HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA despre unele măsuri privind protecţia socială şi reintegrarea profesională a şomerilor Nr.995 din 25.09.98 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.92-93/968 din 08.10.1998 * * *
Abrogat: 25.07.2003 Hotărîrea Guvernului nr.862 din 14.07.2003 Întru executarea Legii nr. 1407-Xlll din 17 decembrie 1997 pentru modificarea şi completarea Legii privind utilizarea forţei de muncă (Monitorul Oficial, 1998, nr.16-17, art.103) şi în scopul perfecţionării mecanismului de protecţie socială şi reintegrare profesională a şomerilor, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂSTE: Se aprobă: 1. Regulamentul cu privire la modul de înregistrare, conlucrare cu şomerii şi acordare a ajutorului de şomaj conform anexei nr.1; Regulamentul cu privire la calificarea, recalificarea şi reciclarea şomerilor conform anexei nr.2; Modificările ce se introduc în unele hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova conform anexei nr.3; Lista hotărîrilor Guvernului Republicii Moldova care se abrogă conform anexei nr.4. 2. Finanţarea măsurilor de protecţie socială şi de reintegrare profesională a şomerilor se va efectua din mijloacele fondului de şomaj al Fondului Social, puse la dispoziţia Serviciului de stat pentru utilizarea forţei de muncă, în modul stabilit. Ordonator al mijloacelor fondului de şomaj este Departamentul pentru Utilizarea Forţei de Muncă pe lîngă Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei. 3. Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei: a) va institui un control permanent asupra aplicării întocmai de către structurile Serviciului de stat pentru utilizarea forţei de muncă a modului de înregistrare a şomerilor, de conlucrare cu ei şi de acordare a ajutorului de şomaj, cu fixarea termenului de plată în carnetul de muncă al beneficiarului, potrivit legii; b) în comun cu Departamenul pentru Utilizarea Forţei de Muncă, va face explicaţiile de rigoare privind aplicarea prevederilor regulamentelor specificate în pct.1 al prezentei hotărîri; c) în comun cu Ministerul Educaţiei şi Ştiinţei, în termen de o lună va aproba normele metodologice privind organizarea şi desfăşurarea calificării şomerilor şi reîncadrarea lor profesională. 4. Ministerul Educaţiei şi Ştiinţei va asigura instituţiile de învăţămînt cu programe şi materiale metodologice, necesare pentru calificarea şi recalificarea profesională a şomerilor. 5. Autorităţile administraţiei publice municipale şi raionale vor prevedea în bugetele locale alocaţii anuale în fondurile de susţinere socială a populaţiei în scopul acordării ajutorului material şomerilor şi membrilor familiilor lor, inapţi pentru muncă (în cazul cînd expiră termenul de plată a ajutorului de şomaj şi beneficiarii nu dispun de alte surse de existenţă) şi vor stabili modul de acordare a ajutorului material respectiv. 6. În scopul neadmiterii acordării nejustificate a ajutorului de şomaj, Camera Înregistrării de Stat pe lîngă Ministerul Justiţiei va prezenta trimestrial Departamentului pentru Utilizarea Forţei de Muncă lista agenţilor economici nou-înregistraţi şi a fondatorilor întreprinderilor individuale, societăţilor cu răspundere nelimitată sau societăţilor în comandită, precum şi lista agenţilor economici care şi-au încetat activitatea. Prim-ministru al Republicii Moldova Ion CIUBUC Chişinău, 25 septembrie 1998. Nr. 995. Anexa nr.1 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.995 din 25 septembrie 1998 R E G U L A M E N T U L cu privire la modul de înregistrare, conlucrare cu şomerii şi acordare a ajutorului de şomaj Regulamentul cu privire la modul de înregistrare, conlucrare cu şomerii şi acordare a ajutorului de şomaj, denumit în cele ce urmează Regulamentul, stabileşte modul unic de înregistrare a şomerilor, conlucrare cu ei şi de acordare a ajutorului de şomaj pe întreg teritoriul Republicii Moldova în conformitate cu Legea Republicii Moldova privind utilizarea forţei de muncă nr.878-XII din 21 ianuarie 1992, cu modificările şi completările introduse ulterior (în continuare - Legea nr.878-XII). I. Dispoziţii generale 1. Cetăţenii apţi de muncă (inclusiv invalizii de gradul trei) care nu au loc de muncă corespunzător calificării lor, un venit legal şi sînt înregistraţi la oficiile forţei de muncă, în raza cărora îşi au domiciliul, ca persoane în căutarea unui loc de muncă, sînt consideraţi şomeri şi, conform legislaţiei în vigoare, au dreptul la protecţia socială garantată de stat. 2. Condiţia obligatorie pentru a-l considera pe cetăţean şomer este depunerea de către acesta la oficiul forţei de muncă a unei cereri privind obţinerea unui loc de muncă corespunzător. 3. Ajutorul de şomaj se plăteşte din mijloacele fondului de şomaj, prevăzute anual în bugetul asigurărilor sociale de stat. 4. Serviciile acordate populaţiei de către structurile Serviciului de stat pentru utilizarea forţei de muncă sînt gratuite. II. Modul de înregistrare a şomerilor şi de conlucrare cu ei 5. Toţi cetăţenii, indiferent de rasă, naţionalitate, origine etnică, limbă, religie, sex, opinii, apartenenţă politică, avere, origine socială, studii, profesie şi caracterul îndeletnicirilor, precum şi de alte circumstanţe, care doresc să se plaseze în cîmpul muncii, sînt în drept să solicite ajutorul oficiilor forţei de muncă, depunînd o cerere. 6. Cererea pentru obţinerea unui loc de muncă corespunzător este înregistrată de către oficiul forţei de muncă de la locul de trai al solicitantului la prezentarea următoarelor acte şi documente: buletinului de identitate, carnetului de muncă (în cazul persoanelor care şi-au pierdut locul de muncă), actelor de studii şi de calificare (în original); certificatelor eliberate de primării, din care să rezulte că persoana în cauză nu deţine terenuri agricole. 7. Pe lîngă actele şi documentele prevăzute la pct.6, prezentate de către toate categoriile de solicitanţi, unele categorii de cetăţeni, în cazuri justificate, vor prezenta suplimentar: a) tinerii care şi-au satisfăcut serviciul militar sau de alternativă - livretul militar; b) persoanele eliberate din locurile de detenţie sau din instituţiile de reabilitare socială - certificatul de eliberare; c) pensionarii cu invaliditate de gradul trei - deciziile consiliului de expertiză medicală a vitalităţii; d) persoanele cu capacitatea de muncă limitată din cauza bolii - documentele corespunzătoare, eliberate de către instituţiile medicale. Pentru confirmarea statutului de şomer, solicitantul declară în mod obligatoriu, pe propria răspundere, lipsa unui loc de muncă, a surselor de venituri proprii şi că nu este pensionat. 8. Neprezentarea actelor şi documentelor specificate la pct.6 şi 7, lit. a) şi b), ale prezentului Regulament constituie un temei pentru a amîna înregistrarea cererii solicitantului privind obţinerea unui loc de muncă corespunzător şi acordarea statutului de şomer. 9. Oficiul forţei de muncă este în drept să solicite de la şomeri prezentarea altor documente necesare în procesul de conlucrare cu ei. 10. Înregistrarea şomerilor se face în registrul principal de evidenţă a şomerilor, în paralel cu completarea fişei de evidenţă personală de modelul stabilit de Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei. Fiecare şomer este înregistrat în registrul de evidenţă sub un anumit număr de ordine, care coincide cu numărul fişei lui de evidenţă personală. Numerele din registru se acordă în ordine crescătoare, pentru un an calendaristic. În anul următor, numerotarea se reia numai în cazul persoanelor care solicită pentru prima dată ajutor în vederea plasării în cîmpul muncii, pentru celelalte persoane, aflate în evidenţă, rămînînd valabile numerele anterior acordate. Oficiile forţei de muncă vor ţine evidenţa separată a cererilor solicitanţilor care, potrivit legislaţiei în vigoare, nu pot deţine statutul de şomer (persoane sub 16 ani, invalizi de gradele I şi II, pensionari etc.) şi vor acorda sprijinul necesar la plasarea lor în cîmpul muncii. 11. Statutul de şomer se stabileşte persoanelor care corespund prevederilor art.4 din Legea nr.878-XII, din momentul înregistrării acestora în calitate de persoane în căutare de lucru, indiferent de data concedierii. 12. Conlucrînd activ cu şomerii în vederea plasării lor cît mai rapide în cîmpul muncii, oficiul forţei de muncă: va actualiza permanent baza de date privind activitatea agenţilor economici din teritoriu pentru evidenţa numărului locurilor libere de muncă (a posturilor vacante); va propune şomerilor, în măsura posibilităţilor, variante de locuri de muncă corespunzătoare libere (posturi vacante), variante de angajare la lucrări publice remunerate şi lucrări sezoniere, variante de a urma un curs de instruire profesională; va îndrepta şomerii spre încadrarea în locurile de muncă libere (posturile vacante), declarate de către unităţile economice, în deplină siguranţă că la momentul respectiv ele sînt libere şi corespund cerinţelor solicitanţilor. Unul şi acelaşi loc de muncă nu poate fi propus de două ori uneia şi aceleiaşi persoane; va explica drepturile şi obligaţiunile şomerului în procesul de integrare profesională şi de protecţie socială; va familiariza şomerii cu anumite tehnici efective de căutare de sine stătătoare a unui loc de muncă corespunzător, de prezentare favorabilă la patroni în condiţiile concurenţei forţei de muncă, de depăşire a stării de depresie şi căpătare a încrederii în sine etc.; va ţine evidenţa frecventării oficiului forţei de muncă de către şomeri şi a modalităţilor de conlucrare cu ei. La cererea şomerilor, oficiul forţei de muncă le eliberează gratuit certificate de confirmare a statutului de şomer, pentru a fi prezentate organelor corespunzătoare. 13. Locul de muncă se consideră corespunzător în cazul în care acesta corespunde nivelului studiilor, pregătirii profesionale, stării sănătăţii solicitantului şi se află în teritoriul arendat oficiului forţei de muncă. Locul de muncă remunerat, care nu necesită o pregătire profesională specială şi corespunde normelor legislaţiei muncii, se consideră corespunzător pentru persoanele care sînt în căutare de lucru pentru prima dată şi nu deţin nici o profesie. Nu se consideră corespunzător locul de muncă: ce impune schimbarea domiciliului fără consimţămîntul şomerului solicitant; ce impune condiţii de muncă neconforme cu regulile şi normele de protecţie a muncii; ce nu corespunde nivelului de calificare profesională a şomerului. 14. Oficiile forţei de muncă prestează şomerilor servicii privind încadrarea în muncă în baza locurilor de muncă disponibile (posturilor vacante), declarate în scris la oficiu de către unităţile economice în modul stabilit. În acest context, nu se admite: repartizarea şomerilor la unităţile economice, situate în afara rutelor general accesibile de transport sau deplasarea spre care impune cheltuieli neraţionale pentru transport; îndreptarea şomerilor spre a fi încadraţi în cîmpul muncii la unităţi economice fără confirmarea de către patron a locurilor de muncă disponibile (a posturilor vacante); invitarea şomerilor la oficiul forţei de muncă mai des decît o dată în cincisprezece zile (şomerii care nu beneficiază de ajutor de şomaj - o dată în lună), cu excepţia cazurilor cînd acestora li se propun eventuale variante de angajare în cîmpul muncii. Oficiile forţei de muncă ţin evidenţa locurilor de muncă disponibile (a posturilor vacante) într-un registru special. Îndată ce locul de muncă disponibil (postul vacant) este ocupat, el este radiat din evidenţă. 15. Şomerii, pe toată durata aflării în şomaj: se vor prezenta cu regularitate la oficiul forţei de muncă conform programului anterior stabilit; vor întreprinde măsuri de sine stătător şi vor îndeplini indicaţiile oficiului forţei de muncă în vederea plasării lor cît mai rapide în cîmpul muncii; vor trece, în caz de necesitate, un curs de instruire profesională în meseriile recomandate de către oficiul forţei de muncă şi vor însuşi programul de instruire; vor sprijini eforturile oficiului de a-i familiariza cu tehnicile eficiente de prezentare a capacităţilor lor profesionale în faţa patronilor; în termen de trei zile, în mod obligatoriu, vor anunţa în scris oficiul forţei de muncă despre încadrarea lor de sine stătătoare în cîmpul muncii, dobîndirea unui teren, desfăşurarea unor activităţi de antreprenoriat, înmatricularea în instituţiile superioare de învăţămînt la secţia de zi, pensionarea anticipată pentru vechime în muncă şi limită de vîrstă sau, după caz, stabilirea pensiei de invaliditate, survenirea incapacităţii sale temporare de muncă sau altă motivaţie întemeiată a absenţei sale (participarea la instrucţiuni militare, acţiuni de pregătire pentru satisfacerea serviciului militar, îndeplinirea datoriilor de stat, arestarea preventivă conform legislaţiei în vigoare etc.). 16. Şomerii sînt radiaţi din evidenţa oficiului forţei de muncă în cazurile: a) recunoaşterii lor ca persoane ocupate în baza prevederilor art.2 din Legea nr.878-XII; b) stabilirii pensiei în corespundere cu legislaţia în vigoare; c) stabilirii domiciliului în altă localitate; d) ieşirii în concediul de maternitate şi naştere; e) condamnării şomerului la privaţiune de libertate sau la tratament forţat în conformitate cu hotărîrea instanţei judecătoreşti; f) obţinerii sau încercării de a obţine ajutorul de şomaj prin înşelăciune; g) neprezentării îndelungate (mai mult de două luni) la oficiul forţei de muncă fără motiv întemeiat; h) decesului. Motivul scoaterii din evidenţă a şomerilor este înregistrat în fişa de evidenţă personală şi în registrul respectiv. Cetăţenii scoşi din evidenţă au dreptul, în decursul anului calendaristic, la depunerea repetată a cererii pentru obţinerea unui loc de muncă. Înregistrarea şi evidenţa lor se vor face în modul prevăzut pentru cetăţenii care solicită pentru prima dată ajutor în vederea încadrării în muncă, cu excepţia cazurilor prevăzute la lit.f), j) şi h) ale prezentului punct. La expirarea a trei luni calendaristice din data radierii de la evidenţă, persoanele specificate la lit.f) şi j) ale acestui punct au dreptul la înregistrare repetată. 17. Persoanele înregistrate la oficiul forţei de muncă au acces la informaţia privind: locurile de muncă disponibile (posturile vacante), condiţiile de muncă şi de salarizare ale acestor locuri în scopul alegerii unui loc de muncă corespunzător; posibilităţile de orientare, calificare, recalificare şi perfecţionare profesională; modul şi condiţiile de înregistrare a şomerilor şi de conlucrare cu personalul oficiului forţei de muncă; drepturile şi obligaţiunile cetăţenilor aflaţi în relaţii de muncă, prevăzute de legislaţia muncii în vigoare, formele de protecţie socială a populaţiei afectate de şomaj etc. 18. În cazul cînd încadrarea şomerului în cîmpul muncii este imposibilă, oficiul forţei de muncă îi propune înscrierea la un curs de calificare sau de recalificare profesională. 19. Pînă la soluţionarea cererii de acordare a ajutorului de şomaj, oficiul forţei de muncă va analiza, în primul rînd, cererea şomerului de a i se găsi un loc de muncă corespunzător, care urmează a fi soluţionată în limita posibilităţilor. În cazul în care, în perioada de pînă la stabilirea ajutorului de şomaj, şomerul va refuza nejustificat două oferte de angajare într-un loc de muncă corespunzător sau două recomandări de a urma un curs de instruire, oficiul forţei de muncă va respinge cerera privind acordarea ajutorului de şomaj. 20. Unitatea economică va informa în scris oficiul forţei de muncă în termen de trei zile despre decizia sa privind angajarea sau neangajarea şomerului, completînd dispoziţia de repartizare eliberată de oficiu conform cerinţelor stabilite. În cazul neacceptării candidaturii propuse de oficiu pentru locul de muncă liber (postul vacant), unitatea economică este obligată să indice motivul refuzului. 21. Persoanele, al căror contract de muncă a fost reziliat din cauza reorganizării proceselor de producţie şi de muncă, inclusiv din cauza lichidării, reorganizării sau reprofilării unităţii economice (instituţiei, organizaţiei), reducerii efectivului sau a statului de personal, şi care sînt recunoscute şomere în modul stabilit au dreptul la pensionare anticipată cu un an înainte de termenul prevăzut de legislaţia în vigoare, dacă au vechimea în muncă necesară pensionării pentru limita de vîrstă pe baze generale. Şomerul este pensionat anticipat la solicitarea lui. În cazul cînd refuză acest drept, oficiul va conlucra cu el în continuare în condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare. III. Modul de acordare a ajutorului de şomaj 22. Şomerii, care nu pot fi încadraţi în cîmpul muncii din lipsă de locuri disponibile corespunzătoare, beneficiază de ajutor de şomaj în condiţiile Legii nr.878-XII, la prezentarea documentelor ce confirmă acest drept. Dreptul şi condiţiile pentru a beneficia de ajutor de şomaj sînt reglementate de art.15-18 din sus-numita lege. 23. Pentru stabilirea ajutorului de şomaj, şomerul este obligat să prezinte oficiului forţei de muncă, suplimentar la prevederile pct.6 şi 7 ale prezentului Regulament, următoarele documente: cererea de acordare a ajutorului de şomaj; adeverinţa de naştere a copiilor cu vîrste pînă la 16 ani, aflaţi la întreţinerea lui; certificatul de deces al părintelui sau susţinătorului legal al copilului, decizia instanţei judecătoreşti privind decăderea din drepturile părinteşti (pentru absolvenţii învăţămîntului secundar în vîrstă de 17 ani). 24. Obligaţiunile oficiului forţei de muncă legate de stabilirea şi plata ajutorului de şomaj sînt următoarele: verificarea actelor şi documentelor prezentate şi emiterea unui ordin privind acordarea ajutorului de şomaj. Ordinelor li se acordă numere în ordine crescătoare pentru o perioadă de un an caslendaristic. Determinarea dreptului de şomaj şi stabilirea mărimii acestui ajutor se efectuează în termen de 5 zile din data prezentării documentelor respective; întocmirea unui dosar pentru fiecare solicitant, cu toate actele în baza cărora a fost acordat ajutorul de şomaj. În cazul în care şomerul îşi schimbă domiciliul, dosarul se transmite oficiului forţei de muncă din localitatea respectivă, în primul oficiu lăsîndu-se copia fişei personale şi a contului personal; stabilirea ajutorului de şomaj şi informarea şomerului despre cuantumul, durata şi data de la care i se acordă acest drept, data din care va începe achitarea plăţilor, precum şi data programării pentru vizita lunară. Cuantumul ajutorului de şomaj se stabileşte pe o lună şi pe o zi calendaristică (prin împărţirea cuantumului lunar la numărul de zile calendaristice ale lunii în cauză - 28, 29 sau 30, 31); informarea şomerului despre modul de suspendare, diminuare şi încetare a plăţii ajutorului de şomaj; informarea şomerului despre decizia privind încetarea sau suspendarea plăţii ajutorului de şomaj (cu indicarea motivelor şi a temeiurilor legale), precum şi despre diminuarea mărimii ajutorului de şomaj în condiţiile prevăzute la art.19 din Legea nr.878-XII; eliberarea carnetului de şomer fiecărei persoane pentru întreaga perioadă în care este în drept să primească ajutor de şomaj. Carnetul se vizează o dată în 15 zile de către oficiul forţei de muncă. 25. Şomerul îndreptăţit să primească ajutorul de şomaj are următoarele obligaţiuni: să se prezinte, conform programului stabilit sau ori de cîte ori este solicitat, la oficiul forţei de muncă pentru vizarea carnetului de evidenţă şi informarea lui despre eventualele locuri de muncă disponibile sau depsre cursurile de calificare sau de recalificare profesională; să informeze în termen de 3 zile oficiul forţei de muncă despre: încadrarea sa cu contract individual de muncă; dobîndirea terenurilor agricole în baza prevederilor Codului funciar; obţinerea unor surse de venituri proprii sau realizarea oricăror venituri din prestarea unor activităţi autorizate; înscrierea la un curs de pregătire profesională la învăţămîntul de zi, indiferent de durata studiilor; satisfacerea condiţiilor de ieşire la pensie, indiferent de tipurile de pensionare; îndeplinirea obligaţiunii militare, antrenarea în acţiuni legate de pregătirea către serviciul militar, îndeplinirea datoriilor de stat; stabilirea domiciliului în altă localitate. 26. Şomerii dobîndesc dreptul la ajutor de şomaj începînd cu cea de a opta zi din data înregistrării lor la oficiul forţei de muncă, dacă acest drept este confirmat documentar, iar unele categorii de şomeri - doar la expirarea: a trei luni calendaristice din data concedierii - persoanele disponibilizate din unităţile economice; a 60 de zile după absolvire - absolvenţii instituţiilor de învăţămînt. Perioada în cauză începe cu ziua următoare datei eliberării diplomei (certificatului); a 30 de zile de la data trecerii în rezervă - persoanele trecute în rezervă din serviciul militar sau de alternativă. Perioada în cauză începe cu ziua ce urmează după data trecerii în rezervă. 27. Ajutorul de şomaj se plăteşte de la data dobîndirii de către solicitanţi a dreptului la ajutor pe o perioadă de cel mult 9 luni calendaristice, iar pentru cei care solicită pentru prima dată un loc de muncă - de cel mult 6 luni calendaristice. 28. Persoanele care nu au posibilitate să-şi certifice documentar vechimea în muncă se consideră solicitante pentru prima dată a unui loc de muncă. 29. Sînt îndreptăţiţi să primească ajutor de şomaj persoanele prevăzute la art.15 al Legii nr.878-XII, precum şi persoanele cărora le-a fost stabilită invaliditatea de gradul trei, anterior fiind invalizi de gradul doi. 30. Absolvenţii instituţiilor de învăţămînt şi persoanele trecute în rezervă din serviciul militar sau de alternativă beneficiază de dreptul la ajutor de şomaj în cazul în cares-au înregistrat la oficiul forţei de muncă în termen de 6 luni calendaristice din data absolvirii instituţiei de învăţămînt sau trecerii în rezervă. 31. Absolvenţii instituţiilor de învăţămînt sînt în drept să primească ajutor de şomaj începînd cu vîrsta de 18 ani. În cazuri justificate - în lipsa unuia sau ambilor părinţi sau a susţinătorilor legali - sînt îndreptăţiţi să primească ajutor de şomaj în aceleaşi condiţii şi absolvenţii în vîrstă de 17 ani. 32. Femeile, care la expirarea termenului de îngrijire a copilului au depus la oficiul forţei de muncă o cerere în vederea obţinerii unui loc de muncă şi a căror angajare este temporar imposibilă, beneficiază de dreptul la ajutor de şomaj în perioada de vîrstă a copilului de la 1,5 pînă la 14 ani. La această categorie se atribuie: a) femeile care din data naşterii copilului şi pînă la data înregistrării la oficiul forţei de muncă nu au fost încadrate în cîmpul muncii; b) femeile care şi-au întrerupt activitatea în scopul îngrijirii copilului pînă la împlinirea de către acesta a vîrstei de 14 ani şi certifică acest fapt. 33. Persoanele enumerate în subalineatele trei-cinci şi şapte ale alineatului întîi al art.15 din Legea 878-XII trebuie să aibă o vechime în muncă remunerată, cu condiţia duratei normale a timpului de muncă lucrat de cel puţin 6 luni din ultimele 12 luni premergătoare datei înregistrării lor la oficiul forţei de muncă. 34. Ajutorul de şomaj se acordă pe o perioadă ce nu poate depăşi însumat 9 luni în decurs de 20 de luni calendaristice. În cazul cînd persoanele în cauză sînt înregistrate repetat la oficiul forţei de muncă în perioada respectivă, dar anterior au beneficiat de ajutor de şomaj, pot fi îndreptăţite să primească acest ajutor la expirarea a 20 de luni calendaristice de la data începerii plăţii anterioare a ajutorului de şomaj. 35. Şomerilor li se garantează ajutorul de şomaj în mărimile prevăzute de art.18 al Legii nr.878-XII. Mărimea ajutorului de şomaj stabilită şomerului în dependenţă de salariul minim se majorează numai în cazul majorării salariului minim. Cuantumurile ajutorului de şomaj stabilite pentru şomeri diminuează cu 15% la fiecare 3 luni ale perioadei de plată. Mărimea diminuată a ajutorului de şomaj nu poate fi mai mică decît salariul minim. 36. Şomerii care beneficiază de ajutor de şomaj şi sînt înmatriculaţi la cursurile de pregătire profesională continuă să primească, pe perioada stabilită de lege, acest ajutor, mărimea căruia nu diminuează. 37. Şomerii care beneficiază de ajutor de şomaj şi sînt antrenaţi la lucrări publice remunerate, finanţate din bugetele de stat şi locale, continuă să primească, pe perioada stabilită de lege, acest ajutor, mărimea căruia nu diminuează. 38. Şomerilor care întreţin 1-2 copii în vîrstă de pînă la16 ani li se majorează ajutorul de şomaj cu 10%, iar celor care întreţin 3 şi mai mulţi copii de aceeaşi vîrstă - cu 20%. În cazul în care ambii părinţi sînt şomeri, plata suplimentară pentru copii li se acordă ambilor părinţi. 39. Ajutorul de şomaj se acordă lunar de oficiul forţei de muncă proporţional cu numărul de zile calendaristice pentru care titularul este îndreptăţit să primească acest ajutor pe baza buletinului de identitate, a carnetului de muncă şi a carnetului de şomer. În cazuri justificate, ca excepţie, ajutorul de şomaj poate fi primit de o altă persoană la prezentarea documentelor respective, conform legislaţiei. Ajutorul de şomaj se plăteşte prin intermediul oficiilor poştale sau instituţiilor bancare în baza contractelor încheiate. Sumele din lista de plată nesolicitate timp de trei luni se anulează. Ulterior, cheltuielile ocazionate de plata ajutorului de şomaj se reduc cu sumele nesolicitate. Perioada de reţinere a finanţării mijloacelor pentru plata ajutorului de şomaj nu intră în perioada de nesolicitare a sumelor din lista de plată. Calcularea perioadei de nesolicitare începe de la data incasării sumelor transferate şi începerii plăţii de către oficiul poştal. 40. În caz de boală, şomerii care primesc ajutor de şomaj beneficiază de indemnizaţii pentru incapacitate temporară de muncă din fondul de şomaj în baza certificatelor de concediu medical în mărimea ajutorului de şomaj, stabilită anterior. Indemnizaţia respectivă se acordă pe un termen ce nu trebuie să depăşească însumat 30 de zile calendaristice pe toată perioada de plată. Indemnizaţia pentru concediul de maternitate şi naştere se acordă şomerilor care au dreptul la ajutor de şomaj, inclusiv în cazurile cînd perioada de plată nu a început, o singură dată pe o durată de 126 de zile calendaristice (în cazul naşterilor complicate sau naşterii a doi sau mai mulţi copii - de 140 de zile), începînd cu a 30-a săptămînă de sarcină, în baza certificatelor de concediu medical. Modul de eliberare a certificatelor de concediu medical, de stabilire şi achitare a indemnizaţiilor în legătură cu concediul medical pentru şomeri este identic cu cel stabilit de legislaţia în vigoare pentru persoanele angajate. Pentru perioada de stabilire a indemnizaţiilor, plata ajutorului de şomaj este suspendată. Perioada respectivă nu este inclusă în perioada totală de acordare a ajutorului de şomaj. 41. Din ajutorul de şomaj nu se fac reţineri, cu excepţia pensiei alimentare şi a sumelor plătite în plus în urma unor erori de calcul. Suma tuturor reţinerilor din ajutorul de şomaj nu poate să depăşească 50% din mărimea ajutorului de şomaj ce urmează a fi plătită şomerului. 42. Plata ajutorului de şomaj este suspendată pe termen: de o lună - în cazul refuzului nejustificat a unei oferte de angajare într-un loc de muncă corespunzător cu contract individual de muncă sau de a urma un curs de pregătire profesională; de două luni - în cazul refuzului nejustificat a unei oferte de angajare într-un loc de muncă corespunzător cu contract individual de muncă şi de a urma un curs de pregătire profesională; de trei luni - în cazul refuzului nejustificat a două sau mai multor oferte de angajare într-un loc de muncă corespunzător cu contract individual de muncă şi de a urma un curs de pregătire profesională. Plata ajutorului de şomaj poate fi suspendată pe un termen de pînă la trei luni inclusiv, în cazul încălcării de către şomer a condiţiilor şi termenelor de frecventare a oficiului forţei de muncă. Neprezentarea în termenele stabilite se certifică prin explicaţiile şomerului în scris. Viza şefului oficiului forţei de muncă prin care absenţa se consideră motivată sau nemotivată permite continuarea sau suspendarea plăţii ajutorului de şomaj. 43. Plata ajutorului de şomaj se suspendă: din ziua înregistrării refuzului nejustificat a unei oferte de angajare într-un loc de muncă corespunzător sau de a urma un curs de pregătire profesională; din ziua neprezentării şomerului fără motiv întemeiat la oficiul forţei de muncă în ziua stabilită sau din cea de a16-a zi de la ultima prezentare. În cazurile sus-menţionate perioada pentru care este suspendată plata ajutorului de şomaj se include în perioada de plată a ajutorului de şomaj. 44. Plata ajutorului de şomaj nu se efectuează pentru perioadele: incapacităţii temporare de muncă ce depăşeşte însumat30 de zile calendaristice pe parcursul perioadei de plată a ajutorului de şomaj; participării şomerului la instrucţiuni militare, antrenării lui în acţiuni legate de pregătirea pentru serviciul militar, de îndeplinirea datoriilor de stat; participării la lucrările publice efectuate la agenţii economici, cu excepţia celor finanţaţi din bugetele de stat şi locale; arestării preventive conform legislaţiei în vigoare. Perioada totală de plată a ajutorului de şomaj se prelungeşte cu perioadele sus-menţionate. 45. Mărimea ajutorului de şomaj poate fi diminuată cu încă 25% pe un termen de pînă la o lună în cazurile: neprezentării fără motiv întemeiat, pe parcursul a trei zile din data repartizării în muncă de către oficiul forţei de muncă, la convorbirile cu patronul în vederea angajării. În momentul înmînării dispoziţiei de repartizare în muncă, şomerul este informat despre eventuala diminuare a ajutorului de şomaj. La expirarea perioadei sus-numite, lucrătorul oficiului forţei de muncă îl contactează pe agentul economic respectiv şi, în caz că şomerul nu s-a prezentat în termenul stabilit şi nu a informat oficiul despre cauza neprezentării, este emis un ordin de diminuare a ajutorului de şomaj din ziua constatării acestui fapt; refuzului nemotivat de a se prezenta la oficiul forţei de muncă pentru înmînarea dispoziţiei de repartizare în muncă sau pentru pregătirea profesională. Diminuarea se produce din ziua refuzului, motivarea căruia este stabilită de către şeful oficiului forţei de muncă; frecventării neregulate şi însuşirii nesatisfăcătoare a disciplinelor cursului de pregătire profesională, precum şi în cazul aprecierii cunoştinţelor şomerului cu o notă mai joasă de 6. Diminuarea ajutorului de şomaj pe termen de pînă la o lună se efectuează de la data de întîi a lunii ce urmează după luna în care şomerul a absentat nemotivat 20 de ore de studiu. Este diminuată mărimea ajutorului de şomaj stabilită pentru perioada respectivă, care nu poate fi mai mică decît salariul minim. 46. Plata ajutorului de şomaj încetează din momentul radierii din evidenţă a şomerului în cazurile prevăzute la pct.16 al prezentului Regulament. 47. Plata ajutorului de şomaj încetează şi în cazurile: întreruperii arbitrare nemotivate de către şomer a cursului de pregătire profesională conform îndreptării oficiului forţei de muncă. Plata ajutorului de şomaj încetează începînd cu ziua în care şomerul nu s-a prezentat la cursurile de pregătire profesională; exmatriculării din instituţiile de învăţămînt pentru fapte condamnabile. Plata ajutorului de şomaj încetează din ziua exmatriculării şomerului; neprezentării nemotivate a şomerului la examenele de absolvire sau neatestării lui. Plata încetează din ziua în care a avut loc şedinţa comisiei de examinare. Motivele absenţelor de la ore se certifică prin explicaţiile în scris ale şomerului cu anexarea actelor respective. Viza şefului oficiului forţei de muncă prin care absenţele se consideră motivate (îmbolnăvirea şomerului, boala rudelor apropiate, schimbul domiciliului ş.a.) sau nemotivate şi ordinul de înmatriculare ori exmatriculare servesc drept temei pentru continuarea sau încetarea plăţii ajutorului de şomaj. 48. Ajutorul de şomaj este stabilit, anulat, suspendat sau diminuat prin ordinul şefului oficiului forţei de muncă, în temeiul demersului lucrătorului respectiv, care este adus la cunoştinţa şomerului. 49. Persoanele care au fost reintegrate în cîmpul muncii de către organele de judecată şi cărora li s-au acordat despăgubiri pentru perioada nelucrată vor restitui ajutorul de şomaj primit pe acea perioadă. 50. Perioada de plată a ajutorului de şomaj se include în vechimea neîntreruptă în muncă. Oficiul forţei de muncă va efectua în carnetul de muncă al şomerului înscrisul: <A beneficiat de ajutor de şomaj de la <___> ____________199__ pînă la <___>___________199__ în temeiul art.17 al Legii nr.878-XII/1992.> În cazurile cînd şomerul şi-a pierdut temporar capacitatea de muncă, printr-un înscris în carnetul de muncă se poate prevedea prelungirea perioadei de plată a ajutorului de şomaj de 9 luni calendaristice cu timpul incapacităţii lui de muncă. Totodată, la calcularea vechimii în muncă se va lua în considerare numai perioada de 9 luni calendaristice. 51. Sumele primite fără temei legal, cu titlu de ajutor de şomaj, ca urmare a prezentării documentelor falsificate sau a încadrării în muncă fără a informa oficiul forţei de muncă se confiscă de către oficiul forţei de muncă în beneficiul fondului de şomaj în modul stabilit de legislaţia în vigoare. 52. Salariaţii oficiului forţei de muncă, din a căror vină, ca urmare a nerespectării prevederilor legislaţiei în vigoare, au fost stabilite şi plătite sume necuvenite din fondul de şomaj, sînt obligaţi să le restituie în conformitate cu legislaţia în vigoare. IV. Modul de acordare a ajutorului material 53. Persoanelor care, la expirarea termenului legal de primire a ajutorului de şomaj nu au avut posibilitatea de a se încadra în cîmpul muncii, li se acordă dreptul la ajutor material din mijloacele bugetelor locale, alocate fondurilor de susţinere socială a populaţiei. 54. Pentru stabilirea ajutorului material, cetăţeanul depune la oficiul forţei de muncă cererea respectivă. Oficiile ţin evidenţa permanentă a solicitanţilor într-un registru special, întocmesc listele de evidenţă a lor şi le prezintă, concomitent cu cererile acestora, autorităţilor administraţiei publice locale. De acest drept beneficiază şomerii care conlucrează activ cu oficiul forţei de muncă în vederea plasării lor rapide în cîmpul muncii şi respectă condiţiile de reînregistrare în conformitate cu legislaţia în vigoare. 55. În termen de cinci zile, autorităţile administraţiei publice locale examinează cererile şomerilor şi iau deciziile respective. Plata ajutorului material se efectuează prin intermediul fondului de susţinere socială a populaţiei. 56. Ajutorul material poate fi: în expresie bănească - indemnizaţii şi dotaţii pentru folosirea locuinţei, serviciile comunale, transportul public, procurarea medicamentelor etc.; în expresie naturală - asigurarea cu combustibil (lemne şi cărbuni) şi îmbrăcăminte, alimentarea gratuită în cantine speciale sau asigurarea cu bonuri pentru alimentare în cantinele publice. 57. Modul de acordare şi mărimea ajutorului material sînt determinate de autorităţile administraţiei publice locale. 58. În cazul decesului şomerului, membrilor familiei lui li se acordă, din contul mijloacelor fondului de şomaj, un ajutor de înmormîntare în mărimea stabilită de lege. Ajutorul respectiv se acordă la prezentarea certificatului ce confirmă decesul şomerului. Ajutorul se acordă rudelor în baza documentelor ce justifică cheltuielile suportate, iar în cazuri excepţionale, în lipsa acestora - altor persoane, la prezentarea documentului de identitate. V. Dispoziţii finale 59. Responsabilitatea pentru aplicarea corectă a prevederilor Legii nr.878-XII şi a prezentului Regulament o poartă şeful oficiului forţei de muncă. 60. Litigiile privind modul de înregistrare, conlucrare cu şomerii şi acordare a ajutorului de şomaj şi ajutorului material se soluţionează de către Departamentul pentru Utilizarea Forţei de Muncă pe lîngă Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, precum şi de către instanţele judiciare, în modul stabilit de lege.
[Anexa nr.2 abrogată prin Hot.Guv. nr.1080 din 05.09.03, în vigoare 19.09.03] Anexa nr. 3 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 995 din 25 septembrie 1998 Modificările ce se introduc în unele hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova
[Pct.1 abrogat prin Hot. Guv. nr.376 din 29.04.99] 2. Regulamentul privind organizarea lucrărilor publice remunerate, aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.582 din 5 septembrie 1992 <Cu privire la lucrările publice remunerate>(Monitor, 1992, nr.9, art.275), cu modificările aprobate prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.173 din 10 martie 1995 <Privind unele măsuri de prevenire a şomajului în masă> (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr.21, art.165), se modifică după cum urmează: în alineatul doi al punctului 5 cuvîntul <anual> se omite; alineatul unu al punctului 9 se abrogă; alineatul doi al punctului 14 se expune în următoarea redacţie: <Mijloacele din bugetul local pot fi alocate pentru remunerarea muncii angajaţilor la lucrările publice organizate la agenţii economici finanţaţi din contul bugetelor locale. Mijloacele din fondul de şomaj sînt alocate pentru plata ajutorului de şomaj persoanelor care beneficiază de acest ajutor şi a unei indemnizaţii persoanelor care nu beneficiază de acest ajutor, antrenate la lucrările publice remunerate la agenţii economici finanţaţi din bugetele de stat şi locale.>; punctul 16 se completează cu un alineat nou, care va avea următorul conţinut: <Din mijloacele destinate retribuţiei şomerilor angajaţi la lucrările publice remunerate nu se efectuează defalcări în bugetul asigurărilor sociale de stat.>; punctul 18 se expune în următoarea redacţie: <18. Şomerilor care beneficiază de ajutor de şomaj şi sînt antrenaţi la lucrări publice la unităţile economice finanţate din contul mijloacelor bugetelor de stat şi locale li se păstrează acest ajutor, mărimea căruia nu diminuează, pe toată durata antrenării lor la asemenea lucrări, dar care nu poate depăşi 9 luni calendaristice de plată. Şomerilor care nu au dreptul la ajutor de şomaj, antrenaţi la lucrări publice la unităţile finanţate din contul mijloacelor bugetelor de stat şi locale, li se acordă o indemnizaţie lunară în mărimea a două salarii minime pe toată durata lucrărilor publice. Plăţile respective sînt efectuate lunar de către oficiile forţei de muncă din contul mijloacelor cu destinaţie specială ale fondului de şomaj al Fondului Social proporţional cu numărul de zile efectiv lucrate. Plăţile pot fi efectuate, cu acordul lor, şi de către agenţii economici, la care sînt efectuate aceste lucrări.>. 3. Regulamentul Fondului republican şi al fondurilor locale de susţinere socială a populaţiei, aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.193 din 25 martie 1992Cu privire la Fondul republican de susţinere socială a populaţiei(Monitor, 1992, nr.3, art.84-2), cu modificările introduse prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.495 din 9 august 1993 (Monitor, 1993, nr.8, art.243), se modifică după cum urmează: alineatul trei al punctului 6 se completează cu următorul text: <inclusiv din bugetele locale pentru acordarea ajutorului material şomerilor cărora le-a expirat perioada de acordare a lui, precum şi membrilor familiilor lor, inapţi pentru muncă;>; punctul 8 se completează cu următorul text: <De acest drept beneficiază şi şomerii cărora le-a expirat perioada de acordare a ajutorului de şomaj, precum şi membrii familiilor lor, inapţi pentru muncă.>. 4. Punctul 8 şi alineatul trei al punctului 40 din Instrucţiunea cu privire la modul de acordare a concediului medical în Republica Moldova, aprobată prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.57 din 11 februarie 1993 <Despre aprobarea Instrucţiunii cu privire la modul de acordare a concediului medical în Republica Moldova>(Monitor, 1993, nr.2, art.35), cu modificările introduse prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.418 din 9 aprilie 1998 (Monitorul Oficial, 1998, nr.60-61, art.524) se completează cu următorul text: <cu excepţia şomerilor care beneficiază de ajutorul de şomaj, înregistraţi la oficiile forţei de muncă.>. 5. Instrucţiunea asupra modului de stabilire, calculare şi achitare a indemnizaţiilor în legătură cu concediul medical în Republica Moldova, aprobată prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.58 din 11 februarie 1993 <Privind aprobarea Instrucţiunii asupra modului de stabilire, calculare şi achitare a indemnizaţiilor în legătură cu concediul medical în Republica Moldova> (Monitor, 1993, nr.2, art.58) se completează în punctele 1 şi 21 cu cîte un alineat avînd următorul conţinut: <Indemnizaţiile de concediu medical al şomerilor se stabilesc în baza certificatelor medicale de către şeful oficiului forţei de muncă la locurile lor de înregistrare şi se plătesc din fondul de şomaj al Fondului Social.> şi respectiv: <Indemnizaţiile de concediu medical al şomerilor se stabilesc în mărimea ajutorului de şomaj fixat anterior şi se plătesc pe durata prevăzută de legislaţia în vigoare.>. Anexa nr. 4 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 995 din 25 septembrie 1998 Lista hotărîrilor Guvernului Republicii Moldova care se abrogă 1. Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.690 din 23 octombrie 1992 <Cu privire la modul şi condiţiile de acordare a ajutorului de şomaj şi social şomerilor şi membrilor familiilor lor>(Monitor, 1992, nr.10, art.318). 2. Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.697 din 27 octombrie 1992 <Cu privire la calificarea şi recalificarea şomerilor>(Monitor, 1992, nr.10, art.318). 3. Punctele 4 şi 5 din Modificările ce se introduc în unele hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova, aprobate prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova, nr.708 din 22 septembrie 1994 (Monitorul Oficial, 1994, nr.8, art.78). 4. Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.896 din 8 decembrie 1994 <Privind asigurarea protecţiei sociale persoanelor disponibilizate în urma comercializării întreprinderilor falite şi insolvabile>(Monitorul Oficial, 1995, nr.2, art.5). 5. Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 348 din 30 mai 1995 <Cu privire la modificarea şi completarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.690 din 23 octombrie 1992>(Monitorul Oficial, 1995, nr.38-39, art.291).

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀