H O T Ă R Î R E

pentru aprobarea Regulamentului privind modul de acordare din bugetul

de stat a compensaţiilor pentru angajaţii din sectorul public

participanţi în cadrul Programului de stat „Prima casă” şi

pentru beneficiarii de credite ipotecare accesate până

la lansarea acestui program

[Denumirea completată prin Hot.Guv. nr.522 din 15.07.2020, în vigoare 24.07.2020]

 

nr. 567  din  20.06.2018

 

Monitorul Oficial nr.210-223/618 din 22.06.2018

 

* * *

În temeiul art.7 alin.(5) din Legea nr.293/2017 privind unele măsuri în vederea implementării Programului de stat „Prima casă” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.18-26, art.95) şi în scopul facilitării accesului angajaţilor instituţiilor publice la achiziţia unei locuinţe prin contractarea de credite garantate parţial de stat în cadrul Programului de stat „Prima casă”, Guvernul

[Clauza de adoptare modificată prin Hot.Guv. nr.522 din 15.07.2020, în vigoare 24.07.2020]

 

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Regulamentul privind modul de acordare din bugetul de stat a compensaţiilor pentru angajaţii din sectorul public participanţi în cadrul Programului de stat „Prima casă” şi pentru beneficiarii de credite ipotecare accesate până la lansarea acestui program (se anexează).

[Pct.1 completat prin Hot.Guv. nr.522 din 15.07.2020, în vigoare 24.07.2020]

 

2. Compensaţii din bugetul de stat în cadrul Programului de stat „Prima casă” pot fi acordate angajaţilor:

1) autorităţilor publice/instituţiilor publice finanţate integral din bugetele componente ale bugetului public naţional;

2) instituţiilor publice la autogestiune.

[Pct.2 în redacţia Hot.Guv. nr.254 din 29.05.2019, în vigoare 01.06.2019]

 

3. Implementarea prevederilor prezentei hotărîri se efectuează în limitele mijloacelor financiare prevăzute anual în acest scop în bugetul de stat pe anul respectiv.

4. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Finanţelor.

PRIM-MINISTRU Pavel FILIP

 

Contrasemnează:
Ministrul finanţelor Octavian Armaşu
Ministrul sănătăţii, muncii şi protecţiei sociale Svetlana Cebotari

 

Nr.567. Chişinău, 20 iunie 2018.

 

 

Aprobat

prin Hotărîrea Guvernului

nr.567 din 20 iunie 2018

 

REGULAMENT

privind modul de acordare din bugetul de stat a compensaţiilor pentru angajaţii

din sectorul public participanţi în cadrul Programului de stat „Prima casă”

şi pentru beneficiarii de credite ipotecare accesate

până la lansarea acestui program

[Denumirea completată prin Hot.Guv. nr.522 din 15.07.2020, în vigoare 24.07.2020]

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Prezentul Regulament este elaborat în scopul stabilirii mecanismului de alocare a mijloacelor prevăzute în bugetul de stat pentru acordarea compensaţiilor angajaţilor autorităţilor publice/instituţiilor publice, care participă în cadrul Programului de stat „Prima casă”.

2. În sensul prezentului Regulament se utilizează următoarele noţiuni:

beneficiar – persoană fizică participantă în cadrul Programului de stat „Prima casă”, în conformitate cu Legea nr.293 din 21 decembrie 2017 privind unele măsuri în vederea implementării Programului de stat „Prima casă”, care este angajatul unei autorităţi publice/instituţii publice şi care beneficiază de compensaţie în condiţiile stabilite de prezentul Regulament;

solicitant – persoană fizică care dispune de contract de credit în cadrul Programului de stat „Prima casă”, este angajatul unei autorităţi publice/instituţii publice şi depune cerere pentru acordarea compensaţiei;

compensaţie – formă a ajutorului bănesc acordat beneficiarilor care corespund criteriilor de eligibilitate;

angajator – autoritate publică/instituţie publică cu care solicitantul/beneficiarul Programului de stat „Prima casă” are raporturi de serviciu;

operator – persoană/persoane desemnată/desemnate prin ordin al ministrului finanţelor pentru asigurarea ţinerii registrului electronic, responsabilă/responsabile de verificarea şi operarea datelor introduse, validarea, monitorizarea şi emiterea notificărilor de recepţionare.

 

II. MODUL DE STABILIRE A MĂRIMII COMPENSAŢIILOR

3. Compensaţia se acordă pentru acoperirea parţială a cheltuielilor pe care le suportă beneficiarul pentru achitarea creditului ipotecar în cadrul Programului de stat „Prima casă”.

4. Costul locuinţei pentru care pot fi acordate compensaţii din buget nu poate depăşi 600 (şase sute) mii lei moldoveneşti (valoarea indicată în contractul de vînzare-cumpărare).

41. Prin derogare de la pct.4, pentru locuinţele al căror cost depăşeşte 600 (şase sute) mii lei (valoarea indicată în contractul de vânzare-cumpărare), volumul compensaţiei acordate din bugetul de stat se calculează în mărime de 50% din suma creditului ipotecar (suma principală), dar care nu va depăşi 95% din costul locuinţei prevăzut la pct.4.

[Pct.41 introdus prin Hot.Guv. nr.522 din 15.07.2020, în vigoare 24.07.2020]

 

5. Volumul compensaţiei acordate din bugetul de stat unui beneficiar se calculează în mărime de 50% din suma creditului ipotecar (suma principală), prevăzută în contractul de credit.

51. Volumul compensaţiei pentru beneficiarii care se încadrează în categoria tinerilor specialişti conform art.11 din Legea ocrotirii sănătăţii nr.411/1995 şi Regulamentului cu privire la modul de calcul, repartizare, utilizare şi evidentă a transferurilor cu destinaţie specială pentru susţinerea cadrelor didactice tinere, precum şi pentru modificarea, completarea şi abrogarea unor hotărâri ale Guvernului, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.802/2015, şi activează în mediul rural/urban, cu excepţia mun.Chişinău şi mun.Bălţi, inclusiv suburbii se calculează în mărime de 100% din suma creditului ipotecar (suma principală), prevăzută în contractul de credit. Pentru locuinţa al cărei cost depăşeşte 600 (şase sute) mii lei, se aplică condiţia prevăzută la pct.41. Se compensează 100% din suma principală de credit în cazul în care locuinţa procurată este amplasată în localitatea/raionul unde persoana fizică a fost repartizată să activeze.

[Pct.51 introdus prin Hot.Guv. nr.522 din 15.07.2020, în vigoare 24.07.2020]

 

6. Compensaţia se acordă lunar, de la aprobarea cererii pentru finanţare pînă la finalizarea perioadei de rambursare a creditului ipotecar. În cazul stingerii anticipate a creditului ipotecar, oferirea compensaţiei încetează de la momentul achitării de către beneficiar a ultimei rate.

7. Mărimea compensaţiei lunare se calculează după următoarea formulă:

 

C = (Cr * 50%) / L,

 

unde:

C – compensaţia lunară;

Cr – valoarea creditului ipotecar (suma principală)/soldul creditului rămas pentru solicitanţii din pct.71, care nu include dobînzile aferente, comisionul de garantare şi alte plăţi bancare;

L – numărul de luni (300 de luni) echivalent a 25 de ani calendaristici.

[Pct.7 completat prin Hot.Guv. nr.522 din 15.07.2020, în vigoare 24.07.2020]

 

71. Pentru beneficiarii de credite ipotecare accesate până la lansarea Programului de stat „Prima casă”, care întrunesc condiţiile de eligibilitate prevăzute în art.4 din Legea nr.293/2017 privind unele măsuri în vederea Programului de stat „Prima casă” şi Regulamentul de implementare a Programului de stat „Prima casă”, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.202/2018, la data depunerii cererii de acordare a compensaţiei se calculează compensaţia în mărime de 50% din soldul rămas al creditului ipotecar la data depunerii acestei cereri.

[Pct.71 introdus prin Hot.Guv. nr.522 din 15.07.2020, în vigoare 24.07.2020]

 

III. PROCEDURA DE ÎNAINTARE A CERERILOR

DE ACORDARE A COMPENSAŢIEI

8. Solicitant al compensaţiei poate fi orice persoană care întruneşte simultan următoarele condiţii:

1) activează în cadrul autorităţilor/instituţiilor publice;

2) nu are suspendat raportul de serviciu în legătură cu aflarea în concediul de îngrijire a copilului, a unui membru bolnav al familiei, a copilului cu dizabilităţi sau ca urmare a participării la diverse forme de dezvoltare profesională organizate la iniţiativa ori în interesul autorităţii publice/instituţiei publice, pentru o perioadă de cel mult un an;

3) dispune de contracte încheiate în conformitate cu prevederile Hotărîrii Guvernului nr.202 din 28 februarie 2018 „Cu privire la aprobarea Regulamentului de implementare a Programului de stat „Prima casă”;

4) beneficiarul sau soţul/soţia beneficiarului nu deţine în proprietate exclusivă sau împreună cu alţi membri ai familiei la data solicitării creditului ipotecar, o altă locuinţă, decât cea procurată în cadrul Programului de stat „Prima casă”, cu o suprafaţă locuibilă de peste 9 m2 pentru fiecare membru al familiei în decursul ultimelor 12 luni până la data solicitării creditului ipotecar şi nu are în derulare un credit ipotecar pentru procurarea unei locuinţe. Se consideră eligibilă şi persoana al cărei soţ/soţie deţine în proprietate exclusivă sau împreună cu alţi membri ai familiei o locuinţă, indiferent de suprafaţa acesteia, într-un sat (într-o comună) cu excepţia suburbiilor din mun.Chişinău, dobândită prin moştenire sau prin donaţie.

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.522 din 15.07.2020, în vigoare 24.07.2020]

 

9. După semnarea contractelor, solicitantul se înregistrează în Registrul electronic al cererilor de acordare a compensaţiilor (în continuare – Registru).

10. Registrul este disponibil pe pagina web oficială a Programului de stat „Prima casă”. Regulamentul privind modul de ţinere a Registrului în cadrul Programului de stat „Prima casă” se aprobă de Ministerul Finanţelor.

11. Pentru a crea o cerere de acordare a compensaţiei, solicitantul introduce date privind numărul de identificare de stat a persoanei fizice (IDNP), numele, prenumele, patronimicul, sexul, starea civilă, angajatorul, funcţia deţinută.

12. De asemenea, solicitantul încarcă în Registru versiunea scanată a următoarelor documente:

1) contractul de vînzare-cumpărare, contractul de credit şi contractul de ipotecă, încheiate în modul stabilit de Hotărîrea Guvernului nr.202 din 28 februarie 2018 „Cu privire la aprobarea Regulamentului de implementare a Programului de stat „Prima casă”;

2) documentul semnat de angajator, după caz angajatori, privind confirmarea angajării solicitantului în autoritatea publică/instituţia publică;

3) certificat eliberat de Instituţia publică „Agenţia Servicii Publice” care confirmă că solicitantul şi, după caz, soţul/soţia întrunesc condiţiile prevăzute în pct.8 subpct.4) din prezentul Regulament. Dacă certificatul eliberat de Instituţia publică „Agenţia Servicii Publice” nu conţine informaţia prevăzută în pct.8 subpct.4), solicitantul va prezenta suplimentar copia actului de înregistrare a căsătoriei, copia adeverinţei de naştere a copiilor minori, precum şi actul de proprietate sau certificatul emis de instituţia abilitată în care să fie indicată suprafaţa totală şi locativă a locuinţei deţinute în proprietate de către solicitant sau soţul/soţia acestuia;

4) adeverinţă eliberată de banca comercială privind soldul creditului ipotecar rămas, la data depunerii cererii de acordare a compensaţiei;

5) certificatul care confirmă statutul de cadru didactic/medical tânăr conform Regulamentului cu privire la modul de calcul, repartizare, utilizare şi evidentă a transferurilor cu destinaţie specială pentru susţinerea cadrelor didactice tinere, precum şi pentru modificarea, completarea şi abrogarea unor hotărâri ale Guvernului, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.802/2015, sau, după caz, Legii ocrotirii sănătăţii nr.411/1995.

[Pct.12 modificat prin Hot.Guv. nr.522 din 15.07.2020, în vigoare 24.07.2020]

 

13. Cererea de acordare a compensaţiei se consideră recepţionată de la momentul în care solicitantul primeşte la adresa electronică indicată o notificare de confirmare a recepţionării acesteia, generată de Registru.

 

IV. MODUL DE EXAMINARE DE CĂTRE OPERATOR

A CERERILOR DE ACORDARE A COMPENSAŢIEI

14. Solicitantul prezintă operatorului originalul documentului semnat de angajator, după caz angajatori, privind data încadrării solicitantului în autoritatea publică/instituţia publică, menţionat la punctul 12.

15. Operatorul Registrului, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la recepţionarea documentului în original, validează informaţia din Registru şi înştiinţează solicitantul despre acceptarea/refuzul de a fi inclus în lista potenţialilor beneficiari de compensaţii.

16. Refuzul de a include solicitantul în lista potenţialilor beneficiari de compensaţii poate interveni în următoarele cazuri:

1) costul locuinţei depăşeşte 600 (şase sute) mii lei moldoveneşti (valoarea indicată în contractul de vînzare-cumpărare);

2) termenul de prezentare a documentului original depăşeşte 60 de zile de la confirmarea depunerii cu succes de către solicitant a cererii de acordare a compensaţiilor în Registru;

3) au fost introduse în Registru date personale eronate.

17. Lista cererilor de acordare a compensaţiilor validate este disponibilă pe pagina web oficială a Programului de stat „Prima casă”, cu indicarea codului atribuit şi a numărului de ordine din listă.

18. Cererile de acordare a compensaţiei validate se procesează şi, în funcţie de volumul alocaţiilor prevăzute în bugetul de stat şi numărul de ordine din listă, se stabilesc beneficiarii care vor primi compensaţii din bugetul de stat în anul financiar respectiv.

19. Din volumul anual de alocaţii prevăzute pentru acordarea compensaţiilor se asigură prioritar cererile acceptate spre finanţare în perioada anterioară, soldul disponibil de mijloace fiind distribuit ulterior în funcţie de suma lunară a compensaţiei per beneficiar, calculată conform punctului 7, şi numărul de ordine din lista cererilor validate de operator.

20. Cererile înregistrate şi validate, dar neacceptate pentru finanţare din motivul consumării alocaţiilor prevăzute în acest scop în anul înaintării cererii rămîn în lista de aşteptare, pasibile pentru finanţare în anul financiar următor din contul alocaţiilor prevăzute în bugetul pe anul respectiv.

21. În cazul în care solicitantul a fost selectat pentru acordare de compensaţii, operatorul:

1) înştiinţează beneficiarul despre oferirea compensaţiei lunare prin emiterea notificării corespunzătoare;

2) solicită şi verifică încărcarea în Registru a documentului de confirmare a datelor bancare aferente creditului ipotecar, la care urmează a fi realizat transferul compensaţiilor;

3) informează în scris angajatorul despre angajatul care va beneficia de compensaţii din bugetul de stat.

[Pct.21 modificat prin Hot.Guv. nr.522 din 15.07.2020, în vigoare 24.07.2020]

 

22. Alocarea compensaţiei începe de la data de întîi a lunii următoare datei încărcării în sistem a documentului de confirmare a datelor bancare aferente creditului ipotecar, la care urmează a fi realizat transferul compensaţiilor.

 

V. ACORDAREA COMPENSAŢIILOR LUNARE

23. Transferul compensaţiei se efectuează lunar, pe parcursul anului bugetar, de către Ministerul Finanţelor, direct la contul utilizat de către beneficiar la instituţia creditară pentru decontările aferente creditului ipotecar.

24. Încetarea alocării compensaţiei va surveni din moment ce beneficiarul:

1) a încetat raporturile de serviciu cu angajatorul în orice circumstanţe, cu excepţia angajării/transferării/detaşării la altă autoritate publică/instituţie publică eligibilă, a participării la diverse forme de dezvoltare profesională organizate la iniţiativa sau în interesul autorităţii publice/instituţiei publice pe o perioadă de cel mult un an, precum şi a perioadei concediului de îngrijire a copilului, a unui membru bolnav al familiei şi a copilului cu dizabilităţi;

2) devine beneficiar de compensaţii băneşti pentru chiria spaţiului locativ.

25. Despre situaţiile prevăzute în punctul 24, în urma cărora ar putea fi stopat transferul compensaţiei, angajatorii cu care încetează şi cu care apar raporturi noi de serviciu şi beneficiarul de compensaţie vor informa în scris Ministerul Finanţelor în termen de 5 zile lucrătoare de la apariţia acestor situaţii.

[Pct.25 completat prin Hot.Guv. nr.522 din 15.07.2020, în vigoare 24.07.2020]

 

26. Încetarea alocării compensaţiei se va produce şi în cazul calificării unui credit drept neperformant, din moment ce Ministerul Finanţelor va executa garanţia de stat potrivit prevederilor Hotărîrii Guvernului nr.202 din 28 februarie 2018 „Cu privire la aprobarea Regulamentului de implementare a Programului de stat „Prima casă”.

 

VI. DISPOZIŢII FINALE

27. Autorităţile publice/instituţiile publice, precum şi beneficiarii de compensaţii sunt responsabili de informarea, în termenul stabilit de prezentul Regulament, a Ministerului Finanţelor despre modificarea raporturilor de serviciu cu beneficiarii compensaţiilor şi/sau despre acordarea beneficiarului a compensaţiilor pentru chiria spaţiului locativ. Dacă beneficiarul nu anunţă Ministerul Finanţelor despre situaţiile ce au ca efect încetarea alocării compensaţiei, compensaţiile achitate ulterior vor fi restituite benevol de beneficiar sau silit în modul prevăzut în Regulamentul de implementare a Programului de stat „Prima casă”, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.202/2018.

[Pct.27 modificat prin Hot.Guv. nr.522 din 15.07.2020, în vigoare 24.07.2020]

 

28. Controlul asupra corectitudinii aplicării prezentului Regulament se efectuează de către Inspectoratul Control Financiar de Stat din cadrul Ministerului Finanţelor.

[Pct.28 modificat prin Hot.Guv. nr.938 din 29.11.2023, în vigoare 07.01.2024]

 

29. Prevederile punctului 51 nu se aplică beneficiarilor de compensaţii deja acceptaţi în Programul de stat „Prima casă”.

[Pct.29 introdus prin Hot.Guv. nr.522 din 15.07.2020, în vigoare 24.07.2020]