duminică, 3 noiembrie 2024
470/02.05.2006 Hotărîre pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul de stabilire şi plată a alocaţiilor lunare de stat şi ajutorului material anual unor categorii de p...

H O T Ă R Î R E

pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul de stabilire şi plată a alocaţiilor

lunare de stat şi ajutorului material anual unor categorii de populaţie

[Denumirea modificată prin Hot.Guv. nr.137 din 28.02.2024, în vigoare 01.03.2024]

[Denumirea în redacţia Hot.Guv. nr.952 din 20.08.2007, în vigoare 31.08.2007]

 

nr. 470  din  02.05.2006

 

Monitorul Oficial nr.73-74/509 din 12.05.2006

 

* * *

Întru executarea Legii nr.242-XVI din 20 octombrie 2005 pentru completarea Legii nr.121-XV din 3 mai 2001 cu privire la protecţia socială suplimentară a unor categorii de populaţie (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.154-156, art.765), Guvernul

[Preambulul modificat prin Hot.Guv. nr.952 din 20.08.2007, în vigoare 31.08.2007]

 

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Regulamentul cu privire la modul de stabilire şi plată a alocaţiilor lunare de stat şi ajutorului material anual unor categorii de populaţie (se anexează).

[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.137 din 28.02.2024, în vigoare 01.03.2024]

[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.952 din 20.08.2007, în vigoare 31.08.2007]

 

2. Controlul asupra realizării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.137 din 28.02.2024, în vigoare 01.03.2024]

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.942 din 03.10.2018, în vigoare 01.09.2018]

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.130 din 22.02.2010, în vigoare 26.02.2010]

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.952 din 20.08.2007, în vigoare 31.08.2007]

 

PRIM-MINISTRUVasile TARLEV

Contrasemnează:
Ministrul sănătăţii şi protecţiei socialeIon Ababii
Ministrul economiei şi comerţuluiValeriu Lazăr
Ministrul finanţelorMihail Pop
Ministrul apărăriiValeriu Pleşca
Ministrul afacerilor interneGheorghe Papuc

Chişinău, 2 mai 2006.
Nr.470.

 

 

Aprobat

prin Hotărîrea Guvernului

nr.470 din 2 mai 2006

 

Notă: Pe tot parcursul textului, cuvintele „organele de asigurări sociale de stat”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „casa teritorială de asigurări sociale”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.137 din 28.02.2024, în vigoare 01.03.2024

 

Notă: În tot textul, cuvintele „invalizilor”, „invalizi”, „invaliditate”, „au devenit invalide”, „invaliditatea”, „de gradul I”, „de gradul II”, „de gradul III” se substituie, respectiv, cu cuvintele „persoanelor cu dizabilităţi”, „persoane cu dizabilităţi”, „dizabilitate”, „au fost încadrate în grad de dizabilitate”, „dizabilitatea”, „cu dizabilităţi severe”, „cu dizabilităţi accentuate”, „cu dizabilităţi medii”, conform Hot.Guv. nr.592 din 24.07.2017, în vigoare 11.08.2017

 

Notă: Pe tot parcursul textului, cuvintele „Banca de Economii” S.A.” şi „S.A. „Banca de Economii”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „prestatorul de servicii de plată desemnat”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.481 din 05.08.2015, în vigoare 07.08.2015

 

Notă: Pe tot parcursul Regulamentului, cuvintele “Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei” se substituie cu cuvintele “Centrul Naţional Anticorupţie” conform Hot.Guv. nr.730 din 02.10.2012, în vigoare 05.10.2012

 

REGULAMENTUL

cu privire la modul de stabilire şi plată a alocaţiilor lunare de stat

şi ajutorului material anual unor categorii de populaţie

[Denumirea modificată prin Hot.Guv. nr.137 din 28.02.2024, în vigoare 01.03.2024]

[Denumirea în redacţia Hot.Guv. nr.952 din 20.08.2007, în vigoare 31.08.2007]

 

Prezentul Regulament determină modul de stabilire şi plată a alocaţiilor lunare de stat şi ajutorului material anual unor categorii de populaţie, prevăzute în Legea nr.121-XV din 3 mai 2001 cu privire la protecţia socială suplimentară a unor categorii de populaţie.

[Preambulul modificat prin Hot.Guv. nr.137 din 28.02.2024, în vigoare 01.03.2024]

[Preambulul modificat prin Hot.Guv. nr.952 din 20.08.2007, în vigoare 31.08.2007]

 

I. Dispoziţii generale

1. Dreptul la alocaţii lunare de stat îl au persoanele specificate la punctul 2 al prezentului Regulament, cetăţeni ai Republicii Moldova, din rîndul beneficiarilor de pensii sau de alocaţii sociale de stat, stabilite conform legislaţiei naţionale, şi familiile lor. Categoriilor de persoane menţionate la punctul 2 literele c), c1), e), e1), g), h), i) şi j) al prezentului Regulament dreptul la alocaţia lunară de stat se acordă indiferent de faptul dacă sînt sau nu beneficiari de pensii ori alocaţii sociale de stat.

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.137 din 28.02.2024, în vigoare 01.03.2024]

[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.374 din 24.11.2021, în vigoare 26.11.2021]

[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.709 din 27.12.2019, în vigoare 01.01.2020]

[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.67 din 11.02.2019, în vigoare 01.01.2019]

[Pct.1 completat prin Hot.Guv. nr.942 din 03.10.2018, în vigoare 01.09.2018]

[Pct.1 în redacţia Hot.Guv. nr.730 din 02.10.2012, în vigoare 05.10.2012]

[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.952 din 20.08.2007, în vigoare 31.08.2007]

 

2. Cuantumul alocaţiei lunare de stat se stabileşte în funcţie de categoria beneficiarilor, după cum urmează:

a) persoanelor cu dizabilităţi din rîndul militarilor, ofiţerilor de informaţii şi securitate, persoanelor din corpul de comandă şi din trupele organelor afacerilor interne şi din sistemul administraţiei penitenciare, a căror dizabilitate este cauzată de rănire, contuzionare sau schilodire în perioada celui de-al doilea război mondial, precum şi în timpul îndeplinirii altor îndatoriri de serviciu militar sau special, ori este cauzată de afecţiuni legate de aflarea pe front, în detaşamente şi formaţiuni de partizani, în organizaţii şi grupe ilegale în perioada celui de-al doilea război mondial:

cu dizabilităţi severe – 2050 lei;

cu dizabilităţi accentuate – 1900 lei;

cu dizabilităţi medii – 1825 lei;

a1) persoanelor cu dizabilităţi din rândul militarilor, ofiţerilor de informaţii şi securitate, persoanelor din corpul de comandă, din trupele organelor afacerilor interne şi din sistemul administraţiei penitenciare, a căror dizabilitate este cauzată de rănire, contuzionare sau schilodire în urma participării la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl ori de afecţiuni legate de participarea la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl, inclusiv persoanelor care au fost încadrate în grad de dizabilitate în urma participării la lichidarea consecinţelor avariei, fiind trimise în deplasări de serviciu de către ministere, departamente, întreprinderi şi organizaţii, precum şi persoanelor care s-au îmbolnăvit de boală actinică sau au fost încadrate în grad de dizabilitate în urma experienţelor nucleare, avariilor cu radiaţie ionizată şi a consecinţelor lor la obiectivele atomice civile sau militare, în timpul îndeplinirii serviciului militar sau special, persoanelor inapte de muncă care au venit în anul 1986 din zona de înstrăinare şi au dobândit cetăţenia Republicii Moldova:

cu dizabilităţi severe – 1600 de lei;

cu dizabilităţi accentuate – 1450 de lei;

cu dizabilităţi medii – 1375 de lei.

a2) persoanelor cu dizabilităţi din rândul militarilor, ofiţerilor de informaţii şi securitate, persoanelor din corpul de comandă, din trupele organelor afacerilor interne şi din sistemul administraţiei penitenciare, a căror dizabilitate este cauzată de rănire, contuzionare sau schilodire în perioada participării la acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi independenţei Republicii Moldova, la acţiunile de luptă pe teritoriul altor state sau la acţiuni de luptă pe timp de pace:

cu dizabilităţi severe – 1850 de lei;

cu dizabilităţi accentuate – 1700 de lei;

cu dizabilităţi medii – 1625 de lei.

b) participanţilor la cel de-al Doilea Război Mondial din rîndul militarilor care şi-au satisfăcut serviciul militar în componenţa armatei de operaţii, detaşamentelor şi formaţiunilor de partizani, din rîndul membrilor organizaţiilor şi grupelor ilegale, foştilor deţinuţi în lagărele de concentrare fasciste şi în ghetouri, în alte locuri de detenţie forţată, create de Germania fascistă şi de aliaţii acesteia în perioada celui de-al Doilea Război Mondial, văduvelor Eroilor Uniunii Sovietice, persoanelor care au lucrat ca angajaţi civili în armata de operaţii în anii celui de-al Doilea Război Mondial, persoanelor care s-au aflat în oraşul Leningrad (Sankt Petersburg) în perioada blocadei (8 septembrie 1941 – 27 ianuarie 1944), persoanelor antrenate de organele puterii locale la strângerea muniţiilor şi a tehnicii militare, la deminarea teritoriului şi a obiectelor în anii celui de-al Doilea Război Mondial – 1750 de lei;

c) soţilor supravieţuitori ai participanţilor la cel de-Al Doilea Război Mondial sau la acţiuni de luptă în timp de pace, căzuţi la datorie, sau ai persoanelor cu dizabilităţi de pe urma războiului decedate – 1250 de lei. Dreptul la alocaţia lunară de stat îl are soţul/soţia care s-a aflat în relaţie de căsătorie cu persoana căzută la datorie sau, după caz, decedată la data decesului acesteia;

c1) soţilor supravieţuitori ai participanţilor la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl decedaţi – 1000 de lei. Dreptul la alocaţia lunară de stat îl are soţul/soţia care s-a aflat în relaţie de căsătorie cu persoana decedată la data decesului acesteia;

d) copiilor participanţilor la cel de-al Doilea Război Mondial ori la acţiuni de luptă în timp de pace căzuţi la datorie, copiilor participanţilor la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl decedaţi sau ai persoanelor cu dizabilităţi de pe urma războiului decedate, pînă la atingerea vîrstei de 18 ani sau după această vîrstă, dacă îşi continuă studiile în instituţiile de învăţămînt la cursurile de zi pînă la terminarea studiilor, însă cel mult pînă la atingerea vîrstei de 23 de ani – 1250 de lei pentru fiecare;

e) unuia dintre părinţii participanţilor la acţiunile de luptă în timp de pace sau la acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi independenţei Republicii Moldova căzuţi la datorie, ai militarilor căzuţi la datorie sau decedaţi în timpul îndeplinirii obligaţiilor serviciului militar în termen din rândurile Armatei Sovietice sau ale Armatei Naţionale – 1250 de lei. În cazul părinţilor aflaţi în divorţ, cuantumul stabilit, la cerere, se împarte între aceştia în părţi egale;

e1) unuia dintre părinţii participanţilor la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl decedaţi – 1000 de lei. În cazul părinţilor aflaţi în divorţ, cuantumul stabilit, la cerere, se împarte între aceştia în părţi egale;

f) persoanelor decorate cu ordine şi medalii pentru muncă asiduă şi serviciu militar impecabil în spatele frontului în anii celui de-al Doilea Război Mondial – 850 de lei;

g) persoanelor participante la acţiunile de luptă din Afghanistan, precum şi la acţiunile de luptă de pe teritoriile altor state, din rîndul militarilor şi angajaţilor civili ai Armatei Sovietice, Flotei Maritime Militare, ai organelor securităţii de stat, colaboratorilor organelor afacerilor interne ale fostei U.R.S.S.; lucrătorilor din aceste categorii care au fost trimişi de organele puterii de stat ale fostei U.R.S.S. în alte state şi care au participat la acţiuni de luptă pe teritoriul acestora (lista statelor, oraşelor, teritoriilor şi perioadele acţiunilor de luptă la care au participat cetăţeni ai Republicii Moldova este anexată la Legea nr.190-XV din 8 mai 2003 cu privire la veterani) – 1250 de lei;

h) militarilor aflaţi în serviciul activ, rezerviştilor chemaţi la concentrare, voluntarilor şi colaboratorilor organelor afacerilor interne, ai organelor securităţii de stat şi ai sistemului administraţiei penitenciare, incluşi în efectivul unităţilor militare şi al structurilor speciale aflate pe poziţiile de luptă, precum şi militarilor, colaboratorilor organelor afacerilor interne, ai organelor securităţii de stat şi ai sistemului administraţiei penitenciare şi persoanelor civile delegate în aceste unităţi pentru îndeplinirea unor misiuni speciale în scop de asigurare a eficienţei acţiunilor de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi a independenţei Republicii Moldova, persoanelor antrenate de Ministerul Apărării la strângerea muniţiilor şi a tehnicii militare, la deminarea teritoriului şi a obiectelor în perioada de după acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi a independenţei Republicii Moldova – 1250 de lei;

i) victimelor reabilitate ale represiunilor politice din perioada anilor 1917–1990 – 1000 de lei;

j) persoanelor care au participat la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobâl, persoanelor care au venit în anul 1986 din zona de înstrăinare şi au primit cetăţenia Republicii Moldova, specificate în Legea nr.909/1992 privind protecţia socială a cetăţenilor care au avut de suferit de pe urma catastrofei de la Cernobâl – 1000 lei.

Persoanelor care se raportează la una din categoriile menţionate mai sus alocaţia lunară de stat li se stabileşte indiferent de tipul pensiei de care beneficiază şi în condiţiile cărei legi este stabilită.

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.674 din 02.10.2024, în vigoare 03.11.2024]

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.137 din 28.02.2024, în vigoare 01.03.2024]

[Pct.2 completat prin Hot.Guv. nr.693 din 05.10.2022, în vigoare 05.10.2022]

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.552 din 27.07.2022, în vigoare 27.07.2022]

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.374 din 24.11.2021, în vigoare 26.11.2021]

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.927 din 22.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.927 din 22.12.2020, în vigoare 08.12.2020]

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.709 din 27.12.2019, în vigoare 01.01.2020]

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.67 din 11.02.2019, în vigoare 01.01.2019]

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.942 din 03.10.2018, în vigoare 01.09.2018]

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.592 din 24.07.2017, în vigoare 11.08.2017]

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.815 din 09.11.2015, în vigoare 01.01.2016]

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.243 din 02.04.2014, în vigoare 04.04.2014]

[Pct.2 în redacţia Hot.Guv. nr.730 din 02.10.2012, în vigoare 05.10.2012]

 

21. Se stabilesc ajutoare materiale anuale pentru unele categorii de cetăţeni, după cum urmează:

a) ajutor material anual pentru persoanele cu dizabilităţi de pe urma participării la acţiunile de luptă din Afganistan şi pentru membrii familiilor participanţilor căzuţi la datorie în acţiunile de luptă din Afganistan (soţi şi unul dintre părinţi) – în mărime de 1000 de lei, până la data de 15 februarie. În cazul părinţilor divorţaţi, la cerere, cuantumul stabilit se împarte între aceştia în părţi egale;

b) ajutor material anual pentru persoanele cu dizabilităţi de pe urma acţiunilor de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi a independenţei Republicii Moldova şi pentru membrii familiilor participanţilor căzuţi la datorie în acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi a independenţei Republicii Moldova (soţi şi unul dintre părinţi) – în mărime de 1000 de lei, până la data de 2 martie. În cazul părinţilor divorţaţi, la cerere, cuantumul stabilit se împarte între aceştia în părţi egale;

c) ajutor material anual pentru persoanele cu dizabilităţi a căror dizabilitate este cauzată de participarea la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl, pentru persoanele care s-au îmbolnăvit şi au suferit de boală actinică sau au devenit cu dizabilităţi în urma experienţelor nucleare, avariilor cu radiaţie ionizată şi a consecinţelor acestora la obiectivele atomice civile sau militare, în timpul îndeplinirii serviciului militar ori special şi pentru membrii familiilor participanţilor la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl decedaţi (soţi şi unul dintre părinţi) – în mărime de 1000 de lei, până la data de 26 aprilie. În cazul părinţilor divorţaţi, la cerere, cuantumul stabilit se împarte între aceştia în părţi egale;

d) ajutor material anual pentru participanţii la cel de-Al Doilea Război Mondial din rândul categoriilor specificate la articolul 7 alineatul (2) punctul 1) literele a)-e) din Legea nr.190/2003 cu privire la veterani, pentru persoanele cu dizabilităţi de pe urma celui de-Al Doilea Război Mondial din rândul categoriilor specificate la articolul 8 alineatul (2) litera a) din legea menţionată, precum şi pentru persoanele care au fost încadrate în grad de dizabilitate în urma rănirii, contuziei, schilodirii, fiind antrenate de autorităţile administraţiei publice locale la strângerea muniţiilor şi a tehnicii militare, la deminarea teritoriului şi a obiectelor în anii celui de-Al Doilea Război Mondial – în mărime de 10000 de lei, până la data de 9 mai;

e) ajutor material anual pentru persoanele asimilate participanţilor la război din rândul categoriilor specificate la articolul 7 alineatul (2) punctul 2) literele a)-c) şi e) din Legea nr.190/2003 cu privire la veterani şi pentru persoanele antrenate de autorităţile administraţiei publice locale la strângerea muniţiilor şi a tehnicii militare, la deminarea teritoriului şi a obiectelor în anii celui de-Al Doilea Război Mondial – în mărime de 5000 de lei, până la data de 9 mai;

f) ajutor material anual pentru soţii supravieţuitori ai participanţilor la cel de-Al Doilea Război Mondial căzuţi la datorie sau ai persoanelor cu dizabilităţi de pe urma celui de-Al Doilea Război Mondial decedate – în mărime de 1000 de lei, până la data de 9 mai;

g) ajutor material anual pentru victimele represiunilor politice, care au fost reabilitate, din anii 1917-1990 – în mărime de 1000 de lei, până la data de 6 iulie.

[Pct.21 introdus prin Hot.Guv. nr.137 din 28.02.2024, în vigoare 01.03.2024]

 

3. Stabilirea alocaţiilor lunare de stat şi a ajutoarelor materiale anuale prevăzute de prezentul Regulament se efectuează de către casele teritoriale de asigurări sociale.

[Pct.3 în redacţia Hot.Guv. nr.137 din 28.02.2024, în vigoare 01.03.2024]

[Pct.3 în redacţia Hot.Guv. nr.942 din 03.10.2018, în vigoare 01.09.2018]

[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.730 din 02.10.2012, în vigoare 05.10.2012]

[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.130 din 22.02.2010, în vigoare 26.02.2010]

[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.952 din 20.08.2007, în vigoare 31.08.2007]

 

4. Persoanelor care se încadrează în două sau mai multe categorii de beneficiari de alocaţii lunare de stat sau de ajutoare materiale anuale li se stabileşte o singură alocaţie şi, respectiv, un singur ajutor material anual, la alegerea acestora.

[Pct.4 în redacţia Hot.Guv. nr.137 din 28.02.2024, în vigoare 01.03.2024]

[Pct.4 completat prin Hot.Guv. nr.942 din 03.10.2018, în vigoare 01.09.2018]

 

II. Stabilirea alocaţiilor lunare de stat şi ajutorului material anual

[Denumirea modificată prin Hot.Guv. nr.137 din 28.02.2024, în vigoare 01.03.2024]

 

5. Stabilirea alocaţiilor lunare de stat se efectuează în baza cererii depuse, personal sau prin intermediul reprezentantului desemnat prin procură ori prin împuternicire de reprezentare creată în baza semnăturii electronice în cadrul Registrului împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice (MPower), la casa teritorială de asigurări sociale de la locul de domiciliu, iar în cazul beneficiarilor de pensii sau alocaţii sociale de stat, stabilite conform legislaţiei naţionale, din rîndul organelor de forţă, ale căror identitate şi calitate se încadrează în condiţiile Legii nr.245/2008 cu privire la secretul de stat – la Casa Naţională de Asigurări Sociale şi a documentelor care acordă dreptul la alocaţie, cu excepţia cazurilor cînd în dosarul de pensie există documentele respective.

Pentru stabilirea alocaţiei lunare de stat începînd cu luna august 2012 categoriilor de beneficiari menţionate la punctul 2 literele g), h) şi i), cererea cu documentele necesare se prezintă în termen de pînă la 30 noiembrie 2012 inclusiv.

În cazul apariţiei dreptului la alocaţia lunară de stat pe motivul încadrării în categoria de beneficiari prevăzută de prezentul Regulament, alocaţia lunară de stat se stabileşte din luna depunerii cererii cu documentele necesare la casa teritorială de asigurări sociale.

[Pct.5 completat prin Hot.Guv. nr.693 din 05.10.2022, în vigoare 05.10.2022]

[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.942 din 03.10.2018, în vigoare 01.09.2018]

[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.730 din 02.10.2012, în vigoare 05.10.2012]

 

6. Drept confirmare a serviciului militar, a timpului aflării în detaşamente (formaţiuni) de partizani şi în detaşamente (formaţiuni) de rezistenţă, în prizonierat, precum şi a participării la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl, a strămutării în anul 1986 din zona de înstrăinare sau a îndeplinirii serviciului militar la obiective atomice civile sau militare, în urma căruia a intervenit îmbolnăvirea de boală actinică sau dizabilitatea drept rezultat al experienţelor nucleare sau al avariilor cu radiaţie ionizată, se acceptă:

buletinul de identitate;

livretele militare;

carnetele de ostaş al Armatei Roşii;

adeverinţele instituţiilor de arhivă şi curativ-militare;

legitimaţia eliberată de organul administrativ militar central al Ministerului Apărării, ce confirmă participarea beneficiarului la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl, strămutarea în anul 1986 din zona de înstrăinare sau îndeplinirea serviciului militar la obiective atomice civile sau militare, în urma căruia a intervenit îmbolnăvirea de boală actinică sau dizabilitatea drept rezultat al experienţelor nucleare sau al avariilor cu radiaţie ionizată.

Timpul aflării în detaşamente (formaţiuni) de partizani şi în detaşamente (formaţiuni) ale mişcării de rezistenţă în timpul celui de-al doilea război mondial se stabileşte în baza adeverinţelor eliberate de statele majore ale mişcărilor de partizani, de arhive, de arhivele-muzeu din locurile unde au acţionat detaşamentele (formaţiunile) nominalizate.

Serviciul militar în componenţa armatei active în perioada acţiunilor de luptă în timp de pace, inclusiv în perioada acţiunilor de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi independenţei Republicii Moldova, se stabileşte în baza legitimaţiilor eliberate de organul administrativ militar central al Ministerului Apărării.

Pentru confirmarea serviciului în organele afacerilor interne se iau în considerare înscrierile despre atare serviciu, făcute în carnetul de muncă pe baza documentelor, iar în lipsa lor – pe baza adeverinţelor, eliberate în modul stabilit de Ministerul Afacerilor Interne.

Timpul aflării deţinuţilor în lagărele de concentrare şi ghetouri sau în alte locuri de detenţie forţată, create de Germania fascistă şi de aliaţii acesteia în perioada celui de-al doilea război mondial se confirmă prin orice documente din perioada respectivă ce conţin informaţia necesară. În lipsa unor astfel de documente, se acceptă adeverinţele eliberate de instituţiile de arhivă, de organele securităţii de stat sau de cele ale afacerilor interne din locul sosirii numitelor categorii de persoane în U.R.S.S., precum şi de Direcţia de căutare a cetăţenilor sovietici şi străini a Comitetului Executiv al Uniunii Societăţii de Cruce Roşie şi Societăţii de Semilună Roşie.

Pentru stabilirea alocaţiei lunare de stat, văduvele eroilor Uniunii Sovietice trebuie să prezinte certificatul de căsătorie şi de deces al soţului, precum şi documentele ce confirmă faptul că soţului i-a fost conferit titlul de Erou al Uniunii Sovietice.

Pentru stabilirea alocaţiei lunare de stat, persoanele antrenate de organele puterii locale la strângerea muniţiilor şi a tehnicii militare, la deminarea teritoriului şi a obiectelor în anii celui de-al Doilea Război Mondial trebuie să prezinte buletinul de identitate şi certificatul confirmativ eliberat de organele administrativ-militare teritoriale sau certificatul din instituţia de arhivă. Copiile acestor documente împreună cu cererea de acordare a alocaţiei lunare de stat se anexează la dosarul personal al beneficiarului.

Pentru stabilirea alocaţiei lunare de stat, persoanele care au participat la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobâl, persoanele care au venit în anul 1986 din zona de înstrăinare şi au primit cetăţenia Republicii Moldova, specificate în Legea nr.909/1992 privind protecţia socială a cetăţenilor care au avut de suferit de pe urma catastrofei de la Cernobâl, trebuie să prezinte actul de identitate, legitimaţia şi certificatul confirmativ, eliberate de organele administrativ-militare teritoriale, ce confirmă participarea persoanei la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobâl, strămutarea în anul 1986 din zona de înstrăinare sau certificatul din instituţia de arhivă. Copiile acestor documente împreună cu cererea de acordare a alocaţiei lunare de stat se anexează la dosarul personal al beneficiarului.

Pentru stabilirea alocaţiei lunare de stat, persoanele care au fost antrenate de Ministerul Apărării la strângerea muniţiilor şi a tehnicii militare, la deminarea teritoriului şi a obiectelor în perioada de după acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi a independenţei Republicii Moldova trebuie să prezinte actul de identitate, legitimaţia de veteran de război şi certificatul confirmativ, eliberate de Marele Stat Major al Armatei Naţionale, ce confirmă participarea persoanei la strângerea muniţiilor şi a tehnicii militare, la deminarea teritoriului şi a obiectelor în perioada de după acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi a independenţei Republicii Moldova. Copiile acestor documente împreună cu cererea de acordare a alocaţiei lunare de stat se anexează la dosarul personal al beneficiarului.

[Pct.6 completat prin Hot.Guv. nr.693 din 05.10.2022, în vigoare 05.10.2022]

[Pct.6 completat prin Hot.Guv. nr.374 din 24.11.2021, în vigoare 26.11.2021]

[Pct.6 completat prin Hot.Guv. nr.927 din 22.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.67 din 11.02.2019, în vigoare 01.01.2019]

[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.730 din 02.10.2012, în vigoare 05.10.2012]

[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.952 din 20.08.2007, în vigoare 31.08.2007]

 

61. Categoriile de persoane specificate la punctul 2 literele c), c1), e), e1), g) şi h), care însă nu sînt beneficiare de pensii sau alocaţii sociale de stat, în conformitate cu legislaţia naţională, depun, personal sau prin intermediul reprezentantului desemnat prin procură ori prin împuternicire de reprezentare creată în baza semnăturii electronice în cadrul Registrului împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice (MPower), cererea de acordare a alocaţiei lunare de stat, nemijlocit la casa teritorială de asigurări sociale de la locul de domiciliu, cu anexarea următoarelor documente în copie, însoţite de original:

1) pentru persoanele specificate la punctul 2 literele g) şi h):

a) buletinul de identitate;

b) legitimaţia, eliberată de organele corespunzătoare, care atestă drepturile participanţilor la acţiunile de luptă;

2) pentru persoanele specificate la punctul 2 literele c), c1) , d), e) şi e1):

a) buletinul de identitate;

b) actele de stare civilă care confirmă, respectiv, statutul de: soţ supravieţuitor; copil pînă la vîrsta de 18 ani sau pînă la 23 de ani, dacă îşi continuă studiile cu frecvenţă într-o instituţie de învăţămînt; părinte sau părinţi divorţat (divorţaţi) – al persoanelor care au căzut la datorie sau care au decedat, specificate la punctul 2 literele c), c1), d), e) şi e1);

c) certificatele de deces ale persoanelor care au căzut la datorie sau care au decedat, specificate la punctul 2 literele c), c1) , d), e) şi e1);

d) certificatul eliberat de centrele militare sau subdiviziunile teritoriale ale Ministerului Afacerilor Interne care confirmă faptul că persoana decedată a fost participant la acţiunile de luptă în timp de pace sau la acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi independenţei Republicii Moldova şi a căzut la datorie ori militar în termen în rîndurile Armatei Sovietice sau ale Armatei Naţionale şi a căzut la datorie ori a decedat în timpul îndeplinirii obligaţiilor serviciului militar;

e) certificatul, eliberat de organele corespunzătoare, care confirmă faptul că dizabilitatea stabilită persoanei este cauzată de rănire, contuzie, schilodire sau de o afecţiune contractată în perioada celui de-al Doilea Război Mondial sau a acţiunilor de luptă în timp de pace.

În cazul stabilirii alocaţiei lunare de stat unuia dintre părinţi sau părinţilor aflaţi în divorţ ai militarilor căzuţi la datorie ori decedaţi în timpul îndeplinirii obligaţiilor serviciului militar în termen în rîndurile Armatei Sovietice sau ale Armatei Naţionale, se prezintă certificatul eliberat de centrele militare care confirmă faptul că fiul solicitantului a fost militar în termen în rîndurile Armatei Sovietice sau ale Armatei Naţionale şi a căzut la datorie ori a decedat în timpul îndeplinirii obligaţiilor serviciului militar.

[Pct.61 modificat prin Hot.Guv. nr.137 din 28.02.2024, în vigoare 01.03.2024]

[Pct.61 modificat prin Hot.Guv. nr.693 din 05.10.2022, în vigoare 05.10.2022]

[Pct.61 în redacţia Hot.Guv. nr.67 din 11.02.2019, în vigoare 01.01.2019]

[Pct.61 completat prin Hot.Guv. nr.942 din 03.10.2018, în vigoare 01.09.2018]

[Pct.61 introdus prin Hot.Guv. nr.730 din 02.10.2012, în vigoare 05.10.2012]

 

62. Categoria de persoane specificată la punctul 2 litera i) din prezentul Regulament anexează la cerere următoarele documente în copie, însoţite de original:

a) buletinul de identitate;

b) legitimaţia sau, în cazul lipsei acesteia, certificatul de reabilitare a victimei represiunilor politice, eliberate de organele corespunzătoare, care atestă drepturile victimelor reabilitate ale represiunilor politice.

[Pct.62 modificat prin Hot.Guv. nr.51 din 29.04.2021, în vigoare 01.05.2021]

[Pct.62 modificat prin Hot.Guv. nr.67 din 11.02.2019, în vigoare 01.01.2019]

[Pct.62 introdus prin Hot.Guv. nr.730 din 02.10.2012, în vigoare 05.10.2012]

 

7. Alocaţia lunară de stat specificată la punctul 2 lit.f) din prezentul Regulament se acordă persoanelor care, pentru muncă asiduă şi serviciu militar impecabil în spatele frontului în anii celui de-al doilea război mondial, au fost decoraţi cu următoarele ordine şi medalii:

1) «За оборону Кавказа».

2) «За оборону Киева».

3) «За оборону Ленинграда».

4) «За оборону Москвы».

5) «За оборону Одессы».

6) «За оборону Севастополя».

7) «За оборону Сталинграда».

8) «За оборону Советского Заполярья».

9) «За победу над Германией в Великой Отечественной войне 1941-1945 г.г.».

10) «За победу над Японией».

11) «За доблестный труд в Великой Отечественной войне 1941-1945 г.г.».

12) «За трудовую доблесть».

13) «За трудовое отличие».

14) «Двадцать лет Победы в Великой Отечественной войне 1941-1945 г.г.».

15) «Тридцать лет Победы в Великой Отечественной войне 1941-1945 г.г.».

16) «Сорок лет Победы в Великой Отечественной войне 1941-1945 г.г.», cu nota «Участнику трудового фронта».

17) «Пятьдесят лет Победы в Великой Отечественной войне 1941-1945 г.г.».

18) «Шестьдесят лет Победы в Великой Отечественной войне 1941-1945 г.г.».

Drept acte ce confirmă dreptul la alocaţie servesc certificatele medaliilor, cu prezentarea concomitentă a buletinului de identitate sau a unui alt act ce confirmă identitatea. Conferirea medaliilor poate fi confirmată şi prin înscrierile făcute în carnetul de muncă, în livretul militar sau prin adeverinţele eliberate de instituţiile de arhivă sau alte organe competente.

[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.730 din 02.10.2012, în vigoare 05.10.2012]

 

8. Alocaţia lunară de stat, specificată la punctul 2 lit.b) din prezentul Regulament pentru persoanele care s-au aflat în or.Sankt-Petersburg (Leningrad) în perioada blocadei acestuia, dintre 8 septembrie 1941 şi 27 ianuarie 1944, se acordă în baza documentelor ce confirmă:

locuirea în oraşul Sankt Petersburg (Leningrad) în perioada blocadei acestuia, dintre 8 septembrie 1941 şi 27 ianuarie 1944 (adeverinţa eliberată de organele de administrare a fondului locativ, extras din cartea de imobil sau din listele locatarilor, fişelor de înregistrare etc.);

termenele evacuării din oraşul Sankt Petersburg (Leningrad) (adeverinţele de evacuare, ordinele de mobilizare etc.) sau circumstanţa în care cetăţeanul respectiv nu a fost evacuat (adeverinţele organelor asistenţei sociale ale oraşului Sankt Petersburg (Leningrad) despre lipsa la locul de trai a informaţiilor privind evacuarea).

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.730 din 02.10.2012, în vigoare 05.10.2012]

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.952 din 20.08.2007, în vigoare 31.08.2007]

 

9. În cazurile în care dosarele de pensii nu cuprind documentele ce confirmă apartenenţa la una din categoriile de persoane care au dreptul la alocaţia lunară de stat, persoana interesată prezintă casa teritorială de asigurări sociale documentele necesare în corespundere cu legislaţia în vigoare.

[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.942 din 03.10.2018, în vigoare 01.09.2018]

 

91. Casa Naţională de Asigurări Sociale stabileşte şi achită ajutorul material anual din oficiu categoriilor de persoane prevăzute la punctul 21, în baza informaţiilor deţinute în Sistemul informaţional „Protecţie Socială” şi a documentelor din dosarele de pensionare/personale.

[Pct.91 introdus prin Hot.Guv. nr.137 din 28.02.2024, în vigoare 01.03.2024]

 

92. Pentru persoanele care se încadrează în una dintre categoriile prevăzute la punctul 21, dar care nu figurează în Sistemul informaţional „Protecţie Socială” şi cărora nu le-a fost stabilit şi achitat din oficiu ajutorul material anual, acordarea ajutorului poate fi solicitată în termen de 3 luni de la data prevăzută pentru stabilirea acestuia, după cum urmează:

1) pentru stabilirea ajutorului material anual persoanelor specificate la punctul 21 litera a), casei teritoriale de asigurări sociale i se vor prezenta următoarele acte:

a) pentru persoanele cu dizabilităţi de pe urma războiului din Afganistan:

buletinul de identitate;

legitimaţia, eliberată de organele corespunzătoare, care atestă drepturile participanţilor la acţiunile de luptă;

certificatul, eliberat de organele corespunzătoare, care confirmă faptul că dizabilitatea stabilită persoanei este cauzată de rănire, contuzie, schilodire sau de o afecţiune contractată în perioada acţiunilor de luptă din Afganistan;

b) pentru soţii, iar în cazul lipsei acestora, pentru unul dintre părinţii participanţilor căzuţi la datorie în acţiunile de luptă din Afganistan:

buletinul de identitate;

actele de stare civilă care să confirme statutul de soţ supravieţuitor sau de părinte al persoanei care a căzut la datorie în acţiunile de luptă din Afganistan;

certificatul de deces al persoanei care a căzut la datorie;

certificatul, eliberat de centrele militare sau de subdiviziunile teritoriale ale Ministerului Afacerilor Interne, care confirmă faptul că persoana decedată a fost participant la acţiunile de luptă din Afganistan şi a căzut la datorie;

2) pentru stabilirea ajutorului material anual persoanelor specificate la punctul 21 litera b), casei teritoriale de asigurări sociale i se vor prezenta următoarele acte:

a) pentru persoanele cu dizabilităţi de pe urma acţiunilor de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi independenţei Republicii Moldova:

buletinul de identitate;

legitimaţia, eliberată de organele corespunzătoare, care atestă drepturile participanţilor la acţiunile de luptă;

certificatul, eliberat de organele corespunzătoare, care confirmă faptul că dizabilitatea stabilită persoanei este cauzată de rănire, contuzie, schilodire sau de o afecţiune contractată în perioada acţiunilor de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi independenţei Republicii Moldova;

b) pentru soţii, iar în cazul lipsei acestora, pentru unul dintre părinţii participanţilor căzuţi la datorie în acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi independenţei Republicii Moldova:

buletinul de identitate;

actele de stare civilă care să confirme statutul de soţ supravieţuitor sau de părinte al persoanei care a căzut la datorie în acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi independenţei Republicii Moldova;

certificatul de deces al persoanei care a căzut la datorie;

certificatul eliberat de centrele militare sau subdiviziunile teritoriale ale Ministerului Afacerilor Interne, care confirmă faptul că persoana decedată a fost participant la acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi independenţei Republicii Moldova şi a căzut la datorie;

3) pentru stabilirea ajutorului material anual persoanelor specificate la punctul 21 litera c), casei teritoriale de asigurări sociale i se vor prezenta următoarele acte:

a) pentru persoanele cu dizabilităţi, a căror dizabilitate este cauzată de participarea la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl, pentru persoanele care s-au îmbolnăvit şi au suferit de boală actinică sau au devenit cu dizabilităţi în urma experienţelor nucleare, a avariilor cu radiaţie ionizată şi a consecinţelor acestora la obiectivele atomice civile sau militare, în timpul îndeplinirii serviciului militar ori special:

buletinul de identitate;

legitimaţia, eliberată de organele corespunzătoare, care atestă drepturile participanţilor la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl, a persoanelor care s-au îmbolnăvit de boală actinică sau au devenit cu dizabilităţi în urma experienţelor nucleare, a avariilor cu radiaţie ionizată şi a consecinţelor acestora la obiectivele atomice civile sau militare, în timpul îndeplinirii serviciului militar ori special;

certificatul, eliberat de organele corespunzătoare, care confirmă faptul că dizabilitatea stabilită persoanei este cauzată de participarea la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl ori că persoana s-a îmbolnăvit de boală actinică sau a devenit cu dizabilităţi în urma experienţelor nucleare, a avariilor cu radiaţie ionizată şi a consecinţelor acestora la obiectivele atomice civile sau militare, în timpul îndeplinirii serviciului militar ori special;

b) pentru soţii, iar în cazul lipsei acestora, pentru unul dintre părinţii participanţilor la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl decedaţi:

buletinul de identitate;

actele de stare civilă care să confirme statutul de soţ supravieţuitor, iar în cazul lipsei acestuia – statutul de părinte al persoanei decedate;

certificatul de deces al persoanei decedate;

certificatul, eliberat de organele corespunzătoare, care confirmă faptul că persoana decedată a fost participant la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl;

4) pentru stabilirea ajutorului material anual persoanelor specificate la punctul 21 literele d)-f), casei teritoriale de asigurări sociale i se vor prezenta următoarele acte:

a) pentru participanţii la cel de-Al Doilea Război Mondial din rândul categoriilor specificate la articolul 7 alineatul (2) punctul 1) literele a)-e) din Legea nr.190/2003 cu privire la veterani, pentru persoanele cu dizabilităţi de pe urma celui de-Al Doilea Război Mondial din rândul categoriilor specificate la articolul 8 alineatul (2) litera a) din legea indicată, precum şi pentru persoanele care au fost încadrate în grad de dizabilitate în urma rănirii, contuziei, schilodirii, fiind antrenate de autorităţile administraţiei publice locale la strângerea muniţiilor şi a tehnicii militare, la deminarea teritoriului şi a obiectelor în anii celui de-Al Doilea Război Mondial:

buletinul de identitate;

legitimaţia, eliberată de organele corespunzătoare, care atestă drepturile participanţilor la cel de-al Doilea Război Mondial;

certificatul, eliberat de organele corespunzătoare, care confirmă faptul că dizabilitatea stabilită persoanei este cauzată de rănire, contuzie, schilodire sau de o afecţiune contractată în perioada celui de-Al Doilea Război Mondial;

b) pentru persoanele asimilate participanţilor la război din rândul categoriilor specificate la articolul 7 alineatul (2) punctul 2) literele a)-c) şi e) din Legea nr.190/2003 cu privire la veterani şi pentru persoanele antrenate de autorităţile administraţiei publice locale la strângerea muniţiilor şi a tehnicii militare, la deminarea teritoriului şi a obiectelor în anii celui de-Al Doilea Război Mondial:

buletinul de identitate;

legitimaţia, eliberată de organele corespunzătoare, care atestă drepturile persoanelor asimilate participanţilor la cel de-Al Doilea Război Mondial;

c) pentru soţii supravieţuitori ai participanţilor la cel de-Al Doilea Război Mondial căzuţi la datorie sau ai persoanelor cu dizabilităţi de pe urma celui de-Al Doilea Război Mondial decedate:

buletinul de identitate;

actele de stare civilă care să confirme statutul de soţ supravieţuitor al persoanei care a căzut la datorie sau care a decedat;

certificatul de deces al persoanei care a căzut la datorie sau care a decedat;

certificatul eliberat de centrele militare sau subdiviziunile teritoriale ale Ministerului Afacerilor Interne, care confirmă faptul că persoana decedată a fost participant la cel de-Al Doilea Război Mondial şi a căzut la datorie sau, după caz, certificatul, eliberat de organele corespunzătoare, care confirmă faptul că dizabilitatea stabilită persoanei este cauzată de rănire, contuzie, schilodire sau de o afecţiune contractată în anii celui de-Al Doilea Război Mondial;

5) pentru stabilirea ajutorului material anual persoanelor specificate la punctul 21 litera g), casei teritoriale de asigurări sociale de stat i se vor prezenta următoarele acte:

buletinul de identitate;

legitimaţia;

certificatul de reabilitare.

[Pct.92 introdus prin Hot.Guv. nr.137 din 28.02.2024, în vigoare 01.03.2024]

 

93. Cetăţenii Republicii Moldova domiciliaţi în localităţile din stânga Nistrului care se încadrează în una dintre categoriile de beneficiari specificate la punctele 2 şi/sau 21 pot solicita stabilirea alocaţiei lunare de stat şi/sau acordarea ajutorului material anual la casele teritoriale de asigurări sociale, după cum urmează:

1) Casa Teritorială de Asigurări Sociale Rezina – cetăţenii din raioanele Rîbniţa şi Camenca;

2) Casa Teritorială de Asigurări Sociale Criuleni (secţia Dubăsari) – cetăţenii din raioanele Dubăsari şi Grigoriopol;

3) Casa Teritorială de Asigurări Sociale Anenii Noi – cetăţenii din municipiile Tiraspol şi Bender;

4) Casa Teritorială de Asigurări Sociale Căuşeni – cetăţenii din raionul Slobozia.

[Pct.93 modificat prin Hot.Guv. nr.674 din 02.10.2024, în vigoare 03.11.2024]

[Pct.93 introdus prin Hot.Guv. nr.137 din 28.02.2024, în vigoare 01.03.2024]

 

III. Modul de organizare a plăţii alocaţiilor lunare de stat

[Denumirea modificată prin Hot.Guv. nr.137 din 28.02.2024, în vigoare 01.03.2024]

 

10. Plata alocaţiilor lunare de stat se efectuează prin modalitatea de plată selectată de beneficiar şi disponibilă în cadrul serviciului guvernamental de plăţi electronice (MPay). Evidenţa plăţii alocaţiilor lunare de stat se efectuează de către Casa Naţională de Asigurări Sociale.

[Pct.10 în redacţia Hot.Guv. nr.898 din 14.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

[Pct.10 modificat prin Hot.Guv. nr.942 din 03.10.2018, în vigoare 01.09.2018]

[Pct.10 modificat prin Hot.Guv. nr.481 din 05.08.2015, în vigoare 07.08.2015]

[Pct.10 modificat prin Hot.Guv. nr.730 din 02.10.2012, în vigoare 05.10.2012]

 

11. În cazul în care alocaţia lunară de stat este stabilită, iar beneficiarul nu a reuşit să o primească din cauza decesului, datoria la plata alocaţiei lunare de stat, inclusiv pe luna decesului, se achită integral rudei sau persoanei care va depune dovezi că a suportat cheltuielile de deces.

Prestatorul de servicii de plată desemnat achită alocaţiile lunare de stat neprimite în urma decesului în baza autorizaţiei eliberate de organele abilitate.

[Pct.11 modificat prin Hot.Guv. nr.898 din 14.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

 

12. În cazul apariţiei circumstanţelor ce generează schimbarea categoriilor la care se raportează beneficiarul, revizuirea cuantumului alocaţiei se efectuează începînd cu data de 1 a lunii ulterioare celei în care au apărut aceste circumstanţe.

13. Sumele alocaţiilor lunare de stat stabilite şi neprimite de beneficiar în decurs de 12 luni consecutive se suspendă. Plata alocaţiilor lunare de stat se reia în baza cererii beneficiarului, a tutorelui (curatorului) acestuia, după caz, sau a reprezentantului desemnat prin procură şi a actului de identitate al solicitantului, depuse la casa teritorială de asigurări sociale, şi se achită retroactiv pentru o perioadă de 3 ani premergători lunii adresării, dar nu mai devreme de luna suspendării.

[Pct.13 în redacţia Hot.Guv. nr.137 din 28.02.2024, în vigoare 01.03.2024]

[Pct.13 în redacţia Hot.Guv. nr.898 din 14.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

 

14. Alocaţiile lunare de stat, neachitate la timp din vina organului care efectuează stabilirea sau plata lor, se achită pentru perioada precedentă fără nici un fel de restricţii în termen.

[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.898 din 14.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

 

15. Alocaţiile lunare de stat se plătesc beneficiarului sau altei persoane în baza procurii beneficiarului, modul de prezentare şi termenul de valabilitate ale căreia se stabilesc de legislaţia civilă.

16. Alocaţiile lunare de stat se plătesc pentru luna în curs.

17. În cazul în care beneficiarul îşi schimbă domiciliul, plata alocaţiei lunare de stat se suspendă la domiciliul precedent şi se reia, prin decizia organului abilitat, la noul domiciliu din luna suspendării.

18. Alocaţia lunară de stat se plăteşte personal titularului, tutorelui, curatorului sau mandatarului acestora.

19. Persoanelor care locuiesc în instituţii sociale pentru persoane în etate şi persoane cu dizabilităţi alocaţia lunară de stat se achită în mărime deplină.

[Pct.19 modificat prin Hot.Guv. nr.592 din 24.07.2017, în vigoare 11.08.2017]

 

20. Pe perioada privaţiunii de libertate plata alocaţiei lunare de stat se suspendă. Plata alocaţiei lunare de stat se suspendă din luna următoare celei în care beneficiarul a fost condamnat. Plata alocaţiei lunare de stat se reia din luna următoare celei în care condamnatul a fost eliberat.

[Pct.20 completat prin Hot.Guv. nr.898 din 14.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

 

21. Din alocaţiile lunare de stat se efectuează reţineri conform legislaţiei în vigoare.

[Pct.21 în redacţia Hot.Guv. nr.1323 din 20.11.2006, în vigoare 01.12.2006]

 

22. Beneficiarului care se stabileşte cu domiciliul în străinătate i se plăteşte alocaţia lunară de stat pînă în luna în care a fost radiată viza de reşedinţă la domiciliul anterior.

 

III1. MODUL DE ORGANIZARE A PLAŢII AJUTORULUI MATERIAL ANUAL

[Capitolul III1 (pct.221-229) introdus prin Hot.Guv. nr.137 din 28.02.2024, în vigoare 01.03.2024]

 

221. Plata ajutorului material anual se efectuează prin modalitatea de plată selectată de beneficiar şi disponibilă în cadrul serviciului guvernamental de plăţi electronice (MPay). Evidenţa plăţii sumelor ajutorului material anual se efectuează de către Casa Naţională de Asigurări Sociale.

222. În cazul în care beneficiarul specificat la punctul 21 nu a solicitat ajutorul material anual în decurs de 3 luni consecutive, începând cu luna transferării mijloacelor financiare, dreptul la ajutor material anual pentru anul respectiv se stopează, iar beneficiarul nu mai are dreptul la plata acestuia.

223. Din ajutorul material anual nu se efectuează reţineri, cu excepţia cazurilor de supraplată.

224. Sumele ajutorului material anual primite necuvenit se restituie integral pe contul Casei Naţionale de Asigurări Sociale de către persoana care le-a primit, prin intermediul serviciului guvernamental de plăţi electronice (MPay), în baza deciziei Casei Naţionale de Asigurări Sociale.

225. Ajutorul material anual se plăteşte personal titularului, tutorelui, curatorului sau mandatarului acestuia.

226. Ajutorul material anual neachitat la timp din vina organului care efectuează stabilirea sau plata se achită fără restricţii în termen.

227. Beneficiarului care se stabileşte cu domiciliul în străinătate, ajutorul material anual i se plăteşte pentru anul în care a autorizat emigrarea peste hotarele Republicii Moldova.

228. În cazul în care ajutorul material anual a fost stabilit, iar beneficiarul nu a reuşit să îl primească din cauza decesului, ajutorul material anual poate fi achitat persoanei care prezintă dovezi că a suportat cheltuielile ocazionate de deces, în baza cererii însoţite de actele justificative, depusă în termen de 3 luni de la data decesului beneficiarului la casa teritorială de asigurări sociale de la locul de trai al beneficiarului şi însoţită de următoarele acte:

1) actul de identitate al solicitantului (în original şi în copie);

2) actul de înregistrare a decesului beneficiarului (în original şi în copie);

3) actele ce confirmă cheltuielile ocazionate de înmormântare (în original şi în copie).

229. Persoanelor, beneficiare de ajutorul material anual, care locuiesc în centrele de plasament pentru persoane vârstnice şi persoane cu dizabilităţi (adulte), ajutorul material anual se achită în cuantum integral.

 

III2. MODUL DE ORGANIZARE A PLĂŢII AJUTORULUI MATERIAL ANUAL

PERSOANELOR CONDAMNATE ŞI DEŢINUTE

ÎN INSTITUŢIILE PENITENCIARE

[Capitolul III2 (pct.2210-2214) introdus prin Hot.Guv. nr.137 din 28.02.2024, în vigoare 01.03.2024]

 

2210. Plata ajutorului material anual acordat persoanelor condamnate sau deţinute în instituţiile penitenciare se suspendă de la locul de trai şi se transferă pe contul curent al instituţiei în care este deţinută persoana, ca mijloace intrate temporar în posesia penitenciarului, pentru a fi ulterior distribuite pe conturile de peculiu ale condamnaţilor.

2211. Casa Naţională de Asigurări Sociale transferă la contul curent, pentru mijloacele intrate temporar în posesia instituţiilor penitenciare, mijloace băneşti pentru achitarea ajutoarelor materiale anuale care urmează a fi distribuite pe conturile de peculiu ale condamnaţilor. Administraţia penitenciarului distribuie sumele intrate pe acest cont pe conturile de peculiu ale condamnaţilor.

2212. În cazul în care condamnatul este transferat dintr-o instituţie penitenciară în altă instituţie penitenciară, sumele acumulate pe contul de peculiu al condamnatului în prima instituţie penitenciară se transferă pe contul de peculiu în instituţia penitenciară în care acesta este transferat şi se informează Casa Naţională de Asigurări Sociale despre transferurile efectuate.

2213. În cazul decesului condamnatului beneficiar de ajutor material anual, administraţia instituţiei penitenciare anunţă, în termen de 10 zile calendaristice de la data decesului, Casa Naţională de Asigurări Sociale despre decesul acestuia, iar sumele ajutorului material anual acumulate pe contul de peculiu al beneficiarului decedat se restituie pe contul Casei Naţionale de Asigurări Sociale.

2214. Instituţiile penitenciare prezintă, până la data de 4 a lunii următoare perioadei de gestiune, Casei Naţionale de Asigurări Sociale rapoartele privind sumele ajutoarelor materiale anuale primite şi distribuite pe conturile de peculiu ale condamnaţilor.

 

[Pct.23 abrogat prin Hot.Guv. nr.898 din 14.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

[Pct.23 în redacţia Hot.Guv. nr.481 din 05.08.2015, în vigoare 07.08.2015]

 

IV. Finanţarea şi sistemul de rapoarte

24. Cheltuielile ce ţin de stabilirea şi plata alocaţiilor lunare de stat şi a ajutorului material anual se efectuează din mijloacele bugetului de stat.

[Pct.24 în redacţia Hot.Guv. nr.137 din 28.02.2024, în vigoare 01.03.2024]

 

25. Alocaţia lunară de stat se plăteşte beneficiarilor luaţi în evidenţă ca beneficiari de pensii sau alocaţii sociale de stat, precum şi categoriilor de beneficiari specificate la punctul 2 literele c), c1), e), e1), g), h) şi i) din prezentul Regulament, însă care nu sînt beneficiari de pensii sau alocaţii sociale de stat, stabilite conform legislaţiei naţionale de către Casa Naţională de Asigurări Sociale, din contul transferurilor de la bugetul de stat, prin intermediul bugetului asigurărilor sociale de stat.

[Pct.25 modificat prin Hot.Guv. nr.137 din 28.02.2024, în vigoare 01.03.2024]

[Pct.25 modificat prin Hot.Guv. nr.709 din 27.12.2019, în vigoare 01.01.2020]

[Pct.25 modificat prin Hot.Guv. nr.67 din 11.02.2019, în vigoare 01.01.2019]

[Pct.25 în redacţia Hot.Guv. nr.942 din 03.10.2018, în vigoare 01.09.2018]

[Pct.25 modificat prin Hot.Guv. nr.730 din 02.10.2012, în vigoare 05.10.2012]

 

26. În procesul elaborării proiectului legii bugetului de stat pe anul respectiv, Casa Naţională de Asigurări Sociale prezintă anual Ministerului Finanţelor, în termenele stabilite, calculul mijloacelor necesare pentru plata alocaţiei lunare de stat.

[Pct.26 modificat prin Hot.Guv. nr.942 din 03.10.2018, în vigoare 01.09.2018]

[Pct.26 modificat prin Hot.Guv. nr.730 din 02.10.2012, în vigoare 05.10.2012]

 

[Pct.27 abrogat prin Hot.Guv. nr.898 din 14.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

 

[Pct.28 abrogat prin Hot.Guv. nr.942 din 03.10.2018, în vigoare 01.09.2018]

[Pct.28 modificat prin Hot.Guv. nr.730 din 02.10.2012, în vigoare 05.10.2012]

 

29. Sumele cu titlu de alocaţii lunare de stat primite necuvenit se restituie integral de către persoana care le-a primit. Pentru restituirea sumelor primite necuvenit Casa Naţională de Asigurări Sociale emite decizia respectivă.

În cazul în care sumele plăţilor necuvenite sunt disponibile în conturile beneficiarilor, acestea se restituie pe contul Casei Naţionale de Asigurări Sociale de către prestatorul de servicii de plată.

În cazul în care sumele plăţilor necuvenite nu pot fi restituite de către prestatorul de servicii de plată, acestea se restituie în baza deciziei pe contul Casei Naţionale de Asigurări Sociale de către persoanele care le-au primit.

[Pct.29 în redacţia Hot.Guv. nr.898 din 14.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

[Pct.29 în redacţia Hot.Guv. nr.942 din 03.10.2018, în vigoare 01.09.2018]

[Pct.29 completat prin Hot.Guv. nr.481 din 05.08.2015, în vigoare 07.08.2015]

[Pct.29 modificat prin Hot.Guv. nr.730 din 02.10.2012, în vigoare 05.10.2012]

 

[Pct.30 abrogat prin Hot.Guv. nr.898 din 14.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

[Pct.30 modificat prin Hot.Guv. nr.942 din 03.10.2018, în vigoare 01.09.2018]

[Pct.30 modificat prin Hot.Guv. nr.730 din 02.10.2012, în vigoare 05.10.2012]

 

[Pct.301 abrogat prin Hot.Guv. nr.898 din 14.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

[Pct.301 introdus prin Hot.Guv. nr.243 din 02.04.2014, în vigoare 04.04.2014]

 

[Pct.302 abrogat prin Hot.Guv. nr.898 din 14.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

[Pct.302 introdus prin Hot.Guv. nr.243 din 02.04.2014, în vigoare 04.04.2014]

 

V. Dispoziţii finale

31. Responsabilitatea pentru corectitudinea stabilirii şi plăţii alocaţiilor lunare de stat, a ajutoarelor materiale anuale, precum şi controlul asupra folosirii mijloacelor financiare de stat în strictă corespundere cu destinaţia se pune în sarcina Casei Naţionale de Asigurări Sociale.

[Pct.31 în redacţia Hot.Guv. nr.137 din 28.02.2024, în vigoare 01.03.2024]

[Pct.31 modificat prin Hot.Guv. nr.942 din 03.10.2018, în vigoare 01.09.2018]

[Pct.31 modificat prin Hot.Guv. nr.730 din 02.10.2012, în vigoare 05.10.2012]

[Pct.31 modificat prin Hot.Guv. nr.130 din 22.02.2010, în vigoare 26.02.2010]

[Pct.31 modificat prin Hot.Guv. nr. 952 din 20.08.2007, în vigoare 31.08.2007]

 

 

Anexa nr.1

la Regulamentul cu privire la modul de stabilire şi plată

a alocaţiilor lunare de stat unor categorii de populaţie

 

RAPORT

privind plata alocaţiilor lunare de stat prin intermediul _________________________

(denumirea prestatorului de servicii de plată) pentru luna __________ anul ______

 

(lei)

[Anexa nr.1 abrogată prin Hot.Guv. nr.898 din 14.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

[Anexa nr.1 în redacţia Hot.Guv. nr.481 din 05.08.2015, în vigoare 07.08.2015]

[Anexa nr.1 modificată prin Hot.Guv. nr.730 din 02.10.2012, în vigoare 05.10.2012]

[Anexa nr.1 completată prin Hot.Guv. nr.952 din 20.08.2007, în vigoare 31.08.2007]

 

 

Anexa nr.2

la Regulamentul cu privire la modul de stabilire şi plată

a alocaţiilor lunare de stat unor categorii de populaţie

 

Raport privind plata alocaţiilor lunare de stat pentru luna _____________ 20__

 

[Anexa nr.2 abrogată prin Hot.Guv. nr.898 din 14.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.592 din 24.07.2017, în vigoare 11.08.2017]

[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.481 din 05.08.2015, în vigoare 07.08.2015]

[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.730 din 02.10.2012, în vigoare 05.10.2012]

[Anexa nr.2 completată prin Hot.Guv. nr.952 din 20.08.2007, în vigoare 31.08.2007]