vineri, 31 ianuarie 2020
74/25.01.2007 Hotărîre pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind funcţionarea căminelor din subordinea instituţiilor de învăţămînt de stat

H O T Ă R Î R E

pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind funcţionarea

căminelor din subordinea instituţiilor de învăţămînt de stat

 

nr. 74  din  25.01.2007

 

Monitorul Oficial nr.14-17/89 din 02.02.2007

 

* * *

În temeiul art.111 din Codul cu privire la locuinţe, aprobat prin Legea R.S.S. Moldoveneşti nr.2718-X din 3 iunie 1983 (Veştile, 1983, nr.6, art.40), Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Regulamentul-cadru privind funcţionarea căminelor din subordinea instituţiilor de învăţămînt de stat (se anexează).

2. Căminele instituţiilor de învăţămînt din subordinea Ministerului Afacerilor Interne şi Ministerului Apărării funcţionează în conformitate cu Regulamentul serviciului interior al Forţelor Armate ale Republicii Moldova, aprobat prin Decretul Preşedintelui Republicii Moldova nr.2327/2009.

[Pct.2 în redacţia Hot.Guv. nr.1123 din 14.11.2018, în vigoare 23.12.2018]

 

PRIM-MINISTRU
 
Vasile TARLEV
Contrasemnează:
Ministrul educaţiei şi tineretului Victor ŢVIRCUN
Ministrul sănătăţii Ion ABABII
Ministrul culturii şi turismului Artur COZMA
Ministrul agriculturii şi industriei alimentare Anatolie GORODENCO

Chişinău, 25 ianuarie 2007.
Nr.74.

 

 Aprobat

la Hotărîrea Guvernului

nr.74 din 25 ianuarie 2007

 

Notă: Pe tot parcursul textului, după cuvintele „ministerul de resort”, la orice formă gramaticală, se introduce textul „/fondatorul”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.1123 din 14.11.2018, în vigoare 23.12.2018

 

REGULAMENTUL-CADRU

privind funcţionarea căminelor din subordinea instituţiilor de învăţămînt de stat

 

I. Dispoziţii generale

1. Căminele sînt unităţi în administrarea şi folosinţa instituţiilor de învăţămînt de stat, în care se asigură condiţii de trai şi studiu pentru elevi, studenţi, masteranzi, doctoranzi, rezidenţi, secundariaţi clinici, auditori ai cursurilor de perfecţionare, cu domiciliul stabil în afara localităţii de amplasare a instituţiei de învăţămînt.

11. Organele de administrare a căminelor sînt obligate să asigure condiţiile necesare de acces şi de trai pentru persoanele cu dizabilităţi.

[Pct.11 introdus prin Hot.Guv. nr.1123 din 14.11.2018, în vigoare 23.12.2018]

 

2. În limita locurilor disponibile, personalul didactic titular, alţi angajaţi şi alte categorii de personal din domeniul educaţiei încadrate în instituţia respectivă, dar şi în alte instituţii de învăţămînt de stat, în cazul lipsei unui loc permanent de trai în localitatea dată, pot beneficia de un loc (cameră) în căminele pentru elevi, studenţi, masteranzi şi doctoranzi.

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.230 din 14.04.2017, în vigoare 21.04.2017]

 

3. Elevii, studenţii, masteranzii, doctoranzii, rezidenţii şi secundariaţii clinici familişti pot beneficia de spaţii de locuit, în limita locurilor disponibile în căminele instituţiei în care îşi fac studiile, dar şi în căminele altor instituţii de învăţămînt, cu acordul ministerului de resort.

[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.230 din 14.04.2017, în vigoare 21.04.2017]

 

4. Studenţii, masteranzii, doctoranzii, rezidenţii, secundariaţii clinici străini, înmatriculaţi pe baza acordurilor bilaterale, beneficiază, la cerere, de loc în căminele instituţiei în care au fost înmatriculaţi şi în căminele altor instituţii de învăţămînt, cu acordul ministerului de resort.

[Pct.4 completat prin Hot.Guv. nr.230 din 14.04.2017, în vigoare 21.04.2017]

 

5. La cazarea locatarilor se vor respecta în mod obligatoriu normele sanitare (minimum 6 m2 pentru o persoană).

6. Încăperile locuibile în căminele din subordinea instituţiilor de învăţămînt de stat (camerele) se dotează conform următoarelor norme minime:

a) 1 pat cu saltea/persoană;

b) 1 compartiment/dulap/odaie;

c) 1 masă/odaie;

d) 1 scaun/persoană;

e) 1 noptieră persoană;

f) poliţă de cărţi/persoană.

[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.36 din 01.02.2016, în vigoare 05.02.2016]

 

7. În scopul asigurării condiţiilor de trai, studii şi agrement, în căminele din subordinea instituţiilor de învăţămînt de stat se amenajează următoarele spaţii auxiliare de uz comun:

a) bucătărie;

b) sală de lectură/bibliotecă;

c) sală de calculatoare, cu acces gratuit la internet, inclusiv prin conexiune wireless;

d) baie cu apă caldă, spălătorie cu minimum 2 maşini de spălat şi cu minimum o maşină de uscat hainele, în corespundere cu necesităţile locatarilor căminului;

e) sală pentru activităţi de agrement;

f) telefon.

Instituţiile de învăţămînt sînt obligate să asigure spaţiile auxiliare de uz comun permanent cu apă caldă, să le doteze cu echipament şi inventar necesar şi să le menţină în stare igienico-sanitară corespunzătoare, potrivit normelor în vigoare.

[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.1123 din 14.11.2018, în vigoare 23.12.2018]

 

8. Blocurile căminelor din subordinea instituţiilor de învăţămînt de stat, utilajul şi inventarul pus la dispoziţia locatarilor constituie patrimoniul statului.

9. Se interzice utilizarea încăperilor locuibile din cămine pentru activităţi comerciale sau orice alte activităţi în afara procesului de învăţămînt. Instituţia are dreptul de a da în locaţiune încăperile cu altă destinaţie decît cea de locuinţă, neutilizate în procesul de funcţionare a căminelor, cu acordul ministerului de resort.

[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.230 din 14.04.2017, în vigoare 21.04.2017]

[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.36 din 01.02.2016, în vigoare 05.02.2016]

 

II. Cazarea în căminele instituţiilor de învăţămînt

10. În scopul distribuirii spaţiului locativ din căminele instituţiilor de învăţămînt, se creează comisii speciale de cazare. În caz de necesitate, se creează subcomisii de cazare pe facultăţi. În cadrul consiliilor respective elevii, studenţii şi masteranzii vor fi reprezentaţi în proporţie de 50 la sută din membrii comisiei. În cazul tipurilor de locatari specificaţi în pct.2 şi 22 se va constitui o comisie specială din care elevii/studenţii/masteranzii nu vor face parte.

[Pct.10 completat prin Hot.Guv. nr.230 din 14.04.2017, în vigoare 21.04.2017]

 

11. Comisia de cazare se constituie din:

preşedinte – prorector, director adjunct;

membri – decani, şefi de secţii, administratori ai căminelor şi reprezentanţi ai organelor de autoguvernare ale elevilor, studenţilor, masteranzilor.

12. Comisiile de cazare constituite în instituţiile de învăţămînt sînt obligate să mediatizeze, inclusiv pe pagina web oficială a instituţiei, cu cel tîrziu trei săptămîni pînă la finele lunii mai:

a) numărul de locuri de cazare pentru fiecare cămin în parte din numărul total de locuri de cazare din acestea;

b) criteriile de acordare a locurilor în cămin;

c) alte condiţii ale procedurii de cazare, în corespundere cu prezentul Regulament.

[Pct.12 în redacţia Hot.Guv. nr.1123 din 14.11.2018, în vigoare 23.12.2018]

 

121. Pentru elevii, studenţii, masteranzii, doctoranzii, rezidenţii şi secundariaţii clinici înmatriculaţi în anul I de studii, informaţia de la pct.12 se va mediatiza cel tîrziu din momentul deschiderii concursului de admitere.

[Pct.121 introdus prin Hot.Guv. nr.1123 din 14.11.2018, în vigoare 23.12.2018]

 

13. Cererile de cazare în cămin se depun pînă la finele lunii mai la secretariatul instituţiei – în cazul instituţiilor de învăţămînt profesional tehnic şi la secretariatul facultăţii – în cazul instituţiilor de învăţămînt superior. Candidaţii la admitere solicită loc de cazare în cămin concomitent cu cererea de participare la concursul de admitere.

[Pct.13 modificat prin Hot.Guv. nr.230 din 14.04.2017, în vigoare 21.04.2017]

 

14. Decizia privind repartizarea locurilor în cămin pentru elevii, studenţii, masteranzii şi doctoranzii anilor în curs va fi adoptată pînă la finalizarea sesiunii de vară (luna iunie). Decizia privind repartizarea locurilor în cămin pentru elevii, studenţii, masteranzii şi doctoranzii înmatriculaţi în anul I se va adopta pînă în data de 1 septembrie al anului înmatriculării.

15. În funcţie de necesitate, la cererea de cazare în cămin vor fi anexate acte doveditoare care atestă situaţia socială dificilă (orfani, părinţi persoane cu dizabilităţi, familii cu mulţi copii, părinţi cadre didactice etc.). Elevii, studenţii orfani sau cei rămaşi fără îngrijirea părintească beneficiază de cazare gratuită în cămin pe întreaga durată a studiilor.

[Pct.15 modificat prin Hot.Guv. nr.36 din 01.02.2016, în vigoare 05.02.2016]

 

16. Locatarii bolnavi şi/sau cu dizabilităţi, care necesită spaţiu separat în cămin, vor prezenta Comisiei de cazare, suplimentar la cerere, acte doveditoare eliberate (confirmate) de unitatea de asistenţă medicală a instituţiei de învăţămînt. Aceştia beneficiază, la cerere, de locuri de cazare în odăile de la parter/etajul I al căminului.

17. Comisiile de cazare ale instituţiilor de învăţămînt vor stabili, prin metodologii interne aprobate de senat/consiliul profesoral, criteriile de repartizare a locurilor în cămin, bazate pe situaţia socială a elevilor, studenţilor, masteranzilor, doctoranzilor, rezidenţilor, secundariaţilor clinici, media şcolară/academică, participarea la activităţile ştiinţifice, sportive, culturale etc. şi pentru tipurile de locatari specificaţi în pct.2 şi 22.

[Pct.17 completat prin Hot.Guv. nr.230 din 14.04.2017, în vigoare 21.04.2017]

 

18. Distribuirea spaţiului locativ în căminele din subordonarea instituţiei de învăţămînt se efectuează în temeiul hotărîrii respective a Comisiei de cazare, validate de conducătorul instituţiei. Locurile în cămin se repartizează pentru un an de studii.

19. Beneficiarul de loc în cămin, cu excepţia elevilor, şi administraţia instituţiei de învăţămînt semnează un contract de locaţiune, care cuprinde drepturile şi obligaţiile părţilor, modalităţile de achitare a taxei de locaţiune etc. Fiecărui locatar, cu excepţia elevilor, i se eliberează un contract de locaţiune, în care este specificat numărul încăperii locuibile în cămin şi termenul pentru care i se repartizează această încăpere, iar elevilor – o copie a deciziei instituţiei de învăţămînt în gestiunea căreia se află căminul.

[Pct.19 în redacţia Hot.Guv. nr.36 din 01.02.2016, în vigoare 05.02.2016]

 

20. La cazarea în cămin beneficiarul este obligat să prezinte administratorului căminului următoarele documente:

a) contractul de locaţiune sau copia deciziei instituţiei de învăţămînt în gestiunea căreia se află căminul, pentru elevi;

b) carnetul de elev, student, masterand, doctorand, rezident, secundariat clinic, auditor;

c) buletinul de identitate, permisul de şedere sau după caz, paşaportul naţional al cetăţeanului străin sau documentul de călătorie pentru apatrizi;

d) certificatul medical;

e) bonul de plată pentru cazare în cămin;

f) certificatul de căsătorie (după caz);

g) ordinul de angajare în instituţia respectivă sau altă instituţie de învăţămînt (pentru angajaţi)

[Pct.20 completat prin Hot.Guv. nr.230 din 14.04.2017, în vigoare 21.04.2017]

[Pct.20 modificat prin Hot.Guv. nr.36 din 01.02.2016, în vigoare 05.02.2016]

[Pct.20 completat prin Hot.Guv. nr.125 din 18.02.2013, în vigoare 07.03.2013]

 

21. Locatarilor li se eliberează legitimaţia de locatar, semnată de către administraţia instituţiei de învăţămînt.

22. Se permite cazarea altor persoane, elevi, studenţi, masteranzi, doctoranzi, rezidenţi, secundariaţi clinici, auditori ai cursurilor de perfecţionare din alte instituţii de învăţămînt şi alte categorii de personal din domeniul educaţiei decît cele indicate în pct.1 al prezentului Regulament, în cazul existenţei locurilor disponibile, în coordonare cu conducătorul instituţiei de învăţămînt şi ministerul de resort. Cazarea elevilor, studenţilor din alte instituţii de învăţămînt se face în baza acordului ambelor instituţii.

[Pct.22 modificat prin Hot.Guv. nr.230 din 14.04.2017, în vigoare 21.04.2017]

 

23. Înregistrarea la reşedinţa temporară a locatarilor se efectuează pe baza contractului de locaţiune, ordinului privind repartizarea spaţiului locativ în modul stabilit de organele respective şi în conformitate cu regulile stabilite pentru înregistrarea la reşedinţa temporară în Republica Moldova.

[Pct.23 modificat prin Hot.Guv. nr.25 din 22.01.2020, în vigoare 31.01.2020]

[Pct.23 modificat prin Hot.Guv. nr.36 din 01.02.2016, în vigoare 05.02.2016]

[Pct.23 în redacţia Hot.Guv. nr.125 din 18.02.2013, în vigoare 07.03.2013]

 

231. Locatarul nu este în drept să dea bunul închiriat în sublocaţiune sau să cesioneze locaţiunea.

[Pct.231 introdus prin Hot.Guv. nr.230 din 14.04.2017, în vigoare 21.04.2017]

 

24. În cazul transferării în altă instituţie de învăţămînt, locatarul pierde dreptul la spaţiul locativ în căminul instituţiei de învăţămînt din care s-a transferat.

25. Elevii, studenţii, masteranzii, doctoranzii, rezidenţii, secundariaţii clinici şi auditorii sînt obligaţi să elibereze spaţiul locativ din cămin conform prevederilor contractului de locaţiune semnat de părţi.

[Pct.25 modificat prin Hot.Guv. nr.36 din 01.02.2016, în vigoare 05.02.2016]

 

26. Patrimoniul căminului, dat în folosinţă individuală, se repartizează locatarilor contra semnătură. Persoanele care au primit în folosinţă obiecte din patrimoniul căminului sînt responsabile de menţinerea în stare funcţională a acestora.

27. Nu vor fi cazaţi în cămin elevii, studenţii, masteranzii, doctoranzii, rezidenţii şi secundariaţii clinici care:

a) au înstrăinat locul de cazare;

b) au găzduit, neautorizat, persoane străine în camerele unde au fost cazaţi;

c) au fost sancţionaţi în anul de studii anterior;

d) au comis abateri de la normele regulamentare de comportare în cămin.

 

III. Organele de administrare a căminelor instituţiilor de învăţămînt

28. Conducătorul instituţiei de învăţămînt este responsabil pentru buna funcţionare şi exploatarea corectă a căminelor.

29. Administraţia instituţiei de învăţămînt este obligată:

a) să aloce, în condiţiile legii, mijloacele financiare necesare pentru întreţinerea căminelor;

b) să caseze utilajul uzat;

c) să repare încăperile locuibile şi cele auxiliare, comunicaţiile inginereşti şi inventarul căminelor;

d) să asigure, prin contracte cu agenţii economici respectivi, prestarea serviciilor comunale pentru locatarii căminelor;

e) să completeze statele de personal ale căminelor cu personalul necesar, în conformitate cu statele-tip aprobate pentru fiecare instituţie de învăţămînt.

[Pct.29 modificat prin Hot.Guv. nr.230 din 14.04.2017, în vigoare 21.04.2017]

[Pct.29 modificat prin Hot.Guv. nr.36 din 01.02.2016, în vigoare 05.02.2016]

 

30. Personalul căminului este constituit din administratorul căminului pedagogul social şi personalul auxiliar.

[Pct.30 modificat prin Hot.Guv. nr.230 din 14.04.2017, în vigoare 21.04.2017]

 

31. Administratorul căminului este numit în funcţie de către administraţia instituţiei de învăţămînt, conform legislaţiei în vigoare.

32. Administratorul căminului instituţiei de învăţămînt are următoarele atribuţii:

a) cazează persoanele în cămin, conform deciziei comisiei de cazare, la prezentarea contractului de locaţiune sau copiei deciziei instituţiei de învăţămînt în gestiunea căreia se află căminul, pentru elevi şi a actelor prevăzute de prezentul Regulament;

b) creează, pentru locatari, condiţii favorabile de trai, studii, odihnă;

c) repartizează inventarul conform normelor stabilite;

d) asigură şi verifică menţinerea ordinii în cămin şi pe terenul aferent căminului, respectarea normelor de securitate şi antiincendiare, conform legislaţiei în vigoare;

e) asigură eliberarea camerei în termenul indicat, în caz de exmatriculare, de absolvire a instituţiei de învăţămînt, de transfer la o altă instituţie de învăţămînt sau la învăţămînt cu frecvenţă redusă, de privare de dreptul de a locui în cămin;

f) organizează participarea locatarilor la lucrări de amenajare şi întreţinere a încăperilor căminului şi terenului aferent;

g) soluţionează litigiile vizînd problemele convieţuirii în cămin;

h) Administratorul căminului este obligat să întreprindă măsurile necesare pentru asigurarea folosirii adecvate, neîntrerupte, cu excepţia orelor sanitare, de către locatarii căminelor, a maşinilor de spălat şi de uscat haine, precum şi pentru folosirea spaţiilor de baie.

[Pct.32 completat prin Hot.Guv. nr.1123 din 14.11.2018, în vigoare 23.12.2018]

[Pct.32 modificat prin Hot.Guv. nr.36 din 01.02.2016, în vigoare 05.02.2016]

 

33. Pedagogul social este numit în funcţie de către administraţia instituţiei de învăţămînt, conform legislaţiei în vigoare.

34. Pedagogul social are următoarele atribuţii:

a) planifică şi organizează, în comun cu consiliul locatarilor căminului, activităţi culturale, sportive, educative cu elevii, studenţii, masteranzii;

b) participă, în comun cu administratorul căminului, la cazarea în cămin a elevilor, studenţilor, masteranzilor, doctoranzilor, rezidenţilor şi secundariaţilor clinici;

c) coordonează organizarea serviciului la etaje şi în cămin, organizează controlul sanitar al încăperilor;

d) supraveghează respectarea regimului zilei;

e) pregăteşte informaţiile necesare pentru şedinţele locatarilor căminului sau pentru şedinţele cu părinţii acestora.

[Pct.34 modificat prin Hot.Guv. nr.36 din 01.02.2016, în vigoare 05.02.2016]

 

35. Pentru evidenţa locatarilor şi perfectarea formularelor de înregistrare şi radiere din registrul de evidenţă a persoanelor înregistrate la reşedinţa temporară, administraţia instituţiei de învăţămînt organizează serviciul de evidenţă a actelor de identitate, în conformitate cu normele stabilite în statele-tip. Atribuţiile respective pot fi delegate unui angajat al instituţiei.

[Pct.35 modificat prin Hot.Guv. nr.25 din 22.01.2020, în vigoare 31.01.2020]

 

36. În scopul respectării principiilor de autoadministrare, în cămine se alege, prin simpla majoritate de voturi ale locatarilor prezenţi, consiliul locatarilor căminului.

37. Consiliul locatarilor căminului, compus din preşedinte, locţiitor, şefi de etaje, alţi membri, activează pe baza regulamentului de ordine internă al căminului respectiv.

38. Consiliul locatarilor căminului are următoarele atribuţii:

a) adoptă decizii de stimulare şi de sancţionare, stabilite de prezentul Regulament;

b) organizează, în comun cu pedagogul social, activităţi sportive şi de agrement;

c) organizează, în comun cu administratorul căminului, activităţi de amenajare şi întreţinere a spaţiilor din cămin şi a celor eferente căminului;

d) organizează controale de verificare a menţinerii ordinii şi stării sanitare în cămin;

e) înaintează propuneri pentru eficientizarea activităţii căminelor;

f) stabileşte, în baza propunerilor administratorului căminului şi în corespundere cu normele sanitaro-epidemiologice, orele sanitare pentru spaţiile de baie şi spălătorie.

[Pct.38 completat prin Hot.Guv. nr.1123 din 14.11.2018, în vigoare 23.12.2018]

 

39. Deciziile consiliului locatarilor căminului, adoptate conform prezentului Regulament, sînt obligatorii pentru toţi locatarii.

 

IV. Drepturile şi obligaţiile locatarilor căminelor instituţiilor de învăţămînt

40. Locatarii căminelor instituţiilor de învăţămînt au dreptul:

a) să locuiască în încăperea locuibilă repartizată;

b) să repare şi să amenajeze încăperea locuibilă, fără a schimba însă arhitectura acesteia şi fără a avea pretenţii de despăgubire;

c) să folosească încăperile, echipamentul şi inventarul căminului, precum şi să beneficieze de serviciile comunale prestate;

d) să solicite reparaţia sau înlocuirea inventarului uzat, a comunicaţiilor inginereşti;

e) să aleagă şi să fie ales în componenţa Consiliului locatarilor;

f) să participe la şedinţele Consiliului locatarilor căminului şi la discutarea problemelor ce ţin de organizarea condiţiilor de trai în cămin;

g) să sesizeze Consiliul locatarilor căminului sau administratorul privind neregulile care afectează viaţa de cămin;

h) să-şi exprime dezacordul cu deciziile Consiliului locatarilor căminului, depunînd contestaţiile respective la administraţia instituţiei de învăţămînt;

i) să participe la activităţile social-culturale şi sportive;

j) să aibă acces la informaţia privind cheltuielile suportate pentru întreţinerea căminului, alte informaţii ce vizează funcţionarea căminului;

k) să apeleze la administratorul căminului şi/sau la pedagogul social pentru aplanarea sau rezolvarea unor neînţelegeri cu colegii de cămin.

[Pct.40 modificat prin Hot.Guv. nr.36 din 01.02.2016, în vigoare 05.02.2016]

 

41. Locatarii căminelor sînt obligaţi:

a) să cunoască şi să respecte cu stricteţe prezentul Regulament, regulile de ordine internă ale căminului;

b) să aibă o ţinută şi un comportament decent;

c) să păstreze şi să întreţină în ordine exemplară spaţiile din interiorul şi de pe teritoriul aferent căminului;

d) să faciliteze inspectarea camerelor de către administratorul căminului, pedagogul social şi consiliul locatarilor;

e) să consume raţional energia electrică, gazele naturale şi apa;

f) să achite în termen plata integral pentru cazare în cămin, calculată conform legislaţiei în vigoare;

g) să nu aducă prejudicii materiale căminului; să compenseze, în cazul deteriorării, daunele materiale aduse căminului;

h) să respecte regulile de securitate antiincendiară, de utilizare corectă a instalaţiilor electrice, de gaze etc.;

i) să participe la lucrările de utilitate publică în cămin;

j) să elibereze locul ocupat la data stabilită şi să predea administratorului căminului utilajul, mobilierul avut în folosinţă provizorie.

[Pct.41 completat prin Hot.Guv. nr.230 din 14.04.2017, în vigoare 21.04.2017]

 

V. Stimulări şi sancţiuni

42. Locatarii care manifestă un comportament exemplar, iniţiativă în îmbunătăţirea condiţiilor de trai şi de agrement, asigură economii la consumul de apă, gaze naturale, energie electrică se bucură de următoarele stimulări:

a) sînt asiguraţi cu loc de trai în cămin pentru următorul an de studii;

b) sînt premiaţi cu premii băneşti, cu obiecte de preţ sau cu diplome de merit;

c) li se anunţă mulţumire, prin ordinul conducătorului instituţiei de învăţămînt.

43. Locatarilor care nu respectă prevederile Regulamentului li se aplică, în funcţie de gravitatea şi de frecvenţa abaterilor de la normele stabilite, următoarele sancţiuni:

a) avertisment;

b) mustrare;

c) evacuarea din cămin pînă la sfîrşitul anului de studii;

d) pierderea dreptului de a locui în cămin pentru o anumită perioadă;

e) exmatricularea din instituţie.

44. Sancţiunile se aplică în condiţiile legislaţiei în vigoare. Hotărîrea de sancţionare se ia în prezenţa elevului, studentului, masterandului, doctorandului în cauză. În caz de dezacord cu sancţiunea, locatarul poate contesta decizia în decurs de 15 zile de la aplicarea sancţiunii în Consiliul de administrare. Contestaţiile care se depun la administraţia instituţiei de învăţămînt vor fi soluţionate în termen de 10 zile de la data sesizării. Deciziile formulate în urma examinării contestaţiilor sînt definitive.

45. Stimularea şi aplicarea sancţiunilor se efectuează în temeiul deciziei administraţiei instituţiei de învăţămînt, la propunerea administraţiei căminului sau Consiliului locatarilor căminului.

 

VI. Normele de comportament al locatarilor căminelor instituţiilor de învăţămînt

46. Intrarea în căminele instituţiilor de învăţămînt general şi profesional tehnic este permisă pentru locatari între orele 600 şi 2300.

[Pct.46 modificat prin Hot.Guv. nr.230 din 14.04.2017, în vigoare 21.04.2017]

 

47. Persoanele străine, exceptînd rudele de gradul întîi ale locatarilor, au acces în căminele instituţiilor de învăţămînt general şi profesional tehnic între orele 900 şi 2100, pe baza actului de identitate prezentat personalului de gardă.

[Pct.47 completat prin Hot.Guv. nr.230 din 14.04.2017, în vigoare 21.04.2017]

 

471. Accesul în căminele instituţiilor de învăţămînt superior este asigurat permanent, cu excepţia prevăzută la pct.47.

[Pct.471 în redacţia Hot.Guv. nr.1123 din 14.11.2018, în vigoare 23.12.2018]

[Pct.471 introdus prin Hot.Guv. nr.230 din 14.04.2017, în vigoare 21.04.2017]

 

48. Începînd cu orele 2400, căminele instituţiilor de învăţămînt intră în regim special de funcţionare (menţinerea ordinii şi liniştii).

[Pct.48 modificat prin Hot.Guv. nr.1123 din 14.11.2018, în vigoare 23.12.2018]

 

49. Căminele instituţiilor de învăţămînt activează pe baza principiilor de autodeservire parţială: locatarii menţin ordinea şi curăţenia în camerele în care locuiesc, în spaţiul aferent căminului, în spaţiile de uz comun.

50. În căminele pentru elevi, studenţi, masteranzi, doctoranzi, rezidenţi, secundariaţi clinici se interzice:

a) transferul, fără acordul administratorului, dintr-un cămin în altul, dintr-o cameră în alta;

b) înlocuirea, fără acordul administratorului căminului, a inventarului unei camere cu cel al alteia;

c) modificarea sau repararea reţelei electrice;

d) fumatul, consumul şi deţinerea băuturilor alcoolice, substanţelor toxice, drogurilor, stupefiantelor;

e) utilizarea încăperilor căminului pentru activităţi neautorizate;

f) practicarea jocurilor de cărţi şi a altor jocuri de noroc;

g) aplicarea oricăror forme de violenţă fizică şi psihologică;

h) accesul în altă odaie sau în cămin în mod neregulamentar;

i) înregistrarea şi publicarea informaţiei, imaginilor care lezează onoarea şi demnitatea persoanei.

[Pct.50 modificat prin Hot.Guv. nr.1123 din 14.11.2018, în vigoare 23.12.2018]

[Pct.50 modificat prin Hot.Guv. nr.230 din 14.04.2017, în vigoare 21.04.2017]

[Pct.50 modificat prin Hot.Guv. nr.36 din 01.02.2016, în vigoare 05.02.2016]

 

501. Conectarea obiectelor suplimentare de iluminare, încălzire etc. se permite doar cu aprobarea organelor competente, responsabile de exploatarea reţelelor electrice în instituţia de învăţămînt.

[Pct.501 introdus prin Hot.Guv. nr.1123 din 14.11.2018, în vigoare 23.12.2018]

 

VII. Dispoziţii finale

51. În perioada vacanţelor de vară, căminele pot presta servicii de cazare diferitelor categorii de solicitanţi, la tarife care să acopere cheltuielile reale pentru un loc de cazare.

52. Plasarea unităţilor de agrement şi de alimentare pentru locatari în edificiile căminelor se efectuează de către administraţia instituţiei de învăţămînt, în condiţiile legii.

53. Personalul instituţiilor de învăţămînt, implicat sau cu responsabilităţi în cazarea elevilor, studenţilor, masteranzilor, doctoranzilor, rezidenţilor şi secundariaţilor clinici, care favorizează cazări fictive, ilicite sau a peroanelor străine, va fi tras la răspundere disciplinară, materială sau penală, conform legislaţiei în vigoare.

54. În baza prevederilor prezentului Regulament-cadru, instituţiile de învăţămînt vor elabora şi vor aproba regulamente proprii de funcţionare a căminelor din subordine.