D E C I Z I E
despre necesitatea corespunderii condiţiilor de difuzare
a publicităţii, teleshopping-ului şi sponsorizării cu
prevederile actelor normative în vigoare
nr. 74 din 22.12.2004
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.242-245/529 din 31.12.2004
* * *
Luînd act de Nota informativă a Direcţiei Expertiză, Licenţiere şi Monitorizare şi în baza Convenţiei europene cu privire la televiziunea transfrontalieră, articolului 37 (1) din Legea audiovizualului nr.603/03.10.1995, cu respectarea articolelor 1, 20 şi 24 (c) ale Statutului, Consiliul Coordonator al Audiovizualului
DECIDE:
Art.1. Se constată că majoritatea posturilor de televiziune şi radio cu emisie prin unde şi unii operatori de cablu difuzează publicitate, teleshopping şi realizează emisiuni sponsorizate cu derogări de la prevederile legislative; nu respectă regulile competiţiei corecte şi transparente, menite să servească, în primul rînd, interesele publicului.
Art.2. Se interzice operatorilor de cablu şi cablu-unde (MMDS) plasarea şi/sau substituirea publicităţii pe canalele retransmise.
Art.3. Se recomandă posturilor de televiziune şi radio cu emisie prin unde şi operatorilor de cablu cu canale proprii de emisie să difuzeze nu mai puţin de 50% din volumul de publicitate în limba de stat a Republicii Moldova.
Art.4. Se interzice promovarea indecenţei, pornografiei şi violenţei, aflate sub incidenţa art.28 (e) din Legea audiovizualului şi art.7 al Convenţiei europene cu privire la televiziunea transfrontalieră prin intermediul spoturilor publicitare/promoţionale ale filmelor din repertoriul cinematografelor/programele TV.
Art.5. Se interzice difuzarea anunţurilor şi spoturilor publicitare care propagă practici oculte.
Art.6. Emisiunile sponsorizate, emisiunile - concurs (rubricile - concurs) care oferă premii, nu vor incita, sub nici o formă, la folosirea produselor sau serviciilor sponsorului. În emisie poate fi plasată doar marca comercială.
Art.7. Se interzice difuzarea publicităţii mascate (camuflate), care, conform actelor normative europene, ţine de prezentarea în programe, prin cuvinte, sunete sau imagini, a bunurilor, serviciilor, denumirilor, mărcilor comerciale sau activităţilor unui producător de bunuri ori prestator de servicii, dacă această prezentare este făcută în mod intenţionat de titularul de licenţă, în scop publicitar nedeclarat, şi care poate crea confuzie în rîndul publicului cu privire la adevăratul său scop; o asemenea formă de prezentare este considerată intenţionată mai ales atunci cînd este făcută în schimbul unor avantaje materiale, a unor servicii reciproce sau al altor beneficii cu efect similar.
Art.8. Se stabilesc două genuri de publicitate politică: preelectorală şi generală. Publicitatea politică preelectorală poartă caracter combativ şi are menirea să faciliteze ajungerea la putere a partidelor şi formaţiunilor politice, precum şi a persoanelor fizice care nu au acoperirea acestora, prin prezentarea programelor de guvernare. Publicitatea politică generală se difuzează în alte perioade de timp decît cea preelectorală şi constă în prezentarea ideilor conceptuale şi programatice ale partidelor şi formaţiunilor politice cu scopul creării imaginii pozitive şi consolidării rîndurilor prin atragerea de noi membri. Ea poate fi plasată numai în pauzele dintre emisiuni şi trebuie să fie precedată de titlul sau anunţul: publicitate politică. În publicitatea politică preelectorală şi cea generală se exclud atacurile la adresa altor partide şi formaţiuni politice.
Art.9. Direcţia expertiză, licenţiere şi monitorizare va pregăti, în termen de 3 luni, în comun cu Ministerul Sănătăţii, recomandări privind reglementarea difuzării publicităţii produselor farmaceutice şi serviciilor medicale.
Art.10. Prezenta decizie se publică în "Monitorul Oficial al Republicii Moldova".
Art.11. Secretarul Consiliului Coordonator al Audiovizualului (dl C.Bîrcă) va înmîna, contra semnătură, actuala decizie conducătorilor posturilor de televiziune şi radio, înscriindu-i într-o listă specială.
Art.12. Controlul asupra executării deciziei îl exercită Direcţia expertiză, licenţiere şi monitorizare (dl A.Cibotaru).
PREŞEDINTELE CONSILIULUI | |
COORDONATOR AL AUDIOVIZUALULUI | Ion MIHAILO
|
Secretar | Constantin Bîrcă |
Chişinău, 22 decembrie 2004. | |
Nr.74. |