L E G E

pentru aprobarea Regulamentului legitimaţiei de ales

local şi a Regulamentului insignei de ales local

 

nr. 256-XV  din  09.07.2004

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.132-137/706 din 06.08.2004

 

* * *

În temeiul prevederilor art.72 alin.(4) din Constituţia Republicii Moldova,

Parlamentul adoptă prezenta lege ordinară.

 

Art.1. – Se aprobă:

Regulamentul şi modelul legitimaţiei de ales local, conform anexei nr.1;

Regulamentul şi modelul insignei de ales local, conform anexei nr.2.

 

Art.2. – Guvernul va asigura executarea legitimaţiilor şi a insignelor de ales local, iar autorităţile executive ale administraţiei publice locale de nivelul întîi şi al doilea vor asigura distribuirea lor.

 

Art.3. – Se abrogă Legea nr.743-XIII din 20 februarie 1996 despre Regulamentul legitimaţiilor şi insignelor de consilieri ai consiliilor locale.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI Eugenia OSTAPCIUC

 

Chişinău, 9 iulie 2004.
Nr.256-XV.

 

Anexa nr.1

 

REGULAMENTUL

legitimaţiei de ales local

 

1. În conformitate cu Legea nr.768-XIV din 2 februarie 2000 privind statutul alesului local, legitimaţia este documentul care confirmă împuternicirile alesului local în calitate de persoană oficială pe teritoriul unităţii administrativ-teritoriale de nivelul întîi sau al doilea.

2. Legitimaţia consilierului consiliului local de nivelul întîi şi a viceprimarului este semnată de primarul respectiv.

Legitimaţia primarului, consilierului consiliului raional şi a vicepreşedintelui raionului este semnată de preşedintele raionului respectiv.

Legitimaţia preşedintelui raionului, a primarului municipiului Bălţi şi a primarului general al municipiului Chişinău este semnată de Prim-ministru.

3. Consilierului şi primarului legitimaţia se înmînează după validarea mandatului.

Preşedintelui raionului, vicepreşedintelui raionului, precum şi viceprimarului legitimaţia se înmînează după alegerea lor în funcţie de către consiliul respectiv.

4. Aleşilor locali legitimaţia se eliberează de către secretarii consiliilor unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul întîi şi al doilea contra semnătura titularului în Registrul de evidenţă a legitimaţiilor de ales local.

Preşedintelui raionului, primarului municipiului Bălţi şi primarului general al municipiului Chişinău legitimaţia se eliberează de către Direcţia politica de cadre a Cancelariei de Stat contra semnătura titularului în Registrul de evidenţă a legitimaţiilor de ales local.

5. Aleşilor locali din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia legitimaţia se eliberează în conformitate cu prevederile prezentului regulament, aplicate în modul corespunzător, dacă Legea nr.344-XIII din 23 decembrie 1994 privind statutul juridic special al Găgăuziei (Gagauz-Yeri) nu prevede altfel.

6. Alesul local este obligat să păstreze legitimaţia. În caz de pierdere sau deteriorare a acesteia, alesul local depune pe numele primarului, preşedintelui raionului sau, după caz, al Prim-ministrului o cerere de eliberare a unei legitimaţii noi, în care menţionează cauza pierderii sau deteriorării.

Legitimaţia deteriorată se anexează la cererea de eliberare a unei legitimaţii noi.

Prin coordonare cu primarul, cu preşedintele raionului sau cu Prim-ministrul, secretarul consiliului local respectiv sau Direcţia politica de cadre a Cancelariei de Stat organizează executarea şi eliberarea unei legitimaţii noi din contul alesului local.

Conform competenţelor prevăzute la punctul 4 din prezentul regulament, secretarii consiliilor unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul întîi şi al doilea expediază organului local de presă, iar Direcţia politica de cadre a Cancelariei de Stat – Agenţiei Informaţionale de Stat “Moldpres” informaţia despre pierderea legitimaţiei, cu indicarea numărului acesteia, pentru a fi publicată în presa locală sau, după caz, în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

7. După expirarea mandatului alesului local, legitimaţia se consideră nevalabilă şi rămîne la titular, fără drept de a fi utilizată de acesta.

8. În caz de încetare înainte de termen a mandatului alesului local, legitimaţia acestuia se restituie secretarului consiliului local sau, după caz, Direcţiei politica de cadre a Cancelariei de Stat.

9. În caz de deces al alesului local, legitimaţia rămîne în familia acestuia sau la alţi succesori ai săi.

10. Termenul de valabilitate al legitimaţiei alesului local nu poate depăşi termenul mandatului pentru care el a fost ales în condiţiile legii.

11. Descrierea şi modelul legitimaţiei de ales local sînt expuse în anexa la prezentul regulament.

 

Anexă

la Regulamentul

legitimaţiei de ales local

 

Descrierea şi modelul legitimaţiei de ales local

 

Legitimaţia de ales local în autoritatea administraţiei publice locale de nivel sătesc (comunal), orăşenesc (municipal) şi raional reprezintă o cartelă laminată bilateral, cu dimensiunile de 85,00×55,00×0,75 mm, executată în nuanţă galben-aurie pentru aleşii locali în autorităţile administraţiei publice locale de nivelul întîi şi în nuanţă roz pentru aleşii locali în autorităţile administraţiei publice locale de nivelul al doilea, conform modelului expus mai jos. În partea de sus a legitimaţiei este indicată denumirea statului – Republica Moldova. În colţul de sus din dreapta este reprezentată Stema de Stat a Republicii Moldova, iar în colţul de sus din stînga este rezervat spaţiu pentru fotografia titularului (numai pe recto). În partea centrală a legitimaţiei se indică denumirea unităţii administrativ-teritoriale în care activează titularul, prenumele, numele acestuia, precum şi funcţia deţinută. În partea inferioară, în dreapta, se conţine semnătura persoanei responsabile de eliberarea legitimaţiei, mai jos – termenul de valabilitate, iar în partea stîngă – numărul de ordine al legitimaţiei, mai sus – data eliberării ei. Imaginea grafică a titularului nu conţine hologramă. Toate inscripţiile din legitimaţie pe recto sînt expuse în limba moldovenească, iar pe verso – în limba rusă.

 

Modelul legitimaţiei

 

Recto

 

 Verso
 

 

 

 

 

 

Republica Moldova

Denumirea unităţii

administrativ-teritoriale

 

Prenumele, NUMELE

Funcţia

 

Республика Молдова

Наименование административно-

территориальной единицы

 

Имя, ФАМИЛИЯ

Должность

 

Legitimaţie nr.__ Primarul/Preşedintele raionului___

 

Eliberată la__________ Valabilă pînă la__________

 

Удостоверение №__ Примар/Председатель района___

 

Выдано__________ Действительно по__________

 

 

 

Anexa nr.2

 

REGULAMENTUL

insignei de ales local

 

1. În conformitate cu Legea nr.768-XIV din 2 februarie 2000 privind statutul alesului local, fiecărui ales local i se eliberează insigna de ales local, care reprezintă un semn distinctiv al acestuia în calitate de persoană oficială pe teritoriul unităţii administrativ-teritoriale de nivelul întîi sau al doilea.

2. Executarea şi înmînarea insignei destinate consilierului şi primarului se fac după validarea mandatului, iar a insignei destinate preşedintelui raionului, vicepreşedintelui raionului, precum şi viceprimarului – după alegerea acestora în funcţie de către consiliul respectiv.

3. Aleşilor locali insigna se eliberează de către secretarii consiliilor unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul întîi şi al doilea contra semnătura titularului în Registrul de evidenţă a insignelor de ales local.

Preşedinţilor raioanelor, primarului municipiului Bălţi şi primarului general al municipiului Chişinău insigna se eliberează de Direcţia politica de cadre a Cancelariei de Stat contra semnătura titularului în Registrul de evidenţă a insignelor de ales local.

4. Aleşilor locali din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia insigna se eliberează în conformitate cu prevederile prezentului regulament, aplicate în modul corespunzător, dacă Legea nr.344-XIII din 23 decembrie 1994 privind statutul juridic special al Găgăuziei (Gagauz-Yeri) nu prevede altfel.

5. Alesul local în exerciţiul mandatului poartă insigna la reverul hainei, precum şi la alte haine decît cele cu rever (pulovere, cămăşi, rochii etc.), în partea stîngă.

6. Alesul local este obligat să păstreze insigna. În caz de pierdere sau deteriorare a acesteia, alesul local depune pe numele primarului, preşedintelui raionului sau, după caz, al Prim-ministrului o cerere de eliberare a unei insigne noi, în care menţionează cauza pierderii sau deteriorării.

Insigna deteriorată se anexează la cererea de eliberare a unei insigne noi.

Prin coordonare cu primarul, cu preşedintele raionului sau cu Prim-ministrul, secretarul consiliului local respectiv sau Direcţia politica de cadre a Cancelariei de Stat organizează executarea şi eliberarea unei insigne noi din contul alesului local.

7. După expirarea mandatului alesului local sau în caz de încetare înainte de termen a mandatului alesului local, insigna rămîne la titular, fără drept de a fi utilizată de acesta.

8. În caz de deces al alesului local, insigna rămîne în familia acestuia sau la alţi succesori ai săi.

9. În cazul în care alesul local este ales în una şi aceeaşi unitate administrativ-teritorială pentru mai multe legislaturi consecutiv, el poartă insigna de ales local valabilă pentru legislatura expirată, cu excepţia cazului cînd modelul insignei se modifică şi ea nu mai corespunde celei valabile pentru legislatura precedentă. În acest caz, executarea şi eliberarea noii insigne se efectuează în condiţiile punctelor 2 şi 3 din prezentul regulament.

10. Descrierea şi modelul insignei de ales local sînt expuse în anexa la prezentul regulament.

 

Anexă

la Regulamentul

insignei de ales local

 

Descrierea şi modelul insignei de ales local

 

1. Insigna de ales local reprezintă imaginea Drapelului de Stat al Republicii Moldova, fluturînd spre dreapta, avînd hampa înclinată spre stînga cu 3 grade şi ieşind în partea inferioară cu o jumătate din înălţimea pînzei drapelului.

2. Sub drapel, de la hampă spre dreapta, repetînd curbura pînzei şi atingînd marginea inferioară a acesteia, trece o panglică de aceeaşi lungime cu lungimea pînzei drapelului şi lăţimea egală cu o pătrime din înălţimea pînzei, pe care este imprimată în relief, cu litere majuscule, inscripţia ce indică funcţia posesorului insignei: “Consilier sătesc”, “Consilier comunal”, “Consilier orăşenesc”, “Consilier municipal”, “Consilier raional”, “Primar al satului”, “Primar al comunei”, “Primar al oraşului”, “Primar al municipiului”, “Primar general al municipiului”, “Viceprimar al satului”, “Viceprimar al comunei”, “Viceprimar al oraşului”, “Viceprimar al municipiului”, “Preşedinte al raionului”, “Vicepreşedinte al raionului”.

3. Insigna se execută din aluminiu suflat cu praf aurit, cu aplicarea emailului pe pînza drapelului.

4. Pe verso insigna este prevăzută cu ac de siguranţă sau cu alt dispozitiv de fixare.

5. Insigna are următoarele dimensiuni:

pentru aleşii locali în autoritatea administraţiei publice de nivelul întîi – înălţimea de 11 mm, lăţimea de 23 mm;

pentru aleşii locali în autoritatea administraţiei publice de nivelul al doilea – înălţimea de 14 mm, lăţimea de 25 mm.

 

Modelul insignei

de ales local în autoritatea administraţiei publice locale

de nivelul întîi

 

 

 

 

 

Modelul insignei

de ales local în autoritatea administraţiei publice locale

de nivelul al doilea