joi, 24 februarie 2000
129/15.02.2000 Hotărîre cu privire la Ministerul Justiţiei al Republicii Moldova
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
       cu privire la Ministerul Justiţiei al Republicii Moldova

                        Nr.129  din  15.02.2000

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.19-20/210 din 24.02.2000

                                * * *

    În temeiul Legii Republicii  Moldova cu privire la  Guvern, Guvernul
Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă:
    Regulamentul Ministerului Justiţiei, conform anexei nr.1;
    Structura  aparatului  central  al  Ministerului  Justiţiei, conform
anexei nr.2.
    2. Se  stabileşte numărul-limită  de personal  al aparatului central
al  Ministerului  Justiţiei  în  număr  de  115  unităţi  (cu   excepţia
Departamentului instituţiilor penitenciare şi personalului de  deservire
şi pază a clădirii),  cu fondul anual de  retribuire a muncii în  limita
alocaţiilor, aprobate prin legea bugetului de stat pe anul respectiv.
    3.  Se  permite  Ministerului  Justiţiei  să  aibă  4  viceminiştri,
inclusiv un prim-viceministru, şi un colegiu compus din 9 persoane.
    4. Se stabileşte că pe lîngă Ministerul Justiţiei funcţionează:
    Institutul  republican   de  cercetări   ştiinţifice  de   expertiză
judiciară şi criminologie;
    Camera Înregistrării de Stat;
    Centrul Republican de Informaţii Juridice;
    Poliţia judecătorească.
    Regulamentele  cu  privire  la  Institutul  republican  de cercetări
ştiinţifice   de   expertiză    judiciară   şi   criminologie,    Camera
Înregistrării  de  Stat,  Centrul  Republican  de Informaţii Juridice se
aprobă de către Guvern.
    5.  Pentru   coordonarea  activităţii   notarilor  şi    organizarea
concursului  de  confirmare  în  funcţia  de  notar, pe lîngă Ministerul
Justiţiei se instituie şi funcţionează Comisia de Calificare şi  Comisia
de Apel.
    Regulamentele  privind   activitatea  şi   componenţa  Comisiei   de
Calificare şi  Comisiei de  Apel se  aprobă de  Ministerul Justiţiei, de
comun acord cu Consiliul Uniunii Notarilor.
    6.  În  scopul  susţinerii  asociaţiilor  obşteşti  în  desfăşurarea
activităţii  acestora,  pe  lîngă  Ministerul  Justiţiei  se  constituie
Comisia de Certificare.  
    Regulamentul cu  privire la  activitatea Comisiei  de Certificare se
aprobă de Ministerul Justiţiei.
    7. Întru asigurarea pregătirii profesionale, teoretice şi practice a
judecătorilor  şi  altor  colaboratori  ai  instanţelor judecătoreşti, a 
notarilor,avocaţilor, colaboratorilor din sistemul Procuraturii Generale
activează  Centrul  republican   pentru  pregătirea   şi  perfecţionarea 
cadrelor din sistemul Ministerului Justiţiei şi al Procuraturii Generale,
subordonat Ministerului Justiţiei.
    8. Se  stabileşte  că  organele  de  înregistrare a actelor de stare 
civilă se  subordonează şi  organelor administraţiei  publice locale, şi
Ministerului Justiţiei.                                 
    9. Se  abrogă  hotărîrile  Guvernului  Republicii  Moldova,  conform 
anexei nr.3.

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                       Dumitru BRAGHIŞ

    Contrasemnată:
    Ministrul justiţiei                         Valeria Şterbeţ
    Ministrul finanţelor                          Mihail Manoli

    Chişinău, 15 februarie 2000.
    Nr. 129.


                                                    Anexa nr. 1
                                              la Hotărîrea Guvernului
                                              Republicii Moldova nr. 129
                                              din 15 februarie 2000


                             REGULAMENTUL
                        Ministerului Justiţiei

                         I. Principii generale
    1. Ministerul  Justiţiei  este  organul  central  al  administraţiei
publice  de  specialitate,  care  exercită  conducerea,  coordonarea  şi
controlul  în  domeniile de competenţă, asigură realizarea politicii  de
stat în sfera justiţiei şi în activitatea sa se subordonează Guvernului.
    2. Ministerul  Justiţiei elaborează proiectele celor mai  importante
legi,  avizează  proiectele  de legi şi alte acte  normative  prezentate
Guvernului,  efectuează  expertiza juridică şi înregistrarea de  stat  a
actelor    normative    departamentale,   desfăşoară   activitatea    de
sistematizare şi de perfecţionare a legislaţiei, de ţinere a Registrului
de   stat  al  actelor  juridice,  asigură  activitatea  organizatorică,
materială  şi financiară a instanţelor judecătoreşti, exercită controlul
în  sfera  executării  hotărîrilor  judecătoreşti,  conduce  activitatea
instituţiilor  penitenciare, înregistrează partidele şi alte organizaţii
social-politice,  efectuează,  în comun cu Consiliul Uniunii  Notarilor,
controlul administrativ şi controlul asupra îndeplinirii de către notari
a obligaţiilor profesionale, conducerea generală a Camerei Înregistrării
de Stat, a Institutului republican de cercetări ştiinţifice de expertiză
judiciară  şi  criminologie,  a organelor de înregistrare a  actelor  de
stare  civilă,  reprezintă interesele Guvernului Republicii  Moldova  în
Curtea   Europeană   a   Drepturilor   Omului   şi   întreţine   relaţii
internaţionale  în domeniul justiţiei, asigură interacţiunea  Guvernului
cu Parlamentul şi Curtea Constituţională.
    3. În activitatea   sa   Ministerul  Justiţiei  se   călăuzeşte   de
Constituţia Republicii Moldova, de Legea cu privire la Guvern, alte legi
şi  hotărîri ale Parlamentului, decrete ale Preşedintelui, de hotărîrile
şi dispoziţiile Guvernului, precum şi de prezentul regulament.
    În limitele competenţei   sale   Ministerul  Justiţiei   organizează
promovarea politicii Guvernului, realizarea hotărîrilor şi dispoziţiilor
sale şi controlează executarea lor în instituţiile din subordine.
    4. Sarcinile principale ale Ministerului Justiţiei sînt:
    elaborarea proiectelor  de  legi  şi de hotărîri ale  Guvernului  în
domeniul justiţiei, precum şi a proiectelor celor mai importante legi în
alte     domenii    social-economice;    perfecţionarea     legislaţiei,
sistematizarea    legislaţiei   şi   pregătirea   propunerilor   privind
codificarea  ei,  contribuţia  la  ridicarea nivelului  de  pregătire  a
proiectelor  de  legi şi alte acte normative, efectuată de ministere  şi
departamente,  crearea şi dezvoltarea sistemului de stat al  informaţiei
juridice;  crearea  sistemului  interstatal  de  schimb  al  informaţiei
jurudice;
    reprezentarea  Guvernului  în  relaţiile cu  Parlamentul  şi  Curtea
Constituţională;
    asigurarea funcţionării   instanţelor   judecătoreşti  în   condiţii
corespunzătoare;
    coordonarea activităţii  privind realizarea reformei judiciare şi de
drept;
    participarea  la protecţia juridică internaţională a drepturilor  şi
intereselor legitime ale cetăţenilor;
    reprezentarea  intereselor  Guvernului Republicii Moldova în  Curtea
Europeană  a  Drepturilor Omului, în Parlamentul Republicii  Moldova  şi
Curtea Constituţională.
    5. Numărul de   personal   şi  structura  aparatului   central   ale
Ministerului Justiţiei se aprobă de Guvern.
    6. Ministerul  Justiţiei, organele şi instituţiile acestuia formează
sistemul ministerului.
    7. Ministerul  Justiţiei este persoană juridică, dispune de  conturi
în  instituţiile bancare (inclusiv valutare), ştampilă cu Stema de  Stat
şi cu denumirea sa.

                 II. Funcţiile Ministerului Justiţiei
    8. În conformitate  cu  sarcinile ce-i revin,  Ministerul  Justiţiei
exercită următoarele funcţii:
    1) pregăteşte   proiecte  de  legi  şi  proiecte  de  hotărîri   ale
Guvernului  în  domeniul  justiţiei,  precum  şi  proiectele  celor  mai
importante legi în alte domenii social-economice, avizează proiectele de
legi  şi alte acte normative prezentate Guvernului, efectuează expertiza
juridică  şi înregistrarea de stat a actelor normative departamentale ce
vizează  drepturile  şi interesele legitime ale cetăţenilor sau cele  cu
caracter interdepartamental;
    2) elaborează,   ţinînd   cont   de  propunerile   ministerelor   şi
departamentelor, proiectele planurilor de perfecţionare a legislaţiei;
    3) înfăptuieşte  munca de sistematizare şi codificare a legislaţiei,
pregăteşte propuneri cu privire la modificarea ei;
    4) coordonează  activitatea  organelor centrale de specialitate  ale
administraţiei publice în vederea elaborării proiectelor de legi şi alte
acte normative, acordîndu-le ajutor metodic la elaborarea proiectelor de
legi şi hotărîri ale Guvernului;
    5) întocmeşte şi pregăteşte pentru editare culegeri de legi, coduri,
prezintă propuneri privind editarea literaturii juridice;
    6) acumulează, sistematizează şi păstrează actele normative, pe baza
cărora  se formează şi este ţinut Registrul de stat al actelor  juridice
al Republicii Moldova;
    7) numeşte cadrele  didactice, adoptă programa de studii a Centrului
republican  pentru  pregătirea şi perfecţionarea cadrelor  din  sistemul
Ministerului Justiţiei şi al Procuraturii Generale;
    8) asigură Parlamentul,  Guvernul, organele centrale de specialitate
ale   administraţiei   publice,  organele  publice  locale,   instanţele
judecătoreşti,   întreprinderile,   instituţiile  şi  organizaţiile   cu
informaţie  juridică, prestează persoanelor juridice şi fizice  servicii
legate de informaţia juridică;
    9) asigură şi   coordonează   activitatea  în  domeniul   realizării
reformei juduciare şi de drept;
    10) întreprinde   măsuri   menite  să  creeze  condiţiile   necesare
activităţii     instanţelor    judecătoreşti;    asigură     activitatea
organizatorică, materială şi financiară;
    11) organizează  gestiunea statistică judiciară şi analizează datele
statistice, pregăteşte relatări despre statistica judiciară;
    12) exercită controlul în sfera executării hotărîrilor judecătoreşti;
    13) asigură exercitarea  legislaţiei privind executarea  sentinţelor
privative  de  libertate,  organizează paza, transferul sub  escortă  şi
escortarea  condamnaţilor,  întreprinde  măsuri ce  asigură  activitatea
instituţiilor   penitenciare;  determină  structura  organizatorică   şi
atribuţiile   Departamentului  instituţiilor  penitenciare  şi  uniforma
personalului militar, formează rezerva de cadre;
    14) exercită  conducerea  generală şi controlul  asupra  activităţii
poliţiei   judecătoreşti;  determină  structura  ei  organizatorică   şi
uniforma personalului militar;
    15) în comun   cu  Consiliul  Uniunii  Notarilor,  asigură  practica
notarială  unică, analiza statistică a actelor normative; la  propunerea
Consiliului  Uniunii Notarilor, stabileşte numărul birourilor notariale,
efectuează,  în  comun  cu Consiliul  Uniunii  Notarilor,  supravegherea
activităţii notarilor;
    16) supraveghează   activitatea   organelor  de  stare   civilă   şi
respectarea legislaţiei în procesul de exercitare a funcţiilor acestora,
elaborează propuneri privind sistemul organelor de stare civilă, asigură
conducerea organizatorică şi metodică a activităţii serviciilor de stare
civilă  şi oficiilor de stare civilă de sector, precum şi perfecţionarea
acestora;
    17) asigură securitatea   şi  integritatea  fondului  de  arhivă  al
Arhivei  republicane  a registrelor de stare civilă, a  Direcţiei  stare
civilă şi finanţarea lucrărilor de îmbunătăţire a folosirii, restaurării
şi păstrării acestui fond;
    18) elaborează  modelele  certificatelor  de  stare  civilă  şi  ale
formularelor  actelor  de  stare civilă, înaintîndu-le  Guvernului  spre
aprobare, asigură editarea lor;
    19) exercită,  de  comun  acord cu  Ministerul  Afacerilor  Externe,
funcţii de supraveghere şi control al activităţii misiunilor diplomatice
şi consulare ale Republicii Moldova în domeniul înregistrării actelor de
stare civilă;
    20) înregistrează  partidele şi alte organizaţii social-politice  şi
efectuează  controlul asupra respectării de către acestea a  legislaţiei
în   vigoare,  suspendează  activitatea  acestora  în  cazul  încălcării
prevederilor  statutare  şi  a legislaţiei,  ţine  registrul  partidelor
politice  şi  înregistrează simbolica acestora; participă la  examinarea
cauzelor  de  către  instanţele  de  judecată  privind  suspendarea  sau
lichidarea  partidelor  şi  organizaţiilor  social-politice,  precum  şi
intentează din proprie iniţiativă astfel de cauze în condiţiile legii;
    21) înregistrează  asociaţiile obşteşti, fundaţiile, asociaţiile  de
patronat  şi  efectuează  controlul corespunderii  activităţii  acestora
scopurilor şi sarcinilor statutare;
    iniţiază în instanţa   de   judecată  suspendarea  activităţii   sau
lichidarea   acestor   organizaţii  în  cazul   comiterii   încălcărilor
legislaţiei;
    asigură desfăşurarea  activităţii  Comisiei de Certificare pe  lîngă
Ministerul Justiţiei şi executarea hotărîrilor acesteia;
    22) asigură finanţarea   asistenţei  judiciare,  acordate  de  către
avocaţii   numiţi  din  oficiu  şi  controlează  utilizarea  mijloacelor
repartizate conform destinaţiei;
    23) reprezintă  interesele  Guvernului Republicii Moldova în  Curtea
Europeană  a  Drepturilor  Omului; exercită  funcţiile  reprezentantului
permanent al Guvernului în Parlament şi Curtea Constituţională;
    24) organizează  cercetări ştiinţifice în domeniul criminologiei  şi
al  expertizei judiciare; conduce activitatea instituţiilor de expertiză
judiciară;  organizează, în comun cu Institutul republican de  cercetări
ştiinţifice  de  expertiză  judiciară şi criminologie,  cu  instituţiile
ştiinţifice,  ministerele  şi  departamentele de resort,  conferinţe  şi
consfătuiri ştiinţifice privind problemele dezvoltării ştiinţei juridice;
    25) contribuie  la  dezvoltarea  sistemului de  servicii  în  scopul
realizării   drepturilor,  libertăţilor  şi  intereselor  legitime   ale
cetăţenilor,  drepturilor persoanelor juridice; efectuează înregistrarea
şi eliberarea de către cetăţeni şi persoane juridice a licenţelor pentru
efectuarea  expertizei  judiciare  şi  pentru  dreptul  de  a  desfăşura
activitate  notarială;  la  propunerea Consiliului  Uniunii  Avocaţilor,
eliberează licenţe pentru activitatea de avocat;
    26) prezintă,   în  modul  stabilit,  propuneri  vizînd   încheierea
tratatelor  internaţionale  între  Republica Moldova şi  alte  state  cu
privire  la asistenţa juridică şi poartă tratativele respective; încheie
acorduri   privind  colaborarea  juridică  cu  organele  respective  ale
statelor    străine   şi   organizaţiile   internaţionale;   organizează
îndeplinirea  tratatelor  privind asistenţa juridică, precum şi a  altor
tratate,  acorduri  şi  convenţii internaţionale în partea  ce  ţine  de
competenţa Ministerului Justiţiei; pregăteşte propuneri privind aderarea
Republicii  Moldova  la  actele internaţionale  în  domeniul  dreptului,
furnizează, la cererea organizaţiilor internaţionale, informaţii privind
legislaţia,  practica judiciară şi notarială; colaborează cu organismele
internaţionale în domeniul justiţiei;
    27) la propunerea Consiliului Uniunii Notarilor, selectează, pe bază
de  concurs,  candidaţii  la funcţia de notar; stabileşte, în  comun  cu
Consiliul  Uniunii  Notarilor,  numărul notarilor-stagiari care  pot  fi
angajaţi   în   birouri  notariale  şi  candidaţii  pentru  funcţia   de
notar-stagiar;  în  cazul absenţei temporare a notarului, la  propunerea
Colegiului  Camerei  Naţionale, numeşte un alt notar pentru  interimatul
acestuia;
    28) creează rezerve de cadre ale Ministerului Justiţiei, organizează
activitatea  de perfecţionare a colaboratorilor Ministerului  Justiţiei,
consultanţilor,  şefilor  de  cancelarie din  instanţele  judecătoreşti,
executorilor   judecătoreşti,   notarilor,  cadrelor  din   instituţiile
subordonate  Ministerului Justiţiei, instruirea magistraţilor, participă
la  elaborarea  programelor  didactice pentru  pregătirea  şi  ridicarea
nivelului profesional al cadrelor;
    29) elaborează  propuneri privind asigurarea materială şi socială  a
lucrătorilor Ministerului Justiţiei şi instituţiilor din subordine;
    30) asigură instanţele  judecătoreşti, organizaţiile şi instituţiile
din  subordine  cu acte normative, comentarii, îndrumări  şi  literatură
juridică, necesare pentru exercitarea obligaţiunilor profesionale;
    31) înfăptuieşte,   din   contul  bugetului  de   stat,   asigurarea
tehnico-materială  a  instanţelor judecătoreşti; prezintă Guvernului  şi
organelor    administraţiei    publice   locale   recomandări    privind
aprovizionarea   instanţelor  judecătoreşti  cu  încăperi  de  serviciu,
mijloace de transpot şi alt utilaj necesar;
    32) finanţează,   în  modul  stabilit,  judecătoriile,  tribunalele,
Curtea  de Apel şi instituţiile din subordine; exercită controlul asupra
evidenţei   contabile  şi  gestiunii;  asigură  prezentarea,  în   modul
stabilit, a dărilor de seamă contabile şi statistice centralizate;
    33) examinează  propuneri,  cereri  şi reclamaţii  ale  cetăţenilor,
adresate  Ministerului  Justiţiei,  şi  întreprinde  măsuri  în  vederea
soluţionării lor.

                III. Drepturile Ministerului Justiţiei
    9. În scopul   îndeplinirii   sarcinilor  încredinţate,   Ministerul
Justiţiei are dreptul:
    1) să primească  de  la  organele centrale de specialitate  şi  alte
autorităţi administrative, de la instituţii ştiinţifice şi de învăţămînt
avize  asupra  proiectelor de legi, elaborate de  Ministerul  Justiţiei,
hotărîrilor  Guvernului  şi  altor  documente, precum  şi  avize  asupra
statutelor şi regulamentelor organizaţiilor obşteşti;
    2) să instituie   din   reprezentanţi  ai  organelor   centrale   de
specialitate    ale    administraţiei    publice,    instituţiilor    şi
organizaţiilor,   de  comun  acord  cu  conducătorii  acestora,  comisii
(grupuri de lucru) pentru elaborarea proiectelor de legi şi hotărîri ale
Guvernului  vizînd domeniul justiţiei, precum şi a proiectelor celor mai
importante legi în alte domenii social-economice;
    3) să antreneze  la elaborarea celor mai importante proiecte de legi
(inclusiv prin contract) experţi, consilieri, consultanţi din ţară şi de
peste hotare;
    4) să dea explicaţii    şi   recomandări   organelor   centrale   de
specialitate  ale  administraţiei  publice  privind  tehnica  elaborării
proiectelor de acte normative;
    5) să recepţioneze  de  la  organele centrale  de  specialitate  ale
administraţiei  publice, de la alte instituţii şi organizaţii interesate
informaţia  necesară  asupra proiectelor de acte normative elaborate  de
acestea,   să   sistematizeze  informaţia  şi  să  prezinte   Guvernului
proiectele planurilor pentru perfecţionarea legislaţiei;
    6) să coordoneze  şi să numească executanţii lucrărilor de  testare,
estimare  şi evaluare a bazelor de date şi programelor computerizate  de
prelucrare a informaţiilor juridice;
    7) să presteze   servicii   juridico-informaţionale   contra   plată
persoanelor juridice şi fizice;
    8) să prezinte  Guvernului propuneri cu privire la numirea organelor
centrale   de   specialitate   concrete   ale   administraţiei   publice
responsabile de elaborarea proiectelor de acte normative;
    9) să creeze,  să  reorganizeze şi să lichideze, în modul  stabilit,
structurile din subordonarea Ministerului Justiţiei.

          IV. Organizarea activităţii Ministerului Justiţiei
    10. În fruntea  Ministerului  Justiţiei se află ministrul, numit  în
conformitate cu legislaţia în vigoare.
    Ministrul justiţiei  are locţiitori, numiţi în funcţie şi destituiţi
din funcţie de Guvern la propunerea ministrului. Locţiitorii ministrului
se  supun nemijlocit ministrului şi organizează activitatea şi lucrările
de procedură ale Ministerului Justiţiei, în limitele împuternicirilor ce
le revin.
    11. În cadrul  Ministerului Justiţiei se formează un colegiu, compus
din  ministru  (preşedinte),  prim-viceministru  şi  viceministru,  alţi
colaboratori  ai Ministerului Justiţiei şi şeful Direcţiei de justiţie a
Găgăuziei  (Gagauz-Yeri). Componenţa personală a colegiului se aprobă de
către Guvern.
    12. Ministrul justiţiei:
    1) conduce unipersonal    sfera   de   activitate,   ce   i-a   fost
încredinţată,  şi poartă răspundere pentru îndeplinirea sarcinilor  ce-i
revin  Ministerului Justiţiei, pentru folosirea raţională a  mijloacelor
bugetare,  păstrarea  mijloacelor  financiare  şi  valorilor  materiale,
autenticitatea indiciilor evidenţei şi celor din dările de seamă;
    2) repartizează atribuţiile între locţiitorii ministrului;
    3) stabileşte   gradul  de  responsabilitate  a  viceminiştrilor,  a
conducătorilor  de  departamente,  direcţii şi secţii  ale  Ministerului
Justiţiei  pentru  conducerea domeniilor de activitate ale  Ministerului
Justiţiei,  pentru  activitatea instituţiilor  subordonate  Ministerului
Justiţiei;
    4) participă,  în  calitate  de membru, în  activitatea  Consiliului
Superior  al  Magistraturii, beneficiază de alte drepturi în  condiţiile
legii;
    5) la propunerea Adunării Populare a Găgăuziei numeşte şi eliberează
din  funcţie  şeful  Direcţiei  de justiţie  a  formaţiunii  teritoriale
autonome cu statut special a Găgăuziei (Gagauz-Yeri);
    6) prezintă,  în modul stabilit, spre examinare Guvernului  proiecte
de acte normative elaborate de minister;
    7) creează comisii de licenţiere pentru eliberarea licenţelor;
    8) angajează  în serviciu şi eliberează din funcţie conducătorii  de
departamente,  direcţii  şi  secţii, executorii  judecătoreşti  şi  alţi
colaboratori ai ministerului şi cadre de conducere ale instituţiilor din
subordine,  precum şi cadrele didactice ale Centrului republican  pentru
pregătirea   şi   perfecţionarea  cadrelor  din  sistemul   Ministerului
Justiţiei şi al Procuraturii Generale, la propunerea Consiliului Uniunii
Notarilor, confirmă în funcţie notarii;
    9) stimulează  şi  aplică sancţiuni disciplinare  conducătorilor  de
departamente,  direcţii  şi secţii, altor colaboratori  ai  Ministerului
Justiţiei,  lucrătorilor  de conducere ai instituţiilor  din  subordine,
precum şi notarilor, în comun cu Consiliul Uniunii Notarilor;
    10) la propunerea   Consiliului   Uniunii  Notarilor,   actualizează
numărul   de  notari,  dispune  suspendarea  şi  încetarea   activităţii
notarului  în modul stabilit de Legea cu privire la notariat, stabileşte
efectuarea controlului asupra activităţii notariale;
    11) angajează  în serviciu, înaintează în grad, retrage din grad  şi
trece  în  rezervă  prin  ordin  efectivul  militar  al  Departamentului
instituţiilor penitenciare şi poliţiei judecătoreşti;
    12) convoacă  şedinţele  colegiului  Ministerului  Justiţiei  şi  le
prezidează;
    13) introduce   în  structura  aprobată  a  aparatului  central   al
Ministerului  Justiţiei modificări, determinate de necesitatea folosirii
noilor  forme  de organizare şi a tehnicii administrării  eficiente,  în
limitele  fondului de retribuire a muncii stabilit de Guvern şi  numărul
maxim de lucrători ai organului de administraţie;
    14) aprobă regulamente ale departamentelor, direcţiilor şi secţiilor
Ministerului Justiţiei şi altor instituţii din subordine;
    15) aprobă programul   didactic  de  pregătire  şi  perfecţionare  a
cadrelor   Centrului  republican  pentru  pregătirea  şi  perfecţionarea
cadrelor;
    16) aprobă structura,  statele  de funcţii şi devizul de  cheltuieli
ale  Institutului  republican  de  cercetări  ştiinţifice  de  expertiză
judiciară şi criminologie;
    17) semnează,  în modul stabilit, tratate şi acorduri internaţionale
cu privire la asistenţa juridică;
    18) îndeplineşte alte împuterniciri ce-i sînt stabilite prin lege.

    În lipsa ministrului  justiţiei  funcţiile acestuia le  îndeplineşte
unul dintre viceminiştri.
    13. În baza şi    întru   îndeplinirea   legilor,   decretelor    şi
ordonanţelor   Preşedintelui   Republicii  Moldova,  a  hotărîrilor   şi
dispoziţiilor  Guvernului,  Ministerul  Justiţiei emite ordine  şi  alte
acte, organizează şi controlează executarea lor.
    Ordinele şi alte    acte   ale   Ministerului   Justiţiei    privind
înregistrarea   actelor   de  stare  civilă,  organizarea   expertizelor
judiciare,  realizarea  statisticii judiciare şi alte chestiuni date  în
competenţa sa sînt executorii pentru ministere, departamente, serviciile
de  stat,  inspectorate, organele executive ale  administraţiei  publice
locale, întreprinderi, instituţii şi organizaţii.
    În caz de necesitate,  Ministerul Justiţiei emite, în comun cu  alte
organe  centrale  de specialitate ale administraţiei publice, ordine  şi
alte acte.
    14. Colegiul Ministerului Justiţiei examinează problemele principale
ce   ţin   de  activitatea  Ministerului  Justiţiei,  ia  în   dezbatere
informaţiile   preşedinţilor   instanţelor   judecătoreşti,   rapoartele
conducătorilor  organelor  de  înregistrare a actelor de  stare  civilă,
dările   de   seamă  ale  conducătorilor  unităţilor   structurale   ale
ministerului  şi  altor  instituţii din  subordine,  discută  problemele
selectării  şi  formării  cadrelor, verifică  îndeplinirea  hotărîrilor,
proiectelor  celor mai importante ordine şi altor acte ale  Ministerului
Justiţiei.
    Deciziile colegiului   se  execută,  de  regulă,  prin  ordine   ale
ministrului justiţiei.

                                                    Anexa nr. 2
                                              la Hotărîrea Guvernului
                                              Republicii Moldova nr. 129
                                              din 15 februarie 2000

                           S T R U C T U R A
             aparatului central al Ministerului Justiţiei

    Departamentul legislaţie, avizare şi expertiză
    Departamentul instituţiilor penitenciare
    Direcţia principală judiciară, notariat şi avocatură
    Direcţia agent guvernamental şi relaţii internaţionale
    Direcţia principală acte stare civilă
    Direcţia principală planificare şi finanţe
    Direcţia resurse umane şi secretariat
    Direcţia de justiţie  a  formaţiunii teritoriale autonome cu  statut
special a Găgăuziei (Gagauz-Yeri)
    Secţia partide şi organizaţii neguvernamentale.

                                                    Anexa nr. 3
                                              la Hotărîrea Guvernului
                                              Republicii Moldova nr. 129
                                              din 15 februarie 2000

                               L I S T A
       hotărîrilor Guvernului Republicii Moldova care se abrogă

    1. Hotărîrea  Guvernului Republicii Moldova nr.500 din 13 iulie 1994
"Cu privire la Ministerul Justiţiei al Republicii Moldova".
    2. Punctul 2  din Modificările ce se operează în unele hotărîri  ale
Guvernului   Republicii  Moldova,  aprobate  prin  Hotărîrea  Guvernului
Republicii Moldova nr.751 din 3 noiembrie 1995 (Monitorul Oficial, 1996,
nr.11-12, art.52).
    3. Punctul 6  din Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.830 din
18  decembrie  1995 "Cu privire la Departamentul Legislaţie"  (Monitorul
Oficial, 1996,nr.17-18, art.122).
    4. Punctul 10 din Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.865 din
28  decembrie  1995  "Cu privire la chestiunile ce ţin  de  transferarea
Direcţiei   instituţiilor   penitenciare  în   subordinea   Ministerului
Justiţiei" (Monitorul Oficial, 1996, nr.19, art.138).
    5. Punctul 7  din Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.356 din
24  iunie  1996  "Cu  privire  la Direcţia  de  justiţie  a  formaţiunii
teritoriale  autonome  cu  statut  special  a  Găgăuziei  (Gagauz-Yeri)"
(Monitorul Oficial, 1996, nr.49-50, art.414).
    6. Hotărîrea  Guvernului Republicii Moldova nr.829 din 3  septembrie
1997  "Cu  privire  la reprezentarea Guvernului  Republicii  Moldova  în
Comisia  Europeană  a  Drepturilor  Omului  şi  în  Curtea  Europeană  a
Drepturilor Omului" (Monitorul Oficial 1997, nr.72-73, art.734).
    7. Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.446 din 9 aprilie 1998
"Cu   privire   la  modificarea  şi  completarea  Hotărîrii   Guvernului
Republicii  Moldova nr.500 din 13 iulie 1994" (Monitorul Oficial,  1998,
nr.40-41, art.318).
    8. Hotărîrea  Guvernului Republicii Moldova nr.1183 din 8  decembrie
1998  "Pentru modificarea şi completarea Hotărîrii Guvernului Republicii
Moldova  nr.500 din 13 iulie 1994" (Monitorul Oficial, 1998, nr.111-113,
art.1116).