duminică, 26 februarie 2023
272/06.03.2002 Hotărîre despre măsurile privind crearea sistemului informaţional automatizat "Registrul de stat al unităţilor de drept"

H O T Ă R Î R E

despre măsurile privind crearea sistemului informaţional

automatizat "Registrul de stat al unităţilor de drept"

 

nr. 272  din  06.03.2002

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.40-42/376 din 21.03.2002

 

* * *

Notă: În hotărîre sintagma “Ministerul Dezvoltării Informaţionale” se substituie cu sintagma “Ministerul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor” conform Hot.Guv. nr.389 din 17.05.2010, în vigoare 21.05.2010

 

Notă: În tot textul Hotărîrii şi al anexelor la aceasta cuvintele "Departamentul Tehnologii Informaţionale" se substituie prin cuvintele "Ministerul Dezvoltării Informaţionale" conform Hot.Guv. nr.30 din 10.01.06, în vigoare 24.01.2006

 

În conformitate cu Legea cu privire la registre nr.1320-XIII din 25 septembrie 1997 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1997, nr.77-78, art.639), Legea cu privire la înregistrarea de stat a întreprinderilor şi organizaţiilor nr.1265-XIV din 5 octombrie 2000  (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.31-34, art.109) şi Legea cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi nr.845-XII din 3 ianuarie 1992 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1994, nr.2,  art.33), Guvernul Republicii Moldova

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă:

Regulamentul Registrului de stat al unităţilor de drept, conform anexei nr.2.

[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.955 din 28.12.2022, în vigoare 26.02.2023]

 

2. Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor va elabora şi va prezenta spre aprobare Guvernului:

în termen de o lună:

propuneri privind crearea comisiei guvernamentale pentru monitorizarea procesului de elaborare şi implementare a sistemului informaţional automatizat "Registrul de stat al unităţilor de drept";

specimenele adeverinţei unice de înregistrare, cartelei de identificare mecanolizibile şi cartelei de licenţiere mecanolizibile;

pînă la 1 iulie 2002:

proiectul-pilot al sistemului informaţional automatizat "Registrul de stat al unităţilor de drept";

în comun cu Ministerul Justiţiei – proiectul de lege privind modificarea actelor legislative vizînd  aspectele înregistrării unităţilor de drept şi implementarea sistemului informaţional automatizat "Registrul de stat al unităţilor de drept";

în comun cu Ministerul Justiţiei, Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, Departamentul Statistică şi Sociologie, Departamentul Vamal şi Casa Naţională de Asigurări Sociale – planul măsurilor privind  înfiinţarea sistemului informaţional automatizat "Registrul de stat al unităţilor de drept".

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.962 din 08.08.2016, în vigoare 19.08.2016]

 

PRIM-MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVA

Vasile TARLEV

Chişinău, 6 martie 2002
Nr.272.

 

 

Notă: În tot textul anexelor, sintagma „Ministerul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor”, la orice caz gramatical, se substituie cu sintagma „Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor”, la cazul gramatical corespunzător, conform Hot.Guv. nr.962 din 08.08.2016, în vigoare 19.08.2016]

Anexa nr.1

la Hotărîrea Guvernului

Republicii Moldova

nr.272 din 6 martie 2002

 

CONCEPŢIA

sistemului informaţional automatizat "Registrul de stat al unităţilor de drept"

[Anexa nr.1 abrogată prin Hot.Guv. nr.955 din 28.12.2022, în vigoare 26.02.2023]

 

 

Anexa nr.2

la Hotărîrea Guvernului

Republicii Moldova

nr.272 din 6 martie 2002

 

REGULAMENTUL

Registrului de stat al unităţilor de drept

 

I. NOŢIUNI GENERALE

1. Regulamentul Registrului de stat al unităţilor de drept (denumit în cele ce urmează regulamentul) defineşte noţiunea, destinaţia, conţinutul Registrului de stat al unităţilor de drept (în continuare – R.S.U.D.) şi modul de gestionare a acestuia, stabileşte responsabilitatea şi împuternicirile privind documentarea, furnizarea şi utilizarea informaţiilor incluse în R.S.U.D.

2. R.S.U.D. este un sistem de evidenţă unică automatizată a autorităţilor publice, întreprinderilor şi organizaţiilor, grupurilor financiar-industriale, partidelor şi altor formaţiuni social-politice, organizaţiilor obşteşti, uniunilor sindicale, cooperativelor, fondurilor, asociaţiilor patronale, organizaţiilor confesionale, asociaţiilor de proprietari în condominiu, gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), precum şi a persoanelor fizice ce-şi desfăşoară activităţile în baza licenţei sau patentei de antreprenor (denumite în continuare unităţi de drept).

3. R.S.U.D. este destinat colectării, prelucrării, stocării, actualizării şi analizei datelor privind unităţile de drept, ce constituie obiectul înregistrării şi oferirii acestor date autorităţilor publice, altor persoane fizice şi juridice în modul stabilit de legislaţie.

R.S.U.D. este unica sursă oficială de date privind unităţile de drept pentru toate sistemele informaţionale ale autorităţilor administraţiei publice, care utilizează şi prelucrează atare tipuri de date.

 

II. CONŢINITUL R.S.U.D.

4. Despre unităţile de drept de toate categoriile, luate la evidenţa sa, R.S.U.D. conţine următoarele date, ce reprezintă baza resurselor informaţionale de stat:

(1) date principale:

а) numărul de stat de identificare al unităţii de drept specificat conform uzanţelor internaţionale ca abreviere a sintagmei în limba engleză "Identification Number of Organisation" (IDNO);

b) date de identificare:

categoria unităţii de drept;

denumirea deplină;

denumirea abreviată;

denumirea în limba rusă;

с) date privind structura organizaţional-juridică:

tipul proprietăţii;

forma organizaţional-juridică;

finanţare bugetară/autogestiune;

nivelul subordonării;

capitalul statutar;

d) date privind crearea, reorganizarea şi lichidarea:

data, locul şi scopul creării;

motivul reorganizării sau lichidării;

registratorul;

e) date despre fondatori:

numărul de identificare al persoanei fizice, specificat conform uzanţelor internaţionale ca abreviere a sintagmei "Identification Number of Person" IDNP (pentru persoanele fizice) sau IDNO (pentru unităţile de drept);

date de identificare;

domiciliul (adresa juridică);

actele de identitate (pentru persoanele fizice) sau certificatul de înregistrare (pentru unităţile de drept);

cota în capitalul statutar;

f) date despre conducători (managerul principal şi contabilul-şef):

IDNP;

date de identificare;

adresa domiciliului;

actele de identitate;

g) adresa juridică (sediul):

ţara;

judeţul (regiunea);

municipiul (oraşul, satul);

sectorul, strada, numărul casei, numărul apartamentului;

data înregistrării pe adresa juridică (sediului);

(2) date suplimentare:

a) genurile de activitate;

b) pentru întreprinderile mixte:

cota de proprietate a rezidenţilor Republicii Moldova;

cota de proprietate a rezidenţilor străini;

ţara de înregistrare (reşedinţă) a partenerilor străini;

c) numerele de înregistrare precedente:

numărul de înregistrare;

codul fiscal;

codul Clasificatorului unic al întreprinderilor şi organizaţiilor (CUIO);

d) cota de proprietate a statului;

e) rechizitele bancare:

IDNO al băncii;

tipul contului;

numărul contului;

f) starea (funcţionează, şi-a suspendat activitatea, în procedură de insolvabilitate etc.)

g) data întreruperii şi reluării activităţii;

(3) date cu privire la documentele unităţilor de drept:

denumirea (codul) documentelor;

seria;

numărul;

data eliberării;

termenul de valabilitate;

autoritatea emitentă;

(4) date cu privire la ştampilele unităţilor de drept:

numărul de ordine;

data confecţionării;

IDNO al unităţii ce a confecţionat ştampila;

amprenta ştampilei.

5. În teritoriul ţării IDNO este principalul indice de identificare al unităţii de drept, reprezentat printr-o serie strict ordonată din 13 cifre, dintre care:

prima cifră indicele de identificare a unităţii de drept, constituit din numărul compartimentului general la care se referă obiectul identificării;
cifrele a doua-a patraultimele trei cifre ale anului atribuirii IDNO;
cifrele a cincea-a şapteacodul autorităţii (oficiului) care a înregistrat unitatea de drept;
cifrele a opta-a douăsprezecea numărul de ordine al înregistrării în anul respectiv în oficiul în cauză;
cifra a treisprezecea de control.

6. IDNO se atribuie fiecărei unităţi de drept la introducerea iniţială a datelor despre ea în R.S.U.D., rămîne neschimbat pentru întreaga perioadă de existenţă a acestor date şi se introduce în toate documentele unităţii de drept.

 

III. MODUL DE ŢINERE A R.S.U.D.

7. Principalele proceduri de ţinere a R.S.U.D. includ introducerea iniţială, actualizarea, excluderea, păstrarea în arhivă şi folosirea datelor în modul stabilit.

8. Registratorii principali introduc iniţial datele în R.S.U.D. în următoarele cazuri:

• intrarea în vigoare a legii sau hotărîrii cu privire la crearea autorităţii administraţiei publice;

• înregistrarea cererii fondatorului privind crearea unităţii de drept cu statut de întreprindere sau organizaţie;

• înregistrarea cererii persoanei fizice privind acordarea licenţei sau patentei.

9. Actualizarea datelor R.S.U.D. constă în introducerea sistematică a modificărilor (corectărilor, completărilor) în datele cu privire la unitatea de drept pe baza informaţiei oferite de către:

registratorii principali – despre modificarea datelor categoriilor respective ale unităţilor de drept (modificarea datelor de identificare, modificarea tipului de proprietate, a capitalului statutar, a formei organizaţional-juridice, privind reorganizarea, modificarea componenţei fondatorilor sau a cotelor lor în capitalul statutar, schimbarea conducătorilor, modificarea adresei juridice sau a genurilor de activitate, înlocuirea documentelor);

Departamentul Privatizării – cu privire la modificarea cotei statului în capitalul statutar al unităţilor de drept;

Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor – despre modificarea datelor personale ale conducătorilor şi fondatorilor (persoane fizice), schimbarea locului de trai, sau a actelor de identitate ale acestora, privind decesul conducătorilor şi fondatorilor (persoane fizice);

Ministerul Justiţiei – cu privire la hotărîrile judecătoreşti ce se referă la crearea, reorganizarea şi lichidarea unităţilor de drept;

Ministerul Afacerilor Interne – cu privire la autorizaţiile eliberate pentru confecţionarea ştampilelor;

Banca Naţională a Moldovei, Trezoreria de Stat şi băncile comerciale – cu privire la deschiderea şi închiderea conturilor de decontare;

Camera de Licenţiere – cu privire la licenţele eliberate unităţilor de drept pentru anumite genuri de activitate;

Uniunea Notarilor – cu privire la începerea şi încetarea activităţii notarilor;

Uniunea Avocaţilor – cu privire la începerea şi încetarea activităţii avocaţilor;

Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare – cu privire la înregistrarea de stat a valorilor mobiliare şi modificarea mărimii capitalului social al societăţilor pe acţiuni;

R.S.U.D. păstrează toate modificările în ordine cronologică.

10. În cazul lichidării unităţii de drept, registratorii principali transferă datele în arhivă în modul stabilit.

Informaţiile consemnate în R.S.U.D. se păstrează permanent.

11. Introducerea informaţiei în R.S.U.D. şi actualizarea ei se efectuează numai în baza documentelor, care confirmă veridicitatea informaţiilor despre unitatea de drept. Datele cu privire la documentele ce confirmă veridicitatea informaţiilor se introduc, de asemenea, în registru.

12. Datele din R.S.U.D., confirmate de persoanele responsabile, orice copie sau extras sînt considerate documente ce au putere juridică.

13. Registrul de stat al unităţilor de drept este ţinut în formă manuală şi electronică în limba de stat.

14. În cazul pierderii, nimicirii sau deteriorării datelor din R.S.U.D., se va proceda la restabilirea lor, cu consemnarea acestui fapt în modul stabilit.

 

IV. FURNIZAREA INFORMAŢIILOR DIN R.S.U.D.

15. R.S.U.D. furnizează informaţia autorităţilor administraţiei publice, persoanelor fizice şi juridice pe bază de contract.

Contractul privind furnizarea informaţiei conţine: motivarea solicitării informaţiei şi modul de utilizare a acesteia, volumul şi structura datelor, forma şi limba în care este executat documentul, tipul purtătorului pe care se oferă datele, periodicitatea furnizării şi măsurile de protecţie a acestora, modul de efectuare a controlului şi modul de furnizare a informaţiei (cu plată, pe gratis). În cazul informaţiilor cu plată, se indică suplimentar suma şi devizul cheltuielilor materiale legate de exploatarea, prelucrarea şi livrarea datelor.

 

V. RESPONSABILITATEA PENTRU CREAREA ŞI ŢINEREA R.S.U.D.

ŞI UTILIZAREA INFORMAŢIILOR FURNIZATE

16. Responsabilitatea pentru ţinerea R.S.U.D. se pune în sarcina registratorilor principali conform categoriilor unităţilor de drept:

Cancelaria de Stat – cu privire la autorităţile administraţiei publice;

Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor – cu privire la întreprinderile şi grupurile financiar-industriale;

Ministerul Justiţiei – cu privire la partide, alte formaţiuni social-politice şi organizaţii obşteşti;

Serviciul de stat pentru problemele cultelor – cu privire la culte şi organizaţii religioase;

autorităţile administraţiei publice locale – cu privire la persoanele fizice, care activează în temeiul licenţei sau patentei de antreprenor, gospodăriile ţărăneşti (de fermier), filialele teritoriale ale partidelor şi altor formaţiuni social-politice, inclusiv asociaţiile obşteşti locale;

Uniunea Notarilor – cu privire la notari;

Uniunea Avocaţilor – cu privire la avocaţi;

Camera de Licenţiere – cu privire la licenţele eliberate.

Deţinînd date privind categoriile corespunzătoare ale unităţilor de drept, registratorii principali sînt responsabili de ţinerea în formă manuală a R.S.U.D., plenitudinea, veridicitatea datelor, prezentarea acestora în termen, şi de păstrarea arhivei de documente care stau la baza introducerii şi actualizării datelor.

17. Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor este deţinătorul R.S.U.D.. El stabileşte, cu acordul celorlalţi registratori principali, modul de ţinere a R.S.U.D., formarea, păstrarea şi utilizarea resurselor informaţionale de stat cu privire la unităţile de drept, care este detalizat în instrucţiunile şi ordinele departamentale şi interdepartamentale corespunzătoare.

18. Persoanele oficiale, în sarcina cărora intră ţinerea R.S.U.D. răspund personal pentru plenitudinea, veridicitatea, integritatea şi protecţia informaţiei consemnate, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

19. Autorităţile publice şi persoanele fizice şi juridice, care utilizează informaţia din R.S.U.D., poartă răspundere pentru divulgarea ei în conformitate cu legislaţia în vigoare.

20. Sistemul controlului intern şi extern asigură calitatea datelor personale şi respectarea întocmai a modului de formare şi de utilizare a resurselor informaţionale de stat privind unităţile de drept, în conformitate cu actele normative.