joi, 8 octombrie 1998
995/25.09.98 Hotărîre despre unele măsuri privind protecţia socială şi reintegrarea profesională a şomerilor
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
             despre unele măsuri privind protecţia socială
               şi reintegrarea profesională a şomerilor

                         Nr.995  din  25.09.98

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.92-93/968 din 08.10.1998

                                * * *

    Întru executarea  Legii  nr. 1407-Xlll din 17 decembrie 1997  pentru
modificarea  şi  completarea  Legii privind utilizarea forţei  de  muncă
(Monitorul Oficial, 1998, nr.16-17, art.103) şi în scopul perfecţionării
mecanismului   de  protecţie  socială  şi  reintegrare  profesională   a
şomerilor, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂSTE:
    Se aprobă:
    1. Regulamentul  cu privire la modul de înregistrare, conlucrare  cu
şomerii şi acordare a ajutorului de şomaj conform anexei nr.1;
    Regulamentul  cu privire la calificarea, recalificarea şi reciclarea
şomerilor conform anexei nr.2;
    Modificările  ce  se  introduc  în  unele  hotărîri  ale  Guvernului
Republicii Moldova conform anexei nr.3;
    Lista hotărîrilor  Guvernului  Republicii  Moldova  care  se  abrogă
conform anexei nr.4.
    2. Finanţarea  măsurilor  de  protecţie socială  şi  de  reintegrare
profesională  a şomerilor se va efectua din mijloacele fondului de şomaj
al  Fondului  Social,  puse  la dispoziţia Serviciului  de  stat  pentru
utilizarea forţei de muncă, în modul stabilit.
    Ordonator al mijloacelor fondului de şomaj este Departamentul pentru
Utilizarea  Forţei  de  Muncă  pe lîngă  Ministerul  Muncii,  Protecţiei
Sociale şi Familiei.
    3. Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei:
    a) va institui  un  control permanent asupra aplicării  întocmai  de
către  structurile Serviciului de stat pentru utilizarea forţei de muncă
a  modului  de  înregistrare  a şomerilor, de conlucrare  cu  ei  şi  de
acordare  a  ajutorului  de  şomaj, cu fixarea termenului  de  plată  în
carnetul de muncă al beneficiarului, potrivit legii;
    b) în comun cu  Departamenul  pentru Utilizarea Forţei de Muncă,  va
face    explicaţiile   de   rigoare   privind   aplicarea   prevederilor
regulamentelor specificate în pct.1 al prezentei hotărîri;
    c) în comun cu Ministerul Educaţiei şi Ştiinţei, în termen de o lună
va  aproba  normele  metodologice privind  organizarea  şi  desfăşurarea
calificării şomerilor şi reîncadrarea lor profesională.
    4. Ministerul  Educaţiei  şi  Ştiinţei va  asigura  instituţiile  de
învăţămînt  cu  programe  şi  materiale  metodologice,  necesare  pentru
calificarea şi recalificarea profesională a şomerilor.
    5. Autorităţile  administraţiei  publice municipale şi raionale  vor
prevedea  în  bugetele locale alocaţii anuale în fondurile de  susţinere
socială  a populaţiei în scopul acordării ajutorului material  şomerilor
şi  membrilor familiilor lor, inapţi pentru muncă (în cazul cînd  expiră
termenul  de  plată a ajutorului de şomaj şi beneficiarii nu  dispun  de
alte  surse de existenţă) şi vor stabili modul de acordare a  ajutorului
material respectiv.
    6. În scopul  neadmiterii  acordării nejustificate a  ajutorului  de
şomaj,  Camera  Înregistrării de Stat pe lîngă Ministerul  Justiţiei  va
prezenta  trimestrial Departamentului pentru Utilizarea Forţei de  Muncă
lista   agenţilor   economici   nou-înregistraţi   şi   a   fondatorilor
întreprinderilor  individuale, societăţilor cu răspundere nelimitată sau
societăţilor  în  comandită,  precum şi lista agenţilor  economici  care
şi-au încetat activitatea.

    Prim-ministru
    al Republicii Moldova                               Ion CIUBUC

    Chişinău, 25 septembrie 1998.
    Nr. 995.

                                                Anexa nr.1
                                         la Hotărîrea Guvernului
                                         Republicii Moldova nr.995
                                         din 25 septembrie 1998

                        R E G U L A M E N T U L
      cu privire la modul de înregistrare, conlucrare cu şomerii
                   şi acordare a ajutorului de şomaj

    Regulamentul  cu  privire  la modul de înregistrare,  conlucrare  cu
şomerii  şi  acordare a ajutorului de şomaj, denumit în cele ce  urmează
Regulamentul,   stabileşte  modul  unic  de  înregistrare  a  şomerilor,
conlucrare  cu  ei  şi  de  acordare a ajutorului  de  şomaj  pe  întreg
teritoriul  Republicii  Moldova  în  conformitate  cu  Legea  Republicii
Moldova  privind  utilizarea forţei de muncă nr.878-XII din 21  ianuarie
1992,  cu modificările şi completările introduse ulterior (în continuare
- Legea nr.878-XII).

                        I. Dispoziţii generale

    1. Cetăţenii  apţi de muncă (inclusiv invalizii de gradul trei) care
nu au loc de muncă corespunzător calificării lor, un venit legal şi sînt
înregistraţi  la  oficiile  forţei  de  muncă, în  raza  cărora  îşi  au
domiciliul,  ca persoane în căutarea unui loc de muncă, sînt consideraţi
şomeri  şi,  conform  legislaţiei în vigoare, au  dreptul  la  protecţia
socială garantată de stat.
    2. Condiţia obligatorie  pentru a-l considera pe cetăţean şomer este
depunerea  de  către  acesta la oficiul forţei de muncă  a  unei  cereri
privind obţinerea unui loc de muncă corespunzător.
    3. Ajutorul de  şomaj se plăteşte din mijloacele fondului de  şomaj,
prevăzute anual în bugetul asigurărilor sociale de stat.
    4. Serviciile  acordate populaţiei de către structurile  Serviciului
de stat pentru utilizarea forţei de muncă sînt gratuite.

     II. Modul de înregistrare a şomerilor şi de conlucrare cu ei

    5. Toţi cetăţenii,   indiferent  de  rasă,  naţionalitate,   origine
etnică,  limbă,  religie,  sex,  opinii,  apartenenţă  politică,  avere,
origine socială, studii, profesie şi caracterul îndeletnicirilor, precum
şi  de  alte circumstanţe, care doresc să se plaseze în  cîmpul  muncii,
sînt în drept să solicite ajutorul oficiilor forţei de muncă, depunînd o
cerere.
    6. Cererea pentru  obţinerea  unui loc de muncă  corespunzător  este
înregistrată  de  către oficiul forţei de muncă de la locul de  trai  al
solicitantului la prezentarea următoarelor acte şi documente:
    buletinului de identitate, carnetului de muncă (în cazul persoanelor
care  şi-au pierdut locul de muncă), actelor de studii şi de  calificare
(în original);
    certificatelor  eliberate  de  primării,  din  care  să  rezulte  că
persoana în cauză nu deţine terenuri agricole.
    7. Pe lîngă actele  şi documentele prevăzute la pct.6, prezentate de
către  toate categoriile de solicitanţi, unele categorii de cetăţeni, în
cazuri justificate, vor prezenta suplimentar:
    a) tinerii care   şi-au   satisfăcut   serviciul  militar   sau   de
alternativă - livretul militar;
    b) persoanele   eliberate   din   locurile  de  detenţie   sau   din
instituţiile de reabilitare socială - certificatul de eliberare;
    c) pensionarii   cu   invaliditate  de  gradul  trei   -   deciziile
consiliului de expertiză medicală a vitalităţii;
    d) persoanele  cu  capacitatea de muncă limitată din cauza  bolii  -
documentele corespunzătoare, eliberate de către instituţiile medicale.
    Pentru confirmarea  statutului de şomer, solicitantul declară în mod
obligatoriu,  pe propria răspundere, lipsa unui loc de muncă, a surselor
de venituri proprii şi că nu este pensionat.
    8. Neprezentarea  actelor şi documentelor specificate la pct.6 şi 7,
lit.  a) şi b), ale prezentului Regulament constituie un temei pentru  a
amîna înregistrarea cererii solicitantului privind obţinerea unui loc de
muncă corespunzător şi acordarea statutului de şomer.
    9. Oficiul forţei  de  muncă este în drept să solicite de la  şomeri
prezentarea altor documente necesare în procesul de conlucrare cu ei.
    10. Înregistrarea  şomerilor  se  face  în  registrul  principal  de
evidenţă  a  şomerilor,  în  paralel cu completarea  fişei  de  evidenţă
personală  de modelul stabilit de Ministerul Muncii, Protecţiei  Sociale
şi Familiei. Fiecare şomer este înregistrat în registrul de evidenţă sub
un  anumit  număr  de  ordine, care coincide cu  numărul  fişei  lui  de
evidenţă   personală.   Numerele  din  registru  se  acordă  în   ordine
crescătoare, pentru un an calendaristic. În anul următor, numerotarea se
reia  numai în cazul persoanelor care solicită pentru prima dată  ajutor
în  vederea plasării în cîmpul muncii, pentru celelalte persoane, aflate
în evidenţă, rămînînd valabile numerele anterior acordate.
    Oficiile forţei  de  muncă  vor ţine evidenţa separată  a  cererilor
solicitanţilor  care,  potrivit  legislaţiei în vigoare, nu  pot  deţine
statutul  de  şomer (persoane sub 16 ani, invalizi de gradele I  şi  II,
pensionari  etc.)  şi  vor acorda sprijinul necesar la plasarea  lor  în
cîmpul muncii.
    11. Statutul  de  şomer  se stabileşte  persoanelor  care  corespund
prevederilor  art.4  din  Legea nr.878-XII, din  momentul  înregistrării
acestora în calitate de persoane în căutare de lucru, indiferent de data
concedierii.
    12. Conlucrînd  activ  cu  şomerii în vederea plasării lor  cît  mai
rapide în cîmpul muncii, oficiul forţei de muncă:
    va actualiza  permanent  baza de date privind activitatea  agenţilor
economici  din  teritoriu pentru evidenţa numărului locurilor libere  de
muncă (a posturilor vacante);
    va propune şomerilor,  în măsura posibilităţilor, variante de locuri
de  muncă corespunzătoare libere (posturi vacante), variante de angajare
la  lucrări publice remunerate şi lucrări sezoniere, variante de a  urma
un curs de instruire profesională;
    va îndrepta şomerii  spre  încadrarea  în locurile de  muncă  libere
(posturile  vacante), declarate de către unităţile economice, în deplină
siguranţă  că  la  momentul  respectiv  ele  sînt  libere  şi  corespund
cerinţelor  solicitanţilor.  Unul  şi acelaşi loc de muncă nu  poate  fi
propus de două ori uneia şi aceleiaşi persoane;
    va explica drepturile  şi  obligaţiunile  şomerului în  procesul  de
integrare profesională şi de protecţie socială;
    va familiariza  şomerii  cu anumite tehnici efective de  căutare  de
sine  stătătoare  a  unui  loc de  muncă  corespunzător,  de  prezentare
favorabilă  la  patroni  în condiţiile concurenţei forţei de  muncă,  de
depăşire a stării de depresie şi căpătare a încrederii în sine etc.;
    va ţine evidenţa  frecventării  oficiului forţei de muncă  de  către
şomeri şi a modalităţilor de conlucrare cu ei.
    La cererea şomerilor,  oficiul forţei de muncă le eliberează gratuit
certificate  de confirmare a statutului de şomer, pentru a fi prezentate
organelor corespunzătoare.
    13. Locul de  muncă  se  consideră corespunzător în  cazul  în  care
acesta  corespunde nivelului studiilor, pregătirii profesionale,  stării
sănătăţii  solicitantului  şi  se află în teritoriul  arendat  oficiului
forţei de muncă.
    Locul de muncă  remunerat, care nu necesită o pregătire profesională
specială   şi  corespunde  normelor  legislaţiei  muncii,  se  consideră
corespunzător  pentru  persoanele care sînt în căutare de  lucru  pentru
prima dată şi nu deţin nici o profesie.
    Nu se consideră corespunzător locul de muncă:
    ce impune schimbarea   domiciliului  fără  consimţămîntul  şomerului
solicitant;
    ce impune condiţii  de  muncă neconforme cu regulile şi  normele  de
protecţie a muncii;
    ce nu corespunde nivelului de calificare profesională a şomerului.
    14. Oficiile  forţei  de muncă prestează şomerilor servicii  privind
încadrarea  în muncă în baza locurilor de muncă disponibile  (posturilor
vacante),  declarate în scris la oficiu de către unităţile economice  în
modul stabilit.
    În acest context, nu se admite:
    repartizarea  şomerilor  la  unităţile economice, situate  în  afara
rutelor  general accesibile de transport sau deplasarea spre care impune
cheltuieli neraţionale pentru transport;
    îndreptarea şomerilor  spre  a  fi  încadraţi în  cîmpul  muncii  la
unităţi  economice fără confirmarea de către patron a locurilor de muncă
disponibile (a posturilor vacante);
    invitarea şomerilor  la oficiul forţei de muncă mai des decît o dată
în  cincisprezece zile (şomerii care nu beneficiază de ajutor de şomaj -
o  dată  în  lună),  cu excepţia cazurilor cînd acestora  li  se  propun
eventuale variante de angajare în cîmpul muncii.
    Oficiile forţei de muncă ţin evidenţa locurilor de muncă disponibile
(a  posturilor  vacante)  într-un registru special. Îndată ce  locul  de
muncă  disponibil  (postul  vacant)  este ocupat,  el  este  radiat  din
evidenţă.
    15. Şomerii, pe toată durata aflării în şomaj:
    se vor prezenta  cu regularitate la oficiul forţei de muncă  conform
programului anterior stabilit;
    vor întreprinde măsuri de sine stătător şi vor îndeplini indicaţiile
oficiului  forţei  de  muncă în vederea plasării lor cît mai  rapide  în
cîmpul muncii;
    vor trece, în  caz de necesitate, un curs de instruire  profesională
în  meseriile recomandate de către oficiul forţei de muncă şi vor însuşi
programul de instruire;
    vor sprijini  eforturile  oficiului de a-i familiariza cu  tehnicile
eficiente  de  prezentare  a  capacităţilor  lor  profesionale  în  faţa
patronilor;
    în termen de  trei  zile,  în mod obligatoriu, vor anunţa  în  scris
oficiul  forţei  de  muncă despre încadrarea lor de sine  stătătoare  în
cîmpul  muncii,  dobîndirea unui teren, desfăşurarea unor activităţi  de
antreprenoriat,  înmatricularea în instituţiile superioare de învăţămînt
la  secţia  de  zi, pensionarea anticipată pentru vechime  în  muncă  şi
limită  de  vîrstă  sau, după caz, stabilirea pensiei  de  invaliditate,
survenirea  incapacităţii  sale  temporare de muncă sau  altă  motivaţie
întemeiată  a  absenţei  sale (participarea  la  instrucţiuni  militare,
acţiuni   de   pregătire   pentru  satisfacerea   serviciului   militar,
îndeplinirea   datoriilor   de   stat,  arestarea   preventivă   conform
legislaţiei în vigoare etc.).
    16. Şomerii sînt  radiaţi din evidenţa oficiului forţei de muncă  în
cazurile:
    a) recunoaşterii  lor ca persoane ocupate în baza prevederilor art.2
din Legea nr.878-XII;
    b) stabilirii pensiei în corespundere cu legislaţia în vigoare;
    c) stabilirii domiciliului în altă localitate;
    d) ieşirii în concediul de maternitate şi naştere;
    e) condamnării şomerului la privaţiune de libertate sau la tratament
forţat în conformitate cu hotărîrea instanţei judecătoreşti;
    f) obţinerii  sau  încercării  de a obţine ajutorul  de  şomaj  prin
înşelăciune;
    g) neprezentării  îndelungate  (mai  mult de două luni)  la  oficiul
forţei de muncă fără motiv întemeiat;
    h) decesului.
    Motivul scoaterii  din evidenţă a şomerilor este înregistrat în fişa
de evidenţă personală şi în registrul respectiv.
    Cetăţenii scoşi   din  evidenţă  au  dreptul,  în  decursul   anului
calendaristic, la depunerea repetată a cererii pentru obţinerea unui loc
de  muncă.  Înregistrarea şi evidenţa lor se vor face în modul  prevăzut
pentru  cetăţenii  care  solicită pentru prima dată  ajutor  în  vederea
încadrării în muncă, cu excepţia cazurilor prevăzute la lit.f), j) şi h)
ale prezentului punct.
    La expirarea  a  trei  luni calendaristice din data radierii  de  la
evidenţă,  persoanele  specificate la lit.f) şi j) ale acestui punct  au
dreptul la înregistrare repetată.
    17. Persoanele  înregistrate la oficiul forţei de muncă au acces  la
informaţia privind:
    locurile de muncă  disponibile  (posturile vacante),  condiţiile  de
muncă şi de salarizare ale acestor locuri în scopul alegerii unui loc de
muncă corespunzător;
    posibilităţile    de   orientare,   calificare,   recalificare    şi
perfecţionare profesională;
    modul şi condiţiile  de înregistrare a şomerilor şi de conlucrare cu
personalul oficiului forţei de muncă;
    drepturile şi  obligaţiunile cetăţenilor aflaţi în relaţii de muncă,
prevăzute  de legislaţia muncii în vigoare, formele de protecţie socială
a populaţiei afectate de şomaj etc.
    18. În cazul   cînd  încadrarea  şomerului  în  cîmpul  muncii  este
imposibilă,  oficiul forţei de muncă îi propune înscrierea la un curs de
calificare sau de recalificare profesională.
    19. Pînă la soluţionarea  cererii de acordare a ajutorului de şomaj,
oficiul forţei de muncă va analiza, în primul rînd, cererea şomerului de
a i se găsi un loc de muncă corespunzător, care urmează a fi soluţionată
în limita posibilităţilor.
    În cazul în care,  în  perioada de pînă la stabilirea ajutorului  de
şomaj,  şomerul  va refuza nejustificat două oferte de angajare  într-un
loc  de  muncă corespunzător sau două recomandări de a urma un  curs  de
instruire,  oficiul forţei de muncă va respinge cerera privind acordarea
ajutorului de şomaj.
    20. Unitatea  economică va informa în scris oficiul forţei de  muncă
în  termen  de  trei  zile  despre  decizia  sa  privind  angajarea  sau
neangajarea şomerului, completînd dispoziţia de repartizare eliberată de
oficiu  conform cerinţelor stabilite. În cazul neacceptării candidaturii
propuse  de oficiu pentru locul de muncă liber (postul vacant), unitatea
economică este obligată să indice motivul refuzului.
    21. Persoanele, al căror contract de muncă a fost reziliat din cauza
reorganizării  proceselor  de producţie şi de muncă, inclusiv din  cauza
lichidării,    reorganizării   sau   reprofilării   unităţii   economice
(instituţiei,  organizaţiei),  reducerii efectivului sau a  statului  de
personal,  şi care sînt recunoscute şomere în modul stabilit au  dreptul
la  pensionare  anticipată  cu  un an înainte de  termenul  prevăzut  de
legislaţia  în  vigoare, dacă au vechimea în muncă necesară  pensionării
pentru limita de vîrstă pe baze generale.
    Şomerul este  pensionat anticipat la solicitarea lui. În cazul  cînd
refuză  acest  drept,  oficiul  va  conlucra  cu  el  în  continuare  în
condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare.

             III. Modul de acordare a ajutorului de şomaj

    22. Şomerii,  care nu pot fi încadraţi în cîmpul muncii din lipsă de
locuri  disponibile  corespunzătoare, beneficiază de ajutor de şomaj  în
condiţiile  Legii  nr.878-XII, la prezentarea documentelor  ce  confirmă
acest drept.
    Dreptul şi condiţiile  pentru  a beneficia de ajutor de  şomaj  sînt
reglementate de art.15-18 din sus-numita lege.
    23. Pentru stabilirea  ajutorului de şomaj, şomerul este obligat  să
prezinte  oficiului forţei de muncă, suplimentar la prevederile pct.6 şi
7 ale prezentului Regulament, următoarele documente:
    cererea de acordare a ajutorului de şomaj;
    adeverinţa de naştere a copiilor cu vîrste pînă la 16 ani, aflaţi la
întreţinerea lui;
    certificatul  de  deces  al părintelui sau susţinătorului  legal  al
copilului,   decizia  instanţei  judecătoreşti  privind  decăderea   din
drepturile  părinteşti  (pentru absolvenţii învăţămîntului  secundar  în
vîrstă de 17 ani).
    24. Obligaţiunile  oficiului forţei de muncă legate de stabilirea şi
plata ajutorului de şomaj sînt următoarele:
    verificarea actelor  şi  documentelor  prezentate şi  emiterea  unui
ordin  privind  acordarea  ajutorului de şomaj. Ordinelor li  se  acordă
numere  în ordine crescătoare pentru o perioadă de un an caslendaristic.
Determinarea  dreptului de şomaj şi stabilirea mărimii acestui ajutor se
efectuează  în  termen  de  5 zile  din  data  prezentării  documentelor
respective;
    întocmirea unui  dosar pentru fiecare solicitant, cu toate actele în
baza  cărora a fost acordat ajutorul de şomaj. În cazul în care  şomerul
îşi  schimbă domiciliul, dosarul se transmite oficiului forţei de  muncă
din  localitatea  respectivă,  în primul oficiu lăsîndu-se  copia  fişei
personale şi a contului personal;
    stabilirea ajutorului   de  şomaj  şi  informarea  şomerului  despre
cuantumul,  durata şi data de la care i se acordă acest drept, data  din
care  va  începe achitarea plăţilor, precum şi data  programării  pentru
vizita  lunară. Cuantumul ajutorului de şomaj se stabileşte pe o lună şi
pe  o zi calendaristică (prin împărţirea cuantumului lunar la numărul de
zile calendaristice ale lunii în cauză - 28, 29 sau 30, 31);
    informarea şomerului   despre  modul  de  suspendare,  diminuare  şi
încetare a plăţii ajutorului de şomaj;
    informarea şomerului    despre   decizia   privind   încetarea   sau
suspendarea  plăţii  ajutorului  de şomaj (cu indicarea motivelor  şi  a
temeiurilor  legale), precum şi despre diminuarea mărimii ajutorului  de
şomaj în condiţiile prevăzute la art.19 din Legea nr.878-XII;
    eliberarea carnetului  de  şomer fiecărei persoane  pentru  întreaga
perioadă în care este în drept să primească ajutor de şomaj. Carnetul se
vizează o dată în 15 zile de către oficiul forţei de muncă.
    25. Şomerul îndreptăţit   să   primească  ajutorul  de   şomaj   are
următoarele obligaţiuni:
    să se prezinte,  conform  programului stabilit sau ori de  cîte  ori
este  solicitat, la oficiul forţei de muncă pentru vizarea carnetului de
evidenţă   şi   informarea  lui  despre  eventualele  locuri  de   muncă
disponibile  sau  depsre  cursurile de calificare  sau  de  recalificare
profesională;
    să informeze în termen de 3 zile oficiul forţei de muncă despre:
    încadrarea sa cu contract individual de muncă;
    dobîndirea terenurilor agricole în baza prevederilor Codului funciar;
    obţinerea unor  surse  de venituri proprii sau  realizarea  oricăror
venituri din prestarea unor activităţi autorizate;
    înscrierea la  un curs de pregătire profesională la învăţămîntul  de
zi, indiferent de durata studiilor;
    satisfacerea condiţiilor de ieşire la pensie, indiferent de tipurile
de pensionare;
    îndeplinirea  obligaţiunii militare, antrenarea în acţiuni legate de
pregătirea către serviciul militar, îndeplinirea datoriilor de stat;
    stabilirea domiciliului în altă localitate.
    26. Şomerii dobîndesc  dreptul la ajutor de şomaj începînd cu cea de
a  opta  zi din data înregistrării lor la oficiul forţei de muncă,  dacă
acest  drept este confirmat documentar, iar unele categorii de şomeri  -
doar la expirarea:
    a trei luni calendaristice   din   data  concedierii  -   persoanele
disponibilizate din unităţile economice;
    a 60 de zile   după   absolvire  -  absolvenţii   instituţiilor   de
învăţămînt.  Perioada în cauză începe cu ziua următoare datei eliberării
diplomei (certificatului);
    a 30 de zile  de la data trecerii în rezervă - persoanele trecute în
rezervă  din  serviciul  militar sau de alternativă. Perioada  în  cauză
începe cu ziua ce urmează după data trecerii în rezervă.
    27. Ajutorul  de  şomaj se plăteşte de la data dobîndirii  de  către
solicitanţi  a  dreptului  la ajutor pe o perioadă de cel  mult  9  luni
calendaristice, iar pentru cei care solicită pentru prima dată un loc de
muncă - de cel mult 6 luni calendaristice.
    28. Persoanele  care  nu au posibilitate să-şi certifice  documentar
vechimea  în muncă se consideră solicitante pentru prima dată a unui loc
de muncă.
    29. Sînt îndreptăţiţi   să  primească  ajutor  de  şomaj  persoanele
prevăzute  la  art.15 al Legii nr.878-XII, precum şi  persoanele  cărora
le-a  fost  stabilită  invaliditatea  de  gradul  trei,  anterior  fiind
invalizi de gradul doi.
    30. Absolvenţii instituţiilor de învăţămînt şi persoanele trecute în
rezervă  din serviciul militar sau de alternativă beneficiază de dreptul
la ajutor de şomaj în cazul în cares-au înregistrat la oficiul forţei de
muncă în termen de 6 luni calendaristice din data absolvirii instituţiei
de învăţămînt sau trecerii în rezervă.
    31. Absolvenţii   instituţiilor  de  învăţămînt  sînt  în  drept  să
primească  ajutor  de  şomaj  începînd cu vîrsta de 18  ani.  În  cazuri
justificate  -  în lipsa unuia sau ambilor părinţi sau a  susţinătorilor
legali  -  sînt  îndreptăţiţi să primească ajutor de şomaj  în  aceleaşi
condiţii şi absolvenţii în vîrstă de 17 ani.
    32. Femeile,  care la expirarea termenului de îngrijire a  copilului
au  depus la oficiul forţei de muncă o cerere în vederea obţinerii  unui
loc  de muncă şi a căror angajare este temporar imposibilă,  beneficiază
de  dreptul  la ajutor de şomaj în perioada de vîrstă a copilului de  la
1,5 pînă la 14 ani.
    La această categorie se atribuie:
    a) femeile care   din  data  naşterii  copilului  şi  pînă  la  data
înregistrării  la oficiul forţei de muncă nu au fost încadrate în cîmpul
muncii;
    b) femeile care  şi-au  întrerupt activitatea în  scopul  îngrijirii
copilului  pînă  la  împlinirea de către acesta a vîrstei de 14  ani  şi
certifică acest fapt.
    33. Persoanele  enumerate  în subalineatele trei-cinci şi şapte  ale
alineatului  întîi al art.15 din Legea 878-XII trebuie să aibă o vechime
în  muncă  remunerată, cu condiţia duratei normale a timpului  de  muncă
lucrat  de  cel  puţin 6 luni din ultimele 12 luni  premergătoare  datei
înregistrării lor la oficiul forţei de muncă.
    34. Ajutorul  de  şomaj se acordă pe o perioadă ce nu  poate  depăşi
însumat 9 luni în decurs de 20 de luni calendaristice.
    În cazul cînd  persoanele  în  cauză sînt  înregistrate  repetat  la
oficiul  forţei  de  muncă  în  perioada  respectivă,  dar  anterior  au
beneficiat  de  ajutor de şomaj, pot fi îndreptăţite să primească  acest
ajutor  la  expirarea a 20 de luni calendaristice de la  data  începerii
plăţii anterioare a ajutorului de şomaj.
    35. Şomerilor  li  se  garantează  ajutorul  de  şomaj  în  mărimile
prevăzute de art.18 al Legii nr.878-XII.
    Mărimea ajutorului  de  şomaj stabilită şomerului în  dependenţă  de
salariul minim se majorează numai în cazul majorării salariului minim.
    Cuantumurile  ajutorului de şomaj stabilite pentru şomeri diminuează
cu 15% la fiecare 3 luni ale perioadei de plată.
    Mărimea diminuată  a ajutorului de şomaj nu poate fi mai mică  decît
salariul minim.
    36. Şomerii care   beneficiază   de   ajutor  de   şomaj   şi   sînt
înmatriculaţi   la  cursurile  de  pregătire  profesională  continuă  să
primească,  pe perioada stabilită de lege, acest ajutor, mărimea  căruia
nu diminuează.
    37. Şomerii care beneficiază de ajutor de şomaj şi sînt antrenaţi la
lucrări  publice  remunerate, finanţate din bugetele de stat şi  locale,
continuă  să  primească,  pe perioada stabilită de lege,  acest  ajutor,
mărimea căruia nu diminuează.
    38. Şomerilor  care întreţin 1-2 copii în vîrstă de pînă la16 ani li
se  majorează ajutorul de şomaj cu 10%, iar celor care întreţin 3 şi mai
mulţi  copii de aceeaşi vîrstă - cu 20%. În cazul în care ambii  părinţi
sînt  şomeri,  plata  suplimentară  pentru copii li  se  acordă  ambilor
părinţi.
    39. Ajutorul  de  şomaj se acordă lunar de oficiul forţei  de  muncă
proporţional  cu  numărul de zile calendaristice pentru  care  titularul
este  îndreptăţit  să  primească  acest ajutor pe  baza  buletinului  de
identitate, a carnetului de muncă şi a carnetului de şomer.
    În cazuri justificate,  ca  excepţie,  ajutorul de  şomaj  poate  fi
primit  de  o  altă  persoană la  prezentarea  documentelor  respective,
conform legislaţiei.
    Ajutorul de şomaj se plăteşte prin intermediul oficiilor poştale sau
instituţiilor bancare în baza contractelor încheiate.
    Sumele din lista   de  plată  nesolicitate  timp  de  trei  luni  se
anulează. Ulterior, cheltuielile ocazionate de plata ajutorului de şomaj
se reduc cu sumele nesolicitate.
    Perioada de reţinere   a   finanţării   mijloacelor   pentru   plata
ajutorului  de şomaj nu intră în perioada de nesolicitare a sumelor  din
lista  de plată. Calcularea perioadei de nesolicitare începe de la  data
incasării  sumelor  transferate  şi începerii plăţii  de  către  oficiul
poştal.
    40. În caz de   boală,   şomerii  care  primesc  ajutor   de   şomaj
beneficiază  de indemnizaţii pentru incapacitate temporară de muncă  din
fondul  de  şomaj în baza certificatelor de concediu medical în  mărimea
ajutorului  de  şomaj,  stabilită anterior. Indemnizaţia  respectivă  se
acordă  pe  un  termen ce nu trebuie să depăşească însumat  30  de  zile
calendaristice pe toată perioada de plată.
    Indemnizaţia  pentru  concediul de maternitate şi naştere se  acordă
şomerilor  care au dreptul la ajutor de şomaj, inclusiv în cazurile cînd
perioada  de  plată nu a început, o singură dată pe o durată de  126  de
zile  calendaristice (în cazul naşterilor complicate sau naşterii a  doi
sau  mai mulţi copii - de 140 de zile), începînd cu a 30-a săptămînă  de
sarcină, în baza certificatelor de concediu medical.
    Modul de eliberare   a   certificatelor  de  concediu  medical,   de
stabilire şi achitare a indemnizaţiilor în legătură cu concediul medical
pentru  şomeri  este  identic cu cel stabilit de legislaţia  în  vigoare
pentru persoanele angajate.
    Pentru perioada  de stabilire a indemnizaţiilor, plata ajutorului de
şomaj  este suspendată. Perioada respectivă nu este inclusă în  perioada
totală de acordare a ajutorului de şomaj.
    41. Din ajutorul  de  şomaj nu se fac reţineri, cu excepţia  pensiei
alimentare şi a sumelor plătite în plus în urma unor erori de calcul.
    Suma tuturor   reţinerilor  din  ajutorul  de  şomaj  nu  poate   să
depăşească  50% din mărimea ajutorului de şomaj ce urmează a fi  plătită
şomerului.
    42. Plata ajutorului de şomaj este suspendată pe termen:
    de o lună - în   cazul  refuzului  nejustificat  a  unei  oferte  de
angajare  într-un  loc de muncă corespunzător cu contract individual  de
muncă sau de a urma un curs de pregătire profesională;
    de două luni  -  în  cazul refuzului nejustificat a unei  oferte  de
angajare  într-un  loc de muncă corespunzător cu contract individual  de
muncă şi de a urma un curs de pregătire profesională;
    de trei luni - în cazul refuzului nejustificat a două sau mai multor
oferte  de  angajare  într-un  loc de muncă  corespunzător  cu  contract
individual de muncă şi de a urma un curs de pregătire profesională.
    Plata ajutorului  de şomaj poate fi suspendată pe un termen de  pînă
la  trei luni inclusiv, în cazul încălcării de către şomer a condiţiilor
şi  termenelor de frecventare a oficiului forţei de muncă. Neprezentarea
în  termenele  stabilite  se certifică prin  explicaţiile  şomerului  în
scris.  Viza  şefului  oficiului forţei de muncă prin  care  absenţa  se
consideră  motivată  sau nemotivată permite continuarea sau  suspendarea
plăţii ajutorului de şomaj.
    43. Plata ajutorului de şomaj se suspendă:
    din ziua înregistrării  refuzului  nejustificat  a  unei  oferte  de
angajare  într-un  loc de muncă corespunzător sau de a urma un  curs  de
pregătire profesională;
    din ziua neprezentării  şomerului  fără motiv întemeiat  la  oficiul
forţei  de muncă în ziua stabilită sau din cea de a16-a zi de la  ultima
prezentare.
    În cazurile sus-menţionate  perioada  pentru  care  este  suspendată
plata  ajutorului de şomaj se include în perioada de plată a  ajutorului
de şomaj.
    44. Plata ajutorului de şomaj nu se efectuează pentru perioadele:
    incapacităţii  temporare  de  muncă ce depăşeşte însumat30  de  zile
calendaristice pe parcursul perioadei de plată a ajutorului de şomaj;
    participării  şomerului la instrucţiuni militare, antrenării lui  în
acţiuni  legate de pregătirea pentru serviciul militar, de  îndeplinirea
datoriilor de stat;
    participării la lucrările publice efectuate la agenţii economici, cu
excepţia celor finanţaţi din bugetele de stat şi locale;
    arestării preventive conform legislaţiei în vigoare.
    Perioada totală  de  plată a ajutorului de şomaj se  prelungeşte  cu
perioadele sus-menţionate.
    45. Mărimea ajutorului de şomaj poate fi diminuată cu încă 25% pe un
termen de pînă la o lună în cazurile:
    neprezentării  fără  motiv întemeiat, pe parcursul a trei  zile  din
data  repartizării  în  muncă  de  către oficiul  forţei  de  muncă,  la
convorbirile  cu  patronul în vederea angajării. În  momentul  înmînării
dispoziţiei  de  repartizare  în  muncă, şomerul  este  informat  despre
eventuala  diminuare  a  ajutorului  de şomaj.  La  expirarea  perioadei
sus-numite,  lucrătorul  oficiului  forţei de muncă  îl  contactează  pe
agentul  economic  respectiv şi, în caz că şomerul nu s-a  prezentat  în
termenul  stabilit şi nu a informat oficiul despre cauza  neprezentării,
este  emis  un  ordin  de  diminuare a  ajutorului  de  şomaj  din  ziua
constatării acestui fapt;
    refuzului nemotivat  de  a  se prezenta la oficiul forţei  de  muncă
pentru   înmînarea  dispoziţiei  de  repartizare  în  muncă  sau  pentru
pregătirea  profesională.  Diminuarea  se produce  din  ziua  refuzului,
motivarea căruia este stabilită de către şeful oficiului forţei de muncă;
    frecventării    neregulate    şi   însuşirii   nesatisfăcătoare    a
disciplinelor  cursului  de pregătire profesională, precum şi  în  cazul
aprecierii cunoştinţelor şomerului cu o notă mai joasă de 6.
    Diminuarea ajutorului  de  şomaj  pe  termen de pînă la  o  lună  se
efectuează  de  la  data de întîi a lunii ce urmează după luna  în  care
şomerul a absentat nemotivat 20 de ore de studiu.
    Este diminuată mărimea ajutorului de şomaj stabilită pentru perioada
respectivă, care nu poate fi mai mică decît salariul minim.
    46. Plata ajutorului  de  şomaj încetează din momentul radierii  din
evidenţă  a  şomerului  în cazurile prevăzute la pct.16  al  prezentului
Regulament.
    47. Plata ajutorului de şomaj încetează şi în cazurile:
    întreruperii  arbitrare  nemotivate  de către şomer  a  cursului  de
pregătire  profesională  conform îndreptării oficiului forţei de  muncă.
Plata  ajutorului de şomaj încetează începînd cu ziua în care şomerul nu
s-a prezentat la cursurile de pregătire profesională;
    exmatriculării   din   instituţiile  de  învăţămînt   pentru   fapte
condamnabile.   Plata   ajutorului   de   şomaj   încetează   din   ziua
exmatriculării şomerului;
    neprezentării  nemotivate a şomerului la examenele de absolvire  sau
neatestării  lui.  Plata încetează din ziua în care a avut  loc  şedinţa
comisiei de examinare.
    Motivele absenţelor  de  la  ore se certifică prin  explicaţiile  în
scris  ale  şomerului  cu  anexarea  actelor  respective.  Viza  şefului
oficiului  forţei  de  muncă prin care absenţele se  consideră  motivate
(îmbolnăvirea  şomerului, boala rudelor apropiate, schimbul domiciliului
ş.a.)  sau  nemotivate  şi ordinul de  înmatriculare  ori  exmatriculare
servesc  drept temei pentru continuarea sau încetarea plăţii  ajutorului
de şomaj.
    48. Ajutorul  de şomaj este stabilit, anulat, suspendat sau diminuat
prin  ordinul  şefului oficiului forţei de muncă, în temeiul  demersului
lucrătorului respectiv, care este adus la cunoştinţa şomerului.
    49. Persoanele  care  au fost reintegrate în cîmpul muncii de  către
organele  de  judecată  şi  cărora li s-au  acordat  despăgubiri  pentru
perioada  nelucrată  vor  restitui  ajutorul de  şomaj  primit  pe  acea
perioadă.
    50. Perioada  de plată a ajutorului de şomaj se include în  vechimea
neîntreruptă în muncă. Oficiul forţei de muncă va efectua în carnetul de
muncă  al  şomerului înscrisul: <A beneficiat de ajutor de şomaj  de  la
<___>  ____________199__ pînă la <___>___________199__ în temeiul art.17
al  Legii  nr.878-XII/1992.>  În  cazurile  cînd  şomerul  şi-a  pierdut
temporar capacitatea de muncă, printr-un înscris în carnetul de muncă se
poate prevedea prelungirea perioadei de plată a ajutorului de şomaj de 9
luni  calendaristice cu timpul incapacităţii lui de muncă. Totodată,  la
calcularea  vechimii în muncă se va lua în considerare numai perioada de
9 luni calendaristice.
    51. Sumele primite fără temei legal, cu titlu de ajutor de şomaj, ca
urmare  a prezentării documentelor falsificate sau a încadrării în muncă
fără  a  informa  oficiul forţei de muncă se confiscă de  către  oficiul
forţei  de  muncă în beneficiul fondului de şomaj în modul  stabilit  de
legislaţia în vigoare.
    52. Salariaţii  oficiului  forţei  de muncă, din a  căror  vină,  ca
urmare  a  nerespectării  prevederilor legislaţiei în vigoare,  au  fost
stabilite  şi plătite sume necuvenite din fondul de şomaj, sînt obligaţi
să le restituie în conformitate cu legislaţia în vigoare.

              IV. Modul de acordare a ajutorului material

    53. Persoanelor  care,  la expirarea termenului legal de  primire  a
ajutorului  de şomaj nu au avut posibilitatea de a se încadra în  cîmpul
muncii, li se acordă dreptul la ajutor material din mijloacele bugetelor
locale, alocate fondurilor de susţinere socială a populaţiei.
    54. Pentru stabilirea  ajutorului  material,  cetăţeanul  depune  la
oficiul  forţei  de  muncă  cererea respectivă.  Oficiile  ţin  evidenţa
permanentă  a solicitanţilor într-un registru special, întocmesc listele
de  evidenţă  a  lor şi le prezintă, concomitent cu  cererile  acestora,
autorităţilor administraţiei publice locale.
    De acest drept beneficiază şomerii care conlucrează activ cu oficiul
forţei  de  muncă  în vederea plasării lor rapide în  cîmpul  muncii  şi
respectă  condiţiile de reînregistrare în conformitate cu legislaţia  în
vigoare.
    55. În termen  de  cinci zile, autorităţile  administraţiei  publice
locale examinează cererile şomerilor şi iau deciziile respective.
    Plata ajutorului material se efectuează prin intermediul fondului de
susţinere socială a populaţiei.
    56. Ajutorul material poate fi:
    în expresie bănească  -  indemnizaţii  şi dotaţii  pentru  folosirea
locuinţei,   serviciile   comunale,   transportul   public,   procurarea
medicamentelor etc.;
    în expresie naturală  - asigurarea cu combustibil (lemne şi cărbuni)
şi îmbrăcăminte, alimentarea gratuită în cantine speciale sau asigurarea
cu bonuri pentru alimentare în cantinele publice.
    57. Modul de   acordare   şi   mărimea  ajutorului   material   sînt
determinate de autorităţile administraţiei publice locale.
    58. În cazul  decesului  şomerului,  membrilor familiei  lui  li  se
acordă,   din  contul  mijloacelor  fondului  de  şomaj,  un  ajutor  de
înmormîntare  în mărimea stabilită de lege. Ajutorul respectiv se acordă
la prezentarea certificatului ce confirmă decesul şomerului. Ajutorul se
acordă rudelor în baza documentelor ce justifică cheltuielile suportate,
iar  în  cazuri  excepţionale, în lipsa acestora -  altor  persoane,  la
prezentarea documentului de identitate.

                         V. Dispoziţii finale

    59. Responsabilitatea  pentru aplicarea corectă a prevederilor Legii
nr.878-XII  şi a prezentului Regulament o poartă şeful oficiului  forţei
de muncă.
    60. Litigiile  privind modul de înregistrare, conlucrare cu  şomerii
şi acordare a ajutorului de şomaj şi ajutorului material se soluţionează
de  către  Departamentul  pentru  Utilizarea Forţei de  Muncă  pe  lîngă
Ministerul  Muncii,  Protecţiei Sociale şi Familiei, precum şi de  către
instanţele judiciare, în modul stabilit de lege.

                                                Anexa nr.2
                                        la Hotărîrea Guvernului
                                        Republicii Moldova nr. 995
                                        din 25 septembrie 1998

                        R E G U L A M E N T U L
               cu privire la calificarea, recalificarea
                        şi reciclarea şomerilor

    Regulamentul  cu privire la calificarea, recalificarea şi reciclarea
şomerilor,  denumit  în cele ce urmează Regulamentul,  stabileşte  modul
unic  şi condiţiile de organizare, desfăşurare şi finanţare a cursurilor
de  calificare,  recalificare, reciclare şi a altor forme  de  pregătire
profesională  a  şomerilor în conformitate cu Legea  privind  utilizarea
forţei  de  muncă  nr.878-XII din21 ianuarie 1992,  cu  modificările  şi
completările ulterioare.

                        I. Dispoziţii generale

    1. Calificarea, recalificarea, reciclarea şi alte forme de pregătire
profesională  a şomerilor (în continuare - pregătirea profesională) sînt
chemate  să  faciliteze  alegerea liberă şi adecvată a  profesiei  şi  a
domeniului  de  activitate,  satisfacerea necesităţii  de  pregătire  şi
perfecţionare  a măiestriei lor profesionale, sporirea  competitivităţii
şomerilor  pe piaţa forţei de muncă şi a gradului de protecţie socială a
acestora.
    Pregătirea profesională a şomerilor constituie o verigă importantă a
procesului  de  instruire continuă a cadrelor din economia naţională  şi
este  realizată în instituţiile de învăţămînt ale Ministerului Educaţiei
şi  Ştiinţei,  ale altor ministere şi departamente, la întreprinderi  şi
organizaţii,  indiferent  de  tipul şi de forma lor de  proprietate  (în
continuare - instituţii de învăţămînt), în baza unor contracte încheiate
cu structurile Serviciului de stat pentru utilizarea forţei de muncă.
    2. Structurile Serviciului de stat pentru utilizarea forţei de muncă
(în  continuare  - Serviciul forţei de muncă) trimit  pentru  pregătirea
profesională  şomerii  care  au  trecut în  prealabil  o  consultare  de
orientare profesională, dacă:
    persoana în cauză nu are nici o profesie (meserie);
    recalificarea  este necesară în legătură cu lipsa timp de6 luni  din
momentul  adresării  a  locurilor  de muncă vacante  sau  dacă  persoana
respectivă  şi-a  pierdut calificarea în profesiunea (specialitatea)  pe
care o avea;
    şomerului nu  i se poate propune un loc de muncă potrivit din  cauză
că el nu deţine calificarea profesională necesară.
    3. Pregătirea   profesională  a  şomerilor  se  efectuează   conform
cerinţelor  pieţei  muncii în profesiile (meseriile) care le-ar  permite
încadrarea   în  cîmpul  muncii  sau  organizarea  unei  activităţi   de
antreprenoriat.  Pregătirea  profesională  a  şomerilor  pentru  anumite
locuri concrete de muncă se face în cazurile cînd între Serviciul forţei
de  muncă şi unitatea economică ce garantează aceste locuri de muncă  au
fost încheiate contracte.
    4. Pregătirea profesională a şomerilor include:
    calificarea (instruirea  primară a muncitorilor) - pentru persoanele
care nu au o profesie (meserie), dar care doresc să o însuşească;
    recalificarea  muncitorilor şi specialiştilor cu scopul dea-i învăţa
noi profesii (meserii), dacă Serviciul forţei de muncă nu le poate oferi
un  loc de muncă conform pregătirii lor profesionale anterioare sau dacă
nu mai sînt apţi de a-şi exercita profesia (meseria);
    instruirea şomerilor în profesii (meserii) înrudite;
    ridicarea calificării   şomerilor,  în  cadrul  căreia  aceştia  îşi
îmbogăţesc    cunoştinţele,    îşi   perfecţionează   aptitudinile    şi
deprinderile,   competenţa  profesională,  însuşesc  noi  cunoştinţe  şi
deprinderi  profesionale  şi  specificul muncii pe care  o  vor  presta,
studiază  particularităţile  relaţiilor economiei de piaţă,  principiile
antreprenoriatului şi alte discipline de actualitate economică.
    5. Serviciul  forţei de muncă creează banca de date privind baza  de
pregătire profesională a şomerilor.
    6. Pregătirea profesională a şomerilor este desfăşurată:
    cu preponderenţă   în   instituţiile  de  stat  ale   învăţămîntului
secundar-profesional  şi polivalent, mediu de specialitate şi  superior,
în instituţiile sistemului de reciclare şi recalificare a cadrelor şi în
subdiviziunile  de învăţămînt ale întreprinderilor (puncte de instruire,
combinate  de  instruire  prin  cursuri, şcoli,  cursuri  permanente  de
reciclare ş.a.);
    în instituţiile   de   învăţămînt   particulare   şi   organizaţiile
neguvernamentale.
    7. În toate instituţiile   de   învăţămînt,  enumerate   în   pct.6,
pregătirea  profesională  a  şomerilor se permite numai  în  cazul  cînd
acestea   dispun  de  autorizaţie  provizorie  (licenţă),  eliberată  în
condiţiile   legii,   cu  excepţia  colegiilor,  şcolilor   profesionale
polivalente  şi  de meserii, care organizează astfel de cursuri  conform
profilului lor.
    8. Asigurarea  metodologică  a instruirii profesionale  a  şomerilor
este  înfăptuită  de către Ministerul Educaţiei şi Ştiinţei în comun  cu
Departamentul  pentru  Utilizarea  Forţei de Muncă pe  lîngă  Ministerul
Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei.

                II. Organizarea şi dirijarea pregătirii
                       profesionale a şomerilor

    9. Organizarea şi dirijarea pregătirii profesionale a şomerilor este
realizată   de  Ministerul  Muncii,  Protecţiei  Sociale  şi   Familiei,
Ministerul  Educaţiei  şi Ştiinţei, Ministerul Economiei şi  Reformelor,
Ministerul Sănătăţii şi Serviciul forţei de muncă.
    10. Ministerul  Muncii,  Protecţiei Sociale şi Familiei,  Ministerul
Economiei şi Reformelor, în comun cu Ministerul Educaţiei şi Ştiinţei:
    studiază structura   pieţei   forţei  de  muncă  şi   necesarul   de
perspectivă   de  specialişti  şi  muncitori,  corelate  cu   direcţiile
prioritare de dezvoltare a economiei naţionale;
    creează baza  normativă  şi legislativă necesară  pentru  pregătirea
profesională a şomerilor.
    11. Departamentul pentru Utilizarea Forţei de Muncă:
    coordonează activitatea  structurilor Serviciului forţei de muncă în
problemele orientării şi pregătirii profesionale a şomerilor;
    asigură funcţionarea   unui  sistem  informaţional  unic,  care   să
reflecte  posibilităţile  şi  condiţiile  de  pregătire  profesională  a
şomerilor, precum şi oportunităţile de angajare ulterioară a acestora;
    stabileşte necesarul   locurilor   de  studii  şi  instituţiile   de
învăţămînt în care se va efectua pregătirea profesională a şomerilor;
    încheie contracte   cu  instituţiile  de  învăţămînt  şi  finanţează
serviciile  acordate  privind  pregătirea profesională  a  şomerilor  în
municipiul Chişinău;
    asigură oficiile  forţei  de muncă şi instituţiile de învăţămînt  cu
care  colaborează  cu acte normative şi metodologice privind  pregătirea
profesională a şomerilor;
    exercită controlul  asupra îndeplinirii planurilor şi programelor de
pregătire  profesională, respectării termenelor şi calităţii  instruirii
în instituţiile de învăţămînt din municipiul Chişinău.
    12. Oficiile forţei de muncă:
    organizează activitatea  de  pregătire profesională a  şomerilor  la
locul  de  trai,  încheie  contracte cu instituţiile  de  învăţămînt  şi
finanţează prestaţiile acestora;
    planifică şi   elaborează   măsuri  vizînd  organizarea   pregătirii
profesionale a şomerilor, ţinînd cont de cererea şi oferta pieţei forţei
de  muncă,  de numărul persoanelor care trebuie instruite, de starea  şi
capacităţile  bazei  de instruire şi producere, în care se va  desfăşura
pregătirea   profesională,   disponibilul  de  mijloace  financiare   şi
tehnico-materiale, asigurarea cu cadre didactice şi materiale metodice.
    13. Pentru a    asigura   funcţionarea   sistemului   de   pregătire
profesională   a  şomerilor,  Serviciul  forţei  de  muncă   colaborează
permanent  cu  structurile  sistemului educaţional, cu  instituţiile  de
învăţămînt,   întreprinderile  şi  autorităţile  administraţiei  publice
locale.
    14. Organizarea   pregătirii   profesionale  a   şomerilor   include
următoarele:
    determinarea necesarului de specialişti;
    încheierea contractelor;
    îndreptarea şomerilor la instruire;
    controlul asupra procesului de pregătire;
    desfăşurarea examenelor de calificare conform totalurilor instruirii;
    evidenţa cheltuielilor   de  pregătire  şi  întocmirea   rapoartelor
statistice.
    15. Şomerii îndreptaţi  la instruire trec o consultare  profesională
pentru  a  se  familiariza  cu situaţia pe piaţa  forţei  de  muncă,  cu
cerinţele   privind   nivelul  de  calificare  pe  profesii   (meserii),
oportunităţile  şi  condiţiile  de pregătire profesională  a  şomerilor,
posibilităţile   angajării  lor  ulterioare.  Totodată,  li  se   propun
variantele  posibile şi accesibile pentru a-şi alege profesia  (meseria)
sau (şi) locul de pregătire.
    16. Îndreptarea  şomerilor  la cursurile de  pregătire  profesională
este  efectuată în temeiul buletinului de identitate, actelor de studii,
certificatului   medical   şi  rezultatelor   consultării   profesionale
individuale.
    Examenul medical  şi eliberarea certificatelor de către instituţiile
medicale  şomerilor  îndreptaţi la pregătirea profesională  de  oficiile
forţei de muncă se fac gratuit.
    17. Oficiul forţei de muncă încheie cu şomerii contracte, în temeiul
cărora   acestora   li   se  eliberează  trimiteri   pentru   pregătirea
profesională,  de  modelul stabilit. Înmatricularea în  instituţiile  de
învăţămînt  este  perfectată prin ordin. După absolvirea  cursurilor  de
pregătire  profesională, şomerii sînt obligaţi să se prezinte la oficiul
forţei de muncă pentru a discuta eventualele posibilităţi de angajare.
    18. Pregătirea profesională a şomerilor este efectuată în grupuri de
15-25 persoane sau în mod individual.
    Nu se permite  pregătirea  individuală  a şomerilor  pentru  meserii
muncitoreşti  care constau în deservirea obiectelor cu un grad înalt  de
periculozitate.
    19. Pregătirea   profesională   a   şomerilor  este   realizată   în
conformitate cu programele şi planurile de studii, elaborate şi aprobate
în modul stabilit.
    În caz de necesitate,  modificarea  şi completarea programelor şi  a
planurilor de studii este coordonată cu Ministerul Educaţiei şi Ştiinţei
şi Serviciul forţei de muncă.
    20. Termenele  de pregătire profesională a şomerilor în instituţiile
de  învăţămînt  pot  fi stabilite pînă la 9 luni  calendaristice,  fiind
coordonate  în  prealabil cu Departamentul pentru Utilizarea  Forţei  de
Muncă.  În  cazul cînd pentru instruire sînt necesare termene mai  mari,
cheltuielile suplimentare ocazionate de prelungirea duratei de instruire
vor  fi  achitate de către unităţile economice care au  solicitat  atare
specialişti sau de către şomeri.
    În caz de necesitate,   şomerii  pot  parcurge  un  curs  rapid   de
perfecţionare.  Aceasta  o va decide instituţia respectivă în  comun  cu
Serviciul forţei de muncă şi în temeiul cererii depuse de şomer.
    21. Şomerii din  rîndul specialiştilor sau persoanelor, care urmează
studiile  fără  frecvenţă  şi  care  doresc  să  însuşească  o  profesie
(meserie)  muncitorească şi să o practice, trec pregătirea  profesională
în modul stabilit.
    22. Pregătirea   profesională   a  şomerilor  poate   fi   realizată
concomitent  cu  participarea acestora la lucrările publice  remunerate,
derulîndu-se în formă de cursuri serale sau pe schimburi.
    23. Oficiile  forţei de muncă exercită controlul asupra îndeplinirii
planurilor şi programelor de studii, respectării termenelor şi calităţii
instruirii.
    24. Instituţiile  de învăţămînt ţin evidenţa frecvenţei şi  verifică
reuşita  şomerilor, prezentînd lunar Serviciului forţei de muncă tabelul
frecvenţei.
    25. Pentru absentare  de  la  cursuri sau  nereuşită  la  învăţătură
şomerul   va  fi  exmatriculat  din  instituţia  de  învăţămînt,   fiind
preîntîmpinat în prealabil de Serviciul forţei de muncă.
    Instituţiilor  de învăţămînt nu li se achită plata pentru pregătirea
profesională  a  şomerilor  exmatriculaţi, precum şi  pentru  instruirea
celor care nu au susţinut examenul de calificare.
    26. Pregătirea   profesională  a  şomerilor  este  finalizată   prin
susţinerea  examenelor de calificare. Comisia de examinare este  compusă
din  responsabilul cursului, reprezentantul Serviciului forţei de  muncă
şi  1-3  specialişti,  dintre care unul va fi de  la  întreprinderea  de
ramură  sau  de  la  unitatea  economică  în  care  vor  fi  repartizaţi
absolvenţii.
    Examenele de   calificare   se  desfăşoară   conform   Instrucţiunii
Ministerului  Educaţiei  şi  Ştiinţei  "Cu  privire  la  organizarea  şi
petrecerea examenelor de calificare".
    Şomerilor care  au susţinut examenele de calificare li se eliberează
gratuit certificate de absolvire a cursurilor de pregătire profesională.
    Perioada pregătirii   profesionale  a  şomerilor  este  inclusă   în
vechimea totală în muncă.
    27. Şomerilor care nu au susţinut examenul de calificare, instituţia
de  învăţămînt le eliberează un certificat, cu anexarea tabelei  notelor
obţinute, ce le permite să susţină a doua oară examenul în maximum 30 de
zile din data primei examinări.
    28. Şomerul care,  fiind  îndreptat  de oficiul forţei de  muncă,  a
urmat  un curs de pregătire profesională şi nu are şanse de a fi  plasat
în  cîmpul muncii în profesia (meseria) obţinută, va putea fi trimis din
nou  la  cursurile  de  pregătire profesională  din  contul  mijloacelor
fondului  de şomaj numai la expirarea a 12 luni după absolvirea cursului
precedent de instruire.

          III. Finanţarea pregătirii profesionale a şomerilor

    29. Cheltuielile   prevăzute   pentru  pregătirea   profesională   a
şomerilor sînt suportate de fondul de şomaj al Fondului Social.
    30. Cheltuielile aferente pregătirii profesionale a şomerilor includ:
    salarizarea cadrelor   didactice,   a  muncitorilor  calificaţi   şi
specialiştilor  instituţiilor  de  învăţămînt implicaţi în  procesul  de
instruire;
    salarizarea membrilor  comisiilor  de  calificare  pentru  atestarea
absolvenţilor cursurilor de pregătire profesională;
    cheltuielile  de amortizare sau arendare a încăperilor şi utilajului
pentru  instruirea teoretică şi practică, costul serviciilor comunale şi
al materialelor necesare pentru pregătirea profesională;
    cheltuielile   cu  transportul  şi  cazarea  şomerilor  trimişi   la
instruire în alte localităţi;
    alte cheltuieli   legate   nemijlocit  de   organizarea   pregătirii
profesionale  a şomerilor, prevăzute în contractele de colaborare dintre
Serviciul forţei de muncă şi instituţia de învăţămînt respectivă.

                         IV. Dispoziţii finale

    31. Structurile  Serviciului forţei de muncă ţin evidenţa acţiunilor
de  orientare  şi pregătire profesională a şomerilor, prezintă  rapoarte
statistice  de  modelul stabilit, analizează sistematic  rezultatele  şi
eficienţa  activităţii  în  domeniu,  elaborează  şi  întreprind  măsuri
concrete de îmbunătăţire a ei.
    32. Conducătorii  instituţiilor de învăţămînt şi fondatorii acestora
răspund personal pentru calitatea instruirii, îndeplinirea planurilor şi
programelor  de  pregătire  profesională  şi  respectarea  devizului  de
cheltuieli în conformitate cu legislaţia în vigoare.
    33. Litigiile  care  apar  în  procesul  pregătirii  profesionale  a
şomerilor  sînt  examinate  de către structurile Serviciului  forţei  de
muncă,  comisiile  tripartite, precum şi de către organele judiciare  în
conformitate cu legislaţia în vigoare.

                                                    Anexa nr. 3
                                            la Hotărîrea Guvernului
                                            Republicii Moldova nr. 995
                                            din 25 septembrie 1998

                             Modificările
                   ce se introduc în unele hotărîri
                   ale Guvernului Republicii Moldova

    1. Subpunctul  21)  al  punctului 2 din Regulamentul cu  privire  la
modul  de  calculare  a  vechimii în muncă  pentru  stabilirea  pensiei,
aprobat  prin  Hotărîrea  Guvernului  Republicii Moldova  nr.572  din  2
septembrie  1992 (Monitor, 1992, nr.9, art.268), se expune în următoarea
redacţie:
    <21) perioada  primirii  ajutorului  de  şomaj  -  pînă  la  9  luni
calendaristice;>.

    2. Regulamentul  privind organizarea lucrărilor publice  remunerate,
aprobat  prin  Hotărîrea  Guvernului  Republicii Moldova  nr.582  din  5
septembrie  1992  <Cu privire la lucrările publice  remunerate>(Monitor,
1992, nr.9, art.275), cu modificările aprobate prin Hotărîrea Guvernului
Republicii  Moldova  nr.173 din 10 martie 1995 <Privind unele măsuri  de
prevenire a şomajului în masă> (Monitorul Oficial al Republicii Moldova,
1995, nr.21, art.165), se modifică după cum urmează:
    în alineatul doi al punctului 5 cuvîntul <anual> se omite;
    alineatul unu al punctului 9 se abrogă;
    alineatul doi al punctului 14 se expune în următoarea redacţie:
    <Mijloacele din  bugetul  local  pot fi alocate  pentru  remunerarea
muncii  angajaţilor la lucrările publice organizate la agenţii economici
finanţaţi  din  contul bugetelor locale. Mijloacele din fondul de  şomaj
sînt   alocate  pentru  plata  ajutorului  de  şomaj  persoanelor   care
beneficiază  de acest ajutor şi a unei indemnizaţii persoanelor care  nu
beneficiază  de acest ajutor, antrenate la lucrările publice  remunerate
la agenţii economici finanţaţi din bugetele de stat şi locale.>;
    punctul 16 se  completează cu un alineat nou, care va avea următorul
conţinut:
    <Din mijloacele   destinate   retribuţiei  şomerilor   angajaţi   la
lucrările  publice  remunerate  nu se efectuează  defalcări  în  bugetul
asigurărilor sociale de stat.>;
    punctul 18 se expune în următoarea redacţie:
    <18. Şomerilor care beneficiază de ajutor de şomaj şi sînt antrenaţi
la   lucrări  publice  la  unităţile  economice  finanţate  din   contul
mijloacelor  bugetelor  de stat şi locale li se păstrează acest  ajutor,
mărimea căruia nu diminuează, pe toată durata antrenării lor la asemenea
lucrări, dar care nu poate depăşi 9 luni calendaristice de plată.
    Şomerilor care  nu  au  dreptul  la ajutor de  şomaj,  antrenaţi  la
lucrări  publice la unităţile finanţate din contul mijloacelor bugetelor
de  stat şi locale, li se acordă o indemnizaţie lunară în mărimea a două
salarii minime pe toată durata lucrărilor publice.
    Plăţile respective  sînt efectuate lunar de către oficiile forţei de
muncă  din  contul  mijloacelor cu destinaţie specială ale  fondului  de
şomaj al Fondului Social proporţional cu numărul de zile efectiv lucrate.
    Plăţile pot fi  efectuate,  cu  acordul  lor, şi  de  către  agenţii
economici, la care sînt efectuate aceste lucrări.>.

    3. Regulamentul  Fondului  republican  şi al  fondurilor  locale  de
susţinere  socială  a  populaţiei,  aprobat  prin  Hotărîrea  Guvernului
Republicii  Moldova  nr.193  din  25 martie  1992Cu  privire  la  Fondul
republican  de  susţinere  socială  a  populaţiei(Monitor,  1992,  nr.3,
art.84-2),   cu   modificările  introduse  prin   Hotărîrea   Guvernului
Republicii  Moldova  nr.495  din  9 august 1993  (Monitor,  1993,  nr.8,
art.243), se modifică după cum urmează:
    alineatul trei  al  punctului  6 se completează cu  următorul  text:
<inclusiv  din  bugetele  locale pentru  acordarea  ajutorului  material
şomerilor  cărora  le-a  expirat perioada de acordare a lui,  precum  şi
membrilor familiilor lor, inapţi pentru muncă;>;
    punctul 8 se completează cu următorul text:
    <De acest drept  beneficiază şi şomerii cărora le-a expirat perioada
de  acordare  a ajutorului de şomaj, precum şi membrii  familiilor  lor,
inapţi pentru muncă.>.

    4. Punctul 8  şi alineatul trei al punctului 40 din Instrucţiunea cu
privire la modul de acordare a concediului medical în Republica Moldova,
aprobată  prin  Hotărîrea  Guvernului Republicii Moldova  nr.57  din  11
februarie  1993  <Despre aprobarea Instrucţiunii cu privire la modul  de
acordare  a  concediului  medical în Republica  Moldova>(Monitor,  1993,
nr.2,  art.35),  cu  modificările introduse  prin  Hotărîrea  Guvernului
Republicii  Moldova nr.418 din 9 aprilie 1998 (Monitorul Oficial,  1998,
nr.60-61, art.524) se completează cu următorul text:
    <cu excepţia  şomerilor  care  beneficiază  de  ajutorul  de  şomaj,
înregistraţi la oficiile forţei de muncă.>.

    5. Instrucţiunea  asupra modului de stabilire, calculare şi achitare
a indemnizaţiilor în legătură cu concediul medical în Republica Moldova,
aprobată  prin  Hotărîrea  Guvernului Republicii Moldova  nr.58  din  11
februarie  1993  <Privind  aprobarea  Instrucţiunii  asupra  modului  de
stabilire,  calculare  şi  achitare  a indemnizaţiilor  în  legătură  cu
concediul medical în Republica Moldova> (Monitor, 1993, nr.2, art.58) se
completează  în  punctele  1 şi 21 cu cîte un  alineat  avînd  următorul
conţinut:
    <Indemnizaţiile  de  concediu medical al şomerilor se  stabilesc  în
baza certificatelor medicale de către şeful oficiului forţei de muncă la
locurile  lor  de  înregistrare  şi se plătesc din fondul  de  şomaj  al
Fondului Social.> şi respectiv:
    <Indemnizaţiile  de  concediu medical al şomerilor se  stabilesc  în
mărimea  ajutorului  de  şomaj fixat anterior şi se  plătesc  pe  durata
prevăzută de legislaţia în vigoare.>.

                                                Anexa nr. 4
                                        la Hotărîrea Guvernului
                                        Republicii Moldova nr. 995
                                        din 25 septembrie 1998

                                 Lista
               hotărîrilor Guvernului Republicii Moldova
                            care se abrogă

    1. Hotărîrea  Guvernului Republicii Moldova nr.690 din 23  octombrie
1992  <Cu  privire  la modul şi condiţiile de acordare a  ajutorului  de
şomaj  şi  social şomerilor şi membrilor familiilor lor>(Monitor,  1992,
nr.10, art.318).
    2. Hotărîrea  Guvernului Republicii Moldova nr.697 din 27  octombrie
1992  <Cu  privire la calificarea şi  recalificarea  şomerilor>(Monitor,
1992, nr.10, art.318).
    3. Punctele 4 şi 5 din Modificările ce se introduc în unele hotărîri
ale  Guvernului  Republicii Moldova, aprobate prin Hotărîrea  Guvernului
Republicii  Moldova,  nr.708 din 22 septembrie 1994 (Monitorul  Oficial,
1994, nr.8, art.78).
    4. Hotărîrea  Guvernului  Republicii Moldova nr.896 din 8  decembrie
1994  <Privind asigurarea protecţiei sociale persoanelor disponibilizate
în      urma     comercializării     întreprinderilor     falite      şi
insolvabile>(Monitorul Oficial, 1995, nr.2, art.5).
    5. Hotărîrea  Guvernului Republicii Moldova nr. 348 din 30 mai  1995
<Cu   privire   la  modificarea  şi  completarea  Hotărîrii   Guvernului
Republicii  Moldova  nr.690  din 23 octombrie  1992>(Monitorul  Oficial,
1995, nr.38-39, art.291).