L E G E
pentru modificarea şi completarea unor acte legislative
Nr.1167-XIII din 30.04.97
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.63/526 din 25.09.1997
* * *
Parlamentul adoptă prezenta lege.
Art.I. - Legea nr.845-XII din 3 ianuarie 1992 cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi (Monitorul Parlamentului Republicii Moldova, 1994, nr.2, art.33; Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1994, nr.6, art.56; 1995, nr.7, art.80; nr.33, art.354; 1996, nr.7, art.68; nr.20-21, art.218) se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 2:
în titlu, punctul 1 alineatele 1 şi 2, cuvintele "Agenţii antreprenoriatului", "Agent al antreprenoriatului" şi "agenţi ai unui antreprenoriat special" se înlocuiesc respectiv cu cuvintele "Antreprenorii", "Antreprenor" şi "antreprenori speciali";
punctul 1 alineatul 1 subalineatul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"orice persoană juridică sau fizică în conformitate cu scopurile sale principale şi cu legislaţia.";
punctul 3 se abrogă.
2. La articolul 3, după punctul 3 se introduce un nou punct, 4, cu următorul cuprins:
"4. Întreprinderea devine subiect de drept din momentul înregistrării de stat."
3. Articolul 6:
cuvintele "antreprenorului", "Antreprenorul" se înlocuiesc respectiv cu cuvintele "întreprinderii", "întreprinderea";
din subalineatul 1, textul "prin înfiinţarea, procurarea sau reorganizarea întreprinderii" se exclude;
din subalineatul 6, cuvintele ", în mod independent," şi "în baza contractelor încheiate" se exclud.
4. În articolul 7, cuvintele "antreprenorului", "Antreprenorul", "este obligat" se înlocuiesc respectiv cu cuvintele "întreprinderii", "întreprinderea", "este obligată".
5. Articolul 8:
cuvintele "antreprenorul", "antreprenorilor", "antreprenorului", "antreprenor", "antreprenorii" se înlocuiesc respectiv cu cuvintele "întreprinderea", "întreprinderilor", "întreprinderii", "întreprindere", "întreprinderile";
punctul 2:
din alineatul 1, cuvintele "şi întreprinderilor acestora" se exclud;
din alineatul 2, cuvintele "sau la arbitraj" se exclud;
din alineatul 4, cuvintele "sau arbitraj" se exclud;
din punctul 3, cuvintele "şi întreprinderile acestora" se exclud.
6. Articolul 10 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Articolul 10. Reglementarea activităţii de antreprenoriat
1. Întreprinderea este în drept să practice orice genuri de activitate, cu excepţia celor interzise de lege.
2. Întreprinderea are dreptul să practice anumite genuri de activitate, determinate de legislaţie, numai după ce a obţinut licenţa de stat pentru genul respectiv de activitate. Licenţele de stat se eliberează de Guvern sau, la însărcinarea lui, de o altă autoritate a administraţiei publice.
Lista genurilor de activitate menţionate şi modul de eliberare a licenţelor de stat se stabilesc de legislaţie. Licenţa de stat va fi eliberată în termen de 30 de zile de la data depunerii cererii de către întreprindere.
În cazul refuzului de a elibera licenţă de stat trebuie să se dea un răspuns argumentat. Refuzul de a elibera licenţă nu poate fi motivat prin inutilitatea practicării genului respectiv de activitate.
3. Exclusiv întreprinderilor de stat li se permite:
prepararea şi vînzarea substanţelor narcotice, cu efect puternic şi toxice, inclusiv semănatul, cultivarea şi desfacerea culturilor ce conţin substanţe narcotice şi toxice;
tratamentul prin intervenţie chirurgicală şi metode invazive, supravegherea şi tratamentul femeilor gravide, bolnavilor care suferă de narcomanie, boli canceroase, boli contagioase periculoase şi deosebit de periculoase, inclusiv de boli dermatovenerice infecţioase, precum şi de boli psihice în forme agresive şi eliberarea avizelor corespunzătoare;
efectuarea expertizei pentru determinarea pierderii temporare sau stabile a capacităţii de muncă, precum şi a examenelor şi controalelor medicale periodice şi preventive decretate ale cetăţenilor;
tratamentul animalelor ce suferă de boli deosebit de periculoase;
confecţionarea ordinelor şi medaliilor;
producerea emblemelor ce confirmă achitarea impozitelor şi taxelor de stat;
prestarea serviciilor poştale (cu excepţia poştei exprese), telegrafice, serviciilor de telecomunicaţii internaţionale, confecţionarea timbrelor poştale;
confecţionarea şi comercializarea tehnicii de luptă şi militare speciale, oricăror feluri de arme, precum şi reparaţia acestora (cu excepţia armelor sportive şi de vînătoare), confecţionarea şi comercializarea muniţiilor şi substanţelor explozive;
evidenţa de stat, înregistrarea de stat şi inventarierea tehnică (inclusiv paşaportizarea) a bunurilor imobile, restabilirea documentelor pentru dreptul de proprietate şi administrarea acestor bunuri;
imprimarea şi baterea monedei, imprimarea hîrtiilor de valoare de stat;
efectuarea lucrărilor cartografice, geodezice, astronomo-geodezice, gravimetrice, topografice, cadastrale, a lucrărilor în domeniul hidrometeorologiei şi geologiei.
4. Pentru desfăşurarea activităţii fără licenţă de stat sau a activităţilor interzise pe teritoriul Republicii Moldova, precum şi a celor permise în mod exclusiv întreprinderilor de stat, întreprinderea răspunde în mărimea profitului realizat în timpul cît a durat această încălcare şi i se aplică amendă în aceeaşi mărime. Aceste sume sînt vărsate în părţi egale în bugetul de stat şi în bugetul local respectiv. Totodată, managerul-şef al întreprinderii nu este eliberat de altă răspundere prevăzută de legislaţie."
7. Articolul 12:
punctul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"1. Întreprinderea, indiferent de forma juridică de organizare, asigură evidenţa contabilă şi statistică în modul stabilit de legislaţia în vigoare.";
în punctul 2, cuvintele "Antreprenorul (întreprinderea)" se înlocuiesc cu cuvîntul "Întreprinderea";
în punctul 3, cuvintele "Antreprenorul (întreprinderea)" şi "antreprenorul" se înlocuiesc respectiv cu cuvintele "Întreprinderea" şi "întreprinderea";
în punctul 4, cuvintele "antreprenorului (întreprinderii)" se înlocuiesc cu cuvîntul "întreprinderii".
8. La articolul 13, după punctul 6 se introduce un nou punct, 7, cu următorul cuprins:
"7. Orice cetăţean poate fi fondator numai al unei întreprinderi individuale. Persoanele juridice şi fizice pot fi asociaţi numai ai unei singure societăţi cu răspundere nelimitată sau în comandită."
9. Articolul 14 punctul 3, alineatul 2 se abrogă.
10. La articolul 17 punctul 1, după alineatul 1 se introduce un nou alineat, cu următorul cuprins:
"Societatea pe acţiuni sau societatea cu răspundere limitată poate fi înfiinţată şi de o singură persoană juridică sau fizică."
11. La articolul 18, punctul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"3. Particularităţile înfiinţării, înregistrării, funcţionării şi încetării activităţii cooperativelor, asociaţiilor lor şi întreprinderilor fondate de acestea se reglementează de Legea cu privire la cooperaţie, legislaţia civilă, precum şi de statutele organizaţiilor menţionate."
12. Articolul 21:
după punctul 4 se introduce un nou punct, 5, cu următorul cuprins:
"5. Prin derogare de la punctele 1, 3 şi 4 ale prezentului articol, filialele şi reprezentanţele întreprinderilor statelor străine se înfiinţează ca persoane juridice.
Filialele şi reprezentanţele întreprinderilor statelor străine îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu legislaţia Republicii Moldova şi cu regulamentele aprobate de întreprinderea fondator. Particularităţile înfiinţării lor se reglementează de legislaţie.";
punctul 5 va deveni punctul 6.
13. Articolul 22 punctele 1, 3 şi 4 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"1. Pentru a-şi coordona activitatea, în scopul creării unor condiţii favorabile pentru realizarea şi apărarea intereselor de producţie, tehnico-ştiinţifice, sociale şi altor interese comune, întreprinderile au dreptul să înfiinţeze societăţi sub formă de asociaţii, uniuni, concerne, care vor fi organizaţii necomerciale.
Dacă, la decizia asociaţilor, societatea în cauză va practica activitate de antreprenoriat, o asemenea societate va fi reorganizată în societate economică sau va fi în drept să înfiinţeze o societate economică, sau va participa la activitatea unei asemenea societăţi economice.";
"3. Societatea este persoană juridică şi acţionează în baza contractului şi statutului. Societatea trebuie să aibă firmă (denumire) proprie, patrimoniu separat şi patrimoniu distinct, bilanţ propriu centralizator, cont de decontări şi alte conturi în instituţiile financiare, ştampilă cu firma sa şi alte elemente caracteristice.
Firma societăţii va include unul din cuvintele: "asociaţie", "uniune" sau "concern".
Statutul societăţii va cuprinde: firma, sediul (adresa juridică), scopul activităţii, lista asociaţilor, condiţiile formării şi competenţa organelor de conducere, modul de luare a deciziilor, precum şi modul de distribuire a bunurilor rămase după lichidarea societăţii.
4. Întreprinderile ce intră în componenţa societăţii îşi păstrează independenţa şi drepturile de persoană juridică sau fizică.
Asociaţii societăţii, în activitatea lor de antreprenoriat, pot folosi firma societăţii, indicînd apartenenţa lor la aceasta."
14. Articolul 23 punctul 3:
subalineatul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"contractul de constituire (de societate) şi statutul - pentru societăţile pe acţiuni, societăţile cu răspundere limitată şi cooperativele de producţie. În cazul înfiinţării unei societăţi pe acţiuni sau unei societăţi cu răspundere limitată de către o singură persoană, în loc de contract de constituire (de societate) fondatorul întocmeşte declaraţie de constituire a societăţii. Declaraţia trebuie să cuprindă aceleaşi date ca şi contractul şi se întocmeşte în conformitate cu cerinţele înaintate faţă de perfectarea contractului de constituire (de societate);";
după subalineatul 4 se introduce un nou subalineat, cu următorul cuprins:
"statutul şi hotărîrea Guvernului - pentru întreprinderile de stat; statutul şi decizia autorităţilor administraţiei publice locale - pentru întreprinderile municipale."
15. Articolul 25:
în punctul 1, cuvîntul "Antreprenorul" se înlocuieşte cu cuvîntul "Întreprinderea";
în punctul 2, cuvintele "mai mulţi antreprenori", "antreprenorul care a depus primul" se înlocuiesc respectiv cu cuvintele "mai multe persoane", "persoana care a depus prima";
punctul 4 se abrogă.
16. Articolul 26:
în punctul 1, cuvintele "Antreprenorul a cărui firmă" se înlocuiesc cu cuvintele "Întreprinderea a cărei firmă";
în punctul 3, textul "sau a arbitrajului, cu o amendă de la 10 mii pînă la 100 mii ruble" se înlocuieşte cu textul ", cu o amendă de la 10 la 100 salarii minime, luîndu-se ca bază salariul minim stabilit în republică".
17. În articolul 27 punctul 5, cuvintele "Agenţii antreprenoriatului" se înlocuiesc cu cuvîntul "Întreprinderile".
18. La articolul 28, după punctul 3 se introduce un nou punct, 4, cu următorul cuprins:
"4. În toate cazurile de reorganizare şi lichidare a întreprinderii, pentru efectuarea înscrierii respective în Registrul de stat al comerţului, proprietarul, în termen de 3 zile de la data aprobării bilanţului de lichidare şi închiderii conturilor bancare ale acesteia, va prezenta organului teritorial al Camerei Înregistrării de Stat de pe lîngă Ministerul Justiţiei următoarele documente:
a) cerere cu privire la radierea întreprinderii din Registrul de stat al comerţului;
b) certificatul de înregistrare a întreprinderii (în original);
c) actul de confirmare a achitării în întregime cu bugetul de stat, eliberat de inspectoratul fiscal din teritoriu;
d) actul de confirmare a faptului că întreprinderea şi-a închis contul (conturile) bancar, eliberat de banca (băncile) deserventă;
e) documentele de constituire (în original);
f) actul despre predarea spre nimicire a ştampilelor întreprinderii, eliberat de organul de poliţie în a cărui rază îşi are sediul întreprinderea;
g) copia de pe avizul publicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova despre lichidarea întreprinderii".
19. În articolul 30 punctul 2:
cuvîntul "antreprenorul" se înlocuieşte cu textul "persoana ale cărei drepturi au fost încălcate";
cuvintele "sau la arbitraj", "sau prin arbitraj" se exclud.
20. Capitolul VI se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Capitolul VI
REORGANIZAREA ŞI LICHIDAREA ÎNTREPRINDERII
Articolul 32. Reorganizarea întreprinderii
1. Reorganizarea întreprinderii se efectuează prin fuziune, asociere, divizare, separare, transformare.
La fuziunea întreprinderilor, toate drepturile patrimoniale şi obligaţiile fiecăreia din ele trec, potrivit actului de transfer, la întreprinderea înfiinţată în urma fuziunii.
La asocierea unei întreprinderi cu alta, la cea din urmă trec, în conformitate cu actul de transfer, toate drepturile patrimoniale şi obligaţiile întreprinderii asociate.
La divizarea întreprinderii, la întreprinderile înfiinţate în urma divizării trec, potrivit actului (bilanţului) divizării, drepturile patrimoniale şi obligaţiile întreprinderii reorganizate.
La separarea din întreprindere a unei sau a cîtorva întreprinderi, la fiecare din acestea trec, potrivit actului (bilanţului) divizării, părţile respective din drepturile patrimoniale şi obligaţiile întreprinderii reorganizate.
La transformarea întreprinderii în întreprindere cu altă formă juridică de organizare, la întreprinderea recent înfiinţată trec toate drepturile patrimoniale şi obligaţiile întreprinderii transformate.
2. Reorganizarea întreprinderii se efectuează la decizia fondatorilor (asociaţilor) ei.
3. În cazurile stabilite de lege, reorganizarea întreprinderii prin divizare sau separare se efectuează prin hotărîre a autorităţilor administraţiei publice autorizate sau prin hotărîre a instanţei de judecată.
În cazurile prevăzute de lege, reorganizarea întreprinderii prin fuziune, asociere sau transformare se efectuează numai cu acordul autorităţilor administraţiei publice autorizate.
4. Actul de transfer sau bilanţul divizării va cuprinde prevederi referitoare la succesiunea de drept asupra tuturor obligaţiilor întreprinderii reorganizate faţă de toţi creditorii şi debitorii ei, inclusiv obligaţiile contestate de părţi.
Actul de transfer sau bilanţul divizării se aprobă de către persoana (organul) care a luat decizia de reorganizare a întreprinderii şi se prezintă împreună cu documentele de constituire pentru înregistrarea de stat a întreprinderii recent înfiinţate sau pentru modificarea documentelor de constituire ale întreprinderii existente.
Neprezentarea împreună cu documentele de constituire, respectiv a actului de transfer sau bilanţului divizării, precum şi lipsa în aceste documente a dispoziţiei cu privire la succesiunea de drept asupra obligaţiilor întreprinderii reorganizate atrag după sine refuzul înregistrării de stat a întreprinderii recent înfiinţate.
5. Întreprinderea se consideră reorganizată, cu excepţia cazurilor de reorganizare prin asociere, din momentul înregistrării de stat a întreprinderii recent înfiinţate.
La reorganizarea întreprinderii prin asociere la ea a altei întreprinderi, prima se consideră reorganizată din momentul înscrierii în Registrul de stat al comerţului a datelor cu privire la încetarea activităţii întreprinderii asociate.
Articolul 33. Garantarea drepturilor creditorilor în cazul reorganizării întreprinderii
1. Antreprenorul sau organul care a luat decizia de reorganizare a întreprinderii este obligat, cu o lună înainte de reorganizare, să informeze în scris despre aceasta creditorii întreprinderii.
2. Creditorul întreprinderii reorganizate este în drept să ceară încetarea sau executarea înainte de termen a creanţelor întreprinderii, ca debitor, şi repararea prejudiciilor.
3. Dacă bilanţul divizării nu dă posibilitatea de a stabili succesorul de drepturi al întreprinderii reorganizate, întreprinderile recent înfiinţate răspund solidar de obligaţiile întreprinderii reorganizate în faţa creditorilor acesteia.
Articolul 34. Lichidarea întreprinderii
1. Lichidarea întreprinderii conduce la încetarea activităţii acesteia fără trecerea drepturilor şi obligaţiilor pe cale succesorală la alte persoane.
2. Întreprinderea se lichidează prin hotărîre a:
a) fondatorilor (asociaţilor), în conformitate cu condiţiile prevăzute în documentele de constituire ale întreprinderii, inclusiv în legătură cu expirarea termenului pentru care a fost înfiinţată întreprinderea respectivă sau cu atingerea scopurilor în care a fost înfiinţată;
b) instanţei de judecată în caz de:
1) faliment al întreprinderii declarat în conformitate cu Legea cu privire la faliment;
2) declarare a documentelor de constituire ale întreprinderii ca fiind nule;
3) încălcare a cerinţelor, stabilite de legislaţie, privind desfăşurarea unui anumit gen de activitate, prin care se explică lichidarea întreprinderii;
4) expirare a termenului pentru care a fost înfiinţată întreprinderea respectivă sau după atingerea scopurilor în care a fost înfiinţată (la cererea procurorului sau a Camerei Înregistrării de Stat de pe lîngă Ministerul Justiţiei), dacă fondatorii (asociaţii) întreprinderii nu au luat hotărîrea de lichidare a întreprinderii;
5) neprezentare a dărilor de seamă contabile şi statistice privind activitatea întreprinderii pe o perioadă ce depăşeşte un an.
Întreprinderea poate fi lichidată şi în alte temeiuri stabilite de lege.
3. Întreprinderea se consideră lichidată din momentul radierii ei din Registrul de stat al comerţului.
Articolul 35. Procedura de lichidare a întreprinderii
1. În hotărîrea de lichidare a întreprinderii se stabileşte procedura şi termenele în care se va efectua lichidarea, termenul limită de înaintare a creanţelor de către creditori, care trebuie să fie nu mai mic de 2 luni din momentul publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova a avizului despre lichidare.
Hotărîrea de lichidare a întreprinderii în legătură cu expirarea termenului pentru care a fost înfiinţată întreprinderea respectivă sau cu atingerea scopurilor în care a fost înfiinţată se ia de către fondatori (asociaţi) în modul prevăzut de prezentul articol, anunţîndu-se creditorii cu 3 luni înainte de expirarea duratei întreprinderii sau imediat după atingerea scopurilor în care a fost înfiinţată şi după publicarea în Monitorul Oficial al Republicii Moldova a avizului despre lichidare.
În caz de faliment, întreprinderea se lichidează prin hotărîre a instanţei de judecată în conformitate cu Legea cu privire la faliment.
2. Lichidarea întreprinderii se efectuează de comisia de lichidare sau de lichidator, desemnaţi de fondatori (asociaţi) sau, după caz, de instanţa de judecată.
3. Comisia de lichidare (lichidatorul întreprinderii) publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova informaţie despre lichidarea întreprinderii, procedura şi termenele în care se va efectua lichidarea, termenul limită de înaintare a creanţelor de către creditori, precum şi evaluează activele întreprinderii (bunurile şi toate obligaţiile patrimoniale faţă de întreprinderea care se lichidează), stabileşte creanţele creditorilor, comunicîndu-le acestora despre lichidarea întreprinderii, ia măsuri pentru perceperea datoriei de debitor.
4. După expirarea termenului de înaintare a creanţelor de către creditori, comisia de lichidare (lichidatorul întreprinderii) prezintă spre aprobare organului (persoanei) care a înfiinţat-o Procesul-verbal de evaluare a activelor întreprinderii, lista creanţelor înaintate de creditori şi suma acestora, precum şi rezultatul examinării lor. Aceste documente se aprobă de către fondatorii (asociaţii) întreprinderii şi instanţa de judecată care au luat hotărîrea de lichidare şi se aduc la cunoştinţa fiecărui creditor.
Dacă în procesul lichidării întreprinderii se stabileşte că datoriile acesteia depăşesc activele, din care cauză întreprinderea nu este în stare să execute creanţele creditorilor, fondatorii (asociaţii) sînt obligaţi să acţioneze în judecată cu privire la deschiderea procedurii falimentare sau să-şi anuleze hotărîrea cu privire la lichidarea întreprinderii.
5. Comisia de lichidare (lichidatorul întreprinderii), după executarea tuturor creanţelor creditorilor, întocmeşte bilanţul de lichidare şi îl prezintă, odată cu predarea bunurilor rămase ale întreprinderii, fondatorilor (asociaţilor) acesteia, instanţei de judecată, prin a căror decizie a fost înfiinţată.
Articolul 36. Executarea creanţelor creditorilor faţă de întreprinderea ce se lichidează
1. Creanţele creditorilor faţă de întreprinderea ce se lichidează se execută din contul bunurilor acestei întreprinderi în următoarea ordine:
a) creanţele cetăţenilor faţă de care debitorul este răspunzător de prejudicierea sănătăţii lor sau în legătură cu moartea, pe calea capitalizării plăţilor respective pe unitate de timp;
b) creanţele lucrătorilor din întreprinderea ce se lichidează privind plata salariului pentru perioada de pînă la 6 luni precedente luării hotărîrii de lichidare;
c) achitarea cu bugetul public naţional pentru perioada de pînă la un an precedent luării hotărîrii de lichidare;
d) alte creanţe ale creditorilor.
Comisia de lichidare (lichidatorul întreprinderii) începe executarea creanţelor creditorilor din ziua aprobării Procesului-verbal de evaluare a activelor întreprinderii, listei creanţelor înaintate şi rezultatului examinării lor. Excepţie fac creanţele creditorilor indicate la litera d): executarea lor se
efectuează după expirarea unei luni din ziua aprobării documentelor enumerate.
Executarea creanţelor creditorilor din fiecare rînd se face proporţional cu suma creanţelor fiecărui creditor din rîndul respectiv.
Executarea creanţelor creditorilor din rîndul următor se face după executarea în întregime a creanţelor creditorilor din rîndul precedent.
2. Creanţele creditorilor, stabilite şi înaintate după expirarea termenului stabilit pentru înaintarea lor, se execută din contul bunurilor întreprinderii ce au rămas după executarea creanţelor stabilite şi înaintate în termenul stabilit.
3. Creanţele creditorilor asigurate prin gaj se execută indiferent de rîndul stabilit pentru executarea creanţelor altor creditori şi de termenul de înaintare a creanţelor.
4. Creanţele neexecutate din cauza insuficienţei de bunuri ale întreprinderii persoană juridică (cu excepţia cooperativelor de producţie) se consideră stinse. Creanţele faţă de întreprinderea persoană fizică ce se lichidează şi faţă de cooperativa de producţie se execută de către fondatorii (asociaţii) întreprinderii în modul stabilit de lege.
Se consideră stinse creanţele, nerecunoscute de comisia de lichidare (lichidatorul întreprinderii), dacă creditorii, în termen de o lună de la data primirii înştiinţării cu privire la nerecunoaşterea în întregime sau parţială a creanţelor lor, nu acţionează în judecată cu privire la executarea acestor creanţe.
5. Bunurile rămase după executarea creanţelor creditorilor se utilizează conform indicaţiilor proprietarului sau persoanei împuternicite de acesta."
21. Articolul 35 va deveni articolul 37.
22. În textul legii, cuvintele "organe ale puterii de stat şi ale administraţiei de stat", "organe de stat" se înlocuiesc cu cuvintele "autorităţi ale administraţiei publice" la cazul respectiv, cuvintele "organe de autoadministrare locală" se înlocuiesc cu cuvintele "autorităţi ale administraţiei publice locale" la cazul respectiv.
Notă: Art.II abrogat la data abrogării Legii salarizării conform Legii R.Moldova nr.355-XVI din 23.12.2005, în vigoare 03.03.2006
Art.II. - Din articolul 4 alineatul (1) din Legea salarizării nr.1305-XII din 25 februarie 1993 (Monitorul Parlamentului Republicii Moldova, 1993, nr.3, art.56), textul "în raport cu forma de organizare a unităţii, modul de finanţare şi caracterul activităţii" se exclude.
Notă: Art.III abrogat la data abrogării Legii nr.112-XIII din 20.05.1994 conform Legii R.Moldova nr.206-XVI din 07.07.2006, în vigoare 11.08.2006
Art.III. - Legea nr.112-XIII din 20 mai 1994 cu privire la susţinerea şi protecţia micului business (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1994, nr.2, art.7; 1995, nr.24, art.286; 1996, nr.1, art.4) se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 6:
în alineatul (2):
partea 1 se completează cu următorul text: "În acest caz, termenul pentru care se acordă creditul fiscal se calculează începînd cu data îndeplinirii condiţiilor stabilite în alineatul (1). Agenţii micului business sînt în drept să încheie cu inspectoratul fiscal un singur acord de credit pentru unul sau cîteva genuri de activitate.";
după partea 1 se introduc două părţi noi, cu următorul cuprins:
"Dacă, după încheierea acordului de credit, agentul micului business şi-a schimbat genul de activitate, termenul de acordare a creditului fiscal poate fi prelungit pe o perioadă egală cu perioada de timp recalculată conform condiţiilor acordării creditului fiscal subiecţilor micului business. În caz că genul prioritar de activitate este înlocuit cu un gen neprioritar de activitate, acordul de credit poate fi reînnoit în condiţiile stabilite în alineatul (1) litera b).
Dacă numărul mediu anual al angajaţilor se schimbă, fapt ce duce la trecerea întreprinderii în categoria întreprinderilor mărunte sau mici, creditul fiscal se acordă pentru o perioadă egală cu perioada de timp recalculată conform condiţiilor acordării creditului fiscal subiecţilor micului business.";
părţile 2 şi 3 vor deveni părţile 4 şi 5.
2. Articolul 17:
alineatul (2) se exclude;
alineatele (3) şi (4) vor deveni alineatele (2) şi (3).
Notă: Art.IV abrogat la data abrogării Legii cu privire la cooperaţie conform Legii R.Moldova nr.1007-XV din 25.04.2002, în vigoare 06.06.2002
Art.IV. - Articolul 31 punctul 3 din Legea nr.864-XII din 16 ianuarie 1992 cu privire la cooperaţie (Monitorul Parlamentului Republicii Moldova, 1992, nr.1 (partea întîi), art.14; 1995, nr.24, art.286; 1996, nr.1, art.4) va avea următorul cuprins:
"3. Cooperativele de consum şi asociaţiile lor sînt în drept, în vederea atingerii scopurilor lor statutare, să înfiinţeze întreprinderi industriale, de construcţie, de transport, comerciale şi alte întreprinderi, care dobîndesc drepturi de persoane juridice din momentul înregistrării de stat.
Denumirea întreagă a întreprinderii înfiinţate va arăta genul principal de activitate şi va include cuvintele "întreprindere a cooperaţiei de consum" sau "întreprindere a asociaţiei cooperativelor de consum" şi denumirea cooperativei sau asociaţiei care a fondat această întreprindere."
Art.V. - Prezenta lege intră în vigoare la data publicării.
Art.VI. - Se stabileşte că:
în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, asociaţiile (uniunile, concernele) de întreprinderi cu drepturi de persoană juridică sînt obligate să-şi perfecteze documentele de constituire, iar întreprinderile care au format asociaţii (uniuni, concerne) fără drepturi de persoană juridică să-şi legalizeze relaţiile de activitate în cadrul asociaţiei (uniunii, concernului) în conformitate cu prevederile articolului 22 din Legea cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi sau să decidă cu privire la lichidarea acestora;
persoanele care au fondat sau sînt asociaţi ai mai mult de o întreprindere individuală, societate cu răspundere nelimitată sau în comandită sînt obligate să ia măsuri pentru executarea prevederilor (condiţiilor) articolului 13 punctul 7 din Legea cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi.
Camera Înregistrării de Stat de pe lîngă Ministerul Justiţiei va asigura reînregistrarea întreprinderilor şi asociaţiilor (uniunilor, concernelor) menţionate în funcţiune, iar după expirarea termenului de 6 luni, va acţiona în judecată pentru anularea documentelor de constituire ale întreprinderilor şi asociaţiilor (uniunilor, concernelor) care nu au fost reînregistrate.
Art.VII. - Guvernul:
în termen de o lună:
- va aduce actele sale normative în corespundere cu prezenta lege;
- va asigura revizuirea şi anularea de către ministere, departamente şi autorităţile administraţiei publice locale a actelor lor normative ce contravin prezentei legi;
în termen de două luni, va prezenta spre examinare Parlamentului:
propuneri cu privire la aducerea legislaţiei în vigoare în corespundere cu prezenta lege;
proiectul de lege cu privire la acordarea de licenţe;
proiectul de lege cu privire la brevetul de întreprinzător.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Dumitru MOŢPAN |
Chişinău, 30 aprilie 1997. | |
Nr. 1167-XIII. |
