HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA cu privire la modul de evaluare şi vînzare-cumpărare a obiectelor din fondul de imobile nelocuibile arendate Nr. 349 din 21.06.96 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.49-50/411 din 25.07.1996 * * *
Abrogat: 14.04.2006 Hotărîrea Guvernului nr.342 din 06.04.2006 Notă: În textul hotărîrii cuvintele "pînă la 1 ianuarie 1997" se exclud, iar sintagma "Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat" se substituie prin sintagma "Departamentul privatizării şi administrării proprietăţii de stat pe lîngă Ministerul Economiei şi Reformelor" conform Hot. Guv. nr.955 din 19.10.99 Notă: În textul hotărîrii şi în anexele nr.1, nr.2 şi nr.3 la hotărîre cuvintele "arendate pînă la 1 ianuarie 1995" se substituie prin cuvintele "arendate pînă la 1 ianuarie 1997" conform Hot.Guv. nr.122 din 04.02.98 În scopul îndeplinirii prevederilor art. 19 (1) al Legii nr. 1217-XIII din 25 iunie 1997 cu privire la Programul de privatizare pentru anii 1977-1998 (Monitorul Oficial, 1997, nr. 59-60, art. 518), Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
[Preambulul modificat prin Hot. Guv. nr.122 din 04.02.98] 1. Se aprobă: Regulamentul cu privire la modul de evaluare şi vînzare-cumpărare a obiectelor din fondul de imobile nelocuibile (clădiri, construcţii, instalaţii, încăperi, inclusiv anexele nelocuibile de la casele de locuit) arendate (anexa nr. 1); Lista obiectelor din fondul de imobile nelocuibile arendate care nu sînt pasibile de privatizare (anexa nr. 2); Contractul-model de vînzare-cumpărare a localului în proprietate privată (anexa nr. 3). 2. Organele administraţiei publice locale, departamentele şi ministerele de ramură vor prezenta, în termen de o lună de la data adoptării prezentei hotărîri, Departamentului privatizării şi administrării proprietăţii de stat pe lîngă Ministerul Economiei şi Reformelor listele obiectelor din fondul de imobile nelocuibile, arendate, care sînt pasibile de vînzare-cumpărare.
[Pct.3 exclus prin Hot. Guv. nr.955 din 19.10.99] [celelalte se renumerotează] 3.Departamentul Statisticii va prezenta trimestrial Departamentului privatizării şi administrării proprietăţii de stat pe lîngă Ministerul Economiei şi Reformelor rata inflaţiei pe trimestrul precedent.
[Pct.3 (4) în redacţia Hot. Guv. nr.122 din 04.02.98] 4. Privatizarea obiectelor din fondul de imobile nelocuibile arendate se efectuează de către Comisia de privatizare a obiectelor arendate, constituită de Departamentul privatizării şi administrării proprietăţii de stat pe lîngă Ministerul Economiei şi Reformelor. PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA Andrei SANGHELI Chişinău, 21 iunie 1996. Nr. 349. Anexa nr. 1 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 349 din 21 iunie 1996 REGULAMENT CU PRIVIRE LA MODUL DE EVALUARE ŞI VÎNZARE-CUMPĂRARE A OBIECTELOR DIN FONDUL DE IMOBILE NELOCUIBILE (CLĂDIRI, CONSTRUCŢII, INSTALAŢII, ÎNCĂPERI, INCLUSIV ANEXELE NELOCUIBILE DE LA CASELE DE LOCUIT) ARENDATE 1. Privatizarea obiectelor din fondul de imobile nelocuibile (clădiri, construcţii, încăperi, inclusiv anexe nelocuibile la blocurile locative), date în arendă, incluse sau neincluse în listele prevăzute în anexele la Programul de privatizare, se efectuează de către Departamentul Privatizării, cu acordul obligatoriu al organelor administraţiei publice centrale şi locale competente. Nu sînt pasibile privatizării obiectele din fondul de imobile nelocuibile amplasate în clădirile autorităţilor publice (cu excepţia parterului acestor clădiri în cazul în care el a fost prevăzut în documentele de proiectare pentru amplasarea obiectelor de menire socială), în clădirile întreprinderilor, organizaţiilor şi instituţiilor de stat care nu sînt incluse în listele prevăzute în anexele la Programul de privatizare, cele indicate în anexa nr. 2 la prezenta hotărîre, precum şi obiectele a căror valoare şi suprafaţă au fost incluse în costul şi suprafaţa altor obiecte sau locuinţe privatizate.
[Pct.1 modificat prin Hot. Guv. nr.1021 din 01.08.2002] [Pct.1 în redacţia Hot. Guv. nr.955 din 19.10.99] 2. Arendaşii încăperilor arendate pot cumpăra contra mijloace băneşti aceste încăperi în baza cererii depuse la agenţia teritorială a Departametului privatizării şi administrării proprietăţii de stat pe lîngă Ministerul Econoniei şi Reformelor. În caz de reziliere a contractului de arendă, Comisia de privatizare a obiectelor arendate este obligată să examineze documentele prezentate, pentru confirmarea dreptului arendaşului la privatizarea încăperii arendate. 3. Costul total al încăperilor arendate se stabileşte în conformitate cu prevederile punctelor 11-14 din prezentul Regulament. 4. Arendaşii care doresc să cumpere încăperile arendate depun cereri scrise cu achitarea cheltuielilor necesare (suportate) pentru serviciile Comisiei de privatizare a obiectelor arendate (examinarea obiectelor pe teren, perfectarea documentelor care confirmă dreptul de proprietate etc.) la agenţiile teritoriale ale Departamentului privatizării şi administrării proprietăţii de stat pe lîngă Ministerul Economiei şi Reformelor, acestea fiind obligate să stabilească, în termen de o lună de la data înregistrării cererii, costul încăperii arendate şi să înainteze documentele către Comisia de privatizare a obiectelor arendate pentru adoptarea în termen de o lună a hotărîrii respective. În cazul în care arendaşul nu a depus cerere de cumpărare a obiectului în 45 de zile de la data primirii propunerii scrise a Departamentului privatizării şi administrării proprietăţii de stat pe lîngă Ministerul Economiei şi Reformelor sau nu a achitat, în termenul stabilit de legislaţie, costul obiectului solicitat pentru cumpărare, obiectul se vinde la licitaţie pe principii generale, la un preţ nu mai mic decît cel stabilit de Comisia de privatizare a obiectelor arendate.
[Pct.4 completat prin Hot.Guv. nr.1112 din 11.09.03, în vigoare 19.09.03] [Pct.4 completat prin Hot.Guv. nr.122 din 04.02.98] 5. Decizia pozitivă a comisiei constituie temei pentru înştiinţarea în termen de 10 zile, a arendaşilor referitor la costul încăperii, care urmează să fie achitat contra mijloace băneşti, în termen de o lună, sau după caz, la decizia Comisiei republicane de privatizare a obiectelor arendate, 50% - în termen de o lună, iar restul - în următoarele trei luni de la data adoptării deciziei, sau înainte de termen, cu indexarea lor în funcţie de nivelul inflaţiei la data efectuării plăţii. În cazul neachitării plăţilor în termenele stabilite în contract, cumpărătorul va plăti o penalitate de 0,1 la sută din suma neachitată pentru fiecare zi de întîrziere. Plata se efectuează pe conturile respective şi în modul stabilit de legislaţia în vigoare.
[Pct.5 în redacţia Hot.Guv. nr.1112 din 11.09.03, în vigoare 19.09.03] [Pct.5 modificat prin Hot. Guv. nr.955 din 19.10.99] [Pct.5 completat prin Hot. Guv. nr.122 din 04.02.98] 6. La prezentarea chitanţei de plată a costului încăperii arendate şi chitanţei de plată a impozitului privat, cumpărătorului i se eliberează contractul de vînzare-cumpărare a încăperii privatizate, care după caz, urmează a fi autentificat conform prevederilor Codului civil.
[Pct.6 completat prin Hot. Guv. nr.122 din 04.02.98] [Pct.7 exclus prin Hot.Guv. nr.1112 din 11.09.03, în vigoare 19.09.03] [celelalte renumerotate] [Pct.7 completat prin Hot. Guv. nr.955 din 19.10.99] [Pct.7 modificat prin Hot. Guv. nr.122 din 04.02.98] 7. După întocmirea actului de primire-predare a încăperii, contractul de vînzare-cumpărare urmează să fie înregistrat la organul cadastral teritorial. Organul cadastral teritorial, în baza contractului de vănzare- cumpărare şi a actului de primire-predare a încăperii, va înscrie denumirea noului proprietar în dosarul de inventariere tehnică în termen de 10 zile de la data prezentării cererii.
[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.1112 din 11.09.03, în vigoare 19.09.03] [Pct.7(8) modificat prin Hot. Guv. nr.955 din 19.10.99] [Pct.7(8) completat prin Hot. Guv. nr.122 din 04.02.98] 8. Plata de arendă urmează a fi achitată pînă la data autentificării contractului de vînzare-cumpărare, conform prevederilor Codului civil.
[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.1112 din 11.09.03, în vigoare 19.09.03] 9. Litigiile ce ţin de privatizarea obiectelor din fondul de imobile nelocuibile se soluţionează pe cale judiciară. 10. Costul încăperii arendate, care urmează a fi privatizată, se determină reieşind din costul unui metru pătrat de suprafaţă totală echivalentă în construcţii în preţurile anului 1984, cu aplicarea coeficienţilor de indexare stabiliţi de către Departamentul Arhitecturii şi Construcţiilor "Cu privire la aprobarea coeficienţilor diferenţiaţi ai indexării costului lucrărilor de construcţie şi montaj în construcţia locuinţelor din Republica Moldova" şi luîndu-se în considerare corelaţia dintre preţurile pe trimestrul II al anului 1997 şi preţurile din anul 1991, prezentate de către Departamentul Statisticii şi indexate trimestrial cu rata inflaţiei conform datelor Departamentului Statisticii. Preţul unui metru pătrat la momentul actual a fost stabilit potrivit corelaţiei dintre preţurile pe trimestrul II al anului 1997 şi preţurile din anul 1991, prezentate de către Departamentul Statisticii şi indexate trimestrial cu rata inflaţiei conform datelor Departamentului Statisticii.
[Pct.10(11) modificat prin Hot. Guv. nr.122 din 04.02.98] 11. La determinarea costului real al unui metru pătrat de suprafaţă al încăperii ce urmează să fie privatizată, este necesar de a scădea din preţurile stabilite conform prevederilor anexei la prezentul Regulament, costul uzurii fizice (la data evaluării), cu aplicarea coeficienţilor calităţii de consum a încăperilor. Cr = (Cd - Cuf) x Km, Unde: Cr - reprezintă costul real al unui metru pătrat de suprafaţă totală a imobilului; Cd - costul unui metru pătrat de suprafaţă totală a imobilului determinat în conformitate cu prevederile anexei; Km - coeficientul mediu ce exprimă calitatea de consum şi amplasare a încăperii, gradul cererii de consum al serviciilor prestate de către arendaş, care se determină în modul următor: Km = K1 x K2 x K3 x ... x Kn Cuf - costul uzurii fizice, care se determină în modul următor: Cuf = Cd x Uf, unde: Uf - uzura fizică determinată de către Comisia de privatizare a obiectelor arendate, în conformitate cu Metodologia de apreciere a uzurii fizice în vigoare. Pentru exprimarea calităţilor de consum ale încăperilor, se stabilesc coeficienţii prezentaţi în tabel: ---------------------------------------------------------+-------------- Calităţile încăperii | Coefici- |entul (K1-Kn) ---------------------------------------------------------+-------------- a) coeficienţii calităţii de consum amplasarea imobilului în localitate, punct (sector) de la 0,9 (periferie-centru) pînă la 1,4 asigurarea imobilului cu servicii comunale: neconectate la reţelele termice 0,8-0,9 conectate la reţelele termice 1,0 neconectate la apeduct şi canalizare 0,8-0,9 conectate la apeduct şi canalizare 1,0 neconectate la gazoduct 0,8-0,9 conectate la gazoduct 1,0 fără acces la magistralele de transport 0,8-0,9 cu acces la magistralele de transport 1,0 amplasarea obiectului imobil: la subsol 0,5 la demisol 0,6 la soclu 0,7 la parter (în blocuri cu mai multe niveluri) 0,8 imobil amplasat separat: fără curte 1,0 cu curte comună 1,1 cu curte aparte 1,2 b) coeficienţii de amplasare a încăperilor: Chişinău 1,0 alte municipii 0.8 oraşe - centre judeţene 0,6 alte oraşe 0,5 localităţi rurale 0,3-0,4 Coeficientul utilizării încăperii se stabileşte la decizia Comisiei şi nu poate fi mai mic de 1,0, iar pentru încăperile folosite pentru prestarea serviciilor către populaţie (ateliere de reparaţie a încălţămintei, îmbrăcămintei şi a obiectelor de uz casnic, frizerii, curăţătorii chimice, băi) şi pentru ateliere de creaţie nu poate fi mai mic de 0,5.
[Tabelul modificat prin Hot.Guv. nr.1112 din 11.09.03, în vigoare 19.09.03] [Tabelul în redacţia Hot. Guv. nr.955 din 19.10.99] [Tabelul în redacţia Hot. Guv. nr.122 din 04.02.98] 12. Costul total al încăperilor arendate care urmează a fi privatizate se calculează după formula: Qînc = Cr x St, unde: Qînc - costul total al încăperilor care urmează a fi privatizate; St - suprafaţa totală a încăperilor. 13. În cazurile în care la încăperile arendate, în perioada exploatării, au fost construite suplimentar încăperi anexe (din contul mijloacelor arendaşului), suprafaţa acestora se include în suprafaţa totală echivalentă care urmează a fi privatizată. Costul încăperilor construite pe cont propriu nu se include în costul încăperilor arendate ce urmează a fi plătite la momentul privatizării. Încăperile construite suplimentar trebuie să fie legalizate pînă la prezentarea documentelor pentru privatizarea încăperilor arendate.
[Pct.13 modificat prin Hot.Guv. nr.1112 din 11.09.03, în vigoare 19.09.03] [Pct.13(14) modificat prin Hot.Guv. nr.122 din 04.02.98] 14. Costul garajului arendat, pasibil privatizării, se stabileşte în conformitate cu prevederile Metodicii de evaluare a garajelor şi altor construcţii cu altă destinaţie decît locativă, arendate, elaborată şi aprobată de Comisia republicană de privatizare a obiectelor arendate. La privatizarea garajelor arendate de către veteranii de război şi persoanele asimilate lor, de către veteranii muncii cu o vechime în muncă în Republica Moldova de cel puţin 30 de ani, precum şi de către invalizii de gradul I şi II, plata se efectuează în mărime de 50 la sută din costul lor.
[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.1112 din 11.09.03, în vigoare 19.09.03] [Pct.14(15) introdus prin Hot. Guv. nr.122 din 04.02.98] Anexă la Regulamentul cu privire la modul de evaluare şi vînzare-cumpărare a obiectelor din fondul de imobile nelocuibile arendate ----+------------------+---------+-------+-------+--------+--------- Nr. | Tipul blocului |Costul 1 | Coefi-|Preţul | Corela-| Costul d/o | |metru pă-|cientul| 1 me- |ţia din-|1 metru | |trat de | de in-|tru pă-|tre pre-|pătrat de | |suprafaţă|dexare | trat | ţurile |suprafaţă | |totală în| a cos-|de su- |curente |totală a | |preţurile| tului |prafa- |pe tri- |imobilu- | | anului |lucră- |ţă to- |mestrul |lui în | |1984 |rilor | tală | I al |preţuri | |ruble) |de con-|în pre-| anului |de deviz | | |struc- |ţurile |1999 şi |curente | | |ţie şi |anului |preţuri-|în tri- | | |montaj | 1991 |le anu- |mestrul | | | |(ruble |lui 1991|I al | | | | | |anului | | | | | |1999 | | | | | |(lei) ----+------------------+---------+-------+-------+--------+--------- 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 ----+------------------+---------+-------+-------+--------+--------- 1. Bloc din panouri mari 197,88 1,67 330,46 5,707 1886 2. Bloc din beton armat 218,54 1,70 371,52 5,707 2121 3. Bloc din piatră şi monolit 212,25 1,67 352,46 5,707 2012 4. Bloc din piatră 204,85 1,69 346,20 5,707 1976 5. Bloc din lut 166,90 1,67 278,72 5,707 1591 *Notă: Costul 1 metru pătrat de suprafaţă totală a imobilului în trimestrul respectiv al anului 1999 şi în anii ce urmează se determină prin înmulţirea costului de bază a 1 metru pătrat de suprafaţă totală a imobilului în preţuri de deviz curente în trimestrul I al anului 1999 (col. 7 din tabel) la coeficientul inflaţiei în perioada respectivă.
[Anexa la Regul. în redacţia Hot. Guv. nr.955 din 19.10.99] Anexa nr. 2 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 349 din 21 iunie 1996 LISTA OBIECTELOR DIN FONDUL DE IMOBILE NELOCUIBILE ARENDATE PÎNĂ LA 1 IANUARIE 1997 CARE NU SÎNT PASIBILE DE PRIVATIZARE 1. Încăperile amplasate în clădirile şi obiectele proprietate de stat, care în conformitate cu legislaţia în vigoare nu pot fi privatizate.
[Pct.1 în redacţia Hot. Guv. nr.122 din 04.02.98] 2. Bunurile imobiliare proprietate de stat înregistrate de organele de stat pentru ocrotirea monumentelor în conformitate cu Legea privind ocrotirea monumentelor. 3. Bunurile imobiliare care urmează a fi demolate în conformitate cu planul general de dezvoltare a localităţii în vigoare la 1 iunie 1996. 4. Încăperile amplasate în pasajele subterane pentru pietoni, pe traseele reţelelor inginereşti, precum şi în locurile de uz comun. 5. Încăperile ale căror cost a fost inclus în costul altor încăperi ce se privatizează. 6. Încăperile în care sînt amplasate noduri ale reţelelor inginereşti. Anexa nr. 3 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 349 din 21 iunie 1996 C O N T R A C T - M O D E L de vînzare-cumpărare a localului în proprietate privată _______________________________________________________________________ (data, luna, anul - în litere) municipiul, satul, raionul ____________________________________________ Subsemnaţii ___________________________________________________________ (Departamentul privatizării şi administrării proprietăţii de stat pe lîngă Ministerul Economiei şi Reformelor) _______________________________________________________________________ în persoana ___________________________________________________________ _______________________________________________________________________ (funcţia, numele, prenumele, patronimicul) acţionînd în baza procurii nr. _____ din "___"_______199____ numit în continuare "VÎNZĂTOR", şi cumpărătorul_________________________________ (numele, prenumele, patronimicul _______________________________________________________________________ cumpărîtorului sau persoanei împuternicite de el) ______________________________________________________________________ numit în continuare "CUMPĂRĂTOR", au încheiat prezentul contract cu privire la URMĂTOARELE:
[Preambului modificat prin Hot. Guv. nr.122 din 04.02.98] 1. Vînzătorul a vîndut, iar cumpărătorul a cumpărat localul cu suprafaţa totală echivalentă de ________________________ metri pătraţi (în litere) situat________________________________________________________________ (adresa) 2. Vînzătorul a vîndut în baza Hotărîrii comisiei de privatizare nr. __ din "___"_______199_ localul la preţul stabilit în valoare de _____ (lei) 3. La încheierea prezentului contract cumpărătorul a achitat preţul de vînzare a localului în sumă de __________ ______________________________________________________________________ care fost depusă _____________________________________________________ ______________________________________________________________________ (unde, cui, forma de plată) 4. Cumpărătorul obţine dreptul de proprietate (posesie, folosinţă, dispunere) asupra localului, din momentul înregistrării contractului la ___________________________________________________________________ (biroul de inventariere tehnică)
[Pct.4 modificat prin Hot. Guv. nr.122 din 04.02.98] 5. În caz de deces al cumpărătorului, drepturile şi obligaţiile stipulate în prezentul contract se transmit moştenitorilor lui, în modul prevăzut de Codul civil.
[Pct.5 modificat prin Hot. Guv. nr.122 din 04.02.98] 6. Cumpărătorul exploatează, întreţine şi repară localul pe cont propriu, respectînd regulile şi normele unice în vigoare, participă, proporţional spaţiului pe care îl ocupă, la acoperirea cheltuielilor de deservire tehnică şi de reparaţi e, inclusiv capitală, a întregului imobil. 7. În cazul privatizării localurilor amplasate în imobile care sînt monumente istorice, de arhitectură şi cultură, cumpărătorul este obligat să păstreze acest imobil conform proiectelor iniţiale, iar reconstrucţia acestuia se va efectua c u autorizarea organelor de stat pentru protecţia monumentelor. 8. Cumpărătorul suportă cheltuielile pentru autentificarea şi înregistrarea prezentului contract.
[Pct.8 în redacţia Hot. Guv. nr.122 din 04.02.98] 9. Prezentul contract este întocmit în patru exemplare. Unul rămîne în gestiunea biroului de notariat, unul se remite biroului teritorial de inventariere tehnică pentru a fi înregistrat, două se eliberează vînzătorului şi cumpărătorului. AM LUAT CUNOŞTINŢĂ DE REGULILE de exploatare şi întreţinere a imobilului şi a terenului aferent, PE CARE MĂ OBLIG SĂ LE RESPECT. RECHIZITELE ŞI SEMNĂTURILE PĂRŢILOR: Vînzătorul: Cumpărătorul: Departamentul privatizării şi _________________________________ administrării proprietăţii de _________________________________ stat pe lîngă Ministerul Eco- nomiei şi Reformelor _________________________________ _________________________________ (semnătura) (semnătura) ____"_________________199____ prezentul contract este autentificat de mine _________________________________________________________________, (numele, prenumele, patronimicul) notar al biroului de notariat nr. ________ din _______________________, (localitatea) Republica Moldova. Părţile au semnat contractul în prezenţa mea. Părţile au fost iden- tificate, capacitatea de acţiune şi cetăţenia ________________________ ______________________________________________________________________, (numele, prenumele, patronimicul) precum şi împuternicirile reprezentantului sînt verificate. Înregistrat la nr. __________________________________________ Eliberat în baza Hotărîrii Guvernului nr. ______________________ Încasată (taxa de stat) ______________________________________ Notar __________________________________________________ (semnătura) În cazul în care cumpărătorul este persoană juridică, prezentul contract nu se autentifică la biroul de notariat, în conformitate cu prevederile art. 240 al Codului civil. Contractul este înregistrat la _______________________________________ (denumirea deplină a biroului) biroul de inventariere tehnică în ____________________________________ (registrul) la nr. ____________________ din "____"_________________199___ Numărul de inventariere ____________________________________________ Raionul Cartierul Sectorul ____________________________________________ ____________________________________________ Executorul responsabil __________________ ______________________________________________ (semnătura) (numele, prenumele, patronimicul) L.Ş.

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀