D E C I Z I E
referitoare la cererea de suspendare a acţiunii Decretului Preşedintelui Republicii
Moldova nr.32-IX din 11 februarie 2021 privind desemnarea
candidatului pentru funcţia de Prim-ministru
(sesizarea nr.30a/2021)
nr. 20 din 16.02.2021
Monitorul Oficial nr.88-95/46 din 02.04.2021
* * *
Curtea Constituţională, judecând în componenţa:
dnei Domnica MANOLE, Preşedinte,
dlui Nicolae ROŞCA,
dnei Liuba ŞOVA,
dlui Serghei ŢURCAN,
dlui Vladimir ŢURCAN, judecători,
cu participarea dlui Dumitru Avornic, asistent judiciar,
Având în vedere sesizarea înregistrată pe 12 februarie 2021,
Examinând prima facie sesizarea menţionată,
Având în vedere actele şi lucrările dosarului,
Deliberând pe 16 februarie 2021 în camera de consiliu,
CONSTATĂ:
1. La originea cauzei se află sesizarea domnilor Vasile Bolea, Grigore Novac şi Alexandr Suhodolski, deputaţi în Parlamentul Republicii Moldova, depusă la Curtea Constituţională pe 12 februarie 2021, în baza articolelor 135 alin.(1) lit.a) din Constituţie, 25 lit.g) din Legea cu privire la Curtea Constituţională şi 38 alin.(1) lit.g) din Codul jurisdicţiei constituţionale.
2. Autorii sesizării îi solicită Curţii să verifice constituţionalitatea Decretului Preşedintelui Republicii Moldova r. 32-IX din 11 februarie 2021 privind desemnarea candidatului pentru funcţia de Prim-ministru.
3. Totodată, autorii sesizării îi solicită Curţii să suspende acţiunea Decretului contestat, menţionând că procedurile şi termenele prevăzute de Constituţie referitoare la învestitura Guvernului sunt strict dependente de acţiunea actului contestat. Din acest motiv suspendarea Decretului contestat este necesară pentru a evita „prejudicii şi consecinţe negative iminente”.
4. Examinând solicitarea de suspendare, Curtea reţine că autorii ei nu au argumentat survenirea eventualelor prejudicii iminente în cazul nesuspendării Decretului nr.32-IX din 11 februarie 2021. Este evident faptul că Decretul contestat influenţează asupra procedurilor şi asupra termenelor prevăzute de Constituţie referitoare la învestitura Guvernului. Totuşi, simpla invocare a unui fapt evident, atât timp cât autorii cererii nu argumentează caracterul ireparabil al riscului, nu reprezintă o motivare suficientă şi convingătoare pentru a suspenda acţiunea Decretului contestat. În jurisprudenţa sa, Curtea a reţinut că în cazul invocării riscului afectării unui domeniu prevăzut de articolul 251 alin.(2) pct.1) din Legea cu privire la Curtea Constituţională şi de articolul 71 alin.(2) pct.1) din Codul jurisdicţiei constituţionale, trebuie aduse argumente privind intensitatea şi posibilele prejudicii şi consecinţe negative iminente şi ireparabile ale riscului. Chiar dacă riscul este abstract, cererile cu privire la suspendarea acţiunii actelor sesizate trebuie motivate convingător, nu prin simpla enumerare a unor valori fundamentale. Doar invocarea riscului şi enumerarea unor valori fundamentale nu reprezintă o motivare suficientă şi convingătoare în vederea suspendării acţiunii actului sesizat (a se vedea DCC nr.150 din 22 decembrie 2020, §9; DCC nr.160 din 29 decembrie 2020, §11-13; DCC nr.161 din 29 decembrie 2020, §15).
5. În acelaşi timp, Curtea reţine că pentru a fi respectat principiul loialităţii constituţionale (a se vedea HCC nr.7 din 18 mai 2013, §49; HCC nr.33 din 10 octombrie 2013, §50; HCC nr.30 din 8 decembrie 2015, §43), în cazul contestării unui decret al Preşedintelui Republicii de desemnare a candidatului pentru funcţia de Prim-ministru pentru motive de neconstituţionalitate, Parlamentul trebuie să aştepte hotărârea Curţii Constituţionale şi să demareze procedurile parlamentare pertinente doar dacă constituţionalitatea decretului a fost confirmată de către Curte (a se vedea, mutatis mutandis, HCC nr.9 din 14 februarie 2014, §68; HCC nr.12 din 7 mai 2020, §88; DCC nr.137 din 7 decembrie 2020, §12).
Din aceste considerente, în baza articolelor 135 alin.(1) lit.a) şi 140 din Constituţie, 251 din Legea cu privire la Curtea Constituţională, 6, 71, 61 şi 64 din Codul jurisdicţiei constituţionale, Curtea Constituţională
DECIDE:
1. Se respinge cererea de suspendare a acţiunii Decretului Preşedintelui Republicii Moldova nr.32-IX din 11 februarie 2021 privind desemnarea candidatului pentru funcţia de Prim-ministru, depusă de dnii Vasile Bolea, Grigore Novac şi Alexandr Suhodolski, deputaţi în Parlamentul Republicii Moldova.
2. Prezenta decizie este definitivă, nu poate fi supusă niciunei căi de atac, intră în vigoare la data adoptării şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
PREŞEDINTE | Domnica MANOLE |
Nr.20. Chişinău, 16 februarie 2021. |