vineri, 1 aprilie 2005
302/21.03.2005 Hotărîre cu privire la Programul naţional de asistenţă tehnică pentru anii 2005-2006

 

H O T Ă R Î R E

cu privire la Programul naţional de asistenţă tehnică pentru anii 2005-2006

 

nr. 302  din  21.03.2005

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.51-54/358 din 01.04.2005

 

* * *

În scopul asigurării cadrului adecvat pentru desfăşurarea activităţilor de cooperare tehnică cu ţările şi organismele donatoare şi pentru determinarea direcţiilor prioritare ale asistenţei tehnice externe în vederea susţinerii procesului de promovare a reformelor economice şi sociale conform Strategiei de Creştere Economică şi Reducere a Sărăciei (SCERS) pentru perioada 2004-2006, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Programul naţional de asistenţă tehnică pentru anii 2005-2006 (se anexează).

2. Ministerul Economiei:

va prezenta Programul nominalizat instituţiilor şi ţărilor donatoare şi va purta negocieri în vederea atragerii fondurilor de asistenţă tehnică pentru finanţarea acestuia;

va acorda suportul informaţional necesar consiliilor ramurale în desfăşurarea activităţilor lor în vederea elaborării şi implementării coordonate a proiectelor de asistenţă tehnică.

3. Se atenţionează ministerele, departamentele şi instituţiile beneficiare asupra necesităţii optimizării maxim posibile a structurii proiectelor la faza de negociere cu donatorii, asigurării valorificării eficiente şi transparenţei publice a fondurilor de asistenţă disponibile.

4. Ministerele, departamentele şi alte autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale vor prezenta Ministerului Economiei semestrial, pînă la data de 15 a lunii ce urmează după semestrul gestionar, informaţia privind executarea Programului aprobat.

5. Ministerul Economiei va generaliza informaţia respectivă, prezentînd-o Guvernului pînă la data de 20 a lunii ce urmează după semestrul gestionar.

6. Coordonator Naţional al mecanismului de atragere şi coordonare a asistenţei tehnice externe va fi ministrul economiei în comun cu ministrul finanţelor.

7. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Economiei.

8. Se abrogă hotărîrile de Guvern conform anexei.

 

PRIM-MINISTRU Vasile TARLEV

 

Contrasemnează:
Viceprim-ministru, ministrul agriculturii
şi industriei alimentare

Dmitrii Todoroglo
Ministrul economiei Marian Lupu
Ministrul industriei Mihail Garştea
Ministrul energeticii Iacob Timciuc
Ministrul justiţiei Victoria Iftodi
Ministrul finanţelor Zinaida Grecianîi

 

Chişinău, 21 martie 2005.
Nr.302.

 

Aprobat

prin Hotărîrea Guvernului

nr.302 din 21 martie 2005

 

 Programul naţional de asistenţă tehnică pentru anii 2005-2006

 

 Nr.

 d/o

 Denumirea sectorului,

 domeniului politicii*

 Denumirea obiectivelor*

 Denumirea acţiunilor

 (numărul de ordine indică prioritatea)*

 Executorii

 Denumirea proiectelor de asistenţă tehnică**

 Bugetul estimativ (mil. dolari SUA)

 Beneficiarii / recipienţii

 1

 2

 3

 4

 5

 6

 7

 8

 1.

Politica bugetară

 

 

Ministerul Finanţelor

 

 

 

 

1.1. Politica fiscală

Asigurarea stabilităţii şi previzibilităţii veniturilor publice şi promovarea echităţii fiscale, precum şi stimularea creşterii economice

1. Extinderea bazei fiscale

2. Optimizarea structurii cotelor impozitelor în vederea reducerii poverii fiscale, atît asupra agenţilor economici, cît şi asupra persoanelor fizice

3. Raţionalizarea sistemului de facilităţi fiscale în vederea menţinerii celor care sînt direcţionate spre susţinerea creşterii economice şi reducerea sărăciei

4. Finalizarea codificării legislaţiei fiscale

5. Implementarea metodei de selectare computerizată a contribuabililor pentru control în baza riscurilor şi în baza informaţiilor financiare şi fiscale fără a ieşi din birou

6. Computerizarea procedurilor fiscale

 

1.2. Politica cheltuielilor publice

Sporirea eficienţei cheltuielilor publice prin raţionalizarea cheltuielilor şi stabilirea priorităţilor

1. Optimizarea structurii cheltuielilor publice în vederea acoperirii priorităţilor sectoriale şi intersectoriale din cadrul SCERS

2. Susţinerea măsurilor şi serviciilor publice cu un impact major asupra reducerii sărăciei şi creşterii economice

3. Implementarea în continuare a elementelor de analiză şi planificare strategică a cheltuielilor publice

4. Eficientizarea utilizării cheltuielilor publice prin monitorizarea indicatorilor de performanţă a cheltuielilor publice

Ministerul Finanţelor, în comun cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale

 

 

 

 2.

Reforma sectorului public

 

 

 

 

 

 

2.1. Autorităţile administraţiei publice centrale

2.1.1. Eficientizarea autorităţilor administraţiei publice centrale

 

2.1.2. Perfecţionarea procesului de luare a deciziilor de către autorităţile administraţiei publice şi intensificarea abordării lor strategice

 

2.1.3. Dezvoltarea capacităţilor şi a sistemului de dezvoltare a resurselor umane

 

2.1.4. Ameliorarea interacţiunii dintre autorităţile administraţiei publice şi societatea civilă

1. Crearea în cadrul conducerii de vîrf a Unităţii de Management a Reformei Administraţiei Publice

2. Elaborarea unui Plan Strategic pentru reforma administraţiei publice care ar include:

elaborarea documentaţiei de evaluare funcţională a rolurilor, responsabilităţilor, funcţiilor şi activităţilor autorităţilor administraţiei publice locale şi centrale actuale şi compararea lor cu rolurile şi funcţiile solicitate de o democraţie modernă şi de economia de piaţă. Această comparaţie va fi efectuată şi vis-a-vis de ţările în proces de aderare la UE, ţinînd cont de lucrul precedent efectuat de TACIS, Banca Mondială şi alţi donatori;

efectuarea analizei instituţionale şi funcţionale ale activităţilor autorităţilor administraţiei publice centrale;

formularea propunerilor de restructurare organizatorică în baza evaluărilor funcţionale şi separării funcţiilor de elaborare a politicilor, de reglementare şi de prestare a serviciilor;

elaborarea unei metodologii şi a principiilor standard de reorganizare internă a ministerelor şi departamentelor;

crearea sistemului informaţional unic pentru autorităţile administraţiei publice, inclusiv a Registrului funcţiilor publice şi a funcţionarilor publici;

formularea propunerilor pentru Unitatea de Management a Reformei Administraţiei Publice;

elaborarea propunerilor pentru dezvoltarea cadrului legal şi a sistemelor de management;

elaborarea propunerilor pentru dezvoltarea resurselor umane, care cuprind selectarea, angajarea, promovarea, activitatea, sistemele de evaluare şi ridicare a calificării, de salarizare şi premiere, responsabilitatea şi evaluarea performanţei, instruirea şi dezvoltarea capacităţilor de conducere;

elaborarea şi implementarea unei strategii eficiente de comunicare pentru reforma autorităţilor administraţiei publice

Aparatul Guvernului

Bună guvernare – condiţie primordială pentru dezvoltarea durabilă a Republicii Moldova

 

4

Aparatul Guvernului, autorităţile administraţiei publice

 

Pregătirea profesională a colaboratorilor subdiviziunilor tehnico-criminalistice ale organelor de interne din Republica Moldova

 

0,14

Ministerul Afacerilor Interne

Facilitarea gestiunii frontierei de stat a Republicii Moldova

 

1,5

Departamentul Trupelor de Grăniceri

 

Crearea unui sistem informaţional cu bază de date pentru monitorizarea implementării prevederilor Planului de Acţiuni Republica Moldova – Uniunea Europeană

 

0,02

Ministerul Afacerilor Externe

 

Stabilirea unei guvernări eficiente şi transparente bazate pe tehnologiile informaţionale

8,5

Aparatul Guvernului

 

2.2. Autorităţile administraţiei publice locale

Intensificarea descentralizării funcţiilor autorităţilor administraţiei publice va implica stabilirea unor instituţii şi mecanisme eficiente de autoadministrare, receptive, transparente şi accesibile pentru public

Pentru autorităţile administraţiei publice locale:

1. Perfecţionarea legislaţiei privind autonomia şi autoadministrarea locală

2. Ajustarea bazei legale, regulatorii şi instituţionale la standardele şi cele mai avansate practici europene

3. Revizuirea sistemului de transferare a funcţiilor către autorităţile administraţiei publice locale

4. Definirea clară a funcţiilor şi responsabilităţilor preluate de la autorităţile administraţiei publice centrale

5. Determinarea procedurii de transferare a funcţiilor şi delegare a responsabilităţilor către autorităţile administraţiei publice locale

6. Asigurarea oportunităţilor de perfecţionare profesională a angajaţilor autorităţilor administraţiei publice

7. Diseminarea bunelor practici şi experienţe privind mobilizarea socială şi parteneriatul în domeniul asistenţei reciproce, utilizarea eficientă a resurselor locale şi a altor resurse disponibile, soluţionarea problemelor locale

8. Elaborarea unei strategii de comunicare şi informare privind activitatea autorităţilor administraţiei publice locale, deciziile luate, performanţele, situaţia financiară şi proprietatea comunitară

Aparatul Guvernului

Consolidarea autorităţilor administraţiei publice locale în Republica Moldova

0,7

Aparatul Guvernului, autorităţile administraţiei publice locale, Academia de Administrare Publică de pe lîngă Preşedintele Republicii Moldova

 

2.3. Gestionarea finanţelor publice

Constituirea unui sistem eficient şi durabil al managementului financiar, bazat pe instrumente şi mecanisme moderne, adecvate standardelor europene

1. Crearea unui sistem informaţional integrat de management al finanţelor publice

2. Dezvoltarea în continuare a Cadrului de Cheltuieli pe Termen Mediu şi a metodei de elaborare a bugetelor în bază de programe şi performanţă

3. Perfecţionarea şi sistematizarea legislaţiei în domeniul procesului şi sistemului bugetar, precum şi în domeniul fiscal şi armonizarea legislaţiei la cerinţele Uniunii Europene

4. Revizuirea şi elaborarea Clasificaţiei bugetare (în redacţie nouă) în scopul ajustării acesteia la standardele internaţionale actualizate

5. Elaborarea şi implementarea Strategiei de gestionare a datoriei de stat

6. Dezvoltarea sistemului trezorerial şi perfecţionarea evidenţei contabile în sectorul public

7. Elaborarea şi implementarea strategiei în domeniul auditului intern şi a controlului financiar în sectorul public

Ministerul Finanţelor

Gestionarea Finanţelor publice

8

Ministerul Finanţelor

Studiul comparat al sistemelor informaţionale utilizate de ţările Uniunii Europene în procesul de execuţie bugetară0,3

Ministerul Finanţelor

Crearea unui sistem informaţional integrat de management al finanţelor publice

0,03

Primăria mun. Chişinău

Studiul cadrului legislativ şi normativ general al UE în domeniul finanţelor publice

0,5

Ministerul Finanţelor
Perfecţionarea sistemului de audit intern şi controlului financiar în sectorul public

2,3

Ministerul Finanţelor,

Curtea de Conturi

Perfecţionarea, implementarea şi elaborarea continuă a Standardelor Naţionale de Contabilitate, Standardelor Naţionale de Audit, în baza Standardelor Internaţionale de Contabilitate, aprobate de Consiliul pentru Standardele Internaţionale de Contabilitate, Federaţia Internaţională a Contabililor

0,7

Ministerul Finanţelor
Reforma sistemului de evidenţă contabilă în sectorul public

2,3

Ministerul Finanţelor

 3.

Sistemul judiciar

Revizuirea cadrului legal şi instituţional pentru constituirea unui stat bazat pe drept şi a unei economiei de piaţă.

Acces la justiţie

1. Examinarea posibilităţilor pentru eliminarea sau reducerea costurilor publice judiciare

2. Revizuirea participatorie în comun cu toţi participanţii a sistemului informaţional juridic şi de asistenţă juridică

3. Examinarea cu reprezentanţii profesionişti privaţi a posibilităţilor de introducere a serviciilor pro bono

Cadrul juridic

4. Revizuirea cadrului normativ, precum şi a standardelor de elaborare a reglementărilor în materie de justiţie

Sistemul judiciar

5. Realizarea unor studii şi evaluări care să vizeze diverse aspecte ale organizării şi funcţionării justiţiei sub aspectul protejării drepturilor persoanei şi din perspectiva dezvoltării economice durabile

6. Ameliorarea capacităţilor instituţionale şi organizarea adecvată a personalului sistemului justiţiei

7. Asigurarea accesului la echipamentul şi tehnologiile informaţionale performante

Dezvoltarea sistemului de învăţămînt juridic

8. Revizuirea standardelor învăţămîntului juridic

9. Optimizarea programului de studii şi a planurilor de învăţămînt

Executarea deciziilor judecătoreşti

10. Examinarea performanţelor şi a modului de funcţionare a sistemului actual de executare a hotărîrilor judecătoreşti

Ministerul Justiţiei

Crearea Sistemului Integrat de Informare Juridică

0,3

Ministerul Justiţiei

Gestiunea şi evidenţa circuitului dosarelor

-

Ministerul Justiţiei
Instruirea personalului penitenciar în domeniul drepturilor omului în penitenciare

0,05

Ministerul Justiţiei
Implementarea metodologiei novatoare în domeniul instruirii continue a personalului penitenciar

0,2

 

Ministerul Justiţiei

 

3.1. Corupţia

Combaterea corupţiei, accentul principal fiind pus pe înlăturarea barierelor birocratice pentru activităţile antreprenoriale care oferă cele mai mari posibilităţi pentru corupţie.

1. Minimizarea şi simplificarea reglementărilor pentru antreprenoriat şi întreprinderi (vezi Dezvoltarea Sectorului Privat)

2. Edificarea capacităţilor şi dezvoltarea profesională în sectorul autorităţilor administraţiei publice (vezi Reforma Administraţiei Publice)

3. Angajarea în discuţii deschise cu autorităţile administraţiei publice, societatea civilă şi partenerii de dezvoltare în reforma instituţională pe termen mediu

Vezi compartimentele respective

 

 

 

 

 4.

Dezvoltarea sectorului privat

 

 

 

 

 

 

4.1. Cadrul regulatoriu

4.1.1. Dereglementarea şi plasarea accentului pe estimarea şi monitorizarea impactului reglementărilor.

1. Simplificarea şi optimizarea procedurilor de înregistrare şi post-înregistrare a afacerilor, de obţinere a autorizaţiilor, permisiunilor, licenţelor

2. Reducerea numărului tuturor formelor de control de stat, orientarea acestora către colectarea impozitelor şi acordarea sprijinului instructiv–consultativ

3. Eficientizarea sistemului serviciilor contra plată acordate de autorităţile administraţiei publice

4. Optimizarea politicilor şi procedurilor fiscale, în special pentru întreprinderile mici şi mijlocii

Ministerul Economiei

Evaluarea necesităţii şi optimizarea procedurilor de eliberare a autorizaţiilor, permisiunilor şi certificatelor pentru activitatea de întreprinzător

0,01

Ministerul Economiei

 

Crearea şi implementarea sistemului informaţional de monitorizare a activităţilor de supraveghere şi control de stat

0,04

Ministerul Economiei

Studierea practicii internaţionale şi elaborarea propunerilor de micşorare a numărului de servicii oferite de autorităţile administraţiei publice

0,01

Ministerul Economiei

Consultanţa privind perfecţionarea cadrului legislativ din domeniul privatizării (analiză, evaluare)

0,1

Departamentul Privatizării
Consultanţa pentru organizarea şi desfăşurarea concursurilor de privatizare

0,15

Departamentul Privatizării

4.1.2. Alinierea la practicile legale şi administrative ale UE şi cele internaţionale privind standardele, reglementările tehnice şi evaluarea conformităţii, ajustarea cadrului instituţional

1. Perfecţionarea bazei metodologice şi procedurilor pentru asigurarea conformităţii produselor şi acreditării conform criteriilor şi practicilor internaţionale / europene

2. Sporirea responsabilităţii producătorului prin stabilirea prevederilor legale, concomitent cu dezvoltarea practicii de declarare a conformităţii de către producător

3. Demonopolizarea procedurii de asigurare a conformităţii

4. Promovarea aplicării voluntare a standardelor prin elaborarea reglementărilor tehnice şi / sau adaptarea celor europene, concomitent cu transpunerea standardelor internaţionale / europene în sistemul naţional

5. Crearea condiţiilor adecvate pentru introducerea sistemelor de management a calităţii ISO 9000 şi a mediului ISO 14000

6. Perfecţionarea activităţii organismelor de acreditare şi de asigurare a conformităţii produselor în scopul dinamizării implicării acestora în circuitul internaţional

7. Crearea condiţiilor interne pentru a face posibilă încheierea acordurilor de recunoaştere reciprocă a certificatelor / declaraţiilor de conformitate ca parte a circuitului comercial internaţional

Ministerul Economiei,

Departamentul Standardizare şi Metrologie

Implementarea angajamentelor faţă de OMC – trecerea la standardizarea voluntară

3,2

 

Ministerul Economiei, Departamentul Standardizare şi Metrologie

 

4.2. Dezvoltarea şi protecţia concurenţei

4.2.1. Asigurarea dreptului agenţilor economici de a beneficia de concurenţă loială în baza legii şi a regulilor de derulare corectă şi onestă a afacerilor

 

4.2.2. Inadmisibilitatea limitării concurenţei, abuzului de situaţia dominantă pe piaţă, lezării drepturilor legitime ale consumatorilor

 

4.2.3. Obligativitatea autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale de a contribui la dezvoltarea şi protecţia concurenţei

1. Crearea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Concurenţei

2. Elaborarea legilor noi / modificarea celor existente privind protecţia concurenţei

3. Asigurarea transparenţei politicii în domeniu şi a activităţii Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Concurenţei prin crearea paginii Web

Agenţia Naţională pentru Protecţia Concurenţei

Combaterea contrafacerii produselor

0,3

Autorităţile administraţiei publice centrale,

Camera de Comerţ şi Industrie, Departamentul Comerţ, Departamentul Standardizare şi Metrologie

Sporirea gradului de informare a consumatorilor din Republica Moldova , prin derularea unei campanii complexe naţionale de informare a consumatorilor şi eficientizarea supravegherii pieţei

1,7

 

Ministerul Economiei, Departamentul Standardizare şi Metrologie

 

4.3. Managementul corporativ

4.3.1. Dezvoltarea culturii corporative

 

4.3.2. Eficientizarea managementului corporativ

 

4.3.3. Asigurarea compatibilităţii sistemului corporativ intern cu cel internaţional

 

1. Elaborarea proiectului Codului Administrării Corporative

2. Perfecţionarea cadrului legal existent şi a mecanismului de aplicare a acestuia

3. Formarea unui mediu de concurenţă inerent economiei de piaţă

4. Desfăşurarea unui dialog constructiv continuu între sectorul public şi cel privat pentru a obţine un echilibru între interesele Guvernului şi ale comunităţii oamenilor de afaceri, precum şi ale tuturor participanţilor în relaţiile corporative

Ministerul Economiei

 

 

 

 

4.4. Dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii

4.4.1. Majorarea aportului întreprinderilor mici şi mijlocii la creşterea economică

 

4.4.2. Consolidarea rolului întreprinderilor mici şi mijlocii în soluţionarea problemelor social-economice

1. Perfecţionarea cadrului legislativ şi instituţional, promovarea conceptului sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii, elaborat în baza celor mai bune practici internaţionale

2. Facilitarea accesului la finanţare a întreprinderilor mici şi mijlocii prin acţiuni specifice, cum ar fi: linii de microcreditare cu o rată accesibilă a dobînzii; dezvoltarea organizaţiilor de microfinanţare; asigurarea folosirii eficiente a resurselor financiare alocate din/sau prin bugetul de stat, inclusiv a suportului financiar din partea instituţiilor financiare internaţionale şi a altor donatori;

3. Îmbunătăţirea accesului întreprinderilor mici şi mijlocii la informaţii şi consultanţă, inclusiv prin crearea unei reţele naţionale de centre informaţional-consultative, business-incubatoare, cu participarea activă a autorităţilor administraţiei publice locale şi atragerea asistenţei tehnice

4. Pregătirea personalului calificat pentru întreprinderile mici şi mijlocii şi promovarea culturii antreprenoriale, cu plasarea accentului asupra pregătirii profesionale a tinerilor

Ministerul Economiei

Servicii de microfinanţare şi consultanţă pentru întreprinderile mici şi mijlocii în Moldova

0,4

Ministerul Economiei

Suport la crearea sistemului unic al centrelor locale de informare şi consultanţă

2,8

Ministerul Economiei

 

4.5. Promovarea comerţului exterior

4.5.1.Asigurarea stabilităţii, accesibilităţii şi previzibilităţii cadrului juridic comercial

 

4.5.2.Înlăturarea şi neadmiterea barierelor netarifare nejustificate

 

4.5.3.Optimizarea procedurilor regulatorii întru reducerea costurilor de "intrare/ieşire" în sfera activităţilor comerciale

 

4.5.4. Dinamizarea penetrării pieţelor externe

 1. Analiza şi evaluarea, în comun cu Banca Naţională a Moldovei şi instituţiile financiare, a factorilor care pot genera un echilibru al balanţei comerciale şi accelerarea exporturilor

2. Mediatizarea tratatelor internaţionale la care Moldova este parte

3. Valorificarea potenţialului oferit de aranjamentele preferenţiale acordate de UE şi alte ţări dezvoltate, analizînd avantajele comparative ale produselor autohtone

4. Mărirea eficienţei participării Republicii Moldova la negocierile multilaterale din cadrul OMC, negocierea cu UE a unui regim comercial preferenţial pentru produsele din Moldova

5. Dezvoltarea cadrului juridic şi instituţional pentru sectorul serviciilor conform prevederilor acordului respectiv al OMC

6. Colectarea, sistematizarea şi diseminarea informaţiilor privind condiţiile de acces a produselor şi serviciilor autohtone pe pieţele internaţionale

7. Dezvoltarea capacităţilor informaţionale moderne care să conducă la creşterea vizibilităţii ofertelor comerciale de export, în special ale întreprinderilor mici şi mijlocii

8. Utilizarea instrumentelor de promovare a exporturilor

9. Încurajarea întreprinderilor mici şi mijlocii în formarea alianţelor de export

10. Eficientizarea activităţii ambasadelor şi reprezentanţelor comerciale ale ţării în exterior în domeniul promovării produselor autohtone

Ministerul Economiei

 

Organizaţia de Promovare a Exportului

Elaborarea şi implementarea produselor alimentare cu destinaţie curativă şi de profilaxie pentru populaţia afectată de factori de risc (radiaţie)

1,2

Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Ministerul Sănătăţii, populaţia

Crearea Centrului Informaţional în problemele comerţului exterior

0,25

Departamentul Comerţului

4.5.5. Optimizarea administrării vamale

1. Perfecţionarea legislaţiei vamale care vizează interesele agenţilor economici şi dezvoltarea cooperării deschise şi transparente cu sectorul comercial

2. Identificarea şi aplicarea practicilor performante de audit şi analiza riscurilor, precum şi optimizarea procedurilor

3. Introducerea sistemului de prevenire a iregularităţilor, în special prin verificarea operativă a informaţiilor la posturile vamale

4. Standardizarea şi optimizarea procedurilor şi controalelor vamale, dezvoltarea statisticii vamale în cooperare cu instituţiile vizate

5. Îmbunătăţirea evaluării vamale prin uniformizarea clasificării tarifare

6. Dezvoltarea sistemelor informaţionale şi de comunicare, crearea mediului vamal electronic

7. Instruirea şi reprofilarea profesională, cu un accent aparte asupra motivaţiilor ce vor permite eradicarea corupţiei

8. Stabilirea unui sistem de estimare a performanţelor administrării vamale

Departamentul Vamal

Punctul de trecere rutier „Tudora” a frontierei de stat moldo-ucrainene

3

Departamentul Vamal

Punctul de trecere rutier „Unguri” a frontierei de stat moldo-ucrainene

5

Departamentul Vamal

 

4.6. Îmbunătăţirea mediului investiţional

4.6.1. Perfecţionarea legislaţiei în direcţia consolidării garanţiilor şi protejării drepturilor investitorilor şi creditorilor, precum şi a protecţiei drepturilor de proprietate industrială şi intelectuală

 

4.6.2. Neadmiterea introducerii barierelor în calea activităţii investiţionale şi, după caz, eliminarea operativă a unor asemenea impedimente

 

4.6.3. Perfecţionarea şi uniformizarea regimului fiscal facilitat, precum şi a modalităţilor de aplicare a acestuia faţă de investitorii locali şi străini

1. Continuarea privatizării proprietăţii publice, inclusiv a terenurilor aferente, în scopul eficientizării utilizării acesteia, precum şi atragerii investitorilor „eficienţi”

2. Modificarea legislaţiei fiscale în direcţia perfecţionării prevederilor de stimulare a investitorilor locali şi străini

3. Dezvoltarea infrastructurii regionale în scopul ameliorării activităţii investiţionale la nivel regional

4. Susţinerea dezvoltării pieţei financiare în aspect instituţional şi de infrastructură pentru consolidarea rolului sectorului financiar în mobilizarea şi circulaţia resurselor investiţionale, precum şi reducerea riscurilor investiţionale

5. Desfăşurarea continuă a dialogului cu reprezentanţii comunităţii investitorilor şi a oamenilor de afaceri în scopul optimizării soluţionării problemelor ce ţin de ameliorarea mediului investiţional

6. Elaborarea instrumentelor şi mecanismelor pentru stimularea băncilor de a oferi credite pe termen lung, precum şi pentru atragerea economiilor populaţiei, inclusiv a transferurilor băneşti ale remitenţilor de peste hotare, în activitatea investiţională

7. Formarea unui sistem eficient de diseminare a informaţiei, destinate atît investitorilor străini, cît şi celor locali, despre oportunităţile pentru investiţii în Moldova .

Ministerul Economiei

 

 

 

 

4.7. Cadastru

4.7.1. Perfecţionarea sistemului naţional unificat de înregistrare a bunurilor imobile

 

4.7.2. Finalizarea procesului de privatizare a terenurilor pentru facilitarea dezvoltării pieţei imobiliare

 

4.7.3. Implementarea noului sistem de evaluare în masă a bunurilor imobile în scopuri fiscale

 

4.7.4. Asigurarea durabilităţii financiare şi instituţionale a sistemului naţional de cadastru

1. Finalizarea elaborării proiectelor de acte legislative şi normative în scopul sprijinirii pieţei imobiliare

2. Finalizarea procesului de atribuire în proprietate a terenurilor

3. Înregistrarea primară în masă a bunurilor imobile

4. Evaluarea în masă în scopuri fiscale:

a) tuturor apartamentelor, caselor de locuit individuale din localităţile urbane;

b) tuturor obiectelor comerciale, industriale şi de producţie

5. Reorganizarea sistemului organelor cadastrale şi crearea unei companii specializate de cadastru

6. Crearea unui sistem informaţional integrat al cadastrului şi conectarea utilizatorilor

7. Informarea publicului larg şi instruirea cadrelor din domeniul cadastrului.

Agenţia de Stat Relaţii Funciare şi Cadastru

Asistenţa continuă în domeniul cadastral

25

Agenţia de Stat Relaţii Funciare şi Cadastru

 5.

Sectorul financiar

Îmbunătăţirea

performanţelor sistemului financiar

1. Îmbunătăţirea cadrului juridic şi normativ pentru dezvoltarea noilor instituţii investiţionale

2. Introducerea noilor instrumente financiare

3. Introducerea sistemului informaţional naţional al pieţei hîrtiilor de valoare

4. Simplificarea procedurilor de emitere şi a tranzacţiilor de pe piaţa valorilor mobiliare

5. Îmbunătăţirea mecanismelor de control şi supraveghere a activităţii participanţilor de pe piaţa hîrtiilor de valoare

6. Dezvoltarea durabilă a asociaţiilor de economii şi împrumut

Banca Naţională a Moldovei,

Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei

Dezvoltarea instrumentelor pieţei monetare emise de către bănci

0,15

Banca Naţională a Moldovei

Dezvoltarea pieţei secundare a hîrtiilor de valoare de stat

0,15

Banca Naţională a Moldovei

 6.

Industria

6.1. Creşterea durabilă a producţiei industriale

 

6.2. Diversificarea producţiei industriale pe seama dezvoltării şi majorării ponderii ramurilor ce nu sînt legate de prelucrarea materiei prime agricole

 

6.3. Îmbunătăţirea tuturor caracteristicilor calitative ale producţiei industriale

 

6.4. Accelerarea dezvoltării producţiei industriale în regiuni

1. Accelerarea proceselor de privatizare şi restructurare a întreprinderilor industriale, efectuarea procedurilor de falimentare a întreprinderilor ineficiente şi insolvabile

Ministerul Industriei

 

Studiu de identificare a priorităţilor dezvoltării sectorului industrial competitiv în corelare cu tendinţele procesului de globalizare şi integrare în UE

0,15

Ministerul Industriei

2. Efectuarea unui studiu de identificare a priorităţilor dezvoltării segmentului industrial competitivMinisterul IndustrieiElaborarea Programului de racordare a principiilor de producere la cerinţele standardelor internaţionale şi implementării sistemelor integrate de management al calităţii

0,5

Ministerul Industriei
3. Elaborarea Programului de racordare a proceselor de producţie la cerinţele standardelor internaţionale prin implementarea sistemelor integrate de management al calităţiiMinisterul IndustrieiElaborarea Programului de creare a Parcului inovaţional-industrial pe baza Universităţii Tehnice din Moldova şi "Mezon" S.A. (UTM-"Mezon" S.A. )

0,12

Ministerul Industriei
4. Elaborarea programelor de dezvoltare pentru anumite sectoare industriale în scopul atragerii investiţiilorMinisterul IndustrieiParcuri industriale pentru Moldova

0,2

Camera de Comerţ şi Industrie, Ministerul Economiei, Academia de Ştiinţe a Moldovei, Ministerul Industriei
5. Formarea unei baze legislative pentru elaborarea şi implementarea programelor de creare a parcurilor tehnologice

Ministerul Industriei

Organizaţia de Promovare a Exportului

 

Elaborarea şi implementarea Sistemului Integrat de Management, Marketing şi Suport Informaţional în sectorul industrial al Republicii Moldova

0,3

Ministerul Industriei
6. Asigurarea legislativă a proceselor de consolidare a capitalului industrial, formarea şi dezvoltarea diferitelor forme de asociaţiiMinisterul Industriei, Ministerul FinanţelorOrganizarea şi dezvoltarea Centrului de Cercetări şi de Elaborare a Tehnicii Electronice şi de Aparate cu Destinaţie Civilă în baza Unor Materiale şi Tehnologii Noi

0,65

Ministerul Industriei
7. Dezvoltarea infrastructurii de promovare a exportului producţiei industriale, de acordare a serviciilor informaţionale şi de consultanţă

Ministerul Economiei,

Organizaţia de Promovare a Exportului

 

Obţinerea indicelui preţurilor producţiei industriale

0,05

Departamentul Statistică şi Sociologie
8. Examinarea posibilităţilor de creare a Băncii Industriale Investiţionale cu capital mixt (privat şi de stat)

Ministerul Industriei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei,

Organizaţia de Promovare a Exportului

Obţinerea indicelui producţiei industriale

0,05

Departamentul Statistică şi Sociologie

 7.

Cercetări şi inovaţii

7.1. Creşterea nivelului de cercetare-dezvoltare

 

7.2. Utilizarea eficientă a rezultatelor activităţii tehnologico-ştiinţifice în economie

 

7.3. Dezvoltarea sectorului inovaţional în baza comercializării lucrărilor de cercetare-dezvoltare şi a rezultatelor acestora

 

7.4. Valorificarea potenţialului intelectual

1. Armonizarea legislaţiei naţionale în domeniul protecţiei proprietăţii intelectuale cu normele acordurilor şi convenţiilor internaţionale

2. Elaborarea măsurilor organizatorico-juridice în vederea transmiterii drepturilor asupra proprietăţii intelectuale, constituite din contul mijloacelor bugetare, organizaţiilor cărora aparţine lucrarea respectivă

3. Elaborarea bazei normativ-juridice pentru reorganizarea instituţiilor de cercetări care şi-au pierdut profilul ştiinţific şi nu au resurse umane şi tehnico-materiale suficiente

4. Inventarierea patrimoniului instituţiilor de cercetări ştiinţifice de stat, realizarea patrimoniului nefolosit şi utilizarea mijloacelor obţinute pentru îmbunătăţirea bazei tehnico-materiale în domeniul cercetărilor

5. Elaborarea unei baze legislative ce ar reglementa crearea şi funcţionarea infrastructurii inovaţionale, incluzînd instituţii financiare specializate, fonduri şi agenţii, parcuri inovaţionale, business-incubatoare

6. Extinderea şi modernizarea sistemului de indici ai evidenţei statistice a cercetărilor şi activităţilor inovaţionale

7. Implementarea mecanismelor de asigurare a riscurilor, legate de elaborarea şi implementarea inovaţiilor

8. Perfecţionarea procedurilor de amortizare şi impunere fiscală a obiectelor de proprietate intelectuală

9. Elaborarea unor măsuri organizatorico-juridice de dezvoltare a sistemului de leasing al utilajului sociointensiv

10. Crearea unei baze de date electronice unice, ce ar asigura înregistrarea inovaţiilor, obiectelor de proprietate intelectuală

11. Instruirea şi reinstruirea specialiştilor din domeniul inovării

12. Perfecţionarea programelor de studii în domeniul învăţămîntului superior şi postuniversitar pentru pregătirea cadrelor în sfera cercetării şi inovării

13. Elaborarea şi implementarea mecanismelor de stimulare a activităţilor inovaţionale ale micilor întreprinderii

Academia de Ştiinţe a Moldovei, Agenţia de Stat pentru Proprietatea Intelectuală, Ministerul Educaţiei, Departamentul Statistică şi Sociologie, Ministerul Economiei

Dezvoltarea activităţii personalului în domeniul testărilor nedistructive

0,7

Academia de Ştiinţe a Moldovei, Asociaţia de Testări Nedistructive

Computerizarea contabilităţii şi secţiei marketing ale Uzinei experimentale a Academiei de Ştiinţe a Moldovei „ASELTEH”

0,03

Academia de Ştiinţe a Moldovei, Întreprinderea de Stat Uzina experimentală „ASELTEH”
Computerizarea bazei termo-analitice a Institutului de Geofizică şi Geologie al Academiei de Ştiinţe a Moldovei

0,03

Academia de Ştiinţe a Moldovei
Crearea staţiei electrice cu motor eolian cu pînze

0,03

Ministerul Energeticii

 8.

Infrastructura

 

 

 

 

 

 

 

8.1. Energetica

Sporirea securităţii energetice a ţării şi crearea condiţiilor pentru dezvoltarea eficientă şi stabilă a sectorului.

1. Extinderea gazoductelor-branşamente prin construcţia staţiilor de distribuire a gazelor şi a gazoductelor interurbane

2. Promovarea şi realizarea Programului Naţional de renovare şi descentralizare a sistemelor de alimentare cu căldură a oraşelor din Republica Moldova

3. Restructurarea sectorului energetic, atragerea capitalului privat prin diferite forme

4. Perfecţionarea cadrului regulatoriu al sectorului energetic pentru asigurarea condiţiilor de dezvoltare a pieţei energetice şi crearea mediului concurenţial

5. Ridicarea nivelului de achitare a plăţilor pentru energia consumată, intensificarea protecţiei sociale a celor mai defavorizate pături ale populaţiei

Ministerul Energeticii

Extinderea gazoductului în oraşul Vadul lui Vodă şi gazificarea Centrului de Sănătate şi a Şcolii de Muzică

0,12

Primăria mun. Chişinău

Elaborarea unui set de documente cu privire la organizarea şi promovarea auditului energetic in Moldova

0,2

Ministerul Energeticii
Analiza legislaţiei existente în domeniul energeticii cu scopul asigurării bazei legale pentru managementul Poluanţilor Organici Persistenţi în cadrul cerinţelor Convenţiei de la Stockholm

0,04

Ministerul Energeticii
Evaluarea şi pregătirea unui proiect investiţional privind lichidarea condensatoarelor electrice vechi, cu aprecierea sursei financiare pentru realizarea acestei măsuri

0,3

Ministerul Energeticii, Întreprinderea de Stat „Moldelectrica”
Efectuarea studiilor sistemice de fezabilitate şi studierea documentaţiei de proiectare pentru linia electrică (LEA) 400kV Suceava-Bălţi

0,06

Ministerul Energeticii, Întreprinderea de Stat „Moldelectrica”
Auditul legislaţiei în domeniul energeticii, în scopul corelării cu obiectivele politicii energetice ale Uniunii Europene

0,2

Ministerul Energeticii
Optimizarea structurii balanţei energetice a Republicii Moldova, cu implicarea resurselor locale şi a surselor renovabile de energie

0,03

Ministerul Energeticii, Agenţia Naţională pentru Conservarea Energiei
Elaborarea Concepţiei privind sistemul electro-energetic interconectat cu ţările vecine

0,03

Ministerul Energeticii, Întreprinderea de Stat „Moldelectrica”
Implementarea măsurilor şi acţiunilor Programului naţional de conservare a energiei pentru anii 2003-2010

2,1

Guvernul, Ministerul Energeticii, Agenţia Naţională pentru Conservarea Energiei
Implementarea programului naţional de utilizare a surselor regenerabile de energie pentru anii 2004-2010

1,4

Guvernul, Ministerul Energeticii, Agenţia Naţională pentru Conservarea Energiei

 

8.2. Drumuri şi transport

8.2.1. Ameliorarea accesului la servicii prin reabilitarea drumurilor şi căilor ferate

 

8.2.2.Eficientizarea serviciilor de transport şi sporirea calităţii acestora prin dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii de transporturi

 

8.2.3.Sporirea securităţii şi siguranţei în activităţile de transport şi asigurarea protecţiei mediului

8.2.4.Facilitarea activităţilor comercial-economice internaţionale

Drumurile auto

1. Elaborarea şi implementarea unui program de lucrări pentru reconstrucţia reţelei de drumuri care va prevedea creşterea volumului de lucrări de întreţinere periodică de tip uşor

2. Crearea unui sistem durabil şi transparent de finanţare a drumurilor pentru a asigura întreţinerea continuă a reţelei de drumuri

3. Elaborarea şi implementarea unor proiecte regionale în domeniul drumurilor auto

4. Implementarea unor sisteme moderne de evaluare a stării tehnice a drumurilor şi de optimizare a priorităţilor de întreţinere şi reparaţii

5. Realizarea proiectului de reabilitare a drumului Chişinău – Giurgiuleşti

6. Negocierea cu organismele financiare internaţionale în vederea contractării în condiţii avantajoase a unor împrumuturi pentru reabilitarea drumurilor naţionale de importanţă europeană

Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor

Cadastrul drumurilor naţionale şi crearea sistemului automatizat de urmărire în timp a podurilor

1,5

Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor, Administraţia de Stat a Drumurilor

Transportul feroviar

1. Reabilitarea reţelelor de cale ferată pînă la nivelul parametrilor proiectaţi şi de siguranţă a circulaţiei trenurilor

2. Realizarea condiţiilor Acordului-memorandum dintre Consiliul Creditorilor şi Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova

3. Separarea gestiunii infrastructurii feroviare de cea a exploatării serviciilor de transport în conformitate cu Planul de restructurare a Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din Moldova

4. Externalizarea obiectelor de menire social-culturală şi comunală din componenţa Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din Moldova

5. Renovarea parcului de vagoane de călători şi de trenuri Diesel

Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova

Perfecţionarea cadrelor feroviare pentru implementarea procesului de restructurare avansată a Căii Ferate din Moldova

0,6

Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor, Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova

Implementarea tehnologiei Suw2000 de trecere automată de pe ecartament de 1520 mm pe cel european de 1435 mm la frontiera moldo-română (st. Ungheni)

4,1

Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor, Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova

 

8.3. Aprovizionarea cu apă şi canalizarea

8.3.1. Sporirea accesului populaţiei la sursele de apă potabilă şi ameliorarea calităţii serviciilor

 

8.3.2. Ameliorarea protecţiei mediului ambiant şi protecţia de poluare şi secătuire a surselor de alimentare cu apă

 

8.3.3. Conservarea resurselor acvatice şi energetice

 

8.3.4. Raţionalizarea tarifelor la serviciile de alimentare cu apă şi canalizare

Acces şi calitate

1. Dezvoltarea şi modernizarea sistemelor de alimentare cu apă şi canalizare în 156 de localităţi

2. Amenajarea şi restabilirea a 93300 de fîntîni în mediul rural

3. Implementarea proiectelor-pilot pentru tratarea surselor de ape freatice cu eliminarea hidrogenului sulfurat şi a azotului amoniacal prin metoda biologică

4. Implementarea proiectului-pilot privind metodele mecanice şi biologice de epurare a apelor reziduale

 

Conservarea apei şi protecţia mediului

5. Formarea unui sistem de supraveghere a nivelului şi calităţii apelor subterane

6. Elaborarea şi efectuarea unui complex de măsuri pentru evacuarea apelor reziduale

7. Restabilirea şi crearea noilor zone de protecţie a apelor, fîşiilor forestiere de protecţie a apelor şi a zonelor sanitare.

 

Politica tarifară

8. Asigurarea consumatorilor cu aparate de contorizare a apei

9. Elaborarea unei metodologii unice de calculare a tarifelor, cercetarea posibilităţilor de diferenţiere a acestora şi trecerea la asigurarea acoperirii cheltuielilor reale

10. Asigurarea transparenţei la formarea tarifelor prin intermediul campaniilor informaţionale

11. Perfecţionarea cadrului juridic normativ în domeniul relaţiilor consumatorilor şi furnizorilor privind aprovizionarea cu apă şi înăsprirea cerinţelor faţă de debitori, creşterea nivelului de achitare pentru apa consumată

 

Perfecţionarea cadrului juridic normativ

12. Implementarea serviciilor de audit tehnologic al sistemelor de alimentare cu apă şi canalizare

13. Ajustarea legislaţiei, normelor şi regulamentelor privind aprovizionarea cu apă şi canalizare la standardele europene şi internaţionale

14. Perfecţionarea bazei legislative pentru atragerea capitalului privat în sector sub formă de concesii, arendă, administrare fiduciară, întreprinderi mixte, inclusiv privatizarea sistemelor centralizate de alimentare cu apă şi canalizare

 

Departamentul Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului

 

Repunerea în funcţiune şi modernizarea sistemului de alimentare cu apă în com. Cîrnăţeni şi or.Căuşeni

 

0,08

 

Primăriile com. Cîrnăţeni şi or. Căuşeni

 

8.4. Telecomunicaţiile şi tehnologiile informaţionale

8.4.1. Crearea premiselor pentru edificarea societăţii informaţionale

 

8.4.2. Liberalizarea pieţei telecomunicaţiilor

 

8.4.3. Ameliorarea calităţii şi extinderea accesului consumatorilor la serviciile informaţionale şi de telecomunicaţii

Tehnologii informaţionale

1. Elaborarea şi adoptarea legii cu privire la protecţia datelor personale

 

2. Elaborarea şi implementarea proiectului-pilot pentru crearea a şapte puncte de acces colectiv la informaţii în baza secţiilor poştale, şcolilor, bibliotecilor etc.

 

3. Elaborarea programului de implementare a tehnologiilor comunicaţionale şi informaţionale în activitatea autorităţilor administraţiei publice

Departamentul Tehnologii Informaţionale

Implementarea semnăturii digitale în Republica Moldova

4,45

Serviciul de Informaţii şi Securitate

Elaborarea şi implementarea proiectului-pilot pentru crearea a şapte puncte de acces colectiv la informaţii în baza secţiilor poştale, şcolilor, bibliotecilor etc.

0,06

Departamentul Tehnologii Informaţionale, localităţile rurale

Elaborarea programului de implementare a tehnologiilor informaţionale şi de comunicaţie în activitatea autorităţilor administraţiei publice

0,2

 

Departamentul Tehnologii Informaţionale, populaţia, mediul de afaceri, autorităţile administraţiei publice

Telecomunicaţiile

1. Ajustarea legislaţiei naţionale, regulamentelor şi procedurilor speciale la standardele UE, OMC şi Conferinţei Europene a Administraţiilor Comunicaţiilor Poştale şi Telecomunicaţionale

2. Dezvoltarea reţelelor (inclusiv a celor cu fibre optice) şi modernizarea sistemelor de telecomunicaţii pe baza investiţiilor private

3. Finalizarea implementării Planului Naţional de Numerotare

4. Rebalanţarea tarifelor Companiei „Moldtelecom”

5. Privatizarea companiei „Moldtelecom”

6. Elaborarea şi implementarea pachetului minim de servicii

Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor

 

8.5. Locuinţe şi construcţii locative

8.5.1. Sporirea accesibilităţii populaţiei, în special a grupurilor socialmente vulnerabile la locuinţe

 

8.5.2. Creşterea gradului de siguranţă şi confort a construcţiilor existente

1. Efectuarea unui studiu în scopul elaborării politicilor de stat în domeniul „locuinţelor sociale”

2. Crearea şi perfecţionarea cadrului legislativ şi formarea infrastructurii pentru creditare ipotecară a construcţiilor, modernizării şi procurării de locuinţe

3. Perfecţionarea cadrului regulatoriu cu privire la condominium în fondul locativ, a mecanismelor şi practicii aplicării lui

4. Aprobarea şi realizarea Programului de stat „Încheierea lucrărilor de construcţie la blocurile de locuit nefinalizate”. Elaborarea şi implementarea proiectelor-pilot de modernizare a locuinţelor vechi

5. Elaborarea şi implementarea proiectelor-pilot de modernizare şi reabilitare a locuinţelor existente

Departamentul Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului,

Agenţia Naţională Locuinţă

 

 

 

 

 

 9.

Sectorul agroalimentar şi dezvoltarea rurală

9.1. Continuarea reformelor în sectorul agricol

 

9.2. Edificarea unui cadru comercial şi instituţional modern conform principiilor economiei de piaţă

 

9.3.Dezvoltarea activităţilor neagricole în spaţiul rural

 

9.4.Asigurarea suportului tehnic şi financiar din partea donatorilor internaţionali

 

Agricultura

1. Consolidarea terenurilor se va produce în baza unui studiu special, în cadrul căruia va fi efectuată analiza situaţiei curente din perspectiva eficienţei şi echităţii sociale şi vor fi elaborate recomandări privind acţiunile concrete în domeniul consolidării terenurilor în perspectiva pe termen mediu şi lung

2. Efectuarea unui studiu privind subvenţionarea în agricultură cu scopul de a revizui sistemul de subvenţionare în lumina obiectivelor de creştere economică şi reducere a sărăciei (SCERS).

3. Elaborarea în comun cu ONG-urile a programelor orientate spre reducerea sărăciei prin activităţile de prestare a serviciilor informaţionale şi de instruire şi pregătire profesională, consultanţă, de finanţare a întreprinderilor mici şi a microîntreprinderilor

4. Elaborarea strategiilor organizaţiilor de fermieri şi întreprinzători agricoli, de asigurare a accesului mai eficient la informaţii, pieţe, mijloace şi oportunităţi de producţie

5. Promovarea planificării strategice şi comerciale la întreprinderile de prelucrare a materiei prime agricole

6. Promovarea dezvoltării pieţei exporturilor (vezi Dezvoltarea Sectorului Privat)

 

Dezvoltarea rurală

1. Efectuarea studiilor în vederea elaborării Strategiei de Dezvoltare Rurală

2. Asigurarea serviciilor sociale şi a infrastructurii fizice în zonele rurale (vezi compartimentele respective ale sectorului)

 

Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare

 

 

 

 

 

Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, ONG-urile,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare

 

 

 

 

 

Ministerul Economiei,

Organizaţia de Promovare a Exportului,

 

 

 

 

 

 

 

Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare

 

 

 

Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare

Folosirea resurselor naturale din zona Complexului monahal „Hîncu” pentru asigurarea necesităţilor vitale ale copiilor orfani

0,2

Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Complexul monahal „Hîncu”

Elaborarea bazei normativ-tehnice şi producerea industrială a îndulcitorului natural din planta indigenă Stevia Rebaudiana Bertoni şi a produselor alimentare derivate

7,5

 

Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Institutul de Cercetări Ştiinţifice şi Proiectări Tehnologice
Armonizarea legislaţiei sanitare veterinare

0,5

Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Inspectoratul de Stat pentru Medicină Veterinară
Recensămîntul general agricol

3,1

Departamentul Statistică şi Sociologie, Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare
Investigarea potenţialului aplicării sorgului zaharat pentru energie renovabilă în Republica Moldova , problemelor de mediu, economice şi tehnologice

1,8

Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, asociaţiile producătorilor agricoli, gospodăriile ţărăneşti, fermierii privaţi

 10.

Politica de dezvoltare regională

10.1. Dezvoltarea social-economică echilibrată şi durabilă pe întreg teritoriul ţării

 

10.2. Amplificarea potenţialului de resurse menite pentru soluţionarea problemelor ce ţin de dezvoltarea social-economică a regiunilor

 

10.3. Acordarea sprijinului organelor administraţiilor locale în activităţile de dezvoltare social-economică a teritoriilor

1. Adoptarea Legii cu privire la dezvoltarea regională care va stabili obiectivele, instrumentele şi resursele financiare pentru efectuarea măsurilor de sprijinire a dezvoltării teritoriilor

2. Selectarea şi identificarea regiunilor pentru dezvoltare şi acordarea asistenţei, fiecare din acestea cuprinzînd cîteva unităţi administrativ-teritoriale existente (cu excepţia municipiului Chişinău)

3. Crearea unui sistem de coordonare şi administrare la două niveluri – naţional şi local

4. Contribuirea la elaborarea unui sistem amplu de garanţii, inclusiv cele internaţionale

5. Securizarea frontierei de stat moldo-ucrainene, inclusiv a segmentului transnistrean

6. Elaborarea programului de dezvoltare postconflictuală

7. Susţinerea implicării active a societăţii civile în soluţionarea problemei transnistrene

 

Dezvoltarea regională

-

Ministerul Economiei

Cooperarea pentru reintegrarea postconflictuală

-

Ministrul Reintegrării
Crearea sistemului integrat de asistenţă informaţional-analitică a procesului de reglementare a diferendului transnistrean

0,8

Ministrul Reintegrării

 11.

Turismul

11.1. Promovarea turismului pe plan internaţional

 

11.2. Dezvoltarea patrimoniului naţional de valoare turistică într-un mod durabil şi echilibrat

 

11.3. Perfecţionarea managementului turistic

 

11.4. Ridicarea nivelului calităţii serviciilor turistice

1. Elaborarea şi implementarea unor proiecte (pilot) de dezvoltare a turismului rural

2. Organizarea de seminare ce ţin de dezvoltarea turismului rural şi ecologic pentru autorităţile locale şi populaţie

3. Crearea unei baze informaţionale, editarea de ghiduri şi cataloage privind produsul turistic rural; promovarea produsului turistic pentru pieţele-ţintă

4. Elaborarea şi promovarea proiectelor investiţionale pentru crearea, repararea şi modernizarea infrastructurii turistice

5. Crearea Centrului naţional pentru perfecţionarea cadrelor din industria turismului

6. Elaborarea mecanismelor eficiente de control al calităţii serviciilor turistice prestate

7. Investigarea şi promovarea oportunităţilor pentru investiţiile în turism

Departamentul Dezvoltarea Turismului

 

Susţinerea dezvoltării turismului rural

0,2

Departamentul Dezvoltarea Turismului, Ministerul Culturii, comunităţile rurale, autorităţile publice locale, ONG-urile

Turismul – mijloc de valorificare a resurselor ecologice

0,2

Departamentul Dezvoltarea Turismului, Ministerul Culturii, comunităţile rurale, autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, ONG-urile
Ruta turistică „Drumul Vinului” în Republica Moldova – o şansă de revigorare a satelor Moldovei

0,8

Departamentul Dezvoltarea Turismului, Ministerul Culturii, comunităţile rurale, autorităţile administraţiei publice locale, ONG-urile
Inventarierea şi documentarea digitală a monumentelor, ansamblurilor şi siturilor istorice din Republica Moldova , crearea unei baze electronice de date privind patrimoniul cultural naţional, includerea ei în reţeaua INTERNET

1,5

Ministerul Culturii
Statistica turismului

0,05

Departamentul Statistica si Sociologie, Ministerul Culturii, Departamentul Dezvoltarea Turismului
Instituirea unor centre de meşteşuguri populare şi structuri de primire turistică

0,3

Departamentul Dezvoltarea Turismului, Ministerul Culturii, comunităţile rurale, autorităţile administraţiei publice locale, ONG-urile, comunităţile religioase

 12.

Protecţia mediului şi utilizarea durabilă a resurselor naturale

12.1. Prevenirea şi reducerea degradării resurselor naturale şi utilizarea eficientă a acestora

 

12.2. Menţinerea şi îmbunătăţirea calităţii mediului ambiant ca factor ce asigură păstrarea şi calitatea vieţii

 

12.3. Crearea unui sistem eficient de monitorizare, prevenire şi compensare a pagubelor cauzate de calamităţile naturale

Perfecţionarea managementului deşeurilor, reducerea impactului şi a cantităţilor de substanţe şi deşeuri toxice

1. Reambalarea, depozitarea centralizată şi distrugerea a 1712 tone de pesticide, inclusiv din clasa poluanţilor organici persistenţi (POP)

2. Inventarierea POP şi BPC, neutralizarea şi decontaminarea uleiurilor şi utilajului contaminat cu bifenili policloruraţi (BPC)

3. Efectuarea unui studiu de fezabilitate şi de evaluare a eficienţei costurilor pentru modernizarea unităţilor de valorificare a deşeurilor, primii paşi fiind trecerea la colectarea separată a deşeurilor şi iniţierea construcţiei unor unităţi de valorificare a deşeurilor, iniţial pentru municipiul Chişinău

4. Elaborarea şi implementarea proiectelor-pilot de valorificare a deşeurilor în localităţile rurale

5. Inventarierea, renovarea şi reutilarea gropilor Bekkari

Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale, Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, autorităţile administraţiei publice locale

Reducerea şi eliminarea impactului poluanţilor organici persistenţi asupra medului şi sănătăţii populaţiei

0,05

Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale

Campania naţională de informare şi conştientizare a publicului cu privire la problema Poluanţilor Organici Persistenţi

0,1

Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale, Publicaţia Periodică „Mediul Ambiant”
Colectarea stocurilor de pesticide învechite de tip DDT

0,5

Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale, Ministerul Energeticii
Acţiuni urgente cost-eficiente, cu implicarea comunităţii pentru reducerea impacturilor de la depozitele de pesticide abandonate

1,2

Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale
Evaluarea soluţiilor finale pentru pesticidele învechite şi depozitele abandonate

0,5

Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale
Consolidarea capacităţii pentru inventarierea bifenililor policloruraţi în sistemul electrico-energetic naţional

0,1

Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale
Efectuarea studiului de fezabilitate şi de evaluare a eficienţei cost-beneficiu pentru modernizarea rampelor de depozitare a deşeurilor, primii paşi fiind trecerea la colectarea separată a deşeurilor şi iniţierea construcţiei unor unităţi de valorificare a deşeurilor

0,04

Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale
Studiu de fezabilitate privind bateriile de condensatoare scoase din uz de la staţia „Moldelectrica” Vulcăneşti

0,15

Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale, Ministerul Energeticii

Reducerea poluării resurselor acvatice

1. Elaborarea Planului de acţiuni privind armonizarea cadrului juridic normativ în domeniul apelor de suprafaţă şi freatice cu prevederile şi standardele respective ale Uniunii Europene

2. Inventarierea potenţialului acvatic, determinarea calităţii lui şi depistarea surselor de poluare

3. Elaborarea strategiei naţionale privind protecţia şi gestionarea durabilă a resurselor de apă

4. Elaborarea şi implementarea măsurilor de lichidare a surselor de poluare

Ministerul Ecologiei şi Resurselor NaturaleElaborarea Planului de acţiuni privind armonizarea bazei legislative şi normative în domeniul apelor, cu prevederile şi standardele respective ale Uniunii Europene

0,8

Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale

Sporirea nivelului de conştientizare şi a cunoştinţelor privind protecţia mediului

1. Crearea centrelor locale de informare şi consultanţă ecologică

2. Consolidarea capacităţilor de guvernare la nivel central şi local privind informarea, abordarea participativă a protecţiei mediului

3. Instruirea privind utilizarea durabilă a resurselor naturale

4. Revizuirea şi perfecţionarea sistemului de monitoring al mediului

5. Elaborarea Strategiei naţionale privind educaţia ecologică

6. Elaborarea cadrului legislativ şi instituţional pentru implementarea Convenţiilor internaţionale de mediu la care Moldova este parte

7. Elaborarea metodologiei creării şi elaborării bazei de date a resurselor naturale. Crearea bazei de date a resurselor naturale ale Republicii Moldova

Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale, autorităţile administraţiei publice locale, ONG-urileDezvoltarea bazei tehnico-materiale INECO întru realizarea studiului complex al sistemelor ecologice reprezentative din ţară

0,09

Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale

Protecţia şi extinderea fondului forestier

1. Sporirea numărului de plantaţii în cadrul Fondului Forestier şi administraţiei publice locale

2. Ameliorarea sistemelor de evidenţă şi amenajament forestier

3. Elaborarea programelor privind utilizarea raţională şi dezvoltarea durabilă a produselor lemnoase şi nelemnoase ale pădurii

Agenţia de Stat „Moldsilva”, Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale, autorităţile administraţiei publice locale

Extinderea şi protecţia ariilor naturale protejate de stat

1. Conservarea diversităţii biologice în cursul de mijloc al rîului Prut şi dezvoltarea silviculturii comunale adiacente

2. Crearea Reţelei Ecologice

Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale, Agenţia de Stat „Moldsilva”

Reducerea ritmurilor de degradare a solurilor

1. Elaborarea şi implementarea proiectelor-pilot privind utilizarea raţională şi irigarea solurilor, inclusiv protecţia zonelor umede

2. Plantarea fîşiilor forestiere de protecţie a terenurilor agricole

3. Elaborarea şi realizarea măsurilor de protecţie antierozională a solurilor şi reabilitarea terenurilor degradate

4. Instruirea proprietarilor de terenuri şi a fermierilor în probleme de prelucrare a solului şi de utilizare a îngrăşămintelor minerale şi a pesticidelor

5. Reabilitarea, ameliorarea şi perfecţionarea managementului păşunilor comunale

Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale, autorităţile administraţiei publice localeInstruirea fermierilor deţinători de terenuri în probleme de prelucrare a solului şi utilizare a îngrăşămintelor minerale şi pesticidelor

0,6

Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale, Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare

Perfecţionarea sistemului de monitorizare a calamităţilor naturale, informarea şi instruirea populaţiei în acest domeniu

1. Informarea şi sporirea conştientizării populaţiei privind impactul calamităţilor naturale

2. Modernizarea utilajului şi tehnologiilor de monitorizare a calamităţilor naturale în scopul prevenirii acestora

Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale, Departamentul Situaţii ExcepţionaleModernizarea infrastructurii de efectuare a observaţiilor hidrometeorologice în reţeaua de staţii şi posturi hidrometeorologice ale Serviciului Hidrometeorologic de Stat

0,35

Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale

Perfecţionarea mecanismelor administrative, economice şi financiare de protecţie a mediului şi de gestionare durabilă a resurselor naturale

1. Revizuirea şi perfecţionarea activităţilor şi modalităţilor de funcţionare a Fondului Ecologic Naţional

2. Elaborarea şi publicarea Ghidului pentru evaluarea prejudiciului cauzat mediului şi resurselor naturale

Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale, Ministerul Economiei

 13.

Educaţia

13.1. Sporirea accesului la serviciile educaţionale, în special pentru copiii din familiile defavorizate

 

 

13.2. Perfecţionarea sistematică a calităţii serviciilor educaţionale

 

13.3. Modernizarea sistemului de integrare socială a copiilor cu necesităţi educaţionale speciale

 

13.4. Eficientizarea managementului resurselor financiare, umane şi materiale

Acces

1. Perfecţionarea cadrului juridic normativ privind consolidarea şi utilizarea fondurilor comunitare pentru şcolarizare, în special pentru cei săraci

2. Repartizarea adecvată a resurselor între sectoare în favoarea învăţămîntului primar şi secundar general in scopul sporirii accesului la studii

3. Gestionarea eficientă şi alocarea prioritară a resurselor pentru majorarea salariilor angajaţilor din domeniul învăţămîntului, achiziţionarea manualelor, materialelor didactice şi echipamentului

4. Elaborarea şi implementarea programului de dezvoltare a învăţămîntului din mediul rural

5. Crearea în mediul rural a şcolilor de „circumscripţie” în paralel cu acordarea serviciilor de transport pentru elevi prin revederea şi racordarea reţelelor instituţiilor de învăţămînt preşcolar şi şcolar la tendinţele demografice actuale, în vederea asigurării accesului tuturor copiilor la învăţămîntul general obligatoriu

6. Perfecţionarea şi implementarea unui sistem flexibil şi echitabil de susţinere a elevilor din învăţămîntul secundar general şi a studenţilor, în funcţie de succesele obţinute şi de situaţia materială a familiilor

7. Menţinerea schemei de închiriere a manualelor pentru elevii din învatamîntul gimnazial şi extinderea acesteia pentru elevii din licee cu subvenţionarea manualelor pentru cei săraci

 

Calitate

1. Elaborarea şi implementarea standardelor de stat pentru educaţie

2. Dezvoltarea curriculei şcolare şi universitare, inclusiv în domeniul educaţiei bazate pe deprinderi de viaţă, implementarea noilor tehnologii didactice

3. Participarea sistematică la testările internaţionale (TIMSS, PISA etc.)

4. Elaborarea şi realizarea programului prezidenţial “SALT” de implementare a tehnologiilor informaţionale şi de comunicare în sistemul de învăţămînt

5. Perfecţionarea sistemului de pregătire iniţială şi formare continuă a cadrelor didactice

6. Reconsiderarea locului şi rolului învăţămîntului secundar profesional şi racordarea lui la cerinţele comunităţii, actualizarea nomenclatorului de meserii şi profesii în colaborare cu partenerii sociali

7. Elaborarea şi implementarea sistemului naţional de evaluare a cunoştinţelor şi abilităţilor elevilor şi monitorizarea eficientă a admiterii în instituţiile de învăţămînt superior

8. Elaborarea mecanismelor de implementare a sistemului european de credite academice transferabile

9. Racordarea nomenclatorului de specialităţi la ISCED 97 şi ISCO, restructurarea curriculei în vederea organizării învăţămîntului superior pe 2 cicluri universitare conform prevederilor Declaraţiei de la Bologna

 

Cerinţe educaţionale speciale

1. Organizarea serviciilor de asistenţă a copiilor cu cerinţe educaţionale speciale în instituţiile de învăţămînt secundar general, dezvoltarea serviciilor comunitare de asistenţă şi de sprijin a acestora

2. Crearea unei baze de date a copiilor cu cerinţe educaţionale speciale în vederea elaborării unor programe şi măsuri eficiente de asistenţă a acestora

3. Elaborarea şi implementarea programelor şi formelor diferenţiate de instruire a copiilor cu cerinţe educaţionale speciale

4. Crearea şi dezvoltarea unui sistem de servicii alternative instituţionalizării (case de tip familial etc.)

5. Elaborarea şi implementarea standardelor de îngrijire, educaţie, asistenţă medicală, recuperare, reabilitare a copiilor cu cerinţe educaţionale speciale

6. Consolidarea bazei didactice, tehnico-materiale pentru pregătire profesională de calitate a absolvenţilor instituţiilor de învăţămînt de tip special în vederea facilitării integrării acestora în societate

 

Eficientizarea

1. Perfecţionarea şi completarea cadrului legislativ în vederea asigurării coerenţei şi continuităţii dezvoltării sectorului educaţional

2. Crearea sistemului informaţional pentru managementul educaţiei

3. Modificarea metodologiei de finanţare a activităţilor de formare iniţială şi continuă a cadrelor didactice şi manageriale din învăţămîntul preuniversitar

4. Perfecţionarea metodologiei de finanţare bugetară a sistemului de învăţămînt (finanţare bazată pe programe, pe unitate etc.)

5. Modernizarea bazei tehnico-materiale a instituţiilor de învăţămînt şi implementarea unor măsuri de conservare a energiei

6. Perfecţionarea sistemului de atestare a cadrelor didactice şi manageriale

7. Stabilirea responsabilităţilor şi competenţelor autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, a partenerilor sociali în vederea asigurării condiţiilor normale de funcţionare a instituţiilor de învăţămînt

8. Îmbunătăţirea condiţiilor de funcţionare a instituţiilor preşcolare în scopul pregătirii obligatorii a copiilor către şcoală

Ministerul Educaţiei

Programul Prezidenţial „SALT” – implementarea tehnologiilor informaţionale şi de comunicaţie în sistemul de învăţământ

0,8

Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor, Ministerul Educaţiei, instituţiile de învăţământ

Corelarea dezvoltării resurselor umane cu necesităţile economiei naţionale în cadre

0,12

Ministerul Economiei
Elaborarea şi adaptarea testelor de evaluare pentru participare la testările internaţionale ( PISA şi PIRLS)

0,04

Ministerul Educaţiei
Modernizarea învăţămîntului profesional din Republica Moldova

0,03

Ministerul Educaţiei
Formarea capacităţilor umane şi instituţionale pentru trecerea la examenul unic (absolvire liceu teoretic – admitere universitate)

0,1

Ministerul Educaţiei
Consolidarea potenţialului uman şi instituţional în domeniul practicilor şi procedurilor de implementare a creditelor academice transferabile şi racordării nomenclatorului de specialităţi la ISCED şi ISCO. Elaborarea curriculei la specializările oferite în cadrul instituţiilor de învăţămînt superior pentru treptele licenţă şi master

0,07

Ministerul Educaţiei
Elaborarea standardelor minime de calitate privind îngrijirea, educarea şi socializarea copilului din instituţiile de tip internat

0,03

Ministerul Educaţiei
Cartografierea instituţiilor de învăţămînt preuniversitar şi secundar profesional

0,08

Ministerul Educaţiei
Studiu privind utilizarea resurselor financiare în învăţămîntul preuniversitar şi elaborarea propunerilor pentru perfecţionarea metodologiei de finanţare

0,05

Ministerul Educaţiei
Perfecţionarea formală şi informală a cadrelor didactice şi de conducere din localităţile rurale

-

Ministerul Educaţiei
Elaborarea clasificării statistice a programelor educaţionale (după nivelurile şi domeniile învăţămîntului ) şi perfecţionarea statisticii învăţămîntului în corespundere cu standardele internaţionale

0,06

Departamentul Statistica si Sociologie, Ministerul Educaţiei
Instruirea cadrelor didactice din învăţămîntul preuniversitar în domeniul utilizării tehnologiilor informaţionale şi comunicaţionale în educaţie

1,2

Ministerul Educaţiei
Asigurarea calităţii educaţiei prin dezvoltarea şcolară şi implicarea comunităţii în şcolile din mediul rural

10

Ministerul Educaţiei

 14.

Ocrotirea sănătăţii

14.1. Lărgirea accesului populaţiei, în primul rînd a celei sărace, la serviciile medicale

 

14.2. Îmbunătăţirea calităţii şi standardelor de deservire medicală

 

14.3. Ameliorarea măsurilor de profilaxie şi tratare a bolilor social condiţionate

 

14.4. Sporirea eficienţei utilizării resurselor

 

 

Trecerea la sistemul de asigurare obligatorie de asistenţă medicală

1. Elaborarea sistemului de monitorizare şi evaluare a rezultatelor

2. Examinarea şi implementarea mecanismelor de reglementare şi control al fluxurilor financiare şi al calităţii serviciilor prestate

3. Stabilirea unui sistem informaţional unic pentru asigurarea medicală obligatorie şi ocrotirea sănătăţii

4. Consolidarea capacităţilor personalului medical de nivel naţional şi regional în vederea funcţionării acestora în condiţii noi

5. Perfecţionarea cadrului juridic normativ

6.Încheierea procesului de acreditare a instituţiilor medicale

7. Consolidarea potenţialului instituţional

8. Asigurarea transparenţei gestionării operaţiunilor Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină

 

Programele Naţionale în domeniul ocrotirii sănătăţii (priorităţi egale)

1. Restructurarea şi consolidarea serviciilor şi instituţiilor medicale

2. Programul Naţional de Imunizări pentru anii 2001-2005

3. Programul naţional de control al tuberculozei pentru anii 2001-2005

4. Programul de consolidare a bazei tehnico-materiale a Serviciului de sînge

5. Programul naţional de profilaxie şi combatere a diabetului zaharat „MoldDiab” pentru anii 2002-2005

6. Programul serviciilor perinatale de calitate.

7. Programul naţional de profilaxie şi combatere a infecţiei HIV/SIDA şi a infecţiilor cu transmitere sexuală pe anii 2001-2005

8. Programul naţional de combatere a hepatitelor virale

9. Programul de profilaxie a maladiilor cardiovasculare

10. Realizarea prevederilor Programului Naţional de profilaxie şi combatere a cancerului

11. Măsurile de combatere a maladiilor psihice, narcomaniei, toxicomaniei şi alcoolismului, a cancerului etc.

12. Programele de asistenţă medicală a femeilor gravide, copiilor bolnavi

13. Asigurarea copiilor de vîrstă fragedă şi gravidelor cu medicamente compensate în condiţii de ambulator

Ministerul Sănătăţii

Fortificarea capacităţilor Programului de imunizări, prevenire, diagnostic al bolilor contagioase, prevenibile prin vaccinări

0,4

Ministerul Sănătăţii, Centrul Ştiinţifico-Practic de Medicină Preventivă

Crearea sistemului informaţional pentru asigurarea obligatorie de asistenţă medicală

5,1

Ministerul Sănătăţii, Centrul Ştiinţifico-Practic de Sănătate Publică şi Managementul Sanitar
Contribuţii la realizarea Programului Naţional de combatere a hepatitelor virale B, C şi D

0,4

Ministerul Sănătăţii, Centrul Ştiinţifico-Practic de Medicină Preventivă
Suportul tehnic şi financiar al Programului de Profilaxie şi Combatere a Infecţiei HIV/SIDA şi ITS pe anii 2004-2006

0,4

Ministerul Sănătăţii, Centrul Ştiinţifico-Practic de Medicină Preventivă, Centrul SIDA, Centrul educaţie pentru sănătate, Centrul Naţional de transfuzie a sîngelui
Contribuţii la Realizarea Programului Naţional de Control al Tuberculozei

0,13

Ministerul Sănătăţii
Programul Naţional de Dezvoltare a Serviciului de Sînge pe anii 2002-2006

1,1

Ministerul Sănătăţii, Centrul Naţional de transfuzie a sîngelui
Măsurile de combatere a narcomaniei şi narcobusinessului

0,1

Ministerul Sănătăţii, Dispensarul Republican de Narcologie
Susţinerea Programului Naţional de Ameliorare a Asistenţei Medico-Genetice

0,05

Ministerul Sănătăţii
Conduita integrată a maladiilor la copii

-

Ministerul Sănătăţii
Promovarea serviciilor perinatale de calitate 2003-2007

0,45

Ministerul Sănătăţii

 15.

Asigurarea socială

 

15.1. Consolidarea stabilităţii financiare a sistemului de asigurare socială

 

15.2. Asigurarea consistenţei între riscurile asigurate, contribuţii şi beneficii

 

15.3. Perfecţionarea metodologiei de calculare şi revizuire a cuantumului plăţilor

1. Armonizarea şi eficientizarea sistemului de asigurări sociale

2. Finalizarea evidenţei individuale a persoanelor asigurate şi a contribuţiilor corespunzătoare pentru asigurarea socială

3. Implementarea practicii de prognozare pe termen mediu a veniturilor şi cheltuielilor fondului de asigurare socială obligatorie

4. Elaborarea unui sistem de pensionare pentru autoangajaţi, în primul rînd, în agricultură (fermierii)

5. Definirea principiilor şi a metodelor de calculare a contribuţiilor

6. Sporirea mărimii prestaţiilor de asigurări sociale prin indexare

Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale

 

 

 

 16.

Asistenţa socială

16.1. Îmbunătăţirea calităţii şi diversificarea serviciilor sociale specializate

 

16.2. Îmbunătăţirea adresabilităţii plăţilor sociale în bani

1. Introducerea sistemului de monitorizare a efectelor programelor de asistenţă socială (ca parte a monitorizării generale a SCERS )

2. Introducerea indemnizaţiei de sărăcie

3. Formarea unui buget separat al asistenţei sociale şi a unui registru unic al beneficiarilor de asistenţă socială

4. Efectuarea unui studiu privind modernizarea serviciilor sociale specializate

5. Crearea reţelei de servicii sociale profesioniste

6. Elaborarea standardelor obligatorii de calitate a serviciilor pentru instituţiile de servicii sociale

Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale

Implementarea proiectului-pilot privind introducerea indemnizaţiei de sărăcie.

0,15

Ministerul Economiei

Asistenţa tehnică a implementării strategiei sectoriale (SCERS)

0,9

Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale
Asistenţă socială în politica regională

-

Ministerul Economiei
Elaborarea Scalei de echivalenţă pentru Republica Moldova şi aplicarea acesteia în calcularea indicatorilor sărăciei

0,07

Departamentul Statistică şi Sociologie, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale

 17.

Piaţa muncii

17.1. Eficientizarea activităţilor pe piaţa muncii

 

17.2.

Diversificarea şi îmbunătăţirea calităţii serviciilor de plasare în cîmpul muncii

 

17.3. Sprijinirea persoanelor cu disabilităţi la plasarea în cîmpul muncii

 

17.4. Prevenirea şomajului în rîndul tinerilor şi sprijinirea tineretului la plasarea în cîmpul muncii

1. Dotarea cu echipament a Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă

2. Crearea sistemului informaţional al pieţei muncii

3. Modernizarea şi diversificarea serviciilor de mediere a muncii

4. Optimizarea activităţilor de formare profesională şi recalificare a şomerilor

5. Perfecţionarea sistemului de protecţie socială a şomerilor

6. Implementarea cercetărilor de marketing şi prognoză pe piaţa muncii

7. Crearea a 3 centre-pilot de integrare pe piaţa muncii a persoanelor social vulnerabile

8. Elaborarea şi implementarea mecanismului de stimulare a angajatorilor în vederea angajării persoanelor defavorizate

9. Crearea a 3 centre de integrare profesională a tineretului în cadrul agenţiilor teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă

10. Optimizarea legislaţiei interne cu privire la migraţiune şi azil cu standardele internaţionale

11. Efectuarea unui studiu complex privind migraţia populaţiei şi consecinţele acesteia în diferite domenii; formarea sistemului informaţional şi ameliorarea gestionării proceselor migraţionale

Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Departamentul Migraţiune

Asistenţă în consolidarea şi modernizarea activităţilor pe piaţa muncii în Republica Moldova

0,9

Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă

Facilitarea accesului la informaţiile privind cererea şi oferta forţei de muncă

0,1

Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă
Acordarea asistenţei de către un expert internaţional în domeniul pieţei muncii

-

Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă
Instruirea personalului Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă

0,3

Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă
Crearea centrelor de consultanţă şi plasament pe lîngă instituţiile de învăţămînt superior şi agenţiile teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă

-

Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Educaţiei, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, Departamentul Tineret şi Sport, instituţiile de învăţămînt superior de stat
Ocuparea persoanelor cu probleme de sănătate în măsurarea statistică

0,08

Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă

 18.

Politica de tineret

18.1. Sporirea oportunităţilor de angajare şi auto-angajare a tinerilor

 

18.2. Sporirea accesului la servicii şi surse informaţionale

 

18.3. Dezvoltarea capacităţilor umane şi instituţionale în lucrul cu tinerii

 

18.4. Stimularea participării tinerilor la procesul de luare a deciziilor

1. Efectuarea studiilor privind situaţia tinerilor şi modificarea în baza acestora a politicilor de tineret şi a cadrului legal

2. Asigurarea accesului tinerilor la informaţii

3. Promovarea programelor speciale pentru grupuri de tineri defavorizaţi şi aflaţi în situaţii de risc

4. Instruirea profesională – vezi Piaţa Muncii

5. Adoptarea şi implementarea Proiectului de includere a tineretului

Departamentul Tineret şi Sport, Agenţia Naţională Locuinţă, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale,

Ministerul Educaţiei

Proiectul Dezvoltarea social-economică a tineretului

1,72

Departamentul Tineret şi Sport

 19.

Dezvoltarea statisticii naţionale

Perfecţionarea asigurării autorităţilor administraţiei publice, societăţi civile cu informaţie statistică calitativă şi relevantă

1. Perfecţionarea cadrului legal, instituţional şi a managementului statistic

2. Îmbunătăţirea publicaţiilor, diseminării informaţiei statistice şi relaţiilor cu utilizatorii

3. Perfecţionarea producţiei şi infrastructurii statistice

4. Îmbunătăţirea capacităţii tehnice a sistemului statistic

5. Consolidarea capacităţilor autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale privind obţinerea datelor administrative şi extinderea utilizării acestora în scopuri statistice

Departamentul Statistică şi Sociologie

 

 

Departamentul Statistică şi Sociologie, în comun cu autorităţile administraţiei publice interesate

Marketingul şi diseminarea publicaţiilor şi informaţiilor statistice

0,05

Departamentul Statistică şi Sociologie

Statistica instituţiilor financiare

0,03

Departamentul Statistică şi Sociologie, Ministerul Finanţelor
Statistica regională

0,4

Departamentul Statistică şi Sociologie
Statistica întreprinderilor

0,3

Departamentul Statistică şi Sociologie
Elaborarea şi echilibrarea Tabelului Economic de Ansamblu şi consultaţii în desăvîrşirea elaborării Tabelului Resurse-utilizări în preţuri curente şi comparabile

0,04

Departamentul Statistică şi Sociologie
Perfecţionarea metodologiei de extragere a eşantioanelor şi extindere a rezultatelor pentru Ancheta Structurală în Întreprinderi

0,06

Departamentul Statistică şi Sociologie
Perfecţionarea metodologiei de calcul a indicelui preţurilor în construcţii

0,08

Departamentul Statistică şi Sociologie
Formarea profesională continuă în întreprinderi, măsurarea statistică

0,07

Departamentul Statistică şi Sociologie
Utilizarea timpului, măsurarea statistică

0,08

Departamentul Statistică şi Sociologie
Dezvoltarea complexului automatizat de gestionare a băncii de date statistice

3,1

Departamentul Statistică şi Sociologie, băncile din Republica Moldova
Legătura cu Internetul şi promovarea imaginii Departamentului Statistică şi Sociologie în spaţiul informaţional internaţional

0,3

Departamentul Statistică şi Sociologie
Asigurarea cu echipamente poligrafice a Departamentului Statistică şi Sociologie

0,1

Departamentul Statistică şi Sociologie
Statistica preţurilor de consum – aprecierea nivelului inflaţiei

0,04

Departamentul Statistică şi Sociologie

 20.

Implementarea, monitorizarea şi evaluarea

Asigurarea coordonării, managementului şi eficienţei SCERS

Unitatea de Coordonare SCERS

Ministerul Economiei

Monitorizarea şi evaluarea implementării SCERS

0,9

Ministerul Economiei

 

________________

* Politicile, obiectivele şi acţiunile corespund anexei nr.6 din Strategia de Creştere Economică şi Reducere a Sărăciei.

** Proiectele de asistenţă tehnică propuse de instituţiile de stat în scopul facilitării implementării acţiunilor Strategiei de Creştere Economică şi Reducere a Sărăciei. (Cifra atribuită proiectului corespunde acţiunii din SCERS definită de instituţia responsabilă sub incidenţa căreia cade propunerea de proiect).

 

Anexă

la Hotărîrea Guvernului

nr.302 din 21 martie 2005

 

Lista hotărîrilor de Guvern care se abrogă

 

1. Hotărîrea Guvernului nr.1006 din 30 octombrie 1997 "Cu privire la Programul de asistenţă tehnică pentru anii 1997-1998" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1997, nr.79-80, art.813).

2. Hotărîrea Guvernului nr.414 din 10 mai 1999 "Cu privire la Programul de asistenţă tehnică pentru anii 1999-2000" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1999, nr.53-54, art.478).

3. Hotărîrea Guvernului nr.999 din 19 septembrie 2001 "Cu privire la Programul de asistenţă tehnică pentru anii 2001-2002" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.116-118, art.1048).