H O T Ă R Î R E
cu privire la Programul naţional de asistenţă tehnică pentru anii 2005-2006
nr. 302 din 21.03.2005
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.51-54/358 din 01.04.2005
* * *
Abrogat: 26.01.2010
Hotărîrea Guvernului nr.12 din 19.01.2010
În scopul asigurării cadrului adecvat pentru desfăşurarea activităţilor de cooperare tehnică cu ţările şi organismele donatoare şi pentru determinarea direcţiilor prioritare ale asistenţei tehnice externe în vederea susţinerii procesului de promovare a reformelor economice şi sociale conform Strategiei de Creştere Economică şi Reducere a Sărăciei (SCERS) pentru perioada 2004-2006, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Programul naţional de asistenţă tehnică pentru anii 2005-2006 (se anexează).
2. Ministerul Economiei:
va prezenta Programul nominalizat instituţiilor şi ţărilor donatoare şi va purta negocieri în vederea atragerii fondurilor de asistenţă tehnică pentru finanţarea acestuia;
va acorda suportul informaţional necesar consiliilor ramurale în desfăşurarea activităţilor lor în vederea elaborării şi implementării coordonate a proiectelor de asistenţă tehnică.
3. Se atenţionează ministerele, departamentele şi instituţiile beneficiare asupra necesităţii optimizării maxim posibile a structurii proiectelor la faza de negociere cu donatorii, asigurării valorificării eficiente şi transparenţei publice a fondurilor de asistenţă disponibile.
4. Ministerele, departamentele şi alte autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale vor prezenta Ministerului Economiei semestrial, pînă la data de 15 a lunii ce urmează după semestrul gestionar, informaţia privind executarea Programului aprobat.
[Pct.5 exclus prin Hot.Guv. nr.322 din 28.03.06, în vigoare 07.04.06]
6. Coordonator Naţional al mecanismului de atragere şi coordonare a asistenţei tehnice externe va fi ministrul economiei în comun cu ministrul finanţelor.
7. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Economiei.
8. Se abrogă hotărîrile de Guvern conform anexei.
PRIM-MINISTRU | Vasile TARLEV |
Contrasemnează: | |
Viceprim-ministru, | |
ministrul agriculturii şi industriei alimentare | Dmitrii Todoroglo |
Ministrul economiei | Marian Lupu |
Ministrul industriei | Mihail Garştea |
Ministrul energeticii | Iacob Timciuc |
Ministrul justiţiei | Victoria Iftodi |
Ministrul finanţelor | Zinaida Grecianîi |
Chişinău, 21 martie 2005. | |
Nr.302. |
Aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.302 din 21 martie 2005
Programul naţional de asistenţă tehnică pentru anii 2005-2006
| |||||||
Nr. d/o | Denumirea sectorului, domeniului politicii* | Denumirea obiectivelor* | Denumirea acţiunilor (numărul de ordine indică prioritatea)* | Executorii | Denumirea proiectelor de asistenţă tehnică** | Bugetul estimativ (mil. dolari SUA) | Beneficiarii / recipienţii |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
1. | Politica bugetară | ||||||
1.1. Politica fiscală | Asigurarea stabilităţii şi previzibilităţii veniturilor publice şi promovarea echităţii fiscale, precum şi stimularea creşterii economice | 1. Extinderea bazei fiscale | Ministerul Finanţelor | ||||
2. Optimizarea structurii cotelor impozitelor în vederea reducerii poverii fiscale, atît asupra agenţilor economici, cît şi asupra persoanelor fizice | |||||||
3. Raţionalizarea sistemului de facilităţi fiscale în vederea menţinerii celor care sînt direcţionate spre susţinerea creşterii economice şi reducerea sărăciei | |||||||
4. Finalizarea codificării legislaţiei fiscale | |||||||
5. Implementarea metodei de selectare computerizată a contribuabililor pentru control în baza riscurilor şi în baza informaţiilor financiare şi fiscale fără a ieşi din birou | |||||||
6. Computerizarea procedurilor fiscale | |||||||
1.2. Politica cheltuielilor publice | Sporirea eficienţei cheltuielilor publice prin raţionalizarea cheltuielilor şi stabilirea priorităţilor | 1. Optimizarea structurii cheltuielilor publice în vederea acoperirii priorităţilor sectoriale şi intersectoriale din cadrul SCERS | Ministerul Finanţelor, în comun cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale | ||||
2. Susţinerea măsurilor şi serviciilor publice cu un impact major asupra reducerii sărăciei şi creşterii economice | |||||||
3. Implementarea în continuare a elementelor de analiză şi planificare strategică a cheltuielilor publice | |||||||
4. Eficientizarea utilizării cheltuielilor publice prin monitorizarea indicatorilor de performanţă a cheltuielilor publice | |||||||
2. | Reforma sectorului public | ||||||
2.1. Autorităţile administraţiei publice centrale | 2.1.1. Eficientizarea autorităţilor administraţiei publice centrale | 1. Crearea în cadrul conducerii de vîrf a Unităţii de Management a Reformei Administraţiei Publice | Aparatul Guvernului | Bună guvernare - condiţie primordială pentru dezvoltarea durabilă a Republicii Moldova | 4 | Aparatul Guvernului, autorităţile administraţiei publice | |
2. Elaborarea unui Plan Strategic pentru reforma administraţiei publice care ar include: | |||||||
2.1.2. Perfecţionarea procesului de luare a deciziilor de către autorităţile administraţiei publice şi intensificarea abordării lor strategice | elaborarea documentaţiei de evaluare funcţională a rolurilor, responsabilităţilor, funcţiilor şi activităţilor autorităţilor administraţiei publice locale şi centrale actuale şi compararea lor cu rolurile şi funcţiile solicitate de o democraţie modernă şi de economia de piaţă. Această comparaţie va fi efectuată şi vis-a-vis de ţările în proces de aderare la UE, ţinînd cont de lucrul precedent efectuat de TACIS, Banca Mondială şi alţi donatori; | Pregătirea profesională a colaboratorilor subdiviziunilor tehnico-criminalistice ale organelor de interne din Republica |
0,14 | Ministerul Afacerilor Interne | |||
2.1.3. Dezvoltarea capacităţilor şi a sistemului de dezvoltare a resurselor umane | |||||||
2.1.4. Ameliorarea interacţiunii dintre autorităţile administraţiei publice şi societatea civilă | efectuarea analizei instituţionale şi funcţionale ale activităţilor autorităţilor administraţiei publice centrale; | Facilitarea gestiunii frontierei de stat a Republicii Moldova | 1,5 | Departamentul Trupelor de Grăniceri | |||
formularea propunerilor de restructurare organizatorică în baza evaluărilor funcţionale şi separării funcţiilor de elaborare a politicilor, de reglementare şi de prestare a serviciilor; | |||||||
elaborarea unei metodologii şi a principiilor standard de reorganizare internă a ministerelor şi departamentelor; | Crearea unui sistem informaţional cu bază de date pentru monitorizarea implementării prevederilor Planului de Acţiuni Republica | 0,02 | Ministerul Afacerilor Externe | ||||
crearea sistemului informaţional unic pentru autorităţile administraţiei publice, inclusiv a Registrului funcţiilor publice şi a funcţionarilor publici; | |||||||
formularea propunerilor pentru Unitatea de Management a Reformei Administraţiei Publice; | Stabilirea unei guvernări eficiente şi transparente bazate pe tehnologiile informaţionale | 8,5 | Aparatul Guvernului | ||||
elaborarea propunerilor pentru dezvoltarea cadrului legal şi a sistemelor de management; | |||||||
elaborarea propunerilor pentru dezvoltarea resurselor umane, care cuprind selectarea, angajarea, promovarea, activitatea, sistemele de evaluare şi ridicare a calificării, de salarizare şi premiere, responsabilitatea şi evaluarea performanţei, instruirea şi dezvoltarea capacităţilor de conducere; | |||||||
elaborarea şi implementarea unei strategii eficiente de comunicare pentru reforma autorităţilor administraţiei publice | |||||||
2.2. Autorităţile administraţiei publice locale | Intensificarea descentralizării funcţiilor autorităţilor administraţiei publice va implica stabilirea unor instituţii şi mecanisme eficiente de autoadministrare, receptive, transparente şi accesibile pentru public | Pentru autorităţile administraţiei publice locale: | Aparatul Guvernului | Consolidarea autorităţilor administraţiei publice locale în Republica | 0,7 | Aparatul Guvernului, autorităţile administraţiei publice locale, Academia de Administrare Publică de pe lîngă Preşedintele Republicii | |
1. Perfecţionarea legislaţiei privind autonomia şi autoadministrarea locală | |||||||
2. Ajustarea bazei legale, regulatorii şi instituţionale la standardele şi cele mai avansate practici europene | |||||||
3. Revizuirea sistemului de transferare a funcţiilor către autorităţile administraţiei publice locale | |||||||
4. Definirea clară a funcţiilor şi responsabilităţilor preluate de la autorităţile administraţiei publice centrale | |||||||
5. Determinarea procedurii de transferare a funcţiilor şi delegare a responsabilităţilor către autorităţile administraţiei publice locale | |||||||
6. Asigurarea oportunităţilor de perfecţionare profesională a angajaţilor autorităţilor administraţiei publice | |||||||
7. Diseminarea bunelor practici şi experienţe privind mobilizarea socială şi parteneriatul în domeniul asistenţei reciproce, utilizarea eficientă a resurselor locale şi a altor resurse disponibile, soluţionarea problemelor locale | |||||||
8. Elaborarea unei strategii de comunicare şi informare privind activitatea autorităţilor administraţiei publice locale, deciziile luate, performanţele, situaţia financiară şi proprietatea comunitară | |||||||
2.3. Gestionarea finanţelor publice | Constituirea unui sistem eficient şi durabil al managementului financiar, bazat pe instrumente şi mecanisme moderne, adecvate standardelor europene | 1. Crearea unui sistem informaţional integrat de management al finanţelor publice | Ministerul Finanţelor | Gestionarea Finanţelor publice | 8 | Ministerul Finanţelor | |
2. Dezvoltarea în continuare a Cadrului de Cheltuieli pe Termen Mediu şi a metodei de elaborare a bugetelor în bază de programe şi performanţă | Studiul comparat al sistemelor informaţionale utilizate de ţările Uniunii Europene în procesul de execuţie bugetară | 0,3 | Ministerul Finanţelor | ||||
3. Perfecţionarea şi sistematizarea legislaţiei în domeniul procesului şi sistemului bugetar, precum şi în domeniul fiscal şi armonizarea legislaţiei la cerinţele Uniunii Europene | Crearea unui sistem informaţional integrat de management al finanţelor publice | 0,03 | Primăria mun. Chişinău | ||||
4. Revizuirea şi elaborarea Clasificaţiei bugetare (în redacţie nouă) în scopul ajustării acesteia la standardele internaţionale actualizate | Studiul cadrului legislativ şi normativ general al UE în domeniul finanţelor publice | 0,5 | Ministerul Finanţelor | ||||
5. Elaborarea şi implementarea Strategiei de gestionare a datoriei de stat | Perfecţionarea sistemului de audit intern şi controlului financiar în sectorul public | 2,3 | Ministerul Finanţelor, Curtea de Conturi | ||||
6. Dezvoltarea sistemului trezorerial şi perfecţionarea evidenţei contabile în sectorul public | Perfecţionarea, implementarea şi elaborarea continuă a Standardelor Naţionale de Contabilitate, Standardelor Naţionale de Audit, în baza Standardelor Internaţionale de Contabilitate, aprobate de Consiliul pentru Standardele Internaţionale de Contabilitate, Federaţia Internaţională a Contabililor | 0,7 | Ministerul Finanţelor | ||||
7. Elaborarea şi implementarea strategiei în domeniul auditului intern şi a controlului financiar în sectorul public | |||||||
Reforma sistemului de evidenţă contabilă în sectorul public | 2,3 | Ministerul Finanţelor | |||||
3. | Sistemul judiciar | Revizuirea cadrului legal şi instituţional pentru constituirea unui stat bazat pe drept şi a unei economiei de piaţă. | Acces la justiţie | Ministerul Justiţiei | Crearea Sistemului Integrat de Informare Juridică | 0,3 | Ministerul Justiţiei |
1. Examinarea posibilităţilor pentru eliminarea sau reducerea costurilor publice judiciare | Gestiunea şi evidenţa circuitului dosarelor | - | Ministerul Justiţiei | ||||
2. Revizuirea participatorie în comun cu toţi participanţii a sistemului informaţional juridic şi de asistenţă juridică | Instruirea personalului penitenciar în domeniul drepturilor omului în penitenciare | 0,05 | Ministerul Justiţiei | ||||
Implementarea metodologiei novatoare în domeniul instruirii continue a personalului penitenciar | 0,2 | Ministerul Justiţiei | |||||
3. Examinarea cu reprezentanţii profesionişti privaţi a posibilităţilor de introducere a serviciilor pro bono | |||||||
Cadrul juridic | |||||||
4. Revizuirea cadrului normativ, precum şi a standardelor de elaborare a reglementărilor în materie de justiţie | |||||||
Sistemul judiciar | |||||||
5. Realizarea unor studii şi evaluări care să vizeze diverse aspecte ale organizării şi funcţionării justiţiei sub aspectul protejării drepturilor persoanei şi din perspectiva dezvoltării economice durabile | |||||||
6. Ameliorarea capacităţilor instituţionale şi organizarea adecvată a personalului sistemului justiţiei | |||||||
7. Asigurarea accesului la echipamentul şi tehnologiile informaţionale performante | |||||||
Dezvoltarea sistemului de învăţămînt juridic | |||||||
8. Revizuirea standardelor învăţămîntului juridic | |||||||
9. Optimizarea programului de studii şi a planurilor de învăţămînt | |||||||
Executarea deciziilor judecătoreşti | |||||||
10. Examinarea performanţelor şi a modului de funcţionare a sistemului actual de executare a hotărîrilor judecătoreşti | |||||||
3.1. Corupţia | Combaterea corupţiei, accentul principal fiind pus pe înlăturarea barierelor birocratice pentru activităţile antreprenoriale care oferă cele mai mari posibilităţi pentru corupţie. | 1. Minimizarea şi simplificarea reglementărilor pentru antreprenoriat şi întreprinderi (vezi Dezvoltarea Sectorului Privat) | Vezi compartimentele respective | ||||
2. Edificarea capacităţilor şi dezvoltarea profesională în sectorul autorităţilor administraţiei publice (vezi Reforma Administraţiei Publice) | |||||||
3. Angajarea în discuţii deschise cu autorităţile administraţiei publice, societatea civilă şi partenerii de dezvoltare în reforma instituţională pe termen mediu | |||||||
4. | Dezvoltarea sectorului privat | ||||||
4.1. Cadrul regulatoriu | 4.1.1. Dereglementarea şi plasarea accentului pe estimarea şi monitorizarea impactului reglementărilor. | 1. Simplificarea şi optimizarea procedurilor de înregistrare şi post-înregistrare a afacerilor, de obţinere a autorizaţiilor, permisiunilor, licenţelor | Ministerul Economiei | Evaluarea necesităţii şi optimizarea procedurilor de eliberare a autorizaţiilor, permisiunilor şi certificatelor pentru activitatea de întreprinzător | 0,01 | Ministerul Economiei | |
2. Reducerea numărului tuturor formelor de control de stat, orientarea acestora către colectarea impozitelor şi acordarea sprijinului instructiv–consultativ | Crearea şi implementarea sistemului informaţional de monitorizare a activităţilor de supraveghere şi control de stat | 0,04 | Ministerul Economiei | ||||
3. Eficientizarea sistemului serviciilor contra plată acordate de autorităţile administraţiei publice | Studierea practicii internaţionale şi elaborarea propunerilor de micşorare a numărului de servicii oferite de autorităţile administraţiei publice | 0,01 | Ministerul Economiei | ||||
4. Optimizarea politicilor şi procedurilor fiscale, în special pentru întreprinderile mici şi mijlocii | Consultanţa privind perfecţionarea cadrului legislativ din domeniul privatizării (analiză, evaluare) | 0,1 | Departamentul Privatizării | ||||
Consultanţa pentru organizarea şi desfăşurarea concursurilor de privatizare | 0,1 | Departamentul Privatizării | |||||
4.1.2. Alinierea la practicile legale şi administrative ale UE şi cele internaţionale privind standardele, reglementările tehnice şi evaluarea conformităţii, ajustarea cadrului instituţional | 1. Perfecţionarea bazei metodologice şi procedurilor pentru asigurarea conformităţii produselor şi acreditării conform criteriilor şi practicilor internaţionale / europene | Ministerul Economiei, Departamentul Standardizare şi Metrologie | Implementarea angajamentelor faţă de OMC - trecerea la standardizarea voluntară | 3,2 | Ministerul Economiei, Departamentul Standardizare şi Metrologie | ||
2. Sporirea responsabilităţii producătorului prin stabilirea prevederilor legale, concomitent cu dezvoltarea practicii de declarare a conformităţii de către producător | |||||||
3. Demonopolizarea procedurii de asigurare a conformităţii | |||||||
4. Promovarea aplicării voluntare a standardelor prin elaborarea reglementărilor tehnice şi / sau adaptarea celor europene, concomitent cu transpunerea standardelor internaţionale / europene în sistemul naţional | |||||||
5. Crearea condiţiilor adecvate pentru introducerea sistemelor de management a calităţii ISO 9000 şi a mediului ISO 14000 | |||||||
6. Perfecţionarea activităţii organismelor de acreditare şi de asigurare a conformităţii produselor în scopul dinamizării implicării acestora în circuitul internaţional | |||||||
7. Crearea condiţiilor interne pentru a face posibilă încheierea acordurilor de recunoaştere reciprocă a certificatelor / declaraţiilor de conformitate ca parte a circuitului comercial internaţional | |||||||
4.2. Dezvoltarea şi protecţia concurenţei | 4.2.1. Asigurarea dreptului agenţilor economici de a beneficia de concurenţă loială în baza legii şi a regulilor de derulare corectă şi onestă a afacerilor | 1. Crearea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Concurenţei | Agenţia Naţională pentru Protecţia Concurenţei | Combaterea contrafacerii produselor | 0,3 | Autorităţile administraţiei publice centrale, Camera de Comerţ şi Industrie, Departamentul Comerţ, Departamentul Standardizare şi Metrologie | |
2. Elaborarea legilor noi / modificarea celor existente privind protecţia concurenţei | |||||||
4.2.2. Inadmisibilitatea limitării concurenţei, abuzului de situaţia dominantă pe piaţă, lezării drepturilor legitime ale consumatorilor | 3. Asigurarea transparenţei politicii în domeniu şi a activităţii Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Concurenţei prin crearea paginii Web | ||||||
4.2.3. Obligativitatea autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale de a contribui la dezvoltarea şi protecţia concurenţei | Sporirea gradului de informare a consumatorilor din Republica | 1,7 | Ministerul Economiei, Departamentul Standardizare şi Metrologie | ||||
4.3. Managementul corporativ | 4.3.1. Dezvoltarea culturii corporative | 1. Elaborarea proiectului Codului Administrării Corporative | Ministerul Economiei | ||||
4.3.2. Eficientizarea managementului corporativ | 2. Perfecţionarea cadrului legal existent şi a mecanismului de aplicare a acestuia | ||||||
4.3.3. Asigurarea compatibilităţii sistemului corporativ intern cu cel internaţional | 3. Formarea unui mediu de concurenţă inerent economiei de piaţă | ||||||
4. Desfăşurarea unui dialog constructiv continuu între sectorul public şi cel privat pentru a obţine un echilibru între interesele Guvernului şi ale comunităţii oamenilor de afaceri, precum şi ale tuturor participanţilor în relaţiile corporative | |||||||
4.4. Dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii | 4.4.1. Majorarea aportului întreprinderilor mici şi mijlocii la creşterea economică | 1. Perfecţionarea cadrului legislativ şi instituţional, promovarea conceptului sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii, elaborat în baza celor mai bune practici internaţionale | Ministerul Economiei | Servicii de microfinanţare şi consultanţă pentru întreprinderile mici şi mijlocii în | 0,4 | Ministerul Economiei | |
4.4.2. Consolidarea rolului întreprinderilor mici şi mijlocii în soluţionarea problemelor social-economice | 2. Facilitarea accesului la finanţare a întreprinderilor mici şi mijlocii prin acţiuni specifice, cum ar fi: linii de microcreditare cu o rată accesibilă a dobînzii; dezvoltarea organizaţiilor de microfinanţare; asigurarea folosirii eficiente a resurselor financiare alocate din/sau prin bugetul de stat, inclusiv a suportului financiar din partea instituţiilor financiare internaţionale şi a altor donatori; | Suport la crearea sistemului unic al centrelor locale de informare şi consultanţă | 2,8 | Ministerul Economiei | |||
3. Îmbunătăţirea accesului întreprinderilor mici şi mijlocii la informaţii şi consultanţă, inclusiv prin crearea unei reţele naţionale de centre informaţional-consultative, business-incubatoare, cu participarea activă a autorităţilor administraţiei publice locale şi atragerea asistenţei tehnice | |||||||
4. Pregătirea personalului calificat pentru întreprinderile mici şi mijlocii şi promovarea culturii antreprenoriale, cu plasarea accentului asupra pregătirii profesionale a tinerilor | |||||||
4.5. Promovarea comerţului exterior | 4.5.1.Asigurarea stabilităţii, accesibilităţii şi previzibilităţii cadrului juridic comercial | 1. Analiza şi evaluarea, în comun cu Banca Naţională a Moldovei şi instituţiile financiare, a factorilor care pot genera un echilibru al balanţei comerciale şi accelerarea exporturilor | Ministerul Economiei Organizaţia de Promovare a Exportului | Elaborarea şi implementarea produselor alimentare cu destinaţie curativă şi de profilaxie pentru populaţia afectată de factori de risc (radiaţie) | 1,2 | Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Ministerul Sănătăţii, populaţia | |
4.5.2.Înlăturarea şi neadmiterea barierelor netarifare nejustificate | 2. Mediatizarea tratatelor internaţionale la care | ||||||
4.5.3.Optimizarea procedurilor regulatorii întru reducerea costurilor de "intrare/ieşire" în sfera activităţilor comerciale | 3. Valorificarea potenţialului oferit de aranjamentele preferenţiale acordate de UE şi alte ţări dezvoltate, analizînd avantajele comparative ale produselor autohtone | Crearea Centrului Informaţional în problemele comerţului exterior | 0,25 | Departamentul Comerţului | |||
4.5.4. Dinamizarea penetrării pieţelor externe | 4. Mărirea eficienţei participării Republicii | ||||||
5. Dezvoltarea cadrului juridic şi instituţional pentru sectorul serviciilor conform prevederilor acordului respectiv al OMC | |||||||
6. Colectarea, sistematizarea şi diseminarea informaţiilor privind condiţiile de acces a produselor şi serviciilor autohtone pe pieţele internaţionale | |||||||
7. Dezvoltarea capacităţilor informaţionale moderne care să conducă la creşterea vizibilităţii ofertelor comerciale de export, în special ale întreprinderilor mici şi mijlocii | |||||||
8. Utilizarea instrumentelor de promovare a exporturilor | |||||||
9. Încurajarea întreprinderilor mici şi mijlocii în formarea alianţelor de export | |||||||
10. Eficientizarea activităţii ambasadelor şi reprezentanţelor comerciale ale ţării în exterior în domeniul promovării produselor autohtone | |||||||
4.5.5. Optimizarea administrării vamale | 1. Perfecţionarea legislaţiei vamale care vizează interesele agenţilor economici şi dezvoltarea cooperării deschise şi transparente cu sectorul comercial | Departamentul Vamal | Punctul de trecere rutier „Tudora” a frontierei de stat moldo-ucrainene | 3 | Departamentul Vamal | ||
2. Identificarea şi aplicarea practicilor performante de audit şi analiza riscurilor, precum şi optimizarea procedurilor | Punctul de trecere rutier „Unguri” a frontierei de stat moldo-ucrainene | 5 | Departamentul Vamal | ||||
3. Introducerea sistemului de prevenire a iregularităţilor, în special prin verificarea operativă a informaţiilor la posturile vamale | |||||||
4. Standardizarea şi optimizarea procedurilor şi controalelor vamale, dezvoltarea statisticii vamale în cooperare cu instituţiile vizate | |||||||
5. Îmbunătăţirea evaluării vamale prin uniformizarea clasificării tarifare | |||||||
6. Dezvoltarea sistemelor informaţionale şi de comunicare, crearea mediului vamal electronic | |||||||
7. Instruirea şi reprofilarea profesională, cu un accent aparte asupra motivaţiilor ce vor permite eradicarea corupţiei | |||||||
8. Stabilirea unui sistem de estimare a performanţelor administrării vamale | |||||||
4.6. Îmbunătăţirea mediului investiţional | 4.6.1. Perfecţionarea legislaţiei în direcţia consolidării garanţiilor şi protejării drepturilor investitorilor şi creditorilor, precum şi a protecţiei drepturilor de proprietate industrială şi intelectuală | 1. Continuarea privatizării proprietăţii publice, inclusiv a terenurilor aferente, în scopul eficientizării utilizării acesteia, precum şi atragerii investitorilor „eficienţi” | Ministerul Economiei | ||||
4.6.2. Neadmiterea introducerii barierelor în calea activităţii investiţionale şi, după caz, eliminarea operativă a unor asemenea impedimente | 2. Modificarea legislaţiei fiscale în direcţia perfecţionării prevederilor de stimulare a investitorilor locali şi străini | ||||||
4.6.3. Perfecţionarea şi uniformizarea regimului fiscal facilitat, precum şi a modalităţilor de aplicare a acestuia faţă de investitorii locali şi străini | 3. Dezvoltarea infrastructurii regionale în scopul ameliorării activităţii investiţionale la nivel regional | ||||||
4. Susţinerea dezvoltării pieţei financiare în aspect instituţional şi de infrastructură pentru consolidarea rolului sectorului financiar în mobilizarea şi circulaţia resurselor investiţionale, precum şi reducerea riscurilor investiţionale | |||||||
5. Desfăşurarea continuă a dialogului cu reprezentanţii comunităţii investitorilor şi a oamenilor de afaceri în scopul optimizării soluţionării problemelor ce ţin de ameliorarea mediului investiţional | |||||||
6. Elaborarea instrumentelor şi mecanismelor pentru stimularea băncilor de a oferi credite pe termen lung, precum şi pentru atragerea economiilor populaţiei, inclusiv a transferurilor băneşti ale remitenţilor de peste hotare, în activitatea investiţională | |||||||
7. Formarea unui sistem eficient de diseminare a informaţiei, destinate atît investitorilor străini, cît şi celor locali, despre oportunităţile pentru investiţii în | |||||||
4.7. Cadastru | 4.7.1. Perfecţionarea sistemului naţional unificat de înregistrare a bunurilor imobile | 1. Finalizarea elaborării proiectelor de acte legislative şi normative în scopul sprijinirii pieţei imobiliare | Agenţia de Stat Relaţii Funciare şi Cadastru | Asistenţa continuă în domeniul cadastral | 25 | Agenţia de Stat Relaţii Funciare şi Cadastru | |
4.7.2. Finalizarea procesului de privatizare a terenurilor pentru facilitarea dezvoltării pieţei imobiliare | 2. Finalizarea procesului de atribuire în proprietate a terenurilor | ||||||
4.7.3. Implementarea noului sistem de evaluare în masă a bunurilor imobile în scopuri fiscale | 3. Înregistrarea primară în masă a bunurilor imobile | ||||||
4.7.4. Asigurarea durabilităţii financiare şi instituţionale a sistemului naţional de cadastru | 4. Evaluarea în masă în scopuri fiscale: | ||||||
a) tuturor apartamentelor, caselor de locuit individuale din localităţile urbane; | |||||||
b) tuturor obiectelor comerciale, industriale şi de producţie | |||||||
5. Reorganizarea sistemului organelor cadastrale şi crearea unei companii specializate de cadastru | |||||||
6. Crearea unui sistem informaţional integrat al cadastrului şi conectarea utilizatorilor | |||||||
7. Informarea publicului larg şi instruirea cadrelor din domeniul cadastrului. | |||||||
5. | Sectorul financiar | Îmbunătăţirea performanţelor sistemului financiar | 1. Îmbunătăţirea cadrului juridic şi normativ pentru dezvoltarea noilor instituţii investiţionale | Banca Naţională a Moldovei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei | Dezvoltarea instrumentelor pieţei monetare emise de către bănci | 0,15 | Banca Naţională a Moldovei |
2. Introducerea noilor instrumente financiare | Dezvoltarea pieţei secundare a hîrtiilor de valoare de stat | 0,15 | Banca Naţională a Moldovei | ||||
3. Introducerea sistemului informaţional naţional al pieţei hîrtiilor de valoare | |||||||
4. Simplificarea procedurilor de emitere şi a tranzacţiilor de pe piaţa valorilor mobiliare | |||||||
5. Îmbunătăţirea mecanismelor de control şi supraveghere a activităţii participanţilor de pe piaţa hîrtiilor de valoare | |||||||
6. Dezvoltarea durabilă a asociaţiilor de economii şi împrumut | |||||||
6. | Industria | 6.1. Creşterea durabilă a producţiei industriale | 1. Accelerarea proceselor de privatizare şi restructurare a întreprinderilor industriale, efectuarea procedurilor de falimentare a întreprinderilor ineficiente şi insolvabile | Ministerul Industriei | Studiu de identificare a priorităţilor dezvoltării sectorului industrial competitiv în corelare cu tendinţele procesului de globalizare şi integrare în UE | 0,15 | Ministerul Industriei |
6.2. Diversificarea producţiei industriale pe seama dezvoltării şi majorării ponderii ramurilor ce nu sînt legate de prelucrarea materiei prime agricole | 2. Efectuarea unui studiu de identificare a priorităţilor dezvoltării segmentului industrial competitiv | Ministerul Industriei | Elaborarea Programului de racordare a principiilor de producere la cerinţele standardelor internaţionale şi implementării sistemelor integrate de management al calităţii | 0,5 | Ministerul Industriei | ||
6.3. Îmbunătăţirea tuturor caracteristicilor calitative ale producţiei industriale | 3. Elaborarea Programului de racordare a proceselor de producţie la cerinţele standardelor internaţionale prin implementarea sistemelor integrate de management al calităţii | Ministerul Industriei | Elaborarea Programului de creare a Parcului inovaţional-industrial pe baza Universităţii Tehnice din | 0,12 | Ministerul Industriei | ||
6.4. Accelerarea dezvoltării producţiei industriale în regiuni | 4. Elaborarea programelor de dezvoltare pentru anumite sectoare industriale în scopul atragerii investiţiilor | Ministerul Industriei | Parcuri industriale pentru | 0,2 | Camera de Comerţ şi Industrie, Ministerul Economiei, Academia de Ştiinţe a Moldovei, Ministerul Industriei | ||
5. Formarea unei baze legislative pentru elaborarea şi implementarea programelor de creare a parcurilor tehnologice | Ministerul Industriei Organizaţia de Promovare a Exportului | Elaborarea şi implementarea Sistemului Integrat de Management, Marketing şi Suport Informaţional în sectorul industrial al Republicii | 0,3 | Ministerul Industriei | |||
6. Asigurarea legislativă a proceselor de consolidare a capitalului industrial, formarea şi dezvoltarea diferitelor forme de asociaţii | Ministerul Industriei, Ministerul Finanţelor | Organizarea şi dezvoltarea Centrului de Cercetări şi de Elaborare a Tehnicii Electronice şi de Aparate cu Destinaţie Civilă în baza Unor Materiale şi Tehnologii Noi | 0,65 | Ministerul Industriei | |||
7. Dezvoltarea infrastructurii de promovare a exportului producţiei industriale, de acordare a serviciilor informaţionale şi de consultanţă | Ministerul Economiei, Organizaţia de Promovare a Exportului | Obţinerea indicelui preţurilor producţiei industriale | 0,05 | Departamentul Statistică şi Sociologie | |||
8. Examinarea posibilităţilor de creare a Băncii Industriale Investiţionale cu capital mixt (privat şi de stat) | Ministerul Industriei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei, Organizaţia de Promovare a Exportului | Obţinerea indicelui producţiei industriale | 0,05 | Departamentul Statistică şi Sociologie | |||
7. | Cercetări şi inovaţii | 7.1. Creşterea nivelului de cercetare-dezvoltare | 1. Armonizarea legislaţiei naţionale în domeniul protecţiei proprietăţii intelectuale cu normele acordurilor şi convenţiilor internaţionale | Academia de Ştiinţe a Moldovei, Agenţia de Stat pentru Proprietatea Intelectuală, Ministerul Educaţiei, Departamentul Statistică şi Sociologie, Ministerul Economiei | Dezvoltarea activităţii personalului în domeniul testărilor nedistructive | 0,7 | Academia de Ştiinţe a Moldovei, Asociaţia de Testări Nedistructive |
7.2. Utilizarea eficientă a rezultatelor activităţii tehnologico-ştiinţifice în economie | 2. Elaborarea măsurilor organizatorico-juridice în vederea transmiterii drepturilor asupra proprietăţii intelectuale, constituite din contul mijloacelor bugetare, organizaţiilor cărora aparţine lucrarea respectivă | Computerizarea contabilităţii şi secţiei marketing ale Uzinei experimentale a Academiei de Ştiinţe a Moldovei „ASELTEH” | 0,03 | Academia de Ştiinţe a Moldovei, Întreprinderea de Stat Uzina experimentală „ASELTEH” | |||
7.3. Dezvoltarea sectorului inovaţional în baza comercializării lucrărilor de cercetare-dezvoltare şi a rezultatelor acestora | 3. Elaborarea bazei normativ-juridice pentru reorganizarea instituţiilor de cercetări care şi-au pierdut profilul ştiinţific şi nu au resurse umane şi tehnico-materiale suficiente | Computerizarea bazei termo-analitice a Institutului de Geofizică şi Geologie al Academiei de Ştiinţe a Moldovei | 0,03 | Academia de Ştiinţe a Moldovei | |||
7.4. Valorificarea potenţialului intelectual | 4. Inventarierea patrimoniului instituţiilor de cercetări ştiinţifice de stat, realizarea patrimoniului nefolosit şi utilizarea mijloacelor obţinute pentru îmbunătăţirea bazei tehnico-materiale în domeniul cercetărilor | Crearea staţiei electrice cu motor eolian cu pînze | 0,03 | Ministerul Energeticii | |||
5. Elaborarea unei baze legislative ce ar reglementa crearea şi funcţionarea infrastructurii inovaţionale, incluzînd instituţii financiare specializate, fonduri şi agenţii, parcuri inovaţionale, business-incubatoare | |||||||
6. Extinderea şi modernizarea sistemului de indici ai evidenţei statistice a cercetărilor şi activităţilor inovaţionale | |||||||
7. Implementarea mecanismelor de asigurare a riscurilor, legate de elaborarea şi implementarea inovaţiilor | |||||||
8. Perfecţionarea procedurilor de amortizare şi impunere fiscală a obiectelor de proprietate intelectuală | |||||||
9. Elaborarea unor măsuri organizatorico-juridice de dezvoltare a sistemului de leasing al utilajului sociointensiv | |||||||
10. Crearea unei baze de date electronice unice, ce ar asigura înregistrarea inovaţiilor, obiectelor de proprietate intelectuală | |||||||
11. Instruirea şi reinstruirea specialiştilor din domeniul inovării | |||||||
12. Perfecţionarea programelor de studii în domeniul învăţămîntului superior şi postuniversitar pentru pregătirea cadrelor în sfera cercetării şi inovării | |||||||
13. Elaborarea şi implementarea mecanismelor de stimulare a activităţilor inovaţionale ale micilor întreprinderii | |||||||
8. | Infrastructura | ||||||
8.1. Energetica | Sporirea securităţii energetice a ţării şi crearea condiţiilor pentru dezvoltarea eficientă şi stabilă a sectorului. | 1. Extinderea gazoductelor-branşamente prin construcţia staţiilor de distribuire a gazelor şi a gazoductelor interurbane | Ministerul Energeticii | Extinderea gazoductului în oraşul Vadul lui Vodă şi gazificarea Centrului de Sănătate şi a Şcolii de Muzică | 0,12 | Primăria mun. Chişinău | |
2. Promovarea şi realizarea Programului Naţional de renovare şi descentralizare a sistemelor de alimentare cu căldură a oraşelor din Republica | Elaborarea unui set de documente cu privire la organizarea şi promovarea auditului energetic in | 0,2 | Ministerul Energeticii | ||||
3. Restructurarea sectorului energetic, atragerea capitalului privat prin diferite forme | |||||||
Analiza legislaţiei existente în domeniul energeticii cu scopul asigurării bazei legale pentru managementul Poluanţilor Organici Persistenţi în cadrul cerinţelor Convenţiei de la Stockholm | 0,04 | Ministerul Energeticii | |||||
4. Perfecţionarea cadrului regulatoriu al sectorului energetic pentru asigurarea condiţiilor de dezvoltare a pieţei energetice şi crearea mediului concurenţial | Evaluarea şi pregătirea unui proiect investiţional privind lichidarea condensatoarelor electrice vechi, cu aprecierea sursei financiare pentru realizarea acestei măsuri | 0,3 | Ministerul Energeticii, Întreprinderea de Stat „Moldelectrica” | ||||
5. Ridicarea nivelului de achitare a plăţilor pentru energia consumată, intensificarea protecţiei sociale a celor mai defavorizate pături ale populaţiei | Efectuarea studiilor sistemice de fezabilitate şi studierea documentaţiei de proiectare pentru linia electrică (LEA) 400kV Suceava-Bălţi | 0,06 | Ministerul Energeticii, Întreprinderea de Stat „Moldelectrica” | ||||
Auditul legislaţiei în domeniul energeticii, în scopul corelării cu obiectivele politicii energetice ale Uniunii Europene | 0,2 | Ministerul Energeticii | |||||
Optimizarea structurii balanţei energetice a Republicii Moldova, cu implicarea resurselor locale şi a surselor renovabile de energie | 0,03 | Ministerul Energeticii, Agenţia Naţională pentru Conservarea Energiei | |||||
Elaborarea Concepţiei privind sistemul electro-energetic interconectat cu ţările vecine | 0,03 | Ministerul Energeticii, Întreprinderea de Stat „Moldelectrica” | |||||
Implementarea măsurilor şi acţiunilor Programului naţional de conservare a energiei pentru anii 2003-2010 | 2,1 | Guvernul, Ministerul Energeticii, Agenţia Naţională pentru Conservarea Energiei | |||||
Implementarea programului naţional de utilizare a surselor regenerabile de energie pentru anii 2004-2010 | 1,4 | Guvernul, Ministerul Energeticii, Agenţia Naţională pentru Conservarea Energiei | |||||
8.2. Drumuri şi transport | 8.2.1. Ameliorarea accesului la servicii prin reabilitarea drumurilor şi căilor ferate | Drumurile auto | Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor | Cadastrul drumurilor naţionale şi crearea sistemului automatizat de urmărire în timp a podurilor | 1,5 | Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor, Administraţia de Stat a Drumurilor | |
1. Elaborarea şi implementarea unui program de lucrări pentru reconstrucţia reţelei de drumuri care va prevedea creşterea volumului de lucrări de întreţinere periodică de tip uşor | |||||||
8.2.2.Eficientizarea serviciilor de transport şi sporirea calităţii acestora prin dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii de transporturi | 2. Crearea unui sistem durabil şi transparent de finanţare a drumurilor pentru a asigura întreţinerea continuă a reţelei de drumuri | ||||||
8.2.3.Sporirea securităţii şi siguranţei în activităţile de transport şi asigurarea protecţiei mediului | 3. Elaborarea şi implementarea unor proiecte regionale în domeniul drumurilor auto | ||||||
8.2.4.Facilitarea activităţilor comercial-economice internaţionale | 4. Implementarea unor sisteme moderne de evaluare a stării tehnice a drumurilor şi de optimizare a priorităţilor de întreţinere şi reparaţii | ||||||
5. Realizarea proiectului de reabilitare a drumului Chişinău – Giurgiuleşti | |||||||
6. Negocierea cu organismele financiare internaţionale în vederea contractării în condiţii avantajoase a unor împrumuturi pentru reabilitarea drumurilor naţionale de importanţă europeană | |||||||
Transportul feroviar | Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din | Perfecţionarea cadrelor feroviare pentru implementarea procesului de restructurare avansată a Căii Ferate din | 0,6 | Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor, Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din | |||
1. Reabilitarea reţelelor de cale ferată pînă la nivelul parametrilor proiectaţi şi de siguranţă a circulaţiei trenurilor | |||||||
2. Realizarea condiţiilor Acordului-memorandum dintre Consiliul Creditorilor şi Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din | |||||||
3. Separarea gestiunii infrastructurii feroviare de cea a exploatării serviciilor de transport în conformitate cu Planul de restructurare a Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din | Implementarea tehnologiei Suw2000 de trecere automată de pe ecartament de 1520 mm pe cel european de 1435 mm la frontiera moldo-română (st. Ungheni) | 4,1 | Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor, Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din | ||||
4. Externalizarea obiectelor de menire social-culturală şi comunală din componenţa Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din | |||||||
5. Renovarea parcului de vagoane de călători şi de trenuri Diesel | |||||||
8.3. Aprovizionarea cu apă şi canalizarea | 8.3.1. Sporirea accesului populaţiei la sursele de apă potabilă şi ameliorarea calităţii serviciilor | Acces şi calitate | Departamentul Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului | Repunerea în funcţiune şi modernizarea sistemului de alimentare cu apă în com. Cîrnăţeni şi or.Căuşeni | 0,08 | Primăriile com. Cîrnăţeni şi or. Căuşeni | |
1. Dezvoltarea şi modernizarea sistemelor de alimentare cu apă şi canalizare în 156 de localităţi | |||||||
8.3.2. Ameliorarea protecţiei mediului ambiant şi protecţia de poluare şi secătuire a surselor de alimentare cu apă | 2. Amenajarea şi restabilirea a 93300 de fîntîni în mediul rural | ||||||
8.3.3. Conservarea resurselor acvatice şi energetice | 3. Implementarea proiectelor-pilot pentru tratarea surselor de ape freatice cu eliminarea hidrogenului sulfurat şi a azotului amoniacal prin metoda biologică | ||||||
8.3.4. Raţionalizarea tarifelor la serviciile de alimentare cu apă şi canalizare | 4. Implementarea proiectului-pilot privind metodele mecanice şi biologice de epurare a apelor reziduale | ||||||
Conservarea apei şi protecţia mediului | |||||||
5. Formarea unui sistem de supraveghere a nivelului şi calităţii apelor subterane | |||||||
6. Elaborarea şi efectuarea unui complex de măsuri pentru evacuarea apelor reziduale | |||||||
7. Restabilirea şi crearea noilor zone de protecţie a apelor, fîşiilor forestiere de protecţie a apelor şi a zonelor sanitare. | |||||||
Politica tarifară | |||||||
8. Asigurarea consumatorilor cu aparate de contorizare a apei | |||||||
9. Elaborarea unei metodologii unice de calculare a tarifelor, cercetarea posibilităţilor de diferenţiere a acestora şi trecerea la asigurarea acoperirii cheltuielilor reale heltuielilor reale | |||||||
10. Asigurarea transparenţei la formarea tarifelor prin intermediul campaniilor informaţionale | |||||||
11. Perfecţionarea cadrului juridic normativ în domeniul relaţiilor consumatorilor şi furnizorilor privind aprovizionarea cu apă şi înăsprirea cerinţelor faţă de debitori, creşterea nivelului de achitare pentru apa consumată | |||||||
Perfecţionarea cadrului juridic normativ | |||||||
12. Implementarea serviciilor de audit tehnologic al sistemelor de alimentare cu apă şi canalizare | |||||||
13. Ajustarea legislaţiei, normelor şi regulamentelor privind aprovizionarea cu apă şi canalizare la standardele europene şi internaţionale | |||||||
14. Perfecţionarea bazei legislative pentru atragerea capitalului privat în sector sub formă de concesii, arendă, administrare fiduciară, întreprinderi mixte, inclusiv privatizarea sistemelor centralizate de alimentare cu apă şi canalizare | |||||||
8.4. Telecomunicaţiile şi tehnologiile informaţionale | 8.4.1. Crearea premiselor pentru edificarea societăţii informaţionale | Tehnologii informaţionale | Departamentul Tehnologii Informaţionale | Implementarea semnăturii digitale în Republica | 4,45 | Serviciul de Informaţii şi Securitate | |
1. Elaborarea şi adoptarea legii cu privire la protecţia datelor personale | |||||||
8.4.2. Liberalizarea pieţei telecomunicaţiilor | 2. Elaborarea şi implementarea proiectului-pilot pentru crearea a şapte puncte de acces colectiv la informaţii în baza secţiilor poştale, şcolilor, bibliotecilor etc. | Elaborarea şi implementarea proiectului-pilot pentru crearea a şapte puncte de acces colectiv la informaţii în baza secţiilor poştale, şcolilor, bibliotecilor etc. | 0,06 | Departamentul Tehnologii Informaţionale, localităţile rurale | |||
8.4.3. Ameliorarea calităţii şi extinderea accesului consumatorilor la serviciile informaţionale şi de telecomunicaţii | 3. Elaborarea programului de iilor comunicaţionale şi informaţionale în activitatea autorităţilor administraţiei publice | Elaborarea programului de implementare a tehnologiilor informaţionale şi de comunicaţie în activitatea autorităţilor administraţiei publice | 0,2 | Departamentul Tehnologii Informaţionale, populaţia, mediul de afaceri, autorităţile administraţiei publice | |||
Telecomunicaţiile | Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor | ||||||
1. Ajustarea legislaţiei naţionale, regulamentelor şi procedurilor speciale la standardele UE, OMC şi Conferinţei Europene a Administraţiilor Comunicaţiilor Poştale şi Telecomunicaţionale | |||||||
2. Dezvoltarea reţelelor (inclusiv a celor cu fibre optice) şi modernizarea sistemelor de telecomunicaţii pe baza investiţiilor private | |||||||
3. Finalizarea implementării Planului Naţional de Numerotare | |||||||
4. Rebalanţarea tarifelor Companiei „Moldtelecom” | |||||||
5. Privatizarea companiei „Moldtelecom” | |||||||
6. Elaborarea şi implementarea pachetului minim de servicii | |||||||
8.5. Locuinţe şi construcţii locative | 8.5.1. Sporirea accesibilităţii populaţiei, în special a grupurilor socialmente vulnerabile la locuinţe | 1. Efectuarea unui studiu în scopul elaborării politicilor de stat în domeniul „locuinţelor sociale” | Departamentul Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului, Agenţia Naţională Locuinţă | ||||
8.5.2. Creşterea gradului de siguranţă şi confort a construcţiilor existente | 2. Crearea şi perfecţionarea cadrului legislativ şi formarea infrastructurii pentru creditare ipotecară a construcţiilor, modernizării şi procurării de locuinţe | ||||||
3. Perfecţionarea cadrului regulatoriu cu privire la condominium în fondul locativ, a mecanismelor şi practicii aplicării lui | |||||||
4. Aprobarea şi realizarea Programului de stat „Încheierea lucrărilor de construcţie la blocurile de locuit nefinalizate”. Elaborarea şi implementarea proiectelor-pilot de modernizare a locuinţelor vechi | |||||||
5. Elaborarea şi implementarea proiectelor-pilot de modernizare şi reabilitare a locuinţelor existente | |||||||
9. | Sectorul agroalimentar şi dezvoltarea rurală | 9.1. Continuarea reformelor în sectorul agricol | Agricultura | Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare | Folosirea resurselor naturale din zona Complexului monahal „Hîncu” pentru asigurarea necesităţilor vitale ale copiilor orfani | 0,2 | Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Complexul monahal „Hîncu” |
9.2. Edificarea unui cadru comercial şi instituţional modern conform principiilor economiei de piaţă | 1. Consolidarea terenurilor se va produce în baza unui studiu special, în cadrul căruia va fi efectuată analiza situaţiei curente din perspectiva eficienţei şi echităţii sociale şi vor fi elaborate recomandări privind acţiunile concrete în domeniul consolidării terenurilor în perspectiva pe termen mediu şi lung | ||||||
9.3.Dezvoltarea activităţilor neagricole în spaţiul rural | 2. Efectuarea unui studiu privind subvenţionarea în agricultură cu scopul de a revizui sistemul de subvenţionare în lumina obiectivelor de creştere economică şi reducere a sărăciei (SCERS). | Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare | Elaborarea bazei normativ-tehnice şi producerea industrială a îndulcitorului natural din planta indigenă Stevia Rebaudiana Bertoni şi a produselor alimentare derivate | 7,5 | Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Institutul de Cercetări Ştiinţifice şi Proiectări Tehnologice | ||
9.4.Asigurarea suportului tehnic şi financiar din partea donatorilor internaţionali | 3. Elaborarea în comun cu ONG-urile a programelor orientate spre reducerea sărăciei prin activităţile de prestare a serviciilor informaţionale şi de instruire şi pregătire profesională, consultanţă, de finanţare a întreprinderilor mici şi a microîntreprinderilor | Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, ONG-urile | Armonizarea legislaţiei sanitare veterinare | 0,5 | Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Inspectoratul de Stat pentru Medicină Veterinară | ||
4. Elaborarea strategiilor organizaţiilor de fermieri şi întreprinzători agricoli, de asigurare a accesului mai eficient la informaţii, pieţe, mijloace şi oportunităţi de producţie | Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare | Recensămîntul general agricol | 3,1 | Departamentul Statistică şi Sociologie, Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare | |||
5. Promovarea planificării strategice şi comerciale la întreprinderile de prelucrare a materiei prime agricole | Ministerul Economiei, Organizaţia de Promovare a Exportului, Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare | ||||||
6. Promovarea dezvoltării pieţei exporturilor (vezi Dezvoltarea Sectorului Privat) | |||||||
Dezvoltarea rurală | Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare | Investigarea potenţialului aplicării sorgului zaharat pentru energie renovabilă în Republica | 1,8 | Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, asociaţiile producătorilor agricoli, gospodăriile ţărăneşti, fermierii privaţi | |||
1. Efectuarea studiilor în vederea elaborării Strategiei de Dezvoltare Rurală | |||||||
2. Asigurarea serviciilor sociale şi a infrastructurii fizice în zonele rurale (vezi compartimentele respective ale sectorului) | |||||||
10. | Politica de dezvoltare regională | 10.1. Dezvoltarea social-economică echilibrată şi durabilă pe întreg teritoriul ţării | 1. Adoptarea Legii cu privire la dezvoltarea regională care va stabili obiectivele, instrumentele şi resursele financiare pentru efectuarea măsurilor de sprijinire a dezvoltării teritoriilor | Dezvoltarea regională | - | Ministerul Economiei | |
10.2. Amplificarea potenţialului de resurse menite pentru soluţionarea problemelor ce ţin de dezvoltarea social-economică a regiunilor | 2. Selectarea şi identificarea regiunilor pentru dezvoltare şi acordarea asistenţei, fiecare din acestea cuprinzînd cîteva unităţi administrativ-teritoriale existente (cu excepţia municipiului Chişinău) | Cooperarea pentru reintegrarea postconflictuală | - | Ministrul Reintegrării | |||
10.3. Acordarea sprijinului organelor administraţiilor locale în activităţile de dezvoltare social-economică a teritoriilor | 3. Crearea unui sistem de coordonare şi administrare la două niveluri - naţional şi local | Crearea sistemului integrat de asistenţă informaţional-analitică a procesului de reglementare a diferendului transnistrean | 0,8 | Ministrul Reintegrării | |||
4. Contribuirea la elaborarea unui sistem amplu de garanţii, inclusiv cele internaţionale | |||||||
5. Securizarea frontierei de stat moldo-ucrainene, inclusiv a segmentului transnistrean | |||||||
6. Elaborarea programului de dezvoltare postconflictuală | |||||||
7. Susţinerea implicării active a societăţii civile în soluţionarea problemei transnistrene | |||||||
11. | Turismul | 11.1. Promovarea turismului pe plan internaţional | 1. Elaborarea şi implementarea unor proiecte (pilot) de dezvoltare a turismului rural | Departamentul Dezvoltarea Turismului | Susţinerea dezvoltării turismului rural | 0,2 | Departamentul Dezvoltarea Turismului, Ministerul Culturii, comunităţile rurale, autorităţile publice locale, ONG-urile |
11.2. Dezvoltarea patrimoniului naţional de valoare turistică într-un mod durabil şi echilibrat | 2. Organizarea de seminare ce ţin de dezvoltarea turismului rural şi ecologic pentru autorităţile locale şi populaţie | Turismul - mijloc de valorificare a resurselor ecologice | 0,2 | Departamentul Dezvoltarea Turismului, Ministerul Culturii, comunităţile rurale, autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, ONG-urile | |||
11.3. Perfecţionarea managementului turistic | 3. Crearea unei baze informaţionale, editarea de ghiduri şi cataloage privind produsul turistic rural; promovarea produsului turistic pentru pieţele-ţintă | Ruta turistică „Drumul Vinului” în Republica | 0,8 | Departamentul Dezvoltarea Turismului, Ministerul Culturii, comunităţile rurale, autorităţile administraţiei publice locale, ONG-urile | |||
11.4. Ridicarea nivelului calităţii serviciilor turistice | 4. Elaborarea şi promovarea proiectelor investiţionale pentru crearea, repararea şi modernizarea infrastructurii turistice | Inventarierea şi documentarea digitală a monumentelor, ansamblurilor şi siturilor istorice din Republica | 1,5 | Ministerul Culturii | |||
5. Crearea Centrului naţional pentru perfecţionarea cadrelor din industria turismului | |||||||
6. Elaborarea mecanismelor eficiente de control al calităţii serviciilor turistice prestate | Statistica turismului | 0,05 | Departamentul Statistica si Sociologie, Ministerul Culturii, Departamentul Dezvoltarea Turismului | ||||
7. Investigarea şi promovarea oportunităţilor pentru investiţiile în turism | Instituirea unor centre de meşteşuguri populare şi structuri de primire turistică | 0,3 | Departamentul Dezvoltarea Turismului, Ministerul Culturii, comunităţile rurale, autorităţile administraţiei publice locale, ONG-urile, comunităţile religioase | ||||
12. | Protecţia mediului şi utilizarea durabilă a resurselor naturale | 12.1. Prevenirea şi reducerea degradării resurselor naturale şi utilizarea eficientă a acestora | Perfecţionarea managementului deşeurilor, reducerea impactului şi a cantităţilor de substanţe şi deşeuri toxice | Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale, Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, autorităţile administraţiei publice locale | Reducerea şi eliminarea impactului poluanţilor organici persistenţi asupra medului şi sănătăţii populaţiei | 0,05 | Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale |
12.2. Menţinerea şi îmbunătăţirea calităţii mediului ambiant ca factor ce asigură păstrarea şi calitatea vieţii | 1. Reambalarea, depozitarea centralizată şi distrugerea a 1712 tone de pesticide, inclusiv din clasa poluanţilor organici persistenţi (POP) | 0,1 | Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale, Publicaţia Periodică „Mediul Ambiant” | ||||
12.3. Crearea unui sistem eficient de monitorizare, prevenire şi compensare a pagubelor cauzate de calamităţile naturale | 2. Inventarierea POP şi BPC, neutralizarea şi decontaminarea uleiurilor şi utilajului contaminat cu bifenili policloruraţi (BPC) | Colectarea stocurilor de pesticide învechite de tip DDT | 0,5 | Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale, Ministerul Energeticii | |||
3. Efectuarea unui studiu de fezabilitate şi de evaluare a eficienţei costurilor pentru modernizarea unităţilor de valorificare a deşeurilor, primii paşi fiind trecerea la colectarea separată a deşeurilor şi iniţierea construcţiei unor unităţi de valorificare a deşeurilor, iniţial pentru municipiul Chişinău | Acţiuni urgente cost-eficiente, cu implicarea comunităţii pentru reducerea impacturilor de la depozitele de pesticide abandonate | 1,2 | Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale | ||||
Evaluarea soluţiilor finale pentru pesticidele învechite şi depozitele abandonate | 0,5 | Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale | |||||
4. Elaborarea şi implementarea proiectelor-pilot de valorificare a deşeurilor în localităţile rurale | Consolidarea capacităţii pentru inventarierea bifenililor policloruraţi în sistemul electrico-energetic naţional | 0,1 | Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale | ||||
5. Inventarierea, renovarea şi reutilarea gropilor Bekkari | Efectuarea studiului de fezabilitate şi de evaluare a eficienţei cost-beneficiu pentru modernizarea rampelor de depozitare a deşeurilor, primii paşi fiind trecerea la colectarea separată a deşeurilor şi iniţierea construcţiei unor unităţi de valorificare a deşeurilor | 0,04 | Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale | ||||
Studiu de fezabilitate privind bateriile de condensatoare scoase din uz de la staţia „Moldelectrica” Vulcăneşti | 0,15 | Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale, Ministerul Energeticii | |||||
Reducerea poluării resurselor acvatice | Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale | Elaborarea Planului de acţiuni privind armonizarea bazei legislative şi normative în domeniul apelor, cu prevederile şi standardele respective ale Uniunii Europene | 0,8 | Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale | |||
1. Elaborarea Planului de acţiuni privind armonizarea cadrului juridic normativ în domeniul apelor de suprafaţă şi freatice cu prevederile şi standardele respective ale Uniunii Europene | |||||||
2. Inventarierea potenţialului acvatic, determinarea calităţii lui şi depistarea surselor de poluare | |||||||
3. Elaborarea strategiei naţionale privind protecţia şi gestionarea durabilă a resurselor de apă | |||||||
4. Elaborarea şi implementarea măsurilor de lichidare a surselor de poluare | |||||||
Sporirea nivelului de conştientizare şi a cunoştinţelor privind protecţia mediului | Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale, autorităţile administraţiei publice locale, ONG-urile | Dezvoltarea bazei tehnico-materiale INECO întru realizarea studiului complex al sistemelor ecologice reprezentative din | 0,09 | Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale | |||
1. Crearea centrelor locale de informare şi consultanţă ecologică | |||||||
2. Consolidarea capacităţilor de guvernare la nivel central şi local privind informarea, abordarea participativă a protecţiei mediului | |||||||
3. Instruirea privind utilizarea durabilă a resurselor naturale | |||||||
4. Revizuirea şi perfecţionarea sistemului de monitoring al mediului | |||||||
5. Elaborarea Strategiei naţionale privind educaţia ecologică | |||||||
6. Elaborarea cadrului legislativ şi instituţional pentru implementarea Convenţiilor internaţionale de mediu la care | |||||||
7. Elaborarea metodologiei creării şi elaborării bazei de date a resurselor naturale. Crearea bazei de date a resurselor naturale ale Republicii | |||||||
Protecţia şi extinderea fondului forestier | Agenţia de Stat „Moldsilva”, Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale, autorităţile administraţiei publice locale | ||||||
1. Sporirea numărului de plantaţii în cadrul Fondului Forestier şi administraţiei publice locale | |||||||
2. Ameliorarea sistemelor de evidenţă şi amenajament forestier | |||||||
3. Elaborarea programelor privind utilizarea raţională şi dezvoltarea durabilă a produselor lemnoase şi nelemnoase ale pădurii | |||||||
Extinderea şi protecţia ariilor naturale protejate de stat | Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale, Agenţia de Stat „Moldsilva” | ||||||
1. Conservarea diversităţii biologice în cursul de mijloc al rîului | |||||||
2. Crearea Reţelei Ecologice | |||||||
Reducerea ritmurilor de degradare a solurilor | Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale, autorităţile administraţiei publice locale | Instruirea fermierilor deţinători de terenuri în probleme de prelucrare a solului şi utilizare a îngrăşămintelor minerale şi pesticidelor | 0,6 | Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale, Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare | |||
1. Elaborarea şi implementarea proiectelor-pilot privind utilizarea raţională şi irigarea solurilor, inclusiv protecţia zonelor umede | |||||||
2. Plantarea fîşiilor forestiere de protecţie a terenurilor agricole | |||||||
3. Elaborarea şi realizarea măsurilor de protecţie antierozională a solurilor şi reabilitarea terenurilor degradate | |||||||
4. Instruirea proprietarilor de terenuri şi a fermierilor în probleme de prelucrare a solului şi de utilizare a îngrăşămintelor minerale şi a pesticidelor | |||||||
5. Reabilitarea, ameliorarea şi perfecţionarea managementului păşunilor comunale | |||||||
Perfecţionarea sistemului de monitorizare a calamităţilor naturale, informarea şi instruirea populaţiei în acest domeniu | Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale, Departamentul Situaţii Excepţionale | Modernizarea infrastructurii de efectuare a observaţiilor hidrometeorologice în reţeaua de staţii şi posturi hidrometeorologice ale Serviciului Hidrometeorologic de Stat | 0,35 | Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale | |||
1. Informarea şi sporirea conştientizării populaţiei privind impactul calamităţilor naturale | |||||||
2. Modernizarea utilajului şi tehnologiilor de monitorizare a calamităţilor naturale în scopul prevenirii acestora | |||||||
Perfecţionarea mecanismelor administrative, economice şi financiare de protecţie a mediului şi de gestionare durabilă a resurselor naturale | Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale, Ministerul Economiei | ||||||
1. Revizuirea şi perfecţionarea activităţilor şi modalităţilor de funcţionare a Fondului Ecologic Naţional | |||||||
2. Elaborarea şi publicarea Ghidului pentru evaluarea prejudiciului cauzat mediului şi resurselor naturale | |||||||
13. | Educaţia | 13.1. Sporirea accesului la serviciile educaţionale, în special pentru copiii din familiile defavorizate | Acces | Ministerul Educaţiei | Programul Prezidenţial „SALT” – implementarea tehnologiilor informaţionale şi de comunicaţie în sistemul de învăţământ | 0,8 | Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor, Ministerul Educaţiei, instituţiile de învăţământ |
1. Perfecţionarea cadrului juridic normativ privind consolidarea şi utilizarea fondurilor comunitare pentru şcolarizare, în special pentru cei săraci | |||||||
13.2. Perfecţionarea sistematică a calităţii serviciilor educaţionale | 2. Repartizarea adecvată a resurselor între sectoare în favoarea învăţămîntului primar şi secundar general in scopul sporirii accesului la studii | Corelarea dezvoltării resurselor umane cu necesităţile economiei naţionale în cadre | 0,12 | Ministerul Economiei | |||
13.3. Modernizarea sistemului de integrare socială a copiilor cu necesităţi educaţionale speciale | 3. Gestionarea eficientă şi alocarea prioritară a resurselor pentru majorarea salariilor angajaţilor din domeniul învăţămîntului, achiziţionarea manualelor, materialelor didactice şi echipamentului | Elaborarea şi adaptarea testelor de evaluare pentru participare la testările internaţionale ( | 0,04 | Ministerul Educaţiei | |||
Modernizarea învăţămîntului profesional din Republica | 0,03 | Ministerul Educaţiei | |||||
13.4. Eficientizarea managementului resurselor financiare, umane şi materiale | 4. Elaborarea şi implementarea programului de dezvoltare a învăţămîntului din mediul rural | Formarea capacităţilor umane şi instituţionale pentru trecerea la examenul unic (absolvire liceu teoretic – admitere universitate) | 0,1 | Ministerul Educaţiei | |||
5. Crearea în mediul rural a şcolilor de „circumscripţie” în paralel cu acordarea serviciilor de transport pentru elevi prin revederea şi racordarea reţelelor instituţiilor de învăţămînt preşcolar şi şcolar la tendinţele demografice actuale, în vederea asigurării accesului tuturor copiilor la învăţămîntul general obligatoriu | Consolidarea potenţialului uman şi instituţional în domeniul practicilor şi procedurilor de implementare a creditelor academice transferabile şi racordării nomenclatorului de specialităţi la ISCED şi ISCO. Elaborarea curriculei la specializările oferite în cadrul instituţiilor de învăţămînt superior pentru treptele licenţă şi master | 0,07 | Ministerul Educaţiei | ||||
6. Perfecţionarea şi implementarea unui sistem flexibil şi echitabil de susţinere a elevilor din învăţămîntul secundar general şi a studenţilor, în funcţie de succesele obţinute şi de situaţia materială a familiilor | |||||||
7. Menţinerea schemei de închiriere a manualelor pentru elevii din învatamîntul gimnazial şi extinderea acesteia pentru elevii din licee cu subvenţionarea manualelor pentru cei săraci | Elaborarea standardelor minime de calitate privind îngrijirea, educarea şi socializarea copilului din instituţiile de tip internat | 0,03 | Ministerul Educaţiei | ||||
Calitate | Cartografierea instituţiilor de învăţămînt preuniversitar şi secundar profesional | 0,08 | Ministerul Educaţiei | ||||
1. Elaborarea şi implementarea standardelor de stat pentru educaţie | |||||||
2. Dezvoltarea curriculei şcolare şi universitare, inclusiv în domeniul educaţiei bazate pe deprinderi de viaţă, implementarea noilor tehnologii didactice | Studiu privind utilizarea resurselor financiare în învăţămîntul preuniversitar şi elaborarea propunerilor pentru perfecţionarea metodologiei de finanţare | 0,05 | Ministerul Educaţiei | ||||
3. Participarea sistematică la testările internaţionale (TIMSS, PISA etc.) | Perfecţionarea formală şi informală a cadrelor didactice şi de conducere din localităţile rurale | - | Ministerul Educaţiei | ||||
4. Elaborarea şi realizarea programului prezidenţial “SALT” de implementare a tehnologiilor informaţionale şi de comunicare în sistemul de învăţămînt | Elaborarea clasificării statistice a programelor educaţionale (după nivelurile şi domeniile învăţămîntului ) şi perfecţionarea statisticii învăţămîntului în corespundere cu standardele internaţionale | 0,06 | Departamentul Statistica si Sociologie, Ministerul Educaţiei | ||||
5. Perfecţionarea sistemului de pregătire iniţială şi formare continuă a cadrelor didactice | |||||||
6. Reconsiderarea locului şi rolului învăţămîntului secundar profesional şi racordarea lui la cerinţele comunităţii, actualizarea nomenclatorului de meserii şi profesii în colaborare cu partenerii sociali | Instruirea cadrelor didactice din învăţămîntul preuniversitar în domeniul utilizării tehnologiilor informaţionale şi comunicaţionale în educaţie | 1,2 | Ministerul Educaţiei | ||||
7. Elaborarea şi implementarea sistemului naţional de evaluare a cunoştinţelor şi abilităţilor elevilor şi monitorizarea eficientă a admiterii în instituţiile de învăţămînt superior | Asigurarea calităţii educaţiei prin dezvoltarea şcolară şi implicarea comunităţii în şcolile din mediul rural | 10 | Ministerul Educaţiei | ||||
8. Elaborarea mecanismelor de implementare a sistemului european de credite academice transferabile | |||||||
9. Racordarea nomenclatorului de specialităţi la ISCED 97 şi ISCO, restructurarea curriculei în vederea organizării învăţămîntului superior pe 2 cicluri universitare conform prevederilor Declaraţiei de la Bologna | |||||||
Cerinţe educaţionale speciale | |||||||
1. Organizarea serviciilor de asistenţă a copiilor cu cerinţe educaţionale speciale în instituţiile de învăţămînt secundar general, dezvoltarea serviciilor comunitare de asistenţă şi de sprijin a acestora | |||||||
2. Crearea unei baze de date a copiilor cu cerinţe educaţionale speciale în vederea elaborării unor programe şi măsuri eficiente de asistenţă a acestora | |||||||
3. Elaborarea şi implementarea programelor şi formelor diferenţiate de instruire a copiilor cu cerinţe educaţionale speciale | |||||||
4. Crearea şi dezvoltarea unui sistem de servicii alternative instituţionalizării (case de tip familial etc.) | |||||||
5. Elaborarea şi implementarea standardelor de îngrijire, educaţie, asistenţă medicală, recuperare, reabilitare a copiilor cu cerinţe educaţionale speciale | |||||||
6. Consolidarea bazei didactice, tehnico-materiale pentru pregătire profesională de calitate a absolvenţilor instituţiilor de învăţămînt de tip special în vederea facilitării integrării acestora în societate | |||||||
Eficientizarea | |||||||
1. Perfecţionarea şi completarea cadrului legislativ în vederea asigurării coerenţei şi continuităţii dezvoltării sectorului educaţional | |||||||
2. Crearea sistemului informaţional pentru managementul educaţiei | |||||||
3. Modificarea metodologiei de finanţare a activităţilor de formare iniţială şi continuă a cadrelor didactice şi manageriale din învăţămîntul preuniversitar | |||||||
4. Perfecţionarea metodologiei de finanţare bugetară a sistemului de învăţămînt (finanţare bazată pe programe, pe unitate etc.) | |||||||
5. Modernizarea bazei tehnico-materiale a instituţiilor de învăţămînt şi implementarea unor măsuri de conservare a energiei | |||||||
6. Perfecţionarea sistemului de atestare a cadrelor didactice şi manageriale | |||||||
7. Stabilirea responsabilităţilor şi competenţelor autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, a partenerilor sociali în vederea asigurării condiţiilor normale de funcţionare a instituţiilor de învăţămînt | |||||||
8. Îmbunătăţirea condiţiilor de funcţionare a instituţiilor preşcolare în scopul pregătirii obligatorii a copiilor către şcoală | |||||||
14. | Ocrotirea sănătăţii | 14.1. Lărgirea accesului populaţiei, în primul rînd a celei sărace, la serviciile medicale | Trecerea la sistemul de asigurare obligatorie de asistenţă medicală | Ministerul Sănătăţii | Fortificarea capacităţilor Programului de imunizări, prevenire, diagnostic al bolilor contagioase, prevenibile prin vaccinări | 0,4 | Ministerul Sănătăţii, Centrul Ştiinţifico-Practic de Medicină Preventivă |
1. Elaborarea sistemului de monitorizare şi evaluare a rezultatelor | |||||||
14.2. Îmbunătăţirea calităţii şi standardelor de deservire medicală | 2. Examinarea şi implementarea mecanismelor de reglementare şi control al fluxurilor financiare şi al calităţii serviciilor prestate | Crearea sistemului informaţional pentru asigurarea obligatorie de asistenţă medicală | 5,1 | Ministerul Sănătăţii, Centrul Ştiinţifico-Practic de Sănătate Publică şi Managementul Sanitar | |||
14.3. Ameliorarea măsurilor de profilaxie şi tratare a bolilor social condiţionate | 3. Stabilirea unui sistem informaţional unic pentru asigurarea medicală obligatorie şi ocrotirea sănătăţii | Contribuţii la realizarea Programului Naţional de combatere a hepatitelor virale B, C şi D | 0,4 | Ministerul Sănătăţii, Centrul Ştiinţifico-Practic de Medicină Preventivă | |||
14.4. Sporirea eficienţei utilizării resurselor | 4. Consolidarea capacităţilor personalului medical de nivel naţional şi regional în vederea funcţionării acestora în condiţii noi | Suportul tehnic şi financiar al Programului de Profilaxie şi Combatere a Infecţiei HIV/SIDA şi ITS pe anii 2004-2006 | 0,4 | Ministerul Sănătăţii, Centrul Ştiinţifico-Practic de Medicină Preventivă, Centrul SIDA, Centrul educaţie pentru sănătate, Centrul Naţional de transfuzie a sîngelui | |||
5. Perfecţionarea cadrului juridic normativ | |||||||
6. Încheierea procesului de acreditare a instituţiilor medicale | Contribuţii la Realizarea Programului Naţional de Control al Tuberculozei | 0,13 | Ministerul Sănătăţii | ||||
7. Consolidarea potenţialului instituţional | Programul Naţional de Dezvoltare a Serviciului de Sînge pe anii 2002-2006 | 1,1 | Ministerul Sănătăţii, Centrul Naţional de transfuzie a sîngelui | ||||
8. Asigurarea transparenţei gestionării operaţiunilor Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină | Măsurile de combatere a narcomaniei şi narcobusinessului | 0,1 | Ministerul Sănătăţii, Dispensarul Republican de Narcologie | ||||
Programele Naţionale în domeniul ocrotirii sănătăţii (priorităţi egale) | Susţinerea Programului Naţional de Ameliorare a Asistenţei Medico-Genetice | 0,05 | Ministerul Sănătăţii | ||||
1. Restructurarea şi consolidarea serviciilor şi instituţiilor medicale | Conduita integrată a maladiilor la copii | - | Ministerul Sănătăţii | ||||
2. Programul Naţional de Imunizări pentru anii 2001-2005 | Promovarea serviciilor perinatale de calitate 2003-2007 | 0,45 | Ministerul Sănătăţii | ||||
3. Programul naţional de control al tuberculozei pentru anii 2001-2005 | |||||||
4. Programul de consolidare a bazei tehnico-materiale a Serviciului de sînge | |||||||
5. Programul naţional de profilaxie şi combatere a diabetului zaharat „MoldDiab” pentru anii 2002-2005 | |||||||
6. Programul serviciilor perinatale de calitate. | |||||||
7. Programul naţional de profilaxie şi combatere a infecţiei HIV/SIDA şi a infecţiilor cu transmitere sexuală pe anii 2001-2005 | |||||||
8. Programul naţional de combatere a hepatitelor virale | |||||||
9. Programul de profilaxie a maladiilor cardiovasculare | |||||||
10. Realizarea prevederilor Programului Naţional de profilaxie şi combatere a cancerului | |||||||
11. Măsurile de combatere a maladiilor psihice, narcomaniei, toxicomaniei şi alcoolismului, a cancerului etc. | |||||||
12. Programele de asistenţă medicală a femeilor gravide, copiilor bolnavi | |||||||
13. Asigurarea copiilor de vîrstă fragedă şi gravidelor cu medicamente compensate în condiţii de ambulator | |||||||
15. | Asigurarea socială | 15.1. Consolidarea stabilităţii financiare a sistemului de asigurare socială | 1. Armonizarea şi eficientizarea sistemului de asigurări sociale | Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale | |||
15.2. Asigurarea consistenţei între riscurile asigurate, contribuţii şi beneficii | 2. Finalizarea evidenţei individuale a persoanelor asigurate şi a contribuţiilor corespunzătoare pentru asigurarea socială | ||||||
15.3. Perfecţionarea metodologiei de calculare şi revizuire a cuantumului plăţilor | 3. Implementarea practicii de prognozare pe termen mediu a veniturilor şi cheltuielilor fondului de asigurare socială obligatorie | ||||||
4. Elaborarea unui sistem de pensionare pentru autoangajaţi, în primul rînd, în agricultură (fermierii) | |||||||
5. Definirea principiilor şi a metodelor de calculare a contribuţiilor | |||||||
6. Sporirea mărimii prestaţiilor de asigurări sociale prin indexare | |||||||
16. | Asistenţa socială | 16.1. Îmbunătăţirea calităţii şi diversificarea serviciilor sociale specializate | 1. Introducerea sistemului de monitorizare a efectelor programelor de asistenţă socială (ca parte a monitorizării generale a SCERS ) | Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale | Implementarea proiectului-pilot privind introducerea indemnizaţiei de sărăcie. | 0,15 | Ministerul Economiei |
16.2. Îmbunătăţirea adresabilităţii plăţilor sociale în bani | 2. Introducerea indemnizaţiei de sărăcie | Asistenţa tehnică a implementării strategiei sectoriale (SCERS) | 0,9 | Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale | |||
3. Formarea unui buget separat al asistenţei sociale şi a unui registru unic al beneficiarilor de asistenţă socială | Asistenţă socială în politica regională | - | Ministerul Economiei | ||||
4. Efectuarea unui studiu privind modernizarea serviciilor sociale specializate | Elaborarea Scalei de echivalenţă pentru Republica | 0,07 | Departamentul Statistică şi Sociologie, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale | ||||
5. Crearea reţelei de servicii sociale profesioniste | |||||||
6. Elaborarea standardelor obligatorii de calitate a serviciilor pentru instituţiile de servicii sociale | |||||||
17. | Piaţa muncii | 17.1. Eficientizarea activităţilor pe piaţa muncii | 1. Dotarea cu echipament a Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă | Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă | Asistenţă în consolidarea şi modernizarea activităţilor pe piaţa muncii în Republica | 0,9 | Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă |
17.2. Diversificarea şi îmbunătăţirea calităţii serviciilor de plasare în cîmpul muncii | 2. Crearea sistemului informaţional al pieţei muncii | ||||||
17.3. Sprijinirea persoanelor cu disabilităţi la plasarea în cîmpul muncii | 3. Modernizarea şi diversificarea serviciilor de mediere a muncii | Facilitarea accesului la informaţiile privind cererea şi oferta forţei de muncă | 0,1 | Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă | |||
17.4. Prevenirea şomajului în rîndul tinerilor şi sprijinirea tineretului la plasarea în cîmpul muncii | 4. Optimizarea activităţilor de formare profesională şi recalificare a şomerilor | ||||||
5. Perfecţionarea sistemului de protecţie socială a şomerilor | Acordarea asistenţei de către un expert internaţional în domeniul pieţei muncii | - | Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă | ||||
6. Implementarea cercetărilor de marketing şi prognoză pe piaţa muncii | |||||||
7. Crearea a 3 centre-pilot de integrare pe piaţa muncii a persoanelor social vulnerabile | Instruirea personalului Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă | 0,3 | Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă | ||||
8. Elaborarea şi implementarea mecanismului de stimulare a angajatorilor în vederea angajării persoanelor defavorizate | Departamentul Migraţiune | Crearea centrelor de consultanţă şi plasament pe lîngă instituţiile de învăţămînt superior şi agenţiile teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă | - | Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Educaţiei, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, Departamentul Tineret şi Sport, instituţiile de învăţămînt superior de stat | |||
9. Crearea a 3 centre de integrare profesională a tineretului în cadrul agenţiilor teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă | |||||||
10. Optimizarea legislaţiei interne cu privire la migraţiune şi azil cu standardele internaţionale | Ocuparea persoanelor cu probleme de sănătate în măsurarea statistică | 0,08 | Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă | ||||
11. Efectuarea unui studiu complex privind migraţia populaţiei şi consecinţele acesteia în diferite domenii; formarea sistemului informaţional şi ameliorarea gestionării proceselor migraţionale | |||||||
18. | Politica de tineret | 18.1. Sporirea oportunităţilor de angajare şi auto-angajare a tinerilor | 1. Efectuarea studiilor privind situaţia tinerilor şi modificarea în baza acestora a politicilor de tineret şi a cadrului legal | Departamentul Tineret şi Sport, Agenţia Naţională Locuinţă, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Educaţiei | Proiectul Dezvoltarea social-economică a tineretului | 1,72 | Departamentul Tineret şi Sport |
18.2. Sporirea accesului la servicii şi surse informaţionale | 2. Asigurarea accesului tinerilor la informaţii | ||||||
18.3. Dezvoltarea capacităţilor umane şi instituţionale în lucrul cu tinerii | 3. Promovarea programelor speciale pentru grupuri de tineri defavorizaţi şi aflaţi în situaţii de risc | ||||||
18.4. Stimularea participării tinerilor la procesul de luare a deciziilor | 4. Instruirea profesională – vezi Piaţa Muncii | ||||||
5. Adoptarea şi implementarea Proiectului de includere a tineretului | |||||||
19. | Dezvoltarea statisticii naţionale | Perfecţionarea asigurării autorităţilor administraţiei publice, societăţi civile cu informaţie statistică calitativă şi relevantă | 1. Perfecţionarea cadrului legal, instituţional şi a managementului statistic | Departamentul Statistică şi Sociologie Departamentul Statistică şi Sociologie, în comun cu autorităţile administraţiei publice interesate | Marketingul şi diseminarea publicaţiilor şi informaţiilor statistice | 0,05 | Departamentul Statistică şi Sociologie |
2. Îmbunătăţirea publicaţiilor, diseminării informaţiei statistice şi relaţiilor cu utilizatorii | Statistica instituţiilor financiare | 0,03 | Departamentul Statistică şi Sociologie, Ministerul Finanţelor | ||||
3. Perfecţionarea producţiei şi infrastructurii statistice | Statistica regională | 0,4 | Departamentul Statistică şi Sociologie | ||||
4. Îmbunătăţirea capacităţii tehnice a sistemului statistic | Statistica întreprinderilor | 0,3 | Departamentul Statistică şi Sociologie | ||||
5. Consolidarea capacităţilor autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale privind obţinerea datelor administrative şi extinderea utilizării acestora în scopuri statistice | Elaborarea şi echilibrarea Tabelului Economic de Ansamblu şi consultaţii în desăvîrşirea elaborării Tabelului Resurse-utilizări în preţuri curente şi comparabile | 0,04 | Departamentul Statistică şi Sociologie | ||||
Perfecţionarea metodologiei de extragere a eşantioanelor şi extindere a rezultatelor pentru Ancheta Structurală în Întreprinderi | 0,06 | Departamentul Statistică şi Sociologie | |||||
Perfecţionarea metodologiei de calcul a indicelui preţurilor în construcţii | 0,08 | Departamentul Statistică şi Sociologie | |||||
Formarea profesională continuă în întreprinderi, măsurarea statistică | 0,07 | Departamentul Statistică şi Sociologie | |||||
Utilizarea timpului, măsurarea statistică | 0,08 | Departamentul Statistică şi Sociologie | |||||
Dezvoltarea complexului automatizat de gestionare a băncii de date statistice | 3,1 | Departamentul Statistică şi Sociologie, băncile din Republica | |||||
Legătura cu Internetul şi promovarea imaginii Departamentului Statistică şi Sociologie în spaţiul informaţional internaţional | 0,3 | Departamentul Statistică şi Sociologie | |||||
Asigurarea cu echipamente poligrafice a Departamentului Statistică şi Sociologie | 0,1 | Departamentul Statistică şi Sociologie | |||||
Statistica preţurilor de consum – aprecierea nivelului inflaţiei | 0,04 | Departamentul Statistică şi Sociologie | |||||
20. | Implementarea, monitorizarea şi evaluarea | Asigurarea coordonării, managementului şi eficienţei SCERS | Unitatea de Coordonare SCERS | Ministerul Economiei | Monitorizarea şi evaluarea implementării SCERS | 0,9 | Ministerul Economiei |
* Politicile, obiectivele şi acţiunile corespund anexei nr.6 din Strategia de Creştere Economică şi Reducere a Sărăciei. ** Proiectele de asistenţă tehnică propuse de instituţiile de stat în scopul facilitării implementării acţiunilor Strategiei de Creştere Economică şi Reducere a Sărăciei. (Cifra atribuită proiectului corespunde acţiunii din SCERS definită de instituţia responsabilă sub incidenţa căreia cade propunerea de proiect). |
Anexă
la Hotărîrea Guvernului
nr.302 din 21 martie 2005
Lista hotărîrilor de Guvern care se abrogă
1. Hotărîrea Guvernului nr.1006 din 30 octombrie 1997 "Cu privire la Programul de asistenţă tehnică pentru anii 1997-1998" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1997, nr.79-80, art.813).
2. Hotărîrea Guvernului nr.414 din 10 mai 1999 "Cu privire la Programul de asistenţă tehnică pentru anii 1999-2000" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1999, nr.53-54, art.478).
3. Hotărîrea Guvernului nr.999 din 19 septembrie 2001 "Cu privire la Programul de asistenţă tehnică pentru anii 2001-2002" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.116-118, art.1048).
