L E G E
privind taxa pe valoarea adăugată
nr. 264-XIII din 08.11.94
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.10/96 din 17.02.1995
* * *
C U P R I N S
Articolul 1. Dispoziţii generale
Articolul 2. Plătitorii taxei
Articolul 3. Obiectele impozabile
Articolul 4. Determinarea volumului impozabil
Articolul 5. Scutirea de taxă
Articolul 6. Cotele de impozitare
Articolul 7. Modul de calculare a taxei
Articolul 8. Termenele de plată şi evidenţa
Articolul 9. Răspunderea plătitorilor şi controlul exercitat de organele fiscale şi vamale
Parlamentul adoptă prezenta lege.
Legea de faţă defineşte esenţa economică, stabileşte principiile de formare, modul de vărsare la buget a taxei pe valoarea adăugată, plătitorii şi obiectele impozabile.
Articolul 1. Dispoziţii generale
Taxa pe valoarea adăugată este un impozit republican (general de stat) indirect, care se aplică asupra valorii sporite la fiecare stadiu de producere şi comercializare a mărfurilor, de executare a lucrărilor şi de prestare a serviciilor*.
__________________
* În cele ce urmează mărfuri (lucrări, servicii).
Articolul 2. Plătitorii taxei
Plătitorii taxei pe valoarea adăugată sînt:
a) persoanele juridice şi fizice, inclusiv cele străine, care desfăşoară activitate de întreprinzător pe teritoriul Republicii Moldova (în continuare – unităţi), al căror volum impozabil anual de la comercializarea mărfurilor (lucrărilor, serviciilor) constituie peste 1000 salarii minime;
b) instituţiile şi organizaţiile care desfăşoară activitate de întreprinzător, cu excepţia celei finanţate de la buget;
c) persoanele juridice şi fizice care importă mărfuri:
- întreprinderile, instituţiile, organizaţiile;
- persoanele fizice care nu sînt agenţi ai activităţii de întreprinzător şi importă mărfuri în sumă de peste 600 dolari S.U.A. în decursul unui an calendaristic.
[Art.2 modificat prin Legea nr.675-XIII din 05.12.1995, în vigoare 01.02.1996]
Articolul 3. Obiectele impozabile
Obiecte impozabile sînt:
a) volumul mărfurilor (lucrărilor, serviciilor) comercializate, de fabricaţie proprie şi achiziţionate, inclusiv:
- al mărfurilor (lucrărilor, serviciilor) comercializate în cadrul unităţii pentru necesităţi proprii, ale căror cheltuieli nu sînt atribuite cheltuielilor de producţie (de circulaţie), şi pentru salariaţii săi;
- al mărfurilor (lucrărilor, serviciilor) schimbate pe alte mărfuri (lucrări, servicii);
- al mărfurilor (lucrărilor, serviciilor) transferate gratuit sau cu plată parţială altor întreprinderi, instituţii şi organizaţii sau persoanele fizice care nu sînt agenţi ai activităţii de întreprinzător;
b) mijloacele băneşti primite de unităţi cu titlu de ajutor financiar, de completare la fondurile cu destinaţie specială sau de adaos la profitul rămas la dispoziţia unităţii, precum şi sumele primite ca plată parţială pentru mărfurile (lucrările,serviciile) comercializate;
c) volumul mărfurilor importate.
[Art.3 modificat prin Legea nr.675-XIII din 05.12.1995, în vigoare 01.02.1996]
Articolul 4. Determinarea volumului impozabil
(1) Se consideră volum impozabil valoarea mărfurilor (lucrărilor, serviciilor) comercializate, calculată pe baza preţurilor şi tarifelor aplicabile (fără taxa pe valoarea adăugată şi accize).
(2) În cazul utilizării în unitate, pentru necesităţi proprii, a mărfurilor (lucrărilor, serviciilor) de fabricaţie proprie, ale căror cheltuieli nu sînt atribuite cheltuielilor de producţie (de circulaţie), în cazul schimbului de mărfuri (lucrări, servicii), al transmiterii lor gratuite sau contra plată parţială volumul impozabil se determină pe baza preţurilor (tarifelor) constituite în unitate, în funcţie de cerere şi ofertă la momentul efectuării operaţiunii.
(3) Pentru unităţile de comerţ cu amănuntul, de aprovizionare şi desfacere, de comerţ cu ridicata, de colectare, pentru alte unităţi care comercializează mărfurile (lucrările, serviciile) achiziţionate, care prestează servicii de mediere volumul impozabil reprezintă venitul sub formă de diferenţă dintre preţul de vînzare şi preţul de cumpărare sau sub formă de adaos, rabat comercial, recompensă.
(4) La fabricarea mărfurilor (executarea lucrărilor,serviciilor) din materia primă şi materialele clientului, volumul impozabil reprezintă costul lucrărilor de fabricare (executare).
(5) Costul ambalajului ce urmează a fi restituit nu se include în volumul impozabil, cu excepţia vînzării lui iniţiale de către unităţile producătoare.
(6) Pentru unităţile de construcţie, de construcţie şi montaj, de reparaţie volumul impozabil reprezintă costul lucrărilor executate contra plată pentru beneficiar.
(7) Volumul impozabil la mărfurile importate reprezintă valoarea în vamă a mărfurilor, stabilită în conformitate cu legislaţia vamală.
Articolul 5. Scutirea de taxă
(1) Sînt scutite de taxă pe valoarea adăugată:
a) mărfurile (lucrările, serviciile, inclusiv de transport) produse în Republica Moldova şi exportate, precum şi mărfurile importate, taxa la care a fost calculată şi vărsată la buget la momentul importării. Parlamentul, la adoptarea bugetului de stat, stabileşte modul de percepere a taxei pe valoarea adăugată la mărfurile (lucrările, serviciile) produse în republică şi exportate în statele – membre ale C.S.I.;
b) mărfurile (lucrările, serviciile) procurate de reprezentanţele diplomatice ale statelor străine acreditate în Republica Moldova privind relaţiile diplomatice – pe bază de reciprocitate (conform Convenţiei de la Viena din 1961);
c) materia primă, garniturile de articole, utilajul tehnologic şi alte tipuri de utilaje, mijloacele de transport importate (cu excepţia autoturismelor) – conform nomenclatorului prevăzut în legea bugetului de stat pe anul următor;
d) serviciile transportului de călători;
e) chiria, plata pentru cămin, serviciile comunale acordate populaţiei: de alimentare cu apă, de scurgere a apei (canalizare), de alimentare cu energie termică (încălzire centrală şi alimentare cu apă fierbinte), salubrizarea;
f) bunurile întreprinderilor de stat răscumpărate în procesul privatizării, locuinţele privatizate din blocurile fondului de locuinţe de stat şi celui obştesc, din blocurile proprietate a întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor;
g) operaţiunile de asigurare şi reasigurare, acordarea de credite şi transferul lor, operaţiunile privind circulaţia valutei, banilor, bancnotelor – mijloace legale de plată, precum şi a titlurilor de valoare (acţiuni, obligaţiuni, certificate, cambii etc.), operaţiunile la depunerile băneşti, serviciile de decontare la casă, efectuate de instituţiile bancare;
h) suma obţinută din vînzarea, timbrelor poştale (cu excepţia celor de colecţie), plicurilor şi cărţilor poştale timbrate, serviciile de distribuire a pensiilor şi indemnizaţiilor acordate pensionarilor şi invalizilor;
i) acţiunile organelor de resort pentru care se aplică taxa de stat, precum şi serviciile prestate de membrii colegiului avocaţilor, de birourile notariale de stat, de oficiile stării civile şi de traducători;
j) vînzarea bunurilor confiscate, a bunurilor fără stăpîn, a bunurilor trecute în posesiunea statului cu drept de succesiune, a comorilor;
k) eliberarea, primirea şi cesiunea patentelor, dreptului de autor, licenţelor;
l) serviciile în domeniul învăţămîntului legate de procesul didactic de producţie, serviciile de pregătire şi perfecţionare a cadrelor, taxa pentru instruirea copiilor şi adolescenţilor în cercuri, secţii studiouri, arenda clădirilor de sport, serviciile de întreţinere a copiilor în instituţii preşcolare;
m) cercetările ştiinţifice, lucrările de experimentare, de prospecţiuni şi proiectări efectuate de instituţiile de cercetări stiinţifice, indiferent de tipul de proprietate şi sursa de finanţare, precum şi producţia obţinută din sectoarele de experimentare;
n) serviciile din domeniul culturii, artei, culturii fizice şi sportului – conform nomenclatorului aprobat de Guvern, precum şi serviciile cultelor legate de exercitarea riturilor de cult;
o) serviciile din domeniul ocrotirii sănătăţii, de îngrijire a bolnavilor şi bătrînilor, mărfurile legate de ocrotirea sănătăţii (inclusiv lentilele de ochelari), biletele pentru instituţiile curative de fortificare şi casele de odihnă;
p) mărfurile (lucrările, serviciile) fabricate în atelierele sanitare de producţie (de muncă) de pe lîngă instituţiile de psihiatrie şi psihoneurologie, fondurile de binefacere pentru copii, precum şi în întreprinderile organizaţiilor obşteşti ale invalizilor, la alte unităţi în care invalizii sînt în proporţie de cel puţin 60 procente faţă de totalul lucrătorilor;
r) produsele de fabricaţie proprie ale cantinelor studenţeşti şi şcolare, ale cantinelor din alte instituţii de învăţămînt, din spitale şi instituţii preşcolare finanţate de la buget;
s) serviciile prestate de băile şi duşurile publice;
t) serviciile de funeralii, de executare a monumentelor şi a pietrelor funerare;
u) jucăriile şi alte mărfuri nealimentare pentru copii, literatura pentru copii, inclusiv cea periodică, manualele şi rechizitele şcolare, produsele alimentare pentru copii mici;
v) jocurile de noroc (exploatarea aparatelor de joc cu cîştiguri în bani, organizarea loteriilor, exploatarea instalaţiilor în cazinouri, primirea mizelor la competiţiile şi acţiunile sportive şi de altă natură etc.);
x) serviciile de colectare, recepţionare, depozitare şi păstrare a deşeurilor toxice;
y) mărfurile cu titlu de ajutor umanitar şi tehnic în conformitate cu legislaţia în vigoare;
z) bunurile cetăţenilor străini care intră în Republica Moldova, destinate uzului personal, cu condiţia că ele nu vor rămîne în republică după încheierea vizitei cetăţeanului străin, şi cadourile în sumă de cel mult 50 dolari S.U.A., aduse cu ei.
(2) Sumele taxei pe valoarea adăugată, plătite antreprenorului pentru lucrările de construcţie şi montaj şi de reparaţie, executate la comanda fondurilor filantropice pentru copii, lucrările de construcţie şi montaj în construcţia de locuinţe lucrările de reconstrucţie, reparaţie şi întreţinere a drumurilor publice, efectuate din contul mijloacelor Fondului rutier, se restituie beneficiarului de la buget.
(3) Veniturile unităţilor realizate de la comercializarea mărfurilor (lucrărilor, serviciilor) achiziţionate, scutite de taxa pe valoarea adăugată se supun taxei menţionate conform legislaţiei în vigoare, cu excepţia veniturilor unităţilor realizate de la comercializarea mărfurilor ce ţin de ocrotirea sănătăţii.
(4) Înlesnirile menţionate la alin.(1) privind taxa pe valoarea adăugată se extind atît asupra mărfurilor indigene, cît şi asupra celor similare importate.
(5) Nomenclatura mărfurilor (lucrărilor, serviciilor) scutite de taxa pe valoarea adăugată poate fi precizată de Parlament la adoptarea bugetului de stat.
[Art.5 modificat prin Legea nr.675-XIII din 05.12.1995, în vigoare 01.02.1996]
Articolul 6. Cotele de impozitare
(1) Cota taxei pe valoarea adăugată se stabileşte în proporţie de 20 procente faţă de volumul impozabil.
(2) Cota taxei pe valoarea adăugată poate fi modificată de Parlament la aprobarea bugetului de stat.
Articolul 7. Modul de calculare a taxei
1) Mărfurile (lucrările, serviciile) supuse taxei pe valoarea adăugată se comercializează la preţuri şi tarife majorate cu suma taxei menţionate. Totodată, în documentele de decontare, de plată şi de însoţire a mărfurilor (lucrărilor, serviciilor) comercializate suma taxei pe valoarea adăugată se indică separat. Livrările nesupuse taxei pe valoarea adăugată trebuie să fie marcate cu menţiunea "Fără TVA".
(2) Întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile Republicii Moldova efectuează toate livrările în baza facturilor – formulare speciale de strictă evidenţă, stabilite de Ministerul Finanţelor.
(3) Taxa pe valoarea adăugată la mărfurile (lucrările, serviciile) achiziţionate, utilizate în scopuri de producţie, nu se atribuie la cheltuielile de producţie (de circulaţie).
(4) Suma taxei pe valoarea adăugată care urmează să fie vărsată la buget se determină ca diferenţă dintre sumele taxei încasate de la cumpărători pentru mărfurile (lucrările, serviciile) comercializate lor şi sumele taxei plătite furnizorilor – plătitori de taxă pe valoarea adăugată la bugetul Republicii Moldova sau plătite la import pentru mărfurile (lucrările, serviciile), costul cărora se atribuie la cheltuielile de producţie (de circulaţie).
(5) Nu se supun reducerii din sumele taxei pe valoarea adăugată obţinute de la comercializarea mărfurilor impozabile şi se atribuie la sursele respective de finanţare sumele taxei plătite pentru fondurile fixe, precum şi pentru mărfurile (lucrările, serviciile) utilizate în scopuri neproductive. Nu se supun reducerii nici sumele taxei neevidenţiate separat în documentele asupra mărfurilor (lucrărilor, serviciilor) achiziţionate, utilizate în scopuri de producţie, şi calculate prin decontare.
(5) În cazul în care suma taxei pe valoarea adăugată plătită furnizorilor pentru mărfurile (lucrările, serviciile) achiziţionate depăşeşte suma taxei pe valoarea adăugată calculată la comercializarea mărfurilor (lucrărilor, serviciilor), diferenţa se trece în contul plăţii ulterioare a acestei taxe la buget.
(7) Sumele taxei pe valoarea adăugată vărsate la bugetul Republicii Moldova pentru mărfurile importate, utilizate ulterior de către unitate în calitate de materie primă şi garnituri de articole, se restituie lunar unităţii menţionate.
(8) La comercializarea mărfurilor (lucrărilor, serviciilor) scutite de taxa pe valoarea adăugată în conformitate cu art.5 alin.(1) lit.a) şi b) sumele taxei plătite furnizorilor care au relaţii cu sistemul bugetar al Republicii Moldova se restituie în modul stabilit de Ministerul Finanţelor. Acordarea înlesnirilor la supunerea taxei pe valoarea adăugată pentru mărfuri (lucrări, servicii ) cu restituirea concomitentă a sumelor taxei pe valoarea adăugată achitate aferente cheltuielilor care se includ în preţul de cost (cheltuielile de circulaţie) al acestora este denumită "cota zero".
(9) La mărfurile (lucrările, serviciile) utilizate la fabricarea mărfurilor (efectuării lucrărilor, prestarea serviciilor) scutite de taxa pe valoarea adăugată, în conformitate cu art.5 alin.(1) lit.d) – y) sumele taxei plătite furnizorilor nu se supun reducerii din sumele taxei care urmează să fie vărsate la buget, determinate în modul prevăzut la alin.(4) şi se atribuie la cheltuielile de producţie (de circulaţie).
[Art.7 în redacţia Legii nr.675-XIII din 05.12.1995, în vigoare 01.02.1996]
Articolul 8. Termenele de plată şi evidenţa
(1) Taxa pe valoarea adăugată se plăteşte lunar, luîndu-se ca bază volumul real de mărfuri comercializate (lucrări, servicii prestate) în luna calendaristică expirată, cel mai tîrziu la data de 20 a lunii următoare.
(2) Operaţiunile impozabile se consideră efectuate la data intrării de mijloace pentru mărfuri (lucrări, servicii) pe conturile din instituţiile bancare, iar în cazul achitării în numerar – la data încasării de către unitate. În cazul schimbului de mărfuri (lucrări, servicii) operaţiunea impozabilă se consideră efectuată la data intrării mărfurilor (efectuării lucrărilor, serviciilor), iar în cazul transmiterii lor gratuite – la data transmiterii (efectuării). Taxa pe valoarea adăugată la mărfurile (lucrările, serviciile) neachitate de către cumpărători în decurs de 6 luni se plăteşte de către plătitorii care apreciază rezultatele financiare pe măsura încasării mijloacelor pe conturile de decontare la expirarea termenului indicat, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
(3) Taxa pe valoarea adăugată la mărfurile importate în Republica Moldova se plăteşte de către întreprinderi, instituţii, organizaţii pînă sau în momentul primirii declaraţiei vamale, iar de către persoanele fizice care nu sînt agenţi ai activităţii de întreprinzător – la momentul controlului vamal al bagajului.
(4) Plătitorii taxei pe valoarea adăugată prezintă la organul fiscal în a cărui rază teritorială se află dări de seamă asupra volumului de operaţii pe trimestrul trecut pînă la date de 20 a lunii imediat următoare trimestrului de dare de seamă, conform modelului stabilit de Ministerul Finanţelor.
[Art.8 modificat prin Legea nr.675-XIII din 05.12.1995, în vigoare 01.02.1996]
Articolul 9. Răspunderea plătitorilor şi controlul exercitat de organele fiscale şi vamale
(1) Pentru încălcarea prezentei legi plătitorii poartă răspundere în conformitate cu Legea privind bazele sistemului fiscal.
(2) Controlul asupra vărsării la buget a taxei pe valoarea adăugată este exercitat de către organele fiscale şi cele vamale, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Petru LUCINSCHI |
Chişinău, 8 noiembrie 1994. | |
Nr.264-XIII. |