HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA cu privire la aprobarea Regulamentului Comisiei republicane pentru negocieri colective şi Regulamentului-model privind organizarea şi funcţionarea comisiilor ramurale şi teritoriale pentru negocieri şi dialog social Nr.675 din 11.07.2000 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.84-87/760 din 21.07.2000 * * * În scopul realizării Concepţiei pentru dezvoltarea sistemului de dialog social şi dinamizării dialogului la nivel ramural şi teritorial, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă: Regulamentul Comisiei republicane pentru negocieri colective (anexa nr.1). Regulamentul-model privind organizarea şi funcţionarea comisiilor ramurale şi teritoriale pentru negocieri şi dialog social (anexa nr.2). 2. Ministerele, departamentele, autorităţile administraţiei publice locale vor sprijini pe toate căile activitatea comisiilor sus-menţionate. 3. Se abrogă: Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.567 din 1 august 1994 "Cu privire la aprobarea Regulamentului Comisiei republicane pentru negocieri colective" (Monitorul Oficial, 1994, nr.8, art.18); Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.572 din 14 august 1995 "Pentru aprobarea Regulamentului Comisiei teritoriale tripartite" (Monitorul Oficial, 1995, nr.59-60, art.467). PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA Dumitru BRAGHIŞ Contrasemnată: Ministrul muncii, protecţiei sociale şi familiei Valerian Revenco Ministrul justiţiei Valeria Şterbeţ Chişinău, 11 iulie 2000. Nr. 675. Anexa nr.1 Aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 675 din 11 iulie 2000 R E G U L A M E N T U L Comisiei republicane pentru negocieri colective I. Dispoziţii generale 1. Comisia republicană pentru negocieri colective (în continuare - Comisia) este creată în conformitate cu Legea nr.1303-XII din 25 februarie 1993 privind contractul colectiv de muncă. Comisia reprezintă un organ al parteneriatului social tripartit (Guvernul-Patronatul-Sindicatele) în domeniul social-economic, inclusiv în sfera medierii eventualelor situaţii conflictuale dintre partenerii sociali. 2. Obiectul de activitate al Comisiei cuprinde: cooperarea tripartită în problemele muncii şi social-economice, examinarea proiectelor şi propunerilor ce vizează reformele economice şi asigurarea concilierii civice, soluţionarea conflictelor colective de muncă la nivel naţional, eficientizarea sistemului de negocieri şi parteneriat social. 3. Comisia se formează pe principii de paritate. În componenţa ei se includ reprezentanţi ai Guvernului, patronatelor şi sindicatelor, recunoscute drept reprezentative la nivel naţional. 4. Componenţa nominală a Comisiei şi modificările la aceasta se aprobă prin decretul Preşedintelui Republicii Moldova, la propunerile partenerilor sociali. 5. Comisia îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile Constituţiei, Legii privind contractul colectiv de muncă, Legii pentru soluţionarea conflictelor colective de muncă, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, normelor dreptului internaţional în vigoare pe teritoriul ţării, altor acte normative şi cu Regulamentul Comisiei republicane pentru negocieri colective (denumit în continuare Regulamentul). II. Atribuţiile Comisiei 6. Comisia are următoarele atribuţii: armonizează interesele: naţional, promovat de către factorii de decizie ai ministerelor şi departamentelor, care reprezintă Guvernul în Comisie, şi ale patronilor şi salariaţilor, susţinute de către părţile Patronatului şi Sindicatelor în procesul elaborării principiilor de reglementare a relaţiilor de muncă şi social-economice; derulează negocierile colective, elaborează, promovează şi contribuie operativ la încheierea contractului colectiv la nivel naţional, analizează mersul realizării lui şi propune măsurile necesare pentru asigurarea îndeplinirii clauzelor acestuia, participă la soluţionarea divergenţelor şi conflictelor colective de muncă şi mediază anumite situaţii conflictuale; depistează la nivel naţional motivele care au generat situaţii de conflict în relaţiile de muncă, organizează pregătirea şi expertiza propunerilor, menite să prevină tensiunile sociale şi situaţiile conflctuale; la apariţia divergenţelor între partenerii sociali, discută proiectele de acte normative în domeniul legislaţiei muncii şi al relaţiilor social-economice ce decurg din ea, şi elaborează propuneri de perfecţionare a acestor acte, în scopul identificării unor soluţii reciproc acceptabile; analizează evoluţia nivelului de trai al populaţiei, a asistenţei sociale şi salarizării reale şi gradul de utilizare a forţei de muncă, stabileşte corelaţia dintre nivelul salariului (pensiei) minim şi valoarea bugetului minim de consum comparativ cu prevederile contractului colectiv la nivel naţional, înaintînd propunerile respective Guvernului; oferă comisiilor tripartite asistenţa necesară în reglementarea divergenţelor ce apar la încheierea contractelor colective de muncă la nivel ramural şi teritorial; examinează şi prezintă Guvernului propuneri privind chestiunile care se cer formulate în rapoartele ce urmează a fi prezentate Organizaţiei Internaţionale a Muncii (în continuare - O.I.M.), conform articolului 22 din Statutul Organizaţiei Internaţionale a Muncii, precum şi pentru ratificarea şi denunţarea convenţiilor acesteia; urmăreşte îndeplinirea angajamentelor asumate prin ratificarea Convenţiei O.I.M. nr.98 privind aplicarea principiilor dreptului la organizaţie şi purtarea tratativelor colective şi ale Convenţiei O.I.M. nr.144 privitoare la consultările tripartite pentru aplicarea normelor internaţionale ale muncii; examinează proiectul contractului colectiv de muncă, care urmează să fie încheiat între Guvern, patronate şi sindicate, pentru a promova aplicarea standardelor internaţionale în domeniul muncii, ratificate conform prevederilor legale; studiază experienţa internaţională, participă la acţiunile organizaţiilor de peste hotare vizînd sfera relaţiilor de muncă, dialogul şi parteneriatul social; participă la conferinţe, seminare, consfătuiri, mese rotunde şi organizează asemenea acţiuni pe problemele ce ţin de competenţa sa; adoptă planurile sale de lucru; elaborează propuneri privind modificarea şi completarea prezentului Regulament şi adoptă regulamentul secretariatului Comisiei. Comisia poate îndeplini şi alte atribuţii în domeniul muncii şi al relaţiilor social-economice, în condiţiile legii. III. Drepturile Comisiei 7. Pentru realizarea atribuţiilor ce i s-au dat în seamă, Comisia este în drept: să-şi coordoneze cu Guvernul, patronatele şi sindicatele iniţiativele ce vizează domeniul muncii, relaţiile social-economice, precum şi cele privind promovarea dialogului şi parteneriatului social; să coordoneze elaborarea şi realizarea contractului colectiv la nivel naţional, măsurile de reglementare a conflictelor colective de muncă şi, în cazurile necesare, să antreneze în această activitate, pe baze obşteşti, conducători şi specialişti din organele centrale ramurale, din alte structuri de stat şi ale administraţiei publice locale, ale patronatelor şi sindicatelor, precum şi patroni şi experţi independenţi; să ia în discuţie proiectele de acte legislative şi normative vizînd problemele muncii şi social-economice, la coordonarea cărora partenerii sociali nu au ajuns la consens; să adopte decizii cu caracter de recomandări în chestiunile pe care autorităţile administraţiei de stat, patronatele şi sindicatele trebuie să le examineze în mod obligatoriu; să ceară şi să primească de la Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Departamentul Analize Statistice şi Sociologice, alte ministere şi departamente, precum şi de la sindicate şi patronate informaţii despre situaţia social-economică pe ţără sau din cadrul unor unităţi administrativ-teritoriale, necesare pentru întreţinerea dialogului social, asigurarea încheierii contractelor colective şi promovarea realizării lor; să pună în dezbatere chestiunile formulate de patronate şi sindicate, care nu sînt reprezentate în Comisie; să stabilească relaţii cu structuri şi organisme internaţionale în domeniul relaţiilor de muncă şi al parteneriatului social; să recomande suspendarea sau anularea deciziilor organelor administraţiei de stat, patronatelor şi sindicatelor, inclusiv ale întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor cu orice forme de proprietate, în cazurile cînd acestea creează sau pot crea premise pentru transformarea litigiilor de muncă colective în conflicte, confruntări şi acţiuni de protest; să prezinte propuneri referitoare la tragerea la răspunderea, prevăzută de legislaţia în vigoare, a persoanelor cu funcţii de răspundere, care nu au îndeplinit prevederile contractului colectiv la nivel naţional. IV. Structura şi organizarea activităţii Comisiei 8. Avînd o structură tripartită, Comisia include în componenţa sa cîte 10 membri şi 10 membri supleanţi, propuşi de fiecare partener social - Guvern, Patronate şi Sindicate. 9. Comisia îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu planul său de lucru, prevederile Contractului colectiv la nivel naţional în vigoare şi ale prezentului Regulament, prevalîn-du-se, totodată, de comandamentele operativităţii ce se impun la soluţionarea chestiunilor apărute. 10. Dirijarea activităţii Comisiei şi coordonarea problemelor care urmează să fie examinate în şedinţă este efectuată de Consiliul ei permanent (denumit în continuare Consiliul), în componenţa căruia intră coordonatorul principal al Comisiei, coordonatorii părţilor şi secretarul Comisiei. Coordonator principal al Comisiei este numit viceprim-ministrul pe probleme sociale. 11. Obiectivul primordial al Consiliului este sporirea eficienţei tripartitismului la nivel naţional şi exercitarea următoarelor funcţii: aprobarea proiectelor planurilor de lucru, agendelor şedinţelor şi a programelor anumitor măsuri ale Comisiei; elaborarea deciziilor şi propunerilor privind coordonarea participării la măsurile O.I.M. şi la alte acţiuni similare internaţionale; deliberarea prealabilă a unor chestiuni, pregătite de grupurile de lucru spre examinare la şedinţele Comisiei; convocarea, după caz, a şedinţelor extraordinare şi soluţionarea chestiunilor organizatorice vizînd pregătirea şedinţelor Comisiei. 12. Forma de bază a activităţii Comisiei este lucrul în şedinţă. Participarea membrilor la şedinţă este obligatorie. Membrul supleant al Comisiei poate participa la şedinţe fără drept de vot, iar în cazul absenţei membrului plenipotenţiar, în baza deciziei coordonatorului părţii respective declarate înainte de şedinţă, el poate fi împuternicit să ia parte la lucrările ei cu drept de vot deliberativ. 13. Şedinţele Comisiei se convoacă după necesităţi, însă cel puţin o dată la două luni. Decizia de întrunire a Comisiei ţine de competenţa coordonatorului ei principal. La şedinţele Comisiei funcţiile prezidiului sînt încredinţate Consiliului ei. Şedinţele extraordinare se convoacă la propunerea uneia dintre părţile Comisiei sau a unei pătrimi din membri. 14. Proiectele actelor normative, alte materiale (nota informativă, proiectul deciziei Comisiei şi propunerile privind listele invitaţilor) referitoare la chestiunile pasibile de examinare în Comisie se prezintă în secretariatul Comisiei, vizate în modul stabilit, cu cel puţin 10 zile pînă la data şedinţei. 15. Proiectul ordinii de zi a şedinţei Comisiei şi materialele privind chestiunile vizate se expediază membrilor Comisiei cu 2 zile înainte de data şedinţei. Despre convocarea şedinţelor extraordinare membrii Comisiei sînt înştiinţaţi prin telefonogramă, iar materialele respective li se înmînează înainte de şedinţă. 16. Şedinţa Comisiei este deliberativă dacă la ea asistă cel puţin 2/3 din membri şi/sau membrii ei supleanţi, care reprezintă părţile respective. 17. Membrii Comisiei şi ceilalţi participanţi la şedinţă iau cuvîntul numai după ce au obţinut acordul preşedintelui şedinţei şi după ce s-au prezentat asistenţei. 18. Amendamentele esenţiale la proiectele de acte normative şi deciziile Comisiei se iau în dezbatere conform succesiunii depunerii lor în scris la prezidiul şedinţei. 19. Deciziile privind chestiunile deliberate se adoptă în baza consensului, exprimat cu 2/3 din voturile fiecărei părţi a Comisiei. 20. Membrii Comisiei, care nu sînt de acord cu decizia adoptată, au dreptul la consemnarea opiniei lor printr-o menţiune separată în procesul-verbal al şedinţei respective. 21. Deciziile adoptate sînt obligatorii pentru părţi. Ele se expediază părţilor şi executorilor în termen de 3 zile. 22. Pentru elaborarea şi adoptarea contractului colectiv la nivel naţional, analiza şi controlul îndeplinirii lui, propunerea măsurilor necesare realizării întocmai a prevederilor lui, precum şi pentru pregătirea chestiunilor spre examinare în şedinţa sa, Comisia îşi poate forma grupuri tripartite de lucru, permanente şi provizorii. Grupurile de lucru se vor forma, de regulă, din reprezentanţii părţilor Comisiei (membri şi membri supleanţi), iar în unele cazuri în componenţa lor vor fi incluşi pe baze obşteşti şi funcţionari de stat, factori de decizie, specialişti şi angajaţi ai patronatelor, savanţi şi experţi independenţi. Controlul asupra executării deciziilor Comisiei îl exercită grupurile de lucru, care au pregătit chestiunea în cauză spre examinare. Executorii deciziei Comisiei prezintă secretariatului Comisiei în termenul fixat o informaţie despre rezultatele îndeplinirii acesteia, pe care o vor aduce la cunoştinţa membrilor Comisiei în cadrul următoarei şedinţe. 23. Activitatea Comisiei este bazată pe principiile libertăţii de opinie şi transparenţei. 24. Procesul-verbal (extrasul) al şedinţei Comisiei se întocmeşte de către secretariatul Comisiei şi se legalizează în termen de 5 zile de către coordonatorul principal (coordonatorul părţii Comisiei care a prezidat şedinţa) şi secretarul Comisiei şi se expediază părţilor. V. Statutul coordonatorilor, membrilor şi secretariatului Comisiei 25. Coordonatorul principal al Comisiei: organizează şi dirijează activitatea Comisiei şi a secretariatului ei, orientînd-o preponderent spre îndeplinirea Contractului colectiv la nivel naţional, a planurilor de lucru şi deciziilor acesteia, respectarea exactă a cerinţelor prezentului Regulament şi regulamentului secretariatului Comisiei; prezidează şedinţele Comisiei, susţinînd dialogul şi interacţiunea eficientă a părţilor Comisiei pentru atingerea consensului în chestiunile abordate; informează sistematic Comisia despre activitatea Guvernului pentru soluţionarea problemelor social-economice şi respectarea legislaţiei muncii, notificînd, totodată, Guvernului şi Preşedintelui Republicii Moldova acţiunile Comisiei; invită, dacă este necesar, reprezentanţi ai autorităţilor administraţiei publice, savanţi şi experţi independenţi să participe la acţiunile Comisiei; organizează, după caz, consultări în chestiunile ce ţin de competenţa Comisiei; reprezintă Comisia în relaţiile cu terţii şi este responsabil de chestiunile, date în seama Comisiei, privind vizitele oficiale ale reprezentanţilor organizaţiilor internaţionale şi ai altor state. 26. Coordonatorul principal al Comisiei nu intervine în activitatea operativă a părţilor Comisiei şi nu participă la votare. 27. Coordonatorii părţilor Comisiei îşi aduc contribuţia la dezvoltarea dialogului şi parteneriatului tripartit, la consolidarea eforturilor partenerilor sociali în soluţionarea problemelor de actualitate. Ei sînt responsabili de eficienţa activităţii reprezentanţilor părţii, dirijate de fiecare din ele. În absenţa coordonatorului principal al Comisiei, şedinţa Comisiei este prezidată de unul dintre coordonatorii părţilor, în baza înţelegerii acestora. În cazul cînd participarea unui coordonator la lucrările Comisiei este imposibilă, acesta îşi va delega temporar funcţiile de coordonator unui membru al Comisiei ce reprezintă partea respectivă, comunicînd Consiliului decizia luată. Coordonatorii din partea Federaţiei Generale a Sindicatelor şi Confederaţiei Naţionale a Patronatului sînt în drept să asiste la şedinţele Guvernului, în cadrul cărora se examinează problemele social-economice şi cele vizînd domeniul muncii. 28. Membrul şi membrul supleant al Comisiei sînt în drept: să solicite organelor administraţiei de stat, patronatelor şi sindicatelor şi să primească în termenele stabilite de lege informaţii şi înscrisuri despre chestiunile abordate; să ia cunoştinţă pe teren de acte normative, documente juridice şi de materiale informative, după caz. 29. În cazul eliberării din serviciu a membrului sau membrului supleant al Comisiei, statutul acestuia în cadrul Comisiei devine caduc din chiar data eliberării din funcţie, cu excepţia avansării lui într-un post, care ţine de competenţa partenerului social în cauză. 30. Comisia îşi formează secretariatul tripartit, în care fiece partener social îşi cooptează cîte doi reprezentanţi, desemnaţi de coordonatorii părţilor. Secretariatul tripartit exercită următoarele funcţii: sintetizarea în procese-verbale a dezbaterilor în şedinţă ale Comisiei şi ale grupurilor de lucru, precum şi ţinerea altor lucrări de secretariat; pregătirea adecvată a şedinţei Comisiei şi grupurilor ei de lucru, executarea dispoziţiilor coordonatorului principal, membrilor Consiliului şi conducătorilor grupurilor de lucru ale Comisiei; întreţinerea relaţiilor Comisiei şi structurilor ei cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, Confederaţia Naţională a Patronatului, Federaţia Generală a Sindicatelor şi alte organizaţii ale patronilor şi salariaţilor; asigurarea transparenţei activităţii Comisiei în mass-media. Conducătorul secretariatului este secretarul Comisiei. Funcţia de secretar al Comisiei este incompatibilă cu cea de membru sau de membru supleant al Comisiei. Secretariatul Comisiei îşi derulează activitatea conform prevederilor prezentului Regulament şi ale regulamentului secretariatului Comisiei. 31. Membrii Comisiei, membrii ei supleanţi şi membrii secretariatului Comisiei dispun de legitimaţii, eliberate de Cancelaria de Stat. Vl. Asigurarea activităţii Comisiei 32. Asigurarea tehnico-materială şi asistenţa organizaţională a activităţii Comisiei se pune în seama Cancelariei de Stat, Confederaţiei Naţionale a Patronatului şi Federaţiei Generale a Sindicatelor. Anexa nr.2 Aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 675 din 11 iulie 2000 REGULAMENTUL-MODEL privind organizarea şi funcţionarea comisiilor ramurale şi teritoriale pentru negocieri şi dialog social I. Dispoziţii generale 1. Prezentul Regulament-model privind organizarea şi funcţionarea comisiilor ramurale şi teritoriale pentru negocieri şi dialog social (în continuare - Regulamentul) este elaborat în conformitate cu Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.765 din 9 august 1999 "Cu privire la Planul măsurilor organizatorice în vederea realizării Concepţiei pentru dezvoltarea sistemului de dialog social" şi cu pct.5 al Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.1033 din 8 noiembrie 1999 "Cu privire la comisiile ramurale şi teritoriale pentru negocieri şi dialog social". 2. Comisiile ramurale şi teritoriale pentru negocieri şi dialog social (în continuare - comisiile) reprezintă organe ale dialogului social instituite în cadrul ministerelor şi departamentelor, în consiliile judeţene, consiliul municipal Chişinău şi Comitetul Executiv al U.T.A. Găgăuzia (Gagauz-Yeri). 3. Obiectul de activitate al comisiilor cuprinde cooperarea tripartită în domeniul muncii şi soluţionării problemelor social-economice, încheierea contractului colectiv de muncă, aplanarea litigiilor colective de muncă la nivel ramural şi teritorial, eficientizarea dialogului social. 4. Comisiile se formează pe principii de paritate în baza deciziilor comune ale autorităţilor publice centrale şi locale (ministere, departamente, alte organe de specialitate, consiliile judeţene, consiliul municipal Chişinău, U.T.A. Găgăuzia), patronatelor, organelor şi organizaţiilor sindicale din ramuri şi teritorii. 5. Comisiile îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare, actelor normative ale administraţiei publice centrale şi locale, regulamentelor proprii aprobate, precum şi cu prezentul Regulament. II. Atribuţiile Comisiilor 6. Comisiile au următoarele atribuţii: armonizează interesele: la nivel ramural şi teritorial, promovate de către factorii de decizie ai ministerelor şi departamentelor, care reprezintă Guvernul în Comisii, şi ale patronilor şi salariaţilor, susţinute de către părţile Patronatului şi Sindicatelor în procesul elaborării principiilor de reglementare a relaţiilor de muncă şi social-economice; elaborează, promovează şi contribuie operativ la încheierea contractului colectiv la nivel ramural şi teritorial, analizează mersul realizării lui şi propune măsurile necesare pentru asigurarea îndeplinirii clauzelor acestuia; examinează proiectele şi exercită controlul asupra îndeplinirii programelor locale de utilizare a forţei de muncă, elaborează propuneri privind utilizarea eficientă a forţei de muncă, crearea locurilor noi de muncă şi sporirea nivelului de ocupare a populaţiei, propune măsuri de combatere a şomajului; participă la soluţionarea divergenţelor şi conflictelor colective de muncă la nivel ramural şi teritorial, analizează cauzele apariţiei stărilor conflictuale şi elaborează propuneri de rezolvare a acestora; înaintează propuneri privind asigurarea respectării drepturilor şi intereselor angajaţilor şi ale cetăţenilor din teritoriul respectiv; evidenţiază oportunitatea iniţiativei legislative în problemele cu caracter social şi de muncă la nivel ramural şi teritorial şi elaborează propuneri care vor fi prezentate Comisiei republicane pentru negocieri colective, Guvernului şi altor factori abilitaţi cu această iniţiativă conform legislaţiei în vigoare; soluţionează alte probleme din sfera de activitate a ministerelor sau a autorităţilor din teritorii, asupra cărora partenerii sociali convin să discute; adoptă planurile sale de lucru la nivel de ramură sau teritoriu; pune în discuţie mersul îndeplinirii contractelor colective de muncă la nivel de unitate economică; elaborează propuneri privind modificarea şi completarea prezentului Regulament. Comisiile pot îndeplini şi alte atribuţii în domeniul muncii şi al relaţiilor social-economice, în condiţiile legii. III. Drepturile Comisiilor 7. Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin, comisiile la nivel ramural sau teritorial sînt în drept: să coordoneze elaborarea şi realizarea contractului colectiv la nivel ramural sau teritorial; să depisteze motivele care au generat situaţii de conflict în raporturile de muncă, să formuleze propuneri pentru soluţionarea acestor situaţii; să ia în discuţie proiectele de acte legislative şi normative vizînd problemele muncii şi social-economice, la coordonarea cărora partenerii sociali nu au ajuns la consens; să solicite examinarea proiectelor bugetelor locale; să ceară şi să primească de la Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Departamentul Analize Statistice şi Sociologice, alte ministere şi departamente sau de la unele unităţi administrativ-teritoriale informaţii despre situaţia social-economică pe ţară, necesare pentru desfăşurarea dialogului social, asigurarea încheierii contractelor (acordurilor) colecive şi promovarea realizării lor; să recomande suspendarea sau anularea deciziilor organelor administraţiei de stat, patronatelor şi sindicatelor, inclusiv ale întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor, indiferent de tipul lor de proprietate şi forma organizaţional-juridică, în cazurile cînd acestea creează sau pot crea premise pentru transformarea litigiilor de muncă colective în conflicte, confruntări şi acţiuni de protest; să prezinte propuneri referitoare la tragerea la răspunderea, prevăzută de legislaţia în vigoare, a persoanelor cu funcţii de răspundere, care nu au îndeplinit prevederile contractelor (acordurilor) colective la nivel ramural sau teritorial. IV. Structura şi organizarea activităţii comisiilor 8. Avînd o structură tripartită, comisiile includ în componenţa lor cîte 5-7 membri propuşi de fiecare partener social. 9. La nivelul ministerelor şi departamentelor, comisiile se formează din reprezentanţi ai: ministerelor, departamentelor, numiţi de către ministru sau directorul general; sindicatelor, numiţi de organele sindicale de ramură şi alte organizaţii ale salariaţilor, după caz; patronatelor, numiţi de patronatele reprezentative la nivel naţional şi de ramură, şi ai altor organizaţii obşteşti preocupate de chestiuni economice şi sociale. 10. La nivel teritorial, în comisii se includ reprezentanţi ai: autorităţilor administraţiei publice locale şi altor structuri ale autorităţilor publice centrale de specialitate, numiţi prin decizie de către conducătorii acestor organe, cu consimţămîntul prealabil al prefectului; sindicatelor, numiţi de organele sindicale locale, care au unităţi în teritoriu, precum şi de sindicatele reprezentative din unităţile neafiliate federaţiilor sindicale; patronatelor, numiţi de asociaţiile patronale teritoriale reprezentative şi/sau ai unităţilor economice neasociate cu un număr de cel puţin 10 salariaţi. 11. Funcţia de preşedinte al comisiei o exercită - în comisia ramurală - un viceministru, vicedirector de departament din ramura respectivă, iar în comisia teritorială - vicepreşedintele consiliului judeţean, un vicepreşedinte al Consiliului municipal Chişinău, viceguvernatorul U.T.A. Găgăuzia (Gagauz-Yeri). 12. Membrii comisiilor aleg din componenţa sa doi adjuncţi ai preşedintelui comisiei şi un secretar al comisiei. 13. Membrii comisiilor îşi exercită funcţiile pe baze obşteşti. 14. Comisiile îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu planurile sale de lucru, prevederile contractului colectiv la nivel de ramură sau teritoriu în vigoare şi ale prezentului Regulament, prevalîndu-se, totodată, de comandamentele operativităţii ce se impun la soluţionarea chestiunilor apărute. 15. Şedinţele comisiilor se convoacă după necesităţi, însă cel puţin o dată la două luni. Şedinţele extraordinare se convoacă la propunerea uneia dintre părţile comisiilor sau a unei pătrimi din membri. Şedinţele comisiilor sînt deliberative dacă la ele asistă cel puţin 2/3 din membrii care reprezintă părţile respective. Deciziile privind chestiunile deliberate se adoptă în baza consensului, exprimat prin majoritatea voturilor fiecărei părţi a comisiei. Deciziile adoptate se expediază executorilor în termen de 3 zile. 16. Pentru elaborarea şi adoptarea contractului colectiv la nivel ramural sau teritorial, analiza şi controlul îndeplinirii lui, formularea măsurilor necesare realizării întocmai a prevederilor lui, precum şi pentru pregătirea chestiunilor spre examinare în şedinţa sa, comisiile îşi pot forma grupuri tripartite de lucru, permanente şi provizorii, din reprezentanţii părţilor comisiilor. 17. Coordonarea metodologică, asistenţa şi consultările necesare activităţii comisiilor ramurale şi teritoriale pentru negocieri şi dialog social se pun în sarcina Comisiei republicane pentru negocieri colective. V. Statutul Preşedintelui şi membrilor comisiilor 18. Preşedintele comisiei: - aprobă planul de activitate a comisiilor; - asigură interacţiunea eficientă a părţilor pentru atingerea consensului în chestiunile abordate; - organizează şi dirijează activitatea comisiilor pentru îndeplinirea prevederilor contractului colectiv la nivel de ramură sau teritoriu; - invită suplimentar, în caz de necesitate, reprezentanţi ai autorităţilor administraţiei publice centrale sau locale, ai sindicatelor şi patronatelor pentru a participa la şedinţele comisiilor. 19. Membrii comisiilor au dreptul: - să solicite autorităţilor administraţiei publice centrale sau locale, patronatelor şi sindicatelor şi să primească în termenele stabilite de lege informaţii despre chestiunile abordate; - să ia cunoştinţă de acte normative, documente juridice şi de materiale informative, după caz. Membrii comisiilor dispun de legitimaţii, eliberate de autoritatea administraţiei publice centrale sau locale, care permit accesul liber în unităţile economice de ramură şi din teritoriu în orele de program, indiferent de tipul lor de proprietate. 20. În baza Regulamentului-model comisiile ramurale şi teritoriale elaborează şi aprobă regulamentul de organizare şi funcţionare a comisiilor respective.

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀