H O T Ă R Î R E

privind controlul constituţionalităţii Hotărîrii Guvernului nr.859 din 13 august 1998

"Cu privire la reglementarea unor genuri de activitate în Republica Moldova"*

 

nr. 5  din  04.02.99

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.19-21/9 din 25.02.1999

 

* * *

_____________________

* Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.79-80, art.842.

 

În numele Republicii Moldova,

Curtea Constituţională în componenţa:

Pavel BARBALAT, preşedinte

Nicolae CHISEEV,  judecător

Mihai COTOROBAI, judecător-raportor

Constantin LOZOVANU, judecător

Gheorghe SUSARENCO, judecător

cu participarea grefierului Tatiana Berladean, deputatului în Parlament Victor Cecan, preşedinte al Comisiei pentru control şi petiţii, autorul sesizării, în prezenţa reprezentantului Parlamentului Ion Creangă, şef al sectorului pentru legătura cu autorităţile publice în Direcţia juridică a Aparatului Parlamentului, în lipsa reprezentantului Guvernului, legal citat, călăuzindu-se de art.135 alin.(1) lit.a) din Constituţie, art.25 lit.g) şi art.31 alin.(1) din Legea cu privire la Curtea Constituţională, a examinat în şedinţă plenară deschisă dosarul privind controlul constituţionalităţii Hotărîrii Guvernului nr.859 din 13 august 1998 "Cu privire la reglementarea unor genuri de activitate în Republica Moldova".

Temei pentru examinarea dosarului a servit sesizarea deputatului Victor Cecan, depusă în conformitate cu art.24 şi 25 din Legea cu privire la Curtea Constituţională, acceptată pentru examinare în fond prin decizia Curţii Constituţionale din 21 septembrie 1998.

În procesul examinării prealabile a sesizării Curtea Constituţională a solicitat puncte de vedere asupra chestiunii în cauză Preşedintelui Republicii Moldova, Parlamentului şi Guvernului.

Examinînd materialele dosarului, punctele de vedere ale Preşedintelui Republicii Moldova, Parlamentului şi Guvernului, audiind informaţia judecătorului-raportor, argumentele autorului sesizării, Curtea Constituţională

A CONSTATAT:

La 13 august 1998 Guvernul a adoptat Hotărîrea nr.859 "Cu privire la reglementarea unor genuri de activitate în Republica Moldova" (în continuare – Hotărîrea Guvernului nr.859), prin care a aprobat Lista genurilor de activitate interzise pe teritoriul Republicii Moldova, Lista genurilor de activitate ce necesită autorizare prin licenţe şi Regulamentul cu privire la modul de eliberare a licenţelor pentru desfăşurarea anumitor genuri de activitate în Republica Moldova.

Autorul sesizării consideră că Hotărîrea Guvernului nr.859 contravine integral unor dispoziţii din Constituţie, Legii cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi, fapt pentru care solicită controlul constituţionalităţii ei.

Motivaţia generală a autorului în susţinerea afirmaţiilor sale se bazează pe faptul că Guvernul, emiţînd aceste acte, şi-a arogat funcţia de reglementare juridică a unui domeniu pentru care este necesară adoptarea legii.

Examinînd cauza în fond, Curtea Constituţională reţine că sistemul de drept în stat trebuie să fie organizat sub forma unei ordini juridice ierarhizate, în care normele sînt legate între ele, integrate într-un ansamblu organic, coordonate şi îndreptate spre formarea întregimii coerente. Ordinea juridică în stat este guvernată de principiul non-contradictorial, ceea ce înseamnă că o normă este legală, dacă ea este adoptată în conformitate cu cerinţele înscrise în alte norme de nivel superior.

Diferenţierea normelor juridice potrivit principiului de subordonare asigură o strictă legalitate şi ordine juridică în stat prin supremaţia Constituţiei. Realizarea ordinii juridice în stat este asigurată prin diferite forme de control, în special prin controlul constituţionalităţii actelor juridice respective.

Hotărîrea Guvernului nr.859, după cum rezultă din preambulul acesteia, a fost adoptată în scopul reglementării de către stat a activităţii economice a persoanelor juridice şi fizice, respectării obligatorii a cerinţelor de pregătire profesională şi calificare, necesare pentru practicarea unor genuri de activitate, asigurării intereselor vitale şi securităţii cetăţenilor, societăţii şi statului.

Potrivit art.126 alin.(2) lit.a), b), c) şi g) din Constituţie, reglementarea activităţii economice, libertatea activităţii de întreprinzător, crearea unui cadru favorabil valorificării tuturor factorilor de producţie, protejarea intereselor naţionale în activitatea economică trebuie să fie asigurate de stat. Puterea de stat, conform prevederilor art.2 din Constituţie, aparţine poporului Republicii Moldova, care o exercită în mod direct şi prin organele sale reprezentative, în formele stabilite de Constituţie. Organul reprezentativ suprem al poporului Republicii Moldova şi unica autoritate legislativă a statului este Parlamentul, care adoptă şi interpretează legile; asigură unitatea reglementărilor legislative pe întreg teritoriul ţării; aprobă direcţiile principale ale politicii interne şi externe a statului; exercită controlul parlamentar asupra puterii executive, sub formele şi în limitele prevăzute de Constituţie; aprobă bugetul statului şi exercită controlul asupra lui (art.60 alin.(1), art.66, lit.a), c), d), f), h) din Constituţie).

Astfel, conform dispoziţiilor constituţionale, numai Parlamentul este în drept să reglementeze activitatea economică desfăşurată de agenţii economici în Republica Moldova.

Activitatea economică (de fabricare a producţiei, de executare a lucrărilor şi prestare a serviciilor), desfăşurată de agenţii economici pe riscul propriu şi sub răspunderea lor patrimonială, cu respectarea condiţiilor stabilite de legislaţie, se defineşte ca antreprenoriat (art.1 alin.1 din Legea nr.845-XII din 3 ianuarie 1992 "Cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi")*. Principiile juridice, organizatorice şi economice ale acestei activităţi, determinate de Legea "Cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi", conferă legii un caracter special în domeniu. Totodată, relaţiile antreprenoriale, indiferent de forma de proprietate şi genul de activitate, sînt reglementate atît de Legea citată, cît şi de legislaţia civilă şi de alte legi (art.5 alin.1).

_____________________

* Monitorul Parlamentului, 1994, nr.2, art.33.

 

Întreprinderea, fiind forma organizatorico-juridică a activităţii de antreprenoriat, potrivit art.10 din Legea "Cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi", este în drept să practice orice genuri de activitate, cu excepţia celor interzise de lege; ea are dreptul să practice anumite genuri de activitate, determinate de legislaţie, numai după ce a obţinut licenţa de stat pentru genul respectiv de activitate. Licenţele de stat se eliberează de Guvern sau, din însărcinarea lui, de o altă autoritate a administraţiei publice. Lista genurilor de activitate menţionate şi modul de eliberare a licenţelor de stat se stabilesc de legislaţie.

Prevederile menţionate referitoare la drepturile întreprinderilor asupra practicării genurilor de activitate înglobează temeiurile reglementării activităţii de antreprenoriat – factorul de bază al economiei.

La cele menţionate se aliniază şi obligaţia Guvernului, apărută în baza Legii nr.1167-XIII din 30 aprilie 1997 "Pentru modificarea şi completarea unor acte legislative"** , de a prezenta spre examinare Parlamentului proiectul de lege cu privire la acordarea de licenţe (art.VII).

_____________________

** Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1997, nr.63, art.526.

 

Astfel, pe marginea problemelor abordate în sesizare şi examinate în fond, Curtea Constituţională relevă că, adoptînd Hotărîrea nr.859, Guvernul n-a respectat principiul general constituţional, care statuează că în Republica Moldova puterea legislativă, executivă şi judecătorească sînt separate şi colaborează în exercitarea prerogativelor ce le revin, potrivit prevederilor Constituţiei (art.6). Exercitarea prerogativei de reglementare statală a activităţii economice a persoanelor juridice şi fizice, după cum s-a stabilit în cadrul şedinţei Curţii Constituţionale, revine Parlamentului prin atribuţia sa de bază de adoptare a legii respective.

În baza celor expuse, conducîndu-se după art.135 alin.(1) lit.a), art.140 din Constituţie şi art.62 lit.a) din Codul jurisdicţiei constituţionale, Curtea Constituţională

HOTĂRĂŞTE:

1. Apreciază drept neconstituţională Hotărîrea Guvernului nr.859 din 13 august 1998 "Cu privire la reglementarea unor genuri de activitate în Republica Moldova".

2. Prezenta Hotărîre este definitivă, nu poate fi supusă nici unei căi de atac, intră în vigoare la data adoptării şi se publică în "Monitorul Oficial al Republicii Moldova".

 

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE Pavel BARBALAT

 

Chişinău, 4 februarie 1999.
Nr.5.