joi, 12 iulie 2012
504/12.07.2012 Hotărîre pentru aprobarea Regulamentului sanitar privind dotarea şi exploatarea farmaciilor şi depozitelor farmaceutice

H O T Ă R Î R E

pentru aprobarea Regulamentului sanitar privind dotarea

şi exploatarea farmaciilor şi depozitelor farmaceutice

 

nr. 504  din  12.07.2012

 

Monitorul Oficial nr.149-154/551 din 20.07.2012

 

* * *

În temeiul art.6 din Legea nr.10-XVI din 3 februarie 2009 privind supravegherea de stat a sănătăţii publice (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr.67, art.183), alin.(2) art.19 din Legea nr.1456-XII din 25 mai 1993 cu privire la activitatea farmaceutică (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.59-61, art.200), cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în scopul asigurării unui nivel mai înalt de protecţie a sănătăţii populaţiei, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Regulamentul sanitar privind dotarea şi exploatarea farmaciilor şi depozitelor farmaceutice (se anexează).

2. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Sănătăţii.

3. Se abrogă Hotărîrea medicului-şef sanitar de stat al Republicii Moldova nr.11 din 29 septembrie 2005 “Cu privire la aprobarea şi implementarea Regulilor şi normativelor sanitaro-epidemiologice “Privind amplasarea, dotarea şi exploatarea întreprinderilor şi instituţiilor farmaceutice” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.154-156, art.528), cu modificările ulterioare.

 

PRIM-MINISTRUVladimir FILAT

 

Contrasemnează:
Ministrul sănătăţiiAndrei Usatîi

Chişinău, 12 iulie 2012.
Nr.504.

 

Aprobat

prin Hotărîrea Guvernului

nr.504 din 12 iulie 2012

 

REGULAMENTUL SANITAR

privind dotarea şi exploatarea farmaciilor şi depozitelor farmaceutice

 

I. DISPOZIŢII GENERALE ŞI DOMENIILE DE APLICARE

1. Regulamentul sanitar privind dotarea şi exploatarea farmaciilor şi depozitelor farmaceutice (în continuare – Regulament) vizează exigenţe sanitaro-igienice la proiectarea, construcţia, reconstrucţia, exploatarea şi organizarea activităţii tuturor tipurilor de farmacii, depozite farmaceutice, precum şi a filialelor acestora.

2. Prezentul Regulament este executoriu pentru toate instituţiile ce activează în acest domeniu, indiferent de tipul de proprietate şi forma de organizare juridică, genurile de desfăşurare a activităţii farmaceutice şi categoriile de beneficiari cărora li se acordă asistenţă farmaceutică.

3. Farmaciile şi filialele lor se amplasează în trei tipuri de clădiri: separate, construcţii anexate şi parterele blocurilor locative.

 

II. CERINŢE GENERALE FAŢĂ DE SPAŢII

4. Proiectarea, construcţia şi reconstrucţia farmaciilor şi depozitelor farmaceutice se efectuează în conformitate cu prevederile NCM C.01.07-2012 “Clădiri publice şi edificii”, NCM C.01.08-2012 “Clădiri locative multifamiliale şi edificii” de către instituţii (firme) de proiectare şi construcţii licenţiate în acest domeniu.

5. Schimbările şi adoptările în proiectele de construcţie-tip şi reconstrucţii se efectuează în conformitate cu Legea nr.163 din 9 iulie 2010 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţie şi Sistemul de documente normative în construcţii.

6. Recepţionarea construcţiei/reconstrucţiei farmaciilor şi depozitelor farmaceutice se efectuează în conformitate cu prevederile Regulamentului de recepţie a construcţiilor şi instalaţiilor aferente, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.285 din 23 mai 1996.

7. În cazul amplasării farmaciei (filialei) într-o clădire cu o altă destinaţie sau bloc locativ, încăperile vor fi separate de alte încăperi cu pereţi integri din materiale neinflamabile cu limita de rezistenţă la foc conform prevederilor normativului în construcţii NCM E.03.02-2001 “Protecţia împotriva incendiilor a clădirilor şi instalaţiilor”. Farmaciile cu secţii de producere vor avea intrări-ieşiri pentru vizitatori şi pentru recepţia medicamentelor, separate, cu acces în stradă sau pe teritoriul adiacent. Farmaciile şi depozitele farmaceutice vor fi dotate cu căi de acces înzestrate cu pante pentru cărucioarele invalizilor conform normativului în construcţii NCM C.01.06-2007 “Accesibilitatea clădirilor şi construcţiilor pentru persoanele cu dezabilităţi”.

8. Încăperile farmaciilor şi depozitelor trebuie să fie accesibile între ele, conform fluxului tehnologic, şi nu se admite separarea lor în interiorul clădirii sau a altor spaţii. Farmacia, depozitul, după caz, trebuie să dispună de încăperi securizate pentru păstrarea medicamentelor cu regim special.

9. Componenţa şi suprafeţele minime obligatorii ale farmaciilor trebuie să corespundă anexelor nr.1-3 la prezentul Regulament.

10. Pe teritoriul adiacent al farmaciilor şi depozitelor farmaceutice, amplasate în clădiri separate, se amenajează un teren, pe care vor fi instalate containere pentru colectarea deşeurilor, amplasate la o distanţa de 20 m de obiectiv şi spaţiul locativ.

11. Teritoriul se va menţine permanent în stare salubră.

12. Curăţarea teritoriului adiacent farmaciilor se organizează cu forţele proprii.

13. Evacuarea deşeurilor se organizează centralizat de către serviciile de salubritate cu transport autorizat.

14. Deşeurile de producţie sau/şi produsele medicamentoase rebutate se neutralizează conform Regulamentului privind gestionarea deşeurilor medicale, nr.05-00 din 14 decembrie 2001, aprobat prin Hotărîrea medicului-şef sanitar de stat al Republicii Moldova.

15. Containerele pentru deşeuri se supun dezinfecţiei cu produse biodistructive înregistrate şi omologate în Republica Moldova, conform instrucţiunilor de utilizare a producătorului.

 

III. CERINŢE IGIENICE PENTRU ÎNCĂPERI ŞI UTILAJ

16. În calitate de material pentru finisare vor fi folosite materialele omologate pentru utilizare în Republica Moldova.

17. Pereţii şi tavanul încăperilor de producere se finisează cu materiale chimiorezistente care permit curăţarea umedă şi utilizarea produselor dezinfectante.

18. În cazul apariţiei pe pereţi şi tavan a petelor de umezeală şi murdărie – se prelucrează sau se vopsesc, iar în cazul apariţiei mucegaiului pe pereţi şi tavan – se prelucrează cu preparate biodistructive, care au acţiune fungicidă.

19. Duşumeaua în încăperile de producere trebuie să fie impermeabilă pentru umezeală şi să aibă o suprafaţă netedă, fără crăpături, comodă pentru curăţare. Duşumeaua se acoperă cu teracotă şi linoleum, cu sudarea obligatorie a încheieturilor.

20. Suprafaţa utilajului farmaceutic trebuie să fie din materiale rezistente la acţiunea medicamentelor, produselor biodistructive şi la reactivii chimici.

21. Utilajul şi mobila se instalează astfel încît să nu rămînă locuri inaccesibile pentru curăţare şi să nu acopere sursele de iluminare.

22. Se interzice instalarea în încăperile de producere a utilajului care nu ţine de activitatea nemijlocită a farmaciei. Nu este permisă încărcarea volumului încăperii de depozitare cu mai mult de 2/3.

 

IV. CERINŢE IGIENICE PRIVIND SISTEMUL DE ÎNCĂLZIRE,

VENTILARE, MICROCLIMATUL DIN ÎNCĂPERI

23. Sistemul de ventilaţie a farmaciilor dislocate în blocurile locative şi alte clădiri solitare va fi separat de sistemul de ventilaţie din apartamente. Proiectarea şi executarea sistemelor de încălzire, ventilare şi condiţionare a aerului în încăperile farmaciilor/filialelor trebuie să fie efectuată în conformitate cu prevederile normativelor în construcţii respective.

24. Temperatura şi multiplicitatea ventilaţiei în încăperile farmaciilor şi depozitelor farmaceutice necesită a fi menţinute în conformitate cu anexa nr.4 la prezentul Regulament şi GOST 30494-96 “Clădiri locative şi publice. Parametrii microclimatului în încăperi”.

25. Pe timp de vară, în caz de necesitate, ferestrele şi vitrinele din partea însorită a clădirii se dotează cu instalaţii de protecţie solară.

26. Oberlihtul folosit la aerisirea încăperilor se protejează cu plase detaşabile metalice sau din mase plastice cu dimensiunile orificiilor nu mai mari de 2 × 2 mm.

27. Criteriile de apreciere a florei microbiene a aerului din încăperile farmaciilor şi filialelor acestora sînt prezentate în anexa nr.5 la prezentul Regulament.

 

V. CERINŢE IGIENICE PRIVIND CONDIŢIILE

DE LUCRU ALE PERSONALULUI

28. În încăperile de producere nu se pun perdele, covoare şi flori decorative. Standurile şi tabelele informative necesare pentru lucrul din încăperile de producere se confecţionează din materiale care permit curăţarea umedă şi dezinfecţia. Prezentarea decorativă, inclusiv crearea spaţiilor verzi în alte încăperi se permite cu condiţia asigurării curăţării, după necesitate, dar nu mai rar de o dată în săptămînă.

29. Locurile de lucru ale personalului se amenajează cu mijloace de protecţie (ecran). La intrare în sala de receptură, în camera pentru prepararea medicamentelor în stoc, blocul aseptic, ecluză şi WC vor fi puse covoraşe îmbibate cu soluţie dezinfectantă.

30. În ecluzele blocului aseptic şi camerei pentru elaborări farmaceutice, în sala de receptură, spălătorie şi WC se instalează lavoare. În ecluzele blocului aseptic şi camerei pentru elaborări farmaceutice lavoarele vor avea robinete care pot fi deschise cu piciorul sau cotul mîinii. Alături de lavoare se instalează vase cu soluţii dezinfectante şi uscător termoelectric.

31. Se interzice utilizarea lavoarelor din încăperile de producere de către persoanele ce nu sînt ocupate în procesul de preparare şi divizare a medicamentelor în aceste încăperi.

32. În spălătorie se evidenţiază şi se marchează lavoarele pentru spălarea recipientelor pentru soluţii injectabile, pentru medicamentele de utilizare internă şi de utilizare externă. În aceste lavoare se spală şi ustensilele (baloane, cilindri, pîlnii, mojare etc.) folosite la prepararea formelor medicamentoase.

33. Consumul de alimente în încăperile de producere este interzis.

 

VI. REGIMUL SANITAR ŞI DE DEZINFECŢIE

34. Încăperile, echipamentul şi inventarul trebuie să fie supuse curăţării umede folosind detergenţi şi produse biodistructive înregistrate şi aprobate pentru utilizare în Republica Moldova, în modul stabilit, în conformitate cu instrucţiunile aprobate pentru utilizare.

35. Unităţile farmaceutice trebuie să fie asigurate cu detergenţi, dezinfectanţi şi echipamente de uz casnic pentru a asigura regimul sanitar.

36. Pentru curăţarea diferitelor încăperi şi echipamente sînt alocate anumite echipamente de curăţare, care sînt marcate şi utilizate exact aşa cum este prescris. Aceste echipamente se păstrează în locuri speciale. Cîrpele destinate pentru curăţarea echipamentelor de producţie, după dezinfectare şi uscare sînt păstrate în recipiente marcate închise. Folosirea periilor se permite numai pentru colectarea de fragmente ascuţite în situaţii de urgenţă şi de curăţare a dispozitivelor sanitare.

37. Podelele sînt curăţate cu dezinfectant cel puţin o dată în schimb, pereţii şi uşile cel puţin o dată în săptămînă. Tavanele se curăţă de praf o dată pe lună. Geamurile, ramele şi spaţiile dintre ele sînt spălate cu apă caldă şi săpun sau detergenţi cel puţin o dată în lună.

38. Curăţarea dulapurilor şi rafturilor din zonele de depozitare a medicamentelor se efectuează după necesitate, însă nu mai rar de o dată în săptămînă.

39. Atunci cînd se lucrează cu dezinfectanţi trebuie să se respecte toate măsurile de precauţie, inclusiv utilizarea echipamentului individual de protecţie specificate în instrucţiunile de utilizare.

40. Curăţenia generală se efectuează o dată în lună cu ţinerea evidenţei lucrărilor efectuate în registru.

 

VII. APROVIZIONAREA CU APĂ ŞI CANALIZARE

41. Aprovizionarea cu apă a farmaciilor/filialelor şi depozitelor farmaceutice poate fi centralizată sau decentralizată. Calitatea apei trebuie să corespundă Normelor sanitare privind calitatea apei potabile, aprobate prin anexa nr.2 la Hotărîrea Guvernului nr.934 din 15 august 2007. Sistemul de alimentare cu apă şi canalizare a farmaciilor/filialelor trebuie să fie executat în conformitate cu prevederile normativelor în construcţii respective.

42. În cazul în care obiectivul nu este racordat la reţelele de canalizare, apele reziduale vor fi acumulate în haznale impermeabile, amplasate în corespundere cu documentele normative în vigoare şi coordonate cu centrele de sănătate publică teritoriale, în conformitate cu Legea nr.10-XVI din 3 februarie 2009 privind supravegherea de stat a sănătăţii publice.

43. Se interzice deversarea apelor reziduale pe străzi, pe teritoriul adiacent şi teritoriul altor organizaţii.

 

VIII. CERINŢE IGIENICE PRIVIND ILUMINATUL

44. Încăperile unităţilor farmaceutice trebuie să dispună de iluminat natural şi artificial.

45. Normativele iluminatului artificial pentru încăperile farmaciilor sînt expuse în anexa nr.6 la prezentul Regulament.

46. Este necesar de prevăzut ca iluminatul combinat să fie prezent în toate încăperile, cu excepţia încăperilor pentru păstrarea medicamentelor fotosensibile. Pentru iluminarea diferitor zone funcţionale şi locuri de muncă trebuie să fie utilizate corpuri de iluminat locale, care sînt instalate la locul de muncă cu înălţime reglată.

47. Indicii normativi ai iluminatului natural şi artificial pentru încăperile farmaciilor trebuie să corespundă cerinţelor normativului în construcţii NCM C 04.02-2005 “Iluminatul natural şi artificial”.

IX. CERINŢE FAŢĂ DE IGIENA PERSONALĂ A LUCRĂTORILOR

DIN FARMACII/FILIALE ŞI DEPOZITE FARMACEUTICE

48. Lucrătorii sînt obligaţi să respecte următoarele reguli:

a) pînă a începe lucrul să îmbrace echipamentul sanitar (halat, bonetă, ciupici) şi să-şi spele mîinile;

b) înainte de a vizita WC să-şi scoată echipamentul sanitar, apoi să-şi spele minuţios şi să-şi dezinfecteze mîinile;

c) ieşirea din interiorul farmaciei în echipament sanitar este strict interzisă;

d) în perioadele de răspîndire a îmbolnăvirilor respiratorii să îmbrace masca de tifon, care poate fi utilizată maximum pe parcursul a 4 ore.

49. Personalului i se interzice păstrarea la locurile de lucru şi în buzunarele echipamentului sanitar a obiectelor de utilizare personală, în afară de băsmăluţa pentru nas curată.

50. Echipamentul sanitar se eliberează lucrătorilor gratis, în conformitate cu normele în vigoare. Schimbul echipamentului sanitar se efectuează cel puţin de 2 ori pe săptămînă, iar în caz de necesitate şi mai des. Pentru aceasta fiecare lucrător trebuie să fie asigurat cu cel puţin 2 seturi de echipament sanitar.

51. Îmbrăcămintea de fiecare zi, echipamentul de lucru şi încălţămintea personalului trebuie păstrat în dulapuri al căror număr trebuie să corespundă cu numărul de angajaţi.

52. Lucrătorii ocupaţi cu prepararea şi ambalarea medicamentelor la începutul schimbului sînt asiguraţi cu şerveţele curate.

 

X. EXAMENE MEDICALE PENTRU ANGAJAŢII DIN

FARMACII ŞI DEPOZITE FARMACEUTICE

53. Angajaţii farmaciilor/filialelor şi depozitelor farmaceutice, inclusiv conducătorii, trec examenul medical anual.

54. Angajaţii farmaciilor/filialelor şi depozitelor farmaceutice dispun de fişa medicală individuală, care se păstrează la locul de muncă.

55. Rezultatele examenului medical se includ în fişa medicală individuală şi în baza lor are loc admiterea la serviciu.

56. Nu se admit, ori se înlătură temporar de la lucru, conform indicaţiilor epidemiologice, persoanele bolnave sau purtătorii de germeni patogeni de febră tifoidă şi boli diareice acute (shigheloza, salmoneloza etc.), himenolepidoză, enterobioză, sifilisul cu manifestări clinice, dermatoze contagioase: scabia, tricofiţia, actinomicoze, tuberculoza plămînilor în formă activă şi distructivă şi maladii septico-purulente.

57. Admiterea la lucru după cursul de tratament şi asanare se va permite numai după însănătoşire şi/sau după rezultatele bacteriologice negative.

 

XI. RESPONSABILITĂŢI ŞI CONTROLUL EXECUTĂRII

PREZENTULUI REGULAMENT

58. Responsabilitatea pentru respectarea cerinţelor prevăzute în prezentul Regulament o poartă conducătorii farmaciilor/filialelor şi depozitelor farmaceutice şi personalul care activează în domeniul farmaceutic.

 

Anexa nr.1

la Regulamentul sanitar privind

dotarea şi exploatarea farmaciilor

şi depozitelor farmaceutice

 

Componenţa şi suprafeţele minime obligatorii farmaciilor

 

Nr.
d/o

Denumirea încăperii

Farmacii comunitareFarmacii ale instituţiilor medico-sanitare, m2
Farmacii cu funcţie de producere, m2Farmacii de forme industriale, m2
Mediul
urban, m2
Mediul
rural, m2
123456
1.Sala de deservire a populaţiei, inclusiv:201814-
a) zona locului de lucru+++-
b) zona de deservire a populaţiei+++-
2.Încăperi de producţie, inclusiv:26--36
a) sala de receptură12--+
b) sala aseptică cu ecluză---+
c) spălătorie8--+
d) distilare-sterilizare6--+
3.Încăperi pentru recepţia şi păstrarea produselor farmaceutice, inclusiv:32181632
a) despachetare5--+
b) boxă pentru păstrarea formelor industriale15+++
c) boxă pentru păstrarea substanţelor medicamentoase8--+
d) boxă pentru păstrarea materialelor auxiliare4+++
4.Încăperi administrative şi de gospodărie, inclusiv:20141020
a) biroul farmacistului-diriginte++++
b) camera personalului++++
c) boxă pentru păstrarea inventarului de gospodărie++++
d) bloc sanitar++++
5.Încăperi pentru pregătirea comenzilor şi livrarea medicamentelor secţiilor instituţiilor medico-sanitare publice, inclusiv:---20
a) sala de aşteptare---+
b) receptură-expediere---+

TOTAL

985040108

 

Notă:

Farmaciile care urmează să fondeze filiale de categoria I şi/sau II trebuie să dispună de suprafeţe suplimentare pentru păstrarea adecvată a stocurilor de produse farmaceutice.

Încăperile vor fi organizate în caz necesitate.

 

 

Anexa nr.2

la Regulamentul sanitar privind

dotarea şi exploatarea farmaciilor

şi depozitelor farmaceutice

 

Componenţa şi suprafeţele minime obligatorii

pentru filialele farmaciilor comunitare

 

Denumirea încăperii

În incinta instituţiilor medico-sanitare publice (centrele de sănătate, oficiul medicilor de familie)

Filialele de categoria I ale farmaciilor comunitare amplasate în afara instituţiilor medico-sanitare publice*

Filialele de
categoria I

Filialele de
categoria II

Sala de deservire a populaţiei:
spaţiul de depozitare
spaţiul administrativ

+

**

+

Suprafaţa totală

20 m2

**

În localităţile urbane, conform cerinţelor minime stabilite pentru farmacii prezentate în anexa nr.1 la prezenta Hotărîre
În localităţile rurale – 20 m2

 

Notă:

Farmaciile comunitare vor organiza filialele de categoria I şi II.

Asistenţa farmaceutică a populaţiei în filialele de categoria I este exercitată de către specialiştii cu studii farmaceutice (angajaţi titulari). Activitatea filialei se licenţiază în modul stabilit de legislaţie. Filiala va elibera populaţiei atît medicamente în bază de reţetă şi fără prescripţii medicale, cît şi produse parafarmaceutice.

* Filialele de categoria I, organizate de către farmaciile cu funcţie de preparare a formelor farmaceutice extemporale în localităţile urbane, vor avea suprafaţa minimă obligatorie de 20 m2.

** Pentru organizarea filialei de categoria II nu se cer suprafeţe speciale de amplasare. Ele îşi desfăşoară activitatea în spaţiul instituţiei (filialei) medico-sanitare, însă este necesar să dispună de mobilier şi utilaj. Asistenţa populaţiei în filialele din localităţile rurale în care este absentă farmacia (filiala) comunitară, dar este prezentă instituţia (filiala) medico-sanitară, precum şi în instituţiile medico-sanitare din gările feroviare şi auto, aeroporturi şi porturi maritime/fluviale este exercitată de către personalul medical din instituţie.

 

 

Anexa nr.3

la Regulamentul sanitar privind

dotarea şi exploatarea farmaciilor

şi depozitelor farmaceutice

 

Componenţa şi suprafeţele minime pentru

depozitele farmaceutice, m2

 

Nr.
d/o
Denumirea încăperilor de păstrareSuprafaţa, m2
123
1.Medicamente ce nu cer condiţii speciale de păstrare50
2.Medicamente termolabile10*
3.Medicamente stupefiante, psihotrope, precursori şi toxice10*
4.Produse farmaceutice fotosensibile10*
5.Plante medicinale (angro)10*
6.Produse parafarmaceutice10*
7.Ambalaj de transport pluricirculant, materiale auxiliare10

Total

110

 

Notă: În afara încăperilor de păstrare depozitul va dispune în mod obligatoriu de biroul farmacist-dirigintelui, oficiu pentru personal, bloc sanitar şi, după caz, de alte încăperi. Încăperile marcate cu asterisc se organizează în cazul în care depozitul farmaceutic dispune de produsele respective.

 

 

Anexa nr.4

la Regulamentul sanitar privind

dotarea şi exploatarea farmaciilor

şi depozitelor farmaceutice

 

Temperatura şi multiplicitatea ventilaţiei

conform categorie funcţionale

 

Nr.
d/o
Denumirea încăperiiTemperaturaMultiplicitatea
schimbului
de aer
Categoria
după
curăţenia
încăperii
Multiplicitatea
afluxului
natural în
încăperi
afluxreflux
1234567
1.Sala de deservire a populaţiei18-22°C34Murdar3
2.Încăperile de lucru sau zonele de lucru, izolate în sala de deservire, încăperi pentru expediţionare, reţete18-22°C21Curat1
3.Sălile pentru receptură,aseptice, ecluză, trecere,furnizare şi ambalare cu ecluze, sterilizare, ambalare şi control, distilare18-22°C42Curat1
4.Încăperile pentru împachetare, control-analitică, spălătorie, sterilizare a soluţiilor, despachetare18-22°C23Murdar1
5.Încăperi pentru pregătirea formelor medicamentoase în condiţii aseptice18-22°C42Facultativ curatNu se permite
6.Încăperi pentru păstrarea stocurilor de bază:
a) forme medicamentoase industriale, substanţe şi produse termolabile2-15°C23Murdar1
b) materie primă medicamentoasă vegetală15-22°C34Murdar3
c) ape minerale, veselă farmaceutică15-20°C-1Murdar1
d) preparate toxice şi narcotice, materiale auxiliare, veselă curată18-22°C-3Murdar3
e) produse uşor inflamabile8-15°C-10Murdar5

 

Notă:

Încăperile pentru păstrarea medicamentelor este necesar să fie dotate cu psihrometre, plasate pe peretele interior al camerei, departe de sursele de încălzire, la o înălţime de 1,5-1,7 m de la podea şi nu mai mult de 3 m de la uşă. Umiditatea relativă în aceste încăperi trebuie să corespundă normativului de 40-60%. Periodicitatea verificărilor temperaturii şi umidităţii trebuie să se facă o dată la 48 ore, cu fixarea datelor în registru special.

 

 

Anexa nr.5

la Regulamentul sanitar privind

dotarea şi exploatarea farmaciilor

şi depozitelor farmaceutice

 

Criteriile de apreciere a florei microbiene a aerului

din încăperile farmaciilor şi filialele acestora

 

Denumirea încăperiiCondiţiile de lucruCantitatea totală colonii de microorganisme
în 1m3 de aer
Cantitatea de Stafilococ aureus în
250 litri de aer
Cantitatea de fungi de mucegai şi drojdii
în 250 litri de aer
12345
Blocul asepticPînă la
începerea lucrului
Nu mai mult de 500Nu se admiteNu se admite
După lucruNu mai mult de 1000Nu se admiteNu se admite
Sala de receptură, preambalare a medicamentelor, de preparare a semifabricatelor, de depozitare şi păstrare a mărfurilorPînă la
începerea lucrului
Nu mai mult de 750Nu se admiteNu se admite
După lucruNu mai mult de 1000Nu se admiteNu se admite