sâmbătă, 26 august 2023
285/23.05.96 Hotărîre cu privire la aprobarea Regulamentului de recepţie a construcţiilor şi instalaţiilor aferente

H O T Ă R Î R E

cu privire la aprobarea Regulamentului de recepţie a construcţiilor

şi instalaţiilor aferente

 

nr. 285  din  23.05.96

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.42-44/349 din 28.06.1996

 

* * *

Abrogat: 30.01.2025

Hotărârea Guvernului nr.726 din 30.10.2024

 

În scopul reglementării stricte a recepţiei lucrărilor de construcţie şi instalaţiilor aferente acestora, precum şi pentru sporirea responsabilităţii investitorilor, executanţilor şi altor persoane fizice şi juridice cu activitate în domeniu, Guvernul Republicii Moldova

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă:

1) Regulamentul de recepţie a construcţiilor şi instalaţiilor aferente, conform anexei nr.1;

2) Regulamentul privind recepţia lucrărilor la fazele determinante ale construcţiei, conform anexei nr.11.

[Pct.1 în redacţia Hot.Guv. nr.392 din 14.06.2023, în vigoare 26.08.2023]

 

2. Ministerele, departamentele, organele administraţiei publice centrale şi locale vor aduce în conformitate cu prezenta hotărîre actele normative şi dispoziţiile emanate de la ele, referitoare la recepţia lucrărilor de construcţie şi instalaţiilor aferente.

3. Se abrogă hotărîrile şi dispoziţiile guvernamentale conform listei din anexa nr.2.

 

PRIM-MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVA Andrei SANGHELI

Chişinău, 23 mai 1996.
Nr.285.

 

 

Anexa nr.1

la Hotărîrea Guvernului

Republicii Moldova

nr.285 din 23 mai 1996

 

Notă: Pe tot parcursul textului, cuvintele „Direcţia serviciului de salvatori şi pompieri”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Organul supravegherii de stat a măsurilor contra incendiilor”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.392 din 14.06.2023, în vigoare 26.08.2023

 

Notă: Pe tot parcursul textului anexei nr.1, cuvintele „Agenţia pentru Supraveghere Tehnică”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Inspectoratul Naţional pentru Supraveghere Tehnică”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.391 din 14.06.2023, în vigoare 26.06.2023

 

Notă: În anexa nr.1, cuvintele „Inspecţia de Stat în Construcţii”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Agenţia pentru Supraveghere Tehnică”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.1088 din 18.12.2017, în vigoare 20.12.2017

 

REGULAMENT

de recepţie a construcţiilor şi instalaţiilor aferente

 

I. PREVEDERI GENERALE

1. Prezentul Regulament se aplică construcţiilor şi instalaţiilor aferente finanţate din bugetul de stat sau bugetele locale, cu excepţia prevederilor capitolului III1.

Recepţia constituie o componentă a sistemului calităţii în construcţii şi este actul prin care comisia de recepţie declară că acceptă şi preia lucrarea definitivată de construcţie şi instalaţiile aferente acesteia, cu sau fără rezerve, şi că aceasta poate fi dată în folosinţă.

Prin actul de recepţie se certifică faptul că executantul şi-a îndeplinit obligaţiile în conformitate cu prevederile contractului şi ale documentaţiei de execuţie, asumîndu-şi, totodată, pentru lucrările executate răspunderea prevăzută de lege.

[Pct.1 completat prin Hot.Guv. nr.318 din 23.05.2017, în vigoare 26.05.2017]

 

2. În sensul prezentului Regulament, investitorul este persoana juridică ce a încheiat contractul de executare a unor lucrări de construcţie, supraveghează mersul îndeplinirii lui şi preia lucrarea.

Executantul este partea contractantă care realizează lucrarea sau reprezentantul legal al acestuia, dacă lucrarea este realizată printr-o asociere.

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.318 din 23.05.2017, în vigoare 26.05.2017]

 

3. Recepţia lucrărilor de construcţie şi a instalaţiilor aferente acestora se efectuează atît la lucrări noi, cît şi la intervenţiile în timp asupra construcţiilor existente (reparaţii capitale, consolidări, reconstrucţii, modificări, modernizări, extinderi etc.) şi se realizează în două etape:

1) recepţia la terminarea lucrărilor;

2) recepţia finală la expirarea perioadei de garanţie.

4. Pentru lucrările de construcţie şi instalaţiile aferente acestora recepţiile se vor organiza de către ordonatorii de credite, care, în sensul prezentului Regulament, au calitatea de investitori.

[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.318 din 23.05.2017, în vigoare 26.05.2017]

 

5. Recepţia încăperilor încorporate în sau anexate la casele de locuit, izolate sau cu mai multe blocuri, se efectuează separat, conform documentaţiei de execuţie.

6. Recepţia se efectuează prin acordul părţilor. În cazul cînd părţile nu ajung la un asemenea acord pentru rezolvarea divergenţelor ivite cu ocazia încheierii procesului-verbal de recepţie, ele se pot adresa instanţei judecătoreşti competente.

 

II. RECEPŢIA LA TERMINAREA LUCRĂRILOR

7. Executantul este dator să notifice investitorului data terminării tuturor lucrărilor prevăzute în contract, printr-un document scris, confirmat de reprezentantul investitorului pe şantier.

8. Comisiile de recepţie a construcţiilor şi a instalaţiilor aferente acestora vor fi desemnate de către investitor într-o componenţă de cel puţin 5 persoane. În componenţa lor vor fi incluşi reprezentantul investitorului, reprezentantul administraţiei publice locale pe teritoriul căreia este situată construcţia, specialişti cu activităţi în construcţie atestaţi în conformitate cu Regulamentul cu privire la atestarea tehnico-profesională a specialiştilor cu activităţi în construcţii, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.329 din 23 aprilie 2009.

Preşedinte al comisiei de recepţie a lucrărilor de construcţie la obiectele social-culturale şi blocurile locative va fi desemnat reprezentantul organelor administraţiei publice locale.

[Pct.8 în redacţia Hot.Guv. nr.318 din 23.05.2017, în vigoare 26.05.2017]

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.1469 din 30.12.2016, în vigoare 03.03.2017]

 

9. Comisiile pentru recepţia locuinţelor cu un nivel şi anexele gospodăreşti ale acestora, pentru una sau două familii, precum şi construcţiile provizorii cu suprafeţe mai mici de 150 m.p. vor fi alcătuite din cel puţin 2 persoane, inclusiv investitorul sau reprezentantul acestuia şi un specialist cu activităţi în construcţie, atestaţi în conformitate cu Regulamentul cu privire la atestarea tehnico-profesională a specialiştilor cu activităţi în construcţii, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.329 din 23 aprilie 2009.

La lucrările comisiei va fi prezent, în calitate de executant al lucrărilor de construcţie, reprezentantul executantului (al organizaţiei respective de antrepriză).

[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.1469 din 30.12.2016, în vigoare 03.03.2017]

 

10. Investitorul va fixa data începerii recepţiei în maximum 15 zile calendaristice de la notificarea terminării lucrărilor şi o va comunica:

1) membrilor comisiei de recepţie;

2) executantului;

3) proiectantului.

Reprezentanţii executantului şi ai proiectantului nu fac parte din comisia de recepţie, ei au calitatea de invitaţi.

11. Pentru construcţiile din cadrul obiectivelor cu caracter secret, stabilite prin ordine ale Ministerului Apărării, Ministerului Afacerilor Interne, Serviciului de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova şi Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat, comisia de recepţie este desemnată de către organele proprii ale acestora.

[Pct.11 modificat prin Hot.Guv. nr.392 din 14.06.2023, în vigoare 26.08.2023]

[Pct.11 modificat prin Hot.Guv. nr.312 din 05.05.2014, în vigoare 09.05.2014]

[Pct.11 modificat prin Hot. Guv. nr.1269 din 20.12.2000, în vigoare 29.12.2000]

 

12. Proiectantul, în calitate de autor al proiectului construcţiei, va întocmi şi va prezenta în faţa comisiei de recepţie punctul său de vedere privind execuţia de facto a construcţiei.

13. Investitorul prezintă comisiei de recepţie avizele Organului supravegherii de stat a măsurilor contra incendiilor, Serviciului de Supraveghere de Stat a Sănătăţii Publice şi Inspectoratului Ecologic de Stat privind execuţia de facto a construcţiei.

[Pct.13 în redacţia Hot.Guv. nr.318 din 23.05.2017, în vigoare 26.05.2017]

[Pct.13 în redacţia Hot.Guv. nr.1469 din 30.12.2016, în vigoare 03.03.2017]

 

14. La recepţia clădirilor cu înălţimea de peste 28 m, cu săli aglomerate, avînd capacitatea de peste 150 de persoane, a hotelurilor, a spitalelor, a căminelor pentru copii orfani şi invalizi, a căminelor pentru bătrîni sau a altor clădiri destinate persoanelor ce nu se pot evacua singure în condiţii de forţă majoră, investitorii sînt obligaţi să includă în comisiile de recepţie şi o persoană desemnată de Organul supravegherii de stat a măsurilor contra incendiilor, solicitată în scris de către investitor cu cel puţin 20 de zile înainte de ziua stabilită pentru recepţie.

Numele persoanei desemnate de Organul supravegherii de stat a măsurilor contra incendiilor va fi comunicat în scris investitorului în intervalul de timp de la primirea solicitării pînă la data întrunirii comisiei de recepţie.

În procesul-verbal de recepţie se va consemna realizarea măsurilor prevăzute în documentaţia de execuţie pentru prevenirea şi stingerea incendiilor, fără de care recepţia nu este acceptată.

[Pct.14 în redacţia Hot.Guv. nr.318 din 23.05.2017, în vigoare 26.05.2017]

[Pct.14 în redacţia Hot.Guv. nr.1469 din 30.12.2016, în vigoare 03.03.2017]

 

15. La recepţia clădirilor cuprinse în listele de monumente istorice, investitorii sînt obligaţi să includă în comisiile de recepţie şi o persoană desemnată de Ministerul Culturii.

[Pct.15 introdus prin Hot.Guv. nr.318 din 23.05.2017, în vigoare 26.05.2017]

[Pct.15 abrogat prin Hot.Guv. nr.1469 din 30.12.2016, în vigoare 03.03.2017]

 

16. În cazul în care investitorul nu stabileşte, după primirea Notificării, data pentru recepţia lucrărilor în termenul prevăzut la pct.10, sau dacă la data fixată nu se prezintă la locul recepţiei direct sau prin împuternicit, executantul va stabili de sine stătător un nou termen de recepţie în intervalul de 15 zile calendaristice de la expirarea termenului iniţial.

Executantul va comunica investitorului în timp util termenul pe care l-a fixat pentru începerea lucrului comisiei. Dacă investitorul, prin comisia de recepţie, nu se prezintă la termenul fixat şi nici nu a convenit cu executantul (înainte de termenul fixat de acesta) asupra unui alt termen pentru recepţie, executantul va notifica în scris investitorului ultimul termen de întrunire a comisiei de recepţie.

În notificare executantul va preciza, totodată, că investitorul va răspunde pentru acoperirea tuturor pagubelor ce i s-au cauzat prin neconvocarea comisiei de recepţie.

17. Comisia de recepţie poate funcţiona în componenţă deplină sau fiecare membru al comisiei va lucra separat în cadrul termenului stabilit de preşedintele acesteia care este numit de investitor. La întrunirea de totalizare, hotărîrea comisiei se va adopta cu semnarea procesului-verbal de recepţie de către toţi membrii comisiei. În vederea desfăşurării în bune condiţii a recepţiei, comisiei i se va pune la dispoziţie documentaţia de execuţie, concluziile organelor de control, precum şi alte documente şi explicaţii care îi vor fi necesare.

18. Comisia de recepţie verifică:

1) respectarea prevederilor din autorizaţia de construire, precum şi avizele şi condiţiile de execuţie, impuse de autorităţile competente.

Examinarea se va face prin:

- cercetarea vizuală a construcţiei;

- analiza documentelor conţinute în Cartea tehnică a construcţiei;

2) executarea lucrărilor în conformitate cu prevederile contractului de antrepriză, ale documentaţiei de execuţie şi ale reglementărilor specifice, cu respectarea exigenţelor esenţiale în construcţii, conform legii;

3) avizul, întocmit de proiectant, cu privire la modul în care a fost executată lucrarea (investitorul va urmări ca această activitate să fie cuprinsă în contractul de proiectare);

4) termenele şi calitatea definitivării tuturor lucrărilor prevăzute în contractul încheiat între investitor şi executant, precum şi în documentaţia anexată la contract.

În cazurile în care există dubii asupra înscrisurilor din documentele Cărţii tehnice a construcţiei, comisia poate cere să i se prezinte alte documente necesare, efectuarea de expertize, încercări suplimentare, probe şi alte teste.

19. La terminarea examinării, comisia îşi va consemna obiecţiile şi concluziile în procesul-verbal de recepţie, care se va întocmi după modelul prezentat în anexa nr.1 la prezentul Regulament şi îl va înainta investitorului în termen de 3 zile lucrătoare împreună cu recomandarea de admitere cu sau fără obiecţii a recepţiei, amînarea sau respingerea ei.

20. Comisia de recepţie recomandă admiterea recepţiei în cazul în care nu există obiecţii sau în situaţiile cînd cele care s-au consemnat nu sînt de natură să afecteze utilizarea lucrării conform destinaţiei sale.

21. Comisia de recepţie respinge recepţia în cazul cînd:

1) se constată lipsa sau neterminarea unor lucrări de construcţie-montaj prevăzute de proiect;

2) lipseşte Cartea tehnică a construcţiei sau este incompletă;

3) lipsesc avizele organelor respective de control;

4) construcţia prezintă vicii a căror remediere este de durată şi care, dacă nu ar fi făcută, ar diminua considerabil utilitatea lucrării;

5) există în mod justificat dubii cu privire la calitatea lucrărilor şi este nevoie de încercări suplimentare şi expertize pentru a le clarifica;

6) obiectul a fost construit cu abateri de la documentaţia de execuţie;

7) obiectul a fost construit nelegitim (fără certificatul de urbanism, fără proiect, fără autorizaţie de construire).

[Pct.21 modificat prin Hot.Guv. nr.392 din 14.06.2023, în vigoare 26.08.2023]

 

22. Comisia de recepţie recomandă respingerea recepţiei dacă constată vicii care nu pot fi înlăturate şi care, prin natura lor, împiedică realizarea uneia sau a mai multor exigenţe esenţiale, caz în care se impun expertize, reproiectări, refaceri de lucrări etc.

23. Absenţa executantului de la recepţie nu constituie motiv pentru amînarea şi/sau anularea actului de recepţie. În cazul în care executantul nu se prezintă la recepţie, investitorul poate solicita asistenţa pentru recepţie unui expert tehnic independent atestat care va consemna, separat de procesul-verbal, starea de fapt constatată.

24. Situaţiile de absenţă a unor persoane sau delegaţi convocaţi vor fi consemnate în procesul-verbal de recepţie.

25. Preşedintele comisiei de recepţie va prezenta investitorului procesul-verbal de recepţie cu observaţiile sau obiecţiile participanţilor şi cu recomandarea comisiei, cusut, numerotat şi sigilat cu sigiliul autorităţii publice locale.

Investitorul hotărăşte admiterea, amînarea sau respingerea recepţiei şi notifică executantului hotărîrea sa în interval de 3 zile lucrătoare, anexînd la ea un exemplar al procesului-verbal. Procesele-verbale întocmite de comisia de recepţie a lucrărilor de construcţie social-culturale, comunale şi a blocurilor locative se aprobă prin decizia organelor publice locale în termen de 3 zile.

[Pct.25 modificat prin Hot.Guv. nr.318 din 23.05.2017, în vigoare 26.05.2017]

[Pct.25 completat prin Hot.Guv. nr.622 din 20.08.2012, în vigoare 24.08.2012]

 

26. În cazul cînd admiterea recepţiei se face cu obiecţii, în procesul-verbal de recepţie se vor indica în mod expres acele lipsuri care trebuie să fie remediate. Termenele de remediere se vor conveni cu executantul, dar ele nu vor depăşi 90 zile calendaristice de la data recepţiei, cu excepţia cazurilor cînd, datorită condiţiilor climatice, trebuie fixat alt termen.

27. Dacă executantul nu-şi îndeplineşte obligaţiile prevăzute în pct.26, la expirarea termenului de remediere convenit investitorul îl va soma în acest sens, iar dacă executantul nu dă curs somaţiei, investitorul este în drept să execute remedierile pe cheltuiala şi riscul executantului în culpă şi să pretindă recuperarea prejudiciului ce i s-a produs.

28. Refuzul executantului de a semna procesul-verbal de recepţie se consemnează în cadrul acestuia.

29. După executarea tuturor remedierilor, executantul va cere în scris investitorului anularea obiecţiilor. Dacă în decurs de 30 zile calendaristice din data cererii executantului, investitorul nu anulează obiecţiile, executantul poate recurge la Inspectoratul Naţional pentru Supraveghere Tehnică iar în cazul rămînerii în dezacord – poate să-l acţioneze în instanţa judecătorească competentă.

30. Data recepţiei este data semnării de comisia de recepţie a procesului-verbal, cu sau fără obiecţii.

31. Executantul are la dispoziţie 20 zile calendaristice de la data primirii procesului-verbal de recepţie, amînare sau de respingere a recepţiei pentru a contesta obiecţiile sau respingerea. Litigiul se rezolvă prin instanţele superioare ale Inspectoratului Naţional pentru Supraveghere Tehnică, dacă această formă de conciliere a fost prevăzută în contract sau printr-o acţiune înaintată unei instanţe judecătoreşti competente.

32. Investitorul preia lucrarea la data prevăzută în pct.30, cu excepţia cazului în care recepţia este amînată sau respinsă.

33. În cazul depăşirii de către investitor a termenului de 30 zile prevăzut în pct.29, fără a cădea de acord cu executantul asupra prelungirii acestui termen, se apelează la Inspectoratul Naţional pentru Supraveghere Tehnică, iar pe urmă – în instanţa judecătorească competentă.

34. După ce investitorul a acceptat recepţia cu sau fără obiecţii, el nu mai poate solicita alte remedieri de lucrări, penalizări, diminuări de valori şi altele decît cele consemnate în procesul-verbal de recepţie. Fac excepţie de la acest punct numai viciile ascunse, descoperite în termenul stabilit conform legii.

35. În cazul în care investitorul solicită preluarea unei părţi din lucrare înainte de termenul prevăzut în contract, el va încheia cu executantul un proces-verbal de predare-primire în care se va consemna starea părţii de lucrare în cauză, măsurile de conservare, precum şi cele de protecţie reciprocă a desfăşurării activităţii la cele două părţi. În atare situaţii, toate riscurile şi pericolele pentru partea preluată trec temporar asupra investitorului, cu excepţia viciilor ascunse şi a celor ce decurg din nerespectarea cerinţelor documentaţiei de execuţie.

Procesul-verbal de predare-primire întocmit în aceste condiţii nu este un proces-verbal de recepţie pentru partea de lucrare în cauză, dar investitorul poate cere înscrierea în procesul-verbal de recepţie, întocmit la terminarea lucrării în întregime, a viciilor şi obiecţiilor pe care le-a constatat cu ocazia predării-primirii şi le-a consemnat în procesul-verbal respectiv. Pentru partea de lucrare, preluată astfel de investitor, perioada de garanţie pentru viciile, care nu ţin de siguranţa construcţiei, începe din data terminării remedierii deficienţelor.

 

III. RECEPŢIA FINALĂ

36. Recepţia finală este convocată de investitor în cel mult 15 zile după expirarea perioadei de garanţie. Perioada de garanţie este cea prevăzută în contract.

37. La recepţia finală participă:

1) investitorul;

2) comisia de recepţie desemnată de investitor;

3) proiectantul lucrării;

4) executantul.

38. Comisia de recepţie finală se întruneşte la data, ora şi locul fixate şi examinează următoarele:

1) procesele-verbale de recepţie la terminarea lucrărilor;

2) lichidarea viciilor depistate în cadrul recepţiei după terminarea lucrărilor;

3) concluzia investitorului privind comportarea construcţiilor şi instalaţiilor aferente acestora în exploatare în perioada de garanţie, incluzînd viciile depistate şi remedierea lor.

39. Comisia de recepţie poate cere, în cazuri foarte bine justificate şi/sau în cazul apariţiei unor vicii, executarea de încercări şi expertize.

40. La terminarea recepţiei, comisia de recepţie îşi va consemna observaţiile şi concluziile în procesul-verbal de recepţie finală, întocmit conform modelului prevăzut în anexa nr.2 la prezentul Regulament, pe care îl va înainta investitorului în termen de 3 zile lucrătoare împreună cu recomandarea de admitere cu sau fără obiecţii a recepţiei, de amînare sau de respingere a ei.

41. În cazul în care comisia de recepţie finală recomandă admiterea recepţiei cu obiecţii, amînarea sau respingerea ei, ea va trebui să propună măsuri pentru înlăturarea neregulilor semnalate.

Comisia de recepţie finală recomandă respingerea recepţiei finale în cazul în care nu au fost respectate exigenţele esenţiale.

[Pct.41 modificat prin Hot.Guv. nr.392 din 14.06.2023, în vigoare 26.08.2023]

 

42. Lucrarea, a cărei recepţie finală a fost respinsă, va fi pusă în stare de conservare prin grija şi pe cheltuiala investitorului, iar utilizarea ei va fi interzisă. În atare situaţii, investitorul este în drept să pretindă recuperarea pagubelor factorilor implicaţi în executarea construcţiei, vinovaţi de viciile constatate cu ocazia recepţiei, cît şi a prejudiciului decurgînd din nefuncţionarea construcţiilor şi/sau a instalaţiilor aferente acestora.

Investitorul hotărăşte admiterea recepţiei pe baza recomandării comisiei de recepţie finală şi notifică executantului hotărîrea sa în termen de 3 zile de la primirea procesului-verbal de recepţie finală.

43. Data recepţiei finale este data notificării de către investitor a hotărîrii sale.

 

III1. MODUL DE RECEPŢIE

A CONSTRUCŢIILOR ŞI INSTALAŢIILOR AFERENTE FINANŢATE

DIN MIJLOACE FINANCIARE PROPRIETATE PRIVATĂ

[Capitolul III1 (pct.431-435) introdus prin Hot.Guv. nr.318 din 23.05.2017, în vigoare 26.05.2017]

 

431. Recepţia lucrărilor de construcţie şi a instalaţiilor aferente acestora, atît la lucrările noi, cît şi la intervenţiile în timp asupra construcţiilor existente (reparaţii capitale, consolidări, reconstrucţii, modificări, modernizări, extinderi), finanţate din mijloace financiare proprietate privată se efectuează de către investitor (persoană fizică sau juridică), prin crearea unei comisii de recepţie în baza unui contract civil.

Comisia de recepţie se constituie din cel puţin 3 persoane. În componenţa acesteia se includ reprezentantul investitorului şi specialişti cu activităţi în construcţie atestaţi în conformitate cu Regulamentul cu privire la atestarea tehnico-profesională a specialiştilor cu activităţi în construcţii, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.329/2009.

Preşedintele comisiei de recepţie a lucrărilor de construcţie este desemnat de către investitor.

[Pct.431 modificat prin Hot.Guv. nr.392 din 14.06.2023, în vigoare 26.08.2023]

[Pct.431 introdus prin Hot.Guv. nr.318 din 23.05.2017, în vigoare 26.05.2017]

 

432. La recepţie participă:

1) investitorul;

2) comisia de recepţie, desemnată de către investitor;

3) proiectantul lucrării;

4) executantul.

Fiecare participant la recepţie va primi câte un exemplar al procesului-verbal de recepţie.

Prevederile pct.12-22 se aplică corespunzător şi pentru recepţia construcţiilor şi instalaţiilor aferente finanţate din mijloace financiare proprietate privată.

[Pct.432 în redacţia Hot.Guv. nr.392 din 14.06.2023, în vigoare 26.08.2023]

[Pct.432 introdus prin Hot.Guv. nr.318 din 23.05.2017, în vigoare 26.05.2017]

 

433. Prevederile pct.49 din prezentul Regulament şi alte prevederi privind Cartea tehnică se aplică corespunzător modului de recepţie prevăzut de prezentul capitol.

[Pct.433 introdus prin Hot.Guv. nr.318 din 23.05.2017, în vigoare 26.05.2017]

 

434. Litigiile sînt soluţionate de instanţa de judecată.

[Pct.434 introdus prin Hot.Guv. nr.318 din 23.05.2017, în vigoare 26.05.2017]

 

435. La recepţia blocurilor locative ce depăşesc 5 niveluri, a hotelurilor, investitorii sînt obligaţi să includă în comisiile de recepţie un reprezentant al Inspectoratului Naţional pentru Supraveghere Tehnică solicitat în scris cu cel puţin 20 de zile înainte de ziua stabilită pentru recepţie.

[Pct.435 completat prin Hot.Guv. nr.392 din 14.06.2023, în vigoare 26.08.2023]

[Pct.435 introdus prin Hot.Guv. nr.318 din 23.05.2017, în vigoare 26.05.2017]

 

436. Avizele specificate la pct.13 se prezintă comisiei de recepţie a obiectivelor finanţate din mijloace financiare proprietate privată doar în cazul în care avizele respective pentru astfel de obiective sunt expres prevăzute în legislaţie.

[Pct.436 introdus prin Hot.Guv. nr.392 din 14.06.2023, în vigoare 26.08.2023]

 

IV. DISPOZIŢII FINALE

44. Cheltuielile de orice natură, necesitate de activitatea comisiei de recepţie, cad în sarcina investitorului. Membrii comisiei de recepţie vor fi angajaţi prin contract de colaborare de către investitor, dacă este cazul.

Cheltuielile ocazionate de încercări, altele decît cele ce decurg din prevederile contractuale, se plătesc de către partea care a avut iniţiativa efectuării lor. În situaţiile în care, în urma rezultatelor nefavorabile ale încercărilor, se stabileşte o culpă, cheltuielile respective se suportă de către partea în culpă. Cheltuielile de expertiză sau cele ocazionate de asistenţa unui expert se plătesc de partea care a avut iniţiativa convocării expertului şi se suportă de partea în culpă.

45. Dacă părţile nu ajung la încheierea unui proces-verbal de recepţie pe cale amiabilă, ele se pot adresa unei instanţe judecătoreşti competente.

46. Părţile în litigiu pot conveni asupra unei proceduri de arbitraj potrivit legii.

47. Procesele-verbale de recepţie la terminarea lucrărilor se difuzează prin grija investitorului:

1) executantului;

2) proiectantului;

3) organului administraţiei publice locale;

4) Inspectoratului Naţional pentru Supraveghere Tehnică;

5) subdiviziunii competente a Agenţiei Servicii Publice, pentru înregistrarea de stat a bunului imobil recepţionat.

[Pct.47 modificat prin Hot.Guv. nr.327 din 17.04.2018, în vigoare 20.04.2018]

[Pct.47 modificat prin Hot.Guv. nr.1469 din 30.12.2016, în vigoare 03.03.2017]

 

48. Procesele-verbale de recepţie finală se difuzează prin grija investitorului:

1) executantului;

2) organului administraţiei publice locale;

3) organului local al statisticii de stat.

49. Cartea tehnică a construcţiei, potrivit modelului prezentat în anexa nr.6 la prezentul Regulament, se păstrează de investitor pe toată durata existenţei construcţiei.

50. În toate situaţiile investitorul este depozitarul arhivei privind lucrarea în cauză.

51. Prevederile prezentului Regulament nu vizează obiectele cu destinaţie specială construite de Ministerul Apărării, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova, Serviciul de Protecţie şi Pază de Stat.

[Pct.51 completat prin Hot.Guv. nr.392 din 14.06.2023, în vigoare 26.08.2023]

[Pct.51 modificat prin Hot.Guv. nr.312 din 05.05.2014, în vigoare 09.05.2014]

[Pct.51 modificat prin Hot. Guv. nr.1269 din 20.12.2000, în vigoare 29.12.2000]

 

52. Investitorul, executantul, preşedintele comisiei de recepţie şi membrii ei, precum şi toate persoanele participante la recepţia construcţiei poartă răspunderea prevăzută de lege, în cazul încălcării prevederilor prezentului Regulament.

53. Procesele-verbale se semnează exclusiv cu aplicarea semnăturii electronice.

Se admite semnătura olografă pentru membrii comisiei de recepţie doar în cazul clădirilor de locuit, pentru una sau două familii, şi al anexelor gospodăreşti ale acestora, unde investitorii sunt persoane fizice care nu deţin semnătura electronică.

[Pct.53 introdus prin Hot.Guv. nr.392 din 14.06.2023, în vigoare 26.08.2023]

 

 

 

 

INVESTITOR

Anexa nr.1

la Regulamentul de recepţie

a construcţiilor şi instalaţiilor aferente

 

PROCES-VERBAL

de recepţie la terminarea lucrărilor

Nr. _______ din ____________

 

privind lucrarea __________________________________________________________________________

executată la obiectul ______________________________________________________________ în cadrul

contractului nr. _________ din __________________________________________________ încheiat între

_________________________________________________________________________________ pentru

lucrările de _____________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

1. Lucrările au fost executate în baza autorizaţiei nr. _______, eliberată de ____________ la ___________,

cu valabilitate pînă la _____________________________________________________________________.

2. Comisia de recepţie şi-a desfăşurat activitatea în intervalul ______________________, fiind formată din:

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

(numele, prenumele)

3. Au mai participat la recepţie:

____________________________________________ ___________________________________________

(numele, prenumele)

(calitatea)

 

4. Constatările comisiei de recepţie:

1) din documentaţia scrisă şi desenată, care trebuia prezentată, au lipsit sau sînt incomplete piesele cuprinse în lista-anexă nr.1;

2) lucrările cuprinse în lista-anexă nr.2 nu au fost executate;

3) în lucrările, cuprinse în lista-anexă nr.3, nu s-au respectat prevederile proiectului.

5. Comisia de recepţie, în urma constatărilor făcute, propune:

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

6. Comisia de recepţie motivează propunerea făcută prin:

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

7. Comisia de recepţie recomandă următoarele:

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

71. Descrierea obiectului recomandat spre recepţie:

Obiectul cu numărul cadastral ______, adresa poştală _____, destinaţia ______, compus din următoarele construcţii ______, suprafaţa la sol _______, suprafaţa totală, _______, numărul de etaje_____, conform certificatului despre rezultatele inspectării bunului imobil, anexat la prezentul proces-verbal.

8. Prezentul proces-verbal, conţinînd ______ file şi ________ anexe numerotate, cu un total de _________

fie, a fost încheiat astăzi _________________ la _________________ în _________________ exemplare.

 

Comisia de recepţie:

 

Specialişti:

 

Preşedinte:__________________________________ ___________________________________________

Membri:_____________________________________ ___________________________________________

(numele, prenumele, semnătura)

 

 

9. Concluzia Inspectoratului Naţional pentru Supraveghere Tehnică:

[Pct.9 introdus prin Hot.Guv. nr.318 din 23.05.2017, în vigoare 26.05.2017]

[Pct.9 abrogat prin Hot.Guv. nr.1469 din 30.12.2016, în vigoare 03.03.2017]

 

 

10. Lucrarea ______________________________________________________________________ este.

 

TRANSMISĂ:

 

EXECUTANTUL:

"_____"________________________199

L.Ş.______________________________

(semnătura)

 

PRIMITĂ:

 

INVESTITORUL:

"____"__________________________199

L.Ş._______________________________

(semnătura)

 

[Anexa nr.1 completată prin Hot.Guv. nr.622 din 20.08.2012, în vigoare 24.08.2012]

 

 

 

 

INVESTITOR

Anexa nr.2

la Regulamentul de recepţie

a construcţiilor şi instalaţiilor aferente

 

PROCES-VERBAL

de recepţie finală

Nr. _______ din_________

 

Obiectul _______________________________________________________________________________

este executat în cadrul contractului nr.___________________ din "__" _______________________199__.

Lucrările au fost executate în baza autorizaţiei nr. ________ din ________________ valabilă pînă la _____,

de către ________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

1. Comisia de recepţie finală şi-a desfăşurat activitatea în intervalul _________________, fiind formată din:

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

(numele, prenumele)

2. Au mai participat la recepţie:

___________________________________________ ____________________________________________

(numele, prenumele)

(calitatea)

 

3. Comisia de recepţie finală, în urma examinării şi analizei lucrărilor efectuate şi a documentelor cuprinse în Cartea tehnică a construcţiei, a constatat următoarele:

1) lucrările pe specialităţi au fost executate şi recepţionate conform listei-anexă nr.1;

2) lucrările au fost complet terminate la data de _______________________ 199_;

3) observaţiile comisiei de recepţie finală sînt prezentate în lista-anexă nr.2;

4) Cartea tehnică a construcţiei şi fişa sintetică a obiectului au fost (nu au fost) completate;

5) instrucţiunile de exploatare şi urmărire a comportării în timp a obiectului (nu) sînt în posesia utilizatorului;

6) construcţia s-a comportat (nu s-a comportat) corespunzător în perioada de la terminarea ei la data de

_________________ pînă în prezent, respectiv pe o durată de ____ luni, constatările comisiei fiind enumerate

în anexa nr.3;

7) valoarea obiectului este de _____ lei, conform listei-anexă nr.1.

4. În baza constatărilor făcute, comisia de recepţie finală propune:_________________________________

_______________________________________________________________________________________

5. Comisia de recepţie finală motivează propunerea făcută prin:

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

6. Comisia de recepţie finală recomandă următoarele:

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

61. Descrierea obiectului recomandat spre recepţie:

Obiectul cu numărul cadastral ______, adresa poştală _____, destinaţia ______, compus din următoarele construcţii ______, suprafaţa la sol _______, suprafaţa totală, _______, numărul de etaje_____, conform certificatului despre rezultatele inspectării bunului imobil, anexat la prezentul proces-verbal.

7. Prezentul proces-verbal, conţinînd _____________________ file şi ______________ anexe numerotate,

cu un total de __________ fie, a fost încheiat astăzi__________________la în _____________exemplare.

 

Comisia de recepţie finală:

 

Specialişti:

 

Preşedinte: ______________________________ ______________________________________________

Membri: _________________________________ ______________________________________________

________________________________________ ______________________________________________

(numele, prenumele, semnătura)

 

8. Concluzia Inspectoratului Naţional pentru Supraveghere Tehnică:

[Pct.8 introdus prin Hot.Guv. nr.318 din 23.05.2017, în vigoare 26.05.2017]

[Pct.8 abrogat prin Hot.Guv. nr.1469 din 30.12.2016, în vigoare 03.03.2017]

 

[Anexa nr.2 completată prin Hot.Guv. nr.622 din 20.08.2012, în vigoare 24.08.2012]

 

 

 

 

INVESTITOR

Anexa nr.3

la Regulamentul de recepţie

a construcţiilor şi instalaţiilor aferente

 

PROCES-VERBAL

de recepţie la terminarea lucrărilor

(pentru construcţii de locuinţe cu un nivel)

Nr. ___________ din ___________________

 

privind lucrarea __________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

executată în cadrul contractului nr. _____________________ din _________________________________,

încheiat între____________________________________________________________________________

şi între _________________________________________________________________________________

pentru lucrările de ________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________.

1. Lucrările au fost executate în baza autorizaţiei nr. ____________________________________________,

eliberată de ________________________________ la __________________________________________,

cu valabilitate pînă la _____________________________________________________________________.

2. Comisia de recepţie şi-a desfăşurat activitatea în intervalul ______________________, fiind formată din:

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

(numele, prenumele)

3. Au mai participat la recepţie:

_____________________________________________ _________________________________________

(numele, prenumele)

(calitatea)

 

4. Comisia de recepţie, în urma constatărilor făcute, propune:

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

5. Comisia de recepţie recomandă următoarele:

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

51. Descrierea obiectului recomandat spre recepţie:

Obiectul cu numărul cadastral ______, adresa poştală _____, destinaţia ______, compus din următoarele construcţii ______, suprafaţa la sol _______, suprafaţa totală, _______, numărul de etaje_____, conform certificatului despre rezultatele inspectării bunului imobil, anexat la prezentul proces-verbal.

6. Prezentul proces-verbal, conţinînd __________ file şi _____________ anexe numerotate, cu un total de

________ file, a fost încheiat astăzi _______________ la ______________ în ______________ exemplare.

 

Comisia de recepţie:

Investitor (proprietar): _____________________________________________________________________

 

[Anexa nr.3 modificată prin Hot.Guv. nr.1469 din 30.12.2016, în vigoare 03.03.2017]

[Anexa nr.3 completată prin Hot.Guv. nr.622 din 20.08.2012, în vigoare 24.08.2012]

 

 

 

 

INVESTITOR

Anexa nr.4

la Regulamentul de recepţie

a construcţiilor şi instalaţiilor aferente

 

PROCES-VERBAL

de recepţie finală

(pentru construcţii de locuinţe cu un nivel)

Nr. _________ din __________

 

privind lucrarea __________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

executată în baza autorizaţiei nr. ______________________________ din __________________________

cu valabilitate pînă la ______________________________________________________________, de către

_______________________________________________________________________________________

1. Comisia de recepţie finală şi-a desfăşurat activitatea în intervalul _________________, fiind formată din:

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

(numele, prenumele)

2. Au mai participat la recepţie:

____________________________________________ __________________________________________

(numele, prenumele)

(calitatea)

 

3. Comisia de recepţie finală, în urma examinării lucrării şi a documentelor, a constatat următoarele: ____

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

4. Valoarea obiectului este de _____________________________________ lei, conform listei-anexă nr.1.

5. În baza constatărilor făcute, comisia de recepţie finală propune:

_______________________________________________________________________________________

51. Descrierea obiectului recomandat spre recepţie:

Obiectul cu numărul cadastral ______, adresa poştală _____, destinaţia ______, compus din următoarele construcţii ______, suprafaţa la sol _______, suprafaţa totală, _______, numărul de etaje_____, conform certificatului despre rezultatele inspectării bunului imobil, anexat la prezentul proces-verbal.

 

6. Prezentul proces-verbal, conţinînd ___________ file şi __________ anexe numerotate, cu un total de

_________file, a fost încheiat astăzi ______________ la _______________ în _____________ exemplare.

 

Comisia de recepţie finală:

Investitor (proprietar): _____________________________________________________________________

 

[Anexa nr.4 modificată prin Hot.Guv. nr.1469 din 30.12.2016, în vigoare 03.03.2017]

[Anexa nr.4 completată prin Hot.Guv. nr.622 din 20.08.2012, în vigoare 24.08.2012]

 

 

Anexa nr.5

la Regulamentul de recepţie

a construcţiilor şi instalaţiilor aferente

 

DEFINIŢII PRIVIND TERMENII UTILIZAŢI

 

1. Recepţia construcţiilor (lucrărilor de construcţie) şi instalaţiilor aferente acestora – actul prin care investitorul certifică (atestă) realizarea lucrărilor de construcţie şi instalaţii aferente acestora, în conformitate cu prevederile contractuale (documentaţii tehnice de execuţie, caiete de sarcini, specificaţii tehnice etc.) şi cu cerinţele documentelor oficiale (autorizaţia de construire, avize ale organelor autorizate, reglementări tehnice aplicabile, Cartea tehnică a construcţiei etc.), şi declară că acceptă, preia construcţiile/lucrările executate şi că acestea pot fi date în folosinţă.

2. Recepţia la terminarea lucrărilor – recepţia efectuată la terminarea completă a lucrărilor unui obiect sau a unei părţi din construcţie, independentă, care poate fi utilizată separat.

3. Recepţia finală – recepţia efectuată după expirarea perioadei de garanţie.

4. Perioada de garanţie – perioada de timp cuprinsă între data recepţiei şi terminarea lucrărilor, a cărei durată se stabileşte prin contract şi în cadrul căreia executantul are obligaţia înlăturării, pe cheltuiala sa, a tuturor defectelor şi nefinisărilor apărute datorită nerespectării clauzelor şi specificaţiilor contractuale sau a prevederilor documentelor tehnice aplicabile.

5. Cartea tehnică a construcţiei – ansamblul documentelor tehnice referitoare la proiectarea, execuţia, recepţia, exploatarea şi urmărirea comportării în exploatare a construcţiei şi instalaţiilor aferente acesteia, cuprinzînd toate datele, necesare pentru identificarea şi determinarea stării tehnice (fizice) a construcţiei respective şi a evoluţiei acesteia în timp.

6. Proprietar – după încheierea procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor, investitorul poartă denumirea generică de proprietar.

7. Documentaţia de execuţie – documentaţia cuprinsă în Cartea tehnică a construcţiei, capitolele A, B, C.

 

 

Anexa nr.6

la Regulamentul de recepţie

a construcţiilor şi instalaţiilor aferente

 

CARTEA TEHNICĂ A CONSTRUCŢIEI

 

CENTRALIZATORUL

pieselor cuprinse în Cartea tehnică a construcţiei

1) Fişa de date sintetice;

2) Capitolul A*): documentaţia privind proiectarea;

3) Capitolul B*): documentaţia privind execuţia;

4) Capitolul C*): documentaţia privind recepţia;

5) Capitolul D*): documentaţia privind exploatarea, repararea, întreţinerea şi urmărirea comportării în timp;

6) Jurnalul evenimentelor.

Capitolul A*): documentaţia privind proiectarea

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

Capitolul B*): documentaţia privind execuţia

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

Capitolul C*): documentaţia privind recepţia

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

Capitolul D*): documentaţia privind exploatarea, repararea, întreţinerea şi urmărirea comportării în timp

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

________________________ 

* Se vor include pe capitole borderourile generale ale dosarelor documentaţiei de bază şi copiile borderourilor cu cuprinsul fiecărui dosar în parte.

 

 

FIŞA DE DATE SINTETICE

 

1. Obiectul de construcţie (denumire, localizare) _______________________________________________

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

2. Investitorul (denumirea şi sediul unităţii) ____________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

3. Reprezentanţii investitorului cu sarcini de verificare a calităţii construcţiei

(numele, prenumele, funcţia, atribuţia) ________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

4. Proiectantul lucrării:

a) denumirea şi sediul sau adresa unităţii-proiectant general şi a unităţilor subproiectante ______________

_______________________________________________________________________________________

b) numele şi prenumele şefului de proiect _____________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

c) numele şi prenumele proiectantului de specialitate, denumirea şi sediul unităţilor de care aparţin ______

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

5. Verificatorul (sau verificatorul de proiecte atestat), (numele, prenumele, nr. certificatului de atestare)

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

6. Executantul construcţiei:

a) denumirea şi sediul sau adresa unităţii executante (antreprenor general) şi, dacă este cazul,

a unităţilor executante pentru instalaţiile aferente construcţiilor ____________________________________

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

b) numele şi prenumele dirigintelui de şantier atestat ___________________________________________

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

c) numele şi prenumele conducătorului direct al lucrărilor (şeful punctului de lucru al obiectivului) ________

_______________________________________________________________________________________

7. Modificări intervenite în datele de la pct.1-6 (data modificării şi modificarea) _______________________

_______________________________________________________________________________________

8. Experţii tehnici atestaţi care au verificat calitatea şi comportarea construcţiei (numele, prenumele,

nr. certificatului de atestare) ________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

9. Comisia de recepţie la terminarea lucrărilor (numele şi prenumele membrilor ei, unitatea în care muncesc)

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

10. Comisia de recepţie finală (numele şi prenumele membrilor ei şi unitatea fiecăruia de muncă)________

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

11. Data începerii execuţiei ________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

12. Data aprobării recepţiei la terminarea lucrărilor ______________________________________________

_______________________________________________________________________________________

13. Data aprobării recepţiei finale ____________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

14. Gradul de seismicitate luat în calcul la proiectarea construcţiei ________________________________

15. Alte date ____________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

 

 

JURNALUL EVENIMENTELOR

____________________________________

(denumirea obiectului)

 

Nr.
d/o
Data
eveni-
mentului
Codul
eveni-
mentului
Prezentarea
evenimentului
şi a efectelor sale
asupra obiectului
Nr.
procesului-
verbal, nr.
dosarului
Denumirea unităţii,
numele, prenumele,
 funcţia persoanei
care înscrie evenimentul
Semnătura
responsabilului
de Cartea tehnică
a construcţiei
12 34 56 7

 

Instrucţiuni de completare:

Rubrica 1 – numărul de ordine a înscrierilor;

Rubrica 2 – data (ziua, luna, anul);

Rubrica 3 – codul evenimentului.

Evenimentele care se înscriu în Jurnal se codifică cu următoarele litere:

 

CodulDenumirea evenimentului
UCRezultatul verificărilor periodice din cadrul urmăririi curente;
USRezultatul verificărilor din cadrul urmăririi speciale, în cazul în care implică luarea anumitor măsuri;
MConstatarea unor deficienţe (reparaţii, consolidări etc.) şi măsurile de intervenţie;
EEvenimente excepţionale (cutremur, incendii, inundaţii, alunecări de teren, căderi masive de zăpadă, etc.);
ARezultatul verificărilor organelor de control;
CRezultatul controlului privind modul de întocmire şi păstrare a Cărţii tehnice a construcţiei.

 

Rubrica 4 – prezentarea evenimentului;

Rubrica 5 – numărul procesului-verbal al evenimentului constatat şi numărul dosarului unde este îndosariat procesul-verbal;

Rubrica 6 – denumirea unităţii, numele, funcţia persoanei care înscrie evenimentul;

Rubrica 7 – semnătura responsabilului de întocmire şi păstrarea Cărţii tehnice a construcţiei.

 

 

NORME

privind cuprinsul şi modul de întocmire, completare

şi păstrare a cărţii tehnice a construcţiei

 

1. DISPOZIŢII GENERALE

1. Cartea tehnică a construcţiei (C.T.C.) cuprinde toată documentaţia tehnică privind realizarea construcţiei începînd cu etapa de proiectare şi pînă la punerea în funcţiune a obiectului, oglindind, totodată, şi exploatarea ulterioară a obiectului, inclusiv toate modificările ce se vor opera în procesul exploatării lui.

2. Cartea tehnică a construcţiei are ca scop reflectarea documentară a mersului execuţiei construcţiei. Ea oferă posibilitatea de a urmări şi cunoaşte calitatea lucrărilor de construcţie, principalele caracteristici şi parametri ai obiectului, precum şi evoluţia lor după predarea lui în exploatare şi, nemijlocit, în timpul exploatării lui.

3. Cartea tehnică a construcţiei se întocmeşte pentru toate obiectele de construcţie, indiferent de natura proprietăţii lor.

4. Cartea tehnică a construcţiei se elaborează pentru fiecare obiect de construcţie şi este eliberată împreună cu documentaţia de proiect şi de deviz ca parte integrantă a proiectului.

 

2. CUPRINSUL CĂRŢII TEHNICE A CONSTRUCŢIEI

 

5. Cartea tehnică a construcţiei este alcătuită din 4 capitole:

A, B, C şi D, care cuprind următoarea documentaţie tehnică:

Capitolul A: Documentaţia tehnică privind proiectarea construcţiei,

Capitolul B: Documentaţia tehnică privind execuţia construcţiei,

Capitolul C: Documentaţia tehnică privind recepţia construcţiei,

Capitolul D: Documentaţia tehnică privind exploatarea, repararea, întreţinerea şi urmărirea comportării în timp a obiectului construit.

6. Fiecare capitol va cuprinde borderoul documentaţiei unde se va consemna denumirea documentului, numărul mapei sau a dosarului, numărul de file şi cuprinsul fiecărei mape.

7. Documentaţia tehnică privind proiectarea construcţiei din capitolul A va cuprinde:

a) actele privind atribuirea terenului pentru construcţie;

b) studii şi avize geotehnice, hidrologice, hidrogeologice, climatologice şi ecologice, documente privind gradul de intensitate seismică şi de altă natură care au stat la baza proiectării obiectului;

c) lista obiectelor ce urmează a fi date în exploatare, etapele acesteia cu indicarea datelor esenţiale;

d) lista şi seturile desenelor de execuţie, de deviz şi altă documentaţie de proiect;

e) procesele-verbale de coordonare, aprobare şi de transmitere a documentaţiei de proiect;

f) documentaţia privind argumentarea modificărilor şi executarea lor, dacă acestea au avut loc în proiect;

g) rezultatele calculelor parametrilor de bază şi ale sarcinilor;

h) caietele de sarcini privind executarea lucrărilor (acolo unde este cazul);

i) alte documente vizînd obiectul în cauză.

8. Documentaţia tehnică privind executarea construcţiei din capitolul B va cuprinde:

a) autorizaţia de executare a lucrărilor de construcţie-montaj;

b) autorizaţia privind dreptul de folosinţă specială a apei (cînd este cazul);

c) acte privind trasarea geodezică a amplasamentului şi a lucrărilor geodezice efectuate pe parcursul executării construcţiei;

d) procesele-verbale de examinare a lucrărilor ascunse şi de recepţie intermediară a construcţiilor responsabile;

e) jurnalele de execuţie a lucrărilor;

f) jurnalul de supraveghere a construcţiei ţinut de autorul proiectului;

g) jurnalele de execuţie a lucrărilor pe specialitate;

h) actele şi procesele-verbale privind controlul şi verificarea calităţii lucrărilor de construcţie-montaj, efectuate de organele de control;

i) lista schemelor de execuţie privind montarea construcţiilor şi comunicaţiilor;

k) procesul-verbal de încercare a elementelor de construcţii;

l) procesul-verbal de recepţie a utilajului în urma încercării individuale;

m) procesele-verbale de încercare a conductelor tehnologice, sistemelor, comunicaţiilor;

n) alte documente.

9. Documentaţia tehnică privind recepţia construcţiei, specificată la capitolul C, va cuprinde:

a) procesul-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor;

b) procesul-verbal de recepţie finală;

c) procesul-verbal de recepţie a utilajului în urma încercării în ansamblu;

d) procesele-verbale privind efectuarea diverselor încercări ale instalaţiilor, sistemelor, utilajului;

e) adeverinţele şi lista adeverinţelor privind preluarea spre deservire de către unităţile orăşeneşti a reţelelor inginereşti exterioare care vor asigura exploatarea normală a obiectului;

f) evidenţa defectelor şi nefinisărilor scoase la iveală pe parcursul lucrului comisiei de recepţie;

g) certificatul despre rezultatele inspectării bunului imobil de model stabilit de Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru;

h) lista materialelor, utilajelor, construcţiilor însoţite de certificate sau fişe tehnice care oglindesc calitatea lor;

i) fişa tehnică a obiectului;

k) adeverinţa privind efectuarea lucrărilor de amenajare;

l) adeverinţa privind corespunderea în natură a construcţiilor şi faţadelor clădirii cu soluţia din proiect;

m) procesul-verbal al adunării consiliului cooperativei de construcţie locativă (pentru atare cooperative) privind hotărîrea de recepţie a clădirii;

n) documentele centralizate ale comisiei de recepţie la terminarea lucrărilor;

o) documentele centralizate ale comisiei de recepţie finală.

[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.622 din 20.08.2012, în vigoare 24.08.2012]

 

10. Documentaţia tehnică privind exploatarea, repararea, întreţinerea şi urmărirea comportării în timp, specificată la capitolul D, va cuprinde:

a) indicaţiile scrise ale proiectantului privind urmărirea comportării obiectului în timpul exploatării lui, instrucţiunile de exploatare şi întreţinere, lista prescripţiilor de bază care trebuie respectate în timpul exploatării obiectului;

b) documentaţia privind urmărirea comportării obiectului în timpul exploatării (acolo unde este cazul); proiectul de urmărire specială a obiectului (urmărire în timp);

c) proiectele conform cărora au fost efectuate modificările în execuţia construcţiei după recepţia obiectului în exploatare;

d) procesele-verbale de constatare a deficienţelor în execuţia proiectului şi/sau în execuţia construcţiei după recepţia obiectului şi în timpul exploatării, măsurile de intervenţie pentru remedierea lor;

e) procesele-verbale de constatare a consecinţelor apărute în timpul exploatării (inclusiv proiectele şi lucrările de remediere);

f) procesele-verbale de predare-primire a obiectului în cazul schimbării unităţii de exploatare;

g) jurnalul evenimentelor din perioada urmăririi comportării obiectului în timpul exploatării lui;

h) alte documente.

11. Pentru obiectele de construcţie proprietate personală şi anexele gospodăreşti, ca şi pentru obiectele de construcţie proprietate de stat de mică importanţă (garduri, şoproane etc.), Cartea tehnică a construcţiei va cuprinde actele privind atribuirea terenului pentru construcţie, autorizaţia de executare a construcţiei şi documentaţia tehnică necesară la darea obiectului în exploatare.

12. Actele ce formează documentaţia de bază a Cărţii tehnice a construcţiei vor fi îndosariate pe capitolele respective. Fiecare dosar va fi marcat cu litera corespunzătoare capitolului: A, B, C, D, iar numărul de ordine al dosarului – cu cifre arabe.

 

3. COMPLETAREA, FOLOSIREA ŞI PĂSTRAREA CĂRŢII TEHNICE A CONSTRUCŢIEI

13. Cartea tehnică a construcţiei se întocmeşte pentru obiectele noi de către investitor împreună cu unităţile de proiectare, executantul şi unitatea de exploatare.

14. Proiectantul obiectului de construcţie întocmeşte şi predă investitorului, pe măsura elaborării, însă cel tîrziu cu 3 zile înainte de data admiterii recepţiei la terminarea lucrărilor, documentaţia prevăzută în capitolul A, pct.7.

15. Executantul întocmeşte documentaţia prevăzută la capitolul B, pct.8 şi documentaţia prevăzută în capitolul C în pct.9 a, b, c, d, f, g, h, i, l, m, n, o.

16. Investitorul completează documentaţia prevăzută la capitolul C, pct.9 e, m, o şi, pe parcursul executării construcţiei, completează documentaţia prevăzută în capitolele A, B, C cu actele ce cad în sarcina sa, le îndosariază în conformitate cu prevederile din pct.12 şi întocmeşte borderoul documentaţiei pe capitole. Această documentaţie investitorul o prezintă la efectuarea recepţiei la terminarea lucrărilor şi recepţiei finale.

17. Cartea tehnică a construcţiei se prezintă comisiilor de recepţie la terminarea lucrărilor după efectuarea recepţiei finale a obiectului de construcţie, apoi se predă pentru păstrare investitorului (în cazul cînd investitorul este în acelaşi timp şi unitatea de exploatare) sau unităţii de exploatare.

18. După recepţia finală a obiectului, Cartea tehnică a construcţiei se păstrează la investitor (în cazul cînd investitorul este în acelaşi timp şi unitatea de exploatare) sau la unitatea de exploatare, care pe parcursul exploatării obiectului completează capitolul respectiv al Cărţii tehnice a construcţiei (capitolul D).

19. Conducătorul unităţii investitorului sau conducătorul unităţii de exploatare (preşedintele consiliului cooperativei locative) este persoana responsabilă de Cartea tehnică a construcţiei, de efectuarea urmăririi comportării obiectului în timpul exploatării lui în conformitate cu prezentele Norme.

20. În cazul schimbării investitorului sau a unităţii de exploatare, se va preda şi Cartea tehnică a construcţiei, consemnînd acest fapt în procesul-verbal de predare-primire, efectuînd, totodată, înscrierea respectivă şi anexînd procesul-verbal la capitolul D.

21. Rezultatele urmăririi comportării obiectului şi starea lui în timpul exploatării se vor consemna în Jurnalul evenimentelor o dată în semestru, dacă proiectul nu prevede alt termen.

În cazul cînd au loc evenimente excepţionale (cutremure, incendii, inundaţii, alunecări de teren etc.), se efectuează examinarea obiectului. Rezultatele examinării se vor consemna în Jurnalul evenimentelor la capitolul D. Urmărirea comportării obiectului în acest caz se efectuează în măsura necesităţii.

22. Respectarea prezentelor Norme se controlează de către:

- comisiile de recepţie cu ocazia recepţiilor la terminarea lucrărilor şi recepţia finală a obiectului;

- reprezentanţii organelor de supraveghere, sub controlul cărora se află obiectul;

- conducătorul autorităţii ierarhice a investitorului sau a unităţii de exploatare;

- reprezentanţii puterii publice locale în teritoriul căreia este situat obiectul.

Rezultatele controalelor se vor consemna în mod obligatoriu în Jurnalul evenimentelor.

23. Mijloacele financiare necesare pentru întocmirea, completarea şi păstrarea Cărţii tehnice a construcţiei vor fi acoperite de unitatea responsabilă de păstrarea Cărţii tehnice a construcţiei.

24. Este categoric interzisă înstrăinarea parţială sau total a Cărţii tehnice a construcţiei.

25. Cartea tehnică a construcţiei se păstrează pe toată durata existenţei construcţiei, pînă la demolarea ei. Hotărîrea privind demolarea construcţiei se va consemna în Jurnalul evenimentelor, la capitolul D. În acest caz, Cartea tehnică a construcţiei se va preda Serviciului de Stat de Arhivă.

26. Vinovaţii de nerespectarea prezentelor Norme poartă răspundere în conformitate cu legislaţia în vigoare a Republicii Moldova.

 

 

Anexa nr.11

la Hotărârea Guvernului

nr.285 din 23 mai1996

 

REGULAMENT

privind recepţia lucrărilor la fazele determinante ale construcţiei

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Regulamentul privind recepţia lucrărilor la fazele determinante ale construcţiei (în continuare – Regulament) se aplică la verificarea lucrărilor la fazele determinante ale construcţiei şi condiţionează respectarea următoarelor exigenţe:

1) A – rezistenţa şi stabilitatea;

2) B – siguranţa la exploatare;

3) C – siguranţa la foc;

4) D – igiena, sănătatea oamenilor, refacerea şi protecţia mediului înconjurător;

5) E – izolaţie termică, hidrofugă şi economie de energie;

6) F – protecţia împotriva zgomotului;

7) G – utilizare sustenabilă a resurselor naturale.

2. Cerinţele prezentului Regulament trebuie să fie respectate de către inspectorii Inspectoratului Naţional pentru Supraveghere Tehnică la executarea controlului obiectelor în construcţie, la verificarea calităţii şi la recepţia lucrărilor ajunse la faze determinante.

 

II. PROCEDURA DE NOTIFICARE

3. Investitorul, cu 15 zile lucrătoare înainte de data preconizată pentru recepţia lucrărilor ajunse la faze determinante ale construcţiei, este obligat să notifice Inspectoratului Naţional pentru Supraveghere Tehnică recepţia lucrărilor ajunse în următoarele faze determinante ale construcţiei: trasarea axelor clădirii pe teren, planşeul la cota 0.000, planşeul ultimului nivel autorizat.

4. Notificarea poate fi:

1) depusă în scris la sediul Inspectoratului Naţional pentru Supraveghere Tehnică ori expediată prin poştă;

2) transmisă în format electronic.

5. Dacă se transmite în format electronic, notificarea trebuie să corespundă cerinţelor legale stabilite pentru un document electronic.

6. Notificarea despre recepţia lucrărilor ajunse în fazele determinante ale construcţiei se va întocmi conform modelului prezentat în anexa nr.1. Responsabilitatea pentru veridicitatea şi plenitudinea datelor indicate în notificare o poartă investitorul.

7. Inspectoratul Naţional pentru Supraveghere Tehnică este obligat să recepţioneze şi să înregistreze imediat notificarea.

8. În cazul notificării depuse la sediul Inspectoratului Naţional pentru Supraveghere Tehnică, subdiviziunea responsabilă eliberează avizul la notificare, conform modelului prezentat în anexa nr.2.

9. Notificarea, în format electronic, expediată la adresa electronică oficială a Inspectoratului Naţional pentru Supraveghere Tehnică se consideră recepţionată la data expedierii acesteia, iar Inspectoratul este obligat să remită avizul la notificare, conform modelului prezentat în anexa nr.2, la adresa electronică de la care a fost recepţionată notificarea.

10. Notificarea depusă prin poştă, cu scrisoare recomandată, se consideră a fi depusă la data confirmării recepţionării de către Inspectoratul Naţional pentru Supraveghere Tehnică a scrisorii recomandate.

11. Notificarea conţine următoarele elemente:

1) denumirea solicitantului, numele şi prenumele solicitantului, adresa juridică, adresa de poştă electronică, date de contact;

2) denumirea obiectivului;

3) adresa obiectivului, numărul cadastral;

4) certificatul de urbanism pentru proiectare;

5) autorizaţia de construire;

6) denumirea organizaţiei de proiectare;

7) autorul de proiect;

8) responsabil tehnic atestat;

9) diriginte de şantier atestat;

10) faza determinantă;

11) numele, semnătura;

12) ştampila solicitantului, după caz.

12. Notificarea constituie temei pentru iniţierea de către Inspectoratul Naţional pentru Supraveghere Tehnică a unui control inopinat în condiţiile art.19 din Legea nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător.

13. Notificarea nu este obligatorie în cazul caselor individuale cu regimul de înălţime de până la 3 niveluri, destinate pentru una sau două familii.

14. Controlul inopinat în baza notificării este obligatoriu, se iniţiază în termen de 15 zile lucrătoare de la depunerea notificării şi se efectuează fără plată.

15. În cazul în care Inspectoratul Naţional pentru Supraveghere Tehnică nu a iniţiat un control în urma notificării şi/sau nu a încheiat un proces-verbal de control în termen de 15 zile lucrătoare de la data depunerii notificării, executantul este în drept să continue lucrările până la următoarea fază determinantă pentru care este obligatorie notificarea.

16. Metodologia de recepţie a lucrărilor ajunse la faze determinante este stabilită de Codul practic în construcţii CP A.08.01 „Instrucţiuni de verificare a calităţii şi de recepţie a lucrărilor ascunse şi/sau în faze determinante la construcţii şi instalaţii aferente”.

 

 

Anexa nr.1

la Regulamentul privind recepţia lucrărilor

la fazele determinante ale construcţiei

 

 

INSPECTORATUL NAŢIONAL PENTRU SUPRAVEGHERE TEHNICĂ

NOTIFICARE

despre recepţia lucrărilor ajunse în fazele determinante ale construcţiei

 

Se completează de către investitor:

 

Data: ____________________

 

Denumirea solicitantului:
Numele, prenumele solicitantului:
IDNO:
Adresa juridică:
Date de contact:
Denumirea obiectivului:
Bloc/Lot/Tronson:
Adresa obiectivului, număr cadastral:
Certificat de urbanism pentru proiectare:
Autorizaţia de construire:
Denumirea organizaţiei de proiectare:
Autorul de proiect:
Responsabil tehnic atestat:
Diriginte de şantier atestat:
Faza determinantă:Trasarea axelor clădirii pe teren
Planşeul la cota 0.000
Planşeul ultimului nivel autorizat

 

* Se bifează prin „V” exact faza determinantă pentru care se notifică.

** Confirmăm pe propria răspundere veridicitatea datelor prezentate în notificare.

*** Semnând această notificare, confirmăm acordul şi solicitarea directă pentru a fi supuşi unui control inopinat în condiţiile Legii nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător.

 

Numele, prenumele ___________________________________________

 

Semnătura/ştampila solicitantului _______________________________

 

 

Anexa nr.2

la Regulamentul privind recepţia lucrărilor

la fazele determinante ale construcţiei

 

 

INSPECTORATUL NAŢIONAL PENTRU SUPRAVEGHERE TEHNICĂ

 

AVIZ

la notificarea despre recepţia lucrărilor ajunse în fazele determinante ale construcţiei

 

Se completează de către Inspectorat:

 

Notificare recepţionată

NumărulDataŞtampila
 

[Anexa nr.11 introdusă prin Hot.Guv. nr.392 din 14.06.2023, în vigoare 26.08.2023]

 

 

Anexa nr.2

la Hotărîrea Guvernului

Republicii Moldova

nr.285 din 23 mai 1996

 

LISTA

hotărîrilor şi dispoziţiilor guvernamentale care se abrogă

 

1. Hotărîrea Sovietului Miniştrilor al R.S.S. Moldoveneşti nr.108 din 5 martie 1981 “Cu privire la recepţia obiectelor a căror construcţie este terminată”.

2. Hotărîrea Sovietului Miniştrilor al R.S.S. Moldoveneşti nr.274 din 10 august 1984 “Cu privire la modificarea unor dispoziţii ale Guvernului R.S.S. Moldoveneşti în legătură cu trecerea la noile norme de deviz şi preţuri în construcţii (Veştile R.S.S. Moldoveneşti, 1984, nr.8, art.79).

3. Hotărîrea Sovietului Miniştrilor al R.S.S. Moldoveneşti nr.99 din 14 martie 1985 “Cu privire la evidenţa de stat a fondului de locuinţe din R.S.S. Moldovenească” (Veştile R.S.S. Moldoveneşti, 1985, nr.5, art.59).

4. Hotărîrea Sovietului Miniştrilor al R.S.S. Moldoveneşti nr.154 din 30 aprilie 1985 “Cu privire la măsurile pentru dezvoltarea serviciilor de reparare şi construire a locuinţelor, garajelor şi altor clădiri la comenzile populaţiei în anii 1986-1990 şi pînă în anul 2000” (Veştile R.S.S. Moldoveneşti, 1985, nr.6, art.68).

5. Hotărîrea Sovietului Miniştrilor al R.S.S. Moldoveneşti nr.261 din 13 august 1985 “Cu privire la concretizarea ordinii de recepţie a întreprinderilor construite în baza utilajului tehnologic complicat, fabricat în ţară”.

6. Hotărîrea Sovietului Miniştrilor al R.S.S. Moldoveneşti nr.32 din 12 februarie 1988 “Cu privire la dezvoltarea în continuare a arhitecturii şi urbanismului în R.S.S. Moldovenească” (Veştile R.S.S. Moldoveneşti, 1988, nr.3, art.27).

7. Dispoziţia Sovietului Miniştrilor al R.S.S. Moldoveneşti nr.276 din 26 octombrie 1987.