HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA cu privire la ajutoarele umanitare acordate Republicii Moldova Nr.1036 din 14.10.98 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.97-98/1007 din 29.10.1998 * * *
Abrogat: 13.06.2003 Hotărîrea Guvernului nr.663 din 03.06.2003 În scopul îmbunătăţirii procesului de evidenţă şi control a distribuirii echitabile a ajutoarelor umanitare acordate Republicii Moldova şi întru executarea Decretului Preşedintelui Republicii Moldova nr. 741-II din 26 august 1998 "Privind unele măsuri de asigurare a evidenţei şi distribuirii ajutoarelor umanitare", Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă Regulamentul cu privire la evidenţa şi distribuirea ajutoarelor umanitare (se anexează). Se stabileşte că intrarea în ţară, evidenţa şi distribuirea ajutorului umanitar se efectuează conform prezentei hotărîri şi Regulamentului cu privire la evidenţa şi distribuirea ajutoarelor umanitare. 2. Se recomandă consiliilor judeţene să ţină evidenţa şi să efectueze controlul asupra recepţionării şi distribuirii ajutoarelor umanitare primite în teritoriile respective.
[Pct.2 introdus prin Hot. Guv. nr.614 din 29.06.2000] 3. Departamentul controlului vamal de pe lîngă Ministerul Finanţelor: va asigura evidenţa separată a ajutoarelor umanitare, va echivala valoarea bunurilor materiale importate la preţurile existente în Republica Moldova şi va prezenta lunar Comisiei pentru ajutoarele umanitare acordate Republicii Moldova nomenclatorul şi volumul ajutoarelor umanitare intrate în ţară, precum şi preţurile indicate de donator şi cele echivalate;
[Alin.2 pct.3 în redacţia Hot. Guv. nr.183 din 01.03.2001] începînd cu 20 octombrie 1998, nu va permite introducerea în ţară a medicamentelor şi materialelor de uz medical fără certificat de calitate al producătorului şi cu un termen de valabilitate mai mic de un an, a produselor alimentare fără certificat de origine, cu termen de valabilitate expirat sau mai mic de 2 luni pînă la expirare sau în lipsa documentelor de calitate (inofensivitate) şi produselor de origine animală fără certificat sanitaro-igienic. În cazuri excepţionale sau cînd sînt donate medicamente, incluse în lista celor vitale şi esenţiale, preparate oncologice, antidiabetice, antituberculoase, neuroleptice, psihotrope etc., Comisia permite intrarea în ţară a medicamentelor cu un termen de valabilitate mai mic, dispunînd efectuarea obligatorie a controlului de stat al calităţii lor.
[Pct.3 completat prin Hot. Guv. nr.614 din 29.06.2000] 4. Se obligă ministerele, departamentele, primăriile municipiilor şi consiliile judeţene, în termen de o lună, să instituie comisii pentru recepţia şi distribuirea ajutoarelor umanitare.
[Pct.4 modificat prin Hot. Guv. nr.614 din 29.06.2000] 5. În scopul recepţiei şi distribuirii conforme a ajutoarelor umanitare, comisiile departamentale şi teritoriale: ţin evidenţa asistenţei umanitare şi controlează repartizarea ei de către donatori; aprobă planul de repartizare a ajutoarelor umanitare şi verifică realizarea lui de către donatori; îndeplinesc împreună cu donatorii programe comune, ţinînd seama de priorităţile şi necesităţile departamentale şi locale; prezintă trimestrial Comisiei pentru ajutoarele umanitare acordate Republicii Moldova o sinteză informativă despre asistenţa umanitară departamentală ori locală repartizată.
[Pct.5 în redacţia Hot. Guv. nr.614 din 29.06.2000] 6. Comisia creată în cadrul Ministerului Sănătăţii: va aviza intrarea în ţară, va ţine evidenţa şi va exercita controlul asupra distribuirii medicamentelor, materialelor de uz medical şi tehnicii medicale din ajutoarele umanitare, precum şi asupra utilizării lor conform standardelor în vigoare;
[Alin.2 pct.6 modificat prin Hot. Guv. nr.614 din 29.06.2000] va crea, în baza ajutoarelor umanitare primite, un fond de rezervă de medicamente, materiale de pansament şi alte materiale medicale, care vor fi utilizate pentru asigurarea păturilor socialmente vulnerabile; în termen de 1 lună, va aproba un regulament privind modalitatea utilizării medicamentelor şi materialelor medicale pentru asigurarea păturilor socialmente vulnerabile. 7. Comisia creată în cadrul Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei: va aviza intrarea în ţară, va ţine evidenţa şi va exercita controlul asupra distribuirii cîrjelor, bastoanelor, fotoliilor cu rotile, materiei prime şi semifabricatelor pentru confecţionarea articolelor protetico-ortopedice;
[Alin.2 pct.7 modificat prin Hot. Guv. nr.614 din 29.06.2000] va crea, în baza ajutoarelor umanitare primite, un fond de rezervă de materiale pentru acordarea ajutorului protetico-ortopedic şi fotolii cu rotile invalizilor şi pensionarilor în conformitate cu Regulamentul în vigoare.
[Pct.8,9 abrogate prin Hot. Guv. nr.614 din 29.06.2000,] [celelalte renumerotate] 8. Ministerul Afacerilor Externe va informa ambasadele acreditate în Republica Moldova despre modul de introducere în ţară a ajutoarelor umanitare; va realiza în mod prioritar perfectarea documentelor pentru deschiderea vizelor persoanelor care însoţesc loturile de ajutoare umanitare.
[Pct.8(10) completat prin Hot. Guv. nr.614 din 29.06.2000] [Pct.11 abrogat prin Hot. Guv. nr.614 din 29.06.2000] PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA Ion CIUBUC Chişinău, 14 octombrie 1998. Nr. 1036. Aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 1036 din 14 octombrie 1998 REGULAMENTUL CU PRIVIRE LA EVIDENŢA ŞI DISTRIBUIREA AJUTOARELOR UMANITARE 1. Regulamentul cu privire la evidenţa şi distribuirea ajutoarelor umanitare (în continuare - Regulamentul) stabileşte modul şi procedeele de corelare a acţiunilor organelor de stat, neguvernamentale şi persoanelor particulare în vederea recepţionării, evidenţei, distribuirii şi folosirii eficiente a ajutoarelor umanitare primite. 2. Ajutorul umanitar, fiind o formă de asistenţă nerambursabilă, se acordă de către guvernele unor ţări, organizaţii internaţionale, religioase, etnice şi de caritate, fundaţii culturale şi persoane particulare din străinătate şi are drept obiectiv ajutorarea persoanelor ce au suferit în urma calamităţilor naturale şi altor persoane din categoriile defavorizate ale populaţiei. 3. Drept ajutor umanitar pot fi considerate produse alimentare, cărţi, medicamente şi utilaj medical, materiale protetico-ortopedice, haine, încălţăminte, destinate îmbunătăţirii condiţiilor de trai ale păturilor socialmente vulnerabile. Alte bunuri pot fi considerate drept ajutor umanitar numai în baza deciziei Comisiei pentru ajutoarele umanitare acordate Republicii Moldova. 4. Intrarea în ţară a bunurilor, care sînt calificate drept ajutor umanitar se efectuează fără achitarea plăţilor vamale (taxe vamale, taxe pe valoarea adăugată şi plăţilor pentru procedurile vamale). 5. Ajutoarele umanitare autorizate de către Comisia pentru ajutoarele umanitare acordate Republicii Moldova de a fi introduse în ţară vor fi recepţionate de beneficiari în comun cu Comisia pentru recepţia şi distribuirea ajutoarelor umanitare teritorială sau departamentală şi distribuite conform analizei şi evaluării necesarului de ajutoare umanitare în strictă corespundere cu planul de repartizare aprobat. Organele administraţiei publice centrale şi locale vor crea grupuri mobile din reprezentanţi ai comisiilor ministeriale şi teritoriale pentru ajutoarele umanitare, ai prefecturilor, ai Serviciului sanitar-epidemiologic de stat şi ai organizaţiilor obşteşti ale veteranilor şi pensionarilor, care vor fi prezenţi la vămuirea ajutoarelor umanitare primite în teritorii în scopul evaluării asistenţei recepţionate, cu informarea ulterioară a Comisiei pentru ajutoarele umanitare acordate Republicii Moldova. Titularul ajutorului umanitar va asigura prezenţa obligatorie a reprezentanţilor grupului mobil la vămuirea lotului.
[Pct.5 completat prin Hot. Guv. nr.1206 din 16.09.2002] [Pct.5 completat prin Hot. Guv. nr.614 din 29.06.2000] 6. Ajutoarele umanitare autorizate să fie aduse în ţară sînt recepţionate de beneficiarii de stat, obşteşti sau particulari şi sînt repartizate numai cu participarea Comisiei departamentale sau teritoriale, care de rînd cu beneficiarul ţine evidenţa ajutoarelor umanitare. 7. Comisia poate prezenta agenţilor sugestii asupra repartizării ajutoarelor umanitare şi altor beneficiari, decît cei menţionaţi în actele de livrare. 8. În cazul asistenţei umanitare destinate Guvernului Republicii Moldova, selectarea beneficiarilor o face Comisia pentru ajutoarele umanitare acordate Republicii Moldova. Comisia poate forma un fond de rezervă din bunuri materiale de primă necesitate pentru acordarea ajutorului în caz de calamităţi naturale, dezastre sau epidemii.
[Pct.8 în redacţia Hot. Guv. nr.614 din 29.06.2000] 9. Ajutorul umanitar cu detinaţie specială (pentru instruire, tehnică medicală etc.) nu poate fi transmis agenţilor economici pentru prestarea serviciilor contra plată. 10. La intrarea ajutoarelor umanitare în ţară organele vamale efectuează controlul ajutorului primit, în prezenţa beneficiarilor sau persoanelor autorizate de beneficiari. 11. Perfectarea vamală a mărfurilor livrate ca ajutor umanitar se efectuează în mod prioritar. 12. Bunurile primite în calitate de ajutor umanitar se consideră proprietate a persoanelor străine fizice sau juridice pînă în momentul transmiterii de facto beneficiarului. În caz dacă lipsesc datele despre beneficiar, ajutorul umanitar se califică drept proprietate a Republicii Moldova din momentul intrării ei în teritoriul vamal al Republicii Moldova. 13. Organele vamale şi de supraveghere sanitaro-epidemiologică de stat interzic intrarea în ţară a ajutorului umanitar ce nu corespunde normelor sanitaro-epidemiologice, termenului de folosire. 14. Pentru produsele alimentare se va obţine în prealabil o autorizaţie sanitară de import de la centrele de medicină preventivă, iar pentru produsele de origine animală - şi autorizaţia veterinară de import la direcţia principală veterinărie şi inspecţie veterinară de stat a Ministerului Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare. 15. Ajutoarele umanitare din produse alimentare vor fi aduse în ţară însoţite de documente de calitate şi inofensivitate, certificate de origine, certificate veterinare - pentru produsele de origine animală, bon de livrare, iar beneficiarii vor asigura respectarea legislaţiei sanitaro-igienice şi de protecţie a consumatorului în vigoare în Republica Moldova, înainte de distribuire vor efectua certificarea igienică la centrele de medicină preventivă şi certificarea de conformitate la centrele de certificare a Departamentului Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică pentru fiecare lot de produse alimentare importat. 16. Toate ajutoarele umanitare sosite sub formă de medicamente, substanţe reactive de laborator, utilaj şi aparataj medical sînt supuse controlului valabilităţii şi repartizate beneficiarilor cu concursul Ministerului Sănătăţii.
[Pct.16 modificat prin Hot. Guv. nr.614 din 29.06.2000] 17. În caz de necesitate, convoiul de ajutor umanitar va fi însoţit de Serviciul special de supraveghere şi escortare a mărfurilor al Departamentului controlului vamal al Ministerului Finanţelor în scopul asigurării inviolabilităţii acestui ajutor. 18. Acumularea depozitară şi transportarea ajutoarelor umanitare se face de către beneficiarii acestor ajutoare, care poartă întreaga răspundere pentru asigurarea evidenţei şi controlului ajutoarelor în cadrul acestor activităţi. 19. Comercializarea ajutoarelor umanitare este interzisă, cu excepţia cazurilor cînd aceasta este solicitată de donator în scopul acoperirii cheltuielilor ce ţin de transportarea, depozitarea şi prelucrarea bunurilor materiale importate, prin stabilirea strictă de către Comisia pentru ajutoarele umanitare acordate Republicii Moldova a volumului procentual de comercializare. Comercializarea părţii ajutoarelor umanitare, stabilite în fiecare caz aparte de către Comisia pentru ajutoarele umanitare acordate Republicii Moldova şi donator, pentru acoperirea cheltuielilor specificate mai sus, se va efectua sub controlul Ministerului Finanţelor.
[Pct.19 în redacţia Hot. Guv. nr.183 din 01.03.2001] 20. Instituţiile publice, agenţii economici şi organizaţiile obşteşti ţin evidenţa ajutoarelor umanitare în conformitate cu Legea contabilităţii nr. 426-XIII din 4 aprilie 1995. Agenţii economici şi organizaţiile obşteşti se mai conduc şi de standardele naţionale de contabilitate, iar instituţiile publice - de Instrucţiunea Ministerului Finanţelor nr. 85 din 9 octombrie 1996 "Cu privire la evidenţa contabilă în instituţiile publice". 21. Ministerele, departamentele, primăriile municipale şi consiliile judeţene prezintă dările de seamă privind recepţionarea, distribuirea şi utilizarea valorilor materiale şi a mijloaceor băneşti, primite cu titlu de ajutor umanitar: un exemplar - organelor financiare respective şi un exemplar - Ministerului Economiei şi Reformelor pentru generalizarea informaţiei.
[Pct.21 modificat prin Hot. Guv. nr.614 din 29.06.2000] 22. Comisia pentru ajutoarele umanitare acordate Republicii Moldova, la propunerea Ministerului Sănătăţii, aprobă lista instituţiilor medicale, care vor recepţiona, vor depozita şi vor efectua în comun cu instituţiile de resort expertiza farmaceutică a medicamentelor şi repartizarea lor conform planului, aprobat de către Comisia Ministerului Sănătăţii pentru recepţia şi distribuirea ajutoarelor umanitare.
[Pct.22 introdus prin Hot. Guv. nr.614 din 29.06.2000] 23. Prezentul Regulament este executoriu pentru toţi beneficiarii de ajutoare umanitare şi intră în vigoare la data publicării lui în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Beneficiarii, în caz de nerespectare a prevederilor prezentului Regulament, sînt privaţi de dreptul de a importa ajutoare umanitare.
[Pct.23 completat prin Hot. Guv. nr.1206 din 16.09.2002]

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀