HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA privind punerea în aplicare a Legii Fondului republican şi a fondurilor locale de susţinere socială a populaţiei Nr.1083 din 26.10.2000 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.139-140/1192 din 02.11.2000 * * * În vederea creării cadrului normativ necesar pentru executarea Legii Fondului republican şi a fondurilor locale de susţinere socială a populaţiei nr.827-XIV din 18 februarie 2000 (Monitorul Oficial, 2000, nr.65-67, art.460), Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă: Regulamentul privind distribuirea ajutorului material din mijloacele Fondului republican şi fondurilor locale de susţinere socială a populaţiei şi modul de încasare a plăţilor suplimentare în aceste fonduri (conform anexei nr.1); organigrama şi statele-tip ale direcţiilor executive ale fondurilor locale de susţinere socială a populaţiei (conform anexelor nr.2-5). 2. Se stabilesc: efectivul scriptic al Direcţiei executive a Fondului republican de susţinere socială a populaţiei în număr de 10 unităţi; angajaţilor Fondului republican de susţinere socială a populaţiei - modul şi condiţiile de retribuire a muncii, prevăzute în anexele nr.4 şi 11 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.139 din 9 februarie 1998 "Cu privire la salarizarea funcţionarilor-publici şi persoanelor care efectuează deservirea tehnică ce asigură funcţionarea autorităţilor publice în baza Reţelei tarifare unice"; personalului fondurilor locale de susţinere socială a populaţiei - modul şi condiţiile de retribuire a muncii, prevăzute în anexele nr.5 şi 11 la aceeaşi hotărîre. 3. Operatorii telefoniei mobile (companiile "VOXTEL", "MOLDCELL" şi alte companii ce prestează servicii de comunicaţii G.S.M)., departamentul evidenţă şi documentare a populaţiei al Ministerului Afacerilor Interne, casele de schimb valutar şi instituţiile financiare, în subordinea cărora funcţionează case de schimb valutar, îşi vor adapta sistemul de facturare şi procedeele de încasare a plăţilor suplimentare în corespundere cu modul de încasare a plăţilor suplimentare în Fondul republican şi fondurile locale de susţinere socială a populaţiei, pentru a îndeplini întocmai de la 1 noiembrie 2000 prevederile legii sus-numite. 4. Se recomandă autorităţilor administraţiei publice ale unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul doi să-şi aprobe statele de personal ale direcţiilor executive în limitele stabilite şi să distribuie personalul încadrat potrivit necesităţilor şi particularităţilor teritoriului administrat, învestindu-le cu dreptul de a forma în sectoare reprezentanţe ale direcţiilor executive ale fondurilor locale de susţinere socială a populaţiei . 5. Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei şi Ministerul Finanţelor vor acorda direcţiilor executive ale fondurilor locale de susţinere socială a populaţiei asistenţa metodologică necesară. 6. Se abrogă: Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.193 din 25 martie 1992 "Cu privire la Fondul republican de susţinere socială a populaţiei" (Monitorul Parlamentului Republicii Moldova, 1992, nr.3, art.842); punctul întîi din Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova "Cu privire la modificarea unor hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova" nr.495 din 9 august 1993 (Monitorul Parlamentului Republicii Moldova, 1993, nr.8, art.243); anexa nr.3 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.301 din 26 mai 1993 "Cu privire la perfecţionarea retribuirii muncii personalului Direcţiei executive şi Comisiei de revizie a Fondului Social al Republicii Moldova şi Direcţiei executive a Fondului republican de susţinere socială a populaţiei". PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA Dumitru BRAGHIŞ Contrasemnată: Ministrul muncii, protecţiei sociale şi familiei Valerian Revenco Ministrul finanţelor Mihail Manoli Ministrul sănătăţii Vasile Parasca Ministrul afacerilor interne Vladimir Ţurcan Ministrul justiţiei Valeria Şterbeţ Chişinău, 26 octombrie 2000. Nr. 1083. Anexa nr.1 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 1083 din 26 octombrie 2000 REGULAMENTUL privind distribuirea ajutorului material din mijloacele Fondului republican şi fondurilor locale de susţinere socială a populaţiei şi modul de încasare a plăţilor suplimentare în aceste fonduri I. DISPOZIŢII GENERALE 1. Regulamentul privind distribuirea ajutorului material din mijloacele Fondului republican şi fondurilor locale de susţinere socială a populaţiei şi modul de încasare a plăţilor suplimentare în aceste fonduri (în continuare - Regulamentul) determină temeiurile de repartizare, procedeele de obţinere şi eliberare a ajutorului material în conformitate cu Legea Fondului republican şi a fondurilor locale de susţinere socială a populaţiei nr. 827-XIV din 18 februarie 2000 (Monitorul Oficial, 2000, nr.65-67, art.460). 2. Ajutorul material este o formă de asistenţă socială nerambursabilă cu destinaţie specială, menită să susţină material şi direct persoanele socialmente vulnerabile, aflate în situaţiile, specificate în capitolul II al prezentului Regulament. 3. Principiul de bază în distribuirea mijloacelor fondurilor este acordarea ajutorului material solicitanţilor, ale căror familii sînt afectate de sărăcie în cea mai mare măsură. 4. Ajutorul material se acordă persoanelor socialmente vulnerabile din rîndul cetăţenilor Republicii Moldova pentru procurarea produselor alimentare (inclusiv produselor alimentare speciale), mărfurilor industriale de primă necesitate, a medicamentelor, articolelor protetico-ortopedice şi pentru achitarea parţială a serviciilor medicale. 5. Persoana care completează şi depune cererea de acordare a ajutorului material este titularul ajutorului material, iar familia ei este beneficiarul ajutorului material. 6. Ajutorul material este acordat de către organele Fondului republican de susţinere socială a populaţiei (denumit în continuare Fondul republican ) şi organele fondurilor locale de susţinere socială a populaţiei (denumite în continuare fondurile locale). II. BENEFICIARII DE AJUTOR MATERIAL 7. Au dreptul la obţinerea ajutorului material următoarele categorii de persoane socialmente vulnerabile, afectate de sărăcie: a) pensionarii (prioritar invalizii şi persoanele singure şi în etate); b) persoanele aflate în stare de sărăcie extremă şi neavînd surse de existenţă; c) persoanele neîncadrate în cîmpul muncii din motive de boală îndelungată pînă la survenirea invalidităţii; d) persoanele neîncadrate în cîmpul muncii din cauza necesităţii de a îngriji copii minori pînă la vîrsta de 3 ani sau copii-invalizi sub 16 ani, care sînt educaţi în familii cu un singur părinte; e) copiii orfani neinstituţionalizaţi cu vîrste pînă la 18 ani; f) familiile cu mulţi copii. 8. Dreptul la obţinerea ajutorului material îl au şi alte persoane socialmente vulnerabile în cazurile de îmbolnăvire gravă sau aflate în situaţii excepţionale (calamităţi naturale, dezastre, avarii, conflicte armate, catastrofe ecologice, incendii, epidemii, accidente etc.), pe care nu le pot depăşi de sine stătător. 9. Persoanele din rîndul invalizilor, pensionarilor şi copiilor, aflate la întreţinerea deplină a statului, nu au dreptul la obţinerea ajutorului material. III. MODUL DE ACORDARE A AJUTORULUI MATERIAL 10. Fondurile locale acordă cetăţenilor care au nevoie de susţinere ajutorul material la locul acestora de trai. 11. Pentru a obţine ajutorul material, titularul acestui drept se adresează către direcţia executivă a fondului de susţinere socială a populaţiei de la locul său de trai, prezentînd următoarele acte şi documente justificative: a) cererea în scris de a i se acorda ajutor material, cu descrierea detaliată a circumstanţelor stării materiale în care se află; b) ancheta socială, eliberată gratis de primărie şi/sau organul local de asistenţă socială, care confirmă starea socială, condiţiile de trai şi venitul global al familiei, în baza cărora se determină nevoia de ajutor a persoanei (familiei) solicitante, precum şi veridicitatea circumstanţelor expuse în cerere. În cazul invocării motivului de boală, se va alătura certificatul, eliberat gratis de instituţiile medicale, care confirmă starea sănătăţii solicitantului şi nevoia de a achita serviciile medicale, de a procura medicamentele sau articolele protetico - ortopedice; c) buletinul de identitate (paşaportul), legitimaţia de pensionar, adeverinţele de naştere ale copiilor, alte documente, ce identifică persoana (familia) solicitantă. În caz de necesitate, titularul ajutorului material este obligat să prezinte la cererea direcţiei executive a fondului local explicaţii, acte sau documente suplimentare. 12. Se admite examinarea solicitărilor de ajutor material în baza demersurilor prezentate de către organizaţiile neguvernamentale, care vor alătura la ele listele persoanelor socialmente defavorizate, a cărora stare socială şi materială dificilă este confirmată de către primării şi/sau organele locale de asistenţă socială. 13. Direcţiile executive ale fondurilor locale examinează actele şi documentele prezentate de către solicitanţi în termenele prevăzute de Legea cu privire la petiţionare şi stabilesc beneficiarilor formele şi mărimile ajutorului material, precum şi termenele de acordare a acestuia în conformitate cu prezentul Regulament şi indicaţiile consiliului de administraţie respectiv. 14. Ajutorul material se acordă, de regulă, o singură dată pe parcursul anului în curs, reieşind din disponibilul mijloacelor fondului local. Se admite acordarea repetată în acelaşi an a ajutorului material doar persoanelor, a căror stare materială a fost agravată ulterior de noi circumstanţe imprevizibile. Dacă, din lipsa mijloacelor în fond, solicitanţii nu au obţinut ajutorul material pe parcursul anului în curs, actele prezentate vor fi supuse reexaminării. 15. Direcţiile executive ale fondurilor locale eliberează mijloacele pentru acordarea ajutorului material în baza deciziilor consiliului de administraţie respectiv sau ale directorului lui executiv. 16. Ajutorul material se acordă sub formă bănească sau în bunuri materiale, în cazul cînd acestea au fost primite ca ajutoare umanitare de la organizaţiile de binefacere locale sau străine. IV. MODUL DE DISTRIBUIRE A MIJLOACELOR DIN FONDUL REPUBLICAN 17. Mijloacele Fondului republican sînt distribuite potrivit deciziilor consiliului lui de administraţie în următoarele scopuri: a) finanţarea suplimentară a programelor cu destinaţie specială privind susţinerea materială a păturilor socialmente vulnerabile la nivel teritorial, prin intermediul fondurilor locale; b) subvenţionarea fondurilor locale pentru acordarea curentă a ajutoarelor materiale persoanelor socialmente defavorizate din teritoriu; c) acordarea ajutoarelor materiale nemijlocit beneficiarilor, în cazuri deosebite. 18. Decizia consiliului de administraţie al Fondului republican privind alocarea de mijloace fondurilor locale se aprobă în urma examinării demersurilor fondurilor locale, care vor fi însoţite de argumentări justificative şi calcule întemeiate, şi reieşind din cuantumul mijloacelor disponibile ale Fondului republican. 19. Fondurile locale vor utiliza mijloacele transferate din Fondul republican strict pentru acordarea de ajutoare materiale persoanelor socialmente defavorizate, în conformitate cu prezentul Regulament şi decizia respectivă a consiliului de administraţie al Fondului republican. 20. Fondul republican acordă ajutor material nemijlocit beneficiarilor în modul stabilit pentru fondurile locale în capitolul III al prezentului Regulament. V. EVIDENŢA CONTABILĂ ŞI CORECTITUDINEA UTILIZĂRII MIJLOACELOR, DISTRIBUITE DIN FONDUL REPUBLICAN ŞI FONDURILE LOCALE 21. Direcţiile executive ale Fondului republican şi ale fondurilor locale ţin evidenţa mijloacelor financiare şi a bunurilor materiale în conformitate cu Legea contabilităţii nr.426 - XIII din 4 aprilie 1995 şi instrucţiunea cu privire la evidenţa contabilă în instituţiile publice, emisă de Ministerul Finanţelor. 22. Organele fondurilor locale prezintă trimestrial şi anual direcţiei executive a Fondului republican, precum şi organelor teritoriale financiare dări de seamă privind utilizarea mijloacelor financiare şi a bunurilor materiale. Dacă au utilizat mijloacele Fondului republican, fondurile locale îşi prezintă dările de seamă direcţiei lui executive separat pentru fiece transfer, în termen de o lună din data primirii acestuia, cu excepţia cazurilor cînd în decizia consiliului de administraţie se indică alţi termeni. 23. Direcţia executivă a Fondului republican îşi prezintă trimestrial şi anual dările de seamă totalizatoare privind utilizarea mijloacelor financiare şi a bunurilor materiale ale Fondului republican şi fondurilor locale în Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Finanţelor şi Departamentul Analize Statistice şi Sociologice. 24. Direcţiile executive ale Fondului republican şi ale fondurilor locale ţin evidenţa contabilă şi statistică a beneficiarilor de ajutoare materiale, cu specificarea categoriilor şi sumelor acordate. Direcţia executivă a Fondului republican prezintă anual informaţia respectivă privind activitatea sa în Departamentul Analize Statistice şi Sociologice pentru studiere şi analiza situaţiei în domeniul susţinerii sociale a persoanelor vulnerabile. 25. Partea de mijloace extrabugetare în cuantum de pînă la 5%, rezervată pentru situaţii excepţionale, poate fi depusă pentru majorarea venitului fondului respectiv în banca ce deserveşte direcţia lui executivă, cu condiţia că mijloacele pot fi luate la prima solicitare. 26. Comisiile de revizie verifică anual corectitudinea utilizării mijloacelor financiare şi a bunurilor materiale ale Fondului republican şi fondurilor locale şi respectarea prevederilor prezentului Regulament, cu examinarea ulterioară a rezultatelor în şedinţele consiliului de administraţie respectiv. VI. MODUL DE ÎNCASARE A PLĂŢILOR SUPLIMENTARE ÎN FONDUL REPUBLICAN ŞI FONDURILE LOCALE 27. Contribuabilii plăţilor suplimentare obligatorii sînt beneficiarii următoarelor servicii: a) titularii de abonamente contra plată ale serviciilor de comunicaţie G.S.M., cu excepţia posesorilor cartelelor achitate preventiv pentru un serviciu fără abonament; b) persoanele fizice - proprietarii autoturismelor, (cu excepţia participanţilor la cel de-al doilea război mondial, invalizilor ce se deplasează cu mijloace de transport auto speciale, precum şi celor ce au beneficiat de compensare parţială a costului autoturismului procurat din mijloacele asigurărilor sociale de stat), la perfectarea certificatului de înmatriculare, şi proprietarii altor tipuri de automobile din cele importate, la înmatricularea lor primară; c) persoanele fizice, la cumpărarea valutei străine contra mijloace băneşti în numerar. 28. Agenţii economici şi instituţiile care prestează serviciile, menţionate în pct.27 al prezentului Regulament, sînt: a) operatorii telefoniei mobile (companiile "VOXTEL", "MOLDCELL" şi altor companii ce prestează servicii de comunicaţii G.S.M.); b) Departamentul Evidenţă şi Documentare a Populaţiei al Ministerului Afacerilor Interne; c) casele de schimb valutar şi instituţiile financiare în subordinea cărora funcţionează case de schimb valutar. 29. Plăţile suplimentare în cuantumurile stabilite în art. 4, alin.(1), lit. c), d) şi e) din Legea Fondului republican şi a fondurilor locale de susţinere socială a populaţiei sînt încasate în mod obligatoriu, adiţional la costul serviciilor efectiv prestate de către instituţiile şi agenţii economici menţionaţi în pct.28 al prezentului Regulament. Operatorii telefoniei mobile încasează plăţile suplimentare în lei moldoveneşti, conform cursului oficial al Băncii Naţionale a Moldovei la data facturării, cu excepţia primei luni calendaristice incomplete de abonament la serviciile de comunicaţie G.S.M. 30. Plăţile suplimentare nu sînt subiecte ale taxei pe valoare adăugată şi nu constituie cifre impozabile de afaceri. 31. Dacă beneficiarul serviciilor sus-specificate refuză să achite plăţile suplimentare obligatorii, agenţii economici şi instituţiile respective sînt datoare să nu-i acorde serviciul solicitat. 32. Mijloacele financiare obţinute din perceperea plăţilor suplimentare, achitate efectiv de către contribuabili, sînt transferate în modul stabilit în alin. (2) şi (3) ale art.4 din Legea Fondului republican şi a fondurilor locale de susţinere socială a populaţiei. Instituţiile financiare în subordinea cărora funcţionează case de schimb valutar, efectuează transferurile la conturile respective ale fondurilor de susţinere a populaţiei din localitatea în care funcţionează aceste case. 33. Agenţii economici şi instituţiile în cauză prezintă lunar direcţiei executive a Fondului republican sau a fondului local respectiv dările de seamă privind efectuarea transferurilor pînă la data de 10 a lunii imediat următoare celei gestionare. 34. După expirarea termenului de transfer (cu admiterea unei întîrzieri de pînă la 5 zile), suma neachitată va fi considerată restanţă şi se va încasa împreună cu penalitatea calculată. Ca restanţă se consideră şi datoria ce a fost descoperită la verificarea corectitudinii încasării plăţilor suplimentare de către agenţii economici şi instituţiile respective. Penalitatea se calculează în mărimea şi modul stabilit de legislaţia în vigoare. 35. Verificarea executării prevederilor prezentului Regulament se va efectua de către serviciul contabil al direcţiei executive a fondului respectiv, în contul căruia sînt transferate mijloacele financiare obţinute din plăţile suplimentare. Anexa nr.2 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.1083 din 26 octombrie 2000 ORGANIGRAMA fondului judeţean şi al U.T.A. Găgăuzia de susţinere socială a populaţiei +-----------------------------------------------------------+ | Consiliul judeţean, Adunarea Populară a U.T.A. Găgăuzia | +-----------------------------------------------------------+ | +----------------------------------------------------------+ | Fondul local de susţinere socială a populaţiei | | +------------------------------------------------+ | | | Consiliul de administraţie | | | | +------------------------------------------+ | | | |__| Direcţia executivă |__| | | +------------------------------------------+ | | | | | | | +------------------------------------------+ | | | Reprezentanţele sectoriale | | | | (3 - 5) | | | +------------------------------------------+ | +----------------------------------------------------------+ ------------ NOTĂ: Membrii consiliului de administraţie al fondului, fiind în majoritatea lor reprezentanţi ai autorităţilor administraţiei publice locale, nu sînt remuneraţi suplimentar pentru activitatea în cadrul acestui organ. Anexa nr.3 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.1083 din 26 octombrie 2000 STATELE - TIP ale direcţiei executive a fondului judeţean şi al U.T.A. Găgăuzia de susţinere socială a populaţiei (Unităţi) ----------------------------------------------------------------------- |Judeţele şi| Judeţul| Judeţul Funcţiile | U.T.A. Gă-| Bălţi |Taraclia | găuzia | | ----------------------------------------------------------------------- Director executiv 1 1 1 Contabil-şef 1 1 1 Specialist 1-3 5 1 Şofer 0-1 1 - În reprezentanţele sectoriale (3-5): specialist pentru acordarea ajutoru- 3-8 10 - lui material în sector T O T A L 6-14 18 3 ----------------------------------------------------------------------- ---------------- NOTĂ: Reprezentanţa sectorială se formează din 1-2 unităţi de specialişti pentru acordarea ajutorului material - în funcţie de numărul persoanelor socialmente vulnerabile şi a gradului de concentrare a acestora în sector, cu excepţia mun.Bălţi. Anexa nr.4 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.1083 din 26 octombrie 2000 ORGANIGRAMA fondului municipal Chişinău de susţinere socială a populaţiei +----------------------------------------------------------+ | Consiliul municipal Chişinău | +----------------------------------------------------------+ | +----------------------------------------------------------+ | Fondul de susţinere socială a populaţiei | | +------------------------------------------------+ | | | Consiliul de administraţie | | | | +------------------------------------------+ | | | |__| Direcţia executivă |__| | | +------------------------------------------+ | +----------------------------------------------------------+ ---------------- NOTĂ: Membrii consiliului de administraţie al fondului municipal Chişinău, fiind în majoritatea lor reprezentanţi ai structurilor primăriei municipale, nu sînt remuneraţi suplimentar pentru activitatea în cadrul acestui organ. Anexa nr.5 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.1083 din 26 octombrie 2000 STATELE - TIP ale direcţiei executive a fondului municipal Chişinău de susţinere socială a populaţiei ----------------------------------------------------------------------- Funcţiile | Unităţile ----------------------------------------------------------------------- Director executiv 1 Director-adjunct 1 Contabil-şef, şef de secţie 1 Şef de secţie 1 Specialist 5 Casier 1 Casier pentru eliberarea ajutorului material în sector 5 Şef de depozit pentru eliberarea ajutorului material în sector 5 Secretar-dactilograf 1 Personal de deservire 4 T O T A L 25 -----------------------------------------------------------------------

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀