vineri, 17 iunie 2005
970/07.08.2003 Hotărîre cu privire la Departamentul Migraţiune
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
                cu privire la Departamentul Migraţiune

                        Nr.970  din  07.08.2003

     Monitorul Oficial al R.Moldova nr.196-199/1117 din 12.09.2003

                                * * *
    Abrogat: 17.06.2005
    Hotărîrea Guvernului nr.561 din 10.06.2005

    În conformitate  cu  prevederile Legii nr.1518-XV  din  6  decembrie
2002  cu privire la migraţiune (Monitorul Oficial al Republicii Moldova,
2003,  nr.1-2,  art.2)  şi  Legii nr.147-XV din 27  martie  2003  pentru
completarea articolului 24 din Legea cu privire la Guvern nr.64-XII  din
31  mai 1990 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova,  2003,  nr.67-69,
art.297), Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se reorganizează  Serviciul  de Stat Migraţiune în  Departamentul
Migraţiune al Republicii Moldova.
    2. Se stabileşte   personalul  scriptic  al  aparatului  central  al
Departamentului  Migraţiune în număr de 46 unităţi, cu un fond respectiv
de remunerare a muncii, conform legislaţiei.
    3. Se aprobă:
    Regulamentul Departamentului Migraţiune, conform anexei nr.1;
    Structura aparatului  central al Departamentului Migraţiune, conform
anexei nr.2;
    Lista hotărîrilor  Guvernului  Republicii  Moldova care  se  abrogă,
conform anexei nr.3.
    4. Se permite  Departamentului  Migraţiune să aibă doi vicedirectori
generali. Directorul general şi vicedirectorii sînt numiţi în funcţie şi
eliberaţi din funcţia deţinută de către Guvern.
 [Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.574 din 26.05.04, în vigoare 04.06.04]

    5. Se permite Departamentului Migraţiune să instituie un colegiu din
7 persoane, a cărui componenţă nominală se aprobă de Guvern.
    6. Ministerul  Justiţiei,  în  termen de 15 zile,  va  transmite  în
administrarea Departamentului Migraţiune:
    funcţiile şi  personalul  de  18 unităţi  ale  direcţiei  principale
pentru refugiaţi pe lîngă Ministerul Justiţiei;
    activele şi pasivele  care se află în gestiunea direcţiei principale
pentru refugiaţi.
    7. Se stabileşte   că  direcţia  principală  pentru  refugiaţi  este
unitate subordonată Departamentului Migraţiune.
    8. Ministerul  Afacerilor Externe, în termen de o lună, va transmite
Departamentului   Migraţiune  exercitarea  funcţiilor  de  eliberare   a
invitaţiilor  pentru  cetăţenii  străini  şi  apatrizi,  la  solicitarea
persoanelor juridice.
    9. Departamentul     Tehnologii    Informaţionale    va    transmite
Departamentului Migraţiune:
    exercitarea funcţiilor  de eliberare a invitaţiilor pentru cetăţenii
străini şi apatrizi, eliberate la solicitarea persoanelor fizice;
    exercitarea funcţiilor   de  prelungire  a  vizelor  de  intrare  şi
eliberare  a  vizelor  de  ieşire,  prelungirea  termenului  de  şedere,
stabilirea  cu traiul permanent sau temporar pentru cetăţenii străini şi
apatrizi.
    Departamentul   Migraţiune,  pînă  la  transmiterea  funcţiilor,  va
elabora  sistemul  nou  informaţional automatizat, va  asigura  evidenţa
unică  a cetăţenilor străini şi apatrizilor în conformitate cu Legea  cu
privire  la  migraţiune  nr.1518-XV  din  6  decembrie  2002,  Concepţia
sistemului  informaţional automatizat "Registrul de stat al  populaţiei"
şi  Regulamentul cu privire la Registrul de stat al populaţiei, aprobate
prin  Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.333 din 18 martie  2002
(Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.43-45, art.409).
    10. Finanţarea  Departamentului  Migraţiune se va efectua în  limita
surselor  financiare  alocate şi din contul  mijloacelor  extrabugetare.
Salarizarea  personalului  scriptic al aparatului central se va  efectua
din bugetul de stat.
    11. Departamentul  Migraţiune  va  prezenta, în termen  de  o  lună,
Ministerului  Finanţelor spre aprobare devizul de cheltuieli pentru anul
2003.
    12. Cancelaria de Stat va asigura Departamentul Migraţiune cu spaţiu
pentru desfăşurarea activităţii.

    Prim-ministru
    al Republicii Moldova                       Vasile TARLEV

    Contrasemnată:
    Ministrul finanţelor                        Zinaida Grecianîi
    Ministrul justiţiei                         Vasile Dolghieru
    Ministrul afacerilor interne                Gheorghe Papuc
    Ministrul afacerilor externe                Nicolae Dudău

    Chişinău, 7 august 2003.
    Nr.970.

                                                 Anexa nr.1
                                             la Hotărîrea Guvernului
                                             Republicii Moldova nr.970
                                             din 7 august 2003

                             REGULAMENTUL
                      Departamentului Migraţiune

                         I. Principii generale

    1. Departamentul  Migraţiune (în continuare - Departamentul) este un
organ  al  administraţiei  publice  centrale  abilitat  să  promoveze  o
politică  de  stat  unică în domeniul migraţiunii,  inclusiv  problemele
refugiaţilor şi ale persoanelor care solicită azil politic.
    2. Departamentul este persoană juridică, dispune de sigiliu cu Stema
de  Stat  a Republicii Moldova şi denumirea sa în  limba  moldovenească,
precum şi de conturi trezoreriale.
    3. Departamentul    Migraţiune   îşi   desfăşoară   activitatea   în
conformitate  cu Constituţia Republicii Moldova, decretele Preşedintelui
Republicii  Moldova,  alte acte legislative şi normative ale  Republicii
Moldova,  tratatele internaţionale la care Republica Moldova este  parte
şi cu prevederile prezentului Regulament.
    4. Departamentul  îşi  desfăşoară  activitatea  fiind  finanţat  din
bugetul  de stat şi din mijloace extrabugetare obţinute de la  prestarea
serviciilor.
    5. Efectivul-limită  şi structura Departamentului se aprobă de către
Guvern.

              II. Atribuţiile de bază ale Departamentului

    6. Departamentul are următoarele atribuţii de bază:
    De ordin general:
    - promovează politica de stat unică în domeniul migraţiunii;
    - înaintează  propuneri privind direcţiile prioritare ale  politicii
migraţionale   a  statului  şi  coordonează  activitatea   autorităţilor
administraţiei  publice  în  vederea  realizării  acestei  politici,  în
limitele competenţei sale;
    - propune strategii  de dezvoltare şi soluţii de reformă în domeniul
migraţiunii,   în  conformitate  cu  prevederile  Concepţiei   politicii
migraţionale a Republicii Moldova şi Legii cu privire la migraţiune;
    - contribuie   la  armonizarea  legislaţiei  naţionale  în  domeniul
migraţiunii cu instrumente juridice internaţionale;
    - supraveghează  şi  ţine  sub control  respectarea  legislaţiei  în
domeniul migraţiunii în condiţiile Legii cu privire la migraţiune;
    - creează şi deţine sistemul automatizat departamental din bazele de
date privind toate categoriile de migranţi;
    - monitorizează,  cu participarea autorităţilor de resort,  sistemul
de  evidenţă şi control al cetăţenilor străini şi apatrizilor sosiţi  în
Republica  Moldova şi a cetăţenilor Republicii Moldova care pleacă peste
hotare;
    - asigură acumularea,  păstrarea, prelucrarea, difuzarea şi schimbul
de  informaţii  referitoare la procesele migraţionale pe plan intern  şi
extern;
    - propune politici    guvernamentale   în   domeniul    migraţiunii,
refugiului şi azilului;
    - elaborează  strategii  de  dezvoltare pe termen lung  în  domeniul
migraţiunii,  prevenirii  migraţiei  ilegale şi a traficului  ilicit  de
fiinţe umane;
    - prognozează şi gestionează fluxurile migratorii;
    - organizează  elaborarea propunerilor privind formarea bugetului de
stat  pentru  finanţarea  şi  întreţinerea  Departamentului  Migraţiune,
precum şi a instituţiilor din subordine;
    - emite, în cazurile  necesare,  în  colaborare cu  alte  ministere,
departamente, servicii şi inspectorate de stat acte normative comune;
    - în conformitate cu prevederile prezentului Regulament şi în scopul
executării  legislaţiei în vigoare, emite în limitele competenţei  sale,
acte, norme, instrucţiuni metodice şi dispoziţii executorii pentru toate
ministerele, departamentele, autorităţile administraţiei publice locale,
precum  şi pentru toate întreprinderile, organizaţiile, instituţiile din
Moldova şi controlează îndeplinirea acestora;
    - ţine banca de date privind fluxurile migraţionale.
    Imigrarea:
    - elaborează  proiectul de hotărîre a Guvernului privind  stabilirea
cotei anuale de imigrare;
    - eliberează,  la cererea persoanelor fizice şi juridice,  invitaţii
pentru cetăţenii străini şi apatrizi;
    - acordă statut de imigrant sau de repatriat;
    - eliberează adeverinţe de imigrant, permise de muncă, confirmări de
repatriere  şi  de  vînzare-cumpărare a imobilelor  de  către  cetăţenii
străini şi apatrizi;
    - prelungeşte  termenul de şedere, adeverinţa de imigrant,  permisul
de muncă;
    - prelungeşte  termenul de valabilitate a vizelor, cu excepţia celor
diplomatice  şi de serviciu, eliberate persoanelor indicate în  punctele
25  şi  27  din anexa nr.2 la Hotărîrea  Guvernului  Republicii  Moldova
nr.376  din  6  iunie  1995  "Cu privire  la  măsurile  suplimentare  de
realizare  a  Sistemului naţional de paşapoarte", eliberează  vizele  de
ieşire;
    - ia decizii  privind stabilirea cu traiul permanent sau temporar pe
teritoriul Republicii Moldova a cetăţenilor străini şi apatrizilor;
    - transmite în  Registrul de stat al populaţiei informaţia  iniţială
despre  cetăţenii  străini  şi apatrizi, cu  actualizarea  ulterioară  a
acesteia;
    - efectuează  controlul  legalităţii angajării în cîmpul  muncii  în
teritoriul Moldovei a cetăţenilor străini şi apatrizilor;
    - participă la  controlul respectării de către cetăţenii străini  şi
apatrizi a regimului de şedere în Republica Moldova.
    Solicitarea de azil şi refugiu:
    - elaborează  proiecte  de  regulamente,  instrucţii  şi  alte  acte
normative cu privire la reglementarea problemelor solicitanţilor de azil
şi ale refugiaţilor;
    - colaborează  cu  autorităţile administraţiei publice  centrale  şi
locale  în domeniul ce ţine de respectarea drepturilor solicitanţilor de
azil şi ale refugiaţilor;
    - colaborează   în   problemele  solicitanţilor  de  azil   şi   ale
refugiaţilor  cu  organismele  internaţionale  specializate  şi  Înaltul
Comisariat al Naţiunilor Unite pentru Refugiaţi;
    - elaborează  proiecte  de  documente şi formulare  necesare  pentru
examinarea dosarelor solicitanţilor de azil;
    - acordă statutul  de  refugiat,  prezintă decizia  de  eliberare  a
documentelor de identitate pentru refugiaţi;
    - contribuie  la  protecţia  drepturilor solicitanţilor de  azil  şi
refugiaţilor pe teritoriul Moldovei.
    Emigrare:
    - elaborează  şi  negociază  proiecte de tratate  internaţionale  în
domeniu în modul stabilit de legislaţie;
    - iniţiază şi  negociază  din împuternicirea  Guvernului  convenţii,
acorduri şi alte angajamente internaţionale, interguvernamentale;
    - înregistrează, în modul stabilit, contractele individuale de muncă
ale cetăţenilor Republicii Moldova angajaţi peste hotare;
    - informează  potenţialii emigranţi referitor la regulile de intrare
şi de şedere în statul angajator referitor la activitatea de muncă şi la
condiţiile de trai în acest stat;
    - participă la  controlul  activităţii legate de plasarea în  cîmpul
muncii peste hotare a cetăţenilor Republicii Moldova;
    - participă la   elaborarea   propunerilor   privind   implementarea
programelor de adaptare a migranţilor în societare.
    Relaţii internaţionale:
    - participă la  elaborarea instrumentelor juridice internaţionale în
domeniul  migraţiei  în  cadrul organizaţiilor  internaţionale  la  care
Republica Moldova este parte;
    - reprezintă,   în   modul  stabilit,  Guvernul  în  raportuile   cu
organismele  internaţionale,  care  activează în  domeniul  migraţiunii,
stabileşte cadrul colaborării multilaterale în domeniu;
    - cooperează   cu  organismele  internaţionale  şi   reprezentanţele
acestora,  precum  şi  cu organele similare din alte  state  în  vederea
soluţionării problemelor în domeniul migraţiunii;
    - conlucrează  cu organizaţiile internaţionale şi regionale  privind
contracararea migraţiunii ilegale şi a traficului de fiinţe umane;
    - participă ca    reprezentant    al   Guvernului    la    lucrările
organizaţiilor  internaţionale  ale Organizaţiei  Internaţionale  pentru
Migraţiune,  Înaltul Comisariat al Naţiunilor Unite pentru Refugiaţi, la
reuniunile  Comitetului  de Miniştri al Consiliului Europei şi  la  alte
foruri internaţionale, care pun în dezbatere problemele migraţiunii.

                    III. Drepturile Departamentului

    7. Departamentul este în drept:
    - să aplice legislaţia cu privire la migraţiune;
    - să exercite  controlul  asupra  respectării  de  către  persoanele
fizice şi juridice a legislaţiei în domeniul ce ţine de competenţa sa;
    - să antreneze   autorităţile  administraţiei  publice  centrale  de
specialitate şi cele locale, precum şi întreprinderile, organizaţiile şi
instituţiile  situate în Republica Moldova la examinarea şi soluţionarea
problemelor   ce  ţin  de  competenţa  Departamentului  şi  să  solicite
informaţia   şi  documentele  necesare  pentru  îndeplinirea  funcţiilor
atribuite;
    - să ia decizii  privind  eliberarea sau anularea  adeverinţelor  de
imigrant   şi  permiselor  de  muncă,  de  prelungire  sau  eliberare  a
duplicatelor acestora;
    - să înainteze   Guvernului,  după  necesitate,  propuneri   privind
modificarea   structurii  sau  crearea  subdiviziunilor  teritoriale  în
domeniul  reglementării proceselor de migraţiune, refugiu şi solicitării
de azil;
    - să prezinte    Guvernului    propuneri   privind    perfecţionarea
legislaţiei în vigoare în domeniu;
    - să ceară persoanelor  fizice şi juridice, prezentarea documentelor
pentru controlul respectării legislaţiei în domeniu;
    - să obţină de  la toate persoanele fizice şi juridice implicate  în
activitate  în  domeniu,  informaţia  şi  explicaţiile  necesare  pentru
exercitarea funcţiilor de control;
    - să ceară explicaţii  în  scris pentru fiecare caz de  încălcare  a
legislaţiei în domeniu de către persoanele fizice şi juridice;
    - să examineze  materialele (dosarele) despre încălcarea legislaţiei
cu  privire  la  migraţiune  şi  să  ia  decizii  conforme  prevederilor
legislaţiei în vigoare;
    - să adreseze   în  organele  de  resort  cereri  pentru   aplicarea
sancţiunilor  administrative persoanelor care au încălcat legislaţia  cu
privire la migraţiune;
    - Departamentul,  la  solicitare,  va  prezenta  organelor  de  stat
informaţia ce ţine de domeniul migraţiunii;
    - să presteze servicii contra plată în modul stabilit.

           IV. Organele de conducere şi împuternicirile lor

    8. Departamentul  Migraţiune  este  condus de un  director  general,
numit în funcţie şi eliberat din funcţie de către Guvern.
    Directorul general  are  doi  vicedirectori  numiţi  în  funcţie  şi
eliberaţi   din   funcţia  deţinută  de  către  Guvern,  la   propunerea
directorului general.
 [Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.574 din 26.05.04, în vigoare 04.06.04]

    9. Directorul general:
    organizează activitatea   Departamentului   şi   poartă   răspundere
personală pentru realizarea sarcinilor încredinţate;
    asigură executarea   legilor,  decretelor  Preşedintelui  Republicii
Moldova,   hotărîrilor   Parlamentului,  hotărîrilor,  ordonanţelor   şi
dispoziţiilor   Guvernului,   precum  şi  îndeplinirea   sarcinilor   şi
funcţiilor  ce decurg din prevederile prezentului Regulament şi din alte
acte normative;
    aprobă atribuţiile  de  serviciu  ale vicedirectorilor,  şefilor  de
direcţii  şi  secţii,  precum  şi  personalului  acestora,  cu  excepţia
personalului direcţiei principale pentru refugiaţi;
    aprobă Regulamentul  direcţiei principale pentru refugiaţi,  numeşte
şi eliberează directorul unităţii, vicedirectorul şi contabilul şef;
    angajează şi concediază personalul Departamentului, aplică sancţiuni
disciplinare, stimulează personalul şi soluţionează problemele ce ţin de
mişcarea de personal al Departamentului (cu excepţia vicedirectorulilor);
    emite ordine, decizii, dispoziţii şi controlează executarea lor;
    conduce activitatea Consiliului colegial al Departamentului;
    propune spre  aprobare Guvernului componenţa nominală a  Consiliului
colegial al Departamentului;
    asigură utilizarea   eficientă  a  mijloacelor  financiare  de  care
dispune   Departamentul  şi  poartă  responsabilitate  personală  pentru
utilizare, conform destinaţiei alocaţiilor financiare;
    îndeplineşte şi alte funcţii stabilite de legislaţie.
    În lipsa directorului   general,  funcţiile  acestuia  le   exercită
unul din vicedirectorii generali numit prin ordinul directorului general.
 [Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.574 din 26.05.04, în vigoare 04.06.04]

    10. Vicedirectorii generali se subordonează nemijlocit  directorului
general   şi   organizează  activitatea  Departamentului   în   limitele
împuternicirilor ce le-au fost atribuite.
 [Pct.10 modificat prin Hot.Guv. nr.574 din 26.05.04, în vigoare 04.06.04]

    11. În cadrul  Departamentului se instituie un Consiliu colegial din
7  persoane,  componenţa  căruia  se aprobă  de  Guvern,  la  propunerea
directorului general.
    Directorul general  şi vecedirectorii generali fac parte din  oficiu
în consiliul colegial.
 [Pct.11 modificat prin Hot.Guv. nr.574 din 26.05.04, în vigoare 04.06.04]

    12. Consiliul  colegial examinează în şedinţele sale chestiunile  ce
ţin de activitatea Departamentului.
    13. În activitatea   sa   Consiliul   colegial  se   călăuzeşte   de
Regulamentul său, aprobat prin ordinul directorului general.
    14. Deciziile consiliului colegial devin executorii după confirmarea
lor prin ordinul directorului general al Departamentului.

                                                 Anexa nr.2
                                             la Hotărîrea Guvernului
                                             Republicii Moldova nr.970
                                             din 7 august 2003

                               STRUCTURA
           aparatului central al Departamentului Migraţiune

    Conducerea Departamentului
    Direcţia principală imigrare şi repatriere
    Direcţia principală migraţie de muncă şi relaţii externe
    Direcţia principală juridică şi Inspectoratul de Stat
    Direcţia administrativ-financiară, logistică şi informaţii

                                                   Anexa nr.3
                                              la Hotărîrea Guvernului
                                              Republicii Moldova nr.970
                                              din 7 august 2003

                                 LISTA
       hotărîrilor Guvernului Republicii Moldova care se abrogă

    1. Subpunctele  34), 35), 36) şi 37) din punctul 8 al Regulamentului
Ministerului  Justiţiei,  aprobate prin Hotărîrea Guvernului  Republicii
Moldova  nr.129  din  15  februarie  2000   "Cu  privire  la  Ministerul
Justiţiei  al  Republicii  Moldova"  (Monitorul  Oficial  al  Republicii
Moldova, 2000, nr.19-20, art.210), cu modificările ulterioare.
    2. Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.761  din 2 august 2001
"Cu   privire   la  transmiterea  Direcţiei  principale  coordonare   şi
monitorizare  a  problemelor solicitanţilor de azil şi ale  refugiaţilor
din  subordinea Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale în  subordinea
Ministerului  Justiţiei" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001,
nr.94-96, art.809).
    3. Hotărîrea  Guvernului  Republicii Moldova nr.872  din  21  august
2001 "Cu  privire la crearea Serviciului de Stat Migraţiune"  (Monitorul
Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.104-105, art.919).
    4. Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.1262  din 16 noiembrie
2001  "Cu privire la aprobarea Structurii şi Regulamentului  Serviciului
de  Stat Migraţiune"   (Monitorul  Oficial  al  Republicii Moldova, 2001, 
nr.141-143, art.1313).