H O T Ă R Î R E
pentru aprobarea Regulamentului privind procedura de soluţionare
a litigiilor din domeniul comunicaţiilor electronice
nr. 15 din 23.09.2008
Monitorul Oficial nr.193-194/576 din 28.10.2008
* * *
Abrogat: 13.12.2013
Hotărîrea ANRCETI nr.54 din 24.09.2013
Înregistrat la Ministerul Justiţiei al Republicii Moldova nr.617 la 23 octombrie 2008 Ministru _________V.Pîrlog |
Întru executarea prevederilor art.8 alin.(6) lit.a) şi art.9 alin.(1) lit.q) şi lit.r) ale Legii comunicaţiilor electronice nr.241-XVI din 15.11.2007 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.51-54, art.155), în temeiul p.15 lit.b) al Regulamentului Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI), aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.905 din 28.07.2008 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.143-144, art.917), Consiliul de Administraţie
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul privind procedura de soluţionare a litigiilor din domeniul comunicaţiilor electronice (se anexează).
2. Se abrogă Regulamentul privind modul de soluţionare a litigiilor dintre operatori, precum şi cele dintre operatori şi utilizatori, de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Telecomunicaţii şi Informatică, aprobat prin Hotărîrea Consiliului de Administraţie al ANRTI nr.17/3 din 07.08.2001 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.155-157, art.370), înregistrat la Ministerul Justiţiei cu nr.241 din 03.12.2001.
3. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
PREŞEDINTELE CONSILIULUI | |
DE ADMINISTRAŢIE AL ANRCETI | Sergiu SÎTNIC
|
Membrii Consiliului | Ion Pochin
Iurie Ursu |
Chişinău, 23 septembrie 2008. | |
Nr.15. |
Anexă
la Hotărîrea Consiliului de
Administraţie al ANRCETI
nr.15 din 23.09.2008
REGULAMENTUL
privind procedura de soluţionare a litigiilor din domeniul comunicaţiilor electronice
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Prezentul Regulament stabileşte procedura de soluţionare de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (denumită în continuare – Agenţia) a litigiilor dintre furnizorii de reţele şi/sau servicii de comunicaţii electronice (denumiţi în continuare – furnizori) precum şi a litigiilor dintre furnizorii de servicii de comunicaţii electronice şi utilizatorii finali ce intră în competenţa Agenţiei.
2. În situaţia apariţiei unui litigiu între furnizorul de servicii de comunicaţii electronice şi utilizatorul final ocazionate de aplicarea prevederilor Legii comunicaţiilor electronice nr.241-XVI din 15.11.2007 (denumită în continuare – Legea nr.241/2007), care nu a fost soluţionat de către părţi pe cale amiabilă, conform procedurii stabilite prin contractele încheiate, aceştia au dreptul de a se adresa Agenţiei în vederea soluţionării prin mediere a litigiului în cauză.
3. În situaţia apariţiei unui litigiu dintre furnizorii de reţele şi/sau servicii de comunicaţii electronice, în legătură cu drepturile şi obligaţiile impuse acestora în temeiul Legii nr.241/2007, în cazul în care nu pot fi soluţionate de către aceştia de sine stătător, oricare dintre părţi sesizează Agenţia în vederea soluţionării litigiului prin procedura de mediere sau procedura contencioasă.
4. Agenţia, după soluţionarea prin procedura contencioasă a litigiilor prevăzute în p.3 al prezentului Regulament, va adopta o decizie obligatorie în acest sens. Orice obligaţii impuse unei părţi de către Agenţie pentru soluţionarea unui litigiu trebuie să corespundă prevederilor Legii nr.241/2007.
5. În orice moment al procedurii de soluţionare a litigiului părţile pot încheia o tranzacţie cu privire la obiectul litigiului.
6. Dacă reclamantul renunţă la pretenţie sau dacă, fiind citat, nu s-a prezentat nemotivat la şedinţă, Agenţia încetează procedura de soluţionare a litigiului.
7. În desfăşurarea activităţii de soluţionare a litigiilor prevăzute de prezentul Regulament vor fi respectate principiile dreptului la apărare, egalităţii şi contradictorialităţii.
8. Procedura de mediere şi procedura contencioasă, stabilite prin prezentul Regulament, sînt facultative şi gratuite.
9. În sensul prezentului Regulament se aplică definiţiile prevăzute de articolul 2 al Legii nr.241/2007.
II. SOLUŢIONAREA LITIGIILOR DINTRE FURNIZORII DE REŢELE
ŞI/SAU SERVICII DE COMUNICAŢII ELECTRONICE
Secţiunea 1
Iniţierea procedurii
10. Partea interesată se va adresa Agenţiei prin cerere scrisă, depusă personal sau prin reprezentant la sediul Agenţiei sau expediată prin serviciul de trimitere recomandată, cu confirmare de primire, prin fax, sau printr-un înscris în formă electronică, căruia i s-a aplicat o semnătură digitală autentică, bazată pe un certificat al cheii publice, nesuspendat sau nerevocat la momentul respectiv.
11. Reclamaţia va cuprinde informaţii privitoare la:
a) părţile litigiului şi datele de identificare a acestora;
b) obiectul litigiului – se vor menţiona obligaţiile impuse în temeiul Legii nr.241/2007, altor legi, acte normative, reglementărilor privind activitatea din domeniul comunicaţiilor electronice pretins a fi fost încălcate de către reclamat;
c) motivarea în fapt – reclamantul trebuie să furnizeze detalii, inclusiv documente relevante (copii de pe corespondenţă, note ale şedinţelor dintre părţi etc.);
d) motivarea în drept – dispoziţiile legale pe care se întemeiază;
e) modul în care reclamantul este afectat de litigiu;
f) măsurile întreprinse de părţi pentru soluţionarea pe cale amiabilă a litigiului, în cazul existenţei unor asemenea demersuri, copia răspunsului (deciziei) reclamatului la petiţia reclamantului, copia contractului de prestare a serviciilor, factura de plată şi alte documente;
g) soluţiile şi măsurile propuse de către reclamant pentru soluţionarea litigiului;
h) procedura agreată în vederea soluţionării litigiului în cazul litigiului dintre furnizori;
i) semnătura şi ştampila, după caz.
12. Reclamaţia se va întocmi conform formularului-tip elaborat de Agenţie.
13. Formularul – tip poate fi obţinut de la sediul Agenţiei sau de pe Pagina – WEB oficială a Agenţiei – www.anrceti.md.
14. Reclamaţiile sînt înregistrate într-un registru al Agenţiei şi păstrate într-un dosar separat.
15. Reclamaţia trebuie să fie semnată de autor sau de reprezentantul, împuternicit în modul corespunzător, indicîndu-se numele, prenumele şi domiciliul sau sediul.
16. Reclamaţiile, care nu întrunesc condiţiile prevăzute la p.10, p.11 şi p.15 ale prezentului Regulament nu se examinează de Agenţie.
17. Înainte de sesizarea Agenţiei reclamantul trebuie să adreseze reclamaţia furnizorului în a cărui competenţă nemijlocită este soluţionarea litigiului. Reclamatul este obligat să examineze cererea în termen de 30 zile, iar cele ce nu necesită o studiere şi examinare suplimentară – fără întărziere sau în termen de 15 zile de la data înregistrării şi să informeze reclamantul despre decizia luată.
18. În cazul în care reclamantul nu este de acord cu decizia furnizorului sau nu a primit nici un răspuns de la el în termenii stabiliţi de legislaţie, el este în drept să depună reclamaţia privind soluţionarea litigiului la Agenţie sau în instanţa judecătorească competentă.
19. Dacă reclamaţia privind soluţionarea unui litigiu este depusă direct la Agenţie, fără a fi adresată anterior furnizorului, ea se expediază furnizorului, care este obligat să o examineze şi să se expună asupra legitimităţii cererii reclamantului. Reclamatul va informa despre decizia luată atît reclamantul, cît şi Agenţia, în termen de o lună din ziua primirii reclamaţiei.
20. Reclamaţiile utilizatorilor finali sau ale furnizorilor, care nu sînt în competenţa Agenţiei, nu sînt examinate, despre acest fapt este informat reclamantul. Dacă reclamaţia ţine de competenţa altui organ, ea se expediază acestui organ în termen de 3 zile de la data înregistrării, fapt despre care este informat reclamantul.
Secţiunea 2
Măsuri preliminare
21. După înregistrarea reclamaţiei, în cazul în care aceasta întruneşte condiţiile de formă, prevăzute la p.10, p.11 şi p.15 ale prezentului Regulament directorul Agenţiei, în funcţie de natura şi complexitatea litigiului, printr-o rezoluţie scrisă, transmite reclamaţia sau litigiul spre examinare şi soluţionare Serviciului responsabil de soluţionarea litigiilor din cadrul Agenţiei sau, după caz, unei comisii, constituite din salariaţii Agenţiei, după caz din membrii Consiliului de Administraţie al Agenţiei (în continuare – împuternicit pentru examinarea litigiului).
22. Împuternicitul pentru examinarea litigiului face o analiză preliminară a materialului furnizat, stabileşte competenţa Agenţiei de soluţionare a litigiului, a cauzei şi naturii litigiului, temeinicia cerinţelor reclamantului şi a măsurilor întreprinse de părţi pentru soluţionarea diferendelor, precum şi a soluţiilor propuse de reclamat. Împuternicitul pentru examinarea litigiului poate solicita părţilor aflate în litigiu informaţii suplimentare dacă le consideră necesare soluţionării litigiului.
23. Împuternicitul pentru examinarea litigiului va invita părţile, comunicîndu-le data şedinţei cu cel puţin 5 zile înainte. Odată cu această comunicare împuternicitul pentru examinarea litigiului va transmite reclamatului reclamaţia, pentru ca acesta să-şi poată prezenta opinia.
24. În cazul în care litigiul este de natură să afecteze drepturile sau interesele legitime ale altor persoane, împuternicitul pentru examinarea litigiului le va identifica şi va comunica acestora un rezumat al litigiului, precizînd data pînă la care pot să-şi exprime opinia. Împuternicitul pentru examinarea litigiului este obligat să analizeze aceste opinii în soluţionarea litigiului.
25. În cazul în care părţile se prezintă la data prevăzută la p.23 al prezentului Regulament, împuternicitul pentru examinarea litigiului va aduce la cunoştinţa acestora posibilitatea de a recurge la soluţionarea litigiului prin intermediul procedurii de mediere.
26. În cazul în care părţile sînt de acord cu soluţionarea litigiului prin mediere, împuternicitul pentru examinarea litigiului va întocmi un proces-verbal care constituie actul pe baza căruia se declanşează procedura de mediere.
27. În cazul în care una dintre părţi nu se prezintă sau, deşi părţile sînt prezente, cel puţin una dintre ele nu este de acord cu soluţionarea litigiului prin intermediul procedurii de mediere, se va trece la soluţionarea litigiului prin intermediul procedurii contencioase. Procesul-verbal întocmit într-o asemenea situaţie constituie actul pe baza căruia se declanşează procedura contencioasă.
28. Dezbaterile în cadrul procedurii de soluţionare a litigiului se consemnează în procesul-verbal al şedinţei, care va cuprinde:
a) o scurtă descriere a desfăşurării şedinţei;
b) cererile şi susţinerile părţilor;
c) motivele măsurilor dispuse;
d) dispozitivul;
e) semnătura împuternicitului pentru soluţionarea litigiului.
29. Orice dispoziţie a Agenţiei se consemnează în proces-verbal şi va fi motivată.
Secţiunea 3
Procedura de mediere
30. Procedura de mediere reprezintă o modalitate alternativă de soluţionare a litigiului dintre părţi pe cale amiabilă cu asistenţa Agenţiei. Medierea se întemeiază pe cooperarea părţilor şi utilizarea de către împuternicitul pentru examinarea litigiului a unor metode şi tehnici specifice, bazate pe comunicare şi negociere.
31. Împuternicitul pentru examinarea litigiului are sarcina de a ajuta părţile să soluţioneze litigiul pe această cale şi va depune toate eforturile pentru a face părţile să-şi înţeleagă reciproc opinia, rolul Agenţiei fiind acela de a asista părţile.
32. Împuternicitul pentru examinarea litigiului nu poate impune o anumită soluţie, fiind sarcina părţilor de a ajunge la o înţelegere în vederea soluţionării litigiului.
33. Medierea are loc la sediul Agenţiei sau în alt loc ales de părţi. În cursul desfăşurării procedurii de mediere părţile sînt invitate la şedinţe în mod separat sau împreună, numărul acestora fiind determinat de complexitatea cazului. După fiecare şedinţă împuternicitul pentru examinarea litigiului întocmeşte un proces-verbal al şedinţei.
34. Părţile pot solicita împuternicitului pentru examinarea litigiului să clarifice sfera de aplicare a unor dispoziţii legale din domeniul comunicaţiilor electronice, aplicabile în cauză.
35. În cazul în care medierea are ca rezultat soluţionarea pe cale amiabilă a litigiului, părţile vor încheia o tranzacţie. Tranzacţia se semnează dacă părţile acceptă condiţiile formulate şi va include angajamentele asumate de părţi care sînt responsabile de rezultatele medierii şi de conţinutul tranzacţiei semnate.
36. Agenţia nu are putere de decizie în privinţa conţinutului înţelegerii asupra căreia vor conveni părţile.
37. Tranzacţia se va încheia în formă scrisă în mai multe exemplare, cîte unul pentru fiecare parte şi un exemplar pentru Agenţie.
38. Procedura de mediere va respecta principiul confidenţialităţii şi nu poate depăşi 30 de zile de la data sesizării Agenţiei.
39. Dacă părţile nu ajung la o înţelegere în termenul dat, litigiul va fi soluţionat prin intermediul procedurii contencioase.
40. Pe parcursul întregii proceduri de mediere oricare dintre părţi poate solicita împuternicitului pentru examinarea litigiului trecerea la soluţionarea litigiului prin intermediul procedurii contencioase, toate actele, dovezile şi probele dosarului administrate pînă în acel moment rămînînd valabile pentru examinarea cazului în procedura contencioasă.
41. Părţile îşi pot exercita drepturile personal sau prin reprezentant.
Reprezentanţii părţilor trebuie să prezinte înscrisurile care le atestă calitatea de reprezentant.
Secţiunea 4
Procedura contencioasă
42. Procedura contencioasă este o modalitate alternativă de soluţionare a litigiilor, în care Agenţia decide în cazul unui litigiu dintre furnizori, în legătură cu drepturile şi obligaţiile impuse acestora în temeiul legislaţiei din domeniul comunicaţiilor electronice. Agenţia la cererea oricăreia dintre părţi şi fără a aduce atingere dreptului părţilor de a soluţiona litigiul prin încheierea unei tranzacţii de împăcare, ia o decizie cu caracter obligatoriu în vederea soluţionării litigiului.
Dacă părţile au încheiat o tranzacţie asupra litigiului, procedura contencioasă se finalizează prin întocmirea în formă scrisă a tranzacţiei, semnată de părţile din litigiu, conform prevederilor p.35 şi p.37 ale prezentului Regulament.
43. În cazul în care litigiul urmează a se soluţiona prin intermediul procedurii contencioase, împuternicitul pentru examinarea litigiului va comunica părţilor data la care sînt invitate la Agenţie. În cazul în care se recurge direct la soluţionarea litigiului prin procedura contencioasă, reclamatul va fi informat să depună răspunsul la reclamaţie în termen de 7 zile de la comunicare, sub sancţiunea neluării în considerare a apărărilor formulate ulterior, cu excepţia acelora a căror necesitate ar rezulta din dezbateri şi pe care reclamatul nu le putea prevedea. Reclamatului îi vor fi remise, prin serviciul de trimitere recomandată cu confirmare de primire, copii de pe reclamaţie şi de pe celelalte documente furnizate de către reclamant.
44. În împrejurări excepţionale reclamatul va fi informat să răspundă într-un termen mai scurt. Asemenea împrejurări pot include, fără a se limita doar la acestea, situaţiile în care împuternicitul pentru examinarea litigiului consideră că reclamantul ar suferi prejudicii iminente pînă la soluţionarea litigiului.
45. Dacă sînt necesare informaţii suplimentare din partea oricărei părţi, acestea pot fi obligate să furnizeze respectivele informaţii în termen de 3 zile.
46. Reclamantul este în drept:
a) să expună personal sau prin intermediul reprezentantului argumente pentru susţinerea cerinţelor sale împuternicitului pentru examinarea litigiului;
b) să prezinte împuternicitului pentru examinarea litigiului materiale suplimentare ce ţin de examinarea şi soluţionarea reclamaţiei depuse;
c) să ia cunoştinţă de materialele examinării;
d) să primească răspuns în scris, verbal sau în formă electronică despre rezultatele examinării;
e) să ceară de la furnizor sau titularul de licenţă repararea pagubei, în modul stabilit de legislaţie.
47. În scopul examinării şi soluţionării corecte a litigiului, stabilirii tuturor circumstanţelor necesare pentru soluţionarea lui, împuternicitul pentru examinarea litigiului este în drept:
a) să ceară părţilor aflate în litigiu informaţii, extrase din documente, inclusiv, cele cu caracter confidenţial;
b) să ceară părţilor explicaţii scrise sau verbale cu privire la măsurile întreprinse şi soluţiile propuse de reclamat, cu privire la temeiurile prevăzute de legislaţie în baza cărora părţile din litigiu îşi întemeiază pretenţiile şi deciziile lor;
c) să atenţioneze participanţii la procedura de soluţionare a litigiului asupra obligaţiei de păstrare a confidenţialităţii informaţiei, fiind în drept, după caz, să solicite semnarea unui acord de confidenţialitate;
d) la solicitarea expresă a uneia dintre părţi, să asigure confidenţialitatea informaţiei comunicate în raport cu cealaltă parte;
e) să propună părţilor soluţionarea amiabilă a litigiului.
48. Fără a ţine cont de principiul confidenţialităţii, împuternicitul pentru soluţionarea litigiului este obligat să informeze Agenţia sau autorităţile competente referitor la o contravenţie administrativă sau o infracţiune iminentă, despre care ia cunoştinţă în cadrul procesului de soluţionare a litigiului.
49. În cazul în care pentru soluţionarea litigiului este necesară efectuarea unor aprecieri tehnico-ştiinţifice, părţile aflate în litigiu au dreptul, să ceară, pe cont propriu efectuarea unei expertize independente.
50. Atunci cînd împuternicitul pentru examinarea litigiului consideră că are toate informaţiile necesare pentru a soluţiona cauza, va invita părţile să-şi expună opinia asupra litigiului.
51. Părţile pot fi invitate la întruniri de către împuternicitul pentru examinarea litigiului, numărul întrunirilor fiind determinat de complexitatea cazului.
52. Faptul că partea citată legal nu s-a prezentat la dezbatere nu împiedică dezbaterea litigiului, cu excepţia cazului cînd partea lipsă invocă, cel tîrziu în ziua dezbaterii litigiului, motive temeinice de amînare, informînd cealaltă parte şi Agenţia. Amînarea poate fi cerută numai o singură dată.
53. Litigiul este examinat, de regulă, în şedinţă închisă. Examinarea litigiului în şedinţă deschisă se permite numai cu încuviinţarea ambelor părţi.
54. După fiecare şedinţă împuternicitul pentru examinarea litigiului, va redacta un proces-verbal al şedinţei.
55. Părţile au dreptul să ia cunoştinţă de conţinutul procesului-verbal şi al actelor din dosar.
56. Împuternicitul pentru soluţionarea litigiului stabileşte ordinea audierilor şi conduce dezbaterile.
57. Agenţia poate lua decizia în litigiul depusă spre soluţionare în bază de înscrisuri, documente şi de alte dovezi scrise, prezentate de părţi, fără dezbateri verbale ale cauzei, dacă părţile au renunţat la dezbateri verbale.
58. În urma analizării tuturor informaţiilor şi în urma audierii opiniilor exprimate de părţi, în cazul în care litigiul este soluţionat în fond, împuternicitul pentru examinarea litigiului redactează o soluţie preliminară care se comunică părţilor împreună cu măsurile propuse în vederea soluţionării litigiului.
59. În termen de 5 zile de la comunicarea soluţiei preliminare oricare dintre părţi poate adresa o cerere împuternicitului pentru examinarea litigiului în vederea reexaminării soluţiei propuse. Dacă în termenul prevăzut sînt aduse la cunoştinţa împuternicitului pentru examinarea litigiului informaţii noi, acesta va decide dacă informaţiile sînt relevante pentru soluţionarea cauzei şi va putea reexamina soluţia preliminară.
60. În cazul în care a fost adresată împuternicitului pentru examinarea litigiului o cerere de reanalizare sau dacă au fost aduse la cunoştinţă acestuia informaţii relevante, împuternicitul pentru examinarea litigiului după împlinirea termenului de 5 zile, va convoca de urgenţă părţile pentru a-şi expune opinia. După expirarea termenului indicat sau după convocarea părţilor, împuternicitul pentru examinarea litigiului va considera procedura finalizată.
61. Dacă se stabileşte că cerinţele reclamantului nu sînt întemeiate, iar acţiunile reclamatului sînt în conformitate cu actele legislative, normative, condiţiile autorizării generale şi cu condiţiile licenţei şi nu lezează drepturile sau interesele legitime ale reclamantului, Agenţia întocmeşte un răspuns argumentat prin care respinge cererile reclamantului.
62. Dacă se constată că cerinţele reclamantului sînt întemeiate, Agenţia va lua măsuri, în limitele competenţei sale, pentru restabilirea drepturilor şi intereselor legitime ale reclamantului.
În acest caz, Agenţia, prin decizia de soluţionare a litigiului, va cere reclamatului:
a) înlăturarea factorilor care au condus la încălcarea drepturilor reclamantului şi restabilirea lor;
b) întreprinderea măsurilor pentru executarea deciziei privind soluţionarea litigiului adoptată de Agenţie;
c) modificarea deciziei furnizorului care contravine legislaţiei.
63. După finalizarea procedurii de examinare a cauzei împuternicitul pentru examinarea litigiului, prezintă Consiliului de Administraţie al Agenţiei un raport conţinînd propunerile pentru soluţionarea litigiului şi întocmeşte un proiect de decizie privind soluţionarea litigiului.
64. În vederea soluţionării litigiului Consiliul de Administraţie al Agenţiei emite o decizie care va cuprinde în mod obligatoriu date privind:
a) împuternicitul pentru examinarea litigiului (persoana responsabilă din cadrul Serviciului responsabil de soluţionarea litigiilor sau comisia – componenţa şi funcţia în cadrul Agenţiei);
b) numele şi domiciliul, funcţia, respectiv denumirea şi sediul părţilor;
c) obiectul litigiului şi susţinerile părţilor;
d) motivarea în fapt şi în drept pe care se întemeiază;
e) măsurile dispuse şi modalităţile de aducere la îndeplinire a acestora;
f) căile de atac împotriva acesteia.
65. Decizia în vederea soluţionării litigiului este obligatorie pentru părţi. Reclamatul este obligat să execute decizia Agenţiei, în termenul prevăzut în aceasta.
66. Decizia privind soluţionarea litigiului se va emite de către Consiliul de Administraţie al Agenţiei în termen de o lună de la data sesizării Agenţiei şi are forţa juridică a unui act administrativ.
În situaţii excepţionale, pentru buna soluţionare a cazului, acest termen poate fi prelungit cu cel mult o lună prin decizia directorului Agenţiei, fapt despre care urmează a fi informate părţile implicate în litigiu.
67. Dacă, în decizia sa, Agenţia nu s-a pronunţat asupra unei pretenţii din reclamaţie, oricare dintre părţi sau Agenţia, din oficiu, poate solicita, în termen de 15 zile de la data primirii sau, după caz, de la data pronunţării deciziei obligatorii, completarea acesteia.
În cazul în care se pronunţă asupra unei pretenţii susţinute în procedura contencioasă, dar neincluse în decizia obligatorie, Agenţia adoptă o decizie adiţională.
68. În termen de 3 zile de la data adoptării decizia se expediază spre executare părţilor implicate în litigiu, cu expunerea motivelor pe care se întemeiază.
69. Decizia privind soluţionarea litigiului se publică pe pagina WEB oficială a Agenţiei – www.anrceti.md cu respectarea prevederilor legale referitoare la păstrarea confidenţialităţii.
70. Decizia poate fi atacată la Curtea de Apel Chişinău în condiţiile şi în termenul prevăzut de legislaţie.
Capitolul III
SOLUŢIONAREA LITIGIILOR DINTRE UTILIZATORI FINALI ŞI
FURNIZORI DE SERVICII DE COMUNICAŢII ELECTRONICE
71. Utilizatorii finali care consideră că le-au fost încălcate de către furnizorii de servicii de comunicaţii electronice drepturile prevăzute de Legea nr.241/2007 sau alte legi, acte normative, reglementările din domeniul comunicaţiilor electronice se pot adresa Agenţiei în vederea soluţionării litigiului.
72. Utilizatorii finali se vor adresa Agenţiei în modul stabilit de p.10, parcurgînd procedura prevăzută de p.17 şi p.18 ale prezentului Regulament.
73. În cazul în care utilizatorul final se prezintă personal la sediul Agenţiei, va putea formula reclamaţia şi verbal, aceasta fiind consemnată în scris de către persoana responsabilă din cadrul Agenţiei.
Reclamaţiile depuse de utilizatorii finali pot fi realizate opţional conform Formularul-tip elaborat de Agenţie.
74. Împuternicitul pentru examinarea reclamaţiilor şi soluţionarea litigiilor utilizatorilor finali va lua toate măsurile pentru a stabili cu exactitate situaţia de fapt şi normele juridice aplicabile, inclusiv prin convocarea părţilor, separat sau împreună.
75. Părţile au obligaţia de a depune toată diligenţa în vederea soluţionării litigiului pe cale amiabilă şi de a colabora în acest sens cu persoana responsabilă din cadrul Agenţiei.
76. Pentru verificarea faptelor expuse în reclamaţie directorul Agenţiei poate dispune efectuarea unui control inopinat al furnizorului de servicii de comunicaţii electronice.
77. În cazul în care, în termen de 30 de zile de la primirea unei reclamaţii, părţile nu au ajuns la o înţelegere cu privire la obiectul litigiului, Agenţia le va transmite acestora opinia sa cu privire la modalităţile de soluţionare a litigiului, motivată în mod corespunzător, care are caracter de recomandare.
Capitolul IV
DISPOZIŢII FINALE
78. Dosarul litigiului se păstrează de către Agenţie şi va cuprinde toate documentele primite sau comunicate Agenţiei în cursul procedurii stabilite prin prezentul Regulament, avînd ataşate şi dovezile de comunicare, după caz.
79. Dacă în cursul desfăşurării procedurii stabilite prin prezentul Regulament se constată nerespectarea unei obligaţii prevăzute în condiţiile autorizării generale sau condiţiile prevăzute de licenţe, în Legea nr.241/2007 sau în actele normative, reglementările privind activitatea din domeniul comunicaţiilor electronice sancţionată ca contravenţie administrativă, în legătură cu obiectul litigiului, se va aplica procedura prevăzută de legislaţie.
În acest caz decizia sau opinia Agenţiei privind soluţionarea litigiului va ţine cont de actul de constatare şi sancţionare a faptei date.
80. Decizia Agenţiei este obligatorie pentru executare şi poate fi suspendată sau anulată numai printr-o altă decizie a Agenţiei sau prin hotărîrea instanţei de contencios administrativ.
81. În cazul în care furnizorul reclamat nu execută întocmai şi în termenul prevăzut dispoziţiile din decizia Agenţiei de soluţionare a reclamaţiei sau litigiului şi dacă aceste acţiuni contravin condiţiilor autorizării generale sau condiţiilor prevăzute de licenţe, Agenţia va lua măsurile de rigoare prevăzute de legislaţie.