H O T Ă R Î R E
despre executarea Decretului Preşedintelui Republicii Moldova
nr.94-II din 19 martie 1997
Nr. 412 din 06.05.1997
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.37/419 din 05.06.1997
* * *
În scopul executării Decretului Preşedintelui Republicii Moldova nr.94-II din 19 martie 1997 „Privind unele măsuri pentru încasarea veniturilor în buget”, Guvernul Republicii Moldova
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul provizoriu privind modul de organizare a lucrărilor de evaluare a bunurilor imobiliare impozabile pentru scopurile impozitării, conform anexei.
2. Se stabileşte coeficientul de reevaluare a bunurilor imobiliare aparţinînd persoanelor fizice, în cuantum de 2670 faţă de nivelul preţurilor anului 1991, pentru determinarea valorii de inventariere a bunurilor imobiliare, utilizată la calcularea taxei de stat pentru tranzacţii gen cumpărare, vînzare, schimb, donaţie, precum şi gajare, moştenire.
3. Ministerul Justiţiei în comun cu Ministerul Finanţelor, în termen de o lună, vor înainta propuneri privind modificarea şi completarea unor legi ale Republicii Moldova, cu scopul:
de a limita perioada de timp pe parcursul căreia o persoană fizică poate efectua tranzacţii în sumă totală ce depăşeşte 2000 salarii minime fără prezentarea declaraţiei;
de a stabili că contractul de împrumut ce depăşeşte o sumă concretă (30 salarii minime) trebuie să fie autentificat notarial;
de a prevedea aplicarea unor sancţiuni aspre faţă de persoanele fizice care se eschivează de la depunerea declaraţiei privind provenienţa mijloacelor destinate pentru efectuarea tranzacţiei sau cheltuite pentru construcţia obiectului, în cazurile în care depunerea declaraţiei este prevăzută de legislaţie;
de a renunţa la excluderea din lista veniturilor neimpozabile a sumelor donate persoanelor fizice de către agenţii economici.
4. Ministerul Finanţelor şi Agenţia Naţională pentru Geodezie, Cartografie şi Cadastru, în termen de 10 zile, vor opera modificări în „Culegerea indicilor comasaţi ai valorii de inventariere a bunurilor imobiliare” în scopul impunerii fiscale şi calculării taxei de stat pentru tranzacţii gen vînzare, cumpărare, schimb, donaţie, gajare, moştenire şi vor asigura publicarea acestei culegeri în modul stabilit.
5. Agenţia Naţională pentru Geodezie, Cartografie şi Cadastru în comun cu Ministerul Finanţelor, în termen de o lună, vor prezenta Guvernului propuneri privind crearea şi finanţarea unei secţii experimentale de evaluare de piaţă a imobilului în cadrul Biroului Central de Inventariere Tehnică a Bunurilor.
6. Biroul Central de Inventariere Tehnică a Bunurilor în comun cu autorităţile administraţiei publice locale vor urgenta lucrările de evaluare şi reevaluare a bunurilor imobiliare în scopul impozitării.
7. Se obligă Ministerul Finanţelor:
să efectueze, pînă la 15 mai 1997, un control complex asupra îndeplinirii de către persoanele fizice a Legii privind declararea veniturilor de către persoanele fizice nr.662-XIII din 23 noiembrie 1995, a legilor bugetului de stat pe anii 1994, 1995, 1996, în partea referitoare la încasarea impozitului pe bunurile imobiliare, a decretului Preşedintelui Republicii Moldova nr.189 din 8 noiembrie 1993 „Cu privire la impozitul pe bunurile imobiliare”, a articolelor 10-14 din Legea privind combaterea corupţiei şi protecţionismului nr.900-XIII din 27 iunie 1996, precum şi a altor acte normative ce reglementează cuantumul şi modul de percepere a impozitelor;
în comun cu Biroul Central de Inventariere Tehnică a Bunurilor, să efectueze controlul asupra veridicităţii datelor privind veniturile obţinute sau valoarea reală a bunurilor imobiliare (case de locuit, vile, garaje etc.) supuse impozitării şi privind impozitele plătite, prezentate de persoanele fizice.
În cazul în care se va stabili că persoana fizică a inclus în declaraţie date false privind veniturile sau valoarea reală a imobilului, se vor efectua recalcularea veniturilor obţinute şi reevaluarea imobilului, precum şi recalcularea sumelor ce urmau a fi încasate în buget şi se vor aplica, faţă de contravenienţi, sancţiunile prevăzute de legislaţie, în limita termenului de prescripţie a acţiunii;
să asigure un control strict asupra respectării de către persoanele specificate în articolul 3 şi alineatele (1) şi (2), ale articolului 10 din Legea privind combaterea corupţiei şi protecţionismului a actelor legislative menţionate;
în comun cu autorităţile administraţiei publice locale să înainteze organelor Biroului Central de Inventariere Tehnică a Bunurilor lista bunurilor imobiliare (case de locuit, vile, garaje etc.) care aparţin persoanelor fizice şi sînt sustrase de la impozitare;
să inaugureze, de comun acord cu mijloacele de informare în masă, cicluri de emisiuni şi rubrici tematice avînd drept scop popularizarea prevederilor legislaţiei fiscale şi legilor bugetului.
8. Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Securităţii Naţionale, Ministerul Justiţiei, autorităţile administraţiei publice locale vor acorda Ministerului Finanţelor şi Biroului Central de Inventariere Tehnică a Bunurilor sprijinul necesar pentru efectuarea controalelor şi inventarierea obiectelor persoanelor fizice şi vor pune la dispoziţia acestora informaţiile privind încălcarea de către persoanele fizice a legislaţiei fiscale.
9. Ministerul Finanţelor, în baza informaţiilor factorilor responsabili, va prezenta Guvernului către 26 mai 1997 informaţia despre rezultatele controlului asupra executării legislaţiei privind încasarea veniturilor în buget şi lucrul efectuat în vederea perfecţionării legislaţiei în vigoare.
10. Se abrogă Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.311 din 18 mai 1994 „Cu privire la aprobarea modului de evaluare a bunurilor imobiliare impozabile”.
PRIM-MINISTRU | |
AL REPUBLICII MOLDOVA | Ion CIUBUC |
Nr.412. Chişinău, 6 mai 1997. |
Anexă
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.412 din 6 mai 1997
REGULAMENT PROVIZORIU
privind modul de organizare a lucrărilor de evaluare a bunurilor
imobiliare impozabile pentru scopurile impozitării
I. MODUL DE EFECTUARE A LUCRĂRILOR DE EVALUARE A
BUNURILOR IMOBILIARE IMPOZABILE APARŢINÎND
PERSOANELOR JURIDICE
1. Bunuri imobiliare pentru scopurile impozitării întreprinderilor, instituţiilor, organizaţiilor sînt considerate construcţiile (clădirile şi instalaţiile), raportate la fondurile fixe în conformitate cu Clasificarea fondurilor fixe în economia naţională a Republicii Moldova, aprobată prin Hotărîrea Departamentului Statisticii al Republicii Moldova nr.40 din 16 septembrie 1993.
Bunurile întreprinderilor individuale, societăţilor în nume colectiv şi în comandită se evaluează în modul stabilit în prezentul compartiment.
2. La calcularea impozitului se ia în seamă valoarea rămasă a acestor bunuri, ţinînd cont de reevaluare, conform situaţiei de la 1 ianuarie a anului 1997, din valoarea de reconstituire, cu scăderea uzurii. Pînă la reevaluarea acestor bunuri imobiliare, impozitul se calculează din valoarea lor iniţială indexată, cu scăderea uzurii conform datelor evidenţei contabile. Totodată, bunurile imobiliare procurate după 1 decembrie 1994, pînă la reevaluarea lor, se impozitează din valoarea de procurare, cu scăderea uzurii.
După efectuarea reevaluării, valoarea impozabilă a bunurilor imobiliare urmează a fi corectată conform rezultatelor acesteia.
3. Societăţile pe acţiuni şi întreprinderile privatizate calculează impozitul menţionat din valoarea clădirilor şi instalaţiilor, cu scăderea uzurii, conform datelor evidenţei contabile.
4. Plătitori ai impozitului pe bunurile imobiliare date în arendă sînt arendatorii.
Impozitul pe bunurile imobiliare arendate de la stat îl achită întreprinderea de arendă – arendaşul.
5. În toate cazurile valoarea bunurilor imobiliare se calculează pentru scopurile impozitării, ţinîndu-se cont de uzura lor conform bilanţului în calculare medie anuală. Valoarea medie anuală a bunurilor imobiliare impozabile se determină ca cea medie cronologică, conform datelor sumelor soldurilor la începutul fiecărei luni ale perioadei gestionare. Soldurile la începutul şi sfîrşitul perioadei gestionare (trimestrul I, primul semestru, 9 luni şi anul) se iau în proporţie de jumătate. Suma obţinută se împarte la numărul de luni ale perioadei gestionare.
6. Bunurile imobiliare ale cooperativelor de construcţie a locuinţelor şi ale celor de construcţie a garajelor, întovărăşirilor pomilegumicole sînt supuse evaluării în modul stabilit pentru persoanele fizice. Plătitori ai impozitului în aceste cazuri sînt membrii cooperativelor sau întovărăşirilor.
7. Persoanele juridice sînt scutite de la achitarea impozitului pe bunurile imobiliare în conformitate cu legea bugetului de stat pe anul respectiv.
II. MODUL DE EFECTUARE A LUCRĂRILOR DE EVALUARE
A BUNURILOR IMOBILIARE IMPOZABILE APARŢINÎND
PERSOANELOR FIZICE
8. Obiecte ale evaluării pentru scopurile impozitării constituie următoarele bunuri imobiliare:
proprietatea imobiliară individuală (unele părţi ale acesteia);
apartamentele din blocuri, înregistrate cu drept de proprietate privată (inclusiv cele privatizate);
apartamentele din cooperativele de construcţie a locuinţelor;
construcţiile şi instalaţiile din întovărăşirile pomilegumicole;
garajele pentru păstrarea transportului particular (individuale şi din cooperativele de construcţie a garajelor).
Constituie obiecte ale evaluării pentru scopurile impozitării, de asemenea, şi obiectele sus-enumerate ce sînt în stadiu de construcţie (nefinalizate), gradul de finisare al cărora este de peste 50 la sută, acesta fiind apreciat de specialiştii biroului de inventariere tehnică, precum şi construcţiile ce nu sînt date în exploatare (inclusiv cele înălţate în mod samavolnic).
Obiectele de uz comun din cooperative şi întovărăşiri nu se supun impozitării separat. Valoarea acestor obiecte în cooperativele de construcţie a locuinţelor se repartizează proporţional suprafeţei apartamentelor, iar în cooperativele de construcţie a garajelor şi întovărăşirile pomilegumicole – proporţional numărului membrilor cooperativei sau întovărăşirii.
9. Subiecte ale impozitării (contribuabili) sînt persoanele fizice, în proprietatea, posesia, folosinţa cărora se află bunurile imobiliare respective.
Sînt supuse evaluării bunurile imobiliare, atît cele înregistrate în biroul de inventariere tehnică, cît şi cele neînregistrate în modul stabilit.
10. Beneficiari ai lucrărilor de evaluare a bunurilor imobiliare ale persoanelor fizice pentru scopurile impozitării sînt organele administraţiei publice locale, care finanţează din contul mijloacelor bugetelor locale efectuarea lucrărilor menţionate în bază de contract economic.
11. Executori ai lucrărilor de evaluare a bunurilor imobiliare ale persoanelor fizice sînt birourile de stat de inventariere tehnică teritoriale, care, în caz de necesitate, antrenează pe bază de contract organizaţii de asigurare, proiectare, construcţie şi alte organizaţii. Birourile de stat de inventariere tehnică creează banca de date privind componenţa, apartenenţa şi valoarea bunurilor imobiliare impozabile.
12. Calcularea valorii bunurilor imobiliare ale persoanelor fizice pentru scopurile impozitării se efectuează conform situaţiei de la 1 ianuarie a anului gestionar.
13. Pentru organizarea lucrărilor de evaluare a bunurilor imobiliare, organele administraţiei publice locale, în comun cu organele teritoriale ale biroului de inventariere tehnică, elaborează şi aprobă anual planurile de efectuare a lucrărilor nominalizate. Planurile trebuie să conţină termenele concrete şi volumele de lucrări, cercul persoanelor responsabile pentru controlul şi recepţia lucrărilor îndeplinite.
14. Planul aprobat serveşte drept bază pentru încheierea contractelor de autogestiune.
15. Organele administraţiei publice locale sînt obligate să examineze periodic starea de lucruri privind evaluarea şi reevaluarea bunurilor imobiliare şi să acorde sprijin organelor fiscale şi birourilor de inventariere tehnică la înfăptuirea acestui lucru, reieşind din principiul că evaluarea bunurilor imobiliare pentru scopul impozitării trebuie să fie efectuată cu ieşirea la faţa locului, în prezenţa posesorului (beneficiarului), cel puţin o dată în 5 ani.
16. Dacă în dosarele biroului de inventariere tehnică lipseşte dosarul de inventar, acesta trebuie să fie întocmit în perioada evaluării.
17. În cazul eschivării persoanelor fizice de la efectuarea inventarierii în vederea impozitării a bunurilor imobiliare ce le aparţin, biroul de inventariere tehnică este obligat să menţioneze acest fapt în procesul-verbal de constatare şi să informeze, în termen de o lună, organele administraţiei publice locale şi inspectoratul fiscal la locul de aflare a obiectului impozabil.
18. Lista obiectelor construite în mod samavolnic sau fără stăpîn, depistate de birourile de inventariere tehnică în procesul lucrărilor de evaluare, se transmite organelor administraţiei publice locale în vederea stabilirii destinaţiei şi apartenenţei lor.
19. În scopul economisirii de mijloace şi urgentării procesului de evaluare, se admite întocmirea dosarului de inventariere după o tehnologie simplificată (fără a se executa desene, măsurări interioare etc.), cu un complex minim de lucrări care să asigure evaluarea bunurilor.
20. Apartenenţa bunurilor imobiliare în localităţile rurale se admite a fi stabilită în baza datelor din registrele de evidenţă a gospodăriei ale organelor administraţiei publice locale.
21. Conform rezultatelor activităţii, executorul prezintă beneficiarului sau, din însărcinarea acestuia, inspectoratului fiscal corespunzător situaţia centralizatoare a evaluării clădirilor şi instalaţiilor care aparţin persoanelor fizice.
22. Pentru informaţia neautentică prezentată în situaţia centralizatoare conducătorul biroului de inventariere tehnică poartă răspunderea prevăzută de legislaţie.
23. Pentru calcularea impozitului pe bunurile imobiliare care aparţin persoanelor fizice, se ia în calcul valoarea lor reziduală, adică valoarea de reconstruire, cu scăderea valorii uzurii fizice.
24. Valoarea încăperii în construcţie (unei părţi de construcţie), independent de destinaţia funcţională, se calculează reieşind din valoarea totală a construcţiei, parte integrantă a căreia ea este, în raport cu indicii suprafeţei sau volumului (metri pătraţi, metri cubi) încăperii şi obiectului în întregime.
25. Calcularea valorii bunurilor imobiliare impozabile, de regulă, trebuie să se efectueze conform „Culegerii indicilor comasaţi ai valorii de inventariere a bunurilor imobiliare”, aprobată de Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat nr.121 din 20 noiembrie 1995, corectată cu aplicarea indicelui schimbării preţurilor de deviz în construcţie – 1200 faţă de nivelul anului 1991.
În legătură cu lipsa evidenţei tehnice depline a construcţiilor în localităţile rurale (aceasta servind drept bază pentru calcularea valorii) şi limitarea mijloacelor bugetelor locale, se admite provizoriu, pînă la încheierea evaluării depline a bunurilor persoanelor fizice în anul 2005, următorul mod de calculare a impozitului pe bunurile imobiliare în localităţile rurale:
în cazul lipsei datelor de evidenţă în birourile de inventariere tehnică şi datelor de arhivă „Asito” pentru scopurile impozitării, se procedează la evaluarea provizorie a clădirilor principale şi instalaţiilor conform indicilor volumetrici, aceasta fiind determinată de comisia în componenţa căreia sînt incluşi reprezentanţi ai organului administraţiei publice locale, inspectoratului fiscal şi biroului de inventariere tehnică.
La evaluarea locuinţelor privatizate, inclusiv apartamentelor, precum şi cooperativelor de construcţie a locuinţelor nu se admite folosirea datelor privind costul de bilanţ şi preţul privatizării.
La calcularea valorii bunurilor imobiliare impozabile fără examinare la faţa locului, conform materialelor de arhivă trebuie să se efectueze corectarea, ţinîndu-se seama de mărimea uzurii construcţiilor din momentul ultimei examinări pînă la momentul evaluării.
26. Examinarea litigiilor cu persoanele fizice plătitoare ale impozitului pe bunurile imobiliare privind problemele calculării costului obiectelor impozitării şi luarea deciziilor asupra lor se efectuează de către organele administraţiei publice locale, iar în caz dacă litigiile nu au fost tranşate – de judecătorii.
27. Persoanele fizice sînt scutite de la achitarea impozitului pe bunurile imobiliare în conformitate cu legea bugetului de stat pe anul respectiv.
