H O T Ă R Î R E
cu privire la Ministerul Justiţiei al Republicii Moldova
nr. 129 din 15.02.2000
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.19-20/210 din 24.02.2000
* * *
Abrogat: 12.10.2012
Hotărîrea Guvernului nr.736 din 03.10.2012
Notă: În tot textul hotărîrii sintagma “Institutul Republican de Expertiză Judiciară şi Criminalistică de pe lîngă Ministerul Justiţiei” se substituie prin sintagma “Centrul Naţional de Expertize Judiciare de pe lîngă Ministerul Justiţiei” conform Hot.Guv. nr.1052 din 12.09.2006, în vigoare 22.09.2006
Notă: În tot textul Hotărîrii sintagma "Institutul Republican de Expertiză Judiciară şi Criminologie de pe lîngă Ministerul Justiţiei" se substituie prin sintagma "Institutul Republican de Expertiză Judiciară şi Criminalistică de pe lîngă Ministerul Justiţiei" conform Hot.Guv. nr.1147 din 22.09.03, în vigoare 03.10.03
Notă: În tot textul Hotărîrii cuvintele "Institutul republican de cercetări ştiinţifice de expertiză judiciară şi criminologie pe lingă Ministerul Justiţiei" se substituie prin cuvintele "Institutul Republican de Expertiză Judiciară şi Criminologie de pe lîngă Ministerul Justiţiei" conform Hot. Guv. nr.512 din 21.06.2001
În temeiul Legii Republicii Moldova cu privire la Guvern, Guvernul Republicii Moldova
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă:
Regulamentul Ministerului Justiţiei, conform anexei nr.1;
Structura aparatului central al Ministerului Justiţiei, conform anexei nr.2;
lista instituţiilor subordonate Ministerului Justiţiei, conform anexei nr.3 (se anexează);
Lista întreprinderilor monitorizate de către Ministerul Justiţiei, conform anexei nr.31.
[Pct.1 completat prin Hot.Guv. nr.693 din 17.11.2009, în vigoare 27.11.2009]
[Pct.1 completat prin Hot. Guv. nr.325 din 18.03.2002]
2. Se stabileşte numărul-limită de personal al aparatului central al Ministerului Justiţiei în număr de 113 unităţi (cu excepţia personalului de deservire şi pază a clădirii), cu fondul anual de retribuire a muncii în limita alocaţiilor, aprobate prin legea bugetului de stat pe anul respectiv.
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv.958 din 15.10.2010, în vigoare 22.10.2010]
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.670 din 15.06.2007, în vigoare 01.01.2008]
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.1130 din 16.10.2007, în vigoare 26.10.2007]
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.163 din 15.02.2007, în vigoare 23.02.2007]
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.605 din 23.06.05, în vigoare 01.07.05]
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.1080 din 30.09.04, în vigoare 01.10.04]
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.674 din 28.05.2002]
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.325 din 18.03.2002]
3. Se permite Ministerului Justiţiei să aibă 2 viceminiştri şi un colegiu compus din 9 persoane.
[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.605 din 23.06.05, în vigoare 01.07.05]
[Pct.3 modificat prin Hot. Guv. nr.709 din 25.07.2001]
4. Se stabileşte că regulamentele cu privire la Centrul Naţional de Expertize Judiciare de pe lîngă Ministerul Justiţiei, Centrul de Informaţii Juridice, Centrul pentru armonizarea legislaţiei, Departamentul instituţiilor penitenciare, Departamentul de administrare judecătorească, Serviciul Stare Civilă se aprobă de către Guvern.
[Pct.4 modificat prin Hot.Guv.958 din 15.10.2010, în vigoare 22.10.2010]
[Pct.4 completat prin Hot.Guv. nr.693 din 17.11.2009, în vigoare 27.11.2009]
[Pct.4 completat prin Hot.Guv. nr.670 din 15.06.2007, în vigoare 01.01.2008]
[Pct.4 completat prin Hot.Guv. nr.190 din 21.02.2007, în vigoare 02.03.2007]
[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.605 din 23.06.05, în vigoare 01.07.05]
[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.1080 din 30.09.04, în vigoare 01.10.04]
[Pct.4 în redacţia Hot. Guv. nr.325 din 18.03.2002]
[Pct.4 completat prin Hot. Guv. nr.956 din 10.09.2001]
[Pct.4 modificat prin Hot. Guv. nr.398 din 06.06.2001]
[Pct.5 abrogat prin Hot.Guv. nr.1080 din 30.09.04, în vigoare 01.10.04]
[Pct.5 în redacţia Hot. Guv. nr.1263 din 18.12.2000]
6. În scopul susţinerii asociaţiilor obşteşti în desfăşurarea activităţii acestora, pe lîngă Ministerul Justiţiei se constituie Comisia de Certificare.
Regulamentul cu privire la activitatea Comisiei de Certificare se aprobă de Ministerul Justiţiei.
[Pct.7 exclus prin Hot. Guv. nr.325 din 18.03.2002]
[Pct.8 exclus prin Hot. Guv. nr.398 din 06.06.2001]
9. Se abrogă hotărîrile Guvernului Republicii Moldova, conform anexei nr.4.
[Pct.9 modificat prin Hot. Guv. nr.325 din 18.03.2002]
PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA | Dumitru BRAGHIŞ |
Contrasemnată: | |
Ministrul justiţiei | Valeria Şterbeţ |
Ministrul finanţelor | Mihail Manoli |
Chişinău, 15 februarie 2000. | |
Nr.129. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.129 din 15 februarie 2000
REGULAMENTUL
Ministerului Justiţiei
I. PRINCIPII GENERALE
1. Ministerul Justiţiei este organul central al administraţiei publice de specialitate, care exercită conducerea, coordonarea şi controlul în domeniile de competenţă, asigură realizarea politicii de stat în sfera justiţiei şi în activitatea sa se subordonează Guvernului.
[Pct.2 abrogat prin Hot.Guv. nr.1080 din 30.09.04, în vigoare 01.10.04]
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.928 din 01.08.03, în vigoare 08.08.03]
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.398 din 06.06.2001]
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.1263 din 18.12.2000]
3. În activitatea sa Ministerul Justiţiei se călăuzeşte de Constituţia Republicii Moldova, de Legea cu privire la Guvern, alte legi şi hotărîri ale Parlamentului, decrete ale Preşedintelui, de hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului, precum şi de prezentul regulament.
În limitele competenţei sale Ministerul Justiţiei organizează promovarea politicii Guvernului, realizarea hotărîrilor şi dispoziţiilor sale şi controlează executarea lor în instituţiile din subordine.
4. Sarcinile principale ale Ministerului Justiţiei sînt:
asigurarea realizării politicii de stat în domeniul justiţiei;
coordonarea activităţii privind realizarea reformei judiciare şi de drept;
asigură elaborarea şi realizarea politicii de stat în domeniul justiţiei;
contribuirea la asigurarea drepturilor şi intereselor legitime ale persoanelor;
elaborarea proiectelor de legi şi hotărîri ale Guvernului în domeniul justiţiei, efectuarea expertizei juridice şi avizarea proiectelor legilor şi altor acte normative prezentate Guvernului; perfecţionarea legislaţiei şi pregătirea propunerilor privind codificarea ei; contribuirea la ridicarea calităţii proiectelor actelor normative elaborate de ministere şi departamente; crearea şi dezvoltarea sistemului de stat al informaţiei juridice;
asigurarea executării hotărîrilor instanţelor judecătoreşti şi altor organe, precum şi a sancţiunilor de drept penal şi activităţii de probaţiune;
contribuirea la asigurarea condiţiilor adecvate pentru funcţionarea instanţelor judecătoreşti;
asigurarea procedurilor de înregistrare în limitele competenţelor stabilite de legislaţie;
realizarea activităţii de armonizare a legislaţiei cu recomandările Consiliului Europei;
monitorizarea procesului de armonizare a legislaţiei pe plan naţional prin întocmirea rapoartelor periodice privind situaţia armonizării legislaţiei şi a implementării planurilor naţionale anuale de armonizare a legislaţiei.
[Pct.4 completat prin Hot.Guv. nr.190 din 21.02.2007, în vigoare 02.03.2007]
[Pct.4 completat prin Hot.Guv. nr.163 din 15.02.2007, în vigoare 23.02.2007]
[Pct.4 completat prin Hot.Guv. nr.44 din 12.01.2007, în vigoare 26.01.2007]
[Pct.4 în redacţia Hot.Guv. nr.1080 din 30.09.04, în vigoare 01.10.04]
[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.928 din 01.08.03, în vigoare 08.08.03]
5. Numărul de personal şi structura aparatului central ale Ministerului Justiţiei se aprobă de Guvern.
6. Ministerul Justiţiei, organele şi instituţiile acestuia formează sistemul ministerului.
7. Ministerul Justiţiei este persoană juridică, dispune de conturi în instituţiile bancare (inclusiv valutare), ştampilă cu Stema de Stat şi cu denumirea sa.
II. FUNCŢIILE MINISTERULUI JUSTIŢIEI
8. În conformitate cu sarcinile ce-i revin, Ministerul Justiţiei exercită următoarele funcţii:
1) pregăteşte proiecte de legi şi proiecte de hotărîri ale Guvernului în domeniul justiţiei, avizează şi efectuează expertiza juridică la proiectele de legi şi alte acte normative prezentate Guvernului, efectuează expertiza juridică şi înregistrarea de stat a actelor normative departamentale ce vizează drepturile şi interesele legitime ale cetăţenilor sau cele cu caracter interdepartamental;
[Subpct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.1080 din 30.09.04, în vigoare 01.10.04]
2) elaborează, ţinînd cont de propunerile ministerelor şi departamentelor, proiectele planurilor de perfecţionare a legislaţiei;
2)1 coordonează activitatea de examinare şi racordare a legislaţiei naţionale în conformitate cu expertizele Consiliului Europei examinează practica aplicării legislaţiei Uniunii Europene în domeniul justiţiei şi elaborează, în modul stabilit, propuneri de perfecţionare a legislaţiei naţionale;
[Subpct.21 introdus prin Hot.Guv. nr.1080 din 30.09.04, în vigoare 01.10.04]
2)2 examinează conformitatea legislaţiei interne cu prevederile legislaţiei comunitare, sesizînd organul competent asupra contradicţiilor;
[Subpct.22 introdus prin Hot.Guv. nr.190 din 21.02.2007, în vigoare 02.03.2007]
2)3 creează şi actualizează în permanenţă baza de date privind conţinutul legislaţiei comunitare;
[Subpct.23 introdus prin Hot.Guv. nr.190 din 21.02.2007, în vigoare 02.03.2007]
2)4 organizează şi ţine evidenţa deciziilor şi hotărîrilor Curţii Europene a Drepturilor Omului, pronunţate în cauzele în care Republica Moldova are calitatea de pîrît;
[Subpct.24 introdus prin Hot.Guv. nr.813 din 23.07.2007, în vigoare 27.07.2007]
2)5 pregăteşte şi transmite spre publicare în Monitorul Oficial al Republicii Moldova rezumatele deciziilor şi hotărîrilor Curţii Europene a Drepturilor Omului, inclusiv partea dispozitivă a acestora, pronunţate în cauzele în care Republica Moldova are calitatea de pîrît;
[Subpct.25 introdus prin Hot.Guv. nr.813 din 23.07.2007, în vigoare 27.07.2007]
3) înfăptuieşte munca de sistematizare şi codificare a legislaţiei, pregăteşte propuneri cu privire la modificarea ei;
4) coordonează activitatea organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice în vederea elaborării proiectelor de legi şi alte acte normative, acordîndu-le ajutor metodic la elaborarea proiectelor de legi şi hotărîri ale Guvernului;
5) întocmeşte şi pregăteşte pentru editare culegeri de legi, coduri, prezintă propuneri privind editarea literaturii juridice;
5)1 înfăptuieşte republicarea actelor normative, asigurînd corectitudinea lor;
[Subpct.51 introdus prin Hot.Guv. nr.1080 din 30.09.04, în vigoare 01.10.04]
6) acumulează, sistematizează şi păstrează actele normative, pe baza cărora se formează şi este ţinut Registrul de stat al actelor juridice al Republicii Moldova;
[Subpct.7) abrogat prin Hot.Guv. nr.127 din 07.02.2007, în vigoare 16.02.2007]
[Subpct.7) modificat prin Hot.Guv. nr.605 din 23.06.05, în vigoare 01.07.05]
8) asigură Parlamentul, Guvernul, organele centrale de specialitate ale administraţiei publice, organele publice locale, instanţele judecătoreşti, întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile cu informaţie juridică, prestează persoanelor juridice şi fizice servicii legate de informaţia juridică;
9) asigură şi coordonează activitatea în domeniul realizării reformei judiciare şi de drept;
10) întreprinde măsuri menite să creeze condiţiile necesare activităţii instanţelor judecătoreşti; asigură activitatea organizatorică, materială şi financiară;
11) organizează gestiunea statistică judiciară şi analizează datele statistice, pregăteşte relatări despre statistica judiciară;
[Subpct.12) exclus prin Hot.Guv.958 din 15.10.2010, în vigoare 22.10.2010]
[Subpct.12) completat prin Hot.Guv. nr.44 din 12.01.2007, în vigoare 26.01.2007]
13) asigură exercitarea legislaţiei privind executarea sentinţelor privative de libertate, organizează paza, transferul sub escortă şi escortarea condamnaţilor, întreprinde măsuri ce asigură activitatea instituţiilor penitenciare; determină structura organizatorică şi atribuţiile Departamentului instituţiilor penitenciare, formează rezerva de cadre;
[Subpct.13 modificat prin Hot.Guv. nr.1080 din 30.09.04, în vigoare 01.10.04]
131) realizează controlul asupra exercitării legislaţiei în vigoare privind înregistrarea de stat a actelor de stare civilă;
[Subpct.131 introdus prin Hot.Guv. nr.693 din 17.11.2009, în vigoare 27.11.2009]
14) în limitele competenţei sale:
eliberează şi retrage licenţele pentru exercitarea profesiei de avocat;
aprobă Regulamentul Comisiei pentru licenţierea profesiei de avocat; ţine registrul licenţelor pentru exercitarea profesiei de avocat şi aprobă forma licenţelor;
publică anual listele avocaţilor, avocaţilor stagiari şi avocaţilor care acordă asistenţă juridică din oficiu;
înregistrează şi ţine registrul birourilor de avocaţi şi aprobă forma registrului acestora;
determină, în comun cu autorităţile interesate, mărimea şi modul de remunerare a avocaţilor care acordă asistenţă juridică din oficiu;
[Subpct.14) în redacţia Hot.Guv. nr.1080 din 30.09.04, în vigoare 01.10.04]
15) în limitele competenţei sale:
eliberează şi retrage licenţele pentru activitatea notarială;
supraveghează şi efectuează controlul activităţii notariale şi al modului de întocmire a actelor notariale;
aprobă, în condiţiile Legii cu privire la notariat, actele normative necesare pentru desfăşurarea activităţii notariale;
contribuie la asigurarea practicii notariale unice şi a analizei statistice a actelor notariale, precum şi elaborează recomandări metodologice privind aplicarea uniformă a legislaţiei ce reglementează activitatea notarială tuturor instituţiilor care realizează activitate notarială;
stabileşte numărul necesar de notari publici şi notari stagiari;
ţine Registrul de Stat al Notarilor;
selectează şi atestează cadrele notariale;
ţine registrul gajului;
ţine arhiva notarială de stat;
ţine evidenţa dosarelor succesorale şi a testamentelor;
[Subpct.15) modificat prin Hot.Guv. nr.215 din 23.03.2010, în vigoare 26.03.2010]
[Subpct.15) în redacţia Hot.Guv. nr.1080 din 30.09.04, în vigoare 01.10.04]
[Subpct.15) în redacţia Hot.Guv. nr.1263 din 18.12.2000]
151) în limitele competenţei sale:
supraveghează şi efectuează controlul activităţii interpreţilor şi traducătorilor;
ţine Registrul de stat al interpreţilor şi traducătorilor;
publică extrase din Registrul de stat al interpreţilor şi traducătorilor autorizaţi;
[Subpct.151 introdus prin Hot.Guv. nr.459 din 05.08.2009, în vigoare 20.09.2009]
152) în limitele competenţei sale:
eliberează şi retrage licenţele pentru activitatea de executor judecătoresc;
elaborează şi aprobă actele normative necesare organizării şi funcţionării sistemului de executare silită;
supraveghează şi efectuează controlul activităţii executorilor judecătoreşti;
deţine Registrul executorilor judecătoreşti;
stabileşte şi actualizează anual numărul executorilor judecătoreşti.
[Subpct.152) introdus prin Hot.Guv.958 din 15.10.2010, în vigoare 22.10.2010]
[Subpct.16-19 excluse prin Hot. Guv. nr.398 din 06.06.2001]
[Subpct.19 completat prin Hot. Guv. nr.1263 din 18.12.2000]
20) înregistrează partidele şi alte organizaţii social-politice şi efectuează controlul asupra respectării de către acestea a legislaţiei în vigoare, suspendează activitatea acestora în cazul încălcării prevederilor statutare şi a legislaţiei, ţine registrul partidelor politice şi înregistrează simbolica acestora; participă la examinarea cauzelor de către instanţele de judecată privind suspendarea sau lichidarea partidelor şi organizaţiilor social-politice, precum şi intentează din proprie iniţiativă astfel de cauze în condiţiile legii;
21) înregistrează asociaţiile obşteşti, fundaţiile, asociaţiile de patronat şi efectuează controlul corespunderii activităţii acestora scopurilor şi sarcinilor statutare;
iniţiază în instanţa de judecată suspendarea activităţii sau lichidarea acestor organizaţii în cazul comiterii încălcărilor legislaţiei;
asigură desfăşurarea activităţii Comisiei de Certificare pe lîngă Ministerul Justiţiei şi executarea hotărîrilor acesteia;
211) înregistrează cultele religioase şi părţile lor componente, precum şi simbolurile acestora; aprobă regulamentele instanţelor de disciplină bisericească; ţine registrul cultelor religioase şi al părţilor lor componente; acţionează în instanţa de judecată în vederea suspendării sau încetării activităţii cultelor religioase sau a părţilor lor componente; asigură legătura dintre organele de stat şi cultele religioase şi părţile lor componente în probleme referitoare la instituţiile religioase; înaintează propuneri, în modul stabilit, referitoare la încheierea acordurilor şi convenţiilor de cooperare cu orice cult religios sau cu părţile componente ale acestuia; avertizează cultele religioase şi părţile lor componente despre necesitatea înlăturării încălcărilor Legii privind cultele religioase şi părţile lor componente;
[Pct.211 introdus prin Hot.Guv. nr.1130 din 16.10.2007, în vigoare 26.10.2007]
212) asigură coordonarea şi monitorizarea înregistrării de stat a persoanelor juridice şi a întreprinzătorilor individuali;
[Subpct.212 introdus prin Hot.Guv. nr.693 din 17.11.2009, în vigoare 27.11.2009]
22) asigură finanţarea asistenţei juridice, acordate de către avocaţii numiţi din oficiu şi controlează utilizarea mijloacelor repartizate conform destinaţiei;
[Subpct.22) modificat prin Hot.Guv. nr.1080 din 30.09.04, în vigoare 01.10.04]
23) asigură activitatea Reprezentantului Guvernului Republicii Moldova la Curtea Europeană pentru Drepturile Omului, precum şi a reprezentanţilor Guvernului în Parlament şi Curtea Constituţională;
[Subpct.23 în redacţia Hot.Guv. nr.1080 din 30.09.04, în vigoare 01.10.04]
[Subpct.23 modificat prin Hot.Guv. nr.928 din 01.08.03, în vigoare 08.08.03]
24) organizează cercetări ştiinţifice în domeniul criminologiei şi al expertizei judiciare; conduce activitatea instituţiilor de expertiză judiciară; organizează, în comun cu Centrul Naţional de Expertize Judiciare de pe lîngă Ministerul Justiţiei, cu instituţiile ştiinţifice, ministerele şi departamentele de resort, conferinţe şi consfătuiri ştiinţifice privind problemele dezvoltării ştiinţei juridice;
[Subpct.25 abrogat prin Hot.Guv. nr.1080 din 30.09.04, în vigoare 01.10.04]
[Subpct.25 modificat prin Hot.Guv. nr.895 din 03.08.04, în vigoare 13.08.04]
[Subpct.25 modificat prin Hot. Guv. nr.1263 din 18.12.2000]
26) prezintă, în modul stabilit, propuneri vizînd încheierea tratatelor internaţionale între Republica Moldova şi alte state cu privire la asistenţa juridică şi poartă tratativele respective; încheie acorduri privind colaborarea juridică cu organele respective ale statelor străine şi organizaţiile internaţionale; organizează îndeplinirea tratatelor privind asistenţa juridică, precum şi a altor tratate, acorduri şi convenţii internaţionale în partea ce ţine de competenţa Ministerului Justiţiei; pregăteşte propuneri privind aderarea Republicii Moldova la actele internaţionale în domeniul dreptului, furnizează, la cererea organizaţiilor internaţionale, informaţii privind legislaţia, practica judiciară şi notarială; colaborează cu organismele internaţionale în domeniul justiţiei;
261) este responsabil de aplicarea apostilei pe actele oficiale, date prin lege în competenţa sa;
[Subpct.261 introdus prin Hot.Guv. nr.163 din 15.02.2007, în vigoare 23.02.2007]
[Subpct.27 abrogat prin Hot.Guv. nr.1080 din 30.09.04, în vigoare 01.10.04]
[Subpct.27 modificat prin Hot. Guv. nr.1263 din 18.12.2000]
28) creează rezerve de cadre ale Ministerului Justiţiei, organizează activitatea de perfecţionare a colaboratorilor Ministerului Justiţiei, consultanţilor, şefilor de cancelarie din instanţele judecătoreşti, cadrelor din instituţiile subordonate Ministerului Justiţiei, participă la elaborarea programelor didactice pentru pregătirea şi ridicarea nivelului profesional al cadrelor;
[Subpct.28) modificat prin Hot.Guv.958 din 15.10.2010, în vigoare 22.10.2010]
[Subpct.28 completat prin Hot.Guv. nr.1080 din 30.09.04, în vigoare 01.10.04]
29) elaborează propuneri privind asigurarea materială şi socială a lucrătorilor Ministerului Justiţiei şi instituţiilor din subordine;
30) asigură instanţele judecătoreşti, organizaţiile şi instituţiile din subordine cu acte normative, comentarii, îndrumări şi literatură juridică, necesare pentru exercitarea obligaţiunilor profesionale;
31) înfăptuieşte, din contul bugetului de stat, asigurarea tehnico-materială a instanţelor judecătoreşti; prezintă Guvernului şi organelor administraţiei publice locale recomandări privind aprovizionarea instanţelor judecătoreşti cu încăperi de serviciu, mijloace de transport şi alt utilaj necesar;
32) finanţează, în modul stabilit, aparatul central, Direcţia de justiţie a unităţii teritoriale autonome cu statut special Găgăuzia, precum şi asigură controlul şi prezentarea dărilor de seamă de către instanţele judecătoreşti şi instituţiile din subordine;
[Subpct.32) modificat prin Hot.Guv.958 din 15.10.2010, în vigoare 22.10.2010]
[Subpct.32 în redacţia Hot.Guv. nr.1080 din 30.09.04, în vigoare 01.10.04]
33) examinează propuneri, cereri şi reclamaţii ale cetăţenilor, adresate Ministerului Justiţiei, şi întreprinde măsuri în vederea soluţionării lor;
[Subpct.34)-37) excluse prin Hot.Guv. nr.970 din 07.08.03, în vigoare 12.09.03]
[Subpct.34)-37) introduse prin Hot. Guv. nr.956 din 10.09.2001]
38) exercită controlul asupra procesului de iniţiere de către autorităţile administraţiei publice centrale a elaborării proiectelor privind introducerea în legislaţie a modificărilor şi completărilor ce rezultă din hotărîrile Curţii Constituţionale;
[Subpct.38 introdus prin Hot.Guv. nr.1662 din 23.12.02, în vigoare 31.12.02]
39) participă la elaborarea concepţiilor, strategiilor, programelor şi a planurilor naţionale în domeniul justiţiei, monitorizează şi evaluează implementarea şi impactul politicilor sectoriale elaborate de minister;
[Subpct.39) introdus prin Hot.Guv. nr.163 din 15.02.2007, în vigoare 23.02.2007]
40) asigură racordarea politicilor în domeniul justiţiei la priorităţile şi necesităţile de integrare europeană ale ţării.
[Subpct.40) introdus prin Hot.Guv. nr.163 din 15.02.2007, în vigoare 23.02.2007]
III. DREPTURILE MINISTERULUI JUSTIŢIEI
9. În scopul îndeplinirii sarcinilor încredinţate, Ministerul Justiţiei are dreptul:
1) să primească de la organele centrale de specialitate şi alte autorităţi administrative, de la instituţii ştiinţifice şi de învăţămînt avize asupra proiectelor de legi, elaborate de Ministerul Justiţiei, hotărîrilor Guvernului şi altor documente, precum şi avize asupra statutelor şi regulamentelor organizaţiilor obşteşti;
2) să instituie din reprezentanţi ai organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice, instituţiilor şi organizaţiilor, de comun acord cu conducătorii acestora, comisii (grupuri de lucru) pentru elaborarea proiectelor de legi şi hotărîri ale Guvernului vizînd domeniul justiţiei;
3) să antreneze la elaborarea proiectelor de acte normative în domeniul justiţiei (inclusiv prin contract) experţi, consilieri, consultanţi din ţară şi de peste hotare;
4) să dea explicaţii şi recomandări organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice privind tehnica elaborării proiectelor de acte normative;
5) să recepţioneze de la organele centrale de specialitate ale administraţiei publice, de la alte instituţii şi organizaţii interesate informaţia necesară asupra proiectelor de acte normative elaborate de acestea, să sistematizeze informaţia şi să prezinte Guvernului proiectele planurilor pentru perfecţionarea legislaţiei;
6) să coordoneze şi să numească executanţii lucrărilor de testare, estimare şi evaluare a bazelor de date şi programelor computerizate de prelucrare a informaţiilor juridice;
7) să presteze servicii juridico-informaţionale contra plată persoanelor juridice şi fizice;
8) să prezinte Guvernului propuneri cu privire la numirea organelor centrale de specialitate concrete ale administraţiei publice responsabile de elaborarea proiectelor de acte normative, inclusiv a unor proiecte de acte normative ce urmează a fi elaborate întru executarea hotărîrilor Curţii Constituţionale.
9) să creeze, să reorganizeze şi să lichideze, în modul stabilit, structurile din subordonarea Ministerului Justiţiei.
[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.1080 din 30.09.04, în vigoare 01.10.04]
[Pct.9 completat prin Hot.Guv. nr.1662 din 23.12.02, în vigoare 31.12.02]
IV. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII MINISTERULUI JUSTIŢIEI
10. În fruntea Ministerului Justiţiei se află ministrul, numit în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Ministrul justiţiei are locţiitori, numiţi în funcţie şi destituiţi din funcţie de Guvern la propunerea ministrului. Locţiitorii ministrului se supun nemijlocit ministrului şi organizează activitatea şi lucrările de procedură ale Ministerului Justiţiei, în limitele împuternicirilor ce le revin.
11. În cadrul Ministerului Justiţiei se formează un colegiu, compus din ministru (preşedinte), prim-viceministru şi viceministru, alţi colaboratori ai Ministerului Justiţiei şi şeful Direcţiei de justiţie a Găgăuziei (Gagauz-Yeri). Componenţa personală a colegiului se aprobă de către Guvern.
12. Ministrul justiţiei:
1) conduce unipersonal sfera de activitate, ce i-a fost încredinţată, şi poartă răspundere pentru îndeplinirea sarcinilor ce-i revin Ministerului Justiţiei, pentru folosirea raţională a mijloacelor bugetare, păstrarea mijloacelor financiare şi valorilor materiale, autenticitatea indiciilor evidenţei şi celor din dările de seamă;
2) repartizează atribuţiile între locţiitorii ministrului;
3) stabileşte gradul de responsabilitate a viceminiştrilor, a conducătorilor de departamente, direcţii şi secţii ale Ministerului Justiţiei pentru conducerea domeniilor de activitate ale Ministerului Justiţiei, pentru activitatea instituţiilor subordonate Ministerului Justiţiei;
4) participă, în calitate de membru, în activitatea Consiliului Superior al Magistraturii, beneficiază de alte drepturi în condiţiile legii;
5) la propunerea Adunării Populare a Găgăuziei numeşte şi eliberează din funcţie şeful Direcţiei de justiţie a unităţii teritoriale autonome cu statut special a Găgăuziei (Gagauz-Yeri);
6) prezintă, în modul stabilit, spre examinare Guvernului proiecte de acte normative elaborate de minister;
7) formează comisiile pentru licenţierea profesiei de avocat, de executor judecătoresc şi licenţierea activităţii notariale;
8) angajează în serviciu şi eliberează din funcţie conducătorii de departamente, direcţii şi secţii, alţi colaboratori ai ministerului şi cadre de conducere ale instituţiilor din subordine;
9) stimulează şi aplică sancţiuni disciplinare conducătorilor de departamente, direcţii şi secţii, altor colaboratori ai Ministerului Justiţiei, lucrătorilor de conducere ai instituţiilor din subordine;
10) numeşte notarii în funcţie, suspendă activitatea acestora şi îi eliberează din funcţie; aplică sancţiuni disciplinare notarilor; stabileşte competenţa teritorială a notarilor;
101) învesteşte în funcţie executorii judecătoreşti, suspendă şi încetează activitatea acestora, aplică sancţiuni disciplinare în cazurile stabilite de lege;
11) angajează în serviciu, înaintează în grad, retrage din grad şi trece în rezervă prin ordin efectivul militar al Departamentului instituţiilor penitenciare;
12) convoacă şedinţele colegiului Ministerului Justiţiei şi le prezidează;
13) introduce în structura aprobată a aparatului central al Ministerului Justiţiei modificări, determinate de necesitatea folosirii noilor forme de organizare şi a tehnicii administrării eficiente, în limitele fondului de retribuire a muncii stabilit de Guvern şi numărul maxim de lucrători ai organului de administraţie;
14) aprobă regulamente ale departamentelor, direcţiilor şi secţiilor Ministerului Justiţiei şi altor instituţii din subordine;
[Subpct.15) exclus prin Hot.Guv.958 din 15.10.2010, în vigoare 22.10.2010]
16) aprobă structura, statele de funcţii şi devizul de cheltuieli ale Centrului Naţional de Expertize Judiciare de pe lîngă Ministerul Justiţiei;
17) semnează, în modul stabilit, tratate şi acorduri internaţionale cu privire la asistenţa juridică;
18) îndeplineşte alte împuterniciri ce-i sînt stabilite prin lege.
În lipsa ministrului justiţiei funcţiile acestuia le îndeplineşte unul dintre viceminiştri.
[Pct.12 modificat prin Hot.Guv.958 din 15.10.2010, în vigoare 22.10.2010]
[Pct.12 modificat prin Hot.Guv. nr.127 din 07.02.2007, în vigoare 16.02.2007]
[Pct.12 modificat prin Hot.Guv. nr.605 din 23.06.05, în vigoare 01.07.05]
[Pct.12 modificat prin Hot.Guv. nr.1080 din 30.09.04, în vigoare 01.10.04]
[Pct.12 modificat prin Hot. Guv. nr.1263 din 18.12.2000]
13. În baza şi întru îndeplinirea legilor, decretelor şi ordonanţelor Preşedintelui Republicii Moldova, a hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului, Ministerul Justiţiei emite ordine şi alte acte, organizează şi controlează executarea lor.
Ordinele şi alte acte ale Ministerului Justiţiei, organizarea expertizelor judiciare, realizarea statisticii judiciare şi alte chestiuni date în competenţa sa sînt executorii pentru ministere, departamente, serviciile de stat, inspectorate, organele executive ale administraţiei publice locale, întreprinderi, instituţii şi organizaţii.
În caz de necesitate, Ministerul Justiţiei emite, în comun cu alte organe centrale de specialitate ale administraţiei publice, ordine şi alte acte.
[Pct.13 modificat prin Hot. Guv. nr.398 din 06.06.2001]
14. Colegiul Ministerului Justiţiei examinează problemele principale ce ţin de activitatea Ministerului Justiţiei, ia în dezbatere informaţiile preşedinţilor instanţelor judecătoreşti, rapoartele conducătorilor, dările de seamă ale conducătorilor unităţilor structurale ale ministerului şi altor instituţii din subordine, discută problemele selectării şi formării cadrelor, verifică îndeplinirea hotărîrilor, proiectelor celor mai importante ordine şi altor acte ale Ministerului Justiţiei.
Deciziile colegiului se execută, de regulă, prin ordine ale ministrului justiţiei.
[Pct.14 modificat prin Hot. Guv. nr.398 din 06.06.2001]
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.129 din 15 februarie 2000
STRUCTURA
aparatului central al Ministerului Justiţiei
Conducerea
Cabinetul ministrului (cu statut de direcţie)
Direcţia generală legislaţie
Direcţia relaţii internaţionale şi integrare europeană
Direcţia agent guvernamental
Direcţia apostilă
Direcţia notariat şi avocatură
Direcţia organizaţii necomerciale
Direcţia executori judecătoreşti
Direcţia economico-financiară şi administrativă
Secţia analiză, monitorizare şi evaluare a politicilor
Secţia resurse umane
Secţia secretariat
[Anexa nr.2 completată prin Hot.Guv.958 din 15.10.2010, în vigoare 22.10.2010]
[Anexa nr.2 completată prin Hot.Guv. nr.215 din 23.03.2010, în vigoare 26.03.2010]
[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.781 din 30.11.2009, în vigoare 04.12.2009]
[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.693 din 17.11.2009, în vigoare 27.11.2009]
[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.670 din 15.06.2007, în vigoare 01.01.2008]
[Anexa nr.2 completată prin Hot.Guv. nr.1130 din 16.10.2007, în vigoare 26.10.2007]
[Anexa nr.2 în redacţia Hot.Guv. nr.163 din 15.02.2007, în vigoare 23.02.2007]
[Anexa nr.2 în redacţia Hot.Guv. nr.605 din 23.06.05, în vigoare 01.07.05]
[Anexa nr.2 în redacţia Hot.Guv. nr.1080 din 30.09.04, în vigoare 01.10.04]
[Anexa nr.2 în redacţia Hot. Guv. nr.325 din 18.03.2002]
[Anexa nr.2 modificată prin Hot. Guv. nr.398 din 06.06.2001]
Anexa nr.3
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.129 din 15 februarie 2000
LISTA
instituţiilor subordonate Ministerului Justiţiei
Departamentul instituţiilor penitenciare
Departamentul de administrare judecătorească
Serviciul Stare Civilă
Centrul de Informaţii Juridice
Centrul de armonizare a legislaţiei
Centrul Naţional de Expertize Judiciare de pe lîngă Ministerul Justiţiei
Direcţia de justiţie a Unităţii teritoriale autonome cu statut special Găgăuzia (Gagauz-Yeri)
[Anexa nr.3 modificată prin Hot.Guv.958 din 15.10.2010, în vigoare 22.10.2010]
[Anexa nr.3 modificată prin Hot.Guv. nr.215 din 23.03.2010, în vigoare 26.03.2010]
[Anexa nr.3 completată prin Hot.Guv. nr.693 din 17.11.2009, în vigoare 27.11.2009]
[Anexa nr.3 modificată prin Hot.Guv. nr.670 din 15.06.2007, în vigoare 01.01.2008]
[Anexa nr.3 completată prin Hot.Guv. nr.190 din 21.02.2007, în vigoare 02.03.2007]
[Anexa nr.3 modificată prin Hot.Guv. nr.163 din 15.02.2007, în vigoare 23.02.2007]
[Anexa nr.3 modificată prin Hot.Guv. nr.127 din 07.02.2007, în vigoare 16.02.2007]
[Anexa nr.3 în redacţia Hot.Guv. nr.605 din 23.06.05, în vigoare 01.07.05]
[Anexa nr.3 modificată prin Hot.Guv. nr.1080 din 30.09.04, în vigoare 01.10.04]
[Anexa nr.3 introdusă prin Hot. Guv. nr.325 din 18.03.2002]
Anexă nr.31
la Hotărîrea Guvernului
nr.129 din 15 februarie 2000
LISTA
întreprinderilor monitorizate de către Ministerul Justiţiei
Î.S. “Camera Înregistrării de Stat”
[Anexa nr.31 introdusă prin Hot.Guv. nr.693 din 17.11.2009, în vigoare 27.11.2009]
Anexa nr.4
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.129 din 15 februarie 2000
LISTA
hotărîrilor Guvernului Republicii Moldova care se abrogă
1. Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.500 din 13 iulie 1994 "Cu privire la Ministerul Justiţiei al Republicii Moldova".
2. Punctul 2 din Modificările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova, aprobate prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.751 din 3 noiembrie 1995 (Monitorul Oficial, 1996, nr.11-12, art.52).
3. Punctul 6 din Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.830 din 18 decembrie 1995 "Cu privire la Departamentul Legislaţie" (Monitorul Oficial, 1996, nr.17-18, art.122).
4. Punctul 10 din Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.865 din 28 decembrie 1995 "Cu privire la chestiunile ce ţin de transferarea Direcţiei instituţiilor penitenciare în subordinea Ministerului Justiţiei" (Monitorul Oficial, 1996, nr.19, art.138).
5. Punctul 7 din Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.356 din 24 iunie 1996 "Cu privire la Direcţia de justiţie a formaţiunii teritoriale autonome cu statut special a Găgăuziei (Gagauz-Yeri)" (Monitorul Oficial, 1996, nr.49-50, art.414).
6. Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.829 din 3 septembrie 1997 "Cu privire la reprezentarea Guvernului Republicii Moldova în Comisia Europeană a Drepturilor Omului şi în Curtea Europeană a Drepturilor Omului" (Monitorul Oficial 1997, nr.72-73, art.734).
7. Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.446 din 9 aprilie 1998 "Cu privire la modificarea şi completarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.500 din 13 iulie 1994" (Monitorul Oficial, 1998, nr.40-41, art.318).
8. Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.1183 din 8 decembrie 1998 "Pentru modificarea şi completarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.500 din 13 iulie 1994" (Monitorul Oficial, 1998, nr.111-113, art.1116).
