scopul
12Localitatea din Republica Moldova unde urmează să vă stabiliţi (adresa)
13Vi sau aplicat pedepse administrative sau penale (indicaţi cînd, unde, pentru ce)
14Aţi făcut serviciul militar (genul de arme unde, cînd şi în ce calitate)

 

Date despre membrii familiei (soţ/soţie, copii)

 

15Numele, prenumele CetăţeniaSexData, locul naşteriiDomiciliu




Date despre rudele din Republica Moldova şi din alte ţări

 

16Numele, prenumeleanul, locul naşteriigradul de rudenieCetăţeniaDomiciliul



 

Confirm datele consemnate în cerere

______________________________________________________________

(semnătura şi numele solicitantului în clar)

Data _________________

 

17Documente prezentateSeria, numărulData eliberării/expirării



 
 
 

Datele şi fotografia sînt identice cu cele din cerere şi documentele prezentate

______________________________________________________________

(semnătura şi numele solicitantului în clar)

 

 

Anexa nr.11

la Regulamentul cu privire la modul

de perfectare şi eliberare a actelor

de identitate ale Sistemului

naţional de paşapoarte

 

 

[Anexa nr.11 introdusă prin Hot.Guv. nr.626 din 28.06.05, în vigoare 15.07.05]

 

Anexa nr.12

la Regulamentul cu privire la modul

de perfectare şi eliberare a actelor

de identitate ale Sistemului

naţional de paşapoarte

 

[Anexa nr.12 introdusă prin Hot.Guv. nr.626 din 28.06.05, în vigoare 15.07.05]

 

Anexa nr.13

la Regulamentul cu privire la modul

de perfectare şi eliberare a actelor

de identitate ale Sistemului

naţional de paşapoarte

 

 

[Anexa nr.13 introdusă prin Hot.Guv nr.562 din 06.05.2008, în vigoare 16.05.2008]

 

 

Anexa nr.14

la Regulamentul cu privire la modul

de perfectare şi eliberare a actelor

de identitate ale Sistemului

naţional de paşapoarte

   

 

[Anexa nr.14 introdusă prin Hot.Guv nr.562 din 06.05.2008, în vigoare 16.05.2008]

 

 

Anexa nr.2

la Hotărîrea Guvernului

Republicii Moldova

nr.376 din 6 iunie 1995

 

[Anexa nr.2 în redacţia Hot. Guv. nr.200 din 24.02.98]

 

REGULILE

de şedere a cetăţenilor străini şi a apatrizilor în Republica Moldova

Şederea cetăţenilor străini şi a apatrizilor în teritoriul Republicii Moldova este reglementată prin legile nr.269-XIII din 9 noiembrie 1994 ”Cu privire la ieşirea şi intrarea în Republica Moldova” şi nr.275-XIII din 10 noiembrie 1994 ”Cu privire la statutul juridic al cetăţenilor străini şi al apatrizilor în Republica Moldova”, prin prezentele Reguli, precum şi prin alte acte legislative ale Republicii Moldova.

1. Cetăţenii străini şi apatrizii intră în şi ies din Republica Moldova prin punctele de frontieră, deschise pentru comunicaţie internaţională, în baza actelor de identitate naţionale în vigoare, în care este aplicată viza de intrare-ieşire – diplomatică, de serviciu, simplă, turistică, de tranzit – sau la prezentarea invitaţiei, dacă acordurile încheiate de Republica Moldova cu alte state nu prevăd altceva.

2. Cetăţenii străini şi apatrizii obţin viza de intrare-ieşire la misiunile diplomatice şi consulare din străinătate ale Republicii Moldova pe o perioadă de pînă la 90 de zile.

Viza de intrare-ieşire poate fi acordată cetăţenilor străini şi apatrizilor, cu titlu de excepţie, de către oficiile consulare şi în punctele de trecere a frontierei de stat.

Membrilor corpului diplomatic şi personalului tehnic ale ambasadelor străine acreditate în Republica Moldova li se acordă vize pe perioada misiunii.

3. La acordarea vizelor, reprezentanţii misiunilor diplomatice şi consulare din străinătate ale Republicii Moldova le comunică cetăţenilor străini şi apatrizilor termenul de şedere stabilit şi data ieşirii lor din Republica Moldova, prevenindu-i asupra răspunderii pentru încălcarea prezentelor Reguli.

Pentru o şedere de pînă la 90 de zile în Republica Moldova fără chemare, cetăţenii străini şi apatrizii vor prezenta la frontieră paşaportul şi declaraţia vamală, ce ar confirma asigurarea financiară pe această perioadă. Suma minimă, de care trebuie să dispună străinul la intrarea în Republica Moldova, este de 390 lei (aproximativ 30 dolari) pentru o zi de şedere. Cetăţenii străini, care intenţionează să viziteze Republica Moldova, trebuie să dispună şi de bilet retur sau de plecare în alt stat.

[Pct.3 completat prin Hot. Guv. nr.773 din 03.08.2001]

 

4. Persoanele care deţin cetăţenia mai multor state, cu excepţia cetăţenilor Republicii Moldova, se încadrează în regimul de vize stabilit pentru cetăţenii statului emiţător al actului de identitate naţional, prezentat la intrarea în ţară.

La ieşirea din Republica Moldova aceşti cetăţeni prezintă actul de identitate naţional, în temeiul căruia i s-a permis intrarea.

[Pct.4 completat prin Hot.Guv. nr.571 din 23.05.2006, în vigoare 02.06.2006]

 

5. În cazul pierderii actului de identitate naţional, cetăţeanul străin sau apatridul este obligat să anunţe imediat organizaţia care l-a invitat şi organele afacerilor interne, care îi vor elibera o adeverinţă de modelul stabilit cu termen de valabilitate de 30 de zile. Cetăţenii străini şi apatrizii pot obţine un nou act de identitate la reprezentanţele diplomatice sau consulare ale ţării respective.

6. Cetăţenii străini şi apatrizii, sosiţi în Republica Moldova pe un termen ce depăşeşte 90 de zile, sînt obligaţi să treacă examenul medical în scopul depistării virusului imunodeficitar uman (HIV) şi a maladiei SIDA. Ulterior cetăţenii străini vor efectua examenul medical anual.

7. Cetăţenii străini şi apatrizii aflaţi temporar în mod legal în Republica Moldova pot rămîne pe teritoriul ţării pînă la 90 zile, pe parcursul a 6 luni, începînd cu ziua primei intrări în ţară, sau o altă perioadă stabilită în viza eliberată de autorităţile Republicii Moldova, dar nu mai mare decît cea indicată în prezentul punct, cu excepţia străinilor care deţin buletine de identitate pentru apatrizi sau permise de şedere.

La expirarea termenului de valabilitate a vizei sau a termenului de şedere acordat, cetăţenii străini şi apatrizii sînt obligaţi să părăsească ţara.

Termenul de şedere a străinilor pe teritoriul Republicii Moldova se comunică acestora de către persoana responsabilă a Serviciului Grăniceri sau, după caz, a secţiei (biroului) evidenţă şi documentare a populaţiei a Ministerului Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor.

[Pct.7 în redacţia Hot.Guv. nr.571 din 23.05.2006, în vigoare 02.06.2006]

 

8. Cetăţenii străini şi apatrizii nu pot fi angajaţi în cîmpul muncii fără obţinerea permisului de muncă de la Ministerul Economiei şi Comerţului, adeverinţei de imigrant de la Ministerul Afacerilor Interne şi a permisului de şedere de la Ministerul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor.

[Pct.8 în redacţia Hot.Guv. nr.854 din 11.07.2008, în vigoare 22.07.2008]

 

81. Cetăţenii străini şi apatrizii nu pot fi admişi la studii fără obţinerea adeverinţei de imigrant de la Ministerul Afacerilor Interne şi a permisului de şedere de la Ministerul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor.

[Pct.81 introdus prin Hot.Guv. nr.854 din 11.07.2008, în vigoare 22.07.2008]

 

9. Prelungirea termenului de valabilitate a vizelor de intrare-ieşire diplomatice ţine de competenţa Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene.

10. Prelungirea termenului de şedere în Republica Moldova şi a valabilităţii vizelor de intrare-ieşire – de serviciu, simple, turistice şi de tranzit – se efectuează de către Ministerul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor.

[Pct.10 modificat prin Hot. Guv. nr.773 din 03.08.2001]

 

11. Pentru ieşirea din ţară a cetăţenilor străini şi apatrizilor cu domiciliul stabil pe teritoriul Republicii Moldova, precum şi a celor sosiţi la studii sau la muncă, Ministerul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor le eliberează vize de ieşire-intrare sau de ieşire.

Vizele de ieşire-intrare şi de ieşire simple se eliberează cetăţenilor străini şi apatrizilor, aflaţi provizoriu sau permanent pe teritoriul Republicii Moldova, pe un termen de pînă la un an, dar nu mai mult decît termenul de valabilitate al paşaportului naţional sau termenul de şedere stabilit.

[Pct.11 modificat şi completat prin Hot. Guv. nr.773 din 03.08.2001]

 

12. La cererea organizaţiilor, cetăţenilor străini şi apatrizilor, sosiţi în Republica Moldova în interes de serviciu, li se eliberează vize cu ieşiri-intrări multiple pe termen de pînă la un an, iar celor sosiţi la studii – de pînă la 90 de zile.

13. Decizia privind acordarea sau refuzul de a acorda cetăţenilor străini şi apatrizilor vize de ieşire-intrare sau de ieşire ţine de competenţa Ministerului Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor.

[Pct.13 modificat prin Hot. Guv. nr.773 din 03.08.2001]

 

14. Drept temei pentru eliberarea vizelor de intrare-ieşire, de ieşire-intrare şi de ieşire, precum şi pentru prelungirea termenelor lor de valabilitate serveşte:

pentru cetăţenii străini şi apatrizii sosiţi în interes de serviciu sau la studii – demersul organizaţiei sau instituţiei de învăţămînt respective;

pentru cetăţenii străini şi apatrizii sosiţi temporar în scopuri personale, precum şi pentru cei cu domiciliu stabil în Republica Moldova – cererea personală;

pentru cetăţenii străini şi apatrizii sosiţi în turism – demersul companiilor de turism;

pentru copiii cu vîrste pînă la 16 ani – cererea autentificată notarial a unuia din părinţi sau a reprezentanţilor lor legali.

[Pct.14 completat prin Hot. Guv. nr.773 din 03.08.2001]

 

15. Cererea de prelungire a termenului de şedere şi a duratei valabilităţii vizei se prezintă cu cel puţin 72 de ore înainte de expirarea acestora.

Cererea privind prelungirea termenului de şedere sau a duratei valabilităţii vizei poate fi depusă personal sau prin mandat autorizat, iar cererea pentru obţinerea iniţială a permisului de şedere se depune de către solicitant personal.

[Pct.15 completat prin Hot.Guv. nr.571 din 23.05.2006, în vigoare 02.06.2006]

[Pct.15 completat prin Hot. Guv. nr.773 din 03.08.2001]

 

16. Cetăţeanului străin sau apatridului i se poate refuza prelungirea termenului de şedere în Republica Moldova şi a duratei valabilităţii vizei de intrare-ieşire în cazul în care:

a) i s-a redus termenul acordat de şedere în Republica Moldova;

b) a săvîrşit contravenţii administrative, a încălcat regulamentele vamale sau regimul de trecere a frontierei de stat;

c) a încălcat anterior, în mod nejustificat, scopul declarat la obţinerea vizei;

d) motivele expuse nu corespund scopului declarat al călătoriei şi, respectiv, categoriei vizei;

e) nu a declarat mijloacele de întreţinere pentru perioada şederii în ţară;

f) desfăşoară sau intenţionează să desfăşoare activităţi care prezintă pericol pentru securitatea naţională, ordinea, sănătatea şi morala publică, drepturile şi libertăţile cetăţenilor.

17. Cetăţeanului străin sau apatridului nu i se permite ieşirea din Republica Moldova dacă:

a) se află sub urmărire penală, în proces de judecată sau este condamnat;

b) a săvîrşit o contravenţie, procesul-verbal de constatare fiind înaintat judecătoriei pentru aplicarea sancţiunii;

c) are obligaţiuni patrimoniale faţă de stat sau alte persoane juridice;

d) este obligat prin hotărîrea instanţei judecătoreşti să nu părăsească, temporar, teritoriul ţării;

e) este obligat prin hotărîrea instanţei judecătoreşti să plătească o sumă de bani cu orice titlu sau să restituie bunuri materiale;

f) nu are asupra sa documente legale de ieşire din Republica Moldova.

18. Evidenţa cetăţenilor străini şi a apatrizilor care intră în şi ies din Republica Moldova se efectuează în mod automatizat la trecerea frontierei de stat a Republicii Moldova, prin introducerea informaţiei din actele de identitate naţionale, iar după caz şi din viză, în Registrul de stat al populaţiei.

Temei pentru şederea legală a cetăţenilor străini şi a apatrizilor pe teritoriul Republicii Moldova, pe un termen de pînă la 90 de zile pe parcursul a 6 luni, serveşte prezenţa în actele de identitate naţionale a menţiunilor corespunzătoare, aplicate de Serviciul Grăniceri, cu privire la trecerea frontierei de stat, confirmate prin informaţia din Registrul de stat al populaţiei.

[Pct.18 în redacţia Hot.Guv. nr.571 din 23.05.2006, în vigoare 02.06.2006]

[Pct.18 modificat prin Hot. Guv. nr.773 din 03.08.2001]

 

19. Cetăţenii străini şi apatrizii care intră în Republica Moldova prin segmentul de frontieră moldo-ucraineană necontrolat de autorităţile moldoveneşti sînt obligaţi, în termen de 72 ore din momentul trecerii frontierei de stat a Ucrainei, să declare despre aceasta la orice secţie (birou) de evidenţă şi documentare a populaţiei a Ministerului Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor convenabil solicitantului, prezentînd actul de identitate naţional pe baza căruia i se permite intrarea în Republica Moldova, pentru a fi luat în evidenţă.

Ministerul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor va elibera acestor persoane o anexă la actul de identitate naţional, care va servi temei pentru şederea lor legală pe teritoriul Republicii Moldova.

[Pct.19 în redacţia Hot.Guv. nr.571 din 23.05.2006, în vigoare 02.06.2006]

[Pct.19 modificat prin Hot. Guv. nr.773 din 03.08.2001]

 

[Pct.20-27 excluse prin Hot.Guv. nr.571 din 23.05.2006, în vigoare 02.06.2006, celelalte renumerotate]

[Pct.20,26 modificat prin Hot. Guv. nr.773 din 03.08.2001]

 

20. Organizaţiile care invită în Republica Moldova cetăţeni străini şi apatrizi în scopuri de serviciu sau la studii îi familiarizează în mod obligatoriu cu drepturile şi obligaţiunile lor, prevăzute de legislaţia naţională în vigoare şi de prezentele Reguli. Ele urmăresc respectarea strictă a acestor norme de drept în relaţiile bilaterale, ţin evidenţa şi asigură întocmirea actelor necesare pentru legalizarea şederii cetăţenilor străini şi apatrizilor, precum şi a ieşirii lor din Republica Moldova la expirarea termenului stabilit.

21. Întreprinderile, organizaţiile şi instituţiile de învăţămînt sînt obligate să informeze în termen de 10 zile organele competente despre anularea contractelor, terminarea sau suspendarea studiilor, precum şi despre transferul persoanelor străine, angajate sau aflate la studii, în alte organizaţii sau instituţii de învăţămînt.

[Pct.21(29) modificat prin Hot. Guv. nr.773 din 03.08.2001]

 

22. Transportarea în Republica Moldova de către companiile de transport aerian, feroviar sau rutier a cetăţenilor străini şi apatrizilor, care nu întrunesc condiţiile privind viza sau care nu au documente valabile pentru trecerea frontierei, este interzisă.

23. În cazul nerespectării condiţiilor punctului 22, compania respectivă este obligată să asigure transportarea cetăţenilor în cauză la locul iniţial de îmbarcare, precum şi să achite cheltuielile de cazare şi întreţinere a acestora.

[Pct.23 modificat prin Hot.Guv. nr.571 din 23.05.2006, în vigoare 02.06.2006]

 

24. Persoanele care invită în Republica Moldova cetăţeni străini şi apatrizi pentru scopuri particulare sînt obligate să-i cazeze, să-i întreţină şi să ia măsurile corespunzătoare în vederea  legalizării şederii lor, respectării de către ei a termenului de şedere stabilit şi, în caz de necesitate, să achite toate cheltuielile pentru asistenţa medicală acordată şi procurarea biletelor retur.

[Pct.24 modificat prin Hot.Guv. nr.571 din 23.05.2006, în vigoare 02.06.2006]

 

25. Unităţile de transport ale cetăţenilor străini şi apatrizilor, sosiţi în Republica Moldova pe un termen ce depăşeşte şase luni, trebuie declarate în mod obligatoriu la organele vamale şi ulterior luate la evidenţă în subdiviziunea de înmatriculare a transportului şi calificare a conducătorilor auto de la locul de trai.

26. Permisele de conducere internaţionale, eliberate în conformitate cu cerinţele Convenţiei internaţionale asupra circulaţiei rutiere, încheiate la 8 noiembrie 1968 la Viena, sînt valabile pe teritoriul Republicii Moldova numai pentru conducerea mijloacelor de transport care participă la traficul internaţional (călătorii turistice, transport internaţional de încărcături, misiuni de serviciu cu durata de pînă la un an).

În cazul în care titularul permisului de conducere internaţional se stabileşte cu domiciliul în Republica Moldova acest permis de conducere va fi substituit cu un permis de conducere eliberat în Republica Moldova.

27. Cetăţenii străini şi apatrizii, cu cel puţin 30 de zile înaintea expirării termenului de valabilitate a permisului de şedere sau a buletinului de identitate, sînt obligaţi să se adreseze organelor competente pentru obţinerea unui nou act.

În cazul pierderii actelor de identitate, cererea respectivă se depune imediat.

[Pct.27(35) modificat prin Hot. Guv. nr.773 din 03.08.2001]

 

[Pct.28 abrogat prin Hot.Guv. nr.1139 din 18.10.2007, în vigoare 26.10.2007]

 

29. Buletinul de identitate, paşaportul şi permisul de şedere pentru cetăţenii străini şi apatrizi se retrag de către organele competente, dacă titularul lor:

a) a prezentat premeditat date false;

b) este recunoscut de judecată vinovat de săvîrşirea unei infracţiuni;

c) desfăşoară sau intenţionează să desfăşoare activităţi, care pun în pericol securitatea naţională, ordinea publică, liniştea, sănătatea sau morala socială, drepturile şi libertăţile cetăţenilor;

d) nu are mijloace legale de existenţă;

e) i s-a redus termenul acordat de şedere în Republica Moldova;

f) a săvîrşit contravenţii administrative, a încălcat regulamentele vamale sau regimul de trecere a frontierei de stat;

g) urmează să fie expulzat din ţară;

h) şi-a încheiat studiile sau a fost exmatriculat;

i) contractul de muncă încheiat cu el a fost reziliat sau a expirat termenul lui de valabilitate;

î) adeverinţa de imigrant şi permisul de muncă sînt anulate, suspendate sau a expirat valabilitatea lor;

j) temeiurile pentru eliberarea actelor respective au încetat.

[Pct.29 modificat prin Hot.Guv. nr.854 din 11.07.2008, în vigoare 22.07.2008]

[Pct.29(37) modificat prin Hot. Guv. nr.773 din 03.08.2001]

[Pct.29(37) modificat Hot. Guv. nr.1039 din 08.11.99]

 

30. Adoptarea deciziilor privind stabilirea cetăţenilor străini şi apatrizilor cu domiciliul în Republica Moldova ţine de competenţa Ministerului Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor.

[Pct.30(38) modificat prin Hot. Guv. nr.773 din 03.08.2001]

 

31. Cetăţenii străini şi apatrizii cu domiciliul stabil în teritoriul Republicii Moldova se iau la evidenţă în modul prevăzut pentru cetăţenii Republicii Moldova.

32. Tranzitarea teritoriului Republicii Moldova de către cetăţenii străini şi apatrizii, care realizează trafic internaţional auto de mărfuri, se efectuează în temeiul autorizaţiei respective de trecere a frontierei de stat cu prezentarea obligatorie a certificatului medical privind examenul la SIDA cu test de laborator negativ şi a actelor valabile pentru intrarea în statul limitrof.

33. Vizele de tranzit nu permit staţionarea în teritoriul Republicii Moldova peste termenele lor de valabilitate.

Persoanele care tranzitează Republica Moldova fără vize nu pot rămîne în teritoriul ei mai mult de 72 de ore.

Vizele de tranzit se vor elibera cetăţenilor străini şi apatrizilor la prezentarea vizelor de intrare în ţara terţă.

[Pct.33(41) completat prin Hot.Guv. nr.773 din 03.08.2001]

 

34. Tranzitarea teritoriului Republicii Moldova fără vize se permite:

în cazul călătoriei cu transportul aerian fără escală pe teritoriul Republicii Moldova;

în cazul călătoriei spre ţara de destinaţie cu transbordarea în aeroportul Republicii Moldova, pasagerii avînd asupra lor actele necesare de intrare în ţara de destinaţie şi biletele de călătorie ce confirmă data zborului din acest aeroport. În atare situaţie durata şederii în teritoriul Republicii Moldova nu poate depăşi 24 de ore. Totodată, pasagerii nu au dreptul de a părăsi teritoriul aeroportului;

cetăţenilor statelor cu care Republica Moldova are încheiate acorduri internaţionale în domeniu.

35. Cetăţenii străini şi apatrizii, care călătoresc cu transportul auto şi se află în tranzit în teritoriul Republicii Moldova, se deplasează spre punctul de trecere a frontierei pe drumurile destinate comunicaţiilor auto internaţionale.

36. Cetăţenilor străini şi apatrizilor, care tranzitează teritoriul Republicii Moldova cu transportul feroviar, li se permite, la staţiile de cale ferată, ieşirea din vagoane pe perioada de staţionare a trenului.

37. Cetăţenii străini şi apatrizii, care se află în tranzit şi staţionează forţat în teritoriul Republicii Moldova mai mult de 72 de ore, sînt obligaţi să-şi legalizeze la organele competente, în decursul a 24 de ore, şederea în Republica Moldova.

[Pct.37(45) modificat prin Hot.Guv. nr.773 din 03.08.2001]

 

38. Staţionarea se consideră forţată în caz de:

calamităţi naturale;

reparaţie a mijloacelor de transport auto;

boală (atunci cînd, potrivit concluziei medicului, continuarea călătoriei prezintă pericol pentru sănătatea bolnavului);

reţinere a îmbarcării dintr-un tip de transport în altul.

39. În caz de staţionare forţată, cetăţenilor străini şi apatrizilor li se oferă posibilitatea de a se afla în raza localităţii respective pînă la lichidarea cauzelor care au generat-o.

40. Pentru legalizarea şederii în caz de staţionare forţată, cetăţeanul străin şi apatridul este obligat să prezinte la organul competent următoarele documente:

cererea personală în scris;

actul de identitate;

certificatul organizaţiei respective, care confirmă motivele şi durata staţionării;

bonul de plată a taxei de stat.

[Pct.40(48) modificat prin Hot.Guv. nr.773 din 03.08.2001]

 

41. Pe timpul staţionării forţate, cetăţenii străini şi apatrizii pot fi cazaţi în orice hotel.

În cazuri excepţionale, organele competente pot autoriza cazarea lor la gazde particulare.

[Pct.41(49) modificat prin Hot.Guv. nr.773 din 03.08.2001]

 

42. Organele competente sînt în drept să reţină un cetăţean străin sau un apatrid în cazurile prevăzute de legislaţia în vigoare.

În cazul reţinerii, cetăţeanului străin sau apatridului i se aduce la cunoştinţă motivul reţinerii şi învinuirea, formulate în limba pe care acesta o înţelege, explicîndu-i-se concomitent drepturile şi obligaţiunile procedurale.

În cazul arestului unui cetăţean străin sau unui apatrid, organele competente sînt obligate să anunţe despre aceasta în termen de 48 de ore misiunile diplomatice sau consulare ale statului, al cărui cetăţean este persoana în cauză, ori misiunile diplomatice sau consulare ale statului, care i-a eliberat actul de identitate.

43. Pentru încălcarea prezentelor Reguli, cetăţenii străini şi apatrizii, funcţionarii publici şi persoanele particulare poartă răspundere în conformitate cu legislaţia în vigoare.

44. Cetăţenilor străini şi apatrizilor, care nu au motive de şedere în ţară sau care au încălcat legile, li se poate reduce termenul de şedere în Republica Moldova.

Reducerea termenului de şedere în ţară este efectuată de către organele afacerilor interne.

Hotărîrea despre reducerea termenului de şedere în Republica Moldova se emite în baza examinării demersului în scris al organizaţiilor, instituţiilor de învăţămînt şi persoanelor particulare, care au invitat cetăţenii străini sau apatrizii, precum şi în cazul constatării de către colaboratorul poliţiei sau Serviciului de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova a contravenţiilor săvîrşite de către cetăţenii străini şi apatrizi.

[Alin.3 pct.44(52) modificat prin Hot.Guv. nr.1269 din 20.12.2000]

 

45. Reducerea termenului de şedere a cetăţenilor străini şi apatrizilor, sosiţi în Republica Moldova pe termen de pînă la 90 de zile, se va face prin aplicarea ştampilei şi consemnarea în actul de identitate a inscripţiei privind reducerea termenului de şedere.

Cetăţenilor străini şi apatrizilor, cărora li s-au eliberat permise de şedere sau buletine de identitate, la luarea deciziei despre reducerea termenului de şedere în Republica Moldova li se vor retrage documentele eliberate, cu aplicarea în actul de identitate a ştampilei şi inscripţiei respective.

Cetăţenilor străini domiciliaţi permanent în Republica Moldova, la expirarea termenului de valabilitate a permisului de şedere, în baza dovezilor ce confirmă absenţa lor pe teritoriul republicii o perioadă mai mare de 6 luni, prin decizia Ministerului Afacerilor Interne li se va reduce termenul de şedere.

Pentru plecarea din ţară a cetăţenilor străini şi apatrizilor, cărora li se reduce termenul de şedere, precum şi cetăţenilor statelor cu care Republica Moldova întreţine un regim de vize, Ministerul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor le va elibera vize de ieşire.

[Pct.45(53) modificat şi completat prin Hot.Guv. nr.773 din 03.08.2001]

 

46. Cetăţenii străini şi apatrizii, cărora li s-a redus termenul de şedere în ţară, sînt obligaţi să părăsească teritoriul Republicii Moldova la data stabilită.

47. La înmînarea actelor de identitate, organele de poliţie, reprezentanţii ministerelor, departamentelor, organizaţiilor şi instituţiilor de învăţămînt sînt obligaţi să comunice cetăţeanului străin sau apatridului, contra semnătură, despre reducerea termenului de şedere în Republica Moldova şi obligaţiunea acestuia de a părăsi teritoriul ei în termenul stabilit, iar în cazul neîndeplinirii deciziei în cauză – să-l avertizeze că va fi expulzat.

48. Materialele privind expulzarea cetăţenilor străini şi apatrizilor sînt înaintate spre examinare instanţei judecătoreşti la iniţiativa organelor afacerilor interne sau ale Serviciului de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova cu sesizarea ulterioară a Ministerului Afacerilor Interne şi Ministerului Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor.

[Alin.1 pct.48(56) modificat prin Hot.Guv. nr.773 din 03.08.2001]

[Alin.1 pct.48(56) modificat prin Hot.Guv. nr.1269 din 20.12.2000]

 

Hotărîrea de expulzare se adoptă de judecătoria, în circumscripţia căreia a fost depistat ori domiciliază cetăţeanul străin sau apatridul.

49. În cazurile necesare, organizaţia primitoare, care a invitat cetăţeni străini sau apatrizii şi le-a asigurat şederea în teritoriul Republicii Moldova, precum şi ministerele şi departamentele interesate prezintă organelor afacerilor interne un demers referitor la expulzarea lor.

50. În vederea executării hotărîrii instanţei judecătoreşti sau punerii în aplicare a măsurii de expulzare, Ministerul Afacerilor Interne poate reţine cetăţeanul străin sau apatridul pe o perioadă ce nu depăşeşte termenul stabilit de legislaţia în vigoare.

51. Sînt supuşi expulzării cetăţenii străini şi apatrizii care:

a) au atentat la securitatea naţională şi au încălcat ordinea publică;

b) au pătruns ilicit în teritoriul Republicii Moldova;

c) au comis infracţiuni grave sau infracţiuni repetate, după ispăşirea pedepsei;

d) se află în ţară fără viză de intrare, permis de şedere sau buletin de identitate valabile;

e) au vize de şedere expirate sau – în situaţia în care atare vize nu sînt necesare – a căror şedere în ţară a depăşit termenul de trei luni;

f) în timp de 10 zile după expirarea termenului permisului de şedere sau al buletinului de identitate nu au depus o cere de a li se libera unul nou;

g) nu au părăsit teritoriul ţării în decursul a 10 zile din data în care li s-a refuzat eliberarea permisului de şedere sau buletinului de identitate;

h) se eschivează de la examenul medical sau supravegherea medicală ori ale căror teste în timpul şederii în ţară au demonstrat că sînt seropozitivi sau bolnavi de SIDA;

i) au încălcat regulile vamale;

î) refuză să plece din ţară la expirarea termenului de şedere stabilit;

j) au adus sau au încercat să aducă ilicit în Republica Moldova alţi cetăţeni;

k) au fost depistaţi că lucrează sau exercită activităţi aducătoare de profit fără a deţine autorizaţia respectivă de încadrare în muncă;

l) au comis falsificări ori au folosit diferite documente sau certificate false;

m) au declarat premeditat date personale false în scopul obţinerii vizei de intrare, permisului de şedere ori buletinului de identitate.

52. Cetăţenii străini şi apatrizii nu pot fi expulzaţi în cazurile cînd ei se află în una din situaţiile în care legislaţia Republicii Moldova şi prezentele Reguli le interzic să părăsească teritoriul ţării.

53. Expulzarea cetăţenilor străini şi apatrizilor se efectuează de către organele afacerilor interne în temeiul hotărîrii instanţei judecătoreşti.

54. Cetăţenii străini şi apatrizii supuşi expulzării sînt obligaţi să părăsească teritoriul Republicii Moldova în termenul indicat de organele competente.

55. Îndeplinirea deciziei de expulzare se realizează prin aplicarea în actul de identitate a ştampilei şi consemnarea menţiunii privind expulzarea cetăţeanului străin sau apatridului, după care expulzaţilor li se va ordona să-şi cumpere bilet de călătorie şi să părăsească ţara.

În cazurile necesare, cetăţenii străini şi apatrizii expulzaţi sînt predaţi în mod oficial reprezentanţilor statului, ai căror cetăţeni sînt, sau statului, care le-a eliberat actul de identitate.

Cetăţenii străini şi apatrizii, depistaţi în timpul trecerii ilicite a frontierei de stat, sînt returnaţi autorităţilor oficiale ale statului, din teritoriul căruia aceştia au trecut frontiera de stat.

În cazul în care returnarea lor nu este prevăzută printr-un acord încheiat de Republica Moldova cu statul în cauză, se vor întreprinde măsurile cuvenite pentru a-i expulza din teritoriul ţării.

56. Cetăţenilor supuşi expulzării ai statelor cu care Republica Moldova întreţine un regim de vize Ministerul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor le va elibera vize de ieşire.

[Pct.56(64) modificat prin Hot. Guv. nr.773 din 03.08.2001]

 

57. Organele competente, care efectuează controlul în punctele de trecere a frontierei de stat, sînt obligate să expedieze în termen de 24 de ore Ministerului Afacerilor Interne informaţia privind ieşirea din teritoriul Republicii Moldova a cetăţenilor străini şi apatrizilor expulzaţi sau cărora li s-a redus termenul de şedere.

58. Organele de poliţie cu competenţe în problemele transportării sub escortă a cetăţenilor străini şi apatrizilor supuşi expulzării se desemnează de ministrul afacerilor interne.

59. Cheltuielile financiare pentru expulzarea cetăţenilor străini şi apatrizilor le vor suporta cetăţenii străini şi apatrizii expulzaţi, organizaţia sau persoanele particulare care i-au invitat în Republica Moldova, precum şi călăuzele depistate în momentul organizării intrării ilicite în ţară a cetăţenilor străini şi apatrizilor.

60. În cazul expulzării unor cetăţeni străini sau apatrizi care nu dispun de mijloace financiare, cheltuielile pentru expulzarea lor, precum şi pentru construirea, amenajarea, întreţinerea şi funcţionarea locurilor de cazare special adaptate, hrana şi asigurarea necesităţilor vitale ale acestora pe întreaga perioadă pînă la predarea lor misiunilor diplomatice sau consulare ale statului, ai căror cetăţeni sînt, ori misiunilor diplomatice sau consulare ale statului, care le-a eliberat actele de identitate, inclusiv cheltuielile de transportare, le va suporta bugetul de stat.

61. Controlul asupra respectării prezentelor Reguli va fi exercitat de Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor în interacţiune cu Serviciul de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova.

[Pct.61(69) modificat prin Hot. Guv. nr.773 din 03.08.2001]

[Pct.61(69) modificat prin Hot. Guv. nr.1269 din 20.12.2000]

 

[Anexa nr.2 în redacţia Hot. Guv. nr.200 din 24.02.98]