H O T Ă R Î R E
cu privire la aprobarea Programului de eficientizare a
sistemului de asistenţă socială pe anii 2008-2010
nr. 1360 din 07.12.2007
Monitorul Oficial nr.194-197/1412 din 14.12.2007
* * *
Abrogat: 31.10.2012
Hotărîrea Guvernului nr.796 din 25.10.2012
În vederea realizării angajamentelor asumate în cadrul Programului de reforme pentru creşterea economică şi reducerea sărăciei în Moldova, susţinut de Banca Mondială, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Programul de eficientizare a sistemului de asistenţă socială pe anii 2008-2010 (se anexează).
2. Controlul asupra realizării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei.
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.130 din 22.02.2010, în vigoare 26.02.2010]
3. Se abrogă Planul de acţiuni pentru eficientizarea modului de acordare a compensaţiilor nominative, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1117 din 27 octombrie 2005 "Cu privire la eficientizarea sistemului de asistenţă socială" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.151-153, art.1221).
PRIM-MINISTRU | Vasile TARLEV |
Contrasemnează: | |
Ministrul protecţiei sociale, familiei şi copilului | Galina Balmoş |
Ministrul economiei şi comerţului | Igor Dodon |
Ministrul finanţelor | Mihail Pop |
Chişinău, 7 decembrie 2007. | |
Nr.1360. |
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
nr.1360 din 7 decembrie 2007
Notă: În tot textul Programului sintagma “Ministerul Protecţiei Sociale Familiei şi Copilului” se substituie prin sintagma “Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei”
conform Hot.Guv. nr.130 din 22.02.2010, în vigoare 26.02.2010
PROGRAMUL
de eficientizare a sistemului de asistenţă socială pe anii 2008-2010
I. DISPOZIŢII GENERALE
Programul de eficientizare a sistemului de asistenţă socială pe anii 2008-2010 (în continuare - Program) este elaborat în conformitate cu Programul de activitate a Guvernului pentru anii 2005-2009 "Modernizarea ţării - bunăstarea poporului", Memorandumul încheiat între Guvernul Republicii Moldova şi Comisia Europeană (2006) şi Programul de reforme pentru creşterea economică şi reducerea sărăciei în Moldova, susţinut de Banca Mondială.
Programul stabileşte obiectivele, etapele principale, precum şi acţiunile concrete necesare pentru eficientizarea sistemului actual de asistenţă socială.
În procesul promovării măsurilor prevăzute în Program, accentul va fi pus pe redistribuirea eficientă a mijloacelor alocate pentru asistenţa socială, cu atragerea sporită a mijloacelor speciale.
II. IDENTIFICAREA PROBLEMEI
Actualul sistem de acordare a asistenţei sociale este bazat pe principiul categorial, fără a se ţine cont de nivelul de trai şi de necesităţile specifice ale beneficiarilor.
Acest sistem este depăşit şi nu este destul de eficient, conducînd la un randament scăzut în utilizarea mijloacelor financiare. Ajutoarele financiare acordate sînt nesubstanţiale şi nu contribuie semnificativ la soluţionarea problemelor materiale ale beneficiarilor.
Una dintre cele mai importante prestaţii sociale, după cheltuieli şi după numărul de beneficiari, este acordarea compensaţiilor nominative pentru unele categorii de populaţie, care încadrează 11 categorii de persoane (circa 262 mii beneficiari). În bugetul de stat pe anul 2007, pentru plata acestor compensaţii sînt prevăzute circa 340 mil.lei.
Rezultatele unor studii efectuate în cadrul proiectului privind testarea noului mecanism de acordare a compensaţiilor nominative (2006) au demonstrat că stabilirea compensaţiilor nominative pe baza principiului categorial nu asigură direcţionarea asistenţei sociale spre cele mai nevoiaşe pături ale populaţiei.
Pentru înlăturarea acestor inechităţi sociale a fost aprobată Hotărîrea Guvernului nr.1117 din 27 octombrie 2005 "Cu privire la eficientizarea sistemului de asistenţă socială", care prevede perfecţionarea cadrului legislativ şi normativ în domeniul asistenţei sociale, crearea bazelor de date unice pentru beneficiarii de asistenţă socială, implementarea unui sistem optim de acordare a prestaţiilor sociale cu aplicarea unor criterii de eligibilitate şi a unui sistem de evaluare a veniturilor în baza bunurilor pe care le deţine familia.
Conform noii concepţii, sistemul de asistenţă socială direcţionată va fi unificat treptat, iar alocaţiile vor fi stabilite pe baza unui singur criteriu - venitul lunar minim garantat în funcţie de venitul global mediu lunar raportat la o familie.
Necesitatea de a revedea principiul de acces la sistemul direcţionat spre persoanele socialmente vulnerabile şi de acordare a asistenţei sociale băneşti este evidentă, însă acest proces va fi efectuat treptat. Direcţionarea prestaţiilor sociale şi focalizarea acestora pe familii defavorizate sînt priorităţi ale sistemului de asistenţă socială direcţionată.
În acest context, sînt necesare crearea bazei legislative şi normative, întocmirea listei documentelor necesare pentru acordarea ajutorului social, precum şi efectuarea măsurilor organizatorice în vederea informării populaţiei privind reformarea sistemului existent de asistenţă socială.
Concomitent, accentele urmează a fi puse pe descentralizarea serviciilor şi dezinstituţionalizarea persoanelor, ceea ce presupune oferirea unor servicii sociale comunitare calitative.
III. OBIECTIVELE PROGRAMULUI
Obiectivele Programului sînt următoarele:
asigurarea echităţii sociale la repartizarea mijloacelor financiare alocate din contul statului pentru asistenţa socială a păturilor socialmente vulnerabile;
direcţionarea asistenţei sociale către familiile defavorizate şi reducerea accesului în sistem al persoanelor care nu necesită asistenţă bănească;
ajustarea legislaţiei naţionale în domeniul asistenţei sociale la cea a Uniunii Europene;
sporirea eficienţei utilizării mijloacelor financiare în sistemul de asistenţă socială direcţionată.
IV. ACŢIUNILE, TERMENELE DE REALIZARE ŞI
RESPONSABILII PENTRU IMPLEMENTARE
Planul de acţiuni pentru realizarea Programului de eficientizare a sistemului de asistenţă socială pe anii 2008-2010 (se anexează) prevede elaborarea politicii de asistenţă socială şi înaintarea propunerilor privind dezvoltarea sistemului de asistenţă socială prin perfecţionarea cadrului legislativ şi normativ, dezvoltarea sistemului informaţional, măsuri organizatorice în domeniu şi va fi implementat în trei etape:
etapa I - anul 2008:
elaborarea şi aprobarea cadrului legislativ şi normativ privind reformarea sistemului existent de asistenţă socială;
elaborarea şi aprobarea noului mecanism de plată a ajutorului social, reieşind din evaluarea venitului global mediu lunar, calculat pentru o familie, şi venitul lunar minim garantat;
organizarea campaniei informativ-explicative privind reformarea sistemului de asistenţă socială prin intermediul mass-media;
promovarea noului cadru legislativ şi normativ în domeniul sistemului de asistenţă socială direcţionată către familiile defavorizate;
implementarea noului mecanism de acordare a ajutorului social cu începere din luna septembrie 2008;
dezvoltarea capacităţilor instituţionale ale autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale implicate;
etapa II - anul 2009:
redirecţionarea mijloacelor bugetare şi înlocuirea treptată a unor prestaţii sociale cu noua prestaţie - ajutorul social:
a) tranziţia de la sistemul categorial de prestaţii la cel bazat pe testarea veniturilor - anii 2008-2010;
b) stoparea extinderii sistemul de compensaţii nominative - anul 2008;
crearea sistemului informaţional şi a bazei de date unice privind beneficiarii de asistenţă socială - anii 2009-2010;
etapa III - anul 2010:
evaluarea şi monitorizarea etapei de tranziţie de la sistemul categorial de prestaţii la cel bazat pe testarea veniturilor;
eficientizarea sistemului de asistenţă socială şi de plată a prestaţiilor sociale;
elaborarea şi promovarea măsurilor de incluziune socială a păturilor vulnerabile;
îmbunătăţirea capacităţilor instituţiilor implicate în reformă la toate nivelurile;
anularea unor tipuri de prestaţii sociale (compensaţii nominative, indemnizaţii).
V. COSTURILE ESTIMATIVE ALE PROGRAMULUI
Reformarea sistemului de asistenţă socială prevede, în prima etapă, păstrarea compensaţiilor nominative, cu îngheţarea cuantumului acestora, încetarea încadrării noilor beneficiari şi, ulterior, anularea acestora din anul 2010 (adică o perioadă tranzitorie), precum şi a unor indemnizaţii.
Potenţialii beneficiari vor avea posibilitatea să se califice pentru acordarea ajutorului social.
Redistribuirea resurselor financiare prevăzute în bugetul de stat pentru eficientizarea sistemului de asistenţă socială, în conformitate cu prezentul Program, va permite finanţarea noului sistem de plată a ajutorului social.
Se propune menţinerea în timp a mărimii reale a venitului minim garantat de stat şi protejarea puterii de cumpărare a potenţialilor beneficiari prin indexarea anuală a valorii venitului minim garantat pentru solicitant.
Indexarea anuală urmează a fi aplicată la 1 aprilie a fiecărui an, în funcţie de creşterea indicelui preţurilor de consum pe anul precedent.
VI. REZULTATELE SCONTATE
Implementarea noului mecanism de asistenţă socială direcţionată va asigura:
utilizarea mai eficientă a mijloacelor financiare ale bugetului de stat, cu direcţionarea spre populaţia cu venituri mici;
îmbunătăţirea nivelului de trai al păturilor vulnerabile, micşorîndu-se riscurile sociale pentru acestea;
dezvoltarea şi consolidarea capacităţilor sistemului de asistenţă socială;
perfecţionarea mecanismului de acces al familiilor defavorizate la noul sistem de asistenţă socială direcţionată.
VII. INDICATORI DE PROGRES
Indicatorii de progres în realizarea Programului sînt următorii:
ponderea cheltuielilor de asistenţă socială în PIB, %;
ponderea beneficiarilor de prestaţii sociale, în limita venitului lunar minim garantat de stat, în numărul total al populaţiei ţării;
ponderea populaţiei cu venituri mai mici decît cuantumul venitului lunar minim garantat de stat, în numărul total al populaţiei ţării;
incidenţa sărăciei;
raportul dintre numărul beneficiarilor de ajutor social în vîrstă aptă de muncă şi numărul total al populaţiei ocupate.
Monitorizarea indicatorilor de progres se efectuează anual.
VIII. EVALUAREA ŞI MONITORIZAREA
Va fi organizat un parteneriat social între Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei şi societatea civilă, autorităţile administraţiei publice locale şi alte organizaţii neguvernamentale privind reformarea mecanismului de asistenţă socială.
Propunerile şi obiecţiile parvenite în urma discuţiilor dintre organele interesate şi societatea civilă pe marginea reformării sistemului de asistenţă socială vor fi luate în considerare la perfecţionarea mecanismului de acordare a ajutorului social.
Anexă la Programul de eficientizare a sistemului de asistenţă socială pe anii 2008-2010
Planul de acţiuni pentru realizarea Programului de eficientizare a sistemului de asistenţă socială pe anii 2008-2010
| |||||
Nr. d/o | Denumirea acţiunilor | Denumirea acţiunilor | Responsabili | Mijloace financiare | Note |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
I. Perfecţionarea cadrului legislativ şi normativ | |||||
1. | Elaborarea proiectului de lege privind modificarea Legii asistenţei sociale nr.547-XV din 25 decembrie 2003 | Trimestrul I 2008 | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul Economiei şi Comerţului; Ministerul Finanţelor | Proiectul „Susţinere în prestarea unor servicii de asistenţă socială eficiente şi durabile" (DFID) | Cu participarea experţilor internaţionali |
2. | Elaborarea Strategiei cu privire la sistemul integrat de servicii de asistenţă socială | Trimestrul I 2008 | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | În limita resurselor existente | Cu participarea experţilor internaţionali |
3. | Elaborarea proiectului de lege cu privire la serviciile de asistenţă socială | Trimestrul II 2008 | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul Finanţelor | În limita resurselor existente | |
4. | Elaborarea proiectului de hotărîre a Guvernului privind stabilirea cuantumului venitului lunar minim garantat | Semestrul I 2008 | Ministerul Economiei şi Comerţului; Ministerul Finanţelor; Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Institutul de Economie, Finanţe şi Statistică; Biroul Naţional de Statistică; ministerele de resort | În limita resurselor existente | |
5. | Elaborarea proiectului de hotărîre a Guvernului „Cu privire la modul de stabilire şi de plată a ajutorului social" | Trimestrul I 2008 | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul Economiei şi Comerţului; Ministerul Finanţelor; Institutul de Economie, Finanţe şi Statistică | În limita resurselor existente | Cu participarea experţilor internaţionali |
6. | Modificarea Regulamentului cu privire la modul de determinare a venitului global mediu lunar al unei persoane (familii), aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1084 din 4 octombrie 2004 | Semestrul I 2008 | Ministerul Economiei şi Comerţului; Institutul de Economie, Finanţe şi Statistică | În limita resurselor existente | Evaluarea veniturilor familiei va permite monitorizarea corectă a nivelului de viaţă al persoanelor socialmente vulnerabile şi va sta la baza determinării volumului de asistenţă socială de care au nevoie aceste persoane |
7. | Elaborarea proiectului de hotărîre a Guvernului „Cu privire la aprobarea normelor sociale de consum la serviciile locativ-comunale" | Semestrul I 2008 | Ministerul Industriei şi Infrastructurii; Ministerul Economiei şi Comerţului; Agenţia Construcţii şi Dezvoltare a Teritoriului; S.A. „Moldova-gaz" | În limita resurselor existente | |
II. Dezvoltarea sistemului informaţional al asistenţei sociale | |||||
8. | Crearea sistemului informaţional şi a bazei de date unice privind beneficiarii de asistenţă socială | 2008, permanent | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul Dezvoltării Informaţionale; Casa Naţională de Asigurări Sociale | Proiectul „Servicii de Sănătate şi Asistenţă Socială", Banca Mondială | Elaborarea soft-ului – crearea programelor ce ar permite colectarea informaţiilor despre familiile care se adresează pentru obţinerea asistenţei sociale |
9. | Implementarea şi menţinerea bazei informaţionale unice de date privind beneficiarii de asistenţă socială în cadrul direcţiilor/secţiilor asistenţă socială şi protecţie a familiei, Casei Naţionale de Asigurări Sociale şi Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | 2008-2010 | Casa Naţională de Asigurări Sociale; Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul Dezvoltării Informaţionale | Proiectul „Servicii de Sănătate şi Asistenţă Socială", Banca Mondială | |
10. | Modernizarea bazei tehnico-materiale a direcţiilor (secţiilor) de asistenţă socială în vederea sporirii capacităţilor informaţionale reciproce | 2008-2010 | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Casa Naţională de Asigurări Sociale | Proiectul „Servicii de Sănătate şi Asistenţă Socială", Banca Mondială | |
III. Măsuri organizatorice | |||||
11. | Organizarea campaniei informativ-explicative, prin intermediul mass-media, privind eficientizarea sistemului de asistenţă socială | 2008, permanent | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Casa Naţională de Asigurări Sociale | Proiectul „Susţinere în prestarea unor servicii de asistenţă socială eficiente şi durabile" (DFID) | |
12. | Organizarea seminarelor informative zonale, a meselor rotunde şi a altor activităţi privind evaluarea impactului reformării sistemului de asistenţă socială, cu participarea reprezentanţilor autorităţilor administraţiei publice locale | 2008-2010 | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Casa Naţională de Asigurări Sociale | Proiectul „Susţinere în prestarea unor servicii de asistenţă socială eficiente şi durabile" (DFID) | Cu participarea experţilor internaţionali |
13. | Instruirea personalului autorităţilor administraţiei publice locale şi a specialiştilor direcţiilor şi secţiilor de asistenţă în domeniul reformării sistemului de asistenţă socială | 2008-2010 | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Casa Naţională de Asigurări Sociale | Proiectul „Susţinere în prestarea unor servicii de asistenţă socială eficiente şi durabile" (DFID) | Cu participarea experţilor internaţionali |
14. | Asigurarea accesului la informaţie a persoanelor aparţinînd păturilor socialmente vulnerabile în organele de asistenţă socială de diferite niveluri | Permanent | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; direcţiile/ secţiile de asistenţă socială locale | În limita resurselor existente | Cu participarea experţilor internaţionali |
15. | Monitorizarea procesului de implementare a noului sistem de acordare a ajutorului social | 2008-2010 | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | În limita resurselor existente | Cu participarea experţilor internaţionali |
16. | Evaluarea costurilor serviciilor sociale şi determinarea costului mediu pe tip de serviciu în baza unui studiu al sistemului de servicii sociale, axat pe analiza şi evaluarea serviciilor comunitare şi instituţionale la nivel naţional şi local | 2008-2009 | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | În limita resurselor existente | Cu participarea experţilor internaţionali |
17. | Editarea formularelor necesare pentru implementarea noului sistem de asistenţă socială; editarea buletinelor informative, bucletelor, pliantelor privind reformarea sistemului de asistenţă socială | Semestrul II 2008 | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Sursele donatorilor | Examinarea posibilităţii finanţării acestor servicii cu sprijinul organismelor internaţionale |
18. | Angajarea asistenţilor sociali conform Hotărîrii Guvernului nr.24 din 10 ianuarie 2007 şi instruirea acestora | 2008 | Autorităţile administraţiei publice locale; Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul Finanţelor | Proiectul "Servicii de sănătate şi Asistenţă Socială", Banca Mondială | În anul 2007 au fost angajaţi 600 de asistenţi sociali, iar în anul 2008 se preconizează angajarea a 396 de asistenţi sociali |
19. | Elaborarea Raportului de implementare a Programului de eficientizare a sistemului de asistenţă socială pe anii 2008-2010 | Anual | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Casa Naţională de Asigurări Sociale; Ministrul Economiei şi Comerţului; Ministerul Administraţiei Publice Locale; Ministerul Finanţelor | Sursele donatorilor |
