HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA despre aprobarea Regulamentului cu privire la atribuirea terenurilor Nr.246 din 03.05.96 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.35-37/268 din 11.06.1996 * * * Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă Regulamentul cu privire la atribuirea terenurilor (se anexează). 2. Se stabileşte că Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei: coordonează la toate nivelurile (comună (sat), raion, municipiu, republică) chestiunile privind atribuirea terenurilor în scopuri agri- cole şi altele decît cele agricole şi consultă pe întrebările ce ţin de înregistrarea cadastrală şi modificarea dreptului de deţinător al pă- mîntului; sistematizează propunerile organelor administraţiei publice locale referitoare la atribuirea terenurilor, ce ţin de competenţa Guvernului, şi înaintează Guvernului în modul stabilit propunerile respective; în comun cu organele administraţiei publice locale exercită contro- lul asupra realizării pe teren a hotărîrilor Guvernului cu privire la modul de atribuire a terenurilor. 3. Se abrogă Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 58 din 31 ianuarie 1994 "Despre aprobarea Regulamentului cu privire la atribuirea terenurilor" (Monitor, 1994, nr.1, art. 31) şi Hotărîrea Sovietului Mi- niştrilor al R.S.S. Moldoveneşti nr. 242 din 2 iulie 1974 "Despre apro- barea Regulamentului cu privire la terenurile oraşelor şi localităţilor de tip orăşenesc ale R.S.S. Moldoveneşti" (Veştile R.S.S.M., 1974,nr.7, art. 95). PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA Andrei SANGHELI Chişinău, 3 mai 1996. Nr. 246. R E G U L A M E N T cu privire la atribuirea terenurilor I. Dispoziţii generale 1. Prezentul Regulament este elaborat în conformitate cu Codul Fun- ciar, Legea "Privind reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare, cadastrul funciar de stat şi monitoringul funciar" şi Legea "Privind preţul normativ al pămîntului". În prezentul Regulament este expus modul de atribuire a terenuri- lor în scopuri agricole şi altele decît cele agricole. În cadrul prezentului Regulament problemele atribuirii terenurilor includ: atribuirea terenurilor cu schimbarea concomitentă a destinaţiei (categoriei) lor; atribuirea terenurilor cu modificarea concomitentă a hotarelor ex- travilanului localităţii; schimbarea deţinătorilor de teren. 2. Atribuirea terenurilor prevede transmiterea dreptului de pro- prietate, posesiune sau folosinţă asupra pămîntului de la un deţinător (sau din fondul de rezervă) altui deţinător. Dreptul de folosire provizorie a terenurilor este legalizat prin contractul de arendă. Deţinătorilor de teren care nu dispun de actele de proprietate respective li se confirmă drepturile de proprietate, posesiune, folo- sinţă în conformitate cu hotărîrea organului corespunzător privind aprobarea cadastrului funciar anual, cu perfectarea ulterioară a documentelor de autentificare a dreptului asupra terenurilor, exceptînd cazurile: a) acaparării samavolnice a terenurilor; b) folosirii în comun a terenurilor de stat. În asemenea cazuri organul administraţiei publice locale adoptă o decizie specială care reglementează relaţiile funciare. Nu se admite atribuirea terenurilor pentru construcţii capitale, care cauzează compensarea pierderilor sectorului agricol, în baza con- tractului de arendă. Transmiterea dreptului asupra pămîntului se înfăptuieşte: prin hotărîrea organului de stat respectiv (pentru terenuri pro- prietate de stat); benevol (prin vînzare-cumpărare, donaţie, schimb, moştenire) şi prin alienarea forţată (pentru terenurile aflate în proprietate priva- tă), conform legislaţiei în vigoare. 3. Atribuirea terenurilor se înfăptuieşte în baza proiectelor şi schemelor de organizare a teritoriului şi documentelor de urbanistică. 4. Conţinutul lucrărilor de realizare a proiectelor pe teren, de perfectare şi eliberare a documentelor ce autentifică drepturile deţi- nătorilor asupra terenurilor este expus în instrucţiunile respective, aprobate de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei. II. Competenţa Guvernului, a comitetelor executive raionale şi primăriilor municipiilor, consiliilor săteşti (comunale) şi orăşeneşti în problemele de atribuire a terenurilor 5. Conform legislaţiei funciare în vigoare, de competenţa Guvernului ţine atribuirea terenurilor, în cazurile: necesităţii modificării destinaţiei (categoriei) terenurilor); modificării formei de proprietate asupra terenurilor (cu excepţia terenurilor rezervate pentru necesităţile sociale din suprafaţa extra- vilanului şi a loturilor întovărăşirilor pomicole; modificării hotarelor extravilanului localităţilor (hotarelor ad- ministrative ale comunelor, satelor, oraşelor, municipiilor); modificării hotarelor moşiilor deţinătorilor de terenuri, aflate în hotarele administrative a două sau a mai multe raioane, oraşe; modificării hotarelor moşiilor deţinătorilor de terenuri aflate în proprietatea statului; exproprierii deţinătorilor funciari cu drept de proprietate asupra terenurilor în scopuri agricole,determinată de necesitatea crearii unor unităţi agricole de stat (ştiinţifice sau de cercetări ştiinţifice); exproprierii deţinătorilor funciari cu drept de proprietate asupra terenurilor în alte scopuri decît cele agricole: construcţia întreprinderilor industriale, drumurilor; trasarea telecomunicaţiilor; construcţia obiectelor cu destinaţie specială; construcţia instalaţiilor hidrotehnice şi altor amenajări ale ser- viciului apelor; extragerea zăcămintelor subterane; dezvoltarea localităţilor; construcţia instituţiilor de cultură, de învăţămînt, de ocrotire a sănătăţii, complexelor sportive şi de agrement,crearea monumentelor na- turii şi istoriei. 6. De competenţa comitetelor executive raionale şi primăriilor mu- nicipiilor ţine: atribuirea terenurilor din fondul funciar de rezervă sau a altor terenuri, proprietate de stat, pentru construcţia obiectelor de menire social-culturală şi construcţia caselor de locuit cu multe etaje; atribuirea terenurilor din fondul funciar de rezervă în hotarele administrative a două sau mai multe sate (comune); alienarea forţată temporară a terenurilor; alienarea forţată a terenurilor aflate în proprietate privată din motivul încălcării legislaţiei funciare, conform normelor prevăzute de legislaţie, precum şi în caz de împroprietărire ilicită; atribuirea terenurilor proprietăţii de stat în folosinţă temporară. 7. De competenţa consiliilor săteşti (comunale) şi orăşeneşti ţine: atribuirea terenurilor fără modificarea destinaţiei (categoriei) şi hotarelor unităţilor administrativ-teritoriale; trecerea terenurilor de la un proprietar funciar la altul în con- formitate cu legislaţia în vigoare; atribuirea terenurilor în proprietate privată cetăţenilor (la lo- cul de trai) pentru construcţia caselor individuale de locuit şi con- strucţii auxiliare, din rezerva intravilanului; atribuirea în proprietate privată, a terenurilor aflate în folo- sinţa întovărăşirilor pomicole. III. Atribuirea terenurilor în scopuri agricole 8. Atribuirea terenurilor în scopuri agricole este condiţionată de: modificarea hotarelor moşiilor deţinătorilor de terenuri; înfiinţarea gospodăriilor agricole de stat (ştiinţifice sau de cer- cetări ştiinţifice) sau organizarea unor noi forme de activitate de an- treprenoriat. 9. Modificarea hotarelor moşiilor deţinătorilor de terenuri se în- făptuieşte: ţinînd cont de oportunitatea economică pentru deţinătorii de tere- nuri proprietate de stat; benevol sau prin alienarea forţată pentru deţinătorii de terenuri cu titlu de proprietate privată, compensîndu-le respectiv pierderile pricinuite. Oportunitatea economică a modificărilor hotarelor este determinată prin mărimea cotei de teren ce se cuvine unui lucrător din unităţile economice respective şi interesele strategice de ramură. 10. Modificarea hotarelor moşiilor diferitor proprietari, în cazul apariţiei litigiilor funciare,se efectuează în conformitate cu legisla- ţia în vigoare. 11. Decizia organului administraţiei publice locale privind modifi- carea hotarelor moşiei deţinătorului nu-l privează pe ultimul de drep- tul la recoltarea roadei şi nu-l scuteşte de plata impozitului funciar, de obligaţia de a păstra calitatea solului. 12. În cazul modificării hotarelor terenurile se transmit împreună cu construcţiile şi edificiile aferente,aflate pe teritoriul respectiv, precum şi cu plantaţiile de culturi multianuale. 13. În toate cazurile, modificarea hotarelor moşiilor deţinătorilor de terenuri se înfăptuieşte în baza proiectelor de organizare a terito- riului. 14. Gospodăriile agricole, înfiinţate din contul fondului funciar de privatizare, în baza cotelor de teren echivalent, sînt învestite cu dreptul de posesiune de către organul administraţiei publice locale. Pînă la întocmirea Titlului ce autentifică dreptul la posesiune a- supra terenului drept bază juridică serveşte actul de transmitere a te- renurilor în natură, întocmit de organul administraţiei publice locale şi gospodăria agricolă. 15. Materialele de atribuire a terenurilor în scopuri agricole în hotarele comunei (satului) se întocmesc de către serviciul de reglemen- tare a regimului proprietăţii funciare al comunei (satului),conform le- gislaţiei în vigoare. 16. În scopul înfiinţării gospodăriilor agricole noi se atribuie terenuri atît din fondul de privatizare, cît şi din fondul funciar de stat. 17. Pentru a organiza noi forme de activitate antreprenorială, din fondul funciar privat se atribuie terenuri conform proiectului de orga- nizarea teritoriului, aprobat de organul administraţiei publice locale. 18. Din fondul funciar de stat pot fi atribuite terenuri pentru a organiza noi forme de activitate antreprenorială, cu menţinerea dreptu- lui de proprietate de stat asupra pămîntului şi cu condiţia că ele nu sînt prevăzute pentru alte necesităţi ale statului. 19. Atribuirea terenurilor pentru a organiza noi forme de activi- tate antreprenorială include următoarele acţiuni: a) persoanele interesate depun organelor administraţiei publice locale şi cîrmuirii gospodăriei, în care activează, cerere de eliberare din funcţie şi de eliberare a cotei valorice, precum şi de atribuire a terenurilor pentru înfiinţarea noilor gospodării; b) comisia funciară sătească (comunală) examinează statutul de constituire a întreprinderii agricole nou înfiinţate şi formulează pro- puneri privind amplasarea terenurilor, ţinînd cont de cerinţele ampla- sării compacte şi de folosire raţională a terenurilor; c) executivul raional, la propunerea comună a comisiei funciare şi a comisiei pentru reorganizare, determină amplasarea terenurilor; d) în baza deciziei executivului raional (primăriei municipiilor) consiliul primăriei satului (comunei) adoptă decizia cu privire la a- tribuirea terenurilor, eliberarea documentelor ce autentifică drepturi- le deţinătorilor de terenuri, de trecere în registrele cadastrale. IV. Atribuirea terenurilor în alte scopuri decît cele agricole A) Condiţiile selectării sectoarelor 20. Persoanelor juridice şi fizice li se atribuie terenuri pentru desfăşurarea activităţii de producţie conform destinaţiei. Pentru construcţia de întreprinderi industriale,obiective ale gos- podăriei de locuinţe şi deservire comunală, căi ferate şi autostrăzi, linii de transportare a energiei electrice, conducte magistrale, precum şi în alte scopuri decît cele agricole şi silvice se atribuie terenuri calificate, în baza materialelor cadastrului funciar general, ca fiind nepotrivite pentru agricultură,sau terenuri agricole cu un grad de fer- tilitate scăzut,precum şi terenuri neîmpădurite sau ocupate cu tufişuri şi plantaţii forestiere de valoare redusă. Se interzice atribuirea terenurilor cu dreptul de evaluare a ferti- lităţii naturale de peste 60 puncte, terenurilor irigate, precum şi a terenurilor ocupate cu parcuri naţionale, rezervaţii, monumente, com- plexe arheologice şi istorice în scopuri străine agriculturii şi silvi- culturii. Aceste terenuri pot fi atribuite în folosinţă în cazuri excepţiona- le: construcţiei şi reconstrucţiei autodrumurilor şi căilor ferate, li- niilor de telecomunicaţii şi transportare a energiei electrice, conduc- telor magistrale, precum şi pentru amplasarea instalaţiilor tehnice în localităţi. 21. În cazul necesităţii atribuirii unui lot suplimentar de pămînt pentru obiectivele în funcţiune, înainte de selectarea acestui lot,co- misia efectuează cercetarea detaliată a terenurilor atribuite anterior în vederea folosirii lor conform destinaţiei, precum şi a stării lucră- rilor de restabilire a terenurilor utilizate. Atribuirea suplimentară a terenurilor pentru extragerea zăcăminte- lor subterane prin metodă deschisă se face numai după readucerea tere- nurilor atribuite anterior în stare bună pentru a fi folosite conform destinaţiei prevăzute în proiectul de restabilire. 22. Se interzice atribuirea repetată a terenurilor persoanelor ju- ridice şi fizice, care nu au reparat prejudiciul adus deţinătorilor de terenuri şi costul pierderilor producţiei agricole după atribuirea ini- ţială,în valorile menţionate în deciziile organelor respective privind atribuirea terenurilor şi nu au îndeplinit condiţiile prevăzute în alineatul doi al punctului 20 din prezentul Regulament. 23. În cazul amplasării obiectelor pe terenuri fertile şi al nece- sităţii sistematizării lor pe verticală persoanele juridice şi fizice, cărora li s-au atribuit terenuri agricole şi silvice, sînt obligate să decoperteze stratul de sol fertil de pe întregul şantier de construc- ţie şi să-l transporte în locurile indicate în materialele referitoare la atribuirea terenurilor. 24. Construcţia liniilor de transportare a energiei electrice cu tensiunea sub 35 kw şi a liniilor de telecomunicaţii şi radiotranslare se efectuează în lungul drumurilor, pe teritoriul terenurilor nefolosi- te în agricultură şi pe păşuni cu productivitate redusă, în conformita- te cu normele şi regulile de construcţie, fără retragerea terenurilor de la deţinătoriilor. Amplasarea liniilor menţionate trebuie să fie co- ordonată cu deţinătorii de terenuri respectivi, primăriile comunelor (satelor), oraşelor, precum şi cu serviciile de stat pentru reglementa- rea regimului proprietăţii funciare, arhitectural, ecologic, antiincen- diar ale raionului, municipiului. 25. La atribuirea terenurilor în alte scopuri decît cele agricole se întocmesc materialele referitoare la atribuirea terenurilor pentru un obiect, indiferent de numărul deţinătorilor, din terenurile cărora se repartizează loturi. 26. Întocmirea materialelor referitoare la atribuirea terenurilor în alte scopuri decît cele agricole, ce ţin de competenţa Guvernului, se efectuează de către Institutul de Proiectări pentru Organizarea Te- ritoriului; în celelalte cazuri - de către serviciile pentru reglemen- tarea regimului proprietăţii funciare ale organelor administraţiei pub- lice locale. Lucrările se înfăptuiesc din contul mijloacelor clienţilor. 27. Selectarea terenurilor pentru construcţia blocurilor locative şi obiectelor de menire socială se efectuează conform articolului 12 din Codul Funciar în procesul formării fondului de rezervă (pînă la 5 procente) pentru necesităţile sociale. 28. În conformitate cu articolul 15 al Codului Funciar atribuirea terenurilor în alte scopuri decît cele agricole se efectuează în două etape: coordonarea în prealabil a amplasării obiectului; atribuirea terenurilor. B) Modul de amplasare a obiectului 29. Persoanele juridice şi fizice interesate în atribuirea terenu- rilor în alte scopuri decît cele agricole înaintează organelor adminis- traţiei publice locale cereri privind coordonarea preliminară a ampla- sării obiectului, indicînd suprafaţa preliminară a lotului, locul unde doresc să amplaseze obiectul, caracteristica lui tehnică, necesitatea asigurării cu reţele tehnice, posibilitatea cooperării cu alte între- prinderi. La cerere se anexează următoarele documente: planul-schiţă al terenului solicitat; schiţa planului general, proiectul-model sau analogul lui, scheme- le traseelor drumurilor auto şi ale liniilor de transportare a energiei electrice etc. În caz de repartizare a terenurilor pentru extragerea zăcămintelor subterane se anexează suplimentar avizul Asociaţiei de Stat de Produc- ţie pentru Explorări Geologice şi al Departamentului Standarde, Metro- logie şi Supraveghere Tehnică privind disponibilul rezervelor de zăcă- minte subterane şi oportunitatea extragerii lor, precum şi actul de transmitere a zăcămintelor la balanţa întreprinderii. Permisiunea pentru executarea lucrărilor de exploatare a zăcăminte- lor subterane se eliberează persoanelor juridice şi fizice pentru în- tregul bazin, cu condiţia distanţării bordurilor pentru recultivarea ulterioară a carierelor. 30. Organele administraţiei publice locale examinează, în termen de 10 zile, cererile persoanelor juridice şi fizice şi, în cazul solu- ţionării pozitive a chestiunii, le comunică în scris despre necesitatea pregătirii materialelor coordonării preliminare a amplasării obiectului. Pentru toate obiectele, indiferent de competenţa cui ţine atribui- rea terenului, comisia pentru selectarea terenului este numită de orga- nul executiv raional (municipal). Din componenţa comisiei fac parte: preşedintele comisiei - primarul (viceprimarul) comunei, satului, oraşului, municipiului; membrii comisiei - reprezentanţi ai părţilor interesate şi servi- ciilor competente (pentru reglementarea regimului proprietăţii funcia- re, urbanism şi arhitectură), ai organelor de supraveghere sanitară, veterinară şi antiincendiară, Institutului de Proiectări pentru Organi- zarea Teritoriului, organizaţii de proiectări, care efectuează proiec- tarea obiectului, organizaţiilor care îndeplinesc funcţii zonale ale institutelor "Urbanproiect" şi "Industrialproiect", persoane juridice şi fizice interesate în atribuirea terenului, precum şi deţinătorii de terenuri, din folosinţa, posesia proprietatea cărora se solicită tere- nurile. În cazurile selectării terenurilor în zona suburbană Chişinău, în componenţa comisiei se includ şi reprezentanţi ai institutului "Chişi- năuproiect". În caz de necesitate, în componenţa comisiei pot fi incluşi repre- zentanţi ai altor departamente interesate. Persoanele împuternicite pentru a participa la activitatea comisiei în vederea selectării locului amplasării obiectului se confirmă prin procura părţilor, serviciilor şi departamentelor interesate. Comisia menţionată va executa lucrările privind selectarea terenu- lui în termen de cel mult 10 zile din momentul instituirii. 31. Călăuzindu-se de Schema generală a folosirii resurselor funci- are ale Republicii Moldova, schemele raionale de reglementare a regimu- lui proprietăţii funciare, proiectele organizării teritoriilor gospodă- riilor, materialelor explorărilor geologice şi pedologice, bonitatea solurilor,evaluarea economică a terenurilor, schemele (proiectele) sis- tematizării raionale, proiectele sistematizării şi construcţiei locali- tăţilor şi de alte materiale, care caracterizează locul amplasării obi- ectului, comisia: studiază şi controlează posibilitatea atribuirii terenurlui din fondul de rezervă al statului, din cele nedestinate sau nepotrivite agriculturii, iar în lipsa acestora din terenurile agricole de cea mai proastă calitate sau din cele ale fondului silvic de stat, neîmpădurite sau ocupate cu tufari şi plantaţii de valoare redusă; ţine cont de posibilitatea păstrării maxime a terenurilor agricole şi silvice productive valoroase şi organizării existente a teritoriului, prevenirii proceselor negative care cauzează degradarea terenurilor şi poluarea mediului înconjurător,precum şi a celei mai raţionale folosiri a investiţiilor capitale ce urmează a fi cheltuite pentru valorificarea şi ameliorarea terenurilor. Amplasarea pe terenuri agricole şi silvice a obiectelor industriale şi a liniilor de comunicaţii trebuie să se facă astfel ca să nu se cre- eze incomodităţi la folosirea terenurilor rămase. 32. La amplasarea obiectului se aleg variantele posibile ale lotu- rilor de pămînt, hotarele cărora se notează pe o copie a planului de folosinţă funciară al gospodăriei respective,se determină suprafaţa to- tală a loturilor şi componenţa lor după categoriile de terenuri, pentru fiecare variantă aparte. Pe copia planului folosinţei funciare se notează şi hotarele tutu- ror sectoarelor de pămînt repartizate anterior în modul stabilit pentru construcţia obiectelor. 33. Rezultatele activităţii comisiei privind selectarea locului amplasării obiectului sînt inserate într-un act în care se indică: componenţa comisiei; caracteristica loturilor de pămînt conform variantelor categorii- lor de terenuri examinate, indicîndu-se productivitatea terenurilor du- pă fertilitatea naturală, valoarea pierderilor presupuse de producţie agricolă, volumul stratului de sol fertil ce urmează a fi decopertat şi transportat de pe şantierele de construcţie; disponibilul de fonduri fixe (clădiri, construcţii, instalaţii,ca- nale de irigare şi desecare, plantaţii de culturi multianuale şi alte obiecte), valoarea lor de bilanţ şi sumele aproximative ale pagubelor deţinătorilor de terenuri; avizul comisiei privind varianta optimă şi condiţiile amplasării obiectului. Actul privind selectarea terenului pentru amplasarea obiectului şi copia planului cadastral funciar se semnează de către toţi membrii co- misiei şi se legalizează prin semnătura şi ştampila preşedintelui comi- siei. În caz de divergenţe între membrii comisiei, în act se face menţi- unea respectivă, bine argumentată. Actul privind selectarea terenului pentru amplasarea obiectului se întocmeşte conform modelului stabilit. 34. Materialele referitoare la coordonarea preliminară a amplasă- rii obiectului se întocmesc în patru exemplare şi trebuie să conţină: materialele enumerate în capitolul IV al prezentului Regulament; actul privind selectarea terenului pentru amplasarea obiectului; copia planului cadastral funciar; concluzia conducerii (direcţiei) gospodăriei agricole (deţinătoru- lui de terenuri de stat) despre posibilitatea şi condiţiile de atribui- re ulterioară a sectorului de pămînt; extrasul din procesul-verbal al adunării generale a gospodăriei agricole (al deţinătorului de terenuri - proprietate privată); acordul în scris al deţinătorului individual al terenurilor de stat; acordul în scris al proprietarului terenurilor cu privire la re- tragerea lotului de pămînt; avizul pedologic asupra terenurilor ce urmează a fi retrase; memoriul explicativ. 35. Materialele coordonării preliminare a amplasării obiectului se prezintă de către persoanele juridice şi fizice interesate în atribui- rea terenurilor spre examinare organelor administraţiei publice locale. Organul administraţiei publice locale examinează, în termen de 10 zile,materialele şi eliberează permisiunea pentru executarea lucrărilor de proiectare a obiectelor, ce ţin de competenţa lor, iar pentru cele- lalte - avizul privind amplasarea obiectului. După examinarea materialelor de către organele administraţiei pub- lice locale,persoanele juridice şi fizice, interesate în atribuirea te- renurilor, în termen de 10 zile, coordonează chestiunea în vederea se- lectării celui mai convenabil lot cu ministerele, departamentele,insti- tuţiile şi organizaţiile,interesele cărora sînt atinse în urma retrage- rii proiectate a terenurilor, Departamentul Protecţia Mediului Înconju- rător, iar în caz de necesitate - cu Departamentul Arhitecturii şi Con- strucţiilor şi cu Asociaţia de Stat de Producţie pentru Explorări Geo- logice,care prezintă avizele sale privind coordonarea amplasării obiec- tului. Avizarea de către instituţiile sus-menţionate a materialelor pre- zentate se înfăptuieşte fără plată. 36. În cazul cînd atribuirea terenurilor ţine de competenţa Guver- nului, persoanele juridice şi fizice interesate în atribuirea terenuri- lor prezintă materialele cu avizul organelor administraţiei publice lo- cale spre examinare Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei. Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei examinează,în termen de 10 zile, materialele şi împreună cu avizul său le prezintă spre examinare Guvernului. 37. Guvernul examinează materialele coordonării preliminare a lo- cului amplasării obiectului, prezentate de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, şi eliberează persoanelor juridice şi fizice interesate în atribuirea terenului permisiune a pentru executarea lucrărilor de proiectare. 38. Permisiunea de proiectare nu serveşte drept temei pentru exe- cutarea lucrărilor de construcţie a obiectului. Deţinătorilor de terenuri, de la care se prevede retragerea tere- nurilor,nu li se recomandă alocarea de investiţii capitale pentru aces- tea. 39. Coordonarea preliminară a amplasării obiectului este valabilă în decurs de doi ani din momentul eliberării permisiunii de proiectare. În cazuri excepţionale, la solicitările argumentate ale organelor, care au eliberat permisiunea de proiectare,termenul valabilităţii coor- donării preliminare poate fi prelungit, însă cu cel mult doi ani. V. Modul de pregătire şi întocmire a materialelor privind atribuirea terenurilor 40. Hotărîrea privind atribuirea terenurilor se adoptă de Guvern şi de organele administraţiei publice locale, în limitele competenţei lor, după aprobarea proiectului de construcţie a obiectului (exploatare şi recultivare a carierei), conform comenzilor persoanelor juridice şi fizice interesate. Copia comenzii (în patru exemplare) se prezintă concomitent şi In- stitutului de Proiectări pentru Organizarea Teritoriului. La copie se anexează: materialele coordonării preliminare a locului amplasării obiectu- lui; permisiunea de executare a lucrărilor de proiectare; copia planului general aprobat al obiectului cu toate edificiile suplimentare aferente, desenele de trasare şi graficele retragerii te- renurilor, precum şi planul calendaristic al exploatării carierei; extrasul din decizia organului respectiv privind aprobarea documen- taţiei de proiect; informaţia privind volumul de finanţare şi termenele de construcţie a obiectului; scrisoarea de garanţie (adeverinţa) privind decopertarea selectivă (pe straturi) a stratului de sol fertil de pe şantierul de construcţie, transportarea şi depozitarea lui; licenţa şi hotărîrea organului respectiv referitoare la atribuirea terenurilor şi extragerea zăcămintelor subterane; proiectul de recultivare a terenurilor coordonat cu Departamentul Protecţia Mediului Înconjurător, Ministerul Agriculturii şi Alimentaţi- ei, în cazul cînd terenurile se retrag pentru extragerea zăcămintelor subterane prin metoda deschisă sau are loc construcţia ce cauzează de- teriorarea învelişului de sol; desenul la scara respectivă,cu indicarea terenului ce urmează a fi retras şi perimetrul stratificării zăcămintelor minerale,legalizat prin semnăturile şi peceţile Asociaţiei de Stat de Producţie pentru Explorări Geologice privind disponibilul de zăcăminte şi ale organelor de stat pentru supravegherea tehnică asupra exploatărilor miniere care confirmă acordul pentru construcţia obiectului,în cazul cînd el este amplasat în zona stratificării lor; actele biroului de inventariere tehnică, în cazul cînd retragerea este legată de demolarea caselor de locuit, construcţiilor şi edificii- lor, precum şi de defrişarea plantaţiilor de culturi multianuale, ce aparţin cetăţenilor cu drept de proprietate privată. 41. În baza datelor iniţiale primite se întocmeşte proiectul re- tragerii terenului pe copia de pe planul cadastral funciar al deţinăto- rilor de terenuri la scara respectivă şi actul comisiei de evaluare (actul cercetării tehnice a suprafeţelor silvice) privind determinarea pagubelor, pierderilor producţiei agricole şi silvice şi a volumelor de lucrări pentru decopertarea, transportarea şi depozitarea stratului de sol fertil. Pe copia planului cadastral funciar se indică terenurile, cîmpuri- le asolamentelor, tarlalele plantaţiilor de culturi multianuale, alte elemente, precum şi lotul de pămînt ce urmează a fi retras,indicîndu-se dimensiunile liniare pe perimetru şi măsurile de reparare a obiectului către locul concret, explicaţia privind terenurile agricole de pe lotul ce urmează a fi retras, precum şi locul pentru depozitarea stratului de sol fertil decopertat de pe şantierele de construcţie (în caz de nece- sitate) şi locurile unde se preconizează să se efectueze lucrări privind valorificarea terenurilor noi,ameliorarea radicală sau acoperirea cu un strat de sol fertil a terenurilor agricole cu productivitate redusă. Actul comisiei de evaluare şi proiectul retragerii terenurilor sînt legalizate cu semnăturile şi ştampilele tuturor membrilor comisiei pen- tru atribuirea terenurilor, în următoarea componenţă: preşedintele comisiei; membrii comisiei - reprezentanţii serviciilor de reglementare a regimului proprietăţii funciare şi de arhitectură, Institutului de Pro- iectări pentru Organizarea Teritoriului, deţinători de terenuri,persoa- nele juridice şi fizice interesate în atribuirea terenului şi ai Ins- pectoratului ecologic de stat. 42. Materialele de atribuire a terenurilor se prezintă spre exami- nare deţinătorilor de terenuri. În extrasul din procesul-verbal al adunării generale a colectivului (împuterniciţilor) trebuie să fie indicat: 1) numărul procesului-verbal şi data desfăşurării adunării genera- le; 2) numărul membrilor (împuterniciţilor) colectivului deţinătorilor de terenuri, prezenţi la adunare, din efectivul total; 3) cui şi în ce scop se atribuie terenul; 4) suprafaţa totală a terenului cu descifrarea ei pe categorii de folosire; 5) costul pagubelor, ce urmează a fi reparate deţinătorilor de te- renuri. În concluzia conducerii (direcţiei) gospodăriei agricole (deţină- torului de teren de stat) se indică datele prevăzute în utlimele trei subpuncte ale prezentului punct. La retragerea terenurilor, care se află în proprietatea cetăţeni- lor, actele comisiei de evaluare se coordonează cu proprietarii terenu- rilor, semnăturile cărora se vizează de primărie. 43. Dosarul funciar privind atribuirea terenurilor se întocmeşte în patru exemplare şi trebuie să conţină: documentele enumerate în punctele 40, 41 şi 42 ale prezentului Re- gulament; memoriul explicativ. 44. În caz că în urma elaborării proiectului terenul coordonat an- terior, din cauze nemotivate, s-a strămutat ori s-a majorat suprafaţa pentru obiect, atunci persoanele juridice şi fizice interesate în atri- buirea terenului coordonează materialele cu ministerele şi departamen- tele interesate, precum şi cu Departamentul Protecţia Mediului Înconju- rător. Termenul coordonării se stabileşte pe o durată de pînă la 10 zile. 45. Persoanele juridice şi fizice interesate în atribuirea terenu- rilor prezintă materialele coordonate în modul stabilit spre examinare organelor administraţiei publice locale. Organele administraţiei publice locale examinează,în limitele com- petenţei lor, în termen de 15 zile, materialele prezentate şi adoptă decizia privind atribuirea terenurilor. 46. În cazul cînd soluţionarea problemei privind atribuirea tere- nurilor ţine de competenţa Guvernului,persoanele juridice şi fizice in- teresate în atribuirea terenurilor prezintă materialele cu decizia or- ganelor administraţiei publice locale şi acordurile tuturor departamen- telor spre examinare Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei. Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei examinează, în termen de 10 zile, materialele şi împreună cu avizul său le prezintă spre examinare Guvernului. 47. Guvernul adoptă, în baza materialelor prezentate, hotărîrea privind atribuirea terenurilor. VI. Drepturile la compensarea pierderilor persoanelor juridice şi fizice ale căror terenuri au fost expropriate 48. Persoanele juridice şi fizice ale căror terenuri au fost ex- propriate au dreptul la compensarea pierderilor ocazionate de această acţiune forţată. Compensarea pierderilor este înfăptuită de către noul deţinător de teren. În cazurile cînd alienarea forţată nu prevede atribuirea terenuri- lor unui deţinător, compensarea pierderilor se înfăptuieşte din bugetul organului administraţiei publice locale respectiv. 49. Modul de compensare a pierderilor prevede: a) atribuirea unui alt lot de teren în schimbul celui expropriat; b) achitarea pierderilor în valută naţională; c) achitarea pierderilor în produse agroindustriale. Condiţiile de achitare a pierderilor sînt concretizate printr-o înţelegere mutuală sau contractuală între deţinătorul de teren şi orga- nul administraţiei publice locale. Mărimea sumelor de achitare a pierderilor este calculată reieşind din tarifele prevăzute în caz de expropriere, aprobate legal. 50. Noul deţinător de teren va obţine documentul de autentificare a dreptului asupra pămîntului numai după compensarea pierderilor prici- nuite de expropriere. 51. În cazurile cînd calitatea terenului propus deţinătorului de terenuri este mai scăzută decît calitatea terenului expropriat,acestuia i se compensează pierderile ocazionate de schimb. Analiza calităţii terenurilor schimbate se înfăptuieşte în baza informaţiei prezentate de banca de informaţie "Cadastru". 52. În cazurile în care exproprierea deţinătorilor de terenuri se efectuează în alt scop decît cel agricol, noul deţinător de terenuri compensează şi pierderile ocazionate de excluderea terenurilor din cir- cuitul agricol. 53. Pentru alienarea forţată temporară a terenurilor, cota anuală de compensare constituie 1/12 din mărimea tarifelor prevăzute în caz de expropriere. Compensarea pierderilor ocazionate de alienarea forţată temporară se înfăptuieşte de către noul deţinător de terenuri pînă la înstrăina- rea terenurilor. 54. Nu se compensează pierderile deţinătorilor de terenuri cu tit- lu de proprietate la exproprierea lor în caz de încălcare a legislaţiei sau împroprietăririi ilegale.