vineri, 26 februarie 2010
1360/07.12.2007 Hotărîre cu privire la aprobarea Programului de eficientizare a sistemului de asistenţă socială pe anii 2008-2010

H O T Ă R Î R E

cu privire la aprobarea Programului de eficientizare a

sistemului de asistenţă socială pe anii 2008-2010

 

nr. 1360  din  07.12.2007

 

Monitorul Oficial nr.194-197/1412 din 14.12.2007

 

* * *

Abrogat: 31.10.2012

Hotărîrea Guvernului nr.796 din 25.10.2012

 

În vederea realizării angajamentelor asumate în cadrul Programului de reforme pentru creşterea economică şi reducerea sărăciei în Moldova, susţinut de Banca Mondială, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Programul de eficientizare a sistemului de asistenţă socială pe anii 2008-2010 (se anexează).

2. Controlul asupra realizării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei.

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.130 din 22.02.2010, în vigoare 26.02.2010]

 

3. Se abrogă Planul de acţiuni pentru eficientizarea modului de acordare a compensaţiilor nominative, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1117 din 27 octombrie 2005 "Cu privire la eficientizarea sistemului de asistenţă socială" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.151-153, art.1221).

 

PRIM-MINISTRUVasile TARLEV

Contrasemnează:
Ministrul protecţiei sociale, familiei şi copiluluiGalina Balmoş
Ministrul economiei şi comerţuluiIgor Dodon
Ministrul finanţelorMihail Pop

Chişinău, 7 decembrie 2007.
Nr.1360.

Aprobat

prin Hotărîrea Guvernului

nr.1360 din 7 decembrie 2007

 

Notă: În tot textul Programului sintagma “Ministerul Protecţiei Sociale Familiei şi Copilului” se substituie prin sintagma “Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei”

conform Hot.Guv. nr.130 din 22.02.2010, în vigoare 26.02.2010

 

PROGRAMUL

de eficientizare a sistemului de asistenţă socială pe anii 2008-2010

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

Programul de eficientizare a sistemului de asistenţă socială pe anii 2008-2010 (în continuare - Program) este elaborat în conformitate cu Programul de activitate a Guvernului pentru anii 2005-2009 "Modernizarea ţării - bunăstarea poporului", Memorandumul încheiat între Guvernul Republicii Moldova şi Comisia Europeană (2006) şi Programul de reforme pentru creşterea economică şi reducerea sărăciei în Moldova, susţinut de Banca Mondială.

Programul stabileşte obiectivele, etapele principale, precum şi acţiunile concrete necesare pentru eficientizarea sistemului actual de asistenţă socială.

În procesul promovării măsurilor prevăzute în Program, accentul va fi pus pe redistribuirea eficientă a mijloacelor alocate pentru asistenţa socială, cu atragerea sporită a mijloacelor speciale.

 

II. IDENTIFICAREA PROBLEMEI

Actualul sistem de acordare a asistenţei sociale este bazat pe principiul categorial, fără a se ţine cont de nivelul de trai şi de necesităţile specifice ale beneficiarilor.

Acest sistem este depăşit şi nu este destul de eficient, conducînd la un randament scăzut în utilizarea mijloacelor financiare. Ajutoarele financiare acordate sînt nesubstanţiale şi nu contribuie semnificativ la soluţionarea problemelor materiale ale beneficiarilor.

Una dintre cele mai importante prestaţii sociale, după cheltuieli şi după numărul de beneficiari, este acordarea compensaţiilor nominative pentru unele categorii de populaţie, care încadrează 11 categorii de persoane (circa 262 mii beneficiari). În bugetul de stat pe anul 2007, pentru plata acestor compensaţii sînt prevăzute circa 340 mil.lei.

Rezultatele unor studii efectuate în cadrul proiectului privind testarea noului mecanism de acordare a compensaţiilor nominative (2006) au demonstrat că stabilirea compensaţiilor nominative pe baza principiului categorial nu asigură direcţionarea asistenţei sociale spre cele mai nevoiaşe pături ale populaţiei.

Pentru înlăturarea acestor inechităţi sociale a fost aprobată Hotărîrea Guvernului nr.1117 din 27 octombrie 2005 "Cu privire la eficientizarea sistemului de asistenţă socială", care prevede perfecţionarea cadrului legislativ şi normativ în domeniul asistenţei sociale, crearea bazelor de date unice pentru beneficiarii de asistenţă socială, implementarea unui sistem optim de acordare a prestaţiilor sociale cu aplicarea unor criterii de eligibilitate şi a unui sistem de evaluare a veniturilor în baza bunurilor pe care le deţine familia.

Conform noii concepţii, sistemul de asistenţă socială direcţionată va fi unificat treptat, iar alocaţiile vor fi stabilite pe baza unui singur criteriu - venitul lunar minim garantat în funcţie de venitul global mediu lunar raportat la o familie.

Necesitatea de a revedea principiul de acces la sistemul direcţionat spre persoanele socialmente vulnerabile şi de acordare a asistenţei sociale băneşti este evidentă, însă acest proces va fi efectuat treptat. Direcţionarea prestaţiilor sociale şi focalizarea acestora pe familii defavorizate sînt priorităţi ale sistemului de asistenţă socială direcţionată.

În acest context, sînt necesare crearea bazei legislative şi normative, întocmirea listei documentelor necesare pentru acordarea ajutorului social, precum şi efectuarea măsurilor organizatorice în vederea informării populaţiei privind reformarea sistemului existent de asistenţă socială.

Concomitent, accentele urmează a fi puse pe descentralizarea serviciilor şi dezinstituţionalizarea persoanelor, ceea ce presupune oferirea unor servicii sociale comunitare calitative.

 

III. OBIECTIVELE PROGRAMULUI

Obiectivele Programului sînt următoarele:

asigurarea echităţii sociale la repartizarea mijloacelor financiare alocate din contul statului pentru asistenţa socială a păturilor socialmente vulnerabile;

direcţionarea asistenţei sociale către familiile defavorizate şi reducerea accesului în sistem al persoanelor care nu necesită asistenţă bănească;

ajustarea legislaţiei naţionale în domeniul asistenţei sociale la cea a Uniunii Europene;

sporirea eficienţei utilizării mijloacelor financiare în sistemul de asistenţă socială direcţionată.

 

IV. ACŢIUNILE, TERMENELE DE REALIZARE ŞI
RESPONSABILII
PENTRU IMPLEMENTARE

Planul de acţiuni pentru realizarea Programului de eficientizare a sistemului de asistenţă socială pe anii 2008-2010 (se anexează) prevede elaborarea politicii de asistenţă socială şi înaintarea propunerilor privind dezvoltarea sistemului de asistenţă socială prin perfecţionarea cadrului legislativ şi normativ, dezvoltarea sistemului informaţional, măsuri organizatorice în domeniu şi va fi implementat în trei etape:

etapa I - anul 2008:

elaborarea şi aprobarea cadrului legislativ şi normativ privind reformarea sistemului existent de asistenţă socială;

elaborarea şi aprobarea noului mecanism de plată a ajutorului social, reieşind din evaluarea venitului global mediu lunar, calculat pentru o familie, şi venitul lunar minim garantat;

organizarea campaniei informativ-explicative privind reformarea sistemului de asistenţă socială prin intermediul mass-media;

promovarea noului cadru legislativ şi normativ în domeniul sistemului de asistenţă socială direcţionată către familiile defavorizate;

implementarea noului mecanism de acordare a ajutorului social cu începere din luna septembrie 2008;

dezvoltarea capacităţilor instituţionale ale autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale implicate;

etapa II - anul 2009:

redirecţionarea mijloacelor bugetare şi înlocuirea treptată a unor prestaţii sociale cu noua prestaţie - ajutorul social:

a) tranziţia de la sistemul categorial de prestaţii la cel bazat pe testarea veniturilor - anii 2008-2010;

b) stoparea extinderii sistemul de compensaţii nominative - anul 2008;

crearea sistemului informaţional şi a bazei de date unice privind beneficiarii de asistenţă socială - anii 2009-2010;

etapa III - anul 2010:

evaluarea şi monitorizarea etapei de tranziţie de la sistemul categorial de prestaţii la cel bazat pe testarea veniturilor;

eficientizarea sistemului de asistenţă socială şi de plată a prestaţiilor sociale;

elaborarea şi promovarea măsurilor de incluziune socială a păturilor vulnerabile;

îmbunătăţirea capacităţilor instituţiilor implicate în reformă la toate nivelurile;

anularea unor tipuri de prestaţii sociale (compensaţii nominative, indemnizaţii).

 

V. COSTURILE ESTIMATIVE ALE PROGRAMULUI

Reformarea sistemului de asistenţă socială prevede, în prima etapă, păstrarea compensaţiilor nominative, cu îngheţarea cuantumului acestora, încetarea încadrării noilor beneficiari şi, ulterior, anularea acestora din anul 2010 (adică o perioadă tranzitorie), precum şi a unor indemnizaţii.

Potenţialii beneficiari vor avea posibilitatea să se califice pentru acordarea ajutorului social.

Redistribuirea resurselor financiare prevăzute în bugetul de stat pentru eficientizarea sistemului de asistenţă socială, în conformitate cu prezentul Program, va permite finanţarea noului sistem de plată a ajutorului social.

Se propune menţinerea în timp a mărimii reale a venitului minim garantat de stat şi protejarea puterii de cumpărare a potenţialilor beneficiari prin indexarea anuală a valorii venitului minim garantat pentru solicitant.

Indexarea anuală urmează a fi aplicată la 1 aprilie a fiecărui an, în funcţie de creşterea indicelui preţurilor de consum pe anul precedent.

 

VI. REZULTATELE SCONTATE

Implementarea noului mecanism de asistenţă socială direcţionată va asigura:

utilizarea mai eficientă a mijloacelor financiare ale bugetului de stat, cu direcţionarea spre populaţia cu venituri mici;

îmbunătăţirea nivelului de trai al păturilor vulnerabile, micşorîndu-se riscurile sociale pentru acestea;

dezvoltarea şi consolidarea capacităţilor sistemului de asistenţă socială;

perfecţionarea mecanismului de acces al familiilor defavorizate la noul sistem de asistenţă socială direcţionată.

 

VII. INDICATORI DE PROGRES

Indicatorii de progres în realizarea Programului sînt următorii:

ponderea cheltuielilor de asistenţă socială în PIB, %;

ponderea beneficiarilor de prestaţii sociale, în limita venitului lunar minim garantat de stat, în numărul total al populaţiei ţării;

ponderea populaţiei cu venituri mai mici decît cuantumul venitului lunar minim garantat de stat, în numărul total al populaţiei ţării;

incidenţa sărăciei;

raportul dintre numărul beneficiarilor de ajutor social în vîrstă aptă de muncă şi numărul total al populaţiei ocupate.

Monitorizarea indicatorilor de progres se efectuează anual.

 

VIII. EVALUAREA ŞI MONITORIZAREA

Va fi organizat un parteneriat social între Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei şi societatea civilă, autorităţile administraţiei publice locale şi alte organizaţii neguvernamentale privind reformarea mecanismului de asistenţă socială.

Propunerile şi obiecţiile parvenite în urma discuţiilor dintre organele interesate şi societatea civilă pe marginea reformării sistemului de asistenţă socială vor fi luate în considerare la perfecţionarea mecanismului de acordare a ajutorului social.

 

Anexă

la Programul de eficientizare

 a sistemului de asistenţă

 socială pe anii 2008-2010

 

Planul de acţiuni pentru realizarea Programului de eficientizare

a sistemului de asistenţă socială pe anii 2008-2010

 

Nr. d/oDenumirea acţiunilorDenumirea acţiunilorResponsabiliMijloace financiareNote
1234 56
 

I. Perfecţionarea cadrului legislativ şi normativ

1.Elaborarea proiectului de lege privind modificarea Legii asistenţei sociale nr.547-XV din 25 decembrie 2003Trimestrul I 2008Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul Economiei şi Comerţului; Ministerul FinanţelorProiectul „Susţinere în prestarea unor servicii de asistenţă socială eficiente şi durabile" (DFID)Cu participarea experţilor internaţionali
2.Elaborarea Strategiei cu privire la sistemul integrat de servicii de asistenţă socialăTrimestrul I 2008 Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi FamilieiÎn limita resurselor existenteCu participarea experţilor internaţionali
3.Elaborarea proiectului de lege cu privire la serviciile de asistenţă socialăTrimestrul II 2008Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul FinanţelorÎn limita resurselor existente
4.Elaborarea proiectului de hotărîre a Guvernului privind stabilirea cuantumului venitului lunar minim garantatSemestrul I 2008Ministerul Economiei şi Comerţului; Ministerul Finanţelor; Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Institutul de Economie, Finanţe şi Statistică; Biroul Naţional de Statistică; ministerele de resortÎn limita resurselor existente
5.Elaborarea proiectului de hotărîre a Guvernului „Cu privire la modul de stabilire şi de plată a ajutorului social"Trimestrul I 2008Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul Economiei şi Comerţului; Ministerul Finanţelor; Institutul de Economie, Finanţe şi StatisticăÎn limita resurselor existenteCu participarea experţilor internaţionali
6.Modificarea Regulamentului cu privire la modul de determinare a venitului global mediu lunar al unei persoane (familii), aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1084 din 4 octombrie 2004Semestrul I 2008Ministerul Economiei şi Comerţului; Institutul de Economie, Finanţe şi StatisticăÎn limita resurselor existenteEvaluarea veniturilor familiei va permite monitorizarea corectă a nivelului de viaţă al persoanelor socialmente vulnerabile şi va sta la baza determinării volumului de asistenţă socială de care au nevoie aceste persoane
7.Elaborarea proiectului de hotărîre a Guvernului „Cu privire la aprobarea normelor sociale de consum la serviciile locativ-comunale"Semestrul I 2008 Ministerul Industriei şi Infrastructurii; Ministerul Economiei şi Comerţului; Agenţia Construcţii şi Dezvoltare a Teritoriului; S.A. „Moldova-gaz"În limita resurselor existente

 

II. Dezvoltarea sistemului informaţional al asistenţei sociale

8.Crearea sistemului informaţional şi a bazei de date unice privind beneficiarii de asistenţă socială2008, permanentMinisterul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul Dezvoltării Informaţionale; Casa Naţională de Asigurări SocialeProiectul „Servicii de Sănătate şi Asistenţă Socială", Banca MondialăElaborarea soft-ului – crearea programelor ce ar permite colectarea informaţiilor despre familiile care se adresează pentru obţinerea asistenţei sociale
9.Implementarea şi menţinerea bazei informaţionale unice de date privind beneficiarii de asistenţă socială în cadrul direcţiilor/secţiilor asistenţă socială şi protecţie a familiei, Casei Naţionale de Asigurări Sociale şi Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei2008-2010Casa Naţională de Asigurări Sociale; Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul Dezvoltării InformaţionaleProiectul „Servicii de Sănătate şi Asistenţă Socială", Banca Mondială
10.Modernizarea bazei tehnico-materiale a direcţiilor (secţiilor) de asistenţă socială în vederea sporirii capacităţilor informaţionale reciproce2008-2010Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Casa Naţională de Asigurări SocialeProiectul „Servicii de Sănătate şi Asistenţă Socială", Banca Mondială

 

III. Măsuri organizatorice

11.Organizarea campaniei informativ-explicative, prin intermediul mass-media, privind eficientizarea sistemului de asistenţă socială2008, permanentMinisterul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Casa Naţională de Asigurări SocialeProiectul „Susţinere în prestarea unor servicii de asistenţă socială eficiente şi durabile" (DFID)
12.Organizarea seminarelor informative zonale, a meselor rotunde şi a altor activităţi privind evaluarea impactului reformării sistemului de asistenţă socială, cu participarea reprezentanţilor autorităţilor administraţiei publice locale2008-2010Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Casa Naţională de Asigurări SocialeProiectul „Susţinere în prestarea unor servicii de asistenţă socială eficiente şi durabile" (DFID)Cu participarea experţilor internaţionali
13.Instruirea personalului autorităţilor administraţiei publice locale şi a specialiştilor direcţiilor şi secţiilor de asistenţă în domeniul reformării sistemului de asistenţă socială2008-2010Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Casa Naţională de Asigurări SocialeProiectul „Susţinere în prestarea unor servicii de asistenţă socială eficiente şi durabile" (DFID)Cu participarea experţilor internaţionali
14.Asigurarea accesului la informaţie a persoanelor aparţinînd păturilor socialmente vulnerabile în organele de asistenţă socială de diferite niveluriPermanentMinisterul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; direcţiile/ secţiile de asistenţă socială localeÎn limita resurselor existenteCu participarea experţilor internaţionali
15.Monitorizarea procesului de implementare a noului sistem de acordare a ajutorului social2008-2010 Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi FamilieiÎn limita resurselor existenteCu participarea experţilor internaţionali
16.Evaluarea costurilor serviciilor sociale şi determinarea costului mediu pe tip de serviciu în baza unui studiu al sistemului de servicii sociale, axat pe analiza şi evaluarea serviciilor comunitare şi instituţionale la nivel naţional şi local2008-2009 Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi FamilieiÎn limita resurselor existenteCu participarea experţilor internaţionali
17.Editarea formularelor necesare pentru implementarea noului sistem de asistenţă socială; editarea buletinelor informative, bucletelor, pliantelor privind reformarea sistemului de asistenţă socialăSemestrul II 2008 Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi FamilieiSursele donatorilorExaminarea posibilităţii finanţării acestor servicii cu sprijinul organismelor internaţionale
18.Angajarea asistenţilor sociali conform Hotărîrii Guvernului nr.24 din 10 ianuarie 2007 şi instruirea acestora2008Autorităţile administraţiei publice locale; Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul FinanţelorProiectul "Servicii de sănătate şi Asistenţă Socială", Banca MondialăÎn anul 2007 au fost angajaţi 600 de asistenţi sociali, iar în anul 2008 se preconizează angajarea a 396 de asistenţi sociali
19.Elaborarea Raportului de implementare a Programului de eficientizare a sistemului de asistenţă socială pe anii 2008-2010AnualMinisterul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Casa Naţională de Asigurări Sociale; Ministrul Economiei şi Comerţului; Ministerul Administraţiei Publice Locale; Ministerul FinanţelorSursele donatorilor