marți, 26 ianuarie 2010
302/21.03.2005 Hotărîre cu privire la Programul naţional de asistenţă tehnică pentru anii 2005-2006

H O T Ă R Î R E

cu privire la Programul naţional de asistenţă tehnică pentru anii 2005-2006

 

nr. 302  din  21.03.2005

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.51-54/358 din 01.04.2005

 

* * *

Abrogat: 26.01.2010

Hotărîrea Guvernului nr.12 din 19.01.2010

 

În scopul asigurării cadrului adecvat pentru desfăşurarea activităţilor de cooperare tehnică cu ţările şi organismele donatoare şi pentru determinarea direcţiilor prioritare ale asistenţei tehnice externe în vederea susţinerii procesului de promovare a reformelor economice şi sociale conform Strategiei de Creştere Economică şi Reducere a Sărăciei (SCERS) pentru perioada 2004-2006, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Programul naţional de asistenţă tehnică pentru anii 2005-2006 (se anexează).

2. Ministerul Economiei:

va prezenta Programul nominalizat instituţiilor şi ţărilor donatoare şi va purta negocieri în vederea atragerii fondurilor de asistenţă tehnică pentru finanţarea acestuia;

va acorda suportul informaţional necesar consiliilor ramurale în desfăşurarea activităţilor lor în vederea elaborării şi implementării coordonate a proiectelor de asistenţă tehnică.

3. Se atenţionează ministerele, departamentele şi instituţiile beneficiare asupra necesităţii optimizării maxim posibile a structurii proiectelor la faza de negociere cu donatorii, asigurării valorificării eficiente şi transparenţei publice a fondurilor de asistenţă disponibile.

4. Ministerele, departamentele şi alte autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale vor prezenta Ministerului Economiei semestrial, pînă la data de 15 a lunii ce urmează după semestrul gestionar, informaţia privind executarea Programului aprobat.

 

[Pct.5 exclus prin Hot.Guv. nr.322 din 28.03.06, în vigoare 07.04.06]

 

6. Coordonator Naţional al mecanismului de atragere şi coordonare a asistenţei tehnice externe va fi ministrul economiei în comun cu ministrul finanţelor.

7. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Economiei.

8. Se abrogă hotărîrile de Guvern conform anexei.

 

PRIM-MINISTRUVasile TARLEV

Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
ministrul agriculturii şi industriei alimentareDmitrii Todoroglo
Ministrul economieiMarian Lupu
Ministrul industrieiMihail Garştea
Ministrul energeticiiIacob Timciuc
Ministrul justiţieiVictoria Iftodi
Ministrul finanţelorZinaida Grecianîi

Chişinău, 21 martie 2005.
Nr.302.

 

Aprobat

prin Hotărîrea Guvernului

nr.302 din 21 martie 2005

 

Programul naţional

de asistenţă tehnică pentru anii 2005-2006

 

Nr. d/oDenumirea sectorului, domeniului politicii*Denumirea obiectivelor*Denumirea acţiunilor (numărul de ordine indică prioritatea)*ExecutoriiDenumirea proiectelor de asistenţă tehnică**Bugetul estimativ (mil. dolari SUA)Beneficiarii / recipienţii
12345678
1.Politica bugetară
1.1. Politica fiscalăAsigurarea stabilităţii şi previzibilităţii veniturilor publice şi promovarea echităţii fiscale, precum şi stimularea creşterii economice1. Extinderea bazei fiscaleMinisterul Finanţelor
2. Optimizarea structurii cotelor impozitelor în vederea reducerii poverii fiscale, atît asupra agenţilor economici, cît şi asupra persoanelor fizice
3. Raţionalizarea sistemului de facilităţi fiscale în vederea menţinerii celor care sînt direcţionate spre susţinerea creşterii economice şi reducerea sărăciei
4. Finalizarea codificării legislaţiei fiscale
5. Implementarea metodei de selectare computerizată a contribuabililor pentru control în baza riscurilor şi în baza informaţiilor financiare şi fiscale fără a ieşi din birou
6. Computerizarea procedurilor fiscale
1.2. Politica cheltuielilor publiceSporirea eficienţei cheltuielilor publice prin raţionalizarea cheltuielilor şi stabilirea priorităţilor1. Optimizarea structurii cheltuielilor publice în vederea acoperirii priorităţilor sectoriale şi intersectoriale din cadrul SCERSMinisterul Finanţelor, în comun cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale
2. Susţinerea măsurilor şi serviciilor publice cu un impact major asupra reducerii sărăciei şi creşterii economice
3. Implementarea în continuare a elementelor de analiză şi planificare strategică a cheltuielilor publice
4. Eficientizarea utilizării cheltuielilor publice prin monitorizarea indicatorilor de performanţă a cheltuielilor publice
2.Reforma sectorului public
2.1. Autorităţile administraţiei publice centrale 2.1.1. Eficientizarea autorităţilor administraţiei publice centrale1. Crearea în cadrul conducerii de vîrf a Unităţii de Management a Reformei Administraţiei Publice Aparatul GuvernuluiBună guvernare - condiţie primordială pentru dezvoltarea durabilă a Republicii Moldova4Aparatul Guvernului, autorităţile administraţiei publice
2. Elaborarea unui Plan Strategic pentru reforma administraţiei publice care ar include:
2.1.2. Perfecţionarea procesului de luare a deciziilor de către autorităţile administraţiei publice şi intensificarea abordării lor strategice elaborarea documentaţiei de evaluare funcţională a rolurilor, responsabilităţilor, funcţiilor şi activităţilor autorităţilor administraţiei publice locale şi centrale actuale şi compararea lor cu rolurile şi funcţiile solicitate de o democraţie modernă şi de economia de piaţă. Această comparaţie va fi efectuată şi vis-a-vis de ţările în proces de aderare la UE, ţinînd cont de lucrul precedent efectuat de TACIS, Banca Mondială şi alţi donatori; Pregătirea profesională a colaboratorilor subdiviziunilor tehnico-criminalistice ale organelor de interne din Republica Moldova 0,14Ministerul Afacerilor Interne
2.1.3. Dezvoltarea capacităţilor şi a sistemului de dezvoltare a resurselor umane
2.1.4. Ameliorarea interacţiunii dintre autorităţile administraţiei publice şi societatea civilăefectuarea analizei instituţionale şi funcţionale ale activităţilor autorităţilor administraţiei publice centrale; Facilitarea gestiunii frontierei de stat a Republicii Moldova 1,5Departamentul Trupelor de Grăniceri
formularea propunerilor de restructurare organizatorică în baza evaluărilor funcţionale şi separării funcţiilor de elaborare a politicilor, de reglementare şi de prestare a serviciilor;
elaborarea unei metodologii şi a principiilor standard de reorganizare internă a ministerelor şi departamentelor;Crearea unui sistem informaţional cu bază de date pentru monitorizarea implementării prevederilor Planului de Acţiuni Republica Moldova - Uniunea Europeană0,02Ministerul Afacerilor Externe
crearea sistemului informaţional unic pentru autorităţile administraţiei publice, inclusiv a Registrului funcţiilor publice şi a funcţionarilor publici;
formularea propunerilor pentru Unitatea de Management a Reformei Administraţiei Publice; Stabilirea unei guvernări eficiente şi transparente bazate pe tehnologiile informaţionale 8,5Aparatul Guvernului
elaborarea propunerilor pentru dezvoltarea cadrului legal şi a sistemelor de management;
elaborarea propunerilor pentru dezvoltarea resurselor umane, care cuprind selectarea, angajarea, promovarea, activitatea, sistemele de evaluare şi ridicare a calificării, de salarizare şi premiere, responsabilitatea şi evaluarea performanţei, instruirea şi dezvoltarea capacităţilor de conducere;
elaborarea şi implementarea unei strategii eficiente de comunicare pentru reforma autorităţilor administraţiei publice
2.2. Autorităţile administraţiei publice localeIntensificarea descentralizării funcţiilor autorităţilor administraţiei publice va implica stabilirea unor instituţii şi mecanisme eficiente de autoadministrare, receptive, transparente şi accesibile pentru publicPentru autorităţile administraţiei publice locale:Aparatul GuvernuluiConsolidarea autorităţilor administraţiei publice locale în Republica Moldova 0,7Aparatul Guvernului, autorităţile administraţiei publice locale, Academia de Administrare Publică de pe lîngă Preşedintele Republicii Moldova
1. Perfecţionarea legislaţiei privind autonomia şi autoadministrarea locală
2. Ajustarea bazei legale, regulatorii şi instituţionale la standardele şi cele mai avansate practici europene
3. Revizuirea sistemului de transferare a funcţiilor către autorităţile administraţiei publice locale
4. Definirea clară a funcţiilor şi responsabilităţilor preluate de la autorităţile administraţiei publice centrale
5. Determinarea procedurii de transferare a funcţiilor şi delegare a responsabilităţilor către autorităţile administraţiei publice locale
6. Asigurarea oportunităţilor de perfecţionare profesională a angajaţilor autorităţilor administraţiei publice
7. Diseminarea bunelor practici şi experienţe privind mobilizarea socială şi parteneriatul în domeniul asistenţei reciproce, utilizarea eficientă a resurselor locale şi a altor resurse disponibile, soluţionarea problemelor locale
8. Elaborarea unei strategii de comunicare şi informare privind activitatea autorităţilor administraţiei publice locale, deciziile luate, performanţele, situaţia financiară şi proprietatea comunitară
2.3. Gestionarea finanţelor publice Constituirea unui sistem eficient şi durabil al managementului financiar, bazat pe instrumente şi mecanisme moderne, adecvate standardelor europene1. Crearea unui sistem informaţional integrat de management al finanţelor publice Ministerul FinanţelorGestionarea Finanţelor publice8Ministerul Finanţelor
2. Dezvoltarea în continuare a Cadrului de Cheltuieli pe Termen Mediu şi a metodei de elaborare a bugetelor în bază de programe şi performanţăStudiul comparat al sistemelor informaţionale utilizate de ţările Uniunii Europene în procesul de execuţie bugetară0,3Ministerul Finanţelor
3. Perfecţionarea şi sistematizarea legislaţiei în domeniul procesului şi sistemului bugetar, precum şi în domeniul fiscal şi armonizarea legislaţiei la cerinţele Uniunii EuropeneCrearea unui sistem informaţional integrat de management al finanţelor publice0,03Primăria mun. Chişinău
4. Revizuirea şi elaborarea Clasificaţiei bugetare (în redacţie nouă) în scopul ajustării acesteia la standardele internaţionale actualizateStudiul cadrului legislativ şi normativ general al UE în domeniul finanţelor publice0,5Ministerul Finanţelor
5. Elaborarea şi implementarea Strategiei de gestionare a datoriei de statPerfecţionarea sistemului de audit intern şi controlului financiar în sectorul public2,3Ministerul Finanţelor, Curtea de Conturi
6. Dezvoltarea sistemului trezorerial şi perfecţionarea evidenţei contabile în sectorul public Perfecţionarea, implementarea şi elaborarea continuă a Standardelor Naţionale de Contabilitate, Standardelor Naţionale de Audit, în baza Standardelor Internaţionale de Contabilitate, aprobate de Consiliul pentru Standardele Internaţionale de Contabilitate, Federaţia Internaţională a Contabililor 0,7Ministerul Finanţelor
7. Elaborarea şi implementarea strategiei în domeniul auditului intern şi a controlului financiar în sectorul public
Reforma sistemului de evidenţă contabilă în sectorul public2,3Ministerul Finanţelor
3.Sistemul judiciarRevizuirea cadrului legal şi instituţional pentru constituirea unui stat bazat pe drept şi a unei economiei de piaţă.Acces la justiţieMinisterul JustiţieiCrearea Sistemului Integrat de Informare Juridică0,3Ministerul Justiţiei
1. Examinarea posibilităţilor pentru eliminarea sau reducerea costurilor publice judiciareGestiunea şi evidenţa circuitului dosarelor-Ministerul Justiţiei
2. Revizuirea participatorie în comun cu toţi participanţii a sistemului informaţional juridic şi de asistenţă juridicăInstruirea personalului penitenciar în domeniul drepturilor omului în penitenciare0,05Ministerul Justiţiei
Implementarea metodologiei novatoare în domeniul instruirii continue a personalului penitenciar0,2

Ministerul Justiţiei
3. Examinarea cu reprezentanţii profesionişti privaţi a posibilităţilor de introducere a serviciilor pro bono
Cadrul juridic
4. Revizuirea cadrului normativ, precum şi a standardelor de elaborare a reglementărilor în materie de justiţie
Sistemul judiciar
5. Realizarea unor studii şi evaluări care să vizeze diverse aspecte ale organizării şi funcţionării justiţiei sub aspectul protejării drepturilor persoanei şi din perspectiva dezvoltării economice durabile
6. Ameliorarea capacităţilor instituţionale şi organizarea adecvată a personalului sistemului justiţiei
7. Asigurarea accesului la echipamentul şi tehnologiile informaţionale performante
Dezvoltarea sistemului de învăţămînt juridic
8. Revizuirea standardelor învăţămîntului juridic
9. Optimizarea programului de studii şi a planurilor de învăţămînt
Executarea deciziilor judecătoreşti
10. Examinarea performanţelor şi a modului de funcţionare a sistemului actual de executare a hotărîrilor judecătoreşti
3.1. CorupţiaCombaterea corupţiei, accentul principal fiind pus pe înlăturarea barierelor birocratice pentru activităţile antreprenoriale care oferă cele mai mari posibilităţi pentru corupţie.1. Minimizarea şi simplificarea reglementărilor pentru antreprenoriat şi întreprinderi (vezi Dezvoltarea Sectorului Privat)Vezi compartimentele respective
2. Edificarea capacităţilor şi dezvoltarea profesională în sectorul autorităţilor administraţiei publice (vezi Reforma Administraţiei Publice)
3. Angajarea în discuţii deschise cu autorităţile administraţiei publice, societatea civilă şi partenerii de dezvoltare în reforma instituţională pe termen mediu
4.Dezvoltarea sectorului privat
4.1. Cadrul regulatoriu4.1.1. Dereglementarea şi plasarea accentului pe estimarea şi monitorizarea impactului reglementărilor. 1. Simplificarea şi optimizarea procedurilor de înregistrare şi post-înregistrare a afacerilor, de obţinere a autorizaţiilor, permisiunilor, licenţelorMinisterul EconomieiEvaluarea necesităţii şi optimizarea procedurilor de eliberare a autorizaţiilor, permisiunilor şi certificatelor pentru activitatea de întreprinzător0,01Ministerul Economiei
2. Reducerea numărului tuturor formelor de control de stat, orientarea acestora către colectarea impozitelor şi acordarea sprijinului instructiv–consultativCrearea şi implementarea sistemului informaţional de monitorizare a activităţilor de supraveghere şi control de stat0,04Ministerul Economiei
3. Eficientizarea sistemului serviciilor contra plată acordate de autorităţile administraţiei publiceStudierea practicii internaţionale şi elaborarea propunerilor de micşorare a numărului de servicii oferite de autorităţile administraţiei publice0,01Ministerul Economiei
4. Optimizarea politicilor şi procedurilor fiscale, în special pentru întreprinderile mici şi mijlociiConsultanţa privind perfecţionarea cadrului legislativ din domeniul privatizării (analiză, evaluare)0,1Departamentul Privatizării
Consultanţa pentru organizarea şi desfăşurarea concursurilor de privatizare0,15Departamentul Privatizării
4.1.2. Alinierea la practicile legale şi administrative ale UE şi cele internaţionale privind standardele, reglementările tehnice şi evaluarea conformităţii, ajustarea cadrului instituţional1. Perfecţionarea bazei metodologice şi procedurilor pentru asigurarea conformităţii produselor şi acreditării conform criteriilor şi practicilor internaţionale / europeneMinisterul Economiei, Departamentul Standardizare şi MetrologieImplementarea angajamentelor faţă de OMC - trecerea la standardizarea voluntară3,2Ministerul Economiei, Departamentul Standardizare şi Metrologie
2. Sporirea responsabilităţii producătorului prin stabilirea prevederilor legale, concomitent cu dezvoltarea practicii de declarare a conformităţii de către producător
3. Demonopolizarea procedurii de asigurare a conformităţii
4. Promovarea aplicării voluntare a standardelor prin elaborarea reglementărilor tehnice şi / sau adaptarea celor europene, concomitent cu transpunerea standardelor internaţionale / europene în sistemul naţional
5. Crearea condiţiilor adecvate pentru introducerea sistemelor de management a calităţii ISO 9000 şi a mediului ISO 14000
6. Perfecţionarea activităţii organismelor de acreditare şi de asigurare a conformităţii produselor în scopul dinamizării implicării acestora în circuitul internaţional
7. Crearea condiţiilor interne pentru a face posibilă încheierea acordurilor de recunoaştere reciprocă a certificatelor / declaraţiilor de conformitate ca parte a circuitului comercial internaţional
4.2. Dezvoltarea şi protecţia concurenţei4.2.1. Asigurarea dreptului agenţilor economici de a beneficia de concurenţă loială în baza legii şi a regulilor de derulare corectă şi onestă a afacerilor1. Crearea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia ConcurenţeiAgenţia Naţională pentru Protecţia ConcurenţeiCombaterea contrafacerii produselor0,3Autorităţile administraţiei publice centrale, Camera de Comerţ şi Industrie, Departamentul Comerţ, Departamentul Standardizare şi Metrologie
2. Elaborarea legilor noi / modificarea celor existente privind protecţia concurenţei
4.2.2. Inadmisibilitatea limitării concurenţei, abuzului de situaţia dominantă pe piaţă, lezării drepturilor legitime ale consumatorilor3. Asigurarea transparenţei politicii în domeniu şi a activităţii Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Concurenţei prin crearea paginii Web
4.2.3. Obligativitatea autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale de a contribui la dezvoltarea şi protecţia concurenţeiSporirea gradului de informare a consumatorilor din Republica Moldova , prin derularea unei campanii complexe naţionale de informare a consumatorilor şi eficientizarea supravegherii pieţei1,7Ministerul Economiei, Departamentul Standardizare şi Metrologie
4.3. Managementul corporativ4.3.1. Dezvoltarea culturii corporative1. Elaborarea proiectului Codului Administrării CorporativeMinisterul Economiei
4.3.2. Eficientizarea managementului corporativ2. Perfecţionarea cadrului legal existent şi a mecanismului de aplicare a acestuia
4.3.3. Asigurarea compatibilităţii sistemului corporativ intern cu cel internaţional3. Formarea unui mediu de concurenţă inerent economiei de piaţă
4. Desfăşurarea unui dialog constructiv continuu între sectorul public şi cel privat pentru a obţine un echilibru între interesele Guvernului şi ale comunităţii oamenilor de afaceri, precum şi ale tuturor participanţilor în relaţiile corporative
4.4. Dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii4.4.1. Majorarea aportului întreprinderilor mici şi mijlocii la creşterea economică1. Perfecţionarea cadrului legislativ şi instituţional, promovarea conceptului sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii, elaborat în baza celor mai bune practici internaţionaleMinisterul EconomieiServicii de microfinanţare şi consultanţă pentru întreprinderile mici şi mijlocii în Moldova 0,4Ministerul Economiei
4.4.2. Consolidarea rolului întreprinderilor mici şi mijlocii în soluţionarea problemelor social-economice2. Facilitarea accesului la finanţare a întreprinderilor mici şi mijlocii prin acţiuni specifice, cum ar fi: linii de microcreditare cu o rată accesibilă a dobînzii; dezvoltarea organizaţiilor de microfinanţare; asigurarea folosirii eficiente a resurselor financiare alocate din/sau prin bugetul de stat, inclusiv a suportului financiar din partea instituţiilor financiare internaţionale şi a altor donatori;Suport la crearea sistemului unic al centrelor locale de informare şi consultanţă2,8Ministerul Economiei
3. Îmbunătăţirea accesului întreprinderilor mici şi mijlocii la informaţii şi consultanţă, inclusiv prin crearea unei reţele naţionale de centre informaţional-consultative, business-incubatoare, cu participarea activă a autorităţilor administraţiei publice locale şi atragerea asistenţei tehnice
4. Pregătirea personalului calificat pentru întreprinderile mici şi mijlocii şi promovarea culturii antreprenoriale, cu plasarea accentului asupra pregătirii profesionale a tinerilor
4.5. Promovarea comerţului exterior4.5.1.Asigurarea stabilităţii, accesibilităţii şi previzibilităţii cadrului juridic comercial1. Analiza şi evaluarea, în comun cu Banca Naţională a Moldovei şi instituţiile financiare, a factorilor care pot genera un echilibru al balanţei comerciale şi accelerarea exporturilorMinisterul Economiei Organizaţia de Promovare a ExportuluiElaborarea şi implementarea produselor alimentare cu destinaţie curativă şi de profilaxie pentru populaţia afectată de factori de risc (radiaţie)1,2Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Ministerul Sănătăţii, populaţia
4.5.2.Înlăturarea şi neadmiterea barierelor netarifare nejustificate2. Mediatizarea tratatelor internaţionale la care Moldova este parte
4.5.3.Optimizarea procedurilor regulatorii întru reducerea costurilor de "intrare/ieşire" în sfera activităţilor comerciale3. Valorificarea potenţialului oferit de aranjamentele preferenţiale acordate de UE şi alte ţări dezvoltate, analizînd avantajele comparative ale produselor autohtoneCrearea Centrului Informaţional în problemele comerţului exterior0,25Departamentul Comerţului
4.5.4. Dinamizarea penetrării pieţelor externe4. Mărirea eficienţei participării Republicii Moldova la negocierile multilaterale din cadrul OMC, negocierea cu UE a unui regim comercial preferenţial pentru produsele din Moldova
5. Dezvoltarea cadrului juridic şi instituţional pentru sectorul serviciilor conform prevederilor acordului respectiv al OMC
6. Colectarea, sistematizarea şi diseminarea informaţiilor privind condiţiile de acces a produselor şi serviciilor autohtone pe pieţele internaţionale
7. Dezvoltarea capacităţilor informaţionale moderne care să conducă la creşterea vizibilităţii ofertelor comerciale de export, în special ale întreprinderilor mici şi mijlocii
8. Utilizarea instrumentelor de promovare a exporturilor
9. Încurajarea întreprinderilor mici şi mijlocii în formarea alianţelor de export
10. Eficientizarea activităţii ambasadelor şi reprezentanţelor comerciale ale ţării în exterior în domeniul promovării produselor autohtone
4.5.5. Optimizarea administrării vamale1. Perfecţionarea legislaţiei vamale care vizează interesele agenţilor economici şi dezvoltarea cooperării deschise şi transparente cu sectorul comercialDepartamentul VamalPunctul de trecere rutier „Tudora” a frontierei de stat moldo-ucrainene3Departamentul Vamal
2. Identificarea şi aplicarea practicilor performante de audit şi analiza riscurilor, precum şi optimizarea procedurilorPunctul de trecere rutier „Unguri” a frontierei de stat moldo-ucrainene5Departamentul Vamal
3. Introducerea sistemului de prevenire a iregularităţilor, în special prin verificarea operativă a informaţiilor la posturile vamale
4. Standardizarea şi optimizarea procedurilor şi controalelor vamale, dezvoltarea statisticii vamale în cooperare cu instituţiile vizate
5. Îmbunătăţirea evaluării vamale prin uniformizarea clasificării tarifare
6. Dezvoltarea sistemelor informaţionale şi de comunicare, crearea mediului vamal electronic
7. Instruirea şi reprofilarea profesională, cu un accent aparte asupra motivaţiilor ce vor permite eradicarea corupţiei
8. Stabilirea unui sistem de estimare a performanţelor administrării vamale
4.6. Îmbunătăţirea mediului investiţional4.6.1. Perfecţionarea legislaţiei în direcţia consolidării garanţiilor şi protejării drepturilor investitorilor şi creditorilor, precum şi a protecţiei drepturilor de proprietate industrială şi intelectuală1. Continuarea privatizării proprietăţii publice, inclusiv a terenurilor aferente, în scopul eficientizării utilizării acesteia, precum şi atragerii investitorilor „eficienţi”Ministerul Economiei
4.6.2. Neadmiterea introducerii barierelor în calea activităţii investiţionale şi, după caz, eliminarea operativă a unor asemenea impedimente2. Modificarea legislaţiei fiscale în direcţia perfecţionării prevederilor de stimulare a investitorilor locali şi străini
4.6.3. Perfecţionarea şi uniformizarea regimului fiscal facilitat, precum şi a modalităţilor de aplicare a acestuia faţă de investitorii locali şi străini3. Dezvoltarea infrastructurii regionale în scopul ameliorării activităţii investiţionale la nivel regional
4. Susţinerea dezvoltării pieţei financiare în aspect instituţional şi de infrastructură pentru consolidarea rolului sectorului financiar în mobilizarea şi circulaţia resurselor investiţionale, precum şi reducerea riscurilor investiţionale
5. Desfăşurarea continuă a dialogului cu reprezentanţii comunităţii investitorilor şi a oamenilor de afaceri în scopul optimizării soluţionării problemelor ce ţin de ameliorarea mediului investiţional
6. Elaborarea instrumentelor şi mecanismelor pentru stimularea băncilor de a oferi credite pe termen lung, precum şi pentru atragerea economiilor populaţiei, inclusiv a transferurilor băneşti ale remitenţilor de peste hotare, în activitatea investiţională
7. Formarea unui sistem eficient de diseminare a informaţiei, destinate atît investitorilor străini, cît şi celor locali, despre oportunităţile pentru investiţii în Moldova.
4.7. Cadastru4.7.1. Perfecţionarea sistemului naţional unificat de înregistrare a bunurilor imobile1. Finalizarea elaborării proiectelor de acte legislative şi normative în scopul sprijinirii pieţei imobiliareAgenţia de Stat Relaţii Funciare şi CadastruAsistenţa continuă în domeniul cadastral25Agenţia de Stat Relaţii Funciare şi Cadastru
4.7.2. Finalizarea procesului de privatizare a terenurilor pentru facilitarea dezvoltării pieţei imobiliare2. Finalizarea procesului de atribuire în proprietate a terenurilor
4.7.3. Implementarea noului sistem de evaluare în masă a bunurilor imobile în scopuri fiscale3. Înregistrarea primară în masă a bunurilor imobile
4.7.4. Asigurarea durabilităţii financiare şi instituţionale a sistemului naţional de cadastru4. Evaluarea în masă în scopuri fiscale:
a) tuturor apartamentelor, caselor de locuit individuale din localităţile urbane;
b) tuturor obiectelor comerciale, industriale şi de producţie
5. Reorganizarea sistemului organelor cadastrale şi crearea unei companii specializate de cadastru
6. Crearea unui sistem informaţional integrat al cadastrului şi conectarea utilizatorilor
7. Informarea publicului larg şi instruirea cadrelor din domeniul cadastrului.
5.Sectorul financiar Îmbunătăţirea performanţelor sistemului financiar1. Îmbunătăţirea cadrului juridic şi normativ pentru dezvoltarea noilor instituţii investiţionaleBanca Naţională a Moldovei, Ministerul Finanţelor, Ministerul EconomieiDezvoltarea instrumentelor pieţei monetare emise de către bănci0,15Banca Naţională a Moldovei
2. Introducerea noilor instrumente financiareDezvoltarea pieţei secundare a hîrtiilor de valoare de stat0,15Banca Naţională a Moldovei
3. Introducerea sistemului informaţional naţional al pieţei hîrtiilor de valoare
4. Simplificarea procedurilor de emitere şi a tranzacţiilor de pe piaţa valorilor mobiliare
5. Îmbunătăţirea mecanismelor de control şi supraveghere a activităţii participanţilor de pe piaţa hîrtiilor de valoare
6. Dezvoltarea durabilă a asociaţiilor de economii şi împrumut
6.Industria6.1. Creşterea durabilă a producţiei industriale1. Accelerarea proceselor de privatizare şi restructurare a întreprinderilor industriale, efectuarea procedurilor de falimentare a întreprinderilor ineficiente şi insolvabileMinisterul IndustrieiStudiu de identificare a priorităţilor dezvoltării sectorului industrial competitiv în corelare cu tendinţele procesului de globalizare şi integrare în UE0,15Ministerul Industriei
6.2. Diversificarea producţiei industriale pe seama dezvoltării şi majorării ponderii ramurilor ce nu sînt legate de prelucrarea materiei prime agricole2. Efectuarea unui studiu de identificare a priorităţilor dezvoltării segmentului industrial competitivMinisterul IndustrieiElaborarea Programului de racordare a principiilor de producere la cerinţele standardelor internaţionale şi implementării sistemelor integrate de management al calităţii0,5Ministerul Industriei
6.3. Îmbunătăţirea tuturor caracteristicilor calitative ale producţiei industriale3. Elaborarea Programului de racordare a proceselor de producţie la cerinţele standardelor internaţionale prin implementarea sistemelor integrate de management al calităţiiMinisterul IndustrieiElaborarea Programului de creare a Parcului inovaţional-industrial pe baza Universităţii Tehnice din Moldova şi "Mezon" S.A. (UTM-"Mezon" S.A. )0,12Ministerul Industriei
6.4. Accelerarea dezvoltării producţiei industriale în regiuni4. Elaborarea programelor de dezvoltare pentru anumite sectoare industriale în scopul atragerii investiţiilorMinisterul IndustrieiParcuri industriale pentru Moldova 0,2Camera de Comerţ şi Industrie, Ministerul Economiei, Academia de Ştiinţe a Moldovei, Ministerul Industriei
5. Formarea unei baze legislative pentru elaborarea şi implementarea programelor de creare a parcurilor tehnologiceMinisterul Industriei Organizaţia de Promovare a Exportului

Elaborarea şi implementarea Sistemului Integrat de Management, Marketing şi Suport Informaţional în sectorul industrial al Republicii Moldova 0,3Ministerul Industriei
6. Asigurarea legislativă a proceselor de consolidare a capitalului industrial, formarea şi dezvoltarea diferitelor forme de asociaţiiMinisterul Industriei, Ministerul FinanţelorOrganizarea şi dezvoltarea Centrului de Cercetări şi de Elaborare a Tehnicii Electronice şi de Aparate cu Destinaţie Civilă în baza Unor Materiale şi Tehnologii Noi0,65Ministerul Industriei
7. Dezvoltarea infrastructurii de promovare a exportului producţiei industriale, de acordare a serviciilor informaţionale şi de consultanţăMinisterul Economiei, Organizaţia de Promovare a Exportului

Obţinerea indicelui preţurilor producţiei industriale0,05Departamentul Statistică şi Sociologie
8. Examinarea posibilităţilor de creare a Băncii Industriale Investiţionale cu capital mixt (privat şi de stat)Ministerul Industriei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei, Organizaţia de Promovare a ExportuluiObţinerea indicelui producţiei industriale0,05Departamentul Statistică şi Sociologie
7.Cercetări şi inovaţii7.1. Creşterea nivelului de cercetare-dezvoltare1. Armonizarea legislaţiei naţionale în domeniul protecţiei proprietăţii intelectuale cu normele acordurilor şi convenţiilor internaţionaleAcademia de Ştiinţe a Moldovei, Agenţia de Stat pentru Proprietatea Intelectuală, Ministerul Educaţiei, Departamentul Statistică şi Sociologie, Ministerul EconomieiDezvoltarea activităţii personalului în domeniul testărilor nedistructive0,7Academia de Ştiinţe a Moldovei, Asociaţia de Testări Nedistructive
7.2. Utilizarea eficientă a rezultatelor activităţii tehnologico-ştiinţifice în economie2. Elaborarea măsurilor organizatorico-juridice în vederea transmiterii drepturilor asupra proprietăţii intelectuale, constituite din contul mijloacelor bugetare, organizaţiilor cărora aparţine lucrarea respectivăComputerizarea contabilităţii şi secţiei marketing ale Uzinei experimentale a Academiei de Ştiinţe a Moldovei „ASELTEH”0,03Academia de Ştiinţe a Moldovei, Întreprinderea de Stat Uzina experimentală „ASELTEH”
7.3. Dezvoltarea sectorului inovaţional în baza comercializării lucrărilor de cercetare-dezvoltare şi a rezultatelor acestora3. Elaborarea bazei normativ-juridice pentru reorganizarea instituţiilor de cercetări care şi-au pierdut profilul ştiinţific şi nu au resurse umane şi tehnico-materiale suficienteComputerizarea bazei termo-analitice a Institutului de Geofizică şi Geologie al Academiei de Ştiinţe a Moldovei0,03Academia de Ştiinţe a Moldovei
7.4. Valorificarea potenţialului intelectual4. Inventarierea patrimoniului instituţiilor de cercetări ştiinţifice de stat, realizarea patrimoniului nefolosit şi utilizarea mijloacelor obţinute pentru îmbunătăţirea bazei tehnico-materiale în domeniul cercetărilorCrearea staţiei electrice cu motor eolian cu pînze0,03Ministerul Energeticii
5. Elaborarea unei baze legislative ce ar reglementa crearea şi funcţionarea infrastructurii inovaţionale, incluzînd instituţii financiare specializate, fonduri şi agenţii, parcuri inovaţionale, business-incubatoare
6. Extinderea şi modernizarea sistemului de indici ai evidenţei statistice a cercetărilor şi activităţilor inovaţionale
7. Implementarea mecanismelor de asigurare a riscurilor, legate de elaborarea şi implementarea inovaţiilor
8. Perfecţionarea procedurilor de amortizare şi impunere fiscală a obiectelor de proprietate intelectuală
9. Elaborarea unor măsuri organizatorico-juridice de dezvoltare a sistemului de leasing al utilajului sociointensiv
10. Crearea unei baze de date electronice unice, ce ar asigura înregistrarea inovaţiilor, obiectelor de proprietate intelectuală
11. Instruirea şi reinstruirea specialiştilor din domeniul inovării
12. Perfecţionarea programelor de studii în domeniul învăţămîntului superior şi postuniversitar pentru pregătirea cadrelor în sfera cercetării şi inovării
13. Elaborarea şi implementarea mecanismelor de stimulare a activităţilor inovaţionale ale micilor întreprinderii
8.Infrastructura
8.1. EnergeticaSporirea securităţii energetice a ţării şi crearea condiţiilor pentru dezvoltarea eficientă şi stabilă a sectorului.1. Extinderea gazoductelor-branşamente prin construcţia staţiilor de distribuire a gazelor şi a gazoductelor interurbaneMinisterul EnergeticiiExtinderea gazoductului în oraşul Vadul lui Vodă şi gazificarea Centrului de Sănătate şi a Şcolii de Muzică0,12Primăria mun. Chişinău
2. Promovarea şi realizarea Programului Naţional de renovare şi descentralizare a sistemelor de alimentare cu căldură a oraşelor din Republica Moldova Elaborarea unui set de documente cu privire la organizarea şi promovarea auditului energetic in Moldova 0,2Ministerul Energeticii
3. Restructurarea sectorului energetic, atragerea capitalului privat prin diferite forme
Analiza legislaţiei existente în domeniul energeticii cu scopul asigurării bazei legale pentru managementul Poluanţilor Organici Persistenţi în cadrul cerinţelor Convenţiei de la Stockholm0,04Ministerul Energeticii
4. Perfecţionarea cadrului regulatoriu al sectorului energetic pentru asigurarea condiţiilor de dezvoltare a pieţei energetice şi crearea mediului concurenţialEvaluarea şi pregătirea unui proiect investiţional privind lichidarea condensatoarelor electrice vechi, cu aprecierea sursei financiare pentru realizarea acestei măsuri0,3Ministerul Energeticii, Întreprinderea de Stat „Moldelectrica”
5. Ridicarea nivelului de achitare a plăţilor pentru energia consumată, intensificarea protecţiei sociale a celor mai defavorizate pături ale populaţieiEfectuarea studiilor sistemice de fezabilitate şi studierea documentaţiei de proiectare pentru linia electrică (LEA) 400kV Suceava-Bălţi0,06Ministerul Energeticii, Întreprinderea de Stat „Moldelectrica”
Auditul legislaţiei în domeniul energeticii, în scopul corelării cu obiectivele politicii energetice ale Uniunii Europene0,2Ministerul Energeticii
Optimizarea structurii balanţei energetice a Republicii Moldova, cu implicarea resurselor locale şi a surselor renovabile de energie0,03Ministerul Energeticii, Agenţia Naţională pentru Conservarea Energiei
Elaborarea Concepţiei privind sistemul electro-energetic interconectat cu ţările vecine0,03Ministerul Energeticii, Întreprinderea de Stat „Moldelectrica”
Implementarea măsurilor şi acţiunilor Programului naţional de conservare a energiei pentru anii 2003-20102,1Guvernul, Ministerul Energeticii, Agenţia Naţională pentru Conservarea Energiei
Implementarea programului naţional de utilizare a surselor regenerabile de energie pentru anii 2004-20101,4Guvernul, Ministerul Energeticii, Agenţia Naţională pentru Conservarea Energiei
8.2. Drumuri şi transport8.2.1. Ameliorarea accesului la servicii prin reabilitarea drumurilor şi căilor ferateDrumurile autoMinisterul Transporturilor şi ComunicaţiilorCadastrul drumurilor naţionale şi crearea sistemului automatizat de urmărire în timp a podurilor1,5Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor, Administraţia de Stat a Drumurilor
1. Elaborarea şi implementarea unui program de lucrări pentru reconstrucţia reţelei de drumuri care va prevedea creşterea volumului de lucrări de întreţinere periodică de tip uşor
8.2.2.Eficientizarea serviciilor de transport şi sporirea calităţii acestora prin dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii de transporturi2. Crearea unui sistem durabil şi transparent de finanţare a drumurilor pentru a asigura întreţinerea continuă a reţelei de drumuri
8.2.3.Sporirea securităţii şi siguranţei în activităţile de transport şi asigurarea protecţiei mediului3. Elaborarea şi implementarea unor proiecte regionale în domeniul drumurilor auto
8.2.4.Facilitarea activităţilor comercial-economice internaţionale4. Implementarea unor sisteme moderne de evaluare a stării tehnice a drumurilor şi de optimizare a priorităţilor de întreţinere şi reparaţii
5. Realizarea proiectului de reabilitare a drumului Chişinău – Giurgiuleşti
6. Negocierea cu organismele financiare internaţionale în vederea contractării în condiţii avantajoase a unor împrumuturi pentru reabilitarea drumurilor naţionale de importanţă europeană
Transportul feroviarÎntreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova Perfecţionarea cadrelor feroviare pentru implementarea procesului de restructurare avansată a Căii Ferate din Moldova 0,6Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor, Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova
1. Reabilitarea reţelelor de cale ferată pînă la nivelul parametrilor proiectaţi şi de siguranţă a circulaţiei trenurilor
2. Realizarea condiţiilor Acordului-memorandum dintre Consiliul Creditorilor şi Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova
3. Separarea gestiunii infrastructurii feroviare de cea a exploatării serviciilor de transport în conformitate cu Planul de restructurare a Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din Moldova Implementarea tehnologiei Suw2000 de trecere automată de pe ecartament de 1520 mm pe cel european de 1435 mm la frontiera moldo-română (st. Ungheni)4,1Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor, Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova
4. Externalizarea obiectelor de menire social-culturală şi comunală din componenţa Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din Moldova
5. Renovarea parcului de vagoane de călători şi de trenuri Diesel
8.3. Aprovizionarea cu apă şi canalizarea8.3.1. Sporirea accesului populaţiei la sursele de apă potabilă şi ameliorarea calităţii serviciilor Acces şi calitate Departamentul Construcţiilor şi Dezvoltării TeritoriuluiRepunerea în funcţiune şi modernizarea sistemului de alimentare cu apă în com. Cîrnăţeni şi or.Căuşeni0,08Primăriile com. Cîrnăţeni şi or. Căuşeni
1. Dezvoltarea şi modernizarea sistemelor de alimentare cu apă şi canalizare în 156 de localităţi
8.3.2. Ameliorarea protecţiei mediului ambiant şi protecţia de poluare şi secătuire a surselor de alimentare cu apă2. Amenajarea şi restabilirea a 93300 de fîntîni în mediul rural
8.3.3. Conservarea resurselor acvatice şi energetice3. Implementarea proiectelor-pilot pentru tratarea surselor de ape freatice cu eliminarea hidrogenului sulfurat şi a azotului amoniacal prin metoda biologică
8.3.4. Raţionalizarea tarifelor la serviciile de alimentare cu apă şi canalizare4. Implementarea proiectului-pilot privind metodele mecanice şi biologice de epurare a apelor reziduale
Conservarea apei şi protecţia mediului
5. Formarea unui sistem de supraveghere a nivelului şi calităţii apelor subterane
6. Elaborarea şi efectuarea unui complex de măsuri pentru evacuarea apelor reziduale
7. Restabilirea şi crearea noilor zone de protecţie a apelor, fîşiilor forestiere de protecţie a apelor şi a zonelor sanitare.
Politica tarifară
8. Asigurarea consumatorilor cu aparate de contorizare a apei
9. Elaborarea unei metodologii unice de calculare a tarifelor, cercetarea posibilităţilor de diferenţiere a acestora şi trecerea la asigurarea acoperirii cheltuielilor reale heltuielilor reale
10. Asigurarea transparenţei la formarea tarifelor prin intermediul campaniilor informaţionale
11. Perfecţionarea cadrului juridic normativ în domeniul relaţiilor consumatorilor şi furnizorilor privind aprovizionarea cu apă şi înăsprirea cerinţelor faţă de debitori, creşterea nivelului de achitare pentru apa consumată
Perfecţionarea cadrului juridic normativ
12. Implementarea serviciilor de audit tehnologic al sistemelor de alimentare cu apă şi canalizare
13. Ajustarea legislaţiei, normelor şi regulamentelor privind aprovizionarea cu apă şi canalizare la standardele europene şi internaţionale
14. Perfecţionarea bazei legislative pentru atragerea capitalului privat în sector sub formă de concesii, arendă, administrare fiduciară, întreprinderi mixte, inclusiv privatizarea sistemelor centralizate de alimentare cu apă şi canalizare
8.4. Telecomunicaţiile şi tehnologiile informaţionale8.4.1. Crearea premiselor pentru edificarea societăţii informaţionaleTehnologii informaţionaleDepartamentul Tehnologii InformaţionaleImplementarea semnăturii digitale în Republica Moldova 4,45Serviciul de Informaţii şi Securitate
1. Elaborarea şi adoptarea legii cu privire la protecţia datelor personale
8.4.2. Liberalizarea pieţei telecomunicaţiilor2. Elaborarea şi implementarea proiectului-pilot pentru crearea a şapte puncte de acces colectiv la informaţii în baza secţiilor poştale, şcolilor, bibliotecilor etc.Elaborarea şi implementarea proiectului-pilot pentru crearea a şapte puncte de acces colectiv la informaţii în baza secţiilor poştale, şcolilor, bibliotecilor etc.0,06Departamentul Tehnologii Informaţionale, localităţile rurale
8.4.3. Ameliorarea calităţii şi extinderea accesului consumatorilor la serviciile informaţionale şi de telecomunicaţii3. Elaborarea programului de iilor comunicaţionale şi informaţionale în activitatea autorităţilor administraţiei publiceElaborarea programului de implementare a tehnologiilor informaţionale şi de comunicaţie în activitatea autorităţilor administraţiei publice0,2

Departamentul Tehnologii Informaţionale, populaţia, mediul de afaceri, autorităţile administraţiei publice
TelecomunicaţiileMinisterul Transporturilor şi Comunicaţiilor
1. Ajustarea legislaţiei naţionale, regulamentelor şi procedurilor speciale la standardele UE, OMC şi Conferinţei Europene a Administraţiilor Comunicaţiilor Poştale şi Telecomunicaţionale
2. Dezvoltarea reţelelor (inclusiv a celor cu fibre optice) şi modernizarea sistemelor de telecomunicaţii pe baza investiţiilor private
3. Finalizarea implementării Planului Naţional de Numerotare
4. Rebalanţarea tarifelor Companiei „Moldtelecom”
5. Privatizarea companiei „Moldtelecom”
6. Elaborarea şi implementarea pachetului minim de servicii
8.5. Locuinţe şi construcţii locative8.5.1. Sporirea accesibilităţii populaţiei, în special a grupurilor socialmente vulnerabile la locuinţe1. Efectuarea unui studiu în scopul elaborării politicilor de stat în domeniul „locuinţelor sociale”Departamentul Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului, Agenţia Naţională Locuinţă
8.5.2. Creşterea gradului de siguranţă şi confort a construcţiilor existente2. Crearea şi perfecţionarea cadrului legislativ şi formarea infrastructurii pentru creditare ipotecară a construcţiilor, modernizării şi procurării de locuinţe
3. Perfecţionarea cadrului regulatoriu cu privire la condominium în fondul locativ, a mecanismelor şi practicii aplicării lui
4. Aprobarea şi realizarea Programului de stat „Încheierea lucrărilor de construcţie la blocurile de locuit nefinalizate”. Elaborarea şi implementarea proiectelor-pilot de modernizare a locuinţelor vechi
5. Elaborarea şi implementarea proiectelor-pilot de modernizare şi reabilitare a locuinţelor existente
9.Sectorul agroalimentar şi dezvoltarea rurală9.1. Continuarea reformelor în sectorul agricolAgriculturaMinisterul Agriculturii şi Industriei AlimentareFolosirea resurselor naturale din zona Complexului monahal „Hîncu” pentru asigurarea necesităţilor vitale ale copiilor orfani0,2Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Complexul monahal „Hîncu”
9.2. Edificarea unui cadru comercial şi instituţional modern conform principiilor economiei de piaţă1. Consolidarea terenurilor se va produce în baza unui studiu special, în cadrul căruia va fi efectuată analiza situaţiei curente din perspectiva eficienţei şi echităţii sociale şi vor fi elaborate recomandări privind acţiunile concrete în domeniul consolidării terenurilor în perspectiva pe termen mediu şi lung
9.3.Dezvoltarea activităţilor neagricole în spaţiul rural2. Efectuarea unui studiu privind subvenţionarea în agricultură cu scopul de a revizui sistemul de subvenţionare în lumina obiectivelor de creştere economică şi reducere a sărăciei (SCERS).Ministerul Agriculturii şi Industriei AlimentareElaborarea bazei normativ-tehnice şi producerea industrială a îndulcitorului natural din planta indigenă Stevia Rebaudiana Bertoni şi a produselor alimentare derivate7,5Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Institutul de Cercetări Ştiinţifice şi Proiectări Tehnologice
9.4.Asigurarea suportului tehnic şi financiar din partea donatorilor internaţionali3. Elaborarea în comun cu ONG-urile a programelor orientate spre reducerea sărăciei prin activităţile de prestare a serviciilor informaţionale şi de instruire şi pregătire profesională, consultanţă, de finanţare a întreprinderilor mici şi a microîntreprinderilorMinisterul Agriculturii şi Industriei Alimentare, ONG-urileArmonizarea legislaţiei sanitare veterinare0,5Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Inspectoratul de Stat pentru Medicină Veterinară
4. Elaborarea strategiilor organizaţiilor de fermieri şi întreprinzători agricoli, de asigurare a accesului mai eficient la informaţii, pieţe, mijloace şi oportunităţi de producţieMinisterul Agriculturii şi Industriei AlimentareRecensămîntul general agricol3,1Departamentul Statistică şi Sociologie, Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare
5. Promovarea planificării strategice şi comerciale la întreprinderile de prelucrare a materiei prime agricoleMinisterul Economiei, Organizaţia de Promovare a Exportului, Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare
6. Promovarea dezvoltării pieţei exporturilor (vezi Dezvoltarea Sectorului Privat)
Dezvoltarea ruralăMinisterul Agriculturii şi Industriei AlimentareInvestigarea potenţialului aplicării sorgului zaharat pentru energie renovabilă în Republica Moldova , problemelor de mediu, economice şi tehnologice1,8

Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, asociaţiile producătorilor agricoli, gospodăriile ţărăneşti, fermierii privaţi
1. Efectuarea studiilor în vederea elaborării Strategiei de Dezvoltare Rurală
2. Asigurarea serviciilor sociale şi a infrastructurii fizice în zonele rurale (vezi compartimentele respective ale sectorului)
10.Politica de dezvoltare regională 10.1. Dezvoltarea social-economică echilibrată şi durabilă pe întreg teritoriul ţării1. Adoptarea Legii cu privire la dezvoltarea regională care va stabili obiectivele, instrumentele şi resursele financiare pentru efectuarea măsurilor de sprijinire a dezvoltării teritoriilorDezvoltarea regională-Ministerul Economiei
10.2. Amplificarea potenţialului de resurse menite pentru soluţionarea problemelor ce ţin de dezvoltarea social-economică a regiunilor2. Selectarea şi identificarea regiunilor pentru dezvoltare şi acordarea asistenţei, fiecare din acestea cuprinzînd cîteva unităţi administrativ-teritoriale existente (cu excepţia municipiului Chişinău)Cooperarea pentru reintegrarea postconflictuală-Ministrul Reintegrării
10.3. Acordarea sprijinului organelor administraţiilor locale în activităţile de dezvoltare social-economică a teritoriilor3. Crearea unui sistem de coordonare şi administrare la două niveluri - naţional şi localCrearea sistemului integrat de asistenţă informaţional-analitică a procesului de reglementare a diferendului transnistrean0,8Ministrul Reintegrării
4. Contribuirea la elaborarea unui sistem amplu de garanţii, inclusiv cele internaţionale
5. Securizarea frontierei de stat moldo-ucrainene, inclusiv a segmentului transnistrean
6. Elaborarea programului de dezvoltare postconflictuală
7. Susţinerea implicării active a societăţii civile în soluţionarea problemei transnistrene
11.Turismul11.1. Promovarea turismului pe plan internaţional1. Elaborarea şi implementarea unor proiecte (pilot) de dezvoltare a turismului ruralDepartamentul Dezvoltarea TurismuluiSusţinerea dezvoltării turismului rural0,2Departamentul Dezvoltarea Turismului, Ministerul Culturii, comunităţile rurale, autorităţile publice locale, ONG-urile
11.2. Dezvoltarea patrimoniului naţional de valoare turistică într-un mod durabil şi echilibrat2. Organizarea de seminare ce ţin de dezvoltarea turismului rural şi ecologic pentru autorităţile locale şi populaţieTurismul - mijloc de valorificare a resurselor ecologice0,2Departamentul Dezvoltarea Turismului, Ministerul Culturii, comunităţile rurale, autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, ONG-urile
11.3. Perfecţionarea managementului turistic3. Crearea unei baze informaţionale, editarea de ghiduri şi cataloage privind produsul turistic rural; promovarea produsului turistic pentru pieţele-ţintăRuta turistică „Drumul Vinului” în Republica Moldova – o şansă de revigorare a satelor Moldovei0,8Departamentul Dezvoltarea Turismului, Ministerul Culturii, comunităţile rurale, autorităţile administraţiei publice locale, ONG-urile
11.4. Ridicarea nivelului calităţii serviciilor turistice4. Elaborarea şi promovarea proiectelor investiţionale pentru crearea, repararea şi modernizarea infrastructurii turisticeInventarierea şi documentarea digitală a monumentelor, ansamblurilor şi siturilor istorice din Republica Moldova , crearea unei baze electronice de date privind patrimoniul cultural naţional, includerea ei în reţeaua INTERNET1,5Ministerul Culturii
5. Crearea Centrului naţional pentru perfecţionarea cadrelor din industria turismului
6. Elaborarea mecanismelor eficiente de control al calităţii serviciilor turistice prestateStatistica turismului0,05Departamentul Statistica si Sociologie, Ministerul Culturii, Departamentul Dezvoltarea Turismului
7. Investigarea şi promovarea oportunităţilor pentru investiţiile în turismInstituirea unor centre de meşteşuguri populare şi structuri de primire turistică0,3Departamentul Dezvoltarea Turismului, Ministerul Culturii, comunităţile rurale, autorităţile administraţiei publice locale, ONG-urile, comunităţile religioase
12.Protecţia mediului şi utilizarea durabilă a resurselor naturale12.1. Prevenirea şi reducerea degradării resurselor naturale şi utilizarea eficientă a acestoraPerfecţionarea managementului deşeurilor, reducerea impactului şi a cantităţilor de substanţe şi deşeuri toxiceMinisterul Ecologiei şi Resurselor Naturale, Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, autorităţile administraţiei publice localeReducerea şi eliminarea impactului poluanţilor organici persistenţi asupra medului şi sănătăţii populaţiei0,05Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale
12.2. Menţinerea şi îmbunătăţirea calităţii mediului ambiant ca factor ce asigură păstrarea şi calitatea vieţii1. Reambalarea, depozitarea centralizată şi distrugerea a 1712 tone de pesticide, inclusiv din clasa poluanţilor organici persistenţi (POP) Campania naţională de informare şi conştientizare a publicului cu privire la problema Poluanţilor Organici Persistenţi0,1Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale, Publicaţia Periodică „Mediul Ambiant”
12.3. Crearea unui sistem eficient de monitorizare, prevenire şi compensare a pagubelor cauzate de calamităţile naturale2. Inventarierea POP şi BPC, neutralizarea şi decontaminarea uleiurilor şi utilajului contaminat cu bifenili policloruraţi (BPC)Colectarea stocurilor de pesticide învechite de tip DDT0,5Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale, Ministerul Energeticii
3. Efectuarea unui studiu de fezabilitate şi de evaluare a eficienţei costurilor pentru modernizarea unităţilor de valorificare a deşeurilor, primii paşi fiind trecerea la colectarea separată a deşeurilor şi iniţierea construcţiei unor unităţi de valorificare a deşeurilor, iniţial pentru municipiul ChişinăuAcţiuni urgente cost-eficiente, cu implicarea comunităţii pentru reducerea impacturilor de la depozitele de pesticide abandonate1,2Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale
Evaluarea soluţiilor finale pentru pesticidele învechite şi depozitele abandonate0,5Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale
4. Elaborarea şi implementarea proiectelor-pilot de valorificare a deşeurilor în localităţile ruraleConsolidarea capacităţii pentru inventarierea bifenililor policloruraţi în sistemul electrico-energetic naţional0,1Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale
5. Inventarierea, renovarea şi reutilarea gropilor BekkariEfectuarea studiului de fezabilitate şi de evaluare a eficienţei cost-beneficiu pentru modernizarea rampelor de depozitare a deşeurilor, primii paşi fiind trecerea la colectarea separată a deşeurilor şi iniţierea construcţiei unor unităţi de valorificare a deşeurilor0,04Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale
Studiu de fezabilitate privind bateriile de condensatoare scoase din uz de la staţia „Moldelectrica” Vulcăneşti0,15Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale, Ministerul Energeticii
Reducerea poluării resurselor acvaticeMinisterul Ecologiei şi Resurselor NaturaleElaborarea Planului de acţiuni privind armonizarea bazei legislative şi normative în domeniul apelor, cu prevederile şi standardele respective ale Uniunii Europene0,8Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale
1. Elaborarea Planului de acţiuni privind armonizarea cadrului juridic normativ în domeniul apelor de suprafaţă şi freatice cu prevederile şi standardele respective ale Uniunii Europene
2. Inventarierea potenţialului acvatic, determinarea calităţii lui şi depistarea surselor de poluare
3. Elaborarea strategiei naţionale privind protecţia şi gestionarea durabilă a resurselor de apă
4. Elaborarea şi implementarea măsurilor de lichidare a surselor de poluare
Sporirea nivelului de conştientizare şi a cunoştinţelor privind protecţia mediuluiMinisterul Ecologiei şi Resurselor Naturale, autorităţile administraţiei publice locale, ONG-urileDezvoltarea bazei tehnico-materiale INECO întru realizarea studiului complex al sistemelor ecologice reprezentative din ţară0,09Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale
1. Crearea centrelor locale de informare şi consultanţă ecologică
2. Consolidarea capacităţilor de guvernare la nivel central şi local privind informarea, abordarea participativă a protecţiei mediului
3. Instruirea privind utilizarea durabilă a resurselor naturale
4. Revizuirea şi perfecţionarea sistemului de monitoring al mediului
5. Elaborarea Strategiei naţionale privind educaţia ecologică
6. Elaborarea cadrului legislativ şi instituţional pentru implementarea Convenţiilor internaţionale de mediu la care Moldova este parte
7. Elaborarea metodologiei creării şi elaborării bazei de date a resurselor naturale. Crearea bazei de date a resurselor naturale ale Republicii Moldova
Protecţia şi extinderea fondului forestierAgenţia de Stat „Moldsilva”, Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale, autorităţile administraţiei publice locale
1. Sporirea numărului de plantaţii în cadrul Fondului Forestier şi administraţiei publice locale
2. Ameliorarea sistemelor de evidenţă şi amenajament forestier
3. Elaborarea programelor privind utilizarea raţională şi dezvoltarea durabilă a produselor lemnoase şi nelemnoase ale pădurii
Extinderea şi protecţia ariilor naturale protejate de statMinisterul Ecologiei şi Resurselor Naturale, Agenţia de Stat „Moldsilva”
1. Conservarea diversităţii biologice în cursul de mijloc al rîului Prut şi dezvoltarea silviculturii comunale adiacente
2. Crearea Reţelei Ecologice
Reducerea ritmurilor de degradare a solurilorMinisterul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale, autorităţile administraţiei publice localeInstruirea fermierilor deţinători de terenuri în probleme de prelucrare a solului şi utilizare a îngrăşămintelor minerale şi pesticidelor0,6Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale, Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare
1. Elaborarea şi implementarea proiectelor-pilot privind utilizarea raţională şi irigarea solurilor, inclusiv protecţia zonelor umede
2. Plantarea fîşiilor forestiere de protecţie a terenurilor agricole
3. Elaborarea şi realizarea măsurilor de protecţie antierozională a solurilor şi reabilitarea terenurilor degradate
4. Instruirea proprietarilor de terenuri şi a fermierilor în probleme de prelucrare a solului şi de utilizare a îngrăşămintelor minerale şi a pesticidelor
5. Reabilitarea, ameliorarea şi perfecţionarea managementului păşunilor comunale
Perfecţionarea sistemului de monitorizare a calamităţilor naturale, informarea şi instruirea populaţiei în acest domeniuMinisterul Ecologiei şi Resurselor Naturale, Departamentul Situaţii ExcepţionaleModernizarea infrastructurii de efectuare a observaţiilor hidrometeorologice în reţeaua de staţii şi posturi hidrometeorologice ale Serviciului Hidrometeorologic de Stat0,35Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale
1. Informarea şi sporirea conştientizării populaţiei privind impactul calamităţilor naturale
2. Modernizarea utilajului şi tehnologiilor de monitorizare a calamităţilor naturale în scopul prevenirii acestora
Perfecţionarea mecanismelor administrative, economice şi financiare de protecţie a mediului şi de gestionare durabilă a resurselor naturaleMinisterul Ecologiei şi Resurselor Naturale, Ministerul Economiei
1. Revizuirea şi perfecţionarea activităţilor şi modalităţilor de funcţionare a Fondului Ecologic Naţional
2. Elaborarea şi publicarea Ghidului pentru evaluarea prejudiciului cauzat mediului şi resurselor naturale
13. Educaţia 13.1. Sporirea accesului la serviciile educaţionale, în special pentru copiii din familiile defavorizateAccesMinisterul EducaţieiProgramul Prezidenţial „SALT” – implementarea tehnologiilor informaţionale şi de comunicaţie în sistemul de învăţământ0,8Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor, Ministerul Educaţiei, instituţiile de învăţământ
1. Perfecţionarea cadrului juridic normativ privind consolidarea şi utilizarea fondurilor comunitare pentru şcolarizare, în special pentru cei săraci
13.2. Perfecţionarea sistematică a calităţii serviciilor educaţionale2. Repartizarea adecvată a resurselor între sectoare în favoarea învăţămîntului primar şi secundar general in scopul sporirii accesului la studiiCorelarea dezvoltării resurselor umane cu necesităţile economiei naţionale în cadre0,12Ministerul Economiei
13.3. Modernizarea sistemului de integrare socială a copiilor cu necesităţi educaţionale speciale3. Gestionarea eficientă şi alocarea prioritară a resurselor pentru majorarea salariilor angajaţilor din domeniul învăţămîntului, achiziţionarea manualelor, materialelor didactice şi echipamentuluiElaborarea şi adaptarea testelor de evaluare pentru participare la testările internaţionale ( PISA şi PIRLS)0,04Ministerul Educaţiei
Modernizarea învăţămîntului profesional din Republica Moldova 0,03Ministerul Educaţiei
13.4. Eficientizarea managementului resurselor financiare, umane şi materiale4. Elaborarea şi implementarea programului de dezvoltare a învăţămîntului din mediul ruralFormarea capacităţilor umane şi instituţionale pentru trecerea la examenul unic (absolvire liceu teoretic – admitere universitate)0,1Ministerul Educaţiei
5. Crearea în mediul rural a şcolilor de „circumscripţie” în paralel cu acordarea serviciilor de transport pentru elevi prin revederea şi racordarea reţelelor instituţiilor de învăţămînt preşcolar şi şcolar la tendinţele demografice actuale, în vederea asigurării accesului tuturor copiilor la învăţămîntul general obligatoriuConsolidarea potenţialului uman şi instituţional în domeniul practicilor şi procedurilor de implementare a creditelor academice transferabile şi racordării nomenclatorului de specialităţi la ISCED şi ISCO. Elaborarea curriculei la specializările oferite în cadrul instituţiilor de învăţămînt superior pentru treptele licenţă şi master0,07Ministerul Educaţiei
6. Perfecţionarea şi implementarea unui sistem flexibil şi echitabil de susţinere a elevilor din învăţămîntul secundar general şi a studenţilor, în funcţie de succesele obţinute şi de situaţia materială a familiilor
7. Menţinerea schemei de închiriere a manualelor pentru elevii din învatamîntul gimnazial şi extinderea acesteia pentru elevii din licee cu subvenţionarea manualelor pentru cei săraciElaborarea standardelor minime de calitate privind îngrijirea, educarea şi socializarea copilului din instituţiile de tip internat0,03Ministerul Educaţiei
CalitateCartografierea instituţiilor de învăţămînt preuniversitar şi secundar profesional0,08Ministerul Educaţiei
1. Elaborarea şi implementarea standardelor de stat pentru educaţie
2. Dezvoltarea curriculei şcolare şi universitare, inclusiv în domeniul educaţiei bazate pe deprinderi de viaţă, implementarea noilor tehnologii didacticeStudiu privind utilizarea resurselor financiare în învăţămîntul preuniversitar şi elaborarea propunerilor pentru perfecţionarea metodologiei de finanţare0,05Ministerul Educaţiei
3. Participarea sistematică la testările internaţionale (TIMSS, PISA etc.)Perfecţionarea formală şi informală a cadrelor didactice şi de conducere din localităţile rurale-Ministerul Educaţiei
4. Elaborarea şi realizarea programului prezidenţial “SALT” de implementare a tehnologiilor informaţionale şi de comunicare în sistemul de învăţămîntElaborarea clasificării statistice a programelor educaţionale (după nivelurile şi domeniile învăţămîntului ) şi perfecţionarea statisticii învăţămîntului în corespundere cu standardele internaţionale0,06Departamentul Statistica si Sociologie, Ministerul Educaţiei
5. Perfecţionarea sistemului de pregătire iniţială şi formare continuă a cadrelor didactice
6. Reconsiderarea locului şi rolului învăţămîntului secundar profesional şi racordarea lui la cerinţele comunităţii, actualizarea nomenclatorului de meserii şi profesii în colaborare cu partenerii socialiInstruirea cadrelor didactice din învăţămîntul preuniversitar în domeniul utilizării tehnologiilor informaţionale şi comunicaţionale în educaţie1,2Ministerul Educaţiei
7. Elaborarea şi implementarea sistemului naţional de evaluare a cunoştinţelor şi abilităţilor elevilor şi monitorizarea eficientă a admiterii în instituţiile de învăţămînt superiorAsigurarea calităţii educaţiei prin dezvoltarea şcolară şi implicarea comunităţii în şcolile din mediul rural10Ministerul Educaţiei
8. Elaborarea mecanismelor de implementare a sistemului european de credite academice transferabile
9. Racordarea nomenclatorului de specialităţi la ISCED 97 şi ISCO, restructurarea curriculei în vederea organizării învăţămîntului superior pe 2 cicluri universitare conform prevederilor Declaraţiei de la Bologna
Cerinţe educaţionale speciale
1. Organizarea serviciilor de asistenţă a copiilor cu cerinţe educaţionale speciale în instituţiile de învăţămînt secundar general, dezvoltarea serviciilor comunitare de asistenţă şi de sprijin a acestora
2. Crearea unei baze de date a copiilor cu cerinţe educaţionale speciale în vederea elaborării unor programe şi măsuri eficiente de asistenţă a acestora
3. Elaborarea şi implementarea programelor şi formelor diferenţiate de instruire a copiilor cu cerinţe educaţionale speciale
4. Crearea şi dezvoltarea unui sistem de servicii alternative instituţionalizării (case de tip familial etc.)
5. Elaborarea şi implementarea standardelor de îngrijire, educaţie, asistenţă medicală, recuperare, reabilitare a copiilor cu cerinţe educaţionale speciale
6. Consolidarea bazei didactice, tehnico-materiale pentru pregătire profesională de calitate a absolvenţilor instituţiilor de învăţămînt de tip special în vederea facilitării integrării acestora în societate
Eficientizarea
1. Perfecţionarea şi completarea cadrului legislativ în vederea asigurării coerenţei şi continuităţii dezvoltării sectorului educaţional
2. Crearea sistemului informaţional pentru managementul educaţiei
3. Modificarea metodologiei de finanţare a activităţilor de formare iniţială şi continuă a cadrelor didactice şi manageriale din învăţămîntul preuniversitar
4. Perfecţionarea metodologiei de finanţare bugetară a sistemului de învăţămînt (finanţare bazată pe programe, pe unitate etc.)
5. Modernizarea bazei tehnico-materiale a instituţiilor de învăţămînt şi implementarea unor măsuri de conservare a energiei
6. Perfecţionarea sistemului de atestare a cadrelor didactice şi manageriale
7. Stabilirea responsabilităţilor şi competenţelor autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, a partenerilor sociali în vederea asigurării condiţiilor normale de funcţionare a instituţiilor de învăţămînt
8. Îmbunătăţirea condiţiilor de funcţionare a instituţiilor preşcolare în scopul pregătirii obligatorii a copiilor către şcoală
14.Ocrotirea sănătăţii14.1. Lărgirea accesului populaţiei, în primul rînd a celei sărace, la serviciile medicaleTrecerea la sistemul de asigurare obligatorie de asistenţă medicalăMinisterul SănătăţiiFortificarea capacităţilor Programului de imunizări, prevenire, diagnostic al bolilor contagioase, prevenibile prin vaccinări0,4Ministerul Sănătăţii, Centrul Ştiinţifico-Practic de Medicină Preventivă
1. Elaborarea sistemului de monitorizare şi evaluare a rezultatelor
14.2. Îmbunătăţirea calităţii şi standardelor de deservire medicală2. Examinarea şi implementarea mecanismelor de reglementare şi control al fluxurilor financiare şi al calităţii serviciilor prestateCrearea sistemului informaţional pentru asigurarea obligatorie de asistenţă medicală5,1Ministerul Sănătăţii, Centrul Ştiinţifico-Practic de Sănătate Publică şi Managementul Sanitar
14.3. Ameliorarea măsurilor de profilaxie şi tratare a bolilor social condiţionate3. Stabilirea unui sistem informaţional unic pentru asigurarea medicală obligatorie şi ocrotirea sănătăţiiContribuţii la realizarea Programului Naţional de combatere a hepatitelor virale B, C şi D0,4Ministerul Sănătăţii, Centrul Ştiinţifico-Practic de Medicină Preventivă
14.4. Sporirea eficienţei utilizării resurselor4. Consolidarea capacităţilor personalului medical de nivel naţional şi regional în vederea funcţionării acestora în condiţii noiSuportul tehnic şi financiar al Programului de Profilaxie şi Combatere a Infecţiei HIV/SIDA şi ITS pe anii 2004-20060,4Ministerul Sănătăţii, Centrul Ştiinţifico-Practic de Medicină Preventivă, Centrul SIDA, Centrul educaţie pentru sănătate, Centrul Naţional de transfuzie a sîngelui
5. Perfecţionarea cadrului juridic normativ
6. Încheierea procesului de acreditare a instituţiilor medicaleContribuţii la Realizarea Programului Naţional de Control al Tuberculozei0,13Ministerul Sănătăţii
7. Consolidarea potenţialului instituţionalProgramul Naţional de Dezvoltare a Serviciului de Sînge pe anii 2002-20061,1Ministerul Sănătăţii, Centrul Naţional de transfuzie a sîngelui
8. Asigurarea transparenţei gestionării operaţiunilor Companiei Naţionale de Asigurări în MedicinăMăsurile de combatere a narcomaniei şi narcobusinessului0,1Ministerul Sănătăţii, Dispensarul Republican de Narcologie
Programele Naţionale în domeniul ocrotirii sănătăţii (priorităţi egale)Susţinerea Programului Naţional de Ameliorare a Asistenţei Medico-Genetice0,05Ministerul Sănătăţii
1. Restructurarea şi consolidarea serviciilor şi instituţiilor medicaleConduita integrată a maladiilor la copii-Ministerul Sănătăţii
2. Programul Naţional de Imunizări pentru anii 2001-2005Promovarea serviciilor perinatale de calitate 2003-20070,45Ministerul Sănătăţii
3. Programul naţional de control al tuberculozei pentru anii 2001-2005
4. Programul de consolidare a bazei tehnico-materiale a Serviciului de sînge
5. Programul naţional de profilaxie şi combatere a diabetului zaharat „MoldDiab” pentru anii 2002-2005
6. Programul serviciilor perinatale de calitate.
7. Programul naţional de profilaxie şi combatere a infecţiei HIV/SIDA şi a infecţiilor cu transmitere sexuală pe anii 2001-2005
8. Programul naţional de combatere a hepatitelor virale
9. Programul de profilaxie a maladiilor cardiovasculare
10. Realizarea prevederilor Programului Naţional de profilaxie şi combatere a cancerului
11. Măsurile de combatere a maladiilor psihice, narcomaniei, toxicomaniei şi alcoolismului, a cancerului etc.
12. Programele de asistenţă medicală a femeilor gravide, copiilor bolnavi
13. Asigurarea copiilor de vîrstă fragedă şi gravidelor cu medicamente compensate în condiţii de ambulator
15.Asigurarea socială 15.1. Consolidarea stabilităţii financiare a sistemului de asigurare socială1. Armonizarea şi eficientizarea sistemului de asigurări socialeMinisterul Muncii şi Protecţiei Sociale
15.2. Asigurarea consistenţei între riscurile asigurate, contribuţii şi beneficii2. Finalizarea evidenţei individuale a persoanelor asigurate şi a contribuţiilor corespunzătoare pentru asigurarea socială
15.3. Perfecţionarea metodologiei de calculare şi revizuire a cuantumului plăţilor3. Implementarea practicii de prognozare pe termen mediu a veniturilor şi cheltuielilor fondului de asigurare socială obligatorie
4. Elaborarea unui sistem de pensionare pentru autoangajaţi, în primul rînd, în agricultură (fermierii)
5. Definirea principiilor şi a metodelor de calculare a contribuţiilor
6. Sporirea mărimii prestaţiilor de asigurări sociale prin indexare
16.Asistenţa socială 16.1. Îmbunătăţirea calităţii şi diversificarea serviciilor sociale specializate1. Introducerea sistemului de monitorizare a efectelor programelor de asistenţă socială (ca parte a monitorizării generale a SCERS )Ministerul Muncii şi Protecţiei SocialeImplementarea proiectului-pilot privind introducerea indemnizaţiei de sărăcie.0,15Ministerul Economiei
16.2. Îmbunătăţirea adresabilităţii plăţilor sociale în bani2. Introducerea indemnizaţiei de sărăcieAsistenţa tehnică a implementării strategiei sectoriale (SCERS)0,9Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale
3. Formarea unui buget separat al asistenţei sociale şi a unui registru unic al beneficiarilor de asistenţă socialăAsistenţă socială în politica regională-Ministerul Economiei
4. Efectuarea unui studiu privind modernizarea serviciilor sociale specializateElaborarea Scalei de echivalenţă pentru Republica Moldova şi aplicarea acesteia în calcularea indicatorilor sărăciei0,07Departamentul Statistică şi Sociologie, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale
5. Crearea reţelei de servicii sociale profesioniste
6. Elaborarea standardelor obligatorii de calitate a serviciilor pentru instituţiile de servicii sociale
17.Piaţa muncii17.1. Eficientizarea activităţilor pe piaţa muncii1. Dotarea cu echipament a Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de MuncăAgenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de MuncăAsistenţă în consolidarea şi modernizarea activităţilor pe piaţa muncii în Republica Moldova 0,9Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă
17.2. Diversificarea şi îmbunătăţirea calităţii serviciilor de plasare în cîmpul muncii2. Crearea sistemului informaţional al pieţei muncii
17.3. Sprijinirea persoanelor cu disabilităţi la plasarea în cîmpul muncii3. Modernizarea şi diversificarea serviciilor de mediere a munciiFacilitarea accesului la informaţiile privind cererea şi oferta forţei de muncă0,1Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă
17.4. Prevenirea şomajului în rîndul tinerilor şi sprijinirea tineretului la plasarea în cîmpul muncii4. Optimizarea activităţilor de formare profesională şi recalificare a şomerilor
5. Perfecţionarea sistemului de protecţie socială a şomerilorAcordarea asistenţei de către un expert internaţional în domeniul pieţei muncii-Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă
6. Implementarea cercetărilor de marketing şi prognoză pe piaţa muncii
7. Crearea a 3 centre-pilot de integrare pe piaţa muncii a persoanelor social vulnerabileInstruirea personalului Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă0,3Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă
8. Elaborarea şi implementarea mecanismului de stimulare a angajatorilor în vederea angajării persoanelor defavorizateDepartamentul MigraţiuneCrearea centrelor de consultanţă şi plasament pe lîngă instituţiile de învăţămînt superior şi agenţiile teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă-Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Educaţiei, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, Departamentul Tineret şi Sport, instituţiile de învăţămînt superior de stat
9. Crearea a 3 centre de integrare profesională a tineretului în cadrul agenţiilor teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă
10. Optimizarea legislaţiei interne cu privire la migraţiune şi azil cu standardele internaţionaleOcuparea persoanelor cu probleme de sănătate în măsurarea statistică0,08Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă
11. Efectuarea unui studiu complex privind migraţia populaţiei şi consecinţele acesteia în diferite domenii; formarea sistemului informaţional şi ameliorarea gestionării proceselor migraţionale
18.Politica de tineret 18.1. Sporirea oportunităţilor de angajare şi auto-angajare a tinerilor1. Efectuarea studiilor privind situaţia tinerilor şi modificarea în baza acestora a politicilor de tineret şi a cadrului legalDepartamentul Tineret şi Sport, Agenţia Naţională Locuinţă, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul EducaţieiProiectul Dezvoltarea social-economică a tineretului1,72Departamentul Tineret şi Sport
18.2. Sporirea accesului la servicii şi surse informaţionale2. Asigurarea accesului tinerilor la informaţii
18.3. Dezvoltarea capacităţilor umane şi instituţionale în lucrul cu tinerii3. Promovarea programelor speciale pentru grupuri de tineri defavorizaţi şi aflaţi în situaţii de risc
18.4. Stimularea participării tinerilor la procesul de luare a deciziilor4. Instruirea profesională – vezi Piaţa Muncii
5. Adoptarea şi implementarea Proiectului de includere a tineretului
19.Dezvoltarea statisticii naţionalePerfecţionarea asigurării autorităţilor administraţiei publice, societăţi civile cu informaţie statistică calitativă şi relevantă1. Perfecţionarea cadrului legal, instituţional şi a managementului statisticDepartamentul Statistică şi Sociologie Departamentul Statistică şi Sociologie, în comun cu autorităţile administraţiei publice interesateMarketingul şi diseminarea publicaţiilor şi informaţiilor statistice0,05Departamentul Statistică şi Sociologie
2. Îmbunătăţirea publicaţiilor, diseminării informaţiei statistice şi relaţiilor cu utilizatoriiStatistica instituţiilor financiare0,03Departamentul Statistică şi Sociologie, Ministerul Finanţelor
3. Perfecţionarea producţiei şi infrastructurii statisticeStatistica regională0,4Departamentul Statistică şi Sociologie
4. Îmbunătăţirea capacităţii tehnice a sistemului statisticStatistica întreprinderilor0,3Departamentul Statistică şi Sociologie
5. Consolidarea capacităţilor autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale privind obţinerea datelor administrative şi extinderea utilizării acestora în scopuri statisticeElaborarea şi echilibrarea Tabelului Economic de Ansamblu şi consultaţii în desăvîrşirea elaborării Tabelului Resurse-utilizări în preţuri curente şi comparabile0,04Departamentul Statistică şi Sociologie
Perfecţionarea metodologiei de extragere a eşantioanelor şi extindere a rezultatelor pentru Ancheta Structurală în Întreprinderi0,06Departamentul Statistică şi Sociologie
Perfecţionarea metodologiei de calcul a indicelui preţurilor în construcţii0,08Departamentul Statistică şi Sociologie
Formarea profesională continuă în întreprinderi, măsurarea statistică0,07Departamentul Statistică şi Sociologie
Utilizarea timpului, măsurarea statistică0,08Departamentul Statistică şi Sociologie
Dezvoltarea complexului automatizat de gestionare a băncii de date statistice3,1Departamentul Statistică şi Sociologie, băncile din Republica Moldova
Legătura cu Internetul şi promovarea imaginii Departamentului Statistică şi Sociologie în spaţiul informaţional internaţional0,3Departamentul Statistică şi Sociologie
Asigurarea cu echipamente poligrafice a Departamentului Statistică şi Sociologie0,1Departamentul Statistică şi Sociologie
Statistica preţurilor de consum – aprecierea nivelului inflaţiei0,04Departamentul Statistică şi Sociologie
20.Implementarea, monitorizarea şi evaluarea Asigurarea coordonării, managementului şi eficienţei SCERSUnitatea de Coordonare SCERSMinisterul EconomieiMonitorizarea şi evaluarea implementării SCERS0,9Ministerul Economiei

 

* Politicile, obiectivele şi acţiunile corespund anexei nr.6 din Strategia de Creştere Economică şi Reducere a Sărăciei.

** Proiectele de asistenţă tehnică propuse de instituţiile de stat în scopul facilitării implementării acţiunilor Strategiei de Creştere Economică şi Reducere a Sărăciei. (Cifra atribuită proiectului corespunde acţiunii din SCERS definită de instituţia responsabilă sub incidenţa căreia cade propunerea de proiect).

 

Anexă

 la Hotărîrea Guvernului

nr.302 din 21 martie 2005

 

Lista hotărîrilor de Guvern care se abrogă

1. Hotărîrea Guvernului nr.1006 din 30 octombrie 1997 "Cu privire la Programul de asistenţă tehnică pentru anii 1997-1998" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1997, nr.79-80, art.813).

2. Hotărîrea Guvernului nr.414 din 10 mai 1999 "Cu privire la Programul de asistenţă tehnică pentru anii 1999-2000" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1999, nr.53-54, art.478).

3. Hotărîrea Guvernului nr.999 din 19 septembrie 2001 "Cu privire la Programul de asistenţă tehnică pentru anii 2001-2002" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.116-118, art.1048).