vineri, 30 decembrie 2005
1331/15.12.2005 Hotărîre cu privire la eficientizarea activităţii expoziţionale în Republica Moldova

H O T Ă R Î R E

cu privire la eficientizarea activităţii expoziţionale în Republica Moldova

 

nr. 1331  din  15.12.2005

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.176-181/1448 din 30.12.2005

 

* * *

În scopul eficientizării activităţii expoziţionale în Republica Moldova, creării unor condiţii favorabile pentru participarea cît mai activă a agenţilor economici autohtoni la manifestările expoziţionale, organizate în republică şi peste hotare, extinderii relaţiilor economice externe, precum şi promovării mărfurilor autohtone pe noi pieţe de desfacere, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Regulamentul cu privire la activitatea expoziţională şi de tîrguri în Republica Moldova, conform anexei nr.1.

2. Se instituie Comisia interdepartamentală pentru monitorizarea activităţii expoziţionale şi de tîrguri şi se aprobă componenţa ei nominală, conform anexei nr.2.

3. Se aprobă Regulamentul Comisiei interdepartamentale pentru monitorizarea activităţii expoziţionale şi de tîrguri, conform anexei nr.3.

4. Se stabileşte că, în cazul destituirii membrilor Comisiei interdepartamentale pentru monitorizarea activităţii expoziţionale şi de tîrguri din funcţiile deţinute, atribuţiile lor în cadrul Comisiei le vor exercita persoanele nou confirmate în aceste funcţii, fără a fi emisă o nouă hotărîre de Guvern.

5. Ministerul Economiei şi Comerţului, începînd cu anul 2006, va înainta Guvernului spre aprobare Programul de participare a Republicii Moldova la expoziţiile internaţionale, ţinînd cont de necesitatea promovării producătorilor autohtoni pe piaţa internaţională de mărfuri şi servicii, precum şi va prevedea mijloacele ce se impun pentru desfăşurarea acestor expoziţii.

6. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina dlui Valeriu Lazăr, ministru al economiei şi comerţului.

 

PRIM-MINISTRUVasile TARLEV

Contrasemnează:
Ministrul economiei şi comerţuluiValeriu Lazăr

Chişinău, 15 decembrie 2005.
Nr.1331.

Anexa nr.1

la Hotărîrea Guvernului

nr.1331 din 15 decembrie 2005

 

REGULAMENT

cu privire la activitatea expoziţională şi de tîrguri în Republica Moldova

 

Capitolul I

Dispoziţii generale

 

Domeniul de reglementare

1. Activitatea expoziţională şi de tîrguri în Republica Moldova reprezintă un sistem de acţiuni care asigură efectuarea, în scopuri bine determinate, a manifestărilor organizate în vederea expunerii, comercializării, achiziţionării libere a produselor şi serviciilor oferite de persoanele fizice şi juridice. Obiectul activităţii expoziţionale şi de tîrguri îl constituie expoziţiile şi tîrgurile ştiinţifico-tehnice şi comercial-industriale organizate în Republica Moldova.

2. Activitatea expoziţională şi de tîrguri se bazează pe principiul liberului consimţămînt. Statul garantează, în baza legislaţiei în vigoare, libera concurenţă, transparenţa şi libertatea activităţii antreprenoriale.

3. Obiectivele principale de organizare şi desfăşurare a activităţii expoziţionale şi de tîrguri în Republica Moldova sînt următoarele:

susţinerea producătorilor de mărfuri şi servicii în promovarea pe pieţele internă şi externă a proiectelor, tehnologiilor, know-how, mărfurilor şi serviciilor autohtone;

crearea unor condiţii adecvate pentru stabilirea contactelor de afaceri, a parteneriatului şi colaborării interne şi internaţionale, în scopul atragerii investiţiilor străine în economia republicii, organizării în comun a unor procese de producţie sau realizării unor proiecte, asigurării pieţei naţionale cu mărfuri de larg consum şi cu materii prime pentru industrie, precum şi efectuării schimbului de experienţă avansată.

 

Obiectivele Regulamentului cu privire la activitatea expoziţională şi de tîrguri

4. Regulamentul cu privire la activitatea expoziţională şi de tîrguri (în continuare - Regulament) reglementează relaţiile ce ţin de organizarea şi desfăşurarea expoziţiilor pe teritoriul republicii, precum şi participarea Republicii Moldova la expoziţiile internaţionale de peste hotare, avînd drept scop:

sistematizarea activităţii expoziţionale şi de tîrguri în republică, armonizarea acesteia la standardele, normele şi regulile internaţionale;

crearea condiţiilor necesare pentru promovarea politicii statului în domeniul activităţii expoziţionale şi de tîrguri;

protejarea participanţilor la manifestările expoziţionale de efectele concurenţei neloiale, prevenirea sau reprimarea unei activităţi expoziţionale inadecvate (indici economici şi preţuri neîntemeiate, calitate şi origine dubioasă a mărfurilor, precum şi utilizarea ilegală a obiectelor de proprietate intelectuală), care ar putea să inducă în eroare consumatorii sau producătorii de mărfuri, să cauzeze prejudicii sau să ştirbească onoarea, demnitatea şi reputaţia de afaceri a cetăţenilor şi persoanelor juridice;

promovarea produselor, serviciilor şi tehnologiilor autohtone, crearea unei imagini pozitive a producătorului autohton pe pieţele internă şi externă;

extinderea relaţiilor economice externe, dezvoltarea exportului de mărfuri autohtone.

 

Domeniile de aplicare a Regulamentului

5. Sub incidenţa prezentului Regulament cad persoanele fizice şi juridice, autohtone sau străine, care practică activitatea expoziţională şi de tîrguri pe teritoriul Republicii Moldova, precum şi activitatea expoziţională, în numele Republicii Moldova, peste hotare.

6. Acţiunea prezentului Regulament nu se răsfrînge asupra organizării şi desfăşurării expoziţiilor cu vernisarea lucrărilor de artă, precum şi asupra altor expoziţii de creaţie şi valori culturale.

7. În cazul în care acordurile internaţionale la care Republica Moldova este parte stabilesc alte norme decît cele prevăzute de legislaţia naţională pentru activitatea expoziţională şi de tîrguri, se aplică normele de drept internaţional.

8. Expoziţiile organizate de statele străine sau organizaţiile internaţionale pe teritoriul Republicii Moldova, în conformitate cu acordurile sau contractele internaţionale, se desfăşoară în condiţii prevăzute de contractele sau acordurile respective, pe spaţiile expoziţionale care corespund exigenţelor şi normelor businessului expoziţional mondial.

9. Celelalte expoziţii se desfăşoară în conformitate cu prezentul Regulament, în baza unui contract de organizare, încheiat cu una dintre organizaţiile expoziţionale, înregistrate în Republica Moldova.

10. Expoziţiile desfăşurate pe teritoriul Republicii Moldova de către organizaţiile internaţionale sau statele străine, în baza contractelor sau acordurilor internaţionale, păstrează denumirea şi statutul conferit de organizatorii expoziţiei.

 

Cadrul legislativ al activităţii expoziţionale şi de tîrguri

11. Reglementarea activităţii expoziţionale şi de tîrguri se efectuează în conformitate cu legislaţia în vigoare, precum şi în temeiul actelor internaţionale la care Republica Moldova este parte.

 

Termeni şi noţiuni generale

12. În sensul prezentului Regulament, expresiile şi termenii utilizaţi semnifică următoarele:

manifestare expoziţională - tip de activitate comercială în sfera de prestare a serviciilor, desfăşurată în condiţii de concurenţă, care are drept scop prezentarea, promovarea şi/sau comercializarea, pe parcursul unei perioade limitate de timp, a mărfurilor şi serviciilor pentru vizitatori şi/sau specialişti din anumite ramuri ale economiei;

expoziţie - activitate comercială care se desfăşoară în acelaşi loc, la intervale de timp prestabilite şi pe o durată determinată, organizată într-un spaţiu expoziţional amenajat în acest scop, în cadrul căruia întreprinderile (expozanţii) prezintă mostre (exponate) ale produselor proprii sau ale firmelor ale căror interese le reprezintă, servicii, realizări ale ştiinţei şi tehnicii, experienţa avansată din una sau mai multe branşe ale sectorului real al economiei, cu intenţia de a oferi consumatorului final (sau intermediarului) informaţiile despre oferta unui sau mai multor sectoare, despre întreprinderi şi despre produsele acestora, avînd drept obiectiv, în ultimă instanţă, promovarea mărfurilor într-un anumit domeniu;

expoziţie mondială - expoziţie în cadrul căreia sînt demonstrate performanţele atinse în economie, ştiinţă şi tehnică, reprezentînd etalonul dezvoltării tehnico-economice mondiale. La acest tip de expoziţii se referă, spre exemplu, expoziţiile mondiale cu genericul "Expo";

expoziţie internaţională - expoziţie în cadrul căreia participă cel puţin 10% de expozanţi străini, iar utilajul expoziţional şi setul serviciilor prestate corespund standardelor internaţionale;

expoziţie cu participare internaţională - expoziţie la care numărul participanţilor străini este sub 10% din numărul total al expozanţilor;

expoziţie naţională - expoziţie în cadrul căreia se demonstrează produsele şi serviciile întreprinderilor unei ţări;

expoziţie specializată - expoziţie cu o specializare strictă a produselor şi serviciilor demonstrate, orientată spre interesele specialiştilor dintr-o ramură concretă;

expoziţie universală - tîrguri/expoziţii în cadrul cărora se demonstrează produsele şi serviciile cîtorva ramuri ale industriei;

tîrg - activitate comercială care are loc în acelaşi loc, la perioade prestabilite şi pe o durată determinată, organizată într-un spaţiu expoziţional amenajat, în cadrul căreia întreprinderile (expozanţii) prezintă o varietate largă de produse (exponate) proprii sau ale firmelor ale căror interese le reprezintă, servicii din una sau mai multe ramuri ale sectorului real al economiei, cu intenţia de a aduce la cunoştinţa consumatorului (sau a intermediarului) posibilităţile lor antreprenoriale, avînd drept scop final încheierea, la nivel naţional şi internaţional, a contractelor directe de comercializare a mărfurilor sau serviciilor în cauză. Tîrgul este destinat în special categoriei de vizitatori - agenţi comerciali şi întreprinzători privaţi;

expoziţie-tîrg - activitate comercială care îmbină particularităţile distinctive ale expoziţiilor şi tîrgurilor (demonstrare şi comercializare). În continuare expoziţiile, tîrgurile şi expoziţiile-tîrguri vor fi denumite expoziţii.

expunere specială - segment aparte, finisat al expoziţiei, cu semnificaţie independentă, dar integrată în tematica generală a manifestării, în cadrul căruia se prezintă un fenomen, problemă sau direcţie într-o formă clară, accesibilă pentru vizitatori. La acest segment pot fi atribuite şi participările, cu stand naţional, în cadrul manifestărilor expoziţionale internaţionale sau mondiale, în scopul prezentării şi promovării statului;

participanţi ai activităţii expoziţionale - organizatori de expoziţii - deţinători de spaţii şi participanţi ai expoziţiilor (expozanţi);

organizatori ai expoziţiilor - persoane juridice care dispun de toate drepturile privind concepţia elaborată, tematica şi denumirea expoziţiei, formează componenţa participanţilor la expoziţie prin acordarea, în bază de contract, a spaţiului expoziţional, oferind setul complet de servicii participanţilor pentru demonstrarea exponatelor acestora;

operator naţional de expoziţii - persoană juridică, desemnată de Guvernul Republicii Moldova, responsabilă de organizarea unei anumite expoziţii şi de acordarea participanţilor acesteia a setului complet sau parţial de servicii necesare participării la expoziţie;

organizaţii expoziţionale - persoane juridice, indiferent de forma lor juridico-organizatorică şi tipul de proprietate, înregistrate, în modul stabilit de legislaţia Republicii Moldova, care se manifestă cu regularitate pe piaţa serviciilor expoziţionale în calitate de organizator al expoziţiilor (acest tip de activitate fiind de profil) şi care dispune, în acest scop, de resurse tehnico-materiale necesare, precum şi de cadre calificate;

organizator colectiv - persoană juridică sau fizică care, în baza contractului încheiat cu organizatorul expoziţiei, formează un grup de participanţi într-o regiune (ţară) anumită şi în continuare activează în numele acestui grup;

coorganizatori ai expoziţiei - ministere, alte autorităţi administrative centrale şi autorităţi ale administraţiei publice locale, persoane juridice, indiferent de forma lor organizatorico-juridică şi tipul de proprietate, care contribuie la atragerea, în comun cu organizatorul, a participanţilor la expoziţie, participă activ la organizarea manifestărilor aferente expoziţiei, contribuie, inclusiv financiar, la buna desfăşurare a manifestării expoziţionale. Coorganizatorul este menţionat în materialele publicitare şi informaţionale aferente expoziţiei;

patronaj asupra expoziţiei - susţinere organizaţională, administrativă şi informaţională a expoziţiei de către persoane juridice şi fizice (cu menţionarea acestora în materialele publicitare şi informaţionale aferente expoziţiei);

sponsor al expoziţiei - persoană juridică sau fizică care acordă, în conformitate cu legislaţia în vigoare, ajutor material pentru desfăşurarea expoziţiei, fiind, de asemenea, menţionat în materialele publicitare şi informaţionale aferente expoziţiei;

expozant direct - persoană fizică sau juridică care participă la expoziţie/tîrg cu stand separat sau comun în vederea promovării intereselor profesionale. Expozantul direct este inclus în catalogul oficial al expoziţiei;

expozant virtual - companii prezentate suplimentar (în dările de seamă de peste hotare) şi care pot fi incluse, de asemenea, în catalogul oficial al expoziţiei;

participanţi ai expoziţiei cu expunere specială - expozanţi care participă în mod individual (pe un stand aparte) sau colectiv (pe un stand colectiv). Participarea colectivă este organizată de către organizatorul colectiv;

vizitatori - persoane care au acces şi vizitează manifestările expoziţionale;

exponat - bun (produs, serviciu, tehnologie, proiect investiţional etc.) care, în conformitate cu regulamentul expoziţiei, poate fi expus în cadrul expoziţiei sau al tîrgului;

anunţ - înştiinţare despre desfăşurarea expoziţiei/tîrgului care conţine condiţiile de participare la acestea;

condiţii de participare - document elaborat de organizatorul expoziţiei, în baza căruia sînt stabilite condiţii obligatorii pentru participarea la expoziţie;

cerere de participare - document care exprimă, în formă scrisă, acceptarea condiţiilor stabilite de către organizator pentru participarea la expoziţie şi asumarea responsabilităţii respective;

stand - spaţiu expoziţional pe care organizatorul expoziţiei îl oferă cu chirie participantului interesat, precum şi elemente de construcţii/amenajare şi decor, cu ajutorul cărora acesta din urmă participă la expoziţie;

sală expoziţională - local amenajat în mod special, pe ale cărui spaţii sînt amplasate standurile expozanţilor, podiumuri, scene şi alte construcţii cu ajutorul cărora organizatorul realizează buna desfăşurare a expoziţiei.

 

Denumirea expoziţiei

13. Denumirea expoziţiei trebuie să fie laconică, clară şi accesibilă înţelegerii participanţilor şi vizitatorilor expoziţiei, să reflecte conţinutul tematic de bază al acesteia. Se admite prezenţa în denumirea expoziţiei a indicaţiei anului de desfăşurare şi altor cuvinte de precizare sau completare a temei expoziţiei.

Dreptul de atribuire a denumirii expoziţiei îl deţin organizatorii expoziţiilor.

14. Protecţia juridică a mărcii comerciale, sloganului şi denumirii expoziţiei se efectuează în conformitate cu legislaţia în vigoare a Republicii Moldova.

 

Capitolul II

Statutul juridic al participanţilor la activitatea expoziţională şi de tîrguri

 

Participanţii la activitatea expoziţională şi de tîrguri

15. Activitatea expoziţională şi de tîrguri din Republica Moldova este desfăşurată de organizaţii şi firme expoziţionale, precum şi de alte organizaţii, pentru care acest tip de activitate nu este de profil, în condiţii care nu contravin Constituţiei şi legislaţiei în vigoare a Republicii Moldova.

16. Participanţii la piaţa serviciilor expoziţionale de pe teritoriul Republicii Moldova pot fi persoane juridice şi fizice din ţară şi din străinătate, dacă activitatea lor nu contravine legislaţiei Republicii Moldova şi prezentului Regulament.

17. Organizatori ai expoziţiilor în Republica Moldova pot fi ministerele, alte autorităţi administrative centrale şi autorităţile administraţiei publice locale, Camera de Comerţ şi Industrie, persoanele juridice, indiferent de forma lor organizatorico-juridică şi tipul de proprietate, înregistrate în modul stabilit de legislaţia Republicii Moldova.

18. Organizator de expoziţii poate fi proprietarul sau locatorul spaţiilor expoziţionale.

19. Persoanele juridice care nu sînt înregistrate în modul stabilit de legislaţia Republicii Moldova pot organiza expoziţii doar prin intermediul organizatorilor specificaţi în pct.17 al prezentului Regulament.

20. Organizatorii de expoziţii practică activitatea de proiectare, promovare şi desfăşurare a expoziţiei, plasează anunţuri speciale în mass-media, difuzează scrisori informaţionale, îşi asumă obligaţii şi responsabilitatea deplină faţă de participanţi în baza contractelor încheiate cu aceştia şi în baza condiţiilor de participare la expoziţie.

21. Participanţi la expoziţie pot fi persoane juridice şi fizice, care au depus cerere de participare la expoziţie, conform condiţiilor menţionate în anunţ, au încheiat un contract cu organizatorul expoziţiei, fiind incluse de către organizator în componenţa participanţilor la expoziţie.

 

Drepturile şi obligaţiile organizatorilor şi participanţilor la expoziţii

22. Organizatorul de expoziţii are următoarele drepturi:

să definească tematica şi denumirea expoziţiei, înregistrînd drepturile de autor asupra denumirii, în modul stabilit de legislaţia în vigoare;

să stabilească, în comun cu coorganizatorii, condiţiile obligatorii de participare la expoziţie pentru participanţi, organizatorii colectivi şi vizitatori;

să efectueze rectificări în condiţiile de participare, stabilite fără a prejudicia persoanele care au depus cereri înainte de operarea modificărilor la condiţiile iniţiale;

să selecteze, la propria discreţie, organizatorii colectivi ai expoziţiilor şi tîrgurilor;

să includă în anunţ orice informaţii care nu contravin scopurilor desfăşurării expoziţiei şi principiilor concurenţei loiale, precum şi să plaseze în anunţ publicitate, inclusiv contra plată;

să stabilească de sine stătător politica de preţuri la serviciile prestate;

să nu permită accesul expozanţilor şi vizitatorilor la expoziţie în cazul neachitării plăţii de participare (vizitare) sau al neîndeplinirii altor condiţii stipulate în anunţ;

să desfăşoare campania de publicitate a expoziţiei;

să exercite alte drepturi care nu contravin legislaţiei în vigoare.

23. Organizatorul expoziţiei este obligat:

să examineze, în termenele stabilite, cererile de participare; să iniţieze, în caz de necesitate, negocieri cu persoane care au înaintat cereri;

să organizeze expoziţiile şi tîrgurile pe spaţii amenajate în acest scop, înzestrîndu-le cu echipament şi dispozitive, în conformitate cu directivele şi condiţiile expuse în anunţ, în contractul încheiat, precum şi conform normelor şi regulilor de securitate în vigoare;

să presteze serviciile necesare pentru desfăşurarea expoziţiilor;

să întocmească calendarul expoziţional astfel, încît expoziţiile să aibă o periodicitate permanentă şi prestabilită;

să utilizeze denumirile instituţiilor publice, sub al căror patronaj se desfăşoară expoziţia sau care sînt coorganizatori ai expoziţiilor, doar cu acordul scris al acestora.

24. Organizatorul expoziţiei (operator expoziţional naţional):

la organizarea participării cu stand naţional în cadrul expoziţiilor internaţionale peste hotare, garantează respectarea termenelor de desfăşurare a expoziţiei internaţionale, corespunderea acesteia tematicii declarate şi conţinutului planului manifestărilor expoziţionale;

foloseşte simbolica statului în decorul standului prezentat în cadrul expoziţiilor de peste hotare;

dă cu chirie expozanţilor suprafeţele expoziţionale solicitate; asigură cu utilaj suplimentar standul şi prestează servicii expoziţionale (susţinerea informaţională şi publicitară, înscrierea în catalogul expoziţiei, efectuarea pazei, conectarea la reţelele de comunicaţii etc.);

publică informaţia referitor la sprijinul acordat din partea statului expoziţiei respective în materialele informaţional-publicitare aferente expoziţiei desfăşurate.

25. Expozanţii au următoarele drepturi:

să refuze participarea sau să modifice cererea de participare prin retragerea cererii iniţiale sau prin înaintarea în scris a completărilor şi modificărilor la cerere, cu restituirea taxei de participare, în condiţiile prevăzute în contractul încheiat cu organizatorul şi compensarea prejudiciului cauzat acestuia;

să solicite de la organizatorul expoziţiei, în temeiul contractului încheiat, informaţii suplimentare privind condiţiile de desfăşurare a expoziţiei, eventualii participanţi şi vizitatori, planul-schiţă de amplasare a participanţilor;

să rezerve spaţiu pentru standul său expoziţional, conform planului-schiţă prezentat de organizator;

să atragă, în numele său, în perioada pregătirii şi desfăşurării expoziţiei, terţi pentru participarea la expoziţie sau vizitarea acesteia, conform prevederilor contractului, asumîndu-şi responsabilitatea pentru acţiunile lor faţă de organizator;

să utilizeze, la propria discreţie, spaţiul expoziţional contractat şi să efectueze orice acţiune orientată spre realizarea obiectivelor participării la expoziţie, în conformitate cu condiţiile stipulate în contractul de participare încheiat.

expozanţii beneficiază şi de alte drepturi care nu contravin legislaţiei în vigoare a Republicii Moldova şi condiţiilor de participare la expoziţie.

26. Expozantul este obligat:

să prezinte exponatele şi alte bunuri necesare pentru desfăşurarea expoziţiei pe adresa şi în termenele indicate în contract;

să achite în termene plata pentru participarea la expoziţie, în conformitate cu condiţiile stabilite în contractul încheiat cu organizatorul expoziţiei;

să asigure sosirea şi înregistrarea la timp a reprezentanţilor săi care efectuează lucrările de amenajare a standului închiriat de participant, astfel încît să nu pericliteze desfăşurarea normală a expoziţiei;

să îndeplinească alte cerinţe şi condiţii necesare, stipulate în contractul încheiat cu organizatorul expoziţiei.

 

Capitolul III

Responsabilitatea organizatorilor şi participanţilor la expoziţii

 

Stipulări generale

27. Organizatorii şi participanţii la expoziţii poartă răspundere civilă pentru neexecutarea sau executarea inadecvată a obligaţiilor prevăzute în contractul încheiat între ei şi în condiţiile de participare, conform legislaţiei în vigoare a Republicii Moldova.

28. În cazul apariţiei unor circumstanţe de forţă majoră care împiedică desfăşurarea expoziţiei, organizatorii şi participanţii vor fi exoneraţi de responsabilitate reciprocă.

 

Responsabilitatea organizatorilor de expoziţii

29. Organizatorul de expoziţii poartă răspundere:

faţă de participanţii care au reuşit să îndeplinească condiţiile iniţiale de participare înainte de anunţarea modificărilor condiţiilor de participare - în cuantumul prejudiciului cauzat de modificarea acestora;

faţă de participanţii la expoziţii, pentru veridicitatea informaţiilor referitoare la caracterul şi conţinutul expoziţiei, componenţa participanţilor expoziţiei, precum şi privind corespunderea serviciilor prestate în cadrul expoziţiilor conţinutului anunţului, publicităţii şi scrisorilor înformaţionale difuzate de organizator - în valoarea echivalentă pagubei reale cauzate de acţiunile întreprinse în baza acestor informaţii;

faţă de participanţii la expoziţie, în caz de neasigurare a condiţiilor specificate în contract - în mărimea pagubei reale cauzate de acţiunile sau inacţiunile efectuate.

 

Responsabilitatea participanţilor la expoziţii

30. Participanţii la expoziţii poartă răspundere, în caz de nerespectare a condiţiilor de participare la expoziţie, în conformitate cu condiţiile de participare stabilite de organizatori.

 

Capitolul IV

Cerinţe faţă de spaţiile expoziţionale

31. Complexul expoziţional reprezintă un sistem de spaţii expoziţionale interioare şi exterioare care trebuie să corespundă următoarelor criterii:

spaţiul interior:

să fie dotat cu sisteme de ventilare şi încălzire a aerului;

să fie prevăzut cu săli de desfăşurare a simpozioanelor, conferinţelor şi seminarelor, dotate cu echipament corespunzător;

să dispună de o reţea de comunicaţii dezvoltată (alimentarea cu apă, evacuarea apelor uzate, alimentarea cu energie electrică, mijloace de comunicare), precum şi de încăperi speciale de depozitare;

să dispună de portaluri de încărcare/descărcare a exponatelor;

să dispună de personal calificat pentru organizarea şi asigurarea tehnică a expoziţiilor;

spaţiul exterior:

să fie amenajat în mod adecvat pentru etalarea mostrelor de produse voluminoase care, conform Regulamentului expoziţiei, se expun în spaţiul exterior;

să fie dotat cu terenuri amenajate pentru parcarea transportului auto al participanţilor la expoziţii şi al vizitatorilor;

să dispună de reţea de drumuri de acces la spaţiile expoziţionale interioare.

32. Sala expoziţională reprezintă un spaţiu expoziţional interior care urmează:

să fie dotat cu sisteme de ventilare şi încălzire a aerului;

să corespundă normelor sanitar-igienice şi celor de securitate contra incendii, precum şi altor norme obligatorii pentru locurile publice.

 

Capitolul V

Reglementarea de către stat a activităţii expoziţionale şi de tîrguri

 

Autorităţile publice responsabile de reglementarea şi

coordonarea activităţii expoziţionale şi de tîrguri

33. În scopul promovării unei politici unice de stat în domeniul activităţii expoziţionale şi de tîrguri pe teritoriul Republicii Moldova şi, în numele Republicii Moldova, în străinătate, precum şi în vederea cooperării cu organizaţii expoziţionale internaţionale şi naţionale, Guvernul Republicii Moldova instituie pe lîngă Ministerul Economiei şi Comerţului, Comisia interdepartamentală pentru monitorizarea activităţii expoziţionale şi de tîrguri (în continuare - Comisia).

34. Comisia, în calitate de reprezentant al statului în domeniu, realizează o politică unică în ceea ce priveşte promovarea produselor, serviciilor şi tehnologiilor naţionale pe piaţa internă şi externă, precum şi coordonează activitatea ministerelor, altor autorităţi administrative centrale, asociaţiilor profesionale, organizatorilor de expoziţii, organizaţiilor de promovare a exportului în perioada organizării şi desfăşurării manifestărilor expoziţionale.

35. Comisia îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu legislaţia naţională în vigoare şi asigură condiţii egale de concurenţă pe piaţa serviciilor expoziţionale; coordonează şi soluţionează, în baza propunerilor autorităţilor administraţiei publice locale, Camerei de Comerţ şi Industrie, asociaţiilor profesionale, organizatorilor de expoziţii, asociaţiilor şi uniunilor de profil, organizaţiilor de promovare a exportului, întreprinderilor etc., problemele ce ţin de desfăşurarea expoziţiilor internaţionale prioritare pe teritoriul Republicii Moldova şi participarea cu stand naţional la expoziţiile internaţionale de peste hotare din contul mijloacelor financiare prevăzute în acest scop.

 

Funcţiile Comisiei

36. Comisia elaborează propuneri generalizate pentru a fi incluse în planurile anuale privind participarea Republicii Moldova la expoziţiile internaţionale de peste hotare şi pe teritoriul ţării, ţinîndu-se cont de necesitatea promovării mărfurilor şi serviciilor autohtone pe piaţa internaţională. Totodată, propunerile respective sînt prezentate Ministerului Economiei şi Comerţului pentru a fi incluse în planurile de finanţare anuale, cu aprobarea lor ulterioară.

37. Comisia elaborează recomandări referitoare la perfecţionarea bazei tehnico-materiale a activităţii expoziţionale şi de tîrguri, sporirea calităţii serviciilor prestate participanţilor şi vizitatorilor de expoziţii.

38. Comisia iniţiază elaborarea proiectelor de acte normative cu privire la problemele ce ţin de activitatea expoziţională şi de tîrguri şi participă la expertizarea acestor proiecte.

39. Ministerul Economiei şi Comerţului examinează problemele ce ţin de utilizarea raţională a mijloacelor alocate din bugetul de stat pentru finanţarea pregătirii şi participării Republicii Moldova cu stand naţional la expoziţiile şi tîrgurile internaţionale în afara ţării şi pe teritoriul Republicii Moldova, în conformitate cu propunerile Comisiei.

40. Comisia cooperează cu organele puterii executive ale statelor-membre ale C.S.I., precum şi ale altor state, în probleme ce ţin de competenţa Comisiei.

41. Comisia selectează şi desemnează, în bază de concurs, operatorii naţionali pentru reprezentarea oficială a republicii cu stand naţional la expoziţiile şi tîrgurile de pe teritoriul Republicii Moldova, precum şi la cele internaţionale de prestigiu, organizate peste hotare.

42. Comisia este abilitată şi cu alte împuterniciri care nu contravin legislaţiei în vigoare a Republicii Moldova.

 

Capitolul VI

Sprijinul acordat de către stat activităţii expoziţionale şi de tîrguri

 

Dispoziţii generale

43. Sprijinul acordat de către stat activităţii expoziţionale şi de tîrguri reprezintă un ansamblu de măsuri care asigură susţinerea oficială de către Guvernul Republicii Moldova a manifestărilor expoziţionale şi de tîrguri desfăşurate în ţară şi peste hotare, care au importanţă primordială din punctul de vedere al intereselor comercial-economice şi politice ale Republicii Moldova.

44. Sub acest aspect, statul susţine antreprenorii, producătorii şi exportatorii moldoveni în promovarea producţiei industriale, mărfurilor şi serviciilor pe pieţele locală şi străină prin desfăşurarea diverselor manifestări expoziţionale.

45. Obiect al sprijinului acordat de stat îl constituie manifestările expoziţionale, în desfăşurarea cărora sînt interesate întreprinderile şi organizaţiile moldoveneşti, cu orice tip de proprietate, care activează în sfera de producţie industrială, pieţei de consum şi prestării de servicii.

 

Modul de sprijinire de către stat a manifestărilor expoziţionale

şi de tîrguri cu alocarea mijloacelor bugetare

46. Documentul principal, în temeiul căruia se realizează sprijinul din partea statului, este planul anual al manifestărilor expoziţionale şi de tîrguri de pe teritoriul Republicii Moldova şi de peste hotare, aprobat de Guvern, cu alocarea mijloacelor financiare prevăzute în acest scop.

47. Planurile de participare a Republicii Moldova la expoziţiile internaţionale pentru anul următor se întocmesc în baza propunerilor ministerelor, altor autorităţi administrative centrale şi autorităţilor administraţiei publice locale, Camerei de Comerţ şi Industrie, asociaţiilor şi uniunilor de antreprenori, organizatorilor de expoziţii, organizaţiilor obşteşti, prezentate Ministerului Economiei şi Comerţului, precum şi Comisiei, pînă la 1 mai, cu argumentarea sprijinului spre a fi inclus în proiectul de plan pe anul următor.

Propunerile de participare la expoziţiile mondiale urmează a fi înaintate cu cel puţin 3 ani înainte de data expoziţiei, cu precizări şi completări anuale.

Propunerile se înaintează conform cererii de includere a manifestării expoziţionale în planul manifestărilor expoziţionale şi de tîrguri, desfăşurate cu alocarea mijloacelor prevăzute în acest scop. La cerere va fi anexată argumentarea respectivă efectuată în baza criteriilor de selectare (pct.47 al prezentului Regulament).

48. Guvernul Republicii Moldova sprijină producătorii autohtoni pentru participare la expoziţiile internaţionale peste hotare, prioritare din punctul de vedere al intereselor comercial-economice şi politice ale Republicii Moldova şi orientate spre:

integrarea economiei republicii în Comunitatea Europeană;

promovarea mărfurilor şi serviciilor autohtone pe pieţele internă şi externă;

atragerea investiţiilor în ramurile economiei naţionale;

utilizarea raţională a resurselor naturale şi producerea produselor ecologic pure;

dezvoltarea businessului mic şi mijlociu;

realizarea proiectelor inovaţionale;

dezvoltarea social-economică a regiunilor rurale;

extinderea posibilităţilor de export ale întreprinderilor şi regiunilor Republicii Moldova pe pieţele ţărilor străine;

formarea imaginii pozitive a Republicii Moldova peste hotare.

49. Proiectul planului generalizat de participare a Republicii Moldova la expoziţiile internaţionale de peste hotare se elaborează de către Comisie, în baza propunerilor înaintate, şi se prezintă spre aprobare Guvernului anual, pînă la 1 iunie.

50. Organizatorii de expoziţii, desfăşurate cu sprijinul statului, au dreptul:

să folosească simbolica de stat a Republicii Moldova pentru produsele publicitar-informaţionale şi ediţiile aferente expoziţiei;

să informeze expozanţii potenţiali că manifestarea se desfăşoară cu sprijinul conducerii Republicii Moldova.

 

Sprijinul acordat de Guvernul Republicii Moldova

51. Guvernul acordă sprijin organizaţional, informaţional şi financiar pentru desfăşurarea expoziţiilor:

sprijin organizaţional:

la solicitarea Comisiei, ministerelor şi altor autorităţi administrative centrale şi autorităţilor administraţiei publice locale, Camerei de Comerţ şi Industrie, organizaţiilor, asociaţiilor şi uniunilor de antreprenori şi organizatorilor de expoziţii:

aprobă hotărîrea privind instituirea comitetelor organizatorice pentru pregătirea şi desfăşurarea expoziţiilor, prevăzute în planul generalizat, desemnează prin concurs operatorul expoziţional naţional, stabileşte sursele de finanţare şi soluţionează problemele organizaţionale;

la solicitarea organizatorilor de expoziţii:

adresează participanţilor la expoziţie o salutare în numele conducerii Republicii Moldova;

înaintează conducerii Republicii Moldova propuneri referitor la participarea reprezentanţilor la ceremonia oficială de inaugurare a expoziţiei;

contribuie la atragerea pentru participare la manifestări a întreprinderilor, organizaţiilor şi instituţiilor autohtone;

sprijin informaţional:

asigură prezentarea planurilor anuale şi informaţiilor referitoare la participarea Republicii Moldova la expoziţiile internaţionale peste hotare comisiilor de profil ale Parlamentului Republicii Moldova, ministerelor, altor autorităţi administrative centrale şi autorităţilor administraţiei publice locale, inclusiv Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene, pentru informarea ambasadelor şi reprezentanţelor comercial-economice ale Republicii Moldova peste hotare, Camerei de Comerţ şi Industrie, asociaţiilor şi uniunilor de antreprenori, organizaţiilor de promovare a exportului produselor moldoveneşti;

asigură plasarea informaţiei cu privire la sprijinirea manifestărilor expoziţionale pe pagina web a Guvernului, precum şi în mediile interesate din republică şi din străinătate;

sprijin financiar:

examinează şi aprobă decizii referitoare la finanţarea, în valută naţională şi străină, din contul mijloacelor şi fondurilor prevăzute de bugetul de stat pentru anul respectiv, a participării Republicii Moldova la expoziţiile internaţionale;

acordă spijinul financiar necesar.

 

Conjugarea eforturilor subiecţilor implicaţi în activitatea expoziţională

şi de tîrguri în realizarea sprijinului acordat de stat

52. Ministerele, alte autorităţi administrative centrale, autorităţile administraţiei publice locale, Camera de Comerţ şi Industrie, asociaţiile şi uniunile de antreprenori, organizatorii de expoziţii şi alte organizaţii interesate:

prezintă Comisiei, conform pct.46 al prezentului Regulament, propuneri argumentate referitor la participarea Republicii Moldova la expoziţiile internaţionale, cu alocarea mijloacelor prevăzute pe anul următor, în vederea întocmirii proiectului de plan generalizat;

organizează activitatea de participare la expoziţiile planificate a conducătorilor de organizaţii şi subdiviziuni subordonate, pregătesc pentru Guvernul Republicii Moldova documentele necesare şi materialele informaţionale referitoare la participarea la expoziţie;

recomandă reprezentanţii proprii pentru a fi incluşi în componenţa comitetelor organizatorice pentru pregătirea şi desfăşurarea expoziţiilor;

participă şi contribuie la organizarea manifestărilor conexe din cadrul expoziţiei - congrese, conferinţe, forumuri, seminare, concursuri, mese rotunde, întruniri;

participă la atragerea, pentru participare la expoziţie, a întreprinderilor cu profil corespunzător tematicii acesteia.

 

Capitolul VII

Cerinţe faţă de mărfurile expoziţionale

53. Mărfurile expoziţionale şi componentele acestora trebuie să corespundă exigenţelor standardelor de stat pentru produse şi altor condiţii care nu diminuează cerinţele faţă de calitate, precum şi să corespundă cerinţelor de securitate, celor sanitare ale producţiei industriale şi tehnicii securităţii.

54. Toate mărfurile expoziţionale trebuie să fie însoţite de certificatul de origine şi certificatul de conformitate sau de alte documente ce confirmă calitatea şi originea mărfii. Certificatele trebuie să fie întocmite sau traduse în limba de stat.

55. Mărfurile expoziţionale exportate şi importate pe teritoriul vamal al Republicii Moldova urmează a fi declarate pentru a fi etalate la expoziţia respectivă în baza invitaţiei organizatorului expoziţiei, contractului încheiat pentru participare la expoziţie sau unui alt act justificativ, eliberat de organizatorul expoziţiei. Întocmirea actelor vamale şi controlul asupra exponatelor exportate şi importate se efectuează în conformitate cu legislaţia în vigoare.

 

Anexa nr.2

la Hotărîrea Guvernului

nr.1331 din 15 decembrie 2005

 

COMPONENŢA NOMINALĂ

a Comisiei interdepartamentale pentru monitorizarea

activităţii expoziţionale şi de tîrguri

 

Dodon Igorviceministru al economiei şi comerţului, preşedinte al Comisiei
Mamaliga Vasileviceministru al industriei şi infrastructurii, vicepreşedinte al Comisiei
Spivacenco Anatolviceministru al agriculturii şi industriei alimentare, vicepreşedinte al Comisiei
Cuzimuc Alexandruşef adjunct al Direcţiei comerţ interior, servicii şi protecţia consumatorilor a Ministerului Economiei şi Comerţului, secretar al Comisiei

Membrii Comisiei:

Kistruga Eugeniaviceministru al afacerilor externe şi integrării europene
Furculiţa Feodosiaviceministru al finanţelor
Mironescu Valeriudirector general al Agenţiei Agroindustriale "Moldova-Vin"
Moldovan-Batrînac Vioreliaviceministru al educaţiei, tineretului şi sportului
Lapicus Tatianaviceministru al culturii şi turismului
Buciaţchi Pavelviceministru al dezvoltării informaţionale
Goncearova Olgadirector general al Biroului Relaţii Interetnice
Furdui Tudorprim-vicepreşedinte al Academiei de Ştiinţe a Moldovei
Cucu Gheorghepreşedinte al Camerei de Comerţ şi Industrie
Carauş Vasilepreşedinte al Biroului executiv al Uniunii Centrale a Cooperaţiei de Consum "Moldcoop"
Novac Ştefandirector al Agenţiei de Stat pentru Proprietatea Intelectuală
Manea Leonidpreşedinte al Confederaţiei Sindicatelor Libere din Republica Moldova "Solidaritate"
Neagu Nataliaconsultant principal în domeniul economic şi financiar-bancar, Aparatul Guvernului
Calmîc Octaviandirector al Direcţiei generale politici comerciale a Ministerului Economiei şi Comerţului

 

Anexa nr.3

la Hotărîrea Guvernului

nr.1331 din 15 decembrie 2005

 

REGULAMENTUL

Comisiei interdepartamentale pentru monitorizarea

activităţii expoziţionale şi de tîrguri

1. Comisia interdepartamentală pentru monitorizarea activităţii expoziţionale şi de tîrguri (în continuare - Comisia) este un organ coordonator, instituit pe lîngă Ministerul Economiei şi Comerţului, care, prin acţiunile ministerelor, altor autorităţi administrative centrale, autorităţilor administraţiei publice locale şi ale diverselor organizaţii, asigură soluţionarea problemelor ce ţin de domeniul vizat, precum şi contribuie la promovarea produselor autohtone pe piaţa externă.

2. Comisia îşi desfăşoară activitatea în baza Constituţiei Republicii Moldova, legislaţiei în vigoare, decretelor şi dispoziţiilor Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrilor şi dispoziţiilor de Guvern, Regulamentului cu privire la activitatea expoziţională şi de tîrguri în Republica Moldova, prezentului Regulament şi asigură condiţii egale de concurenţă pe piaţa serviciilor expoziţionale.

3. Obiectivele prioritare ale Comisiei sînt următoarele:

coordonarea acţiunilor ministerelor, altor autorităţi administrative centrale şi autorităţilor administraţiei publice locale interesate, Camerei de Comerţ şi Industrie, organizatorilor de expoziţii, asociaţiilor şi uniunilor de profil, organizaţiilor de promovare a exportului şi ale întreprinderilor orientate spre soluţionarea problemelor ce ţin de participarea Republicii Moldova la expoziţiile internaţionale sau de participarea, cu stand naţional, la expoziţiile de peste hotare;

aportul în promovarea mărfurilor autohtone pe piaţa externă, sprijinirea pieţei serviciilor expoziţionale;

perfecţionarea cadrului legislativ în domeniul activităţii expoziţionale şi de tîrguri în Republica Moldova;

monitorizarea utilizării raţionale a mijloacelor alocate pentru finanţarea acţiunilor ce ţin de pregătirea şi de participarea Republicii Moldova, cu stand naţional, la expoziţiile şi tîrgurile mondiale, desfăşurate în străinătate şi pe teritoriul republicii;

contribuirea la respectarea principiilor de activitate internaţională expoziţională şi de tîrguri, precum şi la îndeplinirea altor obligaţii internaţionale care rezultă din acordurile Republicii Moldova, încheiate cu ţări străine la capitolul respectiv.

4. Comisia, în baza împuternicirilor conferite:

coordonează selectarea produselor, tehnologiilor şi ideilor de perspectivă pentru participarea Republicii Moldova, cu stand naţional, la expoziţiile din străinătate, ţinîndu-se cont de direcţiile prioritare ale economiei naţionale;

întocmeşte şi coordonează Programul anual al expoziţiilor şi tîrgurilor desfăşurate în străinătate, în cadrul cărora este prevăzută organizarea expoziţiilor moldoveneşti şi a celor desfăşurate pe teritoriul Republicii Moldova, finanţate parţial din mijloacele bugetului de stat (în continuare - Program);

elaborează recomandări pentru perfecţionarea bazei tehnico-materiale a activităţii expoziţionale şi de tîrguri, sporirea calităţii serviciilor prestate participanţilor şi vizitatorilor de expoziţii;

contribuie la susţinerea organizaţională şi tehnică a activităţii expoziţionale şi de tîrguri;

selectează, în bază de concurs, organizatorii expoziţiilor, operatorii expoziţionali naţionali pentru reprezentarea oficială a republicii, cu stand naţional, la expoziţiile şi tîrgurile internaţionale în străinătate şi pe teritoriul ţării;

examinează problemele ce ţin de utilizarea raţională a mijloacelor alocate de la bugetul de stat pentru finanţarea acţiunilor ce ţin de pregătirea şi participarea, cu stand naţional, a Republicii Moldova la expoziţiile şi tîrgurile internaţionale;

examinează rapoartele anuale privind rezultatele participării cu stand naţional, la expoziţiile şi tîrgurile internaţionale, incluse în Program, analizează eficienţa utilizării mijloacelor alocate;

colaborează cu organele puterii executive ale ţărilor statelor-membre ale C.S.I., GUAM şi Ţărilor Baltice, precum şi ale altor state străine, în probleme ce ţin de competenţa Comisiei;

colaborează cu organizaţii guvernamentale şi neguvernamentale internaţionale în probleme de activitate expoziţională şi de tîrguri, elaborează recomandări pentru participarea la conferinţe, seminare, simpozioane şi întruniri internaţionale în probleme ce ţin de activitatea respectivă;

elaborează recomandări pentru crearea unui sistem unic de asigurare informaţională a activităţii expoziţionale şi de tîrguri;

soluţionează alte probleme ce ţin de activitatea expoziţională şi de tîrguri, care nu contravin legislaţiei în vigoare a Republicii Moldova, prezentului Regulament şi Regulamentului cu privire la activitatea expoziţională şi de tîrguri în Republica Moldova.

5. Pentru desemnarea, în bază de concurs, a organizatorilor expoziţiilor, operatorilor naţionali în vederea prezentării Republicii Moldova, cu stand naţional, la expoziţiile şi tîrgurile internaţionale, Comisia formează grupuri de experţi în a căror componenţă vor fi incluşi specialişti, conducători de întreprinderi etc.

Propunerile referitoare la crearea grupurilor de experţi vor fi înaintate, după caz, spre examinare Comisiei de către preşedinte sau vicepreşedinte.

6. Preşedinte al Comisiei este viceministru al economiei şi comerţului al Republicii Moldova. Vicepreşedintele Comisiei şi membrii Comisiei vor fi numiţi prin hotărîre de Guvern.

7. În componenţa Comisiei vor fi incluşi reprezentanţi ai Ministerului Economiei şi Comerţului, Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Ministerului Industriei şi Infrastructurii, Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare, Ministerului Educaţiei, Tineretului şi Sportului, Ministerului Culturii şi Turismului, Ministerului Dezvoltării Informaţionale, Biroului Relaţii Interetnice, Agenţiei Agroindustriale "Moldova-Vin", MEPO, Academiei de Ştiinţe a Moldovei, Aparatului Guvernului, Asociaţiei Naţionale a Producătorilor din Moldova "Moldcoop" - cu drept de vot deliberativ, precum şi din reprezentanţi ai structurilor de antreprenoriat, organizaţiilor expoziţionale - cu drept de vot.

La şedinţele Comisiei, în cadrul cărora se examinează probleme ce ţin de interesele altor ministere, autorităţi administrative centrale, instituţii şi organizaţii, pot fi invitaţi reprezentanţi ai acestora - cu drept de vot consultativ.

8. Comisia îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu planul de lucru întocmit la şedinţa acesteia şi aprobat de preşedintele Comisiei.

Şedinţele Comisiei vor fi convocate în funcţie de necesităţi, dar nu mai rar de o dată în semestru.

Şedinţele Comisiei se consideră deliberative dacă la ele asistă cel puţin 1/2 din membrii Comisiei.

Şedinţele sînt pregătite de către secretariatul Comisiei, precum şi de ministere, alte autorităţi administrative centrale şi autorităţi ale administraţiei publice locale, instituţii şi organizaţii interesate.

Materialele aferente ordinii de zi a şedinţei ordinare a Comisiei vor fi expediate membrilor Comisiei cu cel tîrziu 5 zile lucrătoare înainte de data şedinţei ordinare.

Procesele-verbale ale Comisiei vor fi expediate de către secretariat în timp de 5 zile lucrătoare după şedinţa Comisiei.

9. Deciziile Comisiei vor fi aprobate prin majoritatea de voturi ale membrilor Comisiei, prezenţi la şedinţă cu drept de vot deliberativ, prin votare deschisă şi vor fi perfectate în formă de proces-verbal, semnat de către preşedintele Comisiei sau vicepreşedintele Comisiei care prezidează şedinţa.

În caz de paritate a voturilor, votul deliberativ decisiv va aparţine preşedintelui Comisiei sau vicepreşedintelui Comisiei care prezidează şedinţa.

În caz de necesitate, decizia Comisiei poate fi aprobată prin chestionarea membrilor Comisiei, cu întocmirea procesului-verbal respectiv.

Deciziile Comisiei, în limitele competenţei acesteia, se prezintă spre informare ministerelor, altor autorităţi administrative centrale şi autorităţilor administraţiei publice locale, precum şi organizaţiilor subordonate acestora.

10. Asigurarea organizaţional-tehnică a activităţii este pusă în sarcina Ministerului Economiei şi Comerţului (Direcţia generală politici comerciale).

11. Preşedintele Comisiei va raporta în scris Guvernului despre rezultatele anuale ale activităţii Comisiei în primul semestru care urmează după perioada gestionară.