H O T Ă R Î R E
cu privire la modificarea unor hotărâri ale Guvernului
nr. 25 din 22.01.2020
Monitorul Oficial nr.24-34/40 din 31.01.2020
* * *
În temeiul art.VI din Legea nr.61/2018 pentru modificarea şi completarea unor acte legislative (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.295-308, art.446) şi al art.XVII alin.(3) din Legea nr.133/2018 privind modernizarea Codului civil şi modificarea unor acte legislative (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.467-479, art.784), Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă modificările ce se operează în unele hotărâri ale Guvernului (se anexează).
2. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data publicării.
PRIM-MINISTRU | Ion CHICU |
Contrasemnează: | |
Ministrul afacerilor interne | Pavel Voicu |
Ministrul justiţiei | Fadei Nagacevschi |
Nr.25. Chişinău, 22 ianuarie 2020. |
Aprobate
prin Hotărârea Guvernului
nr.25 din 22 ianuarie 2020
MODIFICĂRILE
ce se operează în unele hotărâri ale Guvernului
1. Regulamentul-cadru privind funcţionarea căminelor din subordinea instituţiilor de învăţământ de stat, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.74/2007 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.14-17, art.89), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1) la punctul 23, cuvântul „reşedinţă”, în ambele cazuri, se substituie cu cuvintele „reşedinţa temporară”;
2) la punctul 35, cuvintele „excludere din registru a vizelor de reşedinţă” se substituie cu cuvintele „radiere din registrul de evidenţă a persoanelor înregistrate la reşedinţa temporară”.
2. Regulamentul privind eliberarea actelor de identitate şi evidenţa locuitorilor Republicii Moldova, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.125/2013 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2013, nr.36-40, art.171), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1) pe tot parcursul textului:
a) cu excepţia normelor în care sunt utilizate cuvintele „statul de reşedinţă”, cuvântul „reşedinţa”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „reşedinţa temporară”, la forma gramaticală corespunzătoare;
b) după cuvintele „sau de alte persoane abilitate prin lege” se introduc cuvintele „cu astfel de funcţie”;
c) după textul „2 fotografii” se introduce textul „de dată recentă, de dimensiunea”;
2) punctul 2:
a) la noţiunea „emigrare autorizare”, cuvintele „emigrare autorizată” se substituie cu cuvintele „autorizarea emigrării”;
b) la noţiunea „documente de stare civilă”, după cuvintele „hotărârea instanţei de judecată definitivă şi irevocabilă emisă de autorităţile străine privind” se introduce textul „înregistrarea, încheierea sau”;
3) la punctul 3, textul „li s-a acordat de către autorităţile Republicii Moldova statut de apatrid, de refugiat, protecţie umanitară sau temporară, precum şi persoanele cărora li s-a acordat azil politic” se substituie cu textul „li s-a recunoscut de către autorităţile competente ale Republicii Moldova statutul de apatrid sau de refugiat, precum şi persoanele cărora li s-a acordat protecţie umanitară, protecţie temporară sau azil politic”;
4) la punctul 4 alineatul doi, cuvintele „străzilor din localităţile de pe teritoriul Moldovei” se substituie cu cuvântul „adreselor”,”;
5) punctul 10 va avea următorul cuprins:
„10. Prelucrarea datelor cu caracter personal în cadrul proceselor de prestare a serviciilor de eliberare a actelor de identitate şi de evidenţă a locuitorilor Republicii Moldova se efectuează în conformitate cu prevederile Legii nr.133/2011 privind protecţia datelor cu caracter personal.
În condiţiile prezentului Regulament, se prelucrează doar datele cu caracter personal strict necesare şi neexcesive scopului prestabilit, potrivit competenţelor atribuite autorităţilor competente, cu asigurarea unui nivel de securitate şi de confidenţialitate adecvat în ceea ce priveşte riscurile prezentate de prelucrare şi caracterul datelor, conform principiilor stabilite de lege.
În cadrul operaţiunilor de prelucrare a datelor cu caracter personal efectuate conform prezentului Regulament se asigură respectarea drepturilor subiectului de date cu caracter personal, conform prevederilor Legii nr.133/2011 privind protecţia datelor cu caracter personal.”;
6) punctul 141:
a) la alineatul unu, cuvintele „cererii solicitantului depuse de către acesta” se substituie cu cuvintele „cererii depuse de către solicitant”;
b) alineatul doi va avea următorul cuprins:
„Depunerea cererii de către alte persoane se admite în următoarele situaţii speciale:”;
la litera a), cuvântul „celui” se substituie cu cuvântul „celuia”, iar textul „(părinte, tutore, curator)” – cu textul „(unul dintre părinţi, tutorele, curatorul)”;
la literele a)-d), cuvintele „cu condiţia prezenţei obligatorii” se substituie cu cuvintele „cu prezenţa obligatorie”;
la literele e) şi f), cuvintele „de reprezentantul” se substituie cu cuvintele „de către reprezentantul”;
litera g) va avea următorul cuprins:
„g) în cazul persoanei care este internată într-o instituţie medicală şi se află în stare gravă (inconştientă, în comă), cererea se depune de către persoana care acţionează în interesul acesteia (membru de familie, rudă), iar în lipsa unei astfel de persoane, actul de identitate se eliberează în urma demersului instituţiei medicale în cauză sau al autorităţii administraţiei publice locale, dacă persoana internată beneficiază de asistenţă socială”;
7) la punctul 142:
a) după alineatul doi se introduc următoarele alineate:
„În situaţia în care de către autoritatea emitentă se suspectează sau s-a stabilit furtul de identitate în cazul a două persoane cu imagini faciale diferite, dar cu aceleaşi date cu caracter personal în actele de identitate eliberate în temeiul aceloraşi acte de stare civilă, precum şi la suspectarea sau la stabilirea identităţii false în cazul unei persoane care deţine acte de identitate cu date cu caracter personal diferite, cererea pentru eliberarea actelor de identitate depusă de acestea se respinge pînă la stabilirea identităţii adevărate a acestor persoane, dacă termenul comenzii de prestare a serviciului respectiv este mai mic de 30 de zile calendaristice. În cazul în care termenul comenzii este de 30 de zile calendaristice, termenul de examinare a cererii poate fi prelungit în condiţiile prevederilor punctului 7 din prezentul Regulament, iar dacă şi în acest termen nu a fost posibilă stabilirea identităţii adevărate a persoanei – cererea acesteia se respinge.
Examinarea cererii repetate se efectuează după înlăturarea cauzelor care au generat respingerea cererii anterioare.
În cazurile expuse în prezentul punct, suma achitată pentru serviciul solicitat se restituie sau se utilizează la depunerea cererii repetate.”;
b) la alineatul trei, cuvintele „neîntemeiată a” se exclud, iar textul „Legea contenciosului administrativ nr.793-XIV din 10 februarie 2000” se substituie cu textul „Codul administrativ al Republicii Moldova nr.116/2018”;
8) la punctul 15:
a) alineatul doi va avea următorul cuprins:
„În cazul persoanei care este internată într-o instituţie medicală şi se află în stare gravă (inconştientă, în comă), semnătura pe cerere sau pe alte formulare se aplică de persoana care acţionează în interesul acesteia: membru de familie, rudă, iar în lipsa unei astfel de persoane, de către reprezentantul instituţiei medicale în cauză sau al autorităţii administraţiei publice locale, dacă persoana internată beneficiază de asistenţă socială, iar în cazul persoanei cu boală mintală sau deficienţe fizice, mintale sau psihologice, aflate la întreţinere în instituţia de tratament sau în instituţia socială, asupra căreia nu este instituită măsura de ocrotire sub nicio formă – de reprezentantul instituţiei respective. În cazul persoanei supuse măsurii de ocrotire judiciară sub forma tutelei, cererea pentru eliberarea actului de identitate, precum şi alte formulare se semnează de către tutore.”;
b) la alineatul trei, cifrele „10”, în primul caz, se substituie cu cifrele „14”;
9) la punctul 16, alineatul doi se completează cu textul „ , care sînt strict necesare acestui scop”;
10) la punctul 17 alineatul unu propoziţia a doua, după cuvintele „actul de identitate” se introduce textul „ , iar în lipsa acestuia – prin informaţia din Registrul de stat al populaţiei”;
11) la punctul 18, cifrele „20” se substituie cu cifrele „26”;
12) la punctul 19 alineatul doi, cuvintele „paşapoartelor diplomatice şi a celor” se substituie cu cuvintele „paşaportului diplomatic şi a celui”;
13) la punctul 20:
a) cuvintele „cu domiciliul sau reşedinţa” se substituie cu cuvintele „care domiciliază”, iar cuvântul „un” se exclude;
b) după subpunctul 5) se introduc următoarele alineate:
„Cetăţenii Republicii Moldova cu domiciliul în Republica Moldova sunt obligaţi să deţină buletin de identitate de la vârsta de 16 ani.
În cazul adresării persoanei pentru obţinerea buletinului de identitate în perioada de până la un an înainte de atingerea vârstei de 10, 16, 25 şi 45 de ani, buletinul de identitate se eliberează pe perioada imediat următoare vârstei respective.”;
14) la punctul 201, alineatul unu va avea următorul cuprins:
„La solicitarea cetăţeanului Republicii Moldova cu capacitatea deplină de exerciţiu, care nu este supus măsurii de ocrotire judiciară sub forma tutelei şi care domiciliază pe teritoriul Republicii Moldova, se eliberează buletinul de identitate electronic pe termen de valabilitate de 10 ani.”;
15) la punctul 21:
a) subpunctul 1) va avea următorul cuprins:
„1) la prima eliberare:
a) minorilor;
b) persoanelor care au obţinut paşaportul cetăţeanului Republicii Moldova;
c) cetăţenilor Republicii Moldova domiciliaţi în localităţile din stînga Nistrului şi în municipiul Bender;
d) persoanelor cu vîrsta peste 18 ani care nu au avut niciodată acte de identitate”;
b) subpunctul 4) se completează cu textul „ , furtului de identitate sau identităţii false”;
16) punctul 211 va avea următorul cuprins:
„211. Buletinul de identitate electronic conţine datele cu caracter personal ale titularului prevăzute de lege, mijloacele semnăturii electronice şi certificatele cheilor publice, care se introduc în mediul de stocare electronică a datelor. Termenul de valabilitate al certificatelor cheilor publice se stabileşte de către prestatorul serviciilor de certificare în condiţiile prevederilor legale privind semnătura electronică şi documentul electronic, iar la expirarea acestui termen, la cererea solicitantului se eliberează certificate noi, conform tarifului stabilit. Expirarea termenului de valabilitate a certificatelor cheilor publice şi/sau defectarea mediului de stocare electronică a datelor nu influenţează asupra valabilităţii buletinului de identitate electronic.”;
17) la punctul 22:
a) după cuvintele „Republicii Moldova” se introduc cuvintele „pentru întrebuinţare pe teritoriul ţării”;
b) se completează cu subpunctul 7) cu următorul cuprins:
„7) la solicitarea persoanei care a emigrat autorizat.”;
18) la punctul 24, alineatul trei se exclude;
19) la punctul 25, alineatul unu va avea următorul cuprins:
„Buletinul de identitate se eliberează cu fişa de însoţire. Fişa de însoţire este destinată pentru a face dovada înregistrării la domiciliu – pentru titularii buletinelor de identitate de generaţia I, şi înregistrării la reşedinţa temporară – pentru titularii buletinelor de identitate de generaţiile I-III, precum şi pentru aplicarea, în condiţiile legii, a menţiunii care confirmă participarea la votare în ziua desfăşurării scrutinului şi nu influenţează asupra valabilităţii buletinului de identitate.”;
20) punctul 26:
a) la subpunctul 6), cuvântul „avizul” se substituie cu cuvintele „încheierea sau avizul”, iar după cuvântul „sau” se introduce textul „ , respectiv,”;
b) subpunctul 10) se abrogă;
c) la alineatul patru, cuvintele „este beneficiar de protecţie internaţională sau beneficiar de protecţie umanitară” se substituie cu cuvintele „până la dobândirea cetăţeniei Republicii Moldova a fost beneficiar de protecţie internaţională”;
21) punctul 27:
a) la subpunctul 1), cuvintele „stabilirea domiciliului în străinătate” se substituie cu cuvintele „autorizarea emigrării”;
b) la subpunctul 2), după cuvântul „pierdere” se introduc cuvintele „sau de furt”, iar după cuvântul „pierderii” se introduc cuvintele „sau furtului”;
22) la punctul 28 alineatul doi, textul „color 3x4 cm” se substituie cu textul „3x4 cm color, mat, pe fond alb”;
23) la punctul 29, cifrele „10” se substituie cu cifrele „14”;
24) la punctul 30, alineatul unu va avea următorul cuprins:
„Prezentarea documentelor de stare civilă specificate la punctul 26 subpunctul 3) nu este obligatorie pentru următoarele cazuri prevăzute la punctul 21:
a) subpunctul 1) litera a) – dacă informaţia despre datele cu caracter personal ale minorului, precum şi despre actul şi certificatul de naştere respectiv este actualizată în Registrul de stat al populaţiei. Suplimentar la cerere, reprezentantul legal sau persoana care acţionează în interesul acestuia, în condiţiile prevederilor legale, depune în scris o declaraţie pe proprie răspundere prin care confirmă că datele cu caracter personal ale minorului din Registrul de stat al populaţiei corespund adevărului;
b) subpunctul 1) litera b) – dacă informaţia despre actele şi documentele de stare civilă respective este actualizată în Registrul de stat al populaţiei;
c) subpunctul 3) – dacă informaţia despre schimbările intervenite în starea civilă şi în datele cu caracter personal, despre actele şi/sau documentele de stare civilă respective este actualizată în Registrul de stat al populaţiei;
d) subpunctele 5)-8), 10) şi 11) – dacă nu au intervenit schimbări în starea civilă şi în datele cu caracter personal ale solicitantului de la eliberarea ultimului act de identitate al cetăţeanului Republicii Moldova. Suplimentar la cerere, persoana depune în scris o declaraţie pe proprie răspundere în acest sens;
e) subpunctul 9) – dacă informaţia cu privire la actele şi documentele de stare civilă au fost actualizate în Registrul de stat al populaţiei la examinarea cererii de dobîndire sau redobîndire a cetăţeniei Republicii Moldova ori la întocmirea actelor de stare civilă respective.”;
25) la punctul 31 alineatul doi, textul „subpunctul 2) punctul 22” se substituie cu textul „punctul 22 subpunctul 2)”, iar cuvintele „a acestei” se substituie cu cuvântul „acestei”;
26) punctul 34:
a) la alineatul unu, cuvintele „persoanelor care au” se substituie cu cuvintele „persoanei care a”, cuvintele „nu au fost identificate” – cu cuvintele „nu a fost identificată”, cuvintele „a acestora” – cu cuvintele „a acesteia”, iar cuvintele „identificarea acestor persoane” – cu cuvintele „identificarea acesteia”;
b) alineatul doi va avea următorul cuprins:
„Dacă persoana care urmează a fi identificată este titular al unui act de identitate valabil eliberat de către autorităţile altui stat, acesta se identifică în baza documentului respectiv.”;
27) punctele 38 şi 39 vor avea următorul cuprins:
„38. Paşaportul cetăţeanului Republicii Moldova (în continuare – paşaport) se eliberează de către Agenţia Servicii Publice cetăţenilor Republicii Moldova, indiferent de vârstă, care întrunesc condiţiile legale şi nu se află în una dintre situaţiile de suspendare a dreptului la libera circulaţie în străinătate.
39. Paşaportul cetăţeanului Republicii Moldova se eliberează persoanelor cu vârsta sub 7 ani pe termen de 4 ani, cu vârsta de la 7 până la 16 ani – pe termen de 7 ani, iar celor cu vârsta peste 16 ani – pe termen de 10 ani.
Pentru cetăţenii ale căror amprente digitale temporar nu pot fi prelevate, paşaportul se eliberează pe termen de 12 luni.”;
28) la punctul 42:
a) alineatul unu va avea următorul cuprins:
„La depunerea cererii pentru eliberarea paşaportului, solicitantul prezintă următoarele documente:”;
subpunctul 1) va avea următorul cuprins:
„1) actul de identitate de uz intern valabil – obligatoriu pentru persoanele cu vârsta peste 16 ani, cu domiciliul în Republica Moldova.”;
după subpunctul 1) se introduce un alineat cu următorul cuprins:
„Dacă la momentul depunerii cererii pentru eliberarea paşaportului, indiferent de motivul solicitării, persoana nu are asupra sa buletinul de identitate, prezentarea acestuia nu este obligatorie cu condiţia că buletinul de identitate nu a fost pierdut, furat sau deteriorat şi se află în termen de valabilitate. Datele şi valabilitatea buletinului de identitate se confirmă prin informaţia din Registrul de stat al populaţiei. Suplimentar la cerere, persoana sau reprezentantul legal sau persoana care acţionează în interesul acesteia, în condiţiile prevederilor legale, depune în scris o declaraţie pe proprie răspundere, prin care confirmă că datele cu caracter personal şi buletinul de identitate din Registrul de stat al populaţiei îi aparţin persoanei pe numele căreia se solicită eliberarea paşaportului.”;
la subpunctul 31), textul „– numai în cazul în care au intervenit schimbări în starea civilă şi în datele cu caracter personal ale solicitantului de la data eliberării ultimului act de identitate. În caz contrar, suplimentar la cerere, persoana depune în scris o declaraţie pe proprie răspundere în acest sens” se exclude;
după subpunctul 31) se introduce un alineat cu următorul cuprins:
„Prezentarea documentelor de stare civilă nu este obligatorie în următoarele situaţii:
a) dacă nu au intervenit schimbări în starea civilă şi în datele cu caracter personal ale solicitantului de la eliberarea ultimului act de identitate al cetăţeanului Republicii Moldova. Suplimentar la cerere, persoana depune în scris o declaraţie pe proprie răspundere în acest sens;
b) dacă informaţia despre schimbările intervenite în starea civilă şi în datele cu caracter personal, despre actele şi/sau documentele de stare civilă respective este actualizată în Registrul de stat al populaţiei;
c) dacă informaţia cu privire la actele şi documentele de stare civilă a fost actualizată în Registrul de stat al populaţiei la examinarea cererii de dobândire sau redobândire a cetăţeniei Republicii Moldova ori la întocmirea actelor de stare civilă respective.”;
subpunctul 4) se abrogă;
b) la alineatul doi:
cuvintele „autorizarea pentru” se substituie cu cuvintele „autorizaţie de”, iar după cuvântul „străinătate” se introduce textul „ , precum şi în cazul persoanelor stabilite cu domiciliul în străinătate care au dobândit cetăţenia Republicii Moldova,”;
litera a) se completează cu următoarea propoziţie: „Cerinţele faţă de prezentarea documentelor de stare civilă sunt expuse la alineatul unu subpunctul 31) din prezentul punct.”;
c) la alineatul trei:
litera c) se abrogă;
la litera e):
- după cuvintele „instanţei de judecată” se introduc cuvintele „cu privire la desfacerea căsătoriei”;
- se completează cu textul „ , sau în cazul părinţilor a căror căsătorie a fost desfăcută de organul de stare civilă ori de notar”;
la litera f):
- cuvintele „cu privire la divorţ definitivă şi irevocabilă” se substituie cu textul „definitivă şi irevocabilă cu privire la desfacerea căsătoriei sau, după caz, cu privire la întreţinerea şi domiciliul copilului minor,”;
- propoziţia a doua se completează cu textul „ , precum şi în cazul în care unul dintre părinţi a fost împuternicit de celălalt părinte de a efectua toate acţiunile juridice în vederea eliberării paşaportului pe numele minorului prin procură autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcţie”;
la litera g), după cuvintele „definită şi irevocabilă” se introduce textul „cu privire la desfacerea căsătoriei sau, după caz, cu privire la întreţinerea şi domiciliul copilului minor,”;
d) la alineatul cinci, textul „10x15 cm şi” se substituie cu textul „10x15 cm ”;
29) la punctul 43, cuvântul „paşapoarte” se substituie cu cuvântul „paşaport”;
30) la punctul 44, cuvintele „sau a reprezentantului legal” se exclud, iar cifrele „10” se substituie cu cifrele „14”;
31) la punctul 47, ultima propoziţie se exclude;
32) punctul 52:
a) la subpunctul 4), cuvintele „li s-a acordat statut” se substituie cu cuvintele „li s-a recunoscut statutul”;
b) subpunctul 5) se completează cu un alineat cu următorul cuprins:
„Apatrizii şi refugiaţii sunt obligaţi să solicite buletinul de identitate de la data recunoaşterii statutului de apatrid sau de refugiat, iar beneficiarii de protecţie umanitară – de la data acordării protecţiei umanitare de către autorităţile competente ale Republicii Moldova.”;
c) subpunctul 6) va avea următorul cuprins:
„6) documentul de călătorie (Convenţia privind statutul apatrizilor din 28 septembrie 1954) se eliberează apatridului căruia i s-a acordat dreptul de şedere permanentă pe teritoriul Republicii Moldova sau i s-a recunoscut acest statut persoanei domiciliate pe teritoriul Republicii Moldova, precum şi apatridului domiciliat în străinătate, dar aflat pe teritoriul Republicii Moldova, dacă statutul de apatrid i-a fost recunoscut de autorităţile moldoveneşti, după cum urmează:
a) cu vârsta sub 7 ani – pe termen de 4 ani;
b) cu vârsta de la 7 până la 16 ani – pe termen de 7 ani;
c) cu vârsta peste 16 ani – pe termen de 10 ani.”;
33) la punctul 53, cuvântul „paşapoartelor” se substituie cu cuvântul „paşaportului”;
34) la punctul 54, după cuvântul „străinului” se introduce textul „ , refugiatului sau beneficiarului de protecţie umanitară”;
35) la punctul 58, după cuvântul „refugiaţi” se introduce textul „ , sau al buletinului de identitate pentru beneficiarii de protecţie umanitară”;
36) la punctul 59, cuvintele „imposibilităţii utilizării” se substituie cu cuvântul „deteriorării”;
37) la punctul 60 subpunctul 5), după cuvântul „refugiaţi” se introduce textul „ , buletinului de identitate pentru beneficiarii de protecţie umanitară”;
38) la punctul 63 alineatul unu subpunctul 3), textul „(curator, tutore)” se substituie cu textul „(părinte, curator, tutore)”;
39) punctul 753 se completează cu un alineat cu următorul cuprins:
„În cazul în care Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Interne şi alte organe de ocrotire a normelor de drept ţin în mod automatizat evidenţa informaţiei referitoare la suspendarea temporară a dreptului la libera circulaţie a persoanei fizice, interacţiunea informaţională între acestea şi autorităţile emitente ale actelor de identitate se efectuează prin integrarea sistemelor informaţionale pe platforma de interoperabilitate în cadrul implementării conceptului de guvernare electronică, în temeiul acordurilor încheiate în condiţiile prevederilor legale.”;
40) punctul 759 va avea următorul cuprins:
„759. La examinarea cererilor pentru eliberarea paşaportului şi a documentului de călătorie, autorităţile emitente verifică dacă solicitantul nu se află în una dintre situaţiile de suspendare a dreptului la libera circulaţie prin sistemele informaţionale atît instituţionale, cît şi ale altor autorităţi, specificate la punctul 753 din prezentul Regulament, şi, după caz, prin Sistemul informaţional automatizat „Registrul informaţiei criminalistice şi criminologice” al Ministerului Afacerilor Interne, care asigură evidenţa centralizată a infracţiunilor, a cauzelor penale şi a persoanelor care au săvîrşit infracţiuni, în temeiul acordurilor încheiate în condiţiile prevederilor legale.
Accesul la sistemele informaţionale este unul limitat, condiţionat de rolul utilizatorului, ceea ce presupune vizualizarea doar a conturului ce conţine informaţia care vizează suspendarea dreptului la libera circulaţie a persoanei fizice, în conformitate cu prevederile articolului 4 alineatul (1) literele a) şi c) din Legea nr.133/2011 privind protecţia datelor cu caracter personal.”;
41) la punctul 78 alineatul patru, textul „7 ani” se substituie cu textul „7 sau 10 ani, în funcţie de vârsta persoanei pe numele căreia se eliberează documentul”;
42) la punctul 791, cuvintele „paşapoartelor şi a documentelor” se substituie cu cuvintele „paşaportului şi a documentului”;
43) în denumirea capitolului VI, cuvântul „RETRAGEREA” se substituie cu cuvântul „RIDICAREA”;
44) la punctul 80, textul „şi/sau” se substituie cu cuvintele „sau în mod”;
45) la punctul 81, alineatul unu se completează cu subpunctele 6) şi 7) cu următorul cuprins:
„6) nu corespund statutului juridic al titularului;
7) persoana a renunţat la IDNP şi la evidenţa automatizată în Registrul de stat al populaţiei.”;
46) punctul 82:
a) la alineatul patru, după cuvântul „emitentă” se introduce textul „utilizează sistemul automatizat de recunoaştere facială şi metodele de cercetare tehnico-ştiinţifice, precum şi”;
b) la alineatul opt, după cuvântul „zile” se introduce cuvântul „calendaristice”;
47) la punctul 83, cuvintele „legislaţia în vigoare” se substituie cu cuvântul „lege”;
48) la punctul 85, cuvintele „se retrag” se substituie cu cuvintele „se ridică”;
49) la punctul 86, cuvântul „Ridicarea” se substituie cu cuvântul „Restituirea”;
50) la punctul 89, cuvintele „domiciliul sau reşedinţa” se substituie cu textul „domiciliul unde îşi au reşedinţa obişnuită sau reşedinţa temporară – locul unde îşi au locuinţa temporară sau secundară”;
51) la punctul 91, cuvintele „legislaţia în vigoare” se substituie cu textul „Legea nr.75/2015 cu privire la locuinţe”;
52) la punctul 95, după cuvântul „gospodăriilor” se introduce cuvântul „populaţiei”;
53) punctul 96:
a) la subpunctul 1), după cuvântul „refugiatului” se introduce textul „ , al beneficiarului de protecţie umanitară”, iar cuvântul „acte” se substituie cu cuvintele „a actelor”;
b) la subpunctul 2), textul „ , buletinului de identitate al beneficiarului de protecţie umanitară de generaţia II” se exclude;
c) la subpunctul 3), după cuvântul „refugiatului” se introduce textul „ , al beneficiarului de protecţie umanitară”;
54) punctele 103 şi 1031 vor avea următorul cuprins:
„103. În cazul înregistrării persoanei la domiciliu sau la reşedinţa temporară în locuinţa proprietate privată asupra căreia aceasta nu are dreptul de proprietate şi nu dispune de document ce atestă dreptul de folosinţă, suplimentar se depune în scris, după caz:
1) declaraţia de primire în spaţiul locativ de către proprietarul sau coproprietarii locuinţei – persoană fizică;
2) demersul de primire în spaţiul locativ de către proprietarul sau coproprietarii locuinţei – persoană juridică.
În cazul în care locuinţa este proprietate privată a persoanei juridice, solicitantul prezintă suplimentar extrasul din Registrul de stat al unităţilor de drept, pentru a stabili administratorul persoanei juridice respective. Prezentarea acestui extras nu este obligatorie dacă autoritatea competentă poate verifica această informaţie prin Registrul de stat al unităţilor de drept.
1031. În locuinţa socială sau proprietate privată, transmisă în folosinţă în temeiul contractului de locaţiune, încheiat în condiţiile prevederilor legale, pot fi înregistraţi la domiciliu sau la reşedinţa temporară membrii familiei locatarului, dacă contractul de locaţiune nu prevede altfel. În acest caz, declaraţia de primire în spaţiul locativ se depune de către locatar şi membrii majori ai familiei acestuia, care sunt înregistraţi deja la domiciliul sau la reşedinţa temporară pe adresa respectivă.
În locuinţa proprietate publică pasibilă de privatizare, transmisă în folosinţă până la 29 noiembrie 2015 în temeiul contractului de închiriere încheiat în condiţiile prevederilor legale cu privire la locuinţe, în vigoare la data încheierii acestui contract, se înregistrează la domiciliu sau la reşedinţa temporară persoanele incluse în bonul de repartiţie sau în alt act de repartizare legală a locuinţei respective şi membrii familiei acestora. În cazul înregistrării persoanelor incluse în bonul de repartiţie nu se depune declaraţia de primire în spaţiul locativ de către persoanele care sunt înregistrate deja la domiciliu sau la reşedinţa temporară pe adresa respectivă.
Pentru înregistrarea la domiciliu sau la reşedinţa temporară a membrilor familiei ai persoanelor incluse în bonul de repartiţie sau în alt act de repartizare legală a locuinţei, se depune declaraţia de primire în spaţiul locativ de către ultimii în cazul în care aceştia sunt înregistraţi la domiciliu sau la reşedinţa temporară pe adresa respectivă.”;
55) la punctul 104:
a) la litera a), textul „(părinte, tutore, curator)” se substituie cu textul „(unul dintre părinţi, tutorele, curatorul)”;
b) la litera f), după cuvântul „cămine” se introduce textul „ , al militarilor care îndeplinesc serviciul militar în termen”;
56) punctul 106:
a) la subpunctul 1), cuvintele „legislaţia în vigoare” se substituie cu cuvântul „lege”, iar ultima propoziţie se exclude;
b) subpunctul 2) se completează cu textul „ , ori documentul justificativ eliberat de autoritatea administraţiei publice locale (primărie) prin care se stabileşte dreptul de folosinţă asupra locuinţei proprietate publică, pasibilă de privatizare”;
c) se completează cu subpunctul 41) cu următorul cuprins:
„41) contractul de leasing încheiat în condiţiile prevederilor legale”;
57) la punctul 108, cuvintele „fizice lipsite de capacitate de exerciţiu” se substituie cu cuvintele „supuse măsurii de ocrotire judiciară sub forma tutelei”;
58) la punctul 111, propoziţia a doua va avea următorul cuprins: „În cazul străinilor cu drept de şedere provizorie, termenul reşedinţei temporare nu poate depăşi termenul de valabilitate al permisului de şedere provizorie.”;
59) la punctul 1121, cuvintele „legislaţia în vigoare” se substituie cu cuvântul „lege”;
60) se completează cu punctul 1171 cu următorul cuprins:
„1171. Persoana care nu are posibilitate de a fi înregistrată la domiciliu sau la reşedinţa temporară obţine buletinul de identitate sau, după caz, buletinul de identitate provizoriu fără menţiunea respectivă.
La solicitarea persoanei care a emigrat autorizat, se eliberează buletinul de identitate provizoriu fără înregistrare la domiciliu şi/sau reşedinţa temporară pe teritoriul Republicii Moldova.”;
61) punctul 118:
a) la subpunctul 2), cuvintele „emigrării autorizate” se substituie cu cuvintele „autorizării emigrării”;
b) subpunctul 3):
la alineatul unu:
- după cuvântul „cererea” se introduc cuvintele „sau demersul”;
- se completează cu următoarele propoziţii: „În cazul în care locuinţa este proprietate privată a persoanei juridice, solicitantul prezintă suplimentar extrasul din Registrul de stat al unităţilor de drept, pentru a stabili administratorul persoanei juridice respective. Prezentarea acestui extras nu este obligatorie dacă autoritatea competentă poate verifica această informaţie prin Registrul de stat al unităţilor de drept.”;
se completează cu două alineate cu următorul cuprins:
„În cazul înstrăinării sau moştenirii unei cote-părţi din locuinţa aflată în proprietate privată, persoanele înregistrate anterior trecerii dreptului de proprietar asupra acestei cote-părţi se radiază din evidenţă la cererea tuturor coproprietarilor locuinţei, dacă actul juridic respectiv nu prevede altfel.
În cazul radierii tuturor drepturilor reale înscrise în Registrul bunurilor imobile asupra locuinţei distruse (demolate), persoanele înregistrate la domiciliu sau la reşedinţa temporară pe adresa respectivă se radiază din evidenţă în temeiul cererii sau al demersului proprietarului sau al unuia din coproprietarii terenului pe care a fost amplasat bunul imobil cu destinaţie locativă.”;
c) la subpunctul 31), cuvintele „rezilierea contractului de locaţiune” se substituie cu cuvintele „rezoluţiunea locaţiunii”;
d) la subpunctul 5), textul „ , declarării persoanei dispărute fără veste” se exclude;
62) punctul 122:
a) la alineatul unu, după cuvântul „refugiaţi” se introduce textul „ , buletinul de identitate pentru beneficiarii de protecţie umanitară”;
b) alineatul doi va avea următorul cuprins:
„În cazul radierii din evidenţa la reşedinţa temporară fără înregistrare la o altă adresă, permisele de şedere provizorie de generaţia II devin nevalabile din momentul radierii.”;
63) punctul 123:
a) alineatul unu se completează cu cuvântul „lucrătoare”;
b) după alineatul unu se introduce un alineat cu următorul cuprins:
„În cazul conferirii sau modificării adresei bunului imobil cu destinaţie locativă în condiţiile legii, pentru completarea sau modificarea adresei de domiciliu sau de reşedinţă temporară din actul de identitate şi din Registrul de stat al populaţiei, solicitantul prezintă certificatul privind conferirea sau modificarea adresei bunului imobil, eliberat de organul cadastral.”;
c) la alineatul doi, după cuvântul „justificative” se introduc cuvintele „sau poate verifica această informaţie prin sistemele informaţionale respective”;
64) la punctul 124, după cuvântul „imobilelor” se introduce cuvântul „locuibile”;
65) denumirea capitolului VIII va avea următorul cuprins:
„VIII. AUTORIZAREA EMIGRĂRII”;
66) la punctul 126:
a) subpunctul 1) se completează cu un alineat cu următorul cuprins:
„Dacă la momentul depunerii cererii persoana nu are asupra sa buletinul de identitate, prezentarea acestuia nu este obligatorie cu condiţia că buletinul de identitate nu a fost pierdut, furat sau deteriorat şi se află în termen de valabilitate. Datele şi valabilitatea buletinului de identitate se confirmă prin informaţia din Registrul de stat al populaţiei. Suplimentar la cerere, persoana sau reprezentantul legal ori persoana care acţionează în interesul acesteia, în condiţiile prevederilor legale, depune în scris o declaraţie pe proprie răspundere, prin care confirmă că datele cu caracter personal şi buletinul de identitate din Registrul de stat al populaţiei îi aparţin persoanei pe numele căreia se solicită autorizarea emigrării.”;
b) subpunctul 3) se completează cu următoarea propoziţie: „Solicitantul care nu deţine paşaport poate depune cererea pentru eliberarea acestuia concomitent cu cererea pentru autorizarea emigrării.”;
c) subpunctul 4) se completează cu următoarea propoziţie: „Cerinţele faţă de prezentarea documentelor de stare civilă sunt expuse în punctul 42 alineatul unu subpunctul 31) din prezentul Regulament.”;
d) la subpunctul 11), ultima propoziţie se completează cu cuvintele „şi avizul autorităţii tutelare referitor la emigrarea autorizată a minorului”;
67) punctul 130 va avea următorul cuprins:
„130. Paşaportul cu menţiunea privind autorizarea emigrării în care se indică ţara de destinaţie se înmânează solicitantului în condiţiile prevăzute la punctul 17 din prezentul Regulament.
La înmânarea paşaportului, solicitantul predă subdiviziunii competente a Agenţiei Servicii Publice următoarele documente, după caz:
1) actul de identitate de uz intern;
2) certificatul privind lipsa sau existenţa restanţelor faţă de bugetul public naţional, eliberat de serviciul fiscal;
3) documentul ce atestă excluderea din evidenţa militară – în cazul persoanelor supuse militar;
4) adeverinţa privind predarea carnetului de pensionar – în cazul beneficiarilor de pensii din partea statului.”;
68) la punctul 131:
a) cuvintele „pe perioada” se substituie cu cuvintele „pentru perioada”;
b) subpunctul 1) va avea următorul cuprins:
„1) informează şi transmite serviciului fiscal în a cărei rază de competenţă teritorială solicitantul a fost înregistrat la ultimul domiciliu şi/sau la ultima reşedinţă temporară sau Serviciului Fiscal de Stat – în cazul persoanei care nu a avut înregistrare la domiciliu şi/sau la reşedinţa temporară, declaraţia persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit pentru perioada fiscală curentă şi solicită informaţia privind lipsa sau existenţa restanţelor faţă de bugetul public naţional”;
69) punctul 132 va avea următorul cuprins:
„132. După autorizarea emigrării, paşaportul cu menţiunea respectivă se expediază la MDOC şi se înmânează solicitantului în condiţiile prevăzute în punctul 17 din prezentul Regulament. În cazul în care solicitantul a deţinut paşaport, menţiunea privind autorizarea emigrării se aplică la MDOC.”;
70) la punctul 137, cuvintele „emigrare a” se substituie cu cuvintele „autorizare a emigrării”;
71) la punctul 141 alineatul doi, cuvintele „emigrarea autorizată” se substituie cu cuvintele „autorizarea emigrării”.
3. Pe tot parcursul textului Regulamentului cu privire la procedura dobândirii şi pierderii cetăţeniei Republicii Moldova, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1144/2018 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.512, art.1341), cu excepţia punctului 71 subpunctul 1) litera d), cuvântul „reşedinţa”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „reşedinţa temporară”, la forma gramaticală corespunzătoare.
