H O T Ă R Î R E
cu privire la constituirea parcului industrial "Căinari"
nr. 988 din 26.08.2008
Monitorul Oficial nr.167-168/997 din 05.09.2008
* * *
Abrogat: 15.02.2013
Hotărîrea Guvernului nr.118 din 11.02.2013
În temeiul art.7 din Legea nr.164-XVI din 13 iulie 2007 cu privire la parcurile industriale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.127-130, art.552), art.14 alin.(1) din Legea nr.121-XVI din 4 mai 2007 privind administrarea şi deetatizarea proprietăţii publice (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.90-93, art.401) şi art.14 alin.(2) din Legea nr.436-XVI din 28 decembrie 2006 privind administraţia publică locală (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.32-35, art.116), Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se acceptă:
propunerea Consiliului orăşenesc Căinari privind crearea parcului industrial în localitatea Căinari;
transmiterea, cu titlu gratuit, a unui sector de teren, cu suprafaţa de 23,44 ha, destinat pentru construcţie, din proprietatea or.Căinari în proprietatea publică a statului, cu transmiterea lui ulterioară în gestiune parcului industrial "Căinari".
2. Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru va opera, în modul stabilit, modificările necesare în documentaţia cadastrală .
3. Ministerul Economiei şi Comerţului, pentru administrarea parcului, va asigura crearea Î.S. «Parcul industrial "Căinari"», cu sediul în or.Căinari, str.Costachi Negraia, 8.
4. Ministerul Finanţelor:
va aloca Ministerului Economiei şi Comerţului, din contul mijloacelor suplimentare încasate în anul 2008 la bugetul de stat din vînzarea şi privatizarea bunurilor, proprietate publică, mijloace financiare, în sumă de 10 mil.lei, pentru depunere în capitalul social al Î.S. "Parcul industrial "Căinari" în vederea construcţiei infrastructurii necesare;
va finanţa lucrările menţionate pe măsura prezentării documentelor de confirmare a cheltuielilor suportate.
5. Atribuţiile de fondator al Î.S. «Parcul industrial "Căinari"» vor fi exercitate de către Ministerul Economiei şi Comerţului.
6. Se aprobă Regulamentul parcului industrial "Căinari" (se anexează).
7. Se stabileşte că parcul industrial "Căinari" se constituie pe un termen de 15 ani.
8. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Economiei şi Comerţului.
PRIM-MINISTRU | Zinaida GRECEANÎI |
Contrasemnează: | |
Prim-viceprim-ministru, ministrul economiei şi comerţului | Igor Dodon |
Ministrul finanţelor | Mariana Durleşteanu |
Ministrul administraţiei publice locale | Valentin Guznac |
Ministrul justiţiei | Vitalie Pîrlog |
Chişinău, 26 august 2008. | |
Nr.988. |
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
nr.988 din 26 august 2008
REGULAMENTUL
parcului industrial "Căinari"
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul parcului industrial "Căinari" (în continuare – Regulament) este elaborat în conformitate cu Legea nr.164-XVI din 13 iulie 2007 cu privire la parcurile industriale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.127-130, art.552).
II. ADMINISTRAREA PARCULUI INDUSTRIAL
2. Administrarea parcului industrial este efectuată de un administrator, desemnat în funcţie de către Guvern, în bază de contract.
3. Atribuţiile, drepturile şi obligaţiile administratorului sînt stabilite în contractul încheiat între acesta şi Ministerul Economiei şi Comerţului, conform art.258-260 din Codul muncii.
4. Activitatea administraţiei este reglementată de Legea nr.146-XIII din 16 iunie 1994 cu privire la întreprinderea de stat, prezentul Regulament, precum şi de statutul întreprinderii.
5. Administraţia parcului industrial are următoarele atribuţii şi obligaţii:
a) menţine în stare bună de funcţionare sistemele de aprovizionare cu energie electrică, cu apă, cu energie termică, de canalizare de pe teritoriul parcului industrial, ce reprezintă obiecte de uz comun ale rezidenţilor;
b) asigură utilităţile şi serviciile necesare activităţilor desfăşurate în parcul industrial;
c) asigură şi garantează dreptul de acces nediscriminatoriu asupra infrastructurii şi utilităţilor de uz comun din interiorul parcului industrial, potrivit contractelor încheiate cu beneficiarii acestora;
d) repară, întreţine, modernizează şi dezvoltă, după caz, infrastructura şi utilităţile de uz comun din interiorul parcului industrial;
e) asigură accesul la utilizarea spaţiilor din parcul industrial destinate uzului comun;
f) asigură administrarea spaţiilor şi clădirilor parcului industrial;
g) asigură menţinerea în stare bună a construcţiilor amplasate în perimetrul parcului industrial;
h) gestionează mijloacele financiare proprii şi cele atrase în conformitate cu legislaţia;
i) organizează selectarea solicitărilor de admitere a noilor agenţi economici în parcul industrial;
j) atrage investitori pentru dezvoltarea activităţilor de producţie şi serviciilor;
k) elaborează strategia de dezvoltare a parcului industrial;
l) sprijină dezvoltarea parteneriatelor interne şi internaţionale, asigură consultanţa pentru afaceri şi consultanţa tehnologică;
m) asigură relaţiile de colaborare cu organele centrale de specialitate ale administraţiei publice şi cu autorităţile administraţiei publice locale.
6. Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce-i revin, administraţia este învestită cu următoarele drepturi principale:
a) coordonează activitatea de creare a infrastructurii de producţie a parcului industrial;
b) organizează concursuri de obţinere a dreptului de rezident al parcului industrial şi înregistrează rezidenţii pe principiul: primul a venit – primul a primit;
c) elaborează şi asigură realizarea programului de dezvoltare complexă a parcului industrial, inclusiv de protecţie a mediului;
d) organizează controlul respectării de către rezidenţii parcului industrial a contractelor încheiate cu ea, precum şi a legislaţiei, normelor şi regulilor sanitaro-igienice;
e) promovează imaginea parcului industrial.
7. Administraţia determină modul de dare în locaţiune a terenurilor, precum şi a clădirilor, construcţiilor şi altor fonduri fixe care aparţin sau care sînt transmise în folosinţă administraţiei.
În toate cazurile de dare în locaţiune a obiectelor menţionate în prezentul punct, administraţia aplică coeficientul de micşorare în mărime de 0,3 din tarifele stabilite pentru calcularea preţului normativ al pămîntului sau a preţului de piaţă de locaţiune a obiectelor analoage clădirilor, construcţiilor şi altor fonduri fixe din cadrul parcului industrial.
8. Principalele surse de venituri ale administraţiei parcului industrial, constituit în baza activelor proprietate publică, sînt următoarele:
a) veniturile de la darea în locaţiune a terenurilor, a obiectelor de infrastructură tehnică şi de producţie;
b) plăţile ce constituie pînă la 0,1% din valoarea vînzărilor nete ale rezidenţilor parcului industrial;
c) plăţile şi taxele achitate pentru participarea la concursurile de obţinere a dreptului de rezident al parcului industrial şi pentru înregistrarea în calitate de rezident;
d) cotizaţiile benevole ale rezidenţilor parcului industrial pentru dezvoltarea infrastructurii acestuia;
e) alte venituri legate de exercitarea funcţiilor sale.
9. Administraţia parcului industrial, administratorul şi alţi angajaţi ai administraţiei nu au dreptul să desfăşoare activitate de întreprinzător pe teritoriul parcului industrial, precum şi să participe direct sau indirect la formarea capitalului social al persoanelor juridice care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul parcului respectiv.
10. Administraţia parcului, precum şi organele centrale de specialitate ale administraţiei publice şi autorităţile administraţiei publice locale, la iniţiativa cărora se constituie parcul industrial, poartă răspundere pentru utilizarea conform destinaţiei a mijloacelor alocate de la bugetul de stat sau de la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale pentru constituirea parcului industrial.
11. Administratorul poartă răspundere personală pentru activitatea administraţiei.
12. Ministerul Economiei şi Comerţului efectuează controlul asupra respectării condiţiilor contractului încheiat cu administratorul şi îndeplinirii obligaţiilor acestuia, precum şi monitorizează activitatea parcului industrial.
13. Administratorul prezintă trimestrial Ministerului Economiei şi Comerţului rapoarte privind activitatea desfăşurată în parcul industrial.
III. REZIDENŢII PARCULUI INDUSTRIAL
14. Rezidenţii parcului industrial sînt selectaţi în bază de concurs, conform prevederilor Legii nr.164-XVI din 13 iulie 2007 cu privire la parcurile industriale şi Regulamentului cu privire la modul de desfăşurare a concursului de selectare a rezidenţilor şi a proiectelor investiţionale pentru realizare în cadrul parcului industrial, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.41 din 23 ianuarie 2008.
15. Persoana juridică sau fizică, care a obţinut dreptul de a se înregistra în calitate de rezident, încheie cu administraţia, în termen de o lună, un contract privind desfăşurarea activităţii în parcul industrial şi un contract de locaţiune pentru obiectele infrastructurii tehnice şi de producere, care se încheie pe un termen ce nu excede durata activităţii parcului industrial.
16. În cazul în care cîştigătorul nu a încheiat contractul respectiv în termenul indicat la pct.16 al prezentului Regulament, acesta pierde dreptul de înregistrare în calitate de rezident al parcului industrial.
17. Administraţia este obligată să controleze executarea condiţiilor contractelor încheiate cu rezidenţii.
18. Controlul activităţii rezidenţilor de către organele de control de stat se efectuează în conformitate cu prevederile Regulamentului organizării controalelor de stat complexe specializate, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.862 din 26 iulie 2004, inclusiv:
а) controale planificate – nu mai des de o dată pe parcursul anului calendaristic de către toate organele de control simultan;
b) controale neplanificate – la apariţia uneia din circumstanţele ce urmează:
nu sînt prezentate în termenele stabilite rapoartele fiscale, statistice sau aceste rapoarte conţin date neautentice;
au fost depistate încălcări ale legislaţiei.
19. În cazul neînlăturării încălcărilor depistate, rezidenţii ce nu îndeplinesc condiţiile contractului pierd statutul de rezident (prin anularea înregistrării) după expirarea a trei luni din data primirii de către aceştia a notificării în scris din partea administraţiei.
20. Administraţia nu are dreptul să intervină în activitatea economică a rezidenţilor parcului industrial în cazul în care această activitate este conformă legislaţiei şi contractului încheiat între administraţie şi rezident.
21. Se interzice desfăşurarea activităţii de antreprenoriat în parcul industrial, utilizarea infrastructurii tehnice şi de producere, precum şi a teritoriului parcului industrial fără înregistrare în calitate de rezident.
22. În cazul apariţiei situaţiilor de forţă majoră, rezidentul are dreptul, de comun acord cu administraţia, să stopeze, complet sau parţial, activitatea în cadrul parcului industrial.
Aspectele şi consecinţele referitoare la situaţii de forţă majoră se prevăd în contractele dintre administraţie şi rezident.
23. La anularea statutului de rezident al parcului industrial pentru întreprinzător, înregistrarea şi autorizaţiile emise pentru efectuarea unor genuri de activitate în parcul industrial se anulează, fapt despre care se informează Ministerul Economiei şi Comerţului.
24. Mărimea plăţilor şi taxelor, precum şi modalitatea achitării acestora se fixează în contractele încheiate de către administraţie cu rezidenţii.
IV. ÎNCETAREA FUNCŢIONĂRII PARCULUI INDUSTRIAL
25. În cazul încetării activităţii parcului industrial, prin hotărîre de Guvern, se creează o comisie de lichidare, în componenţa căreia intră reprezentanţi ai Ministerului Economiei şi Comerţului, Ministerului Administraţiei Publice Locale, autorităţilor administraţiei publice locale, precum şi administratorul parcului industrial.
26. Sarcinile de bază ale comisiei de lichidare sînt:
organizarea procesului de încetare a activităţii parcului industrial;
inventarierea patrimoniului de stat ce se află pe teritoriul parcului industrial;
soluţionarea problemelor ce apar în procesul lichidării parcului industrial;
pregătirea propunerilor de utilizare ulterioară a proprietăţii de stat a parcului industrial.
27. Comisia, după caz, elaborează proiectele actelor normative privind încetarea activităţii parcului industrial şi utilizarea ulterioară a patrimoniului acestuia.
28. Activele, aflate în folosinţa administraţiei parcului, pot fi înstrăinate în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.
29. În cazul vînzării activelor ce au rămas după încetarea activităţii parcului industrial, dreptul preferenţial la achiziţionarea acestora îl deţin întreprinderile ce le-au închiriat de la parcul industrial la data încetării activităţii sale.
30. Se consideră că parcul industrial şi-a încetat activitatea numai după intrarea în vigoare a hotărîrii de Guvern cu privire la încetarea activităţii acestuia.
