L E G E

pentru modificarea şi completarea Legii

privind bazele sistemului fiscal

 

nr. 478-XIII  din  06.06.95

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.45-46/533 din 17.08.1995

 

* * *

Abrogat: 01.07.2002

Legea R.Moldova nr.408-XV din 26.07.2001  (Vezi Legea nr.780-XV din 27.12.2001 art.39 alin.4)

 

Parlamentul adoptă prezenta lege.

 

Art.I.Legea nr.1198-XII din 17 noiembrie 1992 privind bazele sistemului fiscal (Monitorul Parlamentului Republicii Moldova, 1992, nr.11, art.326) se modifică şi se completează după cum urmează:

1. Articolul 1:

în alineatul (2) partea 1 textul “în bugetul republican sau local” se substituie prin textul “în bugetul de stat sau în bugetele locale"; în alineatul (3) cuvintele “bugetului de stat” se substituie prin textul “bugetului de stat şi bugetelor locale”.

2. Articolul 2:

alineatul (2) va avea următorul cuprins:

“(2) Întreprinderea, în termen de 15 zile de la data înregistrării de stat, trebuie în mod obligatoriu să fie luată la evidenţă în organul fiscal pe raza căruia îşi are sediul organul executiv permanent al administraţiei întreprinderii, care este stabilit în documentele de constituire (înregistrare), pentru atribuirea codului fiscal şi primirea certificatului respectiv.”;

se completează în final cu un alineat nou, cu următorul cuprins:

“(3) Fiecare întreprindere îşi poate deschide şi poate avea la bănci sau în alte instituţii de credit un singur cont de decontare (curent) sau un cont bugetar pentru efectuarea operaţiunilor legate de activitatea de bază după ce va prezenta certificatul de înregistrare la organul fiscal. În afara republicii contul menţionat se deschide cu autorizaţia Băncii Naţionale a Moldovei cu comunicarea obligatorie de către titularul contului, în termen de 15 zile de la deschiderea lui, organului fiscal unde a fost luat la evidenţă.

Alte conturi, inclusiv cele valutare, de depozit, de împrumut, se deschid la prezentarea documentului (adeverinţei) care confirmă înfiinţarea organului fiscal despre intenţia contribuabilului de a deschide conturile respective la bancă sau în altă instituţie de credit, cu excepţia contului de decontare (curent)”.

3. Articolul 5 alineatul (1):

litera e) va avea următorul cuprins:

“e) impozitul pe beneficiul băncilor şi al altor instituţii de credit;”;

litera j) va avea următorul cuprins:

“j) tariful vamal pentru import.”

4. Articolul 12 alineatul (1) va avea următorul cuprins:

“(1) Obligaţiile de contribuabil apar:

a) la persoane juridice şi fizice care desfăşoară activitate de antreprenoriat – de la data înregistrării de stat;

b) la persoane fizice care nu desfăşoară activitate de antreprenoriat – cînd la acestea apare obiectul impunerii în conformitate cu legislaţia.”

5. Articolul 13 va avea următorul cuprins:

Articolul 13. Obligaţiile contribuabilului

(1) Contribuabilul este obligat:

a) să respecte modul stabilit de legislaţia de înregistrare (reînregistrare) de stat a întreprinderii şi de desfăşurare a activităţii de antreprenoriat;

b) în termen de 15 zile după înregistrarea de stat să se pună la evidenţă în organul fiscal pe raza căruia îşi are sediul organul executiv permanent al administraţiei întreprinderii, care este stabilit în documentele de constituire (înregistrare), şi să primească codul fiscal. În acelaşi termen să declare informaţiile iniţiale (şi să comunice modificările ulterioare) despre sediul organului executiv al administraţiei întreprinderii, al unităţilor structurale sau subdiviziunilor ei (filiale, reprezentanţe, secţii, magazine, depozite, unităţi comerciale etc.), unde se produc, se păstrează şi se comercializează mărfurile (producţia, lucrările, serviciile), despre conturile de decontare şi alte conturi bancare deschise în ţară şi în străinătate, despre denumirea şi sediul băncilor şi al altor instituţii de credit în care sînt deschise conturi. Informaţia privind sediul unităţilor structurale sau al subdiviziunilor întreprinderii se comunică organului fiscal pe raza căruia îşi au sediul;

c) în cazul lichidării sau reorganizării întreprinderii, în termen de 15 zile după adoptarea hotărîrii respective de către organul împuternicit în componenţă deliberativă, să comunice aceasta organului fiscal pe raza căruia îşi are sediul;

d) să ţină contabilitatea după formele şi în modul stabilit de legislaţie, să întocmească şi să prezinte organelor fiscale pe raza căruia îşi are sediul darea de seamă fiscală (declaraţii cu privire la venituri, calcule fiscale şi alte acte) prevăzută de legislaţie, să asigure integritatea documentelor contabile în conformitate cu legislaţia şi cu regulile de organizare a arhivisticii de stat;

e) să declare cu certitudine informaţii despre beneficiul (venitul), rezultat din activitatea de producţie şi de altă natură şi despre alte obiecte impozabile;

f) să verse la timp şi în întregime la buget şi în fondurile extrabugetare sumele calculate ale impozitelor şi altor plăţi obligatorii, asigurînd exactitatea şi autenticitatea cuvenită a calculelor prezente;

g) în cadrul controalelor să prezinte şi să depună la prima cerere persoanelor cu funcţii de răspundere din organele fiscale şi din alte organe, învestite cu funcţii de control fiscal, documentele contabile, dările de seamă, declaraţiile cu privire la venituri, calculele fiscale, alte documente şi informaţii privind desfăşurarea activităţii de antreprenoriat, calcularea şi vărsarea la buget şi în fondurile extrabugetare a impozitelor şi altor plăţi obligatorii, acordarea înlesnirilor fiscale;

h) în cadrul controalelor să asigure persoanelor cu funcţii de răspundere din organele fiscale şi din alte organe învestite cu funcţii de control fiscal acces liber în încăperile şi locurile de producţie, depozite, în localuri de comerţ, în alte încăperi şi locuri (cu excepţia încăperilor utilizate exclusiv ca locuinţă) pentru cercetarea lor în scopul determinării autenticităţii datelor contabilităţii şi dărilor de seamă, declaraţiilor cu privire la venituri şi calculele fiscale, îndeplinirii obligaţiilor faţă de buget şi fondurile extrabugetare;

i) în termen de o lună să îndeplinească hotărîrile organelor fiscale şi ale altor organe învestite cu funcţii de control fiscal, adoptate pe marginea rezultatelor controalelor asupra respectării legislaţiei fiscale.

(2) În cazul absenţei conducătorului întreprinderii obligaţiile prevăzute la literele g) şi h) le îndeplinesc alte persoane cu funcţii de răspundere şi gestionare ale subiectului impunerii în limitele sectorului lor de muncă.

(3) Conducătorii şi alte persoane cu funcţii de răspundere care sînt responsabile de îndeplinirea legislaţiei fiscale, precum şi persoanele fizice sînt obligate să participe la controalele corectitudinii calculării, plenitudinii şi oportunităţii vărsării plăţilor fiscale şi altor plăţi obligatorii, efectuate de organele fiscale şi de alte organe învestite cu funcţii de control fiscal, şi să semneze actele controalelor, iar în cazul dezacordului cu faptele expuse în acestea în termen de 7 zile să prezinte în scris argumentarea dezacordului, anexînd actele corespunzătoare.

6. Articolul 15:

după alineatul (1) se completează cu două alineate noi, cu următorul cuprins:

“(2) Actul de control documentar întocmit de organul fiscal sau hotărîrea adoptată în baza acestuia trebuie să descrie obiectiv, clar, laconic şi exact încălcările depistate ale legislaţiei fiscale şi ale modului de ţinere a evidenţei beneficiului (venitului) sau a altor obiecte ale impunerii. Relativ la fiecare încălcare, reflectată în actul de control sau în hotărîrea adoptată, trebuie să fie expus limpede conţinutul acestuia cu trimitere la documentele primare şi contabile respective şi la alte materiale, indicîndu-se care legi sau acte normative emise în baza lor au fost încălcate.

(3) Organele fiscale şi colaboratorii acestora sînt obligaţi să păstreze secretul comercial, secretul informaţiilor privind depunerile persoanelor fizice şi să îndeplinească alte obligaţii prevăzute de Legea cu privire la Serviciul fiscal de stat.”;

alineatul (2) va deveni alineatul (4).

7. Articolul 16 se completează în final cu un alineat nou, cu următorul cuprins:

“(3) Pentru decontarea ilicită a mijloacelor de pe conturile contribuabililor conform dispoziţiilor organelor fiscale de la acestea se percepe în modul stabilit în folosul contribuabilului o penalitate de 0,2% din suma decontată ilicit pentru fiecare zi de lipsă la contul întreprinderii a mijloacelor decontate."

8. Compartamentul V va avea următorul cuprins:

 

“V. RĂSPUNDEREA PENTRU ÎNCĂLCAREA LEGISLAŢIEI FISCALE

 

Articolul 17. Tipuri de încălcări ale legislaţiei fiscale

Încălcări ale legislaţiei fiscale sînt:

a) neîndeplinirea obligaţiilor prevăzute de legislaţie privind înregistrarea de stat a întreprinderii, a unităţilor şi subdiviziunilor ei structurale, luarea la evidenţă în organul fiscal, precum şi a obligaţiilor din perioada lichidării sau reorganizării;

b) neprezentarea sau prezentarea organului fiscal a unor informaţii neveridice despre sediul sau despre schimbarea sediului întreprinderii, al unităţilor şi subdiviziunilor ei structurale fără îndeplinirea obligaţiilor prevăzute de legislaţie;

c) neprezentarea organului fiscal în termenele prevăzute de legislaţie a dărilor de seamă, declaraţiilor cu privire la venituri, calculelor fiscale şi a altor documente aferente calculării şi vărsării impozitelor şi altor plăţi obligatorii la buget şi în fondurile extrabugetare;

d) nereţinerea sau nevărsarea la buget în termenele stabilite de legislaţie a impozitelor pe veniturile persoanelor fizice şi a altor plăţi obligatorii prevăzute de legislaţie;

e) vărsarea cu întîrziere la buget şi în fondurile extrabugetare a impozitelor şi a altor plăţi obligatorii, precum şi a sumelor sancţiunilor pecuniare şi financiare aplicate conform hotărîrilor organelor fiscale şi ale altor organe învestite cu funcţii de control fiscal, hotărîri necontestate în modul stabilit de legislaţie;

f) neasigurarea accesului persoanelor cu funcţii de răspundere din organele fiscale şi din alte organe învestite cu funcţii de control fiscal în încăperile şi locurile de producţie, depozite, în localuri de comerţ, în alte încăperi şi locuri care sînt folosite pentru obţinerea de venituri sau sînt obiecte impozabile;

g) refuzul de a prezenta persoanelor cu funcţii de răspundere din organele fiscale şi din alte organe învestite cu funcţii de control fiscal, documentele primare şi contabile necesare pentru controlul îndeplinirii de către contribuabil a obligaţiilor faţă de buget şi de fondurile extrabugetare;

h) micşorarea impozitelor ce urmează a fi vărsate la buget pe calea calculării imprecise, a diminuării profitului (venitului) impozabil sau a altui obiect impozabil;

i) nerespectarea integrală sau parţială în documentele contabile sau în alte documente prevăzute de legilaţie a veniturilor ori reflectarea în acestea a cheltuielilor neîntemeiate, care au suscitat neachitarea sau diminuarea sumelor impozitelor ce urmează a fi vărsate la buget;

j) întocmirea incompletă sau neadecvată a documentelor primare şi contabile, precum şi acceptarea unor asemenea documente care împiedică efectuarea controalelor;

k) organizarea şi ţinerea contabilităţii duble, neasigurarea integrităţii sau nimicirea documentelor contabile, deteriorarea sau nimicirea memoriei aparatelor de casă şi de control sau a altor mijloace de acumulare a datelor;

l) neexecutarea, în termen de o lună de la primirea hotărîrilor organelor fiscale şi ale altor organe învestite cu funcţii de control fiscal, adoptate pe baza efectuării controalelor respectării legislaţiei fiscale;

m) neexecutarea neîntemeiată de către bănci sau alte instituţii de credit a dispoziţiilor contribuabililor, organelor fiscale şi altor organe învestite cu funcţii de control fiscal privind virarea în buget a sumelor calculate ale impozitelor, a sancţiunilor pecuniare şi financiare, trecerea cu întîrziere în conturile de decontare ale contribuabililor a sumelor încasate ori virarea acestor sume în alte conturi, evitîndu-se contul de decontare.

 

Articolul 18. Răspunderea contribuabililor pentru încălcarea legislaţiei fiscale

(1) Contribuabililor, care nu au prezentat, în termenele stabilite de legislaţie, dările de seamă, declaraţiile cu privire la venituri, calculele fiscale şi alte documente aferente calculării şi vărsării impozitelor şi altor plăţi obligatorii la buget şi în fondurile extrabugetare, organele fiscale le stabilesc impozite în mărime de 110% din suma impozitelor respective calculate pentru perioada de dare de seamă precedentă. După prezentarea documentelor respective şi verificarea acestora se efectuează recalcularea impozitelor în funcţie de beneficiul (venitul) efectiv şi prezenţa în fapt a altor obiecte impozabile cu aplicarea unei sancţiuni financiare în mărime de 10% din suma impozitelor care urmează a fi vărsate la buget.

(2) În cazurile în care din lipsa sau neglijarea contabilităţii nu este posibil a determina sumele impozitelor şi ale altor plăţi obligatorii care urmează a fi vărsate la buget şi în fondurile extrabugetare, calcularea lor se face de organele fiscale şi de alte organe învestite cu funcţii de control fiscal în temeiul estimării informaţiei disponibile despre operaţiunile contribuabilului, ţinîndu-se cont de impunerea persoanelor care desfăşoară o activitate similară şi efectuîndu-se recalcularea ulterioară a sumelor după restabilirea evidenţei în conformitate cu cerinţele legislaţiei.

(3) În cazul micşorării plăţilor fiscale şi altor plăţi obligatorii la buget şi în fondurile extrabugetare pe calea diminuării profitului (venitului) impozabil sau a altui obiect impozabil de la contribuabil se percepe impozit pentru obiectul impozabil diminuat şi amendă în aceeaşi mărime, iar la încălcarea repetată pe parcursul a 12 luni – o amendă în mărime dublă. Termenul indicat curge din ziua următoare după adoptarea hotărîrii cu privire la aplicarea sancţiunii în cauză.

(4) În cazul nevărsării în termenele stabilite de legislaţie a impozitelor şi a altor plăţi obligatorii la buget şi în fondurile extrabugetare, calculate de către contribuabil sau organul fiscal inclusiv a sumelor adăugate conform rezultatelor controalelor, pentru fiecare zi de întîrziere a plăţii de la datornic se percepe penalitate în mărime de 0,2% din suma neachitată la timp.

(5) Toate impozitele şi alte plăţi obligatorii, sumele sancţiunilor pecuniare şi financiare nevărsate la buget de către contribuabil în termenele stabilite se percep de organele fiscale şi de alte organe, învestite cu funcţii de control fiscal, de la conturile persoanelor juridice pe cale extrajudiciară, iar de la persoanele fizice – pe cale judiciară.

(6) La descoperirea încălcărilor legislaţiei fiscale, prevăzute la articolul 17 literele a) şi j), organele fiscale şi alte organe învestite cu funcţii de control fiscal aplică persoanelor juridice sancţiuni financiare în mărime de la 20 la 100 de salarii minime, iar pentru încălcările prevăzute la literele b), f), g) şi k) – de la 100 la 200 de salarii minime.

(7) Persoanele juridice şi fizice scutite de impozit, precum şi cele care au calculat greşit impozitul conform explicaţiei în scris a organului fiscal, sînt exonerate de răspunderea prevăzută la alineatele (3) şi (6) ale prezentului articol.

(8) Persoanele cu funcţii de răspundere ale întreprinderilor, precum şi persoanele fizice care au încălcat legislaţia fiscală sînt trase la răspundere administrativă, penală şi la altă răspundere juridică conform legislaţiei.

 

Articolul 19. Obligaţiile băncilor şi ale altor instituţii de credit şi răspunderea lor

(1) Băncile şi alte instituţii de credit care efectuează operaţiuni de decontare din însărcinarea clienţilor sînt obligate:

a) să deschidă clienţilor (contribuabililor) conturi de decontare (curente), bugetare, valutare sau alte conturi bancare numai în cazul prezentării documentului în scris de la organul fiscal şi în termen de 15 zile să comunice ultimului despre deschiderea oricărui cont;

b) să efectueze trecerea mijloacelor la conturile de decontare (curente), valutare ale contribuabililor fără a admite trecerea mijloacelor la alte conturi, evitîndu-se cele indicate;

c) să execute la timp (în cazul în care la cont sînt mijloace) dispoziţiile contribuabililor şi ale organelor fiscale pentru virarea impozitelor şi altor plăţi obligatorii la buget şi în fondurile extrabugetare;

d) să vireze la sfîrşitul zilei de lucru la contul unic al Trezoreriei de Stat din Banca Naţională a Moldovei impozitele şi alte plăţi obligatorii încasate de la contribuabili în conturile bugetare şi cele ale fondurilor extrabugetare;

e) să permită organelor fiscale şi altor organe învestite cu funcţii de control fiscal să ia cunoştinţă de datele privind operaţiunile de decontare ale contribuabililor din perioada anului financiar expirat în modul stabilit de Ministerul Finanţelor de comun acord cu Banca Naţională a Moldovei.

(2) Neexecutarea (întîrzierea executării) din vina băncii sau a altei instituţii de credit a dispoziţiilor de plată ale contribuabilului ori ale organului fiscal pentru virarea impozitelor şi altor plăţi obligatorii la buget şi în fondurile extrabugetare (în cazul în care sînt mijloace) atrage răspundere materială sub formă de penalitate percepută pe cale extrajudiciară de organul fiscal în venitul bugetului în mărime de 0.5% din suma plăţii datoare în bugetul respectiv pentru fiecare zi de întîrziere.

(3) Încălcarea termenelor de virare la contul Trezoreriei de Stat din Banca Naţională a Moldovei a impozitelor şi altor plăţi obligatorii în buget şi în fondurile extrabugetare, încasate de la contribuabili în conturile bugetare şi cele ale fondurilor extrabugetare, atrage răspunderea materială a băncii în mărime de 5% din suma plăţii întîrziate, percepută pe cale extrajudiciară de organul fiscal în venitul bugetului de stat.”

9. Legea se completează cu compartimentul VI, cu următorul cuprins:

 

“VI. DISPOZIŢII FINALE

Articolul 20. – (1) Interpretarea extensivă a legislaţiei fiscale nu se admite. Toate îndoielile apărute la aplicarea acestuia se vor interpreta în favoarea contribuabilului.

(2) Instrucţiunile privind aplicarea legislaţiei fiscale le emite Ministerul Finanţelor în comun cu Ministerul Justiţiei şi urmează să fie date publicităţii.

(3) Instrucţiunile nepublicate, precum şi principiile şi interpretările care se conţin în instituţiile publicate ce contravin legislaţiei fiscale, nu au putere juridică.”

 

Art.II. – Prezenta lege intră în vigoare la data publicării.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUIPetru LUCINSCHI

Chişinău, 6 iunie 1995.
Nr.478-XIII.