joi, 6 aprilie 2006
342/06.04.2006 Hotărîre cu privire la modul de vînzare-cumpărare a obiectelor din fondul de imobile nelocuibile date în locaţiune

H O T Ă R Î R E

cu privire la modul de vînzare-cumpărare a obiectelor din fondul

de imobile nelocuibile date în locaţiune

 

nr. 342  din  06.04.2006

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.59-62/384 din 14.04.2006

 

* * *

Abrogat: 01.04.2008

Hotărîrea Guvernului nr.468 din 25.03.2008

 

În scopul realizării prevederilor art.19 alin.(1) al Legii nr.1217-XIII din 25 iunie 1997 cu privire la Programul de privatizare pentru anii 1997-1998 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1997, nr.59-60, art.518), cu modificările ulterioare, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă:

Regulamentul cu privire la modul de vînzare-cumpărare a obiectelor din fondul de imobile nelocuibile (clădiri, construcţii, instalaţii, încăperi, inclusiv anexele nelocuibile de la blocurile locative) date în locaţiune, conform anexei nr.1;

Lista obiectelor din fondul de imobile nelocuibile date în locaţiune, care nu sînt pasibile de privatizare, conform anexei nr.2;

Contractul-model de vînzare-cumpărare a obiectului în proprietate privată, conform anexei nr.3.

2. Biroul Naţional de Statistică va prezenta lunar Agenţiei Privatizare pe lîngă Ministerul Economiei şi Comerţului indicele lunar al inflaţiei (indicele preţului de consum al populaţiei).

3. Se abrogă hotărîrile Guvernului, conform anexei nr.4.

 

PRIM-MINISTRUVasile TARLEV

 

Contrasemnează:
Ministrul economiei şi comerţuluiValeriu Lazăr
Ministrul finanţelor Mihail Pop

Chişinău, 6 aprilie 2006.
Nr.342.

 

 

Anexa nr.1

la Hotărîrea Guvernului

nr.342 din 6 aprilie 2006

 

REGULAMENT

cu privire la modul de vînzare-cumpărare a obiectelor din fondul de imobile

nelocuibile (clădiri, construcţii, instalaţii, încăperi, inclusiv anexele

nelocuibile de la blocurile locative) date în locaţiune

 

1. Vînzarea-cumpărarea obiectelor din fondul de imobile nelocuibile (clădiri, construcţii, instalaţii, încăperi, inclusiv anexe nelocuibile de la blocurile locative), date în locaţiune, neincluse în listele prevăzute în anexele la Programul de privatizare, se efectuează de către Agenţia Privatizare pe lîngă Ministerul Economiei şi Comerţului (în continuare – Agenţia Privatizare).

2. Agenţia Privatizare instituie, prin ordin, Comisia republicană de vînzare-cumpărare a obiectelor din fondul de imobile nelocuibile date în locaţiune (în continuare – Comisia), care va include reprezentanţi ai Ministerului Economiei şi Comerţului, Ministerului Finanţelor, Agenţiei Privatizare, autorităţii administraţiei publice locale şi întreprinderii specializate în cadastru. Preşedintele şi secretarul Comisiei vor fi numiţi din rîndurile reprezentanţilor Agenţiei Privatizare.

Şedinţele Comisiei sînt deliberative, dacă la ele participă cel puţin 2/3 din membri, iar deciziile ei se adoptă prin vot deschis, cu simpla majoritate de voturi. Deciziile Comisiei se consemnează într-un proces-verbal, semnat de membrii prezenţi.

Comisia activează în baza Regulamentului, aprobat prin ordinul Agenţiei Privatizare.

3. Locatarii care doresc să cumpere încăperile luate în locaţiune, depun la Agenţia Privatizare o cerere, la care se anexează:

decizia despre darea în locaţiune (în original);

contractul de locaţiune (în original);

actul de evaluare a obiectului, întocmit de către experţi licenţiaţi în domeniu;

actul de examinare a încăperilor date în locaţiune, întocmit de locator, conform situaţiei de pînă la o lună de zile pînă la depunerea cererii;

planul-schemă al încăperii, eliberat de Oficiul cadastral teritorial pentru privatizare;

copia certificatului de înregistrare a întreprinderii;

copia extrasului din Registrul de stat al întreprinderilor şi organizaţiilor;

copia buletinului de identitate şi a anexei la el al conducătorului;

copia buletinului de identitate şi a anexei la el al persoanei fizice;

certificatul de urbanism pentru blocurile cu un nivel;

după caz, informaţia de la Ministerul Culturii şi Turismului referitor la includerea în Registrul monumentelor ocrotite de stat.

Comisia este în drept să solicite şi alte documente suplimentare, dacă este necesar.

În caz de expirare a termenului de valabilitate a contractului de locaţiune după depunerea cererii de cumpărare, Comisia examinează documentele prezentate.

4. Decizia de vînzare a obiectelor date în locaţiune este adoptată de către Comisie în baza documentelor prezentate de locatari, specificate în pct.3 al prezentului Regulament. Comisia stabileşte preţul de vînzare nu mai mic decît cel indicat în actul de evaluare, întocmit în modul stabilit de o persoană juridică sau fizică licenţiată în domeniul respectiv de activitate.

5. Decizia pozitivă a Comisiei constituie temei pentru înştiinţarea, în termen de pînă la 10 zile, a locatarilor referitor la costul încăperii, care urmează să fie achitat la o plată unică, în termen de 30 zile de la data adoptării deciziei, sau, după caz, la decizia Comisiei, în rate, dar termenul achitării ratelor nu va depăşi 6 luni. La achitarea în rate, plata iniţială, efectuată la momentul încheierii contractului de vînzare-cumpărare este de cel puţin 25 la sută din costul obiectului. Plăţile eşalonate se efectuează în sume egale, achitate lunar (trimestrial) sau înainte de termen, cu indexarea lor în funcţie de nivelul inflaţiei la data efectuării plăţii. În cazul neachitării plăţilor în termenele stabilite, cumpărătorul va plăti pentru fiecare zi de întîrziere o penalitate în mărime de 0,1% din suma neachitată în termen, luîndu-se în calcul rata inflaţiei pentru perioada de întîrziere a acestei plăţi.

În cazul în care locatarul nu a achitat, în termen de 30 zile, costul obiectului solicitat pentru cumpărare la o plată unică sau cel puţin 25% la achitarea în rate, Comisia este în drept să anuleze decizia de vînzare.

6. După prezentarea dispoziţiei de plată privind achitarea costului obiectului dat în locaţiune, ori a plăţii iniţiale la achitarea în rate, precum şi a dispoziţiei de plată a impozitului privat, în termen de pînă la 15 zile, cu cumpărătorul se încheie contractul de vînzare-cumpărare, care urmează să fie autentificat în modul stabilit. La achitarea în rate, contractul de vînzare-cumpărare va prevedea grevarea obiectului pînă la achitarea integrală.

Predarea-primirea obiectului în proprietate se va efectua după achitarea integrală a costului obiectului, inclusiv a nivelului inflaţiei, penalităţilor etc., conform Regulamentului privind modul de transmitere a întreprinderilor de stat, organizaţiilor, instituţiilor şi a subdiviziunilor lor, clădirilor, construcţiilor, mijloacelor fixe şi altor active, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.688 din 9 octombrie 1995.

7. Actul de primire-predare a obiectului, întocmit în modul stabilit, şi contractul de vînzare-cumpărare urmează să fie înregistrate la Oficiul cadastral teritorial, care va înscrie denumirea noului proprietar în dosarul de inventariere tehnică.

8. Plata pentru locaţiune urmează a fi achitată pînă la data înregistrării contractului de vînzare-cumpărare, conform prevederilor Codului civil.

9. Litigiile ce iau naştere din vînzarea-cumpărarea obiectelor din fondul de imobile nelocuibile se soluţionează în instanţa de judecată.

 

 

Anexa nr.2

la Hotărîrea Guvernului

nr.342 din 6 aprilie 2006

 

LISTA

obiectelor din fondul de imobile nelocuibile date în locaţiune,

care nu sînt pasibile de privatizare

 

1. Încăperile amplasate în clădirile şi obiectele proprietate de stat, care în conformitate cu legislaţia în vigoare nu pot fi privatizate, inclusiv obiectele din fondul de imobile nelocuibile în care sînt amplasate autorităţile publice (cu excepţia subsolurilor ori parterului acestor clădiri în cazul în care ele au fost prevăzute în documentele de proiectare pentru amplasarea obiectelor de menire socială), întreprinderile, organizaţiile şi instituţiile de stat, care nu sînt incluse în anexele la Programul de privatizare.

2. Bunurile imobiliare proprietate de stat care constituie patrimoniu cultural naţional.

3. Bunurile imobiliare care urmează a fi demolate în conformitate cu planul general de dezvoltare a localităţii.

4. Încăperile amplasate în pasajele subterane pentru pietoni, pe traseele reţelelor inginereşti, precum şi în locurile de uz comun.

5. Încăperile ale căror cost a fost inclus în costul altor încăperi ce se privatizează.

6. Încăperile în care sînt amplasate noduri ale reţelelor inginereşti.

 

 

Anexa nr.3

la Hotărîrea Guvernului

nr.342 din 6 aprilie 2006

 

CONTRACT – MODEL

de vînzare-cumpărare a obiectului în proprietate privată

____________________________________________________________________________________________________

(data, luna, anul – în litere)

municipiul, satul, raionul ____________________________________________________________________________

Subsemnaţii ______________________________________________________________________________________

(Agenţia Privatizare pe lîngă Ministerul Economiei şi Comerţului)

în persoana _______________________________________________________________________________________

(funcţia, numele, prenumele, patronimicul)

numit în continuare "VÎNZĂTOR", şi ___________________________________________________________________

(numele, prenumele, patronimicul cumpărătorului sau persoanei împuternicite de el)


numit în continuare "CUMPĂRĂTOR", au încheiat prezentul contract privind URMĂTOARELE:

 

1. Vînzătorul a vîndut, iar cumpărătorul a cumpărat obiectul cu suprafaţa totală echivalentă cu _______ metri pătraţi

(în litere)

situat ____________________________________________________________________________________________

(adresa)

 

2. Vînzătorul a vîndut în baza hotărîrii Comisiei de privatizare nr.___ din "__"____________200_ obiectul la preţul stabilit în valoare de _________________________(lei)

La încheierea prezentului contract cumpărătorul a achitat preţul de vînzare al obiectului în sumă de ___________

care a fost depusă __________________________________________________________________________________

(unde, cui, forma de plată)

 

Cumpărătorul obţine dreptul de proprietate (posesie, folosinţă, dispunere) asupra obiectului, din momentul înregistrării contractului la ___________________________________________________________________________

(Oficiul cadastral teritorial)

 

3. În caz de deces al cumpărătorului, drepturile şi obligaţiile stipulate în prezentul contract se transmit moştenitorilor lui, în modul prevăzut de Codul civil.

4. Cumpărătorul exploatează, întreţine şi repară încăperea pe cont propriu, respectînd regulile şi normele unice în vigoare, participă, proporţional spaţiului pe care îl ocupă, la acoperirea cheltuielilor de deservire tehnică şi de reparaţii, inclusiv capitală, a întregului imobil.

5. În cazul privatizării încăperilor amplasate în imobile care sînt monumente istorice, de arhitectură şi cultură de importanţă locală, cumpărătorul este obligat să păstreze acest imobil conform proiectelor iniţiale, iar reconstrucţia acestuia se va efectua cu autorizarea organelor de stat pentru protecţia monumentelor.

6. Cumpărătorul suportă cheltuielile pentru autentificarea şi înregistrarea prezentului contract.

7. Prezentul contract este întocmit în patru exemplare identice, cîte unul pentru fiecare parte (vînzător şi cumpărător), unul rămîne în gestiunea biroului notarial, unul se remite Oficiului cadastral teritorial, pentru a fi înregistrat.

Am luat cunoştinţă de regulile de exploatare şi întreţinere a imobilului şi a terenului aferent, pe care mă oblig să le respect.

Condiţii specifice în cazul achitării în rate:

În cazul neachitării plăţilor în termenele stabilite în prezentul contract, Cumpărătorul va plăti pentru fiecare zi de întîrziere o penalitate în mărime de 0,1% din suma neachitată în termen, luîndu-se în calcul rata inflaţiei pentru perioada de întîrziere a acestei plăţi.

Pînă la achitarea deplină a preţului obiectului prezentului contract, Cumpărătorul nu este în drept să gajeze, să vîndă sau să înstrăineze în orice alt mod obiectul prezentului contract, fără acordul Vînzătorului.

 

RECHIZITELE ŞI SEMNĂTURILE PĂRŢILOR:

 

Vînzătorul:

Agenţia Privatizare pe lîngă

Ministerul Economiei şi Comerţului

____________________________


Cumpărătorul:

 

 

Anexa nr.4

la Hotărîrea Guvernului

nr.342 din 6 aprilie 2006

 

LISTA

hotărîrilor de Guvern, care se abrogă

 

1. Hotărîrea Guvernului nr.349 din 21 iunie 1996 "Cu privire la modul de evaluare şi vînzare-cumpărare a obiectelor din fondul de imobile nelocuibile arendate" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1996, nr.49-50, art.411).

2. Hotărîrea Guvernului nr.122 din 4 februarie 1998 "Cu privire la modificarea şi completarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.349 din 21 iunie 1996" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998 nr.26-27, art.187).

3. Punctul 2 al Hotărîrii Guvernului nr.955 din 19 octombrie 1999 "Privind modificarea şi completarea unor hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova în domeniul privatizării" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1999, nr.116-117, art.1010).

4. Hotărîrea Guvernului nr.1021 din 1 august 2002 "Despre modificarea anexei nr.1 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.349 din 21 iunie 1996" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002 nr.115-116, art.1143).

5. Punctul 1 al Hotărîrii Guvernului nr.1112 din 11 septembrie 2003 "Privind modificarea, completarea şi abrogarea unor hotărîri ale Guvernului" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.200-203, art.1158).