H O T Ă R Î R E
cu privire la aprobarea Acordului de parteneriat între Guvern
şi Academia de Ştiinţe a Moldovei pentru anii 2005-2008
nr. 80 din 28.01.2005
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.20-23/133 din 04.02.2005
* * *
Guvernul HOTĂRĂŞTE:
Se aprobă Acordul de parteneriat între Guvern şi Academia de Ştiinţe a Moldovei pentru anii 2005-2008 (se anexează).
PRIM-MINISTRU | Vasile TARLEV
|
Contrasemnează: | |
Viceprim-ministru, ministrul | |
agriculturii şi industriei alimentare | Dmitrii Todoroglo |
Ministrul finanţelor | Zinaida Grecianîi |
Ministrul sănătăţii | Andrei Gherman |
Ministrul educaţiei | Valentin Beniuc |
Preşedintele Academiei de Ştiinţe a Moldovei | Gheorghe Duca
|
Chişinău, 28 ianuarie 2005. | |
Nr.80. |
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
nr.80 din 28 ianuarie 2005
ACORDUL DE PARTENERIAT
între Guvern şi Academia de Ştiinţe a Moldovei pentru anii 2005-2008
Guvernul Republicii Moldova şi Academia de Ştiinţe a Moldovei, denumite în continuare "Părţi",
bazîndu-se pe prevederile Codului Republicii Moldova cu privire la ştiinţă şi inovare nr.259-XV din 15 iulie 2004,
recunoscînd ştiinţa prioritate strategică naţională,
identificînd ştiinţa ca forţă motrice a dezvoltării durabile a ţării,
menţionînd că susţinerea financiară a sferei cercetării-dezvoltării, stimularea procesului inovaţional şi de transfer tehnologic reprezintă o condiţie determinatoare în rezolvarea problemelor stringente ale ţării,
referindu-se la scopul şi sarcinile politicii de stat în sfera ştiinţei şi inovării, care prevăd crearea condiţiilor favorabile pentru activităţile de cercetare, inovare şi transfer tehnologic şi a unui nivel înalt al elaborărilor ştiinţifice, stimularea şi valorificarea maximă a potenţialului ştiinţific şi tehnologic, menţinerea rangului înalt al ştiinţei în ierarhia valorilor sociale şi de stat, ridicarea prestigiului muncii ştiinţifice în societate,
conştientizînd necesitatea concentrării resurselor financiare şi umane asupra direcţiilor strategice ale sferei ştiinţei şi inovării, asupra soluţionării celor mai urgente şi importante probleme,
considerînd avantajele introducerii formelor noi de colaborare şi parteneriat între Academia de Ştiinţe a Moldovei şi autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, instituţiile de învăţămînt superior, alte organizaţii din sfera ştiinţei şi inovării, democratizării administrării acestei sfere, au convenit asupra celor ce urmează:
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
1. Părţile recunosc şi acceptă pe deplin faptul că sînt parteneri la negocierea Acordului de parteneriat între Guvern şi Academia de Ştiinţe a Moldovei (în continuare – Acord) şi se angajează să respecte cu stricteţe prevederile acestuia. În caz de încălcare a prevederilor prezentului Acord, fiecare dintre Părţi este în drept să ceară, în termen de 10 zile lucrătoare, convocarea Grupului de lucru comun pentru negocieri în vederea prevenirii sau soluţionării situaţiilor de conflict.
2. Obiectul de reglementare al Acordului îl constituie raporturile juridice ale Părţilor în promovarea şi realizarea politicii de stat în sfera ştiinţei şi inovării.
Capitolul II
STRATEGIA DEZVOLTĂRII SFEREI ŞTIINŢEI ŞI INOVĂRII.
DIRECŢIILE STRATEGICE ALE ACTIVITĂŢII
DIN SFERA ŞTIINŢEI ŞI INOVĂRII
3. Comunitatea ştiinţifică în persoana Academiei de Ştiinţe a Moldovei a identificat, în mod transparent, direcţiile strategice ale sferei ştiinţei şi inovării, luînd în considerare propunerile autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale şi opinia publică. Lista direcţiilor strategice ale sferei ştiinţei şi inovării, precum şi argumentarea acestora se propune spre examinare Guvernului, care o va prezenta spre aprobare Parlamentului.
4. Părţile vor continua analiza resurselor umane, materiale şi financiare în anul 2005 conform direcţiilor prioritare şi priorităţilor strategice în sfera ştiinţei şi inovării, stipulate în hotărîrile Parlamentului nr.1401-XV din 24 octombrie 2002 "Privind aprobarea Listei direcţiilor prioritare de cercetare-dezvoltare pe anii 2003-2010" şi nr.566-XV din 25 decembrie 2003 "Privind aprobarea Priorităţilor strategice ale cercetării-dezvoltării pentru anii 2004-2010".
5. Părţile vor canaliza resursele umane, materiale şi financiare în anii 2006-2008 spre realizarea direcţiilor strategice, identificate de comunitatea ştiinţifică în persoana Academiei de Ştiinţe (după aprobare de către Parlament), corelate cu direcţiile prioritare ale acestei sfere după cum urmează:
a) edificarea statului de drept şi punerea în valoare a patrimoniului cultural şi istoric al Moldovei în contextul integrării europene;
b) valorificarea resurselor umane, naturale şi informaţionale pentru dezvoltarea durabilă;
c) biomedicina, farmaceutica, menţinerea şi fortificarea sănătăţii;
d) biotehnologii agricole, fertilitatea solului şi securitatea alimentară;
e) nanotehnologii, inginerie industrială, produse şi materiale noi;
f) eficientizarea şi asigurarea securităţii complexului energetic.
6. Întru realizarea direcţiilor strategice, specificate în punctul 5, Părţile vor contribui la:
a) promovarea şi stimularea potenţialului uman în direcţiile strategice;
b) optimizarea şi consolidarea infrastructurii sferei ştiinţei şi inovării;
c) pregătirea şi formarea continuă a cadrelor ştiinţifice de înaltă calificare;
d) concentrarea resurselor financiare asupra direcţiilor prioritare şi atingerii nivelului asigurării financiare şi materiale adecvate semnificaţiei şi caracterului problemelor ce urmează a fi soluţionate;
e) perfecţionarea sistemului de finanţare şi cofinanţare a activităţii din sfera ştiinţei şi inovării pe bază de concurs;
f) dezvoltarea antreprenoriatului mic în sfera ştiinţei şi inovării;
g) atragerea investiţiilor directe în sfera ştiinţei şi inovării;
h) sporirea nivelului şi eficienţei investigaţiilor ştiinţifice;
i) crearea şi transferul de tehnologii ce asigură dezvoltarea durabilă a economiei şi fabricarea producţiei competitive.
Capitolul III
DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE PĂRŢILOR ÎN PROMOVAREA ŞI
REALIZAREA POLITICII DE STAT ÎN SFERA ŞTIINŢEI ŞI INOVĂRII
7. Guvernul îşi menţine drepturile şi obligaţiile de a stabili strategia dezvoltării sferei ştiinţei şi inovării, direcţiile strategice ale activităţii din sfera ştiinţei şi inovării şi cuantumul finanţării sferei ştiinţei şi inovării, asigurînd creşterea permanentă a finanţării acestei sfere, şi contribuie la promovarea politicii de stat în sfera ştiinţei şi inovării prin:
a) organizarea elaborării proiectelor de acte legislative privind sfera ştiinţei şi inovării şi înaintarea acestora spre examinare Parlamentului;
b) crearea mecanismelor economice de stimulare a activităţii din sfera ştiinţei şi inovării şi de utilizare a rezultatelor acestei activităţi;
c) încheierea acordurilor interguvernamentale de colaborare în sfera ştiinţei şi inovării;
d) susţinerea creării şi dezvoltării infrastructurii sferei ştiinţei şi inovării;
e) acordarea premiilor de stat în sfera ştiinţei şi inovării.
8. Academia de Ştiinţe a Moldovei, în virtutea calităţii de unică instituţie publică de interes naţional în sfera ştiinţei şi inovării, coordonator plenipotenţiar al activităţii ştiinţifice şi de inovare, cel mai înalt for ştiinţific al ţării şi consultant ştiinţific al autorităţilor publice ale Republicii Moldova, beneficiază de drepturi şi îşi asumă următoarele obligaţii principale:
a) elaborează şi promovează strategia dezvoltării sferei ştiinţei şi inovării, realizează politica de stat şi desfăşoară activităţi conceptuale în sfera ştiinţei şi inovării;
b) elaborează pronosticuri privind dezvoltarea sferei ştiinţei şi inovării;
c) promovează politica de păstrare, amplasare raţională şi dezvoltare a potenţialului intelectual, a patrimoniului şi a infrastructurii sferei ştiinţei şi inovării;
d) identifică direcţiile strategice ale sferei ştiinţei şi inovării;
e) distribuie alocaţiile bugetare conform direcţiilor strategice ale sferei ştiinţei şi inovării;
f) organizează elaborarea programelor de stat, academice şi instituţionale, a programelor ştiinţifice şi tehnico-ştiinţifice internaţionale, precum şi a mecanismelor de realizare a acestora;
g) elaborează mecanismele de monitorizare şi de stimulare a implementării rezultatelor programelor de stat în sfera ştiinţei şi inovării, precum şi cele de formare a pieţelor de produse ale acestei sfere;
h) organizează concursuri de proiecte în sfera ştiinţei şi inovării, finanţate de la bugetul de stat;
i) asigură finanţarea editării revistelor şi lucrărilor ştiinţifice;
j) asigură finanţarea bibliotecilor ştiinţifice din subordine;
k) promovează activitatea de inovare şi transfer tehnologic;
l) contribuie la implementarea rezultatelor cercetărilor ştiinţifice şi a tehnologiilor avansate;
m) promovează valorile naţionale şi universale în sfera ştiinţei şi culturii;
n) organizează funcţionarea şi coordonarea ştiinţifico-metodică a activităţii subiectelor din sfera ştiinţei şi inovării din componenţa Academiei de Ştiinţe şi, după caz, a subiectelor din sfera ştiinţei şi inovării neîncadrate în structura ei, dar care beneficiază de alocaţii de la bugetul de stat;
o) efectuează, la solicitare, coordonarea ştiinţifico-metodică a activităţii subiectelor din sfera ştiinţei şi inovării care nu intră în componenţa Academiei de Ştiinţe a Moldovei şi nu beneficiază de alocaţii de la bugetul de stat;
p) oferă consultanţă autorităţilor publice, expertizează şi avizează proiecte de legi şi proiecte de alte acte normative privind politica în sfera ştiinţei, viaţa economică, socială, culturală şi alte domenii de dezvoltare a ţării;
q) practică instruirea continuă a cadrelor ştiinţifice prin intermediul studiilor universitare, postuniversitare şi de formare continuă, susţinerea şi promovarea şcolilor ştiinţifice;
r) cooperează cu instituţii similare şi organisme ştiinţifice internaţionale.
9. Părţile elaborează şi promovează în comun politica de stat în sfera ştiinţei şi inovării, asigurînd baza ei normativă, instituţional-organizatorică şi social-economică, contribuind prin măsuri şi mijloace la stimularea activităţii în sfera ştiinţei şi inovării; elaborează programele de stat din sfera ştiinţei şi inovării, în funcţie de direcţiile strategice ale activităţii în această sferă, obiectivele, priorităţile şi politicile din Strategia de Creştere Economică şi Reducere a Sărăciei (SCERS); stabilesc, la etapa elaborării şi aprobării Cadrului de Cheltuieli pe Termen Mediu (CCTM), cuantumul finanţării sferei ştiinţei şi inovării din bugetul de stat pe anul viitor.
10. Părţile au convenit referitor la:
a) procedura de numire a directorului organizaţiei din sfera ştiinţei şi inovării – membru de profil al Academiei de Ştiinţe a Moldovei – de către fondator, prin coordonare cu Academia de Ştiinţe;
b) necesitatea optimizării, în termen de pînă la 30 martie 2005, a numărului organizaţiilor de drept public din sfera ştiinţei şi inovării.
Capitolul IV
RESPONSABILITĂŢILE PĂRŢILOR
11. Guvernul este responsabil de:
a) introducerea în proiectul legii bugetului a cuantumului finanţării sferei ştiinţei şi inovării, conform art.125 alin.(4) al Codului cu privire la ştiinţă şi inovare;
b) alocarea integrală a mijloacelor financiare din bugetul de stat prevăzute în Protocolul anual cu privire la precizarea cuantumului mijloacelor financiare alocate din bugetul de stat pentru finanţarea sferei ştiinţei şi inovării (tabelele nr.1-4 din anexa nr.1 la Acord);
c) aprobarea listei granturilor destinate finanţării sferei ştiinţei şi inovării, ce urmează să fie scutite de impozite şi taxe (tabelul nr.5 din anexa nr.1), precum şi de aprobarea listei organizaţiilor din sfera ştiinţei şi inovării şi instituţiilor de învăţămînt, ale căror terenuri agricole vor fi folosite în scopuri ştiinţifice şi instructive (tabelul nr.6 din anexa nr.1).
12. Academia de Ştiinţe a Moldovei este responsabilă de:
a) concentrarea resurselor, în primul rînd a celor care au un impact asupra creşterii economice şi reducerii sărăciei;
b) repartizarea mijloacelor financiare alocate din bugetul de stat pentru sfera ştiinţei şi inovării;
c) utilizarea lor eficientă şi în strictă conformitate cu structura finanţării sferei ştiinţei şi inovării, stabilită de Codul cu privire la ştiinţă şi inovare şi alte acte normative;
d) monitorizarea executării programelor de stat prevăzute în tabelul nr.3 al anexei nr.1;
e) prezentarea anuală a raportului financiar generalizat privind utilizarea alocaţiilor bugetare şi raportului analitic privind realizarea activităţilor de cercetare şi inovare Asambleei şi Guvernului, în modul stabilit, pînă la data de 20 februarie a anului ce urmează.
Capitolul V
ASIGURAREA FINANCIARĂ A SFEREI ŞTIINŢEI ŞI INOVĂRII
13. Părţile stabilesc că pentru finanţarea ascendentă a sferei ştiinţei şi inovării în următorii ani vor fi necesare alocaţii bugetare în cuantum de minimum:
0,35% din produsul intern brut în anul 2005;
0,45% din produsul intern brut în anul 2006;
0,70% din produsul intern brut în anul 2007;
0,80% din produsul intern brut în anul 2008;
1,00% din produsul intern brut în anul 2009.
14. Finanţarea instituţională din bugetul de stat a organizaţiilor din sfera ştiinţei şi inovării neacreditate se va efectua pînă la data 30 iulie 2005, conform Codului cu privire la ştiinţă şi inovare.
Alocaţiile bugetare repartizate organizaţiilor din sfera ştiinţei şi inovării neacreditate vor fi utilizate în scopul finanţării direcţiilor ştiinţifice prioritare.
15. Cu începere din anul 2006, finanţarea instituţională pentru fiecare an a membrilor instituţionali ai Academiei de Ştiinţe, executori secundari de buget, se efectuează în volumele prevăzute în tabelul nr.1 din anexa nr.1 la Acord, prin intermediul Academiei de Ştiinţe, executor primar al alocaţiilor bugetare.
16. Începînd cu anul 2006, finanţarea instituţională a membrilor de profil, executori secundari de buget, se efectuează în volumele prevăzute în tabelul nr.1 din anexa nr.1 la Acord, prin intermediul ministerelor şi departamentelor, executori primari ai alocaţiilor bugetare, în subordinea cărora se află membrii de profil.
17. Organizaţiile din sfera ştiinţei şi inovării finanţate instituţional sînt obligate să asigure din bugetul lor (indiferent de sursa finanţării):
a) cel puţin 20% pentru achiziţionarea de echipament ştiinţific, acoperirea cheltuielilor de stagiere, instruire, cooperare tehnico-ştiinţifică, participare la simpozioane, expoziţii şi de detaşare a personalului pentru schimb de experienţă în scopuri ştiinţifice;
b) finanţarea editării unei reviste ştiinţifice.
18. Părţile au convenit asupra modului de finanţare a sferei ştiinţei şi inovării expus în Regulamentul provizoriu (pentru anul 2005) privind finanţarea sferei ştiinţei şi inovării (anexa nr.2 la Acord), parte integrantă a prezentului Acord.
19. Limita mijloacelor bugetare alocate şi prevăzute de Acord serveşte drept bază pentru elaborarea de către Consiliul Suprem a Planului de admitere şi finanţare a învăţămîntului prin doctorat, postdoctorat şi studii de formare continuă (tabelul nr.4 din anexa nr.1).
Consiliul Suprem, în comun cu ministerele de resort, adoptă reglementări financiare întru executarea prevederilor prezentului Acord.
Capitolul VI
DISPOZIŢII FINALE
20. În scopul coordonării activităţii de implementare, monitorizare a executării, modificare şi completare a prezentului Acord, Părţile vor crea un Grup de lucru comun.
21. Grupul de lucru va propune Părţilor modificări şi completări la prezentul Acord, perfectate în modul stabilit, pentru includerea în Protocolul anual cu privire la precizarea cuantumului mijloacelor financiare alocate din bugetul de stat pentru finanţarea sferei ştiinţei şi inovării (anexa nr.1 la Acord), inclusiv în tabelele nr.1-6 din anexa nr.1, parte integrantă a prezentului Acord.
22. Modificările şi completările anexei la Acord, inclusiv a tabelelor, pot fi operate la propunerea Grupului de lucru, cel mult o dată în trimestru.
23. După coordonarea, semnarea, aprobarea de către Părţi şi publicarea în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, Acordul va intra în vigoare, în conformitate cu procedurile stabilite de legislaţie.
Pentru Guvern PRIM-MINISTRU Vasile TARLEV | Pentru Academia de Ştiinţe a Moldovei Preşedinte, academician Gheorghe DUCA |
Anexa nr.1
la Acordul de parteneriat între Guvern
şi Academia de Ştiinţe a Moldovei
pentru anii 2005-2008
PROTOCOL ANUAL
cu privire la precizarea cuantumului mijloacelor financiare alocate din
bugetul de stat pentru finanţarea sferei ştiinţei şi inovării în anul 2005
Guvernul şi Academia de Ştiinţe a Moldovei, numite în continuare Părţi, în conformitate cu articolul 10 al Acordului de parteneriat între Guvern şi Academia de Ştiinţe a Moldovei pentru anii 2005-2008, au încheiat prezentul Protocol anual cu privire la precizarea cuantumului mijloacelor financiare alocate din bugetul de stat pentru finanţarea sferei ştiinţei şi inovării în anul 2005, parte integrantă a Acordului.
Părţile confirmă alocarea cuantumului de 0,35% din produsul intern brut sau 128536,2 mii lei, pentru finanţarea sferei ştiinţei şi inovării în anul 2005, în conformitate cu Legea bugetului de stat pe anul 2005 (tabelele nr.1 şi nr.2).
Tabelul nr.1
REPARTIZAREA alocaţiilor bugetare, aprobate prin Legea bugetului de stat pe anul 2005 pentru sfera ştiinţei şi inovării mii lei |
||||||
Denumirea indicatorului | Total | Programe instituţionale | Pregătirea
cadrelor | Instituţii şi acţiuni pentru cercetare | Organe administrative | |
fundamentale | aplicate | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare | 13149,2 | 1381,1 | 11245,1 | 523,0 | ||
Ministerul Sănătăţii | 17848,1 | 2356,0 | 13648,4 | 1230,7 | 613,0 | |
Ministerul Educaţiei | 10486,6 | 2365,6 | 4585,0 | 3536,0 | ||
Academia de Ştiinţe a Moldovei | 51986,5 | 23010,5 | 13688,6 | 2519,5 | 6627,2 | 6140,7 |
Ministerul Economiei | 5179,0 | 4451,5 | 727,5 | |||
Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale | 201,1 | 201,1 | ||||
Centrul de Resurse Genetice Vegetale | 643,3 | 643,3 | ||||
Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale | 1909,6 | 1860,7 | 48,9 | |||
Departamentul Agroindustrial "Moldova-Vin" | 1493,4 | 1418,2 | 75,2 | |||
Ministerul Culturii | 79,6 | 79,6 | ||||
Academia de Administrare Publică pe lîngă Preşedintele Republicii Moldova | 49,5 | 49,5 | ||||
Departamentul Relaţii Interetnice (Centrul Naţional de Terminologie) | 205,7 | 205,7 | ||||
Consiliul Naţional pentru Acreditare şi Atestare | 957,1 | 957,1 | ||||
Agenţia de Stat Inovare şi Transfer Tehnologic | 713,6 | 713,6 | ||||
Total: | 104902,3 | 29113,2 | 51741,9 | 8062,4 | 8173,4 | 7811,4 |
Institutul Unificat de Cercetări Nucleare, Dubna | 150 | 150 | ||||
Ministerul Justiţiei | 731,7 | 731,7 | ||||
Programe de stat | 5700,0 | 5700,0 | ||||
Fondul de rezervă pentru cercetări ştiinţifice (CSŞDT) | 1000,0 | 1000,0 | ||||
Programe de stat de transfer tehnologic (CSŞDT) | 1000,0 | 1000,0 | ||||
Programe de cofinanţare (CSŞDT) | 1000,0 | 1000,0 | ||||
Total: | 114484,0 | 29113,2 | 61323,6 | 8062,4 | 8173,4 | 7811,4 |
Tabelul nr.2
REPARTIZAREA veniturilor mijloacelor speciale, aprobate prin Legea bugetului de stat pe anul 2005 mii lei |
||||||
Denumirea indicatorului | Total | Programe instituţionale | Pregătirea
cadrelor | Instituţii şi acţiuni pentru cercetare | Organe administrative | |
fundamentale | aplicate | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare | 1366,4 | 663,0 | 703,4 | |||
Ministerul Sănătăţii | 779,4 | 7,5 | 216,3 | 553,1 | 2,5 | |
Ministerul Educaţiei | 3146,8 | - | 1637,0 | 1509,8 | ||
Academia de Ştiinţe a Moldovei | 6633,4 | 1911,7 | 2893,7 | 255,0 | 224,0 | 1349,0 |
Ministerul Economiei | 319,7 | 319,7 | ||||
Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale | - | - | ||||
Ministerul Justiţiei | 1145,0 | 1145,0 | ||||
Centrul de Resurse Genetice Vegetale | - | - | ||||
Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale | 273,7 | 250,0 | 23,7 | |||
Departamentul Agroindustrial "Moldova-Vin" | - | - | ||||
Ministerul Culturii | 23,5 | 23,5 | ||||
Academia de Administrare Publică pe lîngă Preşedintele Republicii Moldova | - | |||||
Ministerul Industriei | - | |||||
Departamentul Relaţii Interetnice (Centrul Naţional de Terminologie) | 330,6 | 330,6 | ||||
Consiliul Naţional pentru Acreditare şi Atestare | 33,7 | 33,7 | ||||
Agenţia de Stat Inovare şi Transfer Tehnologic | - | |||||
Total: | 14052,2 | 2582,2 | 7165,1 | 2365,1 | 557,1 | 1382,7 |
Tabelul nr.3
REPARTIZAREA alocaţiilor prevăzute în bugetul de stat pe anul 2005 pentru programele de stat mii lei |
|||
Denumirea direcţiei prioritare şi a programului | Finanţare | ||
anul 2004 | certificatul majorării | anul 2005 | |
DIRECŢIA PRIORITARĂ 2. ŞTIINŢELE VIEŢII ŞI SĂNĂTATEA OMULUI | |||
Programul 5. Elaborarea, tirajarea şi deservirea tehnicii medicale cu destinaţie chirurgicală, fizioterapeutică şi stomatologică – conducător Iurie Nica, doctor în ştiinţe | 380,0 | 1,6286 | 620,0 |
Programul 6. Noi metode de diagnostică şi tratament, bazate pe acţiunea radiaţiei milimetrice coerente asupra obiectelor medico-biologice – conducător Dumitru Ghiţu, academician | 290,0 | 1,6286 | 472,0 |
DIRECŢIA PRIORITARĂ 3. ŞTIINŢELE AGRICOLE ŞI SECURITATEA ALIMENTARĂ | |||
Programul 2. Principii şi procedee tehnologice de diminuare a consecinţelor calamităţilor naturale (secetă, îngheţuri etc.) asupra plantelor de cultură – conducător Simion Toma, academician | 800,0 | 1,6286 | 1303,0 |
Programul 7. Prelucrarea şi utilizarea deşeurilor din industria vinicolă, precum şi obţinerea produselor noi – conducător Gheorghe Duca, academician | 450,0 | 1,6286 | 733,0 |
DIRECŢIA PRIORITARĂ 4. RELANSAREA ŞI DEZVOLTAREA SOCIAL-ECONOMICĂ PRIN INOVARE ŞI TRANSFER TEHNOLOGIC | |||
Programul 1. Asigurarea competitivităţii produselor industriale în construcţia de maşini în baza inovaţiilor, know-how, materialelor noi şi tehnologiilor avansate – conducător Ion Bostan, academician | 700,0 | 1,6286 | 1140,0 |
DIRECŢIA PRIORITARĂ 5. MATERIALE NOI ŞI TEHNOLOGII AVANSATE | |||
Programul 4. Nanotehnologii, materiale noi multifuncţionale şi microsisteme electronice – conducător Valeriu Canţer, academician | 680,0 | 1,6286 | 1106,0 |
DIRECŢIA PRIORITARĂ 6. SISTEME ENERGETICE, SURSE ALTERNATIVE DE ENERGIE, PRELUCRAREA ŞI UTILIZAREA EFICIENTĂ A ENERGIEI | |||
Programul 3. Elaborarea tehnologiei de producere şi utilizare a surselor energetice regenerabile în baza materiei prime şi a deşeurilor agricole – conducător Ion Hăbăşescu, membru corespondent | 200,0 | 1,6286 | 326,0 |
Total: | 3500,0 | 1,6286 | 5700,0 |
Tabelul nr.4
PLANUL de admitere şi finanţare a învăţămîntului prin doctorat, postdoctorat şi studii de formare continuă în anul 2005
|
|||||
Nr. d/o | Instituţia, organizaţia | Doctorat | Postdoctorat,
total | ||
total | inclusiv | ||||
la zi | fără frecvenţă | ||||
1. | Academia de Ştiinţe a Moldovei | 122 | 76 | 46 | 19 |
2. | Ministerul Educaţiei | 235 | 99 | 136 | 17 |
3. | Ministerul Sănătăţii | 73 | 34 | 39 | 3 |
4. | Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare | 33 | 17 | 16 | - |
5. | Academia de Administrare Publică pe lîngă Preşedintele Republicii Moldova | 7 | 3 | 4 | - |
6. | Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale | 5 | 2 | 3 | - |
7. | Ministerul Culturii | 8 | 5 | 3 | - |
8. | Ministerul Afacerilor Interne | 10 | - | 10 | - |
9. | Consiliul Suprem pentru Ştiinţă şi Dezvoltare Tehnologică (bursa de excelenţă) | - | - | - | - |
10. | Departamentul Agroindustrial "Moldova-Vin" | 7 | 4 | 3 | 1 |
Total: | 500 | 240 | 260 | 40 |
Tabelul nr.5
LISTA GRANTURILOR acordate de Organismele Financiare Internaţionale, destinate finanţării sferei ştiinţei şi inovării, scutite de impozite şi taxe în anul 2005
|
||
BENEFICIARUL | BAZA LEGALĂ | COMPONENTELE SCUTITE |
1 | 2 | 3 |
Asociaţia de Cercetare şi Dezvoltare din Moldova (MRDA) | Acordul de cooperare dintre Guvernul Republicii Moldova şi Fundaţia SUA de Cercetare şi Dezvoltare Civilă (CRDF), semnat la 28 martie 2000, Legea nr.1222-XIV din 31 iulie 2000 | Integral |
Granturi: | Integral | |
MRDA-002: Programul moldo-american bilateral de granturi – BGP-II | ||
MRDA-003: Continuarea grantului pentru MRDA | ||
MRDA-004: Grantul administrativ pentru MRDA | ||
MRDA-005: Programul de granturi pentru deplasări MTFP | ||
MRDA-006: Programul de granturi pentru susţinerea conferinţelor – ISCS: | ||
MRDA-007: Grantul MRDA pentru conferinţe şi seminare | ||
MRDA-008: Programul moldo-american bilateral de granturi – BGP-III | ||
MRDA-009: Programul de granturi pentru susţinerea conferinţelor ştiinţifice internaţionale – ISCS | ||
MRDA-010: Programul de granturi pentru deplasări – MTFP | ||
MRDA-011: Program pentru dezvoltarea Centrului de cercetări şi învăţămînt superior – DREC | ||
MRDA-012: Grantul administrativ pentru MRDA | ||
MRDA-013: Grantul MRDA pentru conferinţe şi seminare | ||
MRDA-014: Networking Grants Program-NGP: Dezvoltarea sistemului informaţional interbibliotecar în cadrul Academiei de Ştiinţe a Moldovei Contract#AA-2004-05: Suport pentru serviciile logistice şi administrative | ||
GAP – Programul de asistenţă a granturilor | ||
RESC – Programul pentru susţinerea centrelor regionale experimentale | ||
Fundaţia SUA de Cercetare şi Dezvoltare Civilă (CRDF) | Acordul de cooperare dintre Guvernul Republicii Moldova şi Fundaţia SUA de Cercetare şi Dezvoltare Civilă (CRDF), semnat la 28 martie 2000, Legea nr.1222-XIV din 31 iulie 2000 |
Integral |
GAP – Programul de asistenţă a granturilor | ||
FSTM – Programul "Primii paşi spre piaţă" |
Integral | |
NSTM – Programul "Următorii paşi spre piaţă" | ||
RESC – Programul pentru susţinerea centrelor regionale experimentale | ||
CGP – Programul cooperativ de granturi | ||
STEP – Programul pentru management în ştiinţă şi tehnologie | ||
Concurs pentru cercetări speciale: Cooperarea în domeniul cercetării maladiilor infecţioase şi HIV/AIDS. | ||
Academia de Ştiinţe | Granturile acordate de INTAS | |
Acordul de cooperare ştiinţifică din 16 mai 1995 | Integral | |
Granturile acordate de NATO: | Integral | |
CN NIG 978385 | ||
CN NIG 977228 | ||
CN NIG 979437 | ||
CN NIG 979922 | ||
ESTCLG 979245 | ||
SFP 974064 | ||
Granturile acordate de Comisia Europeană (EC): |
Integral | |
IST-2001-37676 | ||
ICA2-CT-2001-50006 | ||
IST-2001-32008 | ||
Granturile acordate de Fondul din Elveţia SCOPES: |
Integral | |
Acord de cooperare | ||
Nr.7 IP 65696 | ||
Nr.7 MDPJ 065712 | ||
Nr.7 MDPJ 5575 | ||
Granturile acordate de Fundaţia BMBF (Germania): |
Integral | |
MD02/002 |
Tabelul nr.6
LISTA ORGANIZAŢIILOR din sfera ştiinţei şi inovării şi a instituţiilor de învăţămînt, ale căror terenuri agricole vor fi folosite în anul 2005 în scopuri ştiinţifice şi instructive
|
||
Denumirea instituţiilor | Suprafaţa terenurilor, ha | |
total | inclusiv pentru cercetări ştiinţifice şi în scopuri instructive | |
1 | 2 | 3 |
Instituţiile de cercetări ştiinţifice – total | 8128,28 | 4601,28 |
Institutul de Cercetări pentru Pomicultură,municipiul Chişinău | 764 | 225 |
Institutul Naţional al Viei şi Vinului, municipiul Chişinău | 1070 | 306 |
Filiala experimentală din satul Plopi, raionul Cantemir, a Institutului Naţional al Viei şi Vinului | 141,28 | 141,28 |
Filiala experimentală din satul Cairaclia, raionul Taraclia, a Institutului Naţional al Viei şi Vinului | 50 | 16 |
Institutul de Cercetări Ştiinţifice pentru Culturile de Cîmp "Selecţia" – total
inclusiv în hotarele extravilanului satelor: | 1716,70 | 1716,70 |
Corlăteni, raionul Rîşcani | 1182,89 | 1182,89 |
Dobrogea Veche, raionul Sîngerei | 468 | 468 |
Mun.Bălţi | 65,56 | 65,56 |
Institutul de Cercetări Ştiinţifice pentru Porumb şi Sorg, comuna Paşcani, raionul Criuleni | 1573 | 425 |
Filiala pentru Plantele Aromatice şi Medicinale a Institutului de Cercetări Ştiinţifice pentru Porumb şi Sorg, municipiul Chişinău | 221 | 168 |
Institutul de Cercetări Ştiinţifice şi Construcţii Tehnologice pentru Tutun şi Produse din Tutun, satul Grătieşti, municipiul Chişinău | 36 | 32 |
Institutul Naţional pentru Zootehnie şi Medicină Veterinară "Tevit" – total
inclusiv în hotarele extravilanului satelor: | 1716 | 1272 |
Maximovca, raionul Anenii Noi | 960 | 801 |
Mereni, raionul Anenii Noi | 380 | 369 |
Bubuieci, municipiul Chişinău | 109 | 102 |
Institutul de Cercetări pentru Pedologie Agrochimie "Nicolae Dimo" – total
inclusiv în hotarele extravilanului satelor: | 748 | 748 |
Crihana Nouă, raionul Cahul | 550 | 550 |
Grigorievca, raionul Căuşeni | 22 | 22 |
Ivancea, raionul Orhei | 176 | 176 |
Institutul de Protecţie a Plantelor, municipiul Chişinău | 98 | 98 |
Filiala din Cahul a Institutului de Cercetări Ştiinţifice pentru Porumb şi Sorg, satul Roşu, raionul Cahul | 40 | 40 |
Staţiunea pentru încercarea maşinilor, satul Coloniţa, municipiul Chişinău | 24 | 24 |
Comisia de stat pentru încercarea soiurilor de culturi agricole – total
inclusiv în hotarele extravilanului satelor: | 892 | 892 |
Cobusca Nouă, raionul Anenii Noi | 21 | 21 |
Mereni, raionul Anenii Noi | 5 | 5 |
Sadova, raionul Călăraşi | 6 | 6 |
Grimăncăuţi, raionul Briceni | 50 | 50 |
Crihana Veche, raionul Cahul | 7 | 7 |
Zîrneşti, raionul Cahul | 174 | 174 |
Nimereuca, raionul Floreşti | 56 | 56 |
Grigorievca, raionul Căuşeni | 106 | 106 |
Tvardiţa, raionul Taraclia | 60 | 60 |
Maramonovca, raionul Drochia | 50 | 50 |
Visoca, raionul Soroca | 173 | 173 |
Băcioi, municipiul Chişinău | 110 | 110 |
Pelinia, raionul Drochia | 54 | 54 |
Svetlîi, unitatea teritorială autonomă Găgăuzia (Gagauz-Yeri) | 10 | 10 |
Sculeni, raionul Ungheni | 10 | 10 |
Universitatea Agrară de Stat din Moldova – total
inclusiv în hotarele extravilanului localităţilor: | 2845 | 2545 |
Chetrosu, raionul Anenii Noi | 1273 | 973 |
Todireşti, raionul Anenii Noi | 812 | 812 |
Criuleni, oraşul Criuleni | 435 | 435 |
Slobozia-Duşca, raionul Criuleni | 95 | 95 |
Oniţcani, raionul Criuleni | 52 | 52 |
Ghidighici, municipiul Chişinău | 178 | 178 |
Colegiile – total | 4319 | 2108,39 |
Colegiul Naţional de Viticultură şi Vinificaţie, satul Stăuceni, municipiul Chişinău | 1435 | 363 |
Colegiul Agricol din satul Ţaul, raionul Donduşeni | 400 | 400 |
Colegiul de Zootehnie din satul Brătuşeni, raionul Edineţ | 1600 | 461,39 |
Colegiul Agroindustrial din satul Grinăuţi, raionul Ocniţa | 134 | 134 |
Colegiul Agroindustrial din oraşul Rîşcani | 250 | 250 |
Colegiul Tehnic Agricol din satul Svetlîi, unitatea teritorială autonomă Găgăuzia (Gagauz-Yeri) | 400 | 400 |
Colegiul Tehnic Agricol din municipiul Soroca – total
inclusiv în hotarele extravilanului localităţilor: | 100 | 100 |
oraşul Soroca | 21 | 21 |
satul Zastînca, raionul Soroca | 79 | 79 |
Total general | 16253,98 | 11240,37 |
Pentru Guvern PRIM-MINISTRU Vasile TARLEV | Pentru
Academia de Ştiinţe a Moldovei Preşedinte, academician Gheorghe DUCA |
Anexa nr.2
la Acordul de parteneriat între Guvern
şi Academia de Ştiinţe a Moldovei
pentru anii 2005-2008
REGULAMENTUL
provizoriu (pentru anul 2005) privind modul
de finanţare a sferei ştiinţei şi inovării
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
1. Prezentul Regulament este elaborat în scopul stabilirii modului de finanţare a activităţilor din sfera ştiinţei şi inovării şi de monitorizare a utilizării eficiente a mijloacelor bugetare.
2. Activitatea din sfera ştiinţei şi inovării se poate finanţa (cofinanţa) din fonduri bugetare alocate în acest scop, precum şi din alte surse constituite conform legislaţiei în vigoare.
Programele/proiectele din sfera ştiinţei şi inovării pot fi finanţate de la bugetul de stat instituţional sau sub formă de granturi pentru proiectele selectate pe bază de concurs, prin încheierea unui contract de finanţare corespunzător.
Programele/proiectele din sfera ştiinţei şi inovării sînt anuale şi multianuale. Deciziile privind finanţarea bugetară a programelor/proiectelor multianuale se adoptă anual, în funcţie de volumul finanţării prevăzut pentru întreaga perioadă de executare, rezultatele obţinute la etapele anterioare, precum şi de alocaţiile bugetare prevăzute în legea bugetului pentru anul viitor.
3. Noţiuni utilizate:
grant – modalitate de finanţare a activităţilor din sfera ştiinţei şi inovării fără restituirea mijloacelor alocate;
finanţare instituţională – finanţarea activităţilor organizaţiilor din sfera ştiinţei şi inovării (în continuare – organizaţii) pe termen scurt, mediu sau lung, cheltuielile acestora fiind acoperite integral sau parţial de la bugetul de stat;
autoritate contractantă – parte într-un contract de finanţare care alocă mijloace pentru realizarea unui obiectiv, stabilind în mod univoc condiţiile în care cealaltă parte va realiza contractul încheiat în acest scop;
contractor – parte într-un contract de finanţare care, acceptînd finanţarea şi condiţiile asociate acesteia, stabilite de autoritatea contractantă, se obligă să asigure realizarea prevederilor contractului;
contract de finanţare – contract încheiat între autoritatea contractantă şi contractor în scopul finanţării proiectelor selectate pe bază de concurs, în baza hotărîrii Consiliului Suprem cu privire la repartizarea alocaţiilor bugetare pentru finanţarea sferei ştiinţei şi inovării în anul curent şi a Acordului;
deviz de cheltuieli – anexă la contractul de finanţare în care este prevăzut pe articole modul de repartizare a sumelor alocate pentru un program/proiect;
beneficiar – utilizator al rezultatelor lucrărilor din sfera ştiinţei şi inovării.
4. Consiliul Suprem determină, la etapa formării proiectului bugetului pentru anul următor, cota-parte pentru finanţarea programelor/proiectelor instituţionale, programelor de stat elaborate în funcţie de direcţiile strategice ale sferei ştiinţei şi inovării, conform Registrului de stat al proiectelor din sfera ştiinţei şi inovării (în continuare – Registru de stat).
Capitolul II
MODUL DE FINANŢARE A PROGRAMELOR/PROIECTELOR INSTITUŢIONALE,
PROGRAMELOR DE STAT ÎNREGISTRATE ÎN REGISTRUL DE STAT
5. Lista programelor/proiectelor instituţionale, programelor de stat înregistrate în Registrul de stat se elaborează şi se aprobă anual de către Consiliul Suprem şi se includ în Acord.
6. Consiliul Suprem este în drept să formeze fondul de rezervă în mărime de pînă la 1 la sută din alocaţiile prevăzute pentru finanţarea lucrărilor de cercetări ştiinţifice fundamentale, aplicative şi de prospecţiune, în scopul soluţionării problemelor curente ale reformelor economice, organizării manifestărilor ştiinţifice internaţionale de importanţă majoră, perfecţionării cadrelor ştiinţifice peste hotare în domeniile în care ţara nu are specialişti, schimbului de experienţă, precum şi pentru deplasările peste hotare în interesul realizărilor programelor ştiinţifice, participarea la manifestările ştiinţifice de amploare, organizarea acţiunilor de imagine şi diseminare a informaţiei.
7. În temeiul Acordului, Consiliul Suprem repartizează alocaţiile bugetare pentru finanţarea sferei ştiinţei şi inovării şi informează executorii programelor de stat şi ai proiectelor din sfera ştiinţei şi inovării şi/sau instituţiile, întreprinderile şi organizaţiile care deservesc procesul ştiinţific, precum şi organizaţiile, care pregătesc cadre ştiinţifice de înaltă calificare, despre volumul alocaţiilor bugetare aprobate pe anul respectiv.
8. Selectarea programelor/proiectelor, precum şi a executanţilor fiecărei programe/fiecărui proiect se efectuează de către Consiliul Consultativ de Expertiză în conformitate cu următoarele regulamente, aprobate de Consiliul Suprem:
Regulamentul de organizare a concursurilor proiectelor din sfera ştiinţei şi inovării;
Regulamentul privind programele de stat din sfera ştiinţei şi inovării;
Regulamentul cu privire la alocarea mijloacelor cu destinaţie specială (granturi) pentru sfera ştiinţei şi inovării;
Regulamentul Consiliului Consultativ de Expertiză în sfera ştiinţei şi inovării;
Regulamentul de organizare şi efectuare a expertizei lucrărilor din sfera ştiinţei şi inovării.
9. Pentru efectuarea expertizei şi remunerarea experţilor se utilizează pînă la 1 la sută din alocaţiile bugetare prevăzute pentru programele/proiectele din sfera ştiinţei şi inovării selectate pe bază de concurs.
Proiectele din sfera ştiinţei şi inovării propuse pentru finanţarea instituţională vor fi examinate de doi experţi independenţi, iar cele propuse pentru concurs – de trei experţi independenţi.
Membrii Consiliului Consultativ de Expertiză vor efectua expertiza a cel mult trei proiecte din sfera ştiinţei şi inovării.
Un expert independent va efectua expertiza a cel mult cinci proiecte din sfera ştiinţei şi inovării.
Remunerarea experţilor se efectuează în baza contractului de muncă, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
10. Lista programelor/proiectelor instituţionale, programelor de stat înregistrate în Registrul de stat, aprobată prin Acord, serveşte drept bază pentru elaborarea planurilor de finanţare instituţională, precum şi pentru încheierea contractelor de finanţare între autoritatea contractantă (Academia de Ştiinţe a Moldovei) şi contractori.
11. În cazul în care legea bugetului nu a fost adoptată şi publicată pînă la 31 decembrie al anului precedent, pentru anul în curs se efectuează numai finanţarea instituţională, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
12. Realizarea proiectelor din sfera ştiinţei şi inovării selectate pe bază de concurs se efectuează prin încheierea unui contract de finanţare (anexa nr.1) între Academia de Ştiinţe a Moldovei şi contractor, cu stipularea condiţiilor de executare şi finanţare a acestora.
13. Fondul de salarizare nu va depăşi 50 la sută din volumul alocaţiilor financiare prevăzute pentru proiectul respectiv, iar cheltuielile de regie pentru organizaţia-intermediar din sfera ştiinţei şi inovării (în continuare – organizaţia-intermediar) se stabilesc pînă la 40 la sută din fondul de salarizare. Alocaţiile financiare prevăzute pentru proiect, cu excepţia celor destinate fondului de salarizare, se utilizează în condiţiile legislaţiei în vigoare.
14. Finanţarea instituţională a organizaţiilor din sfera ştiinţei şi inovării (în continuare – organizaţiile) se efectuează în volumele stabilite în Acord. Executorii primari de alocaţii bugetare, în cazul finanţării instituţionale, sînt Academia de Ştiinţe a Moldovei şi ministerele, departamentele, alte organe în subordinea cărora activează organizaţiile respective.
15. Pentru finanţarea activităţilor din sfera ştiinţei şi inovării şi întreţinerea bazei materiale, organizaţiile au dreptul să mobilizeze şi mijloacele extrabugetare, obţinute din prestarea contra plată a serviciilor de specialitate şi a altor servicii şi lucrări care nu contravin legislaţiei.
16. Finanţarea proiectelor din sfera ştiinţei şi inovării selectate pe bază de concurs şi incluse în Lista programelor/proiectelor instituţionale, programelor de stat înregistrate în Registrul de stat, aprobată prin Acord, se efectuează prin virarea mijloacelor băneşti prin intermediul conturilor de trezorerie la contul contractorilor, în conformitate cu contractul de finanţare şi actele de predare-recepţie (anexa nr.2) a lucrărilor executate conform etapelor prevăzute în planul calendaristic, care se prezintă ulterior Trezoreriei în modul şi termenele stabilite.
17. Executanţi ai programelor şi proiectelor din sfera ştiinţei şi inovării sînt persoane angajate pe bază de contract de muncă, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
18. Executanţii programelor/proiectelor din sfera ştiinţei şi inovării angajaţi pe baza unui contract de muncă pot fi angajaţi atît pentru întreaga perioadă a executării cercetării, cît şi pentru perioada îndeplinirii unui volum concret, stipulat în contractul de muncă.
19. Salarizarea executanţilor programelor/proiectelor de cercetare-dezvoltare se efectuează în conformitate cu legislaţia în vigoare.
20. Organizaţiile finanţate instituţional sau sub formă de grant, în mod obligatoriu, în termen de 30 zile din momentul finalizării lucrării de cercetare ştiinţifică, inovare sau transfer tehnologic, prezintă Agenţiei de Stat pentru Proprietatea Intelectuală raportul privind realizarea activităţilor preconizate sau nota explicativă asupra lucrării experimentale de proiectare, întocmite în conformitate cu cerinţele standardului interstatal GOST 7.32-91.
21. Raportul financiar anual, în modul stabilit de Ministerul Finanţelor, şi nota informativă asupra realizării activităţilor prevăzute, în modul stabilit de Consiliul Suprem, se prezintă Consiliului Suprem de către executor în acelaşi termen.
22. Consiliul Suprem prezintă raportul financiar generalizat privind utilizarea alocaţiilor bugetare Ministerului Finanţelor, iar raportul analitic privind realizarea activităţilor din sfera ştiinţei şi inovării – Guvernului, în modul şi în termenul stabilit.
Capitolul III
FINANŢAREA PROCESULUI DE PREGĂTIRE A CADRELOR
ŞTIINŢIFICE DE ÎNALTĂ CALIFICARE
23. Cheltuielile financiare destinate pregătirii cadrelor ştiinţifice de înaltă calificare, aprobate în Acord, se efectuează prin intermediul Consiliului Suprem, ministerelor, departamentelor, executori primari de buget, în subordonarea cărora sînt organizaţii cu activitate de doctorat, unde este organizată pregătirea cadrelor ştiinţifice de înaltă calificare.
24. În termenele stabilite pentru elaborarea proiectului bugetului de stat pe anul următor ministerele, departamentele, care au în subordine instituţii/organizaţii cu activitate de doctorat care pregătesc cadre de înaltă calificare, înaintează anual Consiliului Suprem cereri argumentate privind necesitatea pregătirii cadrelor prin doctorat şi postdoctorat şi calculele volumului alocaţiilor bugetare necesare în acest scop.
25. Consiliul Suprem generalizează propunerile înaintate şi le prezintă în modul stabilit Ministerului Finanţelor şi Ministerului Economiei pentru elaborarea proiectului legii bugetului de stat şi a proiectului Pronosticului dezvoltării social-economice pe anul respectiv.
26. Mijloacele bugetare se utilizează pentru:
remunerarea conducătorilor ştiinţifici şi a cadrelor didactice care ţin cursuri în cadrul doctoratului;
acoperirea cheltuielilor la plata burselor doctoranzilor şi postdoctoranzilor care îşi fac studiile în instituţiile din Republica Moldova, precum şi doctoranzilor care îşi fac studiile peste hotare, cu recomandarea instituţiilor de stat;
elaborarea probelor de admitere, organizarea şi desfăşurarea examenelor de admitere şi de doctorat;
aprovizionarea cu reactive, surse de informaţii, folosirea utilajului etc.;
susţinerea tezelor peste hotare;
publicarea şi difuzarea autoreferatelor la teza de doctor şi de doctor habilitat;
remunerarea referenţilor oficiali atît din ţară, cît şi de peste hotarele ei, inclusiv acoperirea cheltuielilor pentru delegaţii, în caz de necesitate;
întreţinerea consiliilor ştiinţifice specializate, inclusiv acoperirea cheltuielilor pentru delegaţii, în caz de necesitate.
Capitolul IV
DISPOZIŢII FINALE
27. Pe parcursul executării lucrărilor, precum şi după finalizarea lor, Consiliul Suprem, Ministerul Finanţelor, organele controlului de stat sînt în drept de a verifica corectitudinea utilizării alocaţiilor bugetare atît cu puterile proprii, cît şi prin atragerea serviciilor de audit.
28. Executanţii lucrărilor din sfera ştiinţei şi inovării care au fost incluşi în Lista programelor/proiectelor instituţionale, programelor de stat, aprobată prin Acord, sînt responsabili de utilizarea eficientă şi conform destinaţiei a mijloacelor bugetare alocate, precum şi de executarea calitativă şi în termenele prevăzute în planul calendaristic a lucrărilor respective şi în conformitate cu devizul de cheltuieli. În cazul neutilizării conform destinaţiei a mijloacelor bugetare alocate, organizaţiile menţionate sînt lipsite de dreptul de a participa la concursurile anunţate de Consiliul Suprem.
Anexa nr.1 la Regulamentul provizoriu (pentru anul 2005) privind modul de finanţare a sferei ştiinţei şi inovării
CONTRACT DE FINANŢARE nr.____ | |
_____________ (data, luna, anul) |
__________________ (municipiul, oraşul, satul) |
_________________________________________, cu sediul _________________________________________, denumit în continuare Autoritate contractantă, în persoana _________________________________________________, (numele, prenumele, funcţia) care activează în baza ______________________________________________________________________________, ___________________________________________________________________________________________________, pe de o parte, şi _______________________________, cu sediul ___________________________________________, denumit în continuare Contractor, în persoana ___________________________________________________________, (numele, prenumele, funcţia) care activează în baza ______________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________, pe de altă parte, au încheiat prezentul contract de finanţare (în continuare – Contract). Conform rezultatelor concursului, proiectul înregistrat de Consiliul Suprem pentru Ştiinţă şi Dezvoltare Tehnologică al Academiei de Ştiinţe a Moldovei (în continuare – Consiliul Suprem) cu nr.____ din "___" ____________200__ "________________________________________________________________________________________________" a fost declarat învingător şi inclus în Registrul de stat al proiectelor din sfera ştiinţei şi inovării cu cifrul _____________ prin hotărîrea Consiliului Suprem nr.____ din "___" _________ 200__.
I. OBIECTUL CONTRACTULUI 1. Contractorul va elabora şi implementa lucrări, tehnologii, scheme, mostre experimentale, produse program, servicii etc., conform obiectivelor specificate în anexa nr.1, parte integrantă a Contractului. 2. Contractorul va efectua volumul integral al lucrărilor specificate în anexa nr.1, conform planului calendaristic prezentat în anexa nr.2, parte integrantă a Contractului. 3. Contractorul va prezenta Autorităţii contractante raportul final cu setul de documente, scheme, tehnologii, mostre experimentale, produse program etc. în termenele specificate în planul calendaristic.
II. TERMENELE DE EXECUTARE 4. Contractul intră în vigoare la "___"__________. Termenul final al prezentării lucrărilor este - "___" _________.
III. COSTUL LUCRĂRILOR ŞI MODALITATEA EFECTUĂRII DECONTĂRILOR 5. Obligaţiuni financiare Pentru efectuarea lucrărilor specificate în anexa nr.1, Autoritatea contractantă va plăti Contractorului suma de _______________________ lei. (cu cifre şi cu litere) 6. Modalitatea efectuării decontărilor 6.1. Autoritatea contractantă transferă Contractorului, în termen de pînă la 30 de zile din momentul semnării Contractului, un avans în valoare de pînă la 25 la sută din costul Contractului. 6.2. Finanţele pentru realizarea proiectului vor fi decontate eşalonat, după prezentarea dărilor de seamă financiare şi tehnice curente, în termen de pînă la 30 zile din momentul prezentării actelor de predare-recepţie a lucrărilor. 6.3. Contractorul este obligat să ţină o evidenţă riguroasă şi detaliată a finanţelor destinate activităţilor derulate în cadrul contractului de finanţare a lucrărilor ştiinţifice conform devizului de cheltuieli prezentat în anexa nr.3, parte integrantă a Contractului, şi utilizează avansul în exclusivitate pentru operaţiile legate de realizarea prevederilor incluse în Contract.
IV. RESPONSABILITĂŢILE PĂRŢILOR 7. Contractorul poartă răspundere pentru realizarea deplină şi în termenul stabilit a proiectului. 8. Autoritatea contractantă poartă răspundere pentru finanţarea integrală a lucrărilor. 9. Dacă în procesul realizării Contractului se constată un eşec la îndeplinirea obligaţiunilor contractuale, Autoritatea contractantă este în drept să ceară restituirea tuturor mijloacelor neutilizate şi poate conta pe o compensare a banilor care au fost deja cheltuiţi.
V. MODUL DE PREDARE-RECEPŢIE 10. La realizarea fiecărei etape Contractorul prezintă Autorităţii contractante actele de predare-recepţie şi materialele demonstrative corespunzătoare. 11. La finisarea proiectului Contractorul prezintă Autorităţii contractante actul de predare-recepţie, cu anexarea setului de documente şi a produselor finale prevăzute de condiţiile Contractului. 12. Autoritatea contractantă, în termen de 10 zile din momentul primirii actului de predare-recepţie a lucrărilor executate, este obligată să-l aprobe şi să-l înapoieze Contractorului. În caz de refuz motivat al Autorităţii contractante, se elaborează un act bilateral, cu includerea obiecţiilor şi a termenelor de corectare. 13. La realizarea înainte de termen a lucrărilor, Autoritatea contractantă poate recepţiona producţia ştiinţifică şi achita anticipat costul acesteia. 14. Dacă în procesul verificării executării lucrărilor se depistează anumite erori ce influenţează negativ realizarea cu succes a proiectului, Autoritatea contractantă poate antrena experţi independenţi în vederea aprecierii oportunităţii continuării acestuia. 15. Contractorii au obligaţia de a informa Autoritatea contractantă, în termen de 5 zile, despre orice circumstanţă apărută pe parcursul realizării programului/proiectului, care pune în pericol finalizarea acestuia în termenul stabilit sau în limita sumelor alocate. În acest caz părţile, în termen de 10 zile, stabilesc printr-un act adiţional la Contractul de finanţare a lucrărilor ştiinţifice măsurile care se impun, inclusiv rezilierea Contractului şi recuperarea sumelor neachitate.
VI. CONFIDENŢIALITATEA 16. Pe parcursul executării Contractului şi al următorilor doi ani după expirarea termenului, Contractorul este obligat să nu divulge fără consimţămîntul în scris al Autorităţii contractante informaţia particulară şi să păstreze confidenţialitatea lucrărilor efectuate în cadrul Contractului sau informaţia ce ţine de activitatea Autorităţii contractante.
VII. DREPTURILE PATRIMONIALE 17. Toate materialele pregătite de Contractor pentru Autoritatea contractantă în cadrul Contractului devin proprietate a Autorităţii contractante. Contractorul va deţine în continuare drepturile de autor asupra elaborărilor din cadrul lucrărilor specificate în Contract. 18. Se permite publicarea rezultatelor obţinute doar cu referinţă la Contractul respectiv.
VIII. TRANSFERUL DREPTULUI DE EXECUTARE 19. Contractorul nu poate să transmită dreptul de executare a Contractului unor părţi terţe fără consimţămîntul în scris al Autorităţii contractante.
IX. LITIGII 20. Autoritatea contractantă nu poate lua nici o răspundere referitoare la asigurările de viaţă, sănătate, accidente etc. care pot fi necesare sau solicitate de personalul contractorului sau de membrii familiei lor. 21. Nu se consideră că o parte nu îşi respectă sau îşi încalcă obligaţiunile în cadrul Contractului de finanţare, dacă realizarea unor astfel de obligaţiuni este împiedicată de împrejurări de forţă majoră care apar după data intrării în vigoare a Contractului. 22. Litigiile apărute pe parcursul executării Contractului şi care nu vor putea fi soluţionate prin acorduri între Contractor şi Autoritatea contractantă vor fi transmise spre soluţionare instanţelor judecătoreşti ale Republicii Moldova.
X. DISPOZIŢII FINALE 23. Prezentul Contract intră în vigoare din momentul semnării lui de către părţile contractante. 24. Modificarea clauzelor prezentului Contract, a termenelor de executare, a etapelor de realizare a lucrărilor etc. se va efectua doar cu acordul ambelor părţi. 25. Prezentul Contract este întocmit în 3 exemplare în original, care se remit: Contractorului, Autorităţii contractante, Trezoreriei, fiecare dintre aceste exemplare avînd putere juridică similară. Contractul se păstrează timp de 5 ani din momentul încheierii acestuia. 26. La prezentul Contract se anexează: Anexa nr.1. Programul de realizare pe întreaga perioadă; Anexa nr.2. Planul calendaristic pe anul curent; Anexa nr.3. Devizul de cheltuieli pe anul curent.
XI. ADRESELE JURIDICE ALE PĂRŢILOR | |
Adresele şi conturile de decontare ale Autorităţii contractante: Adresa, telefon ______________________________________ Cod fiscal __________________________________________ Cont de decontare ___________________________________ Cont bancar ________________________________________ Adresele şi conturile de decontare ale Contractorului: Adresa, telefon ______________________________________ Cod fiscal __________________________________________ Cont bancar_________________________________________ Cont de trezorerie ____________________________________
| |
AUTORITATEA CONTRACTANTĂ Conducătorul autorităţii contractante _______________________ (numele, prenumele, semnătura)
Şeful subdiviziunii coordonatoare _______________________ (numele, prenumele, semnătura)
Economist (contabil) _______________________ (numele, prenumele, semnătura)
L.Ş. |
CONTRACTORUL Conducătorul instituţiei _______________________ (numele, prenumele, semnătura)
Conducătorul proiectului _______________________ (numele, prenumele, semnătura)
Economist (contabil) _______________________ (numele, prenumele, semnătura)
L.Ş. |
Anexa nr.1 la Contractul de finanţare nr.___ din "___" ____________ 200__
PROGRAMUL DE REALIZARE
a cercetărilor ştiinţifice la proiectul ______________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________ pe anii 200__ - 200__
|
||||||
Denumirea etapelor principale ale proiectului | Conţinutul etapei | Responsabilii de executarea etapei | Termenul de realizare | Volumul finanţării, mii lei | Caracteristica rezultatelor estimate | Modul şi locul implementării |
Conducătorul proiectului
Economist (contabil)
L.Ş. |
______________________________ (nume, prenume, semnătura) ______________________________ (nume, prenume, semnătura)
|
Anexa nr.2 la Contractul de finanţare nr.___ din "___" ____________ 200__
PLANUL CALENDARISTIC LA PROIECTUL ______________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ pe anul 200__
| ||||
Denumirea etapelor principale preconizate pentru realizare în anul curent | Conţinutul etapelor şi rezultatele estimate | Responsabilii de executarea etapei | Termenele
de realizare | Volumul de finanţare,
mii lei |
Conducătorul proiectului
Economist (contabil)
L.Ş. |
______________________________ (nume, prenume, semnătura) ______________________________ (nume, prenume, semnătura)
|
Anexa nr.3 la Contractul de finanţare nr.___ din "___" ____________ 200__
DEVIZUL DE CHELTUIELI PE ANUL
Conducătorul proiectului _________________________________ Unitatea de măsură ____________________________________
| |||
Denumirea articolelor şi alineatelor de cheltuieli |
Codul |
Total | |
art. | alin. | ||
1 | 2 | 3 |
4 |
I. Cheltuieli curente | 100 | ||
Cheltuieli pentru mărfuri şi servicii | 110 | ||
Retribuirea muncii | 111 | ||
Salariul funcţiei | 111 | 01 | |
Sporuri la salariul funcţiei | 111 | 02 | |
Retribuirea complementară la salariul funcţiei | 111 | 03 | |
Salarizarea lucrătorilor netitulari | 111 | 04 | |
Alte plăţi băneşti | 111 | 08 | |
Contribuţii la bugetul asigurărilor sociale de stat | 112 | ||
Plata mărfurilor şi serviciilor pe articolele clasificaţiei bugetare | 113 | ||
Deplasări în interes de serviciu | 114 | ||
Deplasări în interiorul ţării | 114 | 01 | |
Deplasări peste hotare | 114 | 02 | |
II. Cheltuieli capitale | 200 | ||
Procurarea de utilaj şi consumabile durabile atribuite la categoria de fonduri fixe | 242 | ||
Total Cheltuieli |
Descifrări la devizul de cheltuieli: a) Salarizarea executorilor:
| |||||||||
Nr. d/o | Funcţia salariatului şi categoria | Salariul funcţiei | Sporurile la salariul funcţiei | Retribuirea
comple- mentară | Salariul
lunar | Perioada
(luni) | Angajaţii
titulari | Angajaţii netitulari | Total |
Total |
b) Deplasări în interes de serviciu:
| |||||
Nr. d/o | Ţara, oraşul | Numărul persoanelor delegate | Perioada (zile) | Suma pentru o persoană | Total |
Total |
c) Procurarea de utilaj şi consumabile durabile atribuite la categoria de fonduri fixe:
| ||||
Nr. d/o | Denumirea articolului | Numărul de unităţi | Costul unei unităţi | Total |
Total | ||||
Conducătorul proiectului
Economist (contabil)
L.Ş. |
______________________________ (nume, prenume, semnătura) ______________________________ (nume, prenume, semnătura)
|
Anexa nr.2 la Regulamentul provizoriu (pentru anul 2005) privind modul de finanţare a sferei ştiinţei şi inovării
| |
APROB __________________________ (instituţia contractoare) |
APROB __________________________ (autoritatea contractantă) |
__________________________ (conducătorul instituţiei, numele, prenumele, semnătura) “___"_______________ 200__
L.Ş. |
__________________________ (conducătorul, numele, prenumele, semnătura) “___"_______________ 200__
L.Ş. |
CONTRACTORUL _______________________ Adresa: Cod fiscal: Cont bancar: Cont de trezorerie: Codul băncii:
mun.Chişinău |
AUTORITATEA CONTRACTANTĂ _______________________ Adresa: Cod fiscal: Cont de decontare: Cont de trezorerie: Codul băncii:
"____" ____________ 200__ |
ACT nr.______ de predare-recepţie a lucrărilor efectuate conform Contractului de finanţare nr.___ "___" ___________ 200__ “__________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________"
Subsemnaţii, ________________________________________________________, reprezentantul Contractorului, (numele, prenumele, funcţia) pe de o parte, şi __________________________________________________________________________________, (numele, prenumele, funcţia) reprezentantul Autorităţii contractante, pe de altă parte, au perfectat prezentul act în scopul evaluării rezultatelor lucrărilor prevăzute în etapa _______ a Contractului de finanţare, în conformitate cu planul calendaristic anexat la Contract. La momentul întocmirii prezentului act Contractorul a predat, iar Autoritatea contractantă a recepţionat rezultatele lucrărilor prevăzute în contract: Etapa _______: "_______________________________" – termen de executare: "___"______________ 200__; Lucrările prevăzute în etapa menţionată au fost efectuate complet şi în termenele stabilite. În conformitate cu actele de predare-recepţie nr.___ din _____________ au fost transferate în contul lucrărilor efectuate ________________________________________________________________________________________. (suma cu cifre şi litere) În contul lucrărilor efectuate în etapa _______ urmează a fi transferate, conform prezentului act, ____________ _________________________. (suma cu cifre şi litere)
| |
A predat: _________________________ (numele, prenumele, semnătura)
L.Ş. |
A recepţionat: _________________________ (numele, prenumele, semnătura)
L.Ş. |
