joi, 25 iunie 1998
394/08.04.98 Hotărîre pentru aprobarea Regulamentului privind evaluarea impactului întreprinderilor privatizabile asupra mediului înconjurător

H O T Ă R Î R E

pentru aprobarea Regulamentului privind evaluarea impactului întreprinderilor

privatizabile asupra mediului înconjurător

 

nr. 394  din  08.04.1998

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.56-59/399 din 25.06.1998

 

* * *

În scopul evaluării impactului asupra mediului, implementării măsurilor de protecţie a mediului şi realizării planului de investiţii la întreprinderile pasibile de privatizare, Guvernul Republicii Moldova

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Regulamentul privind evaluarea impactului întreprinderilor privatizabile asupra mediului înconjurător (se anexează).

2. Departamentul Protecţia Mediului Înconjurător, de comun acord cu Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat, în termen de o lună, va întocmi un registru şi va ţine evidenţa permanentă a întreprinderilor cu risc ecologic.

 

PRIM-MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVAIon CIUBUC

 

Chişinău, 8 aprilie 1998.
Nr.394.

 

 

Aprobat

prin Hotărîrea Guvernului

Republicii Moldova

nr.394 din 8 aprilie 1998

 

REGULAMENTUL

privind evaluarea impactului întreprinderilor privatizabile asupra

mediului înconjurător

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Regulamentul privind evaluarea impactului întreprinderilor privatizabile asupra mediului înconjurător (în continuare – Regulamentul) reglementează executarea legilor nr.1515-XII din 16 iunie 1993 privind protecţia mediului înconjurător (Monitorul Oficial, 1993, nr.10, art.283) şi nr.1217-XIII din 25 iunie 1997 cu privire la Programul de stat de privatizare pentru anii 1997-1998 (Monitorul Oficial, 1997, nr.59-60, art. 518) şi efectuarea expres-auditului ecologic la întreprinderile pasibile de privatizare, implementării măsurilor de protecţie a mediului înconjurător şi realizării planului de investiţii pentru protecţia mediului.

2. Regulamentul stabileşte modul de evaluare a impactului asupra mediului înconjurător – expres-auditului ecologic la întreprinderile ecologic periculoase, pasibile de privatizare, sau în cazul schimbării proprietarului, şi are ca scop evaluarea şi compensarea prejudiciului cauzat mediului prin activitatea precedentă a întreprinderii, elaborarea planurilor de investiţii şi implementarea măsurilor de evitare a impactului negativ asupra mediului în viitor.

Măsurile de protecţie a mediului şi planul de investiţii, coordonate cu organele de protecţie a mediului, se includ în programul de privatizare a întreprinderii.

Planul de investiţii întru asanarea ecologică a întreprinderilor deja privatizate va fi elaborat în baza actelor legislative, normative şi normativ-metodologice în vigoare.

3. Regulamentul are ca obiect relaţiile între stat (municipiu), şi noul proprietar în cazul privatizării întreprinderii şi între proprietarul precedent şi cel nou, în cazul schimbării proprietarului; subiecţi ai Regulamentului sînt statul (municipiul) sau proprietarul şi investitorul, care participă la procesul de privatizare.

4. Se consideră întreprinderi cu risc ecologic întreprinderile care:

a) produc, păstrează, ambalează, comercializează:

pesticide;

hîrtie (carton);

utilaj electric ce conţine polifenoli policloruraţi;

vopsea care conţine plumb şi alte elemente toxice;

obiecte din sticlă şi sticlă cu plumb;

articole sintetice din mase plastice;

detergenţi sintetici şi agenţi de curăţire;

preparate farmaceutice, cosmetice şi de parfumerie;

ciment, var şi materiale pentru tencuială;

substanţe explozive şi/sau toxice;

substanţe radioactive;

îngrăşăminte minerale;

substanţe chimice-stimulatoare a creşterii plantelor şi animalelor;

substanţe care conţin azbest;

produse petroliere şi gaze;

b) practică:

extragerea mercurului din tuburile luminiscente;

prelucrarea deşeurilor menajere;

tăbăcirea şi vopsirea pielii;

producerea şi vînzarea substanţelor cancerogene;

exploatarea centralelor termoelectrice;

exploatarea conductelor de petrol şi gaze;

producerea fontei, oţelului;

producerea zahărului, uleiului şi grăsimilor;

prelucrarea cărnii şi laptelui;

creşterea bovinelor, porcinelor şi păsărilor în complexe mari;

procese de galvanizare;

exploatarea emiţătoarelor de unde electromagnetice;

c) admit, în comparaţie cu întreprinderile similare din ţară şi de peste hotare, depăşirea atît a nivelului de emisii şi de deversări de substanţe nocive în mediul ambiant la o unitate de producţie fabricată sau de materie primă prelucrată, cît şi a normativelor maxim admisibile de emisii şi deversări de substanţe nocive în aerul atmosferic, în bazinele şi cursurile de apă, în sol, precum şi depăşirea plafonului de depozitare a deşeurilor, nivelului de zgomot şi vibraţie, care pe parcursul ultimilor 3 ani nu respectă regulile şi normativele, cerinţele programelor şi condiţiile procesului de producţie şi care, în cazul unei eventuale avarii sau al unui astfel de precedent în ultimii 5 ani, ar putea constitui o sursă considerabilă de poluare a mediului.

Departamentul Protecţia Mediului Înconjurător, de comun acord cu Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat, poate lua decizii privind pericolul ecologic al întreprinderilor, care practică şi alte genuri de activitate neindicate în acest punct.

 

II. STABILIREA MODULUI DE EVALUARE A IMPACTULUI ASUPRA

MEDIULUI ÎNCONJURĂTOR

5. În scopul stabilirii gradului de impact al întreprinderilor indicate în punctul 4 asupra mediului înconjurător, elaborării măsurilor necesare pentru asanarea ecologică şi pentru compensarea prejudiciului cauzat mediului prin activitatea precedentă sau printr-o eventuală activitate, se efectuează un studiu de expres-audit ecologic.

6. Expres-auditul ecologic constă în examinarea (expertizarea) documentelor, ce reglementează folosirea şi protecţia resurselor naturale: paşaportul ecologic, actele de inventariere a surselor de emisii şi deversări de substanţe nocive în mediul ambiant, autorizaţia de gospodărire a apei, normativele de emisii şi deversări maxim admisibile, dările de seamă ale întreprinderii privind folosirea apei şi protecţia aerului atmosferic şi actele organelor de control în acest domeniu.

7. În baza expres-auditului ecologic la obiectele pasibile de privatizare Departamentul Protecţia Mediului Înconjurător, de comun acord cu Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat, întocmeşte lista întreprinderilor după gradul de risc ecologic, care include:

întreprinderi pasibile de lichidare, reprofilare sau de reconstruire, în modul stabilit;

întreprinderi pasibile de scoatere din raza oraşului;

întreprinderi, privatizarea cărora este posibilă în cazul implementării de către noul proprietar a măsurilor de asanare ecologică;

întreprinderi pasibile de privatizare fără a li se înainta cerinţe ecologice deosebite.

8. Privatizarea întreprinderilor cu risc ecologic se efectuează conform listelor întocmite de către Departamentul Protecţia Mediului Înconjurător, de comun acord cu Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat, în baza expres-auditului ecologic, cu stabilirea sumei de investiţii şi elaborarea programului de asanare ecologică a întreprinderii privatizate (lichidarea prejudiciului cauzat mediului).

9. La întreprinderile clasificate după gradul de risc ecologic, expres-auditul ecologic se efectuează de către grupele de experţi, care dispun de licenţe pentru genul respectiv de activitate, eliberate de către Departamentul Protecţia Mediului Înconjurător.

10. Cerinţele de bază faţă de experţi la efectuarea auditului ecologic sînt: studii superioare, experienţă în domeniu de cel puţin 5 ani.

11. În activitatea lor experţii se călăuzesc de actele legislative, normative şi normativ-metodologice în vigoare.

Experţii poartă răspundere, conform legislaţiei în vigoare pentru autenticitatea, plenitudinea şi calitatea expres-auditului efectuat şi veridicitatea recomandărilor propuse.

12. În baza rezultatelor expres-auditului ecologic efectuat la întreprinderile privatizabile, indicate în punctul 4, sau în caz de schimbare a beneficiarului sau a proprietarului (vînzare-cumpărare), vînzătorul şi noul proprietar întocmesc declaraţia cu privire la impactul asupra mediului înconjurător, în care sînt sistematizate şi analizate toate materialele, calculele şi investigaţiile realizate în procesul expres-auditului ecologic şi propun măsuri de compensare a prejudiciului cauzat mediului prin activitatea precedentă sau prin cea eventuală, inclusiv:

a) măsurile primordiale de asanare ecologică şi includerea lor în condiţiile de privatizare a întreprinderilor;

b) determinarea surselor de finanţare şi a obligaţiilor noilor proprietari ai întreprinderilor;

c) măsurile de lichidare, redislocare, reprofilare, reconstruire etc., inclusiv măsurile de restabilire a stării ecologice favorabile a teritoriului aferent întreprinderii.

13. Măsurile primordiale de asanare ecologică care se includ în programul de investiţii sînt:

construcţia şi reconstrucţia instalaţiilor de captare a gazelor şi a prafului, staţiilor de epurare a apelor de canalizare, depozitelor pentru deşeurile de producţie şi menajere;

lichidarea surselor neautorizate de emisii şi deversări;

perfecţionarea sau schimbarea tehnologiei de producţie în scopul reducerii riscului ecologic;

amenajarea haldelor;

crearea unui sistem raţional de gospodărire a apei fără risc ecologic;

participarea la construcţia şi dezvoltarea obiectelor (întreprinderilor) de uz comun destinate protecţiei mediului (instalaţii municipale de epurare a apei, poligoane, întreprinderi de prelucrare a deşeurilor etc.);

crearea condiţiilor de micşorare a impactului asupra mediului în rezultatul avariilor de producţie şi a riscului de avarie;

producerea mărfurilor care corespund normelor ecologice;

recultivarea terenurilor deteriorate, restabilirea, conservarea sau trecerea în altă categorie de folosinţă a terenurilor degradate şi poluate, recuperarea prejudiciului cauzat proprietarilor, beneficiarilor funciari şi arendaşilor din sectorul agricol şi silvic;

alte acţiuni de protecţie a mediului.

14. În baza măsurilor de protecţie a mediului se întocmeşte planul de asanare ecologică şi de investiţii în acest domeniu ca parte componentă a programului de investiţii la privatizarea întreprinderii.

15. Cota-parte de investiţii destinate protecţiei mediului nu va depăşi 20% din totalul investiţiilor alocate în întreprinderile privatizabile.

 

III. COMPENSAREA PREJUDICIILOR CAUZATE MEDIULUI

16. Compensarea prejudiciilor cauzate mediului înconjurător poate fi realizată prin micşorarea preţului de cost al întreprinderilor privatizabile contra obligaţiei cumpărătorului de a investi suma necesară în lichidarea prejudiciului cauzat mediului. Suma se stabileşte în funcţie de mărimea impactului asupra mediului în urma activităţii precedente.

În caz de nerespectare a condiţiilor şi obligaţiilor stipulate în prezentul punct, investitorul este tras la răspundere conform legislaţiei în vigoare.

17. Măsurile de protecţie a mediului, planurile de investiţii pentru asanarea ecologică a întreprinderilor pasibile de privatizare elaborate de către grupul de experţi şi incluse în declaraţia cu privire la impactul asupra mediului, urmează să fie examinate de către Departamentul Protecţia Mediului Înconjurător, Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat cu participarea cumpărătorului, reprezentanţilor grupelor de experţi şi ai publicului.

18. Realizarea programului de investiţii, conform măsurilor de asanare ecologică a întreprinderilor pasibile de privatizare, se face sub controlul nemijlocit al organelor protecţiei mediului înconjurător.