marți, 11 iunie 1996
246/03.05.96 Hotărîre despre aprobarea Regulamentului cu privire la atribuirea terenurilor
                 HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
                    despre aprobarea Regulamentului cu
                    privire la atribuirea terenurilor

                         Nr.246  din  03.05.96

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.35-37/268 din 11.06.1996

                                 * * *

     Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
     1. Se aprobă  Regulamentul cu privire la atribuirea terenurilor (se
anexează).
     2. Se stabileşte că Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei:
     coordonează la  toate  nivelurile (comună (sat), raion,  municipiu,
republică)  chestiunile privind atribuirea terenurilor în scopuri  agri-
cole  şi altele decît cele agricole şi consultă pe întrebările ce ţin de
înregistrarea  cadastrală  şi modificarea dreptului de deţinător al  pă-
mîntului;
     sistematizează  propunerile organelor administraţiei publice locale
referitoare  la atribuirea terenurilor, ce ţin de competenţa Guvernului,
şi înaintează Guvernului în modul stabilit propunerile respective;
    în comun cu organele  administraţiei publice locale exercită contro-
lul  asupra  realizării pe teren a hotărîrilor Guvernului cu privire  la
modul de atribuire a terenurilor.
     3. Se abrogă  Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 58 din 31
ianuarie  1994 "Despre aprobarea Regulamentului cu privire la atribuirea
terenurilor"  (Monitor, 1994, nr.1, art. 31) şi Hotărîrea Sovietului Mi-
niştrilor  al R.S.S. Moldoveneşti nr. 242 din 2 iulie 1974 "Despre apro-
barea  Regulamentului cu privire la terenurile oraşelor şi localităţilor
de  tip orăşenesc ale R.S.S. Moldoveneşti" (Veştile R.S.S.M., 1974,nr.7,
art. 95).

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                         Andrei SANGHELI

    Chişinău, 3 mai 1996.
    Nr. 246.

                        R E G U L A M E N T
              cu privire la atribuirea terenurilor

             I. Dispoziţii generale
    1. Prezentul  Regulament este elaborat în conformitate cu Codul Fun-
ciar,  Legea  "Privind  reglementarea de stat a  regimului  proprietăţii
funciare,  cadastrul  funciar de stat şi monitoringul funciar" şi  Legea
"Privind preţul normativ al pămîntului".
     În prezentul  Regulament este expus modul de atribuire a  terenuri-
lor în scopuri agricole şi altele decît cele agricole.
     În cadrul prezentului  Regulament problemele atribuirii terenurilor
includ:
     atribuirea terenurilor  cu  schimbarea concomitentă  a  destinaţiei
(categoriei) lor;
     atribuirea terenurilor  cu modificarea concomitentă a hotarelor ex-
travilanului localităţii;
     schimbarea deţinătorilor de teren.
     2. Atribuirea  terenurilor  prevede transmiterea dreptului de  pro-
prietate,  posesiune sau folosinţă asupra pămîntului de la un  deţinător
(sau din fondul de rezervă) altui deţinător.
     Dreptul de folosire  provizorie  a terenurilor este legalizat  prin
contractul de arendă.
     Deţinătorilor  de  teren  care nu dispun de actele  de  proprietate
respective  li  se confirmă drepturile de proprietate, posesiune,  folo-
sinţă  în  conformitate  cu hotărîrea  organului  corespunzător  privind
aprobarea   cadastrului  funciar  anual,  cu  perfectarea  ulterioară  a
documentelor  de autentificare a dreptului asupra terenurilor, exceptînd
cazurile:
     a) acaparării samavolnice a terenurilor;
     b) folosirii în comun a terenurilor de stat.
     În asemenea cazuri  organul administraţiei publice locale adoptă  o
decizie specială care reglementează relaţiile funciare.
     Nu se admite  atribuirea  terenurilor pentru construcţii  capitale,
care  cauzează compensarea pierderilor sectorului agricol, în baza  con-
tractului de arendă.
     Transmiterea dreptului asupra pămîntului se înfăptuieşte:
     prin hotărîrea  organului  de stat respectiv (pentru terenuri  pro-
prietate de stat);
     benevol (prin  vînzare-cumpărare,  donaţie, schimb,  moştenire)  şi
prin  alienarea forţată (pentru terenurile aflate în proprietate  priva-
tă), conform legislaţiei în vigoare.
     3. Atribuirea  terenurilor  se înfăptuieşte în baza proiectelor  şi
schemelor de organizare a teritoriului şi documentelor de urbanistică.
     4. Conţinutul  lucrărilor  de realizare a proiectelor pe teren,  de
perfectare  şi eliberare a documentelor ce autentifică drepturile  deţi-
nătorilor  asupra  terenurilor este expus în instrucţiunile  respective,
aprobate de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei.

     II. Competenţa Guvernului, a comitetelor executive
         raionale şi primăriilor municipiilor, consiliilor
         săteşti (comunale) şi orăşeneşti în problemele de
            atribuire a terenurilor

     5. Conform legislaţiei   funciare   în   vigoare,   de   competenţa
Guvernului ţine atribuirea terenurilor, în cazurile:
     necesităţii modificării destinaţiei (categoriei) terenurilor);
     modificării formei  de proprietate asupra terenurilor (cu  excepţia
terenurilor  rezervate pentru necesităţile sociale din suprafaţa  extra-
vilanului şi a loturilor întovărăşirilor pomicole;
     modificării hotarelor  extravilanului localităţilor (hotarelor  ad-
ministrative ale comunelor, satelor, oraşelor, municipiilor);
     modificării hotarelor moşiilor deţinătorilor de terenuri, aflate în
hotarele administrative a două sau a mai multe raioane, oraşe;
     modificării hotarelor  moşiilor deţinătorilor de terenuri aflate în
proprietatea statului;
     exproprierii  deţinătorilor funciari cu drept de proprietate asupra
terenurilor  în scopuri agricole,determinată de necesitatea crearii unor
unităţi agricole de stat (ştiinţifice sau de cercetări ştiinţifice);
     exproprierii  deţinătorilor funciari cu drept de proprietate asupra
terenurilor în alte scopuri decît cele agricole:
     construcţia întreprinderilor industriale, drumurilor;
     trasarea telecomunicaţiilor;
     construcţia obiectelor cu destinaţie specială;
     construcţia instalaţiilor  hidrotehnice şi altor amenajări ale ser-
viciului apelor;
     extragerea zăcămintelor subterane;
     dezvoltarea localităţilor;
     construcţia instituţiilor  de cultură, de învăţămînt, de ocrotire a
sănătăţii,  complexelor sportive şi de agrement,crearea monumentelor na-
turii şi istoriei.
     6. De competenţa  comitetelor executive raionale şi primăriilor mu-
nicipiilor ţine:
     atribuirea terenurilor  din  fondul funciar de rezervă sau a  altor
terenuri,  proprietate de stat, pentru construcţia obiectelor de  menire
social-culturală şi construcţia caselor de locuit cu multe etaje;
     atribuirea terenurilor  din  fondul funciar de rezervă în  hotarele
administrative a două sau mai multe sate (comune);
     alienarea forţată temporară a terenurilor;
     alienarea forţată  a terenurilor aflate în proprietate privată  din
motivul  încălcării legislaţiei funciare, conform normelor prevăzute  de
legislaţie, precum şi în caz de împroprietărire ilicită;
    atribuirea terenurilor proprietăţii de stat în folosinţă temporară.
    7. De competenţa consiliilor săteşti (comunale) şi orăşeneşti ţine:
     atribuirea terenurilor fără modificarea destinaţiei (categoriei) şi
hotarelor unităţilor administrativ-teritoriale;
     trecerea terenurilor  de la un proprietar funciar la altul în  con-
formitate cu legislaţia în vigoare;
     atribuirea terenurilor  în proprietate privată cetăţenilor (la  lo-
cul  de  trai) pentru construcţia caselor individuale de locuit şi  con-
strucţii auxiliare, din rezerva intravilanului;
     atribuirea în  proprietate  privată, a terenurilor aflate în  folo-
sinţa întovărăşirilor pomicole.

     III. Atribuirea terenurilor în scopuri agricole

    8. Atribuirea terenurilor în scopuri agricole este condiţionată de:
    modificarea hotarelor moşiilor deţinătorilor de terenuri;
    înfiinţarea gospodăriilor  agricole de stat (ştiinţifice sau de cer-
cetări  ştiinţifice) sau organizarea unor noi forme de activitate de an-
treprenoriat.
     9. Modificarea  hotarelor moşiilor deţinătorilor de terenuri se în-
făptuieşte:
     ţinînd cont de  oportunitatea economică pentru deţinătorii de tere-
nuri proprietate de stat;
     benevol sau prin  alienarea forţată pentru deţinătorii de  terenuri
cu  titlu  de proprietate privată, compensîndu-le  respectiv  pierderile
pricinuite.
     Oportunitatea  economică a modificărilor hotarelor este determinată
prin  mărimea   cotei  de teren ce se cuvine unui lucrător din unităţile
economice respective şi interesele strategice de ramură.
     10. Modificarea  hotarelor moşiilor diferitor proprietari, în cazul
apariţiei  litigiilor funciare,se efectuează în conformitate cu legisla-
ţia în vigoare.
    11. Decizia organului  administraţiei publice locale privind modifi-
carea  hotarelor moşiei deţinătorului nu-l privează pe ultimul de  drep-
tul  la recoltarea roadei şi nu-l scuteşte de plata impozitului funciar,
de obligaţia de a păstra calitatea solului.
     12. În cazul  modificării hotarelor terenurile se transmit împreună
cu  construcţiile şi edificiile aferente,aflate pe teritoriul respectiv,
precum şi cu plantaţiile de culturi multianuale.
     13. În toate cazurile, modificarea hotarelor moşiilor deţinătorilor
de  terenuri se înfăptuieşte în baza proiectelor de organizare a terito-
riului.
     14. Gospodăriile  agricole, înfiinţate din contul fondului  funciar
de  privatizare, în baza cotelor de teren echivalent, sînt învestite  cu
dreptul de posesiune de către organul administraţiei publice locale.
     Pînă la întocmirea  Titlului ce autentifică dreptul la posesiune a-
supra  terenului drept bază juridică serveşte actul de transmitere a te-
renurilor  în natură, întocmit de organul administraţiei publice  locale
şi gospodăria agricolă.
     15. Materialele  de atribuire a terenurilor în scopuri agricole  în
hotarele  comunei (satului) se întocmesc de către serviciul de reglemen-
tare  a regimului proprietăţii funciare al comunei (satului),conform le-
gislaţiei în vigoare.
     16. În scopul  înfiinţării  gospodăriilor agricole noi se  atribuie
terenuri  atît  din fondul de privatizare, cît şi din fondul funciar  de
stat.
     17. Pentru a  organiza noi forme de activitate antreprenorială, din
fondul  funciar privat se atribuie terenuri conform proiectului de orga-
nizarea teritoriului, aprobat de organul administraţiei publice locale.
     18. Din fondul  funciar de stat pot fi atribuite terenuri pentru  a
organiza  noi forme de activitate antreprenorială, cu menţinerea dreptu-
lui  de  proprietate de stat asupra pămîntului şi cu condiţia că ele  nu
sînt prevăzute pentru alte necesităţi ale statului.
     19. Atribuirea  terenurilor pentru a organiza noi forme de  activi-
tate antreprenorială include următoarele acţiuni:
     a) persoanele  interesate  depun organelor  administraţiei  publice
locale  şi cîrmuirii gospodăriei, în care activează, cerere de eliberare
din  funcţie şi de eliberare a cotei valorice, precum şi de atribuire  a
terenurilor pentru înfiinţarea noilor gospodării;
     b) comisia funciară  sătească  (comunală)  examinează  statutul  de
constituire  a întreprinderii agricole nou înfiinţate şi formulează pro-
puneri  privind amplasarea terenurilor, ţinînd cont de cerinţele  ampla-
sării compacte şi de folosire raţională a terenurilor;
     c) executivul  raional, la propunerea comună a comisiei funciare şi
a comisiei pentru reorganizare, determină amplasarea terenurilor;
     d) în baza deciziei  executivului raional (primăriei  municipiilor)
consiliul  primăriei  satului (comunei) adoptă decizia cu privire la  a-
tribuirea  terenurilor, eliberarea documentelor ce autentifică drepturi-
le deţinătorilor de terenuri, de trecere în registrele cadastrale.

     IV. Atribuirea terenurilor în alte
     scopuri decît cele agricole

     A) Condiţiile selectării sectoarelor
     20. Persoanelor  juridice şi fizice li se atribuie terenuri  pentru
desfăşurarea activităţii de producţie conform destinaţiei.
     Pentru construcţia  de întreprinderi industriale,obiective ale gos-
podăriei  de  locuinţe şi deservire comunală, căi ferate şi  autostrăzi,
linii  de transportare a energiei electrice, conducte magistrale, precum
şi  în alte scopuri decît cele agricole şi silvice se atribuie  terenuri
calificate,  în baza materialelor cadastrului funciar general, ca  fiind
nepotrivite  pentru agricultură,sau terenuri agricole cu un grad de fer-
tilitate  scăzut,precum şi terenuri neîmpădurite sau ocupate cu tufişuri
şi plantaţii forestiere de valoare redusă.
    Se interzice  atribuirea terenurilor cu dreptul de evaluare a ferti-
lităţii  naturale  de peste 60 puncte, terenurilor irigate, precum şi  a
terenurilor  ocupate  cu parcuri naţionale, rezervaţii, monumente,  com-
plexe  arheologice şi istorice în scopuri străine agriculturii şi silvi-
culturii.
    Aceste terenuri  pot fi atribuite în folosinţă în cazuri excepţiona-
le:  construcţiei şi reconstrucţiei autodrumurilor şi căilor ferate, li-
niilor  de telecomunicaţii şi transportare a energiei electrice, conduc-
telor  magistrale, precum şi pentru amplasarea instalaţiilor tehnice  în
localităţi.
    21. În cazul  necesităţii atribuirii unui lot suplimentar de  pămînt
pentru  obiectivele în funcţiune, înainte de selectarea acestui  lot,co-
misia  efectuează cercetarea detaliată a terenurilor atribuite  anterior
în  vederea folosirii lor conform destinaţiei, precum şi a stării lucră-
rilor de restabilire a terenurilor utilizate.
    Atribuirea suplimentară  a terenurilor pentru extragerea  zăcăminte-
lor  subterane prin metodă deschisă se face numai după readucerea  tere-
nurilor  atribuite  anterior în stare bună pentru a fi folosite  conform
destinaţiei prevăzute în proiectul de restabilire.
    22. Se interzice  atribuirea repetată a terenurilor persoanelor  ju-
ridice  şi fizice, care nu au reparat prejudiciul adus deţinătorilor  de
terenuri  şi costul pierderilor producţiei agricole după atribuirea ini-
ţială,în  valorile menţionate în deciziile organelor respective  privind
atribuirea      terenurilor  şi nu au îndeplinit condiţiile prevăzute în 
alineatul doi al punctului 20 din prezentul Regulament.
    23. În cazul  amplasării obiectelor pe terenuri fertile şi al  nece-
sităţii  sistematizării lor pe verticală persoanele juridice şi  fizice,
cărora  li s-au atribuit terenuri agricole şi silvice, sînt obligate  să
decoperteze  stratul  de sol fertil de pe întregul şantier de  construc-
ţie  şi să-l transporte în locurile indicate în materialele  referitoare
la atribuirea terenurilor.
    24. Construcţia  liniilor  de transportare a energiei  electrice  cu
tensiunea  sub 35 kw şi a liniilor de telecomunicaţii şi  radiotranslare
se  efectuează în lungul drumurilor, pe teritoriul terenurilor nefolosi-
te  în agricultură şi pe păşuni cu productivitate redusă, în conformita-
te cu normele şi regulile de construcţie, fără retragerea terenurilor de
la  deţinătoriilor.  Amplasarea liniilor menţionate trebuie să  fie  co-
ordonată  cu  deţinătorii de terenuri respectivi,  primăriile  comunelor
(satelor),  oraşelor, precum şi cu serviciile de stat pentru reglementa-
rea  regimului proprietăţii funciare, arhitectural, ecologic, antiincen-
diar ale raionului, municipiului.
    25. La atribuirea terenurilor în alte scopuri decît cele agricole se
întocmesc  materialele  referitoare la atribuirea terenurilor pentru  un
obiect,  indiferent  de numărul deţinătorilor, din terenurile cărora  se
repartizează loturi.
    26. Întocmirea materialelor referitoare la atribuirea terenurilor în
alte  scopuri  decît cele agricole, ce ţin de competenţa Guvernului,  se
efectuează  de  către  Institutul de Proiectări pentru  Organizarea  Te-
ritoriului;  în celelalte cazuri - de către serviciile pentru  reglemen-
tarea  regimului proprietăţii funciare ale organelor administraţiei pub-
lice locale.
    Lucrările se înfăptuiesc din contul mijloacelor clienţilor.
    27. Selectarea terenurilor pentru construcţia blocurilor locative şi
obiectelor  de  menire socială se efectuează conform articolului 12  din
Codul  Funciar  în  procesul  formării fondului de rezervă  (pînă  la  5
procente) pentru necesităţile sociale.
     28. În conformitate  cu articolul 15 al Codului Funciar  atribuirea
terenurilor  în  alte scopuri decît cele agricole se efectuează în  două
etape:
     coordonarea în prealabil a amplasării obiectului;
     atribuirea terenurilor.
     B) Modul de amplasare a obiectului
     29. Persoanele  juridice şi fizice interesate în atribuirea terenu-
rilor  în alte scopuri decît cele agricole înaintează organelor adminis-
traţiei  publice locale cereri privind coordonarea preliminară a  ampla-
sării  obiectului, indicînd suprafaţa preliminară a lotului, locul  unde
doresc  să  amplaseze obiectul, caracteristica lui tehnică,  necesitatea
asigurării  cu  reţele tehnice, posibilitatea cooperării cu alte  între-
prinderi.
     La cerere se anexează următoarele documente:
     planul-schiţă al terenului solicitat;
     schiţa planului  general, proiectul-model sau analogul lui, scheme-
le  traseelor drumurilor auto şi ale liniilor de transportare a energiei
electrice etc.
     În caz de repartizare  a terenurilor pentru extragerea zăcămintelor
subterane  se anexează suplimentar avizul Asociaţiei de Stat de  Produc-
ţie  pentru Explorări Geologice şi al Departamentului Standarde,  Metro-
logie  şi Supraveghere Tehnică privind disponibilul rezervelor de  zăcă-
minte  subterane  şi  oportunitatea extragerii lor, precum şi  actul  de
transmitere a zăcămintelor la balanţa întreprinderii.
    Permisiunea pentru  executarea lucrărilor de exploatare a zăcăminte-
lor  subterane  se eliberează persoanelor juridice şi fizice pentru  în-
tregul  bazin,  cu condiţia distanţării bordurilor  pentru  recultivarea
ulterioară a carierelor.
     30. Organele administraţiei publice locale examinează, în termen de
10  zile,  cererile  persoanelor juridice şi fizice şi, în  cazul  solu-
ţionării  pozitive a chestiunii, le comunică în scris despre necesitatea
pregătirii materialelor coordonării preliminare a amplasării obiectului.
     Pentru toate  obiectele, indiferent de competenţa cui ţine atribui-
rea  terenului, comisia pentru selectarea terenului este numită de orga-
nul executiv raional (municipal).
     Din componenţa comisiei fac parte:
     preşedintele  comisiei - primarul (viceprimarul) comunei,  satului,
oraşului, municipiului;
     membrii comisiei  - reprezentanţi ai părţilor interesate şi  servi-
ciilor  competente (pentru reglementarea regimului proprietăţii  funcia-
re,  urbanism  şi arhitectură), ai organelor de  supraveghere  sanitară,
veterinară  şi antiincendiară, Institutului de Proiectări pentru Organi-
zarea  Teritoriului, organizaţii de proiectări, care efectuează  proiec-
tarea  obiectului,  organizaţiilor care îndeplinesc funcţii  zonale  ale
institutelor "Urbanproiect" şi "Industrialproiect", persoane juridice şi
fizice  interesate  în  atribuirea terenului, precum şi  deţinătorii  de
terenuri,  din folosinţa, posesia proprietatea cărora se solicită  tere-
nurile.
     În cazurile selectării  terenurilor în zona suburbană Chişinău,  în
componenţa  comisiei se includ şi reprezentanţi ai institutului  "Chişi-
năuproiect".
     În caz de necesitate,  în componenţa comisiei pot fi incluşi repre-
zentanţi ai altor departamente interesate.
    Persoanele împuternicite  pentru a participa la activitatea comisiei
în  vederea  selectării locului amplasării obiectului se  confirmă  prin
procura părţilor, serviciilor şi departamentelor interesate.
     Comisia menţionată  va executa lucrările privind selectarea terenu-
lui în termen de cel mult 10 zile din momentul instituirii.
     31. Călăuzindu-se  de Schema generală a folosirii resurselor funci-
are  ale Republicii Moldova, schemele raionale de reglementare a regimu-
lui  proprietăţii funciare, proiectele organizării teritoriilor gospodă-
riilor,  materialelor  explorărilor geologice şi  pedologice,  bonitatea
solurilor,evaluarea  economică a terenurilor, schemele (proiectele) sis-
tematizării  raionale, proiectele sistematizării şi construcţiei locali-
tăţilor  şi de alte materiale, care caracterizează locul amplasării obi-
ectului, comisia:
     studiază şi controlează  posibilitatea  atribuirii  terenurlui  din
fondul  de  rezervă  al statului, din cele nedestinate  sau  nepotrivite
agriculturii,  iar în lipsa acestora din terenurile agricole de cea  mai
proastă  calitate sau din cele ale fondului silvic de stat, neîmpădurite
sau ocupate cu tufari şi plantaţii de valoare redusă;
     ţine cont de  posibilitatea păstrării maxime a terenurilor agricole
şi silvice productive valoroase şi organizării existente a teritoriului,
prevenirii  proceselor negative care cauzează degradarea terenurilor  şi
poluarea  mediului înconjurător,precum şi a celei mai raţionale folosiri
a  investiţiilor capitale ce urmează a fi cheltuite pentru valorificarea
şi ameliorarea terenurilor.
    Amplasarea pe  terenuri agricole şi silvice a obiectelor industriale
şi  a liniilor de comunicaţii trebuie să se facă astfel ca să nu se cre-
eze incomodităţi la folosirea terenurilor rămase.
     32. La amplasarea  obiectului se aleg variantele posibile ale lotu-
rilor  de  pămînt,  hotarele cărora se notează pe o copie a planului  de
folosinţă  funciară al gospodăriei respective,se determină suprafaţa to-
tală  a loturilor şi componenţa lor după categoriile de terenuri, pentru
fiecare variantă aparte.
     Pe copia planului  folosinţei funciare se notează şi hotarele tutu-
ror  sectoarelor de pămînt repartizate anterior în modul stabilit pentru
construcţia obiectelor.
     33. Rezultatele  activităţii  comisiei privind  selectarea  locului
amplasării obiectului sînt inserate într-un act în care se indică:
     componenţa comisiei;
     caracteristica  loturilor de pămînt conform variantelor  categorii-
lor  de terenuri examinate, indicîndu-se productivitatea terenurilor du-
pă  fertilitatea  naturală, valoarea pierderilor presupuse de  producţie
agricolă,  volumul stratului de sol fertil ce urmează a fi decopertat şi
transportat de pe şantierele de construcţie;
     disponibilul  de fonduri fixe (clădiri, construcţii, instalaţii,ca-
nale  de  irigare şi desecare, plantaţii de culturi multianuale şi  alte
obiecte),  valoarea  lor de bilanţ şi sumele aproximative ale  pagubelor
deţinătorilor de terenuri;
     avizul comisiei  privind  varianta optimă şi condiţiile  amplasării
obiectului.
     Actul privind  selectarea terenului pentru amplasarea obiectului şi
copia  planului cadastral funciar se semnează de către toţi membrii  co-
misiei  şi se legalizează prin semnătura şi ştampila preşedintelui comi-
siei.
     În caz de divergenţe  între membrii comisiei, în act se face menţi-
unea respectivă, bine argumentată.
     Actul privind  selectarea terenului pentru amplasarea obiectului se
întocmeşte conform modelului stabilit.
     34. Materialele  referitoare la coordonarea preliminară a  amplasă-
rii obiectului se întocmesc  în patru exemplare şi trebuie să conţină:
     materialele enumerate în capitolul IV al prezentului Regulament;
     actul privind selectarea terenului pentru amplasarea obiectului;
     copia planului cadastral funciar;
     concluzia conducerii  (direcţiei) gospodăriei agricole (deţinătoru-
lui  de terenuri de stat) despre posibilitatea şi condiţiile de atribui-
re ulterioară a sectorului de pămînt;
     extrasul din  procesul-verbal  al adunării generale  a  gospodăriei
agricole (al deţinătorului de terenuri - proprietate privată);
     acordul în scris  al  deţinătorului  individual al  terenurilor  de
stat;
     acordul în scris  al  proprietarului terenurilor cu privire la  re-
tragerea lotului de pămînt;
     avizul pedologic asupra terenurilor ce urmează a fi retrase;
     memoriul explicativ.
     35. Materialele  coordonării preliminare a amplasării obiectului se
prezintă  de către persoanele juridice şi fizice interesate în  atribui-
rea terenurilor spre examinare organelor administraţiei publice locale.
     Organul administraţiei  publice locale examinează, în termen de  10
zile,materialele  şi eliberează permisiunea pentru executarea lucrărilor
de  proiectare a obiectelor, ce ţin de competenţa lor, iar pentru  cele-
lalte - avizul privind amplasarea obiectului.
     După examinarea  materialelor de către organele administraţiei pub-
lice  locale,persoanele juridice şi fizice, interesate în atribuirea te-
renurilor,  în termen de 10 zile, coordonează chestiunea în vederea  se-
lectării  celui mai convenabil lot cu ministerele, departamentele,insti-
tuţiile  şi organizaţiile,interesele cărora sînt atinse în urma retrage-
rii  proiectate a terenurilor, Departamentul Protecţia Mediului Înconju-
rător,  iar în caz de necesitate - cu Departamentul Arhitecturii şi Con-
strucţiilor  şi cu Asociaţia de Stat de Producţie pentru Explorări  Geo-
logice,care  prezintă avizele sale privind coordonarea amplasării obiec-
tului.
     Avizarea de către  instituţiile sus-menţionate a materialelor  pre-
zentate se înfăptuieşte fără plată.
     36. În cazul  cînd atribuirea terenurilor ţine de competenţa Guver-
nului,  persoanele juridice şi fizice interesate în atribuirea terenuri-
lor  prezintă materialele cu avizul organelor administraţiei publice lo-
cale spre examinare Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei.
     Ministerul Agriculturii  şi Alimentaţiei examinează,în termen de 10
zile,  materialele şi împreună cu avizul său le prezintă spre  examinare
Guvernului.
     37. Guvernul  examinează materialele coordonării preliminare a  lo-
cului  amplasării  obiectului, prezentate de Ministerul Agriculturii  şi
Alimentaţiei, şi eliberează persoanelor juridice şi fizice interesate în
atribuirea  terenului  permisiune  a  pentru  executarea  lucrărilor  de
proiectare.
     38. Permisiunea  de proiectare nu serveşte drept temei pentru  exe-
cutarea lucrărilor de construcţie a obiectului.
     Deţinătorilor  de terenuri, de la care se prevede retragerea  tere-
nurilor,nu  li se recomandă alocarea de investiţii capitale pentru aces-
tea.
     39. Coordonarea  preliminară a amplasării obiectului este  valabilă
în decurs de doi ani din momentul eliberării permisiunii de proiectare.
     În cazuri excepţionale,  la solicitările argumentate ale organelor,
care  au eliberat permisiunea de proiectare,termenul valabilităţii coor-
donării preliminare poate fi prelungit, însă cu cel mult doi ani.

     V. Modul de pregătire şi întocmire a materialelor
               privind atribuirea terenurilor

     40. Hotărîrea privind atribuirea terenurilor se adoptă de Guvern şi
de  organele administraţiei publice locale, în limitele competenţei lor,
după  aprobarea  proiectului de construcţie a obiectului (exploatare  şi
recultivare  a  carierei),  conform comenzilor persoanelor  juridice  şi
fizice interesate.
     Copia comenzii  (în patru exemplare) se prezintă concomitent şi In-
stitutului  de  Proiectări pentru Organizarea Teritoriului. La copie  se
anexează:
     materialele coordonării  preliminare a locului amplasării  obiectu-
lui;
     permisiunea de executare a lucrărilor de proiectare;
     copia planului  general  aprobat al obiectului cu toate  edificiile
suplimentare  aferente, desenele de trasare şi graficele retragerii  te-
renurilor, precum şi planul calendaristic al exploatării carierei;
    extrasul din  decizia organului respectiv privind aprobarea documen-
taţiei de proiect;
    informaţia privind  volumul de finanţare şi termenele de construcţie
a obiectului;
     scrisoarea de  garanţie (adeverinţa) privind decopertarea selectivă
(pe  straturi) a stratului de sol fertil de pe şantierul de construcţie,
transportarea şi depozitarea lui;
     licenţa şi hotărîrea  organului respectiv referitoare la atribuirea
terenurilor şi extragerea zăcămintelor subterane;
     proiectul de  recultivare a terenurilor coordonat cu  Departamentul
Protecţia  Mediului Înconjurător, Ministerul Agriculturii şi Alimentaţi-
ei,  în  cazul cînd terenurile se retrag pentru extragerea  zăcămintelor
subterane  prin metoda deschisă sau are loc construcţia ce cauzează  de-
teriorarea învelişului de sol;
     desenul la scara  respectivă,cu indicarea terenului ce urmează a fi
retras  şi perimetrul stratificării zăcămintelor minerale,legalizat prin
semnăturile şi peceţile Asociaţiei de Stat de Producţie pentru Explorări
Geologice  privind  disponibilul de zăcăminte şi ale organelor  de  stat
pentru  supravegherea tehnică asupra exploatărilor miniere care confirmă
acordul  pentru construcţia obiectului,în cazul cînd el este amplasat în
zona stratificării lor;
     actele biroului  de inventariere tehnică, în cazul cînd  retragerea
este  legată de demolarea caselor de locuit, construcţiilor şi edificii-
lor,  precum   şi  de defrişarea plantaţiilor de culturi multianuale, ce 
aparţin cetăţenilor cu drept de proprietate privată.
     41. În baza datelor  iniţiale  primite se întocmeşte proiectul  re-
tragerii  terenului pe copia de pe planul cadastral funciar al deţinăto-
rilor  de  terenuri  la scara respectivă şi actul comisiei  de  evaluare
(actul  cercetării tehnice a suprafeţelor silvice) privind  determinarea
pagubelor,  pierderilor producţiei agricole şi silvice şi a volumelor de
lucrări  pentru decopertarea, transportarea şi depozitarea stratului  de
sol fertil.
     Pe copia planului  cadastral funciar se indică terenurile, cîmpuri-
le  asolamentelor,  tarlalele plantaţiilor de culturi multianuale,  alte
elemente,  precum şi lotul de pămînt ce urmează a fi retras,indicîndu-se
dimensiunile  liniare pe perimetru  şi măsurile de reparare a obiectului
către  locul concret, explicaţia privind terenurile agricole de pe lotul
ce  urmează a fi retras, precum şi locul pentru depozitarea stratului de
sol  fertil decopertat de pe şantierele de construcţie (în caz de  nece-
sitate) şi locurile unde se preconizează să se efectueze lucrări privind
valorificarea  terenurilor noi,ameliorarea radicală sau acoperirea cu un
strat de sol fertil a terenurilor agricole cu productivitate redusă.
    Actul comisiei  de evaluare şi proiectul retragerii terenurilor sînt
legalizate  cu semnăturile şi ştampilele tuturor membrilor comisiei pen-
tru atribuirea terenurilor, în următoarea componenţă:
     preşedintele comisiei;
     membrii comisiei  -  reprezentanţii serviciilor de  reglementare  a
regimului  proprietăţii funciare şi de arhitectură, Institutului de Pro-
iectări  pentru Organizarea Teritoriului, deţinători de terenuri,persoa-
nele  juridice  şi fizice interesate în atribuirea terenului şi ai  Ins-
pectoratului ecologic de stat.
     42. Materialele  de atribuire a terenurilor se prezintă spre exami-
nare deţinătorilor de terenuri.
    În extrasul din  procesul-verbal al adunării generale a colectivului
(împuterniciţilor) trebuie să fie indicat:
     1) numărul procesului-verbal  şi data desfăşurării adunării genera-
le;
     2) numărul membrilor  (împuterniciţilor) colectivului deţinătorilor
de terenuri, prezenţi la adunare, din efectivul total;
     3) cui şi în ce scop se atribuie terenul;
     4) suprafaţa  totală a terenului cu descifrarea ei pe categorii  de
folosire;
     5) costul pagubelor,  ce urmează a fi reparate deţinătorilor de te-
renuri.
     În concluzia  conducerii (direcţiei) gospodăriei agricole  (deţină-
torului  de  teren de stat) se indică datele prevăzute în utlimele  trei
subpuncte ale prezentului punct.
     La retragerea  terenurilor, care se află în proprietatea  cetăţeni-
lor,  actele comisiei de evaluare se coordonează cu proprietarii terenu-
rilor, semnăturile cărora se vizează de primărie.
     43. Dosarul funciar privind atribuirea terenurilor se întocmeşte în
patru exemplare şi trebuie să conţină:
     documentele enumerate  în punctele 40, 41 şi 42 ale prezentului Re-
gulament;
     memoriul explicativ.
     44. În caz că  în urma elaborării proiectului terenul coordonat an-
terior,  din  cauze nemotivate, s-a strămutat ori s-a majorat  suprafaţa
pentru  obiect, atunci persoanele juridice şi fizice interesate în atri-
buirea  terenului coordonează materialele cu ministerele şi  departamen-
tele  interesate, precum şi cu Departamentul Protecţia Mediului Înconju-
rător.
     Termenul coordonării se stabileşte pe o durată de pînă la 10 zile.
     45. Persoanele  juridice şi fizice interesate în atribuirea terenu-
rilor  prezintă materialele coordonate în modul stabilit spre  examinare
organelor administraţiei publice locale.
     Organele administraţiei  publice locale examinează,în limitele com-
petenţei  lor,  în termen de 15 zile, materialele prezentate  şi  adoptă
decizia privind atribuirea terenurilor.
     46. În cazul  cînd soluţionarea problemei privind atribuirea  tere-
nurilor  ţine de competenţa Guvernului,persoanele juridice şi fizice in-
teresate  în atribuirea terenurilor prezintă materialele cu decizia  or-
ganelor  administraţiei publice locale şi acordurile tuturor departamen-
telor spre examinare Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei.
     Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei examinează, în termen de 10
zile, materialele şi împreună cu avizul său le prezintă spre   examinare
Guvernului.
     47. Guvernul  adoptă,  în baza materialelor  prezentate,  hotărîrea
privind atribuirea terenurilor.

     VI. Drepturile la compensarea pierderilor persoanelor
        juridice şi fizice ale căror terenuri au fost expropriate

     48. Persoanele  juridice  şi fizice ale căror terenuri au fost  ex-
propriate  au  dreptul la compensarea pierderilor ocazionate de  această
acţiune forţată.
     Compensarea pierderilor  este înfăptuită de către noul deţinător de
teren.
     În cazurile cînd  alienarea forţată nu prevede atribuirea terenuri-
lor  unui deţinător, compensarea pierderilor se înfăptuieşte din bugetul
organului administraţiei publice locale respectiv.
     49. Modul de compensare a pierderilor prevede:
     a) atribuirea unui alt lot de teren în schimbul celui expropriat;
     b) achitarea pierderilor în valută naţională;
     c) achitarea pierderilor în produse agroindustriale.
     Condiţiile de  achitare  a pierderilor sînt  concretizate  printr-o
înţelegere  mutuală sau contractuală între deţinătorul de teren şi orga-
nul administraţiei publice locale.
     Mărimea sumelor  de achitare a pierderilor este calculată  reieşind
din tarifele prevăzute în caz de expropriere, aprobate legal.
     50. Noul deţinător de teren va obţine documentul de autentificare a
dreptului  asupra  pămîntului numai după compensarea pierderilor  prici-
nuite de expropriere.
     51. În cazurile  cînd  calitatea terenului propus deţinătorului  de
terenuri  este mai scăzută decît calitatea terenului expropriat,acestuia
i se compensează pierderile ocazionate de schimb.
     Analiza calităţii  terenurilor  schimbate se înfăptuieşte  în  baza
informaţiei prezentate de banca de informaţie "Cadastru".
     52. În cazurile  în care exproprierea deţinătorilor de terenuri  se
efectuează  în  alt scop decît cel agricol, noul deţinător  de  terenuri
compensează  şi pierderile ocazionate de excluderea terenurilor din cir-
cuitul agricol.
     53. Pentru alienarea  forţată temporară a terenurilor, cota  anuală
de  compensare constituie 1/12 din mărimea tarifelor prevăzute în caz de
expropriere.
     Compensarea pierderilor  ocazionate de alienarea forţată  temporară
se  înfăptuieşte de către noul deţinător de terenuri pînă la  înstrăina-
rea terenurilor.
     54. Nu se compensează  pierderile deţinătorilor de terenuri cu tit-
lu  de proprietate la exproprierea lor în caz de încălcare a legislaţiei
sau împroprietăririi ilegale.