miercuri, 16 iulie 2003
884/16.07.2003 Hotărîre cu privire la crearea cadrului instituţional pentru implementarea şi desfăşurarea inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor importate

H O T Ă R Î R E

cu privire la crearea cadrului instituţional pentru implementarea şi

desfăşurarea inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor importate

 

nr. 884  din  16.07.2003

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.149-152/877 din 18.07.2003

 

* * *

Abrogat: 01.02.2023

Hotărîrea Guvernului nr.35 din 25.01.2023

 

În temeiul prevederilor Legii cu privire la inspecţia înainte de expediţie nr.265-XV din 26 iunie 2003 şi în scopul creării cadrului instituţional pentru implementarea şi desfăşurarea inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor importate, Guvernul Republicii Moldova

HOTĂRĂŞTE:

1. Se instituie Comisia interdepartamentală pentru implementarea şi monitorizarea inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor importate şi se aprobă componenţa ei nominală, conform anexei nr.1.

2. Se instituie Comisia de apel pentru examinarea contestaţiilor ce ţin de inspecţia înainte de expediţie a mărfurilor importate şi se aprobă componenţa nominală şi Regulamentul ei de funcţionare, conform anexelor nr.2 şi 3.

3. Se stabileşte că, în cazul eliberării din funcţiile publice deţinute, atribuţiile membrilor comisiilor nominalizate vor fi preluate de persoanele nou-desemnate în posturile respective, fără a fi emisă o altă hotărîre de Guvern.

 

PRIM-MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVAVasile TARLEV

Contrasemnată:
Ministrul finanţelorZinaida Grecianîi
Ministrul justiţieiVasile Dolghieru

Chişinău, 16 iulie 2003.
Nr.884.

 

Anexa nr.1

la Hotărîrea Guvernului

Republicii Moldova

nr.884 din 16 iulie 2003

 

COMPONENŢA NOMINALĂ

a Comisiei interdepartamentale pentru implementarea şi monitorizarea

inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor importate

 

LUPU Marian- viceministru al economiei, preşedintele Comisiei
VÎLCU Nicolae- director general al Departamentului Vamal, vicepreşedintele Comisiei
CALMÎC Octavian- şeful direcţiei principale relaţii comerciale multilaterale şi Organizaţia Mondială a Comerţului a Ministerului Economiei, secretarul Comisiei

Membrii Comisiei:

MOLOŞAG Marin- viceguvernator al Băncii Naţionale a Moldovei
ŞTIRBAN Mihail- prim-viceministru al industriei
SANDULACHI Gheorghe- viceministru al agriculturii şi industriei alimentare
LUPAN Elvira- viceministru al finanţelor
BĂHNĂREL Ion- viceministru al sănătăţii
DOGOTARU Svetlana- viceministru al ecologiei, construcţiilor şi dezvoltării teritoriului
BABAN Sergiu- director general al Departamentului Standardizare şi Metrologie
POP Mihail- şeful Inspectoratului Fiscal Principal de Stat

 

 

Anexa nr.2

la Hotărîrea Guvernului

Republicii Moldova

nr.884 din 16 iulie 2003

 

COMPONENŢA NOMINALĂ

a Comisiei de apel pentru examinarea contestaţiilor ce ţin de

inspecţia înainte de expediţie a mărfurilor importate

 

SLIPENCHI Vitalie- prim-vicedirector al Departamentului Vamal, preşedintele Comisiei
LOZOVAN Valeriu- şef al secţiei tranzacţii economice externe a Departamentului Vamal, secretarul Comisiei
TONCOGLAZ Irina- şef al direcţiei principale dezvoltarea legislaţiei economice a Ministerului Economiei
FONARI Galina- şef al direcţiei juridice a Ministerului Finanţelor
BUTNARCIUC Angela- şef al secţiei drept comercial a Ministerului Justiţiei
CORFANENCO Maria- şef al secţiei juridice a Departamentului Standarde şi Metrologie
HAREA Sergiu- consultant la Camera de Comerţ şi Industrie a Moldovei
- reprezentantul comunităţii oamenilor de afaceri
- reprezentantul companiei desemnate pentru prestarea serviciilor de inspecţie înainte de expediţie a mărfurilor

 

 

Anexa nr.3

la Hotărîrea Guvernului

Republicii Moldova

nr.884 din 16 iulie 2003

 

Regulamentul

Comisiei de apel pentru examinarea contestaţiilor ce ţin de

inspecţia înainte de expediţie a mărfurilor importate

1. Comisia de apel pentru examinarea contestaţiilor ce ţin de inspecţia înainte de expediţie a mărfurilor importate (în continuare - Comisia) este abilitată cu soluţionarea echitabilă şi promptă a litigiilor ce apar în cadrul inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor importate în Republica Moldova.

2. În activitatea sa Comisia se călăuzeşte de legislaţia în vigoare a Republicii Moldova şi de prezentul regulament.

3. Comisia examinează contestaţiile referitoare la informaţiile din rapoartele de constatări pozitive (în continuare - RCP), reclamaţiile privind nerespectarea confidenţialităţii sau încălcarea prevederilor contractuale de către compania desemnată pentru prestarea serviciilor în domeniul inspecţiei înainte de expediţie (în continuare - Compania).

4. Comisia este formată din opt membri cu drept de vot, reprezentanţi ai instituţiilor guvernamentale de resort şi ai sectorului privat. Reprezentantul Companiei participă la şedinţele Comisiei în calitate de observator.

5. În calitate de preşedinte al Comisiei este desemnată o persoană cu funcţie de răspundere din cadrul Departamentului Vamal, care posedă cunoştinţe în materie de drept vamal şi are o experienţă relevantă în domeniul vamal.

6. Preşedintele Comisiei are următoarele atribuţii:

îşi numeşte adjunctul din rîndul membrilor Comisiei;

conduce şedinţele de lucru ale Comisiei;

semnează deciziile şi scrisorile, emise în procesul de activitate a Comisiei.

7. În calitate de secretar al Comisiei este desemnată o persoană din cadrul Departamentului Vamal abilitată cu gestionarea activităţii Comisiei.

8. Îndatoririle de funcţie ale secretarului Comisiei sînt:

pregătirea agendei de lucru şi a materialelor ce urmează a fi examinate în cadrul şedinţei şi distribuirea lor către membrii Comisiei;

informarea în scris a membrilor Comisiei despre data şi locul şedinţei;

înregistrarea şi evidenţa contestaţiilor depuse de către importatori şi a deciziilor emise de Comisie în fiecare caz aparte;

punerea la dispoziţia membrilor Comisiei a informaţiilor solicitate referitoare la cazurile examinate;

înregistrarea corespondenţei Comisiei;

întocmirea proceselor-verbale ale şedinţelor Comisiei;

arhivarea contestaţiilor importatorilor, a proceselor-verbale ale şedinţelor Comisiei şi a deciziilor emise de aceasta;

expedierea copiilor de pe deciziile Comisiei către importator, Companie, Departamentul Vamal, precum şi către alte instituţii sau persoane vizate.

9. Comisia se întruneşte în şedinţe de lucru ori de cîte ori este necesar în vederea examinării contestaţiilor importatorilor şi emiterii deciziilor ce se impun. Şedinţele Comisiei sînt deliberative dacă la ele participă cel puţin cinci membri ai Comisiei cu drept de vot. Comisia poate examina mai multe contestaţii în aceeaşi şedinţă.

10. Comisia este în drept:

să audieze importatorii care au depus contestaţii, experţii Companiei, reprezentanţii postului vamal vizat, precum şi alte persoane implicate în litigiu;

să solicite Departamentului Vamal şi Companiei prezentarea documentelor relevante în cazul fiecărui litigiu;

să examineze situaţia pe teritoriul posturilor vamale, dacă este cazul;

să solicite, după caz, exportatorului prezentarea documentelor relevante în vederea identificării corectitudinii datelor conţinute în RCP, eliberate de către Companie.

11. În decizia sa Comisia descrie temeiul contestaţiei importatorului, dovezile prezentate de părţile implicate şi specifică succint constatările făcute de membrii Comisiei, inclusiv recomandările privind cuantumul şi modalitatea despăgubirii. În decizia sa, Comisia va susţine fie constatările Companiei, fie poziţia importatorului sau îşi va expune propria opinie. Decizia Comisiei este obligatorie atît pentru Companie, cît şi pentru organele vamale.

12. Decizia va fi aprobată cu simpla majoritate a voturilor membrilor Comisiei. Comisia îşi emite decizia în termen de cel mult două săptămîni din data înregistrării de către secretar a contestaţiei importatorului.

13. Comisia nu este în drept să examineze nici o contestaţie referitor la estimările sau deciziile finale ale Departamentului Vamal.

14. Comisia nu va examina contestaţiile importatorului, dacă datele sau faptele contestate au o vechime mai mare de şase luni. Termenul de şase luni se calculează din data emiterii RCP sau din data la care a avut loc acţiunea/inacţiunea contestată a Companiei.

15. Importatorul este în drept să depună o contestaţie la Comisie ori de cîte ori:

nu este de acord cu datele conţinute în RCP privind valoarea, clasificarea vamală, calitatea sau cantitatea mărfurilor importate;

consideră că Compania nu i-a respectat dreptul la confidenţialitate;

consideră că Compania nu şi-a îndeplinit obligaţiile contractuale.

16. Importatorul va depune contestaţia la secretarul Comisiei la Vama Chişinău, care o va înregistra în modul stabilit.

17. Contestaţia va conţine:

informaţii referitoare la importatorul care a depus contestaţia (adresa juridică, genul de activitate, denumirea agentului economic);

data contestaţiei;

data RCP contestat sau descrierea acţiunii sau inacţiunii contestate a Companiei;

informaţii referitoare la marfă şi exportator;

numele, prenumele şi semnătura solicitantului;

alte documente solicitate suplimentar de către Comisie.

18. Importatorii îşi pot expune părerea în scris sau pot participa la şedinţele publice ale Comisiei. Importatorul va notifica în prealabil secretarului Comisiei intenţia sa de a participa la şedinţele publice ale acesteia. La cererea Comisiei, Compania va prezenta probele de care dispune sub formă de documente.

19. Importatorul este în drept să-şi depună contestaţia atît pînă la, cît şi după vămuirea mărfurilor.

20. În termen de trei zile din data aprobării deciziei de către Comisie, secretarul remite copiile acestei decizii importatorului, precum şi celorlalţi membri ai Comisiei.

21. În cazul în care importatorul nu este satisfăcut de decizia Comisiei, el este în drept să apeleze la instanţa de judecată competentă în condiţiile prevăzute de legislaţia naţională în vigoare.