H O T Ă R Â R E
cu privire la încadrarea tinerilor specialişti în câmpul muncii
în funcţii didactice vacante şi la modificarea şi
abrogarea unor hotărâri ale Guvernului
nr. 391 din 05.06.2024
Monitorul Oficial nr.264-267/534 din 21.06.2024
* * *
În temeiul art.54 şi art.134 alin.(5) şi (6) din Codul educaţiei al Republicii Moldova nr.152/2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.319-324, art.634), cu modificările ulterioare, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă:
1) Regulamentul cu privire la repartizarea absolvenţilor în câmpul muncii în funcţii didactice vacante, conform anexei nr.1;
2) Metodologia de calcul, repartizare, utilizare şi evidenţă a transferurilor cu destinaţie specială şi a alocaţiilor pentru încadrarea tinerilor specialişti în câmpul muncii în funcţii didactice vacante, conform anexei nr.2.
2. Metodologia de finanţare bugetară a instituţiilor publice de învăţământ superior, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr.343/2020 (Monitorul Oficial nr.149-151, art.468), cu modificările ulterioare, se completează cu punctul 17 cu următorul cuprins:
„17. Ministerul Educaţiei şi Cercetării, pe baza competenţelor stabilite de legislaţie, va realiza finanţarea compensatorie şi finanţarea complementară, conform regulamentelor aprobate prin ordin al ministrului.”
3. Hotărârea Guvernului nr.923/2001 cu privire la plasarea în câmpul muncii a absolvenţilor instituţiilor de învăţământ superior şi profesional tehnic postsecundar şi postsecundar nonterţiar de stat (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.108-109, art.972), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1) în hotărâre:
a) în denumire, textul „cu privire la plasarea în câmpul muncii a absolvenţilor instituţiilor de învăţământ superior şi profesional tehnic postsecundar şi postsecundar nonterţiare stat” se substituie cu textul „cu privire la plasarea în câmpul muncii a absolvenţilor instituţiilor publice de învăţământ superior şi profesional tehnic cu programe de studii în domeniul Sănătate”;
b) pe tot parcursul textului, cuvintele „de învăţământ superior şi profesional tehnic postsecundar şi postsecundar nonterţiar”, se substituie cu textul „publice de învăţământ superior cu programe în domeniul general de studii 091 Sănătate şi profesional tehnic cu programe în domeniul de educaţie 91. Sănătate”;
c) la punctul 1:
cuvintele „de învăţământ superior şi profesional tehnic postsecundar şi postsecundar nonterţiar de stat” se substituie cu textul „publice de învăţământ superior cu programe în domeniul general de studii 091 Sănătate şi profesional tehnic cu programe în domeniul de educaţie 91. Sănătate”;
cuvântul „necesităţile” se substituie cu cuvântul „cerinţele”;
d) la punctul 3:
cuvintele „de învăţământ superior şi profesional tehnic postsecundar şi postsecundar nonterţiar de stat” se substituie cu textul „publice de învăţământ superior cu programe în domeniul general de studii 091 Sănătate şi profesional tehnic cu programe în domeniul de educaţie 91. Sănătate”;
cuvintele „la lucru” se substituie cu cuvintele „în câmpul muncii”;
după cuvântul „specialităţi” se introduc cuvintele „şi nivelul de calificare”;
e) punctele 31, 32 şi 33 se abrogă;
f) la punctul 42 subpunctul 1), cuvintele „în domeniul Educaţie” se substituie cu textul „superior cu programe în domeniul general de studii 091 Sănătate şi profesional tehnic cu programe în domeniul de educaţie 91. Sănătate”;
2) în anexă:
a) în denumire, cuvintele „de învăţământ superior şi profesional tehnic postsecundar şi postsecundar nonterţiar”, se substituie cu textul „publice de învăţământ superior cu programe în domeniul general de studii 091 Sănătate şi profesional tehnic cu programe în domeniul de educaţie 91. Sănătate”;
b) pe tot parcursul textului, textul „studentul (elevul)”, la orice formă gramaticală, se substituie cu textul „studentul/elevul”, la forma gramaticală corespunzătoare”;
c) la capitolul I, textul „rectorului (directorului)” se substituie cu textul „rectorului/directorului”;
d) la capitolul II litera a), cuvintele „postsecundare şi postsecundare nonterţiare” se exclud;
e) la punctul 3.1. din capitolul III:
la litera b), cuvântul „programelor” se substituie cu cuvântul „curricula”;
la litera e):
cuvintele „la lucru” se substituie cu cuvintele „în câmpul muncii”;
după cuvântul „specialităţii” se introduc cuvintele „şi nivelului de calificare”;
cuvântul „necesităţile” se substituie cu cuvântul „cerinţele”.
4. Se abrogă Hotărârea Guvernului nr.802/2015 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul de calcul, repartizare, utilizare şi evidenţă a transferurilor cu destinaţie specială pentru susţinerea cadrelor didactice tinere, precum şi pentru modificarea, completarea şi abrogarea unor hotărâri ale Guvernului (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.302-305, art.894), cu modificările ulterioare.
5. Hotărârea Guvernului nr.802/2015 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul de calcul, repartizare, utilizare şi evidenţă a transferurilor cu destinaţie specială pentru susţinerea cadrelor didactice tinere, precum şi pentru modificarea, completarea şi abrogarea unor hotărâri ale Guvernului (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.302-305, art.894), cu modificările ulterioare, rămâne în vigoare pentru tinerii specialişti angajaţi în funcţii didactice prin repartizare ale căror dosare/proceduri pentru achitarea indemnizaţiilor şi a compensaţiilor pentru închirierea spaţiului locativ şi pentru consumul de energie termică şi electrică nu s-au încheiat până la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri. Dosarele/procedurile respective pentru tinerii specialişti angajaţi în funcţii didactice prin repartizare până la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se examinează conform legislaţiei la data depunerii dosarului.
6. Ministerul Educaţiei şi Cercetării, în termen de 30 de zile, va aproba actele normative necesare pentru implementarea prezentei hotărâri.
7. Implementarea prezentei hotărâri se va realiza în limitele alocaţiilor bugetare aprobate în acest scop.
8. Controlul asupra executării prezentei hotărâri se pune în sarcina Ministerului Educaţiei şi Cercetării.
9. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
PRIM-MINISTRU | Dorin RECEAN
|
Contrasemnează: | |
Ministrul educaţiei şi cercetării | Dan Perciun |
Ministrul finanţelor | Petru Rotaru
|
Nr.391. Chişinău, 5 iunie 2024. |
Anexa nr.1
la Hotărârea Guvernului
nr.391 din 5 iunie 2024
REGULAMENT
cu privire la repartizarea absolvenţilor în câmpul
muncii în funcţii didactice vacante
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul cu privire la repartizarea absolvenţilor în câmpul muncii în funcţii didactice vacante (în continuare – Regulament) stabileşte procedurile aferente procesului de repartizare a absolvenţilor programelor de studii profesionale din domeniul de educaţie 11. Pedagogie şi ştiinţa educaţiei, domeniile de formare profesională 112. Formarea cadrelor didactice pentru educaţia timpurie şi 113. Formarea cadrelor didactice pentru învăţământul primar şi superioare din domeniul fundamental al ştiinţei, culturii şi tehnicii 01 Educaţie sau din domeniile conexe disciplinelor şcolare din Planul-cadru pentru învăţământul general.
2. De dreptul la repartizare în câmpul muncii în funcţii didactice vacante beneficiază persoanele cu vârsta de până la 35 de ani, debutante în activitatea didactică, şi care sunt:
1) deţinătoare ale diplomei de studii profesionale, eliberate la finalizarea programului de studii din domeniul de educaţie 11. Pedagogie şi ştiinţa educaţiei, domeniile de formare profesională 112. Formarea cadrelor didactice pentru educaţia timpurie şi 113. Formarea cadrelor didactice pentru învăţământul primar;
2) deţinătoare ale diplomei de studii superioare de licenţă/ai diplomei de studii superioare de master, eliberate la finalizarea programului de studii din domeniul fundamental al ştiinţei, culturii şi tehnicii 01 Educaţie;
3) deţinătoare ale diplomei de studii superioare de licenţă, eliberate la finalizarea programului de studii din alte domenii decât domeniul fundamental al ştiinţei, culturii şi tehnicii 01 Educaţie, dar conexe disciplinelor şcolare din Planul-cadru pentru învăţământul general, cu promovarea modulului psihopedagogic corespunzător unui număr de cel puţin 60 de credite de studii. Persoanele care nu au urmat un modul psihopedagogic la momentul repartizării în câmpul muncii, îl vor urma în cel mult doi ani de la data angajării, cu prezentarea certificatului de confirmare angajatorului;
4) deţinătoare ale actelor de studii, eliberate de instituţii de învăţământ de peste hotare, care atestă absolvirea unui program de studii în învăţământul profesional tehnic sau superior menţionat la subpct.1), 2) şi 3), acreditat în condiţiile legii şi recunoscut de structura abilitată pentru recunoaşterea şi echivalarea actelor de studii şi a calificărilor în condiţiile prevederilor actelor normative.
3. Se consideră debutant în activitatea didactică deţinătorul unui act de studii prevăzut la pct.2, care, anterior repartizării, nu a activat în funcţie de cadru didactic. Absolvenţii care au desfăşurat activitate didactică în timpul studiilor au dreptul de participare la concursul de repartizare în câmpul muncii în funcţii didactice vacante.
4. Repartizarea absolvenţilor în câmpul muncii în funcţii didactice vacante se organizează de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării (în continuare – Minister), conform necesarului de personal didactic din instituţiile publice de învăţământ general.
5. Funcţiile didactice vacante pentru anul de studii ulterior anului de studii în curs sunt raportate anual de către organul local de specialitate în domeniul învăţământului (în continuare – OLSDÎ) până la sfârşitul anului de studii, în condiţiile stabilite de către Minister.
6. Instituţiile publice de învăţământ general încheie, la angajare, contracte individuale de muncă cu tinerii specialişti repartizaţi de către Minister. Contractul-tip este aprobat de Minister şi publicat pe site-ul web oficial al autorităţii şi conţine aspecte/clauze obligatorii ce urmează a fi prevăzute în contractul individual de muncă cu tinerii specialişti angajaţi prin repartizare.
7. Coordonarea şi monitorizarea procesului de încadrare a tinerilor specialişti angajaţi prin repartizare în funcţii didactice vacante se asigură de către Minister.
Capitolul II
ATRIBUŢIILE AUTORITĂŢILOR ŞI INSTITUŢIILOR PUBLICE IMPLICATE ÎN
PROCESUL DE REPARTIZARE A ABSOLVENŢILOR ÎN CÂMPUL
MUNCII ÎN FUNCŢII DIDACTICE VACANTE
8. Ministerul exercită următoarele atribuţii:
1) colectează anual datele privind funcţiile didactice vacante şi numărul de posturi/norme didactice vacante (în continuare – funcţii didactice vacante) de la OLSDÎ;
2) stabileşte şi plasează anual pe site-ul web oficial al Ministerului lista funcţiilor didactice vacante pentru care se anunţă concursul de repartizare a absolvenţilor;
3) expediază lista funcţiilor didactice vacante pentru care se anunţă concursul de repartizare a absolvenţilor către instituţiile publice de învăţământ profesional tehnic şi superior care oferă programe de studii din domeniul de educaţie 11. Pedagogie şi ştiinţa educaţiei, domeniile de formare profesională 112. Formarea cadrelor didactice pentru educaţia timpurie şi 113. Formarea cadrelor didactice pentru învăţământul primar/din domeniul fundamental al ştiinţei, culturii şi tehnicii 01 Educaţie;
4) informează, prin circulară, instituţiile publice de învăţământ superior şi profesional tehnic despre perioada şi condiţiile de desfăşurare a concursului de repartizare a absolvenţilor în câmpul muncii;
5) organizează anual, în comun cu instituţiile publice de învăţământ superior şi profesional tehnic, OLSDÎ şi angajatorii activităţi de informare a absolvenţilor cu referire la drepturile şi obligaţiile angajatorului şi ale angajatului, facilităţile oferite de stat absolvenţilor angajaţi prin repartizare;
6) organizează şi desfăşoară anual concursul de repartizare a absolvenţilor în câmpul muncii în funcţii didactice vacante;
7) instituie Comisia de repartizare a absolvenţilor în câmpul muncii în funcţii didactice vacante;
8) aprobă ordinul cu privire la repartizarea absolvenţilor în câmpul muncii în funcţii didactice vacante, asigurând publicarea acestuia pe site-ul web oficial al Ministerului;
9) aprobă Raportul anual privind repartizarea absolvenţilor şi angajarea în funcţii didactice prin repartizarea tinerilor specialişti, conform anexei nr.1.
9. Instituţiile publice de învăţământ profesional tehnic şi superior care oferă programe de studii din domeniul de educaţie 11. Pedagogie şi ştiinţa educaţiei, domeniile de formare profesională 112. Formarea cadrelor didactice pentru educaţia timpurie şi 113. Formarea cadrelor didactice pentru învăţământul primar/din domeniul fundamental al ştiinţei, culturii şi tehnicii 01 Educaţie exercită următoarele atribuţii:
1) aduc la cunoştinţa absolvenţilor lista funcţiilor didactice vacante pentru care se anunţă concursul de repartizare a absolvenţilor;
2) asigură publicarea pe site-ul web oficial al instituţiei de învăţământ şi afişarea pe panoul informaţional din sediul instituţiei a listei funcţiilor didactice vacante pentru care se anunţă concursul de repartizare în câmpul muncii a absolvenţilor;
3) organizează diverse activităţi/sesiuni de informare a absolvenţilor cu referire la drepturile şi obligaţiile angajatorului şi ale angajatului, facilităţile oferite de stat tinerilor specialişti angajaţi prin repartizare în funcţii didactice vacante, precum şi activităţi de promovare a profesiei de cadru didactic;
4) deleagă, la solicitare, reprezentanţi din cadrul instituţiei în Comisia de repartizare a absolvenţilor în câmpul muncii în funcţii didactice vacante;
5) asigură participarea absolvenţilor la concursul de repartizare în câmpul muncii în funcţii didactice vacante;
6) monitorizează angajarea absolvenţilor repartizaţi în câmpul muncii în colaborare cu angajatorii.
10. OLSDÎ exercită următoarele atribuţii:
1) colectează anual, în perioada martie-aprilie, informaţia privind posturile didactice vacante de la instituţiile publice de învăţământ general din teritoriul administrat, conform modelului aprobat de Minister;
2) publică lista funcţiilor didactice vacante din instituţiile publice de învăţământ general din teritoriul administrat pentru care se anunţă concursul de repartizare a absolvenţilor pe site-ul web oficial al OLSDÎ;
3) prezintă anual Ministerului, conform circularei în scris a autorităţii, note informative cu privire la funcţiile didactice vacante din instituţiile publice de învăţământ general din teritoriul administrat;
4) prezintă Ministerului anual, până la 15 noiembrie, un raport privind angajarea tinerilor specialişti repartizaţi în instituţii, conform modelului aprobat de Minister;
5) monitorizează traseul profesional al tinerilor specialişti angajaţi prin repartizare în primii cinci ani de activitate;
6) deleagă, la solicitare, reprezentanţi din cadrul instituţiei în Comisia de repartizare a absolvenţilor în câmpul muncii în funcţii didactice vacante;
7) asigură suport instituţiilor publice de învăţământ general din teritoriul administrat în vederea exercitării atribuţiilor acestora prevăzute de prezentul Regulament.
11. Instituţiile publice de învăţământ general exercită următoarele atribuţii:
1) prezintă anual, în termenele stabilite, către OLSDÎ informaţia privind funcţiile didactice vacante din instituţie;
2) prezintă alte informaţii cu referire la absolvenţii angajaţi în funcţii didactice prin repartizare de Minister, solicitate de către OLSDÎ/Minister, în termenul şi formatul stabilite de către acesta;
3) asigură încheierea contractului individual de muncă cu tânărul specialist, conform ordinului ministrului educaţiei şi cercetării privind repartizarea absolvenţilor în câmpul muncii în funcţii didactice vacante;
4) asigură cu cel puţin o normă didactică redusă (75% din norma didactică pentru un salariu de funcţie) tânărul specialist angajat în instituţie;
5) coordonează activitatea didactică şi asigură asistenţă din partea cadrului didactic mentor fiecărui tânăr specialist angajat în instituţie;
6) deleagă, la solicitare, reprezentanţi din cadrul instituţiei în Comisia de repartizare a absolvenţilor în câmpul muncii în funcţii didactice vacante;
7) exercită atribuţiile ce îi revin conform prezentului Regulament.
Capitolul III
COMISIA DE REPARTIZARE A ABSOLVENŢILOR ÎN CÂMPUL
MUNCII ÎN FUNCŢII DIDACTICE VACANTE
12. Comisia de repartizare a absolvenţilor în câmpul muncii în funcţii didactice vacante se instituie anual prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării şi îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile prezentului Regulament.
13. Comisia de repartizare a absolvenţilor în câmpul muncii este formată din 9 membri cu drept de vot şi include preşedinte, vicepreşedinte, secretar, 6 membri (ministru, secretar de stat, şefi ai subdiviziunilor de profil ale Ministerului, rectori, prorectori, decani, reprezentanţi ai OLSDÎ, directori ai instituţiilor publice de învăţământ general).
14. Activitatea în calitate de membru al Comisiei de repartizare a absolvenţilor în câmpul muncii nu este remunerată.
15. Comisia de repartizare a absolvenţilor în câmpul muncii se convoacă ori de câte ori este necesar. Şedinţele acesteia se consideră deliberative în cazul prezenţei a cel puţin 6 membri.
16. Hotărârile Comisiei de repartizare a absolvenţilor în câmpul muncii se adoptă cu majoritatea simplă de voturi din numărul membrilor prezenţi.
17. Comisia de repartizare a absolvenţilor în câmpul muncii are următoarele atribuţii:
1) examinează şi validează dosarele candidaţilor participanţi la concursul de repartizare;
2) solicită, după caz, informaţii adiţionale de la absolvenţi;
3) selectează candidaţii câştigători ai concursului de repartizare pentru fiecare funcţie didactică vacantă anunţată în concurs, ţinând cont de corespunderea calificării şi nivelului de calificare atribuit prin diploma de studii cu funcţia didactică vacantă;
4) elaborează şi prezintă ministrului educaţiei şi cercetării spre aprobare ordinul cu privire la repartizarea absolvenţilor în câmpul muncii în funcţii didactice vacante.
Capitolul IV
PROCESUL DE REPARTIZARE A ABSOLVENŢILOR ÎN CÂMPUL
MUNCII ÎN FUNCŢII DIDACTICE VACANTE
18. Ministerul publică, pe site-ul web oficial al său, lista funcţiilor didactice vacante propuse spre repartizare şi informează despre iniţierea concursului de repartizare a absolvenţilor, despre modul şi perioada de depunere a dosarelor de participare a candidaţilor.
19. Pentru a participa la concursul de repartizare în câmpul muncii, absolvenţii depun la Minister dosarul de participare, în termenele şi condiţiile stabilite de Minister.
20. Dosarul de participare a candidatului conţine următoarele acte:
1) copia buletinului de identitate;
2) cererea de participare la concurs, conform anexei nr.2;
3) copia actului de studii, însoţit de suplimentul acestuia;
4) declaraţia de confirmare a statutului de debutant în activitatea didactică, conform anexei nr.3;
5) certificatul privind absolvirea programului unui modul psihopedagogic corespunzător numărului de cel puţin 60 de credite de studii pentru absolvenţii programelor de studii superioare de licenţă din alte domenii decât domeniul fundamental al ştiinţei, culturii şi tehnicii 01 Educaţie, dar conexe disciplinelor şcolare din Planul-cadru pentru învăţământul general;
6) certificatul de recunoaştere şi echivalare a actelor de studii şi calificărilor, eliberat de autoritatea competentă, pentru absolvenţii programelor de studii de peste hotare.
21. Informaţiile prevăzute în pct.20, după caz, pot fi preluate din sistemele informaţionale de stat cu acordul persoanei vizate.
22. Candidaţii la concurs pot opta pentru una sau mai multe funcţii didactice vacante din concurs. Candidatul va fi repartizat pe o singură funcţie didactică vacantă.
23. Selectarea candidaţilor pentru repartizare se realizează pentru fiecare funcţie vacantă separat, ţinându-se cont de următoarea succesiune a priorităţilor:
1) corespunderea specialităţii/calificării şi a nivelului de calificare atribuit prin actele de studii cu funcţia didactică vacantă;
2) media generală de studii;
3) media generală la examenul naţional de bacalaureat.
24. În condiţiile în care nu sunt ocupate toate funcţiile vacante, Ministerul anunţă repetat concursul de repartizare ori de câte ori este cazul.
Capitolul V
ÎNCHEIEREA CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCĂ
CU ABSOLVENŢII REPARTIZAŢI ÎN CÂMPUL MUNCII
ÎN FUNCŢII DIDACTICE VACANTE
25. Directorul instituţiei publice de învăţământ general, în calitate de angajator, încheie cu fiecare tânăr specialist repartizat de către Minister în instituţie în funcţie didactică vacantă un contract individual de muncă, ce conţine cel puţin prevederile din Contractul-tip, aprobat de Minister şi publicat pe site-ul web oficial al autorităţii.
26. Contractul individual de muncă se încheie pe perioadă nedeterminată.
27. La încheierea contractului individual de muncă, tânărul specialist prezintă angajatorului copia ordinului de repartizare în câmpul muncii, precum şi alte acte, conform legislaţiei muncii.
28. Pe baza contractului individual de muncă încheiat între părţi, directorul instituţiei publice de învăţământ general emite ordinul de angajare.
29. Directorul instituţiei publice de învăţământ general în care a fost angajat prin repartizare tânărul specialist este responsabil de pregătirea pachetului de acte necesare pentru achitarea indemnizaţiei unice şi prezentarea acestuia către OLSDÎ.
Capitolul VI
TRANSFERUL LA O ALTĂ INSTITUŢIE DE ÎNVĂŢĂMÂNT
30. Transferul tânărului specialist la o altă instituţie de învăţământ decât cea stabilită prin ordinul ministrului educaţiei şi cercetării poate avea loc cu acordul scris al ambilor angajatori, al salariatului şi al Ministerului.
31. Transferul se face pe o funcţie didactică vacantă din altă instituţie publică de învăţământ general, conform specialităţii/calificării şi nivelului de calificare ce rezultă din actele de studii ale tânărului specialist.
32. Angajarea prin transfer la o altă instituţie publică de învăţământ general se face în condiţiile prezentului Regulament şi ale Codului muncii al Republicii Moldova nr.154/2003.
33. Instituţia publică de învăţământ general care angajează tânărul specialist prin transfer este responsabilă de pregătirea pachetului de acte veridice necesare pentru achitarea indemnizaţiei unice şi prezentarea acestuia către OLSDÎ.
34. În cazul lichidării funcţiei ocupate de către un tânăr specialist angajat în funcţie didactică prin repartizare, în primii 5 ani de activitate, se propune transferul într-o funcţie didactică corespunzătoare dintr-o altă instituţie publică de învăţământ general.
Anexa nr.1 la Regulamentul cu privire la repartizarea absolvenţilor în câmpul muncii în funcţii didactice vacante
STRUCTURA Raportului anual privind repartizarea absolvenţilor şi angajarea în funcţii didactice prin repartizare a tinerilor specialişti
| ||||||||||||||
Nr. crt. | Numele, prenumele tânărului specialist repartizat | IDNP | Instituţia de învă- ţământ absolvită | Anul absolvirii progra- mului de studii/ specia- lităţii | Numărul actului de studii | Prog- ramul de studii/ specia- litatea absol- vită (con- form actului de studii) | IDNO-ul insti- tuţiei de învă- ţământ în care a fost angajat prin repar- tizare tânărul spe- cialist | Denu- mirea insti- tuţiei de învă- ţământ în care a fost angajat prin repar- tizare tânărul spe- cialist | Adresa insti- tuţiei de învă- ţământ în care a fost angajat prin repar- tizare tânărul spe- cialist | Numărul contrac- tului indi- vidual de muncă | Funcţia didactică în care a fost angajat tânărul spe- cialist | Norma didac- tică pre- văzută în contract | Norma didactică efectivă pentru anul raportării | Trans- ferat în altă instituţie (anul tran- sferului şi denu- mirea instituţiei la care s-a făcut trans- ferul) |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
Anexa nr.2 la Regulamentul cu privire la repartizarea absolvenţilor în câmpul muncii în funcţii didactice vacante
Model
CERERE-TIP de participare la concursul de repartizare
Stimate Domnule Preşedinte al/Stimată Doamna Preşedintă a Comisiei de repartizare,
Subsemnatul(a)________________________________________________________________
născut(ă) la data de (ziua, luna, anul) _________/ ____________/ ______________/,
legitimat(ă) cu buletinul de identitate seria __________ nr.____________________,
eliberat la data de ________________, de către _____________________________,
cu domiciliul în localitatea ______________________________________________,
raionul/oraşul ____________________ strada _____________________, nr.______, bl. ____, ap.________,
telefon mobil _____________________________________
Cod numeric personal: |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Studii:________________________________________________________________________ (superioare de licenţă sau profesional tehnice)
Domeniul de studii absolvit _______________________________________________________
Programul de studii absolvit/specialitatea ___________________________________________
Instituţia de învăţământ absolvită __________________________________________________ (denumirea instituţiei de învăţământ absolvită)
Media generală de studii ___________________. Anul absolvirii ________________
Programul de studii superioare de master absolvit (după caz):____________________ _____________________________________________________________________________ (denumirea programului de master absolvit)
Instituţia de învăţământ absolvită __________________________________________________ (denumirea instituţiei de învăţământ absolvită)
Media generală de studii de master_____. Anul absolvirii programului de master ____
Vă rog să-mi aprobaţi înscrierea la concursul de repartizare a absolvenţilor în câmpul muncii în funcţii didactice vacante în vederea angajării pe o perioadă de cel puţin 5 ani de activitate didactică.
| ||
Nr. crt. | Instituţii de învăţământ* | Funcţia didactică vacantă* |
* Se va completa cu instituţii de învăţământ şi cu funcţii didactice din lista funcţiilor didactice vacante anunţate de Minister, înscrise în tabel în ordinea priorităţii.
Declar că datele prezentate mai sus sunt corecte şi conforme. Sunt de acord cu afişarea datelor pe site-ul web oficial al Ministerul Educaţiei şi Cercetării, precum şi cu repartizarea conform Regulamentului privind repartizarea absolvenţilor în câmpul muncii în funcţii didactice vacante. |
Anexa nr.3 la Regulamentul cu privire la repartizarea absolvenţilor în câmpul muncii în funcţii didactice vacante
Model
DECLARAŢIE-TIP de confirmare a statutului de debutant în activitatea didactică
DECLARAŢIE
Subsemnatul/(a)________________________________________________________,
cu domiciliul în localitatea _______________________________________________,
raionul/oraşul________________________ strada_____________________________,
nr._____, bloc_______, ap._________, nr. telefon/mobil________________________,
cunoscând prevederile art.3521 din Codul penal al Republicii Moldova nr.985/2002 cu privire la falsul în declaraţii, declar că nu deţin vechime de muncă în activitatea didactică, iar documentele şi datele furnizate în dosarul de înscriere la concursul de repartizare în câmpul muncii în funcţii didactice vacante, în vederea angajării pe o perioadă de cel puţin 5 ani de activitate didactică, sunt veridice. | |
Data ___________________ | Semnătura ________________ |
Anexa nr.2
la Hotărârea Guvernului
nr.391 din 5 iunie 2024
METODOLOGIA
de calcul, repartizare, utilizare şi evidenţă a transferurilor cu destinaţie specială
şi a alocaţiilor pentru încadrarea tinerilor specialişti
în câmpul muncii în funcţii didactice vacante
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Metodologia de calcul, repartizare, utilizare şi evidenţă a transferurilor cu destinaţie specială pentru încadrarea tinerilor specialişti în câmpul muncii în funcţii didactice vacante (în continuare – Metodologie) stabileşte modul de calcul, repartizare, utilizare şi evidenţă a mijloacelor financiare prevăzute pentru încadrarea acestora în câmpul muncii, conform repartizării de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării (în continuare – Minister).
2. Transferurile cu destinaţie specială de la bugetul de stat la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul al doilea şi unităţii teritoriale autonome Găgăuzia se acordă pentru achitarea indemnizaţiei unice în mărime de 200000 de lei pentru tinerii specialişti, absolvenţi ai programelor de studii superioare de licenţă şi de master în domeniul fundamental al ştiinţei 01 Educaţie, sau absolvenţi ai programelor de studii superioare de licenţă din domeniile conexe disciplinelor şcolare din Planul-cadru pentru învăţământul general, şi în mărime de 160000 de lei pentru tinerii specialişti, absolvenţi ai programelor de studii profesional tehnice din domeniul de educaţie 11. Pedagogie şi ştiinţa educaţiei, domeniile de formare profesională 112. Formarea cadrelor didactice pentru educaţia timpurie şi 113. Formarea cadrelor didactice pentru învăţământul primar sau absolvenţi ai programelor de studii corespunzătoare ai instituţiilor de învăţământ de peste hotare, acreditate în condiţiile legii, recunoscute de structura abilitată pentru recunoaşterea şi echivalarea actelor de studii şi calificărilor în condiţiile prevederilor actelor normative.
De asemenea, transferurile cu destinaţie specială de la bugetul de stat la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul al doilea şi unităţii teritoriale autonome Găgăuzia se acordă pentru compensarea cheltuielilor la închirierea spaţiului locativ şi pentru consumul de energie termică şi energie electrică tinerilor specialişti, angajaţi în instituţiile publice de învăţământ general din mediul rural, centrele raionale şi din unităţile administrativ-teritoriale care fac parte din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia prin repartizare de către Minister.
II. MODUL DE CALCUL, REPARTIZARE, UTILIZARE ŞI EVIDENŢĂ
A TRANSFERURILOR CU DESTINAŢIE SPECIALĂ
3. Volumul transferurilor cu destinaţie specială, cu repartizarea acestora unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul al doilea şi unităţii teritoriale autonome Găgăuzia, se prevede anual în legea bugetului de stat.
4. Transferurile cu destinaţie specială pentru susţinerea tinerilor specialişti se repartizează unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul al doilea şi unităţii teritoriale autonome Găgăuzia conform legii bugetului de stat pe anul respectiv şi se gestionează prin conturile trezoreriale deschise, în modul stabilit, în trezoreriile regionale ale Ministerului Finanţelor.
5. La etapa de elaborare a Cadrului bugetar pe termen mediu şi a proiectului bugetului de stat pentru anul următor, până la 1 martie al fiecărui an, direcţiile generale finanţe ale unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul al doilea şi ale unităţii teritoriale autonome Găgăuzia, pe baza solicitărilor din partea organului local de specialitate în domeniul învăţământului (în continuare – OLSDÎ) al unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul al doilea şi al unităţii teritoriale autonome Găgăuzia, înaintează Ministerului Finanţelor propuneri (însoţite de calculele respective) privind numărul beneficiarilor, cuantumul indemnizaţiei şi volumul cheltuielilor pentru închirierea spaţiului locativ şi pentru consumul de energie termică şi electrică.
6. Transferurile cu destinaţie specială pentru susţinerea tinerilor specialişti, debutanţi în cariera didactică, angajaţi în instituţii publice de învăţământ general prin repartizare de Minister, se utilizează:
1) pentru achitarea indemnizaţiei unice în primii 5 ani de activitate didactică, în mărime de 200000 de lei, tinerilor specialişti, absolvenţi ai programelor de studii superioare de licenţă şi de master din domeniul fundamental al ştiinţei 01 Educaţie, sau absolvenţi ai programelor de studii superioare de licenţă din domeniile conexe disciplinelor şcolare din Planul-cadru pentru învăţământul general sau absolvenţi ai programelor de studii corespunzătoare ai instituţiilor de învăţământ de peste hotare, acreditate în condiţiile legii, recunoscute de structura abilitată pentru recunoaşterea şi echivalarea actelor de studii şi calificărilor în condiţiile prevederilor actelor normative, şi în mărime de 160000 de lei, pentru tinerii specialişti, absolvenţi ai programelor de studii profesional tehnice din domeniul de educaţie 11. Pedagogie şi ştiinţa educaţiei, domeniile de formare profesională 112. Formarea cadrelor didactice pentru educaţia timpurie şi 113. Formarea cadrelor didactice pentru învăţământul primar, angajaţi în instituţiile publice de învăţământ general prin repartizare de Minister. Indemnizaţia în mărime de 200000 de lei şi, respectiv, indemnizaţia în mărime de 160000 de lei se achită după cum urmează:
a) 50% din sumă la expirarea perioadei de 6 luni efectiv lucrate în funcţie didactică;
b) 50% din sumă la expirarea perioadei de 18 luni efectiv lucrate în funcţie didactică;
2) pentru compensarea cheltuielilor personalului didactic angajat prin repartizare în instituţiile publice de învăţământ general din mediul rural, din centrele raionale şi din unităţile administrativ-teritoriale care fac parte din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia, în primii 5 ani de activitate pentru:
a) închirierea spaţiului locativ, în mărime de 1000 de lei lunar;
b) pentru consumul de energie electrică şi termică, în mărime de 3000 de lei anual.
7. Pentru achitarea indemnizaţiei unice, directorul instituţiei publice de învăţământ general în care a fost angajat tânărul specialist repartizat pregăteşte următoarele acte:
1) copia ordinului de repartizare;
2) extrasul din ordinul de angajare a cadrului didactic;
3) confirmarea numărului contului bancar al cadrului didactic la care urmează a fi transferată indemnizaţia unică;
4) copia buletinului de identitate al cadrului didactic angajat prin repartizare.
8. Pentru compensarea cheltuielilor de închiriere a spaţiului locativ şi pentru consumul de energie termică şi electrică, în primii 5 ani de activitate, conform pct.6 subpct.2), instituţia publică de învăţământ general în care este angajat prin repartizare tânărul specialist pregăteşte următoarele acte:
1) copia ordinului de repartizare;
2) extrasul din ordinul de angajare a cadrului didactic;
3) confirmarea numărului contului bancar al cadrului didactic la care urmează a fi transferate mijloacele financiare pentru compensarea cheltuielilor pentru închirierea spaţiului locativ şi pentru consumul de energie termică şi electrică;
4) după caz, copia contractului de închiriere a spaţiului locativ;
5) copia buletinului de identitate al cadrului didactic.
9. Setul de documente pentru achitarea indemnizaţiei unice se prezintă de către directorul instituţiei publice de învăţământ general în care activează tânărul specialist angajat prin repartizare, după expirarea a 6 luni efectiv lucrate în funcţie didactică, către OLSDÎ al unităţii administrativ-teritoriale de nivelul al doilea respective şi al unităţii teritoriale autonome Găgăuzia.
10. Setul de documente pentru compensarea cheltuielilor de închiriere a spaţiului locativ, a consumului de energie termică şi electrică în primii 5 ani de activitate se prezintă anual, în luna noiembrie, de către directorul instituţiei publice de învăţământ general în care activează cadrul didactic debutant angajat prin repartizare către OLSDÎ al unităţii administrativ-teritoriale de nivelul al doilea respective şi al unităţii teritoriale autonome Găgăuzia.
11. Directorul instituţiei publice de învăţământ general poartă răspundere personală pentru veridicitatea actelor prezentate.
12. Seturile de documente pentru achitarea indemnizaţiei unice şi pentru compensarea cheltuielilor de închiriere a spaţiului locativ şi pentru consumul de energie termică şi electrică în mărime de 3000 de lei anual se examinează în termen de 10 zile lucrătoare de la data depunerii acestuia şi se aprobă de către OLSDÎ al unităţii administrativ-teritoriale de nivelul al doilea respective şi al unităţii teritoriale autonome Găgăuzia. În urma examinării, OLSDÎ emite ordinul privind transferarea pe contul tânărului specialist a indemnizaţiei unice şi a compensaţiei pentru închirierea spaţiului locativ şi pentru consumul de energie termică şi electrică. Mijloacele financiare pentru compensarea cheltuielilor pentru închirierea spaţiului locativ şi pentru consumul de energie termică şi electrică în mărime de 3000 de lei vor fi achitate anual, până la data de 31 decembrie.
13. În cazul demisiei (cu excepţia cazurilor care nu depind de voinţa părţilor) sau al concedierii pentru fapte imputabile, specificate în art.86 alin.(1) lit.g)-n) din Codul muncii al Republicii Moldova nr.154/2003, până la expirarea termenului de 5 ani efectiv lucraţi în funcţie didactică conform repartizării, tânărul specialist restituie integral suma indemnizaţiei unice, conform procedurii aprobate de Minister.
14. OLSDÎ al unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul al doilea şi al unităţii teritoriale autonome Găgăuzia, direcţiile generale finanţe ale unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul al doilea şi ale unităţii teritoriale autonome Găgăuzia sunt responsabile de utilizarea, conform destinaţiei, a transferurilor cu destinaţie specială pentru susţinerea tinerilor specialişti.
15. Mijloacele financiare neutilizate pe parcursul anului de gestiune urmează a fi restituite până la 31 decembrie în bugetul de stat, cu indicarea aceloraşi rechizite ale transferului primit.
16. Controlul asupra utilizării eficiente a transferurilor cu destinaţie specială pentru susţinerea tinerilor specialişti angajaţi prin repartizare se efectuează de către organele de control financiar.
17. Evidenţa contabilă a transferurilor cu destinaţie specială pentru susţinerea cadrelor didactice debutante se efectuează în conformitate cu Legea contabilităţii şi raportării financiare nr.287/2017 şi Legea nr.397/2003 privind finanţele publice locale.