L E G E

pentru modificarea unor acte normative

 

nr. 66  din  30.03.2023

 

Monitorul Oficial nr.159-161/252 din 11.05.2023

 

* * *

UE

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

Prezenta lege transpune parţial Directiva (UE) 2018/843 a Parlamentului European şi a Consiliului din 30 mai 2018 de modificare a Directivei (UE) 2015/849 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanţării terorismului, precum şi de modificare a Directivelor 2009/138/CE şi 2013/36/UE, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 156 din 19 iunie 2018.

 

Art.I. Legea nr.308/2017 cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.58–66, art.133), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. În clauza de armonizare, textul „2015, precum şi al” se substituie cu textul „2015, şi a prevederilor Directivei (UE) 2018/843 a Parlamentului European şi a Consiliului din 30 mai 2018 de modificare a Directivei (UE) 2015/849 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanţării terorismului, precum şi de modificare a Directivelor 2009/138/CE şi 2013/36/UE (text cu relevanţă pentru SEE), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 156 din 19 iunie 2018, precum şi în scopul”.

2. Articolul 2 se completează cu alineatul (3) cu următorul cuprins:

„(3) Unitatea de informaţii financiare a Republicii Moldova este Serviciul Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor, denumit în continuare Serviciu.”

3. Articolul 3:

la noţiunea „activitate sau tranzacţie suspectă”, cuvântul „rezonabil” se exclude;

după noţiunea „activitate sau tranzacţie suspectă” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:

activ virtual – reprezentare digitală a valorii care nu este emisă ori garantată de o bancă centrală sau de o autoritate publică, nu este în mod obligatoriu legată de o monedă instituită legal şi nu deţine statutul legal de monedă sau de bani, dar care poate fi tranzacţionată în mod electronic, transferată sau utilizată în scopul efectuării de plăţi sau investiţii. Activele virtuale nu includ reprezentările digitale ale monedelor fiduciare (fiat), ale valorilor mobiliare şi ale altor active financiare stabilite de legislaţia naţională;”

la noţiunea „bancă fictivă”, cuvântul „efectuează” se substituie cu cuvântul „exercită”;

noţiunea „beneficiar efectiv” se exclude;

la noţiunea „bunuri”, după textul „mijloace financiare,” se introduce textul „active virtuale,”;

la noţiunea „bunuri suspecte”, cuvintele „rezonabil de suspiciune că acestea poartă un caracter ilicit” se substituie cu cuvintele „de suspiciune că acestea ar putea fi bunuri ilicite”;

la noţiunea „client”, cuvintele „ori a beneficiat sau beneficiază de serviciile entităţii raportoare” se substituie cu textul „, a beneficiat sau beneficiază de serviciile entităţii raportoare ori desfăşoară cu aceasta alte operaţiuni cu caracter permanent sau ocazional”;

după noţiunea „finanţare a terorismului” se introduc două noţiuni noi cu următorul cuprins:

furnizor de servicii privind activele virtuale – persoană fizică sau juridică care prestează în calitate de profesionist, pentru/sau în numele altei persoane fizice sau juridice, una sau mai multe dintre următoarele activităţi sau operaţiuni:

a) schimb între activele virtuale şi monedele fiduciare;

b) schimb între una sau mai multe forme de active virtuale;

c) transfer de active virtuale;

d) păstrare şi/sau administrare a activelor virtuale sau a instrumentelor care conferă dreptul de control asupra activelor virtuale;

e) participare la şi prestare de servicii financiare privind oferta unui emitent şi/sau vânzarea unui activ virtual;

infracţiune predicat – orice infracţiune prevăzută de Codul penal susceptibilă să genereze bunuri care pot face obiectul infracţiunii de spălare a banilor prevăzute la art.243 din Codul penal nr.985/2002;”

noţiunile „infracţiuni asociate spălării banilor”, „liber-profesionist”, „membri ai familiilor persoanelor expuse politic”, „persoane asociate persoanelor expuse politic”, „persoane expuse politic”, „persoane fizice care exercită funcţii publice importante la nivel internaţional” şi „persoane fizice care exercită funcţii publice importante la nivel naţional” se exclud;

noţiunea „relaţie de afaceri” va avea următorul cuprins:

relaţie de afaceri – relaţie profesională sau comercială legată de activităţile prestate de către entităţile raportoare prevăzute la art.4 alin.(1), despre care, la momentul stabilirii contactului, se consideră a fi de o anumită durată;”

după noţiunea „spălare a banilor” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:

transfer al activelor virtuale – efectuare a unei tranzacţii în numele altei persoane fizice sau juridice care transferă un activ virtual de la o adresă sau cont virtual la alta/altul;”

noţiunea „tranzacţie” se completează cu cuvintele „ori care reprezintă contravaloarea furnizării unor servicii”;

articolul se completează cu o noţiune nouă cu următorul cuprins:

tranzacţii/operaţiuni care au legătură între ele – tranzacţii/operaţiuni a căror valoare este fragmentată/fracţionată în tranşe mai mici (prin raportare la limitele impuse de prezenta lege), care au în comun cel puţin unul dintre următoarele elemente: contractul, părţile tranzacţiilor, beneficiarii efectivi, natura sau categoria în care se încadrează tranzacţiile şi sumele implicate.”

4. La articolul 4:

alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Sub incidenţa prezentei legi cad următoarele persoane fizice şi juridice, denumite în continuare entităţi raportoare:

a) băncile;

b) unităţile de schimb valutar (altele decât băncile);

c) societăţile de investiţii;

d) societăţile de registru, Depozitarul central unic al valorilor mobiliare;

e) asigurătorii sau reasigurătorii şi intermediarii în asigurări şi/sau în reasigurări care desfăşoară activitate în limitele claselor de asigurări de viaţă, inclusiv cele cu participarea la investiţii;

f) administratorii fondurilor de pensii facultative, societăţile de administrare a investiţiilor;

g) organizaţiile de creditare nebancară, asociaţiile de economii şi împrumut;

h) agenţii imobiliari, inclusiv atunci când acţionează în calitate de intermediari în închirierea de bunuri imobile, dar numai în ceea ce priveşte tranzacţiile pentru care valoarea chiriei lunare este mai mare de 200000 de lei;

i) societăţile de plată, societăţile emitente de monedă electronică şi furnizorii de servicii poştale, cu excepţia prestatorilor de servicii de informare cu privire la conturi şi a prestatorilor de servicii de iniţiere a plăţii, care activează în conformitate cu Legea nr.114/2012 cu privire la serviciile de plată şi moneda electronică;

j) avocaţii, notarii, administratorii autorizaţi, executorii judecătoreşti şi alţi liber profesionişti, în cazul în care acordă asistenţă pentru întocmirea sau perfectarea de operaţiuni pentru clienţii lor privind cumpărarea ori vânzarea de bunuri imobile, acţiuni sau părţi sociale ori elemente ale fondului de comerţ, administrarea instrumentelor financiare, a valorilor mobiliare sau a altor bunuri ale clienţilor, operaţiuni sau tranzacţii care implică o sumă de bani sau un transfer de proprietate, constituirea sau administrarea de conturi bancare, de economii ori de instrumente financiare, organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare constituirii, funcţionării sau administrării unei societăţi, pentru constituirea, administrarea ori conducerea unor astfel de societăţi, a organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare sau a altor structuri similare, precum şi în cazul în care participă, în numele sau pentru clienţii lor, în orice operaţiune cu caracter financiar ori vizând bunuri imobile, crearea, funcţionarea sau administrarea de fiducii, societăţi, fundaţii sau structuri similare;

k) organizatorii jocurilor de noroc;

l) auditorii, persoanele juridice şi întreprinzătorii individuali care prestează, ca activitate economică sau profesională principală, servicii de contabilitate şi consultanţă fiscală;

m) alte persoane fizice şi juridice care comercializează bunuri (inclusiv persoanele fizice şi juridice care practică activităţi cu metale preţioase şi pietre preţioase) în sumă de cel puţin 200000 de lei sau echivalentul acesteia numai în cazul în care plăţile sunt efectuate în numerar, indiferent dacă tranzacţia este efectuată printr-o operaţiune sau prin mai multe operaţiuni care au legătură între ele;

n) persoanele fizice/juridice care desfăşoară activitate fiduciară, altele decât cele prevăzute la lit.f) şi j);

o) persoanele care depozitează, comercializează opere de artă sau care acţionează ca intermediari în comerţul de opere de artă, inclusiv atunci când această activitate este desfăşurată de galerii de artă şi case de licitaţii, precum şi de rezidenţii din zone economice libere, dacă valoarea tranzacţiei sau a tranzacţiilor/operaţiunilor ce au legătură între ele este de 200000 de lei sau mai mult;

p) furnizorii de servicii de finanţare participativă.”

articolul se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:

„(11) Se interzice pe teritoriul Republicii Moldova activitatea de prestare a serviciilor privind activele virtuale, inclusiv în cazurile în care această activitate este auxiliară/suplimentară activităţii de bază. Desfăşurarea activităţii contrar interdicţiei se pedepseşte în conformitate cu art.263 alin.(9) din Codul contravenţional nr.218/2008 sau art.241 alin.(1) lit.b) din Codul penal nr.985/2002.”

la alineatul (2), textul „cel tîrziu la data de 15 a lunii imediat următoare lunii de gestiune” se substituie cu textul „cel târziu până la data de 5 a lunii următoare de gestiune”, iar cuvintele „băncile licenţiate” – cu cuvântul „bănci”;

articolul se completează cu alineatul (6) cu următorul cuprins:

„(6) Agenţia Servicii Publice comunică imediat Serviciului informaţiile referitoare la activităţile sau tranzacţiile suspecte identificate în procesul de prestare a serviciilor publice. Datele respective se comunică în cel mult 24 de ore de la identificarea circumstanţelor care generează suspiciuni.”

5. Articolul 5:

în cuprinsul articolului, inclusiv în denumire, cuvintele „măsuri de precauţie”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „măsuri standard de precauţie” la forma gramaticală corespunzătoare;

alineatul (1):

la litera a), cuvântul „pînă” se exclude;

la litera b), cifrele „300000” se substituie cu cifrele „200000”;

la literele c) şi f), cuvintele „par a avea” se substituie cu cuvântul „au”;

la alineatul (2), literele a)–c) vor avea următorul cuprins:

„a) identificarea şi verificarea identităţii clienţilor în baza actelor de identitate, precum şi a documentelor, a datelor sau a informaţiilor obţinute dintr-o sursă sigură şi independentă, inclusiv, dacă sunt disponibile, a mijloacelor de identificare electronică, a serviciilor de încredere relevante sau a oricărui alt proces de identificare sigur, la distanţă sau electronic, reglementat, recunoscut, aprobat sau acceptat de organele cu funcţii de supraveghere;

b) identificarea beneficiarului efectiv şi adoptarea de măsuri rezonabile, adecvate şi bazate pe risc pentru verificarea identităţii acestuia, utilizând documente, date şi informaţii relevante obţinute dintr-o sursă sigură, astfel încât entitatea raportoare să aibă certitudinea că ştie cine este beneficiarul efectiv şi înţelege structura proprietăţii şi structura de control a clientului;

c) evaluarea şi înţelegerea scopului şi a naturii dorite ale relaţiei de afaceri şi, dacă este necesar, obţinerea de informaţii suplimentare despre acestea;”

articolul se completează cu alineatul (21) cu următorul cuprins:

„(21) La evaluarea scopului şi naturii relaţiei de afaceri, entităţile raportoare sunt obligate să ia în considerare cel puţin unul dintre următorii factori:

a) scopul iniţierii relaţiei de afaceri sau al efectuării unei tranzacţii ocazionale;

b) tipul serviciilor solicitate;

c) destinaţia plăţii;

d) volumul activelor depuse sau mărimea tranzacţiilor efectuate de client;

e) frecvenţa tranzacţiilor şi potenţiala durata a relaţiei de afaceri.”

la alineatul (3), textul „conformarea la cerinţele prevăzute la alin.(2) lit.a)–c)” se substituie cu cuvintele „aplicarea măsurilor standard de precauţie privind clienţii”, cuvintele „să termine” – cu cuvintele „să înceteze”, iar cuvintele „să aibă în vedere transmiterea formularelor” – cu cuvintele „să transmită formularele”;

articolul se completează cu alineatul (31) cu următorul cuprins:

„(31) Entităţile raportoare, atunci când există o suspiciune privind spălarea banilor sau finanţarea terorismului, nu vor finaliza măsurile standard de precauţie privind clienţii dacă consideră în mod rezonabil că acest fapt va determina încălcarea obligaţiei de nedivulgare şi vor transmite Serviciului formularul special privind raportarea activităţii sau tranzacţiei suspecte în raport cu potenţialul client în conformitate cu prevederile art.11.”

la alineatul (4), textul „conturi pe nume fictive, carnete de economii anonime,” se substituie cu textul „casete de siguranţă anonime, conturi pe nume fictive, carnete de economii anonime, să emită şi să accepte plăţi efectuate prin utilizarea de carduri preplătite anonime,”;

articolul se completează cu alineatele (41)–(44) cu următorul cuprins:

„(41) Entităţilor raportoare li se interzice să deschidă şi să ţină conturi clienţilor nerezidenţi în scopul efectuării tranzacţiilor în/din adresa prestatorilor de servicii privind activele virtuale din alte state.

(42) Entităţilor raportoare li se interzice să deschidă şi să ţină conturi pentru/la prestatorii de servicii privind activele virtuale din alte state.

(43) Entităţile raportoare nu efectuează tranzacţii ocazionale în/din adresa prestatorilor de servicii privind activele virtuale din alte state.

(44) Entităţile raportoare, la efectuarea tranzacţiilor de către clienţii rezidenţi în/din adresa prestatorilor de servicii privind activele virtuale autorizaţi în alte state, nu admit tranzacţii cu un volum ce depăşeşte cumulativ echivalentul a 50000 de lei pe parcursul unei luni.”

la alineatul (5), ultimul enunţ va avea următorul cuprins: „Corectitudinea şi veridicitatea documentelor prezentate, inclusiv a documentelor prezentate prin mijloace electronice, sunt certificate de către clienţi în mod obligatoriu.”

alineatul (6) va avea următorul cuprins:

„(6) Măsurile standard de precauţie privind clienţii sunt aplicate de către entităţile raportoare atât clienţilor noi, cât şi clienţilor existenţi, prin adoptarea de măsuri adecvate şi bazate pe risc. Circumstanţele relevante care pot determina necesitatea aplicării măsurilor standard de precauţie clienţilor existenţi includ cel puţin: neaplicarea anterioară a măsurilor standard de precauţie privind clienţii, perioada aplicării acestora, gradul de adecvare a datelor obţinute, noi cerinţe normative privind măsurile standard de precauţie şi/sau modificarea circumstanţelor relevante privind clientul.”

la alineatul (8), cifrele „200000” se substituie cu cifrele „10000”;

la alineatul (9):

partea introductivă va avea următorul cuprins:

„Pe baza unei evaluări corespunzătoare a riscurilor, care demonstrează existenţa unui risc scăzut de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului, entităţile raportoare prestatoare de servicii de plată şi emitente de monedă electronică specificate în Legea nr.114/2012 cu privire la serviciile de plată şi moneda electronică, cu excepţia cazurilor de răscumpărare în numerar sau retragere a numerarului ce depăşeşte suma de 1000 de lei şi a cazurilor de operaţiuni de plată la distanţă, pot aplica măsuri standard de precauţie simplificate privind clienţii referitoare la moneda electronică în cazurile de respectare a următoarelor condiţii:”;

la litera a), cifrele „5000” se substituie cu cifrele „3000”;

litera b) va avea următorul cuprins:

„b) valoarea transferurilor lunare nu depăşeşte suma de 3000 de lei;”

literele c) şi d) se abrogă;

alineatul (91) se abrogă;

la alineatul (11) partea introductivă, cuvintele „şi anuităţilor” se substituie cu cuvintele „şi al asigurărilor cu participarea la investiţii”;

la alineatul (12), textul „lit.a) şi b)” se exclude, iar cuvintele „şi anuităţi” se substituie cu cuvintele „şi asigurări cu participarea la investiţii”;

alineatul (15) se abrogă.

6. Legea se completează cu articolele 51 şi 52 cu următorul cuprins:

Articolul 51. Identificarea şi verificarea identităţii clienţilor prin intermediul mijloacelor electronice

(1) Identificarea şi verificarea identităţii clienţilor prin intermediul mijloacelor electronice în conformitate cu prevederile art.5 alin.(2) lit.a) se admit în cazul persoanelor fizice cetăţeni ai Republicii Moldova, precum şi în cazul persoanelor juridice rezidente ai căror reprezentanţi, fondatori, administratori şi beneficiari efectivi sunt cetăţeni ai Republicii Moldova.

(2) Identificarea şi verificarea identităţii clienţilor prin intermediul mijloacelor electronice se realizează în baza unei evaluări corespunzătoare a riscurilor şi prin utilizarea uneia sau a mai multor dintre următoarele metode, în funcţie de risc:

a) prin mijloace de identificare electronică cu un nivel de securitate suficient şi conform cu standardele stabilite în Legea nr.124/2022 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere;

b) prin mijloace electronice care asigură cumulativ transmiterea în direct a înregistrării video şi audio sau a fotografiei cu elementele de verificare a prezenţei fizice, înregistrarea originalului actului de identitate în timpul transmiterii în direct şi captarea imaginii faciale a clientului;

c) prin alte mijloace electronice oferite de către un prestator de servicii de încredere calificat, acreditat în condiţiile Legii nr.124/2022 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere.

(3) Cerinţele privind identificarea şi verificarea identităţii clienţilor prin intermediul mijloacelor electronice se stabilesc de către organele cu funcţii de supraveghere a entităţilor raportoare şi includ cerinţe privind politicile şi procedurile necesare, sistemul de control intern, riscurile şi măsurile de protecţie, cerinţele tehnice minime.

Articolul 52. Beneficiarul efectiv

(1) Beneficiarul efectiv este orice persoană fizică ce deţine sau controlează în ultimă instanţă clientul şi/sau persoana fizică în numele ori în interesul căruia/căreia se realizează, direct sau indirect, o activitate sau o tranzacţie.

(2) Noţiunea de beneficiar efectiv include cel puţin:

1) în cazul persoanelor juridice cu scop lucrativ (comercial):

a) persoana fizică/persoanele fizice care deţine/deţin sau controlează în ultimă instanţă o persoană juridică, alta decât o societate cotată pe o piaţă reglementată care face obiectul cerinţelor de divulgare a informaţiilor în conformitate cu standardele internaţionale echivalente care asigură transparenţa corespunzătoare a informaţiilor privind exercitarea dreptului de proprietate, prin exercitarea directă sau indirectă a dreptului de proprietate asupra unei cote-părţi din numărul de acţiuni ori din drepturile de vot sau prin participaţia în capitalul social al persoanei juridice respective, sau prin exercitarea controlului prin alte mijloace.

Deţinerea de către o persoană fizică a 25% plus o acţiune sau participarea acesteia în capitalul social al unei persoane juridice cu peste 25% este un criteriu al exercitării directe a dreptului de proprietate.

Deţinerea a 25% plus o acţiune de către o altă persoană juridică care se află sub controlul unei persoane fizice sau de către mai multe persoane juridice care se află sub controlul aceleiaşi persoane fizice sau participarea acesteia/acestora în capitalul social al unei persoane juridice cu peste 25% este un criteriu al exercitării indirecte a dreptului de proprietate;

b) persoana fizică care ocupă funcţia de administrator al clientului, în cazul în care, după epuizarea tuturor mijloacelor posibile şi cu condiţia că nu există motive de suspiciune, nu se identifică nicio persoană în calitate de beneficiar efectiv. Entităţile raportoare ţin evidenţa măsurilor luate în vederea identificării beneficiarilor efectivi pentru fiecare client în parte şi o prezintă, la cerere, Serviciului şi/sau organelor cu funcţii de supraveghere a entităţilor raportoare;

2) în cazul fiduciilor sau construcţiilor juridice similare, toate persoanele fizice, după cum urmează:

a) constituitorul/constituitorii, precum şi persoanele desemnate să îi/le reprezinte interesele în condiţiile legii;

b) fiduciarul/fiduciarii;

c) protectorul/protectorii (dacă există);

d) beneficiarul/beneficiarii fiduciilor sau construcţiilor juridice similare sau, în cazul în care identitatea acestuia/acestora încă nu este identificată, categoria de persoane în al căror interes principal se constituie sau funcţionează fiducia ori construcţia juridică similară;

e) oricare altă persoană fizică care exercită controlul în ultimă instanţă asupra fiduciei sau a construcţiei juridice similare prin exercitarea directă sau indirectă a dreptului de proprietate sau prin alte mijloace;

3) în cazul organizaţiilor necomerciale, persoana fizică/persoanele fizice care exercită controlul în ultimă instanţă asupra organizaţiei necomerciale;

4) în cazul persoanelor juridice, altele decât cele prevăzute la pct.1)–3), şi al entităţilor care administrează şi distribuie fonduri:

a) persoana fizică beneficiară a cel puţin 25% din bunurile, respectiv, părţile sociale sau acţiunile unei persoane juridice sau ale unei entităţi fără personalitate juridică, în cazul în care viitorii beneficiari au fost deja identificaţi;

b) grupul de persoane în al căror interes principal se constituie ori funcţionează o persoană juridică sau entitate fără personalitate juridică, în cazul în care persoanele fizice care beneficiază de persoana juridică sau de entitatea juridică nu au fost identificate;

c) persoana sau persoanele fizice care exercită controlul asupra a cel puţin 25% din bunurile unei persoane juridice sau entităţi fără personalitate juridică, inclusiv prin exercitarea puterii de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor organelor de administraţie, conducere sau supraveghere a entităţii respective.

(3) În cazul în care, în cadrul aplicării măsurilor de precauţie privind clienţii, entităţile raportoare constată neconcordanţă între informaţiile disponibile în Registrul de stat al unităţilor de drept privind beneficiarul efectiv şi informaţiile prezentate de către client privind beneficiarul efectiv, acestea informează, în termen de 5 zile lucrătoare, Serviciul Fiscal de Stat şi Agenţia Servicii Publice. În acest caz, entităţile raportoare sunt obligate să nu efectueze nicio activitate sau tranzacţie, inclusiv printr-un cont de plăţi, să nu stabilească nicio relaţie de afaceri ori să înceteze o relaţie de afaceri existentă şi să solicite imediat clientului actualizarea datelor privind beneficiarul efectiv la organul înregistrării de stat.

(4) În baza informaţiilor transmise de entităţile raportoare, Agenţia Servicii Publice efectuează, în termen de 5 zile lucrătoare, o înscriere provizorie în Registrul de stat al unităţilor de drept privind existenţa unei neconcordanţe. După soluţionarea neconcordanţei, Agenţia Servicii Publice radiază, în termen de 5 zile lucrătoare, înscrierea provizorie.

(5) Până la soluţionarea neconcordanţei, Agenţia Servicii Publice nu efectuează nicio înregistrare în Registrul de stat al unităţilor de drept referitoare la operarea modificărilor în actele de constituire ale persoanei juridice, reorganizarea sau radierea acesteia.”

7. Articolul 6:

alineatul (1):

în primul enunţ, textul „, precum şi de criteriile şi factorii stabiliţi de organele cu funcţii de supraveghere” se exclude;

în enunţul al doilea, cuvintele „se aprobă şi se actualizează periodic” se substituie cu textul „sunt consemnate într-un raport de evaluare, aprobat de către persoana cu funcţie de conducere de rang superior desemnată responsabilă de asigurarea conformităţii politicilor şi procedurilor cu cerinţele legale privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului din cadrul entităţii raportoare, şi se actualizează anual”;

alineatul (3) va avea următorul cuprins:

„(3) Entităţile raportoare asigură implementarea abordării bazate pe risc prin proceduri de identificare, evaluare, monitorizare, gestionare şi diminuare a riscului de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului, aprobate de către persoana de conducere responsabilă de asigurarea conformităţii politicilor şi procedurilor cu cerinţele legale privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului din cadrul entităţii raportoare.”

la alineatul (9), după cuvintele „ordinul directorului” se introduc cuvintele „sau al directorului adjunct al”;

alineatul (11) se abrogă.

8. La articolul 7 alineatul (2), litera a) va avea următorul cuprins:

„a) verificarea identităţii clientului şi a beneficiarului efectiv după stabilirea relaţiei de afaceri, care se realizează cât mai curând posibil, dar nu mai târziu decât o lună de la stabilirea contactului iniţial, atunci când aceasta este necesar pentru a nu întrerupe practicile comerciale normale, iar riscurile de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului sunt eficient gestionate;”.

9. Articolul 8:

alineatul (2):

în partea introductivă, textul „conform criteriilor şi factorilor stabiliţi de organele cu funcţii de supraveghere,” se exclude;

la litera a), după cuvintele „despre client” se introduc cuvintele „şi beneficiarul efectiv”;

litera c) se completează cu cuvintele „, ale beneficiarului efectiv şi a averii deţinute de către client”;

la litera f), cuvântul „timpului” se substituie cu cuvintele „a frecvenţei”;

la alineatul (3):

litera b) va avea următorul cuprins:

„b) clienţii care îşi au reşedinţa în ţările (jurisdicţiile) prevăzute la art.82;”

litera c) se completează cu textul „, cu excepţia clienţilor identificaţi prin aplicarea mijloacelor electronice”;

litera q) va avea următorul cuprins:

„q) clienţii şi tranzacţiile efectuate în/din adresa prestatorilor de servicii privind activele virtuale autorizaţi în alte state;”

alineatul se completează cu litera r) cu următorul cuprins:

„r) alţi factori identificaţi în cadrul evaluării.”

la alineatul (4), textul „În relaţiile bancare transfrontaliere, băncile,” se substituie cu textul „În relaţiile transfrontaliere de corespondenţă, entităţile raportoare prevăzute la art.4 alin.(1) lit.a) şi i),”;

la alineatul (5), litera c) se completează cu textul „şi a sursei averii”;

articolul se completează cu alineatul (51) cu următorul cuprins:

„(51) În tranzacţiile sau în relaţia de afaceri cu clienţii rezidenţi care efectuează tranzacţii în/din adresa prestatorilor de servicii privind activele virtuale autorizaţi în alte state, entităţile raportoare, suplimentar la măsurile de precauţie prevăzute la art.5, aplică măsurile de precauţie sporită prevăzute de prezentul articol, inclusiv următoarele măsuri:

a) deschiderea conturilor speciale clienţilor care efectuează tranzacţii în/din adresa prestatorilor de servicii privind activele virtuale autorizaţi în alte state;

b) implementarea soluţiilor IT specializate în scopul monitorizării sporite a tranzacţiilor efectuate de către clienţii rezidenţi cu prestatorii de servicii privind activele virtuale, inclusiv pentru stabilirea sursei bunurilor implicate şi asigurarea trasabilităţii tranzacţiilor.”

alineatul (6) se abrogă;

alineatul (7):

în partea introductivă, primul enunţ va avea următorul cuprins: „Entităţile raportoare întreprind măsuri pentru a stabili dacă beneficiarii unei poliţe de asigurare de viaţă sau ai unei poliţe de asigurare cu participarea la investiţii şi/sau, după caz, beneficiarul efectiv al beneficiarului sunt persoane expuse politic, persoane cunoscute ca fiind asociaţi apropiaţi sau membri de familie ai persoanelor expuse politic.”

alineatul se completează cu litera c) cu următorul cuprins:

„c) raportează Serviciului tranzacţia de plată a veniturilor corespunzătoare poliţei de asigurare.”

10. Legea se completează cu articolele 81 şi 82 cu următorul cuprins:

Articolul 81. Persoanele expuse politic

(1) Persoană expusă politic este persoana fizică care exercită sau a exercitat funcţii publice importante, după cum urmează:

a) şefi de stat, şefi de guvern, miniştri şi miniştri adjuncţi sau secretari de stat;

b) membri ai Parlamentului sau ai unor organe legislative similare;

c) membri ai organelor de conducere ale partidelor politice;

d) membri ai curţilor supreme, ai curţilor constituţionale sau ai altor instanţe judecătoreşti de nivel înalt ale căror hotărâri nu fac obiectul altor căi de atac decât în circumstanţe excepţionale;

e) membri ai curţilor de conturi sau ai consiliilor băncilor centrale;

f) ambasadori, însărcinaţi cu afaceri şi ofiţeri superiori în forţele armate;

g) membri ai organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale întreprinderilor publice;

h) directori, directori adjuncţi şi membri ai consiliului de administraţie sau membri cu funcţii echivalente în cadrul unei organizaţii internaţionale.

(2) Lista funcţiilor publice importante la nivel naţional care determină calitatea de persoană expusă politic în conformitate cu prevederile prezentei legi se elaborează de către Serviciu şi se publică pe pagina sa web oficială.

(3) Membri de familie ai persoanei expuse politic sunt:

a) soţul/soţia unei persoane expuse politic sau o persoană aflată în relaţii asemănătoare acelora dintre soţi cu persoana expusă politic;

b) copiii şi soţii/soţiile lor sau cu care copiii se află in relaţii asemănătoare acelora dintre soţi;

c) părinţii şi fraţii/surorile unei persoane expuse politic.

(4) Persoane cunoscute ca fiind asociaţi apropiaţi, atât din punct de vedere profesional, cât şi social, ai persoanelor expuse politic includ:

a) persoanele fizice cunoscute ca fiind beneficiarii efectivi, împreună cu o persoană expusă politic, ai unei persoane juridice sau ai unei construcţii juridice ori ca având orice altă relaţie strânsă de afaceri cu o astfel de persoană;

b) persoanele fizice care sunt singurii beneficiari efectivi ai unei entităţi juridice sau ai unei construcţii juridice cunoscute ca fiind înfiinţate în beneficiul de facto al unei persoane expuse politic.

(5) Organizaţiile internaţionale acreditate pe teritoriul Republicii Moldova întocmesc lista funcţiilor publice importante, în sensul alin.(1) lit.h), pe care o transmit Serviciului. Serviciul actualizează această listă pe baza datelor şi informaţiilor comunicate de organizaţiile internaţionale acreditate pe teritoriul Republicii Moldova, transmise nu mai târziu de 5 zile de la data intervenirii de modificări.

(6) Pentru o perioadă de 12 luni de la încetarea exercitării funcţiei publice importante la nivel naţional sau internaţional, entităţile raportoare iau în considerare riscul sporit pe care persoana expusă politic îl prezintă. După expirarea acestei perioade, în baza unei evaluări a riscului, entităţile raportoare pot decide dacă persoana respectivă mai prezintă sau nu mai prezintă un risc specific persoanelor expuse politic.

Articolul 82. Contramăsurile privind ţările (jurisdicţiile) cu risc sporit desemnate/monitorizate de Grupul de Acţiune Financiară Internaţională (GAFI)

(1) În relaţiile de afaceri sau în cazul tranzacţiilor cu clienţii şi instituţiile financiare din ţările (jurisdicţiile) cu risc sporit desemnate/monitorizate de GAFI, entităţile raportoare, suplimentar la măsurile de precauţie sporită prevăzute la art.8, aplică, în conformitate cu acţiunile solicitate de GAFI şi în dependenţă de risc, una sau mai multe dintre următoarele măsuri:

a) limitarea relaţiilor de afaceri şi/sau a tranzacţiilor ori, după caz, încetarea acestora;

b) evaluarea, modificarea sau, după caz, încetarea relaţiilor transfrontaliere de corespondenţă;

c) efectuarea auditului extern pentru sucursalele sau reprezentanţele entităţilor raportoare situate în ţările (jurisdicţiile) în cauză;

d) închiderea sucursalei, a reprezentanţei entităţii raportoare situate în ţările (jurisdicţiile) în cauză.

(2) Serviciul şi organele cu funcţii de supraveghere pot impune, conform competenţei, entităţilor raportoare să aplice în relaţiile de afaceri sau în cazul tranzacţiilor cu clienţii şi instituţiile financiare din ţările (jurisdicţiile) cu risc sporit desemnate/monitorizate de GAFI una sau mai multe măsuri de atenuare a riscurilor asociate ţărilor (jurisdicţiilor) în cauză:

a) aplicarea unor elemente suplimentare de măsuri de precauţie sporită;

b) aplicarea unei sau a mai multor măsuri dintre cele prevăzute la alin.(1).

(3) Serviciul şi organele cu funcţii de supraveghere aplică, după caz, conform competenţei, una sau mai multe dintre următoarele măsuri în ceea ce priveşte ţările (jurisdicţiile) cu risc sporit desemnate/monitorizate de GAFI:

a) stabilirea unor obligaţii şi mecanisme suplimentare de raportare pentru entităţile raportoare;

b) impunerea unor cerinţe sporite de supraveghere şi/sau de efectuare a auditului extern pentru sucursalele şi reprezentanţele entităţilor raportoare situate în ţările (jurisdicţiile) în cauză, precum şi pentru grupurile financiare în ceea ce priveşte oricare dintre sucursalele, reprezentanţele entităţilor raportoare situate în ţările (jurisdicţiile) în cauză;

c) refuzul stabilirii de către entităţile raportoare a unor sucursale sau reprezentanţe în ţările (jurisdicţiile) în cauză ori impunerea unor cerinţe suplimentare pentru stabilire;

d) refuzul stabilirii unor sucursale sau reprezentanţe ale instituţiilor financiare din ţările (jurisdicţiile) în cauză ori impunerea unor cerinţe suplimentare pentru stabilire;

e) alte măsuri necesare pentru atenuarea riscurilor asociate ţărilor (jurisdicţiilor) în cauză.

(4) Măsurile prevăzute la alin.(1)–(3) pot fi aplicate şi în privinţa altor ţări (jurisdicţii) cu risc sporit decât cele desemnate/monitorizate de GAFI, la solicitarea/decizia Serviciului sau a organelor cu funcţii de supraveghere.”

11. La articolul 9:

alineatele (1) şi (2) vor avea următorul cuprins:

„(1) În dependenţă de metoda de identificare aplicată, entităţile raportoare păstrează, pe o perioada de 5 ani de la încetarea relaţiei de afaceri sau de la data efectuării unei tranzacţii ocazionale, toate datele aferente tranzacţiilor naţionale şi internaţionale în măsura în care să poată răspunde operativ solicitărilor Serviciului, organelor cu funcţii de supraveghere a entităţilor raportoare şi organelor de drept. Datele păstrate trebuie să fie suficiente ca să permită reconstituirea fiecărei tranzacţii în maniera în care să servească în caz de necesitate ca probă în cadrul procedurii penale, contravenţionale şi altor proceduri legale.

(2) Entităţile raportoare păstrează toate documentele şi informaţiile necesare pentru respectarea măsurilor de precauţie privind clienţii şi beneficiarii efectivi, inclusiv, dacă sunt disponibile, informaţiile obţinute prin mijloace de identificare electronică, servicii de încredere relevante sau prin orice alt proces de identificare sigur, la distanţă sau electronic, reglementat, recunoscut, aprobat sau acceptat de autorităţile naţionale abilitate prin lege, şi copiile documentelor de identificare, arhiva conturilor şi documentelor primare, corespondenţa de afaceri, rezultatele analizelor şi cercetărilor efectuate, pe o perioadă de 5 ani de la încetarea relaţiei de afaceri sau de la data unei tranzacţii ocazionale.”

articolul se completează cu alineatul (21) cu următorul cuprins:

„(21) Serviciul sau organele cu funcţii de supraveghere a entităţilor raportoare pot solicita, pentru anumite tipuri de documente şi informaţii dintre cele prevăzute la alin.(1) şi (2), prelungirea termenului de păstrare al acestora pentru o perioadă care nu poate depăşi 5 ani suplimentari.”

alineatele (5)–(7) se abrogă.

12. Articolul 10:

alineatul (2):

în partea introductivă, textul „şi art.9” se exclude;

literele b) şi c) vor avea următorul cuprins:

„b) entităţile raportoare adoptă şi implementează proceduri eficiente pentru a se asigura că obţin imediat de la persoana terţă toate informaţiile necesare aferente măsurilor de precauţie prevăzute la art.5 alin.(2), precum şi copiile datelor de identificare şi alte documente aferente acestor măsuri de precauţie;

c) persoanele terţe sunt reglementate şi supravegheate adecvat şi îndeplinesc cerinţe similare celor prevăzute de prezenta lege, inclusiv măsuri de precauţie privind clienţii şi de păstrare a datelor;”

alineatele (4) şi (6) se abrogă;

la alineatul (7), textul „lit.a)–c)” se substituie cu textul „, inclusiv datele obţinute prin mijloacele de identificare electronică sau alt proces de identificare utilizat la distanţă sau electronic”.

13. La articolul 11:

alineatele (2) şi (3) vor avea următorul cuprins:

„(2) Entităţile raportoare au obligaţia de a raporta Serviciului activităţile sau tranzacţiile clienţilor realizate în numerar în valoare de cel puţin 200000 de lei, efectuate printr-o operaţiune ori prin mai multe operaţiuni care au legătură între ele, în decursul unei luni, începând cu prima zi şi terminând cu ultima zi a lunii. Datele privind activităţile sau tranzacţiile efectuate în numerar se indică într-un formular special, care se remite Serviciului până la data de 5 a lunii următoare lunii în care au fost efectuate activităţile sau tranzacţiile.

(3) Entităţile raportoare au obligaţia de a raporta Serviciului tranzacţiile clienţilor realizate printr-o operaţiune a cărei valoare este de cel puţin 200000 de lei şi care nu se încadrează în prevederile alin.(2). Datele privind tranzacţiile clienţilor se indică într-un formular special, care se remite Serviciului până la data de 10 a lunii următoare lunii în care au fost efectuate tranzacţiile.”

articolul se completează cu alineatele (31) şi (32) cu următorul cuprins:

„(31) Entităţile raportoare prevăzute la art.4 alin.(1) lit.a) şi i) au obligaţia de a raporta Serviciului remiterile de bani cu o valoare care reprezintă echivalentul a cel puţin 40000 de lei. Datele privind tranzacţiile clienţilor se indică într-un formular special, care se remite Serviciului în termen de 5 zile din momentul efectuării tranzacţiei.

(32) În situaţia în care tranzacţiile prevăzute la alin.(3) sunt derulate prin intermediul unei entităţi raportoare prevăzute la art.4 alin.(1) lit.a) şi i), obligaţia de raportare revine acesteia. Prin excepţie, obligaţia de raportare se menţine pentru notari în calitate de entitate raportoare prevăzută la art.4 alin.(1) lit.j).”

la alineatul (4), textul „precum şi în cazul comisionului de la deservirea conturilor bancare şi al spezelor bancare” se substituie cu textul „între bănci şi sistemele de remiteri de bani, între bănci şi sisteme internaţionale de plată, între emitenţi de monedă electronică/prestatori de servicii de plată nebancari şi bănci, între emitenţi de monedă electronică/prestatori de servicii de plată nebancari şi Banca Naţională a Moldovei”;

alineatul (5) se abrogă;

la alineatul (6), textul „alin.(1)–(3)” se substituie, în ambele cazuri, cu textul „alin.(1)–(32)”, iar cuvântul „canalul” – cu cuvintele „un canal”;

alineatul (7) se abrogă;

la alineatul (8), după cuvântul „structura,” se introduce cuvântul „conţinutul,”, iar textul „alin.(1)–(3) şi (7)” se substituie cu textul „alin.(1)–(32)”;

la alineatul (9), ultimul enunţ se exclude;

la alineatul (10), cuvântul „periodic” se substituie cu cuvântul „anual”;

alineatul (11) va avea următorul cuprins:

„(11) Prevederile alin.(1)–(32) nu se aplică entităţilor raportoare prevăzute la art.4 alin.(1) lit.j) şi l) numai în măsura în care informaţiile sunt primite de la unul dintre clienţii lor sau sunt obţinute în legătură cu acesta în cursul evaluării situaţiei juridice a clientului respectiv sau al îndeplinirii sarcinii de apărare ori de reprezentare a clientului în procese de judecată sau în legătură cu acestea, inclusiv de consiliere privind iniţierea sau evitarea proceselor de judecată, indiferent dacă aceste informaţii sunt primite sau obţinute înaintea proceselor de judecată, în timpul acestora sau după acestea.”

articolul se completează cu alineatul (12) cu următorul cuprins:

„(12) Persoanele juridice care au deţinut calitatea de entităţi raportoare informează Serviciul despre activităţile sau tranzacţiile clienţilor potrivit cerinţelor alin.(1)–(3) până la stingerea tuturor obligaţiilor aferente genului de activitate licenţiat/autorizat.”

14. Articolul 12 alineatul (5):

la litera a), textul „lit.a)–c), g), h) şi k)” se substituie cu textul „lit.a)–g), i), j) şi l)”, iar după cuvântul „obligaţii” se introduce cuvântul „similare”;

la literele b) şi c), textul „lit.g) şi k)” se substituie cu textul „lit.j) şi l)”.

15. La articolul 13:

alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Entităţile raportoare stabilesc politici, proceduri şi efectuează controale interne pentru a atenua şi a gestiona cu eficacitate riscurile de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului identificate la nivel naţional, precum şi, nemijlocit, în cadrul entităţilor raportoare.”

alineatul (3):

litera a) va avea următorul cuprins:

„a) politici, metode, practici, proceduri scrise, măsuri de control intern şi reguli stricte pentru prevenirea spălării banilor şi finanţării terorismului, care includ măsuri de precauţie privind clienţii, de identificare a tranzacţiilor complexe şi neordinare, a tranzacţiilor clienţilor rezidenţi cu prestatorii de servicii privind activele virtuale autorizaţi în alte state, de raportare, proceduri de evaluare şi gestionare a riscurilor, proceduri de gestionare a riscurilor privind condiţiile în care un client poate utiliza relaţia de afaceri înainte de aplicarea măsurilor de verificare a identităţii şi alte măsuri relevante în domeniu;”

litera e) se abrogă;

articolul se completează cu alineatul (31) cu următorul cuprins:

„(31) Organele cu funcţii de supraveghere a entităţilor raportoare, în dependenţă de complexitatea şi natura activităţii entităţii raportoare supravegheate, în scopul verificării conformităţii acesteia cu politicile, controalele interne şi procedurile respective, stabilesc cerinţele privind efectuarea auditului extern.”

la alineatul (4), primul enunţ va avea următorul cuprins: „Entităţile raportoare, cu excepţia celor prevăzute la art.4 alin.(1) lit.j) şi l), desemnează persoanele învestite cu atribuţii de executare a prezentei legi, inclusiv cele cu funcţii de conducere de rang superior, ale căror nume se comunică, în decurs de 5 zile lucrătoare din data desemnării, Serviciului şi organelor cu funcţii de supraveghere prevăzute la art.15 alin.(1), împreună cu natura şi limitele responsabilităţilor.”

articolul se completează cu alineatele (41) şi (42) cu următorul cuprins:

„(41) Entităţile raportoare instituie mecanisme interne de protejare a persoanelor desemnate responsabile de asigurarea conformităţii şi a angajaţilor care raportează încălcări ale legislaţiei privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului.

(42) Entităţile raportoare instituie mecanisme interne de raportare de către angajaţii proprii a situaţiilor sau a suspiciunilor în legătură cu acte sau fapte de spălare a banilor sau de finanţare a terorismului ori de nerespectare a legislaţiei incidente în vigoare sau a procedurilor interne.”

la alineatul (11), cuvântul „credibilitatea” se substituie cu cuvântul „reputaţia”.

16. Articolul 14:

la alineatul (1), cuvintele „persoanelor juridice şi ai întreprinzătorilor individuali” se substituie cu textul „persoanelor juridice, ai întreprinzătorilor individuali şi ai organizaţiilor necomerciale”;

la alineatul (2), cuvintele „Persoanele juridice şi întreprinzătorii individuali” se substituie cu textul „Persoanele juridice, întreprinzătorii individuali şi organizaţiile necomerciale”;

la alineatul (3), cuvintele „persoanelor juridice şi întreprinzătorilor individuali” se substituie cu textul „persoanelor juridice, a întreprinzătorilor individuali şi a organizaţiilor necomerciale”;

articolul se completează cu alineatul (31) cu următorul cuprins:

„(31) Beneficiarii efectivi ai persoanelor juridice, ai întreprinzătorilor individuali şi ai organizaţiilor necomerciale înregistrate în Republica Moldova, inclusiv care deţin acţiuni, drepturi de vot, cote sociale sau exercită controlul prin alte mijloace, au obligaţia să furnizeze respectivelor persoane juridice, întreprinzători individuali şi organizaţii necomerciale toate informaţiile necesare pentru a se conforma obligaţiilor stabilite la alin.(2).”

alineatul (4) se abrogă;

la alineatul (5), textul „, precum şi altor persoane în cazul existenţei unui interes legitim” se exclude;

alineatele (14)–(19) se abrogă;

la alineatul (20), cuvintele „ale persoanelor fizice şi juridice” se substituie cu textul „, al casetelor de siguranţă ale persoanelor fizice şi juridice şi informaţia cu privire la beneficiarul efectiv al acestora”;

articolul se completează cu alineatul (21) cu următorul cuprins:

„(21) Serviciul Fiscal de Stat creează, gestionează şi actualizează Registrul fiduciilor, care conţine inclusiv informaţiile privind beneficiarul efectiv al fiduciilor conform art.52 alin.(2) pct.3).”

17. La articolul 15:

alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Organele cu funcţii de supraveghere a entităţilor raportoare sunt:

a) Banca Naţională a Moldovei – pentru entităţile raportoare prevăzute la art.4 alin.(1) lit.a), b), e), g) şi i);

b) Comisia Naţională a Pieţei Financiare – pentru entităţile raportoare prevăzute la art.4 alin.(1) lit.c), d), f) şi p);

c) Camera Notarială – pentru notarii prevăzuţi la art.4 alin.(1) lit.j);

d) Uniunea Avocaţilor din Republica Moldova – pentru avocaţii prevăzuţi la art.4 alin.(1) lit.j);

e) Uniunea administratorilor autorizaţi – pentru administratorii autorizaţi prevăzuţi la art.4 alin.(1) lit.j);

f) Uniunea Naţională a Executorilor Judecătoreşti – pentru executorii judecătoreşti prevăzuţi la art.4 alin.(1) lit.j);

g) Consiliul de supraveghere publică a auditului – pentru entităţile de audit prevăzute la art.4 alin.(1) lit.l);

h) Serviciul – pentru toate entităţile raportoare, cu excepţia celor care nu sunt supuse supravegherii autorităţilor prevăzute la lit.a)–g) din prezentul articol, în limita monitorizării şi verificării respectării prevederilor prezentei legi.”

alineatul (2) se completează cu litera d) cu următorul cuprins:

„d) solicită documentele şi informaţiile necesare în scopul stabilit la lit.c).”

articolul se completează cu alineatul (21) cu următorul cuprins:

„(21) Organele cu funcţie de supraveghere informează agentul constatator, precum şi organul de urmărire penală şi procuratura la identificarea cazurilor de desfăşurare a activităţii de prestare a serviciilor privind activele virtuale contrar prevederilor art.4 alin.(11).”

la alineatul (8), textul „, ori deţinerea funcţiilor de conducere ale beneficiarului efectiv” se exclude.

18. La articolul 16:

alineatul (3) va avea următorul cuprins:

„(3) Informaţiile obţinute în temeiul prezentei legi şi transmise (diseminate) de către Serviciu în adresa organelor de drept sau altor autorităţi competente nu pot fi divulgate ulterior fără acordul prealabil, scris, al Serviciului. De asemenea, acestea nu pot fi admise ca probe în cadrul procedurilor judiciare, civile, administrative sau penale şi nu pot fi puse la baza sentinţei, cu excepţia documentării faptelor ce constituie încălcări în conformitate cu prevederile Legii nr.75/2020 privind procedura de constatare a încălcărilor în domeniul prevenirii spălării banilor şi finanţării terorismului şi modul de aplicare a sancţiunilor. Organele cu funcţii de supraveghere pot utiliza, în conformitate cu prevederile prezentei legi, informaţia transmisă de către Serviciu în procesul de autorizare/licenţiere/emitere a unei permisiuni de achiziţionare a cotei într-o instituţie licenţiată/autorizată şi la aprobarea persoanelor cu funcţii de conducere de rang superior.”

la alineatul (5), textul „şi au dreptul să proceseze această informaţie în urma autorizării prealabile obţinute de la conducerea Serviciului” se exclude;

la alineatul (6), cuvintele „Schimbul informaţional” se substituie cu cuvintele „Schimbul de informaţii”, iar după cuvântul „protejat” se introduce cuvântul „astfel”;

la alineatul (8), cuvântul „terminării” se substituie cu cuvântul „încheierii”.

19. La articolul 17:

alineatele (1)–(5) vor avea următorul cuprins:

„(1) Serviciul poate face schimb de informaţii, din proprie iniţiativă sau la cerere, în baza reciprocităţii, prin canale protejate de comunicare, cu instituţii similare sau cu alte autorităţi competente din alte ţări (jurisdicţii), care au obligaţia păstrării secretului în condiţii similare, dacă asemenea solicitări sunt făcute în scopul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi a finanţării terorismului, inclusiv în ceea ce priveşte recuperarea produselor acestor infracţiuni.

(2) Informaţiile primite de Serviciu de la o instituţie similară prevăzută la alin.(1) pot fi transmise doar organelor de drept şi autorităţilor competente, numai cu autorizaţia prealabilă a unităţii de informaţii financiare care a furnizat informaţiile, şi pot fi utilizate numai în scopul pentru care au fost solicitate.

(3) Serviciul desemnează cel puţin o persoană de contact, responsabilă pentru primirea solicitărilor de informaţii din partea unităţilor de informaţii financiare din alte ţări (jurisdicţii).

(4) Serviciul, la cererea organelor de drept sau a autorităţilor competente la nivel naţional, motivată de suspiciuni de spălare a banilor, infracţiuni predicat sau de finanţare a terorismului, va disemina informaţiile deţinute către acestea. Cererea de informaţii cuprinde, în mod obligatoriu, cel puţin următoarele elemente: faptele relevante, contextul, motivele cererii şi modul în care se vor utiliza informaţiile furnizate.

(5) Decizia privind transmiterea informaţiilor prevăzute la alin.(4) aparţine Serviciului, iar în cazul netransmiterii, acesta motivează organelor de drept şi autorităţilor competente solicitante refuzul schimbului de informaţii.”

alineatele (7) şi (8) vor avea următorul cuprins:

„(7) Pentru toate informaţiile primite de la Serviciu în cadrul cooperării naţionale şi internaţionale, organele cu funcţii de supraveghere a entităţilor raportoare şi organele de drept prezintă Serviciului, în termene rezonabile, informaţii detaliate cu privire la rezultatul examinării acestora. Lipsa informaţiei detaliate cu privire la rezultatul examinării informaţiilor furnizate anterior poate constitui temei pentru suspendarea schimbului de informaţii în cadrul cooperării naţionale şi internaţionale.

(8) În cazul în care există motive de fapt pentru a presupune că furnizarea informaţiei ar avea un impact negativ asupra investigaţiilor penale sau analizelor în curs de desfăşurare ori, în circumstanţe excepţionale, în cazul în care divulgarea informaţiilor ar fi în mod clar disproporţională faţă de interesele legitime ale unei persoane fizice sau juridice ori ar fi irelevantă în ceea ce priveşte scopurile pentru care a fost solicitată, Serviciul nu dă curs cererilor de informaţii prevăzute la alin.(1).”

alineatele (9)–(11) se abrogă;

articolul se completează cu alineatul (12) cu următorul cuprins:

„(12) Entităţile raportoare, organele cu funcţii de supraveghere a entităţilor raportoare, organele de drept şi alte autorităţi publice oferă asistenţă şi suport informaţional necesar Serviciului în procesul cooperării cu organizaţiile internaţionale de profil.”

20. Articolul 18:

la alineatul (1), textul „(în continuare – Serviciu)” se exclude;

la alineatul (3), după cuvintele „să asigure activitate” se substituie cu cuvintele „să asigure o activitate”.

21. Articolul 19:

la alineatul (1):

litera b) va avea următorul cuprins:

„b) informează organele de drept competente imediat ce stabileşte suspiciuni cu privire la spălarea banilor, finanţarea terorismului sau la alte infracţiuni, precum şi Serviciul de Informaţii şi Securitate în partea ce ţine de finanţarea terorismului;”

la litera c), cuvântul „sesizează” se substituie cu cuvântul „notifică”;

la litera d), cuvintele „scopul identificării sursei bunurilor suspecte de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului” se substituie cu cuvintele „condiţiile prezentei legi”;

litera f1) se abrogă;

la litera h), după cuvântul „desfăşoară” se introduce textul „, asigură”;

literele t) şi u) vor avea următorul cuprins:

„t) constată şi examinează faptele ce constituie încălcări conform Legii nr.75/2020 privind procedura de constatare a încălcărilor în domeniul prevenirii spălării banilor şi finanţării terorismului şi modul de aplicare a sancţiunilor;

u) aplică sancţiuni conform Legii nr.75/2020 privind procedura de constatare a încălcărilor în domeniul prevenirii spălării banilor şi finanţării terorismului şi modul de aplicare a sancţiunilor;”.

la alineatul (5), după cuvântul „parvenite” se introduce cuvântul „şi”.

22. Articolul 20 alineatul (1):

la punctul 1), după cuvintele „entităţilor raportoare” se introduce textul „, precum şi, după caz, altor autorităţi şi instituţii publice competente”;

punctul 2):

la litera a), după cuvintele „clienţii acestora” se introduce textul „, autorităţile şi instituţiile publice competente”;

litera d) se abrogă;

la litera f), după cuvântul „autorităţile” se introduc cuvintele „şi instituţiile”;

punctul 4) se abrogă;

la punctul 7), cuvintele „schimbul informaţional” se substituie cu cuvintele „schimbul de informaţii”.

23. La articolul 21 alineatul (9), litera f) se abrogă.

24. La articolul 22 alineatul (1), litera c) se abrogă.

25. La articolul 25:

alineatul (1):

se completează cu litera d1) cu următorul cuprins:

„d1) reducere a efectivului de personal sau lichidare a funcţiei;”

litera e) se abrogă;

la alineatul (2), textul „, cu excepţia cazului prevăzut la alin.(1) lit.g)” se exclude.

26. La articolul 28 alineatul (2), după cuvântul „organul” se introduc cuvintele „de drept”.

27. La articolul 31 alineatul (2), litera c) se abrogă.

28. Articolul 33:

la alineatul (1), după textul „entităţile raportoare,” se introduce textul „Agenţia Servicii Publice,”;

la alineatul (2), după cuvintele „Entităţile raportoare” se introduc cuvintele „şi Agenţia Servicii Publice”, iar cuvintele „pînă la” şi ”pertinente” se exclud;

alineatul (3) va avea următorul cuprins:

„(3) Măsurile aplicate conform prevederilor alin.(2) încetează din oficiu la expirarea termenului pentru care au fost aplicate. Masurile aplicate conform alin.(2) pot înceta înainte de expirarea termenului doar în baza permisiunii scrise a Serviciului.”

la alineatul (4), cuvântul „pertinente” şi textul „, fapt despre care notifică persoana fizică sau juridică subiect al sistării” se exclud;

alineatul (5):

în partea introductivă, cuvintele „este obligată” se substituie cu textul „, autoritatea şi/sau instituţia de drept public sunt obligate”;

la litera c), textul „, inclusiv” se substituie cu cuvântul „sau”;

litera d) va avea următorul cuprins:

„d) în momentul parvenirii solicitărilor din partea clientului sau a reprezentantului acestuia privind efectuarea unor activităţi, tranzacţii sau operaţiuni cu bunuri sistate, să elibereze o copie a deciziei Serviciului.”

alineatele (8) şi (9) se abrogă;

la alineatul (10), textul „alin.(9)” se substituie cu textul „alin.(4)”, iar după cuvântul „organele” se introduc cuvintele „de drept sau autorităţile”;

alineatul (11) va avea următorul cuprins:

„(11) Deciziile Serviciului emise în baza prevederilor alin.(4) pot fi contestate în modul stabilit de legislaţie.”

alineatele (12)–(16) se abrogă;

alineatul (17) va avea următorul cuprins:

„(17) Prin derogare de la prevederile alin.(2), entitatea raportoare şi Agenţia Servicii Publice efectuează activitatea sau tranzacţia suspectă dacă abţinerea de la executarea acesteia este imposibilă sau poate crea impedimente la urmărirea beneficiarilor unei activităţi sau tranzacţii suspecte de spălare a banilor, de infracţiuni predicat, de finanţare a terorismului sau a proliferării armelor de distrugere în masă, cu informarea imediată, dar nu mai târziu de 24 de ore, a Serviciului atât despre activitatea sau tranzacţia efectuată, cât şi despre motivele neabţinerii. Prevederile prezentului alineat nu aduc atingere obligaţiilor ce rezultă din executarea sancţiunilor financiare aferente activităţilor teroriste şi de proliferare a armelor de distrugere în masă.”

29. Articolul 34:

la alineatul (1), după cuvintele „Entităţile raportoare” se introduc cuvintele „şi Agenţia Servicii Publice”;

alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) Entităţile raportoare se abţin de la executarea de activităţi şi tranzacţii care sunt în curs de pregătire, de tentativă, de realizare ori sunt deja realizate în favoarea sau beneficiul, direct sau indirect, deţinute sau controlate integral sau în comun cu persoanele, grupurile şi entităţile incluse în lista menţionată la alin.(11), precum şi al persoanelor juridice care aparţin sau sunt controlate, direct sau indirect, de aceste persoane, grupuri şi entităţi.”

la alineatele (4), (5) şi (7), după cuvintele „Entităţile raportoare” se introduc cuvintele „şi Agenţia Servicii Publice”;

la alineatul (8), după textul „Serviciul de Informaţii şi Securitate,” se introduce textul „în conformitate cu prevederile rezoluţiilor Organizaţiei Naţiunilor Unite relevante,”;

alineatul (11) se completează cu litera e) cu următorul cuprins:

„e) lista Uniunii Europene şi a Consiliului Europei cu privire la persoanele, grupurile şi entităţile implicate în activităţi teroriste.”

articolul se completează cu alineatul (19) cu următorul cuprins:

„(19) Organizaţiile şi persoanele incluse în mod eronat în lista organizaţiilor şi persoanelor cu privire la care există informaţii despre implicarea lor în proliferarea armelor de distrugere în masă sau care fac obiectul excluderii din aceasta în conformitate cu alin.(11), dar care nu sunt excluse din lista specificată, se adresează Serviciului de Informaţii şi Securitate cu o cerere motivată scrisă cu privire la excluderea lor din lista specificată. Serviciul de Informaţii şi Securitate, în termen de 10 zile lucrătoare de la data primirii unei astfel de cereri, ia una dintre următoarele decizii motivate:

a) excluderea organizaţiei sau a persoanei din lista specificată;

b) refuzul de a satisface cererea.

Serviciul de Informaţii şi Securitate informează solicitantul cu privire la decizia luată. Decizia Serviciului de Informaţii şi Securitate poate fi contestată conform legislaţiei în vigoare.”

30. Articolul 35:

la alineatul (1), textul „contravenţională,” se exclude;

la alineatul (2), textul „lit.a)–l)” se exclude;

alineatul (3) va avea următorul cuprins:

„(3) Procedura de constatare a încălcărilor în domeniul prevenirii spălării banilor şi finanţării terorismului şi modul de aplicare a sancţiunilor sunt reglementate prin Legea nr.75/2020 privind procedura de constatare a încălcărilor în domeniul prevenirii spălării banilor şi finanţării terorismului şi modul de aplicare a sancţiunilor.”

alineatele (4)–(12) se abrogă.

31. Articolul 36:

la alineatul (2), textul „la art.2 alin.(2) lit.d) din” se substituie cu cuvântul „în”;

la alineatul (4), textul „alin.(7) şi alin.(9) lit.e)” se exclude;

alineatul (6) se abrogă.

32. În cuprinsul legii, cuvintele „asociate acesteia”, „asociate acestora” şi „asociate spălării banilor” se substituie cu cuvântul „predicat”, iar sintagma „Serviciul Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvântul „Serviciu” la forma gramaticală corespunzătoare.

 

Art.II.Legea nr.75/2020 privind procedura de constatare a încălcărilor în domeniul prevenirii spălării banilor şi finanţării terorismului şi modul de aplicare a sancţiunilor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2020, nr.142–146, art.260) se modifică după cum urmează:

1. Articolul 2:

după noţiunea „angajat al entităţii raportoare” se introduc două noţiuni noi cu următorul cuprins:

control inopinat – control care nu este inclus în planul anual al controalelor şi care se efectuează cu scopul de a verifica respectarea cerinţelor stabilite de legislaţie;

control planificat – control efectuat conform planului anual al controalelor, în baza analizei şi evaluării conform criteriilor de risc;”

noţiunea „proces-verbal de efectuare a vizitei de control” va avea următorul cuprins:

proces-verbal de efectuare a vizitei de control – act în care se înregistrează constatările şi acţiunile efectuate pe parcursul vizitei de control.”

2. Articolul 4:

la alineatul (4), textul „lit.a), b) şi i)” se substituie cu textul „lit.a), b), e), g) şi i)”;

la alineatul (5), textul „lit.c)” se substituie cu textul „lit.c), d), f) şi p)”.

3. Articolul 6:

la alineatul (1), după cuvântul „Controlul” se introduce cuvântul „planificat”, iar textul „, în particular,” se exclude;

la alineatul (5) literele a) şi b), cuvintele „cel tîrziu” se exclud.

4. La articolul 8, alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Serviciul notifică entitatea raportoare despre iniţierea procedurii de control planificat cu cel puţin 10 zile lucrătoare înainte de începerea procedurii de control.”

5. La articolul 9 alineatul (2):

literele a) şi b) vor avea următorul cuprins:

„a) temeiul iniţierii şi tipul controlului;

b) autoritatea care efectuează controlul;”

la litera i), cuvintele „informaţia privind” se exclud.

6. La articolul 10:

alineatul (1) se completează cu textul „, cu sau fără efectuarea vizitei de control”;

articolul se completează cu alineatele (31) şi (32) cu următorul cuprins:

„(31) Din motive justificate legate de complexitatea procedurii de control, termenul general de efectuare a procedurii de control poate fi prelungit până la 30 de zile sau poate fi suspendat până la înlăturarea cauzelor care au dus la suspendarea procedurii de control.

(32) Perioada de suspendare a procedurii de control nu este inclusă în termenele prevăzute la art.11 şi 19.”

alineatul (5) se abrogă.

7. Articolul 11:

alineatele (5)–(7) vor avea următorul cuprins:

„(5) Termenul de efectuare a vizitei de control nu depăşeşte 5 zile lucrătoare şi poate fi prelungit pe un termen de până la 10 zile lucrătoare, în funcţie de gravitatea şi durata presupusei încălcări, precum şi de circumstanţele care ar afecta desfăşurarea vizitei.

(6) După finalizarea vizitei de control, în temeiul probelor acumulate, inspectorul întocmeşte procesul-verbal de efectuare a vizitei de control, în care se indică acţiunile efectuate, circumstanţele constatate, actele şi/sau dispozitivele de stocare a datelor prezentate, precum şi obiecţiile entităţii raportoare supuse controlului.

(7) Procesul-verbal de efectuare a vizitei de control se întocmeşte în două exemplare şi se semnează pe fiecare pagină de către inspectori şi reprezentantul entităţii raportoare supuse controlului. Refuzul reprezentantului entităţii raportoare de a semna procesul-verbal de efectuare a vizitei de control se consemnează în procesul-verbal şi poate fi înregistrat audio/video, cu consemnarea refuzului şi anexarea înregistrării la procesul-verbal.”

articolul se completează cu alineatul (10) cu următorul cuprins:

„(10) Refuzul reprezentantului entităţii raportoare de a semna procesul-verbal de efectuare a vizitei de control nu împiedică finalizarea efectuării vizitei de control şi aplicarea sancţiunii.”

8. Articolul 12:

alineatul (1):

în partea introductivă, cuvintele „pune la dispoziţia acestuia” se substituie cu cuvântul „prezintă”, iar cuvântul „sarcinilor” – cu cuvântul „atribuţiilor”;

la litera c), cuvântul „depozitării” se substituie cu cuvântul „aflării”;

la litera e), după cuvintele „entităţii raportoare” se introduc cuvintele „şi cu clienţii acesteia”;

la litera f), cuvântul „aspecte” se substituie cu cuvântul „informaţii”;

la alineatul (2) litera a) şi la alineatul (3), cuvintele „puse la dispoziţie” se substituie cu cuvântul „prezentate”.

9. Articolul 14:

în denumirea articolului, cuvântul „Responsabilităţile” se substituie cu cuvintele „Drepturile şi obligaţiile”;

alineatul (1) se completează cu litera e) cu următorul cuprins:

„e) desfăşurarea procedurii de control fără impedimente.”

articolul se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:

„(11) Pe parcursul efectuării procedurii de control, entitatea raportoare are următoarele drepturi:

a) să ia cunoştinţă cu ordinul de efectuare a controlului sau ordinul de efectuare a vizitei de control şi să obţină o copie de pe acesta;

b) să prezinte probe;

c) să prezinte explicaţii, înregistrate sub orice formă, referitoare la obiectul şi scopul controlului;

d) să fie asistat de un avocat, de alţi reprezentanţi împuterniciţi conform legislaţiei. Lipsa acestora nu poate fi invocată de către entitatea raportoare drept temei pentru amânarea controlului;

e) să obţină un exemplar al procesului-verbal de efectuare a vizitei de control şi/sau al raportului de control;

f) să asiste personal sau prin reprezentantul său la procedura de control.”

10. La articolul 15 alineatul (1), cuvântul „iniţierea” se substituie cu cuvântul „efectuarea”.

11. La articolul 16:

denumirea articolului va avea următorul cuprins:

Articolul 16. Drepturile şi obligaţiile inspectorilor în cadrul procedurii de control”

la alineatul (1), cuvintele „privind delegarea acestora în scopul efectuării vizitei” se substituie cu cuvintele „de control în scopul efectuării procedurii”;

la alineatul (2) litera e), cuvintele „ca informaţia aflată” se substituie cu cuvintele „prezentarea informaţiei aflate”, iar cuvintele „să fie prezentată” se exclud;

alineatul (3):

în primul enunţ, cuvintele „în cadrul vizitei” se substituie cu cuvintele „în cadrul procedurii”, iar după cuvintele „a vizitei de control” se introduce textul „şi/sau în raportul de control”;

în enunţul al doilea, cuvintele „finalizarea vizitei” se substituie cu cuvintele „finalizarea procedurii”;

alineatele (6) şi (7) se abrogă.

12. Articolul 17:

în denumirea articolului, cuvântul „verbale” se exclude;

alineatele (1) şi (2) vor avea următorul cuprins:

„(1) Explicaţiile se consemnează în procesul-verbal de efectuare a vizitei de control sau în raportul de control, care sunt semnate de către persoana care oferă explicaţii.

(2) Refuzul oferirii explicaţiilor se consemnează în procesul-verbal de efectuare a vizitei de control sau în raportul de control, cu indicarea motivului refuzului.”

la alineatul (3), după cuvintele „vizitei de control” se introduc cuvintele „sau în raportul de control”.

13. La articolul 19 alineatul (2) litera g), cuvântul „iregularităţi”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvântul „încălcări” la forma gramaticală corespunzătoare.

14. La articolul 21 alineatul (4), după textul „5 zile” se introduce cuvântul „lucrătoare”.

15. Articolul 24 se abrogă.

16. La articolul 26 alineatul (2) litera b), textul „lit.a), c), h) şi i)” se substituie cu textul „lit.a), c)–g), i) şi p)”.

17. La articolul 32 litera g), după cuvintele „refuzul de” se introduc cuvintele „a permite efectuarea procedurii de control şi de”.

18. Articolul 34:

se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:

„(11) Aplicarea sancţiunilor prevăzute la alin.(1) lit.c) şi e) nu este condiţionată de existenţa unor sancţiuni anterioare.”

alineatele (3) şi (5), textul „lit.a), b) şi i)” se substituie cu textul „lit.a), b), e), g) şi i)”;

articolul se completează cu alineatele (6) şi (7) cu următorul cuprins:

„(6) Prin derogare de la prevederile art.26, 27 şi 28, comiterea de către entităţile raportoare prevăzute la art.4 alin.(1) lit.c), d), f) şi p) din Legea nr.308/2017 sau de către alţi subiecţi supuşi sancţiunii din cadrul acestor entităţi raportoare a oricăror încălcări ale prevederilor legislaţiei cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului poate fi sancţionată de către Comisia Naţională a Pieţei Financiare cu oricare dintre sancţiunile prevăzute la alin.(1) din prezentul articol, ţinând cont de prevederile alin.(2).

(7) În aplicarea prevederilor alin.(6), sancţiunile prevăzute la alin.(1) lit.c) şi d) pot fi dispuse ca sancţiuni complementare.”

19. La articolul 37 alineatul (6), cuvintele „în interiorul” se substituie cu cuvintele „în limitele”.

20. Articolul 38 alineatul (1):

în partea introductivă, textul „lit.a), b) şi i)” se substituie cu textul „lit.a), b), e), g) şi i)”;

la litera a), textul „lit.c)” se substituie cu textul „lit.c), d), f) şi p)”.

21. Articolul 39 alineatul (1):

în partea introductivă, textul „lit.a), b) şi i)” se substituie cu textul „lit.a), b), e), g) şi i)”;

la litera a), textul „lit.c)” se substituie cu textul „lit.c), d), f) şi p)”.

22. La articolul 40:

alineatul (1) se completează cu textul „, dar nu mai mult decât mărimea dublă din valoarea beneficiului rezultat din încălcarea obligaţiilor prevăzute de prezenta lege şi Legea nr.308/2017, în cazul în care beneficiul respectiv poate fi stabilit”;

la alineatul (2) literele a) şi b), textul „lit.a), c), h) şi i)” se substituie cu textul „lit.a), c)–g), i) şi p)”;

alineatele (4) şi (5) se abrogă;

articolul se completează cu alineatul (7) cu următorul cuprins:

„(7) Organele cu funcţii de supraveghere a entităţilor raportoare pot aplica sancţiunea sub formă de amendă până la cuantumul maxim al acesteia indiferent de numărul şi tipul încălcărilor constatate în cadrul controlului, conform criteriilor generale de individualizare a sancţiunilor, dacă există suspiciuni pertinente că fapta materializată prin acţiune sau inacţiune a subiectului supus sancţiunii a fost asociată unor acţiuni de spălare a banilor, infracţiuni predicat, acţiuni de finanţare a terorismului sau a proliferării armelor de distrugere în masă, în curs de pregătire, de tentativă, de realizare ori deja realizate. Pertinenţa suspiciunilor se stabileşte de către organul cu funcţie de supraveghere.”

23. Articolul 41:

la alineatul (1) literele c) şi d), textul „lit.a), c), h) şi i)” se substituie cu textul „lit.a), c)–g), i) şi p)”;

la alineatul (2) literele c)–f), textul „lit.a), c), h) şi i)” se substituie cu textul „lit.a), c)–g), i) şi p)”.

24. Articolul 42:

la alineatul (1) literele c) şi d), textul „lit.a), c), h) şi i)” se substituie cu textul „lit.a), c)–g), i) şi p)”;

la alineatul (2) literele b)–f), textul „lit.a), c), h) şi i)” se substituie cu textul „lit.a), c)–g), i) şi p)”.

25. Legea se completează cu articolul 421 cu următorul cuprins:

Articolul 421. Încălcarea interdicţiilor privind relaţiile de afaceri şi tranzacţiile asociate activelor virtuale

(1) Încălcarea interdicţiei de a deschide/ţine conturi pentru/la prestatorii de servicii privind activele virtuale din alte state clienţilor nerezidenţi care efectuează tranzacţii în/din adresa prestatorilor de servicii privind activele virtuale din alte state, de a efectua tranzacţii ocazionale în/din adresa prestatorilor de servicii privind activele virtuale din alte state, precum şi de a admite efectuarea tranzacţiilor pentru clienţii rezidenţi în/din adresa prestatorilor de servicii privind activele virtuale autorizaţi în alte state cu un volum ce depăşeşte cumulativ echivalentul sumei de 50000 de lei pe lună se sancţionează cu:

a) prescripţie sau amendă de la 20000 de lei până la 50000 de lei aplicată persoanei cu funcţie de răspundere, persoanei cu funcţie de conducere de rang superior din cadrul entităţii raportoare;

b) prescripţie sau amendă de la 50000 de lei până la 1000000 de lei aplicată entităţii raportoare, alta decât cele prevăzute la art.4 alin.(1) lit.a), c)–g), i) şi p) din Legea nr.308/2017;

c) prescripţie sau amendă de la 50000 de lei până la 5000000 de lei aplicată entităţii raportoare prevăzute la art.4 alin.(1) lit.a), c)–g), i) şi p) din Legea nr.308/2017.

(2) Aceeaşi faptă, dacă constituie încălcare gravă, se sancţionează cu:

a) amendă de la 50000 de lei până la echivalentul în lei al sumei de 1000000 de euro, aplicată persoanei cu funcţie de răspundere, persoanei cu funcţie de conducere de rang superior din cadrul entităţii raportoare, alta decât cele prevăzute la art.4 alin.(1) lit.a), c)–g), i) şi p) din Legea nr.308/2017;

b) amendă de la 20000 de lei până la echivalentul în lei al sumei de 5000000 de euro, aplicată angajatului entităţii raportoare prevăzute la art.4 alin.(1) lit.a), c)–g), i) şi p) din Legea nr.308/2017;

c) amendă de la 50000 de lei până la echivalentul în lei al sumei de 5000000 de euro, aplicată persoanei cu funcţie de răspundere, persoanei cu funcţie de conducere de rang superior din cadrul entităţii raportoare prevăzute la art.4 alin.(1) lit.a), c)–g), i) şi p) din Legea nr.308/2017;

d) amendă de la 1000000 de lei până la echivalentul în lei al sumei de 1000000 de euro sau până la 5% din cifra de afaceri anuală totală, dar nu mai mult de echivalentul în lei al sumei de 1000000 de euro, aplicată entităţii raportoare, alta decât cele prevăzute la art.4 alin.(1) lit.a), c)–g), i) şi p) din Legea nr.308/2017;

e) amendă de la 5000000 de lei până la echivalentul în lei al sumei de 5000000 de euro sau până la 10% din cifra de afaceri anuală totală, dar nu mai mult de echivalentul în lei al sumei de 5000000 de euro, aplicată entităţii raportoare prevăzute la art.4 alin.(1) lit.a), c)–g), i) şi p) din Legea nr.308/2017.”

26. Articolul 43:

la alineatul (1) literele c) şi d), textul „lit.a), c), h) şi i)” se substituie cu textul „lit.a), c)–g), i) şi p)”;

la alineatul (2) literele b)–f), textul „lit.a), c), h) şi i)” se substituie cu textul „lit.a), c)–g), i) şi p)”.

27. Articolul 44:

la alineatul (1) literele c) şi d), textul „lit.a), c), h) şi i)” se substituie cu textul „lit.a), c)–g), i) şi p)”;

la alineatul (2) literele b)–f), textul „lit.a), c), h) şi i)” se substituie cu textul „lit.a), c)–g), i) şi p)”.

28. Articolul 45:

la alineatul (1) literele c) şi d), textul „lit.a), c), h) şi i)” se substituie cu textul „lit.a), c)–g), i) şi p)”;

la alineatul (2) literele b)–f), textul „lit.a), c), h) şi i)” se substituie cu textul „lit.a), c)–g), i) şi p)”.

29. Articolul 46:

la alineatul (1) literele c) şi d), textul „lit.a), c), h) şi i)” se substituie cu textul „lit.a), c)–g), i) şi p)”;

la alineatul (2) literele b)–f), textul „lit.a), c), h) şi i)” se substituie cu textul „lit.a), c)–g), i) şi p)”.

30. La articolul 47 literele c) şi d), textul „lit.a), c), h) şi i)” se substituie cu textul „lit.a), c)–g), i) şi p)”.

31. Articolul 48:

la alineatul (1) literele c) şi d), textul „lit.a), c), h) şi i)” se substituie cu textul „lit.a), c)–g), i) şi p)”;

la alineatul (2) literele b)–f), textul „lit.a), c), h) şi i)” se substituie cu textul „lit.a), c)–g), i) şi p)”.

32. Articolul 49:

la alineatul (1) literele c) şi d), textul „lit.a), c), h) şi i)” se substituie cu textul „lit.a), c)–g), i) şi p)”;

la alineatul (2) literele b)–f), textul „lit.a), c), h) şi i)” se substituie cu textul „lit.a), c)–g), i) şi p)”.

33. Articolul 50:

la alineatul (1) literele c) şi d), textul „lit.a), c), h) şi i)” se substituie cu textul „lit.a), c)–g), i) şi p)”;

la alineatul (2) literele b)–f), textul „lit.a), c), h) şi i)” se substituie cu textul „lit.a), c)–g), i) şi p)”.

34. Articolul 51:

în denumire, cuvintele „în numerar” se exclud;

la alineatul (1):

partea introductivă va avea următorul cuprins:

„Neinformarea Serviciului în termenele stabilite despre activităţi sau tranzacţii conform prevederilor art.11 alin.(2) şi (3) din Legea nr.308/2017 se sancţionează cu:”;

la literele c) şi d), textul „lit.a), c), h) şi i)” se substituie cu textul „lit.a), c)–g), i) şi p)”;

la alineatul (2) literele b)–f), textul „lit.a), c), h) şi i)” se substituie cu textul „lit.a), c)–g), i) şi p)”.

35. Articolul 52 se abrogă.

36. Articolul 53:

la alineatul (1) literele c) şi d), textul „lit.a), c), h) şi i)” se substituie cu textul „lit.a), c)–g), i) şi p)”;

la alineatul (2) literele b)–f), textul „lit.a), c), h) şi i)” se substituie cu textul „lit.a), c)–g), i) şi p)”.

37. Articolul 54 se abrogă.

38. Articolul 55:

la alineatul (1) literele c) şi d), textul „lit.a), c), h) şi i)” se substituie cu textul „lit.a), c)–g), i) şi p)”;

la alineatul (2) literele b)–f), textul „lit.a), c), h) şi i)” se substituie cu textul „lit.a), c)–g), i) şi p)”.

39. La articolul 56:

denumirea articolului se completează cu cuvintele „şi obstrucţionarea controlului”;

alineatul (1):

în partea introductivă, după cuvintele „propriu de activitate” se introduce textul „, precum şi obstrucţionarea efectuării procedurii de control”;

la literele c) şi d), textul „lit.a), c), h) şi i)” se substituie cu textul „lit.a), c)–g), i) şi p)”;

la alineatul (2) literele b)–f), textul „lit.a), c), h) şi i)” se substituie cu textul „lit.a), c)–g), i) şi p)”.

40. Articolul 57:

la alineatul (1) literele c) şi d), textul „lit.a), c), h) şi i)” se substituie cu textul „lit.a), c)–g), i) şi p)”;

la alineatul (2) literele b)–f), textul „lit.a), c), h) şi i)” se substituie cu textul „lit.a), c)–g), i) şi p)”.

41. Articolul 58:

la alineatul (1) literele c) şi d), textul „lit.a), c), h) şi i)” se substituie cu textul „lit.a), c)–g), i) şi p)”;

la alineatul (2) literele b)–f), textul „lit.a), c), h) şi i)” se substituie cu textul „lit.a), c)–g), i) şi p)”.

42. Articolul 59:

la alineatul (1) literele c) şi d), textul „lit.a), c), h) şi i)” se substituie cu textul „lit.a), c)–g), i) şi p)”;

la alineatul (2) literele b)–f), textul „lit.a), c), h) şi i)” se substituie cu textul „lit.a), c)–g), i) şi p)”.

43. La articolul 60 literele b)–f), textul „lit.a), c), h) şi i)” se substituie cu textul „lit.a), c)–g), i) şi p)”.

44. La articolul 61 literele b)–f), textul „lit.a), c), h) şi i)” se substituie cu textul „lit.a), c)–g), i) şi p)”.

45. La articolul 62 literele b)–f), textul „lit.a), c), h) şi i)” se substituie cu textul „lit.a), c)–g), i) şi p)”.

 

Art.III. – La articolul 3 din Legea nr.62/2008 privind reglementarea valutară (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.423–429, art.859), cu modificările ulterioare, punctul 15) va avea următorul cuprins:

„15) beneficiar efectiv – astfel cum este definit în Legea nr.308/2017 cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului.”

 

Art.IV. – Articolul 11 din Codul de executare al Republicii Moldova nr.443/2004 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.214–220, art.704), cu modificările ulterioare, se completează cu litera t) cu următorul cuprins:

„t) deciziile emise de către Serviciul Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor.”

 

Art.V.Legea nr.220/2007 privind înregistrarea de stat a persoanelor juridice şi a întreprinzătorilor individuali (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.184–187, art.711), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 11 alineatul (4), textul „, numele şi prenumele beneficiarului efectiv/beneficiarilor efectivi, ţara de reşedinţă a acestuia/acestora” se exclude.

2. La articolul 341 alineatul (2), textul „, de asemenea conţine date privind numele, prenumele, ţara de reşedinţă ale beneficiarului efectiv/beneficiarilor efectivi ai persoanei juridice şi ai întreprinzătorului individual” se exclude.

 

Art.VI.Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.78–84, art.100), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. Articolul 263 se completează cu alineatul (9) cu următorul cuprins:

„(9) Desfăşurarea activităţii de prestare a serviciilor privind activele virtuale, inclusiv în cazurile în care această activitate este auxiliară/suplimentară activităţii de bază,

se sancţionează cu amendă de la 1000 la 1500 de unităţi convenţionale.”

2. Codul se completează cu articolul 2632 cu următorul cuprins:

Articolul 2632. Nedeclararea informaţiei cu privire la beneficiarul efectiv/beneficiarii efectivi

Nedeclararea, declararea incompletă sau incorectă a informaţiei cu privire la beneficiarul efectiv/beneficiarii efectivi al/ai persoanelor juridice, al/ai întreprinzătorilor individuali şi al/ai organizaţiilor necomerciale

se sancţionează cu amendă de la 1000 la 1500 de unităţi convenţionale.”

3. La articolul 400 alineatul (1), după textul „art.263 alin.(1)” se introduce textul „şi (9)”.

4. La articolul 402 alineatul (1), textul „art.263 şi 265,” se substituie cu textul „art.263, 2632, 265,”.

 

Art.VII. Legea nr.209/2022 pentru modificarea unor acte normative (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2022, nr.246–250, art.480) se modifică după cum urmează:

1. Articolul VI se abrogă.

2. La articolul VII alineatul (3), ultima liniuţă se abrogă.

 

Art.VIII. – (1) Prezenta lege intră în vigoare la 1 iulie 2023, cu excepţia art.II pct.15 şi 37, care intră în vigoare la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

(2) Guvernul, în termen de 6 luni de la data publicării prezentei legi, va aduce actele sale normative în concordanţă cu aceasta.

(3) Entităţile prevăzute la art.15 alin.(1) din Legea nr.308/2017 cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, în termen de 6 luni de la data publicării prezentei legi, vor aduce actele lor normative în concordanţă cu prezenta lege.

(4) Entităţile prevăzute la art.4 alin.(1) din Legea nr.308/2017 cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului şi Agenţia Servicii Publice, în termen de 6 luni de la data publicării prezentei legi, vor adopta documentele de politici interne în concordanţă cu prezenta lege.

(5) Persoanele juridice, întreprinzătorii individuali şi organizaţiile necomerciale înregistrate în Republica Moldova vor prezenta şi/sau vor actualiza informaţia cu privire la beneficiarul efectiv/beneficiarii efectivi la Agenţia Servicii Publice în termen de 18 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUIIgor GROSU

 

Nr.66. Chişinău, 30 martie 2023.