H O T Ă R Î R E
despre aprobarea Regulamentului, structurii şi statelor de personal ale Agenţiei
de Stat pentru Rezervele Materiale şi Ajutoarele Umanitare pe lîngă
Guvernul Republicii Moldova şi a Regulamentului cu privire la modul
de recepţionare, păstrare, distribuire şi evidenţă a ajutoarelor
umanitare acordate Republicii Moldova
Nr. 663 din 03.06.2003
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.116-120/699 din 13.06.2003
* * *
Întru executarea Legii cu privire la ajutoarele umanitare acordate Republicii Moldova nr.1491-XV din 28 noiembrie 2002, Guvernul Republicii Moldova
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă:
Regulamentul Agenţiei de Stat pentru Rezervele Materiale şi Ajutoarele Umanitare pe lîngă Guvernul Republicii Moldova, conform anexei nr.1;
Structura aparatului central, conform anexei nr.2, şi efectivul limită al aparatului central în număr de 48 unităţi ale Agenţiei de Stat pentru Rezervele Materiale şi Ajutoarele Umanitare pe lîngă Guvernul Republicii Moldova;
Lista instituţiilor, întreprinderilor şi organizaţiilor subordonate Agenţiei de Stat pentru Rezervele Materiale şi Ajutoarele Umanitare, conform anexei nr.3;
Regulamentul cu privire la modul de recepţionare, păstrare, distribuire şi evidenţă a ajutoarelor umanitare acordate Republicii Moldova, conform anexei nr.4.
2. La litera c) subpunctul 2) punctul 1 al Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.749 din 12 iunie 2002 „Cu privire la atribuţiile Primului-ministru al Republicii Moldova, prim-viceprim-ministrului, viceprim-miniştrilor şi Directorului Cancelariei de Stat a Republicii Moldova” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.75, art.819) sintagma „Direcţiei Generale pentru Rezervele Materiale” se substituie prin sintagma „Agenţiei de Stat pentru Rezervele Materiale şi Ajutoarele Umanitare pe lîngă Guvernul Republicii Moldova”.
3. Se abrogă hotărîrile Guvernului Republicii Moldova, conform anexei nr.5.
PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA | Vasile TARLEV |
Contrasemnată: | |
Ministrul finanţelor | Zinaida Grecianîi |
Ministrul justiţiei | Vasile Dolghieru |
Nr.663. Chişinău, 3 iunie 2003. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova
nr.663 din 3 iunie 2003
REGULAMENTUL
Agenţiei de Stat pentru Rezervele Materiale şi Ajutoarele Umanitare
pe lîngă Guvernul Republicii Moldova
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Agenţia de Stat pentru Rezervele Materiale şi Ajutoarele Umanitare pe lîngă Guvernul Republicii Moldova (în continuare – Agenţia), este o autoritate de specialitate care se instituie pe lîngă Guvern şi se subordonează acestuia.
2. Agenţia îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu Constituţia Republicii Moldova, Legea privind rezervele materiale de stat şi de mobilizare nr.589-XIII din 22 septembrie 1995, Legea cu privire la ajutoarele umanitare acordate Republicii Moldova nr.1491-XV din 28 noiembrie 2002, alte legi şi hotărîri ale Parlamentului, cu decretele Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrile, ordonanţele şi dispoziţiile Guvernului, alte acte normative, precum şi cu prevederile prezentului Regulament.
3. Structura aparatului central şi efectivul-limită al Agenţiei sînt aprobate de Guvern.
4. Agenţia este persoană juridică cu sediul în mun.Chişinău, dispune de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova şi cu denumirea sa, conturi trezoreriale bugetare, speciale, valutare şi de alte atribute necesare.
II. SARCINILE ŞI ATRIBUŢIILE DE BAZĂ ALE AGENŢIEI
5. Agenţia are următoarele sarcini principale:
În sistemul rezervelor materiale ale statului:
administrarea, coordonarea activităţilor şi exercitarea controlului în sistemul rezervelor materiale ale statului;
crearea rezervelor materiale de stat, acumularea, livrarea (stocarea) şi păstrarea bunurilor materiale destinate:
a) aplicării unor măsuri urgente de lichidare a consecinţelor calamităţilor naturale;
b) protecţiei populaţiei în situaţii excepţionale, determinate de calamităţi naturale, epidemii, epizootii, accidente industriale, fenomene sociale sau economice, în alte cazuri de forţă majoră;
c) intervenirii operative pentru asigurarea funcţionării stabile a economiei naţionale în condiţii extreme;
d) asigurării Forţelor Armate ale Republicii Moldova în condiţii de război, în partea ce vizează rezervele materiale ale statului;
e) acordării de ajutor umanitar;
crearea rezervelor de mobilizare, acumularea, livrarea (stocarea) şi păstrarea lor la întreprinderi, organizaţii şi asociaţii conform sarcinilor de mobilizare, aprobate de către Guvern pentru a asigura:
a) organizarea fabricării producţiei militare şi altei producţii industriale de primă necesitate, precum şi reparaţia tehnicii militare şi a bunurilor din dotarea armatei;
b) desfăşurarea formaţiunilor şi instituţiilor speciale pe timp de război;
c) funcţionarea neîntreruptă a întreprinderilor industriale, de transport, instituţiilor de ocrotire a sănătăţii şi obiectelor de telecomunicaţii în timp de război şi situaţii excepţionale;
d) protecţia populaţiei şi a trupelor armate, acordarea asistenţei medicale, protecţia animalelor şi a plantelor agricole în condiţiile aplicării mijloacelor moderne de nimicire în masă şi situaţii excepţionale;
asigurarea activităţii metodologice la instituţiile, întreprinderile şi organizaţiile de stat şi organele administraţiei publice locale privind modul şi condiţiile de livrare (stocare), păstrare şi eliberare a bunurilor materiale din rezervele materiale ale statului.
În activitatea cu ajutoarele umanitare, acordate Republicii Moldova:
administrarea şi coordonarea generală a activităţii de recepţionare, evidenţă şi distribuire a ajutoarelor umanitare acordate Republicii Moldova;
executarea controlului asupra recepţionării şi distribuirii ajutoarelor umanitare acordate Republicii Moldova;
asigurarea recepţionării, păstrării, distribuirii şi evidenţei ajutoarelor umanitare, transmise în adresa statului sau fără a avea indicat recepţionarul concret;
crearea condiţiilor de depozitare şi păstrare a bunurilor transmise în adresa statului sau fără a avea indicat recepţionarul concret;
asigurarea metodologică şi organizarea activităţii Comisiei interdepartamentale pentru ajutoarele umanitare şi coordonarea activităţii comisiilor teritoriale şi specializate pentru ajutoarele umanitare privind modul de recepţionare şi distribuire a ajutoarelor umanitare;
publicarea dării de seamă anuală în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, pentru informarea publicului privind recepţionarea şi distribuirea ajutoarelor umanitare.
6. Pentru realizarea sarcinilor de bază ce-i revin, Agenţia exercită următoarele atribuţii:
În sistemul rezervelor materiale ale statului:
elaborează şi prezintă Guvernului spre aprobare Nomenclatorul bunurilor materiale din Rezerva de stat şi Rezerva de mobilizare, stabileşte nivelurile maxime şi cele intangibile ale stocurilor, coordonate cu ministerele, departamentele, alte organe centrale de specialitate şi ale autorităţilor administraţiei publice locale;
asigură îndeplinirea sarcinilor de acumulare, împrospătare şi înlocuire a bunurilor materiale din Rezerva de stat şi Rezerva de mobilizare, stocate la instituţiile, întreprinderile şi organizaţiile create în acest scop şi subordonate Agenţiei, la întreprinderile şi organizaţiile subordonate altor organe centrale de specialitate şi ale autorităţilor administraţiei publice locale, precum şi în spaţiile unor agenţi economici;
organizează păstrarea şi deservirea rezervelor materiale ale statului la instituţiile, întreprinderile şi organizaţiile create în acest scop şi subordonate Agenţiei, la întreprinderile şi organizaţiile subordonate altor organe centrale de specialitate şi ale autorităţilor administraţiei publice locale, precum şi în spaţiile unor agenţi economici pe bază de contract, indiferent de tipul lor de proprietate;
eliberează, în modul stabilit, bunurile materiale din rezervele materiale ale statului;
stabileşte şi foloseşte preţuri libere la bunurile materiale livrate (stocate) şi eliberate din rezervele materiale ale statului în modul stabilit;
elaborează, de comun acord cu organele de resort respective, şi aprobă regulamente, instrucţiuni, dispoziţii privind modul şi condiţiile de livrare (stocare), păstrare şi eliberare a bunurilor materiale din rezervele materiale ale statului;
exercită controlul asupra executării prevederilor actelor normative, care reglementează domeniile de activitate ale Agenţiei, şi aplică măsuri pentru prevenirea şi lichidarea oricăror încălcări ale acestora;
efectuează coordonarea metodologică privind organizarea evidenţei statistice şi contabile unice a bunurilor materiale din Rezerva de stat şi Rezerva de mobilizare, circulaţia lor, asigură, în modul stabilit, prezentarea dărilor de seamă statistice şi contabile de către instituţiile, întreprinderile şi organizaţiile subordonate Agenţiei, întreprinderile şi organizaţiile subordonate altor organe centrale de specialitate şi ale autorităţilor administraţiei publice locale şi de către depozitarii responsabili;
prezintă trimestrial şi anual dările de seamă financiare Ministerului Finanţelor;
prezintă, în modul stabilit, Guvernului informaţii privind îndeplinirea sarcinilor de acumulare, disponibilul şi circulaţia bunurilor materiale din Rezerva de stat şi Rezerva de mobilizare;
determină direcţiile prioritare şi programele lucrărilor de cercetări ştiinţifice, experimentale, de proiectare şi exploatare în domeniul păstrării pe termen lung a bunurilor materiale, asigură aplicarea lor în practică;
determină amplasarea teritorială, efectuează lucrări de construcţie, reconstrucţie, reparaţii capitale şi curente, reutilare şi dotare tehnică a instituţiilor, întreprinderilor şi organizaţiilor, destinate păstrării bunurilor materiale din sistemul rezervelor materiale ale statului, din contul mijloacelor bugetare, extrabugetare şi altor surse de finanţare;
organizează paza bunurilor materiale din rezervele materiale ale statului, stocate la instituţiile, întreprinderile şi organizaţiile subordonate.
În activitatea cu ajutoarele umanitare acordate Republicii Moldova:
efectuează coordonarea generală şi exercită controlul asupra recepţionării şi distribuirii ajutoarelor umanitare acordate Republicii Moldova;
în comun cu comisiile teritoriale pentru ajutoarele umanitare, analizează şi evaluează necesarul de ajutoare umanitare, identifică beneficiarii care au nevoie de astfel de ajutoare în mod prioritar;
identifică, în comun cu instituţiile de stat şi organizaţiile obşteşti, donatorii de ajutoare umanitare şi promovează relaţiile de cooperare cu ei;
stabileşte statutul bunurilor ce se introduc în ţară în calitate de ajutoare umanitare şi eliberează avizul necesar pentru a le introduce;
asigură recepţionarea, păstrarea, distribuirea şi evidenţa ajutoarelor umanitare, trimise în adresa statului sau fără a avea indicat recepţionarul concret;
formează şi completează baza de date cu privire la ajutoarele umanitare acordate Republicii Moldova, prezintă trimestrial şi anual darea de seamă financiară Ministerului Finanţelor;
depistează încălcările comise la recepţionarea, distribuirea şi utilizarea ajutoarelor umanitare şi ia măsuri pentru lichidarea acestora;
prezintă, în modul stabilit, Guvernului informaţii vizînd recepţionarea şi distribuirea ajutoarelor umanitare;
organizează şi efectuează depozitarea bunurilor care constituie ajutoare umanitare, trimise în adresa statului sau fără a avea indicat recepţionarul concret;
organizează şedinţele Comisiei interdepartamentale pentru ajutoarele umanitare şi asigură transparenţa acestora.
III. DREPTURILE AGENŢIEI
7. Agenţia are următoarele drepturi:
În sistemul rezervelor materiale ale statului:
să elaboreze măsuri de stat menite să asigure crearea Rezervei de stat şi Rezervei de mobilizare, să controleze realizarea acestor măsuri;
să efectueze controlul necesar asupra îndeplinirii de către instituţiile, întreprinderile şi organizaţiile subordonate Agenţiei, întreprinderile şi organizaţiile subordonate altor organe centrale de specialitate şi ale autorităţilor administraţiei publice locale a sarcinilor privind crearea rezervelor de mobilizare, respectarea condiţiilor de păstrare şi a evidenţei stabilite;
să controleze respectarea regimului şi modului de elaborare, utilizare, multiplicare, păstrare, transmitere şi de evidenţă a documentaţiei speciale în procesul executării lucrărilor în domeniul rezervelor materiale ale statului;
să înainteze, în modul stabilit, propuneri de modificare şi completare a actelor legislative în vigoare şi a actelor normative ale autorităţilor administraţiei publice în problemele ce vizează rezervele materiale ale statului;
să înainteze autorităţilor administraţiei publice, instituţiilor, întreprinderilor şi organizaţiilor subordonate Agenţiei, întreprinderilor şi organizaţiilor subordonate altor organe centrale de specialitate propuneri executorii privind lichidarea deficienţelor în procesul de creare, păstrare şi evidenţă a rezervelor materiale ale statului şi să ceară informaţia despre executarea lor;
să înainteze propuneri de înfiinţare a instituţiilor, organizaţiilor şi întreprinderilor în subordinea sa, să aprobe statutele lor, să le reorganizeze sau să le lichideze, în modul stabilit de lege;
să gestioneze patrimoniul statului ce i-a fost atribuit, să exercite controlul asupra utilizării eficiente a acestuia, să autorizeze încheierea contractelor de arendă în instituţiile, întreprinderile şi organizaţiile subordonate;
să încheie contracte cu întreprinderi nesubordonate privind arendarea suprafeţelor depozitare din posesia acestora în scopul păstrării rezervelor materiale ale statului;
să dirijeze activităţi cu caracter comercial de vînzare-cumpărare pe piaţa internă şi de import-export pentru acumularea şi împrospătarea bunurilor materiale, precum şi pentru eliberarea acestora din rezervele materiale ale statului, în legătură cu excluderea lor din Nomenclatorul aprobat, cu diminuarea nivelurilor stocurilor sau ca urmare a actualizării periodice a structurii sortimentului, efectuate de instituţiile, întreprinderile şi organizaţiile subordonate, precum şi de alţi depozitari responsabili;
să acumuleze, în condiţiile existenţei unor surse financiare disponibile, stocuri ale unor bunuri materiale, neprevăzute în Nomenclatorul aprobat, cu includerea lor ulterioară în Nomenclator;
să acorde instituţiilor, întreprinderilor şi organizaţiilor subordonate autorizaţii pentru perceperea unui adaos comercial pentru bunurile materiale, eliberate din rezervele materiale ale statului, în limitele prevăzute de legislaţie;
să valorifice unele bunuri materiale la preţuri reduse în situaţiile în care eliberarea lor, cu titlu de împrospătare, împrospătare cu decalaj în timp, deblocare, nu poate fi comercializată din cauza conjuncturii de piaţă;
să utilizeze temporar mijloacele financiare bugetare şi extrabugetare ale Agenţiei, preconizate pentru completarea şi gestionarea rezervelor materiale ale statului, pentru acoperirea cheltuielilor aferente recepţionării, încărcării, transportării, descărcării, depozitării, păstrării şi distribuirii ajutoarelor umanitare, cu restituirea lor ulterioară din comercializarea parţială a bunurilor ce constituie ajutoarele umanitare;
să elaboreze, în limitele atribuţiilor sale, acte departamentale vizînd problemele rezervelor materiale ale statului, executorii pentru ministerele, departamentele, instituţiile, organizaţiile şi întreprinderile, cărora le sînt adresate;
să aplice, în modul stabilit, sancţiuni pecuniare întreprinderilor, organizaţiilor, depozitarilor responsabili pentru încălcarea Legii privind rezervele materiale de stat şi de mobilizare, regulilor, normelor şi instrucţiunilor ce reglementează executare lucrărilor din domeniul rezervelor materiale ale statului;
să înainteze materialele pentru aplicarea măsurilor respective de influenţare juridică în instanţele judecătoreşti, organele de drept şi de resort pentru tragerea la răspundere a persoanelor vinovate de încălcarea prevederilor actelor normative şi de executare a lucrărilor de calitate joasă.
În activitatea cu ajutoarele umanitare acordate Republicii Moldova:
să elibereze, în modul stabilit, avizul necesar pentru introducerea în ţară a ajutoarelor umanitare şi să stabilească statutul bunurilor care se introduc;
să acorde introducerea în ţară, cu autorizaţia Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, a articolelor protetico-ortopedice, şi cu autorizaţia Ministerului Sănătăţii a medicamentelor, consumabilelor şi a echipamentelor medicale;
să emită, în limitele competenţelor sale, dispoziţii, regulamente şi instrucţiuni vizînd recepţionarea şi distribuirea ajutoarelor umanitare, executorii pentru instituţiile de stat şi organizaţiile obşteşti, care desfăşoară astfel de activitate;
să prezinte propuneri, modificări şi completări a actelor legislative şi normative în problemele ce vizează activitatea cu ajutoarele umanitare acordate Republicii Moldova;
să încheie contracte cu întreprinderi nesubordonate privind arendarea suprafeţelor de depozitare din posesia acestora în scopul păstrării ajutoarelor umanitare, trimise în adresa statului sau fără a avea indicat recepţionarul concret;
să delegheze în străinătate specialişti din cadrul Agenţiei şi unităţilor subordonate, după necesitate, cu scopul luării deciziilor asupra introducerii în ţară a ajutoarelor umanitare acordate de donatorii străini;
să solicite şi să primească, după caz, de la instituţiile de stat şi organizaţiile obşteşti informaţii despre negocierile purtate de acestea în scopul obţinerii ajutoarelor umanitare;
să decidă asupra distribuirii ajutoarelor umanitare, trimise în adresa statului sau fără a avea indicat recepţionarul concret;
să comercializeze, în caz de necesitate, o parte din ajutoarele umanitare, determinată de Guvern, în sumă echivalentă cheltuielilor suportate la recepţionarea, efectuarea expertizelor, încărcarea, transportarea, descărcarea, depozitarea, păstrarea şi distribuirea ajutoarelor umanitare trimise în adresa statului sau fără a avea indicat recepţionarul concret, precum şi în cazurile în care acestea sînt destinate instituţiilor medicale sau sociale, ori persoanelor care au suferit în urma conflictelor armate sau calamităţilor naturale;
să solicite şi să primească de la comisiile teritoriale şi cele specializate pentru ajutoarele umanitare, instituţiile de stat şi organizaţiile obşteşti dări de seamă cu privire la recepţionarea, distribuirea şi utilizarea ajutoarelor umanitare;
să înfiinţeze, în modul stabilit, un fond de rezervă din bunurile ce constituie ajutoare umanitare care va fi utilizat pentru asigurarea păturilor defavorizate ale populaţiei;
să negocieze şi să încheie, în modul legal şi în limitele competenţelor sale, acorduri şi protocoale de colaborare în domeniul său de activitate cu parteneri străini;
să decidă, în baza expertizelor sanitare, fitosanitare, veterinare, ecologice respective, prezentate de către organele abilitate prin lege, asupra utilizării ulterioare, inutilităţii sau restituirii donatorului a bunurilor ce constituie ajutoarele umanitare;
să beneficieze de alte drepturi ce rezultă din prevederile legislaţiei în vigoare.
IV. ADMINISTRAREA ACTIVITĂŢII AGENŢIEI
8. Activitatea Agenţiei este condusă de directorul general al Agenţiei, numit şi eliberat din funcţie de către Guvern. Directorul general al Agenţiei are trei vicedirectori, inclusiv un prim-vicedirector. Vicedirectorii sînt numiţi în şi eliberaţi din funcţie de către Guvern, la propunerea directorului general al Agenţiei.
9. Directorul general al Agenţiei:
asigură şi poartă răspundere personală pentru realizarea sarcinilor şi atribuţiilor Agenţiei ce derivă din prezentul Regulament;
conduce activitatea Agenţiei şi subdiviziunilor ei;
repartizează obligaţiunile de serviciu între vicedirectori, stabileşte, în limitele funcţiilor ce le revin, gradul de responsabilitate al vicedirectorilor, şefilor de direcţii şi secţii ale Agenţiei, al conducătorilor instituţiilor, organizaţiilor şi întreprinderilor subordonate Agenţiei;
reprezintă, fără mandat, interesele Agenţiei în toate organele administraţiei de stat şi economice, atît în ţară, cît şi peste hotarele ei. În anumite cazuri, directorul general al Agenţiei îşi poate delega exercitarea atribuţiilor ce-i revin unuia dintre vicedirectori;
în caz de necesitate, operează modificări în structura aparatului central al Agenţiei şi subdiviziunilor ei, în limitele fondului de retribuire a muncii şi efectivului aprobat;
emite ordine şi dispoziţii în problemele ce ţin de competenţa Agenţiei, inclusiv privind numirea şi eliberarea din funcţie a funcţionarilor publici şi a altor salariaţi ai Agenţiei. Ordinele şi dispoziţiile emise în scris sau verbal sînt executorii pentru toate subdiviziunile, instituţiile, întreprinderile şi organizaţiile Agenţiei, dacă Guvernul nu prevede altceva;
aprobă regulamentele subdiviziunilor structurale şi statutele instituţiilor, întreprinderilor şi organizaţiilor subordonate din sistemul rezervelor materiale ale statului;
numeşte în funcţie şi eliberează din funcţie, în modul stabilit, conducătorii instituţiilor, întreprinderilor şi organizaţiilor subordonate Agenţiei, stabileşte salariile lor, condiţiile de premiere şi mărimea premiilor, aplică măsuri disciplinare;
anulează ordinele şi dispoziţiile emise şi semnate de vicedirectorii săi ce contravin legislaţiei în vigoare şi intereselor Agenţiei;
propune spre aprobare Guvernului componenţa nominală a Consiliului colegial, organizează şi prezidează şedinţele acestuia;
aprobă, în comun cu alte ministere, departamente şi organizaţii obşteşti, regulamente, ordine, norme, instrucţiuni şi alte acte normative în sistemul rezervelor materiale ale statului, precum şi în activitatea cu ajutoarele umanitare acordate Republicii Moldova;
organizează şi conduce şedinţele Comisiei interdepartamentale pentru ajutoarele umanitare şi le convoacă ori de cîte ori este necesar;
poartă răspundere personală pentru utilizarea raţională a mijloacelor financiare ale Agenţiei şi integritatea valorilor materiale ale acesteia;
respectă principiile de conducere unipersonală, exercită şi alte funcţii de administrare, ce nu contravin legislaţiei Republicii Moldova.
10. În cadrul Agenţiei se instituie Consiliul colegial din 9 persoane, în componenţa căruia intră: directorul general al Agenţiei (preşedintele Consiliului), vicedirectorii acestuia şi alţi funcţionari din aparatul central al Agenţiei şi din instituţiile, întreprinderile (organizaţiile) subordonate.
Membrii Consiliului colegial sînt confirmaţi de Guvern.
11. Consiliul colegial al Agenţiei:
în activitatea sa se călăuzeşte de Regulamentul cu privire la activitatea Consiliului colegial, aprobat de directorul general al Agenţiei;
examinează în şedinţele sale problemele principale ce decurg din sarcinile şi funcţiile de bază ale Agenţiei, examinează proiectele celor mai importante acte legislative, documente metodologice, regulamente, instrucţiuni.
12. Deciziile Consiliului colegial privind chestiunile examinate se realizează prin ordinele directorului general al Agenţiei.
13. Pe lîngă Agenţie se instituie Comisia interdepartamentală pentru ajutoarele umanitare, preşedintele căreia este directorul general al Agenţiei.
14. Componenţa nominală a Comisiei interdepartamentale pentru ajutoarele umanitare se aprobă de Guvern.
15. Comisia interdepartamentală pentru ajutoarele umanitare:
În activitatea sa se călăuzeşte de Regulamentul cu privire la Comisia interdepartamentală pentru ajutoarele umanitare, aprobat de Guvern, precum şi de alte acte normative;
examinează în şedinţele sale problemele principale referitor la recepţionarea, păstrarea şi distribuirea eficientă a ajutoarelor umanitare acordate Republicii Moldova.
16. Şedinţele Comisiei interdepartamentale se convoacă ori de cîte ori este necesar.
17. Reorganizarea Agenţiei se efectuează în modul stabilit de legislaţie.
18. Cheltuielile pentru întreţinerea Agenţiei, instituţiilor, întreprinderilor şi organizaţiilor subordonate acesteia, sînt suportate din contul mijloacelor bugetului de stat, veniturilor obţinute de la activitatea economico-financiară auxiliară şi altor mijloace extrabugetare.
Din mijloacele extrabugetare nominalizate obţinute anual, 10% se vor utiliza pentru premierea suplimentară a lucrătorilor instituţiilor, întreprinderilor şi organizaţiilor bugetare subordonate Agenţiei.
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova
nr.663 din 3 iunie 2003
STRUCTURA
aparatului central al Agenţiei de Stat pentru Rezervele Materiale şi Ajutoarele
Umanitare pe lîngă Guvernul Republicii Moldova
Direcţia rezervele materiale de stat
Direcţia rezervele de mobilizare
Direcţia ajutoarele umanitare
Direcţia economie şi marketing
Direcţia finanţe şi evidenţă contabilă
Secţia probleme speciale
Secţia administrare
Anexa nr.3
la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova
nr.663 din 3 iunie 2003
LISTA
instituţiilor, întreprinderilor şi organizaţiilor subordonate Agenţiei de Stat
pentru Rezervele Materiale şi Ajutoarele Umanitare pe
lîngă Guvernul Republicii Moldova
Combinatul „Liman”
Baza republicană tehnico-materială mun.Orhei
Baza specială de aprovizionare medicală Întreprinderea de Stat „Rezervcom”
Întreprinderea de Stat Staţiunea Tehnologică de Maşini „Servmecanagro-R”
Combinatul de Produse Cerealiere „Cereale-Flor” S.A.
Anexa nr.4
la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova
nr.663 din 3 iunie 2003
REGULAMENTUL
cu privire la modul de recepţionare, păstrare, distribuire şi evidenţă
a ajutoarelor umanitare acordate Republicii Moldova
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul cu privire la modul de recepţionare, păstrare, distribuire şi evidenţă a ajutoarelor umanitare acordate Republicii Moldova (în continuare – Regulamentul) este elaborat în conformitate cu Legea cu privire la ajutoarele umanitare acordate Republicii Moldova nr.1491-XV din 28 noiembrie 2002 şi stabileşte modul introducerii în ţară, recepţionării, păstrării, distribuirii şi evidenţei ajutoarelor umanitare, precum şi relaţiile de corelare a acţiunilor instituţiilor de stat, organizaţiilor obşteşti, donatorilor, recepţionarilor, distribuitorilor şi beneficiarilor de ajutoare umanitare.
2. Ajutoarele umanitare se constituie din mărfuri industriale şi produse alimentare, medicamente, consumabile, echipament medical, articole şi materiale protetico-ortopedice, precum şi din alte bunuri de primă necesitate, destinate păturilor defavorizate ale populaţiei. Ajutoarele umanitare pot fi acordate şi în valută.
3. În cazul în care la introducerea în ţară, recepţionarea, păstrarea şi distribuirea ajutoarelor umanitare apar unele neconcordanţe între prevederile prezentului Regulament şi prevederile referitoare la ajutoarele umanitare ale tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte, prioritate au reglementările internaţionale.
4. În sensul prezentului Regulament termenii utilizaţi au următoarele semnificaţii:
ajutoare umanitare – ajutoare nominative gratuite sub formă de bunuri, de asistenţă financiară nerambursabilă, donaţii benevole, sub formă de executare de lucrări, prestare de servicii din partea donatorilor străini, acordate, din motive umanitare, beneficiarilor de ajutoare umanitare din Republica Moldova în caz de neprotejare socială, lipsă de mijloace materiale, stare financiară dificilă, apariţie a unor situaţii excepţionale, în special ca urmare a conflictelor armate, calamităţilor naturale, avariilor, epidemiilor şi epizootiilor, catastrofelor ecologice, tehnogene şi a altor catastrofe, care pun în pericol viaţa şi sănătatea populaţiei, sau în caz de boală gravă a unor persoane fizice concrete;
donatori de ajutoare umanitare – persoane fizice sau juridice străine care acordă ajutoare umanitare, desfăşurîndu-şi activitatea în conformitate cu legislaţia ţării unde îşi au domiciliul sau se află sediul organului lor permanent;
recepţionari/distribuitori de ajutoare umanitare – persoane juridice care, în conformitate cu actele lor constitutive, recepţionează şi/sau distribuie ajutoare umanitare, fără a urmări scopul de a obţine profit;
beneficiari de ajutoare umanitare – persoane fizice şi juridice care au nevoie de astfel de ajutoare şi cărora acestea li se acordă nemijlocit;
aviz ce stabileşte statutul bunurilor materiale – act prin care se confirmă corespunderea, sau necorespunderea bunurilor introduse în ţară cerinţelor înaintate faţă de ajutoarele umanitare.
II. INTRODUCEREA ÎN ŢARĂ A AJUTOARELOR UMANITARE
5. Agenţia examinează demersurile privind eliberarea avizului necesar pentru introducerea în ţară a ajutoarelor umanitare.
6. Ajutoarele umanitare introduse în ţară sînt clasificate după cum urmează:
bunuri trimise de către donator în adresa statului sau fără a avea indicat recepţionarul concret şi distribuite de Agenţie;
bunuri trimise direct către recepţionari şi distribuite de aceştia.
7. Bunurile care constituie ajutoarele umanitare se supun, după caz, expertizei sanitare, fitosanitare, veterinare, ecologice, radiologice, tehnice respective de către organele abilitate de lege şi trebuie să corespundă cerinţelor normative din Republica Moldova. Aceste expertize se efectuează la frontiera de stat, anterior introducerii bunurilor în ţară.
8. În cazul în care bunurile care constituie ajutoare umanitare nu corespund cerinţelor prevăzute prin actele normative din Republica Moldova, este interzisă introducerea acestora în ţară.
9. Se permite recepţionarului/distribuitorului să introducă în ţară produsele alimentare care constituie ajutoare umanitare dacă dispune de depozite specializate, conform cerinţelor normative în vigoare.
10. Pentru obţinerea avizului (autorizaţiei), recepţionarii/distribuitorii de ajutoare umanitare prezintă Agenţiei, cu cel puţin 15 zile înainte de data introducerii în ţară a ajutorului umanitar, următoarele documente:
cererea privind autorizaţia introducerii în ţară a ajutorului umanitar, de modelul aprobat de Agenţie;
actele de constituire ale recepţionarului/distribuitorului (copia certificatului de înregistrare, copia buletinului de identitate al persoanei împuternicite pentru primirea ajutorului umanitar);
specificaţia (factura) bunurilor materiale, pentru care se solicită statutul de ajutor umanitar şi introducerea în ţară – în două exemplare;
actul care certifică personalitatea (fizică sau juridică) donatorului;
planul de distribuire a ajutoarelor umanitare, aprobat de către comisia teritorială sau specializată – în două exemplare. Documentele se prezintă în limba de stat sau traduse în limba de stat.
11. Avizul (autorizaţia) de introducere în ţară a ajutoarelor umanitare eliberat de Agenţie se prezintă Departamentului Vamal.
12. Introducerea în ţară a ajutoarelor umanitare, a mărfurilor în calitate de ajutor cu titlu gratuit (donaţii) sau în scopuri filantropice pe linia statului, destinaţia lor fiind confirmată de organul abilitat, se impozitează conform legislaţiei naţionale şi internaţionale în vigoare.
13. La introducerea ajutoarelor umanitare în ţară, organele vamale efectuează controlul acestora în conformitate cu legislaţia vamală.
14. Controlul vamal a ajutoarelor umanitare se efectuează în mod prioritar. În caz de introducere în ţară a ajutoarelor umanitare destinate lichidării consecinţelor calamităţilor naturale, catastrofelor şi accidentelor, se va efectua, de regulă, controlul vamal selectiv.
15. Declararea ajutoarelor umanitare care se introduc în ţară se face de către recepţionar.
16. Ajutoarele umanitare constituite din produse alimentare se introduc în ţară în baza avizelor Centrului Naţional Ştiinţifico-Practic de Medicină Preventivă, iar a produselor de origine animală – în baza avizelor menţionate şi a avizelor Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare.
17. Ajutoarele umanitare constituite din produse alimentare se introduc în ţară dacă sînt însoţite de documente ce conţin date despre calitatea şi inofensivitatea mărfurilor, de certificatul de origine (pentru produsele de origine animală – de certificatul veterinar), de bon de livrare.
18. Ajutoarele umanitare constituite din produse potenţial periculoase: cazane, aragaze, produse electrocasnice şi electrotehnice – se introduc în ţară în baza avizelor Departamentului Standardizare şi Metrologie.
19. Introducerea în ţară a medicamentelor, consumabilelor şi a echipamentelor medicale se permite în baza autorizaţiei Ministerului Sănătăţii, în conformitate cu Regulamentul privind modalitatea utilizării medicamentelor şi materialelor medicale pentru asigurarea păturilor defavorizate ale populaţiei, aprobat de Ministerul Sănătăţii şi coordonat cu Agenţia.
20. Se interzice introducerea în ţară a medicamentelor fără certificatul ce atestă calitatea pentru fiecare serie şi/sau termenul de valabilitate mai mic de 12 luni.
21. În cazuri excepţionale sau în cazul în care sînt donate medicamente incluse în lista celor vitale şi esenţiale, preparate oncologice, antidiabetice, antituberculoase, neuroleptice, psihotrope, alte preparate, vaccinuri, Ministerul Sănătăţii autorizează introducerea în ţară a acestora chiar dacă au un termen de valabilitate mai mic de 12 luni, însă nu mai mic de 6 luni, cu respectarea condiţiilor prevăzute la punctul 20 al prezentului Regulament.
22. Preparatele medicamentoase introduse în ţară în calitate de ajutoare umanitare, înainte de a fi distribuite, se supun controlului calităţii în Laboratorul de stat pentru controlul şi certificarea medicamentelor al Institutului Naţional de Farmacie, în conformitate cu legislaţia.
23. Introducerea în ţară a cîrjelor, bastoanelor, cărucioarelor pentru invalizi, materialelor pentru confecţionarea articolelor protetico-ortopedice, care constituie ajutoare umanitare, cu excepţia articolelor destinate Centrului de medicină socială al Societăţii de Cruce Roşie din Moldova, se permite cu autorizaţia Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, de comun acord cu Agenţia.
24. Introducerea în ţară a protezelor pentru utilizare în ortopedie, neurochirurgie, oftalmologie, otorinolaringologie, cardiochirurgie, care constituie ajutoare umanitare, se permite cu autorizaţia Ministerului Sănătăţii, de comun acord cu Agenţia.
25. Introducerea în ţară a ajutoarelor umanitare acordate de către Federaţia Internaţională a Societăţilor de Cruce Roşie şi Semilună Roşie, Comitetul Internaţional al Crucii Roşii şi de alte organizaţii internaţionale şi străine, se efectuează de către Societatea de Cruce Roşie din Moldova în baza avizului (autorizaţiei) eliberat de Agenţie.
III. RECEPŢIONAREA, PĂSTRAREA ŞI DISTRIBUIREA
AJUTOARELOR UMANITARE
26. Administrarea generală asupra recepţionării, păstrării şi distribuirii ajutoarelor umanitare se efectuează de către Agenţie.
27. Recepţionarea, transportarea, păstrarea şi distribuirea ajutoarelor umanitare se efectuează de către recepţionar/distribuitor.
28. Bunurile primite în calitate de ajutor umanitar se consideră proprietate a persoanelor fizice sau juridice, donatori, pînă la momentul transmiterii lor de-facto recepţionarului sau beneficiarului. În caz că lipsesc datele despre recepţionar sau beneficiar, ajutorul umanitar se declară drept proprietate a Republicii Moldova din momentul intrării lui pe teritoriul vamal al Republicii Moldova, fiind gestionat ulterior de către Agenţie.
29. Recepţionarea şi distribuirea ajutoarelor umanitare acordate de către Federaţia Internaţională a Societăţii de Cruce Roşie şi Semilună Roşie şi Comitetul Internaţional al Crucii Roşii se efectuează de către Societatea de Cruce Roşie din Moldova.
30. Recepţionarea, transportarea, păstrarea şi distribuirea ajutoarelor umanitare sosite în adresa statului şi celor pentru care nu este indicat recepţionarul concret sînt efectuate de către Agenţie, în modul stabilit.
IV. ADMINISTRAREA ACTIVITĂŢII CU
AJUTOARELE UMANITARE
31. Organele care efectuează administrarea şi coordonarea activităţii de recepţionare şi distribuire a ajutoarelor umanitare sînt:
a) Agenţia de Stat pentru Rezervele Materiale şi Ajutoarele Umanitare;
b) Comisia interdepartamentală pentru ajutoarele umanitare;
c) comisiile teritoriale pentru ajutoarele umanitare;
d) comisiile specializate;
a) Agenţia de Stat pentru Rezervele Materiale şi Ajutoarele Umanitare
32. Agenţia de Stat pentru Rezervele Materiale şi Ajutoarele Umanitare (în continuare – Agenţie), este organul de specialitate instituit pe lîngă Guvernul Republicii Moldova, care:
efectuează coordonarea generală, exercită controlul asupra recepţionării şi distribuirii ajutoarelor umanitare;
examinează demersurile şi decide asupra eliberării avizului (autorizării) intrării în ţară a ajutoarelor umanitare acordate Republicii Moldova;
dirijează şi coordonează activităţile instituţiilor de stat şi organizaţiilor obşteşti în procesul recepţionării ajutoarelor umanitare şi distribuirii acestora nemijlocit beneficiarilor;
în comun cu comisia interdepartamentală, comisiile teritoriale pentru ajutoarele umanitare, analizează şi evaluează necesarul de ajutoare umanitare, identifică beneficiarii care au nevoie de astfel de ajutoare în mod prioritar;
stabileşte statutul bunurilor ce se introduc în ţară în calitate de ajutoare umanitare şi eliberează avizul (autorizaţia) necesar pentru a le introduce;
recepţionează şi efectuează evidenţa ajutoarelor umanitare trimise în adresa statului sau fără a avea indicat recepţionarul concret;
organizează şi efectuează depozitarea şi păstrarea bunurilor care constituie ajutoare umanitare, trimise în adresa statului sau fără a avea indicat recepţionarul concret;
decide asupra distribuirii ajutoarelor umanitare, trimise în adresa statului sau fără a avea indicat recepţionarul concret;
creează fondul de rezervă din bunurile ce constituie ajutoare umanitare acordate Republicii Moldova;
comercializează, cu acordul Guvernului, după caz, o parte din ajutoarele umanitare valoarea cărora este echivalentă cheltuielilor aferente recepţionării, încărcării, transportării, descărcării, depozitării, păstrării şi distribuirii ajutoarelor umanitare trimise în adresa statului sau fără a avea indicat recepţionarul concret;
depistează încălcările comise la recepţionarea, distribuirea şi utilizarea ajutoarelor umanitare şi ia măsuri pentru lichidarea acestora;
b) Comisia interdepartamentală pentru ajutoarele umanitare
33. Comisia interdepartamentală pentru ajutoarele umanitare (în continuare – Comisie interdepartamentală) se instituie pe lîngă Agenţie în scopul distribuirii eficiente a ajutoarelor umanitare, care:
- dirijează activitatea recepţionarilor şi distribuitorilor de ajutoare umanitare acordate Republicii Moldova;
- coordonează activitatea instituţiilor de stat, organizaţiilor obşteşti în vederea obţinerii ajutoarelor umanitare, recepţionării şi distribuirii acestora;
- conlucrează cu organizaţiile obşteşti în vederea coordonării activităţii lor de recepţionare şi distribuire a ajutoarelor umanitare primite;
- organizează controlul asupra recepţionării, distribuirii şi utilizării ajutoarelor umanitare, depistează încălcările comise şi întreprinde măsurile respective pentru lichidarea acestora;
- în comun cu comisiile teritoriale pentru ajutoarele umanitare şi comisiile specializate, analizează şi decide asupra corectitudinii distribuirii ajutoarelor umanitare şi examinează la şedinţele sale informaţia privind activitatea acestora.
c) Comisiile teritoriale pentru ajutoarele umanitare
34. În scopul recepţionării, distribuirii şi evidenţei conforme a ajutoarelor umanitare în unităţile administrativ-teritoriale se instituie comisii în a căror componenţă intră reprezentanţi ai autorităţilor administraţiei publice locale, sindicatelor şi altor organizaţii obşteşti, care activează în teritoriu.
35. Comisiile teritoriale pentru ajutoarele umanitare:
selectează beneficiarii de ajutoare umanitare;
elaborează şi aprobă planul de distribuire a ajutoarelor umanitare;
participă la recepţionarea şi distribuirea ajutoarelor umanitare transmise în adresa unităţii administrativ-teritoriale respective;
ţin evidenţa şi exercită controlul asupra distribuirii lor.
36. Comisiile teritoriale pentru ajutoarele umanitare prezintă trimestrial Agenţiei rapoarte vizînd recepţionarea, distribuirea şi utilizarea ajutoarelor umanitare;
d) Comisiile specializate
37. În cadrul Ministerului Sănătăţii şi Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale se creează comisii specializate care întocmesc avize necesare pentru introducerea în ţară a ajutoarelor umanitare constituite din medicamente, consumabile, echipament medical, precum şi din articole şi materiale protetico-ortopedice, cu excepţia celor destinate Centrului de medicină socială al Societăţii de Cruce Roşie din Moldova.
38. Comisiile specializate create în cadrul Ministerului Sănătăţii şi Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale vor ţine evidenţa şi vor exercita controlul asupra distribuirii medicamentelor, consumabilelor, echipamentului medical, şi articolelor protetico-ortopedice acordate nemijlocit acestora.
39. Comisiile specializate prezintă trimestrial Agenţiei dări de seamă vizînd recepţionarea, distribuirea şi utilizarea ajutoarelor umanitare.
40. Comisiile specializate îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu regulamentele aprobate de Ministerul Sănătăţii, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, coordonate cu Agenţia.
41. Comisiile specializate asigură distribuirea medicamentelor, consumabilelor şi a echipamentelor medicale, reactivelor de laborator, articolelor protetico-ortopedice.
Ajutoarele umanitare, constituite din medicamente, precum şi din consumabile şi echipamente medicale (inclusiv părţi şi accesorii), reactive de laborator, articole protetico-ortopedice, cu excepţia celor destinate Centrului de medicină socială al Societăţii de Cruce Roşie din Moldova, se distribuie de către Ministerul Sănătăţii, de comun acord cu recepţionarul.
Ministerul Sănătăţii aprobă lista instituţiilor medicale, coordonată cu Agenţia, care vor recepţiona, depozita preparatele medicamentoase şi, în comun cu instituţiile competente, vor efectua expertiza farmaceutică a acestora.
Ajutoarele umanitare constituite din cîrje, bastoane, cărucioare pentru invalizi, materiale pentru confecţionarea articolelor protetico-ortopedice, cu excepţia articolelor destinate Centrului de medicină socială al Societăţii de Cruce Roşie din Moldova, se distribuie de către Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, de comun acord cu recepţionarul.
42. Acordarea ajutoarelor umanitare în valută.
Ajutoarele umanitare acordate în valută se trec în contul valutar al recepţionarului sau al Agenţiei dacă acestea sînt trimise în adresa statului sau fără a avea indicat recepţionarul concret.
În ordinul de transfer al mijloacelor valutare se indică scopul concret de utilizare a acestora. Ajutoarele umanitare acordate în valută se vor utiliza în scopul strict indicat.
Procedura de transfer al ajutoarelor umanitare la conturile valutare se stabileşte de Banca Naţională a Moldovei şi de Ministerul Finanţelor.
V. RESTITUIREA SAU NIMICIREA BUNURILOR INUTILE CE
CONSTITUIE AJUTOARE UMANITARE
43. În cazul prezentării de către organele competente a avizelor privind inutilitatea bunurilor care constituie ajutoare umanitare, Agenţia decide asupra utilizării ulterioare a acestora sau restituirii lor donatorului.
Bunurile care nu corespund cerinţelor, după caz, sanitare, fitosanitare, veterinare, ecologice, radiologice constatate de organele abilitate urmează a fi restituite donatorului conform deciziei Agenţiei.
44. În cazul în care bunurile care constituie ajutoare umanitare nu pot fi utilizate şi donatorul refuză de a i le restitui, acestea se nimicesc conform deciziei Agenţiei, de către recepţionar/distribuitor.
45. Pentru a evita utilizarea bunurilor ce constituie ajutoare umanitare supuse distrugerii, ele urmează a fi nimicite în modul stabilit (prin îngropare, ardere şi alte procedee).
Nimicirea lotului de bunuri inutile se efectuează de către o comisie formată din:
reprezentantul Agenţiei;
reprezentantul recepţionarului/distribuitorului;
reprezentantul administraţiei publice locale;
reprezentantul, după caz, al Ministerului Sănătăţii sau al Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.
46. După nimicirea lotului de bunuri inutile se întocmeşte un proces-verbal unde se menţionează:
data şi locul întocmirii procesului-verbal;
avizul Agenţiei conform căruia s-au introdus în ţară;
numele, prenumele şi funcţiile membrilor comisiei;
denumirea şi cantitatea bunurilor nimicite;
metoda de nimicire.
VI. FINANŢAREA CHELTUIELILOR AFERENTE RECEPŢIONĂRII
AJUTOARELOR UMANITARE. EVIDENŢA
AJUTOARELOR UMANITARE
47. Finanţarea cheltuielilor aferente recepţionării ajutoarelor umanitare.
În cazul în care ajutoarele umanitare se acordă fără a avea indicat recepţionarul concret, precum şi în cazurile cînd acestea sînt destinate instituţiilor medicale sau sociale, ori persoanelor care au suferit în urma conflictelor armate sau calamităţilor naturale, finanţarea cheltuielilor aferente recepţionării, expertizelor, încărcării, transportării, descărcării, depozitării, păstrării şi distribuirii ajutoarelor umanitare poate fi efectuat din mijloacele bugetului de stat. În caz de necesitate, cheltuielile menţionate se recuperează din mijloacele financiare obţinute în urma comercializării unei părţi din ajutoarele umanitare stabilite de Guvern.
Finanţarea cheltuielilor aferente recepţionării, expertizelor, încărcării, transportării, descărcării, depozitării, păstrării şi distribuirii ajutoarelor umanitare care constituie medicamente, consumabile şi echipament medical, sosite în adresa statului, se efectuează în exclusivitate din mijloacele bugetului de stat preconizate pentru Ministerul Sănătăţii.
Agenţia este autorizată cu dreptul de a efectua finanţarea cheltuielilor curente, cu excepţia celor prevăzute în alineatele doi şi trei ale prezentului punct, din contul mijloacelor extrabugetare, cu restituirea lor prin comercializarea parţială a bunurilor materiale din ajutorul umanitar.
Achitarea cheltuielilor aferente recepţionării, expertizelor efectuate, încărcării, transportării, descărcării, depozitării, păstrării, nimicirii bunurilor inutile, distribuirii ajutoarelor umanitare trimise direct în adresa recepţionarilor/distribuitorilor se efectuează din contul mijloacelor băneşti ale acestora, cu excepţia Agenţiei.
Comercializarea ajutoarelor umanitare este interzisă, cu excepţia cazurilor prevăzute la punctul 47 alineatul doi.
48. Evidenţa contabilă a ajutoarelor umanitare.
Evidenţa contabilă şi darea de seamă privind recepţionarea, distribuirea şi utilizarea valorilor materiale şi a mijloacelor băneşti primite cu titlu de ajutor umanitar se duce separat de evidenţa bunurilor materiale ale activităţii de bază a recepţionarilor/distribuitorilor în conformitate cu Legea contabilităţii nr.426-XIII din 04.04.95, standardele naţionale de contabilitate şi instrucţiunii cu privire la evidenţa contabilă în instituţiile publice nr.85, aprobată prin ordinul Ministerului Finanţelor din 9 octombrie 1996.
Evidenţa ajutoarelor umanitare se face în expresie cantitativă şi bănească (prin echivalarea preţurilor, dacă este necesar) conform legislaţiei în vigoare.
Evidenţa contabilă a ajutoarelor umanitare, trimise direct în adresa recepţionarilor se ţine de către ultimii. Recepţionarii/distribuitorii întocmesc şi prezintă comisiilor teritoriale pentru ajutoarele umanitare sau comisiilor specializate, dările de seamă privind circulaţia ajutoarelor umanitare, în modul şi termenele stabilite de Agenţie.
Comisiile teritoriale pentru ajutoarele umanitare şi comisiile specializate generalizează dările de seamă nominalizate şi le prezintă Agenţiei.
Evidenţa contabilă a ajutoarelor umanitare trimise în adresa statului sau fără a avea indicat recepţionarul concret se duce de către Agenţie.
Se stabileşte că evidenţa ajutoarelor umanitare ce intră în ţară se ţine de Departamentul Vamal, care prezintă Agenţiei lunar informaţia.
Darea de seamă generală privind recepţionarea, distribuirea şi utilizarea valorilor materiale şi a mijloacelor băneşti primite cu titlu de ajutor umanitar va fi întocmită de către Agenţie şi va fi prezentată trimestrial şi anual Guvernului şi Ministerului Finanţelor, concomitent cu dările de seamă privind Rezervele materiale ale statului. Formularele dărilor de seamă se coordonează cu Ministerul Finanţelor şi Departamentul Statistică şi Sociologie.
49. Încălcările prevederilor prezentului Regulament şi legislaţiei ce reglementează modul de recepţionare, păstrare, distribuire şi evidenţă a ajutoarelor umanitare acordate Republicii Moldova, atrage, după caz, răspunderea disciplinară, administrativă şi/sau penală, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
50. Nerespectarea destinaţiei şi utilizării bunurilor ce constituie ajutoare umanitare, comercializarea ilegală a acestora se sancţionează conform legislaţiei în vigoare.
Anexa nr.5
la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova
nr.663 din 3 iunie 2003
LISTA
hotărîrilor Guvernului Republicii Moldova care se abrogă
Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.301 din 27 martie 1997 „Cu privire la instituirea Comisiei pentru ajutoare umanitare acordate Republicii Moldova” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1997, nr.22-23, art.300).
Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.1036 din 14 octombrie 1998 „Cu privire la ajutoarele umanitare acordate Republicii Moldova” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.97-98, art.1007).
Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.614 din 29 iunie 2000 „Privind modificarea şi completarea unor hotărîri guvernamentale” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.77, art.694).
Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.183 din 1 martie 2001 „Despre modificarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.1036 din 14 octombrie 1998” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.27-28, art.217).
Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.879 din 8 iulie 2002 „Cu privire la Comisia pentru ajutoare umanitare acordate Republicii Moldova” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.103-105, art.999).
Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.1206 din 16 septembrie 2002 „Cu privire la aprobarea Modificărilor ce se operează în Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.1036 din 14 octombrie 1998” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.130, art.1330).
