O R D I N
cu privire la aprobarea Regulamentului şi a componenţei
Consiliului de Acreditare
[Titlul modificat prin Ordinul Ministerului Economiei nr.63 din 14.04.2016, în vigoare 22.04.2016]
nr. 51 din 08.04.2013
Monitorul Oficial nr.83-90/424 din 19.04.2013
* * *
Abrogat: 13.10.2017
Ordinul Ministerului Economiei şi Infrastructurii nr.177 din 29.09.2017
Întru executarea prevederilor art.10 din Legea nr.235 din 1 decembrie 2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.46-47, art.136) şi în temeiul Hotărîrii Guvernului nr.690 din 13 noiembrie 2009 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei, structurii şi efectivului-limită ale aparatului central al acestuia (Monitorul Oficial, 2009, nr.166-168, art.768)
ORDON:
1. A aproba Regulamentul Consiliului de Acreditare, conform anexei nr.1 la prezentul ordin.
2. A aproba Componenţa Consiliului de Acreditare, conform anexei nr.2 la prezentul ordin.
[Pct.2 modificat prin Ordinul Ministerului Economiei nr.63 din 14.04.2016, în vigoare 22.04.2016]
3. A publica prezentul ordin în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
VICEPRIM-MINISTRU, | |
MINISTRUL ECONOMIEI | Valeriu LAZĂR |
Chişinău, 8 aprilie 2013. | |
Nr.51. |
Anexa nr.1
la Ordinul Ministerului Economiei
nr.51 din 8 aprilie 2013
REGULAMENTUL
CONSILIULUI DE ACREDITARE
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Consiliul de Acreditare (denumit în continuare “Consiliu”) se constituie în baza Legii nr.235 din 01.12.2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii cu modificările şi completările ulterioare.
Consiliul asigură imparţialitatea, dezvoltarea şi respectarea principiilor şi a politicilor de funcţionare ale Centrului Naţional de Acreditare - MOLDAC, precum şi participarea eficientă şi echilibrată a tuturor părţilor direct sau indirect interesate în activitatea de acreditare .
[Pct.1 completat prin Ordinul Ministerului Economiei nr.63 din 14.04.2016, în vigoare 22.04.2016]
2. Organizarea şi funcţionarea Consiliului este reglementată de prezentul Regulament, precum şi de articolul 10 din Legea nr.235 din 01.12.2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii cu modificările şi completările ulterioare.
[Pct.2 completat prin Ordinul Ministerului Economiei nr.63 din 14.04.2016, în vigoare 22.04.2016]
3. Consiliul activează pe baze obşteşti şi este alcătuit din 15 membri.
31. Consiliul este un organ consultativ, iar deciziile acestuia poartă caracter de recomandare.
[Pct.31 introdus prin Ordinul Ministerului Economiei nr.63 din 14.04.2016, în vigoare 22.04.2016]
II. ATRIBUŢIILE, DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE CONSILIULUI DE ACREDITARE
4. Consiliul are următoarele atribuţii:
a) examinează şi înaintează propuneri referitoare la politicile şi regulile de acreditare;
b) examinează şi înaintează propuneri referitoare la devizul anual de venituri şi cheltuieli;
c) examinează şi înaintează propuneri referitoare la darea de seamă contabilă şi contul veniturilor şi al pierderilor şi, după caz, poate solicita audit financiar;
d) monitorizează şi asigură imparţialitatea şi obiectivitatea în procesul de acreditare;
e) examinează şi înaintează propuneri referitoare la regulamentul Comisiei de Apel;
[Lit.f) pct.4 abrogată prin Ordinul Ministerului Economiei nr.63 din 14.04.2016, în vigoare 22.04.2016]
g) examinează şi înaintează propuneri referitoare la regulamentul comitetelor tehnice;
h) recomandă organizaţiile internaţionale de specialitate cu care trebuie să colaboreze MOLDAC;
i) promovează acreditarea şi informează societatea referitor la acreditare;
j) examinează şi înaintează propuneri referitoare la lista standardelor de referinţă şi a documentelor organizaţiilor europene şi internaţionale de specialitate care stabilesc criterii generale şi reguli în domeniul acreditării şi al evaluării conformităţii.
[Pct.4 modificat prin Ordinul Ministerului Economiei nr.63 din 14.04.2016, în vigoare 22.04.2016]
5. Consiliul are următoarele drepturi:
a) să propună Ministerului Economiei modificarea componenţei Consiliului;
b) să solicite organismului de acreditare elaborarea şi prezentarea (în termen de 30 zile lucrătoare de la data recepţionării solicitării scrise) rapoartelor privind executarea deciziilor şi a recomandărilor referitoare la activitatea de acreditare, precum şi a propunerilor de măsuri pentru perfecţionarea activităţii de acreditare;
c) să solicite părţilor interesate substituirea reprezentanţilor lor în Consiliu.
6. Consiliul are următoarele obligaţii:
a) să asigure independenţa şi imparţialitatea în luarea deciziilor, precum şi transparenţa activităţii sale;
b) să prezinte anual Ministerului Economiei rapoarte cu privire la activitatea sa şi, după caz, propunerile sau recomandările ce se impun;
c) sa susţină activitatea MOLDAC, în caz de necesitate, prin atragerea în activitatea sa a experţilor şi a altor persoane competente din cadrul comitetelor tehnice de ramură, al autorităţilor administraţiei publice cu funcţii de reglementare, precum şi din alte organizaţii;
d) să efectueze controlul asupra examinării apelurilor.
III. PRINCIPIILE DE FUNCŢIONARE A CONSILIULUI DE ACREDITARE
7. Componenţa Consiliului de Acreditare
1) Componenţa Consiliului se aprobă de Ministerul Economiei.
2) Pentru asigurarea participării tuturor părţilor interesate în activitatea de acreditare, Consiliul se constituie din 15 membri după cum urmează:
a) Grupul reprezentanţilor autorităţilor cu funcţii de reglementare interesate în dezvoltarea acreditării şi a evaluării conformităţii – 4 membri;
b) Grupul reprezentanţilor organismelor de evaluare a conformităţii acreditate – 4 membri;
c) Grupul reprezentanţilor beneficiarilor activităţilor de evaluare a conformităţii – 4 membri;
d) Grupul reprezentanţilor consumatorilor - 2 membri.
3) Directorul MOLDAC este membru al Consiliului fără drept de vot şi nu face parte din niciun grup de părţi interesate.
4) Reprezentanţii altor autorităţi cu funcţii de reglementare şi alte părţi interesate pot participa, în calitate de invitaţi, la şedinţele Consiliului.
5) Membrii Consiliului au un mandat de 4 ani cu posibilitatea extinderii acestuia cu încă 4 ani.
6) Fiecare grup de părţi interesate are dreptul la un singur vot. Votul unitar realizat prin consens de către membrii grupului este exprimat de un reprezentant al grupului desemnat de membrii acestuia. Votul Preşedintelui Consiliului face parte din votul grupului reprezentanţilor autorităţilor.
7) Criteriile pe baza cărora sînt selectaţi membrii Consiliului sînt:
a) să deţină autoritatea de a lua decizii în numele instituţiei pe care o reprezintă;
b) să cunoască legislaţia în domeniul infrastructurii calităţii şi cerinţele standardelor de referinţă;
c) să aibă experienţă într-un domeniu relevant pentru acreditare.
8) MOLDAC comunică părţilor interesate criteriile de selectare a membrilor în componenţa Consiliului concomitent cu solicitarea nominalizării acestora şi prezentării cv-ului candidatului respectiv.
9) MOLDAC verifică îndeplinirea criteriilor de către candidaţii propuşi de părţile interesate şi propune spre aprobare Ministerului Economiei lista candidaţilor în Consiliu. Membrii Consiliului semnează Declaraţii de integritate.
10) Membrii Consiliului îşi pierd calitatea de membru în următoarele situaţii:
a) la solicitarea proprie;
b) în cazul revocării de către instituţia pe care o reprezintă;
c) absentează de la 3 şedinţe consecutive;
d) dizabilitate severă, care face ca membrul Consiliului să fie în incapacitate de a-şi îndeplini funcţiile de membru, sau o boală care ar presupune lipsa de la locul de muncă pentru o perioadă mai mare de şase luni;
e) încălcare a obligaţiilor ce îi revin în calitate de membru al Consiliului, inclusiv manifestare (evidentă sau tacită) de parţialitate şi/sau neobiectivitate, dezvăluire a informaţiei confidenţiale despre un anumit organism de evaluare a conformităţii fără consimţămîntul scris al acestuia, cu excepţia cazurilor în care legislaţia prevede ca astfel de informaţii să fie dezvăluite fără un astfel de consimţămînt;
f) sentinţă a instanţei de judecată pronunţată în privinţa membrului Consiliului care implică interdicţie temporară de a-şi exercita funcţia sau descalificarea temporară din funcţie.
11) În caz de eliberare din funcţiile deţinute a membrilor Consiliului, atribuţiile acestora în cadrul Consiliului vor fi preluate de persoanele nou-desemnate în aceste funcţii. În caz de pierdere a calităţii de membru, conform cazurilor stabilite la subpunctul 10), instituţia respectivă nominalizează un alt reprezentant în componenţa Consiliului. În ambele cazuri nu se emite un nou ordin de aprobare a componenţei Consiliului. Responsabilitatea pentru menţinerea în stare actuală a componenţei Consiliului aparţine Secretarului Consiliului.
[Pct.7 modificat prin Ordinul Ministerului Economiei nr.63 din 14.04.2016, în vigoare 22.04.2016]
8. Preşedintele Consiliului de Acreditare
1) Consiliul este condus de preşedinte. Funcţia de preşedinte al Consiliului este îndeplinită de către ministrul economiei.
2) În lipsa Preşedintelui atribuţiile acestuia sunt exercitate de către vicepreşedinte. Funcţia de vicepreşedinte este îndeplinită de viceministrul economiei care are responsabilităţi în domeniul infrastructurii calităţii.
3) Preşedintele Consiliului exercită următoarele funcţii:
a) conduce şedinţele Consiliului, în conformitate cu prezentul Regulament;
b) semnează documentele şi deciziile Consiliului, în conformitate cu atribuţiile sale şi cu prezentul Regulament;
c) propune componenţa Comisiei de Apel în vederea aprobării acesteia de către Consiliu.
[Pct.8 modificat prin Ordinul Ministerului economiei nr.125 din 09.07.2013, în vigoare 26.07.2013]
[Pct.9 abrogat prin Ordinul Ministerului Economiei nr.63 din 14.04.2016, în vigoare 22.04.2016]
[Pct.9 modificat prin Ordinul Ministerului economiei nr.182 din 15.10.2014, în vigoare 24.10.2014]
[Pct.9 modificat prin Ordinul Ministerului economiei nr.125 din 09.07.2013, în vigoare 26.07.2013]
10. Funcţionarea Consiliului de Acreditare
1) Activitatea Consiliului se desfăşoară sub formă de şedinţe, care se convoacă de către preşedinte semestrial sau ori de cîte ori este necesar, precum şi la solicitarea a cel puţin 3 membri ai Consiliului. Membrii Consiliului pot solicita preşedintelui convocarea Consiliului, cu argumentarea necesităţii convocării. Organizarea convocării se asigură de către Secretariatul Consiliului.
2) Şedinţele Consiliului sunt conduse de către preşedinte. În lipsa preşedintelui, şedinţele Consiliului sunt conduse de către vicepreşedinte.
3) Secretariatul Consiliului se asigură de către MOLDAC, din cadrul personalului permanent al acestuia, la propunerea directorului său.
4) Organizarea şedinţelor Consiliului, din punct de vedere logistic, revine MOLDAC.
5) Secretariatul Consiliului întocmeşte proiectul ordinii de zi în baza propunerilor membrilor Consiliului, anunţă membrii Consiliului despre data desfăşurării şedinţei şi ordinea de zi a acesteia, şi transmite membrilor Consiliului setul de documente pentru şedinţă cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de convocarea şedinţei.
6) Şedinţa Consiliului se consideră deliberativă dacă la ea participă cel puţin 2/3 din membri şi toate grupurile sunt reprezentate.
7) Consiliul aprobă ordinea de zi şi procesul-verbal al şedinţei. Procesul-verbal se redactează de către Secretariatul Consiliului în termen de 5 zile şi se transmite de către acesta membrilor Consiliului în maximum 10 zile lucrătoare de la data şedinţei.
8) Deciziile Consiliului se adoptă cu majoritatea simplă a voturilor grupurilor de reprezentanţi. În caz de egalitate a voturilor, decizia este luată de preşedintele Consiliului.
9) În cazul cînd un membru al Consiliului nu participă la şedinţă, acesta transmite în scris votul către reprezentantul grupului desemnat de către membrii acestuia şi anunţă secretariatul Consiliului. Membrii Consiliului pot delega votul o singură dată într-un an.
10) Deciziile Consiliului se consemnează în procese-verbale semnate de preşedinte şi de secretar. În Procesele-verbale se stabilesc responsabilii şi termenele de executare a deciziilor. Secretariatul Consiliului monitorizează executarea deciziilor şi informează membrii Consiliului la şedinţele ulterioare.
11) Deciziile Consiliului au caracter de recomandare şi se transmit la MOLDAC prin secretariat pentru informare şi consultare.
12) Mijloacele de informare şi comunicare cu membrii Consiliului de Acreditare sunt: telefon, fax, e-mail, iar cu preşedintele Consiliului de Acreditare comunicarea se asigură prin consilierul ministrului economiei.
[Pct.10 completat prin Ordinul Ministerului Economiei nr.63 din 14.04.2016, în vigoare 22.04.2016]
[Pct.10 modificat prin Ordinul Ministerului economiei nr.182 din 15.10.2014, în vigoare 24.10.2014]
[Pct.10 completat prin Ordinul Ministerului Economiei nr.22 din 17.02.2014, în vigoare 28.02.2014]
Anexa nr.2
la Ordinul Ministerului Economiei
nr.51 din 8 aprilie 2013
COMPONENŢA CONSILIULUI DE ACREDITARE
1. Grupul reprezentanţilor autorităţilor cu funcţii de reglementare interesate în dezvoltarea acreditării şi evaluării conformităţii: | |
– viceprim-ministru, ministru, Ministerul Economiei, preşedintele Consiliului de Acreditare; | |
– viceministru, Ministerul Economiei, vicepreşedinte al Consiliului de Acreditare; | |
– viceministru, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor; | |
– şef Serviciu Producţie Ecologică şi Produse de Origine, Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare. | |
2. Grupul reprezentanţilor organismelor de evaluare a conformităţii acreditate | |
– vicepreşedinte, Asociaţia Patronală Profesională în domeniul Metrologiei şi Calităţii Produselor; | |
– preşedinte, Asociaţia Patronală în domeniul Conformităţii Produselor din Republica Moldova; | |
– conducător, Organismul de Certificare a Produselor cu Grad Sporit de Pericol; | |
– director general, Institutul Naţional de Metrologie. | |
3. Grupul reprezentanţilor beneficiarilor activităţilor de evaluare a conformităţii | |
– vicepreşedinte, Camera de Comerţ şi Industrie a Republicii Moldova; | |
– preşedinte, Federaţia Naţională a Patronatului din Agricultură şi Industria Alimentară; | |
– preşedinte al Federaţiei Patronale a Constructorilor, Drumarilor şi a Producătorilor Materialelor de Construcţie; | |
– director executiv, Asociaţia Producătorilor şi Exportatorilor de Vin. | |
4. Grupul reprezentanţilor consumatorilor | |
– director adjunct, Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor; | |
– specialist, Centrul pentru Protecţia Consumatorilor; | |
– director, Centrul Naţional de Acreditare din Republica Moldova “MOLDAC”. |
[Anexa nr.2 modificată prin Ordinul Ministerului Economiei nr.63 din 14.04.2016, în vigoare 22.04.2016]
[Anexa nr.2 modificată prin Ordinul Ministerului economiei nr.182 din 15.10.2014, în vigoare 24.10.2014]
[Anexa nr.2 modificată prin Ordinul Ministerului economiei nr.125 din 09.07.2013, în vigoare 26.07.2013]
[Anexa nr.2 modificată prin Ordinul Ministerului Economiei nr.97 din 05.06.2013, în vigoare 21.06.2013]
[Anexa nr.2 modificată prin Ordinul Ministerului Economiei nr.94 din 31.05.2013, în vigoare 21.06.2013]