H O T Ă R Â R E

cu privire la modificarea Hotărârii Guvernului nr.470/2006 pentru aprobarea

Regulamentului cu privire la modul de stabilire şi plată a alocaţiilor

lunare de stat unor categorii de populaţie

 

nr. 137  din  28.02.2023

 

Monitorul Oficial nr.86-88/206 din 01.03.2024

 

* * *

În temeiul art.31 din Legea nr.121/2001 cu privire la protecţia socială suplimentară a unor categorii de populaţie (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.51, art.280), cu modificările ulterioare, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Hotărârea Guvernului nr.470/2006 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul de stabilire şi plată a alocaţiilor lunare de stat unor categorii de populaţie (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.73-74, art.509), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1) în denumire şi la punctul 1, după cuvintele „alocaţiilor lunare de stat” se introduc cuvintele „şi ajutorului material anual”;

2) la punctul 2, textul „Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale” se substituie cu cuvintele „Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale”;

3) în Regulament:

a) în denumire şi în preambul, după cuvintele „alocaţiilor lunare de stat” se introduc cuvintele „şi ajutorului material anual”;

b) pe tot parcursul textului, cuvintele „organele de asigurări sociale de stat”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „casa teritorială de asigurări sociale”, la forma gramaticală corespunzătoare;

c) la punctul 1, textul „literele c), e), g), h), i) şi j)” se substituie cu textul „literele c), c1), e), e1), g), h), i) şi j)”;

d) punctul 2:

– la litera a), cifrele „1550”, „1400” şi „1325” se substituie cu cifrele „2050”, „1900” şi, respectiv, „1825”;

– litera a1) va avea următorul cuprins:

„a1) persoanelor cu dizabilităţi din rândul militarilor, ofiţerilor de informaţii şi securitate, persoanelor din corpul de comandă, din trupele organelor afacerilor interne şi din sistemul administraţiei penitenciare, a căror dizabilitate este cauzată de rănire, contuzionare sau schilodire în urma participării la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl ori de afecţiuni legate de participarea la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl, inclusiv persoanelor care au fost încadrate în grad de dizabilitate în urma participării la lichidarea consecinţelor avariei, fiind trimise în deplasări de serviciu de către ministere, departamente, întreprinderi şi organizaţii, precum şi persoanelor care s-au îmbolnăvit de boală actinică sau au fost încadrate în grad de dizabilitate în urma experienţelor nucleare, avariilor cu radiaţie ionizată şi a consecinţelor lor la obiectivele atomice civile sau militare, în timpul îndeplinirii serviciului militar sau special, persoanelor inapte de muncă care au venit în anul 1986 din zona de înstrăinare şi au dobândit cetăţenia Republicii Moldova:

cu dizabilităţi severe – 1600 de lei;

cu dizabilităţi accentuate – 1450 de lei;

cu dizabilităţi medii – 1375 de lei.”;

– se completează cu litera a2) cu următorul cuprins:

„a2) persoanelor cu dizabilităţi din rândul militarilor, ofiţerilor de informaţii şi securitate, persoanelor din corpul de comandă, din trupele organelor afacerilor interne şi din sistemul administraţiei penitenciare, a căror dizabilitate este cauzată de rănire, contuzionare sau schilodire în perioada participării la acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi independenţei Republicii Moldova, la acţiunile de luptă pe teritoriul altor state sau la acţiuni de luptă pe timp de pace:

cu dizabilităţi severe – 1850 de lei;

cu dizabilităţi accentuate – 1700 de lei;

cu dizabilităţi medii – 1625 de lei.”;

– la litera b), cifrele „1250” se substituie cu cifrele „1750”;

– litera c) va avea următorul cuprins:

„c) soţilor supravieţuitori ai participanţilor la cel de-Al Doilea Război Mondial sau la acţiuni de luptă în timp de pace, căzuţi la datorie, sau ai persoanelor cu dizabilităţi de pe urma războiului decedate – 1000 de lei. Dreptul la alocaţia lunară de stat îl are soţul/soţia care s-a aflat în relaţie de căsătorie cu persoana căzută la datorie sau, după caz, decedată la data decesului acesteia”;

– se completează cu litera c1) cu următorul cuprins:

„c1) soţilor supravieţuitori ai participanţilor la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl decedaţi – 1000 de lei. Dreptul la alocaţia lunară de stat îl are soţul/soţia care s-a aflat în relaţie de căsătorie cu persoana decedată la data decesului acesteia”;

– la litera d), cifrele „750” se substituie cu cifrele „1000”;

– litera e) va avea următorul cuprins:

„e) unuia dintre părinţii participanţilor la acţiunile de luptă în timp de pace sau la acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi independenţei Republicii Moldova căzuţi la datorie, ai militarilor căzuţi la datorie sau decedaţi în timpul îndeplinirii obligaţiilor serviciului militar în termen din rândurile Armatei Sovietice sau ale Armatei Naţionale – 1000 de lei. În cazul părinţilor aflaţi în divorţ, cuantumul stabilit, la cerere, se împarte între aceştia în părţi egale”;

– se completează cu litera e1) cu următorul cuprins:

„e1) unuia dintre părinţii participanţilor la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl decedaţi – 1000 de lei. În cazul părinţilor aflaţi în divorţ, cuantumul stabilit, la cerere, se împarte între aceştia în părţi egale”;

– la litera f), cifrele „600” se substituie cu cifrele „850”;

– la litera g), cifrele „750” se substituie cu cifrele „1250”;

– la litera h), cifrele „750” se substituie cu cifrele „1250”;

– la litera i), cifrele „750” se substituie cu cifrele „1000”;

– la litera j), cifrele „750” se substituie cu cifrele „1000”;

e) se completează cu punctul 21 cu următorul cuprins:

21. Se stabilesc ajutoare materiale anuale pentru unele categorii de cetăţeni, după cum urmează:

a) ajutor material anual pentru persoanele cu dizabilităţi de pe urma participării la acţiunile de luptă din Afganistan şi pentru membrii familiilor participanţilor căzuţi la datorie în acţiunile de luptă din Afganistan (soţi şi unul dintre părinţi) – în mărime de 1000 de lei, până la data de 15 februarie. În cazul părinţilor divorţaţi, la cerere, cuantumul stabilit se împarte între aceştia în părţi egale;

b) ajutor material anual pentru persoanele cu dizabilităţi de pe urma acţiunilor de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi a independenţei Republicii Moldova şi pentru membrii familiilor participanţilor căzuţi la datorie în acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi a independenţei Republicii Moldova (soţi şi unul dintre părinţi) – în mărime de 1000 de lei, până la data de 2 martie. În cazul părinţilor divorţaţi, la cerere, cuantumul stabilit se împarte între aceştia în părţi egale;

c) ajutor material anual pentru persoanele cu dizabilităţi a căror dizabilitate este cauzată de participarea la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl, pentru persoanele care s-au îmbolnăvit şi au suferit de boală actinică sau au devenit cu dizabilităţi în urma experienţelor nucleare, avariilor cu radiaţie ionizată şi a consecinţelor acestora la obiectivele atomice civile sau militare, în timpul îndeplinirii serviciului militar ori special şi pentru membrii familiilor participanţilor la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl decedaţi (soţi şi unul dintre părinţi) – în mărime de 1000 de lei, până la data de 26 aprilie. În cazul părinţilor divorţaţi, la cerere, cuantumul stabilit se împarte între aceştia în părţi egale;

d) ajutor material anual pentru participanţii la cel de-Al Doilea Război Mondial din rândul categoriilor specificate la articolul 7 alineatul (2) punctul 1) literele a)-e) din Legea nr.190/2003 cu privire la veterani, pentru persoanele cu dizabilităţi de pe urma celui de-Al Doilea Război Mondial din rândul categoriilor specificate la articolul 8 alineatul (2) litera a) din legea menţionată, precum şi pentru persoanele care au fost încadrate în grad de dizabilitate în urma rănirii, contuziei, schilodirii, fiind antrenate de autorităţile administraţiei publice locale la strângerea muniţiilor şi a tehnicii militare, la deminarea teritoriului şi a obiectelor în anii celui de-Al Doilea Război Mondial – în mărime de 10000 de lei, până la data de 9 mai;

e) ajutor material anual pentru persoanele asimilate participanţilor la război din rândul categoriilor specificate la articolul 7 alineatul (2) punctul 2) literele a)-c) şi e) din Legea nr.190/2003 cu privire la veterani şi pentru persoanele antrenate de autorităţile administraţiei publice locale la strângerea muniţiilor şi a tehnicii militare, la deminarea teritoriului şi a obiectelor în anii celui de-Al Doilea Război Mondial – în mărime de 5000 de lei, până la data de 9 mai;

f) ajutor material anual pentru soţii supravieţuitori ai participanţilor la cel de-Al Doilea Război Mondial căzuţi la datorie sau ai persoanelor cu dizabilităţi de pe urma celui de-Al Doilea Război Mondial decedate – în mărime de 1000 de lei, până la data de 9 mai;

g) ajutor material anual pentru victimele represiunilor politice, care au fost reabilitate, din anii 1917-1990 – în mărime de 1000 de lei, până la data de 6 iulie”;

f) punctele 3 şi 4 vor avea următorul cuprins:

3. Stabilirea alocaţiilor lunare de stat şi a ajutoarelor materiale anuale prevăzute de prezentul Regulament se efectuează de către casele teritoriale de asigurări sociale.

4. Persoanelor care se încadrează în două sau mai multe categorii de beneficiari de alocaţii lunare de stat sau de ajutoare materiale anuale li se stabileşte o singură alocaţie şi, respectiv, un singur ajutor material anual, la alegerea acestora.”;

g) denumirea capitolului II se completează cu cuvintele „şi ajutorului material anual”;

h) la punctul 61:

– textul „literele c), e), g) şi h)” se substituie cu textul „literele c), c1), e), e1), g) şi h)”;

– la subpunctul 2), textul „literele c), d) şi e)” se substituie cu textul „literele c), c1) , d), e) şi e1)”;

– la subpunctul 2 litera b), textul „literele c), d) şi e)” se substituie cu textul „literele c), c1), d), e) şi e1)”;

– la subpunctul 2 litera c), textul „literele c), d) şi e)” se substituie cu textul „literele c), c1) , d), e) şi e1)”;

i) se completează cu punctele 91 – 93 cu următorul cuprins:

91. Casa Naţională de Asigurări Sociale stabileşte şi achită ajutorul material anual din oficiu categoriilor de persoane prevăzute la punctul 21, în baza informaţiilor deţinute în Sistemul informaţional „Protecţie Socială” şi a documentelor din dosarele de pensionare/personale.

92. Pentru persoanele care se încadrează în una dintre categoriile prevăzute la punctul 21, dar care nu figurează în Sistemul informaţional „Protecţie Socială” şi cărora nu le-a fost stabilit şi achitat din oficiu ajutorul material anual, acordarea ajutorului poate fi solicitată în termen de 3 luni de la data prevăzută pentru stabilirea acestuia, după cum urmează:

1) pentru stabilirea ajutorului material anual persoanelor specificate la punctul 21 litera a), casei teritoriale de asigurări sociale i se vor prezenta următoarele acte:

a) pentru persoanele cu dizabilităţi de pe urma războiului din Afganistan:

buletinul de identitate;

legitimaţia, eliberată de organele corespunzătoare, care atestă drepturile participanţilor la acţiunile de luptă;

certificatul, eliberat de organele corespunzătoare, care confirmă faptul că dizabilitatea stabilită persoanei este cauzată de rănire, contuzie, schilodire sau de o afecţiune contractată în perioada acţiunilor de luptă din Afganistan;

b) pentru soţii, iar în cazul lipsei acestora, pentru unul dintre părinţii participanţilor căzuţi la datorie în acţiunile de luptă din Afganistan:

buletinul de identitate;

actele de stare civilă care să confirme statutul de soţ supravieţuitor sau de părinte al persoanei care a căzut la datorie în acţiunile de luptă din Afganistan;

certificatul de deces al persoanei care a căzut la datorie;

certificatul, eliberat de centrele militare sau de subdiviziunile teritoriale ale Ministerului Afacerilor Interne, care confirmă faptul că persoana decedată a fost participant la acţiunile de luptă din Afganistan şi a căzut la datorie;

2) pentru stabilirea ajutorului material anual persoanelor specificate la punctul 21 litera b), casei teritoriale de asigurări sociale i se vor prezenta următoarele acte:

a) pentru persoanele cu dizabilităţi de pe urma acţiunilor de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi independenţei Republicii Moldova:

buletinul de identitate;

legitimaţia, eliberată de organele corespunzătoare, care atestă drepturile participanţilor la acţiunile de luptă;

certificatul, eliberat de organele corespunzătoare, care confirmă faptul că dizabilitatea stabilită persoanei este cauzată de rănire, contuzie, schilodire sau de o afecţiune contractată în perioada acţiunilor de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi independenţei Republicii Moldova;

b) pentru soţii, iar în cazul lipsei acestora, pentru unul dintre părinţii participanţilor căzuţi la datorie în acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi independenţei Republicii Moldova:

buletinul de identitate;

actele de stare civilă care să confirme statutul de soţ supravieţuitor sau de părinte al persoanei care a căzut la datorie în acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi independenţei Republicii Moldova;

certificatul de deces al persoanei care a căzut la datorie;

certificatul eliberat de centrele militare sau subdiviziunile teritoriale ale Ministerului Afacerilor Interne, care confirmă faptul că persoana decedată a fost participant la acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi independenţei Republicii Moldova şi a căzut la datorie;

3) pentru stabilirea ajutorului material anual persoanelor specificate la punctul 21 litera c), casei teritoriale de asigurări sociale i se vor prezenta următoarele acte:

a) pentru persoanele cu dizabilităţi, a căror dizabilitate este cauzată de participarea la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl, pentru persoanele care s-au îmbolnăvit şi au suferit de boală actinică sau au devenit cu dizabilităţi în urma experienţelor nucleare, a avariilor cu radiaţie ionizată şi a consecinţelor acestora la obiectivele atomice civile sau militare, în timpul îndeplinirii serviciului militar ori special:

buletinul de identitate;

legitimaţia, eliberată de organele corespunzătoare, care atestă drepturile participanţilor la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl, a persoanelor care s-au îmbolnăvit de boală actinică sau au devenit cu dizabilităţi în urma experienţelor nucleare, a avariilor cu radiaţie ionizată şi a consecinţelor acestora la obiectivele atomice civile sau militare, în timpul îndeplinirii serviciului militar ori special;

certificatul, eliberat de organele corespunzătoare, care confirmă faptul că dizabilitatea stabilită persoanei este cauzată de participarea la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl ori că persoana s-a îmbolnăvit de boală actinică sau a devenit cu dizabilităţi în urma experienţelor nucleare, a avariilor cu radiaţie ionizată şi a consecinţelor acestora la obiectivele atomice civile sau militare, în timpul îndeplinirii serviciului militar ori special;

b) pentru soţii, iar în cazul lipsei acestora, pentru unul dintre părinţii participanţilor la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl decedaţi:

buletinul de identitate;

actele de stare civilă care să confirme statutul de soţ supravieţuitor, iar în cazul lipsei acestuia – statutul de părinte al persoanei decedate;

certificatul de deces al persoanei decedate;

certificatul, eliberat de organele corespunzătoare, care confirmă faptul că persoana decedată a fost participant la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl;

4) pentru stabilirea ajutorului material anual persoanelor specificate la punctul 21 literele d)-f), casei teritoriale de asigurări sociale i se vor prezenta următoarele acte:

a) pentru participanţii la cel de-Al Doilea Război Mondial din rândul categoriilor specificate la articolul 7 alineatul (2) punctul 1) literele a)-e) din Legea nr.190/2003 cu privire la veterani, pentru persoanele cu dizabilităţi de pe urma celui de-Al Doilea Război Mondial din rândul categoriilor specificate la articolul 8 alineatul (2) litera a) din legea indicată, precum şi pentru persoanele care au fost încadrate în grad de dizabilitate în urma rănirii, contuziei, schilodirii, fiind antrenate de autorităţile administraţiei publice locale la strângerea muniţiilor şi a tehnicii militare, la deminarea teritoriului şi a obiectelor în anii celui de-Al Doilea Război Mondial:

buletinul de identitate;

legitimaţia, eliberată de organele corespunzătoare, care atestă drepturile participanţilor la cel de-al Doilea Război Mondial;

certificatul, eliberat de organele corespunzătoare, care confirmă faptul că dizabilitatea stabilită persoanei este cauzată de rănire, contuzie, schilodire sau de o afecţiune contractată în perioada celui de-Al Doilea Război Mondial;

b) pentru persoanele asimilate participanţilor la război din rândul categoriilor specificate la articolul 7 alineatul (2) punctul 2) literele a)-c) şi e) din Legea nr.190/2003 cu privire la veterani şi pentru persoanele antrenate de autorităţile administraţiei publice locale la strângerea muniţiilor şi a tehnicii militare, la deminarea teritoriului şi a obiectelor în anii celui de-Al Doilea Război Mondial:

buletinul de identitate;

legitimaţia, eliberată de organele corespunzătoare, care atestă drepturile persoanelor asimilate participanţilor la cel de-Al Doilea Război Mondial;

c) pentru soţii supravieţuitori ai participanţilor la cel de-Al Doilea Război Mondial căzuţi la datorie sau ai persoanelor cu dizabilităţi de pe urma celui de-Al Doilea Război Mondial decedate:

buletinul de identitate;

actele de stare civilă care să confirme statutul de soţ supravieţuitor al persoanei care a căzut la datorie sau care a decedat;

certificatul de deces al persoanei care a căzut la datorie sau care a decedat;

certificatul eliberat de centrele militare sau subdiviziunile teritoriale ale Ministerului Afacerilor Interne, care confirmă faptul că persoana decedată a fost participant la cel de-Al Doilea Război Mondial şi a căzut la datorie sau, după caz, certificatul, eliberat de organele corespunzătoare, care confirmă faptul că dizabilitatea stabilită persoanei este cauzată de rănire, contuzie, schilodire sau de o afecţiune contractată în anii celui de-Al Doilea Război Mondial;

5) pentru stabilirea ajutorului material anual persoanelor specificate la punctul 21 litera g), casei teritoriale de asigurări sociale de stat i se vor prezenta următoarele acte:

buletinul de identitate;

legitimaţia;

certificatul de reabilitare.

93. Cetăţenii Republicii Moldova domiciliaţi în localităţile din stânga Nistrului, care se încadrează în una dintre categoriile de beneficiari specificate la punctul 21 şi cărora nu le-a fost stabilit şi achitat din oficiu ajutorul material anual, pot solicita acordarea ajutorului material anual la casele teritoriale de asigurări sociale, după cum urmează:

1) Casa Teritorială de Asigurări Sociale Rezina – cetăţenii din raioanele Rîbniţa şi Camenca;

2) Casa Teritorială de Asigurări Sociale Dubăsari/Cocieri – cetăţenii din raioanele Dubăsari şi Grigoriopol;

3) Casa Teritorială de Asigurări Sociale Anenii Noi – cetăţenii din municipiile Tiraspol şi Bender;

4) Casa Teritorială de Asigurări Sociale Căuşeni – cetăţenii din raionul Slobozia.”;

j) în denumirea capitolului III, cuvintele „plată a” se substituie cu cuvintele „organizare a plăţii”;

k) punctul 13 va avea următorul cuprins:

13. Sumele alocaţiilor lunare de stat stabilite şi neprimite de beneficiar în decurs de 12 luni consecutive se suspendă. Plata alocaţiilor lunare de stat se reia în baza cererii beneficiarului, a tutorelui (curatorului) acestuia, după caz, sau a reprezentantului desemnat prin procură şi a actului de identitate al solicitantului, depuse la casa teritorială de asigurări sociale, şi se achită retroactiv pentru o perioadă de 3 ani premergători lunii adresării, dar nu mai devreme de luna suspendării.”;

l) se completează cu capitolele III1 şi III2 cu următorul cuprins:

III1. MODUL DE ORGANIZARE A PLAŢII AJUTORULUI MATERIAL ANUAL

221. Plata ajutorului material anual se efectuează prin modalitatea de plată selectată de beneficiar şi disponibilă în cadrul serviciului guvernamental de plăţi electronice (MPay). Evidenţa plăţii sumelor ajutorului material anual se efectuează de către Casa Naţională de Asigurări Sociale.

222. În cazul în care beneficiarul specificat la punctul 21 nu a solicitat ajutorul material anual în decurs de 3 luni consecutive, începând cu luna transferării mijloacelor financiare, dreptul la ajutor material anual pentru anul respectiv se stopează, iar beneficiarul nu mai are dreptul la plata acestuia.

223. Din ajutorul material anual nu se efectuează reţineri, cu excepţia cazurilor de supraplată.

224. Sumele ajutorului material anual primite necuvenit se restituie integral pe contul Casei Naţionale de Asigurări Sociale de către persoana care le-a primit, prin intermediul serviciului guvernamental de plăţi electronice (MPay), în baza deciziei Casei Naţionale de Asigurări Sociale.

225. Ajutorul material anual se plăteşte personal titularului, tutorelui, curatorului sau mandatarului acestuia.

226. Ajutorul material anual neachitat la timp din vina organului care efectuează stabilirea sau plata se achită fără restricţii în termen.

227. Beneficiarului care se stabileşte cu domiciliul în străinătate, ajutorul material anual i se plăteşte pentru anul în care a autorizat emigrarea peste hotarele Republicii Moldova.

228. În cazul în care ajutorul material anual a fost stabilit, iar beneficiarul nu a reuşit să îl primească din cauza decesului, ajutorul material anual poate fi achitat persoanei care prezintă dovezi că a suportat cheltuielile ocazionate de deces, în baza cererii însoţite de actele justificative, depusă în termen de 3 luni de la data decesului beneficiarului la casa teritorială de asigurări sociale de la locul de trai al beneficiarului şi însoţită de următoarele acte:

1) actul de identitate al solicitantului (în original şi în copie);

2) actul de înregistrare a decesului beneficiarului (în original şi în copie);

3) actele ce confirmă cheltuielile ocazionate de înmormântare (în original şi în copie).

229. Persoanelor, beneficiare de ajutorul material anual, care locuiesc în centrele de plasament pentru persoane vârstnice şi persoane cu dizabilităţi (adulte), ajutorul material anual se achită în cuantum integral.

III2. MODUL DE ORGANIZARE A PLĂŢII AJUTORULUI MATERIAL ANUAL

PERSOANELOR CONDAMNATE ŞI DEŢINUTE

ÎN INSTITUŢIILE PENITENCIARE

2210. Plata ajutorului material anual acordat persoanelor condamnate sau deţinute în instituţiile penitenciare se suspendă de la locul de trai şi se transferă pe contul curent al instituţiei în care este deţinută persoana, ca mijloace intrate temporar în posesia penitenciarului, pentru a fi ulterior distribuite pe conturile de peculiu ale condamnaţilor.

2211. Casa Naţională de Asigurări Sociale transferă la contul curent, pentru mijloacele intrate temporar în posesia instituţiilor penitenciare, mijloace băneşti pentru achitarea ajutoarelor materiale anuale care urmează a fi distribuite pe conturile de peculiu ale condamnaţilor. Administraţia penitenciarului distribuie sumele intrate pe acest cont pe conturile de peculiu ale condamnaţilor.

2212. În cazul în care condamnatul este transferat dintr-o instituţie penitenciară în altă instituţie penitenciară, sumele acumulate pe contul de peculiu al condamnatului în prima instituţie penitenciară se transferă pe contul de peculiu în instituţia penitenciară în care acesta este transferat şi se informează Casa Naţională de Asigurări Sociale despre transferurile efectuate.

2213. În cazul decesului condamnatului beneficiar de ajutor material anual, administraţia instituţiei penitenciare anunţă, în termen de 10 zile calendaristice de la data decesului, Casa Naţională de Asigurări Sociale despre decesul acestuia, iar sumele ajutorului material anual acumulate pe contul de peculiu al beneficiarului decedat se restituie pe contul Casei Naţionale de Asigurări Sociale.

2214. Instituţiile penitenciare prezintă, până la data de 4 a lunii următoare perioadei de gestiune, Casei Naţionale de Asigurări Sociale rapoartele privind sumele ajutoarelor materiale anuale primite şi distribuite pe conturile de peculiu ale condamnaţilor.”;

m) punctul 24 va avea următorul cuprins:

24. Cheltuielile ce ţin de stabilirea şi plata alocaţiilor lunare de stat şi a ajutorului material anual se efectuează din mijloacele bugetului de stat.”;

n) la punctul 25, textul „ literele c), e), g), h) şi i)” se substituie cu textul „literele c), c1), e), e1), g), h) şi i)”;

o) punctul 31 va avea următorul cuprins:

31. Responsabilitatea pentru corectitudinea stabilirii şi plăţii alocaţiilor lunare de stat, a ajutoarelor materiale anuale, precum şi controlul asupra folosirii mijloacelor financiare de stat în strictă corespundere cu destinaţia se pune în sarcina Casei Naţionale de Asigurări Sociale.”

2. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

 

PRIM-MINISTRUDorin RECEAN

 

Contrasemnează:
Ministrul muncii şi protecţiei socialeAlexei Buzu
Ministrul finanţelorPetru Rotaru

 

Nr.137. Chişinău, 28 februarie 2024.