HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
          cu privire la aprobarea Regulamentului Ministerului
                 Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei

                         Nr.1213  din  16.12.98

     Monitorul Oficial al R.Moldova nr.114-115/1141 din 24.12.1998

                                * * *
    Abrogat: 16.02.2001
    Hotărîrea Guvernului nr.127 din 16.02.2001

    Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Regulamentul Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi
Familiei (se anexează).
    2. Se abrogă  Hotărîrea Guvernului Republicii Moldovanr. 705 din  22
septembrie  1994  "Cu privire la aprobarea  Regulamentului  Ministerului
Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei" (Monitorul Oficial, 1994, nr. 6,
art. 76).

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                           Ion CIUBUC

    Chişinău, 16 decembrie 1998.
    Nr. 1213.

                                                Aprobat
                                        prin Hotărîrea Guvernului
                                            Republicii Moldova  
                                     nr.1213 din 16 decembrie 1998

                             REGULAMENTUL
          Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei

                        I. Dispoziţii generale

    1. Ministerul  Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei (în continuare
-  Ministerul)  este organul de specialitate al  administraţiei  publice
centrale şi se subordonează Guvernului Republicii Moldova.
    2. Ministerul  asigură  aplicarea  unitară a legislaţiei  muncii  şi
protecţiei  sociale, coordonează activităţile privind munca şi protecţia
socială  şi, în limitele competenţei sale, promovează politica socială a
ţării în acest domeniu.
    3. Ministerul   asigură   coordonarea   şi   controlul   activităţii
Serviciului  de stat pentru utilizarea forţei de muncă,  Inspectoratului
de   stat   pentru   protecţia   muncii,   Departamentului   migraţiune,
Departamentului   pentru  pensii  şi  asistenţă  socială,  Centrului  de
calculare   a  pensiilor  şi  indemnizaţiilor,  celorlalte  subdiviziuni
(teritoriale)  subordonate, în scopul aplicării unitare a legislaţiei în
domeniul  specific de activitate şi a realizării integrale a  sarcinilor
şi atribuţiilor ce le revin acestora.
    4. În activitatea   sa  Ministerul  se  călăuzeşte  de   prevederile
Constituţiei  Republicii  Moldova,  decretelor  Preşedintelui,  legilor,
hotărîrilor  Parlamentului,  hotărîrilor  şi  dispoziţiilor  Guvernului,
altor acte normative, precum şi de prezentul Regulament.
    5. Ministerul  este persoană juridică, dispune de ştampilă cu  Stema
de Stat a Republicii Moldova şi cu denumirea sa.

                II. Sarcinile şi funcţiile Ministerului

    6. Pe domenii  de  activitate principalele sarcini ale  Ministerului
sînt următoarele:
    În domeniul forţei de muncă şi şomajului:
    evaluarea resurselor şi necesităţilor de muncă ale societăţii;
    elaborarea şi  realizarea programelor de stat de utilizare a  forţei
de muncă;
    organizarea activităţilor  de  orientare profesională  a  populaţiei
adulte,  instruire,  recalificare  şi  reintegrare în  cîmpul  muncii  a
şomerilor şi acoperirea cheltuielilor de funcţionare şi dotare a acestor
activităţi;
    studierea pieţei  muncii, cunoaşterea necesarului de forţă de  muncă
şi coordonarea activităţii de pregătire şi perfecţionare a acesteia;
    sprijinirea materială  a persoanelor apte de muncă (şomerilor)  care
sînt temporar neocupate;
    administrarea  bugetului  fondului  de şomaj,  stabilirea  şi  plata
ajutorului de şomaj;
    îndrumarea şi  controlul  activităţii  oficiilor  forţei  de  muncă,
aplicarea şi respectarea legislaţiei muncii;
    organizarea gestionării locurilor de muncă devenite vacante;
    organizarea activităţii  de  cooperare  externă în  domeniul  pieţei
forţei de muncă.

                    În domeniul protecţiei sociale:

    aplicarea legislaţiei  în  domeniul  asigurărilor sociale  de  stat,
elaborarea bugetelor şi urmărirea executării acestora;
    asigurarea funcţionării  şi  perfecţionarea sistemului de  protecţie
socială, inclusiv a sistemului de pensionare;
    coordonarea şi   asigurarea  activităţii  de  asistenţă  socială   a
familiei,   copiilor,   vîrstnicilor,  familiilor  cu  mulţi  copii,   a
grupurilor şi persoanelor defavorizate;
    coordonarea cu  organele administraţiei publice centrale şi  locale,
precum şi cu organizaţiile neguvernamentale naţionale şi internaţionale,
care au ca obiect de activitate protecţia socială;
    identificarea  de noi posibilităţi privind îmbunătăţirea condiţiilor
de trai şi sporirea gradului de protecţie socială a populaţiei;
    perfecţionarea sistemului de protecţie socială a populaţiei;
    elaborarea şi   prezentarea  către  Guvern  a  propunerilor  privind
măsurile suplimentare de protecţie socială a populaţiei;
    organizarea controlului  la  distribuirea mijloacelor  de  transport
pentru  invalizi, a biletelor de tratament, acordarea tuturor  tipurilor
de înlesniri şi privilegii grupurilor defavorizate.

                   În domeniul politicii salariale:

    elaborarea propunerilor  privind reformarea sistemului de salarizare
şi controlul asupra aplicării legislaţiei în acest domeniu;
    elaborarea mecanismelor   de   fixare  a  salariilor  pentru   toate
sectoarele  de activitate şi asigurarea protecţiei sociale a angajaţilor
prin salariu;
    elaborarea modalităţilor de indexare-compensare a salariilor;
    studierea evoluţiei    preţurilor    şi   salariilor,    prezentarea
propunerilor  privind stabilirea salariului tarifar pentrucategoria I de
salarizare  a  Reţelei  tarifare unice şi  pentru  corelarea  salariilor
personalului  din  unităţile  sferei  bugetare şi  celui  din  unităţile
autogestionare;
    colaborarea cu   partenerii  sociali  şi  acordarea  asistenţei   de
specialitate în domeniul salarizării.

                       În domeniul migraţiunii:

    promovarea politicii  migratorii  de  stat,  inclusiv  reglementarea
proceselor de imigrare şi repatriere a populaţiei, a migraţiei forţei de
muncă şi controlul asupra aplicării legislaţiei în domeniu;
    elaborarea şi  prezentarea spre aprobare a propunerilor privind cota
de imigrare şi urmărirea executării acestor normative;
    coordonarea proceselor   de   încadrare  temporară  a   muncitorilor
migranţi  în  cîmpul  muncii  şi de asigurare  a  protecţiei  sociale  a
acestora.

                    În domeniul protecţiei muncii:

    elaborarea metodologiilor,  normelor, standardelor şi  indicatorilor
privind protecţia muncii;
    elaborarea Programului  de stat de ameliorare a protecţiei muncii în
economia naţională;
    organizarea activităţilor  de pregătire şi perfecţionare a  cadrelor
în domeniu;
    coordonarea activităţilor de protecţie a muncii angajaţilor în toate
domeniile de activitate.

      În domeniul protecţiei familiei, femeii, mameişi copilului:

    elaborarea cadrului  legislativ-normativ privind protecţia familiei,
femeii,  mamei  şi  copilului, egalitatea în drepturi  a  bărbaţilor  şi
femeilor  în societate. Perfecţionarea legislaţiei naţionale şi aducerea
ei în conformitate cu normele internaţionale în domeniul respectiv;
    promovarea politicii  familiale  şi elaborarea propunerilor  privind
asigurarea  şi  respectarea  drepturilor  femeii,  mamei  şi  copilului,
implementarea  şi monitorizarea parteneriatului între bărbat şi  femeie,
eliminarea  tuturor  formelor de discriminare a femeilor  şi  redresarea
situaţiei femeii în societate;
    realizarea prevederilor   legislaţiei,   programelor  şi   măsurilor
privind  dezvoltarea  activităţilor şi serviciilor  destinate  familiei,
mamei  şi  femeii,  acordarea  de sprijin şi  ajutor  social  familiilor
vulnerabile, cu mulţi copii, monoparentare, copiilor şi minorilor aflaţi
în condiţii deosebite;
    participarea   la  realizarea  de  programe  sociale  cu   organisme
internaţionale,     instituţii     guvernamentale     şi     organizaţii
neguvernamentale  în  domeniul  protecţiei familiei,  femeii,  mamei  şi
copilului;
    participarea ca delegat în comitetele şi comisiile internaţionale şi
guvernamentale  care au de soluţionat obiective umanitare şi de  sprijin
social în domeniu;
    organizarea pregătirii  profesionale a personalului de  specialitate
şi perfecţionării acestuia în materie de asistenţă socială şi egalităţii
în drepturi a femeilor şi bărbaţilor.

                    În domeniul legislaţiei muncii:

    coordonarea şi  asigurarea  perfecţionării legislaţiei  în  domeniul
muncii şi protecţiei sociale şi ajustarea ei la cerinţele şi normativele
internaţionale;
    exercitarea controlului  aplicării unitare a dispoziţiilor legale în
domeniile sale de activitate în toate sferele economiei naţionale;
    prevenirea şi  înlăturarea  consecinţelor nerespectării  legislaţiei
muncii,  îndeplinirea atribuţiilor prevăzute de Legea privind contractul
colectiv de muncă şi Legea pentru soluţionarea conflictelor colective de
muncă, organizarea evidenţei acestora;
    elaborarea proiectelor   de  acte  normative  din  domeniul  său  de
activitate şi asigurarea adoptării acestora de către organele competente;
    colaborarea cu    ministerele,   celelalte   organe   centrale    de
specialitate  şi  cu  partenerii  sociali  în  vederea  participării  la
negocierile  cu privire la încheierea contractelor colective de muncă şi
la soluţionarea conflictelor de muncă în conformitate cu legislaţia;
    pregătirea şi   prezentarea  organelor  de  resort  a   materialelor
necesare  pentru ratificarea convenţiilor Organizaţiei Internaţionale  a
Muncii şi aplicarea prevederilor lor în practica naţională;
    elaborarea acordurilor  bilaterale interstatale pe problemele muncii
şi protecţiei sociale.

                      În domeniul informatizării:

    asigurarea funcţionării  şi  perfecţionarea sistemului  naţional  de
informaţii în domeniul muncii, protecţiei sociale şi familiei.
    În alte domenii de activitate:
    asigurarea participării  ca  reprezentant al  Guvernului  Republicii
Moldova  la  Organizaţia Internaţională a Muncii şi la alte  organizaţii
internaţionale,  care  au  preocupări în domeniul muncii  şi  protecţiei
sociale;  înaintarea  propunerilor în vederea încheierii,  aderării  sau
denunţării convenţiilor internaţionale din acest domeniu;
    elaborarea strategiilor  de dezvoltare pe termen lung şi  soluţiilor
de reformă în domeniile muncii, protecţiei sociale şi familiei;
    organizarea relaţiilor   de  colaborare  şi  cooperare  cu  organele
guvernamentale  şi organizaţiile neguvernamentale din alte ţari,  pentru
soluţionarea problemelor muncii şi protecţiei sociale;
    asigurarea bazei materiale şi dotarea unităţilor subordonate;
    iniţierea şi    negocierea,   din   împuternicirea   Guvernului,   a
convenţiilor,   acordurilor   şi  altor  înţelegeri  internaţionale   şi
interstatale;
    efectuarea controlului   asupra   aplicării   prevederilor   legale,
inclusiv a convenţiilor şi acordurilor internaţionale.
    7. Întru îndeplinirea  sarcinilor  menţionate,  Ministerul  exercită
următoarele funcţii:
    recepţionează,   sistematizează  şi  analizează  informaţia  privind
utilizarea  forţei  de  muncă  şi situaţia  pe  piaţa  muncii;  evoluţia
migraţiei  populaţiei,  inclusiv a migraţiunii de muncă; salarizarea  şi
nivelul  de  trai; protecţia muncii angajaţilor în  economia  naţională;
protecţia socială, asigurarea cu pensii şi asistenţă socială a păturilor
defavorizate  ale populaţiei şi în baza ei elaborează pronosticurile  şi
recomandările  necesare,  planifică  activitatea  organelor  teritoriale
pentru muncă şi protecţia socială pe perioada curentă şi de perspectivă;
    organizează şi   controlează   activitatea   organelor   de   resort
subordonate,   exercită   controlul  asupra   respectării   prevederilor
legislaţiei  muncii,  angajării şi utilizării forţei de  muncă,  privind
salarizarea, asigurarea cu pensii de stat, stabilirea şi plata pensiilor
şi   indemnizaţiilor,  distribuirea  mijloacelor  de  transport   pentru
invalizi,  a  biletelor  de tratament, acordarea  tuturor  tipurilor  de
înlesniri şi privilegii grupurilor defavorizate ale populaţiei;
    elaborează şi  prezintă Guvernului propuneri argumentate cu  privire
la  utilizarea  eficientă  a forţei de muncă, ameliorarea  situaţiei  pe
piaţa  muncii  şi atenuarea somajului, motivarea şi retribuirea  muncii,
protecţia  muncii  angajaţilor, stabilirea cotei anuale de imigraţie  şi
angajarea  temporară  a muncitorilor migranţi, măsurile suplimentare  de
protecţie socială a populaţiei, asigurare cu pensii şi asistenţă socială
a  grupurilor  defavorizate;  participă  activ  la  elaborarea  cadrului
juridic,  a  actelor  normative ce reglementează relaţiile de  muncă  şi
protecţie socială a populaţiei în domeniile menţionate;
    organizează şi  coordonează  activităţile de instruire,  reorientare
profesională,  recalificare şi reintegrare în cîmpul muncii a şomerilor,
asigură  garanţii şi protecţie socială şomerilor şi membrilor familiilor
lor;
    analizează, dirijează  şi  exercită controlul asupra  proceselor  de
migraţie şi repatriere a populaţiei;
    întreprinde acţiuni  întru promovarea politicii de stat în  domeniul
protecţiei  muncii, coordonează şi controlează activităţile de protecţie
a muncii în economia naţională;
    participă la   elaborarea,  încheierea  şi  realizarea  Contractului
colectiv  (nivel  naţional)  dintre  Guvern,  Confederaţia  Naţională  a
Patronatului şi Federaţia Generală a Sindicatelor;
    controlează respectarea   de  către  întreprinderi,  organizaţii  şi
instituţii  a prevederilor contractelor colective de muncă, încheiate şi
înregistrate în modul stabilit;
    stabileşte relaţii  externe  de colaborare şi cooperare  tehnică  în
domeniul  muncii,  migraţiunii, protecţiei sociale şi familiei  în  baza
acordurilor   şi  convenţiilor  internaţionale,  interguvernamentale  şi
interministeriale încheiate şi ratificate;
    supraveghează   respectarea  legislaţiei  naţionale  şi  a  normelor
dreptului  internaţional  la  încheierea  acordurilor  de  muncă  dintre
agenţii  economici  din Republica Moldova şi agenţii economici din  alte
state;
    controlează respectarea   legislaţiei  cu  privire  la  invalizi  în
vederea utilizării muncii şi apărării drepturilor acestora;
    elaborează şi  realizează, în comun cu ministerele şi departamentele
de resort, programe de măsuri şi acţiuni în vederea protecţiei sociale a
familiei, mamei şi copilului, redresării situaţiei femeii în societate;
    contribuie la  îmbunătăţirea  condiţiilor de trai ale familiilor  cu
mulţi copii şi ale familiilor cu copii invalizi;
    organizează şi   coordonează  activitatea  în  domeniul   utilizării
eficiente şi de planificare a investiţiilor capitale în instituţiile din
sistemul Ministerului, efectuează controlul financiar, asigură păstrarea
şi utilizarea raţională a bunurilor din proprietatea lui;
    aprobă structura   şi  personalul  scriptic  ale  instituţiilor   şi
organizaţiilor, care activează pt lîngă Minister;
    creează, reorganizează    şi   lichidează,   în   modul    stabilit,
instituţiile  respective  din  domeniul muncii  şi  protecţiei  sociale,
subordonate Ministerului;
    efectuează selectarea,  instruirea,  reciclarea şi conferă grade  de
calificare  cadrelor din sistemul Ministerului, asigură repartizarea lor
raţională în domeniile respective ce ţin de competenţa lui;
    desfăşoară activitatea  de  informare în masă a  populaţiei  privind
problemele  şi  realizările din domeniile muncii, protecţiei sociale  şi
familiei;
    examinează în termenele stabilite de legislaţia în vigoare petiţiile
cetăţenilor,   adoptă   măsurile   de  rigoare,   organizează   audienţa
cetăţenilor  în  problemele de muncă şi protecţie  socială,  controlează
oportunitatea examinării petiţiilor, reglementează audienţa cetăţenilor,
efectuată de instituţiile subordonate Ministerului;
    prezintă Guvernului,  în  modul  stabilit, dări  de  seamă  (lunare,
trimestriale,  semestriale  şi anuale) privind  rezultatele  activităţii
Ministerului   şi  subdiviziunilor  lui  pentru  perioadele  respective,
sistematizează  problemele  apărute  pe parcurs şi stabileşte  căile  de
soluţionare a lor.

                     III. Drepturile Ministerului

    8. Întru exercitarea   funcţiilor   ce-i   revin   Ministerul   este
împuternicit cu următoarele drepturi:
    să solicite de  la  organele  centrale de specialitate şi  cele  ale
administraţiei   publice  locale,  de  la  întreprinderi,   organizaţii,
instituţii   din   Republica   Moldova,   informaţia   necesară   pentru
desfăşurarea normală a activităţii;
    să antreneze   reprezentanţi  ai  ministerelor,  departamentelor  şi
organelor  administraţiei  publice locale la examinarea şi  soluţionarea
problemelor  ce  ţin  de  domeniile de activitate a  Ministerului  şi  a
organelor pe care acestea le reprezintă;
    să iniţieze şi   să   poarte  tratative,  să  semneze  acorduri   de
colaborare cu ministerele şi departamentele de resort din alte state, în
limitele  stabilite  de  legislaţia în vigoare a Republicii  Moldova  şi
normele dreptului internaţional;
    să controleze  activitatea  subdiviziunilor  sale în  teritoriu,  să
analizeze  rezultatele şi să adopte măsuri respective pentru  lichidarea
neajunsurilor depistate;
    să prezinte Guvernului    propuneri   în   vederea    perfecţionării
legislaţiei în vigoare privind relaţiile de muncă şi protecţia socială a
populaţiei.

                      IV. Conducerea Ministerului

    9. Conducerea  Ministerului  este  asigurată de către  ministru,  în
calitate  de  membru  al Guvernului, care este desemnat  în  funcţie  în
conformitate cu Constituţia Republicii Moldova.
    10. Ministrul  conduce  întreaga  activitate a  Ministerului  şi  îl
reprezintă  în raporturile cu Guvernul, cu celelalte ministere, cu  alte
organe  de  stat  şi  organizaţii din ţară,  precum  şi  cu  organismele
similare din alte ţări.
    11. Ministrul  are  prim-adjunct, adjuncţi, care sînt  desemnaţi  în
funcţie  şi  eliberaţi  din  funcţie  de  către  Guvern,  la  propunerea
ministrului.  Obligaţiunile  lor  de serviciu sînt  stabilite  de  către
ministru.
    Viceminiştrii   conduc   activităţile  subdiviziunilor  din   cadrul
domeniilor  coordonate  şi reprezintă Ministerul în raporturile cu  alte
instituţii  publice  şi  organizaţii, pe baza delegărilor  de  atribuţii
dispuse de ministru.
    12. În exercitarea conducerii Ministerului, ministrul:
    emite ordine  şi  instrucţiuni  şi ţine sub control  respectarea  şi
executarea  lor;  în caz de necesitate, aprobă şi emite instrucţiuni  în
comun cu alţi conducători de ministere şi departamente;
    asigură îndeplinirea sarcinilor prevăzute în prezentul Regulament şi
a deciziilor emise de Guvern;
    aprobă distribuirea funcţiilor de coordonare de către viceminiştri;
    aprobă schema  de încadrare şi salariile de funcţie ale  angajaţilor
aparatului central al Ministerului, în limitele fondului de retribuire a
muncii;
    prezintă Guvernului  propuneri privind candidaturile la posturile de
prim-viceministru, viceminiştri, director executiv al Fondului Social şi
membri ai Colegiului;
    numeşte şi eliberează    din   funcţie   salariaţii    Ministerului,
conducătorii   de   departamente  şi  alte   subdiviziuni   teritoriale,
întreprinderi  şi organizaţii aflate în subordinea Ministerului,  aprobă
salariile acestora, conform legislaţiei;
    aprobă regulamentele   subdiviziunilor  interioare  ale   aparatului
central   al   Ministerului  şi  departamentelor,  întreprinderilor   şi
organizaţiilor aflate în subordinea lui;
    aprobă proiectul   de  buget  anual,  formulează  propuneri  privind
finanţarea unor acţiuni concrete suplimentare, exercită controlul asupra
utilizării,  în  limitele  legii, a bugetului  conform  destinaţiei  lui
speciale, gestionează întregul patrimoniu al Ministerului;
    poartă răspundere  personală pentru îndeplinirea sarcinilor ce revin
Ministerului, stabileşte gradul de responsabilitate a locţiitorilor săi,
şefilor  de direcţii şi secţii din cadrul Ministerului,  responsabililor
pentru  activitatea  întreprinderilor, organizaţiilor  şi  instituţiilor
subordonate Ministerului.
    13. În cadrul  Ministerului se organizează şi funcţionează  Colegiul
Ministerului.
    14. Colegiul  Ministerului este organul consultativ al Ministerului,
componenţa  căruia  este  aprobată  de Guvern, şi din  care  fac  parte:
ministrul  (preşedinte),  viceminiştrii şi alţi lucrători cu funcţii  de
răspundere ai Ministerului.