H O T Ă R Î R E
cu privire la aprobarea Conceptului tehnic al Sistemului Informaţional
Automatizat “Evidenţa migraţiei forţei de muncă”
nr. 1008 din 26.12.2011
Monitorul Oficial nr.238-242/1107 din 30.12.2011
* * *
În temeiul articolului 22 alineatul (1) din Legea nr.467-XV din 21 noiembrie 2003 cu privire la informatizare şi la resursele informaţionale de stat (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.6-12, art.44), cu modificările ulterioare, precum şi în scopul creării Sistemului Informaţional Automatizat “Evidenţa migraţiei forţei de muncă”, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Conceptul tehnic al Sistemului Informaţional Automatizat “Evidenţa migraţiei forţei de muncă” (se anexează).
2. Se desemnează Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă în calitate de deţinător şi posesor al Sistemului Informaţional Automatizat “Evidenţa migraţiei forţei de muncă”.
3. Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, de comun acord cu ministerele şi alte autorităţi administrative centrale vizate, va asigura, în limitele competenţelor, implementarea prevederilor Conceptului tehnic al Sistemului Informaţional Automatizat “Evidenţa migraţiei forţei de muncă”.
4. Implementarea Conceptului tehnic al Sistemului Informaţional Automatizat “Evidenţa migraţiei forţei de muncă” se va efectua în limitele alocaţiilor financiare prevăzute în bugetele respective pentru întreţinerea autorităţilor abilitate cu funcţii de registratori şi furnizori de informaţii, precum şi din mijloacele financiare ale donatorilor externi.
PRIM-MINISTRU | Vladimir FILAT
|
Contrasemnează: | |
Ministrul muncii, protecţiei sociale şi familiei | Valentina Buliga |
Ministrul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor | Pavel Filip |
Chişinău, 26 decembrie 2011. | |
Nr.1008. |
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
nr.1008 din 26 decembrie 2011
CONCEPTUL TEHNIC
al Sistemului Informaţional Automatizat
“Evidenţa migraţiei forţei de muncă”
INTRODUCERE
Experienţa multor ţări demonstrează că dinamica eficientă a procesului decizional la nivel macro şi microeconomic este imposibilă fără aplicarea instrumentelor create pe baza tehnologiilor moderne. Unul dintre aceste instrumente este Sistemul Informaţional Automatizat “Evidenţa migraţiei forţei de muncă” (în continuare – SIA “EMFM”), fiind unul din elementele care asigură evidenţa proceselor de pe piaţa de muncă a Republicii Moldova şi oferă utilizatorilor posibilitatea înregistrării, stocării şi furnizării datelor privind migraţia de muncă în Republica Moldova.
SIA “EMFM” reprezintă o parte integrantă a resursei informaţionale “Piaţa forţei de muncă”.
Funcţionarea SIA “EMFM” presupune integrarea tuturor resurselor informaţionale existente ale diferitelor ministere şi instituţii, autorizate în luarea deciziilor în domeniul migraţiei de muncă, şi utilizarea fluxurilor informaţionale comune, precum şi utilizarea acestor date în activitatea Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă a Republicii Moldova (în continuare – Agenţia Naţională).
Posesor al datelor de evidenţă este Agenţia Naţională, care asigură supravegherea şi implementarea legislaţiei în domeniul migraţiei forţei de muncă.
Prezentul Concept reprezintă viziunea generală privind crearea şi funcţionarea Sistemului informaţional automatizat şi defineşte obiectivele, scopurile, principiile, caracteristicile funcţionale principale şi arhitectura conceptuală. Conceptul conţine o scurtă descriere a serviciilor oferite de SIA, condiţii generale şi recomandări pentru realizarea practică şi implementarea sistemului automatizat.
Avînd în vedere că migraţia de muncă reprezintă un compartiment important al migraţiei populaţiei, premisele principale de constituire a sistemului au fost bazate pe următoarele acte normative: Legea nr.180-XVI din 10 iulie 2008 cu privire la migraţia de muncă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.162-164, art.598), cu modificările ulterioare, Hotărîrea Guvernului nr.1401 din 13 decembrie 2007 “Privind aprobarea Concepţiei Sistemului informaţional integrat automatizat “Migraţie şi Azil” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.203-206, art.1478), precum şi Hotărîrea Guvernului nr.792 din 3 septembrie 2010 “Cu privire la aprobarea Planului de acţiuni în domeniul migraţiei şi al sistemului de azil pe anii 2010-2011” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.163-165, art.881).
Capitolul I
DATE GENERALE
1. Definiţia Sistemului informaţional automatizat
SIA “EMEM” este un sistem informaţional de importanţă statală care asigură evidenţa lucrătorilor imigranţi în Republica Moldova şi a lucrătorilor emigranţi în străinătate din Republica Moldova, integritatea resurselor informaţionale departamentale în domeniul migraţiei forţei de muncă, precum şi furnizarea informaţiei analitice şi statistice necesare, fiind una dintre resursele informaţionale ale SIA “Piaţa forţei de muncă”.
SIA “EMFM” funcţionează într-un mediu neomogen (normativ-legal, informaţional, funcţional, tehnologic etc.), fiind în totalitate un sistem complex.
SIA “EMFM” reprezintă o componentă a resurselor informaţionale de stat (desenul 1).
Desenul 1. Amplasarea SIA “EMFM” în structura resurselor informaţionale de stat
2. Destinaţia Sistemului
SIA “EMFM” este destinat pentru integrarea resurselor informaţionale departamentale în domeniul migraţiei forţei de muncă, pregătirea şi furnizarea informaţiei analitice şi statistice necesare organelor competente, cu utilizarea mecanismelor de stat ale schimbului informaţional.
3. Termeni şi abrevieri
În sensul prezentului Concept, se utilizează următorii termeni şi abrevieri:
migraţia de muncă – deplasarea benevolă a cetăţenilor Republicii Moldova peste hotare, precum şi sosirea benevolă a cetăţenilor străini sau a apatrizilor pe teritoriul Republicii Moldova, în scopul desfăşurării unor activităţi provizorii de muncă;
cota de imigrare în scop de muncă - numărul-limită de cetăţeni străini şi apatrizi cărora li se permite imigrarea în Republica Moldova în scop de muncă, calculat anual în funcţie de necesităţile economiei naţionale;
lucrător imigrant – cetăţean străin sau apatrid autorizat să desfăşoare o activitate provizorie de muncă pe teritoriul Republicii Moldova;
lucrător emigrant – cetăţean al Republicii Moldova, cu domiciliul permanent pe teritoriul acesteia, care s-a deplasat în mod voluntar în altă ţară cu scopul de a desfăşura o activitate provizorie de muncă;
lucrător migrant – cetăţean străin sau apatrid autorizat să desfăşoare o activitate provizorie de muncă pe teritoriul Republicii Moldova sau cetăţean al Republicii Moldova, cu domiciliul permanent pe teritoriul acesteia, care s-a deplasat în mod voluntar în altă ţară cu scopul de a desfăşura o activitate provizorie de muncă;
lucrător detaşat – angajat al unei persoane juridice străine, cu sediul pe teritoriul unui alt stat, trimis să desfăşoare o activitate de muncă în Republica Moldova, ori angajat al unei persoane juridice străine, cu sediul pe teritoriul unui alt stat, trimis să desfăşoare o activitate de muncă la una din reprezentanţele ori filialele sale aflate pe teritoriul Republicii Moldova;
lucrător sezonier – cetăţean străin/cetăţean al Republicii Moldova sau apatrid, angajat pe teritoriul Republicii Moldova/al altui stat în baza unui contract individual de muncă cu durata determinată sau la o muncă determinată efectuată într-o anumită perioadă a anului calendaristic;
lucrător frontalier – cetăţean al unui stat care are frontieră comună cu Republica Moldova, încadrat în muncă în zona de frontieră pe teritoriul Republicii Moldova, şi cetăţean al Republicii Moldova încadrat în muncă în zona de frontieră a statului cu frontiera comună cu Republica Moldova şi care se întoarce zilnic sau cel puţin o dată în săptămînă pe teritoriul statului în care îşi are domiciliul permanent şi al cărui cetăţean este;
intermediar străin – persoană juridică, indiferent de forma juridică de organizare şi tipul de proprietate, învestită cu dreptul de intermediere şi recrutare a lucrătorilor străini;
contract de colaborare – acord încheiat între angajatorul sau intermediarul autorizat al unei părţi şi angajatorul sau intermediarul altei părţi contractante privind drepturile şi obligaţiile părţilor în vederea prestării serviciilor de selectare a forţei de muncă şi de angajare în cîmpul muncii;
arhitectură – totalitatea soluţiilor esenţiale privind organizarea sistemului software, precum şi setul de elemente şi interfeţe structurale din care constă sistemul, împreună cu comportamentul descris în termenii cooperării acestor elemente;
bază de date – colecţie de date, organizată conform unei structuri conceptuale, care descrie caracteristicile acestor date şi relaţiile dintre entităţile lor componente, destinată unuia sau mai multor domenii de aplicaţie;
obiect – reflectarea virtuală a entităţilor existente real, atît a celor materiale, cît şi a celor nemateriale, în care sînt încapsulate starea şi comportamentul;
identificator al obiectului – atribut al datelor al cărui semnificaţie determină univoc obiectul informaţional;
proces – consecutivitatea fixată a evenimentelor, realizată printr-un grup de activităţi legate logic, care utilizează resursele organizaţiei pentru obţinerea rezultatului la realizarea scopurilor acestei organizaţii;
funcţia – ansamblu de acţiuni la îndeplinirea procesului-business, care oferă rezultat util actorului-business concret;
rol – comportament şi obligaţiuni anumite ale persoanei sau ale persoanelor care lucrează în echipă (grup de lucru);
scenariu – prezentarea cunoştinţelor care utilizează consecutivitatea fixată a evenimentelor, pentru a determina rezultatele interacţiunii între elementele cunoscute;
brauzer (din engl. Web browser) – produsul software cu ajutorul căruia se poate “naviga” prin web-situri, adică pentru solicitarea unei web-pagini din Internet, pentru prelucrarea, vizualizarea şi trecerea de pe o pagină pe alta;
portal Web – complexul de software care include tehnologii de integrare şi prezentare a informaţiei obţinute din surse diferite din reţea. Portalul Web întreţine contacte cu utilizatorii şi furnizează servicii on-line. Portalul este echipat cu instrumente de căutare, setate în temeiul coordonărilor cu utilizatorul, mecanisme de modificare, formate din portleturi flexibile ale structurii modulare şi contentul dinamic;
SIA – Sistemul informaţional automatizat
SAM – Sistemul automatizat de management
SIIAMA – Sistemul informaţional integrat automatizat “Migraţie şi azil”
SIIPF – Sistemul informaţional integrat al Poliţiei de Frontieră
SIIOD – Sistemul informaţional integrat al organelor de drept
BNS – Biroul Naţional de Statistică
IFPS – Inspectoratul Fiscal Principal de Stat
ASP – Agenţia Servicii Publice
CNAS – Casa Naţională de Asigurării Sociale
RSP – Registrul de Stat al Populaţiei
RSUD – Registrul de Stat al Unităţilor de Drept
IDNP (Identification Number of Person) – numărul de identificare de stat al persoanei fizice, utilizat în practica internaţională (abreviere din limba engleză)
IDNO (Identification Number of Organization) – numărul de identificare de stat al unităţilor de drept (abreviere din limba engleză).
[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.327 din 17.04.2018, în vigoare 20.04.2018]
[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.312 din 05.05.2014, în vigoare 09.05.2014]
4. Principiile generale de creare a SIA “EMFM”
Principiile generale de creare a SIA “EMFM” sînt:
principiul legitimităţii, care presupune crearea şi exploatarea SIA “EMFM” în conformitate cu legislaţia în vigoare;
principiul respectării drepturilor omului, care presupune exploatarea Sistemului în strictă conformitate cu legislaţia în vigoare, tratatele internaţionale privind drepturile omului la care Republica Moldova este parte;
principiul primei persoane/al centrului unic, care presupune existenţa unui conducător real de rang înalt, abilitat cu împuterniciri suficiente pentru luarea deciziilor şi coordonarea lucrărilor de creare şi exploatare a Sistemului;
principiul temeiniciei datelor SIA “EMFM”, care presupune introducerea datelor în sistem doar pe baza menţiunilor din documente considerate drept sursă de informaţie;
principiul integrităţii, plenitudinii şi veridicităţii datelor:
- prin integritatea datelor se înţelege starea cînd datele îşi păstrează conţinutul şi se interpretează univoc în condiţii de influenţă a unor factori aleatorii. Se consideră că datele îşi menţin integritatea, dacă nu au fost denaturate sau distruse (nu au fost şterse);
- prin plenitudinea datelor se are în vedere volumul maxim de informaţii acumulate despre actele juridice, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
- prin veridicitatea datelor se înţelege gradul de corespundere a datelor stocate în calculator sau în documente cu starea reală a obiectelor afişate de către domeniul respectiv al sistemului;
principiul identificării de stat a obiectelor înregistrării, care prevede că fiecare subiect înregistrat are un număr de identificare unic, acesta rămînînd neschimbat pe toată perioada existenţei lui;
principiul controlului asupra formării şi utilizării SIA “EMFM”, care presupune totalitatea măsurilor organizatorice şi tehnice de program, ce asigură o calitate superioară resurselor informaţionale de stat formate, un grad maxim de fiabilitate a stocării şi colectării lor, inclusiv corectitudinea utilizării, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
principul confidenţialităţii informaţiei, care prevede răspunderea personală, în conformitate cu legislaţia în vigoare, a colaboratorilor implicaţi în prelucrarea informaţiei în SIA “EMFM”, pentru utilizarea şi difuzarea neregulamentară a informaţiei confidenţiale personificate;
principiul utilizării sistemului unic de stat al clasificatorilor şi identificării obiectelor informaţionale;
principiul introducerii datelor într-o singură limbă;
principul modularităţii şi scalabilităţii, care semnifică posibilitatea dezvoltării sistemului, fără modificarea componentelor create anterior.
5. Scopurile creării SIA “EMFM”
SIA “EMFM” este creat în următoarele scopuri:
1) evidenţa unică centralizată automatizată a cetăţenilor străini şi a apatrizilor care desfăşoară activităţi de muncă pe teritoriul Republicii Moldova, precum şi a cetăţenilor Republicii Moldova plecaţi la muncă în străinătate în scop de muncă;
2) asigurarea accesului autorităţilor publice la informaţii complete şi exacte privind cetăţenii străini şi apatrizii care desfăşoară activităţi de muncă pe teritoriul Republicii Moldova şi cetăţenii Republicii Moldova emigraţi în străinătate în scop de muncă;
3) formarea resurselor informaţionale de stat despre cetăţenii străini şi apatrizii care desfăşoară activităţi de muncă pe teritoriul Republicii Moldova şi cetăţenii Republicii Moldova emigraţi în străinătate în scop de muncă;
4) asigurarea organelor de drept şi de control cu informaţie exhaustivă şi veridică pentru acordarea ajutorului necesar în asigurarea legalităţii şi ordinii publice;
5) apărarea drepturilor şi intereselor legitime ale cetăţenilor Republicii Moldova, cetăţenilor străini şi ale apatrizilor care desfăşoară activităţi de muncă pe teritoriul Republicii Moldova;
6) asigurarea organelor abilitate cu funcţii de reglementare a proceselor migraţionale cu informaţii complete şi veridice privind cetăţenii străini şi apatrizii care desfăşoară activităţi de muncă pe teritoriul Republicii Moldova şi cetăţenii Republicii Moldova emigraţi în străinătate în scop de muncă.
6. Sarcinile generale ale SIA “EMFM”
SIA “EMFM” asigură îndeplinirea următoarelor sarcini:
crearea bazei actuale de date cu documente relevante privind evidenţa lucrătorilor migranţi;
actualizarea bazei de date conform datelor interdepartamentale în timpul formării resurselor informaţionale de stat;
asigurarea verificării şi stocării informaţiei de un anumit tip şi calitate cu ajutorul software-lor şi hardware-lor speciale şi cu ajutorul personalului subdiviziunilor abilitate;
asigurarea protecţiei datelor şi securităţii informaţionale pe parcursul ciclului de viaţă al sistemului;
asigurarea schimbului de informaţii cu sistemele informaţionale departamentale, teritoriale şi de stat;
asigurarea interacţiunii informaţionale şi a colaborării în cursul schimbului informaţional internaţional şi interstatal;
interacţiunea operativă cu SIA “Piaţa forţei de muncă”, integrarea ei ulterioară în blocul funcţional “Migraţia forţei de muncă” al SIA “Migraţie şi azil”.
Capitolul II
CADRUL NORMATIV
7. Cadrul normativ al SIA “EMFM”
Cadrul normativ al SIA “EMFM” include legislaţia în vigoare a Republicii Moldova, convenţii şi tratate internaţionale la care Republica Moldova este parte. Crearea şi funcţionarea SIA “EMFM” este reglementată de următoarele acte normative şi legislative, precum şi din domeniul informatizării:
a) actele legislative şi normative de bază:
Constituţia Republicii Moldova, adoptată la 29 iulie 1994 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1994, nr.1);
Legea nr.102-XV din 13 martie 2003 privind ocuparea forţei de muncă şi protecţia socială a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.70-72, art.312);
Legea nr.180-XVI din 10 iulie 2008 cu privire la migraţia de muncă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.162-164, art.598).
Legea nr.200 din 16 iulie 2010 privind regimul străinilor în Republica Moldova (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.179-181, art.610).
b) actele legislative şi normative din domeniul informatizării:
Legea nr.1069-XIV din 22 iunie 2000 cu privire la informatică (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.73-74, art.547);
Legea nr.467-XV din 21 noiembrie 2003 cu privire la informatizare şi la resursele informaţionale de stat (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.6-12, art.44);
Legea nr.17-XVI din 15 februarie 2007 cu privire la protecţia datelor cu caracter personal (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.107-111, art.468);
Legea nr.71-XVI din 22 martie 2007 cu privire la registre (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.70-73, art.314);
Hotărîrea Guvernului nr.255 din 9 martie 2005 “Privind Strategia Naţională de edificare a societăţii informaţionale – “Moldova electronică” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.46-50, art.336);
Hotărîrea Guvernului nr.1401 din 13 decembrie 2007 “Privind aprobarea Concepţiei Sistemului informaţional integrat automatizat “Migraţie şi azil” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.203-206, art.1478);
Hotărîrea Guvernului nr.476 din 27 martie 2008 “Cu privire la unele acţiuni de realizare a Strategiei Naţionale de edificare a societăţii informaţionale – “Moldova electronică” în anul 2008” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.69-71, art.456);
Hotărîrea Guvernului nr.792 din 3 septembrie 2010 “Cu privire la aprobarea Planului de acţiuni în domeniul migraţiei şi al sistemului de azil pe anii 2010-2011” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.163-165, art.881);
Ordinul ministrului dezvoltării informaţionale nr.78 din 1 iunie 2006 cu privire la aprobarea reglementării tehnice “Procesele ciclului de viaţă al software-ului” RT 38370656 – 002:2006 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.95-97, art.335).
Capitolul III
SPAŢIUL FUNCŢIONAL AL SIA “EMFM”
8. Funcţiile principale ale SIA “EMFM”
Funcţii de bază
SIA “EMFM” trebuie să îndeplinească următoarele funcţii de bază:
asigurarea depozitării şi recuperării datelor;
asigurarea utilizatorilor cu funcţionalităţile şi informaţia stabilite în baza rolului lor în sistem;
asigurarea securităţii informaţiei prin metode de autentificare a utilizatorilor – certificatul cheii publice pentru autentificare şi servicii de securitate, emis de către Centrul de certificare a cheilor publice al autorităţilor administraţiei publice, utilizînd sistemul de telecomunicaţii al autorităţilor administraţiei publice;
asigurarea controlului nomenclatoarelor şi al clasificatoarelor;
generarea rapoartelor statistice şi analitice;
asigurarea administrării şi configurării parametrilor şi datelor din sistem;
integrarea şi gestionarea băncii de date a sistemului care include punerea iniţială în evidenţă, actualizarea datelor şi scoaterea din evidenţă (transferul datelor în arhivă), efectuîndu-se la organizarea colectării datelor, pe parcursul realizării înregistrării, la schimbul informaţional cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale etc;
organizarea asigurării informaţionale – informaţiile din banca de date a SIA “EMFM” sînt furnizate conducerii ţării, autorităţilor publice competente, altor unităţi de drept şi persoane fizice, conform nivelului de acces şi rolurilor atribuite în modul stabilit.
Nivelul de acces al utilizatorului datelor sistemului la informaţia solicitată este determinat de legislaţie şi de actele normative în vigoare, în funcţie de statutul lui juridic şi regimul juridic al informaţiei.
Funcţii specifice
Funcţiile specifice sînt următoarele:
asigurarea evidenţei lucrătorilor migranţi:
cetăţenilor străini şi apatrizilor sosiţi pe teritoriul Republicii Moldova în scopul desfăşurării unor activităţi provizorii de muncă;
cetăţenilor Republicii Moldova care emigrează provizoriu în străinătate în scopul angajării în muncă;
asigurarea interacţiunilor operative cu registrele principale de strat: RSP, RSUD şi a interacţiunilor operative cu alte sisteme informaţionale specificate în capitolul IV pct.11;
asigurarea furnizării datelor despre lucrătorii imigranţi înregistraţi altor sisteme informaţionale ale statului specificate în capitolul IV pct.11.
9. Contururile funcţionale ale SIA “EMFM” asigură îndeplinirea atît a funcţiilor de bază ale sistemului informaţional standard, cît şi a funcţiilor specifice, conform destinaţiei sistemului, şi care sînt grupate în următoarele contururi funcţionale:
a) Conturul “Administrarea şi monitorizarea acţiunilor utilizatorilor”
Conturul “Administrarea şi monitorizarea acţiunilor utilizatorilor” include funcţiile de evidenţă a interacţiunii informaţionale a tuturor participanţilor la sistem în cadrul formării, prelucrării, păstrării şi furnizării informaţiei despre lucrătorii imigranţi şi emigranţi, şi anume:
asigurarea integrităţii logice a sistemului;
administrarea componentelor sistemului, care asigură integrarea resurselor informaţionale departamentale;
delimitarea drepturilor de acces pentru utilizatori conform rolurilor desemnate, ţinerea sistemului de parole;
asigurarea securităţii, protecţiei şi integrităţii informaţiei în sistem, în baza standardelor internaţionale ISO 17799 şi ISO 15408.
b) Conturul “Evidenţa lucrătorilor imigranţi”
Conturul “Evidenţa lucrătorilor imigranţi” include următoarele funcţii:
1) acordarea avizului favorabil privind invitarea în scop de muncă a cetăţenilor străini:
evidenţa agenţilor economici înregistraţi în Republica Moldova care invită cetăţeni străini şi apatrizi, în funcţie de categorii, în scop de muncă;
evidenţa lucrătorilor imigranţi, în funcţie de categorii, în scop de muncă;
înregistrarea cererilor angajatorilor cu privire la acordarea avizului favorabil privind invitarea cetăţenilor străini şi apatrizilor pentru desfăşurarea activităţilor de muncă;
evidenţa cererilor cu privire la invitarea de către angajator;
controlul asupra respectării cotei de imigrare în scop de muncă;
recepţionarea informaţiei de la organele abilitate pentru luarea deciziei privind acordarea avizului favorabil privind invitaţia cetăţenilor străini în scop de muncă;
controlul termenelor de examinare a documentelor prezentate şi de luare a deciziilor;
evidenţa deciziilor privind acordarea sau refuzul acordării avizului favorabil pentru cetăţeanul străin şi apatrid în scop de muncă pe teritoriul Republicii Moldova;
2) acordarea dreptului la muncă în Republica Moldova cetăţenilor străini şi apatrizilor:
înregistrarea şi evidenţa demersurilor angajatorilor privind acordarea dreptului la muncă;
evidenţa datelor de identificare a solicitanţilor şi a angajatorilor;
evidenţa cetăţenilor străini şi a apatrizilor în funcţie de categorii în scop de muncă în Republica Moldova;
controlul asupra respectării cotei de imigrare în scop de muncă;
recepţionarea informaţiei de la organele abilitate pentru luarea deciziei privind acordarea dreptului la muncă cetăţenilor străini şi apatrizilor în Republica Moldova;
controlul termenelor de examinare a documentelor prezentate şi de luare a deciziilor;
evidenţa deciziilor privind acordarea/refuzul/prelungirea/retragerea dreptului de muncă pentru desfăşurarea activităţilor de muncă;
transmiterea către organele abilitate a informaţiei cu privire la deciziile Agenţiei Naţionale;
obţinerea informaţiei referitor la termenul de expirare a dreptului la muncă al cetăţenilor străini şi al apatrizilor;
3) prelungirea dreptului la muncă acordat lucrătorilor migranţi:
evidenţa agenţilor economici înregistraţi în Republica Moldova privind prelungirea dreptului la muncă acordat lucrătorilor migranţi;
înregistrarea şi evidenţa demersurilor angajatorilor privind prelungirea dreptului la muncă;
evidenţa prelungirii dreptului la muncă acordat lucrătorului imigrant;
recepţionarea informaţiei de la organele abilitate pentru luarea deciziei privind prelungirea dreptului la muncă în Republica Moldova acordat cetăţenilor străini şi apatrizilor;
evidenţa deciziilor privind prelungirea / refuzul dreptului la muncă acordat lucrătorului imigrant;
controlul termenelor de examinare a documentelor prezentate şi de luare a deciziilor;
transmiterea către organele abilitate în Republica Moldova a informaţiei cu privire la deciziile Agenţiei Naţionale referitor la prelungirea dreptului la muncă acordat lucrătorului migrant;
obţinerea informaţiei referitor la termenul de expirare a dreptului la muncă acordat lucrătorului imigrant;
4) revocarea dreptului la muncă:
evidenţa demersurilor privind revocarea dreptului la muncă acordat lucrătorului imigrant;
evidenţa revocării dreptului la muncă acordat lucrătorului imigrant;
recepţionarea demersurilor de la angajatori sau de la organele abilitate pentru luarea deciziei privind revocarea dreptului la muncă în Republica Moldova acordat cetăţenilor străini şi apatrizilor;
controlul termenelor de examinare a documentelor prezentate şi de luare a deciziilor;
evidenţa deciziilor privind revocarea dreptului la muncă acordat lucrătorului imigrant;
transmiterea către organele abilitate în Republica Moldova a informaţiei cu privire la deciziile Agenţiei Naţionale privind revocarea dreptului la muncă al cetăţenilor străini.
c) Conturul “Evidenţa lucrătorilor emigranţi”
Conturul “Evidenţa lucrătorilor emigranţi” include următoarele funcţii:
evidenţa agenţiilor private de ocupare a forţei de muncă;
evidenţa cetăţenilor Republicii Moldova care s-au adresat la Agenţia Naţională referitor la emigrarea în străinătate în scop de muncă;
înregistrarea contractelor individuale de muncă ale cetăţenilor Republicii Moldova angajaţi în străinătate;
recepţionarea de la organele abilitate a informaţiei privind cetăţenii Republicii Moldova care emigrează în străinătate în scop de muncă.
d) Conturul “Rapoarte” include funcţiile de generare a rapoartelor analitice şi statistice.
e) Conturul “Web-servcii” include:
apelarea sistemelor informaţionale publice autorizate, specificate în capitolul IV pct.11 prin intermediul interogărilor electronice pentru obţinerea datelor relevante;
prelucrarea răspunsurilor electronice primite de la sistemele informaţionale publice autorizate, specificate în capitolul 4 pct.11;
remiterea informaţiei privind statutul dreptului la muncă organelor abilitate cu funcţii de reglementare a proceselor de migraţiune;
respectarea protocolului schimbului informaţional interdepartamental.
Capitolul IV
STRUCTURA ORGANIZAŢIONALĂ A SIA “EMFM”
10. Participanţii SIA “EMFM”
Posesor SIA “EMFM” – Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă;
Deţinător SIA “EMFM” – Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă;
Registrator SIA “EMFM” – Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă;
Utilizatorii SIA “EMFM” – Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă , precum şi autorităţile publice, abilitate cu funcţii în domeniul migraţiei şi azilului.
11. Schema fluxului informaţional
Interacţiunea participanţilor SIA “EMFM” şi schema generală a fluxului informaţional sînt prezentate în desenul 2.
Desenul 2. Interacţiunea participanţilor SIA “EMFM”
Registrator:
Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă are următoarele funcţii:
ţine evidenţa lucrătorilor imigranţi în Republica Moldova în scop de muncă;
ţine evidenţa lucrătorilor emigranţi din Republica Moldova angajaţi în străinătate;
ţine evidenţa contractelor individuale de muncă ale cetăţenilor Republicii Moldova angajaţi în străinătate;
asigură autorităţile publice, abilitate cu funcţii de reglementare a proceselor de migraţiune, cu informaţie operativă referitor la deciziile luate cu privire la acordarea dreptului la muncă.
Schimb de informaţie:
Ministerul Tehnologiei Informaţionale şi Comunicaţiilor:
furnizează Agenţiei Naţionale informaţia privind cetăţenii Republicii Moldova şi cetăţenii străini domiciliaţi permanent/temporar pe teritoriul Republicii Moldova;
furnizează Agenţiei Naţionale informaţia cu privire la agenţii economici conform IDNO;
obţine de la Agenţia Naţională informaţia referitor la deciziile privind acordarea/prelungirea/refuzul dreptului la muncă lucrătorului imigrant;
obţine de la Agenţia Naţională informaţia privind angajarea cetăţenilor Republicii Moldova la muncă peste hotare în baza contractelor individuale de muncă;
Ministerul Afacerilor Interne:
furnizează Agenţiei Naţionale informaţia referitor la deciziile privind acordarea/prelungirea/anularea/revocarea dreptului de şedere provizorie în scop de muncă cetăţenilor străini;
obţine de la Agenţia Naţională informaţia privind acordarea avizului favorabil, acordarea/prelungirea/revocarea dreptului la muncă cetăţenilor străini;
Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene:
furnizează Agenţiei Naţionale informaţia privind eliberarea vizelor cetăţenilor străini şi apatrizilor;
obţine informaţia de la Agenţia Naţională privind decizia de acordarea avizului favorabil pentru acordarea/prelungirea/revocarea dreptului la muncă unui cetăţean străin sau apatrid;
Departamentul Poliţiei de Frontieră furnizează Agenţiei Naţionale informaţia privind traversarea frontierei de stat de către persoane prin oferirea accesului la Sistemul informaţional integrat al său. Mecanismul accesului reciproc la sistemele informaţionale va fi reglementat printr-un acord interinstituţional;
Biroul Naţional de Statistică furnizează Agenţiei Naţionale datele din raportul financiar al angajatorului;
Inspectoratul Fiscal Principal de Stat:
furnizează Agenţiei Naţionale informaţia privind existenţa sau lipsa datoriilor angajatorului la bugetul public naţional;
furnizează Agenţiei Naţionale datele privind prezentarea declaraţiei pe venit a cetăţeanului străin;
obţine de la Agenţia Naţională informaţia privind cetăţenii străini cărora li s-a acordat dreptul la muncă în Republica Moldova;
Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă:
furnizează din SIA “EMFM” datele privind persoanele cu statut de “şomer”, conform denumirii profesiei sau codului profesiei;
furnizează din SIA “EMFM” datele privind persoanele care sînt în căutarea unui loc de muncă fără statut de “şomer”, conform denumirii profesiei sau codului profesiei;
furnizează din SIA “EMFM” informaţia despre înregistrarea locurilor vacante de muncă de către angajator, conform IDNO.
[Pct.11 modificat prin Hot.Guv. nr.312 din 05.05.2014, în vigoare 09.05.2014]
Capitolul V
PRINCIPALELE DOCUMENTE ALE SISTEMULUI
12. Documente de intrare
În funcţie de categoria lucrătorului migrant pentru obţinerea avizului favorabil privind invitarea cetăţeanului străin sau apatridului în scop de muncă, angajatorul depune la Agenţia Naţională următoarele acte:
demersul privind necesitatea invitării cetăţeanului străin/apatridului;
înregistrarea ofertei locurilor de muncă vacante şi copia anunţului publicitar;
copiile documentelor de constituire a întreprinderii/organizaţiei/instituţiei (certificatul de înregistrare, extrasul din Registrul de stat al întreprinderilor şi organizaţiilor);
proiectul contractului individual de muncă;
copia contractului de executare a lucrărilor şi/sau de prestare a serviciilor, încheiat între persoana juridică din Republica Moldova şi persoana juridică din străinătate, tradusă în limba de stat şi legalizată, în modul stabilit, care conţine:
clauza că lucrările vor fi îndeplinite de către lucrătorii detaşaţi;
condiţiile de detaşare;
specialităţile persoanelor detaşate;
numărul persoanelor detaşate.
În funcţie de categoria lucrătorului migrant, în scopul acordării/prelungirii dreptului la muncă cetăţeanului străin, angajatorul depune la ghişeul unic de documentare a străinilor următoarele acte:
demersul întreprinderii/organizaţiei/instituţiei privind acordarea/ prelungirea dreptului la muncă adresat Agenţiei Naţionale;
cererea-chestionar a lucrătorului imigrant;
copia avizului favorabil eliberat de Agenţia Naţională;
copiile documentelor de constituire a întreprinderii/organizaţiei/instituţiei (certificatul de înregistrare a întreprinderii, extrasul din Registrul de stat al întreprinderilor şi organizaţiilor, autorizaţia de activitate/licenţa, după caz);
actele ce confirmă activitatea întreprinderii (certificatul de la Inspectoratul Fiscal Principal de Stat privind lipsa restanţelor faţă de bugetul public naţional, copia raportului financiar pentru ultima perioadă de gestiune, dacă aceasta depăşeşte 3 luni);
contractul individual de muncă;
copia actului de identitate naţional al cetăţeanului străin sau actul de identitate al apatridului, cu menţiunile corespunzătoare privind trecerea frontierei de stat, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
copia actului de studii sau a altui document ce confirmă calificarea specialistului invitat la muncă, tradusă în limba de stat şi legalizată sau apostilată în condiţiile legislaţiei în vigoare;
certificatul medical de forma stabilită (formularul nr.086-1-U, aprobat prin ordinul ministrului sănătăţii nr.133 din 20 aprilie 1992 ) şi certificatul medical ce confirmă lipsa maladiei HIV/SIDA (formularul SIDA nr.27/e, aprobat prin ordinul ministrului sănătăţii nr.139 din 28 mai 2002);
actul ce confirmă asigurarea cu spaţiu locativ pentru perioada solicitată (declaraţia proprietarului/contract de locaţiune/contract de vînzare-cumpărare);
două fotografii recente (50x60mm) color, pe un fundal deschis şi uniform;
cazierul judiciar din ţara de origine, tradus în limba de stat şi legalizat sau apostilat în condiţiile legislaţiei în vigoare.
Dosarul lucrătorului migrant.
Fişa electronică a lucrătorului migrant.
Fişa electronică a angajatorului.
Fişa electronică a Agenţiei private pentru ocuparea forţei de muncă.
Setul de documente de intrare, necesar de a fi prezentat de către angajator, va fi redus în cazul cînd pot fi obţinute în mod automat din registrele electronice de stat.
13. Documentele de ieşire
Documentele de ieşire sînt următoarele:
avizul favorabil eliberat de Agenţia Naţională pentru invitarea cetăţenilor străini şi apatrizilor în Republica Moldova în scop de muncă, în funcţie de categorii;
decizia privind acordarea dreptului la muncă, prelungirea/revocarea şi avizul favorabil eliberat de Agenţia Naţională pentru cetăţeni străini, în funcţie de categorii;
rapoarte statistice şi analitice.
Capitolul VI
SPAŢIUL INFORMAŢIONAL AL SISTEMULUI
14. Obiecte de evidenţă
În prezentul SIA “EMFM” se evidenţiază următoarele obiecte principale de evidenţă:
Dosarul lucrătorului migrant.
Persoana fizică:
Lucrător migrant.
Persoane juridice:
Angajatorul;
Agenţia privată de ocupare a forţei de muncă.
Dreptul la muncă.
Documente:
Demers;
Decizie;
Contract individual de muncă.
Tipurile obiectelor de evidenţă:
Dosarul lucrătorului migrant:
examinarea demersului şi actelor anexate;
acordarea/refuzul acordării avizului favorabil;
acordarea/refuzul acordării dreptului la muncă;
prelungirea/refuzul acordării dreptului la muncă;
revocarea acordării dreptului la muncă (motiv – revocat, expirarea termenului, anularea vizei de şedere provizorie).
Persoana fizică – Lucrător migrant:
lucrător imigrant;
administrator;
fondator;
lucrător sportiv;
lucrător detaşat;
lucrător sezonier;
lucrător frontalier;
lucrător emigrant;
alte categorii (prevăzute de acordurile bilaterale în domeniu semnate de Republica Moldova).
Persoane juridice:
angajatorul;
Agenţia privată de ocupare a forţei de muncă.
Dreptul la muncă.
Documente:
Demers:
privind necesitatea invitării cetăţeanului străin/apatridului;
argumentat privind necesitatea detaşării cetăţeanului străin;
privind acordarea dreptului la muncă;
privind prelungirea dreptului la muncă;
privind revocarea dreptului la muncă;
privind înregistrarea contractului individual de muncă.
Decizie privind:
eliberarea avizului favorabil;
refuzarea avizului favorabil;
acordarea dreptului la muncă;
refuzul acordării dreptului la muncă;
prelungirea dreptului la muncă;
refuzul prelungirii dreptului la muncă;
revocarea dreptului la muncă.
Contract individual de muncă.
Desenul 3. Reprezintă interacţiunea obiectelor principale de evidenţă
15. Identificarea obiectelor de evidenţă
Identificarea obiectelor persoanelor fizice – “Lucrător imigrant” – se efectuează conform numărului de identificare al persoanei fizice (IDNP), reprezentat de ordinea definită strictă a 13 cifre.
Suplimentar, persoana fizică – “Lucrător migrant” poate fi identificată conform următoarelor date:
“Nume + Prenume + Patronimic (în caz de existenţă) + Data de naştere”.
Identificarea obiectelor persoanelor juridice – “Angajator”, “Agenţia privată de ocupare a forţei de muncă” – se efectuează conform numărului de identificare al unităţilor de drept (IDNO – abrevierea din limba engleză “Identification Number of Organization”), reprezentat de ordinea definită strictă a 13 litere şi cifre.
Persoana juridică neînregistrată în RSUD se identifică conform codului fiscal, atribuit de IFPS.
Identificarea unui obiect complex – “Dreptul la muncă” – se efectuează în baza cheii combinate formată din: Identificator “Lucrător migrat” + identificator “Angajator”.
Identificarea obiectelor documentelor – “Demers”, “Decizie”, “Contract individual de muncă” – se efectuează în baza cheii combinate formată din: “tipul documentului” + “seria” + “numărul”.
16. Scenarii de bază
Scenariile de bază includ lista evenimentelor ce s-au produs cu obiectul informaţional şi înregistrate de către sistem. În SIA “EMFM” se înregistrează următoarele evenimente:
a) Pentru obiectul informaţional:
Persoana juridică: Angajator
înregistrarea iniţială se efectuează în momentul depunerii de către “Angajator” a demersului privind necesitatea invitării “Lucrătorului imigrant”;
actualizarea datelor se efectuează la recepţionarea demersului privind:
acordarea avizului favorabil;
acordarea dreptului la muncă;
prelungirea dreptului la muncă;
revocarea dreptului la muncă;
radierea datelor din registru şi transferul lor în arhivă se efectuează:
la lichidarea “Angajatorului”;
la reorganizarea “Angajatorului”.
Persoana juridică: Agenţia privată pentru ocuparea forţei de muncă:
înregistrarea iniţială se efectuează la înregistrarea “Contractului individual de muncă”;
b) Pentru obiectul informaţional:
Persoana fizică: Lucrător migrant
Înregistrarea iniţială se efectuează:
la recepţionarea demersului privind acordarea avizului favorabil pentru invitaţia “Lucrătorului imigrant”;
la înregistrarea “Contractului individual de muncă” pentru lucrătorul emigrant.
Actualizarea datelor se efectuează:
la recepţionarea demersului privind acordarea dreptului la muncă pe teritoriul Republicii Moldova;
la recepţionarea demersului privind prelungirea dreptului la muncă pe teritoriul Republicii Moldova;
la recepţionarea datelor privind persoana fizică de la organele abilitate cu funcţii de reglementare a proceselor de migraţie şi RSP;
la înregistrarea “Contractului individual de muncă” al lucrătorului emigrant.
Scoaterea din evidenţă şi transferul datelor în arhivă se efectuează:
la refuzul acordării dreptului la muncă;
la revocarea dreptului de muncă pe teritoriul Republicii Moldova;
la expirarea termenului de valabilitate privind acordarea dreptului la muncă;
la expirarea termenului de valabilitate sau încetarea contractului individual de muncă al lucrătorului emigrant cu angajatorul în străinătate;
c) Pentru obiectul informaţional “Dreptul la muncă”:
Înregistrarea iniţială se efectuează la luarea deciziei privind acordarea dreptului la muncă.
Actualizarea datelor se efectuează:
la luarea deciziei privind prelungirea dreptului la muncă;
la luarea deciziei privind revocarea dreptului la muncă.
Scoaterea din evidenţă şi arhivarea datelor se efectuează:
la luarea deciziei privind anularea dreptului la muncă;
la scoaterea din evidenţă şi arhivarea dosarului;
d) Pentru obiectul informaţional “Dosarul lucrătorului migrant”:
Înregistrarea iniţială se efectuează la crearea (introducerea iniţială a datelor) noului obiect informaţional “Lucrătorul migrant”;
Actualizarea datelor se efectuează:
la orice modificare a componenţei sau a statutului obiectelor informaţionale:
lucrător migrant;
angajator;
Agenţia privată pentru ocuparea forţei de muncă;
drept la muncă;
demers;
decizie;
contract;
documente de intrare şi ieşire;
la executarea oricăror acţiuni privind acordarea avizului favorabil sau acordarea dreptului la muncă;
la recepţionarea informaţiei de la organele abilitate cu funcţii de reglementare a proceselor de migraţie, RSP sau RSUD;
e) Pentru obiectul informaţional “Documente”:
Demers:
Înregistrarea iniţială se efectuează la recepţionarea demersului privind:
acordarea avizului favorabil;
acordarea dreptului la muncă;
prelungirea dreptului la muncă;
revocarea dreptului la muncă.
Decizie:
Înregistrarea iniţială se efectuează la introducerea datelor deciziei privind:
acordarea avizului favorabil pentru invitaţia “Lucrătorului imigrat”;
acordarea/prelungirea/revocarea dreptului la muncă.
Contract individual de muncă:
Înregistrarea iniţială se efectuează la înregistrarea “Contractului individual de muncă”.
17. Datele
Datele sistemului reprezintă totalitatea atributelor obiectelor informaţionale. Date ale obiectelor informaţionale sînt:
1. Persoana fizică: “Lucrător migrant”:
categoria migrantului;
IDNP;
număr CNAS;
nume;
prenume;
patronimic;
sex;
data naşterii;
cetăţenia;
seria paşaportului naţional;
numărul paşaportului naţional;
data eliberării paşaportului naţional;
perioada valabilităţii paşaportului naţional;
tipul de identificare al documentului Republicii Moldova;
seria de identificare al documentului Republicii Moldova;
numărul de identificare al documentului Republicii Moldova;
data eliberării documentului de identificare al Republicii Moldova;
perioada valabilităţii documentului de identificare al Republicii Moldova;
starea civilă;
studii;
specialitatea/profesia;
vechime;
adresa peste hotare;
raionul (reşedinţa din Republica Moldova);
adresa (reşedinţa din Republica Moldova);
foto;
rural/urban;
altă profesie;
ramura economiei;
este fondator;
pentru toate tipurile de “Lucrător imigrant”:
ţara de origine;
adresa din ţara de origine;
cota de imigrare în scop de lucru;
pentru tipul “Lucrător emigrant”:
existenţa adeverinţei de la organele competente pentru protecţia copilului privind existenţa copiilor minori rămaşi în ţară;
absenţa datoriilor privind plăţile sociale fiscale la Casa Naţională de Asigurări Sociale.
2. Persoana juridică:
“Angajatorul”
IDNO/IDNP
cod fiscal;
criteriu PF/PJ;
denumire;
nume;
prenume;
patronimic;
sex;
data naşterii;
cetăţenia;
forma organizaţional-juridică;
lista activităţilor principale;
ramura economiei;
conducătorii întreprinderii;
adresa juridică;
capitalul statutar;
investiţii.
“Agenţia privată de ocupare a forţei de muncă”
IDNO;
cod fiscal;
denumire;
forma organizaţional-juridică;
lista activităţilor principale;
adresa juridică:
conducătorii întreprinderii;
numărul licenţei;
data iniţială de valabilitate a licenţei;
data de încetare a valabilităţii licenţei;
data suspendării licenţei;
data reluării licenţei;
data revocării licenţei;
lista ţărilor pentru angajare.
3. Dreptul la muncă:
număr de înregistrare privind dreptul la muncă;
termenul de valabilitate privind dreptul la muncă;
data iniţială de valabilitate privind dreptul la muncă;
data de expirare a valabilităţii privind dreptul la muncă;
decizia.
4. Dosarul lucrătorului migrant:
numărul de înregistrare;
data de înregistrare (creare) a dosarului;
statut (etapă);
lucrător migrant.
5. Documente:
Demers:
tip;
număr de înregistrare;
data de înregistrare;
cine a prezentat demersul şi documentele;
rezultatul verificării;
numărul de înregistrare în registru;
data de înregistrare în registru.
Decizia:
tipul deciziei;
număr de înregistrare;
data de înregistrare;
data iniţială de valabilitate a deciziei;
data finală de valabilitate a deciziei;
termenul de valabilitate a deciziei;
motivul refuzului/revocării;
notă;
demers;
numărul de înregistrare în registru;
data de înregistrare în registru.
Contract individual de muncă cu lucrătorul emigrant:
numărul de înregistrare la Agenţia Naţională;
data de înregistrare la Agenţia Naţională;
numărul contractului individual de muncă la semnare;
data semnării contractului individual de muncă;
data iniţială de valabilitate a contractului individual de muncă;
data de încetare a contractului individual de muncă;
metoda de angajare;
angajator străin;
angajator intermediar;
ţara;
profesia.
18. Clasificatoarele
În scopul asigurării fiabilităţii sistemului şi reducerii volumului informaţiei păstrate, se utilizează sistemul clasificatoarelor, care poate fi împărţit în 4 grupe:
internaţionale;
naţionale;
intersistemice;
intrasistemice.
Clasificatoarele intrasistemice se elaborează şi se utilizează în cadrul SIA “EMFM”, doar în cazul absenţei clasificatoarelor naţionale şi internaţionale aprobate.
19. Interacţiunea cu sistemele informaţionale
1. Conturul “Evidenţa lucrătorilor imigranţi”
SIA “EMFM” asigură interacţiunea cu următoarele resurse informaţionale şi sisteme ale organelor autorizate în domeniul asigurării informaţionale a procesului de luare a deciziilor privind acordarea dreptului la muncă lucrătorilor imigranţi:
a) SIA “RSP” – pentru identificarea şi asigurarea accesului la datele personale ale cetăţenilor necesare pentru efectuarea procedurilor de evidenţă realizate de către SIA “EMFM”; pentru verificarea informaţiei cu privire la eliberarea vizelor cetăţenilor străini şi apatrizilor;
b) SIA “RSUD” – pentru identificarea şi asigurarea accesului la datele unităţilor de drept necesare pentru efectuarea procedurilor de evidenţă realizate de către SIA “EMFM”;
c) SIA “SIIOD” – pentru verificarea şi examinarea “Lucrătorului imigrant” conform informaţiilor deţinute de către Ministerul Afacerilor Interne (furnizarea informaţiei referitor la deciziile privind acordarea/prelungirea/anularea/ revocarea dreptului de şedere provizorie în scop de muncă a cetăţenilor străini);
d) SIA al Agenţiei Naţionale – pentru verificarea prezenţei locurilor de muncă vacante oferite de către “Angajator” şi existenţei şomerilor înregistraţi, celor care sînt în căutarea locului de muncă, a pretendenţilor la locurile vacante oferite de către “Angajator”;
e) SIA BNS – verificarea bilanţului trimestrial/anual şi a investiţiilor “Angajatorului”, din raportul financiar al Angajatorului;
f) SIA IFPS – verificarea existenţei sau lipsei datoriilor la bugetul public naţional al “Angajatorului”;
g) SIISG – pentru verificarea trecerii frontierei de stat de către persoane.
2. Conturul “Evidenţa persoanelor Republicii Moldova, angajate în străinătate”
SIA “EMFM” asigură interacţiunea cu următoarele resurse informaţionale şi sisteme ale organelor autorizate în domeniul asigurării informaţionale privind cetăţenii Republicii Moldova angajaţi în străinătate:
a) SIA “RSP” – pentru identificarea şi asigurarea accesului la datele personale ale cetăţenilor necesare pentru efectuarea procedurilor de evidenţă realizate de către SIA “EMFM”;
b) SIA “RSUD” – pentru identificarea şi asigurarea accesului la datele unităţilor de drept necesare pentru efectuarea procedurilor de evidenţă realizate de către SIA “EMFM”;
c) SIISG – pentru verificarea trecerii frontierei de stat de către persoane.
3. Schema interacţiunii sistemelor informaţionale cu autorităţile publice este următoarea:
1) SIA “EMFM” transmite interogarea către sistemul informaţional corespunzător al organului autorizat;
2) sistemul informaţional corespunzător al organului abilitat generează şi transmite răspunsul care conţine informaţia necesară pentru luarea deciziei de acordare sau refuz;
3) SIA “EMFM” oferă sistemului informaţional corespunzător al organului autorizat acces la datele publice ale “Lucrătorului migrant”;
4) SIA “EMFM” prelucrează interogarea transmisă şi transmite răspunsul partenerului relevant.
4. Schimbul informaţional între participanţii SIA “EMFM” se efectuează prin intermediul Sistemului de telecomunicaţii al autorităţilor administraţiei publice.
Capitolul VII
SPAŢIUL TEHNOLOGIC AL SIA “EMFM”
20. Nivelurile infrastructurii informaţionale
Pentru îndeplinirea funcţiilor menţionate de automatizare a proceselor de evidenţă şi eliberare a avizului favorabil privind dreptul la muncă, acordarea/prelungirea/revocarea dreptului la muncă pe teritoriul Republicii Moldova cetăţenilor străini şi apatrizilor şi cetăţenilor Republicii Moldova angajaţi la muncă în străinătate, este necesar de a elabora SIA “EMFM”, conform diagramei prezentate în desenul 4:
Desenul 4. Arhitectura SIA “EMFM”
SIA “EMFM” conţine trei niveluri de realizare şi este compus din următoarele elemente de bază:
baza de date – pentru depozitarea şi actualizarea datelor;
server de aplicaţii – pentru executarea business-logicii de bază a sistemului informaţional;
aplicaţii client – reprezintă interfeţele grafice pentru interacţiunea utilizatorilor sistemului informaţional;
servicii Web – pentru organizarea interacţiunii cu sistemele informaţionale externe independent de protocoalele de conexiune ale platformei.
Arhitectura SIA este deschisă pentru interacţiunea cu sistemele informaţionale externe, ce furnizează date pentru funcţionarea SIA “EMFM”.
21. Complexul informaţional
Lista mijloacelor software şi hardware utilizate pentru crearea infrastructurii informaţionale a SIA “EMFM” se aprobă de către posesorul şi deţinătorul sistemului.
Capitolul VIII
ASIGURAREA SECURITĂŢII INFORMAŢIEI
22. Cerinţele generale de securitate
Sistemul complex al securităţii informaţionale reprezintă totalitatea măsurilor legislative, organizatorice şi economice, precum şi a mijloacelor tehnologice şi a metodelor de protecţie software-hardware, care sînt orientate spre asigurarea unui nivel necesar al integrităţii, confidenţialităţii şi accesibilităţii resurselor informaţionale ale SIA “EMFM” pentru minimalizarea prejudiciilor posibile suportate de utilizator şi proprietar.
Obiectivele principale ale securităţii sînt:
asigurarea integrităţii informaţiei – protecţia împotriva modificării şi distrugerii datelor;
asigurarea confidenţialităţii – protecţia împotriva accesării neautorizata a datelor;
asigurarea disponibilităţii – protecţia împotriva blocării accesului utilizatorilor autorizaţi la resursele informaţionale.
Cerinţele principale ale securităţii:
complexitate;
obiective orientate;
continuitate;
fiabilitate, durabilitate;
gestionare centralizată;
eşalonare;
suficienţă rezonabilă.
23. Pericole pentru securitatea informaţională
Prin pericol pentru securitatea informaţională se înţelege un eveniment sau o acţiune posibilă, orientată spre cauzarea unui prejudiciu resurselor sau infrastructurii informaţionale.
Principalele pericole pentru securitatea informaţională a SIA “EMFM” sînt:
colectarea şi utilizarea ilegală a informaţiei;
încălcarea tehnologiei de prelucrare a informaţiei;
implementarea în produsele software şi hardware a componentelor care realizează funcţii neprevăzute în documentaţia cu privire la aceste produse;
elaborarea şi distribuirea programelor care afectează funcţionarea normală a sistemelor informaţionale şi telecomunicaţionale, precum şi a sistemelor informaţionale de securitate;
nimicirea, deteriorarea, suprimarea radioelectronică sau distrugerea mijloacelor şi sistemelor de prelucrare a informaţiei, de telecomunicaţii şi comunicaţii;
influenţa asupra sistemelor cu parolă-cheie de protecţie a sistemelor automatizate de prelucrare şi transmitere a informaţiei;
scurgerea informaţiei prin canalele tehnice;
implementarea dispozitivelor electronice pentru interceptarea informaţiei în mijloacele tehnice de prelucrare, păstrare şi transmitere a informaţiei prin canale de comunicaţie, precum şi în încăperile de serviciu ale organelor puterii de stat;
nimicirea, deteriorarea, distrugerea sau sustragerea suporturilor de informaţie mecanice sau de alt tip;
interceptarea informaţiei în reţelele de transmitere a datelor şi în liniile de comunicaţii, decodificarea acestei informaţii şi impunerea informaţiei false;
utilizarea tehnologiilor informaţionale autohtone şi străine necertificate, a mijloacelor de protecţie a informaţiei, a mijloacelor de informatizare, de telecomunicaţii şi comunicaţii necertificate la crearea şi dezvoltarea infrastructurii informaţionale;
accesul neautorizat la resursele informaţionale din băncile şi bazele de date;
încălcarea restricţiilor legale privind răspîndirea informaţiei.
Obiecte ale pericolelor sînt resursele informaţionale şi/sau infrastructura informaţională. Surse ale pericolelor sînt infractorii, funcţionarii de stat corupţi, precum şi utilizatorii de rea-voinţă.
Obiectivele acţiunilor neautorizate sînt următoarele:
a) încălcarea confidenţialităţii informaţiei;
b) încălcarea integrităţii logice şi fizice a informaţiei;
c) încălcarea funcţionalităţii infrastructurii informaţionale.
Modurile de realizare a pericolelor sînt următoarele:
a) accesul neautorizat;
b) acţiunea fizică asupra componentelor infrastructurii informaţionale;
c) organizarea scurgerii informaţiei prin diverse canale;
d) mituirea şi/sau intimidarea personalului.
24. Securitatea sistemului
Crearea sistemului complex de securitate informaţională include un şir de etape consecutive:
a) determinarea profilurilor de securitate;
b) clasificarea resurselor protejate;
c) analiza riscurilor;
d) dezvoltarea politicii de securitate;
e) dezvoltarea arhitecturii de securitate;
f) crearea şi implementarea sistemului securităţii informaţionale;
g) certificarea sistemului.
Problemele securităţii informaţionale şi ale sistemului informaţional integrat de securitate, în ansamblu, trebuie examinate sub cîteva aspecte – juridic, organizaţional, tehnologic şi economic. Utilizarea mecanismelor de asigurare a securităţii informaţionale trebuie să fie planificată la etapa proiectării sistemelor informaţionale şi infrastructurii informaţionale.
Componentele de bază ale sistemului securităţii informaţionale sînt:
a) protecţia informaţiei şi infrastructurii de mentenanţă la conectarea la reţelele externe;
b) protecţia informaţiei în procesul interacţiunii între reţele;
c) protecţia fluxurilor de date;
d) protecţia serviciilor sistemului;
e) protecţia antivirus;
f) asigurarea securităţii mediului de program;
g) accesul autentificat;
h) protocolarea şi auditul.
Principalele mecanisme tehnologice de asigurare a protecţiei şi securităţii informaţionale sînt:
a) delimitarea accesului utilizatorilor la baza de date, în funcţie de rolul lor;
b) accesul la date doar prin interface-ul unic al obiectului;
c) controlul şi gestionarea centralizată a accesului la date.
Securitatea informaţională trebuie să fie menţinută pe parcursul întregului ciclu de viaţă al Sistemului informaţional şi perfecţionată continuu pentru prevenirea apariţiei noilor pericole.
Capitolul IX
DISPOZIŢII FINALE
Crearea resurselor informaţionale ce conţin informaţii despre migraţia de muncă din Republica Moldova va accelera şi va simplifica procesul de luare a deciziilor manageriale în domeniul reglementării macro şi microeconomice.
Pentru funcţionarea eficientă a resurselor informaţionale vizate instituţiile publice implicate trebuie sa fie dotate cu mijloace software şi hardware corespunzătoare, iar utilizatorii trebuie sa beneficieze de cursuri de instruire specializate.
